en weer verderquote:Op woensdag 3 oktober 2007 16:04 schreef saaw het volgende:
mooi is dat
is het een optie om in 1 van de twee kabines witte watten en in de ander kooltjes te stoppen? of moet ik echt een nieuwe pomp
ik heb deze al een hele tijd en nooit ergens probleme mee gehad trouwens
Ik heb 1 wit / oranje platy , dat is het mannetje en 2 oranje vrouwtjes. Nergens ook maar iets zwarts te bekennen bij deze 3, maar toch is er een jonkie die het voor elkaar gekregen heeft om er bijna volledig zwart uit te zien qua stippen , met af en toe wat oranje ertussen doorquote:Op woensdag 3 oktober 2007 18:23 schreef saaw het volgende:
oeh wat leuk
enige die ik als kleine heb gehad zijn platy's, maar die waren binnen de kortste keren opgegeten
niet dat ik daar echt mee kan zitten hoor, zo boeiend zijn platty's nou ook weer niet
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 01:11 schreef Prowl het volgende:
Acrylic is toch gewoon plexiglas?
Krast als de ziekte en wordt hardstikke dof.
Misschien toch maar eens aan betonplex met polyester gaan denken, heb je maar 1 glasplaat nodig als voorruit.
Dan ben je met die maten voor 200,= wel klaar.
Het is dat ik ontzettend goedkoop aan mijn bakje van 130x75x60 kon komen anders was ik deze zomer ook aan de slag gegaan met een houten bak.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 18:12 schreef Gianthuust het volgende:
[..]
Ik heb 2 voorkanten dus dat zou dan 2x glas en 2x betonplex worden. Ik heb de kosten voor de bak zelf iid ingeschaalt op ongeveer 200 euri.Dit is mijn budget ongeveer.
Bak 200 euro
Filter etc. 150 euro (mogelijk wil ik voor een biologisch filter gaan, dan word het een stukje duurder.Weet iemand of dit op de lange termijn wel voordeliger is? ivm minder vaak verversen filter etc.)
Grond en planten etc. 150 euro
Vissen 150 - 200 euro (wil vooral schooltjes)
Is dat redelijk?
als ie in een kom zit mag je je eigen topic lekker makenquote:Op maandag 8 oktober 2007 21:59 schreef Kings het volgende:
Mag een koudwateraquarium ook meedoen?
Of hebben goudvisjeshouders een eigen topic?
Nee! Ik heb ze in een mooie grote glazen bak met filtertjes en pompjes en plantjes en frobeltjes enzo en en en...quote:Op maandag 8 oktober 2007 22:19 schreef broodmonkeh het volgende:
[..]
als ie in een kom zit mag je je eigen topic lekker maken![]()
anders .. welkom![]()
en daarom hecht ik zeer weinig waarde aan de "kennis" van winkelpersoneelquote:Op zaterdag 6 oktober 2007 13:40 schreef saaw het volgende:
ik heb weer nieuwe visjes
2 kogelvisjes[ik dacht altijd dat dat niet kon in een gezelschapsaquarium maar dit is een vriendelijke soort volgens mijn aquariumwinkelmevrouw]
truequote:Op donderdag 11 oktober 2007 10:38 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
en daarom hecht ik zeer weinig waarde aan de "kennis" van winkelpersoneel
zolang die genoeg slakjes heeft zal het wel even goedgaan. daarna gaat hij alsnog je andere vissen aanvallen.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:11 schreef saaw het volgende:
[..]
true
maar ik heb zat slakjes en ook iedere dag rode muggen larven dus ze blijven tot nu toe braaf van alle andere visjes af
aparte bak (of zo'n plastic klein bakje) , plantjes kopen in de dierenwinkel en wachten maar , gwoon af en toe zo'n algentabletje of komkommer erin gooien , en je hebt een shitload aan slakken.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 20:28 schreef saaw het volgende:
iemand tips om slakken te kweken?
ik heb wel wat slakjes in mn bak maar het lijkt niet heel hard te gaan
is een los bakje om te kweken makkelijk? en zijn er verschillende soorten slakjes? en waar krijg ik die?
ik heb juist altij dmn best gedaan zo min mogelijk slakjes te hebben maar nu heb ik ze ineens nodig
uit mijn dierenwinkelplantjes komen nooit slakjesquote:Op donderdag 11 oktober 2007 22:17 schreef broodmonkeh het volgende:
[..]
aparte bak (of zo'n plastic klein bakje) , plantjes kopen in de dierenwinkel en wachten maar , gwoon af en toe zo'n algentabletje of komkommer erin gooien , en je hebt een shitload aan slakken.
opzich een tof planquote:Op vrijdag 12 oktober 2007 07:18 schreef Trusten het volgende:
Laat iemand je er wat op sturen in een tictac-doosje (met natte watjes etc), zo ben ik aan mijn appelslakken gekomen...
Edit: Ik heb genoeg poelslakjes dus als je interesse hebt wil ik er best een aantal sturen. Hoef je niks voor te betalen maar ik ga het ook niet betalen. Dus als je mij dan een tictac doosje + gefrankeerde envelop stuurt dan stuur ik het gevulde doosje naar je terug
![]()
Voor 40 kan ik het hele setje ophalen. Zelf wil gezeldschap aquarium gaan houden. Wat voor vissen heb ik nog niet over nagedacht ben nu eigelijk veel aan het informeren wat het beste is.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 10:14 schreef BoNi het volgende:
Voor datzelfde geld (misschien net iets meer) zou ik toch gewoon voor een JUWEL gaan.
Verder zou ik er persoonlijk direct een andere achterwand in zetten.
Wat ben je van plan in die bak te gaan houden?
60*30*30quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 12:20 schreef master_X het volgende:
en was zijn daar de afmetingen van ben er nog niet zo bekend mee![]()
Als je je bak nog niet zo lang heb staan kan het geen kwaad en lost dit probleem zichzelf meestal op.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 14:16 schreef rene90 het volgende:
[..]
60*30*30![]()
nog een vraagje van mijn kant, op de bladeren zit al dat bruine spul, en op het grint ook, hoe kan je dat het beste schoon krijgen, en komt dit door overmatig voergebruik? ik vind het vrij lastig om de juiste hoeveelheid te bepalen, kan iemand dit misschien vertellen met bijvoorbeeld een x aantal keren een flessendop, iets in die richting:)?
Ik heb bij me broer in de opslag zo een buis liggen waarmee je het grint zonder batterijen of iets schoon kan maken, is dat geschikt voor dat grint gewoon?
3 weekjes gok ik zo, enne 11.00-23.00 tl balken, en dan staat me raam gewoon open dus komt er ook wel zonlicht binnen. Het is 1 tl balk, en er zit zo'n ronde zilveren soort papier omheen. Heb 3 otocinclus fleixilis (dwergharnasmeervallen) en 5 garnaaltjes....quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 19:18 schreef BoNi het volgende:
[..]
Als je je bak nog niet zo lang heb staan kan het geen kwaad en lost dit probleem zichzelf meestal op.
Als de bak al langer staat kan het komen door een tekort aan licht, hoe lang belicht je je bak, welke lampen gebruik je, hoe oud zijn deze en gebruik je reflectoren?
Heb je al algeneters in je bak zitten?
Hoe vaak ververs je water, hoeveel en gooi je er dan ook nog bacterien oid bij?
Dan haal je toch ook het vuil mee uit de bodem? Ik heb een drinkflesje waar ik de bodem vanaf gehaald heb op m'n hevelslang gemonteerd en haal daarmee het vuil mee van de bodem als ik water ververs.quote:het water heb ik gister ververst 1/3 eruit en nieuw water erbij
Zoveel eten geven dat de vissen het in een minuutje opeten, dat kan ook in meerdere sessies.quote:Het enige probleem wat ik heb is de de bodem erg snel vervuild raak ik denk door het voer wat blijft liggen ?
WTF is een steigerbuis? Ik zie zo'n stalen ding voor me.quote:Ik heb ook een internet shop benaderd voor een steigerbuis aangezien deze miste bij de koop van me aquarium,
je hebt wel voedingsringen. die kan je ook heel makkelijk zelf maken. je neemt een stukje luchtslang, en daar maak je een circel van, die je met een verloopstukje aan elkaar maakt. dat blijft dan drijven. wanneer je daar je voer ingooid, verdwijnt het niet in het filter voor je vissen erbij kunnen.quote:Op maandag 15 oktober 2007 21:55 schreef rene90 het volgende:
oke top:) ga vanaf nu een stuk minder voeren dan maar, is er niet een soort voederbakje waarin het voer blijft liggen maar waar ze er wel bij kunnen? zodat het niet een rotzooi wordt zeg maar op de bodem maar dat het "overgebleven" voer blijft liggen in een soort opvang bakje?
valt mee hoorquote:Op vrijdag 19 oktober 2007 14:39 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik zag gister ook een kogelvis bij de Intratuin maar die dingen jagen op andere dus maar niet gekocht.
zullen wel corydoras zijn :p cory's dus.quote:Op zondag 21 oktober 2007 19:34 schreef rene90 het volgende:
wat is de volledige naam van cordy's?
was even op google aan het kijken maar kon zo 1 2 3 niks vinden.
cory's , geen cordy'squote:Op zondag 21 oktober 2007 20:24 schreef rene90 het volgende:
leuke visjes die cory's, misschien dat ik die met een paar weken erbij ga nemen, aangezien die mooi de bodem kunnen vullen, aangezien ik nu amper meer bodemvisjes heb, we zien met een paar weken wel.
Heb ook dinsdags een mosmatje, iemand ervaring wat vissen daar in het algemeen van vinden?
even een vraagje aan saaw, hoeveel cordy's heb je, misschien fototje? en m/v?
en wil je even vertellen hoe het paren verging enzo, gewoon een kleine samenvatting van jou ervaringen met de cordy's?
cory's idd, ik typ het steeds foutquote:Op zondag 21 oktober 2007 20:24 schreef rene90 het volgende:
leuke visjes die cory's, misschien dat ik die met een paar weken erbij ga nemen, aangezien die mooi de bodem kunnen vullen, aangezien ik nu amper meer bodemvisjes heb, we zien met een paar weken wel.
Heb ook dinsdags een mosmatje, iemand ervaring wat vissen daar in het algemeen van vinden?
even een vraagje aan saaw, hoeveel cordy's heb je, misschien fototje? en m/v?
en wil je even vertellen hoe het paren verging enzo, gewoon een kleine samenvatting van jou ervaringen met de cordy's?
bij mij zijn ze iig redelijk schuw , maar ik zie ze wel gewoon altijd. Ze zitten overal en nergens en liggen meestal bij elkaar. Hun voornaamste bezigheid is het doorwoelen van zand / grind (let op dat je niet al te groot grind hebt) of gewoon voor pampus liggen. Ze eten hetzelfde als alle andere vissen , maar het moet wel op de bodem liggen. Ook zijn het scholenvissen , dus minimaal 5 stuks bij elkaar.quote:Op zondag 21 oktober 2007 21:14 schreef rene90 het volgende:
oke, ben benieuwd naar de foto,
waar zitten ze vooral? wat eten ze? wat hebben ze voor andere bezigheden? (zo zitten 1 van me antennebaarsjes onder de blaadjes, de 2 andere een beetje het grint te doorzoeken)
die oranje/zwart gestreepte bedoel je? dat is een sumatraantje, daar heb ik er 3 van [2 van deze en 1 blauwige]quote:Op zondag 21 oktober 2007 21:28 schreef rene90 het volgende:
oke bedankt voor de antwoorden en informatie, even aan saaw: wat is dat visje op de 2e/3e foto te zien, in het midden, met een soort zebraprint?
maar 7 neon tetras en 5 cory's gaat niet samen toch?
meerder schooltjes kan prima hoor, moet je alleen wel een groot genoege bak hebbenquote:Op zondag 21 oktober 2007 21:49 schreef rene90 het volgende:
2 schooltjes gaan niet samen las ik ergens, daarnaast is het wel weer dat tetra's midden/boven zijn en de cory's bodem, ik heb wel grint geen idee of dat een probleem kan zijn voor cory's?
maar sumatraantjes staan wel agressief bekent toch? dus niet echt aan te raden lijkt me hoewel ze wel mooi zijn.
dat is et em juist , ze moeten bezig zijn met elkaar. Als ze dat niet zijn gaan ze andere vissen lastig vallen. Je moet ze daarom altijd in een school houden. Zijn leuke beestjes iddquote:Op zondag 21 oktober 2007 22:08 schreef saaw het volgende:
[..]
meerder schooltjes kan prima hoor, moet je alleen wel een groot genoege bak hebben
volgens mij iig
en ik zou niet weten of sumatranen als agressief bekend staan maar ze spelen wel heel veel met elkaar en laten de rest van de visjes gewoon met rust. ik heb niet het idee dat de andere visjes last van ze hebben iig
ik zou het echt niet weten, heb maar 1 keer kleintjes gehad [van platy's] en dat wist ik pas toen ik ze zag rondzwemmenquote:Op zondag 21 oktober 2007 22:50 schreef rene90 het volgende:
ik heb net me aquarium eens goed bestudeert en ik heb nog 2 garnaaltjes, 1 zuignapje, 7 tetras en de 3 antennebaarsjes,
MAAR ik denk dat ik een zwanger antennebaarsje heb, ik heb 2 vrouwtjes, de 1 heeft een dikkere buik dan de ander en is goed roze gekleurd, en in plaats van een bruin sliertje aan de bips is er nu een wit sliertje te zien, of een puntje ervan.
Wie heeft hier een idee over? en is het verstandig dit antennebaarsje nou in de guppenbak te doen waardoor de babyvisjes niet zullen worden opgegeten? hoelang zal dit duren eigenlijk voordat ze er echt uitkomen als het ware?
klinkt ideaal, toch?quote:Op zondag 21 oktober 2007 22:58 schreef rene90 het volgende:
naja het is een guppenbak, dat is een bakje waar je het zwangere vrouwtje inzet, (heeft niet erg veel ruimte) en als ze baart dan vallen de eitjes door een klein filtertje (zoals je in duinrel die trechters hebt) zodat het vrouwtje er niet meer bij kan als het ware.
dat zou ik ook niet wetenquote:Op zondag 21 oktober 2007 23:06 schreef rene90 het volgende:
jup maar ik vind het zielig om het baarsje hier lang in te houden, en daarom vraag ik me even af of iemand weet hoelang het ongeveer duurt voordat de baby's komen (zal je net zien dat het hele baarsje niet zwanger is:P). Dus vandaar, trouwens ook me 1000e post:D
dankjewelquote:Op zondag 21 oktober 2007 23:14 schreef rene90 het volgende:
mooie site heb je trouwens, waar heb je die mee gemaakt ?
dat was geadviseerd bij de winkel en op verschillende sites, dit zodat je geen ruzies krijgt tussen de baarsjes, alles gaat goed en ik ben benieuwd of ik een paar eitjes kan bewaren, en ik zal het baarsje dan niet in de guppenbak doen en maar net kijken hoe het verloopt:)quote:Op zondag 21 oktober 2007 23:17 schreef broodmonkeh het volgende:
doe maar niet rene90 , een antennebaarsje legt eitjes en vertonen broedzorg. Sowieso een vis in een guppenbakje doen sowieso niet aan te raden want bijne elke vis gaat dood van de stress al stop je ze in zo'n bakje , behalve dan de gup (daarom is het ook een guppenbakje). Ook denk ik niet dat de eitjes het zullen overleven met neons in de bak. Ook snap ik niet waarom je 3 antennebaarsjes hebt genomen? Een paartje is bijna het maximale in een 60cm bak.
Enige manier is om de antennebaarsjes alleen in het aquarium te hebben. Zitten er andere vissen bij dan worden de eitjes sowieso opgegeten. Ook gaan de eerste nesten bijna altijd fout, ze moeten het immers nog leren. Neon's zijn echte eier rovers.quote:Op maandag 22 oktober 2007 01:05 schreef rene90 het volgende:
[..]
dat was geadviseerd bij de winkel en op verschillende sites, dit zodat je geen ruzies krijgt tussen de baarsjes, alles gaat goed en ik ben benieuwd of ik een paar eitjes kan bewaren, en ik zal het baarsje dan niet in de guppenbak doen en maar net kijken hoe het verloopt:)
volgens mij gewoon wit. En de ouders vertonen broedzorg dus zitten er de hele tijd bij en verdedigen ze (als het goed is). Waar wil je ze gaan laten als ze eruit zijn? Je moet een goeie zuurstofvoorziening hebben en zonodig de beschimmelde eitjes eruit halen. Je kan het proberen om ze eruit te halen , want die beesten leggen toch om de 2 weken eitjes ofzo. Denk alleen dat je ook nu zeer weinig kans hebt dat er wat overleeft. De enige goeie manier is een speciaalbak inrichten voor de antennebaarsjes.quote:Op maandag 22 oktober 2007 13:42 schreef rene90 het volgende:
hoe zien de eitjes eruit, gewoon witte "eitjes" zoals je ze zou verwachten of opeens parse dingen of iets? En wanneer ik de eitjes zie ga ik ze wel in een apart bakje zetten:)
Hartstikke cool krabje!quote:
oke. ja, je kan proberen je eitjes daarin te doen. maar aangezien antennebaarsjes normaal gezien het nest ook verzorgen, denk ik niet dat het veel kans van slagen zal hebben. de ouders kunnen er dan immers niet meer bijquote:Op maandag 22 oktober 2007 14:16 schreef rene90 het volgende:
oke:) ik wacht het even af, ik heb al een vermoeden op welke plek het gaat worden, op het rotsje, lopen er erg tegenaan te schuren en te doen. Maar het is een bakje wat in je normale aquarium gaat dus het water is hetzelfde:D
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |