abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 21 november 2007 @ 20:10:13 #151
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_54767329
Ik heb voor mijn bak ook zo'n mooi stuk hout gekocht in de dierenwinkel. Alleen het uitkoken zit niet zo mee.

Er blijft bruine troep vanaf komen.... Is dit normaal?

Word mijn water straks niet bruin? (Ik heb hem er nog niet ingedaan, ik wacht eerst even de reacties af )
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_54767643
zou nog even afwachten, ik heb 3 keer uitgekookt, steeds water ververst, daarna nog een nachtje in een emmer met water en toen ik zag dat het water vrijwel helder was heb ik het hout in me aquarium gedaan:)
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  Moderator woensdag 21 november 2007 @ 22:24:46 #153
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_54771105
Dit is hem dan

Hij is alleen nog kaal

Ik sta open voor alle adviezen want, zoals bekend, dit is mijn eerste aquarium

Er komt nog een stuk hout bij maar dat moet nog beter worden uitgekookt. En ook een achtergrond moet er nog komen, ben der alleen nog niet helemaal uit.

Tips & adviezen barst maar los aub

P.s. Er zitten veel luchtbelletjes aan de raamzijde van mijn pomp en ook op de behuizing van mijn pomp. Is dit normaal?
4045
onlogisch
  woensdag 21 november 2007 @ 22:27:23 #154
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_54771186
mooi zeg !
wel nog wat kaal idd maar die plantjes gaan ook nog flink groeien neem ik aan en een stuk hout en achtergrond zal ook flink schelen denk ik
an urge to help mankind overcomes me
pi_54771360
-heb je geen zuurstofpompje?
-ik zie geen temperatuurmetertje, lijkt me wel handig;)
-mooi grint trouwens, is het niet alleen een dun laagje?
-verder zijn misschien wat drijfplanten leuk? creert wat schaduw vinden de vissen misschien ook wel fijn.
-weet niet hoe je hout eruit ziet alleen heb gemerkt dat een aantal van me visjes het fijn vinden dat ik het hout zo heb gelegd dat er een soort "geul" is waar ze zich kunnen verstoppen.

Ben benieuwd hoe het eruit ziet als het hout erin zit:D
Top 5 China producten
  Moderator woensdag 21 november 2007 @ 22:40:17 #156
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_54771676
quote:
Op woensdag 21 november 2007 22:32 schreef rene90 het volgende:
-heb je geen zuurstofpompje?
-ik zie geen temperatuurmetertje, lijkt me wel handig;)
-mooi grint trouwens, is het niet alleen een dun laagje?
-verder zijn misschien wat drijfplanten leuk? creert wat schaduw vinden de vissen misschien ook wel fijn.
-weet niet hoe je hout eruit ziet alleen heb gemerkt dat een aantal van me visjes het fijn vinden dat ik het hout zo heb gelegd dat er een soort "geul" is waar ze zich kunnen verstoppen.

Ben benieuwd hoe het eruit ziet als het hout erin zit:D
Ik zal morgen wat foto's laten zien van de 2 stukken hout die ik heb Van 1 kan ik wel een soort geul creeëren.

Een zuurstofpompje? Nooit van gehoord Moet dat er in? Zit dat niet standaard in een Juwel Rio 240?

Een tempratuurmetertje moetik idd nog aanschaffen En het grind is idd aan de lage kant. Ik heb nog 1 zak maar nu er al water in zit, word het dan niet lastig om dat grind er bij te doen? (Word het water niet ontzettend troebel?)

Bedankt voor je tips
4045
onlogisch
pi_54772346
mooie bak ! Mijne was in het begin ook zo kaal. In die 3 weken dat je hem opstart kun je altijd nog langzaam aan plantjes bijzetten of juist gewoon kijken hoe alles groeit. Wat meestal wel vult is een javavaren op een stuk hout, hierin kunnen eventuele jonge visjes zich ook in verstoppen. Javamos is hier ook uitstekend voor, en kun je ook op hout bevestigen.

Of je een zuurstofpompje bij een grote bak nodig heb weet ik eigenlijk niet. Het kan geen kwaad iig :p

Dat grind kan je er nu nog bij doen. Die troebel zakt wel weg. Toen ik mijn aqua 40 opstartte met zand was het gewoon 1 bruin geheel met nog geen cm zicht. Maar na een week was dit weggezakt en ziet et er prachtig uit
  woensdag 21 november 2007 @ 23:15:25 #158
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_54772550
mijn zuurstoftoevoer zit gewoon bij mn filter inbegrepen
los apparaatje dat met een slangetje aangesloten zit aan mn pomp, en dus kleine bubbeltjes toevoegt aan het gefilterde water
an urge to help mankind overcomes me
pi_54776356
wat saaw dus zegt onlogisch, kijk of er ergens in je aquarium bubbeltjes worden gecreert:p
is altijd beter voor het water en in zo'n bak ook wel nodig denk ik eigenlijk.

over je grint wat ook al gezegd is, gewoon erin gooien, zakt vanzelf weg (wel goed uitwassen), je kan eventueel als jij een frisdrank fles hebt, frisdrank fles volgooien met grint (achterkan lossnijden), en hatsjee kan je met je duim op de open dop gewoon het grint "gieten" dan heb je minder stofvorming en kan je het goed plaatsen
Top 5 China producten
pi_54777106
quote:
Op woensdag 21 november 2007 11:44 schreef stevengerrard het volgende:
ik heb al 32 vissen in het aquarium en wil de bak niet te overvol maken.

Heb nu extra koolstof toegevoegd op aanraden van de winkel. Dit moet funest zijn voor de algen en de planten wel beter laten groeien.

Misschien dat ik Waterpest ga toevoegen, dat schijnt ook goed te helpen??
Misschien handig om te vermelden wat voor vissen je hebt.... 32 vissen van 25 cm is heel wat anders als 32 vissen van van 2 cm.

Mooie verkooppraat Het zal hoogstens minimaal helpen, dan kan je beter wat meer verversen, dat heeft namelijk veel meer effect. Daarnaast haalt het ook stoffen uit het water, wat je planten juist nodig hebben, dus voor je planten is het helemaal niet beter. Moerasplanten bijvoorbeeld zullen het niet of amper doen als je koolstof gebruikt.

Om algen te voorkomen zul je minder moeten voeren en/of vaker verversen. Het toevoegen van snel groeiende planten zal zeker helpen om wat algen te voorkomen. Ze verbruiken namelijk dezelfde stoffen als algen en snel groeiers verbruiken veel.
pi_54777202
MIjn filter die spuugt het water uit waar je zelf kan afstellen hoeveel lucht je daar in mee laat gaan. Je kan dus puur water laten spugen maar ook deels hele kleine belletjes. Het lijkt me dat dit beter werkt dan grote bubbels waar niets mee gebeurt. ALs ik in mijn water kijk zie ik de kleine bubbeltjes door het water zweven.
pi_54777215
quote:
Op donderdag 22 november 2007 08:29 schreef rene90 het volgende:
wat saaw dus zegt onlogisch, kijk of er ergens in je aquarium bubbeltjes worden gecreert:p
is altijd beter voor het water en in zo'n bak ook wel nodig denk ik eigenlijk.
Sorry maar dit is echt onzin!

Een luchtpomp is nergens voor nodig, tenzij je voor vissen kiest die in zeer snel stromend water leven (waar dus geen of amper planten voorkomen).

Het gaat erom dat het opervlakte water is beweging is, daarmee voeg je zuurstof aan het water toe. Daarnaast heeft een luchtpomp nog een vervelend effect, namalijk het verdrijft CO2 uit het water. Dit hebben je planten juist nodig om te groeien.

Richt je uitstroom naar de achterruit en iets omhoog zodat je ziet dat het opervlakte water in beweging is.

Als je een klein bakje hebt met een lullig pompje wat amper stroming geeft, dan is het het overwegen waard een luchtpomp toe te voegen, omdat je dan geen opervlakte storming heb.

@onlogisch: Weet je nu al wat je wil gaan houden? Afhankeljjk daarvan kun je bepalen hoe de inrichting zou moeten zijn. Oh nog een tip gooi al wat voer in de bak dat is goed voor de opbouw van een biocultuur.
pi_54777971
lijkt me beetje apart als een zuurstofpompje niet nodig is terwijl het overal wordt verkocht, ik snap alleen niet wat je bedoeld met "zeer snel stromend water", ik bedoel van die bubbeltjes die je water zuurstofrijker maken, zoals je op de foto van mijn aquarium kan zien. Dus ik bedoel totaal geen "wild water luchtpomp" principe;)
Top 5 China producten
pi_54778173
TSja ze verkopen ook "bron"water terwijl leidingwater ook goed is. Men verkoopt zoveel dingen terwijl ze niet nodig zijn. Luchtpompjes zijn vaak ter decoratie en hebben neit echt een functie maar dan heb ik het over een pompje die van die grote bubbels laat gaan of zo'n rubberen slang met meerdere gaten. Heeft meer een mooi effect.
pi_54778390
quote:
Op donderdag 22 november 2007 10:29 schreef rene90 het volgende:
lijkt me beetje apart als een zuurstofpompje niet nodig is terwijl het overal wordt verkocht, ik snap alleen niet wat je bedoeld met "zeer snel stromend water", ik bedoel van die bubbeltjes die je water zuurstofrijker maken, zoals je op de foto van mijn aquarium kan zien. Dus ik bedoel totaal geen "wild water luchtpomp" principe;)
Ik kan een hele lijst van onzin artikelen maken, die veel worden verkocht voor aquariums. Geldklopperij!

Zuurstofpompjes worden idd veel verkocht, maar zijn maar in enkele gevallen benodigd.

Als voorbeeld wanneer nodig:
- Zware overbevolking (teveel vis in een bak waardoor het zuurstof gebruik hoger is als wat planten en storming kunnen maken)
- Kleine bak zonder filter (bak kleiner als 80L)
- Vissen die voorkomen in zeer zuurstofrijk water (bv Crenichla compriceps, leeft in zeer snel stromend water wat zeer zuurstofrijk is. Deze vissen dien je 6 maal het volume van de bak per uur te filteren en dan nog moet je een pompje voor zuurstof bijzetten)

Wanneer niet nodig:
- Normale bevolking (bak met planten en filter (welk op het opervlakte gericht kan worden))
- plantenbak

Er zijn pompjes waarop een slangetje zit waarmee je luchtbelletje de bak in blaast, opzich is dat prima. Enige kanttekening is wel dat dat soort pompjes mechanisch filteren en dus niet biologisch (je haalt alleen vuil uit je water en breekt afvalstoffen niet af, waardoor je vaker moet verversen).
  Moderator donderdag 22 november 2007 @ 12:11:32 #166
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_54779838
quote:
Op donderdag 22 november 2007 08:29 schreef rene90 het volgende:
over je grint wat ook al gezegd is, gewoon erin gooien, zakt vanzelf weg (wel goed uitwassen), je kan eventueel als jij een frisdrank fles hebt, frisdrank fles volgooien met grint (achterkan lossnijden), en hatsjee kan je met je duim op de open dop gewoon het grint "gieten" dan heb je minder stofvorming en kan je het goed plaatsen
Dat met die fles is een goed idee, thx
4045
onlogisch
  Moderator donderdag 22 november 2007 @ 12:12:51 #167
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_54779870
quote:
Op donderdag 22 november 2007 09:44 schreef afterburner het volgende:

[..]

Sorry maar dit is echt onzin!

Een luchtpomp is nergens voor nodig, tenzij je voor vissen kiest die in zeer snel stromend water leven (waar dus geen of amper planten voorkomen).

Het gaat erom dat het opervlakte water is beweging is, daarmee voeg je zuurstof aan het water toe. Daarnaast heeft een luchtpomp nog een vervelend effect, namalijk het verdrijft CO2 uit het water. Dit hebben je planten juist nodig om te groeien.

Richt je uitstroom naar de achterruit en iets omhoog zodat je ziet dat het opervlakte water in beweging is.

Als je een klein bakje hebt met een lullig pompje wat amper stroming geeft, dan is het het overwegen waard een luchtpomp toe te voegen, omdat je dan geen opervlakte storming heb.

@onlogisch: Weet je nu al wat je wil gaan houden? Afhankeljjk daarvan kun je bepalen hoe de inrichting zou moeten zijn. Oh nog een tip gooi al wat voer in de bak dat is goed voor de opbouw van een biocultuur.
Vuurstaart, Neontetra's die wil ik sowieso, de rest weet ik nog niet echt zeker.

Oh ja, er komt ook een waterkrab in
4045
onlogisch
pi_54779915
Ik kan van een collega een 180l aquarium kopen. Aquarium heeft het nooit goed gedaan bij hem, ontzettend veel zwarte alg etc.
Is het verstandig om deze over te kopen? Is hier speciaal schoonmaakspul voor?
Maak wat moois van je leven!
Je Leeft Tenslotte maar een keer!
pi_54779954
Sja schoon is schoon. Zal wel aan het onderhoud tijdens het aquariummen zijn dat het nooit gelukt is bij hem.
pi_54780043
quote:
Op donderdag 22 november 2007 12:16 schreef OxygeneFRL het volgende:
Sja schoon is schoon. Zal wel aan het onderhoud tijdens het aquariummen zijn dat het nooit gelukt is bij hem.
Tja ik koop ook het filter over.
Misschien toch verstandig om een nieuw filter te kopen?
Maak wat moois van je leven!
Je Leeft Tenslotte maar een keer!
pi_54780113
quote:
Op donderdag 22 november 2007 12:20 schreef Glenn-Micra het volgende:

[..]

Ja dat zoiezo.
pi_54780218
quote:
Op donderdag 22 november 2007 12:12 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Vuurstaart, Neontetra's die wil ik sowieso, de rest weet ik nog niet echt zeker.

Oh ja, er komt ook een waterkrab in
Je weet dat krabben planten eten? Binnen een week had er een bij mij een stuk van 20x20cm waar planten stonden gesnoeid....

Tis maar dat je het weet.

Ohja zorg dan ook voor een zeer goed schuilplaats voor als ie "vervelt" anders is het voer
pi_54781046
quote:
Op donderdag 22 november 2007 12:28 schreef afterburner het volgende:

[..]

Je weet dat krabben planten eten? Binnen een week had er een bij mij een stuk van 20x20cm waar planten stonden gesnoeid....

Tis maar dat je het weet.

Ohja zorg dan ook voor een zeer goed schuilplaats voor als ie "vervelt" anders is het voer
Ik heb ook al een tijdje een krab en idd in het begin zag je regelmatig bladeren en takjes drijven...nu is dat minder. Af en toe een ingevoreren injectenblokje of levend voer is wel leuk voor die beesten
  donderdag 22 november 2007 @ 17:39:57 #174
97745 Thorical
finding a way
pi_54785122
quote:
Op woensdag 21 november 2007 23:15 schreef saaw het volgende:
mijn zuurstoftoevoer zit gewoon bij mn filter inbegrepen
los apparaatje dat met een slangetje aangesloten zit aan mn pomp, en dus kleine bubbeltjes toevoegt aan het gefilterde water
Wat voor pomp heb jij eigenlijk?
Wnt bij mijn teratec 600 kan ik alleen maar een aan en afvoer aansluiting vinden.
Nog ff een filter vraagje. Hoe hard moet zo'n filter eigenlijk staan, beide kranen vol open?
  donderdag 22 november 2007 @ 17:51:51 #175
97745 Thorical
finding a way
pi_54785294
quote:
Op donderdag 22 november 2007 12:20 schreef Glenn-Micra het volgende:

[..]

Dat ligt er maar aan. Als je een mooie grote Eheim op de kop kan tikken voor niet te veel zou ik er zo-wie-zo ff naar kijken.
Ik heb bv een Teratec 600 van nog geen jaar kunnen overnemen voor ¤ 20,- scheelt toch weer 60,-¤.
Boekje, rekening, slangen en extra filtermateriaal alles zat erbij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')