Dat lijkt me enigszins overtrokken.quote:Op zondag 25 november 2007 18:14 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
zo niet mogen ze die wat mij betreft mede-verantwoordelijk houden voor de ongelukken..
Onzin. Er zijn geen indicaties dat ts niet toerekeningsvatbaar is. Het slechts hebben van ADHD en autisme maakt je niet ontoerekeningsvatbaar.quote:Op zondag 25 november 2007 18:18 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
hoezo? De ts is niet toerekeningsvatbaar..
wat ik hier in dit topic lees wel iigquote:Op zondag 25 november 2007 18:24 schreef Wolkje het volgende:
[..]
Onzin. Er zijn geen indicaties dat ts niet toerekeningsvatbaar is. Het slechts hebben van ADHD en autisme maakt je niet ontoerekeningsvatbaar.
20 lessen vanaf juli is niet onnoemelijk veel.quote:Op zondag 25 november 2007 17:39 schreef Xennia het volgende:
Nee, hij zei het in juli van dit jaar nog na onnoemelijk veel lessen te hebben gevolgd en scooters en brommers te hebben gereden.
Dat klopt. Maar de TS weet heel goed dat als hij brokken maakt, hij ook zwaar de lul is. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.quote:Maar daarmee is hij nog niet bij machte deze beperking op te heffen.
In dat geval kun je beter helemaal niemand meer de weg op laten. Rijvaardigheid is iets wat je maar ten dele aanleert bij de rijlessen, pas met ervaring ga je goed rijden. Dat is nou eenmaal de praktijk.quote:Als het over veiligheid op de weg gaat voor hem en andere verkeersdeelnemers maak ik er liever geen kansspelletje van.
Zie reactie Inekris. Verder heeft hij die 8 examens gedaan verspreid over 20 jaar, dus hij heeft wat tijd gehad om te sparen.quote:Op zijn rijbewijs komt vast niet te staan dat hij alleen korte ritten mag maken. Hij heeft dus wel de vrijheid om dit te doen. Ook denk ik dat hij wel geld heeft voor lange ritten, hij kan tenslotte ook 8 keer examen doen met zijn WAO.
Misschien dat hij zelf tot het inzicht komt dat hij best zou kunnen werken. Ik had al eerder geschreven dat het voor hem helemaal geen gek idee zou zijn om daarover eens een gesprek te voeren met een psychiater. En het kan ook nog zijn dat werken in zijn geval om allerlei andere redenen geen goed idee is.quote:De psychiater gaat kijken of hij kan rijden, niet of hij kan werken.
In die beredenering kan je ook best de weg op onder invloed van 8 wiskeys in het midden van de nacht. Je bent namelijk gewaarschuwt, je weet dat je flink de lul bent als er wel iets gebeurt. En waarschijnlijk gebeurt er ook niks wanneer je 's nachts gaat rijden met te veel drank op. Dat betekent toch niet dat je het dan ook maar moet doen?quote:Op zondag 25 november 2007 18:28 schreef the_mind het volgende:
Dat klopt. Maar de TS weet heel goed dat als hij brokken maakt, hij ook zwaar de lul is. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.
Ik heb eigenlijk het idee dat ts het wel lekker makkelijk vindt om niet te hoeven werken, ik vraag me af of een gesprek met de psych daar veel verandering in gaat brengen.quote:Misschien dat hij zelf tot het inzicht komt dat hij best zou kunnen werken. Ik had al eerder geschreven dat het voor hem helemaal geen gek idee zou zijn om daarover eens een gesprek te voeren met een psychiater. En het kan ook nog zijn dat werken in zijn geval om allerlei andere redenen geen goed idee is.
Ik bedoelde juist dat hij die situaties eerder zal vermijden. Had ik misschien wat duidelijker op moeten schrijven.quote:Op zondag 25 november 2007 18:33 schreef Wolkje het volgende:
In die beredenering kan je ook best de weg op onder invloed van 8 wiskeys in het midden van de nacht. Je bent namelijk gewaarschuwt, je weet dat je flink de lul bent als er wel iets gebeurt. En waarschijnlijk gebeurt er ook niks wanneer je 's nachts gaat rijden met te veel drank op. Dat betekent toch niet dat je het dan ook maar moet doen?
Want het is ook zo lullig als je nou net wel die vrouw dood rijdt, omdat je met je zatte kop niet snel genoeg kan reageren.
Misschien wel.quote:Ik heb eigenlijk het idee dat ts het wel lekker makkelijk vindt om niet te hoeven werken, ik vraag me af of een gesprek met de psych daar veel verandering in gaat brengen.
Voor juli van dit jaar had hij er reeds iets van 150 gevolgdquote:Op zondag 25 november 2007 18:28 schreef the_mind het volgende:
20 lessen vanaf juli is niet onnoemelijk veel.
Ik maak maar weinig onverwachte verkeerssituaties mee. Ik ben maar een paar keer verrast, maar zolang je alle verkeersregels gewoon opvolgt is er niet veel aan de hand.quote:Op donderdag 29 november 2007 10:00 schreef Catch22- het volgende:
maar... je kan niet met onverwachte situaties omgaan toch? Dat is nogal een issue tijdens het rijden kan ik je melden
dan rij je gewoon weinig. Er zijn altijd onverwachte dingen (voor een autist is het gauw onverwacht).quote:Op donderdag 29 november 2007 11:06 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik maak maar weinig onverwachte verkeerssituaties mee. Ik ben maar een paar keer verrast, maar zolang je alle verkeersregels gewoon opvolgt is er niet veel aan de hand.
Daarom zijn er verkeersregels. Die zorgen ervoor dat alle weggebruikers weten wat de verwachtingen zijn van bepaalde situaties in het verkeer.
Probleem is alleen dat niet iedereen zich altijd aan die regels houdt én dat er zich voor alle bestuurders onverwachte situaties kunnen voordoen. Op de snelweg, op een provinciaal weggetje, maar ook in een woonwijk midden in de stad. En laat TS nu net grote moeite hebben met anticiperen op (door andere mensen veroorzaakte) onverwachte situaties.quote:Op donderdag 29 november 2007 11:06 schreef Ridocar het volgende:
Daarom zijn er verkeersregels. Die zorgen ervoor dat alle weggebruikers weten wat de verwachtingen zijn van bepaalde situaties in het verkeer.
Ik ben vrachtwagenchauffeur met een autistiforme stoornis...quote:Op donderdag 29 november 2007 11:12 schreef Catch22- het volgende:
dan rij je gewoon weinig.Er zijn altijd onverwachte dingen (voor een autist is het gauw onverwacht).
Hoeveel rijlessen heb je nodig gehad voor je rijbewijs B?quote:Op donderdag 29 november 2007 13:19 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik ben vrachtwagenchauffeur met een autistiforme stoornis...
Ik dacht een stuk of 20, maar ik heb het ook moeten leren. Daarnaast had ik 'm pas op m'n 21ste.quote:Op donderdag 29 november 2007 13:45 schreef Halinalle het volgende:
[..]
Hoeveel rijlessen heb je nodig gehad voor je rijbewijs B?
Dat is nogal een verschil met 200. Dat alleen al doet het vermoeden oproepen dat de beperking van de TS veel groter is dan de jouwe.quote:Op donderdag 29 november 2007 13:53 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik dacht een stuk of 20, maar ik heb het ook moeten leren. Daarnaast had ik 'm pas op m'n 21ste.
waarschijnlijk heb jij dan een stuk minder problemen met je autismequote:Op donderdag 29 november 2007 13:53 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik dacht een stuk of 20, maar ik heb het ook moeten leren. Daarnaast had ik 'm pas op m'n 21ste.
Ik houd me doorgaans wel aan de verkeersregels maar maak veel onverwachte situaties mee doordat anderen zich er niet aan houden. Er rijden echt vreselijk veel auto's door rood, rechts inhalen, auto's die zonder hun knipperlicht te gebruiken ineens naar links schieten op de snelweg etc. Spelende kinderen op straat, of laatst nog lag er ineens een enorme tak op de weg.quote:Op donderdag 29 november 2007 11:06 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik maak maar weinig onverwachte verkeerssituaties mee. Ik ben maar een paar keer verrast, maar zolang je alle verkeersregels gewoon opvolgt is er niet veel aan de hand.
Toen ik mijn rijbewijs B-E had gehaald (tjee wat is dat lang geleden) ben ik de week na het behalen van het papiertje naar Parijs gereden. Daar heb ik pas leren rijden in dat chaotische verkeer wat aan alle kanten toeterend aankomt en ook aan alle kanten passeert. En ook op de franse N wegen met veel vrachtwagens, daar leer je wat inhalen is.quote:Op donderdag 29 november 2007 22:08 schreef Xennia het volgende:
[..]
Ik houd me doorgaans wel aan de verkeersregels maar maak veel onverwachte situaties mee doordat anderen zich er niet aan houden. Er rijden echt vreselijk veel auto's door rood, rechts inhalen, auto's die zonder hun knipperlicht te gebruiken ineens naar links schieten op de snelweg etc. Spelende kinderen op straat, of laatst nog lag er ineens een enorme tak op de weg.
Hm, zou kunnen. Wat ik eigenlijk wilde aangeven was dat een psychische stoornis geen beperking hoeft te zijn om bepaalde dingen te leren. Naturrlijk zet ik ook m'n vraagtekens bij 200 lesuren en 8 examens, maar daarvoor is de psychiater om te oordelen.quote:Op donderdag 29 november 2007 14:18 schreef Catch22- het volgende:
[..]
waarschijnlijk heb jij dan een stuk minder problemen met je autisme
dat is voor een ieder toch duidelijkquote:Op donderdag 29 november 2007 22:32 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Hm, zou kunnen. Wat ik eigenlijk wilde aangeven was dat een psychische stoornis geen beperking hoeft te zijn om bepaalde dingen te leren. Naturrlijk zet ik ook m'n vraagtekens bij 200 lesuren en 8 examens, maar daarvoor is de psychiater om te oordelen.
dit doet me meer denken aan de doorsnee automobilistquote:Op woensdag 21 november 2007 21:20 schreef Rosbief het volgende:
Autisme houdt toch in dat je bijvoorbeeld plots heel spastisch je stuur om kunt slaan of in een impuls het gas volledig intrapt? Succes![]()
Dit bewijst dus wel dat jij niet, zoals TS dus wel, veel problemen hebt met snel wisselende verkeerssituaties.quote:Op donderdag 29 november 2007 22:25 schreef barthol het volgende:
[..]
Toen ik mijn rijbewijs B-E had gehaald (tjee wat is dat lang geleden) ben ik de week na het behalen van het papiertje naar Parijs gereden. Daar heb ik pas leren rijden in dat chaotische verkeer wat aan alle kanten toeterend aankomt en ook aan alle kanten passeert. En ook op de franse N wegen met veel vrachtwagens, daar leer je wat inhalen is.
Rijden heb ik het meest geleerd na mijn rijexamen.
TS heeft nog geen routine opgebouwd, had ik goed begrepen dat zijn laatste rijexamen in 93 was?quote:Op vrijdag 30 november 2007 08:27 schreef het.ismij het volgende:
[..]
Dit bewijst dus wel dat jij niet, zoals TS dus wel, veel problemen hebt met snel wisselende verkeerssituaties.
sry??quote:Op vrijdag 30 november 2007 08:35 schreef barthol het volgende:
[..]
TS heeft nog geen routine opgebouwd, had ik goed begrepen dat zijn laatste rijexamen in 93 was?
Geen wonder dat je dan weer helemaal opnieuw moet beginnen.
Precies. Bepaalde dingen zal een autist (afhankelijk van de aard en de ernst van zijn stoornis) echter nooit kunnen leren. Je kunt net zo goed een blinde proberen te leren dat hij bij een rood voetgangerslicht niet mag oversteken. Oefening en ervaring opdoen heeft dan geen zin.quote:Op vrijdag 30 november 2007 09:02 schreef het.ismij het volgende:
[..]
sry??
Na zoveel uren en zoveel examens, en dan nog zelf zeggen dat je geen overzicht hebt/kan krijgen bij snelle situaties?
Dat is het hele idee achter lessen, dat je de handelingen leert, en onder de knie krijgt. Situaties leren inschatten.
Dat kan dan weer wel,..quote:Op vrijdag 30 november 2007 09:47 schreef Halinalle het volgende:
Je kunt net zo goed een blinde proberen te leren dat hij bij een rood voetgangerslicht niet mag oversteken.
quote:Op vrijdag 30 november 2007 09:57 schreef het.ismij het volgende:
[..]
Dat kan dan weer wel,..
Afgaan op het getik van de voetgangerslichten
Die zijn niet reddeloos verloren, in tegenstelling tot ts
Tis vrijdag hequote:Op vrijdag 30 november 2007 10:19 schreef Halinalle het volgende:
[..]Ik had natuurlijk moeten schrijven: tikkerloze voetgangerslichten.
precies.quote:Het gaat erom om je beperkingen te kennen. Ik raad de TS om open en eerlijk naar de psychiater te zijn, zodat die een afgewogen oordeel kan vormen. Dat kan heel veel ellende achteraf voorkomen bij TS zelf en anderen.
En in '93 was hij dus gezakt met dik 150 lessen en 8 examens in 4 jaar, lijkt me toch behoorlijk wat routine? Als hij het goed zou kunnen zou het na een paar lessen wel weer terugkomen, terwijl TS na 20 lessen vanaf juni nog moeite heeft met goed optrekken.quote:Op vrijdag 30 november 2007 08:35 schreef barthol het volgende:
[..]
TS heeft nog geen routine opgebouwd, had ik goed begrepen dat zijn laatste rijexamen in 93 was?
Geen wonder dat je dan weer helemaal opnieuw moet beginnen.
wat een leesteken niet al kan doen.quote:Op maandag 3 december 2007 15:11 schreef Bob-B het volgende:
goed nieuws, voor jou
Succes Fusionfreakquote:Op maandag 3 december 2007 15:01 schreef Fusionfreak het volgende:
Ben net terug van het gesprek met die psychiater en moet eerlijk toegeven het gesprek(je) van ongeveer 20 minuten is mij heel erg meegevallen en hij was heel vriendelijk, de psychiater merkte al meteen aan het gesprek dat ik serieus met mijn rijbewijs bezig ben en dat ik heel geloofwaardig en eerlijk overkwam. De enigste vragen die hij aan mij stelde was of ik in het dagelijks leven last hebt van mijn aandoeningen. Ik heb ook verteld dat ik jarenlang schadevrij heb gereden op brommers en scooters op een klein incident na (dat hij niet eens meetelde) en ik liet hem ook mijn theoriekaart (1 fout) en geldig bromfiets cetrificaat zien. Hij vind dat ik gewoon geschikt bent, maar hij zegt dat het CBR dit altijd als standaard procedure heeft. Na afloop vertelde hij dat ik een verslag gaat opstellen voor het CBR zodat ik een rijschiktheids verklaring krijgt en gewoon verder mag lessen met aansluitend een examen. Maar hij zij ook dat hij zelf niet mag beslissen of iemand wel of niet mag rijden, maar hij stelde mij toch gerust dat zijn rapport waarschijnlijk door het CBR goedgekeurd wordt.
Wordt zeker nog vervolgd.
De psychiater zal deskundig genoeg zijn om zonder dit forum tot een oordeel te komen, buiten mijn eigen reacties om is het grootste deel bagger en zooi wat hier gepost wordt.quote:Op maandag 3 december 2007 15:36 schreef tim2308 het volgende:
[..]
wat een leesteken niet al kan doen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik serieus overwogen heb de man te googlen en hem een e-mail te sturen met deze en de andere topic.
vind je? ik lees toch wel erg veel meningen van mensen en vragen en ervaringen...quote:Op maandag 3 december 2007 16:55 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
De psychiater zal deskundig genoeg zijn om zonder dit forum tot een oordeel te komen, buiten mijn eigen reacties om is het grootste deel bagger en zooi wat hier gepost wordt.![]()
Want men kan hier perfect oordelen of iemand rijgeschikt is.quote:Op maandag 3 december 2007 17:43 schreef DarkElf het volgende:
[..]
vind je? ik lees toch wel erg veel meningen van mensen en vragen en ervaringen...
apart hoe dingen anders over kunnen komen op verschillende mensen
Nee, ik ben nog wel benieuwd of je je praktijk-examen haalt, dan weet ik dat ik extra op mijn hoede moet zijnquote:Op maandag 3 december 2007 16:55 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
De psychiater zal deskundig genoeg zijn om zonder dit forum tot een oordeel te komen, buiten mijn eigen reacties om is het grootste deel bagger en zooi wat hier gepost wordt.![]()
Topic mag wat mij betreft gerust dicht.
Nou vertel, wat heb je geantwoord?quote:Op maandag 3 december 2007 15:01 schreef Fusionfreak het volgende:
De enigste vragen die hij aan mij stelde was of ik in het dagelijks leven last hebt van mijn aandoeningen.
Bagger? Je hebt genoeg serieuze reacties in dit topic gehad. Om nu te gaan klagen dat veel reacties bagger en rotzooi zijn, vind ik nou jammer. Daar hoort ook tegengas bij soms. Maar goed, succes verder. Fijn dat het gesprek ook meegevallen is.quote:Op maandag 3 december 2007 16:55 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Topic mag wat mij betreft gerust dicht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |