quote:
Op zaterdag 10 november 2007 15:42 schreef onlogisch het volgende:Ok, zoals gezegd is het aquarium besteld. Nou heb ik al ontzettend veel info gelezen op site's en forum's. Maar ik ga maandag toch ook maar even een boek in de bieb halen

Het lijkt me nu om de vissen uit te zoeken die ik er in wil hebben en daar later de leefomgeving op aanpassen.
Ik heb hieronder een lijstje met vissen die ik er graag in wil hebben. Kunnen jullie misschien wat vissen tegen elkaar wegstrepen die absoluut niet bij elkaar kunnen?
Bvd
*
Vuurstaartlabeo (Epalzeorhynchus bicolor) [
afbeelding ]
*
Corydoras trilineatus[
afbeelding ]
*
*Neon tetra's[
afbeelding ]
*
Crenicichla sp. xingu[
afbeelding ]
*
Geophagus steindachneri[
afbeelding ]
*
Trichogaster leeri[
afbeelding ]
*
Apistogramma borelli[
afbeelding ]
*
Apistogramma ramirezi[
afbeelding ]
*
betta splendens blauw[
afbeelding ]
Loop ik te hard van stapel? Kies ik teveel soorten vis uit? Welke van bovengenoemde moeten apart leven/moeten in een school/moeten een paartje vormen?
De labeo kan een echt etter zijn. Verder heb ik er echter geen ervaring mee en kan ik je niet zeggen of die zou kunnen.
De coridoras kan bijna overal bij, geen van je genoemde vissen zal daarmee problemen hebben.
De neon's, kan prima. Neem een grote school (lees +50st)
De Crenicichla, lekker in de winkel laten zitten. Is een ware etter die zeer moeilijk koppeld en ondanks zijn kleine afmeting, zeker je neon's zal gaan eten. Deze vissen kun je beter alleen houden in een special aquarium met eventueel Geophagussen.
De Geo. Steindachneri, is een zeer!! drukke vis en zou eigenlijk in een grotere bak moeten. Ik heb ze gehad in een 150x60x60 en zelfs dat was niet ideal. Deze kun je beter als groepje houden met meerdere vrouwen, zodat als een vrouw ei in de bek heeft de man der niet de dood in jaagt.
Trichogatster leeri, ken ik alleen van plaatjes......
Apisto. Borelli/Ramirezi, kunnen allebij prima. Let hier wel dat je inrichting duidelijke terretoriums afscheiding krijgt.
Betta Splendens, zijn vinnen zullen worden gegeten door de apisto's. Beter niet doen.
Aan de hand van de hierboven genoemde soorten zou ik zeggen:
10-12 coridorassen (onderste waterlaag)
50 neon's
trio borelli/Macmasteri
trio Ramirezi
Met een mooie L200 / L201
Dan heb je een prachtig Zuid-Amerika biotoop!
Inrichting Zand, wat stenen (piepschuim onder de stenen doen!!) en flink wat wortelhout.
Ik vind persoonlijk de macmasteri mooier als als de Borreli, kan alleen geen foto vinden die hem echt eer aan doet...: