http://www.ad.nl/binnenland/article1884482.ecequote:Godsdienstles op openbare school
Door YVONNE WIGGERS
DEN HAAG - De godsdienstles op openbare scholen moet terug. Dat vinden CDA, PvdA en ChristenUnie.
De coalitiepartijen zullen deze week bij de onderwijsbegroting extra geld vragen voor de veelal wegbezuinigde godsdienstleraar. Om alle lessen van de benodigde predikanten met een onderwijsbevoegdheid te kunnen betalen, heeft de coalitie deze kabinetsperiode 10 miljoen euro nodig.
PvdA-Kamerlid Margot Kranenveldt en CDA-Kamerlid Jan Jacob van Dijke wijzen erop dat niet alle ouders met een geloofsovertuiging hun kinderen naar een christelijke, katholieke of islamitische school sturen. Sommige ouders zweren bij het openbaar onderwijs maar willen wel dat hun kroost ‘iets over godsdienst’ leert, meent Kranenveldt. En soms is er geen bijzonder onderwijs in de omgeving, zegt Van Dijke.
De Kamerleden vinden dat ook in deze gevallen godsdienstles moet kunnen worden gegeven als ouders erom vragen. In de praktijk lukt dat vaak niet omdat scholen te weinig geld hebben om de leerkrachten te betalen.
Naast de godsdienstlessen zal de coalitie ook vragen om een onderzoek naar de gevolgen van vergrijzing in delen van Nederland voor het onderwijs. Volgens Kranenveldt kampt Limburg met scholen waar het aantal nieuwe leerlingen sterk terugloopt. Daardoor krijgen de scholen te maken met leegstaande panden en overtollig personeel dat ze niet meer kunnen betalen.
bij geschiedenis ja, laten zien hoe blij we moeten zijn dat we daar grotendeels vanaf zijn!quote:Op maandag 10 december 2007 09:23 schreef Montov het volgende:
En terecht, godsdienst is in historisch en cultureel opzicht een zeer invloedrijk fenomeen (geweest), uiteraard moet daar aandacht aan worden besteed.
Daar is bij geschiedenis en maatschappijleer genoeg ruimte voor.quote:Op maandag 10 december 2007 09:23 schreef Montov het volgende:
En terecht, godsdienst is in historisch en cultureel opzicht een zeer invloedrijk fenomeen (geweest), uiteraard moet daar aandacht aan worden besteed.
Zelfde beestje, ander naampje. Dan kunnen ze het toch net zo goed godsdienstles noemen? Godsdienstles bij mij op school was sowieso al niet alleen maar over het Christendom leren...quote:Op maandag 10 december 2007 09:30 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Je zou ook het vak maatschappijleer kunnen uitbreiden en daar meer aandacht geven aan de verschillende godsdiensten. Op veel scholen gebeurt dit trouwens al lang. Het is te sneu dat scholen niet de vrijheid krijgen om dit zelf in te richten.
Het is anders nog altijd een grote invloed, zelfs in Nederland. Dat kan jij vervelend vinden, en ik ben ook totaal niet religieus, maar het betekent niet dat het alleen negatief moet worden benaderd. Ik heb liever objectief onderwijs waar leerlingen hun eigen conclusies uit kunnen trekken.quote:Op maandag 10 december 2007 09:25 schreef Sora het volgende:
[..]
bij geschiedenis ja, laten zien hoe blij we moeten zijn dat we daar grotendeels vanaf zijn!
Vind ik niet. Bij die vakken komt de rol van godsdienst wel naar voren, maar een inhoudelijke behandeling is ook goed.quote:Op maandag 10 december 2007 09:30 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Daar is bij geschiedenis en maatschappijleer genoeg ruimte voor.
Als het een keuzevak wordt kan ik er nog mee leven ja, mits er dan aandacht is voor alle geloven/levensbeschouwingen (het blijft immers een openbare agnostische school, dat moeten we vooral zo houden).quote:Op maandag 10 december 2007 09:45 schreef Elfletterig het volgende:
Godsdienstles ALLEEN als keuze, niet als verplichting.
Scholen krijgen die vrijheid juist wel. Er gelden alleen bepaalde kerndoelen (die behoorlijk algemeen zijn), de inrichting van vakken is in beginsel een verantwoordelijkheid van scholen zelf.quote:Op maandag 10 december 2007 09:36 schreef Montov het volgende:
[..]
Het is anders nog altijd een grote invloed, zelfs in Nederland. Dat kan jij vervelend vinden, en ik ben ook totaal niet religieus, maar het betekent niet dat het alleen negatief moet worden benaderd. Ik heb liever objectief onderwijs waar leerlingen hun eigen conclusies uit kunnen trekken.
Ik bespeur in de samenleving anders nog een vele malen groter gebrek aan empathisch vermogen in de richting van niet-religieuze mensen. Hele volksstammen vinden het nog steeds compleet vanzelfsprekend dat niet-gelovigen zich alsmaar aan gelovigen aanpassen. Wordt er op christelijke scholen ook lesgegeven in andere levensbeschouwingen dan de eigen religie? Krijgen leerlingen iets mee over humanisme, atheïsme, etc?quote:Op maandag 10 december 2007 09:48 schreef pmb_rug het volgende:
ik bespeur in de samenleving een zeer grote onkunde over religie en een nog groter gebrek aan empathisch vermogen in de richting van religieuze mensen. dat ga je helaas met zo'n godsdienst les niet oplossen, maar het zou wellicht iets kunnen helpen.
Humanisme, existentialisme en nog meer van die atheistische stromingen is dat net zo goed voor de wereld geweest. Ook daarvoor maar apart vak invoeren?quote:Op maandag 10 december 2007 09:23 schreef Montov het volgende:
En terecht, godsdienst is in historisch en cultureel opzicht een zeer invloedrijk fenomeen (geweest), uiteraard moet daar aandacht aan worden besteed.
Precies.quote:Op maandag 10 december 2007 09:30 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Daar is bij geschiedenis en maatschappijleer genoeg ruimte voor.
Iets zegt mij dat het hier niet gaat over kinderen 'iets over godsdienst' leren. Dit gebeurd al op openbare scholen d.m.v. geschiedenis, maatschappijleer, levensbeschouwing. Noem het beestje gewoon bij zijn naam, sommige ouders willen dat hun kind leert dat het allemaal echt waar is. En dat kan, op een christelijke (islamitische) school, thuis, in de kerk / moskee, op de zondagschool, bij een bijbelstudie etc.quote:PvdA-Kamerlid Margot Kranenveldt en CDA-Kamerlid Jan Jacob van Dijke wijzen erop dat niet alle ouders met een geloofsovertuiging hun kinderen naar een christelijke, katholieke of islamitische school sturen. Sommige ouders zweren bij het openbaar onderwijs maar willen wel dat hun kroost ‘iets over godsdienst’ leert, meent Kranenveldt.
Noem het vak dan 'levensbeschouwing'. Probleem opgelostquote:Op maandag 10 december 2007 09:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Humanisme, existentialisme en nog meer van die atheistische stromingen is dat net zo goed voor de wereld geweest. Ook daarvoor maar apart vak invoeren?'Atheisme-les'?
Sorry, ik vind echt dat de neutraliteit van het openbaar onderwijs in gevaar komt. Stuur maar je kind naar een Islamitische of Christelijke school als hij/zij zo nodig gehersenspoeld moet worden, zou ik zeggen.
Maar daarvoor zijn het dan ook bijzondere scholen, we hebben zo afgesproken dat zij ruimte krijgen om op hun levensbeschouwelijke gronden les te geven.quote:Op maandag 10 december 2007 09:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik bespeur in de samenleving anders nog een vele malen groter gebrek aan empathisch vermogen in de richting van niet-religieuze mensen. Hele volksstammen vinden het nog steeds compleet vanzelfsprekend dat niet-gelovigen zich alsmaar aan gelovigen aanpassen. Wordt er op christelijke scholen ook lesgegeven in andere levensbeschouwingen dan de eigen religie? Krijgen leerlingen iets mee over humanisme, atheïsme, etc?
De slachtofferrol die je nu aanneemt, vind ik volstrekt misplaatst.
Ik heb vrijwel alleen maar op katholieke scholen gezeten en heb daar nooit enige vorm van godsdienstonderwijs gehad. Het einge basisschooljaar op een openbare school zat vol met godsdienstlessen.quote:Op maandag 10 december 2007 09:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Humanisme, existentialisme en nog meer van die atheistische stromingen is dat net zo goed voor de wereld geweest. Ook daarvoor maar apart vak invoeren?'Atheisme-les'?
Sorry, ik vind echt dat de neutraliteit van het openbaar onderwijs in gevaar komt. Stuur maar je kind naar een Islamitische of Christelijke school als hij/zij zo nodig gehersenspoeld moet worden, zou ik zeggen.
Ik heb er weinig vertrouwen in als predikanten en dominees dergelijke lessen gaan verzorgen.quote:Op maandag 10 december 2007 09:53 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Noem het vak dan 'levensbeschouwing'. Probleem opgelost.
En waarom hoort het daar niet thuis? Godsdienstonderwijs =/= religieuze hersenspoeling. Meer weten over hetgeen grote groepen mensen van de samenleving beweegt is nooit een slecht iets. Jij vraagt precies hetgeen je gelovigen verwijdt, namelijk het hersenspoelen van kinderen naar je eigen ideeen (geloof = slecht).quote:Op maandag 10 december 2007 09:58 schreef N.icka het volgende:
Godsdienst les hoort niet op een openbare school , laat die ouders lekker zelf hun kinderen onderwijzen over godsdiensten.
Zo hee , jij leest een hoop dingen in mijn post die ik niet schrijfquote:Op maandag 10 december 2007 10:02 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En waarom hoort het daar niet thuis? Godsdienstonderwijs =/= religieuze hersenspoeling. Meer weten over hetgeen grote groepen mensen van de samenleving beweegt is nooit een slecht iets. Jij vraagt precies hetgeen je gelovigen verwijdt, namelijk het hersenspoelen van kinderen naar je eigen ideeen (geloof = slecht).
Ik had op mijn katholieke middelbare school gewoon het vak levensbeschouwing waarin alle grote religies, humanisme, atheïsme, etc. gewoon behandeld werden. Goed, die gereformeerde reïncarnatie van Adolf Hitler die het vak gaf rekende atheïstische antwoorden op proefwerken gewoon botweg fout, maar verder kwam wel alles aan bod.quote:Op maandag 10 december 2007 09:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik bespeur in de samenleving anders nog een vele malen groter gebrek aan empathisch vermogen in de richting van niet-religieuze mensen. Hele volksstammen vinden het nog steeds compleet vanzelfsprekend dat niet-gelovigen zich alsmaar aan gelovigen aanpassen. Wordt er op christelijke scholen ook lesgegeven in andere levensbeschouwingen dan de eigen religie? Krijgen leerlingen iets mee over humanisme, atheïsme, etc?
Hij zegt niet dat het niet op scholen thuis hoort, hij zegt dat het niet op een openbare school thuis hoort. Daar moet ik hem gelijk in geven.quote:Op maandag 10 december 2007 10:02 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En waarom hoort het daar niet thuis? Godsdienstonderwijs =/= religieuze hersenspoeling. Meer weten over hetgeen grote groepen mensen van de samenleving beweegt is nooit een slecht iets. Jij vraagt precies hetgeen je gelovigen verwijdt, namelijk het hersenspoelen van kinderen naar je eigen ideeen (geloof = slecht).
Nonsens.quote:Op maandag 10 december 2007 10:02 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En waarom hoort het daar niet thuis? Godsdienstonderwijs =/= religieuze hersenspoeling. Meer weten over hetgeen grote groepen mensen van de samenleving beweegt is nooit een slecht iets. Jij vraagt precies hetgeen je gelovigen verwijdt, namelijk het hersenspoelen van kinderen naar je eigen ideeen (geloof = slecht).
Oh, worden de lessen verzorgd door predikanten? Daar had ik even overheen gelezen dus dan heb ik niks gezegdquote:Op maandag 10 december 2007 09:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik heb er weinig vertrouwen in als predikanten en dominees dergelijke lessen gaan verzorgen.
En hoe kun je in godsnaam nog van Islamieten (meer bepaald: Islamitische scholen) gaan verwachten dat zij vrouwen en homo's gaan respecteren als tegelijkertijd met staatsgeld op openbare scholen én bijzondere scholen predikanten gaan worden betaald die nog steeds een boek aanhangen waarin doden van homo's wordt verheerlijkt?
En waarom is niet geloven minder onzin dan wel geloven? Het is niet meer dan de andere kant van dezelfde munt. En niet onderwijzen in godsdienst is bewust informatie achterhouden voor kinderen. Dat is net zo slecht als creationisme onderwjizen.quote:Op maandag 10 december 2007 10:07 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Nonsens.
Hij vraagt dat kinderen niet lastig gevallen worden met die onzin, niet dat kinderen geleerd wordt dat het slecht is.
Nou, je ziet wat er in Amerika van gekomen is in 20 jaar tijd (Reagan schafte de scheiding tussen openbaar en particulier bekostigd bijzonder onderwijs daar af). Dat zijn net een soort madrassa's.quote:Op maandag 10 december 2007 10:08 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En waarom is niet geloven minder onzin dan wel geloven? Het is niet meer dan de andere kant van dezelfde munt. En niet onderwijzen in godsdienst is bewust informatie achterhouden voor kinderen. Dat is net zo slecht als creationisme onderwjizen.
Ik verwacht niet dat de overheid een juiste aanpak voor godsdienstonderwijs zal invoeren (predikanten gebruiken, wtf), maar godsdienstonderwijs an sich is echt niks mis mee, en zal kinderen echt niet bekeren tot relifundis.
Het is niet slechts de andere kant van dezelfde munt. Er is veel meer bewijs voor het niet bestaan van God dan voor het wel bestaan van God. En als God al bestaat, hoe halen mensen het dan in hun hoofd dat ze precies denken te weten hoe God in elkaar steekt?quote:Op maandag 10 december 2007 10:08 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En waarom is niet geloven minder onzin dan wel geloven? Het is niet meer dan de andere kant van dezelfde munt. En niet onderwijzen in godsdienst is bewust informatie achterhouden voor kinderen. Dat is net zo slecht als creationisme onderwjizen.
Je bent er dus voor om je kinderen bewust te censureren. Jaja, een goede ouder zal dat worden. Je weet dat je daarmee net zo erg bent als Christelijke ouders die eisen dat hun kind geen evolutie geleerd wordt?quote:Op maandag 10 december 2007 10:12 schreef N.icka het volgende:
Ik ben geen hij![]()
Ik vind godsdienstlessen prima op scholen die dat onderricht specifiek geven .Als ik later mijn kinderen naar een openbare school wil doen , wil ik dat ze daar gevrijwaard blijven van Godsdienstlessen , daarom stuur ik ze naar een openbare school. anders doe ik ze wel op een christelijke of andere richting.
Als ouders hun kinderen iets mee willen geven over Godsdiensten , prima , niks mis mee , maar niet op een openbare school
Zo he, progressief. Maar goed, we weten natuurlijk allemaal dat de katholieken niet het ware geloof aanhangen dus dit soort schoonheidsfoutjes zijn geen verrassing. (quote:Op maandag 10 december 2007 10:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik had op mijn katholieke middelbare school gewoon het vak levensbeschouwing waarin alle grote religies, humanisme, atheïsme, etc. gewoon behandeld werden. Goed, die gereformeerde reïncarnatie van Adolf Hitler die het vak gaf rekende atheïstische antwoorden op proefwerken gewoon botweg fout, maar verder kwam wel alles aan bod.
Waarom denkt iedereen hier toch dat godsdienstonderwijs gelijk staat aan Jesus Camps? Wat is er in hemelsnaam mis met het vertellen en verklaren van de oorsprong van godsdiensten? Van vertellen wat het geloof inhoudt? Waar zijn jullie zo bang voor? Dat je kind katholiek wilt worden? Nou nou, poe poe wat erg.quote:Op maandag 10 december 2007 10:13 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Het is niet slechts de andere kant van dezelfde munt. Er is veel meer bewijs voor het niet bestaan van God dan voor het wel bestaan van God. En als God al bestaat, hoe halen mensen het dan in hun hoofd dat ze precies denken te weten hoe God in elkaar steekt?
Je slaat een beetje door. Censureren ouders die een witte school uitkiezen dan ook hun kinderen? Nee, die ouders kiezen gewoon wat het beste voor hun kind is, althans wat zij denken dat het beste is. Dat is met het kiezen tussen een openbare en bijzondere school net zo, je censureert niet je kind, je beschermd hem juist.quote:Op maandag 10 december 2007 10:13 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Je bent er dus voor om je kinderen bewust te censureren. Jaja, een goede ouder zal dat worden. Je weet dat je daarmee net zo erg bent als Christelijke ouders die eisen dat hun kind geen evolutie geleerd wordt?
Dat denk ik helemaal niet. Ik ben er alleen van overtuigd dat godsdienstonderwijs niet op een objectieve manier gegeven worden, omdat ze overtuiging van de docent altijd in het geding zal zijn. Dat merk ik zelfs op de universiteit.quote:Op maandag 10 december 2007 10:15 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Waarom denkt iedereen hier toch dat godsdienstonderwijs gelijk staat aan Jesus Camps? Wat is er in hemelsnaam mis met het vertellen en verklaren van de oorsprong van godsdiensten? Van vertellen wat het geloof inhoudt? Waar zijn jullie zo bang voor? Dat je kind katholiek wilt worden? Nou nou, poe poe wat erg.
Ik ben in mijn jeugd vooral gewaarschuwd voor New Age. Vandaar dat ik het nu nog steeds een beetje eng vind om op een paranormale beurs te komenquote:Op maandag 10 december 2007 10:15 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Zo he, progressief. Maar goed, we weten natuurlijk allemaal dat de katholieken niet het ware geloof aanhangen dus dit soort schoonheidsfoutjes zijn geen verrassing. ()
Bij ons op school leerden we alleen over het christendom en dan m.n. onze protestantse stroming. (De rest was uiteraard fout en moest nog gered worden.)
Er zijn welgeteld 2 lessen aan de Islam besteed en dat dan nog alleen omdat we twee moslims in de klas hadden. Overige religies werden niet behandeld. Humanisme had ik tot een jaar of wat geleden nog nooit van gehoord en atheïsten zijn de helpers van de duivel en zullen branden op de dag van de wederopstanding.
Moet ik er nog bij vertellen dat ik naar een christelijke basisschool ben geweest als kind of was dat inmiddels wel duidelijk?
Vind het allemaal nogal bekrompen gedoe. Stel je voor dat je kind weet wat bedoeld wordt met de Visitatie of de Annunciatie, of weet waarom Moslims naar Mekka trekken. Oh oh oh, dan worden ze vast meteen ook moslim of katholiek.quote:Op maandag 10 december 2007 10:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je slaat een beetje door. Censureren ouders die een witte school uitkiezen dan ook hun kinderen? Nee, die ouders kiezen gewoon wat het beste voor hun kind is, althans wat zij denken dat het beste is. Dat is met het kiezen tussen een openbare en bijzondere school net zo, je censureert niet je kind, je beschermd hem juist.
Omfg... wat een ellendige ouder moet jij zijn zeg.quote:Op maandag 10 december 2007 10:17 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dat denk ik helemaal niet. Ik ben er alleen van overtuigd dat godsdienstonderwijs niet op een objectieve manier gegeven worden, omdat ze overtuiging van de docent altijd in het geding zal zijn. Dat merk ik zelfs op de universiteit.
En ja, ik zou het heel erg vinden als mijn kind een bepaalde religie zou gaan aanhangen.
Wil je dat argument serieus gebruiken? Ik zal je even een voorproefje geven van de problemen waarin het je kan brengen.quote:Op maandag 10 december 2007 10:08 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En waarom is niet geloven minder onzin dan wel geloven? Het is niet meer dan de andere kant van dezelfde munt. En niet onderwijzen in godsdienst is bewust informatie achterhouden voor kinderen. Dat is net zo slecht als creationisme onderwjizen.
Kinderen leren over godsdienst tijdens geschiedenis, maatschappijleer en levensbeschouwing. Er is geen enkele reden om daar een vak godsdienst aan toe te voegen.quote:Ik verwacht niet dat de overheid een juiste aanpak voor godsdienstonderwijs zal invoeren (predikanten gebruiken, wtf), maar godsdienstonderwijs an sich is echt niks mis mee, en zal kinderen echt niet bekeren tot relifundis.
Mijn kind mag best een andere levensbeschouwing aanhangen dan ik, zolang het maar niet gelooft in iets waar geen bewijzen voor zijn. Geloven = verstand uitschakelen en ik hoop mijn kind te leren zijn verstand te gebruikenquote:Op maandag 10 december 2007 10:21 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Omfg... wat een ellendige ouder moet jij zijn zeg.Je bent niet bezorgd om het geluk van je kind, maar alleen of je kind wel gelooft wat jij gelooft. Wat ga je doen als je kind homo/lesbisch blijkt te zijn? Hem/haar onterven?
Gezien de achtergrond van Viking84 denk ik niet dat ze daar problemen mee zou hebben.quote:Op maandag 10 december 2007 10:21 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Omfg... wat een ellendige ouder moet jij zijn zeg.Je bent niet bezorgd om het geluk van je kind, maar alleen of je kind wel gelooft wat jij gelooft. Wat ga je doen als je kind homo/lesbisch blijkt te zijn? Hem/haar onterven?
Ben ik helemaal met je eens. Blind geloof is nooit een goede eigenschap en ik zou het zien als een enorm gefaalde opvoeding als mijn kind zo zou eindigen.quote:Op maandag 10 december 2007 10:24 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Mijn kind mag best een andere levensbeschouwing aanhangen dan ik, zolang het maar niet gelooft in iets waar geen bewijzen voor zijn. Geloven = verstand uitschakelen en ik hoop mijn kind te leren zijn verstand te gebruiken. Als ik daar niet in slaag, zou ik echt het gevoel hebben dat ik iets fout heb gedaan.
En nee, ik zal hem / haar niet onterven in het geval van homoseksualiteit, want ik ben zelf lesbisch.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |