Dat weet ik al ruim 30 jaar, maar wat kan ik bij de psychiater verwachten die ik maar hooguit eenmalig 20 tot 25 minuten te spreken krijg?quote:Op woensdag 21 november 2007 20:54 schreef Emel het volgende:
De diagnoses ADHD en autisme zijn bij jou vastgesteld?
Een psychiater zal de ernst van je klachten beoordelen en in hoeverre dat jouw rijvaardigheden beinvloedt. Van daaruit zal hij/zij bepalen of je wel of niet auto mag rijden. Meestal duurt een gesprek bij de psychiater 45 minuten.quote:Op woensdag 21 november 2007 21:08 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Dat weet ik al ruim 30 jaar, maar wat kan ik bij de psychiater verwachten die ik maar hooguit eenmalig 20 tot 25 minuten te spreken krijg?
Nee weet niet welk ziektebeeld daar bij pastquote:Op woensdag 21 november 2007 21:20 schreef Rosbief het volgende:
Autisme houdt toch in dat je bijvoorbeeld plots heel spastisch je stuur om kunt slaan of in een impuls het gas volledig intrapt? Succes![]()
Dit beeld herken ik beslist niet, temeer omdat ik al 200 rijlessen gereden heb zonder de door jou aangehaalde problemen.quote:Op woensdag 21 november 2007 21:20 schreef Rosbief het volgende:
Autisme houdt toch in dat je bijvoorbeeld plots heel spastisch je stuur om kunt slaan of in een impuls het gas volledig intrapt? Succes![]()
200 rijlessen?! Dat is hopelijk een tikfout.quote:Op woensdag 21 november 2007 21:37 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Dit beeld herken ik beslist niet, temeer omdat ik al 200 rijlessen gereden heb zonder de door jou aangehaalde problemen.
Mij is verteld door de assistente van die arts dat het gesprek niet langer zal duren dan 20 tot 25 minuten. Het CBR heeft inmiddels wel een duplicaat van mijn eigen verklaring en van mijn huisarts aan de psychiater opgestuurd. Ik heb wel 5 jaar lang op bromfietsen en scooters gereden waarbij ik nooit betrokken ben geweest bij ongelukken of aanrijdingen.
Nee hoor, ben al sinds 1989 bezig, wel met tussenpozen. Ben ook al 8 keer opgeweest en 4 keer theorie. Maar ik neem aan dat de psychiater dit niet zal meenemen in zijn beoordeling. Eigenlijk heb ik nog steeds geen vraag op de vraagstelling...Wat gaat de psychiater nou ongeveer doen, vragenlijstjes of testjes?quote:Op woensdag 21 november 2007 21:40 schreef UncleFunk het volgende:
[..]
200 rijlessen?! Dat is hopelijk een tikfout.
Natuurlijk weegt dat wel mee bij de beoordeling of je rijgeschikt bent.quote:Op woensdag 21 november 2007 21:46 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Nee hoor, ben al sinds 1989 bezig, wel met tussenpozen. Ben ook al 8 keer opgeweest en 4 keer theorie. Maar ik neem aan dat de psychiater dit niet zal meenemen in zijn beoordeling.
Slik je ook medicijnen daarvoor?quote:Op woensdag 21 november 2007 21:08 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Dat weet ik al ruim 30 jaar, maar wat kan ik bij de psychiater verwachten die ik maar hooguit eenmalig 20 tot 25 minuten te spreken krijg?
Die leest dat en denkt ga jij maar in zown gehandicapten n wagentjequote:Op woensdag 21 november 2007 21:46 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Nee hoor, ben al sinds 1989 bezig, wel met tussenpozen. Ben ook al 8 keer opgeweest en 4 keer theorie. Maar ik neem aan dat de psychiater dit niet zal meenemen in zijn beoordeling. Eigenlijk heb ik nog steeds geen vraag op de vraagstelling...Wat gaat de psychiater nou ongeveer doen, vragenlijstjes of testjes?
Volgens de OP niet.quote:
bagger even ergens achterquote:Op woensdag 21 november 2007 22:04 schreef skippy22 het volgende:
Met zown 30 nummer op de achterkany
Gesprekje. Hij probeert vast te stellen of je aanvaardbaar reageert. Niet druk over maken. Denk erom trouwens dat jij wel het advies van de psychiater ziet voor hij het naar het CBR stuurt. Dan weet je wat zij weten.quote:Op woensdag 21 november 2007 21:46 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Nee hoor, ben al sinds 1989 bezig, wel met tussenpozen. Ben ook al 8 keer opgeweest en 4 keer theorie. Maar ik neem aan dat de psychiater dit niet zal meenemen in zijn beoordeling. Eigenlijk heb ik nog steeds geen vraag op de vraagstelling...Wat gaat de psychiater nou ongeveer doen, vragenlijstjes of testjes?
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe, uitgerekend ik heb (samen met een onfafhankelijk arts) alle vragen met NEE ingevuld,omdat ik in het dagelijks leven en de rijlessen geen hinder ondervind van mijn ADHD. Ik ben wel erg druk met praten, maar leef heel regelmatig thuis. Mijn geval bevind zich in een grijs gebied.quote:Op woensdag 21 november 2007 22:01 schreef mcDavid het volgende:
http://www.onlinetheorieles.nl/images/ev.png
Ik neem aan dat je op vraag 3 "Ja" moet antwoorden. Dat betekent dat bij voorbaat al afgekeurd bent. Een gesprek met een psychiater kan dat dus hooguit verbeteren.
Als je nergen Ja in hoeft te vullen, snap ik niet wat je uberhaupt bij een psychiater moet doen.
Licht dit eens nader toe dat ''aanvaarbaar'' reageren, waar moet ik aan denken. Trouwens heb ik inzage in wat hij opschrijft? omdat ik dat zowieso wil zien voordat hij zijn advies gaat rapporteren aan het CBR.quote:Op woensdag 21 november 2007 22:15 schreef Inekris het volgende:
[..]
Gesprekje. Hij probeert vast te stellen of je aanvaardbaar reageert. Niet druk over maken. Denk erom trouwens dat jij wel het advies van de psychiater ziet voor hij het naar het CBR stuurt. Dan weet je wat zij weten.
Hij moet jouw rijgeschiktheid bepalen. Dat betekent dat hij zal willen weten hoe de ADHD en het autisme doorwerken in jou gedrag. Heb jij er in het dagelijks leven last van, is het zo erg dat jij eigenlijk medicatie moet hebben (duidelijk niet, CopyCat had gelijk, ik had niet goed gelezen), of is het zo onmerkbaar dat jij 'gewoon' auto kan rijden. Eventueel met beperkingen, bijvoorbeeld niet als beroepsmatig chauffeur, of een rijbewijs voor een kortere periode dan tien jaar.quote:Op woensdag 21 november 2007 22:45 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Licht dit eens nader toe dat ''aanvaarbaar'' reageren, waar moet ik aan denken. Trouwens heb ik inzage in wat hij opschrijft? omdat ik dat zowieso wil zien voordat hij zijn advies gaat rapporteren aan het CBR.
Heel erg bedankt, kijk aan dit soort uitleg en antwoorden kan ik wat mee.quote:Op woensdag 21 november 2007 22:57 schreef Inekris het volgende:
[..]
Hij moet jouw rijgeschiktheid bepalen. Dat betekent dat hij zal willen weten hoe de ADHD en het autisme doorwerken in jou gedrag. Heb jij er in het dagelijks leven last van, is het zo erg dat jij eigenlijk medicatie moet hebben (duidelijk niet, CopyCat had gelijk, ik had niet goed gelezen), of is het zo onmerkbaar dat jij 'gewoon' auto kan rijden. Eventueel met beperkingen, bijvoorbeeld niet als beroepsmatig chauffeur, of een rijbewijs voor een kortere periode dan tien jaar.
Als de psychiater iets verklaart over jouw rijgeschiktheid, en daar komt niet uit dat jij een gevaar op weg vormt vanwege jouw aandoeningen, dan wordt jij waarschijnlijk opgeroepen voor een rijtest. Dat is GEEN examen, maar een rijproef, waar een speciale CBR medewerker mee rijdt, en kijkt of jij in het verkeer geen gevaar vormt. Rijvaardigheid heeft daar niets mee te maken.
Alle info die de psychiater aan het CBR geeft, mag jij inzien. Sterker, jij mag de psychiater verbieden info aan het CBR te verstrekken, al zal het CBR jou dan niet examen laten doen. Bij de psychiater er op hameren dat jij wil weten wat hij rapporteert. Desnoods teken jij de verklaring dat de dokter info aan het CBR mag geven pas nadat jij de brief hebt gelezen. Jij moet het consult wel betalen.
Ach gos, heb je weer met dequote:Op woensdag 21 november 2007 23:40 schreef Fusionfreak het volgende:
Ze heeft gewoon netjes haar werk gedaan.![]()
On topic, nog goede tips en/of eigen ervaringen omtrent zo'n CBR keuring door een psychiater?
Ik neem aan dat TS nog geen 65 jaar of ouder is.quote:Op woensdag 21 november 2007 23:46 schreef kastanova het volgende:
<knip>..... Waarom zit je in de AOW?...<knip>.
Ik denk dus dat dat aan die psychiater ter beoordeling is, en evt arbeidsongeschiktheid door hem, een keuringsarts en een arbeidsdeskundige. Kortom aan de deskundigen die bevoegd zijn om over dat soort zaken te oordelen.quote:Op donderdag 22 november 2007 01:03 schreef Xennia het volgende:
Ik ben ook wel benieuwd waarom je arbeidsongeschikt bent. Als dat bijvoorbeeld is omdat je je niet lang kunt concentreren, lijkt autorijden me ook niet wenselijk
Ik ben afgekeurd hoofdzakelijk om psychische redenen die maar op twee punten relevant zijn op de vraagstelling. Verder heb ik in het dagelijks en sociaal leven weinig tot geen hinder in mijn dagelijks funktioneren. Heb immers hobby's en interesses genoeg en ik rij al jaren (schadevrij) op brommers en scooters met een geldig bromfiets certificaat..quote:Op donderdag 22 november 2007 01:03 schreef Xennia het volgende:
Ik ben ook wel benieuwd waarom je arbeidsongeschikt bent. Als dat bijvoorbeeld is omdat je je niet lang kunt concentreren, lijkt autorijden me ook niet wenselijk
Mooi betoog, wanneer wordt de Psychiater losgelaten op al die opgefokte figuren in een dikke auto die op het NL wegennet de hele boel lopen op te fokken?quote:Op donderdag 22 november 2007 02:54 schreef kastanova het volgende:
Psychische problemen waardoor je niet meer kunt werken + ADHD en autistisch waardoor je 100 rijlessen nodig hebt; heb je een paar levens terug Maria geneukt ofzo?
Anyway, als je zo fucked up bent (zowel geestelijk als fysiek), dan lijkt het me niet verstandig om je met een, in feite moordwapen, de openbare weg op te laten.
Heel mooi al die mensen hier die je steunen, maar ik denk dat die steun van ze vrij snel verdwijnt zodra je, tijdens een autistische-/psychische-/ADHD-/whatever- aanval met 80 kilometer per uur een woonwijk inrijdt en hun kind doodrijdt.
Laten we dus maar hopen dat er minimaal één capabele psychiater rondloopt in Nederland.
Inderdaad !quote:Op donderdag 22 november 2007 03:13 schreef kraakvandaal het volgende:
Mooi betoog, wanneer wordt de Psychiater losgelaten op al die opgefokte figuren in een dikke auto die op het NL wegennet de hele boel lopen op te fokken?
Moest ik inderdaad en had toen ook alles met nee beantwoord, maar daar werd nooit iets over mijn ADHD of autimse gevraagt. Mijn huidige instrukteur wilde hebben dat ik puur uit voorzorg eerlijk aangaf dat ik het moest melden. Ik wilde het eigenlijk niet, heb er ook een beetje spijt van omdat dit nu en hoop onzekerheid met zich meebrengt en ik onnodig moet wachten voordat ik eventueel voor de 9e keer op examen kan. Zou eigenlijk graag op BNOR willen afrijden, maar dan moet ik weer 4 keer zakken op het reguliere CBR examen, omdat het 8e laatste examen in 1999 was geweest. Dan zou ik theoretisch 13 keer op geweest zijn als ik met de huidige regeling bij BNOR zou slagen.quote:Op donderdag 22 november 2007 03:47 schreef tim2308 het volgende:
Moest je bij die eerdere examens geen eigen verklaring invullen? En zo ja, wat heb je toen ingevuld? Lijkt me raar dat je nu opeens naar de psych moet, na 8 keer op te zijn geweest
Ik zou zeggen, houd het lekker simpel:quote:Op donderdag 22 november 2007 03:13 schreef kraakvandaal het volgende:
Mooi betoog, wanneer wordt de Psychiater losgelaten op al die opgefokte figuren in een dikke auto die op het NL wegennet de hele boel lopen op te fokken?
Als je me nu eerst eens uitlegt waaróm ze offtopic zijn?quote:Op donderdag 22 november 2007 03:59 schreef Fusionfreak het volgende:
De reactie van Inekris is voor mij zeer interessant, die onzinnige off topic reacties van kastanova zijn regelrecht bagger en een stevige ban op dit forum zou bij hem zeer op z'n plaats zijn!![]()
Mag ik dan een wellicht overbodige vraag stellen: Als je in het dagelijks en sociaal leven geen tot weinig hinder wat betreft je functioneren ondervindt, waarom kun je dan niet werken? Zelfs niet ietsjes beneden je opleidingsniveau?quote:Op donderdag 22 november 2007 02:29 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Ik ben afgekeurd hoofdzakelijk om psychische redenen die maar op twee punten relevant zijn op de vraagstelling. Verder heb ik in het dagelijks en sociaal leven weinig tot geen hinder in mijn dagelijks funktioneren. Heb immers hobby's en interesses genoeg en ik rij al jaren (schadevrij) op brommers en scooters met een geldig bromfiets certificaat..
2 punten relevant op de vraagstelling, dus relevant..quote:Op donderdag 22 november 2007 02:29 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Ik ben afgekeurd hoofdzakelijk om psychische redenen die maar op twee punten relevant zijn op de vraagstelling. Verder heb ik in het dagelijks en sociaal leven weinig tot geen hinder in mijn dagelijks funktioneren. Heb immers hobby's en interesses genoeg en ik rij al jaren (schadevrij) op brommers en scooters met een geldig bromfiets certificaat..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |