abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53910927

Vorige delen
Geneeskunde
Geneeskunde [Deel 2]
Geneeskunde [Deel 3]
Geneeskunde [Deel 4]
Geneeskunde [Deel 5]
Geneeskunde [Deel 6]
Geneeskunde [Deel 7]
Geneeskunde [Deel 8]
Geneeskunde [Deel 9]
Geneeskunde [Deel 10]
Geneeskunde [Deel 11]
Geneeskunde [Deel 12]
Geneeskunde [Deel 13]
Geneeskunde [Deel 14]
Geneeskunde [Deel 15]
Geneeskunde [Deel 16]
Geneeskunde [Deel 17]
Geneeskunde [Deel 18]
Geneeskunde [Deel 19]
Geneeskunde [Deel 20]
Geneeskunde [Deel 21]
Geneeskunde [Deel 22]
Geneeskunde [Deel 23]
Geneeskunde [Deel 24]
Geneeskunde [Deel 25]
Geneeskunde [Deel 26]
Geneeskunde [Deel 27]

Geneeskundewebsites voor studenten en co-assistenten
  • BloodyStudy
  • Geneeskundestudent
  • Arts en Student
  • Medisch Student
  • Co-motions
  • Overzicht handige links van mol_air

IB Groep
  • Loten? Hoe en wat

Universiteiten (aantal studieplaatsen), toelatingsmogelijkheden en per universiteit de regelmatige posters (jaar van aanvang)

Rijksuniversiteit Groningen (410)
  • Zij-instroom
  • 40 collegeweken per jaar
    einfach_mich (2005)
    ArendBarend (2006)
    MaxC (2007)

VU Amsterdam (350)
  • Decentrale selectie (30% van de plaatsen)
    Kang-He (2005)
    DDM (2000?)
    7.Leonardo (2007)

Universiteit van Amsterdam (350)
  • Decentrale selectie (20% van de plaatsen)
    Zwaardvisch (2003)

Universiteit Leiden (315)
  • Zij-instroom
  • 39 collegeweken per jaar
    intoxicated (2004)
    Repeat (2005)
    entwined (2004)
    Dr.Plien (2004)
    nlse (2004)
    arabicangel667 (2005)
    mol_air (2004)
    Bhai (2005)
    Asclepius (2001)
    Hoolaa (2005)
    Elby1988 (2007)

Universiteit Utrecht (344)
  • Decentrale selectie, SUMMA (vierjarig)
  • 40 collegeweken per jaar (vanaf 2006 BaMa, CRU\\\'06)
    dr.dunno
    Jan-Ton (2005)
    darkie_blue (2003)
    M1RR1E (2005)
    gohan16 (2005)
    Naoual17 (2005)
    Leejow (2007)

Erasmus Universiteit Rotterdam (410)
  • Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)
    Singa (2005)
    Wuder (2004)
    Heinekenner (2007)

Radboud Universiteit Nijmegen (330)
  • 40 collegeweken per jaar
    fee-tje (2003)
    Nuna (2006)
    ralfie (2003)
    Kantar (2007)

Universiteit Maastricht (341)
    The_DopeMan (2003)
    nevaeh87 (2005)
    chriztiaan (2006)
    DR878 (2005)
    Duuvelke (2007)

Anders
    Sven-
    Spyronius (2006: Biomedische Wetenschappen Utrecht, geen GNK meer, wat doe ik hier eigenlijk tussen al die geniale artsen?)

(staat je naam er niet bij en moet dat wel... meld ff in dit topic voeg jezelf toe op de wiki pagina)

De bron van de OP vind je hier: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Geneeskunde
  • pi_53911033
    Centraal
    'Expand my brain, learning juice!'
    <a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
      † In Memoriam † zaterdag 13 oktober 2007 @ 18:42:46 #3
    138647 Sebasser
    Sugar coated sweetness.
    pi_53911040
    Sticky
    pi_53911046
    Dokters zijn tof

Ik heb mijn 1e tentamen niet heel goed gemaakt, maar komt goed bij de 2e
    If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
    pi_53915510
    Hmm moest eigenlijk wel een beetje lachen om degene die de zin achter mijn naam had veranderd

Maar goed dit was uiteraard een verkapte TVP, want een geniale arts bestaat gewoon niet
    pi_53916208
    Ik heb een goed gevoel over m'n eerste tentamen

Hopelijk is het terecht
    Gonna live while I'm alive, I'll sleep when I'm dead!
    pi_53916382
    Over 5 weken mijn eerste Coschap. Interne
    Interesse:
    Drukte:
    I used to be schizofrenic, but we're okay now.
    pi_53917171
    Wuhauahuahuahaua
    Gister 1e tentamen ben ik vergeten de laatste 4 MC vragen in te vullen

Maar ik heb het wel gehaald denk ik
    pi_53921511
    Bah, heb een herfstdipje. Wel een interessant blok (Genetica & Immunologie) alleen totaal geen motivatie
    pi_53935277
    lol, ik sta nog steeds niet op de lijst ^^ (2e jaars in Groningen )

Nuna, ik herken die uitspraak. Soms heb ik ook echt interessante blokken, maar valt het leren echt tegen omdat het zo veel is. Daarnaast zijn sommige boeken ook echt gigantisch saai.... ach ja, komt allemaal wel goud
    Geniet, maar drink met Maarten.
    pi_53936273
    quote:
    Op zondag 14 oktober 2007 22:42 schreef MaartenJalink het volgende:
    lol, ik sta nog steeds niet op de lijst ^^ (2e jaars in Groningen )
    Wat houdt je tegen om jezelf erbij te zetten?

Zooooo.... nu een van de leukste blokken ooit, maar zo enorm veel lezen (3 kwart Heineman in 3 weken ). Vrijdag tentamen, dus dat koppen we wel ff in, maar jeetje, het gaat ten koste van m'n vrije tijd
    "Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
    pi_53951036
    Oh nice iedereen aan het whinen over z'n tentamens , nou ik heb 'n slecht gevoel over 't zojuist gemaakte 1e tentamen v/h jaar...
      maandag 15 oktober 2007 @ 17:54:22 #13
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_53951394
    Heeft iemand misschien iets van een schema of beslisboom om met een bloedbeeld onderscheid te maken tussen acute/chronische lymfoblastische/myeloide leukemie? En lymfoom eigenlijk er ook bij.

Woensdag tentamen . De weken hematologie gemist .
    pi_53954254
    ik neem toch aan dat zoiets wel in je boek staat?
    pi_53956152
    Transmissible viral proventriculitis!
      dinsdag 16 oktober 2007 @ 09:45:46 #16
    85514 ralfie
    !Yvan eht nioj
    pi_53963181
    Totale ventriculaire plastiek!
    pi_53963391
    Transvaginale prostatectomie!
    Ja, denk daar maar eens over na
    "Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
      dinsdag 16 oktober 2007 @ 14:27:51 #18
    19350 gohan16
    Inmiddels 26
    pi_53969132
    quote:
    Op dinsdag 16 oktober 2007 09:59 schreef intoxicated het volgende:
    Dit is wel mogelijk. Netzoals een arts bij ons vertelde dat ie een prostaat voelde bij de RT bij een 'vrouw'
    pi_53978553
    quote:
    Op dinsdag 16 oktober 2007 09:59 schreef intoxicated het volgende:
    Haha!!

Transurethrale Vesiculae seminales Plastiek
    pi_53978600
    quote:
    Op maandag 15 oktober 2007 17:54 schreef Kang-He het volgende:
    Heeft iemand misschien iets van een schema of beslisboom om met een bloedbeeld onderscheid te maken tussen acute/chronische lymfoblastische/myeloide leukemie? En lymfoom eigenlijk er ook bij.

Woensdag tentamen . De weken hematologie gemist .
    http://www.hematologieklapper.nl/ !?
    pi_54012905
    De vgt mag ook wel eens nagekeken zijn trouwens.

Mijn vorige tentamen ook trouwens, maar dat gaat nog wel even duren vrees ik
    pi_54014322
    Ik had een voldoende voor mijn eerste Voortgangstoets

alleen jammer dat hij niet meetelt
    pi_54014845
    Aha, dus de uitslagen zijn bekend. Dan vermoed ik dat de DOO in Leiden die ons waarschijnlijk nog wel voor half december zal meedelen
    pi_54026952
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 16:40 schreef Nuna het volgende:
    De vgt mag ook wel eens nagekeken zijn trouwens.

Mijn vorige tentamen ook trouwens, maar dat gaat nog wel even duren vrees ik
    Wanneer krijgen we de uitslag in Nijmegen gemiddeld?
    pi_54035224
    Mkay... dus...
    Ze hebben vanmiddag bij ons tentamen per ongeluk antwoordmodellen uitgedeeld bij de opgaven, en die meteen daarna weer opgehaald. Maar de halve zaal heeft nog de tijd gehad om ze uitgebreid door te lezen, dus het farmaco-deel is door 50% enorm goed gemaakt
    pi_54035253
    Oh en ze kwamen dus pas na anderhalf uur met de versie zonder antwoorden
    pi_54037280
    En dan laten ze het wel gewoon doorgaan? Stelletje rukkers zijn het ook he
    pi_54037372
    quote:
    Op vrijdag 19 oktober 2007 09:40 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Wanneer krijgen we de uitslag in Nijmegen gemiddeld?
    Nou de vgt is rond deze tijd meestal wel bekend. Toetsen moeten in principe 4 weken na het tentamen nagekeken zijn. Meerkeuze is het vaak wel eerder, ongeveer 3e week van het blok dat je het te horen krijgt. Met open vragen duurt het veeel langer helaas.
    pi_54037379
    quote:
    Op vrijdag 19 oktober 2007 17:25 schreef intoxicated het volgende:
    Oh en ze kwamen dus pas na anderhalf uur met de versie zonder antwoorden
    Goed geregeld

Oh, en wat ik nu weer lees .
    quote:
    Resultaten voortgangstoets Leiden blijven achter
    Vanaf het vierde studiejaar scoren de Leidse geneeskunde­studenten slechter op de voortgangstoets dan hun jaargenoten uit Groningen, Nijmegen en Maastricht. Elk studiejaar neemt het verschil verder toe.

Dat blijkt uit de eerste metingen van de Leidse faculteit geneeskunde. Volgens het conceptrapport met de eerste metingen is het verschil in het vijfde en zesde jaar ‘aanmerkelijk’. De trend is zichtbaar in de resultaten van de voortgangstoets van oktober 2006, december 2006, februari 2007 en mei 2007. De Leidse ouderejaars scoren met name lager in de klinische vakken, maar ook bij de basisvakken en de gedragswetenschappelijke vakken wordt lager gescoord.

De faculteit betreurt het dat deze voorbarige resultaten zijn uitgelekt. Ze stelt zichzelf de vraag of aanpassing van het curriculum nodig is, al heeft nog geen gedetailleerde vergelijking plaatsgevonden met de andere drie universiteiten. Dit laatste is van grote betekenis, zegt Arnold Wenink, voorzitter van de Voortgangstoets Beoordelingscommissie: ‘De curricula en de onderwijs- en examenregelingen van de vier universitair medisch centra verschillen. De vergelijkbaarheid is daarmee op dit moment ten minste discutabel.’

De faculteit gaat in een volgende stap de populaties op detailniveau vergelijken. Maar ook deze uitslag zal geen absolute helderheid geven over het niveau van de Leidse student, denkt Wenink: ‘Er bestaat geen absolute maatstaf voor de score op de voortgangstoets. De relatie tussen gerapporteerde scores en de kwaliteit van afgestudeerde artsen is onbekend.’

Net als Wenink had ook Janneke Kuijken, directeur Onderwijs en Opleidingen van het LUMC, liever niet gezien dat de eerste metingen openbaar werden. Kuijken: ‘Wij kunnen nog geen goedgefundeerde conclusies trekken uit deze proefmetingen. Daarvoor moeten we eerst weten wat we precies meten en of de manier waarop we meten correct is. Over de methodologie van het onderzoek vindt nog een stevige discussie plaats.’

Mogelijk speelt een rol dat het LUMC pas sinds september 2006 actief meedoet aan de voortgangstoets, vermoedt Kuijken. De toets leefde daardoor minder binnen het LUMC en bij de studenten, een effect dat mogelijk nog na-ijlt.
    De faculteit had al langere tijd met zorg geconstateerd dat de Leidse studenten slechter scoorden op de interfacultaire voortgangstoets. Het veranderen van de vraagvorm van de toets gaf geen verbetering van de eindscore.

Stond in medisch contact

[ Bericht 75% gewijzigd door Nuna op 19-10-2007 19:30:59 ]
    pi_54081307
    Mja, we hebben idd wel vrij veel mensen die na het 2e jaar hun VGT nog niet op 6e jaars niveau durven te maken idd
    pi_54136313
    maar even een kickje;

zijn er ziekenhuizen in nederland waar ze ook scrubs dragen? Want als ik die chirurgen hier zo zie lopen lach je je echt kapot. Ziet er toch werkelijk niet uit, zo'n witte broek, lelijk wit overhemdachtigding en dan afgemaakt met de labjas.
    Volgens mij kan dat wel gepimpt
    pi_54137157
    Pimp my OR
      woensdag 24 oktober 2007 @ 17:04:26 #33
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_54138198
    Er is binnenkort weer zo'n Fulbright voorlichting over studeren in de VS.

Vorige keer waren er toch mensen heen gegaan? Welke info hebben jullie toen gekregen?
    pi_54138606
    ging voornamelijk over emigreren, werken als arts in de vs, de usmle test etc. Niet zozeer om de co-schappen in de VS.
    pi_54139351
    quote:
    Op woensdag 24 oktober 2007 15:39 schreef Repeat het volgende:
    maar even een kickje;

zijn er ziekenhuizen in nederland waar ze ook scrubs dragen? Want als ik die chirurgen hier zo zie lopen lach je je echt kapot. Ziet er toch werkelijk niet uit, zo'n witte broek, lelijk wit overhemdachtigding en dan afgemaakt met de labjas.
    Volgens mij kan dat wel gepimpt [ afbeelding ]
    Uhm volgens mij dragen ze hier in Utrecht gewoon scrubs.
    pi_54139424
    quote:
    Op woensdag 24 oktober 2007 18:00 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Uhm volgens mij dragen ze hier in Utrecht gewoon scrubs.
    tof! In leiden van die onwijs lelijke broek-shirt-jas combinaties zoals ik eerder aangaf
    pi_54140212
    quote:
    Op woensdag 24 oktober 2007 18:04 schreef Repeat het volgende:

[..]

tof! In leiden van die onwijs lelijke broek-shirt-jas combinaties zoals ik eerder aangaf
    Volgens mij hier in Nijmegen ook, ik moest er toen 1 aan bij een keizersnede.
    pi_54144484
    DTP Booster + HepA gehad vanochtend, en nu spierrrrrrrrpijn!
    pi_54144499
    ga je naar afrika
    pi_54144623
    Turkenland, 1-11 al, dus ik ben weer lekker op tijd
    pi_54144934
    Gisteren lekker gebodypaint . Erg leuk, daarna werden er nog echo's gemaakt. Eerste (en voorlopig weer laatste ) praktische werk.
    pi_54153310
    quote:
    Op woensdag 24 oktober 2007 21:46 schreef dotKoen het volgende:
    Gisteren lekker gebodypaint . Erg leuk, daarna werden er nog echo's gemaakt. Eerste (en voorlopig weer laatste ) praktische werk.
    Wat dacht je van de verpleegstage dan?
    pi_54153481
    quote:
    Op donderdag 25 oktober 2007 09:08 schreef Nuna het volgende:

[..]

