* Wickedangel vindt 'Metalibi vind' met alleen een d enorm lelijk lezenquote:Op woensdag 5 december 2007 21:35 schreef Metalibi het volgende:
* Metalibi vind 't enorm lelijk klinken..![]()
quote:Op woensdag 5 december 2007 23:25 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Staat die tweede ook als juiste vorm in een naslagwerk vermeld?
quote:Op woensdag 5 december 2007 21:08 schreef broer het volgende:
En mijn Koenen - die ik eigenlijk nooit meer gebruik - geeft 'dit verhaal is geïnspireerd op een episode uit het leven van A' als voorbeeldzin.
Ik vind "geïnspireerd door" niet zo vreemd klinken.quote:Op donderdag 6 december 2007 00:55 schreef beeer het volgende:
Volgens mij gewoon om de welluidendheid. 'Geinspreerd op' klinkt gewoon voor geen vierkante meter.
Of iets voor een meter klinkt of niet is een kwestie van wat je gewend bent. Meer niet.quote:Op donderdag 6 december 2007 01:07 schreef beeer het volgende:
Waar de fuck heb je het over
Stiekeme TVP.quote:Op woensdag 5 december 2007 22:24 schreef Remqo het volgende:
Lekkere chick
Bij sommige Amerikanen vind ik het wel vreemd dat ze niet eens weten waar hun voorouders vandaan komen.
Maargoed, dom volk heb je overal, bij de Vakantieman wezen Nederlandse touristen ook Groenland aan terwijl ze Italië aan moesten wijzen
Da's niet waar. Als het gaat om je moedertaal, dan is het gevoel dat je bij een constructie krijgt juist wél een belangrijke graadmeter. Taalkundigen leggen bepaalde constructies ook voor aan 'gewone' taalgebruikers met de vraag wat hun gevoel erover zegt: klopt het, voor je gevoel, en zo nee, wat denk je dat er mis mee is? Dan moet je natuurlijk nog wel een stapje verder en kijken of het ook strookt met de beschreven grammatica van de taal. Maar als meerdere mensen een raar gevoel ergens bij hebben, is er meestal wel iets aan de hand. Dan is het bijvoorbeeld een contraïntuïtieve constructie.quote:Op donderdag 6 december 2007 01:15 schreef Kees22 het volgende:
En dat is dus geen argument voor de grammaticale juistheid er van.
Net zo min als het argument "Ik voel dat zo" iets zegt over de feitelijke juistheid.
Onzin.quote:Op donderdag 6 december 2007 00:55 schreef beeer het volgende:
Volgens mij gewoon om de welluidendheid. 'Geinspreerd op' klinkt gewoon voor geen vierkante meter.
Waar heb jij het nou weer over?quote:Op donderdag 6 december 2007 01:03 schreef Kees22 het volgende:
Zelfs de harde g en de wegvallende r worden door veel mensen als normaal Nederlands ervaren. Zodat ze de correcte zachte g en de rollende r als iets aparts zien.
Helaas.
En zo is maar weer bewezen dat Sinterklaas een dure periode is.quote:Op donderdag 6 december 2007 01:36 schreef Dlocks het volgende:
Tsss, Sinterklaas is nog langs de duren aan het gaan en jij hebt het nu al over een kerstmaaltijd
Ja, dat is de manier waarop dingen die eerst fout zijn zachtjesaan geaccepteerd raken. "Hun zijn groter als mij." zal misschien nog wel eens correct Nederlands worden. Ik ken nu al mensen die dit als normaal aanvoelen en de zin: "Zij zijn groter dan ik." niet uit hun strot krijgen.quote:Op donderdag 6 december 2007 09:51 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Waar heb jij het nou weer over?De harde g ís ook normaal Nederlands. Voor zover ik weet zijn er maar twee provincies in Nederland waar consistent met een zachte g gesproken wordt, tegenover tien waar een harde g gebruikt wordt. En me dunkt dat als er een "hét Nederlands" is, het de taalvariëteit is die de meeste mensen spreken.
quote:Op donderdag 6 december 2007 23:27 schreef Houtspeer het volgende:
Misschien ligt het gewoon tussen je oren..
Heb je enig bewijs voor de bewering dat de harde g zich, via de televisie, verspreidt naar gebieden waar men oorspronkelijk een zachte g gebruikt? Ik heb nog nooit een opa horen zeggen "in mijn tijd spraken we hier met een zachte g", of nog beter, een niet-Zuiderlinge opa met een zachte g horen spreken. Dit zou dan toch moeten, aangezien de eerste Nederlandse televisie-uitzending pas in 1951 was, en veel opa's dus al volwassen waren toen de tv haar intrede deed.quote:Op donderdag 6 december 2007 21:08 schreef Kees22 het volgende:
Waar de harde g vandaan komt, vraag ik me al jaren af. Het zou me niks verbazen als dat Semitische of Friese invloeden waren. Inmiddels verspreidt hij zich, met de wegvallende r en de verschuivende klinkers, via de tv over Nederland.
Met het woord "Inmiddels" in mijn betoog (we moeten toch eens pleiten voor het opnemen van de vorige post in citaten. Dat kan wel, zoals ik gezien heb!) bedoelde ik, dat in de tegenwoordige tijd, en al vanaf de jaren 60, radio en tv een grote invloed hebben op de Nederlandse taal.quote:Op donderdag 6 december 2007 23:36 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Heb je enig bewijs voor de bewering dat de harde g zich, via de televisie, verspreidt naar gebieden waar men oorspronkelijk een zachte g gebruikt? Ik heb nog nooit een opa horen zeggen "in mijn tijd spraken we hier met een zachte g", of nog beter, een niet-Zuiderlinge opa met een zachte g horen spreken. Dit zou dan toch moeten, aangezien de eerste Nederlandse televisie-uitzending pas in 1951 was, en veel opa's dus al volwassen waren toen de tv haar intrede deed.
De Friese g is een stemhebbende velare plosief. Ook is er ch, een stemloze velare fricatief, maar die kan niet aan het begin van een woord voorkomen.quote:Maar goed, laten we even onderzoeken: hoe klinkt de g in andere dialecten of dialectgroepen dan de Hollandse? Gronings, Fries, West-Fries, Saksisch, Zeeuws, Brabants, Limburgs.
Hee, maar geen nood. Ik kan reanimeren!quote:Op vrijdag 7 december 2007 02:22 schreef broer het volgende:
Misschien neem ik binnenkort wel een ander plaatje. Al vind ik de flatliner wel mooi toepasselijk.
Ik zit me af te vragen of dit een opzettelijke fout is. Het gaat namelijk wel om een moord op een homoseksueelquote:Op vrijdag 7 december 2007 13:18 schreef nikk het volgende:
It looks like a homocide.
Dat is dan wel een heftige rage, wanneer men door een "spreekfout" tot in de zomer carnaval blijft vieren..quote:De 'goeiemoggel'-KPN-reclame is zo'n hype, dat er nu zelfs meerdere carnavalsummers van gemaakt worden. Wat vind jij van de hele goeiemoggel-hype?
Het arme kind. Ze zullen maar een katheder bij je naar binnenproppen. Waar dan ookquote:Op vrijdag 7 december 2007 14:10 schreef aldo71 het volgende:
Beste mensen,
Ik kon het niet laten deze foto's van mijn kleine kerstman hier te delen:
Hij is de afgelopen ziek geweest 41 graden koortsaanvallen.
Onderzoeken met een katheder ondergaan, huisartsenpost en eerste hulp gezien, maar nu is hij weer de oude. Dus we zijn blij.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik ook!quote:Op vrijdag 7 december 2007 01:54 schreef wyccie het volgende:
Ik tvp hier toch maar gewoon.
Tijd voor Mieke Telkamp!!quote:Op vrijdag 7 december 2007 14:36 schreef Gaosz het volgende:
[..]
......... en al mijn vrienden gaan ook heen dus.........
quote:Op vrijdag 7 december 2007 02:02 schreef Elwood1802 het volgende:
Zelfde hiero, had het half jaartje geleden ook. Vooral als het benauwd was ergens hoeste je je longen uit je lijf
Nu weer verkouden en kriebelhoest. Heb nu zo'n hip hoestdrankje dat helpt en 6 parrasitamol per dag slikken
quote:Op zaterdag 8 december 2007 22:12 schreef irchulp het volgende:
deze kinderen worden het dupe van de politieke spelletjes
Ach, zelfs in gerenommeerde bronnen als het NRC of de Volkskrant of de journaals worden zogenaamde de- en het-woorden niet meer onderscheiden.quote:
quote:Op zondag 9 december 2007 02:57 schreef PinPine het volgende:
[..]
gebruik je die woorden ook in IRL, dat creept me uit en kijk mensen altijd heel raar aan inde kroeg als ze zoiets tegen me zeggen.
Dat verhaspelen van spreekwoorden loopt tegenwoordig echt de neus uit...quote:Op zondag 2 december 2007 14:06 schreef Norrage het volgende:
Maar al dat alternatieve/progressieve komt me toch af en toe de spuigaten uit...
Of het in de categorie spelfouten valt, geen idee... Maar ik zie ergens een link naar het Nederlands.quote:Op zondag 9 december 2007 21:26 schreef todaviamoonbathing het volgende:
k zou nem klinf op kavantie gaan, keller met de bus.
We kunnen deze user niets verwijten, aangezien we sinds kort weten dat DT-fouten niet vermijdbaar zijn...quote:Op maandag 10 december 2007 10:02 schreef ethiraseth het volgende:
Meer weten over hetgeen grote groepen mensen van de samenleving beweegt is nooit een slecht iets. Jij vraagt precies hetgeen je gelovigen verwijdt, namelijk het hersenspoelen van kinderen naar je eigen ideeen (geloof = slecht).
Augustus dus.quote:Op zondag 9 december 2007 23:43 schreef De_Brandweer het volgende:
vraag: waarom heb je em in augusters gekocht en is die nog ongebruikt?
En nee, ze had het niet over sperma doneren maar over doneren van spullen voor een kattenasiel dat alles weg had moeten gooien wegens een of andere ziekte.quote:Valt me wel op dat het allemaal vrouwen zijn die het wel gratis wilde doneren.
Van mannen kreeg ik alleen maar zakkelijke reacties.
Ik dacht dat dit topic over spelfouten ging.quote:Op woensdag 5 december 2007 22:14 schreef ArtyShock het volgende:
[..]
Wat een mooi voorbeeld van beeldtaal. [afbeelding]
Een soort kalligram of zelfvervuller. [afbeelding]
Je hebt het "taal- en"-gedeelte in de TT gemist?quote:Op dinsdag 11 december 2007 22:05 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Ik dacht dat dit topic over spelfouten ging.
Ik snap niet wat er fout aan is behalve mijn overduidelijke typefouten. Enlighten me svpquote:Op dinsdag 11 december 2007 22:48 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Je hebt het "taal- en"-gedeelte in de TT gemist?
Daarom plaatste ik 'm idd.. ik zie 't ook nietquote:Op dinsdag 11 december 2007 23:10 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
We wachten in spanning. Ik althans..
ArtyShock wees op het zelfvervullende karakter van "niemand verstnod as in", want door de typefouten begrijpt nu inderdaad niemand er wat van.quote:Op dinsdag 11 december 2007 22:53 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Ik snap niet wat er fout aan is behalve mijn overduidelijke typefouten. Enlighten me svp
Hoezo "niet vermijdbaar"? De regels zijn uitermate helder, dus binnen vijf minuten te leren. Dus uitermate vermijdbaar.quote:Op maandag 10 december 2007 10:11 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
We kunnen deze user niets verwijten, aangezien we sinds kort weten dat DT-fouten niet vermijdbaar zijn...
Elfletterig verwees naar dit nieuwsbericht --> Dt-fouten zijn vrijwel onvermijdelijkquote:Op woensdag 12 december 2007 01:17 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hoezo "niet vermijdbaar"? De regels zijn uitermate helder, dus binnen vijf minuten te leren. Dus uitermate vermijdbaar.
vergezocht hoorquote:Op dinsdag 11 december 2007 23:54 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
ArtyShock wees op het zelfvervullende karakter van "niemand verstnod as in", want door de typefouten begrijpt nu inderdaad niemand er wat van.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |