quote:
Op zondag 18 november 2007 14:48 schreef onlogisch het volgende:Jullie zeiden dat jullie geen voedingsbodem hebben. Waarmee en hoe voed je de planten dan het beste?
Dit hangt heel erg af van welke planten je hebt.
Een heleboel planten zullen het prima doen zonder voedingsbodem. Ik heb het ooit een keer in een bak gehad en daar had ik vrij snel al spijt van....
Ik gebruik wel nu af en toe nog wel van die kleiblokjes, maar meer doe ik er niet meer aan (planten worden bij mij uiteindelijk toch voer.....fijn van die grote vissen...).
Echter als je planten neemt met rode bladen kun je beter wel een voedingsbodem gebruiken en daarnaast ook nog eens af en toe voeding in het water doen (ijzer). Let wel dit zijn veelal wel de moeilijkste planten om te houden.
Iemand schreef hier je moet niet in de bodum gaan zitten roeren, want dan komt er allerlei troep uit. Dit is niet goed!! Een rottende bodum is iets wat je absolut moet voorkomen! Dit kan zomaar ineens een nitriet piek geven en dat is niet goed voor je vissen. Koop een stofzuiger van tetra (hier heb ik de beste ervaringen mee) en gebruik die als je water eruit haald om water te verversen. Je zal schrikken wat een bagger er tussen het grind ligt.
Oh nog een tip, koop reflectoren voor je lampen! Heel veel licht gaat er anders verloren en je planten zullen het veel beter doen.