Wat dacht je van de verpleegstage dan?
    Die heb ik in periode 5. Eerst nog MPV2 en 5B102. Ik hoorde van een 4e jaars uit Utrecht dat zij, ongeacht het blok, elke week vanaf het 1e jaar PKV hebben. Mogen ze in Nijmegen ook best invoeren.

Vandaag tentamen leren: heb de stof een beetje onderschat, tentamens van voorgaande jaren blijken een stuk moeilijker te zijn. En de hele tijd responiecolleges met een zekere radioloog helpen ook niet echt .
    pi_54155177
    Haha, morfologie was tof
    En tja, volgens mij hebben wij PKV pas in het derde jaar. Lijkt me wel handig, is alles nog niet zover weggezakt voor je coschappen.
    pi_54170282
    quote:
    Op donderdag 25 oktober 2007 11:11 schreef Nuna het volgende:
    Haha, morfologie was tof
    En tja, volgens mij hebben wij PKV pas in het derde jaar. Lijkt me wel handig, is alles nog niet zover weggezakt voor je coschappen.
    alleen jammer dat je moet wachten op je co-schappen
    pi_54171816
    quote:
    Op donderdag 25 oktober 2007 09:20 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Die heb ik in periode 5. Eerst nog MPV2 en 5B102. Ik hoorde van een 4e jaars uit Utrecht dat zij, ongeacht het blok, elke week vanaf het 1e jaar PKV hebben. Mogen ze in Nijmegen ook best invoeren.

Vandaag tentamen leren: heb de stof een beetje onderschat, tentamens van voorgaande jaren blijken een stuk moeilijker te zijn. En de hele tijd responiecolleges met een zekere radioloog helpen ook niet echt .
    Ik ben 3de jaars in Utrectht. Geloof me, dat praktisch onderwijs gaat je op een gegeven moment de strot uitkomen. De lessen in het begin zijn leuk. Later is het herhaling, nog meer herhaling. Het is natuurlijk wel belangrijk en je leert er veel van. Bij ons planden ze die lessen in de week voor het tentamen (plo lessen duren 3 uur). Met een beetje geluk had je dus donderdag voor het tentamen van vrijdag van 2 tot 5 uur wéér ( ) zo'n plo-les.
    pi_54172050
    quote:
    Op donderdag 25 oktober 2007 11:11 schreef Nuna het volgende:
    Haha, morfologie was tof
    Wij beginnen in jaar 3 al he, dus moeten we al vroeg beginnen. Aan het eind van jaar 1 kun je al een geheel lichamelijk onderzoek uitvoeren (Alg. Indruk, hoofd-hals, thorax, abdomen, extremiteiten(+rug) en neurologisch onderzoek). In jaar 2 worden deze dingen herhaald en krijgen we nog aanvullende onderzoeken en handelingen zoals speculum, VT, RT, hechten, venapunctie, im en sc spuiten(gelukkig hebben we deze lessen als afwisseling ). infuusprikken heb ik nog niet gehad, maar als het goed is moet ik dat binnenkort krijgen, tenzij ze de studenten onvoorbereid infusen laten prikken in de co-schappen. (19 november begin ik met interne).
    pi_54178574
    quote:
    Op donderdag 25 oktober 2007 22:29 schreef WooZ het volgende:

[..]

alleen jammer dat je moet wachten op je co-schappen
    Ohja, dat kleine detail was ik vergeten
    quote:
    Op donderdag 25 oktober 2007 23:32 schreef gohan16 het volgende:

[..]

Wij beginnen in jaar 3 al he, dus moeten we al vroeg beginnen. Aan het eind van jaar 1 kun je al een geheel lichamelijk onderzoek uitvoeren (Alg. Indruk, hoofd-hals, thorax, abdomen, extremiteiten(+rug) en neurologisch onderzoek). In jaar 2 worden deze dingen herhaald en krijgen we nog aanvullende onderzoeken en handelingen zoals speculum, VT, RT, hechten, venapunctie, im en sc spuiten(gelukkig hebben we deze lessen als afwisseling ). infuusprikken heb ik nog niet gehad, maar als het goed is moet ik dat binnenkort krijgen, tenzij ze de studenten onvoorbereid infusen laten prikken in de co-schappen. (19 november begin ik met interne).
    Oh, dat is dan wel weer tof ja! Maar goed, uiteindelijk moet iedereen toch hetzelfde kunnen. Ik ga er vanuit dat ik dat allemaal nog wel leer haha

Oeh, en straks trouwens tentamen > Genetica & Immunologie .
    pi_54234365
    Het is 0/6 hier

Als jullie tenminste deze tertium comparationis begrijpen
    pi_54235418
    quote:
    Op zondag 28 oktober 2007 23:19 schreef DDM het volgende:
    Het is 0/6 hier [afbeelding]

Als jullie tenminste deze tertium comparationis begrijpen [afbeelding]
    nee sorry
    pi_54245510
    Ohw, yes. Woensdag mijn eigen urine testen op bacterien
    pi_54246275
    quote:
    Op maandag 29 oktober 2007 15:32 schreef Nuna het volgende:
    Ohw, yes. Woensdag mijn eigen urine testen op bacterien [afbeelding]
    smerig!

Lekker met zn allen naast elkaar zitten met een potje pis op de bank?
    pi_54253698
    Zo, uitslag VGT binnen: een goed. Ben benieuwd wanneer (en hoe) we de analyse krijgen en of Leiden er weer zo slecht uit komt .

Wat ik trouwens wel zielig vind is een professor hier in Nijmegen die de naam van zijn leerstoel 'Public Health' als 'public hels' uitspreekt. Dat een heel college lang . Aan de Kapittelweg zit toch een logopedie-opleiding? Moet hij zichzelf maar even een verwijsbriefje schrijven.
    pi_54254529
    quote:
    Op maandag 29 oktober 2007 22:24 schreef dotKoen het volgende:
    Zo, uitslag VGT binnen: een goed. Ben benieuwd wanneer (en hoe) we de analyse krijgen en of Leiden er weer zo slecht uit komt .

Wat ik trouwens wel zielig vind is een professor hier in Nijmegen die de naam van zijn leerstoel 'Public Health' als 'public hels' uitspreekt. Dat een heel college lang . Aan de Kapittelweg zit toch een logopedie-opleiding? Moet hij zichzelf maar even een verwijsbriefje schrijven.
    moet jij niet bij de uittro zitten?
    pi_54255185
    quote:
    Op maandag 29 oktober 2007 22:57 schreef WooZ het volgende:

[..]

moet jij niet bij de uittro zitten?
    Ehh, heb de intro gemist (nageplaatst) en niet meer de moeite genomen om me bij een intro-groepje naar binnen te werken en ik had heb ook nog een kamer bekeken vanavond.
    pi_54258305
    quote:
    Op maandag 29 oktober 2007 16:17 schreef Repeat het volgende:

[..]

smerig!

Lekker met zn allen naast elkaar zitten met een potje pis op de bank?
    Nee, je moet thuis zo'n stick (met zo'n voedingsbodem eraan) in je potje steken . Echt, ik durf niet
    pi_54265568
    quote:
    Op maandag 29 oktober 2007 23:18 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Ehh, heb de intro gemist (nageplaatst) en niet meer de moeite genomen om me bij een intro-groepje naar binnen te werken en ik had heb ook nog een kamer bekeken vanavond.
    Heb je een punt

Mijn eerste zso gaat ook over publich health
    pi_54322456
    Ik heb een casus waarbij de diagnose FSHD is gesteld. Dit is bepaald door 'een bloedonderzoek dat alleen in Leiden plaats kan vinden'. Iemand enig idee welke dat is?
    pi_54355601
    fascioscapulohumorale dystrofie.

Even googlen, joh!

http://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/spier/FSHD.php
    pi_54355625
    Trouwens, creatinekinase kun je in elk ziekenhuis meten :p
    pi_54357237
    zal wel om die pcr gaan ofzo, alhoewel me dat ook niet zo bijzonder lijkt.
    pi_54402981
    quote:
    Op zondag 4 november 2007 14:36 schreef Alleslijm het volgende:
    Trouwens, creatinekinase kun je in elk ziekenhuis meten :p
    Nog belangrijker dan dat, is dat het gewoon zo aspecifiek is.

Het gaat denk ik om het genetisch onderzoek. Elke UMC heeft zijn eigen specialiteiten.
    pi_54458610
    flink soggen, jeweetzelf
      donderdag 15 november 2007 @ 19:30:37 #64
    157826 Heinekenner
    je bent wat je weet
    pi_54632705
    Morgen volgend tentamen....

Vorig tentamen gelukkig afgesloten met een 7
    haat het niet dan schaad het niet...
    pi_54690733
    Mwhehe, leuke ervaring: Met anonieme patiëntgegevens een X-thorax aanvragen.
    Radiologen stonden even moeilijk te overleggen, voordat er eentje naar de wachtruimte liep en zei: Ja, ik snap het zelf ook niet, maar ik zoek meneer of mevrouw "7qx88HL-blablabla", geboren op 01-01-1980
    pi_54691656
    Alles gehaald vorig blok Was ook een leuk blok, veel anatomie en Geneeskundig proces etc.

Alleen dit blok gaat alleen maar over Celbiologie, onderzoek en statistiek. Het is zo ongelofelijk saai, ik kan me totaal niet motiveren om wat te doen. Iemand tips?
    pi_54695733
    quote:
    Op zondag 18 november 2007 12:09 schreef intoxicated het volgende:
    Mwhehe, leuke ervaring: Met anonieme patiëntgegevens een X-thorax aanvragen.
    Radiologen stonden even moeilijk te overleggen, voordat er eentje naar de wachtruimte liep en zei: Ja, ik snap het zelf ook niet, maar ik zoek meneer of mevrouw "7qx88HL-blablabla", geboren op 01-01-1980 [afbeelding]
    ik snap het ook niet
    quote:
    Op zondag 18 november 2007 12:59 schreef MaxC het volgende:
    Alles gehaald vorig blok [afbeelding] Was ook een leuk blok, veel anatomie en Geneeskundig proces etc.

Alleen dit blok gaat alleen maar over Celbiologie, onderzoek en statistiek. Het is zo ongelofelijk saai, ik kan me totaal niet motiveren om wat te doen. Iemand tips?
    Leuke combinatie, celbiologie en statistiek in 1 blok
      maandag 19 november 2007 @ 17:36:59 #68
    85514 ralfie
    !Yvan eht nioj
    pi_54720120
    quote:
    Op zondag 18 november 2007 12:59 schreef MaxC het volgende:
    Alles gehaald vorig blok Was ook een leuk blok, veel anatomie en Geneeskundig proces etc.

Vroeger had ik daar de spits en de metro voor. Tegenwoordig zijn er al snel 5 á 6 gratis krantjes met nieuws en puzzels waar je menig saai college mee kunt vullen
      dinsdag 20 november 2007 @ 14:05:43 #69
    197786 Asics-DS
    op naar de 1:08
    pi_54737907
    Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik zal me nog wel even netjes voorstellen in het 'stel je voor topic' (ik moet m alleen nog even zoeken).

Hier zal ik dan maar meteen mijn probleem op tafel leggen.
    Vorig jaar heb ik examen gedaan met 't profiel E & Mmet Biologie 1,2 in mijn vrije deel. Dit is heel goed gegaan (geen onvoldoendes en gemiddeld 7.2 op mn eindlijst). Nu volg ik de vakken natuurkunde 1, scheikunde 1 en wiskunde B1 in volwassenonderwijs (avondschool ). Het doel ik om volgend jaar in Nijmegen Geneeskunde te studeren of een min of meer soortgelijke opleiding.
    Probleem: Biologie van vorig jaar Scheikunde ---- Natuurkunde Wiskunde B1 . Je voelt m al aankomen: twee onvoldoende in het profiel gaat niet werken.
    Het is misschien nog vrij vroeg in het jaar, maar ik voel al aan dat natuurkunde en wiskunde echt niet gaan lukken. Ik ben er absoluut niet goed in. Daarnaast doe ik 3 jaar in één voor eerder genoemde drie vakken. We hebben net de onderwerpen van de 4e (!) klas gehad en ik heb kansloos gefaald. Het wordt dus alleen nog maar moeilijker . Ik vrees dus dat dit 2 onvoldoende in het profiel N & G gaan worden, waardoor ik niet toegelaten zal worden tot een opleiding als geneeskunde, omdat ik in feite gezakt ben voor N & G.
    Nu mijn vraag: wat zijn de opties? Is er een manier om toch toegelaten te worden voor geneeskunde, biomedische wetenschappen (etc.) ? Of kan ik andere opleidingen volgen om vervolgens alsnog toegelaten te worden?
    Misschien is het 't best om even met een universiteit te bellen, maar ik hoop dat jullie me alvast op weg kunnen helpen.

Sorry voor 't lange verhaal.
    pi_54738031
    Dat voorstel topic bestaat iig niet en over die vakken, dat is lastig. Zo heb je wel decentrale selectie bv maar dan moet je volgens mij alsnog aan de eisen voldoen. Er zit volgens mij niet veel anders op dan die vakken proberen te halen, die eisen zijn er voor iedereen. Succes iig.
    pi_54738924
    je kunt er ook gewoon nog een jaar extra over doen in het vavo
    pi_54740211
    Gewoon heel hard werken, de eerste paar maanden zijn natuurlijk vreselijk moeilijke als je de basis van exacte vakken mist. Als je een half jaartje bezig bent valt alles wat op zijn plek en moet het wel goed komen!
      dinsdag 20 november 2007 @ 17:15:43 #73
    197786 Asics-DS
    pi_54741595
    Hmm, geen voorsteltopic? Heb ik Fok! forum toch een beetje overschat

Dus dat wordt gewoon keihard werken voor natuur- en wiskunde. Maffe vakken vind ik t. Ik vind 't allemaal niet zo logisch als ze beweren :[
    Toch, mn zus heeft fysiotherapie (havo, C & M) gedaan en is nu begonnen met biomedische wetenschappen. Zijn er niet meer van dit soort opties?
    pi_54745949
    Je kunt natuurlijk een HBO propedeuse halen en meedoen met de loting (!) voor BMW in Nijmegen. Geen idee of dit mag, bij Geneeskunde mag je namelijk niet meer met een propedeuse meeloten.

Vervolgens BMW afmaken en dan alsnog, zonder loting, beginnen aan Geneeskunde in Nijmegen. Er zijn namelijk per jaar een paar plaatsen voor BMW'ers (wel bachelor) in Nijmegen die dmv motivatiebrieven etc mogen beginnen aan gnk. Maarja, dat is wel een erg grote gok natuurlijk

Ik zou gewoon doorbijten en toch die certificaten proberen te halen..
    pi_54758259
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 17:15 schreef Asics-DS het volgende:
    Dus dat wordt gewoon keihard werken voor natuur- en wiskunde. Maffe vakken vind ik t. Ik vind 't allemaal niet zo logisch als ze beweren :[
    Nou die twee vakken zijn wel logisch hoor, als dat niet zo op jou overkomt ligt dat of aan jou en/of aan degenen die het (niet kunnen) uitleggen. Zorg ervoor dat het goed wordt uitgelegd en als je het nog niet snapt zoek iemand die het wel goed kan uitleggen.
      woensdag 21 november 2007 @ 13:53:22 #76
    197786 Asics-DS
    pi_54759764
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 20:22 schreef Nuna het volgende:
    Je kunt natuurlijk een HBO propedeuse halen en meedoen met de loting (!) voor BMW in Nijmegen. Geen idee of dit mag, bij Geneeskunde mag je namelijk niet meer met een propedeuse meeloten.

Vervolgens BMW afmaken en dan alsnog, zonder loting, beginnen aan Geneeskunde in Nijmegen. Er zijn namelijk per jaar een paar plaatsen voor BMW'ers (wel bachelor) in Nijmegen die dmv motivatiebrieven etc mogen beginnen aan gnk. Maarja, dat is wel een erg grote gok natuurlijk

Ik zou gewoon doorbijten en toch die certificaten proberen te halen..
    Haha, ik zou inderdaad een nogal onzekere toekomst tegemoet gaan (als ik alles zo op een rijtje zie).

En ja, tuurlijk zijn die vakken zo logisch als maar kan, maar ik zie het vaak niet. Aan goede uitleg geen gebrek, maar het probleem zit in de hoeveelheid stof die ik 'even' moet leren voor een toets. Ze snijden zo 15 wiskunde onderwerpen aan. En voor iemand die gewoon inzicht mist (ik dus ) is dat gewoon teveel van het goede. Bepaalde verbanden, voorwaarden en regels zie ik gewoon niet, terwijl het voor een ander zo logisch als wat is.
    Jammer dat ze niet kijken naar de vakken die écht relevant zijn voor je opleiding, als biologie en scheikunde. Maar ja, die regels zijn er nu eenmaal.
    pi_54759930
    quote:
    Op woensdag 21 november 2007 13:53 schreef Asics-DS het volgende:

[..]

Haha, ik zou inderdaad een nogal onzekere toekomst tegemoet gaan (als ik alles zo op een rijtje zie).

En ja, tuurlijk zijn die vakken zo logisch als maar kan, maar ik zie het vaak niet. Aan goede uitleg geen gebrek, maar het probleem zit in de hoeveelheid stof die ik 'even' moet leren voor een toets. Ze snijden zo 15 wiskunde onderwerpen aan. En voor iemand die gewoon inzicht mist (ik dus ) is dat gewoon teveel van het goede. Bepaalde verbanden, voorwaarden en regels zie ik gewoon niet, terwijl het voor een ander zo logisch als wat is.
    Jammer dat ze niet kijken naar de vakken die écht relevant zijn voor je opleiding, als biologie en scheikunde. Maar ja, die regels zijn er nu eenmaal.
    doe er dan gewoon 2 jaar over zei ik al en als je het niet kunt dat kan je net zo goed nu al kappen
    pi_54761548
    quote:
    Op woensdag 21 november 2007 14:00 schreef WooZ het volgende:

[..]

doe er dan gewoon 2 jaar over zei ik al en als je het niet kunt dat kan je net zo goed nu al kappen
    Hm, wil je wat komma's en punten lenen WooZ?
    pi_54761953
    quote:
    Op woensdag 21 november 2007 15:05 schreef Nuna het volgende:

[..]

Hm, wil je wat komma's en punten lenen WooZ?
    Voor 'en' hoort geen komma.

pi_54763312
    quote:
    doe er: dan gewoon, 2 jaar over... zei ik al en als, je het niet kunt.... dat kan je net zo goed nu al kappen!!!
      donderdag 22 november 2007 @ 18:41:41 #81
    197786 Asics-DS
    pi_54786270
    Ik ben/ga voor de volgende toets echt aan de bak. Als het dan nog niet goed gaat, moet ik maar een andere weg zoeken.

Thx anyway, en succes met de opleiding natuurlijk
    pi_54795698
    Oh, Repeat, ik dacht even voor een seconde dat jij dit topic gemaakt had

En straks tentamen
    pi_54799779
    ja die vuile hond heeft al een tijd geleden mn avatar gejat
    pi_54800475
    Dat denk ik ook steeds met die rare topics
    pi_54800944
    quote:
    Op vrijdag 23 november 2007 12:47 schreef Repeat het volgende:
    ja die vuile hond heeft al een tijd geleden mn avatar gejat
    Hoog tijd dat Dr. A.W. terug in jouw avatar komt
    pi_54801807
    Jaaaaa blok 1 gehaald Pfew, hoef ik tenminste niks in de kerstvakantie te doen

Ik had 77 punten en 76 was een voldoende
      maandag 26 november 2007 @ 19:15:31 #87
    157826 Heinekenner
    je bent wat je weet
    pi_54852427
    quote:
    Op vrijdag 23 november 2007 14:32 schreef MaxC het volgende:
    Jaaaaa blok 1 gehaald Pfew, hoef ik tenminste niks in de kerstvakantie te doen

Ik had 77 punten en 76 was een voldoende
    [Moraalridder] Daar moet je niet al te trots op te zijn [/Moraalridder]
    pi_54852519
    Ach, blijkbaar vind MaxC dat hij met een 6'je ook wel een goede dokter wordt
    pi_54857743
    UvA eerstejaars meldt zich! Heerlijke studie, alleen soms nog wel erg theoretisch. Wij hebben op woensdag KLOP dagjes (klinisch lijn onderwijs propedeuse) en dan zie je de hele dag patienten die een afwijking hebben die te maken heeft met de stof van die week. Vind ik een erg mooie vorm van onderwijs. Zo hebben wij het nu over ureumcyclus en citroenzuurcyclus enzo. Die KLOPdagen maken het allemaal goed te doen!

Dat wou ik even kwijt over de UvA! Volgens mij zijn we ondervertegenwoordigd hier.
    Door vragen te stellen, creeer je antwoorden
    pi_54858199
    quote:
    Op maandag 26 november 2007 19:19 schreef Nuna het volgende:
    Haha, normaal streef ik altijd naar een 7/8 maar ik kwam bij de toets een half uur te laat en kon me totaal niet concentreren
    pi_54859553
    quote:
    Op maandag 26 november 2007 19:19 schreef Nuna het volgende:
    Met hem heel veel Nederlanders overigens

Ik overigens niet, ik zal overigens wel moeten wil ik ooit tot mijn master worden toegelaten, aangezien ze daar tegen een 6jes cultuur zijn en dus moet je wel een hele goede motivatie kunnen geven wil je naar binnen komen met gemiddeld een 6.

Overigens zegt een hoog cijfer als arts natuurlijk nog niet zoveel over zijn kundigheid, want hij of zij kan misschien wel super slim zijn, maar totaal niet geschikt om met mensen om te gaan

[ Bericht 7% gewijzigd door Spyronius op 26-11-2007 23:37:55 ]
    pi_54860545
    Bovendien had ik wel een 9 voor een practicum toets en een 'goed' voor Medische gespreksvoering.
    pi_54865608
    quote:
    Op maandag 26 november 2007 23:32 schreef Spyronius het volgende:

Overigens zegt een hoog cijfer als arts natuurlijk nog niet zoveel over zijn kundigheid, want hij of zij kan misschien wel super slim zijn, maar totaal niet geschikt om met mensen om te gaan
    Haha dat zeg ik ook niet. Maar andersom werkt het ook niet. Als je heel goed met mensen om kunt gaan, maar totaal niet kundig bent word je ook geen goede arts.

Dus ik streef naar een 8, maar met een 7 ben ik ook wel tervreden .
    pi_54886261
    Hmz, waarom moeten type 4 overgevoeligheidsreacties zo lang duren... 24 uur geleden een Mantoux gehad, nu nog niks te zien/voelen (moet bewijzen dat m'n BCG 2 jaar geleden echt heeft gewerkt ).
    pi_54905931
    wtf? BCG gekregen waarom? 2 jaar geleden nota bene. BCG was toen ook al achterhaald. BCG werkt alleen tegen tb-meningitis (voor kinderen tot 5 jaar).
    pi_54906350
    Waarom idd In Leiden werd je alleen in het eerste jaar ge-mantouxed om te testen, maar verder niks.

Vertel!
    pi_54908790
    De BCG was een toelatingseis voor onderwijs in Zweden, waar je o.a. obducties deed. Redelijk overdreven inderdaad, maar ze hebben daar echt bij iedereen het vaccinatiecertificaat èn het BCG-litteken gecontroleerd, dus er was niet onderuit te komen. Dus ik vrees dat ik de rest van m'n werkzame leven veroordeeld ben tot de jaarlijkse X-thorax of de Quantiferon

En in het kader van een onderzoekje dat bij Mantoux-positieve personen (na latente infectie of BCG) wordt gehouden moest ik nu dus even een Mantoux ondergaan
    pi_54915725
    Nou bummer... Hij is (nu na 48 uur) wel enigszins zichtbaar rood geworden en als je voelt dan merk je ook wel dat het 'iets harder' is dan normaal, maar zo'n enorme ulcererende unit als je in alle boeken ziet is het dus niet geworden
      dinsdag 4 december 2007 @ 20:33:49 #99
    85514 ralfie
    !Yvan eht nioj
    pi_55043172
    druk hier. Allemaal druk aan het studeren?
    pi_55054092
    Nou nou, poe poe, die VGT was weer uitdagend

pi_55054137
    valt me mee dat nu pas de eerste reactie is.

Ik had eerder moeten reageren!
    pi_55055122
    Ik moet zeggen, nu ik als eerstejaars de eerste meetellende VGT gemaakt heb, best lullig voelt als je 140 maal het vakje onder ? moet aankruisen.
    pi_55055871
    Ha, als je er 60 hebt ingevuld en daarvan 3 kwart goed hebt, heb je als eerstejaars al genoeg punten voor een 3e, evt zelfs 4e, jaars VGT.
    pi_55056688
    De eerste van het 3e jaar had je gehaald met 12%. Reken maar uit
    Vroeger stond op blackboard wat je moest halen per jaar, nu niet meer, maar ik weet nog dat voor jaar 6 ongeveer 25% genoeg was

Overigens vind ik het zo idioot dat je alle vraagtekens apart moet aankruisen. Ze kunnen het toch wel zo verwerken dat geen invoer automatisch als een ? geldt
    pi_55057376
    quote:
    Op woensdag 5 december 2007 13:49 schreef Repeat het volgende:

Overigens vind ik het zo idioot dat je alle vraagtekens apart moet aankruisen. Ze kunnen het toch wel zo verwerken dat geen invoer automatisch als een ? geldt [ afbeelding ]
    geen invoer is ook automatisch een vraagteken. Echter is de kans op leesfouten door de computer door het invullen van een vraagteken een stuk lager
    pi_55057680
    quote:
    Op woensdag 5 december 2007 12:38 schreef dotKoen het volgende:
    Ik moet zeggen, nu ik als eerstejaars de eerste meetellende VGT gemaakt heb, best lullig voelt als je 140 maal het vakje onder ? moet aankruisen.
    Haha, zo voelde het hier ook ja.. Ik heb nu maar 38 vragen beantwoord, dus hopen dat ik er daar wel een flink aantal van goed heb. Ik vind het trouwens stom dat de eerste niet meetelt, daar had ik een G voor!
    pi_55061123
    quote:
    Op woensdag 5 december 2007 13:49 schreef Repeat het volgende:
    De eerste van het 3e jaar had je gehaald met 12%. Reken maar uit [ afbeelding ]
    Vroeger stond op blackboard wat je moest halen per jaar, nu niet meer, maar ik weet nog dat voor jaar 6 ongeveer 25% genoeg was [ afbeelding ]
    Haha meen je niet, ik heb nu al 36%
    pi_55061300
    quote:
    Op woensdag 5 december 2007 17:07 schreef Nuna het volgende:

[..]

Haha meen je niet, ik heb nu al 36%
    dat klopt ook niet, want ik weet niet of ze in leiden nu meedoen met nijmegen groningen maastricht, maar ik moet nu al 20% halen, en aan het eind van jaar 6 zal dat ongeveer het dubbele zijn, dus rond de 40-45%
    pi_55061443
    Ik wou net zeggen, lijkt me sterk dat ik al op zesdejaars niveau zit .
      woensdag 5 december 2007 @ 18:54:42 #110
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_55062516
    In Amsterdam doen we ook tegenwoordig aan de VGT. Ik hoefde voor de eerste van dit jaar inderdaad een ruime 11% maar te halen voor een V.
    pi_55062825
    quote:
    Op woensdag 5 december 2007 17:14 schreef WooZ het volgende:

[..]

dat klopt ook niet, want ik weet niet of ze in leiden nu meedoen met nijmegen groningen maastricht, maar ik moet nu al 20% halen, en aan het eind van jaar 6 zal dat ongeveer het dubbele zijn, dus rond de 40-45% [afbeelding]
    owja klopt, dat was natuurlijk nog die vgt van alleen Leiden. Zal nu idd wel veranderd zijn.
    pi_55064480
    Ik had er 17 ingevuld maar volgens mij is 2% een voldoende ofzo

De eerste had ik al 8% (die telde niet mee )
    pi_55064695
    Nog even en dan eindelijk beginnen in het azm. Dat op school zitten begint ook te vervelen
    pi_55068127
    Deze VGT vond ik makkelijker dan de vorige.

130 ingevuld
    I feel kinda Locrian today
    pi_55070990
    Ik dacht nl bij vraag 149 antwoord D goed was...

De rechter n. abducent innerveert toch gewoon de rechter m. rectus lateralis?

Als de rechter zenuw dan uitvalt, dan ga je met je rechteroog naar je neus kijken en dus wil je dan toch je hoofd naar rechts draaien zodat je ogen weer op 1 lijn komen??
    pi_55071443
    quote:
    Op donderdag 6 december 2007 01:57 schreef Repeat het volgende:
    Ik dacht nl bij vraag 149 antwoord D goed was...

De rechter n. abducent innerveert toch gewoon de rechter m. rectus lateralis?

[ afbeelding ]

Als de rechter zenuw dan uitvalt, dan ga je met je rechteroog naar je neus kijken en dus wil je dan toch je hoofd naar rechts draaien zodat je ogen weer op 1 lijn komen??
    pi_55084817
    Ik snap trouwens niet dat 166, A is. Ik dacht 100% zeker aan C
    Hoe veel loopt het trouwens op per keer?

Onze eerste VGT was 1,6 %. Ik heb nu 2,2 % gehaald. Zal d'r wel om spannen
    pi_55085754
    Nee 166 is toch echt A.

Teken maar een kruistabelletje voor jezelf
    pi_55089427
    Ja dat doe ik altijd fout Ik denk steeds dat 't , het aantal echte zieken zijn in de positieve testen. Maar gaat dus om waar de ziekte aanwezig is en het aantal keer dat de test dan positief is. Komende 6 jaar die vragen maar overslaan
    pi_55091695
    quote:
    Op donderdag 6 december 2007 20:20 schreef Repeat het volgende:
    Nee 166 is toch echt A.

Teken maar een kruistabelletje voor jezelf

sens. = aantal mensen dat ziek is en positieve test heeft
    spec. = aantal mensen dat niet ziek is en negatieve test heeft
    pi_55096660
    quote:
    Op vrijdag 7 december 2007 00:17 schreef starla het volgende:

[..]

sens. = aantal mensen dat ziek is en positieve test heeft
    spec. = aantal mensen dat niet ziek is en negatieve test heeft

pi_55115262
    Heuj! Tweede blok weer in de pocket Vrijdag tentamen stofwisseling en daarna eindelijk door naar een neuroblok..
    pi_55115320
    quote:
    Op vrijdag 7 december 2007 10:59 schreef Nuna het volgende:

[..]

[afbeelding]

[afbeelding]
    Met alleen deze tabel kan je natuurlijk nog niets berekenen als je er niet bijzet op welke as de ziekte staat en op welke as de test
    pi_55122575

Sensitiviteit is het percentage mensen dat ziek (Z) is en positieve test heeft. Totaal 200 mensen die ziek zijn, daarvan hebben 100 mensen een positieve test dus: a/a+c = 100/(100+100) = 50%

Specificiteit is het percentage mensen dat niet ziek (NZ) is en een negatieve test heeft. Totaal 1000 mensen die niet ziek zijn, daarvan hebben 700 een negatieve test dus: d/b+d = 700/(300+700) = 70%

Postitief voorspellende waarde is het percentage mensen met een positieve test dat de ziekte ook daadwerkelijk heeft. Totaal 400 mensen met een positieve test, daarvan zijn er 100 ziek dus:
    a/a+b = 100/(100+300) = 25%

Negatief voorspellende waarde is het percentage mensen met een negatieve test dat de ziekte niet heeft. Totaal 800 mensen met een negatieve test, daarvan zijn er 700 niet ziek dus:
    d/c+d = 700/(100+700) = 88%

Dus:
    Antwoord A is goed
    Antwoord B slaat nergens op
    Antwoord C is positief en negatief voorspellende waarde
    Antwoord D is gewoon fout, 300/400 is geen 50%

Zou me niets verbazen of wordt deze vraag niet meegerekend, omdat er een fout staat in
    antwoord D.
      zaterdag 8 december 2007 @ 14:14:40 #125
    19350 gohan16
    Inmiddels 26
    pi_55123936
    Shit man, de tijd vliegt als je co-schap loopt...
    pi_55130464
    quote:
    Op vrijdag 7 december 2007 23:45 schreef Repeat het volgende:

[..]

Met alleen deze tabel kan je natuurlijk nog niets berekenen als je er niet bijzet op welke as de ziekte staat en op welke as de test
    Oh, ik dacht dat het algemeen bekend was dat de zieken/nietzieken bovenaan stonden en de testuitslag links

Trouwens, nog een vraag over de vgt. Heparine lost een trombus toch op? En niet dat het wordt gegeven om de groei te remmen?
    pi_55130686
    quote:
    Op zaterdag 8 december 2007 19:53 schreef Nuna het volgende:

[..]

Oh, ik dacht dat het algemeen bekend was dat de zieken/nietzieken bovenaan stonden en de testuitslag links [afbeelding]

Trouwens, nog een vraag over de vgt. Heparine lost een trombus toch op? En niet dat het wordt gegeven om de groei te remmen?
    Nee lost het niet op. Het zorgt er idd alleen voor dat het niet verder gaat. Trombolyse middellen moet je hebben om een stolsel op te lossen. streptokinase ofzo.
    pi_55131125
    Wat Repeat zegt; Heparine is een anticoagulans, dus geen trombolyticum zoals streptokinase, reteplase etc.
    pi_55141159
    Die vraag was idd wel nasty voor veel mensen
    pi_55294813
    Vraagje tussendoor:
    Aan welke universiteiten mogen studenten zelf snijden tijdens anatomiepractica, en aan welke niet?
    Ik heb nl. een familielid die zijn lichaam wil schenken aan een anatomisch instituut, maar het leek ons niet zo'n prettig idee dat zijn lichaam bij het eerste de beste snijzaalpracticum helemaal aan gort wordt gesneden. Dus wilden we een universiteit uitkiezen waar daar geen kans op is.

Ik ben er overigens van op de hoogte dat veel instituten inmiddels geen nieuwe inschrijvingen meer accepteren.
    pi_55295025
    Volgens mij wordt er sowieso niet door studenten gesneden hoor. Alleen Chirurgen(en in opleiding) en die mensen die in de snijzaal werken, die bewerken het lichaam zonder aan flarden te snijden en met heel veel respect en kunde.

Als studenten het doen, dan zijn het min. 4ejaars en wordt er eerst heel veel getrainend hoor

Hoef je echt geen zorgen over te maken!

Het is heus niet dat de lijken langs een lopende band binnenkomen, even 1 practicum wordt gebruikt en in de prullenbak gesmeten. Sommige 'preparaten' gaan wel 20+ jaar mee
    pi_55295109
    Zijn studenten die één geneeskunde-vak krijgen ook welkom ?
    Gerechtelijke geneeskunde (& criminalistiek) hier dan .

Thanatologie en traumatologie enzo...
    pi_55295282
    quote:
    Op zaterdag 15 december 2007 18:20 schreef MaxC het volgende:
    Volgens mij wordt er sowieso niet door studenten gesneden hoor. Alleen Chirurgen(en in opleiding) en die mensen die in de snijzaal werken, die bewerken het lichaam zonder aan flarden te snijden en met heel veel respect en kunde.

Als studenten het doen, dan zijn het min. 4ejaars en wordt er eerst heel veel getrainend hoor [afbeelding]

Het is heus niet dat de lijken langs een lopende band binnenkomen, even 1 practicum wordt gebruikt en in de prullenbak gesmeten. Sommige 'preparaten' gaan wel 20+ jaar mee
    Hebben jullie pech dan, met "demonstratiepractica"

In Leiden doen we veel aan zelf snijden hoor. In het 2e jaar krijg je ook een heel lichaam waar je aan begint met de huid er nog op en zo de diepte in werkt.
    pi_55295863
    quote:
    Volgens mij wordt er sowieso niet door studenten gesneden hoor.
    Oh jawel hoor, in Rotterdam zelfs al het eerste jaar (na een maand ofzo al) .
    In Nijmegen snijden we ook niet, alleen student-assistenten preparen de lichamen of de docenten zelf. En idd, sommige preparaten gaan wel meer dan 20 jaar mee.
    pi_55296859
    quote:
    Op zaterdag 15 december 2007 19:00 schreef Nuna het volgende:

[..]

In Nijmegen snijden we ook niet, alleen student-assistenten preparen de lichamen of de docenten zelf. En idd, sommige preparaten gaan wel meer dan 20 jaar mee.
    in de 3e week gingen we snijden. (EUR)
    pi_55298932
    quote:
    Op zaterdag 15 december 2007 18:30 schreef Repeat het volgende:
    [..]

In Leiden doen we veel aan zelf snijden hoor. In het 2e jaar krijg je ook een heel lichaam waar je aan begint met de huid er nog op en zo de diepte in werkt.
    Hmja... 'tis leuk om erop terug te kijken, beetje als een ontgroening Maar op het moment zelf had ik toch liever gewoon een demo gehad. 4 uur lang snijden, 6 sessies lang, kwam me aardig m'n strot uit na een tijdje.
    pi_55301786
    quote:

Als studenten het doen, dan zijn het min. 4ejaars en wordt er eerst heel veel getrainend hoor

Hmm ik heb tot nu toe ook alleen maar demonstratiepractica gehad, maar ik heb deze week een vers snijsetje gehaald. Het zal hier dus binnenkort wel beginnen.
    pi_55307099
    quote:
    Op zaterdag 15 december 2007 20:47 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Hmja... 'tis leuk om erop terug te kijken, beetje als een ontgroening [afbeelding] Maar op het moment zelf had ik toch liever gewoon een demo gehad. 4 uur lang snijden, 6 sessies lang, kwam me aardig m'n strot uit na een tijdje.
    Vind ik niet. Demo's lijken me ook ongelofelijk saai, je ziet hetzelfde, maar mag dan alleen maar kijken.

En IMO hoort het gewoon bij geneeskunde. Het is echt een vast onderdeel en iedereen weet dit ook (vragen op verjaardagen ed)
    pi_55314596
    Woensdag heb ik m'n eerste demo van een autopsie... Is dat bij jullie de eerste keer een beetje gegaan? Kan mij inbeelden dat 't de eerste keer tamelijk degou is, niet?
    pi_55323865
    quote:
    Op zaterdag 15 december 2007 19:00 schreef Nuna het volgende:

[..]

Afgelopen donderdag had ik nog een stoffelijk overschot van een vrouw die in '86 het loodje heeft gelegt.

Maar hier in utrecht wordt er volgens mij ook nog door studenten in gesneden.
    pi_55351191
    quote:
    Op zondag 16 december 2007 16:19 schreef Maidenfan het volgende:
    Woensdag heb ik m'n eerste demo van een autopsie... Is dat bij jullie de eerste keer een beetje gegaan? Kan mij inbeelden dat 't de eerste keer tamelijk degou is, niet?
    Een obductie kan nasty zijn ja. Het is echt heel anders dan bij anatomie. Het is ook veel persoonlijker, omdat je als co-assistent/arts de patient gekend hebt.
    pi_55351647
    quote:
    Op zaterdag 15 december 2007 18:30 schreef Repeat het volgende:

[..]

In Maastricht kunnen we ons daar al in het eerste jaar voor inschrijven (cursus van 13 weken).
    pi_55357365
    Ik voel me achter gesteld
    pi_55357484
    Eerlijk gezegd hoef ik helemaal niet te snijden.
    Bij ons mag je alles wel aanraken, voelen etc. Genoeg om de dingen te zien die je niet in je boeken terugvindt. Als ik per se wil snijden, dan komt dat heus nog wel
    pi_55357825
    quote:
    Op dinsdag 18 december 2007 00:26 schreef DDM het volgende:

[..]

Een obductie kan nasty zijn ja. Het is echt heel anders dan bij anatomie. Het is ook veel persoonlijker, omdat je als co-assistent/arts de patient gekend hebt.
    Dat lijkt mij opzich ook wel, bij anatomie doet zo'n stoffelijk overschot me helemaal niets, maar als je met iemand een soort van band hebt, als je hem in iedergeval ooit gezien/mee gesproken hebt, lijkt me dat inderdaad toch even iets anders.
    pi_55360771
    quote:
    Op dinsdag 18 december 2007 11:52 schreef Nuna het volgende:
    Eerlijk gezegd hoef ik helemaal niet te snijden.
    Bij ons mag je alles wel aanraken, voelen etc. Genoeg om de dingen te zien die je niet in je boeken terugvindt. Als ik per se wil snijden, dan komt dat heus nog wel [afbeelding]
    Dat zegt iedereen over dingen die ze niet kunnen doen;

"maar ookal zou het kunnen, ik hoef het helemaal niet hoooor"

pi_55362176
    Nou aboeiender dan die snijzaal practica bij ons kunnen ze iig niet zijn, ik had liever snijpractica gehad de afgelopen jaren

Maar ik heb net goedkeuring voor m'n wetenschappelijke stage gekregen, nu nog ff een reactie van de examencommissie en dan weet ik of alles doorgaat
    pi_55362538
    quote:
    Op dinsdag 18 december 2007 14:11 schreef Repeat het volgende:

[..]

Dat zegt iedereen over dingen die ze niet kunnen doen;

"maar ookal zou het kunnen, ik hoef het helemaal niet hoooor"

Het zou wel leuker zijn, maar echt een toegevoegde waarde heeft het niet
    pi_55365570
    quote:
    Op dinsdag 18 december 2007 15:20 schreef Nuna het volgende:

[..]

Het zou wel leuker zijn, maar echt een toegevoegde waarde heeft het niet
    Ja want een beetje ervaring met een scalpel is natuurlijk zinloos als arts in spe
    pi_55365619
    quote:
    Op dinsdag 18 december 2007 17:17 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Ja want een beetje ervaring met een scalpel is natuurlijk zinloos als arts in spe
    Mwoah, dat zeg ik, als ik chirurg wil worden komt dat heus wel .
    Maar dat wil ik toch niet
    pi_55372434
    quote:
    Op dinsdag 18 december 2007 17:19 schreef Nuna het volgende:

[..]

Mwoah, dat zeg ik, als ik chirurg wil worden komt dat heus wel .
    Maar dat wil ik toch niet
    Wat wil jij worden dan?
    pi_55401351
    Arm muisje
      woensdag 19 december 2007 @ 23:51:29 #153
    157826 Heinekenner
    je bent wat je weet
    pi_55405045
    Bijna vakantie

Ik ben er zojuist trouwens achtergekomen dat ik nog nooit in mijn leven zo lang een aantal weken studie heb gehad zonder vakantie tussendoor te hebben. (16 weken achter elkaar).
    pi_55405704
    quote:
    Op woensdag 19 december 2007 23:51 schreef Heinekenner het volgende:
    Bijna vakantie

Ik ben er zojuist trouwens achtergekomen dat ik nog nooit in mijn leven zo lang een aantal weken studie heb gehad zonder vakantie tussendoor te hebben. (16 weken achter elkaar).
    Hoe gaat het leren?
    pi_55419816
    Ik had vannochtend bloktoets, ik had hem wel voldoende gemaakt maar zie nu dat er heel veel fouten in staan --> veel vragen vallen weg --> ik hoog cijfer

Nu kerstvakantie, dit is trouwens ook de 1e keer in mijn leven dat ik zo lang bezig ben geweest zonder vakantie. Vanavond Feesten!!
    pi_55424000
    Pfff, morgen bloktoets en ik heb er echt HE-LE-MAAL geen zin in... Ik denk dat ik het studeren maar voor gezien hou, meer zal ik er nu toch niet meer in krijgen.
    pi_55424042
    Blok borst is ook niet alles
    pi_55433016
    quote:
    Op donderdag 20 december 2007 20:00 schreef Repeat het volgende:
    Blok borst is ook niet alles
    Blok borst? Wat moet ik mij daar bij voorstellen? De gehele thorax? Dus anatomie, fysiologie etc!?
    pi_55433819
    quote:
    Op vrijdag 21 december 2007 02:08 schreef DDM het volgende:

[..]

Blok borst? Wat moet ik mij daar bij voorstellen? De gehele thorax? Dus anatomie, fysiologie etc!?
    alleen de mammae
    pi_55438808
    quote:
    Op vrijdag 21 december 2007 02:08 schreef DDM het volgende:

[..]

Hart en longen, ecg's, ritmestoornissen, klepafwijkingen, pneumonie, copd, astma, noem maar op etc. Anatomie en fysiologie komt hier uiteraard wel een beetje in terug, maar dit hebben we eigenlijk in de voorgaande jaren al behandeld
    pi_55438815
    Tentamen in de pieterskerk is trouwens een ware hel als het buiten -4 is. Ik denk dat de temperatuur binnen maximaal een graad of 5 was...

pi_55439668
    quote:
    Op vrijdag 21 december 2007 12:10 schreef Repeat het volgende:
    Tentamen in de pieterskerk is trouwens een ware hel als het buiten -4 is. Ik denk dat de temperatuur binnen maximaal een graad of 5 was...

Ja bij ons in de jaarbeurs was het ook geen pretje :/ Alsof ze het erom doen, laat er ook een man de de rol deur naar buiten een tijdje open staan, want meneer vond het te warm ofzo :S
      zaterdag 22 december 2007 @ 01:57:05 #163
    157826 Heinekenner
    je bent wat je weet
    pi_55457085
    Tentamen is redelijk verlopen ik heb 37 van de 52 MC vragen goed. En met het open gedeelte heb ik ook wel de nodige punten gesprokkeld. Maar ik denk dat ik net onder de 7 terecht kom.

Het was bij ons ook niet bepaald warm in Ahoy. Ik zag dan ook de nodige mensen die met sjalen om/jassen het tentamen aan het maken waren.

Hoe ging je tentamen Crazykill?
    pi_55461482
    quote:
    Op vrijdag 21 december 2007 12:10 schreef Repeat het volgende:

[..]

Hart en longen, ecg's, ritmestoornissen, klepafwijkingen, pneumonie, copd, astma, noem maar op etc. Anatomie en fysiologie komt hier uiteraard wel een beetje in terug, maar dit hebben we eigenlijk in de voorgaande jaren al behandeld
    Het betere werk dus
    pi_55461545
    quote:
    Op zaterdag 22 december 2007 01:57 schreef Heinekenner het volgende:
    Tentamen is redelijk verlopen ik heb 37 van de 52 MC vragen goed. En met het open gedeelte heb ik ook wel de nodige punten gesprokkeld. Maar ik denk dat ik net onder de 7 terecht kom.

Het was bij ons ook niet bepaald warm in Ahoy. Ik zag dan ook de nodige mensen die met sjalen om/jassen het tentamen aan het maken waren.

Hoe ging je tentamen Crazykill?
    Niet zo goed
    Best wel veel gegokt, maar ik heb wel een zesje denk ik.
    Antwoorden niet opgeschreven dus ik weet niet hoeveel ik nou goed of fout heb.
    pi_55463007
    Zoo, eindelijk vakantie! Tentamen Nieuwvormingen ging redelijk, daarna de vakantie mooi ingeluid bij de op=op borrel
    pi_55598961
    Hm... brand in het LUMC, aldus het roddelcircuit. Weet iemand meer?
    pi_55603380
    Volgens het P2000 systeem is er wel een brandmelding geweest, maar bij die melding blijft het ook.

12:12:05 28-12-07 16 I BRAN Prio 1 Lumc ALBINUSDREEF 2 LEIDEN (LDN) Brandmelding OMS (Nader bericht: middelbrand)
    pi_55604638
    http://www.lumc.nl/Actueel/default.asp#20071228
    Nou het was dus meer dan alleen een melding

Overigens, het artikel eronder, 'k heb toevallig de muisjes gezien waarmee ze dat onderzoek gaan voortzetten. Erg mooi bedacht allemaal
    pi_55627896
    quote:
    Op vrijdag 28 december 2007 17:16 schreef intoxicated het volgende:
    Overigens, het artikel eronder, 'k heb toevallig de muisjes gezien waarmee ze dat onderzoek gaan voortzetten. Erg mooi bedacht allemaal
    Ik vind het echt geweldig. Het geeft zeker hoop en toont maar weer eens wat een vooruitgang de geneeskunde boekt.
    pi_55629637
    quote:
    Op dinsdag 18 december 2007 21:45 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Wat wil jij worden dan?
    Hm, geen idee eigenlijk nog. Maar Gynaecoloog vind ik wel tof of Kindergeneeskunde.
    Alleen nu ik er zo bij nadenk, moet je daar ook bij snijden
    pi_55702246
    http://www.nu.nl/news/137(...)n_100_messteken.html
    Dat had toch efficiënter gekund
    pi_55713494
    quote:
    Op maandag 31 december 2007 10:56 schreef leejow het volgende:
    Antibiotica vraagje
    Dit gaat niet over antibiotica. Een tendinitis veroorzaakt door een bacterie, het moet niet gekker worden. Zal wel een ontstekingsremmer zijn.
    pi_55713528
    Trouwens:

Allemaal gelukkig nieuwjaar
    pi_55713695
    quote:
    Op dinsdag 1 januari 2008 23:56 schreef DDM het volgende:

[..]

Dit gaat niet over antibiotica. Een tendinitis veroorzaakt door een bacterie, het moet niet gekker worden. Zal wel een ontstekingsremmer zijn.

Ik zet m'n geld in op meloxicam. Tendinitis vind ik trouwens een groot woord, ik prefereer tendinopathie om bovenstaande misverstanden te voorkomen.

...en een gelukkig nieuwjaar !
    pi_55713711
    Beste wensen iedereen

Moge alle tentamens goed gaan
    pi_55713864
    quote:
    Op woensdag 2 januari 2008 00:04 schreef starla het volgende:

[..]

Ik zet m'n geld in op meloxicam. Tendinitis vind ik trouwens een groot woord, ik prefereer tendinopathie om bovenstaande misverstanden te voorkomen.

...en een gelukkig nieuwjaar !
    Tendinitis is geen groot woord hoor het heeft minders letters dan tendinopathie

Maar even serieus: ik ben het met je eens. Maar het is natuurlijk wel jargon en wordt derhalve vaak alleen gebruikt door mensen die weten dat het een steriele ontsteking is.
    pi_55714462
    quote:
    Op woensdag 2 januari 2008 00:05 schreef MaxC het volgende:
    Beste wensen iedereen

Moge alle tentamens goed gaan
    Je zal maar geen tentamens hebben. Heerlijk Heb mn rust nu ook echt wel even nodig

Ook de beste wensen voor iedereen uiteraard
    pi_55720142
    Allemaal gelukkig nieuwjaar!
    pi_55721593
    De afdeling BMW van dit forum wenst jullie allen ook een gelukkig nieuwjaar

Over tentamens gesproken, breek me de bek niet open, tweede keer op rij dat ik niet van m'n kerstvakantie mag genieten
    pi_55746046
    Gelukkig nieuw jaar!

Wij zijn alweer begonnen met colleges vandaag :S
    pi_55747279
    Haha serieus?

pi_55757101
    Geen colleges voor mij deze maand, maar verpleegstage. Ik behoor gelukkig wel tot de minderheid van de studenten die die stage niet in een verpleeghuis maar in een ziekenhuis mogen volgen. Ik mag naar verpleegafdeling hematologie van het UMC St Radboud. Lijkt me erg interessant, heb er zin in. Nog tips voor een verpleegstage?
    pi_55757505
    quote:
    Op donderdag 3 januari 2008 22:21 schreef dotKoen het volgende:
    Geen colleges voor mij deze maand, maar verpleegstage. Ik behoor gelukkig wel tot de minderheid van de studenten die die stage niet in een verpleeghuis maar in een ziekenhuis mogen volgen. Ik mag naar verpleegafdeling hematologie van het UMC St Radboud. Lijkt me erg interessant, heb er zin in. Nog tips voor een verpleegstage?
    Leuk, ik zat toen ook in het Radboud. In het begin is het even wennen, beetje kijken hoe de dag verloop etc. Maar als je alles al een keer gedaan hebt (bedden opgemaakt, gewassen, eten rondgebracht etc) kun je natuurlijk ook gewoon vragen of je een keer bij een operatie oid mag kijken

Ik heb zo een keizersnede van dichtbij mogen meemaken.
    pi_55759759
    Ik heb echt 3 weken fulltime niks gedaan

's ochtends bij binnenkomst lekker bakkie koffie, wat eten erbij (is er altijd, taart van patienten ed). Daarna pillen en eten rondbrengen. Even later kijken bij het wassen en helpen bij bedden opmaken. Dan niks behalve af en toe wat dingetjes doen als een patient dat vraagt. Wat drinken pakken ofzo.
    Later lunch rondbrengen, daarna weer niks behalve af en toe wat drinken brengen etc. Daarna weer niks en naar huis.

pi_55828911
    quote:
    Op zondag 16 december 2007 02:28 schreef Repeat het volgende:

Vind ik niet. Demo's lijken me ook ongelofelijk saai, je ziet hetzelfde, maar mag dan alleen maar kijken.

En IMO hoort het gewoon bij geneeskunde. Het is echt een vast onderdeel en iedereen weet dit ook (vragen op verjaardagen ed)
    Hangt ervan af waar je studeert. In Groningen wordt niet door de studenten gesneden, en er wordt op verjaardagen niet raar opgekeken als je zegt dat je niet zelf snijdt.
    Overigens is er geen sprake van "alleen maar kijken"; je mag voelen, organen beetpakken, optillen, aan de kant leggen, wat je wil. Je mag er alleen niet zelf een mes inzetten.

Maar goed, voorzover ik begrijp wordt er in:
    - Leiden, Rotterdam, UvA en VU zeker zelf gesneden
    - Groningen en Nijmegen zeker níet zelf gesneden
    - Maastricht en Utrecht ?
    pi_55833078
    Morgen begint het allemaal weer
    pi_55833331
    quote:
    Op zondag 6 januari 2008 21:37 schreef intoxicated het volgende:
    Heel zuur idd
    pi_55834090
    Wij zitten nog steeds in het blok: "Fundamenten der Geneeskunde"
    Oftewel alleen maar celbiologie en onderzoek, helemaal niks anders

Nog een maandje en ik ben d'r vanaf(als ik 't haal tenminste )
    pi_55834121
    quote:
    Op zondag 6 januari 2008 21:37 schreef intoxicated het volgende:
    pi_55834632
    En ik besefte me net dat ik over 9 weken nooit meer een college ga hebben. Nooit meer dat sfeertje van met z'n 300'en gezellig doen in een zaaltje, geen wisselende werkgroepjes meer, niks van dat alles. Maar alleen de hele dag met 6 anderen in een co-groepje... Ik denk dat ik het best wel ga missen allemaal
    pi_55835868
    zal het je gebeuren dat je bij 6 retards terecht komt, dat worden dan 2 mooie jaren
    pi_55835975
    quote:
    Op zondag 6 januari 2008 23:17 schreef Repeat het volgende:
    zal het je gebeuren dat je bij 6 retards terecht komt, dat worden dan 2 mooie jaren
    Echte retards komen niet zo ver denk ik

Het lijkt me veel erger als je met 5 van die trutjes komt die nog thuis wonen en afgelopen 3 jaar alleen maar echt gestudeerd hebben

Daarvan hebben wij er genoeg helaas
    pi_55836035
    quote:
    Op zondag 6 januari 2008 23:17 schreef Repeat het volgende:
    Naja, 'k kom liever in een groep met 6 mensen waar ik ook buiten de patiëntenkamers kan omgaan, anders worden het juist 2 ondraaglijke jaren...

Maar goed, 'k kan het niet echt benoemen, beetje het gevoel van na je eindexamen I guess. School was niet altijd fantastisch, en veel zin in wat komen gaat, maar toch een beetje sentimenteel
    pi_55840094
    quote:
    Op zondag 6 januari 2008 22:11 schreef MaxC het volgende:
    Wij zitten nog steeds in het blok: "Fundamenten der Geneeskunde"
    Oftewel alleen maar celbiologie en onderzoek, helemaal niks anders

Nog een maandje en ik ben d'r vanaf(als ik 't haal tenminste )
    Veel plezier
    Ik ga beginnen met Circulatie 2, dus dat betekent dat ik mijn eerste stethoscoop ga aanschaffen
    pi_55841762
    quote:
    Op maandag 7 januari 2008 08:21 schreef Nuna het volgende:
    [..]
    Ik ga beginnen met Circulatie 2, dus dat betekent dat ik mijn eerste stethoscoop ga aanschaffen

My First Stethoscope
      maandag 7 januari 2008 @ 12:13:16 #198
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_55844137
    Iemand ervaring met medische programma's op PDAs?

Ik wil er eentje aanschaffen als digitale agenda, maar misschien verstandig om even te kijken alvast wat ik straks tijdens co-schappen nog gebruiken kan wat betreft de ondersteuning voor van die proggies.
    pi_55848887
    IIG voor een Windows Mobile gaan. Palm is dood.
    pi_55849247
    En hoe begint mijn eerste collegeuur van de eerste dag van het nieuwe jaar? Juist, met de kop koffie van de dude naast me, over mijn kleren

Waar is die enigszins corpulente zaalbeheerder als je 'm nodig hebt
    pi_55850695
    Presentaties
    pi_55852744
    Verslag schrijven voor onderzoek
    pi_55895690
    Ik vroeg me af... Hoe zit het eigk met OS X/ipod touch/iphone touch en medische programma's? Of is het vooral Windows?
    pi_55903362
    quote:
    Op woensdag 9 januari 2008 12:54 schreef Singa het volgende:
    Ik vroeg me af... Hoe zit het eigk met OS X/ipod touch/iphone touch en medische programma's? Of is het vooral Windows?
    Ik heb het voor mijn werk wel eens uitgezocht. In de VS en Frankrijk zijn er vrij veel huisartsen die Mac OS X gebruiken. Er zijn verschillende Huisarts InformatieSystemen voor OS X, maar die zijn meestal niet op maat gemaakt voor de Nederlandse situatie. Enkele HIS'en zijn tegenwoordig webbased, dus daar heb je geen problemen met comptabiliteit. Ik heb wel een aantal iMac's verkocht aan een tandartsenpraktijk, maar ik weet niet meer welk systeem die praktijk gebruikt. Ik denk dat het systeem voor de ziekenhuizen niet zo relevant is, die hebben toch al een netwerk en daarvan kun je de PC's van de instelling gebruiken.

Als systeem voor medische beeldvorming is het open soure OsiriX (DICOM viewer) erg mooi, maar daar heb je niet echt heel veel aan (je neemt je laptop toch niet mee naar het ziekenhuis). Wel handig om CT-bestanden te openen op je Mac.

Voor de iPod touch of de iPhone weet ik niet zeker of de uitgevers van de naslagwerken naast Palm en Windows Mobile ook iPhone-versies gaan maken, maar ik neem aan van wel. Heel moeilijk is het immers niet, gewoon een goede webpagina maken. Vanaf februari is natuurlijk de SDK klaar, dan gaat alles misschien wat sneller.
      donderdag 10 januari 2008 @ 22:54:32 #205
    157826 Heinekenner
    je bent wat je weet
    pi_55937709
    quote:
    Op maandag 7 januari 2008 16:22 schreef Crazykill het volgende:
    Presentaties
    Zeker niet door naar morgen dan?
    pi_55938474
    quote:
    Op donderdag 10 januari 2008 22:54 schreef Heinekenner het volgende:

[..]

Zeker niet door naar morgen dan?
    Ik niet, maar een jongen uit mn groep wel. ZO 2
    En ik weet zeker dat wij het minste tijd eraan hebben besteed

Jij?
      vrijdag 11 januari 2008 @ 14:31:04 #207
    157826 Heinekenner
    je bent wat je weet
    pi_55950991
    Nope niet door,

weet jij trouwens wat de winnaar nou gewonnen had?

Die Ipod?
    pi_56183205
    Zeg... zo gaat Rechten ons inhalen...
    pi_56183249
    We zijn inderdaad niet echt actief

Ik loop best wel achter maar heb het veel te leuk en druk met Introductiecommisie van Geneeskunde
    pi_56186589
    quote:
    Op zondag 20 januari 2008 18:23 schreef intoxicated het volgende:
    Zeg... zo gaat Rechten ons inhalen... [afbeelding]
    Volgens mij is in 28 delen alles wel een keer gezegd
    pi_56187941
    Tijd voor een nieuwe casus, DDM
    pi_56189656
    Haha, ja ik zou dat al lang gedaan hebben Oke ik ga er één verzinnen. Hij komt snel.
    Maar het is inderdaad erg stil hier hoor. Echt paradoxaal. Er komen elk jaar meer geneeskundestudenten bij op dit forum, maar het wordt wel steeds stiller

En Nuna: ik kies voor both Als je me tenminste snapt
      zondag 20 januari 2008 @ 23:03:09 #213
    19350 gohan16
    Inmiddels 26
    pi_56190574
    Op de spoedeisende hulp:mmeneer Casus Één. Jongeman uit 1984 met pijn in de rechteronderbuik. de pijn was hevig en is geleidelijk aan erger geworden. het lijkt wel of de pijn is verplaatst zegt hij, want een paar dagen geleden deed het nog pijn net onder de navel. Laatste week geen ontlasting gehad. Bij het lichamlijk onderzoek zag ik een matig zieke patient, geen koorts, over hart en longen geen bijzonderheden. Bij het onderzoek van het abdomen hoorde ik spaarzame peristaltiek. Er was geen sprake van defence, difuus pijn over de gehele buik, maar rechtsonder duidelijk meer pijn. wel loslaatpijn beiderzijds. Bij het RT geen bijzonderheden. Op de X-boz is er coprostase te zien, op de x-thorax geen lucht te zien onder de diafragmakoepels. In het lab licht verhoogde asat, alat, af en ld. CRP van 4, BSE van 10, leuco's van 7, Hb van 7.9;

wtf is hier aan de hand?
    pi_56190933
    quote:
    Op zondag 20 januari 2008 23:03 schreef gohan16 het volgende:
    Op de spoedeisende hulp:mmeneer Casus Één. Jongeman uit 1984 met pijn in de rechteronderbuik. de pijn was hevig en is geleidelijk aan erger geworden. het lijkt wel of de pijn is verplaatst zegt hij, want een paar dagen geleden deed het nog pijn net onder de navel. Laatste week geen ontlasting gehad. Bij het lichamlijk onderzoek zag ik een matig zieke patient, geen koorts, over hart en longen geen bijzonderheden. Bij het onderzoek van het abdomen hoorde ik spaarzame peristaltiek. Er was geen sprake van defence, difuus pijn over de gehele buik, maar rechtsonder duidelijk meer pijn. wel loslaatpijn beiderzijds. Bij het RT geen bijzonderheden. Op de X-boz is er coprostase te zien, op de x-thorax geen lucht te zien onder de diafragmakoepels. In het lab licht verhoogde asat, alat, af en ld. CRP van 4, BSE van 10, leuco's van 7, Hb van 7.9;

wtf is hier aan de hand?
    Dit is echt fucking niet normaal.

Op het eerste gezicht zou je zeggen een appendicitis acuta, maar dat is te simpel. Op zich zijn er een aantal mogelijkheden. Gezien de anemie ga ik toch voor een eerste presentatie van een M. Crohn met een ontstekingsinfiltraat in het ileum terminalis met als gevolg een obstructie. Het bloed laat geen ontsteking zien, maar goed dat zegt geen bal. Ik weet ook niet op welke locatie de coprostase te zien was. Als dit het colon was, is het misschien iets minder waarschijnlijk. Maar de M. Crohn kan natuurlijk ook een totale ileus veroorzaakt hebben.
    pi_56198391
    quote:
    Op maandag 21 januari 2008 00:29 schreef DDM het volgende:

[..]

Dit is echt fucking niet normaal.

Op het eerste gezicht zou je zeggen een appendicitis acuta, maar dat is te simpel. Op zich zijn er een aantal mogelijkheden. Gezien de anemie ga ik toch voor een eerste presentatie van een M. Crohn met een ontstekingsinfiltraat in het ileum terminalis met als gevolg een obstructie. Het bloed laat geen ontsteking zien, maar goed dat zegt geen bal. Ik weet ook niet op welke locatie de coprostase te zien was. Als dit het colon was, is het misschien iets minder waarschijnlijk. Maar de M. Crohn kan natuurlijk ook een totale ileus veroorzaakt hebben.
    7.8 is laag normaal, differentiaal diagnostisch heeft het dus niet echt veel waarde. Een totale ileus laat een andere kliniek zien (bolle buik, gootsteengeruis, misselijk en braken) en X-BOZ (uitgezette darmlissen en vloeistofspiegels) dan beschreven, ofschoon er wel relevante informatie ontbreekt, zoals bovenstaande gegevens. Wil namelijk ook weten waar de coprostase te zien is, of de pijn vóór de obstipatie of erná begon etc. Verhoogde leverwaarden kan ik niet zo gauw verklaren.
    Enfin, mijn DD:
    - Appendicitis
    - Coprostase eci
    - Crohn's abces
    - Obstruerend caecumproces
    - Peridiverticulitis

In ieder geval nachtje ter observatie opnemen en de volgende dag laten herbeoordelen
    pi_56199480
    quote:
    Op zondag 20 januari 2008 18:25 schreef MaxC het volgende:
    We zijn inderdaad niet echt actief

Ik loop best wel achter maar heb het veel te leuk en druk met Introductiecommisie van Geneeskunde
    met je PanIC, MaxC
    alsof je daar wat voor hoeft te doen nu. beetje eten en borrelen op dinsdag. als ze nou míj hadden aangenomen was het misschien nog wat geworden met die panic 08
    It's not lupus...
    pi_56199673
    quote:
    Op zondag 20 januari 2008 22:32 schreef DDM het volgende:
    En Nuna: ik kies voor both Als je me tenminste snapt
    Haha ik snap je

Pff, vanochtend meegelopen met een Orthopeed. Wat een drukte, niet normaal zeg.
      maandag 21 januari 2008 @ 18:29:29 #218
    157826 Heinekenner
    je bent wat je weet
    pi_56204527
    Is appendicitis niet erg onwaarschijnlijk bij een 24 jarige patiënt?

Zou een stekende, scherpe pijn en hobbelpijn dan niet in de casus genoemd zijn? (wat het overigens dan wel te makkelijk zou maken )
    pi_56205597
    quote:
    Op maandag 21 januari 2008 18:29 schreef Heinekenner het volgende:
    Nee...waarom?

-edit- even de incidentie opgezocht van appendicitis naar leeftijd (man) in 2003:

0-4jr = 0.4 per 1000
    5-14jr = 1.6 per 1000
    15-24jr = 1.6 per 1000
    25-44jr = 0.7 per 1000
    45-64jr = 0.4 per 1000
    65-74 = 0.9 per 1000
    75+ = 0.0 per 1000

de hoogste incidentie dus samen met jongens tussen 5 en 14

[ Bericht 20% gewijzigd door starla op 21-01-2008 19:35:06 ]
    pi_56206894
    quote:
    Op maandag 21 januari 2008 14:29 schreef Marnix007 het volgende:

[..]

met je PanIC, MaxC
    alsof je daar wat voor hoeft te doen nu. beetje eten en borrelen op dinsdag. als ze nou míj hadden aangenomen was het misschien nog wat geworden met die panic 08
    Heb je eigenlijk wel gelijk mee

We hebben 't wel een beetje druk, met de weekendjes weg plannen en overgangsdiner

Gaan hier nog mensen vrijdag naar Megala?
      maandag 21 januari 2008 @ 21:58:42 #221
    157826 Heinekenner
    je bent wat je weet
    pi_56209559
    quote:
    Op maandag 21 januari 2008 19:13 schreef starla het volgende:

[..]

de hoogste incidentie dus samen met jongens tussen 5 en 14

Als ik 25 had gezegd dan was mijn uitspraak beter te verdedigen
      dinsdag 22 januari 2008 @ 00:19:20 #222
    19350 gohan16
    Inmiddels 26
    pi_56213412
    coprostase in de colon. pijn sinds een paar dagen.
    pi_56215096
    quote:
    Op maandag 21 januari 2008 13:36 schreef starla het volgende:

[..]

7.8 is laag normaal, differentiaal diagnostisch heeft het dus niet echt veel waarde. Een totale ileus laat een andere kliniek zien (bolle buik, gootsteengeruis, misselijk en braken) en X-BOZ (uitgezette darmlissen en vloeistofspiegels) dan beschreven, ofschoon er wel relevante informatie ontbreekt, zoals bovenstaande gegevens. Wil namelijk ook weten waar de coprostase te zien is, of de pijn vóór de obstipatie of erná begon etc. Verhoogde leverwaarden kan ik niet zo gauw verklaren.
    Enfin, mijn DD:
    - Appendicitis
    - Coprostase eci
    - Crohn's abces
    - Obstruerend caecumproces
    - Peridiverticulitis

In ieder geval nachtje ter observatie opnemen en de volgende dag laten herbeoordelen
    Het doet me altijd zo een pijn

7.8 Laag normaal? Deze gast is gewoon anemisch. Dat is pathologie ten top Differentiaal diagnostisch heeft het juist heel veel waarde. Rectaal bloedverlies? Anemie der chronisch zieken? Malabsorptie? Non-Hodgkin lymfoom? Om zo maar even de anemie te koppelen aan de buikklachten. Een echte totale ileus geeft inderdaad een ander beeld. Maar er bestaan ook subtotale vormen. En inderdaad: we weten het verdere beeld niet op de X-boz. Verhoogde leverwaarden zie je vaak bij ontstekingsprocessen. Derhalve kan het ook voorkomen in het kader van de M. Crohn, omdat deze gepaard kan gaan met een primaire scleroserende cholangitis. Bij peridiverticulitis verwacht ik de problemen aan de linkerkant en verwacht ik ook meer van het rectaal toucher.
    pi_56215119
    quote:
    Op maandag 21 januari 2008 18:29 schreef Heinekenner het volgende:
    Zoals Starla dus aangaf.

Je moet niet vergeten dat de appendix lymfoid weefsel is. Te vergelijken met de amandelen in de neus-keelholte. Deze zijn juist op jongere leeftijd actief. Bij het ouder worden atrofieren deze weefsel (net zoals de thymus). Bij het verdwijnen en minder actief worden neemt ook de kans op ontsteking af. Daarom is de incidentie op oudere leeftijd (zeer) laag.
    pi_56215884
    quote:
    Op dinsdag 22 januari 2008 02:27 schreef DDM het volgende:

[..]

Het doet me altijd zo een pijn

7.8 Laag normaal? Deze gast is gewoon anemisch. Dat is pathologie ten top Differentiaal diagnostisch heeft het juist heel veel waarde. Rectaal bloedverlies? Anemie der chronisch zieken? Malabsorptie?

Welke bron gebruik je? Ik vind als ondergrens bij volwassen mannen een Hb van 7.5. Derhalve kun je niet van een anemie spreken.

Bij peridiverticulitis verwacht ik de problemen aan de linkerkant en verwacht ik ook meer van het rectaal toucher.

Klopt, bij diverticulitis zal RT pijnlijk zijn en het komt meestal voor in de linker onderbuik. Het is echter niet ondenkbaar in de rechter onderbuik. Daarom staat het ook onderaan m'n lijstje
    pi_56236251
    Er zijn heel veel bronnen die ik gebruik(te): Labinfo van het Vumc bijvoorbeeld. Maar het diagnostisch kompas geeft 8,5 mmol/L aan. Net zoals ik het geleerd heb.
    pi_56242077
    quote:
    Op dinsdag 22 januari 2008 22:11 schreef DDM het volgende:
    Er zijn heel veel bronnen die ik gebruik(te): Labinfo van het Vumc bijvoorbeeld. Maar het diagnostisch kompas geeft 8,5 mmol/L aan. Net zoals ik het geleerd heb.
    Raar dat het zo verschilt, hier vind ik nóg een andere waarde.
    pi_56248793
    Hm, in Coelho staat dit:

Vrouw: 7,5 - 10 mmol/L
    Man: 8,5 - 11 mmol/L

In het Farmaceutisch Kompas staat trouwens hetzelfde.

[ Bericht 27% gewijzigd door Nuna op 23-01-2008 13:51:44 ]
    pi_56249161
    In mijn compendium differentiele diagnostiek in de interne geneeskunde vind ik:

mannen Hb 8-11

Dit aanhoudende heeft patient uit de casus wel degelijk een anemie...DDM
      woensdag 23 januari 2008 @ 14:24:26 #230
    19350 gohan16
    Inmiddels 26
    pi_56250246
    het scheelt per laboratorium, daarom moeten wij ook met elk co-schap een nieuw referentiekaartje halen(als je in een ander ziekenhuis moet lopen).

Casus was in UMCU, waarbij de ondergrens 8,5 is. Wel degelijk een anemie. Ik kan jullie helaas geen uitsluitsel geven over de casus, want ik ben klaar met co-schap en kan/mag geen gegevens meer opvragen.

Op de x-boz, was er verder niet veel te zien, dus geen vloeistofspiegels, geen lucht in de darmen.

Mijn DD is:
    -crohn
    -appendicitis(chirurg vond het dubieus, zou over een paar uur nog 's een keer naar laten kijken)
    -obstipatie(-ileus)
    -diverticulitis

Voorlopig beleid op de SEH was toen: Opname ter observatie en ter verdere diagnostiek. Klysmeren en ook laxeren, maar daar werd over getwijfeld ivm evt perforatie en/of infectie.
    pi_56253326
    Dan heb ik nog wel een nieuwe casus:

De ouders van een pasgeboren baby, 8 weken, komt bij U op het spreekuur. Ze zijn bezorgd omdat het voeden erg slecht gaat en de groei stagneert.

Bij het lichamelijk onderzoek is er een dyspnoe en een klam aanvoelende huid. Bij auscultatie is er vesiculair ademgeruis over beide longen, de eerste harttoon is onopvallend en de tweede toon imponeert luid. Ook is er een midfrequent systolisch geruis.
    Verder is de lever enigzins vergroot (3 vingers onder de ribbenboog).

1. Aan welke diagnose moet worden gedacht en welk aanvullend onderzoek is nodig?
    2. Waarom deed het kind in het begin eerst goed, maar verslechterde later steeds meer?
    3. Welke behandeling is noodzakelijk?
    pi_56254460
    quote:
    Op woensdag 23 januari 2008 14:24 schreef gohan16 het volgende:
    het scheelt per laboratorium, daarom moeten wij ook met elk co-schap een nieuw referentiekaartje halen(als je in een ander ziekenhuis moet lopen).

Casus was in UMCU, waarbij de ondergrens 8,5 is. Wel degelijk een anemie. Ik kan jullie helaas geen uitsluitsel geven over de casus, want ik ben klaar met co-schap en kan/mag geen gegevens meer opvragen.

Op de x-boz, was er verder niet veel te zien, dus geen vloeistofspiegels, geen lucht in de darmen.

Mijn DD is:
    -crohn
    -appendicitis(chirurg vond het dubieus, zou over een paar uur nog 's een keer naar laten kijken)
    -obstipatie(-ileus)
    -diverticulitis

Voorlopig beleid op de SEH was toen: Opname ter observatie en ter verdere diagnostiek. Klysmeren en ook laxeren, maar daar werd over getwijfeld ivm evt perforatie en/of infectie.
    Zelfde DD en beleid

Ik heb alleen appendicitis hoger aangezien het een chirurgische spoedindicatie is. En ik zou niet schromen om te laxeren bij 7 dagen obstipatie; als hij een perforatie had was er wel vrij lucht zichtbaar op de X-BOZ.
    pi_56255078
    quote:
    Op woensdag 23 januari 2008 16:36 schreef Nuna het volgende:
    Dan heb ik nog wel een nieuwe casus:

De ouders van een pasgeboren baby, 8 weken, komt bij U op het spreekuur. Ze zijn bezorgd omdat het voeden erg slecht gaat en de groei stagneert.

Bij het lichamelijk onderzoek is er een dyspnoe en een klam aanvoelende huid. Bij auscultatie is er vesiculair ademgeruis over beide longen, de eerste harttoon is onopvallend en de tweede toon imponeert luid. Ook is er een midfrequent systolisch geruis.
    Verder is de lever enigzins vergroot (3 vingers onder de ribbenboog).

1. Aan welke diagnose moet worden gedacht en welk aanvullend onderzoek is nodig?
    2. Waarom deed het kind in het begin eerst goed, maar verslechterde later steeds meer?
    3. Welke behandeling is noodzakelijk?
    1) DD/ open ductus Botalli, ventrikelseptumdefect, atriumseptumdefect.

Aanvullend onderzoek: thoraxfoto, ECG, echo en evt. doppler

Gegevens passen het beste bij VSD (luide harttonen en hepatomegalie bij pulmonale hypertensie + systolisch geruis)

2) In het begin is er geen links-rechtsshunt, doordat druk in beide ventrikels even groot is. Echter, de longvaatweerstand zal minder snel dalen dan normaal wat leidt tot pulmonale hypertensie en dyspnoe. Hierdoor is het kindje snel buiten adem, drinkt daardoor minder en groeit minder.
    3) Chirurgisch sluiten in 1ste levensjaar
    pi_56265227
    Ik sluit mezelf volkomen aan bij Starla

Nuna even een gratis tip (ja ben weer aardig vandaag )

Vesciculair ademgeruis bestaat niet. Het moet normaal ademgeruis zijn
    pi_56269070
    Starla, klopt helemaal . Het was een VSD idd.
      donderdag 24 januari 2008 @ 14:55:00 #236
    19350 gohan16
    Inmiddels 26
    pi_56276066
    quote:
    Op woensdag 23 januari 2008 23:53 schreef DDM het volgende:
    Ik sluit mezelf volkomen aan bij Starla

Nuna even een gratis tip (ja ben weer aardig vandaag )

Vesciculair ademgeruis bestaat niet. Het moet normaal ademgeruis zijn
    vesiculair bestaat niet? explain yourself

Zeker net zo'n geintje als het woord leverproeven.
    pi_56276638
    Iets bijdehands? Omdat het niet de "vesicels" zijn die het geluid maken?
    pi_56277330
    Bijdehandjes.

En in ander nieuws: Nog 6 weken
    pi_56277651
    en dan?
    pi_56278131
    Vakantie tot de coschappen (in mei)
    pi_56278764
    Biatch en je onderzoek na je co-schappen pas?
    pi_56279977
    Check
    Dat was ook altijd m'n voorkeur, en lastminute een wetenschapsstage regelen zou niet echt fijn zijn geweest. Maar goed, dan kan ik in m'n coschappen bekijken wat ik ècht leuk vind, en daar een relevante stage in vinden

Vind het wel prima zo
    pi_56285670
    quote:
    Op donderdag 24 januari 2008 18:10 schreef intoxicated het volgende:
    Check
    Dat was ook altijd m'n voorkeur, en lastminute een wetenschapsstage regelen zou niet echt fijn zijn geweest. Maar goed, dan kan ik in m'n coschappen bekijken wat ik ècht leuk vind, en daar een relevante stage in vinden

Vind het wel prima zo
    Zo lijkt mij het ook wel ideaal
    pi_56307409
    Nieuwe casus voor de liefhebbers:

Een 38-jarige man loopt tijdens zijn werk een snijwond aan zijn linkerarm op. In de loop van de week ontdekt hij een toenemende roodheid en zwellig van de wond. Een paar dagen later ontwikkelt hij koorts, koude rillingen en hevige lage rugpijn.

Op de SEH heeft hij 39.2C koorts, een erythemateuze en oedemateuze linker arm met aan de volaire zijde van de onderarm een circumscripte weekheid. Tevens is er kloppijn ter plaatse van de lumbale wervels. Zijn bloeddruk is 100/50 mmHg, met een hartfrequentie van 120 pm, leuco's zijn 21.

Wat is er aan de hand? Met welk aanvullend onderzoek bevestig je dit?

Wat doe je?
    pi_56352406
    quote:
    Op donderdag 24 januari 2008 14:55 schreef gohan16 het volgende:

[..]

vesiculair bestaat niet? explain yourself

Zeker net zo'n geintje als het woord leverproeven.
    Het ademgeruis ontstaat niet vesciculair, maar ontstaat in de hogere luchtwegen. Het is niet bedoeld om flauw te zijn vanaf mijn kant, maar meer een tip voor je co-schappen. Denk aan mondelinge overdrachten en statusvoering. Je kan er op "gepakt" worden. En vooral bij de Interne geneeskunde natuurlijk. Een chirurg boeit dat niet.
    pi_56352492
    quote:
    Op vrijdag 25 januari 2008 20:44 schreef starla het volgende:
    Nieuwe casus voor de liefhebbers
    Leuke casus. Is een keer wat anders. Maar nu mogen anderen weer eens een keer wat zeggen.
    pi_56352915
    quote:
    Op zondag 27 januari 2008 23:35 schreef DDM het volgende:

[..]

Het ademgeruis ontstaat niet vesciculair, maar ontstaat in de hogere luchtwegen. Het is niet bedoeld om flauw te zijn vanaf mijn kant, maar meer een tip voor je co-schappen. Denk aan mondelinge overdrachten en statusvoering. Je kan er op "gepakt" worden. En vooral bij de Interne geneeskunde natuurlijk. Een chirurg boeit dat niet.
    Uiteraard, maar dit noemt men toch gewoon vesiculair.
    pi_56353066
    quote:
    Op zondag 27 januari 2008 23:58 schreef Repeat het volgende:

[..]

Uiteraard, maar dit noemt men toch gewoon vesiculair.
    Nee, dat hoort niet. Net zoals een aantal andere gevallen in de geneeskunde. Een koortsconvulsie is wat anders dan een convulsie bij koorts. Iemand met veel vochtverlies en een natrium van 123 mmol/L is ook niet gedehydreerd and so on....
    pi_56353240
    De term vesiculair bestaat dus wel (anders hadden wij hem niet gekend ) maar wordt niet gebruikt. Waarvoor gebruik je vesiculair dan wel
    pi_56353439
    quote:
    Op maandag 28 januari 2008 00:12 schreef Repeat het volgende:
    De term vesiculair bestaat dus wel (anders hadden wij hem niet gekend ) maar wordt niet gebruikt. Waarvoor gebruik je vesiculair dan wel
    Omdat een begrip bestaat, wil het het natuurlijk niet zeggen dat deze ook juist is of juist wordt gebruikt
    Maar het antwoord is in dit geval heel makkelijk.

Vroeger werd er gedacht dat het ademgeruis wel vesciculair ontstond, maar dat bleek dus niet zo te zijn. En toch wordt het nog gebruikt, wat dus onterecht is. Maar nogmaals: mij maakt het niet zoveel uit, het was alleen een tip
    Je zult zelf wel tijdens je co-schappen ervaren hoe artsen soms kunnen zijn. Ook diegene die tijdens colleges altijd leuk en vriendelijk overkwamen
    pi_56360446
    Mwoah, sommige artsen zijn nu al aan het mierenneuken bij het nakijken van tentamens bijvoorbeeld.
    pi_56361823
    quote:
    Op vrijdag 25 januari 2008 20:44 schreef starla het volgende:
    Nieuwe casus voor de liefhebbers:

Een 38-jarige man loopt tijdens zijn werk een snijwond aan zijn linkerarm op. In de loop van de week ontdekt hij een toenemende roodheid en zwellig van de wond. Een paar dagen later ontwikkelt hij koorts, koude rillingen en hevige lage rugpijn.

Op de SEH heeft hij 39.2C koorts, een erythemateuze en oedemateuze linker arm met aan de volaire zijde van de onderarm een circumscripte weekheid. Tevens is er kloppijn ter plaatse van de lumbale wervels. Zijn bloeddruk is 100/50 mmHg, met een hartfrequentie van 120 pm, leuco's zijn 21.

Wat is er aan de hand? Met welk aanvullend onderzoek bevestig je dit?

Wat doe je?
    Oke, ik ga deze casus proberen..

Wat is er aan de hand?
    Een staphylococcen aureus infectie, met een strooihaard in de lumbale wervel (wellicht een abces, osteomyelitis).

Met welk aanvullend onderzoek bevestig je dit?
    Materiaal opsturen voor een kweek, bepalen van leukocytendifferentiatie, leukocytenaantal, CRP, BSE.

Wat doe je?
    Starten met ceftriaxon, wanneer de kweek bekend wordt (en s.aureus uitkomt) starten met flucloxacilline.
    pi_56362183
    quote:
    Op maandag 28 januari 2008 14:11 schreef Nuna het volgende:

[..]

Oke, ik ga deze casus proberen..

Wat is er aan de hand?
    Een staphylococcen aureus infectie, met een strooihaard in de lumbale wervel (wellicht een abces, osteomyelitis).

Wel belangrijk om op te merken is dat het hier om een sepsis (infectiebron+koorts>38C+leuko>12+HF>90+lage RR) gaat, waarschijnlijk met S. Aureus. Er is inderdaad hematogene osteomyelitis in de lumbale wervelkolom.

Met welk aanvullend onderzoek bevestig je dit?
    Materiaal opsturen voor een kweek, bepalen van leukocytendifferentiatie, leukocytenaantal, CRP, BSE.

Dif zal niet veel bijdragen, leuko is bekend, CRP en BSE is pro forma. Ook natuurlijk puskweek (abces onderarm) en bloedkweek. Niet onbelangrijk is X-LWK ivm osteomyelitis.

Wat doe je?
    Starten met ceftriaxon, wanneer de kweek bekend wordt (en s.aureus uitkomt) starten met flucloxacilline.

Op hoge verdenking S. Aureus kun je beginnen met Flucloxacilline (goede dekking zowel stafylokokken als streptokokken) iv in hoge doses ivm osteomyelitis. Ook moet het abces geincideerd en gedraineerd worden.
      maandag 28 januari 2008 @ 14:48:20 #254
    139820 mol_air
    Jus ex injuria non oritur
    pi_56362549
    ben ik weer....

In Leiden hebben we wel scrubs.

En er was wel brand.

dus...;-)
    pi_56380213
    'Medicijnstudenten doen het 't meest'
    Gepost door Jonas (Jonas.Z) - Bron: De Telegraaf
    Gepubliceerd: dinsdag 29 januari 2008 @ 02:01
    De Telegraaf brengt belangrijk nieuws voor alle aanstormende studenten; de studenten van de studie medicijnen zijn het meest seksueel actief. De krant beroept zich op het blad Varsity, dat weet te melden dat de gemiddelde student medicijnen in zijn leven acht sekspartners heeft gehad.

De liefde wordt vermoedelijk het minst bedreven onder Theologiestudenten, zij blijken gemiddeld slechts twee sekspartners te hebben gehad. De studies Politicologie en Geschiedenis doen het een stuk beter, daar gaat het respectievelijk om gemiddeld zeven en zes partners.

De cijfers zijn gebaseerd op een onderzoek onder duizend Engelse leerlingen aan de beroemde universiteit Cambridge. Daaruit bleek daarnaast dat vier op de tien studenten al eens een one-night-stand hadden gehad. Ervaring met SM beperkt zich tot één op de vier studenten.

Van de FP
    pi_56383810
    Waaaaa! Heb geen zin meer in studeren.

* gooit Kumar uit raam.
    pi_56384609
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 10:44 schreef Crazykill het volgende:
    Gepost door Jonas (Jonas.Z) - Bron: De Telegraaf
    Gepubliceerd: dinsdag 29 januari 2008 @ 02:01
    De Telegraaf brengt belangrijk nieuws voor alle aanstormende studenten; de studenten van de studie medicijnen zijn het meest seksueel actief. De krant beroept zich op het blad Varsity, dat weet te melden dat de gemiddelde student medicijnen in zijn leven acht sekspartners heeft gehad.

De liefde wordt vermoedelijk het minst bedreven onder Theologiestudenten, zij blijken gemiddeld slechts twee sekspartners te hebben gehad. De studies Politicologie en Geschiedenis doen het een stuk beter, daar gaat het respectievelijk om gemiddeld zeven en zes partners.

De cijfers zijn gebaseerd op een onderzoek onder duizend Engelse leerlingen aan de beroemde universiteit Cambridge. Daaruit bleek daarnaast dat vier op de tien studenten al eens een one-night-stand hadden gehad. Ervaring met SM beperkt zich tot één op de vier studenten.

[afbeelding]
    Van de FP
    Wat ik me dan afvraag, is dit een representatief topic? Noem eens wat nummers mensen!
    pi_56404027
    Haha! Hier begon vanochtend mijn college mee

En dan vooral de laatste zin ook: ''You must remember all these drugs, the names of which you've learnt from me or fuck 'em all and get a job in orthopedic surgery.''

En Repeat, jij eerst natuurlijk he

[ Bericht 39% gewijzigd door Nuna op 30-01-2008 10:23:44 ]
    pi_56428213
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 10:44 schreef Crazykill het volgende:
    [...]

Van de FP
    We sparen ook allemaal SOA's toch?
    pi_56434649
    quote:
    Op woensdag 30 januari 2008 10:10 schreef Nuna het volgende:
    Haha! Hier begon vanochtend mijn college mee [afbeelding]

En dan vooral de laatste zin ook: ''You must remember all these drugs, the names of which you've learnt from me or fuck 'em all and get a job in orthopedic surgery.'' [afbeelding]

En Repeat, jij eerst natuurlijk he [afbeelding]
    zo werkt het niet natuurlijk. De bedoeling is: jullie vertellen het, ik lach maar vertel zelf niks.

pi_56490306
    M'n broertje heeft een motortje gekocht, dus ik heb maar een donorformulier op z'n dartbord geprikt. Gaat dat grapje te ver?
    pi_56497035
    Je bent nogal optimistisch dat je verwacht dat er nog organen over zijn, na een ongeluk met z'n motor
    pi_56497113
    quote:
    Op zondag 3 februari 2008 12:38 schreef Spyronius het volgende:
    Je bent nogal optimistisch dat je verwacht dat er nog organen over zijn, na een ongeluk met z'n motor
    Met een beetje mazzel moet een hoornvlies-transplantatie erin zitten
    pi_56504554
    quote:
    Op woensdag 30 januari 2008 10:10 schreef Nuna het volgende:
    Haha! Hier begon vanochtend mijn college mee

En dan vooral de laatste zin ook: ''You must remember all these drugs, the names of which you've learnt from me or fuck 'em all and get a job in orthopedic surgery.''

En Repeat, jij eerst natuurlijk he
    Haha, welke docent? De Amateur Transplants hebben nog wel meer leuke nummers, merkte ik. Deze is ook wel leuk.

[ Bericht 0% gewijzigd door dotKoen op 03-02-2008 18:08:47 (typo) ]
    pi_56504925
    quote:
    Op zondag 3 februari 2008 18:03 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Haha, welke docent? De Amateur Transplants hebben nog wel meer leuke nummers, merkte ik. Deze is ook wel leuk.
    Hehe, die van Anesthesiologen is geweldig
      zondag 3 februari 2008 @ 22:16:41 #266
    85514 ralfie
    !Yvan eht nioj
    pi_56510521
    quote:
    Op zondag 3 februari 2008 18:23 schreef MaxC het volgende:

[..]

Hehe, die van Anesthesiologen is geweldig
    en waar...
      maandag 4 februari 2008 @ 00:31:44 #267
    157826 Heinekenner
    je bent wat je weet
    pi_56516006
    Net die uitzending gezien van Peter R. De Vries:

Joran vd Sloot: "Ze trilde eerst en was toen dood"

Iemand een DD over de doodsoorzaak?

Hartstilstand, tong ingeslikt?
    pi_56516089
    quote:
    Op maandag 4 februari 2008 00:31 schreef Heinekenner het volgende:
    Net die uitzending gezien van Peter R. De Vries:

Joran vd Sloot: "Ze trilde eerst en was toen dood"

Iemand een DD over de doodsoorzaak?

Hartstilstand, tong ingeslikt?
    Het is dus niet eens zeker dat ze dood was. Ze hebben een beetje gekeken zei ie
    pi_56516150
    maargoed lijkt me epileptische aanval door drank en drugs ofzo.
    pi_56521825
    Ik moet overigens wel zeggen dat ik wel enigszins twijfel aan de heteroanamnese van de heer Van der Sloot. Misschien had wat paracetamoxyfrusebendroneomycine haar wel kunnen redden (ja, weer de Amateur Transplants).
    pi_56523369
    Ik denk zelf aan overdosis drugs icm alcohol
    pi_56536153
    Colleges ethiek kunnen serieus leuk zijn als docenten dit soort uitspraken doen:
    "Een politiek statement kan je maken door een bus op te blazen, maar dat is natuurlijk niet de meest elegante manier."
    pi_56536901
    quote:
    Op maandag 4 februari 2008 22:24 schreef intoxicated het volgende:
    Colleges ethiek kunnen serieus leuk zijn als docenten dit soort uitspraken doen:
    "Een politiek statement kan je maken door een bus op te blazen, maar dat is natuurlijk niet de meest elegante manier."
    . Helaas denk ik dat dit soort uitspattingen voor prof. Van Leeuwen al te veel zijn, maar goed, volgend cursusjaar pas weer ethiek, denk ik.
    pi_56548048
    Zo, morgen drie kwartier Tom & Jerry kijken in de MRI om onze grote vriend mol_air tevreden te houden
    pi_56555185
    Waar zal ik nou toch eens heengaan op vakantie jongens?
    pi_56555392
    Een willekeurige Amerikaanse stad met een groot traumacentrum?
    pi_56556503
    quote:
    Op woensdag 6 februari 2008 08:49 schreef intoxicated het volgende:
    Een willekeurige Amerikaanse stad met een groot traumacentrum?
    been there done that er moet zon zijn, cultuur, outdoor activiteiten, feest en betaalbaar, wat hou je dan over?
    pi_56556955
    Wow, ik blijk dus echt hersenen te hebben!
      woensdag 6 februari 2008 @ 13:45:10 #279
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_56560729
    Heb je ook MRI filmpje gekregen?
    pi_56565320
    Nope.. dat doen ze niet. Wist ik vantevoren hoor, en dat was ook niet de reden om mee te doen, maar 't is wel jammer ja
    pi_56565395
    Ik heb laatst ook onder een MRI scanner gelegen voor een onderzoekje :

Wat is dat trouwens achterop mijn hoofd? Een buil? Heeft mijn moeder met laten vallen als baby? (zou een hoop verklaren )
    pi_56565571
      donderdag 7 februari 2008 @ 00:48:15 #283
    157826 Heinekenner
    je bent wat je weet
    pi_56574422
    Morgen (vandaag dus realiseer ik me nu) tentamen!

Alleen wel om 18.30 betekend dus dat ik na het tentamen letterlijk direct de kroeg in kan stappen.

andere mensen nog tentamens binnenkort?
    pi_56574810
    quote:
    Op donderdag 7 februari 2008 00:48 schreef Heinekenner het volgende:

Alleen wel om 18.30 betekend dus dat ik na het tentamen letterlijk direct de kroeg in kan stappen.

Ja, ik morgen
    pi_56576089
    quote:

Over 4 weken pas weer, afgelopen vrijdag tentamen gehad..
    pi_56577794
    quote:

Volgende week vrijdag endocrinologie. Lijkt me een inkoppertje, maar ben toch benieuwd
    pi_56577823
    Eiiiiiiiitje!
      zaterdag 9 februari 2008 @ 00:17:08 #288
    19350 gohan16
    Inmiddels 26
    pi_56614870
    Geneeskundestudenten zijn echt cliche. Ik zat in de metro in amsterdam, kwamen er 2 meiden binnen. Ze hadden het over groepjes indeling. Ik dacht dat zijn geneeskundestudenten.. oh nee toch niet want AMC is niet in de buurt. Zie ik 10 seconden later op het perron: VU ziekenhuis die kant op en toen klopte het verhaaal weer.

En ja hoor na 1 minuut viel de eerste medische term en allemaal verhalen over hun snuffelstage. Ik moest bijna lachen van het feit dat ik het gewoon goed had geraden. Het waren wel 2 eerstejaars, want ze wisten niet echt hoe zo zo'n anamnese moesten afnemen(hun eigen oordeel).
      zaterdag 9 februari 2008 @ 00:43:14 #289
    157826 Heinekenner
    je bent wat je weet
    pi_56615438
    quote:
    Op zaterdag 9 februari 2008 00:17 schreef gohan16 het volgende:
    Geneeskundestudenten zijn echt cliche. Ik zat in de metro in amsterdam, kwamen er 2 meiden binnen. Ze hadden het over groepjes indeling. Ik dacht dat zijn geneeskundestudenten.. oh nee toch niet want AMC is niet in de buurt. Zie ik 10 seconden later op het perron: VU ziekenhuis die kant op en toen klopte het verhaaal weer.

En ja hoor na 1 minuut viel de eerste medische term en allemaal verhalen over hun snuffelstage. Ik moest bijna lachen van het feit dat ik het gewoon goed had geraden. Het waren wel 2 eerstejaars, want ze wisten niet echt hoe zo zo'n anamnese moesten afnemen(hun eigen oordeel).
    Goh... wat een cliché, want alle geneeskunde studenten hebben het altijd over groepjes indelingen.
    pi_56635388
    quote:
    Op zaterdag 9 februari 2008 00:43 schreef Heinekenner het volgende:

[..]

Goh... wat een cliché, want alle geneeskunde studenten hebben het altijd over groepjes indelingen.
    Klopt. Ze trekken een analogie naar hun toekomst, wanneer ze eindelijk in een maatschap (lees groep) zitten. Typisch geneeskundestudenten.
    pi_56635516
    Geneeskundestudentes
    pi_56637557
    quote:
    Op zondag 10 februari 2008 00:12 schreef MaxC het volgende:
    Sommige Geneeskundestudentes
    pi_56647496
    Waarom kan een over/onderproductie T3 en T4 zorgen voor een vergrote schildklier?
    pi_56649177
    quote:
    Op zondag 10 februari 2008 17:29 schreef MaxC het volgende:
    Waarom kan een over/onderproductie T3 en T4 zorgen voor een vergrote schildklier?
    Als de schildklier te weinig T4 produceert (hypothyreoidie) probeert het lichaam dit te compenseren met hyperplasie van de schildklier om toch aan de behoefte te komen, de schildklier wordt dus groter.
    Het kan ook zo zijn dat de schildklier te veel T4 produceert (hyperthyreoidie), maar dat het effect niet aankomt omdat bijvoorbeeld de T4-receptoren niet goed werken. Hierdoor wordt de schildklier weer aangezet om meer T4 te produceren (hyperplasie > struma) terwijl de schildklier al teveel T4 produceert.
    pi_56682343
    quote:
    De Gelderlander
    Fatale bloedtransfusie in Radboudziekenhuis

NIJMEGEN - Een patiënt van de intensive care in het Radboudziekenhuis in Nijmegen is vorige week zondag overleden, nadat ze een verkeerde zak bloed heeft toegediend gekregen.

Het bloed was bestemd voor een ander, maar werd per vergissing door een verpleegkundige bij haar aangehangen.

De fout werd snel ontdekt, omdat de toestand van de vrouw snel verslechterde. Mede omdat ze ernstig ziek was en in een slechte conditie verkeerde, werd de geringe dosis toegediend bloed haar echter fataal.

Het toedienen van verkeerd bloed komt door allerlei veiligheidsmaatregelen zelden voor. Cijfers uit de literatuur wijzen op een misser bij 1 op de 15.000 toegediende bloedtransfusies.
    Hans van der Hoeven, algemeen hoofd van de intensive care van het Radboudziekenhuis, spreekt van een groot drama. "Het meest afschuwelijk is het voor de familie, maar ook voor de betrokken verpleegkundige is het een verschrikkelijke klap.

De verslagenheid op de afdeling is groot."

De verpleegkundige staat volgens Van der Hoeven bekend als een voortreffelijk medewerkster. Eerste onderzoek heeft uitgewezen dat het puur om een menselijke fout gaat en dat alle voorschriften strikt gevolgd zijn.

"Stickers op de zak bloed met geboortedatum, naam en bloedgroep zijn zowel door haar als een tweede verpleegkundige gecontroleerd, zoals het hoort. Maar ze is vervolgens naar het verkeerde bed gestapt. Het is vreselijk. Ze kan zich niet voorstellen hoe ze bij het verkeerde bed is kunnen komen."

Het toedienen van een verkeerde zak bloed komt door allerlei veiligheidsmaatregelen maar zelden voor. Volgens Van der Hoeven worden in de literatuur cijfers genoemd van 1 op de 15.000 toegediende bloedtransfusies, als het gaat om toediening van verkeerd bloed.

De verpleegkundige die de fout heeft gemaakt, heeft professionele hulp gekregen. "Ze krijgt steun van haar collega's om het voorval van zich af te praten", aldus Van der Hoeven.

UMC St Radboud gaat verder onderzoek doen om te kijken of de calamiteit met extra maatregelen niet toch voorkomen had kunnen worden. Het ziekenhuis heeft het incident gemeld bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Ook is de gemeentelijke lijkschouwer op de hoogte gesteld, omdat er sprake is van een niet natuurlijke dood.

De recherche van de politie heeft tevens nader onderzoek verricht.
    http://www.gelderlander.n(...)adboudziekenhuis.ece
    Ik heb tijdens mijn verpleegstage op hematologie in het UMC St Radboud vrij veel transfusies gezien: er vind inderdaad een strenge controle plaats, maar niet aan het bed van de patient. Er wordt voornamelijk gekeken of het bloedproduct hetzelfde is als dat wat de arts via een systeem heeft aangevraagd, dus productnummer, productgegevens en nummer en gegevens patient worden vergeleken. Lijkt me handig als ze voortaan de check aan het bed doen en daarmee dus ook kijken of het wel de juiste patient is. Dit is wel een van de meest pijnlijke medische fouten die je kunt maken denk ik.

Veel succes met de VT morgen overigens!
    pi_56682755
    Aan het bed checken lijkt me ook wel handig ja. Overigens lijkt het wel alsof er in nijmegen extra veel fout gaat
    pi_56682856
    quote:
    Op dinsdag 12 februari 2008 13:14 schreef Repeat het volgende:
    Aan het bed checken lijkt me ook wel handig ja. Overigens lijkt het wel alsof er in nijmegen extra veel fout gaat
    Das allemaal negatieve beeldvorming van de media. 'Wij' hebben tenminste geen besmette scopen (http://medischcontact.art(...)CH_R205576940204715/). En die cardiologen zijn inmiddels ook weg of heropgevoed (hoop ik).
    pi_56684760
    quote:
    Op dinsdag 12 februari 2008 13:14 schreef Repeat het volgende:
    Ik heb ooit een bloed transfusie gehad, jaren geleden, maar daar werd eerst een kruisproef gedaan aangezien ikzelf geen flauw idee had wat m'n bloedgroep was, maar daarna werd volgens mij nog aan het bed gecontroleerd of de bloedgroep wel overeen kwam met wat er over mij bekend was. Ze hadden volgens mij op m'n polsbandje ofzo de bloedgroep erbij gezet. Dit was destijds overigens bij een streekziekenhuis niet bij een UMC, maar goed dat zou volgens mij het verschil niet mogen zijn.
    pi_56685276
    quote:
    Op dinsdag 12 februari 2008 15:18 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Ik heb ooit een bloed transfusie gehad, jaren geleden, maar daar werd eerst een kruisproef gedaan aangezien ikzelf geen flauw idee had wat m'n bloedgroep was, maar daarna werd volgens mij nog aan het bed gecontroleerd of de bloedgroep wel overeen kwam met wat er over mij bekend was. Ze hadden volgens mij op m'n polsbandje ofzo de bloedgroep erbij gezet. Dit was destijds overigens bij een streekziekenhuis niet bij een UMC, maar goed dat zou volgens mij het verschil niet mogen zijn.
    Om het nog lastiger te maken: op de hematologieafdeling van het UMC (waar dit incident overigens niet plaatsvond) hebben patienten geen polsbandjes: infectiegevaar. De kruisproeven worden 1 of enkele keren per week (dacht ik gedaan) uit bloed van de normale prikronde. Er staat op zo'n formulier ook 'kruisproef geldig tot <datum en tijd>'. Het kan natuurlijk dat een patient na een allogene stamceltransplantatie van bloedgroep veranderd, daarom heeft een kruisproef een geldigheidsduur.
    pi_56697103
    Oh wacht ging er vanuit dat het op een UMC is gebeurd, dacht namelijk dat het radboud een umc was, sorry
      woensdag 13 februari 2008 @ 12:26:26 #301
    85514 ralfie
    !Yvan eht nioj
    pi_56701148
    quote:
    Op woensdag 13 februari 2008 07:42 schreef Spyronius het volgende:
    Oh wacht ging er vanuit dat het op een UMC is gebeurd, dacht namelijk dat het radboud een umc was, sorry
    dat is het ook
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')