abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54768014
Ben al jaren bezig om mijn rijbewijs te halen, heb pas gelden een eigen verklaring ingestuurd waarin ik aangaf ADHD en autisme klachten te hebben, onlangs kreeg ik een brief van het CBR dat ik mij moet melden bij een psychiatter. Wat kan ik verwachten en hoe verloopt zo'n gesprek?

Kan de psychiater mijn al bij voorbaat rijonggeschikt verklaren?

Voor alle duidelijkheid ik sta niet onder behandeling en gebruik ook geen medicatie, mijn huisarts heeft dit in een schriftelijke verklaring opgesteld. Er is ook geen sprake van een drugs of alcohol probleem.
pi_54768279
De diagnoses ADHD en autisme zijn bij jou vastgesteld?
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
pi_54768626
quote:
Op woensdag 21 november 2007 20:54 schreef Emel het volgende:
Dat weet ik al ruim 30 jaar, maar wat kan ik bij de psychiater verwachten die ik maar hooguit eenmalig 20 tot 25 minuten te spreken krijg?
pi_54768911
quote:
Op woensdag 21 november 2007 21:08 schreef Fusionfreak het volgende:

[..]

Dat weet ik al ruim 30 jaar, maar wat kan ik bij de psychiater verwachten die ik maar hooguit eenmalig 20 tot 25 minuten te spreken krijg?
Een psychiater zal de ernst van je klachten beoordelen en in hoeverre dat jouw rijvaardigheden beinvloedt. Van daaruit zal hij/zij bepalen of je wel of niet auto mag rijden. Meestal duurt een gesprek bij de psychiater 45 minuten.
  woensdag 21 november 2007 @ 21:20:13 #5
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_54769051
Autisme houdt toch in dat je bijvoorbeeld plots heel spastisch je stuur om kunt slaan of in een impuls het gas volledig intrapt? Succes
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  woensdag 21 november 2007 @ 21:21:53 #6
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_54769114
quote:
Op woensdag 21 november 2007 21:20 schreef Rosbief het volgende:
Autisme houdt toch in dat je bijvoorbeeld plots heel spastisch je stuur om kunt slaan of in een impuls het gas volledig intrapt? Succes
Nee weet niet welk ziektebeeld daar bij past
pi_54769548
quote:
Dit beeld herken ik beslist niet, temeer omdat ik al 200 rijlessen gereden heb zonder de door jou aangehaalde problemen.

Mij is verteld door de assistente van die arts dat het gesprek niet langer zal duren dan 20 tot 25 minuten. Het CBR heeft inmiddels wel een duplicaat van mijn eigen verklaring en van mijn huisarts aan de psychiater opgestuurd. Ik heb wel 5 jaar lang op bromfietsen en scooters gereden waarbij ik nooit betrokken ben geweest bij ongelukken of aanrijdingen.
pi_54769632
quote:
Op woensdag 21 november 2007 21:37 schreef Fusionfreak het volgende:

[..]

Dit beeld herken ik beslist niet, temeer omdat ik al 200 rijlessen gereden heb zonder de door jou aangehaalde problemen.

Mij is verteld door de assistente van die arts dat het gesprek niet langer zal duren dan 20 tot 25 minuten. Het CBR heeft inmiddels wel een duplicaat van mijn eigen verklaring en van mijn huisarts aan de psychiater opgestuurd. Ik heb wel 5 jaar lang op bromfietsen en scooters gereden waarbij ik nooit betrokken ben geweest bij ongelukken of aanrijdingen.
200 rijlessen?! Dat is hopelijk een tikfout.
pi_54769803
quote:
Op woensdag 21 november 2007 21:40 schreef UncleFunk het volgende:

[..]

200 rijlessen?! Dat is hopelijk een tikfout.
Nee hoor, ben al sinds 1989 bezig, wel met tussenpozen. Ben ook al 8 keer opgeweest en 4 keer theorie. Maar ik neem aan dat de psychiater dit niet zal meenemen in zijn beoordeling. Eigenlijk heb ik nog steeds geen vraag op de vraagstelling...Wat gaat de psychiater nou ongeveer doen, vragenlijstjes of testjes?
pi_54769871
quote:
Op woensdag 21 november 2007 21:46 schreef Fusionfreak het volgende:

[..]

Nee hoor, ben al sinds 1989 bezig, wel met tussenpozen. Ben ook al 8 keer opgeweest en 4 keer theorie. Maar ik neem aan dat de psychiater dit niet zal meenemen in zijn beoordeling.
Natuurlijk weegt dat wel mee bij de beoordeling of je rijgeschikt bent.
So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
  woensdag 21 november 2007 @ 21:51:22 #11
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_54769950
8 Keer opgeweest en dus ook al 8 keer gezakt? Misschien dat de psychiater je probeert te laten inzien dat een rijbewijs voor jou niet haalbaar is?
Waar ben je steeds op gezakt?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_54770018
Denk je niet dat het verstandig geweest was dit uit te zoeken vóór je 200 rijlessen, 4 theorie en 8 praktijkexamens achter de rug had?
  woensdag 21 november 2007 @ 21:59:49 #13
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54770199
quote:
Op woensdag 21 november 2007 21:08 schreef Fusionfreak het volgende:

[..]

Slik je ook medicijnen daarvoor?
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
pi_54770243
http://www.onlinetheorieles.nl/images/ev.png

Ik neem aan dat je op vraag 3 "Ja" moet antwoorden. Dat betekent dat bij voorbaat al afgekeurd bent. Een gesprek met een psychiater kan dat dus hooguit verbeteren.

Als je nergen Ja in hoeft te vullen, snap ik niet wat je uberhaupt bij een psychiater moet doen.
  woensdag 21 november 2007 @ 22:02:02 #15
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_54770256
quote:

[..]

Nee hoor, ben al sinds 1989 bezig, wel met tussenpozen. Ben ook al 8 keer opgeweest en 4 keer theorie. Maar ik neem aan dat de psychiater dit niet zal meenemen in zijn beoordeling. Eigenlijk heb ik nog steeds geen vraag op de vraagstelling...Wat gaat de psychiater nou ongeveer doen, vragenlijstjes of testjes?
Die leest dat en denkt ga jij maar in zown gehandicapten n wagentje
  woensdag 21 november 2007 @ 22:02:58 #16
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_54770280
quote:
Op woensdag 21 november 2007 21:59 schreef Inekris het volgende:

Slik je ook medicijnen daarvoor?
Volgens de OP niet.
  woensdag 21 november 2007 @ 22:04:52 #17
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_54770345
Met zown 30 nummer op de achterkany
  woensdag 21 november 2007 @ 22:09:00 #18
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_54770503
ik heb dezelfde molen doorlopen ( adhd met medicatie) eerst naar de shrink daarna zelfs een rijtest bij het CBR daarna weer voor 3 jaar (eerste keer ook 3 jaar) gekregen.

totale kosten 378 euro en mag over 2 jaar weer.

en ik had mijn rijbewijs in 26 lesjes en heb al heel wat veilige kilometers achter de rug in 3 bijna 4 jaar.
pi_54770578
quote:
Op woensdag 21 november 2007 22:04 schreef skippy22 het volgende:
Met zown 30 nummer op de achterkany
bagger even ergens achter
  woensdag 21 november 2007 @ 22:15:28 #20
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54770757
quote:

[..]

Gesprekje. Hij probeert vast te stellen of je aanvaardbaar reageert. Niet druk over maken. Denk erom trouwens dat jij wel het advies van de psychiater ziet voor hij het naar het CBR stuurt. Dan weet je wat zij weten.
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
  woensdag 21 november 2007 @ 22:20:59 #21
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_54770978
quote:
Op woensdag 21 november 2007 22:10 schreef Emel het volgende:

[..]

bagger even ergens achter
Ja emel
pi_54771765
quote:
Op woensdag 21 november 2007 22:01 schreef mcDavid het volgende:
http://www.onlinetheorieles.nl/images/ev.png

Ik neem aan dat je op vraag 3 "Ja" moet antwoorden. Dat betekent dat bij voorbaat al afgekeurd bent. Een gesprek met een psychiater kan dat dus hooguit verbeteren.

Als je nergen Ja in hoeft te vullen, snap ik niet wat je uberhaupt bij een psychiater moet doen.
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe, uitgerekend ik heb (samen met een onfafhankelijk arts) alle vragen met NEE ingevuld,omdat ik in het dagelijks leven en de rijlessen geen hinder ondervind van mijn ADHD. Ik ben wel erg druk met praten, maar leef heel regelmatig thuis. Mijn geval bevind zich in een grijs gebied.
Ik moet wel toegeven dat ik in de WAO zit vanwege deze ADHD en autisme klachten en dat heeft de onafheankelijk arts in de toelichting geschreven, mijn huisarts heeft als aanvulling een verklaring opgesteld dat ik geen medicatie of behandeling heb. Eigenlijk heb ik eerlijk een onbehandelde ADHD opgeven die op waarheid berust.
pi_54771860
quote:
Op woensdag 21 november 2007 22:15 schreef Inekris het volgende:

[..]

Gesprekje. Hij probeert vast te stellen of je aanvaardbaar reageert. Niet druk over maken. Denk erom trouwens dat jij wel het advies van de psychiater ziet voor hij het naar het CBR stuurt. Dan weet je wat zij weten.
Licht dit eens nader toe dat ''aanvaarbaar'' reageren, waar moet ik aan denken. Trouwens heb ik inzage in wat hij opschrijft? omdat ik dat zowieso wil zien voordat hij zijn advies gaat rapporteren aan het CBR.
  woensdag 21 november 2007 @ 22:57:11 #24
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54772273
quote:
Op woensdag 21 november 2007 22:45 schreef Fusionfreak het volgende:

[..]

Licht dit eens nader toe dat ''aanvaarbaar'' reageren, waar moet ik aan denken. Trouwens heb ik inzage in wat hij opschrijft? omdat ik dat zowieso wil zien voordat hij zijn advies gaat rapporteren aan het CBR.
Hij moet jouw rijgeschiktheid bepalen. Dat betekent dat hij zal willen weten hoe de ADHD en het autisme doorwerken in jou gedrag. Heb jij er in het dagelijks leven last van, is het zo erg dat jij eigenlijk medicatie moet hebben (duidelijk niet, CopyCat had gelijk, ik had niet goed gelezen), of is het zo onmerkbaar dat jij 'gewoon' auto kan rijden. Eventueel met beperkingen, bijvoorbeeld niet als beroepsmatig chauffeur, of een rijbewijs voor een kortere periode dan tien jaar.

Als de psychiater iets verklaart over jouw rijgeschiktheid, en daar komt niet uit dat jij een gevaar op weg vormt vanwege jouw aandoeningen, dan wordt jij waarschijnlijk opgeroepen voor een rijtest. Dat is GEEN examen, maar een rijproef, waar een speciale CBR medewerker mee rijdt, en kijkt of jij in het verkeer geen gevaar vormt. Rijvaardigheid heeft daar niets mee te maken.

Alle info die de psychiater aan het CBR geeft, mag jij inzien. Sterker, jij mag de psychiater verbieden info aan het CBR te verstrekken, al zal het CBR jou dan niet examen laten doen. Bij de psychiater er op hameren dat jij wil weten wat hij rapporteert. Desnoods teken jij de verklaring dat de dokter info aan het CBR mag geven pas nadat jij de brief hebt gelezen. Jij moet het consult wel betalen.
pi_54772433
Niet doen

[ Bericht 97% gewijzigd door Inekris op 21-11-2007 23:23:51 ]
I was an atheist until I realized I was God
pi_54772561
quote:
Op woensdag 21 november 2007 22:57 schreef Inekris het volgende:

[..]

Hij moet jouw rijgeschiktheid bepalen. Dat betekent dat hij zal willen weten hoe de ADHD en het autisme doorwerken in jou gedrag. Heb jij er in het dagelijks leven last van, is het zo erg dat jij eigenlijk medicatie moet hebben (duidelijk niet, CopyCat had gelijk, ik had niet goed gelezen), of is het zo onmerkbaar dat jij 'gewoon' auto kan rijden. Eventueel met beperkingen, bijvoorbeeld niet als beroepsmatig chauffeur, of een rijbewijs voor een kortere periode dan tien jaar.

Als de psychiater iets verklaart over jouw rijgeschiktheid, en daar komt niet uit dat jij een gevaar op weg vormt vanwege jouw aandoeningen, dan wordt jij waarschijnlijk opgeroepen voor een rijtest. Dat is GEEN examen, maar een rijproef, waar een speciale CBR medewerker mee rijdt, en kijkt of jij in het verkeer geen gevaar vormt. Rijvaardigheid heeft daar niets mee te maken.

Alle info die de psychiater aan het CBR geeft, mag jij inzien. Sterker, jij mag de psychiater verbieden info aan het CBR te verstrekken, al zal het CBR jou dan niet examen laten doen. Bij de psychiater er op hameren dat jij wil weten wat hij rapporteert. Desnoods teken jij de verklaring dat de dokter info aan het CBR mag geven pas nadat jij de brief hebt gelezen. Jij moet het consult wel betalen.
Heel erg bedankt, kijk aan dit soort uitleg en antwoorden kan ik wat mee.

Uiteraard wil ik zijn aantekeningen zien, wil er zelfs een copy van hebben voor mijn eigen dossier.
pi_54772599
Edit: En deze ook niet meer

[ Bericht 37% gewijzigd door Inekris op 21-11-2007 23:27:55 ]
pi_54772668
Ik zei dus niet doen

[ Bericht 39% gewijzigd door Inekris op 21-11-2007 23:25:48 ]
pi_54773143
On topic, nog goede tips en/of eigen ervaringen omtrent zo'n CBR keuring door een psychiater?

[ Bericht 74% gewijzigd door Inekris op 21-11-2007 23:56:53 ]
pi_54773323
quote:
Op woensdag 21 november 2007 23:40 schreef Fusionfreak het volgende:
Ze heeft gewoon netjes haar werk gedaan.

On topic, nog goede tips en/of eigen ervaringen omtrent zo'n CBR keuring door een psychiater?
Ach gos, heb je weer met de zitten spelen knullie? .

Anyway, ontopic vraag dan maar: Waarom zit je in de WAO?
Dit aangezien dat mee kan spelen in de beoordeling van psychiater wat betreft je functioneren binnen de maatschappij, je sociale verantwoordelijkheden en anticiperende kwaliteiten.
Een zeer belangrijk gegeven voor iemand die je rijvaardigheden moet beoordelen omdat [insert nog meer semi-interessant geleuter om een normale, directere vraag te verbloemen zodat het newbie-mod-miepje niet overstuur raakt]

[ Bericht 1% gewijzigd door kastanova op 22-11-2007 00:58:40 ]
pi_54774619
quote:
Op woensdag 21 november 2007 23:46 schreef kastanova het volgende:
<knip>..... Waarom zit je in de AOW?...<knip>.
Ik neem aan dat TS nog geen 65 jaar of ouder is.

groet
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_54774771
Nee dus

[ Bericht 99% gewijzigd door Inekris op 22-11-2007 01:03:59 ]
pi_54774802
Ik ben ook wel benieuwd waarom je arbeidsongeschikt bent. Als dat bijvoorbeeld is omdat je je niet lang kunt concentreren, lijkt autorijden me ook niet wenselijk
pi_54775435
quote:
Op donderdag 22 november 2007 01:03 schreef Xennia het volgende:
Ik ben ook wel benieuwd waarom je arbeidsongeschikt bent. Als dat bijvoorbeeld is omdat je je niet lang kunt concentreren, lijkt autorijden me ook niet wenselijk
Ik denk dus dat dat aan die psychiater ter beoordeling is, en evt arbeidsongeschiktheid door hem, een keuringsarts en een arbeidsdeskundige. Kortom aan de deskundigen die bevoegd zijn om over dat soort zaken te oordelen.

Ik reageer eigenlijk omdat ik zelf afgekeurd ben, en weet hoe dit soort vragen vanuit het publiek aankomen.
Als iemand mij zou vragen waarom ik afgekeurd ben, zal ik ook naar de deskundigen verwijzen die tot dat
oordeel zijn gekomen. Een oordeel waar ik het overigens zelf knap moeilijk mee heb gehad.

groet, (en TS... succes)
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_54775537
quote:
Op donderdag 22 november 2007 01:03 schreef Xennia het volgende:
Ik ben afgekeurd hoofdzakelijk om psychische redenen die maar op twee punten relevant zijn op de vraagstelling. Verder heb ik in het dagelijks en sociaal leven weinig tot geen hinder in mijn dagelijks funktioneren. Heb immers hobby's en interesses genoeg en ik rij al jaren (schadevrij) op brommers en scooters met een geldig bromfiets certificaat..
pi_54775570
Gewoon zonder rijbewijs rijden. Kan maar zo 50 jaar goed gaan.
*****Kraak........
pi_54775611
Psychische problemen waardoor je niet meer kunt werken + ADHD en autistisch waardoor je 100 rijlessen nodig hebt; heb je een paar levens terug Maria geneukt ofzo?

Anyway, als je zo fucked up bent (zowel geestelijk als fysiek), dan lijkt het me niet verstandig om je met een, in feite moordwapen, de openbare weg op te laten.

Heel mooi al die mensen hier die je steunen, maar ik denk dat die steun van ze vrij snel verdwijnt zodra je, tijdens een autistische-/psychische-/ADHD-/whatever- aanval met 80 kilometer per uur een woonwijk inrijdt en hun kind doodrijdt.

Laten we dus maar hopen dat er minimaal één capabele psychiater rondloopt in Nederland.
pi_54775673
quote:
Op donderdag 22 november 2007 02:54 schreef kastanova het volgende:
Psychische problemen waardoor je niet meer kunt werken + ADHD en autistisch waardoor je 100 rijlessen nodig hebt; heb je een paar levens terug Maria geneukt ofzo?

Anyway, als je zo fucked up bent (zowel geestelijk als fysiek), dan lijkt het me niet verstandig om je met een, in feite moordwapen, de openbare weg op te laten.

Heel mooi al die mensen hier die je steunen, maar ik denk dat die steun van ze vrij snel verdwijnt zodra je, tijdens een autistische-/psychische-/ADHD-/whatever- aanval met 80 kilometer per uur een woonwijk inrijdt en hun kind doodrijdt.

Laten we dus maar hopen dat er minimaal één capabele psychiater rondloopt in Nederland.
Mooi betoog, wanneer wordt de Psychiater losgelaten op al die opgefokte figuren in een dikke auto die op het NL wegennet de hele boel lopen op te fokken?
*****Kraak........
pi_54775704
quote:
Op donderdag 22 november 2007 03:13 schreef kraakvandaal het volgende:

Mooi betoog, wanneer wordt de Psychiater losgelaten op al die opgefokte figuren in een dikke auto die op het NL wegennet de hele boel lopen op te fokken?
Inderdaad !
Deze meneer kan misschien ook wat onvoorzichtig, door zijn problematiek wellicht, zijn in het verkeer.
Maar als je dan die opgefokte bumperklevers ziet of overhaaste stressfiguren of moet ik zeggen randdebielen die soms achter het stuur zitten, denk je ook . Inderdaad, daar gaat je kind. Eens met kraakvandaal dus.

Ts, succes !
pi_54775713
En wat heeft autisme uberhaupt met rijlessen te maken, dat je ze niet scheldend en tierend duidelijk kan maken dat ze niet moeten bumperkleven ofzo, maar dat je alleen maar apegaapt in je spiegeltje naar je achterliggende idioot die als een gek je bumpert probeert te kleven . Nou.

Vreemde regels, verklaringen hebben ze hier nodig in dit land
pi_54775720
Moest je bij die eerdere examens geen eigen verklaring invullen? En zo ja, wat heb je toen ingevuld? Lijkt me raar dat je nu opeens naar de psych moet, na 8 keer op te zijn geweest
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_54775723
Nou, als ik ts zou zijn geweest, zou ik mooi mijn geld gaan terug eisen en verhaal gaan halen. Komen ze (idd) nu met rij-onbekwaamheid, terwijl hij al jaren bezig is. Tjing tjing.
pi_54775732
quote:
Op donderdag 22 november 2007 03:47 schreef tim2308 het volgende:
Moest je bij die eerdere examens geen eigen verklaring invullen? En zo ja, wat heb je toen ingevuld? Lijkt me raar dat je nu opeens naar de psych moet, na 8 keer op te zijn geweest
Moest ik inderdaad en had toen ook alles met nee beantwoord, maar daar werd nooit iets over mijn ADHD of autimse gevraagt. Mijn huidige instrukteur wilde hebben dat ik puur uit voorzorg eerlijk aangaf dat ik het moest melden. Ik wilde het eigenlijk niet, heb er ook een beetje spijt van omdat dit nu en hoop onzekerheid met zich meebrengt en ik onnodig moet wachten voordat ik eventueel voor de 9e keer op examen kan. Zou eigenlijk graag op BNOR willen afrijden, maar dan moet ik weer 4 keer zakken op het reguliere CBR examen, omdat het 8e laatste examen in 1999 was geweest. Dan zou ik theoretisch 13 keer op geweest zijn als ik met de huidige regeling bij BNOR zou slagen.

Edit: Dat doen wij hier niet

[ Bericht 7% gewijzigd door Inekris op 22-11-2007 11:11:40 ]
  donderdag 22 november 2007 @ 09:25:23 #44
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_54776944
Edit: Dat doen wij dus niet

Ontopic: Even los van je adhd/autisme klachten, waarom heb je 200 rijlessen nodig gehad tot nu toe, wat gaat er steeds mis bij het examen dat je steeds zakt. Als dit los staat van je medische bescheiden, is het dan niet rationeel gezien niet beter om te zeggen van "goh, misschien is dit het hem toch niet voor mij?"

[ Bericht 47% gewijzigd door Inekris op 22-11-2007 11:12:21 ]
pi_54778558
quote:
Op donderdag 22 november 2007 03:13 schreef kraakvandaal het volgende:
Ik zou zeggen, houd het lekker simpel:
Ben je vanwege een psychische stoornis totaal niet in staat om normaal te functioneren op de werkvloer, dan is het ook niet verantwoord om je met 120 kilometer per uur in een stuk staal van een paar honderd kilo voort te bewegen.
pi_54778678
quote:
Op donderdag 22 november 2007 03:59 schreef Fusionfreak het volgende:
De reactie van Inekris is voor mij zeer interessant, die onzinnige off topic reacties van kastanova zijn regelrecht bagger en een stevige ban op dit forum zou bij hem zeer op z'n plaats zijn!
Als je me nu eerst eens uitlegt waaróm ze offtopic zijn?

Jij vraagt of een psychiater je "rijongeschikt" kan verklaren.
Ik stel je vervolgens een vraag die zwaar mee zal wegen bij die beoordeling aangezien je kennelijk ook "werkongeschikt" bent vanwege je mankementjes.
Notabene een afgestudeerde psychologe vraagt je vervolgens hetzelfde, dus het lijkt me toch echt behoorlijk relevant.

Kijk, dat jij het niet fijn vindt om op je excuus-uitkerinkje / chronische werkweigering / luiheid aangesproken te worden, dat kan ik begrijpen; het is echter volledig ontopic en relevant.
pi_54779423
quote:
Op donderdag 22 november 2007 02:29 schreef Fusionfreak het volgende:

[..]

Ik ben afgekeurd hoofdzakelijk om psychische redenen die maar op twee punten relevant zijn op de vraagstelling. Verder heb ik in het dagelijks en sociaal leven weinig tot geen hinder in mijn dagelijks funktioneren. Heb immers hobby's en interesses genoeg en ik rij al jaren (schadevrij) op brommers en scooters met een geldig bromfiets certificaat..
Mag ik dan een wellicht overbodige vraag stellen: Als je in het dagelijks en sociaal leven geen tot weinig hinder wat betreft je functioneren ondervindt, waarom kun je dan niet werken? Zelfs niet ietsjes beneden je opleidingsniveau?

Ik snap dat nooit, maargoed, de keuringsdienst zal het wel het beste weten.
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_54779455
Waarop ben je dan reeds 8 keer gezakt? Ik vind het een beetje eng worden als mensen na 3 keer nog niet geslaagd zijn
quote:

[..]

2 punten relevant op de vraagstelling, dus relevant..
pi_54780669
M'n broer heeft dit ook moeten doen. Hij vond het vooral erg vervelend dat de psych. elk antwoord verifieerde bij z'n begeleider (iemand van de woonbegeleiding die mee ging).
Eigenlijk is het wel raar dat zo'n test pas gedaan wordt als iemand al in het traject van rijles zit, want als iemand zo veel lessen neemt terwijl de psychiater vindt dat het niets gaat worden, zijn al die lessen wel voor niets geweest.
Het mooi kotsende meisje.
pi_54781450
ff een vraag:
Waarop ben je al 8!!!!!! keer gezakt?
Sry maar als je al 8x zakt na 200!!!!!!! rijuren, kan je dus echt gewoon niet rjiden, en ben ik voorstander van om je te weren op de openbare weg!!!
Op vrijdag 18 mei 2007 11:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik was allang overtuigd van jouw wijsheid O+
Als je vanwege een psychische beperking niet kan werken, dan lijkt het mij dat je al helemaal niet kunt autorijden. Ik heb onlangs mijn rijbewijs gehaald, en zelfs voor mij was het geen pretje ondanks dat ik vrij goed kan omgaan met druk/stress.

Je moet goed inzicht hebben, je goed kunnen concentreren, en voldoende kunnen anticiperen. Waarschijnlijk denk je niet eens na over alles wat verder dan 20 meter weg is, en zak je iedere keer.
pi_54782067
Ben ik 1 van de weinig hier die het niet normaal vindt om 8x te zakken? En van mening ben dat je dan ook gewoon echt niet kan rijden, en dat je dat zelf ook in moet zien?
Op donderdag 22 november 2007 13:49 schreef Xeanor het volgende:
Als je vanwege een psychische beperking niet kan werken, dan lijkt het mij dat je al helemaal niet kunt autorijden. Ik heb onlangs mijn rijbewijs gehaald, en zelfs voor mij was het geen pretje ondanks dat ik vrij goed kan omgaan met druk/stress.

Je moet goed inzicht hebben, je goed kunnen concentreren, en voldoende kunnen anticiperen. Waarschijnlijk denk je niet eens na over alles wat verder dan 20 meter weg is, en zak je iedere keer.
Ik ben ook afgekeurd op psychische gronden, en ik kan uitstekend rijden. Het een hoeft helemaal niets met
het ander te maken te hebben.
pi_54782703
Bedankt voor zowel de positive alsook de negatieve reacties. Mijn rijkwaliteiten in de lesauto zijn inderdaad nog niet op examennivo, maar tijdens het rijden op brommers en scooters ondervind ik geen hinder of problemen tijdens het rijden. Het probleem wat ik bij autorijden regelmatig meemaaak is dat ik in conflictsituaties niet snel genoeg handeld en op de snelweg gaat het mij soms te snel. Maarja daar neem je immers rijlessen voor om dit te verbeteren. Ik kan niet zeggen dat ik mij moeilijk kan concentrerem, als ik ergens mee bezig ben hou ik doorgaans de aandacht goed vast met waar ik mee bezig ben. Mijn instrukteur maak het mij niet makkelijk hij laat mij vaak (zelfstandig) routes rijden waar de meeste leerlingen vaak in problemen komen bij het oplossen van verkeersituaties. Hij zegt bij sommige rijlessen rij ik zo goed dat als ik een TTT had moeten doen dat ik een voldoende had gekregen, ik ben nu alleen maar aan het lessen om het nivo vast te houden en de kleine fouten te verbeteren. Bij de psychiater zal ik ook vertellen dat ik de afgelopen 10 jaar nog niet één keer brokken heb veroorzaakt met mijn brommers en scooters, temeer omdat ik orgineel rij (niet opgevoerd) en dat ik nooit te maken heb gehad met alcohol, drugs of medicijnen gebruik (ik drink niet) Mocht de psychiater alsnog twijfelen dat wil ik een rijtest hebben om te bewijzen dat ik als een normale leerling een lesauto kan besturen. Heb van mijn instrukteur vernaomen dat als ik een rijtest moet doen dat ze in mijn geval vooral letten of ik mij kan concentreren op het verkeer en niet snel afgeleid wordt. Tevens werd mij verteld dat ik niet beter hoef te rijden als en gewone rijles omdat ik nog in opleiding ben.
pi_54782937
quote:
Op donderdag 22 november 2007 14:40 schreef Fusionfreak het volgende:
Het probleem wat ik bij autorijden regelmatig meemaaak is dat ik in conflictsituaties niet snel genoeg handeld en op de snelweg gaat het mij soms te snel.
Nu ben ik er helemaal van overtuigd dat ze je moeten weren van de weg in een auto.
Op donderdag 22 november 2007 15:04 schreef het.ismij het volgende:

Nu ben ik er helemaal van overtuigd dat ze je moeten weren van de weg in een auto.
Tja, je zou zo'n vent achter je hebben als je plotseling moet remmen voor een file .

Wat TS niet beseft gezien zijn voortdurende gebabbel over schadevrij op z'n brommertje, is dat het in geval van plotselinge conflictsituaties het een heel verschil maakt of je met 45 op een fietspadje tuft of dat je met 120 op een drukke snelweg zit.

Ik durf bij deze dan ook wel alvast de weddenschap af te sluiten, dat mócht de psychiater zijn vak niet verstaan, de TS binnen 1,5 jaar een zwaar ongeval veroorzaakt.

Het is als een pedofiel laten werken bij een kinderdagverblijf; het móet wel verkeerd aflopen.
  donderdag 22 november 2007 @ 16:55:52 #57
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_54784396
Eens. Juist in een potentieel (zelf)moordwapen als een auto moet je in conflictsituaties snel en adequaat kunnen handelen. Dat met brommer rijden vergelijken is appels en peren.
pi_54784523
quote:
Op donderdag 22 november 2007 16:55 schreef Copycat het volgende:
Eens. Juist in een potentieel (zelf)moordwapen als een auto moet je in conflictsituaties snel en adequaat kunnen handelen. Dat met brommer rijden vergelijken is appels en peren.
En uitgerekend dit zal ik als een heel sterke troef aankaarten bij de psychiater, bovendien heb ik al het een en ander op papier gezet. Maar ik ga alleen maar vragen beantwoorden die aan de vraagstelling voldoen, over mijn prive leven en verleden vertel ik niks en dat laat ik de psychiater dan ook duidelijk weten. Ik zal komende dagen eens met mijn huistarts spreken om te vragen wat er nou echt gaat gebeuren. Want veel reacties hier wordt ik niet veel wijzer van, met name die van kastanova kunnen linea recta naar de prullenbak worden verwezen!
  donderdag 22 november 2007 @ 17:05:41 #59
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_54784552
quote:
Op donderdag 22 november 2007 17:03 schreef Fusionfreak het volgende:

En uitgerekend dit zal ik als een heel sterke troef aankaarten bij de psychiater, bovendien heb ik al het een en ander op papier gezet.
Hoezo als heel sterke troef inzetten? Is juist je grootste handicap, lijkt mij.
pi_54784729
quote:

[..]

En uitgerekend dit zal ik als een heel sterke troef aankaarten bij de psychiater, bovendien heb ik al het een en ander op papier gezet. Maar ik ga alleen maar vragen beantwoorden die aan de vraagstelling voldoen, over mijn prive leven en verleden vertel ik niks en dat laat ik de psychiater dan ook duidelijk weten. Ik zal komende dagen eens met mijn huistarts spreken om te vragen wat er nou echt gaat gebeuren. Want veel reacties hier wordt ik niet veel wijzer van, met name die van kastanova kunnen linea recta naar de prullenbak worden verwezen!
Jij hebt echt een plaat voor je harses of niet?
Zoals casta al aangeeft, tussen 45 en 120 aan snelheid is een wereld van verschil, je geeft zelf al aan dat je moeite hebt met snelle verkeerssituaties.
Wat denk je als er ineens file is, en je vboven op je rem moet trappen, en maar of 10 cm je voorganger mist? (wat gewoon keihard dagelijks in het verkeerd gebeurd) Jij zit er dan gewoon bovenop.
Ben je zo gefocust op autorijden dat je nieteens met andere mensen rekening houd? En in princiepe gewoon egoistisch in ene auto stapt, willens en wetens dat je niet alles kan handelen? En heirmee dus ook gewoon met levens speeld. (klinkt heel erg overdreven, maar komt het wel op neer).

En wat denk je dat die psyg gaat doen? Juist, het hemd van je lijf vragen, over je geestelijke gesteldheid, je lichamelijke, je functioneren (wat je dus niet 100% doet aangezien je in de aow zit). Zo ook je medice verleden, wat dat doet er dus wel degelijk toe.

waarom kunnen mensen gewoon hun gebreken niet accepteren?
Want veel reacties hier wordt ik niet veel wijzer van, met name die van kastanova kunnen linea recta naar de prullenbak worden verwezen!
Het valt me inderdaad op dat je alleen op de "Laat je niet kisten, je kunt het!" reacties ingaat.
De reacties waarbij men zijn vraagtekens zet bij jouw rijvaardigheden worden steevast genegeerd.

Zoals de vraag waarom je jezelf wel in staat acht een brok staal van honderden kilo's met 120 km/u de weg op te kunnen gooien, maar niet in staat bent om achter een bureau lettertjes te typen.
Maar hé, verrassend, de lastige vragen negeer je gewoon.

Je bent vast ook het type dat, zodra een arts zegt dat je toch écht wel kunt werken, net zolang voor de second opinions gaat totdat iemand je afkeurt.

M'n enige hoop is dat je bij de psychiater op een soortgelijke manier op dergelijke "lastige" vragen reageert, dan sta je binnen 10 minuten weer buiten en kun je je rijles afbellen.
  donderdag 22 november 2007 @ 17:20:05 #62
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_54784804
En niet alleen op de snelweg zijn conflictsituaties schering en inslag. Ook in de stad kan er zomaar opeens een fietser voor je auto komen, een auto uit een moeilijk zichtbare zijstraat, een kind dat zonder op of om te kijken een bal achterna rent...
Conflictsituaties zijn inherent aan het verkeer en als je daar niet mee om weet te gaan, hoor je imo niet achter het stuur van een auto thuis.
pi_54784866
En meneer heeft zich alweer in m'n fotoboek gemeld:
quote:
Op 22-11-2007 17:09 schreef Fusionfreak
Wat een loser zeg zo'n homo gastje. Moet maar zo'n figuur als instrukteur of erger nog als examinator krijgen. Getver.
Tot zover zijn psychische problemen...
  donderdag 22 november 2007 @ 17:26:35 #64
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_54784912
quote:
Op donderdag 22 november 2007 17:23 schreef kastanova het volgende:
En meneer heeft zich alweer in m'n fotoboek gemeld:

Tot zover zijn psychische problemen...
Hoe volwassen.
  donderdag 22 november 2007 @ 17:30:40 #65
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54784978
En nu verder on topic

[ Bericht 29% gewijzigd door Inekris op 22-11-2007 18:04:57 ]
  donderdag 22 november 2007 @ 17:32:10 #66
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_54785000
Edit: Die dus

[ Bericht 84% gewijzigd door Inekris op 22-11-2007 17:35:12 ]
pi_54785011
Edit: Geen discussies over modden hier dus

[ Bericht 91% gewijzigd door Inekris op 22-11-2007 17:36:02 ]

Als je na 200 lessen en 8 keer examen nog niet geslaagd bent, dan zou ik er echt mee kappen, dan is het gewoon niet voor jou weggelegd.

Met autorijden is het juist heel belangrijk dat je met conflictsituaties kunt omgaan en snel kunt anticiperen. Als je dat niet kunt, ben je voor jezelf en anderen een gevaar op de weg.

En brommers en auto's kun je totaal niet vergelijken, en ik snap ook niet waarom je denkt dat dat een sterke troef is bij de psych.

Als ik jou was zou ik gewoon lekker op je brommertje blijven rijden en je geld aan iets besteden dat wel zin heeft.
pi_54787450
quote:
Op donderdag 22 november 2007 14:40 schreef Fusionfreak het volgende:
Bedankt voor zowel de positive alsook de negatieve reacties. Mijn rijkwaliteiten in de lesauto zijn inderdaad nog niet op examennivo, maar tijdens het rijden op brommers en scooters ondervind ik geen hinder of problemen tijdens het rijden. Het probleem wat ik bij autorijden regelmatig meemaaak is dat ik in conflictsituaties niet snel genoeg handeld en op de snelweg gaat het mij soms te snel. Maarja daar neem je immers rijlessen voor om dit te verbeteren.
Als het er na 200 lessen niet in zit dan zit het er niet in. Iedere conflictsituatie op de weg is weer anders en door je autisme kun je waarschijnlijk individuele conflictsituaties niet generaliseren naar andere conflictsituaties waardoor je nooit min of meer automatisch en snel genoeg zal reageren. Het maakt een enorm verschil in reactietijd uit of je op een brommer zit of in een auto met 120 op de snelweg
pi_54787527
quote:
En uitgerekend dit zal ik als een heel sterke troef aankaarten bij de psychiater
Als je na al die jaren rij-ervaring op de scooter nog steeds zo weinig verkeersinzicht hebt dat je reeds 200 rijlessen nodig hebt gehad, vind ik dat geen sterke troef. Bovendien gaat het om het verschil in snelheid scooter versus auto en dus reactietijd
  donderdag 22 november 2007 @ 20:12:11 #71
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_54788060
quote:

[..]

Wat voor reacties wil je dan zien
pi_54788342
Volgens mj leg je de nadruk op je gedragsstoornis wanneer het op je arbeid aankomt en de nadruk op je capiciteiten wanneer het aankomt op je rijvaardigheid. Ik snap niet hoe je niet kunt werken (dat kun je naar mijn mening wel, ook al ben je zo autistich als wat en ben je een zware ADHD'er), maar wel kunt rijden.

Dat je schadevrij rijdt op een brommer/scooter is leuk, maar dat zegt helemaal niets. In een auto rijden is vele malen complexer door verschillende factoren (hogere snelheid, gevarieerde situaties, meer spiegels). Dat blijkt maar al te hard uit het feit dat je nu al sinds 1989 al bezig bent en nog steeds geen rijbewijs hebt. Als je al acht keer voor je praktijk bent op geweest lijkt het me verstandiger om je gewoon neer te leggen bij het idee dat je niet kunt rijden.
pi_54788403
quote:
Op donderdag 22 november 2007 19:47 schreef Xennia het volgende:

[..]

Als je na al die jaren rij-ervaring op de scooter nog steeds zo weinig verkeersinzicht hebt dat je reeds 200 rijlessen nodig hebt gehad, vind ik dat geen sterke troef. Bovendien gaat het om het verschil in snelheid scooter versus auto en dus reactietijd
Die 200 rijlessen heb ik niet achter elkaar genomen, maar verspreid over een periode van 18 jaar, ben in 1989 begonnen en heb na 4 gezakte examens enkele jaren gestopt waardoor ik weer bij een andere rijschool opnieuw was begonnen met alweer nieuwe rijlessen en (gezakte) examens. Tevens moest ik weer opnieuw theorie doen omdat deze verlopen was. Het laatse examen was in 1998. Bij mijn huidige rijschool ben ik pas begonnen en heb ik 20 lessen gedaan, zodra ik de uislag heb dat ik de rijtest mag doen of (tijdelijk) geschikt ben bevonden dan gaat de instrukteur mij voorbereiden op een TTT of het 9e (vernieuwde) rijexamen.

Of jullie het weten of niet, de psychiater heeft wel degelijk oren staan als ik uitleg dat ik nog nooit ongelukken met een brommer of scooter heb veroorzaakt in het verkeer (ik wil eventueel een verklaring van de politie overleggen). Ik kan niet gaan liegen dat ik rijervaring heb met een auto of motor, want dat zou dan betekenen dat ik zonder rijbewijs en onverzekerd gereden heb, en daar zal hij zeker niet blij mee zijn.

Heb inmiddels met een andere instrukteur gesproken die deze psychiater AMA Groot kent en hij vertelde mij dat dit gesprek niet veel voorsteld. Die instrukteur vertelde mij dat hij ook een leerling heeft gehad die onder begeleid wonen stond en Ritalin gebruikte tegen ADHD, hij kreeg na het geprek een goedkeuring voor 3 jaar en de rijtest. die rijtest is geen examen en hoef door een leerling niet beter te worden gereden als een gewone rijles.

Normaal gesproen wordt je bij het gebruik van Ritalin al ongeschikt bevonden, echter ze hebben de regels iets versoepeld (regeling commisie Buitelaar) en mensen mogen als ze ADHD hebben toch rijden mits de medicatie geen invloed heeft op de rijvaardigheid. Ik zelf gebruik geen Ritalin of andere medicijnen, heb deze vraag dan ook met nee beantwoord.
pi_54788474
TS, als ik jou was zou ik proberen een open en eerlijk gesprek aan te gaan met de psychiater. Als ik de felle reacties lees die je hier ten deel vallen kan ik me voorstellen dat je niet graag je verhaal doet. Maar zo'n psych is er om een professionele beoordeling te geven over een zeer concrete vraagstelling. Zo iemand is er niet op uit om jou naar beneden te halen.

Het lijkt me sowieso goed voor je om eens met zo iemand te praten, even los van die rijgeschiktheid. Misschien heb je namelijk veel meer mogelijkheden dan je zelf op dit moment denkt.
  donderdag 22 november 2007 @ 20:39:06 #75
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_54788662
quote:
Op donderdag 22 november 2007 20:27 schreef Fusionfreak het volgende:

[..]

Die 200 rijlessen heb ik niet achter elkaar genomen, maar verspreid over een periode van 18 jaar, ben in 1989 begonnen en heb na 4 gezakte examens enkele jaren gestopt waardoor ik weer bij een andere rijschool opnieuw was begonnen met alweer nieuwe rijlessen en (gezakte) examens. Tevens moest ik weer opnieuw theorie doen omdat deze verlopen was. Het laatse examen was in 1998. Bij mijn huidige rijschool ben ik pas begonnen en heb ik 20 lessen gedaan, zodra ik de uislag heb dat ik de rijtest mag doen of (tijdelijk) geschikt ben bevonden dan gaat de instrukteur mij voorbereiden op een TTT of het 9e (vernieuwde) rijexamen.

Of jullie het weten of niet, de psychiater heeft wel degelijk oren staan als ik uitleg dat ik nog nooit ongelukken met een brommer of scooter heb veroorzaakt in het verkeer (ik wil eventueel een verklaring van de politie overleggen). Ik kan niet gaan liegen dat ik rijervaring heb met een auto of motor, want dat zou dan betekenen dat ik zonder rijbewijs en onverzekerd gereden heb, en daar zal hij zeker niet blij mee zijn.

Heb inmiddels met een andere instrukteur gesproken die deze psychiater AMA Groot kent en hij vertelde mij dat dit gesprek niet veel voorsteld. Die instrukteur vertelde mij dat hij ook een leerling heeft gehad die onder begeleid wonen stond en Ritalin gebruikte tegen ADHD, hij kreeg na het geprek een goedkeuring voor 3 jaar en de rijtest. die rijtest is geen examen en hoef door een leerling niet beter te worden gereden als een gewone rijles.

Normaal gesproen wordt je bij het gebruik van Ritalin al ongeschikt bevonden, echter ze hebben de regels iets versoepeld (regeling commisie Buitelaar) en mensen mogen als ze ADHD hebben toch rijden mits de medicatie geen invloed heeft op de rijvaardigheid. Ik zelf gebruik geen Ritalin of andere medicijnen, heb deze vraag dan ook met nee beantwoord.
Dat wil niet zeggen dat het voor jou ook gemakelijk word 1 Je hebt al 8 keer geprobeerd een examen te halen 2 Een plaat voor je kop 3 Krampachtig vasthouden aan je schadevrije scooter jaren 4 Een dubbele stoornis Dat word wel lastig
pi_54788693
quote:

[..]

Sjezus, geweldige instelling heb jij.

Je probeert alle schaduwkanten van jezelf weg te drukken bij de psychiater zodat je een antwoord krijgt wat jou bevalt (ergo: dat je mag autorijden). Maar het is niet zo alsof dit een sollicitatiegesprek is waarbij je je werkgever probeert te overtuigen van je kwaliteiten. Het is een gesprek om te kijken of het veilig is, voor zowel jouzelf als voor de andere verkeersdeelnemers, om jou te laten rijden in een auto.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 22-11-2007 20:42:14 ]
pi_54788713
Zijn jullie net zo benieuwd als ik of hij de vraag waarom hij niet kan werken ooit nog gaat beantwoorden?

Lijkt me immers behoorlijk relevante informatie om daadwerkelijk een waardeoordeel te kunnen geven.
pi_54788767
quote:
Op donderdag 22 november 2007 20:41 schreef kastanova het volgende:
Zijn jullie net zo benieuwd als ik of hij de vraag waarom hij niet kan werken ooit nog gaat beantwoorden?

Lijkt me immers behoorlijk relevante informatie om daadwerkelijk een waardeoordeel te kunnen geven.
Jij denkt dat TS op een pluim van jou zit te wachten?
pi_54789136
quote:
Op donderdag 22 november 2007 20:43 schreef the_mind het volgende:

[..]

Jij denkt dat TS op een pluim van jou zit te wachten?
Tuurlijk, wie niet .

Maar daarnaast stel ik een vraag waar notabene het gehele topic voor geopend is, dus waar jij last van hebt is me een raadsel.
pi_54789261
quote:
Op donderdag 22 november 2007 20:40 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Sjezus, geweldige instelling heb jij.

Je probeert alle schaduwkanten van jezelf weg te drukken bij de psychiater zodat je een antwoord krijgt wat jou bevalt (ergo: dat je mag autorijden). Maar het is niet zo alsof dit een sollicitatiegesprek is waarbij je je werkgever probeert te overtuigen van je kwaliteiten. Het is een gesprek om te kijken of het veilig is, voor zowel jouzelf als voor de andere verkeersdeelnemers, om jou te laten rijden in een auto.
Het is wel degelijk een soort ''sollicitatie'' gesprek, immers ik ga er blanco heen het enige wat hij van mij heeft is een duplicaat van het CBR van mijn eigen verklaring en die van mijn eigen huisarts. Verder is hij afhankelijk van wat ik hem ga vertellen, ik vertel alleen wat ik vertellen wil en probeer zoveel mogelijk op zijn vragen te antwoorden, maar ik ga geen dingen vertellen die voor mij nadelig zou kunnen uitpakken (bv de 8 gezakte examens). Ik weet uit berichten die ik gelezen heb dat mensen die zoiets hebben meegemaakt dat als men ziektes zoals depressies, verslaving , psychoses heeft en dit hebben aangegeven op de EV dat dit wel van invloed is bij de uitslag. Vergeet niet ik ben niet veroordeeld oid vanwege drank of drugs gebruik in het verkeer (zg vordering) de psychiater gaat mij niet benaderen alsof ik iets verkeers heb gedaan in het verkeer.
pi_54789312
quote:
Op donderdag 22 november 2007 20:31 schreef the_mind het volgende:
TS, als ik jou was zou ik proberen een open en eerlijk gesprek aan te gaan met de psychiater. Als ik de felle reacties lees die je hier ten deel vallen kan ik me voorstellen dat je niet graag je verhaal doet. Maar zo'n psych is er om een professionele beoordeling te geven over een zeer concrete vraagstelling. Zo iemand is er niet op uit om jou naar beneden te halen.

Het lijkt me sowieso goed voor je om eens met zo iemand te praten, even los van die rijgeschiktheid. Misschien heb je namelijk veel meer mogelijkheden dan je zelf op dit moment denkt.
Dit vind ik nou een evenwichtige reactie waar ik het helemaal mee eens ben.
Open en eerlijk met een behandelaar praten over rijbekwaamheid geldt eigenlijk voor iedereen die onder
behandeling is of met medicijngebruik te maken heeft.
pi_54789598
Ik zie dat je ook nog een ander topic hebt Rijlessen met 42 jaar
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 12:17 schreef Fusionfreak het volgende:
Op mijn 32e jaar heb ik ooit een brommertje gehad, maar daar had ik binnen de korste keren al brokken mee gemaakt terwijl ik geen drank of drugs gebruik!
Oe, dat argument kun je dus eigenlijk ook niet gebruiken.
quote:
Op zondag 22 juli 2007 21:03 schreef Fusionfreak het volgende:
Ook zal ik vooraf aangeven dat ik pas met mijn 18e jaar heb leren fietsen en dat ik moeite heb met het besturen van voertuigen die sneller gaan dan een fiets.
Hmm
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 03:08 schreef Fusionfreak het volgende:
Bij mij is juist het praktijk gedeelte een groot probleem, heb al ruim 150 rijlessen gehad, en het lijkt wel alsof ik op ''beginners'' nivo blijf zitten. Heb pas geleden (op prive terrein) een half uurtje mogen oefenen in een auto om te voelen hoe het rijden nog eens ging, en dat viel erg tegen, vooral het gasgeven had ik totaal niet meer onder controlle.
Zit je nog steeds op beginnersniveau? Dan doet die hele psychiater er niet eens toe.
pi_54789717
quote:
Op donderdag 22 november 2007 21:07 schreef Fusionfreak het volgende:

[..]

. Verder is hij afhankelijk van wat ik hem ga vertellen, ik vertel alleen wat ik vertellen wil en probeer zoveel mogelijk op zijn vragen te antwoorden, maar ik ga geen dingen vertellen die voor mij nadelig zou kunnen uitpakken (bv de 8 gezakte examens).
En als hij daarnaar vraagt? Ga je liegen? Als je echt denkt dat je geschikt bent om te rijden speel je open kaart. Kennelijk heb je zelf ook je twijfels, anders zou je hem alles vertellen en alsnog er zeker van zijn dat je geschikt wordt verklaard.
So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
pi_54789755
quote:
Op donderdag 22 november 2007 21:22 schreef Xennia het volgende:
[..]

[..]

Hmm
[..]

Zit je nog steeds op beginnersniveau? Dan doet die hele psychiater er niet eens toe.
Dit zal ik op het gesprek uiteaard niet vertellen, dat ongeluk met die brommer was een valpartij op een besneeuwd wegdek ondanks dat ik maar met 20 km erover heen reed. Dit geval heb ik nooit bij de politie gemeld omdat ik toen alleen was en er waren geen andere bestuurders bij betrokken. Dit geval staat dus nergens geregistreerd.
pi_54789809
quote:
Op donderdag 22 november 2007 21:09 schreef barthol het volgende:

Dit vind ik nou een evenwichtige reactie waar ik het helemaal mee eens ben.
Open en eerlijk met een behandelaar praten over rijbekwaamheid geldt eigenlijk voor iedereen die onder
behandeling is of met medicijngebruik te maken heeft.
Dank je wel! Jammer dat Kastanova hem afkeurt, maar goed, daar kom ik wel overheen.
pi_54790116
quote:
Op donderdag 22 november 2007 21:29 schreef Fusionfreak het volgende:

[..]

Dit zal ik op het gesprek uiteaard niet vertellen, dat ongeluk met die brommer was een valpartij op een besneeuwd wegdek ondanks dat ik maar met 20 km erover heen reed. Dit geval heb ik nooit bij de politie gemeld omdat ik toen alleen was en er waren geen andere bestuurders bij betrokken. Dit geval staat dus nergens geregistreerd.
Maar hier zeg je dat je ooit eens een brommertje hebt gehad en in dit topic zeg je weer dat je al jaaaaren schadevrij rijdt. Bovendien geef je in dat andere topic aan moeite te hebben met het besturen van voertuigen die sneller gaan dan een fiets....
Ik hoop niet dat ik je tegen kom in het verkeer, maar zoals gezegd als je nog steeds op beginnersniveau zit zul je het examen nooit halen
pi_54790420
quote:
Op donderdag 22 november 2007 21:42 schreef Xennia het volgende:

[..]

Maar hier zeg je dat je ooit eens een brommertje hebt gehad en in dit topic zeg je weer dat je al jaaaaren schadevrij rijdt. Bovendien geef je in dat andere topic aan moeite te hebben met het besturen van voertuigen die sneller gaan dan een fiets....
Ik hoop niet dat ik je tegen kom in het verkeer, maar zoals gezegd als je nog steeds op beginnersniveau zit zul je het examen nooit halen
Dat is dat topic, en bij de psychiater vertel ik precies wat hij horen wilt. Ik heb 3 (tweede hands) scooters gehad en 1 brommer. Het enigste incident ''ongeluk'' was die uitglijder met die brommer. Ik vind een brommer en scooter best wel snel gaan hoor, is dan ook de reden waarom ik ze nooit opgevoerd heb en altijd orgineel gereden heb. Vergeet niet een ongeluk met een snelheid van 45 km per uur komt behoorlijk hard aan hoor, zowel voor een auto, maar zeker voor een bromfietser. Ik rij monenteel een Piaggio scooter (met helm en verzekering) en ben al redelijk gewend aan het raken aan het verkeer na jaren niet meer gereden te hebben. Ik ga met de scooter naar de psychiater, de praktijk van die arts ligt ongeveer 25 km rijden van mij vandaan in Geleen heb er al in de buurt gereden om uit te zoeken waar de praktijk ligt zodat ik niet onnodig hoef te zoeken op de afspaakdag zelf.
  donderdag 22 november 2007 @ 22:02:58 #88
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54790475
waarom denk je na 200 lessen en 8 mislukte rijexamens dat het nu wel gaat lukken en waarom wil je dit op deze leeftijd ineens zo graag?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54790478
quote:
Op donderdag 22 november 2007 21:59 schreef Fusionfreak het volgende:

Vergeet niet een ongeluk met een snelheid van 45 km per uur komt behoorlijk hard aan hoor, zowel voor een auto, maar zeker voor een bromfietser
Moet je nagaan hoe het aankomt als jij met je auto met 45 km per uur een fietser of voetganger aanrijdt omdat je niet snel genoeg kan reageren.
pi_54790597
quote:
Op donderdag 22 november 2007 21:07 schreef Fusionfreak het volgende:

[..]

Het is wel degelijk een soort ''sollicitatie'' gesprek, immers ik ga er blanco heen het enige wat hij van mij heeft is een duplicaat van het CBR van mijn eigen verklaring en die van mijn eigen huisarts. Verder is hij afhankelijk van wat ik hem ga vertellen, ik vertel alleen wat ik vertellen wil en probeer zoveel mogelijk op zijn vragen te antwoorden, maar ik ga geen dingen vertellen die voor mij nadelig zou kunnen uitpakken (bv de 8 gezakte examens).
Dus het stappenplan is dit (als ik het goed begrijp):

1. Afspraak maken met de psychiater,
2. Schaduwkanten van jezelf zo min mogelijk laten zien,
3. Je rijvaardigheden opschroeven naar examenniveau,
4. Hopen dat je niet voor de negende keer voor je examen zakt.
quote:
Ik weet uit berichten die ik gelezen heb dat mensen die zoiets hebben meegemaakt dat als men ziektes zoals depressies, verslaving , psychoses heeft en dit hebben aangegeven op de EV dat dit wel van invloed is bij de uitslag.
En waarom is dat toch zo, denk je?
quote:
Vergeet niet ik ben niet veroordeeld oid vanwege drank of drugs gebruik in het verkeer (zg vordering) de psychiater gaat mij niet benaderen alsof ik iets verkeers heb gedaan in het verkeer.
Dat je nooit drank of drugs hebt gebruikt in het verkeer zijn overtredingen die totaal niet spelen in deze kwestie.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 22-11-2007 22:10:52 ]
pi_54790769
quote:
Op donderdag 22 november 2007 22:03 schreef Addict89 het volgende:

[..]

Moet je nagaan hoe het aankomt als jij met je auto met 45 km per uur een fietser of voetganger aanrijdt omdat je niet snel genoeg kan reageren.
Dit geldt niet alleen voor mij, maar eigenlijk voor iedere bestuurder. De reden waarom ik weer een scooter gekocht heb is om weer te wennen aan een motorvoertuig (en ik heb tenminste weer vervoer) en ik heb gemerkt sinds dat ik weer een scooter rij dat ik ook beter oplet en reageer tijdens de rijlessen. Mijn instrukteur houdt leskaarten bij en ziet een duidelijke vooruitgang, met name het oplossen van conflict situaties is de laatste lessen vebeterd, mijn instrukteur maakt het mij niet makkelijk hij zoekt de zg ''valkuilen'' op waar veel leerlingen fouten maken of niet goed opletten omdat ze dan op zo'n plaats veel dingen tegelijk moeten doen. Met name die fietsers op rotondes, hier had ik de neiging om ze te gaan inhalen met de lesauto. Nu heb ik geleerd dat ik erachter aan moet blijven rijden (1e versnelling) en dat ik extra moet letten op de nacontrolle bij het verlaten van de rotonde (vergeet ik wel eens) Vreemd met de scooter blijf ik zoveel mogelijk achter de fieters rijden op rotondes en haal ik ze pas in als ze de rotonde verlaten hebben, inmiddels met de leasauto ook ver aangeleerd.
  donderdag 22 november 2007 @ 22:30:50 #92
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_54790897
quote:
Op donderdag 22 november 2007 21:22 schreef Xennia het volgende:
[..]

[..]

Hmm
[..]

pi_54791013
quote:
Op donderdag 22 november 2007 22:23 schreef Fusionfreak het volgende:
Met name die fietsers op rotondes, hier had ik de neiging om ze te gaan inhalen met de lesauto. Nu heb ik geleerd dat ik erachter aan moet blijven rijden (1e versnelling)
Vergeet maar wat ik gezegd heb; gaat vast helemaal goedkomen met dat examen!
pi_54791261
quote:
Op donderdag 22 november 2007 22:36 schreef kastanova het volgende:

[..]

Vergeet maar wat ik gezegd heb; gaat vast helemaal goedkomen met dat examen!
Dit kan niet meer misgaan inderdaad. Het is echt maar goed dat je een rijbewijs niet in de bonus bij de Appie krijgt bij een pakje boter. Tering zeg, blijf alsjeblieft daar in Limburg en ver uit de buurt van de bewoonde wereld.
Los Amantes Del Círculo Polar.
pi_54795211
* het.ismij volgt dit topic met stijgende verbazing.

fusion,.. waarom ben je arbeidsongeschikt?

En waarom wil jein godsnaam zo graag je rijbewijs?

[..]

quote:
Op woensdag 21 november 2007 20:54 schreef Emel het volgende:
Ik heb nog een diagnose voor je die de psychiater over het hoofd heeft gezien.
I feel kinda Locrian today
pi_54795267
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 08:36 schreef starla het volgende:

[..]

[..]

Ik heb nog een diagnose voor je die de psychiater over het hoofd heeft gezien.
Fusionfreak, waar ben je in godsnaam mee bezig? Je autisme is geheel duidelijk, je zit echt in je eigen wereld he?! Je kan bljkbaar niet autorijden, among lots of other things ben ik bang, maar dit geheel ter zijde.
Heel knap dat jij en je brommer het samen net redden, laat auto's aan verantwoordelijkere mensen over. En ook ik ben heel benieuwd waarom je niet kan werken en wel auto wil/kan rijden. En dat je daar geen enkel commentaar opgeeft zegt natuurlijk genoeg, als het niet in jouw egoïstische straatje past is het er niet.

ik brand even een kaarsje voor een goede psychiater, want jij moet zó niet de weg op.
It's too late to change your mind
You let loss be your guide
pi_54796588
quote:
Op donderdag 22 november 2007 18:22 schreef Sylvana het volgende:
Damn,wat zonde van je geld zeg

Als je na 200 lessen en 8 keer examen nog niet geslaagd bent, dan zou ik er echt mee kappen, dan is het gewoon niet voor jou weggelegd.

.
jij had toch ook zovaak examen gedaan?
rijdt je eigenlijk nog wel?
pi_54796818
Een stoornis uit het autistisch spectrum hebben + ADHD, langdurig arbeidsongeschikt en toch op alle vragen uit de eigen verklaring "nee" beantwoorden. TS is dus al strafbaar bezig.

Eigenlijk zou je zelf zo verstandig moeten zijn om niet te willen autorijden, maar dat zit er kennelijk niet in.
Ik hoop dat de psychiater een goed beeld van je krijgt en je dus niet geschikt acht om een auto te besturen.

Ik vind het echt heel vervelend voor je, maar ik zou het nog veel vervelender vinden als je betrokken raakt in een ernstig auto-ongeluk, mocht je onverhoopt toch je rijbewijs halen.
pi_54797414
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 10:10 schreef Miss_S het volgende:

[..]

jij had toch ook zovaak examen gedaan?
rijdt je eigenlijk nog wel?
ik heb 60 lessen gehad en 5 keer examen gedaan, maar dat kwam door faalangst, en ik rij gewoon auto en het gaat prima

vind dat een totaal andere situatie dan dit
  vrijdag 23 november 2007 @ 10:52:16 #102
140318 Thy...
Met puntjes
pi_54797449
Het is jammer dat je het zelf niet ziet, maar dit topic laat zeer duidelijk jouw autisme zien. Jij hebt iets op het oog, (je rijbewijs) vraagt hier om hulp en meningen maar weigert elk antwoord dat niet in jou straatje past te accepteren.
Je bent al 8 keer gezakt (met tussenpozen of niet, 8x is veel), je vind zelf dat je amper boven het beginners niveau uitkomt en je vind 45km/u op je brommer al snel.
Daarnaast weiger je je complete verhaal te vertellen (waarom ben je arbeidsongeschikt) en ben je bereid te liegen (jij noemt het dingen verzwijgen) tegenover een psychiater.
Tel hier de ADHD bij op en de uitkomst is niet zo moeilijk: je bent niet geschikt om een auto te besturen. Leer hier mee leven. Je hebt nu eenmaal een psychische ziekte waardoor je niet alles kan. Wees blij dat je wel een brommer kan besturen en wel genoeg andere dingen kan doen. Autorijden is niet voor iedereen weggelegd omdat het gevaarlijk kan zijn. Voor jou, en anderen om je heen.

Wanneer heb je het gesprek met de psychiater?
I love deadlines. I love the whooshing noise they make as they go by.
- Douglas Adams
  Official ESF Kreviewer vrijdag 23 november 2007 @ 11:16:10 #103
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_54797899
Jammer dat je iemand niet permanent een rijbewijs kan ontzeggen op gebrek aan inzicht oid. Dat heb je kennelijk niet als je na 200 lessen nog geen roze papiertje hebt. De vergelijking met een brommer raakt kant nog wal. Een drukke snelweg met links en rechts invoegend verkeer is nogal wat anders dan met 30 door het dorp tuffen.

Ik heb het idee dat jij een rijbewijs als een recht ziet. Dat is niet het geval.
pi_54798343
quote:
Op donderdag 22 november 2007 22:23 schreef Fusionfreak het volgende:

[..]

Dit geldt niet alleen voor mij, maar eigenlijk voor iedere bestuurder.
De kans dat het bij jou gebeurd is echter enorm veel groter dan bij de gemiddelde andere bestuurder.
pi_54799908
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 10:52 schreef Thy... het volgende:
Het is jammer dat je het zelf niet ziet, maar dit topic laat zeer duidelijk jouw autisme zien. Jij hebt iets op het oog, (je rijbewijs) vraagt hier om hulp en meningen maar weigert elk antwoord dat niet in jou straatje past te accepteren.
Je bent al 8 keer gezakt (met tussenpozen of niet, 8x is veel), je vind zelf dat je amper boven het beginners niveau uitkomt en je vind 45km/u op je brommer al snel.
Daarnaast weiger je je complete verhaal te vertellen (waarom ben je arbeidsongeschikt) en ben je bereid te liegen (jij noemt het dingen verzwijgen) tegenover een psychiater.
Tel hier de ADHD bij op en de uitkomst is niet zo moeilijk: je bent niet geschikt om een auto te besturen. Leer hier mee leven. Je hebt nu eenmaal een psychische ziekte waardoor je niet alles kan. Wees blij dat je wel een brommer kan besturen en wel genoeg andere dingen kan doen. Autorijden is niet voor iedereen weggelegd omdat het gevaarlijk kan zijn. Voor jou, en anderen om je heen.

Wanneer heb je het gesprek met de psychiater?
Het enigste waar jullie op blijven hameren is waarom ik in de WAO zit, heb ik toch al aangegeven vanwege ADHD en autisme al ben ik maar voor 50/60 % afgekeurd, er is mij vaker een reintegratie project voor werk of opleiding aangeboden maar op een of ander reden had ik daar nooit interesse in gehad.

Die psychiater weet niet hoevaak ik op ben geweest omdat hij alleen een duplicaat van de eigen verklaring en de huisarts heeft, niet van mijn examen of lesgeschiedenis. Ik zal zeggen dat ik 3 keer ben gezakt. en ongeveer 60 lessen heb gehad bij verschillend rijscholen en dat ik sinds kort weer begonnen ben met lessen.

Het gesprek heb ik december as.
  vrijdag 23 november 2007 @ 12:59:14 #106
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54800017
welke medicijnen gebruik je?
pi_54800028
Nou, veel sterkte. Ik hoop dat die psychiater een verstandig mens is met hart voor de samenleving.
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:01:13 #108
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_54800069
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 12:54 schreef Fusionfreak het volgende:
Ik zal zeggen dat ik 3 keer ben gezakt. en ongeveer 60 lessen heb gehad bij verschillend rijscholen en dat ik sinds kort weer begonnen ben met lessen.

Een eerlijk begin is het halve brokkenwerk.
pi_54800075
quote:

[..]

Het enigste waar jullie op blijven hameren is waarom ik in de WAO zit, heb ik toch al aangegeven vanwege ADHD en autisme
quote:
Ik ben afgekeurd hoofdzakelijk om psychische redenen
.
pi_54800086
Ga maar lekker liegen hoor, ik zou dat echt niet over mn hart kunnen verkrijgen, maar lul jij die vent maar om de tuin, zodat je je rijbewijs kunt halen en lekker fijn ongelukken kunt gaan maken.

Een auto is echt ff wat anders dan een brommertje, en als je zelf al aangeeft dat je met alles wat sneller gaat dan een fiets moeite mee hebt, dan zou ik een auto echt uit je hoofd zetten
pi_54800106
Waarom schrijf je in het ene topic dat je vroeger binnen de kortste keren brokken had met je brommer, en in dit topic dat je nooit een ongeluk hebt gehad en dat wilt bewijzen met een politieverklaring? Dat heet liegen.

En fuck die rijinstructeurs die veel geld aan je verdienen man, ze naaien je door je geld aan te nemen in plaats van te vertellen dat het veiliger voor iedereen is als je het OV of de scooter neemt. Jij redeneert in je eigen wereld, dat kunnen we je nauwelijks kwalijk nemen. Maar die mensen om je heen die er geld aan verdienen zijn crimineel, want in dit topic maak je zelf zo klaar als een klontje voor iedereen duidelijk dat je niet op de weg hoort in een moordmobiel auto.
twee violen en een trommel en een fluit
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:08:26 #112
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54800215
Dit wordt gedraai om één enkel punt, en dat is wel gemaakt nu.
Slotje
  vrijdag 23 november 2007 @ 14:13:33 #113
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54801418
Overtuigd, ja ik zat fout excuus
pi_54801488
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:03 schreef Roquefort het volgende:
En fuck die rijinstructeurs die veel geld aan je verdienen man, ze naaien je door je geld aan te nemen in plaats van te vertellen dat het veiliger voor iedereen is als je het OV of de scooter neemt.
Die gasten zijn ook niet achterlijk, die zien alleen maar keiharde knaaken.

TS: Heb je bij je huidige instructeur vertelt hoeveel lessen je al hebt gehad, en hoeveel examens?

[..]

Die psychiater weet niet hoevaak ik op ben geweest omdat hij alleen een duplicaat van de eigen verklaring en de huisarts heeft, niet van mijn examen of lesgeschiedenis. Ik zal zeggen dat ik 3 keer ben gezakt. en ongeveer 60 lessen heb gehad bij verschillend rijscholen en dat ik sinds kort weer begonnen ben met lessen.
De psychiater is toch ingehuurd door het CBR? Dus misschien weet hij/zij al hoeveel pogingen je gedaan hebt.
Dan kun je het waarschijnlijk gelijk al schudden als je liegt. Bovendien zijn psychiaters getrained om te herkennen als iemand (al dan niet bewust) creatief met de waarheid omgaat.
  vrijdag 23 november 2007 @ 14:26:51 #116
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54801713
de diagnose pathologische leugenaar zou beter passen denk ik...
pi_54802003
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 14:22 schreef Halinalle het volgende:

[..]

De psychiater is toch ingehuurd door het CBR? Dus misschien weet hij/zij al hoeveel pogingen je gedaan hebt.
Dan kun je het waarschijnlijk gelijk al schudden als je liegt. Bovendien zijn psychiaters getrained om te herkennen als iemand (al dan niet bewust) creatief met de waarheid omgaat.
precies.
Liegen lijkt me nou niet echt het beste idee bij een psyg
Ik ken iig betere
Het enigste waar jullie op blijven hameren is waarom ik in de WAO zit, heb ik toch al aangegeven vanwege ADHD en autisme al ben ik maar voor 50/60 % afgekeurd, er is mij vaker een reintegratie project voor werk of opleiding aangeboden maar op een of ander reden had ik daar nooit interesse in gehad.
Ik heb eigenlijk ook niet zo veel interesse in werken, zeker niet als ik bedenk dat ik daarmee jouw rijlessen financier en jij me wellicht nog eens dood rijdt
pi_54803792
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 15:55 schreef Xennia het volgende:

[..]

Ik heb eigenlijk ook niet zo veel interesse in werken, zeker niet als ik bedenk dat ik daarmee jouw rijlessen financier en jij me wellicht nog eens dood rijdt
En jammer genoeg verrot hij het om te gaan werken, als hij zelfs hulp afslaat om te gaan proberen te werken.
Dat soort mensen moeten ze inkomen afnemen, en het zelf uit laten zoeken. hit the street.

Tja...
quote:

Haal dan wel in godsnaam je persoonlijke gegevens uit je profiel. Als die psychiater nu twee tellen googled op je naam komt-ie op dit topic uit. En het is maar te hopen dat hij dan door alle bagger heen weet te prikken.
  vrijdag 23 november 2007 @ 20:13:23 #121
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54808465
quote:

[..]

Waarom zou jij nou gaan liegen? Jij wint er niets bij, jij gaat er echt niet beter van autorijden.

De reden waarom jij in de WAO zit kan wel eens heel belangrijk zijn met betrekking tot het autorijden. Dus is die vraag niet gek.

Jij zegt zelf dat op momenten dat het spannend wordt met het rijden, conflictsituaties, jij niet goed reageert. Het belangrijke daarbij is dat goed autorijden precies betekent dat jij op spannende momenten wel goed reageert. Voertuigbeheersing is één ding, goed met het voertuig omgaan is iets heel anders.

Veel mensen hier proberen jou aan jouw verstand te boren dat het een heel slecht plan is voor jou om jouw rijbewijs te gaan halen. Jij denkt daar anders over. Dat is jouw goed recht, maar als jij hier al niet overtuigend overkomt, hoe wil jij dat straks gaan doen als jij bij de psychiater zit, of als jij eventueel examen gaat doen? Liegen is niet de manier, echt niet. (Nog even daar gelaten dat als jij erom gaat liegen, en op de een of andere wijze haal jij jouw rijbewijs, de verzekering niet echt gemakkelijk doet. Zeker niet als er schade optreedt).

Heb jij nagedacht over andere vormen van vervoer. Jij rijdt goed op de scooter, zeg jij en dat is dus wel dubieus, dus waarom is een scootmobiel, zo een dichte, dan geen optie? Denk eens na over waarom jij dat rijbewijs wilt hebben. Aan jouw motivatie ontbreekt het niet, 200 lessen is een boel. Maar met motivatie alleen kan jij niet rijden. Niemand trouwens.
pi_54810190
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 20:13 schreef Inekris het volgende:

[..]

Waarom zou jij nou gaan liegen? Jij wint er niets bij, jij gaat er echt niet beter van autorijden.

De reden waarom jij in de WAO zit kan wel eens heel belangrijk zijn met betrekking tot het autorijden. Dus is die vraag niet gek.

Jij zegt zelf dat op momenten dat het spannend wordt met het rijden, conflictsituaties, jij niet goed reageert. Het belangrijke daarbij is dat goed autorijden precies betekent dat jij op spannende momenten wel goed reageert. Voertuigbeheersing is één ding, goed met het voertuig omgaan is iets heel anders.

Veel mensen hier proberen jou aan jouw verstand te boren dat het een heel slecht plan is voor jou om jouw rijbewijs te gaan halen. Jij denkt daar anders over. Dat is jouw goed recht, maar als jij hier al niet overtuigend overkomt, hoe wil jij dat straks gaan doen als jij bij de psychiater zit, of als jij eventueel examen gaat doen? Liegen is niet de manier, echt niet. (Nog even daar gelaten dat als jij erom gaat liegen, en op de een of andere wijze haal jij jouw rijbewijs, de verzekering niet echt gemakkelijk doet. Zeker niet als er schade optreedt).

Heb jij nagedacht over andere vormen van vervoer. Jij rijdt goed op de scooter, zeg jij en dat is dus wel dubieus, dus waarom is een scootmobiel, zo een dichte, dan geen optie? Denk eens na over waarom jij dat rijbewijs wilt hebben. Aan jouw motivatie ontbreekt het niet, 200 lessen is een boel. Maar met motivatie alleen kan jij niet rijden. Niemand trouwens.
Ik ga niet op de stoel van een psychiater zitten, en zeker niet op de stoel van een keuringsarts.
Ik vind ook dat TS de vraag de reden van zijn WAO hier niet aan iedereen hoeft te verantwoorden.
Maar ik vind dat hij moet wel open en eerlijk moet zijn naar beoordelende deskundigen. Naar de
psychiater die een oordeel moet vellen, en naar de verzekeringsarts en de arbeidsdeskundige
t.a.v. zijn WAO.

Daarbuiten... ik ben zelf ook op psychische gronden afgekeurd, Volledig. En ik rij vaak genoeg
auto, Ik rij vrij relaxed, en al 36 jaar schadevrij. Gereden in vele landen, en op verschillende
continenten,en de laatste 20 jaar altijd in de auto van anderen die hem (of de chauffeursplaats)
aan me toevertrouwden. Een afkeuring om psychische redenen zegt dus niet bijvoorbaat iets
over rijbekwaamheid. Als dat zo was snap ik niet waarom ik ben afgekeurd.

Maar TS heeft zo een eigen problematiek die misschien wel met de rijbekwaamheid te maken kan
hebben. En daarover moet hij dus wel eerlijk en open zijn. Niet zozeer hier, want het oordeel van
mensen hier is niet relevant als het er op aan komt, maar wel bij die psychiater die er een des-
kundigenoordeel over moet geven.

groet
pi_54811627
Als ik het goed begrijp, is het dus te overwegen om je kind te vrijwaren van een etiket als ADHD. Want later krijgt dat kind moeilijkheden om een rijbewijs te krijgen? Als dat waar is, is dat geen goede evolutie.

Voor zover ik weet gaat het er in Belgie niet zo aan toe.
pi_54814341
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 22:22 schreef katerwater het volgende:
Als ik het goed begrijp, is het dus te overwegen om je kind te vrijwaren van een etiket als ADHD. Want later krijgt dat kind moeilijkheden om een rijbewijs te krijgen? Als dat waar is, is dat geen goede evolutie.

Voor zover ik weet gaat het er in Belgie niet zo aan toe.
Nee joh, ik ken iemand die ADHD'er is, daar medicijnen voor slikt, zonder problemen zijn rijbewijs gehaald gehaald en nu al vele jaren auto rijdt. Er wordt gekeken naar hoe je functioneert, niet naar welk etiketje je opgeplakt hebt.
pi_54814629
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 21:31 schreef barthol het volgende:

[..]

Daarbuiten... ik ben zelf ook op psychische gronden afgekeurd, Volledig. En ik rij vaak genoeg
auto, Ik rij vrij relaxed, en al 36 jaar schadevrij. Gereden in vele landen, en op verschillende
continenten,en de laatste 20 jaar altijd in de auto van anderen die hem (of de chauffeursplaats)
aan me toevertrouwden. Een afkeuring om psychische redenen zegt dus niet bijvoorbaat iets
over rijbekwaamheid. Als dat zo was snap ik niet waarom ik ben afgekeurd.

[..]
Ok, je kunt dus prima autorijden in veel situaties en allerlei omstandigheden. Je kunt je dus goed concentreren, anticiperen, stress hanteren, omgaan met onverwachte situaties, adequaat reageren op anderen, aanpassen aan de omstandigheden, etc..
Maar je kunt dus zelfs niet eenvoudigste, weinig belastende arbeid verrichten en je eigen brood verdienen, waardoor je dus aangewezen bent op een uitkering?
pi_54817419
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 23:58 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Nee joh, ik ken iemand die ADHD'er is, daar medicijnen voor slikt, zonder problemen zijn rijbewijs gehaald gehaald en nu al vele jaren auto rijdt. Er wordt gekeken naar hoe je functioneert, niet naar welk etiketje je opgeplakt hebt.
Ben ik toch niet met je eens, ik heb het etiket ADHD opgeplakt gekregen en moet ondanks dat ik geen drank, drugs of medicatie gebruikt toch naar de psychiater die mij op basis van twee regeltjes tekst moet beoordelen of ik wel of niet rijgeschikt ben.

Wat het advies ook mag zijn, ik heb volgens de regels van het CBR altijd recht op een rijtest indien zowel de psychiater alsook het CBR zou twijfelen, dit heb ik van mijn instrukteur vernomen en werd mij ook door het CBR zelf bevestigd. Die rijtest zelf daar zie ik totaal niet tegenop, integendeel ik hoop er juist op!

Op de CBR site heb ik vervolgens ook nog dit gelezen....

Hoofdstuk 2

Achtergrondinformatie

2.1. Specialistisch rapport en rijtest

Om in aanmerking te kunnen komen voor een rijbewijs is een beoordeling van de

rijgeschiktheid van de rijbewijsaanvrager nodig – uiteraard naast een beoordeling van de

rijvaardigheid. Voor bepaalde aandoeningen is nader onderzoek vereist. De

geschiktheidseisen waaraan de aanvraag moet worden getoetst zijn door de Minister van

Verkeer en Waterstaat – na advies van de Gezondheidsraad – vastgelegd in de huidige

Regeling eisen geschiktheid 2000. Het nader onderzoek is medisch van aard.

Veelal schrijft de Regeling voor dat de keuring dient te worden verricht door een specialist,

die door het CBR wordt aangewezen. Eventueel kan een rijtest plaatsvinden door een

deskundige van het CBR op het gebied van de praktische rijgeschiktheid. Een rijtest is geen

rijexamen, maar is bedoeld om te beoordelen in hoeverre een bepaalde aandoening invloed

heeft op de rijvaardigheid.

De aangewezen keuringsarts voert de keuring uit. Hierbij zal voor een goed oordeel vrijwel

altijd informatie opgevraagd worden bij de behandelende sector. Ook is in aangewezen

gevallen nader onderzoek – zoals laboratoriumonderzoek – mogelijk.

De keuringsarts stelt een rapportage op voor het CBR en geeft daarbij een advies omtrent de

geschiktheid. Eventueel kan het advies een termijnbeperking inhouden.

Het CBR is niet verplicht het uitgebrachte advies van de keurend arts te volgen.

Na ontvangst van het rapport beoordeelt het CBR – in gevallen waarin dit mogelijk is op

grond van de Regeling - of er aanleiding is om een rijtest uit te voeren. Uiteraard volgt een

rijtest alleen in gevallen waarin een positief rapport is uitgebracht.

In de rijtest kan beoordeeld worden of een positief advies van de keurend arts vanuit de

onderzoeksruimte zijn weerslag vindt in het gedrag van de keurling in het verkeer. Voor het

afnemen van de rijtest heeft het CBR een uitvoerig protocol.

Het CBR beslist vervolgens over het verstrekken van de verklaring van geschiktheid op grond

van de rapportage(s) van het onderzoek en eventueel de rijtest. Daarbij toetst het CBR de

uitgebrachte adviezen aan de gestelde geschiktheidseisen.

De betrokkene heeft na kennisneming van het besluit recht op een herkeuring, waarin een

“second opinion” wordt gevraagd aan een andere keuringsarts. In voorkomende gevallen is

herhaling van de rijtest bij een andere deskundige eveneens mogelijk
  zaterdag 24 november 2007 @ 03:41:21 #127
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_54817992
ik hoop dat je graag scooterrijdt, want je zou het de komende tijd nog best vaak mogen doen.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_54818030
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 03:41 schreef Catch22- het volgende:
ik hoop dat je graag scooterrijdt, want je zou het de komende tijd nog best vaak mogen doen.
Dat komt dan goed uit, want ik heb nog twee opknappers in de schuur staan.

Maar heb naast het bromfietscertificaat ook graag het roze plastic erbij gehad.
pi_54818432
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 03:52 schreef Fusionfreak het volgende:

[..]

Dat komt dan goed uit, want ik heb nog twee opknappers in de schuur staan.

Maar heb naast het bromfietscertificaat ook graag het roze plastic erbij gehad.
Die test is niet iets waar je jezelf zomaar even doorheen lult waarschijnlijk hoor!
Plus m'n broer moet binnenkort waarschijnlijk psych. test nr. 2 gaan doen, dus het kan zijn dat ie alsnog kan kappen met z'n lessen, dat zou bij jou ook kunnen gebeuren als je de 1e wel door komt.
Al heb ik er bij hem veel meer vertrouwen in dat het wat wordt dan bij jou... Je hebt erg weinig zelf-inzicht.
Het mooi kotsende meisje.
pi_54820821
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 02:07 schreef Fusionfreak het volgende:

[..]

Ben ik toch niet met je eens, ik heb het etiket ADHD opgeplakt gekregen en moet ondanks dat ik geen drank, drugs of medicatie gebruikt toch naar de psychiater die mij op basis van twee regeltjes tekst moet beoordelen of ik wel of niet rijgeschikt ben.
Maar wel pas na 8 examens. Het is bij jou niet alleen om je ADHD lijkt me.
pi_54822062
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 11:16 schreef Kreator het volgende:
Jammer dat je iemand niet permanent een rijbewijs kan ontzeggen op gebrek aan inzicht oid. Dat heb je kennelijk niet als je na 200 lessen nog geen roze papiertje hebt. De vergelijking met een brommer raakt kant nog wal. Een drukke snelweg met links en rechts invoegend verkeer is nogal wat anders dan met 30 door het dorp tuffen.

Ik heb het idee dat jij een rijbewijs als een recht ziet. Dat is niet het geval.
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:02 schreef Sylvana het volgende:
Ga maar lekker liegen hoor, ik zou dat echt niet over mn hart kunnen verkrijgen, maar lul jij die vent maar om de tuin, zodat je je rijbewijs kunt halen en lekker fijn ongelukken kunt gaan maken.

Een auto is echt ff wat anders dan een brommertje, en als je zelf al aangeeft dat je met alles wat sneller gaat dan een fiets moeite mee hebt, dan zou ik een auto echt uit je hoofd zetten
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 15:55 schreef Xennia het volgende:

[..]

U heeft allen al een rijbewijs, neem ik aan...

De uitslag is er nog niet, en iedereen begint zich zorgen te maken. Nu weet ik ook niet wat voor een persoon TS is, maar een psych zal wel goed kunnen oordelen of TS een potentieel gevaar op de weg is. Als hij geschikt wordt bevonden om te mogen autorijden, so be it. Enig kanttekeningetje vind ik dat TS wel eerlijk moet zijn. Een beetje professionele psychiater prikt zo door de leugens heen.
Ik maak me meer zorgen om gastjes van 18 die net hun rijbewijs hebben gehaald en denken dat ze God zijn op de weg.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_54823566
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:06 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Ok, je kunt dus prima autorijden in veel situaties en allerlei omstandigheden. Je kunt je dus goed concentreren, anticiperen, stress hanteren, omgaan met onverwachte situaties, adequaat reageren op anderen, aanpassen aan de omstandigheden, etc..
Maar je kunt dus zelfs niet eenvoudigste, weinig belastende arbeid verrichten en je eigen brood verdienen, waardoor je dus aangewezen bent op een uitkering?
Hai Halinalle,

Ik wil niet inbreken in het topic van Fusionfreak met een te uitgebreid eigen verhaal.
Maar ik heb te maken met allerlei 'deskundigen', waaronder psychiaters van het GGZ,
die niet willen dat ik nog reintegratieinitiatieven neem. Ik heb in het verleden
behoorlijk wat tegenstand gehad toen ik zelf allerlei initiatieven nam. Maar
daarbuiten kom ik genoeg situaties tegen waar er wat gedaan moet worden, en dat
doe ik dan ook. Maar dat is allemaal wel onbetaalde inzet en in mijn eigen tempo.

------

Verder ben ik het helemaal eens met wat Ridocar hierboven schrijft. Ik vind sommige
reacties hier ook nogal 'overspannen'. Soms als ik om me heen kijk naar de reacties
van mensen snap ik steeds minder waarom ik indertijd met alle macht afgekeurd moest
worden.

Ik heb ook het gevoel dat sommigen TS bij voorbaat al afkeuren, ongeschikt verklaren
zonder echt goed op de hoogte te zijn van zijn achtergronden en voorgeschiedenis,
maar tegelijkertijd fel reageren op het feit dat hij is afgekeurd. Zo dubbel.

Die psychiater is ervoor om het te beoordelen. Die doet dat waarschijnlijk wat proffesioneler
en objectiever dan mensen die emotioneel erop reageren en er allerlei eigen sentimenten op
los laten.
pi_54825080
bij voorbaat al afkeuren?
en die 8 examens en 200 lessen dan?
pi_54826060
quote:
Op zondag 25 november 2007 15:13 schreef Miss_S het volgende:
bij voorbaat al afkeuren?
en die 8 examens en 200 lessen dan?
Hai Miss_S,

Ja dat is een heleboel, maar de een is wat nerveuzer bij examens dan de ander, kan wat meer faalangst
hebben dan de ander en vooral kan dat zijn als diegene maar telkens met negatieve of ontmoedigende
feedback te maken heeft. In het verleden zijn ook veel mensen arbeidsongeschikt verklaard juist door hun
nerveuse karakterstructuur.

Maar dat klinkt alsof ik het wil bagatelliseren, en dat is ook niet de bedoeling. Dat bij TS een oordeel door de
psych gevraagd wordt zegt ook iets. Ik wil alleen geen oordeel geven over iets waar ik niet bij ben geweest,
waar ik niet het fijne van weet, of waar ik deskundig genoeg voor ben om over te oordelen. Vooral als het
mensen betreft. Geen voorbarige negatieve oordelen.

Dus daarom zeg ik ook: Laat de psych het beoordelen, dat is zijn vak. En TS wil ik op het hart drukken
om open en eerlijk te zijn naar die beoordelende psych, en zijn oordeel serieus te nemen, zelfs al zou
het misschien niet zo uitpakken als hij zou willen.

groet.
pi_54826106
quote:
Op zondag 25 november 2007 14:09 schreef barthol het volgende:
Die psychiater is ervoor om het te beoordelen. Die doet dat waarschijnlijk wat proffesioneler
en objectiever dan mensen die emotioneel erop reageren en er allerlei eigen sentimenten op
los laten.
Okay, alle feiten maar even op een rijtje dan:

• TS geeft aan moeite te hebben met het besturen van voertuigen die sneller gaan dan een fiets.
  • TS beweert nooit brokken gemaakt te hebben met zijn brommertje, maar vertelt in een ander topic dat hij met zijn eerste brommertje "binnen de kortste" keren brokken gemaakt had.
  • TS geeft aan moeite te hebben met conflictsituaties waarbij snel gereageerd dient te worden, lijkt me een vrij groot probleem als je met 120 in en tussen (een) voertuig(en) van honderen kilo's rijdt.
  • TS heeft psychische problemen waardoor hij, althans in zijn eigen ogen, volledig ongeschikt om te kunnen werken. Hij wil echter wel met (minimaal) 120 km/u de weg op.
  • TS is autistisch en heeft ADHD
  • TS zit na qua rijvaardigheid 800 lessen nog op een beginnersniveau

3 dingen:
    1. Aangezien de TS er online dus kennelijk al over liegt en zelf ook al aangeeft relevante informatie voor te psychiater te zullen verzwijgen; denk jij dan dat de psychiater een reëel beeld zal krijgen?
    2. Stel dat zijn psych inderdaad niet capabel genoeg is en hij de psychiater dus daadwerkelijk om de tuin weet te leiden, zou jij hem dan iedere dag door je woonwijk met je op straat spelende kinderen willen laten rijden of achter je hebben als er een noodstop gemaakt dient te worden?

3. De TS geeft zelf, ondanks het feit dat hem allerlei kansen worden geboden aan "Geen interesse" te hebben om weer te gaan werken.
    Het lijkt me dus ook vrij reëel om te stellen dat wij (de belastingbetaler) in dat geval zelf betalen voor zo'n gevaar op de weg.

Oftewel: Conclusie, in zijn geheel gebaseerd op de door de TS aangedragen feiten:
    De TS is een lui en leugenachtig stuk vreten die liever zijn handje ophoudt voor een uitkering dan rekening te houden met zijn medemens (die notabene zorg dragen voor levensonderhoud) die hij willens en wetens in gevaar brengt met zijn oogklepdroom een auto te besturen.

Heel lief hoor, al die reacties van mensen die het zo zielig voor hem met zijn klachtjes en probleempjes, maar als de TS zelf al aangeeft niet te wíllen werken, dan is hij kennelijk niet zo zielig maar verdomd hij het gewoon en is het een chronische medelijdenzoeker.
    En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat hij liegt, verdraait en verzwijgt en daarmee bij voorbaat al alle krediet verspeeld heeft.
  • I was an atheist until I realized I was God
    pi_54827283
    Ik voorspel een virtuele rel als 'ie goedgekeurd wordt.
    pi_54827398
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 16:36 schreef Ridocar het volgende:
    Ik voorspel een virtuele rel als 'ie goedgekeurd wordt.
    Nee joh, gewoon even zijn adres zien te achterhalen en daar direct het probleem persoonlijk oplossen.
    pi_54828062
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 14:09 schreef barthol het volgende:
    los laten.
    Ik baseer me op de feiten die TS zelf heeft aangedragen. De psychiater kan geen gebruik maken van diezelfde feiten omdat TS het verzwijgt en dat doet hij weer omdat hij ook wel weet dat hij dan naar zijn papiertje kan fluiten.
    pi_54828151
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 15:54 schreef barthol het volgende:
    Dus daarom zeg ik ook: Laat de psych het beoordelen, dat is zijn vak. En TS wil ik op het hart drukken
    om open en eerlijk te zijn naar die beoordelende psych, en zijn oordeel serieus te nemen, zelfs al zou
    het misschien niet zo uitpakken als hij zou willen.
    Ja heel leuk en aardig allemaal, maar die psychiater is ook geen helderziende en zal zich (mede) baseren op wat ts hem vertelt. Als dit niet waar is, kan de psych ook nooit tot een goed oordeel komen. Wat me verder nogal tegenstaat is dat ts zijn psychische stoornissen gebruikt als het hem goed uitkomt. Aangezien hij geen zin heeft om te werken (zijn eigen woorden), is hij volgens eigen zeggen ziek en krijgt hij een uitkering. Wanneer ts echter iets wil, is deze ziekte blijkbaar opeens niet meer van invloed op zijn functioneren volgens hemzelf. Dat vind ik op zijn zachts gezegd merkwaardig.

[ Bericht 21% gewijzigd door Wolkje op 25-11-2007 17:29:01 ]
    pi_54828750
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 15:56 schreef kastanova het volgende:

Okay, alle feiten maar even op een rijtje dan:

• TS geeft aan moeite te hebben met het besturen van voertuigen die sneller gaan dan een fiets.
  • Of moeten we zeggen dat hij moeite had met het besturen van voertuigen? Het gaat tenslotte om iets wat 10 jaar geleden plaats vond:
    quote:
    Op zaterdag 21 juli 2007 12:17 schreef Fusionfreak het volgende:
    (...) Op mijn 32e jaar heb ik ooit een brommertje gehad, maar daar had ik binnen de korste keren al brokken mee gemaakt terwijl ik geen drank of drugs gebruik! (...)
    Tegenwoordig kan hij zich stukken beter redden in het verkeer:
    quote:
    (...) Ik heb wel 5 jaar lang op bromfietsen en scooters gereden waarbij ik nooit betrokken ben geweest bij ongelukken of aanrijdingen.
    quote:
  • TS beweert nooit brokken gemaakt te hebben met zijn brommertje, maar vertelt in een ander topic dat hij met zijn eerste brommertje "binnen de kortste" keren brokken gemaakt had.
  • TS moet zich voorzichtiger uitdrukken. Maar het blijft staan dat, hij naar eigen zeggen, tegenwoordig schadevrij rijdt op zijn scooter:
    quote:
    Ik heb 3 (tweede hands) scooters gehad en 1 brommer. Het enigste incident ''ongeluk'' was die uitglijder met die brommer.
    quote:
  • TS geeft aan moeite te hebben met conflictsituaties waarbij snel gereageerd dient te worden, lijkt me een vrij groot probleem als je met 120 in en tussen (een) voertuig(en) van honderen kilo's rijdt.
  • Heb je gelijk in. Maar i.t.t. veel jongeren die hun rijbewijs halen, is TS zich van zijn beperkingen bewust:
    quote:
    (...) Ik vind een brommer en scooter best wel snel gaan hoor, is dan ook de reden waarom ik ze nooit opgevoerd heb en altijd orgineel gereden heb. Vergeet niet een ongeluk met een snelheid van 45 km per uur komt behoorlijk hard aan hoor, zowel voor een auto, maar zeker voor een bromfietser. Ik rij monenteel een Piaggio scooter (met helm en verzekering) en ben al redelijk gewend aan het raken aan het verkeer na jaren niet meer gereden te hebben. (...)
    De kans is niet groot dat hij gevaarlijke situaties opzoekt. Met een WAO kun je je volgens mij geen grote ritten permitteren. Verder heeft hij heeft geen vrienden (zie ander topic) die hij op zou kunnen zoeken. W.s. zal hij dat rijbewijs alleen gebruiken in noodgevallen, bijv. als er iets met zijn moeder is:
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 13:46 schreef Fusionfreak het volgende:(...) Mochten de prestaties bij die proeflessen alsnog hopeloos blijven dan zie ik er inderdaad definitief vanaf, maarja ik mis vervoer in veel gevallen wel, temeer dat mijn moeder gehandicapt is en zij al jaren nergens meer kan komen omdat ze zelf geen (aangpast) vervoer heeft en ik heb ook geen zin om nog jarenlang te moeten blijven rijden op oude omafietsen of ''studentenfietsen''!(...)
    quote:
  • TS heeft psychische problemen waardoor hij, althans in zijn eigen ogen, volledig ongeschikt om te kunnen werken. Hij wil echter wel met (minimaal) 120 km/u de weg op.
  • TS is autistisch en heeft ADHD
  • Of deze punten relevant zijn zal de psychiater uit moeten maken. Overigens kan het ook de andere kant op werken he. Misschien dat in dat gesprek met de psychiater naar voren komt dat TS best wel weer zou kunnen werken. Het valt sowieso wel mee met die arbeidsongeschiktheid (zie cursief):
    quote:
    quote:
  • TS zit na qua rijvaardigheid 800 lessen nog op een beginnersniveau
  • Het is mij een raadsel waar je dat getal vandaan haalt. TS schrijft zelf:
    quote:
    Op zaterdag 21 juli 2007 03:08 schreef Fusionfreak het volgende:
    Bij mij is juist het praktijk gedeelte een groot probleem, heb al ruim 150 rijlessen gehad, en het lijkt wel alsof ik op ''beginners'' nivo blijf zitten. Heb pas geleden (op prive terrein) een half uurtje mogen oefenen in een auto om te voelen hoe het rijden nog eens ging, en dat viel erg tegen, vooral het gasgeven had ik totaal niet meer onder controlle.
    Voordat ik echt ga beginnen met lessen moet ik eerst een proefles nemen.
    Als reactie op een aanval betoogt TS dat hij al veel lessen heeft gereden zonder brokken te hebben gemaakt door zijn ADHD en autisme. Dit zijn de 150 lessen die hij eerder gevolgd had (zie boven) plus de 20 die hij de afgelopen maanden heeft gehad, w.s. naar boven afgerond.
    quote:
    (...)
    quote:
    3 dingen:
    1. Aangezien de TS er online dus kennelijk al over liegt en zelf ook al aangeeft relevante informatie voor te psychiater te zullen verzwijgen; denk jij dan dat de psychiater een reëel beeld zal krijgen?
    Hij kan inderdaad beter open kaart spelen.
    quote:
    2. Stel dat zijn psych inderdaad niet capabel genoeg is en hij de psychiater dus daadwerkelijk om de tuin weet te leiden, zou jij hem dan iedere dag door je woonwijk met je op straat spelende kinderen willen laten rijden of achter je hebben als er een noodstop gemaakt dient te worden?
    Je mag dan erg bedreven zijn in het beschrijven van dating profielen, maar dat maakt jou nog geen professional. Ik denk dat de psychiater capabeler is dan jij om hierover te oordelen.
    quote:
    3. De TS geeft zelf, ondanks het feit dat hem allerlei kansen worden geboden aan "Geen interesse" te hebben om weer te gaan werken.
    Het lijkt me dus ook vrij reëel om te stellen dat wij (de belastingbetaler) in dat geval zelf betalen voor zo'n gevaar op de weg.
    Het is niet vastgesteld dat hij een gevaar op de weg is. Verder heeft dit punt geen betrekking op de vraagstelling of de TS rijgeschikt is.

[ Bericht 2% gewijzigd door the_mind op 25-11-2007 17:37:45 ]
    pi_54829112
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 17:27 schreef the_mind het volgende:
    Of moeten we zeggen dat hij moeite had met het besturen van voertuigen? Het gaat tenslotte om iets wat 10 jaar geleden plaats vond:
    Nee, hij zei het in juli van dit jaar nog na onnoemelijk veel lessen te hebben gevolgd en scooters en brommers te hebben gereden.
    quote:
    Heb je gelijk in. Maar i.t.t. veel jongeren die hun rijbewijs halen, is TS zich van zijn beperkingen bewust:
    Maar daarmee is hij nog niet bij machte deze beperking op te heffen.
    quote:
    De kans is niet groot dat hij gevaarlijke situaties opzoekt.
    Als het over veiligheid op de weg gaat voor hem en andere verkeersdeelnemers maak ik er liever geen kansspelletje van.
    quote:
    Met een WAO kun je je volgens mij geen grote ritten permitteren. Verder heeft hij heeft geen vrienden (zie ander topic) die hij op zou kunnen zoeken. W.s. zal hij dat rijbewijs alleen gebruiken in noodgevallen, bijv. als er iets met zijn moeder is:
    Op zijn rijbewijs komt vast niet te staan dat hij alleen korte ritten mag maken. Hij heeft dus wel de vrijheid om dit te doen. Ook denk ik dat hij wel geld heeft voor lange ritten, hij kan tenslotte ook 8 keer examen doen met zijn WAO.
    quote:
    Of deze punten relevant zijn zal de psychiater uit moeten maken. Overigens kan het ook de andere kant op werken he. Misschien dat in dat gesprek met de psychiater naar voren komt dat TS best wel weer zou kunnen werken. Overigens valt het sowieso wel mee met die arbeidsongeschiktheid:
    De psychiater gaat kijken of hij kan rijden, niet of hij kan werken.
      zondag 25 november 2007 @ 17:41:00 #142
    140043 Isdatzo
    Born in the echoes.
    pi_54829144
    wtf?

echt als ze JOU op de openbare weg toelaten is het gewoon een kwestie van tijd voordat je een ongeluk met gewonden veroorzaakt..

hoe dik is die titanium plaat die je voor je kop hebt? Als je na 8 keer zakken en 200+ rijlessen op beginners niveau zit, zie je dan zelf niet dat je gewoon een gevaar voor andere mensen bent?

als je dat niet ziet hoor je in een gesticht thuis. Klaar.

levensgevaarlijk ben je, echt.
    Huilen dan.
    pi_54829328
    quote:
    Het is niet vastgesteld dat hij een gevaar op de weg is.
    Iemand die niet adequaat en snel kan reageren op situaties is een gevaar op de weg. In het verkeer komt het namelijk nogal eens voor dat je plotseling moet remmen voor een auto of een plotseling over-rennend kind. Als ts dit niet kan is het m.i. niet verantwoord hem te laten autorijden, net als dat je niet mag auto rijden als je alcohol gedronken hebt bijvoorbeeld. Ook dan ben je niet in staat om de benodigde handelingen uit te voeren, omdat je reactievermogen beperkt is.
      zondag 25 november 2007 @ 17:48:38 #144
    163382 Inekris
    Keeper of The Kangal
    pi_54829385
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 17:39 schreef Xennia het volgende:

Op zijn rijbewijs komt vast niet te staan dat hij alleen korte ritten mag maken. Hij heeft dus wel de vrijheid om dit te doen. Ook denk ik dat hij wel geld heeft voor lange ritten, hij kan tenslotte ook 8 keer examen doen met zijn WAO.
    [..]
    Eventueel wel trouwens.
    quote:
    De psychiater gaat kijken of de ziekte(s) van TS een extra gevaar vormen, bij TS, als hij een voertuig bestuurt, niet of TS kan autorijden.
    Gelet op de posts van TS in dit topic, kan je natuurlijk wel concluderen dat TS enige nattigheid voelt over de beoordeling van de psychiater. Een andere reden kan ik niet bedenken voor het voornemen van TS om niet alle relevante informatie te verschaffen.
    pi_54829814
    quote:
    Of moeten we zeggen dat hij moeite had met het besturen van voertuigen? Het gaat tenslotte om iets wat 10 jaar geleden plaats vond:

I don't think so.
    Hij verkondigde zaterdag 21 juli 2007 nog dat hij moeite had met voertuigen die sneller gaan dan een fiets.
    4 maanden geleden nog moeite hebben met voertuigen die sneller gaan dan een fiets en dan nu met 120 over de snelweg willen?
    Kom op zeg, vind je nu echt dat iets is om aan te moedigen in plaats van ontmoedigen?

[quote]
    Tegenwoordig kan hij zich stukken beter redden in het verkeer:
    Na 150 lessen had hij het gasgeven totaal nog niet onder controle (zijn eigen woorden slechts een half jaar geleden). Het is beter dan mensen doodrijden, maar "zich redden in het verkeer" is natuurlijk een totale overstatement.
    quote:
    TS moet zich voorzichtiger uitdrukken. Maar het blijft staan dat, hij naar eigen zeggen, tegenwoordig schadevrij rijdt op zijn scooter:
    Waar hij dus al eerder aantoonbaar over gelogen heeft .
    quote:
    Heb je gelijk in. Maar i.t.t. veel jongeren die hun rijbewijs halen, is TS zich van zijn beperkingen bewust:
    Denk je nu echt dat iemand na 200 lessen waarna hij nog slechts op beginnersniveau zit en 8 keer zakken voor het examen daadwerkelijk van zijn beperkingen bewust is?
    quote:
    De kans is niet groot dat hij gevaarlijke situaties opzoekt. Met een WAO kun je je volgens mij geen grote ritten permitteren. Verder heeft hij heeft geen vrienden (zie ander topic) die hij op zou kunnen zoeken. W.s. zal hij dat rijbewijs alleen gebruiken in noodgevallen, bijv. als er iets met zijn moeder is:
    Over voorbarige conclusies gesproken...
    TS geeft zelf notabene al aan dat hij 25km gaat rijden om "slechts even" de omgeving van zijn psychiater te verkennen.
    En denk jij, reëel gezien, dat als hij na 200 lessen en examens eindelijk de beschikking heeft over een auto, dat hij de auto dan weg laat roesten en dat soort ritjes alsnog op de scooter gaat doen?
    quote:
    Of deze punten relevant zijn zal de psychiater uit moeten maken. Overigens kan het ook de andere kant op werken he. Misschien dat in dat gesprek met de psychiater naar voren komt dat TS best wel weer zou kunnen werken. Overigens valt het sowieso wel mee met die arbeidsongeschiktheid:
    Een psychiater die slechts de rijvaardigheid beoordeelt gaat heus geen contact opnemen met zijn reintegratieambtenaar hoor. Ik vermoed zelfs dat dat verboden is gezien de zwijgplicht.
    En dat hij 50/60% arbeidsgeschikt is, maar desondanks "geen zin" heeft om te werken, benadrukt mijns inziens alleen dat de TS een luie uitkeringstrekker is die wel de rechten, maar niet de plichten onder ogen wil zien.
    quote:
    Het is mij een raadsel waar je dat getal vandaan haalt. TS schrijft zelf:
    Ik liep vast op de feiten vooruit .
    quote:
    Als reactie op een aanval betoogt TS dat hij al veel lessen heeft gereden zonder brokken te hebben gemaakt door zijn ADHD en autisme. Dit zijn de 150 lessen die hij eerder gevolgd had (zie boven) plus de 20 die hij de afgelopen maanden heeft gehad, w.s. naar boven afgerond.
    Bij een rijles grijpt de rij-instructeur in wanneer het fout dreigt te gaan.
    TS gaf zelf al aan dat hij na 150 lessen het gasgeven totaal niet onder controle had.
    Hoe denk je dat het afgelopen was als hij zonder rij-instructeur die ingrijpt in de auto gezeten had en het gaspedaal niet meer onder controle heeft?
    Tel daarbij op dat hij niet snel kan handelen in conflictsituaties en de uitkomst is dat er tig mensen met schade hadden gezeten of in het ergste geval de TS enkele ledematen in zijn grill gehad zou hebben.
    En dat wil dan de openbare (snel)weg op .
    Tot zover het bewust zijn van zijn eigen beperkingen.
    quote:
    Je mag dan erg bedreven zijn in het beschrijven van dating profielen, maar dat maakt jou nog geen professional. Ik denk dat de psychiater capabeler is dan jij om hierover te oordelen.
    Zoals al eerder gemeld; als hij liegt, bedriegt, de feiten verdraait en relevante informatie verzwijgt, informatie die wij wel hebben, hoe moet de psychiater dan tot een goed oordeel komen?
    Een psychiater is misschien wat beter getrained in het doorzien van leugens, maar hij/zij is toch echt niet helderziend.
    quote:
    Het is niet vastgesteld dat hij een gevaar op de weg is. Verder heeft dit punt geen betrekking op de vraagstelling of de TS rijgeschikt is.
    Het is slechts een voortvloeiïng van vraagstelling van de TS hetgeen gebruikelijk is in een discussie en Fok is en blijft een discussieforum.
    En geen gevaar op de weg?
    Zou jij je kinderen bij iemand in de auto laten stappen die ADHD heeft, autistisch is, totaal geen controle zegt te hebben over het gaspedaal, na 200 lessen nog op beginnersniveau zit, 8 keer gezakt is, psychische problemen heeft en niet om kan gaan met conflictsituaties?

Nee, het is niet officieel vastgesteld, maar laten we eerlijk zijn; er is geen psychiater nodig om vast te stellen dat hij brokken gaat maken zodra hij de psychiater eventueel om de tuin geleid heeft.
      zondag 25 november 2007 @ 18:05:42 #146
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_54829851
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 17:08 schreef Wolkje het volgende:

[..]

Ja heel leuk en aardig allemaal, maar die psychiater is ook geen helderziende en zal zich (mede) baseren op wat ts hem vertelt. Als dit niet waar is, kan de psych ook nooit tot een goed oordeel komen. Wat me verder nogal tegenstaat is dat ts zijn psychische stoornissen gebruikt als het hem goed uitkomt. Aangezien hij geen zin heeft om te werken (zijn eigen woorden), is hij volgens eigen zeggen ziek en krijgt hij een uitkering. Wanneer ts echter iets wil, is deze ziekte blijkbaar opeens niet meer van invloed op zijn functioneren volgens hemzelf. Dat vind ik op zijn zachts gezegd merkwaardig.
    ik denk dat een goede psychiater dwars door hem heenprikt, althans dat hopen we maar...
      zondag 25 november 2007 @ 18:14:15 #147
    140043 Isdatzo
    Born in the echoes.
    pi_54830018
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 18:05 schreef Re het volgende:

[..]

ik denk dat een goede psychiater dwars door hem heenprikt, althans dat hopen we maar...
    zo niet mogen ze die wat mij betreft mede-verantwoordelijk houden voor de ongelukken..
    Huilen dan.
      zondag 25 november 2007 @ 18:17:26 #148
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_54830087
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 18:14 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

zo niet mogen ze die wat mij betreft mede-verantwoordelijk houden voor de ongelukken..
    mja, dat is weer net een stap te ver... de verantwoordelijkheid ligt toch echt bij TS, en als die te beroerd is om de waarheid te vertellen is hij de enige die ter verantwoording mag worden geroepen.
      zondag 25 november 2007 @ 18:18:24 #149
    140043 Isdatzo
    Born in the echoes.
    pi_54830107
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 18:17 schreef Re het volgende:

[..]

mja, dat is weer net een stap te ver... de verantwoordelijkheid ligt toch echt bij TS, en als die te beroerd is om de waarheid te vertellen is hij de enige die ter verantwoording mag worden geroepen.
    hoezo? De ts is niet toerekeningsvatbaar..
    Huilen dan.
      zondag 25 november 2007 @ 18:21:06 #150
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_54830175
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 18:18 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

idd
    pi_54830201
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 18:14 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Dat lijkt me enigszins overtrokken.
    Ts moet namelijk alsnog rijexamen doen, en zijn examinator moet beslissen of hij ook daadwerkelijk geschikt is om een auto te besturen.

Buiten dat vraag ik me af, dat als ts gaat liegen tegen zijn psychiater, en die psychiater trapt erin, en hij krijgt zijn rijbewijs, of hij die niet alsnog kwijt is als blijkt dat hij heeft gelogen tegen de psychiater. Ik zou er me iets bij voor kunnen stellen dat dat wel zo is namelijk.
    pi_54830266
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 18:18 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Onzin. Er zijn geen indicaties dat ts niet toerekeningsvatbaar is. Het slechts hebben van ADHD en autisme maakt je niet ontoerekeningsvatbaar.
      zondag 25 november 2007 @ 18:25:19 #153
    140043 Isdatzo
    Born in the echoes.
    pi_54830288
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 18:24 schreef Wolkje het volgende:

[..]

Onzin. Er zijn geen indicaties dat ts niet toerekeningsvatbaar is. Het slechts hebben van ADHD en autisme maakt je niet ontoerekeningsvatbaar.
    wat ik hier in dit topic lees wel iig
    Huilen dan.
    pi_54830383
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 17:39 schreef Xennia het volgende:

Nee, hij zei het in juli van dit jaar nog na onnoemelijk veel lessen te hebben gevolgd en scooters en brommers te hebben gereden.
    20 lessen vanaf juli is niet onnoemelijk veel.
    quote:
    Maar daarmee is hij nog niet bij machte deze beperking op te heffen.
    Dat klopt. Maar de TS weet heel goed dat als hij brokken maakt, hij ook zwaar de lul is. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.
    quote:
    Als het over veiligheid op de weg gaat voor hem en andere verkeersdeelnemers maak ik er liever geen kansspelletje van.
    In dat geval kun je beter helemaal niemand meer de weg op laten. Rijvaardigheid is iets wat je maar ten dele aanleert bij de rijlessen, pas met ervaring ga je goed rijden. Dat is nou eenmaal de praktijk.
    quote:
    Zie reactie Inekris. Verder heeft hij die 8 examens gedaan verspreid over 20 jaar, dus hij heeft wat tijd gehad om te sparen.
    quote:
    Misschien dat hij zelf tot het inzicht komt dat hij best zou kunnen werken. Ik had al eerder geschreven dat het voor hem helemaal geen gek idee zou zijn om daarover eens een gesprek te voeren met een psychiater. En het kan ook nog zijn dat werken in zijn geval om allerlei andere redenen geen goed idee is.
    pi_54830509
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 18:28 schreef the_mind het volgende:
    Dat klopt. Maar de TS weet heel goed dat als hij brokken maakt, hij ook zwaar de lul is. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.
    In die beredenering kan je ook best de weg op onder invloed van 8 wiskeys in het midden van de nacht. Je bent namelijk gewaarschuwt, je weet dat je flink de lul bent als er wel iets gebeurt. En waarschijnlijk gebeurt er ook niks wanneer je 's nachts gaat rijden met te veel drank op. Dat betekent toch niet dat je het dan ook maar moet doen?

Want het is ook zo lullig als je nou net wel die vrouw dood rijdt, omdat je met je zatte kop niet snel genoeg kan reageren.
    quote:
    Misschien dat hij zelf tot het inzicht komt dat hij best zou kunnen werken. Ik had al eerder geschreven dat het voor hem helemaal geen gek idee zou zijn om daarover eens een gesprek te voeren met een psychiater. En het kan ook nog zijn dat werken in zijn geval om allerlei andere redenen geen goed idee is.
    Ik heb eigenlijk het idee dat ts het wel lekker makkelijk vindt om niet te hoeven werken, ik vraag me af of een gesprek met de psych daar veel verandering in gaat brengen.
    pi_54830991
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 18:33 schreef Wolkje het volgende:

In die beredenering kan je ook best de weg op onder invloed van 8 wiskeys in het midden van de nacht. Je bent namelijk gewaarschuwt, je weet dat je flink de lul bent als er wel iets gebeurt. En waarschijnlijk gebeurt er ook niks wanneer je 's nachts gaat rijden met te veel drank op. Dat betekent toch niet dat je het dan ook maar moet doen?

Want het is ook zo lullig als je nou net wel die vrouw dood rijdt, omdat je met je zatte kop niet snel genoeg kan reageren.
    Ik bedoelde juist dat hij die situaties eerder zal vermijden. Had ik misschien wat duidelijker op moeten schrijven.
    quote:
    Ik heb eigenlijk het idee dat ts het wel lekker makkelijk vindt om niet te hoeven werken, ik vraag me af of een gesprek met de psych daar veel verandering in gaat brengen.
    Misschien wel. Beetje geloof in het goede van de mens graag.
    pi_54838975
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 18:28 schreef the_mind het volgende:
    20 lessen vanaf juli is niet onnoemelijk veel.
    Voor juli van dit jaar had hij er reeds iets van 150 gevolgd
    pi_54913665
    Even een tussendoor berichtje, ben net terug van mijn huisarts en heb het even met hem besproken wat ik komende week bij die psychiater kan verwachten, er is mij verteld dat het gesprek meer zal gaan over mijn dagelijks leven, hobby's eventueel werk en/of de ADHD en autisme mij wel of niet hinderd hierin, meer een gesprek over koetjes en kalfjes. Mijn WAO uitkering of het aantal rijlessen en examens is niet van toepassing over wat de psychiater gaat rapporteren aan het CBR, na afloop mag ik zelf zijn aantekeningen inzien en zelfs een copy vragen (inzage recht) Omdat ik van de meeste (veel off topic) reactie's hier niet veel wijzer wordt heb ik het probleem even voorgelegd aan mijn huisarts. Met deze uitleg van mijn huisarts zie ik het gesprek al met meer vertrouwen tegenmoet.
      donderdag 29 november 2007 @ 10:00:50 #159
    56176 Catch22-
    Ben je Blind?!
    pi_54913731
    maar... je kan niet met onverwachte situaties omgaan toch? Dat is nogal een issue tijdens het rijden kan ik je melden
    En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
    Met GHB nooit meer nee
    Storneren een optie?
    pi_54913765
    Je mag zelfs de psychiater verbieden om zijn bevindingen naar het CBR te sturen. Niet dat je daar dan veel mee opschiet.
    pi_54915057
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 10:00 schreef Catch22- het volgende:
    maar... je kan niet met onverwachte situaties omgaan toch? Dat is nogal een issue tijdens het rijden kan ik je melden
    Ik maak maar weinig onverwachte verkeerssituaties mee. Ik ben maar een paar keer verrast, maar zolang je alle verkeersregels gewoon opvolgt is er niet veel aan de hand.
    Daarom zijn er verkeersregels. Die zorgen ervoor dat alle weggebruikers weten wat de verwachtingen zijn van bepaalde situaties in het verkeer.
      donderdag 29 november 2007 @ 11:12:01 #162
    56176 Catch22-
    Ben je Blind?!
    pi_54915168
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 11:06 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Ik maak maar weinig onverwachte verkeerssituaties mee. Ik ben maar een paar keer verrast, maar zolang je alle verkeersregels gewoon opvolgt is er niet veel aan de hand.
    Daarom zijn er verkeersregels. Die zorgen ervoor dat alle weggebruikers weten wat de verwachtingen zijn van bepaalde situaties in het verkeer.
    dan rij je gewoon weinig. Er zijn altijd onverwachte dingen (voor een autist is het gauw onverwacht).

ik kan er gewoon niet bij dat je 200 lessen kan nemen en dan kan zakken. Leuk dat er tijd tussen zit, maar zo hard verleer je dat niet.
    Met GHB nooit meer nee
    Storneren een optie?
      donderdag 29 november 2007 @ 11:20:49 #163
    61646 Copycat
    I am a trigger hippie
    pi_54915365
    quote:
    Probleem is alleen dat niet iedereen zich altijd aan die regels houdt én dat er zich voor alle bestuurders onverwachte situaties kunnen voordoen. Op de snelweg, op een provinciaal weggetje, maar ook in een woonwijk midden in de stad. En laat TS nu net grote moeite hebben met anticiperen op (door andere mensen veroorzaakte) onverwachte situaties.
    pi_54915428
    Ik rijd helemaal niet veel maar ik kom toch regelmatig dingen tegen waarvan ik denk:

feit is dat veel mensen het of gewoon niet boeit (de regels) of ze kennen ze gewoon niet zo goed... en ja dan moet je dus reageren... en niet niets doen.
    ♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
    pi_54918160
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 11:12 schreef Catch22- het volgende:
    dan rij je gewoon weinig.Er zijn altijd onverwachte dingen (voor een autist is het gauw onverwacht).
    Ik ben vrachtwagenchauffeur met een autistiforme stoornis...
    pi_54918791
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 13:19 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Ik ben vrachtwagenchauffeur met een autistiforme stoornis...
    Hoeveel rijlessen heb je nodig gehad voor je rijbewijs B?
    pi_54918971
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 13:45 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Hoeveel rijlessen heb je nodig gehad voor je rijbewijs B?
    Ik dacht een stuk of 20, maar ik heb het ook moeten leren. Daarnaast had ik 'm pas op m'n 21ste.
    pi_54919046
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 13:53 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Ik dacht een stuk of 20, maar ik heb het ook moeten leren. Daarnaast had ik 'm pas op m'n 21ste.
    Dat is nogal een verschil met 200. Dat alleen al doet het vermoeden oproepen dat de beperking van de TS veel groter is dan de jouwe.
      donderdag 29 november 2007 @ 14:18:46 #169
    56176 Catch22-
    Ben je Blind?!
    pi_54919447
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 13:53 schreef Ridocar het volgende:

[..]

waarschijnlijk heb jij dan een stuk minder problemen met je autisme
    Met GHB nooit meer nee
    Storneren een optie?
    pi_54931487
    quote:

[..]

Ik houd me doorgaans wel aan de verkeersregels maar maak veel onverwachte situaties mee doordat anderen zich er niet aan houden. Er rijden echt vreselijk veel auto's door rood, rechts inhalen, auto's die zonder hun knipperlicht te gebruiken ineens naar links schieten op de snelweg etc. Spelende kinderen op straat, of laatst nog lag er ineens een enorme tak op de weg.
    pi_54932116
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 22:08 schreef Xennia het volgende:

[..]

Ik houd me doorgaans wel aan de verkeersregels maar maak veel onverwachte situaties mee doordat anderen zich er niet aan houden. Er rijden echt vreselijk veel auto's door rood, rechts inhalen, auto's die zonder hun knipperlicht te gebruiken ineens naar links schieten op de snelweg etc. Spelende kinderen op straat, of laatst nog lag er ineens een enorme tak op de weg.
    Toen ik mijn rijbewijs B-E had gehaald (tjee wat is dat lang geleden) ben ik de week na het behalen van het papiertje naar Parijs gereden. Daar heb ik pas leren rijden in dat chaotische verkeer wat aan alle kanten toeterend aankomt en ook aan alle kanten passeert. En ook op de franse N wegen met veel vrachtwagens, daar leer je wat inhalen is.
    Rijden heb ik het meest geleerd na mijn rijexamen.
    pi_54932333
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 14:18 schreef Catch22- het volgende:

[..]

waarschijnlijk heb jij dan een stuk minder problemen met je autisme
    Hm, zou kunnen. Wat ik eigenlijk wilde aangeven was dat een psychische stoornis geen beperking hoeft te zijn om bepaalde dingen te leren. Naturrlijk zet ik ook m'n vraagtekens bij 200 lesuren en 8 examens, maar daarvoor is de psychiater om te oordelen.
      donderdag 29 november 2007 @ 22:45:52 #173
    56176 Catch22-
    Ben je Blind?!
    pi_54932778
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 22:32 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Hm, zou kunnen. Wat ik eigenlijk wilde aangeven was dat een psychische stoornis geen beperking hoeft te zijn om bepaalde dingen te leren. Naturrlijk zet ik ook m'n vraagtekens bij 200 lesuren en 8 examens, maar daarvoor is de psychiater om te oordelen.
    dat is voor een ieder toch duidelijk
    Met GHB nooit meer nee
    Storneren een optie?
    pi_54937786
    quote:
    dit doet me meer denken aan de doorsnee automobilist
    ik kan je niet horen bert,ik heb een banaan in mijn oor.
    pi_54938274
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 22:25 schreef barthol het volgende:

[..]

Toen ik mijn rijbewijs B-E had gehaald (tjee wat is dat lang geleden) ben ik de week na het behalen van het papiertje naar Parijs gereden. Daar heb ik pas leren rijden in dat chaotische verkeer wat aan alle kanten toeterend aankomt en ook aan alle kanten passeert. En ook op de franse N wegen met veel vrachtwagens, daar leer je wat inhalen is.
    Rijden heb ik het meest geleerd na mijn rijexamen.
    Dit bewijst dus wel dat jij niet, zoals TS dus wel, veel problemen hebt met snel wisselende verkeerssituaties.
    Op vrijdag 30 november 2007 08:27 schreef het.ismij het volgende:

[..]

Dit bewijst dus wel dat jij niet, zoals TS dus wel, veel problemen hebt met snel wisselende verkeerssituaties.
    TS heeft nog geen routine opgebouwd, had ik goed begrepen dat zijn laatste rijexamen in 93 was?
    Geen wonder dat je dan weer helemaal opnieuw moet beginnen.
    pi_54938763
    quote:
    Op vrijdag 30 november 2007 08:35 schreef barthol het volgende:

[..]

TS heeft nog geen routine opgebouwd, had ik goed begrepen dat zijn laatste rijexamen in 93 was?
    sry??
    Na zoveel uren en zoveel examens, en dan nog zelf zeggen dat je geen overzicht hebt/kan krijgen bij snelle situaties?
    Dat is het hele idee achter lessen, dat je de handelingen leert, en onder de knie krijgt. Situaties leren inschatten.
    Op vrijdag 30 november 2007 09:02 schreef het.ismij het volgende:

[..]

sry??
    Na zoveel uren en zoveel examens, en dan nog zelf zeggen dat je geen overzicht hebt/kan krijgen bij snelle situaties?
    Dat is het hele idee achter lessen, dat je de handelingen leert, en onder de knie krijgt. Situaties leren inschatten.
    Precies. Bepaalde dingen zal een autist (afhankelijk van de aard en de ernst van zijn stoornis) echter nooit kunnen leren. Je kunt net zo goed een blinde proberen te leren dat hij bij een rood voetgangerslicht niet mag oversteken. Oefening en ervaring opdoen heeft dan geen zin.
    pi_54939835
    quote:
    Op vrijdag 30 november 2007 09:47 schreef Halinalle het volgende:
    Je kunt net zo goed een blinde proberen te leren dat hij bij een rood voetgangerslicht niet mag oversteken.
    Dat kan dan weer wel,..
    Afgaan op het getik van de voetgangerslichten

Die zijn niet reddeloos verloren, in tegenstelling tot ts
    Op vrijdag 30 november 2007 09:57 schreef het.ismij het volgende:

[..]

Dat kan dan weer wel,..
    Afgaan op het getik van de voetgangerslichten

Die zijn niet reddeloos verloren, in tegenstelling tot ts
    Ik had natuurlijk moeten schrijven: tikkerloze voetgangerslichten.

Het gaat erom om je beperkingen te kennen. Ik raad de TS om open en eerlijk naar de psychiater te zijn, zodat die een afgewogen oordeel kan vormen. Dat kan heel veel ellende achteraf voorkomen bij TS zelf en anderen.
    pi_54940635
    quote:
    Op vrijdag 30 november 2007 10:19 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Ik had natuurlijk moeten schrijven: tikkerloze voetgangerslichten.
    Tis vrijdag he
    quote:
    Het gaat erom om je beperkingen te kennen. Ik raad de TS om open en eerlijk naar de psychiater te zijn, zodat die een afgewogen oordeel kan vormen. Dat kan heel veel ellende achteraf voorkomen bij TS zelf en anderen.
    precies.
    Op vrijdag 30 november 2007 08:35 schreef barthol het volgende:

[..]

En in '93 was hij dus gezakt met dik 150 lessen en 8 examens in 4 jaar, lijkt me toch behoorlijk wat routine? Als hij het goed zou kunnen zou het na een paar lessen wel weer terugkomen, terwijl TS na 20 lessen vanaf juni nog moeite heeft met goed optrekken.
    pi_55013687
    Ben net terug van het gesprek met die psychiater en moet eerlijk toegeven het gesprek(je) van ongeveer 20 minuten is mij heel erg meegevallen en hij was heel vriendelijk, de psychiater merkte al meteen aan het gesprek dat ik serieus met mijn rijbewijs bezig ben en dat ik heel geloofwaardig en eerlijk overkwam. De enigste vragen die hij aan mij stelde was of ik in het dagelijks leven last hebt van mijn aandoeningen. Ik heb ook verteld dat ik jarenlang schadevrij heb gereden op brommers en scooters op een klein incident na (dat hij niet eens meetelde) en ik liet hem ook mijn theoriekaart (1 fout) en geldig bromfiets cetrificaat zien. Hij vind dat ik gewoon geschikt bent, maar hij zegt dat het CBR dit altijd als standaard procedure heeft. Na afloop vertelde hij dat ik een verslag gaat opstellen voor het CBR zodat ik een rijschiktheids verklaring krijgt en gewoon verder mag lessen met aansluitend een examen. Maar hij zij ook dat hij zelf niet mag beslissen of iemand wel of niet mag rijden, maar hij stelde mij toch gerust dat zijn rapport waarschijnlijk door het CBR goedgekeurd wordt.

Wordt zeker nog vervolgd.
      maandag 3 december 2007 @ 15:11:12 #184
    56387 Bob-B
    In Bob we trust
    pi_55013823
    goed nieuws, voor jou
    pi_55014255
    quote:
    Op maandag 3 december 2007 15:11 schreef Bob-B het volgende:
    goed nieuws, voor jou
    wat een leesteken niet al kan doen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik serieus overwogen heb de man te googlen en hem een e-mail te sturen met deze en de andere topic.
    De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
    pi_55014524
    * het.ismij pakt zijn helm en body protection alvast.
      maandag 3 december 2007 @ 15:56:44 #187
    140043 Isdatzo
    Born in the echoes.
    pi_55014633
    oké.

schandalig..

ts, mocht je onverhoopt toch ongelukken veroorzaken.. dan hoop ik dat de schade bij materiele schade blijft.. ongelukken kúnnen gewoon niet uitblijven.
    Huilen dan.
    pi_55014897
    quote:
    Op maandag 3 december 2007 15:01 schreef Fusionfreak het volgende:
    Ben net terug van het gesprek met die psychiater en moet eerlijk toegeven het gesprek(je) van ongeveer 20 minuten is mij heel erg meegevallen en hij was heel vriendelijk, de psychiater merkte al meteen aan het gesprek dat ik serieus met mijn rijbewijs bezig ben en dat ik heel geloofwaardig en eerlijk overkwam. De enigste vragen die hij aan mij stelde was of ik in het dagelijks leven last hebt van mijn aandoeningen. Ik heb ook verteld dat ik jarenlang schadevrij heb gereden op brommers en scooters op een klein incident na (dat hij niet eens meetelde) en ik liet hem ook mijn theoriekaart (1 fout) en geldig bromfiets cetrificaat zien. Hij vind dat ik gewoon geschikt bent, maar hij zegt dat het CBR dit altijd als standaard procedure heeft. Na afloop vertelde hij dat ik een verslag gaat opstellen voor het CBR zodat ik een rijschiktheids verklaring krijgt en gewoon verder mag lessen met aansluitend een examen. Maar hij zij ook dat hij zelf niet mag beslissen of iemand wel of niet mag rijden, maar hij stelde mij toch gerust dat zijn rapport waarschijnlijk door het CBR goedgekeurd wordt.

Wordt zeker nog vervolgd.
    Succes Fusionfreak
    pi_55015642
    pi_55015840
    quote:
    Op maandag 3 december 2007 15:36 schreef tim2308 het volgende:

[..]

wat een leesteken niet al kan doen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik serieus overwogen heb de man te googlen en hem een e-mail te sturen met deze en de andere topic.
    De psychiater zal deskundig genoeg zijn om zonder dit forum tot een oordeel te komen, buiten mijn eigen reacties om is het grootste deel bagger en zooi wat hier gepost wordt.

Topic mag wat mij betreft gerust dicht.
      maandag 3 december 2007 @ 16:59:08 #191
    61646 Copycat
    I am a trigger hippie
    pi_55015917
    Gelukkig maar dat die psychiater niet ook rij-instructeur is.
    pi_55016792
    quote:
    Op maandag 3 december 2007 16:55 schreef Fusionfreak het volgende:

[..]

De psychiater zal deskundig genoeg zijn om zonder dit forum tot een oordeel te komen, buiten mijn eigen reacties om is het grootste deel bagger en zooi wat hier gepost wordt.
    vind je? ik lees toch wel erg veel meningen van mensen en vragen en ervaringen...

apart hoe dingen anders over kunnen komen op verschillende mensen
    ♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
    pi_55018219
    quote:
    Op maandag 3 december 2007 17:43 schreef DarkElf het volgende:

[..]

vind je? ik lees toch wel erg veel meningen van mensen en vragen en ervaringen...

apart hoe dingen anders over kunnen komen op verschillende mensen
    Want men kan hier perfect oordelen of iemand rijgeschikt is.
    Jammer van de reacties op het positieve nieuws van Fusionfreak,
    pi_55018544
    quote:

[..]

Nee, ik ben nog wel benieuwd of je je praktijk-examen haalt, dan weet ik dat ik extra op mijn hoede moet zijn
    pi_55018906
    quote:
    Op maandag 3 december 2007 15:01 schreef Fusionfreak het volgende:
    De enigste vragen die hij aan mij stelde was of ik in het dagelijks leven last hebt van mijn aandoeningen.
    Nou vertel, wat heb je geantwoord?
    pi_55020497
    quote:

[..]

Bagger? Je hebt genoeg serieuze reacties in dit topic gehad. Om nu te gaan klagen dat veel reacties bagger en rotzooi zijn, vind ik nou jammer. Daar hoort ook tegengas bij soms. Maar goed, succes verder. Fijn dat het gesprek ook meegevallen is.
    Dicht.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')