Kijk, daarom is het goed dat ik het hier aan jullie vraagquote:Op zaterdag 10 november 2007 17:23 schreef Prowl het volgende:
Geophagus steindachneri ik denk dat die alles wel opvreten wat er in je bak zit
Als je de vuurstaartlabeo koopt , vraag dan wel of je hem eventueel terug kunt brengen. Deze vissen hebben namelijk ieder een eigen karakter en ze kunnen zeer agressief uitvallen tegen andere vissen of juist niet. Niet dat ie ze opeet ofzo , maar gewoon achterna jagen enz. Als je hem net in de bak hebt zullen z'n kleuren vervaagd zijn en zal die wel even agressief gaan doen en laten zien wie de baas is , maar zodra hij z'n normale kleuren weer terug heeft (diepzwart en fel oranje) dan zou die weer rustig moeten zijn tegen de andere vissen. Is dit niet zo , en je hebt et een weekje aangekeken zou ik em weer terugbrengen.quote:Op zaterdag 10 november 2007 15:42 schreef onlogisch het volgende:
Ok, zoals gezegd is het aquarium besteld. Nou heb ik al ontzettend veel info gelezen op site's en forum's. Maar ik ga maandag toch ook maar even een boek in de bieb halen
Het lijkt me nu om de vissen uit te zoeken die ik er in wil hebben en daar later de leefomgeving op aanpassen.
Ik heb hieronder een lijstje met vissen die ik er graag in wil hebben. Kunnen jullie misschien wat vissen tegen elkaar wegstrepen die absoluut niet bij elkaar kunnen?
Bvd![]()
*Vuurstaartlabeo (Epalzeorhynchus bicolor)
[ afbeelding ]
*Corydoras trilineatus
[ afbeelding ]
**Neon tetra's
[ afbeelding ]
*Crenicichla sp. xingu
[ afbeelding ]
*Geophagus steindachneri
[ afbeelding ]
*Trichogaster leeri
[ afbeelding ]
*Apistogramma borelli
[ afbeelding ]
*Apistogramma ramirezi
[ afbeelding ]
*betta splendens blauw
[ afbeelding ]
Loop ik te hard van stapel? Kies ik teveel soorten vis uit? Welke van bovengenoemde moeten apart leven/moeten in een school/moeten een paartje vormen?
Kies ik per ongeluk 2 soorten uit die in een school leven en op dezelfde hoogte zwemmen?
Alvast bedankt voor het lezen & eventueel beantwoorden
Zoals gezegd, de bak wordt de Rio Juwel 240 (121x41x55)
Heb ik in het begin ondervonden , toen had ik mijn vuurstaart in een tijdelijk 30cm bakje zitten met 3 platy's. Dit ging perfect , en toen ik mijn 60cm bak binnenkreeg + vissen van vorige eigenaar ging het heel wat minder. Ik had een paar van deze vissen erin zitten:quote:Op zondag 11 november 2007 20:46 schreef onlogisch het volgende:
Mooie opknapbeurt
Hoe gaat het met jouw vuurstaart? Is ie een beetje ok voor de rest? Of ondervind je ook problemen zoals jij eerder beschreef op mijn post?
De labeo kan een echt etter zijn. Verder heb ik er echter geen ervaring mee en kan ik je niet zeggen of die zou kunnen.quote:Op zaterdag 10 november 2007 15:42 schreef onlogisch het volgende:
Ok, zoals gezegd is het aquarium besteld. Nou heb ik al ontzettend veel info gelezen op site's en forum's. Maar ik ga maandag toch ook maar even een boek in de bieb halen
Het lijkt me nu om de vissen uit te zoeken die ik er in wil hebben en daar later de leefomgeving op aanpassen.
Ik heb hieronder een lijstje met vissen die ik er graag in wil hebben. Kunnen jullie misschien wat vissen tegen elkaar wegstrepen die absoluut niet bij elkaar kunnen?
Bvd![]()
*Vuurstaartlabeo (Epalzeorhynchus bicolor)
[ afbeelding ]
*Corydoras trilineatus
[ afbeelding ]
**Neon tetra's
[ afbeelding ]
*Crenicichla sp. xingu
[ afbeelding ]
*Geophagus steindachneri
[ afbeelding ]
*Trichogaster leeri
[ afbeelding ]
*Apistogramma borelli
[ afbeelding ]
*Apistogramma ramirezi
[ afbeelding ]
*betta splendens blauw
[ afbeelding ]
Loop ik te hard van stapel? Kies ik teveel soorten vis uit? Welke van bovengenoemde moeten apart leven/moeten in een school/moeten een paartje vormen?
en dan gewoon in het grint stoppen, of moet het nog in een bepaald potje of ietsquote:Op zondag 11 november 2007 19:56 schreef UnderTheWingsOfLove het volgende:
schuin afsnijdenen bij de vertakking
Het is idd een combi van die rommel en lomp groot...quote:Op dinsdag 13 november 2007 03:35 schreef Prowl het volgende:
Een juwel binnefilter werkt altijd perfect met het juiste onderhoud alleen gaat er idd veel rotzooi achter zitten die onmogelijk weg te halen valt![]()
Is een 2211 niet erg weinig voor die bak?
Ik zou minstens een 2213 nemen
Iemand nog interesse in een Eheim 2260 filtertje?
[ afbeelding ]
Ik heb gewoon neons bij m'n vuurstaart, hij kijkt er niet eens naar om.quote:Op donderdag 15 november 2007 19:52 schreef onlogisch het volgende:
Tuurlijk ga ik foto's postenBen der alleen nog niet uit wat voor vissen het gaan worden.
Die vuurstaart spreekt me erg aan. Maar ik las & hoorde van de 1 dat er wel neon tetra's bij kunnen en van andere hoorde ik weer dat het niet ging.
Kan het wel of kan het niet?
En als het niet kan, welke school-soorten kunnen wel met een vuurstaart?
Als dat zo is (en ik ga het proberen) staat het verkeerd op tekening. Maar jullie horen het nog welquote:Op zaterdag 17 november 2007 18:27 schreef saaw het volgende:
neem aan dat de grootste plank idd boven moet
past het dan verder wel in elkaar?
ik zou het gewoon even proberen
dat kan, maar het is aan te raden om nog een extra emmer met aquarium water te bewaren. 1 emmer is natuurlijk maar 10 liter, en normaal ververs je ook geen 40 liter tochquote:Op zaterdag 17 november 2007 18:27 schreef rene90 het volgende:
@guppy, kan je niet je vissen in een emmer doen met aquariumwater, en dan alles leeggooien een normale "verschoning" als het ware, en dan gewoon het grint eruit halen en nieuwe erin?
Hehehe zo is datquote:Op zaterdag 17 november 2007 23:00 schreef Guppyfriend het volgende:
hij gaat t karton wel vervangen voor een plankje hoor![]()
quote:Op zondag 18 november 2007 10:39 schreef Guppyfriend het volgende:
draadalg is naar mijn weten groen... heb je een foto?
Mja, dat ga ik maar doen. Een andere oplossing zie ik niet. Ik heb er ook op gegoogeled maar daar word je ook niet veel wijzer uit.quote:Op zondag 18 november 2007 11:32 schreef rene90 het volgende:
@onlogisch,
ik zou de dop wel erop houden, is ook belangrijk voor de grip, gewoon een stukje multiplex van die hoogte onder de dop, je hebt ok van die dopjes voor stoelpoten, misschien dat dat mooi past.
Wat je anders kan doen is wat je zei en dat is gewoon een rond stukje hout van 6 mm precies de gelijke diameter boven de dop schroeven met die langere schroef. lijkt me ook de mooiste oplossing.
Daar heb ik trouwens ook nog een vraagje over.quote:Op zondag 18 november 2007 11:45 schreef Guppyfriend het volgende:
juwel bakken hebben geen piepschuim nodig, het wordt zelfs afgeraden!
kan je anders maandag niet een telefoontje naar de aqua-zaak doen voor tips?
hij staat niet zomaar glijden hoorquote:Op zondag 18 november 2007 11:57 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Daar heb ik trouwens ook nog een vraagje over.
De bovenkant van het kastje is "glad" ik heb de bak zelf nog niet goed bekeken, want die zit nog in de verpakking.
Maar hoe zit het met de onderkant van de bak? Die is toch niet glad mag ik hopen? Want zoiets gaat snel "glijden"???
Al 2x gehad , en 2x binnen een week dood. Geen idee hoe het kwam.quote:Op zondag 18 november 2007 22:38 schreef rene90 het volgende:
1 van de neon tetra'tjes is aangevallen lijkt wel, lijkt alsof ze ruggegraat gebroken is, zit een hele knik in lijkt wel. Iemand ervaring met een "knik" ?
Dit hangt heel erg af van welke planten je hebt.quote:Op zondag 18 november 2007 14:48 schreef onlogisch het volgende:
Jullie zeiden dat jullie geen voedingsbodem hebben. Waarmee en hoe voed je de planten dan het beste?
dat zal wel weer bijtrekken wanneer de plantjes weer gaan groeien?quote:Op dinsdag 20 november 2007 13:50 schreef broodmonkeh het volgende:
ik vind et een beetje kaal. Maar ik houd dan ook van veel groen
nog groenerquote:Op dinsdag 20 november 2007 14:42 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
dat zal wel weer bijtrekken wanneer de plantjes weer gaan groeien?
Mijn platy's waren altijd goede baardalg bestrijders.quote:Op dinsdag 20 november 2007 19:33 schreef stevengerrard het volgende:
nou ik heb dus last van baardalg. Weet iemand hoe je dit z.s.m. weg kunt krijgen?
Ik zal morgen wat foto's laten zien van de 2 stukken hout die ik hebquote:Op woensdag 21 november 2007 22:32 schreef rene90 het volgende:
-heb je geen zuurstofpompje?
-ik zie geen temperatuurmetertje, lijkt me wel handig;)
-mooi grint trouwens, is het niet alleen een dun laagje?
-verder zijn misschien wat drijfplanten leuk? creert wat schaduw vinden de vissen misschien ook wel fijn.
-weet niet hoe je hout eruit ziet alleen heb gemerkt dat een aantal van me visjes het fijn vinden dat ik het hout zo heb gelegd dat er een soort "geul" is waar ze zich kunnen verstoppen.
Ben benieuwd hoe het eruit ziet als het hout erin zit:D
Misschien handig om te vermelden wat voor vissen je hebt.... 32 vissen van 25 cm is heel wat anders als 32 vissen van van 2 cm.quote:Op woensdag 21 november 2007 11:44 schreef stevengerrard het volgende:
ik heb al 32 vissen in het aquarium en wil de bak niet te overvol maken.
Heb nu extra koolstof toegevoegd op aanraden van de winkel. Dit moet funest zijn voor de algen en de planten wel beter laten groeien.
Misschien dat ik Waterpest ga toevoegen, dat schijnt ook goed te helpen??
Sorry maar dit is echt onzin!quote:Op donderdag 22 november 2007 08:29 schreef rene90 het volgende:
wat saaw dus zegt onlogisch, kijk of er ergens in je aquarium bubbeltjes worden gecreert:p
is altijd beter voor het water en in zo'n bak ook wel nodig denk ik eigenlijk.
Ik kan een hele lijst van onzin artikelen maken, die veel worden verkocht voor aquariums. Geldklopperij!quote:Op donderdag 22 november 2007 10:29 schreef rene90 het volgende:
lijkt me beetje apart als een zuurstofpompje niet nodig is terwijl het overal wordt verkocht, ik snap alleen niet wat je bedoeld met "zeer snel stromend water", ik bedoel van die bubbeltjes die je water zuurstofrijker maken, zoals je op de foto van mijn aquarium kan zien. Dus ik bedoel totaal geen "wild water luchtpomp" principe;)
Dat met die fles is een goed idee, thxquote:Op donderdag 22 november 2007 08:29 schreef rene90 het volgende:
over je grint wat ook al gezegd is, gewoon erin gooien, zakt vanzelf weg (wel goed uitwassen), je kan eventueel als jij een frisdrank fles hebt, frisdrank fles volgooien met grint (achterkan lossnijden), en hatsjee kan je met je duim op de open dop gewoon het grint "gieten" dan heb je minder stofvorming en kan je het goed plaatsen
Vuurstaart, Neontetra's die wil ik sowieso, de rest weet ik nog niet echt zeker.quote:Op donderdag 22 november 2007 09:44 schreef afterburner het volgende:
[..]
Sorry maar dit is echt onzin!
Een luchtpomp is nergens voor nodig, tenzij je voor vissen kiest die in zeer snel stromend water leven (waar dus geen of amper planten voorkomen).
Het gaat erom dat het opervlakte water is beweging is, daarmee voeg je zuurstof aan het water toe. Daarnaast heeft een luchtpomp nog een vervelend effect, namalijk het verdrijft CO2 uit het water. Dit hebben je planten juist nodig om te groeien.
Richt je uitstroom naar de achterruit en iets omhoog zodat je ziet dat het opervlakte water in beweging is.
Als je een klein bakje hebt met een lullig pompje wat amper stroming geeft, dan is het het overwegen waard een luchtpomp toe te voegen, omdat je dan geen opervlakte storming heb.
@onlogisch: Weet je nu al wat je wil gaan houden? Afhankeljjk daarvan kun je bepalen hoe de inrichting zou moeten zijn. Oh nog een tip gooi al wat voer in de bak dat is goed voor de opbouw van een biocultuur.
Tja ik koop ook het filter over.quote:Op donderdag 22 november 2007 12:16 schreef OxygeneFRL het volgende:
Sja schoon is schoon. Zal wel aan het onderhoud tijdens het aquariummen zijn dat het nooit gelukt is bij hem.
Ja dat zoiezo.quote:Op donderdag 22 november 2007 12:20 schreef Glenn-Micra het volgende:
[..]
Tja ik koop ook het filter over.
Misschien toch verstandig om een nieuw filter te kopen?
Je weet dat krabben planten eten? Binnen een week had er een bij mij een stuk van 20x20cm waar planten stonden gesnoeid....quote:Op donderdag 22 november 2007 12:12 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Vuurstaart, Neontetra's die wil ik sowieso, de rest weet ik nog niet echt zeker.
Oh ja, er komt ook een waterkrab in
Ik heb ook al een tijdje een krab en idd in het begin zag je regelmatig bladeren en takjes drijven...nu is dat minder. Af en toe een ingevoreren injectenblokje of levend voer is wel leuk voor die beestenquote:Op donderdag 22 november 2007 12:28 schreef afterburner het volgende:
[..]
Je weet dat krabben planten eten? Binnen een week had er een bij mij een stuk van 20x20cm waar planten stonden gesnoeid....
Tis maar dat je het weet.
Ohja zorg dan ook voor een zeer goed schuilplaats voor als ie "vervelt" anders is het voer![]()
Wat voor pomp heb jij eigenlijk?quote:Op woensdag 21 november 2007 23:15 schreef saaw het volgende:
mijn zuurstoftoevoer zit gewoon bij mn filter inbegrepen
los apparaatje dat met een slangetje aangesloten zit aan mn pomp, en dus kleine bubbeltjes toevoegt aan het gefilterde water
Dat ligt er maar aan. Als je een mooie grote Eheim op de kop kan tikken voor niet te veel zou ik er zo-wie-zo ff naar kijken.quote:Op donderdag 22 november 2007 12:20 schreef Glenn-Micra het volgende:
[..]
Tja ik koop ook het filter over.
Misschien toch verstandig om een nieuw filter te kopen?
Wil je dat even tegen mijn planten zeggen?quote:Op donderdag 22 november 2007 09:44 schreef afterburner het volgende:
Het gaat erom dat het opervlakte water is beweging is, daarmee voeg je zuurstof aan het water toe. Daarnaast heeft een luchtpomp nog een vervelend effect, namalijk het verdrijft CO2 uit het water. Dit hebben je planten juist nodig om te groeien.
Dit is het schimmelen van het hout. Bij sommige soorten hout komt dit voor. Je heb 2 optie, eruit halen en opnieuw koken of een mooie L-nummer erbij nemen (let wel op dat het een echte algeneters is, want er zijn vele L-nummers die GEEN alg eten.quote:
quote:Op vrijdag 23 november 2007 09:22 schreef afterburner het volgende:
[..]
Dit is het schimmelen van het hout. Bij sommige soorten hout komt dit voor. Je heb 2 optie, eruit halen en opnieuw koken of een mooie L-nummer erbij nemen (let wel op dat het een echte algeneters is, want er zijn vele L-nummers die GEEN alg eten. Krabben,kreeften en garnalen zullen deze schimmel ook eten![]()
Pompen altijd zo hard mogelijk zetten, tenzij je een enorme over kapaciteit heb en zelfs dan zou het geen kwaad kunnen. Maar het kan zijn dat je vissen heb die niet van veel stroming houden en moeite hebben met zwemmen. Zet hem gewoon voluit en kijken of er vissen in een hoekje gaan zitten, als dat het geval is zet je hem steeds iets minder hard totdat ze uit hun hoek komen.
Ik betaal zelden voor vissen, ik kweekte altijd van alles en nog wat en ruilde deze tegen vissen of voer.quote:Op vrijdag 23 november 2007 13:32 schreef rene90 het volgende:
die l027 is wel ontiegelijk mooi, hoeveel heb je er wel niet voor moeten neerleggen?
Ik dacht dat je daar minimaal een stuk of 7 van nodig had om een school-effect te krijgen. Volgens vvv zelfs nog meer maar dat vind ik net een stel professionals wat betreft aquaria.quote:Op vrijdag 23 november 2007 15:51 schreef rene90 het volgende:
oke mooi:) ik ga eens kijken binnenkort wat ze in de winkel hebben, heb er net nieuwe visjes in, 3 bijlzalmpjes voor de oppervlakte, wel grappig
Een achtergrondje zal al een heel verschil maken.quote:Op woensdag 21 november 2007 22:24 schreef onlogisch het volgende:
Dit is hem dan![]()
[ afbeelding ]
Hij is alleen nog kaal![]()
Ik sta open voor alle adviezen want, zoals bekend, dit is mijn eerste aquarium
Er komt nog een stuk hout bij maar dat moet nog beter worden uitgekookt. En ook een achtergrond moet er nog komen, ben der alleen nog niet helemaal uit.
Tips & adviezen barst maar los aub
P.s. Er zitten veel luchtbelletjes aan de raamzijde van mijn pomp en ook op de behuizing van mijn pomp. Is dit normaal?
yepquote:Op zondag 25 november 2007 12:32 schreef onlogisch het volgende:
Het stuk hout ligt er inEn gelukkig geen bruin/troebel water aan overgehouden. Alleen ik had 2 stukken gekocht maar nummer 2 past er niet meer bij ben ik bang
V/d week ff voor een achterwand poster kijken en eventueel nog een paar kleine plantjes.
Dinsdag staat ie een weekDus dan is het nog 2 weken wachten toch?
Foto's plzquote:Op zondag 25 november 2007 13:41 schreef broodmonkeh het volgende:
vandaag m'n vuurgarnalen opgehaaldleuke beestjes
altijd in het begin , die beesten zijn zo schrikachtig als de pest. Bij mij gingen ze na een week of 2 pas bovenaan zwemmen.quote:Op zondag 25 november 2007 14:18 schreef rene90 het volgende:
grappig dat ik een bijlzalmpje heb die in de middenlaag zwemt:)
Ik heb zelf de L081.. Ook wel bekend als golden nugget..... Leker druk beestje die zich nog wel van tijd tot tijd laat zien. Niet heel schuw de hele dag in een hoekje zit....quote:Op vrijdag 23 november 2007 11:09 schreef rene90 het volgende:
hout houtstuk met het denkere van kleur ziet er juist goed uit, maar hij is eruit en er kwamen al witte schimmeltjes op. Ik ga hem is uitkomen, en weet je leuke L nummers? die in een 54 liter aquariumpje zouden kunnen
Da's een mooi L-nummer!quote:Op zondag 25 november 2007 23:13 schreef kres het volgende:
[..]
Ik heb zelf de L081.. Ook wel bekend als golden nugget..... Leker druk beestje die zich nog wel van tijd tot tijd laat zien. Niet heel schuw de hele dag in een hoekje zit....
Doet trouwens erg goed zijn werk. Na 1 dag was hij al helemaal gewend en aan de slag. In een nacht had hij een stuk van 30 bij 30 helemaal schoon...
[ afbeelding ]
ja alleen de jongen worden natuurlijk wel gelijk opgegetenquote:Op zondag 25 november 2007 23:27 schreef saaw het volgende:
ik wil ook vuurgarnalen! kunnen die bij gewone in dezelfde bak?
dat is met die gewone toch ook?quote:Op maandag 26 november 2007 08:51 schreef broodmonkeh het volgende:
[..]
ja alleen de jongen worden natuurlijk wel gelijk opgegeten
te groot voor mijn kleine aquariumpjequote:Op zondag 25 november 2007 23:31 schreef kres het volgende:
ff kijken weet het niet meer.. Die beste man heeft het me wel verteld.... Hij was trouwens ook niet echt heel goedkoop.. Deze heeft me 32 euro achteruitgezet bij een winkel hier in amersfoort.. Zal het wel ff opzoeken..
Ongeveer 30 cm.. 15 jaar oud
Hoe groot is jouw bak?quote:Op zondag 25 november 2007 23:31 schreef kres het volgende:
ff kijken weet het niet meer.. Die beste man heeft het me wel verteld.... Hij was trouwens ook niet echt heel goedkoop.. Deze heeft me 32 euro achteruitgezet bij een winkel hier in amersfoort.. Zal het wel ff opzoeken..
Ongeveer 30 cm.. 15 jaar oud
Het beste? Ik zou het niet weten.quote:Op vrijdag 23 november 2007 20:10 schreef stevengerrard het volgende:
hoe maken jullie de ruiten het beste schoon als die met alg besmeurd zijn
van niks?? je krijgt tegenwoordig van elk wissewasje een pasje (rijmtquote:Op woensdag 28 november 2007 17:06 schreef rene90 het volgende:
ik wil ook een pasje gebruiken ,heb alleen geen pasje:p
nee, dat is waar.quote:Op woensdag 28 november 2007 22:46 schreef rene90 het volgende:
je kan toch niet je pinpas gebruiken? als je die later weer gewoon wilt gebruiken?
heb nu ik even kijk in me geragde laatjes nog een dynabyte klantenkaart die ik nooit gebruik:p
quote:Op zaterdag 1 december 2007 15:09 schreef BlackFrancis het volgende:
Je hebt denk ik een soort uit de rasbora familie of een "rode rio".
Die heb ik ook. zwarte vinnenquote:Op zaterdag 1 december 2007 15:17 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
deze lijkt er idd sprekend op,alleen zijn die van mij echt knaloranje...
Echinodorus amazonicus , deze heb ik voor mijn filter staan.quote:Op zaterdag 1 december 2007 22:07 schreef rene90 het volgende:
weet iemand een goed sterk redelijk hoog plantje voor tegen me filter (30 cm)? dus wel dicht begroeid zeg maar. jullie snappen me wel:)
Bij mij ookquote:Op maandag 3 december 2007 18:41 schreef merry77 het volgende:
hey die Echinodoris amazonicus is bij mij stekjes aan het maken!
Via een lange sliert wat eerst leek op dat hij ging bloeien kwamen stekjes aan. Nu al 3, sommige hebben al worteltjes. Binnenkort kan ik ze denk ik afknippen en apart planten. Heb alleen geen ruimte voor nog 3 (heb er al 2 en ze worden best groot).
Nadeel van Echinodorus als afdekplant is dat na verloop van tijd de onderkant kaler wordt omdat het blad dichter bij de oppervlakte komt te liggen.
Snelgroeiende makkelijke planten zijn:
Lobelia cardinalis (kan je goed aftoppen en weer opnieuw planten, blijven dan vrij dichtbegroeid).
Nomaphila Siamensis
het is geen ramp. slakken zijn hermafrodiet, dus ze kunnen zich voortplanten zonder partner. dat betekent dat je slakkenpopulatie al snel uit de klauwen kan lopen. je kunt een slakkenetende vis nemen, maar die past niet altijd in je vissen bestand. je kan ook, wanneer je echt te veel slakken hebt, een stukje appel in de bak leggen, op de bodem. de volgende ochtend zitten er veel slakjes op, en die pak je dan gewoon uit je bak. er zijn ook speciale slakkenvalletjes te koop, daar gaan ze slakjes in, en kunnen ze dan niet meer uit. kan je ze er ook zo uit zetten.quote:Op dinsdag 4 december 2007 12:05 schreef onlogisch het volgende:
Ok, ik heb een probleem
Ik heb slakkenIs dat heel erg? Ik vind het vreemd want er zit nog geen vis in
dat glaswol moet er inderdaad af. je moet dat heel voorzichtig doen, een paar wortels eruit is niet erg. en een klein beetje glaswol ook niet, maar het meeste moet er echt wel af. neem er even de tijd voor, dan komt t allemaal wel goed. dat spinrag is waarschijnlijk schimmel. haal al je plantjes er even uit, en maak ze goed schoon. glaswol en schimmel eraf. en dan gewoon weer terugzetten. nu kan je dat nog makkelijk doen, want er zijn toch geen vissen. eventuele loodjes moet je er ook afhalen!quote:Verder ben ik denk ik niet zo slim geweest met de plantjes. Ik heb dat "gele steenwol" om de wortels laten zitten. Dat moest er af?
Ik wist dit niet, want ik had het geprobeert bij 1 plant, maar daar trok ik de wortels dus finaal aan gort.
Nu zit er allemaal slijm/spinnerag om en rond de wortels van mijn planten.
dit kan een gevolg zijn van de plantjes die zich even niet zo lekker voelen. hevel de 'vlek' van het water af en ververs een deel van je water. daarna even aankijken of het terugkomt.quote:Tot overmaat van ramp drijft er nu boven in, ja hoe moet ik het beste zeggen, een soort van grote olievlek.
nou ja, probeer eerst het bovenstaande maar evenquote:Hoe kan dit, wat doe ik fout, en welke maatregelen moet ik nemen?
Idd zijn het bacterien.quote:Op dinsdag 4 december 2007 13:04 schreef broodmonkeh het volgende:
dat soort olie komt van bacterien in de bodem. Ik heb het ook nog steeds in m'n aqua 40. Zolang er maar genoeg zuurstof in blijft is het geen probleem.
Er zat geen boekje bij, en achter op het doosje staat alleen maar wat wat is, en een afbeelding van het plaatje zoals ik hem postte.quote:Op donderdag 6 december 2007 18:45 schreef Guppyfriend het volgende:
staat t niet op de verpakking of in het boekje van het ding zelf??
en wat voor algeneter heb je?
Ik zal der zo 1 makenquote:Op donderdag 6 december 2007 19:35 schreef Guppyfriend het volgende:
heb je niet een foto van de algenvis?
quote:Op vrijdag 7 december 2007 18:55 schreef Guppyfriend het volgende:
men neme een emmer en een slang (luchtslangetje of tuinslang, zoiets).
1. zet de slang op een lager niveau dan het aquarium.
2. hang de slang in de bak, en het andere einde in de emmer.
3. zuig aan het einde wat in de emmer hangt, en laat het water uit het aquarium lopen.
4. zuig met de kant die in het aquarium zit de bodem schoon.
5. ga zo door tot alle vuil weg is.
6. klaar? haal de slang uit de bak.
7. gooi de emmer leeg (filter eventueel meegezogen grint eruit)
8. vul het aquarium weer aan met water.
9. gooi eventueel grint ook terug
10. klaar!
en nu niet meer teveel voeren. niet meer geven dan dat de vissen in 5 minuten opeten![]()
succes!
ja dat was mn madie teveel gaf...
maar ok tnx!
Ik werd sochtends wakker ik dachtquote:Op vrijdag 7 december 2007 19:15 schreef BlackFrancis het volgende:
Voortaan doseren in de dop, in plaats van de hele bus boven de bak
quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:25 schreef Guppyfriend het volgende:
wanneer komt die?
als het al aan het schimmelen is (witte plekken en zo) is dat niet zo goed voor je visjes.
quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:30 schreef Thorical het volgende:
Dit zijn mijn visjes
[ afbeelding ]
Ze herkennen me en komen naar me toe. Zover dat dan gaat in een aquarium.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |