abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 december 2007 @ 23:33:14 #51
131644 Wickedangel
Na mij de zondvloed
pi_55069183
quote:
Op woensdag 5 december 2007 21:35 schreef Metalibi het volgende:
* Metalibi vind 't enorm lelijk klinken..
* Wickedangel vindt 'Metalibi vind' met alleen een d enorm lelijk lezen
Erst kommt das Fressen und dann kommt die Moral
  woensdag 5 december 2007 @ 23:38:57 #52
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_55069301
quote:
Op woensdag 5 december 2007 23:25 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Staat die tweede ook als juiste vorm in een naslagwerk vermeld?
quote:
Op woensdag 5 december 2007 21:08 schreef broer het volgende:
En mijn Koenen - die ik eigenlijk nooit meer gebruik - geeft 'dit verhaal is geïnspireerd op een episode uit het leven van A' als voorbeeldzin.
pi_55070009
Je koenen is een beetje een loser

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-12-2007 00:19:25 ]
  donderdag 6 december 2007 @ 00:37:15 #54
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_55070501
Volgens mij gewoon om de welluidendheid. 'Geinspreerd op' klinkt gewoon voor geen vierkante meter.
pi_55070582
quote:
Op donderdag 6 december 2007 00:55 schreef beeer het volgende:
Volgens mij gewoon om de welluidendheid. 'Geinspreerd op' klinkt gewoon voor geen vierkante meter.
Ik vind "geïnspireerd door" niet zo vreemd klinken.
Maar het is net wat je gewend bent, natuurlijk.

Ik probeer fouten als: "Hun zijn groter als mij" te verbeteren. Maar sommige mensen vinden dat de juiste zin: "Zij zijn groter dan ik" erg raar en fout klinkt. Zelfs de harde g en de wegvallende r worden door veel mensen als normaal Nederlands ervaren. Zodat ze de correcte zachte g en de rollende r als iets aparts zien.
Helaas.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_55070629
Waar de fuck heb je het over
pi_55070691
quote:
Op donderdag 6 december 2007 01:07 schreef beeer het volgende:
Waar de fuck heb je het over
Of iets voor een meter klinkt of niet is een kwestie van wat je gewend bent. Meer niet.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_55070711
En dat is dus geen argument voor de grammaticale juistheid er van.
Net zo min als het argument "Ik voel dat zo" iets zegt over de feitelijke juistheid.
pi_55071265
quote:
Op woensdag 5 december 2007 22:24 schreef Remqo het volgende:
Lekkere chick

Bij sommige Amerikanen vind ik het wel vreemd dat ze niet eens weten waar hun voorouders vandaan komen.
Maargoed, dom volk heb je overal, bij de Vakantieman wezen Nederlandse touristen ook Groenland aan terwijl ze Italië aan moesten wijzen
Stiekeme TVP.
  donderdag 6 december 2007 @ 07:44:20 #61
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_55071595
quote:
Op donderdag 6 december 2007 01:15 schreef Kees22 het volgende:
En dat is dus geen argument voor de grammaticale juistheid er van.
Net zo min als het argument "Ik voel dat zo" iets zegt over de feitelijke juistheid.
Da's niet waar. Als het gaat om je moedertaal, dan is het gevoel dat je bij een constructie krijgt juist wél een belangrijke graadmeter. Taalkundigen leggen bepaalde constructies ook voor aan 'gewone' taalgebruikers met de vraag wat hun gevoel erover zegt: klopt het, voor je gevoel, en zo nee, wat denk je dat er mis mee is? Dan moet je natuurlijk nog wel een stapje verder en kijken of het ook strookt met de beschreven grammatica van de taal. Maar als meerdere mensen een raar gevoel ergens bij hebben, is er meestal wel iets aan de hand. Dan is het bijvoorbeeld een contraïntuïtieve constructie.

De feitelijke juistheid is in de taal een rekbaar begrip. Het onderscheid tussen hun en hen staat in de boekjes beschreven, zou je daarom dus 'feitelijk juist' kunnen noemen. Maar het onderscheid bestond eerst niet en is ooit vrij gekunsteld zo bedacht. Dat verklaart mede de vele fouten die er door mensen mee gemaakt wordt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_55071984
quote:
Op donderdag 6 december 2007 00:55 schreef beeer het volgende:
Onzin.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_55072861
quote:
Op donderdag 6 december 2007 01:03 schreef Kees22 het volgende:

Zelfs de harde g en de wegvallende r worden door veel mensen als normaal Nederlands ervaren. Zodat ze de correcte zachte g en de rollende r als iets aparts zien.
Helaas.
Waar heb jij het nou weer over? De harde g ís ook normaal Nederlands. Voor zover ik weet zijn er maar twee provincies in Nederland waar consistent met een zachte g gesproken wordt, tegenover tien waar een harde g gebruikt wordt. En me dunkt dat als er een "hét Nederlands" is, het de taalvariëteit is die de meeste mensen spreken.
pi_55073154
quote:
Op donderdag 6 december 2007 01:36 schreef Dlocks het volgende:
Tsss, Sinterklaas is nog langs de duren aan het gaan en jij hebt het nu al over een kerstmaaltijd
En zo is maar weer bewezen dat Sinterklaas een dure periode is.
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_55086897
quote:
Op donderdag 6 december 2007 09:51 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Waar heb jij het nou weer over? De harde g ís ook normaal Nederlands. Voor zover ik weet zijn er maar twee provincies in Nederland waar consistent met een zachte g gesproken wordt, tegenover tien waar een harde g gebruikt wordt. En me dunkt dat als er een "hét Nederlands" is, het de taalvariëteit is die de meeste mensen spreken.
Ja, dat is de manier waarop dingen die eerst fout zijn zachtjesaan geaccepteerd raken. "Hun zijn groter als mij." zal misschien nog wel eens correct Nederlands worden. Ik ken nu al mensen die dit als normaal aanvoelen en de zin: "Zij zijn groter dan ik." niet uit hun strot krijgen.
Wat die g en die r betreft: het echte Nederlands bestaat voor een overgroot deel uit Brabants en Vlaams, meegebracht door de rijken en intellectuelen die voor de Spanjaarden naar Holland vluchtten. Daar vormden ze de toplaag, die door de oospronkelijke Hollanders geïmiteerd werd.
Waar de harde g vandaan komt, vraag ik me al jaren af. Het zou me niks verbazen als dat Semitische of Friese invloeden waren. Inmiddels verspreidt hij zich, met de wegvallende r en de verschuivende klinkers, via de tv over Nederland. Ik hoor hier al kinderen praten alsof ze recht van de tv afkomen, in plaats van het lokale dialect.

Er is natuurlijk niks aan tegen te houden, maar dan hoef ik het nog niet leuk te vinden.
  donderdag 6 december 2007 @ 23:35:06 #66
131644 Wickedangel
Na mij de zondvloed
pi_55090945
quote:
Op donderdag 6 december 2007 23:27 schreef Houtspeer het volgende:
Misschien ligt het gewoon tussen je oren..
pi_55090974
quote:
Op donderdag 6 december 2007 21:08 schreef Kees22 het volgende:

Waar de harde g vandaan komt, vraag ik me al jaren af. Het zou me niks verbazen als dat Semitische of Friese invloeden waren. Inmiddels verspreidt hij zich, met de wegvallende r en de verschuivende klinkers, via de tv over Nederland.
Heb je enig bewijs voor de bewering dat de harde g zich, via de televisie, verspreidt naar gebieden waar men oorspronkelijk een zachte g gebruikt? Ik heb nog nooit een opa horen zeggen "in mijn tijd spraken we hier met een zachte g", of nog beter, een niet-Zuiderlinge opa met een zachte g horen spreken. Dit zou dan toch moeten, aangezien de eerste Nederlandse televisie-uitzending pas in 1951 was, en veel opa's dus al volwassen waren toen de tv haar intrede deed.
pi_55091641
quote:
Op donderdag 6 december 2007 23:36 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Heb je enig bewijs voor de bewering dat de harde g zich, via de televisie, verspreidt naar gebieden waar men oorspronkelijk een zachte g gebruikt? Ik heb nog nooit een opa horen zeggen "in mijn tijd spraken we hier met een zachte g", of nog beter, een niet-Zuiderlinge opa met een zachte g horen spreken. Dit zou dan toch moeten, aangezien de eerste Nederlandse televisie-uitzending pas in 1951 was, en veel opa's dus al volwassen waren toen de tv haar intrede deed.
Met het woord "Inmiddels" in mijn betoog (we moeten toch eens pleiten voor het opnemen van de vorige post in citaten. Dat kan wel, zoals ik gezien heb!) bedoelde ik, dat in de tegenwoordige tijd, en al vanaf de jaren 60, radio en tv een grote invloed hebben op de Nederlandse taal.
Ik heb geen enkel bewijs voor de verspreiding van de harde g. Maar ik zou dat wel eens netjes uitgezocht willen zien. En vooral: de automatische aanname dat de harde g de correcte uitspraak is, zou ik willen aanvechten.
Maar goed, laten we even onderzoeken: hoe klinkt de g in andere dialecten of dialectgroepen dan de Hollandse? Gronings, Fries, West-Fries, Saksisch, Zeeuws, Brabants, Limburgs.
pi_55091958
quote:
Maar goed, laten we even onderzoeken: hoe klinkt de g in andere dialecten of dialectgroepen dan de Hollandse? Gronings, Fries, West-Fries, Saksisch, Zeeuws, Brabants, Limburgs.
De Friese g is een stemhebbende velare plosief. Ook is er ch, een stemloze velare fricatief, maar die kan niet aan het begin van een woord voorkomen.
pi_55092672
Ik tvp hier toch maar gewoon.
Ik heb echt gezocht naar een orignele fout, maar heb die niet kunnen vinden.
  vrijdag 7 december 2007 @ 02:10:03 #71
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_55092896
broer, je plaatje!
't Is net of je dood bent..... een flatliner.
  vrijdag 7 december 2007 @ 02:22:46 #73
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_55092931
Misschien neem ik binnenkort wel een ander plaatje. Al vind ik de flatliner wel mooi toepasselijk.
pi_55092943
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 02:22 schreef broer het volgende:
Misschien neem ik binnenkort wel een ander plaatje. Al vind ik de flatliner wel mooi toepasselijk.
Hee, maar geen nood. Ik kan reanimeren!

Ik vind je oude paarse wel mooi vertrouwd.
pi_55093027
Uhm, ik bedoel dat ik gewoon écht kan reanimeren.

Welterustem, broer.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 7 december 2007 @ 14:14:47 #76
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_55101250
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 13:18 schreef nikk het volgende:
It looks like a homocide.
Ik zit me af te vragen of dit een opzettelijke fout is. Het gaat namelijk wel om een moord op een homoseksueel
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_55101508
Ik keek eens op de Fok!voorpagina.
quote:
De 'goeiemoggel'-KPN-reclame is zo'n hype, dat er nu zelfs meerdere carnavalsummers van gemaakt worden. Wat vind jij van de hele goeiemoggel-hype?
Dat is dan wel een heftige rage, wanneer men door een "spreekfout" tot in de zomer carnaval blijft vieren..
Vedanta_veri: Ik vraag mij af waarom iedereen zo voor het verbod op pedofilie is maar niet op roken, beiden zijn dingen waar je anderen mee beschadigd. Maar goed, mensen die verslaafd zijn aan iets kunnen daar niet objectief over zijn.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 7 december 2007 @ 14:25:34 #78
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_55101549
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 14:10 schreef aldo71 het volgende:
Beste mensen,
Ik kon het niet laten deze foto's van mijn kleine kerstman hier te delen:
Hij is de afgelopen ziek geweest 41 graden koortsaanvallen.
Onderzoeken met een katheder ondergaan, huisartsenpost en eerste hulp gezien, maar nu is hij weer de oude. Dus we zijn blij.
Het arme kind. Ze zullen maar een katheder bij je naar binnenproppen. Waar dan ook
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 7 december 2007 @ 14:31:44 #79
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_55101690
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 01:54 schreef wyccie het volgende:
Ik tvp hier toch maar gewoon.
Ik ook!
  vrijdag 7 december 2007 @ 14:53:22 #80
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_55102166
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 14:36 schreef Gaosz het volgende:

[..]

......... en al mijn vrienden gaan ook heen dus.........
Tijd voor Mieke Telkamp!!
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
  vrijdag 7 december 2007 @ 15:04:24 #81
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_55102378
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 02:02 schreef Elwood1802 het volgende:
Zelfde hiero, had het half jaartje geleden ook. Vooral als het benauwd was ergens hoeste je je longen uit je lijf

Nu weer verkouden en kriebelhoest. Heb nu zo'n hip hoestdrankje dat helpt en 6 parrasitamol per dag slikken
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 9 december 2007 @ 01:11:41 #82
131644 Wickedangel
Na mij de zondvloed
pi_55138471
quote:
Op zaterdag 8 december 2007 22:12 schreef irchulp het volgende:
deze kinderen worden het dupe van de politieke spelletjes
pi_55139309
quote:
Op zondag 9 december 2007 01:11 schreef Wickedangel het volgende:

[..]
Ach, zelfs in gerenommeerde bronnen als het NRC of de Volkskrant of de journaals worden zogenaamde de- en het-woorden niet meer onderscheiden.
"De fiets, dat daar stond." "Het kabinet die ..."
pi_55139661
quote:
Op zondag 9 december 2007 02:57 schreef PinPine het volgende:

[..]

gebruik je die woorden ook in IRL, dat creept me uit en kijk mensen altijd heel raar aan inde kroeg als ze zoiets tegen me zeggen.
There is no love sincerer than the love of food.
  zondag 9 december 2007 @ 17:32:43 #85
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_55149367
quote:
Op zondag 2 december 2007 14:06 schreef Norrage het volgende:
Maar al dat alternatieve/progressieve komt me toch af en toe de spuigaten uit...
Dat verhaspelen van spreekwoorden loopt tegenwoordig echt de neus uit...
  zondag 9 december 2007 @ 21:48:08 #86
65151 ArtyShock
Lurker extraordinaire
pi_55155058
quote:
Op zondag 9 december 2007 21:26 schreef todaviamoonbathing het volgende:
k zou nem klinf op kavantie gaan, keller met de bus.
Of het in de categorie spelfouten valt, geen idee... Maar ik zie ergens een link naar het Nederlands.
Ik een taalpurist? En wat dan nog? Of accepteer je geen kritiek omdat ik geen Neerlandici ben?
pi_55163566
quote:
Op maandag 10 december 2007 10:02 schreef ethiraseth het volgende:
Meer weten over hetgeen grote groepen mensen van de samenleving beweegt is nooit een slecht iets. Jij vraagt precies hetgeen je gelovigen verwijdt, namelijk het hersenspoelen van kinderen naar je eigen ideeen (geloof = slecht).
We kunnen deze user niets verwijten, aangezien we sinds kort weten dat DT-fouten niet vermijdbaar zijn...
pi_55164130
supah
pi_55174874
quote:
Op zondag 9 december 2007 23:43 schreef De_Brandweer het volgende:
vraag: waarom heb je em in augusters gekocht en is die nog ongebruikt?
Augustus dus.
pi_55178703
Van elders:
quote:
Valt me wel op dat het allemaal vrouwen zijn die het wel gratis wilde doneren.
Van mannen kreeg ik alleen maar zakkelijke reacties.
En nee, ze had het niet over sperma doneren maar over doneren van spullen voor een kattenasiel dat alles weg had moeten gooien wegens een of andere ziekte.
  dinsdag 11 december 2007 @ 22:05:01 #91
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_55203421
quote:
Op woensdag 5 december 2007 22:14 schreef ArtyShock het volgende:

[..]

Wat een mooi voorbeeld van beeldtaal. [afbeelding]

Een soort kalligram of zelfvervuller. [afbeelding]
Ik dacht dat dit topic over spelfouten ging.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_55204746
quote:
Op dinsdag 11 december 2007 22:05 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Ik dacht dat dit topic over spelfouten ging.
Je hebt het "taal- en"-gedeelte in de TT gemist?
  dinsdag 11 december 2007 @ 22:53:42 #93
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_55204878
quote:
Op dinsdag 11 december 2007 22:48 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Je hebt het "taal- en"-gedeelte in de TT gemist?
Ik snap niet wat er fout aan is behalve mijn overduidelijke typefouten. Enlighten me svp
  dinsdag 11 december 2007 @ 23:05:57 #94
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_55205236
tvp
Huilen dan.
  dinsdag 11 december 2007 @ 23:10:11 #95
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_55205354
quote:
Op dinsdag 11 december 2007 23:05 schreef Isdatzo het volgende:
tvp
We wachten in spanning. Ik althans. .
  dinsdag 11 december 2007 @ 23:25:11 #96
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_55205876
quote:
Op dinsdag 11 december 2007 23:10 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

We wachten in spanning. Ik althans. .
Daarom plaatste ik 'm idd.. ik zie 't ook niet
Huilen dan.
pi_55206639
quote:
Op dinsdag 11 december 2007 22:53 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Ik snap niet wat er fout aan is behalve mijn overduidelijke typefouten. Enlighten me svp
ArtyShock wees op het zelfvervullende karakter van "niemand verstnod as in", want door de typefouten begrijpt nu inderdaad niemand er wat van.
pi_55207821
quote:
Op maandag 10 december 2007 10:11 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

We kunnen deze user niets verwijten, aangezien we sinds kort weten dat DT-fouten niet vermijdbaar zijn...
Hoezo "niet vermijdbaar"? De regels zijn uitermate helder, dus binnen vijf minuten te leren. Dus uitermate vermijdbaar.
  woensdag 12 december 2007 @ 05:56:34 #99
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_55208692
quote:
Op woensdag 12 december 2007 01:17 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Hoezo "niet vermijdbaar"? De regels zijn uitermate helder, dus binnen vijf minuten te leren. Dus uitermate vermijdbaar.
Elfletterig verwees naar dit nieuwsbericht --> Dt-fouten zijn vrijwel onvermijdelijk
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
  woensdag 12 december 2007 @ 09:04:16 #100
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_55209592
quote:
Op dinsdag 11 december 2007 23:54 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

ArtyShock wees op het zelfvervullende karakter van "niemand verstnod as in", want door de typefouten begrijpt nu inderdaad niemand er wat van.
vergezocht hoor
Huilen dan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')