abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54983666
quote:
Op zondag 2 december 2007 01:09 schreef retteketet het volgende:
Bezuinig anders eens op andere zaken...

* retteketet stoot een nephoest uit die klinkt als 'defensie'
Ik dacht eerder aan het bezuinigen op de sociale zekerheid, dat kan allemaal best wat minder. Als je nog verder wilt bezuinigen op defensie dan vind ik dat je moet je zeggen we heffen het leger op. Dat is duidelijk en dan wordt er ook niemand voor de gek gehouden.
quote:
Op zondag 2 december 2007 02:55 schreef -Beer- het volgende:
Ja inderdaad. Wel naar Afganistan, wat ook weer een miljard ofzo kost. Opzich prima, maar focus dan op 1 front, want de Nederlanders zitten nog op tal van ander plaatsen in de wereld. Wij zijn een klein land dus 1 project per keer is meer dan genoeg.
Het is niet defensie dat 1 miljard kost, het zijn de missies die defensie uitvoert die een miljard kosten. Missies waaruit vanuit BuZa of Ontwikkelingssamenwerking vraag naar bestaat. Het is dus totaal onterecht dat miljard aan defensie toe te rekenen.

[ Bericht 36% gewijzigd door Bolkesteijn op 02-12-2007 03:24:07 ]
  zondag 2 december 2007 @ 07:11:10 #102
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_54984338
Mensen, is dit niet gewoon een proefballon van Plasserd om straks met een minder zware bezuiniging te komen, die toch klote is?
Iedereen opgelucht, maar ondertussen heeft ie wel zijn bezuiniging doorgevoerd.
Lo que no se ve es lo que cuenta.
pi_54988200
quote:
Op zondag 2 december 2007 07:11 schreef RobertoCarlos het volgende:
Mensen, is dit niet gewoon een proefballon van Plasserd om straks met een minder zware bezuiniging te komen, die toch klote is?
Iedereen opgelucht, maar ondertussen heeft ie wel zijn bezuiniging doorgevoerd.
Dat is idd wel heel erg duidelijk. Eerst begint hij met het idee om de basisbeurs af te schaffen, waarvan hij van te voren ook wel wist dat het niks zou worden en dat er tal van protesten zouden komen. Nu is hij al zogenaamd aan het afzwakken door het collegeld met ¤ 25 per jaar te verhogen en de masteropleidingen duurder te maken. En jahoor, de protesten zijn al een heel stuk minder.

Politici, ze zijn ook allemaal hetzelfde
pi_54989200
Ik ben het op zich met de plannen eens, met als voorwaarde dat er een beursensysteem komt: zeer goede scholieren/studenten dienen te worden gestimuleerd door een beurs te verstrekken. Dus mensen die zich al op de middelbare school onderscheiden door zeer goede resultaten krijgen een bachelorsbeurs. Degenen die zich tijdens de bacheloropleiding vervolgens onderscheiden met zeer hoge cijfers krijgen een masterbeurs. Op die manier beloon je mensen die bovengemiddeld presteren, je stimuleert ze én nog veel belangrijker: kinderen met ouders die niets kunnen bijdragen maar die wel potentie hebben, geef je een steun in de rug. De maatschappij heeft er immers ook belang bij dat het beste uit mensen gehaald wordt.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zondag 2 december 2007 @ 15:15:40 #105
124676 RobertoCarlos
pi_54990934
quote:
Op zondag 2 december 2007 14:01 schreef mane het volgende:
. De maatschappij heeft er immers ook belang bij dat het beste uit mensen gehaald wordt.
Vraag is of dat zo wel gebeur met selectie op de middelbare school.......
pi_55000052
Tja je moet ergens op selecteren, weet jij iets beters? Ik vind het voorstel van mane zo gek nog niet. Het is belangrijk dat het hoger onderwijs toegankelijk blijft voor talenten. En als een middelmatige student die niet zo heel veel zin heeft om veel uit te voeren ook graag een master wil doen kan ie lenen, daar ga je ook niet dood van.
  zondag 2 december 2007 @ 22:15:13 #107
123170 alors
zlata1234
pi_55001679
Dat beurzensysteem vind ik op zich zo gek nog niet. Wat nu meestal gebeurt is dat op de middelbare de meeste een 6 wel prima vinden, en op het HBO is een voldoende een voldoende. Of je nu een 8 of een 5,5 hebt, je krijgt je punten wel, dus waarom zou je er meer moeite voor doen?
Door beurzen worden mensen wel meer gestimuleerd om hun best te doen, dat zou niet verkeerd zijn. Die zesjescultuur is ook niet heilig.
know'm sayin?
word? word.
pi_55002426
Als je wil dat mensen niet automatisch een master doen, is het dan niet veel simpeler om eisen aan de resultaten van de bachelor te gaan stellen? Dit i.p.v. selectie op grond van centen of selectie op de grond van VWO-eindcijfers?

Het onderwijs wordt er niet beter op als het duurder wordt. Dan blijven heus niet alleen slimme gemotiveerde mensen over. Ook dan zullen er omhoogstaande kraagjes in de collegebanken zitten, want pappa steekt graag geld in de master van Floris Jan, omdat een master een goeie investering is. En dan mag Floris Jan er best wel wat langer over doen en bier drinken met zijn vriendjes, want dat heeft pappa zelf ook gedaan tijdens zijn studie.

En selectie op de VWO eindlijst? Ik ken er zoveel die niks deden op het het VWO. Soms heb ik het idee dat juist de slimmeren waren. Op de universiteit gaan ze alsnog hard werken (soms) En dat vertaalt zich in een mooi cijfer op de bachelorthese.

Daar heb je dan het beste ijkpunt. Zorg ervoor dat een master alleen toegankelijk is met een 7 of hoger op de bachelorthese. Zo kan iedereen die kan en wil een master doen. En zonder middelmatige 'vingeropstekers' in de collegezaal (meneeheer, moeten we dit ook weten voor het tentamen?). Zo laat je mensen ook niet boeten voor de puber die ze waren op het VWO.
pi_55003858
Dat schrijft mane toch ook? Voor de master selecteren op de resultaten in de bachelorfase.

Wil je ook voor de bachelor selecteren dan kun je niet anders dan kijken naar de middelbare school. Maar da's ook prima: zal best dat mensen op de middelbare school nu totaal niet werken maar als ze eenmaal weten dat er iets van afhangt doen ze het echt wel.

Ik denk overigens dat je lang niet alle matige studenten buiten houdt met een eis van een 7, maar goed hoe ze precies zouden moeten selecteren doet er nu even niet toe.
pi_55004555
quote:
Op zondag 2 december 2007 23:26 schreef thaleia het volgende:
Dat schrijft mane toch ook? Voor de master selecteren op de resultaten in de bachelorfase.

Wil je ook voor de bachelor selecteren dan kun je niet anders dan kijken naar de middelbare school. Maar da's ook prima: zal best dat mensen op de middelbare school nu totaal niet werken maar als ze eenmaal weten dat er iets van afhangt doen ze het echt wel.

Ik denk overigens dat je lang niet alle matige studenten buiten houdt met een eis van een 7, maar goed hoe ze precies zouden moeten selecteren doet er nu even niet toe.
Lager dan een 10 niet binnenlaten. We hebben namelijk alleen behoefte aan het beste van het beste! Keihard selecteren, wie niet beter kan gaat maar putjesscheppen!
pi_55004791
quote:

Nouja, niet precies. Ik zou de prijs van een master gewoon hetzelfde houden,i.p.v. hem duurder maken en slimmeriken dan een beurs. Ik zeg gewoon, met lager dan een 7 kom je er niet op. Dit houdt matig presterende opgezette boordjes buiten de deur, die studeren op pappa's kosten.
pi_55005047
quote:
Op zondag 2 december 2007 23:58 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Nouja, niet precies. Ik zou de prijs van een master gewoon hetzelfde houden,i.p.v. hem duurder maken en slimmeriken dan een beurs. Ik zeg gewoon, met lager dan een 7 kom je er niet op. Dit houdt matig presterende opgezette boordjes buiten de deur, die studeren op pappa's kosten.
Maar de relevante vraag is: zit Nederland wel te wachten op een (kleine) elite van hoogopgeleiden en een veel grotere groep die een gemankeerde opleiding heeft gedaan?
  maandag 3 december 2007 @ 00:19:28 #113
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_55005304
quote:

Wat een onzin, als je je bachelor hebt gehaald heb je een diploma. Dat moet genoeg zijn om een master te doen. Net zoals dat alleen je VWO-diploma genoeg moet zijn om een studie te doen, dan moeten er ook niet ineens eisen aan de cijfers gesteld worden. Zo'n diploma is gewoon een bewijs van bepaalde vaardigheden, en als die vaardigheden voldoende zijn voor een diploma maar niet voldoende voor een vervolgstudie, moet je gewoon dat diploma niet geven. Een voldoende heet niet voor niets een voldoende. Als dit later ineens onvoldoende blijkt te zijn, ben je scheef bezig.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_55014104
quote:
Op maandag 3 december 2007 00:08 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Maar de relevante vraag is: zit Nederland wel te wachten op een (kleine) elite van hoogopgeleiden en een veel grotere groep die een gemankeerde opleiding heeft gedaan?
Nouja, volgens Plasterk mag kennelijk niet iedreen met een bachelor een master gaan doen, dus híj zit er in ieder geval wel op te wachten...

Vind het eigenlijk zelf ook een vage redenering. Alsof je bijvoorbeeld VWO in twee stukken splist, 5 en 6 ineens een andere naam geeft (VWO Deel 2), en vervolgens zegt dat mensen eens bij zichzelf te rade moeten gaan of ze VWO deel 2 ook moeten doen, want deel 1 is immers een volwaardige opleiding.

Maar als dat dan toch zo nodig moet, is selectie op geld zo ongeveer het domste criterium. De uni zit vol met mensen die er niet horen. Als je dan toch een groep weg wil jagen is dit een mooie gelegenheid om je van de zesjesstudenten te ontdoen.
pi_55015224
quote:
Op maandag 3 december 2007 15:28 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Nouja, volgens Plasterk mag kennelijk niet iedreen met een bachelor een master gaan doen, dus híj zit er in ieder geval wel op te wachten...

Vind het eigenlijk zelf ook een vage redenering. Alsof je bijvoorbeeld VWO in twee stukken splist, 5 en 6 ineens een andere naam geeft (VWO Deel 2), en vervolgens zegt dat mensen eens bij zichzelf te rade moeten gaan of ze VWO deel 2 ook moeten doen, want deel 1 is immers een volwaardige opleiding.

Maar als dat dan toch zo nodig moet, is selectie op geld zo ongeveer het domste criterium. De uni zit vol met mensen die er niet horen. Als je dan toch een groep weg wil jagen is dit een mooie gelegenheid om je van de zesjesstudenten te ontdoen.
Vroeger mocht iedereen met een VWO diploma gaan studeren, en als je eenmaal studeerde had je één studie (die ook nog eens langer duurde...), en een zes deed je daar gewoon slagen. Nu moet je blijkbaar nog een keer selecteren, en is een zes niet meer voldoende. Als je dan ook nog eens weet dat Nederland de afgelopen 25/30 jaar enorm heeft bezuinigd op het (hoger) onderwijs, trek je toch al snel de conclusie dat dit gewoon weer een bezuinigingsmaatregel is, de zoveelste...
pi_55017941
quote:
Op maandag 3 december 2007 16:26 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Vroeger mocht iedereen met een VWO diploma gaan studeren, en als je eenmaal studeerde had je één studie (die ook nog eens langer duurde...), en een zes deed je daar gewoon slagen. Nu moet je blijkbaar nog een keer selecteren, en is een zes niet meer voldoende. Als je dan ook nog eens weet dat Nederland de afgelopen 25/30 jaar enorm heeft bezuinigd op het (hoger) onderwijs, trek je toch al snel de conclusie dat dit gewoon weer een bezuinigingsmaatregel is, de zoveelste...
Mijn visie in t kort.Vroeger : alleen rijkeluisjochies studeerden. Wel of niet studie volgen hing af van status pappa, niet van talent. Gevolg: lage kwaliteit studenten.

Overgangsperiode Het hoger onderwijs werd open gegooid voor arbeiders jongeren, Talent ging een grotere rol spelen. Gevolg. Meer studenten van betere kwaliteit. Maar ook meer studenten, waaronder veel matige.

Kennelijk is de situatie nu dat er teveel studenten zijn.

Nu zou het mooi zijn alleen de goeie studenten er uit te pikken, dan hebben we alleen nog maar studerten met een hoge kwaliteit op ons masteronderwijs.

En als veel mensen alleen bachelor doen wordt het ok niet gezien als gemankeerde opleiding.
pi_55018198
quote:
Op maandag 3 december 2007 00:19 schreef TC03 het volgende:
Wat een onzin, als je je bachelor hebt gehaald heb je een diploma. Dat moet genoeg zijn om een master te doen. Net zoals dat alleen je VWO-diploma genoeg moet zijn om een studie te doen, dan moeten er ook niet ineens eisen aan de cijfers gesteld worden. Zo'n diploma is gewoon een bewijs van bepaalde vaardigheden, en als die vaardigheden voldoende zijn voor een diploma maar niet voldoende voor een vervolgstudie, moet je gewoon dat diploma niet geven. Een voldoende heet niet voor niets een voldoende. Als dit later ineens onvoldoende blijkt te zijn, ben je scheef bezig.
Helemaal mee eens, een diploma dat aan de vooropleidingseisen voldoet moet altijd toegang geven tot die opleiding. Anders treedt er diploma-inlfatie op. En bovendien pak je het verkeerde probleem aan als je met aanvullende eisen komt bij de aanvang van de vervolgopleiding, namelijk de te gemakkelijke eisen aan het behalen van het diploma in de vooropleiding. Dat is ook waar ik enige posts terug op doelde met het zelfreinigend vermogen van de opleidingsketen. Als je hogerop in de keten studenten krijgt die eigenlijk niet op die opleiding thuis horen is er op een lager niveau in de keten iets mis met het vereiste niveau voor het diploma.
  maandag 3 december 2007 @ 19:19:04 #118
124676 RobertoCarlos
pi_55018573
quote:
Op zondag 2 december 2007 21:21 schreef thaleia het volgende:
Tja je moet ergens op selecteren, weet jij iets beters? Ik vind het voorstel van mane zo gek nog niet. Het is belangrijk dat het hoger onderwijs toegankelijk blijft voor talenten. En als een middelmatige student die niet zo heel veel zin heeft om veel uit te voeren ook graag een master wil doen kan ie lenen, daar ga je ook niet dood van.
Je reageert toch niet op mijn post? want daar merk ik niets van...
Ik heb het over de relatie 'selectie middelbare school' en een 'kennismaatschappij'. Ik vind dus de middelbare school te vroeg om definitief te selecteren.
Het lijkt me trouwens bij dit soort discussies goed om eerst te definieren wat je onder 'kwaliteit' verstaat.
pi_55018830
quote:
Op maandag 3 december 2007 19:19 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik heb het over de relatie 'selectie middelbare school' en een 'kennismaatschappij'. Ik vind dus de middelbare school te vroeg om definitief te selecteren.
Wat is definitief selecteren? Als je vanaf de havo komt en met gemak het HBO doorloopt dan kun je daarna gewoon door op het WO. Ja dat kost je een paar jaar extra maar dat is je eigen schuld. Als je het WO aankunt dan had je op het VWO moeten zitten en heb je op de middelbare school dus gewoon verzaakt

Verder kan ik me er wel iets bij voorstellen dat de studiefinanciering als lening wordt gepresenteerd maar dan wel voor alles en iedereen en niet alleen voor master studenten Was het eerst "de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten", nu wordt het al "de toekomstige sterke schouders dragen nu al de zwaarste lasten". Heerlijk zo'n PvdA aan het roer
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  maandag 3 december 2007 @ 22:32:35 #120
124676 RobertoCarlos
pi_55022629
quote:
Op maandag 3 december 2007 19:36 schreef FJD het volgende:

[..]

Verder kan ik me er wel iets bij voorstellen dat de studiefinanciering als lening wordt gepresenteerd maar dan wel voor alles en iedereen en niet alleen voor master studenten
Waarom zou je uberhaupt studenten de mogelijkheid moeten geven om te lenen? Het is toch voor hun eigen toekomst? Laat ze er maar gewoon voor werken. Dan zien we vanzelf wie zo talentvol is dat die werken en studeren kan combineren.
pi_55023885
quote:
Op maandag 3 december 2007 22:32 schreef RobertoCarlos het volgende:
Waarom zou je uberhaupt studenten de mogelijkheid moeten geven om te lenen? Het is toch voor hun eigen toekomst? Laat ze er maar gewoon voor werken. Dan zien we vanzelf wie zo talentvol is dat die werken en studeren kan combineren.
Met als gevolg dat heel het verenigingsleven op z'n gat ligt. Dan heb ik het niet alleen over de bierdrinkcommissie van een studentenvereniging maar ook over het bestuur van een studievereniging. Los daarvan ga je dan heel duidelijk zien wie rijke ouders hebben, met rijke ouders kun je makkelijker studeren dan zonder. Lijkt me geen hele gezonde ontwikkeling.

Gewoon studiefinanciering als lenen houden en alleen omzetten in gift als de studie maximaal 1 jaar vertraging oploopt. Beetje pushen
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  maandag 3 december 2007 @ 23:38:56 #122
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_55024236
quote:
Op maandag 3 december 2007 22:32 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

DAT leidt juist tot een zesjescultuur! Want dan zullen studenten juist meer moeten werken, waardoor er minder tijd overblijft om te studeren. En mag men ook zich een beetje ontwikkelen in zijn of haar vrije tijd? Bijvoorbeeld commissie/bestuurswerk verrichten bij een studievereniging? Of wil je dadelijk er naartoe dat er geen vrije tijd meer overblijft? Ik vind die 8-8-8 verhouding (8 uur werken/studeren, 8 uur vrije tijd, 8 uur slapen) wel een mooie.
[b]@RemiLehmann[/b]
  maandag 3 december 2007 @ 23:54:43 #123
124676 RobertoCarlos
pi_55024560
quote:
Op maandag 3 december 2007 23:38 schreef reem het volgende:

[..]

DAT leidt juist tot een zesjescultuur! Want dan zullen studenten juist meer moeten werken, waardoor er minder tijd overblijft om te studeren.
Die vallen vanzelf af als ze gewoon moeten werken, alleen de echte talenten blijven dan over. En je zou kunnen overwegen de zesjes niet door te laten gaan naar de master. Daar gaat het namelijk om de echte top.
quote:
En mag men ook zich een beetje ontwikkelen in zijn of haar vrije tijd?
Wat heeft de kenniseconomie daar nu weer aan??? Links PvdA gelul
pi_55024651
quote:
Op maandag 3 december 2007 18:44 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Mijn visie in t kort.Vroeger : alleen rijkeluisjochies studeerden.
Ja, maar dat is wel héél lang geleden (zeg voor de oorlog).
quote:
Wel of niet studie volgen hing af van status pappa, niet van talent. Gevolg: lage kwaliteit studenten.
Dat is maar zeer de vraag he. Ook vroeger waren de rijken veelal getalenteerd (je wordt niet zomaar rijk...), en zoals bekend: talent is grotendeels erfelijk. En: nog steeds komt de domme dochter van een arts een stuk verder dan op grond van alleen haar kwaliteiten verwacht mag worden...
quote:
Overgangsperiode Het hoger onderwijs werd open gegooid voor arbeiders jongeren, Talent ging een grotere rol spelen. Gevolg. Meer studenten van betere kwaliteit. Maar ook meer studenten, waaronder veel matige.
Hoezo? Mochten toen ook opeens debielen naar de universiteit? Dacht het niet. Dat er meer mensen studeren zegt helemaal niets over de kwaliteit. Misschien studeerden vroeger wel veel te weinig mensen...
quote:
Kennelijk is de situatie nu dat er teveel studenten zijn.
Nee, je moet daar lezen: het kost ons teveel en daar hebben we helemaal geen zin in. Ach, de oudere generatie heeft het toch al zo zwaar natuurlijk in hun wel afbetaalde woning, die willen niet ook nog eens moeten betalen voor de opleiding van de jeugd.
quote:
Nu zou het mooi zijn alleen de goeie studenten er uit te pikken, dan hebben we alleen nog maar studerten met een hoge kwaliteit op ons masteronderwijs.
Oh, de kwaliteit zal wel hoger komen te liggen, maar kwantiteit is ook wat waard. Drie topadvocaten in Nederland is wel een beetje weinig om de economie draaiende te houden denk je ook niet?
quote:
En als veel mensen alleen bachelor doen wordt het ok niet gezien als gemankeerde opleiding.
Daar heb je gelijk in. Maar, en nu de klapper: wat in het buitenland bachelor is, hebben we al: namelijk het HBO. Wat ons weer brengt bij de bezuinigingsmaatregel.
  dinsdag 4 december 2007 @ 00:22:26 #125
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_55025008
quote:
Op maandag 3 december 2007 23:54 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Die vallen vanzelf af als ze gewoon moeten werken, alleen de echte talenten blijven dan over. En je zou kunnen overwegen de zesjes niet door te laten gaan naar de master. Daar gaat het namelijk om de echte top.[..]
Dat geloof je toch zelf niet?

Als alle studenten dadelijk bijna full-time moeten werken om hun studie te kunnen betalen, dan zijn ze per week meer tijd bezig met hun werk dan met hun studie, het werk wordt een voorwaarde om te studeren - en dus de prioriteit. De studie verdwijnt naar de tweede plaats. Denk je dan echt dat de studenten die het überhaupt nog kunnen combineren, dan veel tijd in die vakken kunnen steken, zodat ze bovengemiddelde cijfers halen?
quote:
Wat heeft de kenniseconomie daar nu weer aan??? Links PvdA gelul
Dat veel creatieve ideeën juist ontstaan wanneer mensen met iets bezig zijn waar ze hun passie in leggen. Daar geloven bedrijven zoals Google ook in, zelfs zoveel dat ze werknemers 10% van hun werktijd (betaald! laten doen waar ze zin in hebben).
[b]@RemiLehmann[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')