Wat houdt je tegen om jezelf erbij te zetten?quote:Op zondag 14 oktober 2007 22:42 schreef MaartenJalink het volgende:
lol, ik sta nog steeds niet op de lijst ^^ (2e jaars in Groningen)
Dit is wel mogelijk. Netzoals een arts bij ons vertelde dat ie een prostaat voelde bij de RT bij een 'vrouw'quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 09:59 schreef intoxicated het volgende:
Transvaginale prostatectomie!
Ja, denk daar maar eens over na![]()
Haha!!quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 09:59 schreef intoxicated het volgende:
Transvaginale prostatectomie!
Ja, denk daar maar eens over na![]()
http://www.hematologieklapper.nl/ !?quote:Op maandag 15 oktober 2007 17:54 schreef Kang-He het volgende:
Heeft iemand misschien iets van een schema of beslisboom om met een bloedbeeld onderscheid te maken tussen acute/chronische lymfoblastische/myeloide leukemie? En lymfoom eigenlijk er ook bij.
Woensdag tentamen. De weken hematologie gemist
.
Wanneer krijgen we de uitslag in Nijmegen gemiddeld?quote:Op donderdag 18 oktober 2007 16:40 schreef Nuna het volgende:
De vgt mag ook wel eens nagekeken zijn trouwens.
Mijn vorige tentamen ook trouwens, maar dat gaat nog wel even duren vrees ik
Nou de vgt is rond deze tijd meestal wel bekend. Toetsen moeten in principe 4 weken na het tentamen nagekeken zijn. Meerkeuze is het vaak wel eerder, ongeveer 3e week van het blok dat je het te horen krijgt. Met open vragen duurt het veeel langer helaas.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 09:40 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Wanneer krijgen we de uitslag in Nijmegen gemiddeld?
Goed geregeldquote:Op vrijdag 19 oktober 2007 17:25 schreef intoxicated het volgende:
Oh en ze kwamen dus pas na anderhalf uur met de versie zonder antwoorden![]()
quote:Resultaten voortgangstoets Leiden blijven achter
Vanaf het vierde studiejaar scoren de Leidse geneeskundestudenten slechter op de voortgangstoets dan hun jaargenoten uit Groningen, Nijmegen en Maastricht. Elk studiejaar neemt het verschil verder toe.
Dat blijkt uit de eerste metingen van de Leidse faculteit geneeskunde. Volgens het conceptrapport met de eerste metingen is het verschil in het vijfde en zesde jaar ‘aanmerkelijk’. De trend is zichtbaar in de resultaten van de voortgangstoets van oktober 2006, december 2006, februari 2007 en mei 2007. De Leidse ouderejaars scoren met name lager in de klinische vakken, maar ook bij de basisvakken en de gedragswetenschappelijke vakken wordt lager gescoord.
De faculteit betreurt het dat deze voorbarige resultaten zijn uitgelekt. Ze stelt zichzelf de vraag of aanpassing van het curriculum nodig is, al heeft nog geen gedetailleerde vergelijking plaatsgevonden met de andere drie universiteiten. Dit laatste is van grote betekenis, zegt Arnold Wenink, voorzitter van de Voortgangstoets Beoordelingscommissie: ‘De curricula en de onderwijs- en examenregelingen van de vier universitair medisch centra verschillen. De vergelijkbaarheid is daarmee op dit moment ten minste discutabel.’
De faculteit gaat in een volgende stap de populaties op detailniveau vergelijken. Maar ook deze uitslag zal geen absolute helderheid geven over het niveau van de Leidse student, denkt Wenink: ‘Er bestaat geen absolute maatstaf voor de score op de voortgangstoets. De relatie tussen gerapporteerde scores en de kwaliteit van afgestudeerde artsen is onbekend.’
Net als Wenink had ook Janneke Kuijken, directeur Onderwijs en Opleidingen van het LUMC, liever niet gezien dat de eerste metingen openbaar werden. Kuijken: ‘Wij kunnen nog geen goedgefundeerde conclusies trekken uit deze proefmetingen. Daarvoor moeten we eerst weten wat we precies meten en of de manier waarop we meten correct is. Over de methodologie van het onderzoek vindt nog een stevige discussie plaats.’
Mogelijk speelt een rol dat het LUMC pas sinds september 2006 actief meedoet aan de voortgangstoets, vermoedt Kuijken. De toets leefde daardoor minder binnen het LUMC en bij de studenten, een effect dat mogelijk nog na-ijlt.
De faculteit had al langere tijd met zorg geconstateerd dat de Leidse studenten slechter scoorden op de interfacultaire voortgangstoets. Het veranderen van de vraagvorm van de toets gaf geen verbetering van de eindscore.
Uhm volgens mij dragen ze hier in Utrecht gewoon scrubs.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 15:39 schreef Repeat het volgende:
maar even een kickje;
zijn er ziekenhuizen in nederland waar ze ook scrubs dragen? Want als ik die chirurgen hier zo zie lopen lach je je echt kapot. Ziet er toch werkelijk niet uit, zo'n witte broek, lelijk wit overhemdachtigding en dan afgemaakt met de labjas.
Volgens mij kan dat wel gepimpt [ afbeelding ]
tof! In leiden van die onwijs lelijke broek-shirt-jas combinaties zoals ik eerder aangafquote:Op woensdag 24 oktober 2007 18:00 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Uhm volgens mij dragen ze hier in Utrecht gewoon scrubs.
Volgens mij hier in Nijmegen ook, ik moest er toen 1 aan bij een keizersnede.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 18:04 schreef Repeat het volgende:
[..]
tof! In leiden van die onwijs lelijke broek-shirt-jas combinaties zoals ik eerder aangaf
Wat dacht je van de verpleegstage dan?quote:Op woensdag 24 oktober 2007 21:46 schreef dotKoen het volgende:
Gisteren lekker gebodypaint. Erg leuk, daarna werden er nog echo's gemaakt. Eerste (en voorlopig weer laatste
) praktische werk.
Die heb ik in periode 5. Eerst nog MPV2 en 5B102. Ik hoorde van een 4e jaars uit Utrecht dat zij, ongeacht het blok, elke week vanaf het 1e jaar PKV hebben. Mogen ze in Nijmegen ook best invoeren.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 09:08 schreef Nuna het volgende:
[..]
Wat dacht je van de verpleegstage dan?
alleen jammer dat je moet wachten op je co-schappenquote:Op donderdag 25 oktober 2007 11:11 schreef Nuna het volgende:
Haha, morfologie was tof![]()
En tja, volgens mij hebben wij PKV pas in het derde jaar. Lijkt me wel handig, is alles nog niet zover weggezakt voor je coschappen.
Ik ben 3de jaars in Utrectht. Geloof me, dat praktisch onderwijs gaat je op een gegeven moment de strot uitkomen. De lessen in het begin zijn leuk. Later is het herhaling, nog meer herhaling. Het is natuurlijk wel belangrijk en je leert er veel van. Bij ons planden ze die lessen in de week voor het tentamen (plo lessen duren 3 uur). Met een beetje geluk had je dus donderdag voor het tentamen van vrijdag van 2 tot 5 uur wéér (quote:Op donderdag 25 oktober 2007 09:20 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Die heb ik in periode 5. Eerst nog MPV2 en 5B102. Ik hoorde van een 4e jaars uit Utrecht dat zij, ongeacht het blok, elke week vanaf het 1e jaar PKV hebben. Mogen ze in Nijmegen ook best invoeren.
Vandaag tentamen leren: heb de stof een beetje onderschat, tentamens van voorgaande jaren blijken een stuk moeilijker te zijn. En de hele tijd responiecolleges met een zekere radioloog helpen ook niet echt.
Wij beginnen in jaar 3 al he, dus moeten we al vroeg beginnen. Aan het eind van jaar 1 kun je al een geheel lichamelijk onderzoek uitvoeren (Alg. Indruk, hoofd-hals, thorax, abdomen, extremiteiten(+rug) en neurologisch onderzoek). In jaar 2 worden deze dingen herhaald en krijgen we nog aanvullende onderzoeken en handelingen zoals speculum, VT, RT, hechten, venapunctie, im en sc spuiten(gelukkig hebben we deze lessen als afwisselingquote:Op donderdag 25 oktober 2007 11:11 schreef Nuna het volgende:
Haha, morfologie was tof![]()
En tja, volgens mij hebben wij PKV pas in het derde jaar. Lijkt me wel handig, is alles nog niet zover weggezakt voor je coschappen.
Ohja, dat kleine detail was ik vergetenquote:Op donderdag 25 oktober 2007 22:29 schreef WooZ het volgende:
[..]
alleen jammer dat je moet wachten op je co-schappen
Oh, dat is dan wel weer tof ja! Maar goed, uiteindelijk moet iedereen toch hetzelfde kunnen. Ik ga er vanuit dat ik dat allemaal nog wel leer hahaquote:Op donderdag 25 oktober 2007 23:32 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Wij beginnen in jaar 3 al he, dus moeten we al vroeg beginnen. Aan het eind van jaar 1 kun je al een geheel lichamelijk onderzoek uitvoeren (Alg. Indruk, hoofd-hals, thorax, abdomen, extremiteiten(+rug) en neurologisch onderzoek). In jaar 2 worden deze dingen herhaald en krijgen we nog aanvullende onderzoeken en handelingen zoals speculum, VT, RT, hechten, venapunctie, im en sc spuiten(gelukkig hebben we deze lessen als afwisseling). infuusprikken heb ik nog niet gehad, maar als het goed is moet ik dat binnenkort krijgen, tenzij ze de studenten onvoorbereid infusen laten prikken in de co-schappen. (19 november begin ik met interne).
nee sorryquote:Op zondag 28 oktober 2007 23:19 schreef DDM het volgende:
Het is 0/6 hier [afbeelding]
Als jullie tenminste deze tertium comparationis begrijpen [afbeelding]
smerig!quote:Op maandag 29 oktober 2007 15:32 schreef Nuna het volgende:
Ohw, yes. Woensdag mijn eigen urine testen op bacterien [afbeelding]
moet jij niet bij de uittro zitten?quote:Op maandag 29 oktober 2007 22:24 schreef dotKoen het volgende:
Zo, uitslag VGT binnen: een goed. Ben benieuwd wanneer (en hoe) we de analyse krijgen en of Leiden er weer zo slecht uit komt.
Wat ik trouwens wel zielig vind is een professor hier in Nijmegen die de naam van zijn leerstoel 'Public Health' als 'public hels' uitspreekt. Dat een heel college lang. Aan de Kapittelweg zit toch een logopedie-opleiding? Moet hij zichzelf maar even een verwijsbriefje schrijven.
Ehh, heb de intro gemist (nageplaatst) en niet meer de moeite genomen om me bij een intro-groepje naar binnen te werken en ik had heb ook nog een kamer bekeken vanavond.quote:
Nee, je moet thuis zo'n stick (met zo'n voedingsbodem eraan) in je potje stekenquote:Op maandag 29 oktober 2007 16:17 schreef Repeat het volgende:
[..]
smerig!
Lekker met zn allen naast elkaar zitten met een potje pis op de bank?
Heb je een puntquote:Op maandag 29 oktober 2007 23:18 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ehh, heb de intro gemist (nageplaatst) en niet meer de moeite genomen om me bij een intro-groepje naar binnen te werken en ik had heb ook nog een kamer bekeken vanavond.
Nog belangrijker dan dat, is dat het gewoon zo aspecifiek is.quote:Op zondag 4 november 2007 14:36 schreef Alleslijm het volgende:
Trouwens, creatinekinase kun je in elk ziekenhuis meten :p
ik snap het ook nietquote:Op zondag 18 november 2007 12:09 schreef intoxicated het volgende:
Mwhehe, leuke ervaring: Met anonieme patiëntgegevens een X-thorax aanvragen.
Radiologen stonden even moeilijk te overleggen, voordat er eentje naar de wachtruimte liep en zei: Ja, ik snap het zelf ook niet, maar ik zoek meneer of mevrouw "7qx88HL-blablabla", geboren op 01-01-1980 [afbeelding]
Leuke combinatie, celbiologie en statistiek in 1 blokquote:Op zondag 18 november 2007 12:59 schreef MaxC het volgende:
Alles gehaald vorig blok [afbeelding] Was ook een leuk blok, veel anatomie en Geneeskundig proces etc.
Alleen dit blok gaat alleen maar over Celbiologie, onderzoek en statistiek. Het is zo ongelofelijk saai, ik kan me totaal niet motiveren om wat te doen. Iemand tips?
Vroeger had ik daar de spits en de metro voor. Tegenwoordig zijn er al snel 5 á 6 gratis krantjes met nieuws en puzzels waar je menig saai college mee kunt vullenquote:Op zondag 18 november 2007 12:59 schreef MaxC het volgende:
Alles gehaald vorig blokWas ook een leuk blok, veel anatomie en Geneeskundig proces etc.
Alleen dit blok gaat alleen maar over Celbiologie, onderzoek en statistiek. Het is zo ongelofelijk saai, ik kan me totaal niet motiveren om wat te doen. Iemand tips?
Nou die twee vakken zijn wel logisch hoor, als dat niet zo op jou overkomt ligt dat of aan jou en/of aan degenen die het (niet kunnen) uitleggen. Zorg ervoor dat het goed wordt uitgelegd en als je het nog niet snapt zoek iemand die het wel goed kan uitleggen.quote:Op dinsdag 20 november 2007 17:15 schreef Asics-DS het volgende:
Dus dat wordt gewoon keihard werken voor natuur- en wiskunde. Maffe vakken vind ik t. Ik vind 't allemaal niet zo logisch als ze beweren :[
Haha, ik zou inderdaad een nogal onzekere toekomst tegemoet gaan (als ik alles zo op een rijtje zie).quote:Op dinsdag 20 november 2007 20:22 schreef Nuna het volgende:
Je kunt natuurlijk een HBO propedeuse halen en meedoen met de loting (!) voor BMW in Nijmegen. Geen idee of dit mag, bij Geneeskunde mag je namelijk niet meer met een propedeuse meeloten.
Vervolgens BMW afmaken en dan alsnog, zonder loting, beginnen aan Geneeskunde in Nijmegen. Er zijn namelijk per jaar een paar plaatsen voor BMW'ers (wel bachelor) in Nijmegen die dmv motivatiebrieven etc mogen beginnen aan gnk. Maarja, dat is wel een erg grote gok natuurlijk![]()
Ik zou gewoon doorbijten en toch die certificaten proberen te halen..
doe er dan gewoon 2 jaar over zei ik al en als je het niet kunt dat kan je net zo goed nu al kappenquote:Op woensdag 21 november 2007 13:53 schreef Asics-DS het volgende:
[..]
Haha, ik zou inderdaad een nogal onzekere toekomst tegemoet gaan (als ik alles zo op een rijtje zie).
En ja, tuurlijk zijn die vakken zo logisch als maar kan, maar ik zie het vaak niet. Aan goede uitleg geen gebrek, maar het probleem zit in de hoeveelheid stof die ik 'even' moet leren voor een toets. Ze snijden zo 15 wiskunde onderwerpen aan. En voor iemand die gewoon inzicht mist (ik dus) is dat gewoon teveel van het goede. Bepaalde verbanden, voorwaarden en regels zie ik gewoon niet, terwijl het voor een ander zo logisch als wat is.
Jammer dat ze niet kijken naar de vakken die écht relevant zijn voor je opleiding, als biologie en scheikunde. Maar ja, die regels zijn er nu eenmaal.
Hm, wil je wat komma's en punten lenen WooZ?quote:Op woensdag 21 november 2007 14:00 schreef WooZ het volgende:
[..]
doe er dan gewoon 2 jaar over zei ik al en als je het niet kunt dat kan je net zo goed nu al kappen
Voor 'en' hoort geen komma.quote:Op woensdag 21 november 2007 15:05 schreef Nuna het volgende:
[..]
Hm, wil je wat komma's en punten lenen WooZ?
quote:doe er: dan gewoon, 2 jaar over... zei ik al en als, je het niet kunt.... dat kan je net zo goed nu al kappen!!!
Hoog tijd dat Dr. A.W. terug in jouw avatar komtquote:Op vrijdag 23 november 2007 12:47 schreef Repeat het volgende:
ja die vuile hond heeft al een tijd geleden mn avatar gejat
[Moraalridder] Daar moet je niet al te trots op te zijnquote:Op vrijdag 23 november 2007 14:32 schreef MaxC het volgende:
Jaaaaa blok 1 gehaaldPfew, hoef ik tenminste niks in de kerstvakantie te doen
Ik had 77 punten en 76 was een voldoende
Haha, normaal streef ik altijd naar een 7/8 maar ik kwam bij de toets een half uur te laat en kon me totaal niet concentrerenquote:Op maandag 26 november 2007 19:19 schreef Nuna het volgende:
Ach, blijkbaar vind MaxC dat hij met een 6'je ook wel een goede dokter wordt
Met hem heel veel Nederlanders overigensquote:Op maandag 26 november 2007 19:19 schreef Nuna het volgende:
Ach, blijkbaar vind MaxC dat hij met een 6'je ook wel een goede dokter wordt
Haha dat zeg ik ook niet. Maar andersom werkt het ook niet. Als je heel goed met mensen om kunt gaan, maar totaal niet kundig bent word je ook geen goede arts.quote:Op maandag 26 november 2007 23:32 schreef Spyronius het volgende:
Overigens zegt een hoog cijfer als arts natuurlijk nog niet zoveel over zijn kundigheid, want hij of zij kan misschien wel super slim zijn, maar totaal niet geschikt om met mensen om te gaan
geen invoer is ook automatisch een vraagteken. Echter is de kans op leesfouten door de computer door het invullen van een vraagteken een stuk lagerquote:Op woensdag 5 december 2007 13:49 schreef Repeat het volgende:
Overigens vind ik het zo idioot dat je alle vraagtekens apart moet aankruisen. Ze kunnen het toch wel zo verwerken dat geen invoer automatisch als een ? geldt [ afbeelding ]
Haha, zo voelde het hier ook ja..quote:Op woensdag 5 december 2007 12:38 schreef dotKoen het volgende:
Ik moet zeggen, nu ik als eerstejaars de eerste meetellende VGT gemaakt heb, best lullig voelt als je 140 maal het vakje onder ? moet aankruisen.
Haha meen je niet, ik heb nu al 36%quote:Op woensdag 5 december 2007 13:49 schreef Repeat het volgende:
De eerste van het 3e jaar had je gehaald met 12%. Reken maar uit [ afbeelding ]
Vroeger stond op blackboard wat je moest halen per jaar, nu niet meer, maar ik weet nog dat voor jaar 6 ongeveer 25% genoeg was [ afbeelding ]
dat klopt ook niet, want ik weet niet of ze in leiden nu meedoen met nijmegen groningen maastricht, maar ik moet nu al 20% halen, en aan het eind van jaar 6 zal dat ongeveer het dubbele zijn, dus rond de 40-45%quote:
owja klopt, dat was natuurlijk nog die vgt van alleen Leiden. Zal nu idd wel veranderd zijn.quote:Op woensdag 5 december 2007 17:14 schreef WooZ het volgende:
[..]
dat klopt ook niet, want ik weet niet of ze in leiden nu meedoen met nijmegen groningen maastricht, maar ik moet nu al 20% halen, en aan het eind van jaar 6 zal dat ongeveer het dubbele zijn, dus rond de 40-45% [afbeelding]
quote:Op donderdag 6 december 2007 01:57 schreef Repeat het volgende:
Ik dacht nl bij vraag 149 antwoord D goed was...
De rechter n. abducent innerveert toch gewoon de rechter m. rectus lateralis?
[ afbeelding ]
Als de rechter zenuw dan uitvalt, dan ga je met je rechteroog naar je neus kijken en dus wil je dan toch je hoofd naar rechts draaien zodat je ogen weer op 1 lijn komen??
quote:Op donderdag 6 december 2007 20:20 schreef Repeat het volgende:
Nee 166 is toch echt A.
Teken maar een kruistabelletje voor jezelf
quote:Op vrijdag 7 december 2007 00:17 schreef starla het volgende:
[..]
![]()
sens. = aantal mensen dat ziek is en positieve test heeft
spec. = aantal mensen dat niet ziek is en negatieve test heeft
Met alleen deze tabel kan je natuurlijk nog niets berekenen als je er niet bijzet op welke as de ziekte staat en op welke as de testquote:
Oh, ik dacht dat het algemeen bekend was dat de zieken/nietzieken bovenaan stonden en de testuitslag linksquote:Op vrijdag 7 december 2007 23:45 schreef Repeat het volgende:
[..]
Met alleen deze tabel kan je natuurlijk nog niets berekenen als je er niet bijzet op welke as de ziekte staat en op welke as de test
Nee lost het niet op. Het zorgt er idd alleen voor dat het niet verder gaat. Trombolyse middellen moet je hebben om een stolsel op te lossen. streptokinase ofzo.quote:Op zaterdag 8 december 2007 19:53 schreef Nuna het volgende:
[..]
Oh, ik dacht dat het algemeen bekend was dat de zieken/nietzieken bovenaan stonden en de testuitslag links [afbeelding]
Trouwens, nog een vraag over de vgt. Heparine lost een trombus toch op? En niet dat het wordt gegeven om de groei te remmen?
Hebben jullie pech dan, met "demonstratiepractica"quote:Op zaterdag 15 december 2007 18:20 schreef MaxC het volgende:
Volgens mij wordt er sowieso niet door studenten gesneden hoor. Alleen Chirurgen(en in opleiding) en die mensen die in de snijzaal werken, die bewerken het lichaam zonder aan flarden te snijden en met heel veel respect en kunde.
Als studenten het doen, dan zijn het min. 4ejaars en wordt er eerst heel veel getrainend hoor [afbeelding]
Hoef je echt geen zorgen over te maken!
Het is heus niet dat de lijken langs een lopende band binnenkomen, even 1 practicum wordt gebruikt en in de prullenbak gesmeten. Sommige 'preparaten' gaan wel 20+ jaar mee
Oh jawel hoor, in Rotterdam zelfs al het eerste jaar (na een maand ofzo al) .quote:Op zaterdag 15 december 2007 18:20 schreef MaxC het volgende:
Volgens mij wordt er sowieso niet door studenten gesneden hoor.
quote:Op zaterdag 15 december 2007 19:00 schreef Nuna het volgende:
[..]
Oh jawel hoor, in Rotterdam zelfs al het eerste jaar (na een maand ofzo al) .
In Nijmegen snijden we ook niet, alleen student-assistenten preparen de lichamen of de docenten zelf. En idd, sommige preparaten gaan wel meer dan 20 jaar mee.
Hmja... 'tis leuk om erop terug te kijken, beetje als een ontgroeningquote:Op zaterdag 15 december 2007 18:30 schreef Repeat het volgende:
[..]
Hebben jullie pech dan, met "demonstratiepractica"
In Leiden doen we veel aan zelf snijden hoor. In het 2e jaar krijg je ook een heel lichaam waar je aan begint met de huid er nog op en zo de diepte in werkt.
Hmm ik heb tot nu toe ook alleen maar demonstratiepractica gehad, maar ik heb deze week een vers snijsetje gehaald. Het zal hier dus binnenkort wel beginnen.quote:Op zaterdag 15 december 2007 18:20 schreef MaxC het volgende:
Volgens mij wordt er sowieso niet door studenten gesneden hoor. Alleen Chirurgen(en in opleiding) en die mensen die in de snijzaal werken, die bewerken het lichaam zonder aan flarden te snijden en met heel veel respect en kunde.
Als studenten het doen, dan zijn het min. 4ejaars en wordt er eerst heel veel getrainend hoor
Hoef je echt geen zorgen over te maken!
Het is heus niet dat de lijken langs een lopende band binnenkomen, even 1 practicum wordt gebruikt en in de prullenbak gesmeten. Sommige 'preparaten' gaan wel 20+ jaar mee
Vind ik niet. Demo's lijken me ook ongelofelijk saai, je ziet hetzelfde, maar mag dan alleen maar kijken.quote:Op zaterdag 15 december 2007 20:47 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Hmja... 'tis leuk om erop terug te kijken, beetje als een ontgroening [afbeelding] Maar op het moment zelf had ik toch liever gewoon een demo gehad. 4 uur lang snijden, 6 sessies lang, kwam me aardig m'n strot uit na een tijdje.
Afgelopen donderdag had ik nog een stoffelijk overschot van een vrouw die in '86 het loodje heeft gelegt.quote:Op zaterdag 15 december 2007 19:00 schreef Nuna het volgende:
[..]
Oh jawel hoor, in Rotterdam zelfs al het eerste jaar (na een maand ofzo al) .
In Nijmegen snijden we ook niet, alleen student-assistenten preparen de lichamen of de docenten zelf. En idd, sommige preparaten gaan wel meer dan 20 jaar mee.
Een obductie kan nasty zijn ja. Het is echt heel anders dan bij anatomie. Het is ook veel persoonlijker, omdat je als co-assistent/arts de patient gekend hebt.quote:Op zondag 16 december 2007 16:19 schreef Maidenfan het volgende:
Woensdag heb ik m'n eerste demo van een autopsie... Is dat bij jullie de eerste keer een beetje gegaan? Kan mij inbeelden dat 't de eerste keer tamelijk degou is, niet?
In Maastricht kunnen we ons daar al in het eerste jaar voor inschrijven (cursus van 13 weken).quote:Op zaterdag 15 december 2007 18:30 schreef Repeat het volgende:
[..]
Hebben jullie pech dan, met "demonstratiepractica"
In Leiden doen we veel aan zelf snijden hoor. In het 2e jaar krijg je ook een heel lichaam waar je aan begint met de huid er nog op en zo de diepte in werkt.
Dat lijkt mij opzich ook wel, bij anatomie doet zo'n stoffelijk overschot me helemaal niets, maar als je met iemand een soort van band hebt, als je hem in iedergeval ooit gezien/mee gesproken hebt, lijkt me dat inderdaad toch even iets anders.quote:Op dinsdag 18 december 2007 00:26 schreef DDM het volgende:
[..]
Een obductie kan nasty zijn ja. Het is echt heel anders dan bij anatomie. Het is ook veel persoonlijker, omdat je als co-assistent/arts de patient gekend hebt.
Dat zegt iedereen over dingen die ze niet kunnen doen;quote:Op dinsdag 18 december 2007 11:52 schreef Nuna het volgende:
Eerlijk gezegd hoef ik helemaal niet te snijden.
Bij ons mag je alles wel aanraken, voelen etc. Genoeg om de dingen te zien die je niet in je boeken terugvindt. Als ik per se wil snijden, dan komt dat heus nog wel [afbeelding]
Het zou wel leuker zijn, maar echt een toegevoegde waarde heeft het nietquote:Op dinsdag 18 december 2007 14:11 schreef Repeat het volgende:
[..]
Dat zegt iedereen over dingen die ze niet kunnen doen;
"maar ookal zou het kunnen, ik hoef het helemaal niet hoooor"
Ja want een beetje ervaring met een scalpel is natuurlijk zinloos als arts in spequote:Op dinsdag 18 december 2007 15:20 schreef Nuna het volgende:
[..]
Het zou wel leuker zijn, maar echt een toegevoegde waarde heeft het niet
Mwoah, dat zeg ik, als ik chirurg wil worden komt dat heus welquote:Op dinsdag 18 december 2007 17:17 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Ja want een beetje ervaring met een scalpel is natuurlijk zinloos als arts in spe![]()
![]()
Wat wil jij worden dan?quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:19 schreef Nuna het volgende:
[..]
Mwoah, dat zeg ik, als ik chirurg wil worden komt dat heus wel.
Maar dat wil ik toch niet
Hoe gaat het leren?quote:Op woensdag 19 december 2007 23:51 schreef Heinekenner het volgende:
Bijna vakantie![]()
Ik ben er zojuist trouwens achtergekomen dat ik nog nooit in mijn leven zo lang een aantal weken studie heb gehad zonder vakantie tussendoor te hebben. (16 weken achter elkaar).
Blok borst? Wat moet ik mij daar bij voorstellen? De gehele thorax? Dus anatomie, fysiologie etc!?quote:
alleen de mammaequote:Op vrijdag 21 december 2007 02:08 schreef DDM het volgende:
[..]
Blok borst? Wat moet ik mij daar bij voorstellen? De gehele thorax? Dus anatomie, fysiologie etc!?
Hart en longen, ecg's, ritmestoornissen, klepafwijkingen, pneumonie, copd, astma, noem maar op etc. Anatomie en fysiologie komt hier uiteraard wel een beetje in terug, maar dit hebben we eigenlijk in de voorgaande jaren al behandeldquote:Op vrijdag 21 december 2007 02:08 schreef DDM het volgende:
[..]
Blok borst? Wat moet ik mij daar bij voorstellen? De gehele thorax? Dus anatomie, fysiologie etc!?
Ja bij ons in de jaarbeurs was het ook geen pretje :/ Alsof ze het erom doen, laat er ook een man de de rol deur naar buiten een tijdje open staan, want meneer vond het te warm ofzo :Squote:Op vrijdag 21 december 2007 12:10 schreef Repeat het volgende:
Tentamen in de pieterskerk is trouwens een ware hel als het buiten -4 is. Ik denk dat de temperatuur binnen maximaal een graad of 5 was...![]()
Het betere werk dusquote:Op vrijdag 21 december 2007 12:10 schreef Repeat het volgende:
[..]
Hart en longen, ecg's, ritmestoornissen, klepafwijkingen, pneumonie, copd, astma, noem maar op etc. Anatomie en fysiologie komt hier uiteraard wel een beetje in terug, maar dit hebben we eigenlijk in de voorgaande jaren al behandeld
Niet zo goedquote:Op zaterdag 22 december 2007 01:57 schreef Heinekenner het volgende:
Tentamen is redelijk verlopen ik heb 37 van de 52 MC vragen goed. En met het open gedeelte heb ik ook wel de nodige punten gesprokkeld. Maar ik denk dat ik net onder de 7 terecht kom.
Het was bij ons ook niet bepaald warm in Ahoy. Ik zag dan ook de nodige mensen die met sjalen om/jassen het tentamen aan het maken waren.
Hoe ging je tentamen Crazykill?
Ik vind het echt geweldig. Het geeft zeker hoop en toont maar weer eens wat een vooruitgang de geneeskunde boekt.quote:Op vrijdag 28 december 2007 17:16 schreef intoxicated het volgende:
Overigens, het artikel eronder, 'k heb toevallig de muisjes gezien waarmee ze dat onderzoek gaan voortzetten. Erg mooi bedacht allemaal
Hm, geen idee eigenlijk nog. Maar Gynaecoloog vind ik wel tof of Kindergeneeskunde.quote:
Dit gaat niet over antibiotica. Een tendinitis veroorzaakt door een bacterie, het moet niet gekker worden. Zal wel een ontstekingsremmer zijn.quote:
quote:Op dinsdag 1 januari 2008 23:56 schreef DDM het volgende:
[..]
Dit gaat niet over antibiotica. Een tendinitis veroorzaakt door een bacterie, het moet niet gekker worden. Zal wel een ontstekingsremmer zijn.
Tendinitis is geen groot woord hoorquote:Op woensdag 2 januari 2008 00:04 schreef starla het volgende:
[..]
![]()
Ik zet m'n geld in op meloxicam. Tendinitis vind ik trouwens een groot woord, ik prefereer tendinopathie om bovenstaande misverstanden te voorkomen.
...en een gelukkig nieuwjaar !
Je zal maar geen tentamens hebben. Heerlijkquote:Op woensdag 2 januari 2008 00:05 schreef MaxC het volgende:
Beste wensen iedereen
Moge alle tentamens goed gaan
Leuk, ik zat toen ook in het Radboud. In het begin is het even wennen, beetje kijken hoe de dag verloop etc. Maar als je alles al een keer gedaan hebt (bedden opgemaakt, gewassen, eten rondgebracht etc) kun je natuurlijk ook gewoon vragen of je een keer bij een operatie oid mag kijkenquote:Op donderdag 3 januari 2008 22:21 schreef dotKoen het volgende:
Geen colleges voor mij deze maand, maar verpleegstage. Ik behoor gelukkig wel tot de minderheid van de studenten die die stage niet in een verpleeghuis maar in een ziekenhuis mogen volgen. Ik mag naar verpleegafdeling hematologie van het UMC St Radboud. Lijkt me erg interessant, heb er zin in. Nog tips voor een verpleegstage?
Hangt ervan af waar je studeert. In Groningen wordt niet door de studenten gesneden, en er wordt op verjaardagen niet raar opgekeken als je zegt dat je niet zelf snijdt.quote:Op zondag 16 december 2007 02:28 schreef Repeat het volgende:
Vind ik niet. Demo's lijken me ook ongelofelijk saai, je ziet hetzelfde, maar mag dan alleen maar kijken.
En IMO hoort het gewoon bij geneeskunde. Het is echt een vast onderdeel en iedereen weet dit ook (vragen op verjaardagen ed)
Echte retards komen niet zo ver denk ikquote:Op zondag 6 januari 2008 23:17 schreef Repeat het volgende:
zal het je gebeuren dat je bij 6 retards terecht komt, dat worden dan 2 mooie jaren
Naja, 'k kom liever in een groep met 6 mensen waar ik ook buiten de patiëntenkamers kan omgaan, anders worden het juist 2 ondraaglijke jaren...quote:Op zondag 6 januari 2008 23:17 schreef Repeat het volgende:
zal het je gebeuren dat je bij 6 retards terecht komt, dat worden dan 2 mooie jaren
Veel plezierquote:Op zondag 6 januari 2008 22:11 schreef MaxC het volgende:
Wij zitten nog steeds in het blok: "Fundamenten der Geneeskunde"
Oftewel alleen maar celbiologie en onderzoek, helemaal niks anders![]()
![]()
Nog een maandje en ik ben d'r vanaf(als ik 't haal tenminste)
quote:Op maandag 7 januari 2008 08:21 schreef Nuna het volgende:
[..]
Ik ga beginnen met Circulatie 2, dus dat betekent dat ik mijn eerste stethoscoop ga aanschaffen
Ik heb het voor mijn werk wel eens uitgezocht. In de VS en Frankrijk zijn er vrij veel huisartsen die Mac OS X gebruiken. Er zijn verschillende Huisarts InformatieSystemen voor OS X, maar die zijn meestal niet op maat gemaakt voor de Nederlandse situatie. Enkele HIS'en zijn tegenwoordig webbased, dus daar heb je geen problemen met comptabiliteit. Ik heb wel een aantal iMac's verkocht aan een tandartsenpraktijk, maar ik weet niet meer welk systeem die praktijk gebruikt. Ik denk dat het systeem voor de ziekenhuizen niet zo relevant is, die hebben toch al een netwerk en daarvan kun je de PC's van de instelling gebruiken.quote:Op woensdag 9 januari 2008 12:54 schreef Singa het volgende:
Ik vroeg me af... Hoe zit het eigk met OS X/ipod touch/iphone touch en medische programma's? Of is het vooral Windows?
Ik niet, maar een jongen uit mn groep wel. ZO 2quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:54 schreef Heinekenner het volgende:
[..]
Zeker niet door naar morgen dan?
Volgens mij is in 28 delen alles wel een keer gezegdquote:Op zondag 20 januari 2008 18:23 schreef intoxicated het volgende:
Zeg... zo gaat Rechten ons inhalen... [afbeelding]
Dit is echt fucking niet normaal.quote:Op zondag 20 januari 2008 23:03 schreef gohan16 het volgende:
Op de spoedeisende hulp:mmeneer Casus Één. Jongeman uit 1984 met pijn in de rechteronderbuik. de pijn was hevig en is geleidelijk aan erger geworden. het lijkt wel of de pijn is verplaatst zegt hij, want een paar dagen geleden deed het nog pijn net onder de navel. Laatste week geen ontlasting gehad. Bij het lichamlijk onderzoek zag ik een matig zieke patient, geen koorts, over hart en longen geen bijzonderheden. Bij het onderzoek van het abdomen hoorde ik spaarzame peristaltiek. Er was geen sprake van defence, difuus pijn over de gehele buik, maar rechtsonder duidelijk meer pijn. wel loslaatpijn beiderzijds. Bij het RT geen bijzonderheden. Op de X-boz is er coprostase te zien, op de x-thorax geen lucht te zien onder de diafragmakoepels. In het lab licht verhoogde asat, alat, af en ld. CRP van 4, BSE van 10, leuco's van 7, Hb van 7.9;
wtf is hier aan de hand?
7.8 is laag normaal, differentiaal diagnostisch heeft het dus niet echt veel waarde. Een totale ileus laat een andere kliniek zien (bolle buik, gootsteengeruis, misselijk en braken) en X-BOZ (uitgezette darmlissen en vloeistofspiegels) dan beschreven, ofschoon er wel relevante informatie ontbreekt, zoals bovenstaande gegevens. Wil namelijk ook weten waar de coprostase te zien is, of de pijn vóór de obstipatie of erná begon etc. Verhoogde leverwaarden kan ik niet zo gauw verklaren.quote:Op maandag 21 januari 2008 00:29 schreef DDM het volgende:
[..]
Dit is echt fucking niet normaal.
Op het eerste gezicht zou je zeggen een appendicitis acuta, maar dat is te simpel. Op zich zijn er een aantal mogelijkheden. Gezien de anemie ga ik toch voor een eerste presentatie van een M. Crohn met een ontstekingsinfiltraat in het ileum terminalis met als gevolg een obstructie. Het bloed laat geen ontsteking zien, maar goed dat zegt geen bal. Ik weet ook niet op welke locatie de coprostase te zien was. Als dit het colon was, is het misschien iets minder waarschijnlijk. Maar de M. Crohn kan natuurlijk ook een totale ileus veroorzaakt hebben.
met je PanIC, MaxCquote:Op zondag 20 januari 2008 18:25 schreef MaxC het volgende:
We zijn inderdaad niet echt actief![]()
Ik loop best wel achter maar heb het veel te leuk en druk met Introductiecommisie van Geneeskunde
Haha ik snap jequote:Op zondag 20 januari 2008 22:32 schreef DDM het volgende:
En Nuna: ik kies voor bothAls je me tenminste snapt
![]()
![]()
Nee...waarom?quote:Op maandag 21 januari 2008 18:29 schreef Heinekenner het volgende:
Is appendicitis niet erg onwaarschijnlijk bij een 24 jarige patiënt?
Heb je eigenlijk wel gelijk meequote:Op maandag 21 januari 2008 14:29 schreef Marnix007 het volgende:
[..]
met je PanIC, MaxC
alsof je daar wat voor hoeft te doen nu. beetje eten en borrelen op dinsdag. als ze nou míj hadden aangenomen was het misschien nog wat geworden met die panic 08
quote:Op maandag 21 januari 2008 19:13 schreef starla het volgende:
[..]
de hoogste incidentie dus samen met jongens tussen 5 en 14![]()
Het doet me altijd zo een pijnquote:Op maandag 21 januari 2008 13:36 schreef starla het volgende:
[..]
7.8 is laag normaal, differentiaal diagnostisch heeft het dus niet echt veel waarde. Een totale ileus laat een andere kliniek zien (bolle buik, gootsteengeruis, misselijk en braken) en X-BOZ (uitgezette darmlissen en vloeistofspiegels) dan beschreven, ofschoon er wel relevante informatie ontbreekt, zoals bovenstaande gegevens. Wil namelijk ook weten waar de coprostase te zien is, of de pijn vóór de obstipatie of erná begon etc. Verhoogde leverwaarden kan ik niet zo gauw verklaren.
Enfin, mijn DD:
- Appendicitis
- Coprostase eci
- Crohn's abces
- Obstruerend caecumproces
- Peridiverticulitis
In ieder geval nachtje ter observatie opnemen en de volgende dag laten herbeoordelen
Zoals Starla dus aangaf.quote:Op maandag 21 januari 2008 18:29 schreef Heinekenner het volgende:
Is appendicitis niet erg onwaarschijnlijk bij een 24 jarige patiënt?
quote:Op dinsdag 22 januari 2008 02:27 schreef DDM het volgende:
[..]
Het doet me altijd zo een pijn![]()
7.8 Laag normaal? Deze gast is gewoon anemisch. Dat is pathologie ten topDifferentiaal diagnostisch heeft het juist heel veel waarde. Rectaal bloedverlies? Anemie der chronisch zieken? Malabsorptie?
Welke bron gebruik je? Ik vind als ondergrens bij volwassen mannen een Hb van 7.5. Derhalve kun je niet van een anemie spreken.
Bij peridiverticulitis verwacht ik de problemen aan de linkerkant en verwacht ik ook meer van het rectaal toucher.
Klopt, bij diverticulitis zal RT pijnlijk zijn en het komt meestal voor in de linker onderbuik. Het is echter niet ondenkbaar in de rechter onderbuik. Daarom staat het ook onderaan m'n lijstje![]()
Raar dat het zo verschilt, hier vind ik nóg een andere waarde.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 22:11 schreef DDM het volgende:
Er zijn heel veel bronnen die ik gebruik(te): Labinfo van het Vumc bijvoorbeeld. Maar het diagnostisch kompas geeft 8,5 mmol/L aan. Net zoals ik het geleerd heb.
Zelfde DD en beleidquote:Op woensdag 23 januari 2008 14:24 schreef gohan16 het volgende:
het scheelt per laboratorium, daarom moeten wij ook met elk co-schap een nieuw referentiekaartje halen(als je in een ander ziekenhuis moet lopen).
Casus was in UMCU, waarbij de ondergrens 8,5 is. Wel degelijk een anemie. Ik kan jullie helaas geen uitsluitsel geven over de casus, want ik ben klaar met co-schap en kan/mag geen gegevens meer opvragen.
Op de x-boz, was er verder niet veel te zien, dus geen vloeistofspiegels, geen lucht in de darmen.
Mijn DD is:
-crohn
-appendicitis(chirurg vond het dubieus, zou over een paar uur nog 's een keer naar laten kijken)
-obstipatie(-ileus)
-diverticulitis
Voorlopig beleid op de SEH was toen: Opname ter observatie en ter verdere diagnostiek. Klysmeren en ook laxeren, maar daar werd over getwijfeld ivm evt perforatie en/of infectie.
1) DD/ open ductus Botalli, ventrikelseptumdefect, atriumseptumdefect.quote:Op woensdag 23 januari 2008 16:36 schreef Nuna het volgende:
Dan heb ik nog wel een nieuwe casus:
De ouders van een pasgeboren baby, 8 weken, komt bij U op het spreekuur. Ze zijn bezorgd omdat het voeden erg slecht gaat en de groei stagneert.
Bij het lichamelijk onderzoek is er een dyspnoe en een klam aanvoelende huid. Bij auscultatie is er vesiculair ademgeruis over beide longen, de eerste harttoon is onopvallend en de tweede toon imponeert luid. Ook is er een midfrequent systolisch geruis.
Verder is de lever enigzins vergroot (3 vingers onder de ribbenboog).
1. Aan welke diagnose moet worden gedacht en welk aanvullend onderzoek is nodig?
2. Waarom deed het kind in het begin eerst goed, maar verslechterde later steeds meer?
3. Welke behandeling is noodzakelijk?
vesiculair bestaat niet? explain yourselfquote:Op woensdag 23 januari 2008 23:53 schreef DDM het volgende:
Ik sluit mezelf volkomen aan bij Starla
Nuna even een gratis tip (ja ben weer aardig vandaag)
Vesciculair ademgeruis bestaat niet. Het moet normaal ademgeruis zijn
Zo lijkt mij het ook wel ideaalquote:Op donderdag 24 januari 2008 18:10 schreef intoxicated het volgende:
Check![]()
Dat was ook altijd m'n voorkeur, en lastminute een wetenschapsstage regelen zou niet echt fijn zijn geweest. Maar goed, dan kan ik in m'n coschappen bekijken wat ik ècht leuk vind, en daar een relevante stage in vinden![]()
Vind het wel prima zo
Het ademgeruis ontstaat niet vesciculair, maar ontstaat in de hogere luchtwegen. Het is niet bedoeld om flauw te zijn vanaf mijn kant, maar meer een tip voor je co-schappen. Denk aan mondelinge overdrachten en statusvoering. Je kan er op "gepakt" worden. En vooral bij de Interne geneeskunde natuurlijk. Een chirurg boeit dat niet.quote:Op donderdag 24 januari 2008 14:55 schreef gohan16 het volgende:
[..]
vesiculair bestaat niet? explain yourself
Zeker net zo'n geintje als het woord leverproeven.
Leuke casus. Is een keer wat anders. Maar nu mogen anderen weer eens een keer wat zeggen.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 20:44 schreef starla het volgende:
Nieuwe casus voor de liefhebbers
Uiteraard, maar dit noemt men toch gewoon vesiculair.quote:Op zondag 27 januari 2008 23:35 schreef DDM het volgende:
[..]
Het ademgeruis ontstaat niet vesciculair, maar ontstaat in de hogere luchtwegen. Het is niet bedoeld om flauw te zijn vanaf mijn kant, maar meer een tip voor je co-schappen. Denk aan mondelinge overdrachten en statusvoering. Je kan er op "gepakt" worden. En vooral bij de Interne geneeskunde natuurlijk. Een chirurg boeit dat niet.
Nee, dat hoort niet. Net zoals een aantal andere gevallen in de geneeskunde. Een koortsconvulsie is wat anders dan een convulsie bij koorts. Iemand met veel vochtverlies en een natrium van 123 mmol/L is ook niet gedehydreerd and so on....quote:Op zondag 27 januari 2008 23:58 schreef Repeat het volgende:
[..]
Uiteraard, maar dit noemt men toch gewoon vesiculair.
Omdat een begrip bestaat, wil het het natuurlijk niet zeggen dat deze ook juist is of juist wordt gebruiktquote:Op maandag 28 januari 2008 00:12 schreef Repeat het volgende:
De term vesiculair bestaat dus wel (anders hadden wij hem niet gekend) maar wordt niet gebruikt. Waarvoor gebruik je vesiculair dan wel
Oke, ik ga deze casus proberen..quote:Op vrijdag 25 januari 2008 20:44 schreef starla het volgende:
Nieuwe casus voor de liefhebbers:
Een 38-jarige man loopt tijdens zijn werk een snijwond aan zijn linkerarm op. In de loop van de week ontdekt hij een toenemende roodheid en zwellig van de wond. Een paar dagen later ontwikkelt hij koorts, koude rillingen en hevige lage rugpijn.
Op de SEH heeft hij 39.2C koorts, een erythemateuze en oedemateuze linker arm met aan de volaire zijde van de onderarm een circumscripte weekheid. Tevens is er kloppijn ter plaatse van de lumbale wervels. Zijn bloeddruk is 100/50 mmHg, met een hartfrequentie van 120 pm, leuco's zijn 21.
Wat is er aan de hand? Met welk aanvullend onderzoek bevestig je dit?
Wat doe je?
quote:Op maandag 28 januari 2008 14:11 schreef Nuna het volgende:
[..]
Oke, ik ga deze casus proberen..
Wat is er aan de hand?
Een staphylococcen aureus infectie, met een strooihaard in de lumbale wervel (wellicht een abces, osteomyelitis).
Wel belangrijk om op te merken is dat het hier om een sepsis (infectiebron+koorts>38C+leuko>12+HF>90+lage RR) gaat, waarschijnlijk met S. Aureus. Er is inderdaad hematogene osteomyelitis in de lumbale wervelkolom.
Met welk aanvullend onderzoek bevestig je dit?
Materiaal opsturen voor een kweek, bepalen van leukocytendifferentiatie, leukocytenaantal, CRP, BSE.
Dif zal niet veel bijdragen, leuko is bekend, CRP en BSE is pro forma. Ook natuurlijk puskweek (abces onderarm) en bloedkweek. Niet onbelangrijk is X-LWK ivm osteomyelitis.
Wat doe je?
Starten met ceftriaxon, wanneer de kweek bekend wordt (en s.aureus uitkomt) starten met flucloxacilline.
Op hoge verdenking S. Aureus kun je beginnen met Flucloxacilline (goede dekking zowel stafylokokken als streptokokken) iv in hoge doses ivm osteomyelitis. Ook moet het abces geincideerd en gedraineerd worden.
Wat ik me dan afvraag, is dit een representatief topic? Noem eens wat nummers mensen!quote:Op dinsdag 29 januari 2008 10:44 schreef Crazykill het volgende:
'Medicijnstudenten doen het 't meest'
Gepost door Jonas (Jonas.Z) - Bron: De Telegraaf
Gepubliceerd: dinsdag 29 januari 2008 @ 02:01
De Telegraaf brengt belangrijk nieuws voor alle aanstormende studenten; de studenten van de studie medicijnen zijn het meest seksueel actief. De krant beroept zich op het blad Varsity, dat weet te melden dat de gemiddelde student medicijnen in zijn leven acht sekspartners heeft gehad.
De liefde wordt vermoedelijk het minst bedreven onder Theologiestudenten, zij blijken gemiddeld slechts twee sekspartners te hebben gehad. De studies Politicologie en Geschiedenis doen het een stuk beter, daar gaat het respectievelijk om gemiddeld zeven en zes partners.
De cijfers zijn gebaseerd op een onderzoek onder duizend Engelse leerlingen aan de beroemde universiteit Cambridge. Daaruit bleek daarnaast dat vier op de tien studenten al eens een one-night-stand hadden gehad. Ervaring met SM beperkt zich tot één op de vier studenten.
[afbeelding]
Van de FP
We sparen ook allemaal SOA's toch?quote:Op dinsdag 29 januari 2008 10:44 schreef Crazykill het volgende:
'Medicijnstudenten doen het 't meest'
[...]
![]()
Van de FP
zo werkt het niet natuurlijk. De bedoeling is: jullie vertellen het, ik lach maar vertel zelf niks.quote:Op woensdag 30 januari 2008 10:10 schreef Nuna het volgende:
Haha! Hier begon vanochtend mijn college mee [afbeelding]
En dan vooral de laatste zin ook: ''You must remember all these drugs, the names of which you've learnt from me or fuck 'em all and get a job in orthopedic surgery.'' [afbeelding]
En Repeat, jij eerst natuurlijk he [afbeelding]
Met een beetje mazzel moet een hoornvlies-transplantatie erin zittenquote:Op zondag 3 februari 2008 12:38 schreef Spyronius het volgende:
Je bent nogal optimistisch dat je verwacht dat er nog organen over zijn, na een ongeluk met z'n motor
Haha, welke docent? De Amateur Transplants hebben nog wel meer leuke nummers, merkte ik. Deze is ook wel leuk.quote:Op woensdag 30 januari 2008 10:10 schreef Nuna het volgende:
Haha! Hier begon vanochtend mijn college mee![]()
En dan vooral de laatste zin ook: ''You must remember all these drugs, the names of which you've learnt from me or fuck 'em all and get a job in orthopedic surgery.''
En Repeat, jij eerst natuurlijk he
Hehe, die van Anesthesiologen is geweldigquote:Op zondag 3 februari 2008 18:03 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Haha, welke docent? De Amateur Transplants hebben nog wel meer leuke nummers, merkte ik. Deze is ook wel leuk.
en waar...quote:Op zondag 3 februari 2008 18:23 schreef MaxC het volgende:
[..]
Hehe, die van Anesthesiologen is geweldig![]()
Het is dus niet eens zeker dat ze dood was. Ze hebben een beetje gekeken zei iequote:Op maandag 4 februari 2008 00:31 schreef Heinekenner het volgende:
Net die uitzending gezien van Peter R. De Vries:
Joran vd Sloot: "Ze trilde eerst en was toen dood"
Iemand een DD over de doodsoorzaak?
Hartstilstand, tong ingeslikt?
quote:Op maandag 4 februari 2008 22:24 schreef intoxicated het volgende:
Colleges ethiek kunnen serieus leuk zijn als docenten dit soort uitspraken doen:
"Een politiek statement kan je maken door een bus op te blazen, maar dat is natuurlijk niet de meest elegante manier."
been there done thatquote:Op woensdag 6 februari 2008 08:49 schreef intoxicated het volgende:
Een willekeurige Amerikaanse stad met een groot traumacentrum?
Ja, ik morgenquote:Op donderdag 7 februari 2008 00:48 schreef Heinekenner het volgende:
Morgen (vandaag dus realiseer ik me nu) tentamen!![]()
Alleen wel om 18.30betekend dus dat ik na het tentamen letterlijk direct de kroeg in kan stappen.
![]()
andere mensen nog tentamens binnenkort?
Over 4 weken pas weer, afgelopen vrijdag tentamen gehad..quote:Op donderdag 7 februari 2008 00:48 schreef Heinekenner het volgende:
Alleen wel om 18.30betekend dus dat ik na het tentamen letterlijk direct de kroeg in kan stappen.
![]()
Volgende week vrijdag endocrinologie. Lijkt me een inkoppertje, maar ben toch benieuwdquote:Op donderdag 7 februari 2008 00:48 schreef Heinekenner het volgende:
![]()
Goh... wat een cliché, want alle geneeskunde studenten hebben het altijd over groepjes indelingen.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 00:17 schreef gohan16 het volgende:
Geneeskundestudenten zijn echt cliche. Ik zat in de metro in amsterdam, kwamen er 2 meiden binnen. Ze hadden het over groepjes indeling. Ik dacht dat zijn geneeskundestudenten.. oh nee toch niet want AMC is niet in de buurt. Zie ik 10 seconden later op het perron: VU ziekenhuis die kant op en toen klopte het verhaaal weer.
En ja hoor na 1 minuut viel de eerste medische term en allemaal verhalen over hun snuffelstage. Ik moest bijna lachen van het feit dat ik het gewoon goed had geraden. Het waren wel 2 eerstejaars, want ze wisten niet echt hoe zo zo'n anamnese moesten afnemen(hun eigen oordeel).
Klopt. Ze trekken een analogie naar hun toekomst, wanneer ze eindelijk in een maatschap (lees groep) zitten. Typisch geneeskundestudenten.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 00:43 schreef Heinekenner het volgende:
[..]
Goh... wat een cliché, want alle geneeskunde studenten hebben het altijd over groepjes indelingen.
Als de schildklier te weinig T4 produceert (hypothyreoidie) probeert het lichaam dit te compenseren met hyperplasie van de schildklier om toch aan de behoefte te komen, de schildklier wordt dus groter.quote:Op zondag 10 februari 2008 17:29 schreef MaxC het volgende:
Waarom kan een over/onderproductie T3 en T4 zorgen voor een vergrote schildklier?
Ik heb tijdens mijn verpleegstage op hematologie in het UMC St Radboud vrij veel transfusies gezien: er vind inderdaad een strenge controle plaats, maar niet aan het bed van de patient. Er wordt voornamelijk gekeken of het bloedproduct hetzelfde is als dat wat de arts via een systeem heeft aangevraagd, dus productnummer, productgegevens en nummer en gegevens patient worden vergeleken. Lijkt me handig als ze voortaan de check aan het bed doen en daarmee dus ook kijken of het wel de juiste patient is. Dit is wel een van de meest pijnlijke medische fouten die je kunt maken denk ik.quote:De Gelderlander
Fatale bloedtransfusie in Radboudziekenhuis
NIJMEGEN - Een patiënt van de intensive care in het Radboudziekenhuis in Nijmegen is vorige week zondag overleden, nadat ze een verkeerde zak bloed heeft toegediend gekregen.
Het bloed was bestemd voor een ander, maar werd per vergissing door een verpleegkundige bij haar aangehangen.
De fout werd snel ontdekt, omdat de toestand van de vrouw snel verslechterde. Mede omdat ze ernstig ziek was en in een slechte conditie verkeerde, werd de geringe dosis toegediend bloed haar echter fataal.
Het toedienen van verkeerd bloed komt door allerlei veiligheidsmaatregelen zelden voor. Cijfers uit de literatuur wijzen op een misser bij 1 op de 15.000 toegediende bloedtransfusies.
Hans van der Hoeven, algemeen hoofd van de intensive care van het Radboudziekenhuis, spreekt van een groot drama. "Het meest afschuwelijk is het voor de familie, maar ook voor de betrokken verpleegkundige is het een verschrikkelijke klap.
De verslagenheid op de afdeling is groot."
De verpleegkundige staat volgens Van der Hoeven bekend als een voortreffelijk medewerkster. Eerste onderzoek heeft uitgewezen dat het puur om een menselijke fout gaat en dat alle voorschriften strikt gevolgd zijn.
"Stickers op de zak bloed met geboortedatum, naam en bloedgroep zijn zowel door haar als een tweede verpleegkundige gecontroleerd, zoals het hoort. Maar ze is vervolgens naar het verkeerde bed gestapt. Het is vreselijk. Ze kan zich niet voorstellen hoe ze bij het verkeerde bed is kunnen komen."
Het toedienen van een verkeerde zak bloed komt door allerlei veiligheidsmaatregelen maar zelden voor. Volgens Van der Hoeven worden in de literatuur cijfers genoemd van 1 op de 15.000 toegediende bloedtransfusies, als het gaat om toediening van verkeerd bloed.
De verpleegkundige die de fout heeft gemaakt, heeft professionele hulp gekregen. "Ze krijgt steun van haar collega's om het voorval van zich af te praten", aldus Van der Hoeven.
UMC St Radboud gaat verder onderzoek doen om te kijken of de calamiteit met extra maatregelen niet toch voorkomen had kunnen worden. Het ziekenhuis heeft het incident gemeld bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Ook is de gemeentelijke lijkschouwer op de hoogte gesteld, omdat er sprake is van een niet natuurlijke dood.
De recherche van de politie heeft tevens nader onderzoek verricht.
http://www.gelderlander.n(...)adboudziekenhuis.ece
Das allemaal negatieve beeldvormingquote:Op dinsdag 12 februari 2008 13:14 schreef Repeat het volgende:
Aan het bed checken lijkt me ook wel handig ja. Overigens lijkt het wel alsof er in nijmegen extra veel fout gaat
Ik heb ooit een bloed transfusie gehad, jaren geleden, maar daar werd eerst een kruisproef gedaan aangezien ikzelf geen flauw idee had wat m'n bloedgroep was, maar daarna werd volgens mij nog aan het bed gecontroleerd of de bloedgroep wel overeen kwam met wat er over mij bekend was. Ze hadden volgens mij op m'n polsbandje ofzo de bloedgroep erbij gezet. Dit was destijds overigens bij een streekziekenhuis niet bij een UMC, maar goed dat zou volgens mij het verschil niet mogen zijn.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 13:14 schreef Repeat het volgende:
Aan het bed checken lijkt me ook wel handig ja. Overigens lijkt het wel alsof er in nijmegen extra veel fout gaat
Om het nog lastiger te maken: op de hematologieafdeling van het UMC (waar dit incident overigens niet plaatsvond) hebben patienten geen polsbandjes: infectiegevaar. De kruisproeven worden 1 of enkele keren per week (dacht ik gedaan) uit bloed van de normale prikronde. Er staat op zo'n formulier ook 'kruisproef geldig tot <datum en tijd>'. Het kan natuurlijk dat een patient na een allogene stamceltransplantatie van bloedgroep veranderd, daarom heeft een kruisproef een geldigheidsduur.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 15:18 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Ik heb ooit een bloed transfusie gehad, jaren geleden, maar daar werd eerst een kruisproef gedaan aangezien ikzelf geen flauw idee had wat m'n bloedgroep was, maar daarna werd volgens mij nog aan het bed gecontroleerd of de bloedgroep wel overeen kwam met wat er over mij bekend was. Ze hadden volgens mij op m'n polsbandje ofzo de bloedgroep erbij gezet. Dit was destijds overigens bij een streekziekenhuis niet bij een UMC, maar goed dat zou volgens mij het verschil niet mogen zijn.
dat is het ookquote:Op woensdag 13 februari 2008 07:42 schreef Spyronius het volgende:
Oh wacht ging er vanuit dat het op een UMC is gebeurd, dacht namelijk dat het radboud een umc was, sorry
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |