http://www.ad.nl/binnenland/article1884482.ecequote:Godsdienstles op openbare school
Door YVONNE WIGGERS
DEN HAAG - De godsdienstles op openbare scholen moet terug. Dat vinden CDA, PvdA en ChristenUnie.
De coalitiepartijen zullen deze week bij de onderwijsbegroting extra geld vragen voor de veelal wegbezuinigde godsdienstleraar. Om alle lessen van de benodigde predikanten met een onderwijsbevoegdheid te kunnen betalen, heeft de coalitie deze kabinetsperiode 10 miljoen euro nodig.
PvdA-Kamerlid Margot Kranenveldt en CDA-Kamerlid Jan Jacob van Dijke wijzen erop dat niet alle ouders met een geloofsovertuiging hun kinderen naar een christelijke, katholieke of islamitische school sturen. Sommige ouders zweren bij het openbaar onderwijs maar willen wel dat hun kroost ‘iets over godsdienst’ leert, meent Kranenveldt. En soms is er geen bijzonder onderwijs in de omgeving, zegt Van Dijke.
De Kamerleden vinden dat ook in deze gevallen godsdienstles moet kunnen worden gegeven als ouders erom vragen. In de praktijk lukt dat vaak niet omdat scholen te weinig geld hebben om de leerkrachten te betalen.
Naast de godsdienstlessen zal de coalitie ook vragen om een onderzoek naar de gevolgen van vergrijzing in delen van Nederland voor het onderwijs. Volgens Kranenveldt kampt Limburg met scholen waar het aantal nieuwe leerlingen sterk terugloopt. Daardoor krijgen de scholen te maken met leegstaande panden en overtollig personeel dat ze niet meer kunnen betalen.
bij geschiedenis ja, laten zien hoe blij we moeten zijn dat we daar grotendeels vanaf zijn!quote:Op maandag 10 december 2007 09:23 schreef Montov het volgende:
En terecht, godsdienst is in historisch en cultureel opzicht een zeer invloedrijk fenomeen (geweest), uiteraard moet daar aandacht aan worden besteed.
Daar is bij geschiedenis en maatschappijleer genoeg ruimte voor.quote:Op maandag 10 december 2007 09:23 schreef Montov het volgende:
En terecht, godsdienst is in historisch en cultureel opzicht een zeer invloedrijk fenomeen (geweest), uiteraard moet daar aandacht aan worden besteed.
Zelfde beestje, ander naampje. Dan kunnen ze het toch net zo goed godsdienstles noemen? Godsdienstles bij mij op school was sowieso al niet alleen maar over het Christendom leren...quote:Op maandag 10 december 2007 09:30 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Je zou ook het vak maatschappijleer kunnen uitbreiden en daar meer aandacht geven aan de verschillende godsdiensten. Op veel scholen gebeurt dit trouwens al lang. Het is te sneu dat scholen niet de vrijheid krijgen om dit zelf in te richten.
Het is anders nog altijd een grote invloed, zelfs in Nederland. Dat kan jij vervelend vinden, en ik ben ook totaal niet religieus, maar het betekent niet dat het alleen negatief moet worden benaderd. Ik heb liever objectief onderwijs waar leerlingen hun eigen conclusies uit kunnen trekken.quote:Op maandag 10 december 2007 09:25 schreef Sora het volgende:
[..]
bij geschiedenis ja, laten zien hoe blij we moeten zijn dat we daar grotendeels vanaf zijn!
Vind ik niet. Bij die vakken komt de rol van godsdienst wel naar voren, maar een inhoudelijke behandeling is ook goed.quote:Op maandag 10 december 2007 09:30 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Daar is bij geschiedenis en maatschappijleer genoeg ruimte voor.
Als het een keuzevak wordt kan ik er nog mee leven ja, mits er dan aandacht is voor alle geloven/levensbeschouwingen (het blijft immers een openbare agnostische school, dat moeten we vooral zo houden).quote:Op maandag 10 december 2007 09:45 schreef Elfletterig het volgende:
Godsdienstles ALLEEN als keuze, niet als verplichting.
Scholen krijgen die vrijheid juist wel. Er gelden alleen bepaalde kerndoelen (die behoorlijk algemeen zijn), de inrichting van vakken is in beginsel een verantwoordelijkheid van scholen zelf.quote:Op maandag 10 december 2007 09:36 schreef Montov het volgende:
[..]
Het is anders nog altijd een grote invloed, zelfs in Nederland. Dat kan jij vervelend vinden, en ik ben ook totaal niet religieus, maar het betekent niet dat het alleen negatief moet worden benaderd. Ik heb liever objectief onderwijs waar leerlingen hun eigen conclusies uit kunnen trekken.
Ik bespeur in de samenleving anders nog een vele malen groter gebrek aan empathisch vermogen in de richting van niet-religieuze mensen. Hele volksstammen vinden het nog steeds compleet vanzelfsprekend dat niet-gelovigen zich alsmaar aan gelovigen aanpassen. Wordt er op christelijke scholen ook lesgegeven in andere levensbeschouwingen dan de eigen religie? Krijgen leerlingen iets mee over humanisme, atheïsme, etc?quote:Op maandag 10 december 2007 09:48 schreef pmb_rug het volgende:
ik bespeur in de samenleving een zeer grote onkunde over religie en een nog groter gebrek aan empathisch vermogen in de richting van religieuze mensen. dat ga je helaas met zo'n godsdienst les niet oplossen, maar het zou wellicht iets kunnen helpen.
Humanisme, existentialisme en nog meer van die atheistische stromingen is dat net zo goed voor de wereld geweest. Ook daarvoor maar apart vak invoeren?quote:Op maandag 10 december 2007 09:23 schreef Montov het volgende:
Precies.quote:Op maandag 10 december 2007 09:30 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Daar is bij geschiedenis en maatschappijleer genoeg ruimte voor.
Iets zegt mij dat het hier niet gaat over kinderen 'iets over godsdienst' leren. Dit gebeurd al op openbare scholen d.m.v. geschiedenis, maatschappijleer, levensbeschouwing. Noem het beestje gewoon bij zijn naam, sommige ouders willen dat hun kind leert dat het allemaal echt waar is. En dat kan, op een christelijke (islamitische) school, thuis, in de kerk / moskee, op de zondagschool, bij een bijbelstudie etc.quote:PvdA-Kamerlid Margot Kranenveldt en CDA-Kamerlid Jan Jacob van Dijke wijzen erop dat niet alle ouders met een geloofsovertuiging hun kinderen naar een christelijke, katholieke of islamitische school sturen. Sommige ouders zweren bij het openbaar onderwijs maar willen wel dat hun kroost ‘iets over godsdienst’ leert, meent Kranenveldt.
Noem het vak dan 'levensbeschouwing'. Probleem opgelostquote:Op maandag 10 december 2007 09:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Humanisme, existentialisme en nog meer van die atheistische stromingen is dat net zo goed voor de wereld geweest. Ook daarvoor maar apart vak invoeren?'Atheisme-les'?
Sorry, ik vind echt dat de neutraliteit van het openbaar onderwijs in gevaar komt. Stuur maar je kind naar een Islamitische of Christelijke school als hij/zij zo nodig gehersenspoeld moet worden, zou ik zeggen.
Maar daarvoor zijn het dan ook bijzondere scholen, we hebben zo afgesproken dat zij ruimte krijgen om op hun levensbeschouwelijke gronden les te geven.quote:Op maandag 10 december 2007 09:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik bespeur in de samenleving anders nog een vele malen groter gebrek aan empathisch vermogen in de richting van niet-religieuze mensen. Hele volksstammen vinden het nog steeds compleet vanzelfsprekend dat niet-gelovigen zich alsmaar aan gelovigen aanpassen. Wordt er op christelijke scholen ook lesgegeven in andere levensbeschouwingen dan de eigen religie? Krijgen leerlingen iets mee over humanisme, atheïsme, etc?
De slachtofferrol die je nu aanneemt, vind ik volstrekt misplaatst.
Ik heb vrijwel alleen maar op katholieke scholen gezeten en heb daar nooit enige vorm van godsdienstonderwijs gehad. Het einge basisschooljaar op een openbare school zat vol met godsdienstlessen.quote:Op maandag 10 december 2007 09:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Humanisme, existentialisme en nog meer van die atheistische stromingen is dat net zo goed voor de wereld geweest. Ook daarvoor maar apart vak invoeren?'Atheisme-les'?
Sorry, ik vind echt dat de neutraliteit van het openbaar onderwijs in gevaar komt. Stuur maar je kind naar een Islamitische of Christelijke school als hij/zij zo nodig gehersenspoeld moet worden, zou ik zeggen.
Ik heb er weinig vertrouwen in als predikanten en dominees dergelijke lessen gaan verzorgen.quote:Op maandag 10 december 2007 09:53 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Noem het vak dan 'levensbeschouwing'. Probleem opgelost.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |