abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55162534
quote:
Godsdienstles op openbare school
Door YVONNE WIGGERS

DEN HAAG - De godsdienstles op openbare scholen moet terug. Dat vinden CDA, PvdA en ChristenUnie.

De coalitiepartijen zullen deze week bij de onderwijsbegroting extra geld vragen voor de veelal wegbezuinigde godsdienstleraar. Om alle lessen van de benodigde predikanten met een onderwijsbevoegdheid te kunnen betalen, heeft de coalitie deze kabinetsperiode 10 miljoen euro nodig.

PvdA-Kamerlid Margot Kranenveldt en CDA-Kamerlid Jan Jacob van Dijke wijzen erop dat niet alle ouders met een geloofsovertuiging hun kinderen naar een christelijke, katholieke of islamitische school sturen. Sommige ouders zweren bij het openbaar onderwijs maar willen wel dat hun kroost ‘iets over godsdienst’ leert, meent Kranenveldt. En soms is er geen bijzonder onderwijs in de omgeving, zegt Van Dijke.

De Kamerleden vinden dat ook in deze gevallen godsdienstles moet kunnen worden gegeven als ouders erom vragen. In de praktijk lukt dat vaak niet omdat scholen te weinig geld hebben om de leerkrachten te betalen.

Naast de godsdienstlessen zal de coalitie ook vragen om een onderzoek naar de gevolgen van vergrijzing in delen van Nederland voor het onderwijs. Volgens Kranenveldt kampt Limburg met scholen waar het aantal nieuwe leerlingen sterk terugloopt. Daardoor krijgen de scholen te maken met leegstaande panden en overtollig personeel dat ze niet meer kunnen betalen.
http://www.ad.nl/binnenland/article1884482.ece

Alles waar jarenlang voor is gevochten wordt even door de PvdA verkwanseld. Om te huilen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 10 december 2007 @ 09:23:09 #2
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_55162761
En terecht, godsdienst is in historisch en cultureel opzicht een zeer invloedrijk fenomeen (geweest), uiteraard moet daar aandacht aan worden besteed.
Géén kloon van tvlxd!
pi_55162802
quote:
Op maandag 10 december 2007 09:23 schreef Montov het volgende:
En terecht, godsdienst is in historisch en cultureel opzicht een zeer invloedrijk fenomeen (geweest), uiteraard moet daar aandacht aan worden besteed.
bij geschiedenis ja, laten zien hoe blij we moeten zijn dat we daar grotendeels vanaf zijn!
  maandag 10 december 2007 @ 09:30:05 #4
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_55162857
Je zou ook het vak maatschappijleer kunnen uitbreiden en daar meer aandacht geven aan de verschillende godsdiensten. Op veel scholen gebeurt dit trouwens al lang. Het is te sneu dat scholen niet de vrijheid krijgen om dit zelf in te richten.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
  maandag 10 december 2007 @ 09:30:50 #5
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_55162872
quote:
Daar is bij geschiedenis en maatschappijleer genoeg ruimte voor.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_55162917
quote:
Op maandag 10 december 2007 09:30 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Je zou ook het vak maatschappijleer kunnen uitbreiden en daar meer aandacht geven aan de verschillende godsdiensten. Op veel scholen gebeurt dit trouwens al lang. Het is te sneu dat scholen niet de vrijheid krijgen om dit zelf in te richten.
Zelfde beestje, ander naampje. Dan kunnen ze het toch net zo goed godsdienstles noemen? Godsdienstles bij mij op school was sowieso al niet alleen maar over het Christendom leren...
  maandag 10 december 2007 @ 09:36:24 #7
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_55162959
quote:
Op maandag 10 december 2007 09:25 schreef Sora het volgende:

[..]

bij geschiedenis ja, laten zien hoe blij we moeten zijn dat we daar grotendeels vanaf zijn!
Het is anders nog altijd een grote invloed, zelfs in Nederland. Dat kan jij vervelend vinden, en ik ben ook totaal niet religieus, maar het betekent niet dat het alleen negatief moet worden benaderd. Ik heb liever objectief onderwijs waar leerlingen hun eigen conclusies uit kunnen trekken.
Géén kloon van tvlxd!
pi_55162994
Een beetje aglemene kennis erbij is nooit mis voor de kinders.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_55163126
Godsdienstles ALLEEN als keuze, niet als verplichting.
  maandag 10 december 2007 @ 09:47:29 #10
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55163145
Ik vind ook dat de godsdienstlessen terug moeten komen op scholen.
Alleen ben ik wel bang dat de lessen erg beïnvloed worden door de levensbeschouwing van de docent. Laat een christelijke docent maar eens les geven over het paganisme .
Niet meer actief op Fok!
  maandag 10 december 2007 @ 09:48:07 #11
124377 pmb_rug
salvation received
pi_55163153
ik bespeur in de samenleving een zeer grote onkunde over religie en een nog groter gebrek aan empathisch vermogen in de richting van religieuze mensen. dat ga je helaas met zo'n godsdienst les niet oplossen, maar het zou wellicht iets kunnen helpen.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  maandag 10 december 2007 @ 09:48:22 #12
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_55163158
quote:

[..]

Vind ik niet. Bij die vakken komt de rol van godsdienst wel naar voren, maar een inhoudelijke behandeling is ook goed.
Géén kloon van tvlxd!
pi_55163174
quote:
Op maandag 10 december 2007 09:45 schreef Elfletterig het volgende:
Godsdienstles ALLEEN als keuze, niet als verplichting.
Als het een keuzevak wordt kan ik er nog mee leven ja, mits er dan aandacht is voor alle geloven/levensbeschouwingen (het blijft immers een openbare agnostische school, dat moeten we vooral zo houden).

Maar zoals die PvdA-miep het uit legt in dat artikel kan echt niet, dat is echt een non-argument.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_55163206
quote:
Op maandag 10 december 2007 09:36 schreef Montov het volgende:

[..]

Het is anders nog altijd een grote invloed, zelfs in Nederland. Dat kan jij vervelend vinden, en ik ben ook totaal niet religieus, maar het betekent niet dat het alleen negatief moet worden benaderd. Ik heb liever objectief onderwijs waar leerlingen hun eigen conclusies uit kunnen trekken.
Scholen krijgen die vrijheid juist wel. Er gelden alleen bepaalde kerndoelen (die behoorlijk algemeen zijn), de inrichting van vakken is in beginsel een verantwoordelijkheid van scholen zelf.
pi_55163210
quote:
Op maandag 10 december 2007 09:48 schreef pmb_rug het volgende:
ik bespeur in de samenleving een zeer grote onkunde over religie en een nog groter gebrek aan empathisch vermogen in de richting van religieuze mensen. dat ga je helaas met zo'n godsdienst les niet oplossen, maar het zou wellicht iets kunnen helpen.
Ik bespeur in de samenleving anders nog een vele malen groter gebrek aan empathisch vermogen in de richting van niet-religieuze mensen. Hele volksstammen vinden het nog steeds compleet vanzelfsprekend dat niet-gelovigen zich alsmaar aan gelovigen aanpassen. Wordt er op christelijke scholen ook lesgegeven in andere levensbeschouwingen dan de eigen religie? Krijgen leerlingen iets mee over humanisme, atheïsme, etc?

De slachtofferrol die je nu aanneemt, vind ik volstrekt misplaatst.
pi_55163218
quote:
Humanisme, existentialisme en nog meer van die atheistische stromingen is dat net zo goed voor de wereld geweest. Ook daarvoor maar apart vak invoeren? 'Atheisme-les'?

Sorry, ik vind echt dat de neutraliteit van het openbaar onderwijs in gevaar komt. Stuur maar je kind naar een Islamitische of Christelijke school als hij/zij zo nodig gehersenspoeld moet worden, zou ik zeggen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_55163222
quote:

[..]

Precies.
quote:
PvdA-Kamerlid Margot Kranenveldt en CDA-Kamerlid Jan Jacob van Dijke wijzen erop dat niet alle ouders met een geloofsovertuiging hun kinderen naar een christelijke, katholieke of islamitische school sturen. Sommige ouders zweren bij het openbaar onderwijs maar willen wel dat hun kroost ‘iets over godsdienst’ leert, meent Kranenveldt.
Iets zegt mij dat het hier niet gaat over kinderen 'iets over godsdienst' leren. Dit gebeurd al op openbare scholen d.m.v. geschiedenis, maatschappijleer, levensbeschouwing. Noem het beestje gewoon bij zijn naam, sommige ouders willen dat hun kind leert dat het allemaal echt waar is. En dat kan, op een christelijke (islamitische) school, thuis, in de kerk / moskee, op de zondagschool, bij een bijbelstudie etc.
There is no love sincerer than the love of food.
  maandag 10 december 2007 @ 09:53:38 #18
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_55163240
Op basisscholen moet nadrukkelijk GEEN godsdienstles worden gegeven en al helemaal niet door predikanten, kinderen op die leeftijd kunnen het onderscheid tussen waar en niet waar namelijk nog niet maken... Het zou eeuwig zonde zijn om die kinderen zo jong al te verpesten.
  maandag 10 december 2007 @ 09:53:58 #19
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55163242
quote:
Op maandag 10 december 2007 09:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Humanisme, existentialisme en nog meer van die atheistische stromingen is dat net zo goed voor de wereld geweest. Ook daarvoor maar apart vak invoeren? 'Atheisme-les'?

Sorry, ik vind echt dat de neutraliteit van het openbaar onderwijs in gevaar komt. Stuur maar je kind naar een Islamitische of Christelijke school als hij/zij zo nodig gehersenspoeld moet worden, zou ik zeggen.
Noem het vak dan 'levensbeschouwing'. Probleem opgelost .
Niet meer actief op Fok!
pi_55163259
quote:
Op maandag 10 december 2007 09:51 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik bespeur in de samenleving anders nog een vele malen groter gebrek aan empathisch vermogen in de richting van niet-religieuze mensen. Hele volksstammen vinden het nog steeds compleet vanzelfsprekend dat niet-gelovigen zich alsmaar aan gelovigen aanpassen. Wordt er op christelijke scholen ook lesgegeven in andere levensbeschouwingen dan de eigen religie? Krijgen leerlingen iets mee over humanisme, atheïsme, etc?

De slachtofferrol die je nu aanneemt, vind ik volstrekt misplaatst.
Maar daarvoor zijn het dan ook bijzondere scholen, we hebben zo afgesproken dat zij ruimte krijgen om op hun levensbeschouwelijke gronden les te geven.

Maar openbare scholen moeten gewoon neutraal blijven en niet meer teruggaan naar het Hervormde bastion van weleer (ja, vroeger -100 jaar geleden- waren openbare scholen helaas niet zo neutraal).
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 10 december 2007 @ 09:56:37 #21
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_55163278
Het vak filosofie en levensbeschouwing hoort thuis in het voortgezet onderwijs, maar niet in het basisonderwijs!
  maandag 10 december 2007 @ 09:57:06 #22
53054 Kebab
Salvia Divinorum
pi_55163285
Wanneer is godsdienstlessen op openbare scholen verdwenen dan? Ik heb zelf Koranlessen gehad op een openbare basisschool. Geen ene fuck aan gehad natuurlijk, want het enige waar ik aan dacht op die leeftijd waren de pas doorkomende tietjes van een klasgenote.
Het millennia oude levensbloed van mijn sjamanistische voorvaderen, dat door mijn nederige aderen stroomt, brandt heviger als nooit tevoren.
"...happy birthday son you got a bracelet!" - McManus
- ik heb 4 jaar aan de mafo gestudeert -
  maandag 10 december 2007 @ 09:57:42 #23
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_55163295
quote:
Op maandag 10 december 2007 09:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik heb vrijwel alleen maar op katholieke scholen gezeten en heb daar nooit enige vorm van godsdienstonderwijs gehad. Het einge basisschooljaar op een openbare school zat vol met godsdienstlessen.

Sowieso zie ik niet echt een probleem met het terugbrengen van godsdienstlessen. Ligt helemaal aan de invulling ervan wel. Als het een behandeling is van wat de grote wereldgodsdiensten inhouden, wat de mensen geloven, waarom ze het geloven etc. is het niet erg. Het wordt al minder als het een puur Christelijk propagandaplaatje wordt. En dat zal het wel worden met deze regering helaas.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_55163309
quote:
Op maandag 10 december 2007 09:53 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Noem het vak dan 'levensbeschouwing'. Probleem opgelost .
Ik heb er weinig vertrouwen in als predikanten en dominees dergelijke lessen gaan verzorgen.

En hoe kun je in godsnaam nog van Islamieten (meer bepaald: Islamitische scholen) gaan verwachten dat zij vrouwen en homo's gaan respecteren als tegelijkertijd met staatsgeld op openbare scholen én bijzondere scholen predikanten gaan worden betaald die nog steeds een boek aanhangen waarin doden van homo's wordt verheerlijkt?
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 10 december 2007 @ 09:58:23 #25
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_55163313
Het vindt jammergenoeg nog steeds plaats op vele openbare basisscholen, maar het schijnt dat basisscholen steeds meer moeite hebben om er geld voor vrij te maken.
  maandag 10 december 2007 @ 09:58:30 #26
92279 N.icka
Windforce 11
pi_55163316
Godsdienst les hoort niet op een openbare school , laat die ouders lekker zelf hun kinderen onderwijzen over godsdiensten.
  maandag 10 december 2007 @ 10:02:14 #27
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_55163382
quote:
Op maandag 10 december 2007 09:58 schreef N.icka het volgende:
Godsdienst les hoort niet op een openbare school , laat die ouders lekker zelf hun kinderen onderwijzen over godsdiensten.
En waarom hoort het daar niet thuis? Godsdienstonderwijs =/= religieuze hersenspoeling. Meer weten over hetgeen grote groepen mensen van de samenleving beweegt is nooit een slecht iets. Jij vraagt precies hetgeen je gelovigen verwijdt, namelijk het hersenspoelen van kinderen naar je eigen ideeen (geloof = slecht).
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  maandag 10 december 2007 @ 10:05:29 #28
92279 N.icka
Windforce 11
pi_55163446
quote:
Op maandag 10 december 2007 10:02 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

En waarom hoort het daar niet thuis? Godsdienstonderwijs =/= religieuze hersenspoeling. Meer weten over hetgeen grote groepen mensen van de samenleving beweegt is nooit een slecht iets. Jij vraagt precies hetgeen je gelovigen verwijdt, namelijk het hersenspoelen van kinderen naar je eigen ideeen (geloof = slecht).
Zo hee , jij leest een hoop dingen in mijn post die ik niet schrijf
pi_55163468
quote:
Op maandag 10 december 2007 09:51 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik had op mijn katholieke middelbare school gewoon het vak levensbeschouwing waarin alle grote religies, humanisme, atheïsme, etc. gewoon behandeld werden. Goed, die gereformeerde reïncarnatie van Adolf Hitler die het vak gaf rekende atheïstische antwoorden op proefwerken gewoon botweg fout, maar verder kwam wel alles aan bod.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_55163473
quote:

[..]

Hij zegt niet dat het niet op scholen thuis hoort, hij zegt dat het niet op een openbare school thuis hoort. Daar moet ik hem gelijk in geven.

En kom nou: geheel ontoevallig is het niet echt hè dat dit gristelijke kabinet weer met dit soort onzin komt (vooral dat predikanten het moeten gaan verzorgen ).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_55163479
quote:

[..]

Nonsens.
Hij vraagt dat kinderen niet lastig gevallen worden met die onzin, niet dat kinderen geleerd wordt dat het slecht is. Dat is iets wat ouders thuis mogen doen.
  maandag 10 december 2007 @ 10:07:48 #32
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55163494
quote:
Op maandag 10 december 2007 09:58 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik heb er weinig vertrouwen in als predikanten en dominees dergelijke lessen gaan verzorgen.

En hoe kun je in godsnaam nog van Islamieten (meer bepaald: Islamitische scholen) gaan verwachten dat zij vrouwen en homo's gaan respecteren als tegelijkertijd met staatsgeld op openbare scholen én bijzondere scholen predikanten gaan worden betaald die nog steeds een boek aanhangen waarin doden van homo's wordt verheerlijkt?
Oh, worden de lessen verzorgd door predikanten? Daar had ik even overheen gelezen dus dan heb ik niks gezegd .
Niet meer actief op Fok!
  maandag 10 december 2007 @ 10:08:15 #33
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_55163507
quote:
Op maandag 10 december 2007 10:07 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Nonsens.
Hij vraagt dat kinderen niet lastig gevallen worden met die onzin, niet dat kinderen geleerd wordt dat het slecht is.
En waarom is niet geloven minder onzin dan wel geloven? Het is niet meer dan de andere kant van dezelfde munt. En niet onderwijzen in godsdienst is bewust informatie achterhouden voor kinderen. Dat is net zo slecht als creationisme onderwjizen.

Ik verwacht niet dat de overheid een juiste aanpak voor godsdienstonderwijs zal invoeren (predikanten gebruiken, wtf ), maar godsdienstonderwijs an sich is echt niks mis mee, en zal kinderen echt niet bekeren tot relifundis.
pi_55163569
quote:
Op maandag 10 december 2007 10:08 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

En waarom is niet geloven minder onzin dan wel geloven? Het is niet meer dan de andere kant van dezelfde munt. En niet onderwijzen in godsdienst is bewust informatie achterhouden voor kinderen. Dat is net zo slecht als creationisme onderwjizen.

Ik verwacht niet dat de overheid een juiste aanpak voor godsdienstonderwijs zal invoeren (predikanten gebruiken, wtf ), maar godsdienstonderwijs an sich is echt niks mis mee, en zal kinderen echt niet bekeren tot relifundis.
Nou, je ziet wat er in Amerika van gekomen is in 20 jaar tijd (Reagan schafte de scheiding tussen openbaar en particulier bekostigd bijzonder onderwijs daar af). Dat zijn net een soort madrassa's.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 10 december 2007 @ 10:12:07 #35
92279 N.icka
Windforce 11
pi_55163586
Ik ben geen hij

Ik vind godsdienstlessen prima op scholen die dat onderricht specifiek geven .Als ik later mijn kinderen naar een openbare school wil doen , wil ik dat ze daar gevrijwaard blijven van Godsdienstlessen , daarom stuur ik ze naar een openbare school. anders doe ik ze wel op een christelijke of andere richting.

Als ouders hun kinderen iets mee willen geven over Godsdiensten , prima , niks mis mee , maar niet op een openbare school
  maandag 10 december 2007 @ 10:13:19 #36
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55163603
quote:

[..]

Het is niet slechts de andere kant van dezelfde munt. Er is veel meer bewijs voor het niet bestaan van God dan voor het wel bestaan van God. En als God al bestaat, hoe halen mensen het dan in hun hoofd dat ze precies denken te weten hoe God in elkaar steekt?
Niet meer actief op Fok!
  maandag 10 december 2007 @ 10:13:59 #37
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_55163622
quote:
Op maandag 10 december 2007 10:12 schreef N.icka het volgende:
Ik ben geen hij

Ik vind godsdienstlessen prima op scholen die dat onderricht specifiek geven .Als ik later mijn kinderen naar een openbare school wil doen , wil ik dat ze daar gevrijwaard blijven van Godsdienstlessen , daarom stuur ik ze naar een openbare school. anders doe ik ze wel op een christelijke of andere richting.

Als ouders hun kinderen iets mee willen geven over Godsdiensten , prima , niks mis mee , maar niet op een openbare school
Je bent er dus voor om je kinderen bewust te censureren. Jaja, een goede ouder zal dat worden. Je weet dat je daarmee net zo erg bent als Christelijke ouders die eisen dat hun kind geen evolutie geleerd wordt?
pi_55163643
quote:
Op maandag 10 december 2007 10:06 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik had op mijn katholieke middelbare school gewoon het vak levensbeschouwing waarin alle grote religies, humanisme, atheïsme, etc. gewoon behandeld werden. Goed, die gereformeerde reïncarnatie van Adolf Hitler die het vak gaf rekende atheïstische antwoorden op proefwerken gewoon botweg fout, maar verder kwam wel alles aan bod.
Zo he, progressief. Maar goed, we weten natuurlijk allemaal dat de katholieken niet het ware geloof aanhangen dus dit soort schoonheidsfoutjes zijn geen verrassing. ( )
Bij ons op school leerden we alleen over het christendom en dan m.n. onze protestantse stroming. (De rest was uiteraard fout en moest nog gered worden.)
Er zijn welgeteld 2 lessen aan de Islam besteed en dat dan nog alleen omdat we twee moslims in de klas hadden. Overige religies werden niet behandeld. Humanisme had ik tot een jaar of wat geleden nog nooit van gehoord en atheïsten zijn de helpers van de duivel en zullen branden op de dag van de wederopstanding.

Moet ik er nog bij vertellen dat ik naar een christelijke basisschool ben geweest als kind of was dat inmiddels wel duidelijk?
  † In Memoriam † maandag 10 december 2007 @ 10:15:23 #39
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_55163659
Sprookjesklas
Carpe Libertatem
  maandag 10 december 2007 @ 10:15:25 #40
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_55163660
quote:
Op maandag 10 december 2007 10:13 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Het is niet slechts de andere kant van dezelfde munt. Er is veel meer bewijs voor het niet bestaan van God dan voor het wel bestaan van God. En als God al bestaat, hoe halen mensen het dan in hun hoofd dat ze precies denken te weten hoe God in elkaar steekt?
Waarom denkt iedereen hier toch dat godsdienstonderwijs gelijk staat aan Jesus Camps? Wat is er in hemelsnaam mis met het vertellen en verklaren van de oorsprong van godsdiensten? Van vertellen wat het geloof inhoudt? Waar zijn jullie zo bang voor? Dat je kind katholiek wilt worden? Nou nou, poe poe wat erg.
pi_55163689
quote:
Op maandag 10 december 2007 10:13 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Je bent er dus voor om je kinderen bewust te censureren. Jaja, een goede ouder zal dat worden. Je weet dat je daarmee net zo erg bent als Christelijke ouders die eisen dat hun kind geen evolutie geleerd wordt?
Je slaat een beetje door. Censureren ouders die een witte school uitkiezen dan ook hun kinderen? Nee, die ouders kiezen gewoon wat het beste voor hun kind is, althans wat zij denken dat het beste is. Dat is met het kiezen tussen een openbare en bijzondere school net zo, je censureert niet je kind, je beschermd hem juist.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 10 december 2007 @ 10:17:13 #42
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55163694
quote:
Op maandag 10 december 2007 10:15 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Waarom denkt iedereen hier toch dat godsdienstonderwijs gelijk staat aan Jesus Camps? Wat is er in hemelsnaam mis met het vertellen en verklaren van de oorsprong van godsdiensten? Van vertellen wat het geloof inhoudt? Waar zijn jullie zo bang voor? Dat je kind katholiek wilt worden? Nou nou, poe poe wat erg.
Dat denk ik helemaal niet. Ik ben er alleen van overtuigd dat godsdienstonderwijs niet op een objectieve manier gegeven worden, omdat ze overtuiging van de docent altijd in het geding zal zijn. Dat merk ik zelfs op de universiteit.

En ja, ik zou het heel erg vinden als mijn kind een bepaalde religie zou gaan aanhangen.
Niet meer actief op Fok!
pi_55163713
Is er al niet een lerarentekort op het moment? En waren er al geen klachten over teveel vakken in de tweede fase?
  maandag 10 december 2007 @ 10:19:14 #44
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55163724
quote:
Op maandag 10 december 2007 10:15 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Zo he, progressief. Maar goed, we weten natuurlijk allemaal dat de katholieken niet het ware geloof aanhangen dus dit soort schoonheidsfoutjes zijn geen verrassing. ( )
Bij ons op school leerden we alleen over het christendom en dan m.n. onze protestantse stroming. (De rest was uiteraard fout en moest nog gered worden.)
Er zijn welgeteld 2 lessen aan de Islam besteed en dat dan nog alleen omdat we twee moslims in de klas hadden. Overige religies werden niet behandeld. Humanisme had ik tot een jaar of wat geleden nog nooit van gehoord en atheïsten zijn de helpers van de duivel en zullen branden op de dag van de wederopstanding.

Moet ik er nog bij vertellen dat ik naar een christelijke basisschool ben geweest als kind of was dat inmiddels wel duidelijk?
Ik ben in mijn jeugd vooral gewaarschuwd voor New Age. Vandaar dat ik het nu nog steeds een beetje eng vind om op een paranormale beurs te komen .
Niet meer actief op Fok!
  maandag 10 december 2007 @ 10:20:34 #45
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_55163741
quote:
Op maandag 10 december 2007 10:16 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Je slaat een beetje door. Censureren ouders die een witte school uitkiezen dan ook hun kinderen? Nee, die ouders kiezen gewoon wat het beste voor hun kind is, althans wat zij denken dat het beste is. Dat is met het kiezen tussen een openbare en bijzondere school net zo, je censureert niet je kind, je beschermd hem juist.
Vind het allemaal nogal bekrompen gedoe. Stel je voor dat je kind weet wat bedoeld wordt met de Visitatie of de Annunciatie, of weet waarom Moslims naar Mekka trekken. Oh oh oh, dan worden ze vast meteen ook moslim of katholiek. Mensen die bang zijn voor godsdienstonderwijs zijn slechte ouders aangezien dat uurtje per week dan schijnbaar meer invloed op hun kind heeft dan je eigen opvoeding.
  maandag 10 december 2007 @ 10:21:37 #46
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_55163765
quote:
Op maandag 10 december 2007 10:17 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Dat denk ik helemaal niet. Ik ben er alleen van overtuigd dat godsdienstonderwijs niet op een objectieve manier gegeven worden, omdat ze overtuiging van de docent altijd in het geding zal zijn. Dat merk ik zelfs op de universiteit.

En ja, ik zou het heel erg vinden als mijn kind een bepaalde religie zou gaan aanhangen.
Omfg... wat een ellendige ouder moet jij zijn zeg. Je bent niet bezorgd om het geluk van je kind, maar alleen of je kind wel gelooft wat jij gelooft. Wat ga je doen als je kind homo/lesbisch blijkt te zijn? Hem/haar onterven?
pi_55163779
quote:

[..]

Wil je dat argument serieus gebruiken? Ik zal je even een voorproefje geven van de problemen waarin het je kan brengen.
Waarom is niet in kabouters geloven minder onzin dan het wel geloven?
Waarom is niet geloven dat je napoleon bent minder onzin dan wel geloven?
Waarom is niet geloven in UFO's die onze aarde bezoeken met als enige doel graancirkels te maken minder onzin dan wel geloven?
etc.

Het is niet twee kanten van dezelfde munt. Er is geen enkel bewijs voor het bestaan van God en er is dus ook geen enkele reden om dit meer serieus te nemen dan het geloof in kabouters, UFO's of iemand die denkt dat hij napoleon is.
quote:
Kinderen leren over godsdienst tijdens geschiedenis, maatschappijleer en levensbeschouwing. Er is geen enkele reden om daar een vak godsdienst aan toe te voegen.
  maandag 10 december 2007 @ 10:24:01 #48
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55163819
quote:
Op maandag 10 december 2007 10:21 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Omfg... wat een ellendige ouder moet jij zijn zeg. Je bent niet bezorgd om het geluk van je kind, maar alleen of je kind wel gelooft wat jij gelooft. Wat ga je doen als je kind homo/lesbisch blijkt te zijn? Hem/haar onterven?
Mijn kind mag best een andere levensbeschouwing aanhangen dan ik, zolang het maar niet gelooft in iets waar geen bewijzen voor zijn. Geloven = verstand uitschakelen en ik hoop mijn kind te leren zijn verstand te gebruiken . Als ik daar niet in slaag, zou ik echt het gevoel hebben dat ik iets fout heb gedaan.

En nee, ik zal hem / haar niet onterven in het geval van homoseksualiteit, want ik ben zelf lesbisch .
Niet meer actief op Fok!
pi_55163827
quote:
Op maandag 10 december 2007 10:21 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Gezien de achtergrond van Viking84 denk ik niet dat ze daar problemen mee zou hebben.
pi_55163855
quote:
Op maandag 10 december 2007 10:24 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Mijn kind mag best een andere levensbeschouwing aanhangen dan ik, zolang het maar niet gelooft in iets waar geen bewijzen voor zijn. Geloven = verstand uitschakelen en ik hoop mijn kind te leren zijn verstand te gebruiken . Als ik daar niet in slaag, zou ik echt het gevoel hebben dat ik iets fout heb gedaan.

En nee, ik zal hem / haar niet onterven in het geval van homoseksualiteit, want ik ben zelf lesbisch .
Ben ik helemaal met je eens. Blind geloof is nooit een goede eigenschap en ik zou het zien als een enorm gefaalde opvoeding als mijn kind zo zou eindigen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')