http://www.ad.nl/binnenland/article1884482.ecequote:Godsdienstles op openbare school
Door YVONNE WIGGERS
DEN HAAG - De godsdienstles op openbare scholen moet terug. Dat vinden CDA, PvdA en ChristenUnie.
De coalitiepartijen zullen deze week bij de onderwijsbegroting extra geld vragen voor de veelal wegbezuinigde godsdienstleraar. Om alle lessen van de benodigde predikanten met een onderwijsbevoegdheid te kunnen betalen, heeft de coalitie deze kabinetsperiode 10 miljoen euro nodig.
PvdA-Kamerlid Margot Kranenveldt en CDA-Kamerlid Jan Jacob van Dijke wijzen erop dat niet alle ouders met een geloofsovertuiging hun kinderen naar een christelijke, katholieke of islamitische school sturen. Sommige ouders zweren bij het openbaar onderwijs maar willen wel dat hun kroost ‘iets over godsdienst’ leert, meent Kranenveldt. En soms is er geen bijzonder onderwijs in de omgeving, zegt Van Dijke.
De Kamerleden vinden dat ook in deze gevallen godsdienstles moet kunnen worden gegeven als ouders erom vragen. In de praktijk lukt dat vaak niet omdat scholen te weinig geld hebben om de leerkrachten te betalen.
Naast de godsdienstlessen zal de coalitie ook vragen om een onderzoek naar de gevolgen van vergrijzing in delen van Nederland voor het onderwijs. Volgens Kranenveldt kampt Limburg met scholen waar het aantal nieuwe leerlingen sterk terugloopt. Daardoor krijgen de scholen te maken met leegstaande panden en overtollig personeel dat ze niet meer kunnen betalen.
bij geschiedenis ja, laten zien hoe blij we moeten zijn dat we daar grotendeels vanaf zijn!quote:Op maandag 10 december 2007 09:23 schreef Montov het volgende:
En terecht, godsdienst is in historisch en cultureel opzicht een zeer invloedrijk fenomeen (geweest), uiteraard moet daar aandacht aan worden besteed.
Daar is bij geschiedenis en maatschappijleer genoeg ruimte voor.quote:Op maandag 10 december 2007 09:23 schreef Montov het volgende:
En terecht, godsdienst is in historisch en cultureel opzicht een zeer invloedrijk fenomeen (geweest), uiteraard moet daar aandacht aan worden besteed.
Zelfde beestje, ander naampje. Dan kunnen ze het toch net zo goed godsdienstles noemen? Godsdienstles bij mij op school was sowieso al niet alleen maar over het Christendom leren...quote:Op maandag 10 december 2007 09:30 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Je zou ook het vak maatschappijleer kunnen uitbreiden en daar meer aandacht geven aan de verschillende godsdiensten. Op veel scholen gebeurt dit trouwens al lang. Het is te sneu dat scholen niet de vrijheid krijgen om dit zelf in te richten.
Het is anders nog altijd een grote invloed, zelfs in Nederland. Dat kan jij vervelend vinden, en ik ben ook totaal niet religieus, maar het betekent niet dat het alleen negatief moet worden benaderd. Ik heb liever objectief onderwijs waar leerlingen hun eigen conclusies uit kunnen trekken.quote:Op maandag 10 december 2007 09:25 schreef Sora het volgende:
[..]
bij geschiedenis ja, laten zien hoe blij we moeten zijn dat we daar grotendeels vanaf zijn!
Vind ik niet. Bij die vakken komt de rol van godsdienst wel naar voren, maar een inhoudelijke behandeling is ook goed.quote:Op maandag 10 december 2007 09:30 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Daar is bij geschiedenis en maatschappijleer genoeg ruimte voor.
Als het een keuzevak wordt kan ik er nog mee leven ja, mits er dan aandacht is voor alle geloven/levensbeschouwingen (het blijft immers een openbare agnostische school, dat moeten we vooral zo houden).quote:Op maandag 10 december 2007 09:45 schreef Elfletterig het volgende:
Godsdienstles ALLEEN als keuze, niet als verplichting.
Scholen krijgen die vrijheid juist wel. Er gelden alleen bepaalde kerndoelen (die behoorlijk algemeen zijn), de inrichting van vakken is in beginsel een verantwoordelijkheid van scholen zelf.quote:Op maandag 10 december 2007 09:36 schreef Montov het volgende:
[..]
Het is anders nog altijd een grote invloed, zelfs in Nederland. Dat kan jij vervelend vinden, en ik ben ook totaal niet religieus, maar het betekent niet dat het alleen negatief moet worden benaderd. Ik heb liever objectief onderwijs waar leerlingen hun eigen conclusies uit kunnen trekken.
Ik bespeur in de samenleving anders nog een vele malen groter gebrek aan empathisch vermogen in de richting van niet-religieuze mensen. Hele volksstammen vinden het nog steeds compleet vanzelfsprekend dat niet-gelovigen zich alsmaar aan gelovigen aanpassen. Wordt er op christelijke scholen ook lesgegeven in andere levensbeschouwingen dan de eigen religie? Krijgen leerlingen iets mee over humanisme, atheïsme, etc?quote:Op maandag 10 december 2007 09:48 schreef pmb_rug het volgende:
ik bespeur in de samenleving een zeer grote onkunde over religie en een nog groter gebrek aan empathisch vermogen in de richting van religieuze mensen. dat ga je helaas met zo'n godsdienst les niet oplossen, maar het zou wellicht iets kunnen helpen.
Humanisme, existentialisme en nog meer van die atheistische stromingen is dat net zo goed voor de wereld geweest. Ook daarvoor maar apart vak invoeren?quote:Op maandag 10 december 2007 09:23 schreef Montov het volgende:
En terecht, godsdienst is in historisch en cultureel opzicht een zeer invloedrijk fenomeen (geweest), uiteraard moet daar aandacht aan worden besteed.
Precies.quote:Op maandag 10 december 2007 09:30 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Daar is bij geschiedenis en maatschappijleer genoeg ruimte voor.
Iets zegt mij dat het hier niet gaat over kinderen 'iets over godsdienst' leren. Dit gebeurd al op openbare scholen d.m.v. geschiedenis, maatschappijleer, levensbeschouwing. Noem het beestje gewoon bij zijn naam, sommige ouders willen dat hun kind leert dat het allemaal echt waar is. En dat kan, op een christelijke (islamitische) school, thuis, in de kerk / moskee, op de zondagschool, bij een bijbelstudie etc.quote:PvdA-Kamerlid Margot Kranenveldt en CDA-Kamerlid Jan Jacob van Dijke wijzen erop dat niet alle ouders met een geloofsovertuiging hun kinderen naar een christelijke, katholieke of islamitische school sturen. Sommige ouders zweren bij het openbaar onderwijs maar willen wel dat hun kroost ‘iets over godsdienst’ leert, meent Kranenveldt.
Noem het vak dan 'levensbeschouwing'. Probleem opgelostquote:Op maandag 10 december 2007 09:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Humanisme, existentialisme en nog meer van die atheistische stromingen is dat net zo goed voor de wereld geweest. Ook daarvoor maar apart vak invoeren?'Atheisme-les'?
Sorry, ik vind echt dat de neutraliteit van het openbaar onderwijs in gevaar komt. Stuur maar je kind naar een Islamitische of Christelijke school als hij/zij zo nodig gehersenspoeld moet worden, zou ik zeggen.
Maar daarvoor zijn het dan ook bijzondere scholen, we hebben zo afgesproken dat zij ruimte krijgen om op hun levensbeschouwelijke gronden les te geven.quote:Op maandag 10 december 2007 09:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik bespeur in de samenleving anders nog een vele malen groter gebrek aan empathisch vermogen in de richting van niet-religieuze mensen. Hele volksstammen vinden het nog steeds compleet vanzelfsprekend dat niet-gelovigen zich alsmaar aan gelovigen aanpassen. Wordt er op christelijke scholen ook lesgegeven in andere levensbeschouwingen dan de eigen religie? Krijgen leerlingen iets mee over humanisme, atheïsme, etc?
De slachtofferrol die je nu aanneemt, vind ik volstrekt misplaatst.
Ik heb vrijwel alleen maar op katholieke scholen gezeten en heb daar nooit enige vorm van godsdienstonderwijs gehad. Het einge basisschooljaar op een openbare school zat vol met godsdienstlessen.quote:Op maandag 10 december 2007 09:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Humanisme, existentialisme en nog meer van die atheistische stromingen is dat net zo goed voor de wereld geweest. Ook daarvoor maar apart vak invoeren?'Atheisme-les'?
Sorry, ik vind echt dat de neutraliteit van het openbaar onderwijs in gevaar komt. Stuur maar je kind naar een Islamitische of Christelijke school als hij/zij zo nodig gehersenspoeld moet worden, zou ik zeggen.
Ik heb er weinig vertrouwen in als predikanten en dominees dergelijke lessen gaan verzorgen.quote:Op maandag 10 december 2007 09:53 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Noem het vak dan 'levensbeschouwing'. Probleem opgelost.
En waarom hoort het daar niet thuis? Godsdienstonderwijs =/= religieuze hersenspoeling. Meer weten over hetgeen grote groepen mensen van de samenleving beweegt is nooit een slecht iets. Jij vraagt precies hetgeen je gelovigen verwijdt, namelijk het hersenspoelen van kinderen naar je eigen ideeen (geloof = slecht).quote:Op maandag 10 december 2007 09:58 schreef N.icka het volgende:
Godsdienst les hoort niet op een openbare school , laat die ouders lekker zelf hun kinderen onderwijzen over godsdiensten.
Zo hee , jij leest een hoop dingen in mijn post die ik niet schrijfquote:Op maandag 10 december 2007 10:02 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En waarom hoort het daar niet thuis? Godsdienstonderwijs =/= religieuze hersenspoeling. Meer weten over hetgeen grote groepen mensen van de samenleving beweegt is nooit een slecht iets. Jij vraagt precies hetgeen je gelovigen verwijdt, namelijk het hersenspoelen van kinderen naar je eigen ideeen (geloof = slecht).
Ik had op mijn katholieke middelbare school gewoon het vak levensbeschouwing waarin alle grote religies, humanisme, atheïsme, etc. gewoon behandeld werden. Goed, die gereformeerde reïncarnatie van Adolf Hitler die het vak gaf rekende atheïstische antwoorden op proefwerken gewoon botweg fout, maar verder kwam wel alles aan bod.quote:Op maandag 10 december 2007 09:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik bespeur in de samenleving anders nog een vele malen groter gebrek aan empathisch vermogen in de richting van niet-religieuze mensen. Hele volksstammen vinden het nog steeds compleet vanzelfsprekend dat niet-gelovigen zich alsmaar aan gelovigen aanpassen. Wordt er op christelijke scholen ook lesgegeven in andere levensbeschouwingen dan de eigen religie? Krijgen leerlingen iets mee over humanisme, atheïsme, etc?
Hij zegt niet dat het niet op scholen thuis hoort, hij zegt dat het niet op een openbare school thuis hoort. Daar moet ik hem gelijk in geven.quote:Op maandag 10 december 2007 10:02 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En waarom hoort het daar niet thuis? Godsdienstonderwijs =/= religieuze hersenspoeling. Meer weten over hetgeen grote groepen mensen van de samenleving beweegt is nooit een slecht iets. Jij vraagt precies hetgeen je gelovigen verwijdt, namelijk het hersenspoelen van kinderen naar je eigen ideeen (geloof = slecht).
Nonsens.quote:Op maandag 10 december 2007 10:02 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En waarom hoort het daar niet thuis? Godsdienstonderwijs =/= religieuze hersenspoeling. Meer weten over hetgeen grote groepen mensen van de samenleving beweegt is nooit een slecht iets. Jij vraagt precies hetgeen je gelovigen verwijdt, namelijk het hersenspoelen van kinderen naar je eigen ideeen (geloof = slecht).
Oh, worden de lessen verzorgd door predikanten? Daar had ik even overheen gelezen dus dan heb ik niks gezegdquote:Op maandag 10 december 2007 09:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik heb er weinig vertrouwen in als predikanten en dominees dergelijke lessen gaan verzorgen.
En hoe kun je in godsnaam nog van Islamieten (meer bepaald: Islamitische scholen) gaan verwachten dat zij vrouwen en homo's gaan respecteren als tegelijkertijd met staatsgeld op openbare scholen én bijzondere scholen predikanten gaan worden betaald die nog steeds een boek aanhangen waarin doden van homo's wordt verheerlijkt?
En waarom is niet geloven minder onzin dan wel geloven? Het is niet meer dan de andere kant van dezelfde munt. En niet onderwijzen in godsdienst is bewust informatie achterhouden voor kinderen. Dat is net zo slecht als creationisme onderwjizen.quote:Op maandag 10 december 2007 10:07 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Nonsens.
Hij vraagt dat kinderen niet lastig gevallen worden met die onzin, niet dat kinderen geleerd wordt dat het slecht is.
Nou, je ziet wat er in Amerika van gekomen is in 20 jaar tijd (Reagan schafte de scheiding tussen openbaar en particulier bekostigd bijzonder onderwijs daar af). Dat zijn net een soort madrassa's.quote:Op maandag 10 december 2007 10:08 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En waarom is niet geloven minder onzin dan wel geloven? Het is niet meer dan de andere kant van dezelfde munt. En niet onderwijzen in godsdienst is bewust informatie achterhouden voor kinderen. Dat is net zo slecht als creationisme onderwjizen.
Ik verwacht niet dat de overheid een juiste aanpak voor godsdienstonderwijs zal invoeren (predikanten gebruiken, wtf), maar godsdienstonderwijs an sich is echt niks mis mee, en zal kinderen echt niet bekeren tot relifundis.
Het is niet slechts de andere kant van dezelfde munt. Er is veel meer bewijs voor het niet bestaan van God dan voor het wel bestaan van God. En als God al bestaat, hoe halen mensen het dan in hun hoofd dat ze precies denken te weten hoe God in elkaar steekt?quote:Op maandag 10 december 2007 10:08 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En waarom is niet geloven minder onzin dan wel geloven? Het is niet meer dan de andere kant van dezelfde munt. En niet onderwijzen in godsdienst is bewust informatie achterhouden voor kinderen. Dat is net zo slecht als creationisme onderwjizen.
Je bent er dus voor om je kinderen bewust te censureren. Jaja, een goede ouder zal dat worden. Je weet dat je daarmee net zo erg bent als Christelijke ouders die eisen dat hun kind geen evolutie geleerd wordt?quote:Op maandag 10 december 2007 10:12 schreef N.icka het volgende:
Ik ben geen hij![]()
Ik vind godsdienstlessen prima op scholen die dat onderricht specifiek geven .Als ik later mijn kinderen naar een openbare school wil doen , wil ik dat ze daar gevrijwaard blijven van Godsdienstlessen , daarom stuur ik ze naar een openbare school. anders doe ik ze wel op een christelijke of andere richting.
Als ouders hun kinderen iets mee willen geven over Godsdiensten , prima , niks mis mee , maar niet op een openbare school
Zo he, progressief. Maar goed, we weten natuurlijk allemaal dat de katholieken niet het ware geloof aanhangen dus dit soort schoonheidsfoutjes zijn geen verrassing. (quote:Op maandag 10 december 2007 10:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik had op mijn katholieke middelbare school gewoon het vak levensbeschouwing waarin alle grote religies, humanisme, atheïsme, etc. gewoon behandeld werden. Goed, die gereformeerde reïncarnatie van Adolf Hitler die het vak gaf rekende atheïstische antwoorden op proefwerken gewoon botweg fout, maar verder kwam wel alles aan bod.
Waarom denkt iedereen hier toch dat godsdienstonderwijs gelijk staat aan Jesus Camps? Wat is er in hemelsnaam mis met het vertellen en verklaren van de oorsprong van godsdiensten? Van vertellen wat het geloof inhoudt? Waar zijn jullie zo bang voor? Dat je kind katholiek wilt worden? Nou nou, poe poe wat erg.quote:Op maandag 10 december 2007 10:13 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Het is niet slechts de andere kant van dezelfde munt. Er is veel meer bewijs voor het niet bestaan van God dan voor het wel bestaan van God. En als God al bestaat, hoe halen mensen het dan in hun hoofd dat ze precies denken te weten hoe God in elkaar steekt?
Je slaat een beetje door. Censureren ouders die een witte school uitkiezen dan ook hun kinderen? Nee, die ouders kiezen gewoon wat het beste voor hun kind is, althans wat zij denken dat het beste is. Dat is met het kiezen tussen een openbare en bijzondere school net zo, je censureert niet je kind, je beschermd hem juist.quote:Op maandag 10 december 2007 10:13 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Je bent er dus voor om je kinderen bewust te censureren. Jaja, een goede ouder zal dat worden. Je weet dat je daarmee net zo erg bent als Christelijke ouders die eisen dat hun kind geen evolutie geleerd wordt?
Dat denk ik helemaal niet. Ik ben er alleen van overtuigd dat godsdienstonderwijs niet op een objectieve manier gegeven worden, omdat ze overtuiging van de docent altijd in het geding zal zijn. Dat merk ik zelfs op de universiteit.quote:Op maandag 10 december 2007 10:15 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Waarom denkt iedereen hier toch dat godsdienstonderwijs gelijk staat aan Jesus Camps? Wat is er in hemelsnaam mis met het vertellen en verklaren van de oorsprong van godsdiensten? Van vertellen wat het geloof inhoudt? Waar zijn jullie zo bang voor? Dat je kind katholiek wilt worden? Nou nou, poe poe wat erg.
Ik ben in mijn jeugd vooral gewaarschuwd voor New Age. Vandaar dat ik het nu nog steeds een beetje eng vind om op een paranormale beurs te komenquote:Op maandag 10 december 2007 10:15 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Zo he, progressief. Maar goed, we weten natuurlijk allemaal dat de katholieken niet het ware geloof aanhangen dus dit soort schoonheidsfoutjes zijn geen verrassing. ()
Bij ons op school leerden we alleen over het christendom en dan m.n. onze protestantse stroming. (De rest was uiteraard fout en moest nog gered worden.)
Er zijn welgeteld 2 lessen aan de Islam besteed en dat dan nog alleen omdat we twee moslims in de klas hadden. Overige religies werden niet behandeld. Humanisme had ik tot een jaar of wat geleden nog nooit van gehoord en atheïsten zijn de helpers van de duivel en zullen branden op de dag van de wederopstanding.
Moet ik er nog bij vertellen dat ik naar een christelijke basisschool ben geweest als kind of was dat inmiddels wel duidelijk?
Vind het allemaal nogal bekrompen gedoe. Stel je voor dat je kind weet wat bedoeld wordt met de Visitatie of de Annunciatie, of weet waarom Moslims naar Mekka trekken. Oh oh oh, dan worden ze vast meteen ook moslim of katholiek.quote:Op maandag 10 december 2007 10:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je slaat een beetje door. Censureren ouders die een witte school uitkiezen dan ook hun kinderen? Nee, die ouders kiezen gewoon wat het beste voor hun kind is, althans wat zij denken dat het beste is. Dat is met het kiezen tussen een openbare en bijzondere school net zo, je censureert niet je kind, je beschermd hem juist.
Omfg... wat een ellendige ouder moet jij zijn zeg.quote:Op maandag 10 december 2007 10:17 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dat denk ik helemaal niet. Ik ben er alleen van overtuigd dat godsdienstonderwijs niet op een objectieve manier gegeven worden, omdat ze overtuiging van de docent altijd in het geding zal zijn. Dat merk ik zelfs op de universiteit.
En ja, ik zou het heel erg vinden als mijn kind een bepaalde religie zou gaan aanhangen.
Wil je dat argument serieus gebruiken? Ik zal je even een voorproefje geven van de problemen waarin het je kan brengen.quote:Op maandag 10 december 2007 10:08 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En waarom is niet geloven minder onzin dan wel geloven? Het is niet meer dan de andere kant van dezelfde munt. En niet onderwijzen in godsdienst is bewust informatie achterhouden voor kinderen. Dat is net zo slecht als creationisme onderwjizen.
Kinderen leren over godsdienst tijdens geschiedenis, maatschappijleer en levensbeschouwing. Er is geen enkele reden om daar een vak godsdienst aan toe te voegen.quote:Ik verwacht niet dat de overheid een juiste aanpak voor godsdienstonderwijs zal invoeren (predikanten gebruiken, wtf), maar godsdienstonderwijs an sich is echt niks mis mee, en zal kinderen echt niet bekeren tot relifundis.
Mijn kind mag best een andere levensbeschouwing aanhangen dan ik, zolang het maar niet gelooft in iets waar geen bewijzen voor zijn. Geloven = verstand uitschakelen en ik hoop mijn kind te leren zijn verstand te gebruikenquote:Op maandag 10 december 2007 10:21 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Omfg... wat een ellendige ouder moet jij zijn zeg.Je bent niet bezorgd om het geluk van je kind, maar alleen of je kind wel gelooft wat jij gelooft. Wat ga je doen als je kind homo/lesbisch blijkt te zijn? Hem/haar onterven?
Gezien de achtergrond van Viking84 denk ik niet dat ze daar problemen mee zou hebben.quote:Op maandag 10 december 2007 10:21 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Omfg... wat een ellendige ouder moet jij zijn zeg.Je bent niet bezorgd om het geluk van je kind, maar alleen of je kind wel gelooft wat jij gelooft. Wat ga je doen als je kind homo/lesbisch blijkt te zijn? Hem/haar onterven?
Ben ik helemaal met je eens. Blind geloof is nooit een goede eigenschap en ik zou het zien als een enorm gefaalde opvoeding als mijn kind zo zou eindigen.quote:Op maandag 10 december 2007 10:24 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Mijn kind mag best een andere levensbeschouwing aanhangen dan ik, zolang het maar niet gelooft in iets waar geen bewijzen voor zijn. Geloven = verstand uitschakelen en ik hoop mijn kind te leren zijn verstand te gebruiken. Als ik daar niet in slaag, zou ik echt het gevoel hebben dat ik iets fout heb gedaan.
En nee, ik zal hem / haar niet onterven in het geval van homoseksualiteit, want ik ben zelf lesbisch.
Ik denk dat Viking dat gaat doen jahquote:Op maandag 10 december 2007 10:21 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
. Wat ga je doen als je kind homo/lesbisch blijkt te zijn? Hem/haar onterven?
Idd! Tegenwoordig lijkt iedereen wel bang voor de woorden religie en geloof. Ik vind het bizar dat iedereen erover valt als er gezegd wordt dat het goed is voor de algemene ontwikkeling om wat te weten over de verschillende geloven.quote:Op maandag 10 december 2007 10:20 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Vind het allemaal nogal bekrompen gedoe. Stel je voor dat je kind weet wat bedoeld wordt met de Visitatie of de Annunciatie, of weet waarom Moslims naar Mekka trekken. Oh oh oh, dan worden ze vast meteen ook moslim of katholiek.
Toch is er een wereld van verschil tussen geloof en blind geloof. Ik vind je kind verbieden dingen te geloven waar geen bewijzen voor zijn een voorbeeld van evenveel kortzichtigheid als je kind opvoeden om blind ergens in te geloven.quote:Op maandag 10 december 2007 10:25 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ben ik helemaal met je eens. Blind geloof is nooit een goede eigenschap en ik zou het zien als een enorm gefaalde opvoeding als mijn kind zo zou eindigen.
Ik zie niemand daarover vallen. Waar wij over vallen is de vorm. Kinderen leren over religie tijdens geschiedenis en maatschappijleer, waarom is er dan een extra vak als godsdienst nodig?quote:Op maandag 10 december 2007 10:26 schreef L0we het volgende:
[..]
Idd! Tegenwoordig lijkt iedereen wel bang voor de woorden religie en geloof. Ik vind het bizar dat iedereen erover valt als er gezegd wordt dat het goed is voor de algemene ontwikkeling om wat te weten over de verschillende geloven.
Tjsa, het blijft een initiatief van o.a. het CDA en de CU natuurlijk. Het is uiteraard niet de bedoeling dat docenten een beetje kritiek gaan lopen leveren op religies.quote:Op maandag 10 december 2007 10:30 schreef Pool het volgende:
"Om alle lessen van de benodigde predikanten met een onderwijsbevoegdheid te kunnen betalen (..)"
Niet dat ze dan docenten met kennis over godsdienst aan willen trekken als docent, nee, ze moeten dan per se godsdienstigen zelf voor de klas zetten.
Dat ben ik (en volgens mij bijna iedereen hier) ook helemaal met je eens. Al was het alleen maar omdat religie een grote rol speelt in de wereld en een grote rol heeft gespeeld in onze geschiedenis.quote:Op maandag 10 december 2007 10:27 schreef Litso het volgende:
Ik vind dat kinderen inderdaad zouden moeten leren over de verschillende godsdiensten en levensbeschouwingen.
Oeh, ja.quote:Op maandag 10 december 2007 10:19 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik ben in mijn jeugd vooral gewaarschuwd voor New Age. Vandaar dat ik het nu nog steeds een beetje eng vind om op een paranormale beurs te komen.
quote:Op maandag 10 december 2007 10:24 schreef Viking84 het volgende:
Geloven = verstand uitschakelen
Dat is de essentie van geloven. Om logica uit te schakelen moet het verstand uit.quote:Op maandag 10 december 2007 10:41 schreef pmb_rug het volgende:
![]()
hoe kun je in vredesnaam dit soort onzin uitkramen?
En waarom kan het elkaar niet aanvullen? Dat wat bewezen/ontkracht kan worden dat weet je, en alles waarvan je níet weet hoe het zit kan je geloven.quote:Op maandag 10 december 2007 10:43 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dat is de essentie van geloven. Om logica uit te schakelen moet het verstand uit.
Ik zie niet direct in waarom de mening van andere mensen een argument zou zijn. Daarnaast wordt lekker makkelijk het begrip 'God' gehanteerd voor wijd uiteenlopende godsbeelden. Meestal hebben filosofen / theologen een vele malen abstracter godsbeeld dan de gemiddelde gelovige.quote:Op maandag 10 december 2007 10:41 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
![]()
hoe kun je in vredesnaam dit soort onzin uitkramen?
er zijn miljoenen dingen die je niet kunt bewijzen en die redelijk zijn om aan te nemen. verder heb je aan bewijzen uberhaupt weinig in de filosofie, althans, daar worden bewijzen gebruikt om als argument om iets aannemlijk te maken. Zo zijn er tig godsbewijzen, daarmee is het bestaan van God nog niet bewezen maar wel aannemelijk gemaakt (waar je weer over van mening kan verschillen). Er zijn veel lieden die intellectueel ruimschoots superieur zijn aan jou en mij en op basis van de argumenten het bestaan van God aannemelijker vinden dan Zijn niet-bestaan.
Och, dat zou ik niet direct durven beweren, gezien het aantal YECjes in de VS. Dat vereist toch een behoorlijke uitschakeling van je gezond verstand.quote:Het geloof in God zonder je hoofd te gebruiken is onmogelijk. Dat is inhoudsloos, doelloos en eigenlijk ook onmogelijk.
Ik hoop niet dat je op zulk zwakzinnige apologetische geneuzel als dat van Hobrink doelt. Ik zie dan toch iets liever echt fatsoenlijke filosofische discussies.quote:godsdienstlessen zouden bijvoorbeeld een interessante apologetische discussie kunnen faciliteren onder jongeren.
Wetenschap is niets anders dan waarheidsvinding. Waarbij hypothesen voornamelijk berust zijn op vastgestelde regels volgens de wetenschapsfilosofie. Voor evolutie geldt dat deze volgens die regels bewezen is. Anders dan bij religie dus.quote:Op maandag 10 december 2007 10:50 schreef Litso het volgende:
[..]
En waarom kan het elkaar niet aanvullen? Dat wat bewezen/ontkracht kan worden dat weet je, en alles waarvan je níet weet hoe het zit kan je geloven.
We weten in essentie hoe evolutie werkt, survival of the fittest e.d., gewoon bewijzen en ontkrachten en tadaa: kennis. We weten niet waarom en hoe het allemaal begonnen is, maar mag je daar dan niet over speculeren?
Viking84, mogen jouw kinderen dan ook niet geloven dat dit alles zonder doel is, en puur een toevallige samenkomst van omstandigheden? Dat is namelijk ook nooit bewezen.
quote:Op maandag 10 december 2007 10:30 schreef Pool het volgende:
Waarbij je een onvoldoende krijgt, wanneer je zegt dat het leven geen hoger doel dient.
Er zijn lieden die intellectueel ruimschoots superieur aan ons zijn die overtuigd socialistisch macrobioot zijn. Hele intelligente mensen kunnen hele domme dingen doen, zeker als het om niet rationele dingen gaat zoals ethiek of religie.quote:Op maandag 10 december 2007 10:41 schreef pmb_rug het volgende:
Er zijn veel lieden die intellectueel ruimschoots superieur zijn aan jou en mij en op basis van de argumenten het bestaan van God aannemelijker vinden dan Zijn niet-bestaan.
Dat klinkt grappig, maar zo ging het ongeveer wel op mijn middelbare school met een bepaalde docent.quote:
Dat is dus ook de bedoeling.quote:Op maandag 10 december 2007 10:43 schreef Dutch_Nelson het volgende:
Waarom worden we lastig gevallen met godsdienst als apart vak?
Maak het een keuze vak zodat je het niet hoeft te kiezen!
Ja, bij mij dus ook. Ik geef toe dat ik op een katholieke school zat, maar dergelijke praktijken krijg je dus ook wanneer je predikanten de godsdienstles laat verzorgen op openbare scholen. Wat mij betreft laat je gewoon de docenten maatschappijleer deze lessen geven.quote:Op maandag 10 december 2007 10:56 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat klinkt grappig, maar zo ging het ongeveer wel op mijn middelbare school met een bepaalde docent.
Sowieso zie je dat bij gelovigen wel meer. Wijzen naar superieure wezens (in dit geval mensen) voor een antwoord omdat wij/zij-zelf zo nietig zijn.quote:Op maandag 10 december 2007 10:55 schreef speknek het volgende:
De staat die predikanten gaat financieren om kinderen over het geloof bij te praten? Hij wordt steeds mooier. Ze hebben helemaal geen staatskundige principes meer in het kabinet.
[..]
Er zijn lieden die intellectueel ruimschoots superieur aan ons zijn die overtuigd socialistisch macrobioot zijn. Hele intelligente mensen kunnen hele domme dingen doen, zeker als het om niet rationele dingen gaat zoals ethiek of religie.
Waarom een aparte les? Bij mijn weten worden de diverse religies al behandeld bij maatschappijleer (en geschiedenis) en dat is voldoende.quote:Op maandag 10 december 2007 10:58 schreef Pool het volgende:
[..]
Ja, bij mij dus ook. Ik geef toe dat ik op een katholieke school zat, maar dergelijke praktijken krijg je dus ook wanneer je predikanten de godsdienstles laat verzorgen op openbare scholen. Wat mij betreft laat je gewoon de docenten maatschappijleer deze lessen geven.
Uhuh, de overheid gaat dus de invulling bepalen van het keuzevak 'Godsdienst'.quote:Op maandag 10 december 2007 10:55 schreef speknek het volgende:
De staat die predikanten gaat financieren om kinderen over het geloof bij te praten? Hij wordt steeds mooier. Ze hebben helemaal geen staatskundige principes meer in het kabinet.
Daar ben ik het wel mee eens, maar feit is dat er vanalles blijft waar over te speculeren valt. Ook de ene of de andere theorie aanhangen (iets wat dus niet bewezen is) komt neer op geloven dat het een of het ander waar is. En om terug te komen op de quote die ik in eerste instantie aanhaalde, als je ergens in gelooft betekent dat dan dat je niet meer logisch kan denken? Zijn die twee dan echt onverenigbaar? Ik geloof van niet.quote:Op maandag 10 december 2007 10:54 schreef nikk het volgende:
[..]
Wetenschap is niets anders dan waarheidsvinding. Waarbij hypothesen voornamelijk berust zijn op vastgestelde regels volgens de wetenschapsfilosofie. Voor evolutie geldt dat deze volgens die regels bewezen is. Anders dan bij religie dus.
FYI: Dit is POL, geen WFLquote:Op maandag 10 december 2007 11:07 schreef Litso het volgende:
Daar ben ik het wel mee eens, maar feit is dat er vanalles blijft waar over te speculeren valt. Ook de ene of de andere theorie aanhangen (iets wat dus niet bewezen is) komt neer op geloven dat het een of het ander waar is. En om terug te komen op de quote die ik in eerste instantie aanhaalde, als je ergens in gelooft betekent dat dan dat je niet meer logisch kan denken? Zijn die twee dan echt onverenigbaar? Ik geloof van niet.
Je hebt gelijk, ik dwaal afquote:
Dus ook lessen over Scientology, Winti, etc?quote:Op maandag 10 december 2007 11:24 schreef Litso het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ik dwaal af
Ontopic danmaar, zoals ik al zei ben ik wel voor levensbeschouwing-lessen (in welk jasje dan ook), maar het probleem is inderdaad wel dat het erg moeilijk blijkt zoiets objectief te geven. Ik vind dat kinderen moeten leren wat de verschillende dingen inhouden, en zelf volledige vrijheid moeten krijgen te bepalen waar zij zelf in geloven.
Net als zwaartekracht?quote:Imho mag een docent ook niet de evolutietheorie als de waarheid presenteren, slechts als de huidige meest gangbare theorie. Helaas zal ook dit niet vaak het geval zijn.
Moet de docent ook de zwaartekracht als de meest gangbare theorie presenteren?quote:Op maandag 10 december 2007 11:24 schreef Litso het volgende:
Imho mag een docent ook niet de evolutietheorie als de waarheid presenteren, slechts als de huidige meest gangbare theorie. Helaas zal ook dit niet vaak het geval zijn.
Op zich is daar niets mis mee, als maar duidelijk is wat 'waarheid' inhoudt binnen een wetenschappelijke context. Wat dat betreft zou ik het wel een goed idee vinden om meer wetenschapsfilosofie en basiskennis van de wetenschappelijke methode te onderwijzen op in ieder geval het VWO.quote:Op maandag 10 december 2007 11:24 schreef Litso het volgende:
Imho mag een docent ook niet de evolutietheorie als de waarheid presenteren, slechts als de huidige meest gangbare theorie. Helaas zal ook dit niet vaak het geval zijn.
Dat zou nog beter zijn inderdaad.quote:Op maandag 10 december 2007 11:53 schreef Monolith het volgende:
[..]
Op zich is daar niets mis mee, als maar duidelijk is wat 'waarheid' inhoudt binnen een wetenschappelijke context. Wat dat betreft zou ik het wel een goed idee vinden om meer wetenschapsfilosofie en basiskennis van de wetenschappelijke methode te onderwijzen op in ieder geval het VWO.
Ja, en ja. Niks mis met aangeven wat het meest aannemelijk en/of gangbaar is, en waarvan je uit kan gaan dat het 'waar' is, zolang maar duidelijk is dat in de wetenschap waarheid ook niet altijd betekent dat het niet nog in een ander daglicht gesteld kan worden.quote:Op maandag 10 december 2007 11:26 schreef nikk het volgende:
[..]
Dus ook lessen over Scientology, Winti, etc?
[..]
Net als zwaartekracht?
Eens. En filosofie als keuzevakquote:Op maandag 10 december 2007 12:09 schreef DennisMoore het volgende:
Maar deze lesstof dan allemaal niet als keuzevak, maar verplicht, op álle scholen, openbaar én bijzonder.
En dat moet al lang zo zijn volgens mij.
Idd, je kunt niet vroeg genoeg beginnen in het wij-zij denken.quote:Op maandag 10 december 2007 10:27 schreef Litso het volgende:
Ik vind dat kinderen inderdaad zouden moeten leren over de verschillende godsdiensten en levensbeschouwingen.
Welke geloofstheorieën zijn dan aannemelijker dan andere en waar haal je in crackerchristusnaam een criterium van om dat te bepalen?quote:Op maandag 10 december 2007 12:03 schreef Litso het volgende:
En ook stromingen als Scientology mogen wat mij betreft toegelicht worden, al mag het in mijn ogen wel veel korter en minder diepgaand zijn dan meer voorkomende geloven en meer aannemelijke theorieën.
Iets wat bij godsdiensten dus per definitie niet zo is en dat exact de reden is waarom dat christentuig zich niet in de wetenschappelijke wereld moet proberen te wurmen met hun geloofsgeleuter. Waar haalt de PvdA het overigens vandaan om in dit voorstel mee te gaan? Sinds wanneer zijn zij zo confessioneel dat ze elke christenidee gezwin de Kamer doorjassen. Wat een ideologische aanfluiting zeg.quote:Op maandag 10 december 2007 12:03 schreef Litso het volgende:
Ja, en ja. Niks mis met aangeven wat het meest aannemelijk en/of gangbaar is, en waarvan je uit kan gaan dat het 'waar' is, zolang maar duidelijk is dat in de wetenschap waarheid ook niet altijd betekent dat het niet nog in een ander daglicht gesteld kan worden.
Sterker nog: bij mij op school was het 70% Islam, 25% Jodendom, 3% Christendom en 2% overig (zoiets althans). Gek genoeg mochten de kinderen met een Islam achtergrond niet meedoen, want de docent was niet bevoegd om iets over de Islam te vertellen en andere godsdiensten mochten ook niet (bij lichamelijke oefening deden ze ook niet mee, prachtig zo'n school die lekker politiek correct positief discrimineerde!).quote:Op maandag 10 december 2007 09:33 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Godsdienstles bij mij op school was sowieso al niet alleen maar over het Christendom leren...
Ik maak onderscheid tussen de twee, door aan de ene kant geloven te noemen, en aan de andere kant theorieën die al dan niet aannemelijk zijn. Ik heb juist met opzet die twee apart van elkaar genoemd. Wat ik bedoel te zeggen is dat er in mijn ogen 10x meer aandacht besteed dient te worden aan dingen als de evolutietheorie dan aan creationisme en Scientology, al vind ik dat die laatste twee best eens de revue mogen passeren.quote:Op maandag 10 december 2007 12:40 schreef Lithion het volgende:
[..]
Welke geloofstheorieën zijn dan aannemelijker dan andere en waar haal je in crackerchristusnaam een criterium van om dat te bepalen?
Nee, maar als je lesgeeft in wat op dit moment de meest gangbare wetenschappelijke verklaringen zijn vind ik dat je ook moet aangeven dat dit niet per definitie de definitieve waarheid is. Net als dat je van geloven uitlegt wat ze geloven en dat dit niet per definitie de waarheid is.quote:Op maandag 10 december 2007 12:43 schreef Lithion het volgende:
[..]
Iets wat bij godsdiensten dus per definitie niet zo is en dat exact de reden is waarom dat christentuig zich niet in de wetenschappelijke wereld moet proberen te wurmen met hun geloofsgeleuter. Waar haalt de PvdA het overigens vandaan om in dit voorstel mee te gaan? Sinds wanneer zijn zij zo confessioneel dat ze elke christenidee gezwin de Kamer doorjassen. Wat een ideologische aanfluiting zeg.
Misschien zien ze het als stap richting opheffen van bijzonder onderwijs? Wanneer je op 't openbaar onderwijs tzt ook allerlei keuzevakken kunt krijgen met 'bijzondere inhoud'...quote:Op maandag 10 december 2007 12:43 schreef Lithion het volgende:
Waar haalt de PvdA het overigens vandaan om in dit voorstel mee te gaan? Sinds wanneer zijn zij zo confessioneel dat ze elke christenidee gezwin de Kamer doorjassen. Wat een ideologische aanfluiting zeg.
een mening is ook geen argument. dat zeg ik toch niet?quote:Op maandag 10 december 2007 10:51 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zie niet direct in waarom de mening van andere mensen een argument zou zijn. Daarnaast wordt lekker makkelijk het begrip 'God' gehanteerd voor wijd uiteenlopende godsbeelden. Meestal hebben filosofen / theologen een vele malen abstracter godsbeeld dan de gemiddelde gelovige.
ik denk dat het vanaf de zijlijn in Nederland heel makkelijk is om net te doen alsof je superieur tov dat soort mensen zonder er ooit 1 te hebben gesproken. maar ik geef toe dat ze het ons wel moeilijk maken.quote:[..]
Och, dat zou ik niet direct durven beweren, gezien het aantal YECjes in de VS. Dat vereist toch een behoorlijke uitschakeling van je gezond verstand.
Hobrink apologetisch?quote:[..]
Ik hoop niet dat je op zulk zwakzinnige apologetische geneuzel als dat van Hobrink doelt. Ik zie dan toch iets liever echt fatsoenlijke filosofische discussies.
over Scientology is genoeg te zeggen en dat wordt allemaal gedaan in die Southpark episode ('Tom Cruise does not wanna get out of the closet')quote:Op maandag 10 december 2007 12:55 schreef Litso het volgende:
[..]
Ik maak onderscheid tussen de twee, door aan de ene kant geloven te noemen, en aan de andere kant theorieën die al dan niet aannemelijk zijn. Ik heb juist met opzet die twee apart van elkaar genoemd. Wat ik bedoel te zeggen is dat er in mijn ogen 10x meer aandacht besteed dient te worden aan dingen als de evolutietheorie dan aan creationisme en Scientology, al vind ik dat die laatste twee best eens de revue mogen passeren.
Zodat iedereen kan leren waarom schuinsmarcheerders slechte politici zijn en waarom de evolutietheorie niet klopt.quote:Op maandag 10 december 2007 09:48 schreef pmb_rug het volgende:
ik bespeur in de samenleving een zeer grote onkunde over religie en een nog groter gebrek aan empathisch vermogen in de richting van religieuze mensen. dat ga je helaas met zo'n godsdienst les niet oplossen, maar het zou wellicht iets kunnen helpen.
ja, zeer veel zelfs. tot vervelens toe zelfs.quote:Op maandag 10 december 2007 09:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik bespeur in de samenleving anders nog een vele malen groter gebrek aan empathisch vermogen in de richting van niet-religieuze mensen. Hele volksstammen vinden het nog steeds compleet vanzelfsprekend dat niet-gelovigen zich alsmaar aan gelovigen aanpassen. Wordt er op christelijke scholen ook lesgegeven in andere levensbeschouwingen dan de eigen religie? Krijgen leerlingen iets mee over humanisme, atheïsme, etc?
ik neem helemaal geen slachtofferrol aan. maar de uitspraak dat gelovigen veel beter begrip hebben van de denkbeelden van ongelovigen dan andersom lijkt me gerechtvaardigd. is ook logisch, want die denkbeelden worden overal in de media gepredikt. daarnaast zijn veel gelovigen vroeger ongelovig geweest.quote:De slachtofferrol die je nu aanneemt, vind ik volstrekt misplaatst.
Sterker nog, dat is strijdig met de evolutietheorie.quote:Op maandag 10 december 2007 10:50 schreef Litso het volgende:
[..]
En waarom kan het elkaar niet aanvullen? Dat wat bewezen/ontkracht kan worden dat weet je, en alles waarvan je níet weet hoe het zit kan je geloven.
We weten in essentie hoe evolutie werkt, survival of the fittest e.d., gewoon bewijzen en ontkrachten en tadaa: kennis. We weten niet waarom en hoe het allemaal begonnen is, maar mag je daar dan niet over speculeren?
Viking84, mogen jouw kinderen dan ook niet geloven dat dit alles zonder doel is, en puur een toevallige samenkomst van omstandigheden? Dat is namelijk ook nooit bewezen.
Het ging er om dat de uitspraak 'er zijn zeer intellectuele mensen die geloven' verder weinig zegt over het waarheidsgehalte van hun geloof.quote:Op maandag 10 december 2007 13:00 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
een mening is ook geen argument. dat zeg ik toch niet?
maar in elk boek godsdienstfilosifie staat een heel aantal godsbewijzen met daarbij de sterke en zwakke punten ervan. het is uiteindelijk aan de filosoof zelf om de 'bewijzen' (of: argumenten) te wegen.
Ik spreek ze in Nederland incidenteel wel eens en op internetfora kom ik hun Amerikaanse tegenhangers regelmatig tegen. Die mensen doen alles om maar aan hun bekrompen geloofsinterpretatie vast te houden.quote:[..]
ik denk dat het vanaf de zijlijn in Nederland heel makkelijk is om net te doen alsof je superieur tov dat soort mensen zonder er ooit 1 te hebben gesproken. maar ik geef toe dat ze het ons wel moeilijk maken.
Zijn boeken worden toch gewoon gezien als apologetisch? Ik had bovendien nog nooit van hem gehoord, totdat jij hem een keer aanhaalde in een WFL topic.quote:[..]
Hobrink apologetisch?lijkt me niet.
Zaken als het Kalam argument, wat dingetjes van Plantinga, etc zouden best besproken kunnen worden.quote:een mooie discussie over het probleem van pjin/lijden is bijv zeer interessant voor tieners (kan een goede God bestaan als er zoveel lijden in de wereld is? zou Hij dan niet moeten ingrijpen?) , me dunkt.
quote:Op maandag 10 december 2007 13:08 schreef pmb_rug het volgende:
ik neem helemaal geen slachtofferrol aan. maar de uitspraak dat gelovigen veel beter begrip hebben van de denkbeelden van ongelovigen dan andersom lijkt me gerechtvaardigd.
Ja, precies. Het hangt er gewoon van af wat de lessen gaan inhouden. Als het wordt "en toen spleet Mozes de zee met zijn staf" is het een dikke vette nee - geen bullshit gaan verkopen met staatssubsidie. Als het wordt "Christenen, joden en moslims geloven dat een man genaamt Mozes de zee spleet" zie ik geen probleem. Comparative religion noemen de Engelstaligen het.quote:Op maandag 10 december 2007 09:47 schreef Viking84 het volgende:
Ik vind ook dat de godsdienstlessen terug moeten komen op scholen.
Alleen ben ik wel bang dat de lessen erg beïnvloed worden door de levensbeschouwing van de docent. Laat een christelijke docent maar eens les geven over het paganisme.
http://www.nu.nl/news/133(...)age_uit_bijbel'.htmlquote:Op maandag 10 december 2007 13:19 schreef speknek het volgende:
[..]!
Ik denk dat 90% van de bevolking weet wie Jezus Christus is, en nog geen 5% wie David Hume is.
Mja, maar het politieke voorstel is dus om godsdienstles als keuzevak aan te bieden aan kinderen van ouders die te lam zijn hun kind naar het bijzonder onderwijs te sturen.quote:Op maandag 10 december 2007 13:12 schreef DS4 het volgende:
Ik zie het probleem overigens niet zo van godsdienstles. Laten we wel zijn: het kan geen kwaad om eens wat te weten van de diverse godsdiensten. Zo lang het neutraal wordt gedoceerd lijkt mij het zelfs een goede zaak. Zo kan er wat meer begrip onderling komen en is het totaal niet verkeerd dat mensen zich eens gaan beseffen dat het Christendom, het Jodendom en de Islam in feite drie verwante godsdiensten zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |