Het gaat samen.quote:Op vrijdag 21 september 2007 23:26 schreef NightH4wk het volgende:
Is je probleem nu de politiek of "industrieëlen, corrupte corporaties en bankiers?"
Dan kun je de verkiezingen ook wel afschaffen.quote:Op vrijdag 21 september 2007 23:38 schreef Fides het volgende:
Referenda slaan toch nergens op als 50% van de bevolking geen idee heeft waar hij/zij op stemt.
'Ik stem tegen omdat anders de Nederlandse cultuur in gevaar komt'![]()
'Ik stem tegen de landbouwsubsidies!
etc.
Soms heb ik (mijn sinistere ego, die weleens naar boven komt als in een anti-democratische bui bent (voor de goede orde, normaliter stem ik Democraten 66quote:Op zaterdag 22 september 2007 00:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan kun je de verkiezingen ook wel afschaffen.
Ik denk dat dan enkel D66 een paar stemmen krijgt en de rest van de partijen verdwijnen.quote:Op zaterdag 22 september 2007 00:08 schreef Fides het volgende:
[..]
Soms heb ik (mijn sinistere ego, die weleens naar boven komt als in een anti-democratische bui bent (voor de goede orde, normaliter stem ik Democraten 66)) weleens het idee dat we misschien zouden moeten invoeren dat we een klein testje moeten maken voordat je mag stemmen
Ben benieuwd welke partijen dan de grootste zijn.
think small .. think backwards ? Nog even en Frieland gaat zich afscheiden, daarna volgen de rest van de provinciën want hun nationale trots word aan Nederland verkocht ?quote:Op vrijdag 21 september 2007 23:28 schreef BaajGuardian het volgende:
De corrupte corporaties en bankiers = Europa.
Nederland word verkocht aan europa.
We kunnen hopen.quote:Op zaterdag 22 september 2007 02:27 schreef moussie het volgende:
[..]
Nog even en Frieland gaat zich afscheiden, [...]
Ah, vriendjespolitiek.quote:Op zaterdag 22 september 2007 15:46 schreef Fides het volgende:
Die salarisstijging van een idee van het vorige kabinet hoor..
Nou heb je even? Nederland en de meeste Nederlanders zijn angsthazen en schijtluizen. Kinderen die haast niets meer weten inzake maatschappelijke dingen,ouders die zich opgeven voor allerlei domme tvshows en thuis zich amper nog op de hoogte houden van de maatschappelijke problemen in de wereld en een ieder die het waagt zich daaraan te ontrekken die wordt als een lastpak/arrogante lul gezien. Dat is Nederland anno 2007 en de criminelen en andere maatschappelijke ordeverstoorders die lachen zich een ongeluk want de Staat kan het niet aan hun aan te pakken wegens allerlei budget-beheersingen. Allochtoon zijn en geen werk hebben? Overheid en dit kabinet die gooid er wel meer geld tegenaan? Hard werkende landgenoten? Ha! die pakken wij het eerste aan want die hebben het al te goed, dus weer lappen voor die lapwanzen in de samenleving die zo zielig zijn. Dat is Nederland anno 2007 en dat referendum? Ach..we hanteren gewoon de Amerikaanse politiek beheersing. Doe alsof je de burger serieus neemt maar hanteer ondertussen een eigen beleid waar geen voet tussen is te krijgen. Sinds de moord op Fortuyn,van Gogh vertrouw ik onze Nederlandse overheid voor geen meter. En met mij ongetwijfeld duizenden!quote:Op vrijdag 21 september 2007 23:21 schreef BaajGuardian het volgende:
Het kabinet ..........< afijn heel verhaal >.....waar pikken we dit nog voor?!
Je denkt dat je met open armen ontvangen word in de kamer?quote:Op zaterdag 22 september 2007 18:40 schreef Aasgier het volgende:
Kan fok geen partij oprichten?
Origineel idee. Wordt Fok! een partij?quote:Op zaterdag 22 september 2007 18:40 schreef Aasgier het volgende:
Kan fok geen partij oprichten?
Bronquote:'Kabinet zal referendum hoe dan ook boycotten'
Een initiatief van de Tweede Kamer om toch een referendum over het Europese Verdrag te houden, zal door het kabinet worden geblokkeerd.
Dat melden Haagse bronnen aan de Volkskrant. Het kabinet zou gisteren tijdens de ministerraad tot de boycot hebben besloten.
Onnodig
Gisteren maakten premier Jan Peter Balkenende (CDA) en staatssecretaris Frans Timmermans (Europese Zaken, PvdA) bekend dat het kabinet een referendum over het nieuwe Europese Verdrag onnodig vindt.
De SP in de Tweede Kamer wil daarom binnen enkele weken met een initatiefwetsvoorstel te komen om de volksraadpleging alsnog mogelijk te maken.
PVV, GroenLinks, D66 en de Partij voor de Dieren steunen het voorstel. De PvdA, die een sleutelrol speelt, beslist dinsdag. Fractievoorzitter Jacques Tichelaar zei in juni voor een referendum te zijn.
Handtekening
Er is een kans dat het voorstel door Tweede en Eerste Kamer wordt aangenomen. De regering moet er dan nog een handtekening onder zetten. Maar het kabinet zou gisteren dus hebben afgesproken dit niet te doen. Een door het parlement gewenst referendum kan er dan niet komen.
In de Volkskrant reageren oppositiepartijen SP, GroenLinks en D66 woedend. SP-Kamerlid Harry van Bommel spreekt van een ‘ultieme belediging van de Kamer’ en GroenLinksfractievoorzitter Femke Halsema noemt het kabinet ‘arrogant’. Volgens D66-leider Alexander Pechtold ‘dwarsboomt’ het kabinet het parlement.
Staatssecretaris Timmermans wilde de afspraak over de boycot vandaag in het TROS-programma Kamerbreed bevestigen noch ontkennen.
mag ik een teiltje?quote:Een nieuw referendum is niet nodig en niet wenselijk.
Het vorige referendum had inderdaad net zo goed "Snapt u de vraag eigenlijk wel?" boven de knop gehad kunnen hebben en als de Nederlander dan een beetje eerlijk was geweestquote:Op vrijdag 21 september 2007 23:38 schreef Fides het volgende:
Referenda slaan toch nergens op als 50% van de bevolking geen idee heeft waar hij/zij op stemt.
'Ik stem tegen omdat anders de Nederlandse cultuur in gevaar komt'![]()
'Ik stem tegen de landbouwsubsidies!
etc.
right, de nederlander is gewoon ''lam'', de nl geeft om zijn eigen geld en zo ook de regering en ondertussen kunnen we elkaar niet uitstaanquote:Op zaterdag 22 september 2007 23:59 schreef BaajGuardian het volgende:
De nederlander is niet dom, het volk is niet dom, en de zittende macht alles behalve slim.
Mensen die NEE stemden twee jaar terug met redenen dat het kabinet ze tegen viel of dat ze de euro niet moesten zijn wel degelijk dom. Blijkbaar was dat een groot deel. Van alle mensen in mijn omgeving die NEE hebben gestemd heb ik nog geen legitiem antwoord mogen ontvangen, behalve de al net genoemde of het feit dat ze niet willen dat Turkije bij de EU komt.quote:Op zaterdag 22 september 2007 23:59 schreef BaajGuardian het volgende:
De nederlander is niet dom, het volk is niet dom, en de zittende macht alles behalve slim.
Dus je bent slim als je je eigen vaderland verkoopt aan europa?quote:Op zondag 23 september 2007 00:31 schreef Steeven het volgende:
[..]
Mensen die NEE stemden twee jaar terug met redenen dat het kabinet ze tegen viel of dat ze de euro niet moesten zijn wel degelijk dom. Blijkbaar was dat een groot deel. Van alle mensen in mijn omgeving die NEE hebben gestemd heb ik nog geen legitiem antwoord mogen ontvangen, behalve de al net genoemde of het feit dat ze niet willen dat Turkije bij de EU komt..
Voel je je aangevallen dan? Los van dit hou je het hele EU-proces toch niet tegen. Dat werkt al tientallen jaren door en zal dat blijven doen. Geen land zal zijn identiteit verliezen, waar jij bang voor bent en voor zover wij Nederlanders al een identiteit zouden bezitten. Tegen de tijd dat de Oostbloklanden zijn ingepolderd is het alweer 2030-2050 en daarna ben ik benieuwd welke kant de EU op gaat.quote:Op zondag 23 september 2007 00:45 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Dus je bent slim als je je eigen vaderland verkoopt aan europa?
Jij bent zeker iemand die het "kleingeestig" vind om niet één wereld te willen.
Ik zal je vertellen waarom ik dit niet wil, omdat authenticiteit van cultuur de wereld zo bijzonder interresant maakt, wat is er nog te reizen en te ontdekken als alles in unie bestaat, daarnaast zijn degenen achter deze unie (de hoge heren van europa) zo corrupt als een ford vol gangsters.
Zorgen dat Turkije niet in de EU komt is reden genoeg om NEE te stemmen tegen de EU.quote:Op zondag 23 september 2007 00:31 schreef Steeven het volgende:
[..]
Mensen die NEE stemden twee jaar terug met redenen dat het kabinet ze tegen viel of dat ze de euro niet moesten zijn wel degelijk dom. Blijkbaar was dat een groot deel. Van alle mensen in mijn omgeving die NEE hebben gestemd heb ik nog geen legitiem antwoord mogen ontvangen, behalve de al net genoemde of het feit dat ze niet willen dat Turkije bij de EU komt..
Dat verhuizingscircus is ook triest, maar bij lange na geen reden om je rug tot de EU toe te keren.quote:Op zondag 23 september 2007 00:52 schreef HarryP het volgende:
[..]
Zorgen dat Turkije niet in de EU komt is reden genoeg om NEE te stemmen tegen de EU.
Daarnaast elke maand het hele europeese parlement en administratie verhuizen naar Straatsburg is ook al reden om NEE te stemmen.
Nu worden beide onderwerpen volgens mij niet in de "grondwet" genoemd maar wij als burgers hebben immers alleen die kans om te zeggen wat we van de EU vinden.
Nou ja we kunnen ook Wilders stemmen, die is ook tegen de EU, maar ja dan krijg je zijn blonde lokken er wel bij...
Maar een voorbeeldje hoor, ben te moe om nu nog dieper er op in te gaan.quote:Op zondag 23 september 2007 00:51 schreef Steeven het volgende:
[..]
Voel je je aangevallen dan? Los van dit hou je het hele EU-proces toch niet tegen. Dat werkt al tientallen jaren door en zal dat blijven doen. Geen land zal zijn identiteit verliezen, waar jij bang voor bent en voor zover wij Nederlanders al een identiteit zouden bezitten. Tegen de tijd dat de Oostbloklanden zijn ingepolderd is het alweer 2030-2050 en daarna ben ik benieuwd welke kant de EU op gaat.
Oh en leg mij aan de hand van voorbeelden eens uit welke hoge heren zich precies schuldig maken aan corrupte praktijken en welke praktijken zijn dat dan precies?
Doet het niet.quote:Op zondag 23 september 2007 01:07 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Maar een voorbeeldje hoor, ben te moe om nu nog dieper er op in te gaan.
http://video.google.nl/videoplay?docid=-6270446064124248
kom nou zeg, het maakt toch geen f*ck uit wat er is aangepast, dezelfde mensen die toen niet hebben gelezen waarover het ging zullen dat nu ook niet doen en gewoon NEE blijven stemmen, desnoods gaan ze Nederland isoleren van de rest van Europa om Turkije maar buiten de EU te houden .. er zijn er zelfs tussen die NEE stemmen omdat ze de gulden terug willen ..quote:Op zondag 23 september 2007 01:25 schreef Aoristus het volgende:
Een mooie opening.
Ik begrijp ook niet dat men een referendum denkt te kunnen passeren. Bij het vorige referendum kon je gratis de stukken opvragen om je binnen een heel krap tijdsbestek een oordeel te vellen over 'dit' Europa. Als dat referendum er niet komt, dan weten we eigenlijk niet eens wat er veranderd is in het boekwerk 'een verdrag tot vaststelling van een grondwet voor Europa' uit 2005. De titel spreekt voor zich.
Ik heb NEE gestemd omdat ik niet voldoende tijd had om me een beeld te vormen van de stukken.quote:Op zondag 23 september 2007 01:44 schreef moussie het volgende:
[..]
kom nou zeg, het maakt toch geen f*ck uit wat er is aangepast, dezelfde mensen die toen niet hebben gelezen waarover het ging zullen dat nu ook niet doen en gewoon NEE blijven stemmen, desnoods gaan ze Nederland isoleren van de rest van Europa om Turkije maar buiten de EU te houden .. er zijn er zelfs tussen die NEE stemmen omdat ze de gulden terug willen ..
ooh, we moeten dus allemaal op de klompen en in klederdracht, tulpenbollen planten, kaas maken en aardappels eten ?quote:Op zondag 23 september 2007 00:45 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Dus je bent slim als je je eigen vaderland verkoopt aan europa?
Jij bent zeker iemand die het "kleingeestig" vind om niet één wereld te willen.
Ik zal je vertellen waarom ik dit niet wil, omdat authenticiteit van cultuur de wereld zo bijzonder interresant maakt, wat is er nog te reizen en te ontdekken als alles in unie bestaat, daarnaast zijn degenen achter deze unie (de hoge heren van europa) zo corrupt als een ford vol gangsters.
mwah, als je kijkt hoe dat nu gaat in de States, de Dollar en zo, heb ik toch het idee dat we nu moeten handelen .. daarnaast, het CDA is niet weg te branden uit de regering, behalve tijdens Paars hebben ze er altijd in gezeten, dus dat die zich er niet mee (kunnen) bemoeien, daar kan je lang op wachtenquote:Op zondag 23 september 2007 01:53 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Ik heb NEE gestemd omdat ik niet voldoende tijd had om me een beeld te vormen van de stukken.
De titel verried al een beetje de inhoud.
Er zijn nog tal van problemen die niet opgelost zijn. Ik wil niet dat het CDA dat voor ons oplost.
en waar komt dat "beter" ineens vandaan ?quote:Op zondag 23 september 2007 14:34 schreef BaajGuardian het volgende:
Dat 'beter' moussie, is een diepe valkuil.
Daarmee doelde ik op deze uitspraak van je:quote:Op zondag 23 september 2007 14:46 schreef moussie het volgende:
[..]
en waar komt dat "beter" ineens vandaan ?
Trouwens, de corruptie in europa aanpakken is hetzelfde als een tent vol rovers en moordenaars binnenstappen met een zakmesje.quote:maar is dat een reden om iets wat in het voordeel is van iedereen dan maar af te blazen ? Lijkt me toch eerder dat je de corruptie aanpakt ?
aah, op die manier .. vertel, hoezo is dat volgens jou een valkuil ?quote:Op zondag 23 september 2007 14:54 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Daarmee doelde ik op deze uitspraak van je:
is dat niet het verhaal van elke vorm van vernieuwing, de machthebbers aanpakken met gevaar voor eigen leven, soms letterlijk ?quote:Trouwens, de corruptie in europa aanpakken is hetzelfde als een tent vol rovers en moordenaars binnenstappen met een zakmesje.
Wat een waanzinnig domme opmerking.quote:Op zaterdag 22 september 2007 01:40 schreef BaajGuardian het volgende:
Persoonlijk kan ik enkel D66 nog serieus nemen als partij, die hoor je namelijk amper tot nooit in de media en zijn zover ik dus redeneer nog zichzelf ipv geassmilieerd door europese belangen.
Ik weet van wie het komt dus watever.quote:Op zondag 23 september 2007 16:47 schreef Apropos het volgende:
[..]
Wat een waanzinnig domme opmerking.
Van jou?quote:Op zondag 23 september 2007 16:48 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Ik weet van wie het komt dus watever.
quote:Op zondag 23 september 2007 20:40 schreef Haushofer het volgende:
Ik ben nooit zo voor referenda geweest. Veel mensen zijn te simpel of te onwetend om mee te beslissen over politiek, inclusief mij. En sommige mensen menen er ook veel van te weten, terwijl ze geen idee hebben van het grotere plaatje. Ik snap de relevantie niet van het idee dat dergelijke mensen meebeslissen in politieke beslissingen. Alles voor een democratie ofzo ?
Bron? Dat zijn mijn persoonlijke ervaringen en m'n eigen standaard, wellicht.quote:Op zondag 23 september 2007 21:51 schreef sp3c het volgende:
bron?
nee de bron van het stuk in de op ... wellicht?quote:Op maandag 24 september 2007 10:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Bron? Dat zijn mijn persoonlijke ervaringen en m'n eigen standaard, wellicht.
Democratie afschaffen dan maar?quote:Op maandag 24 september 2007 13:40 schreef The_End het volgende:
Ik hoop ook dat het EU-'grondwet' referendum meteen de allerlaatste is. Hoe kan je in hemelsnaam pauper1 en pauper2 laten meestemmen over dit soort zaken. Mensen hebben geen idee waar het over gaat, wat het inhoudt en waarom dit nodig zou kunnen zijn.
Je laat toch geen mensen hierover stemmen die graag de gulden terugwillen, omdat ze denken dat alles dan 2x zo goedkoop wordt!?!
Ik geloof niet dat een referendum een fundamenteel onderdeel is van een democratie?quote:Op maandag 24 september 2007 13:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Democratie afschaffen dan maar?
Dezelfde debielen die tegen Europa zijn stemmen op Wilders en Balkenende. Ik zie het verschil niet.quote:Op maandag 24 september 2007 13:50 schreef The_End het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat een referendum een fundamenteel onderdeel is van een democratie?
Een noodzakelijk kwaad van een democratie; dat is een referendum echter niet.quote:Op maandag 24 september 2007 14:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dezelfde debielen die tegen Europa zijn stemmen op Wilders en Balkenende. Ik zie het verschil niet.
diezelfde paupers die volgens jou niet voor een referendum mogen stemmen mogen wel stemmen voor de verkiezingen, indirect hebben ze er dus wel degelijk mee te maken. non argument dus, dat je geen referendum zou kunnen houden omdat de bevolking te achterlijk is, dan zou je uberhaupt geen verkiezingen moeten houden. De overheid moet de bevolking simpelweg kunnen overtuigen WAAROM die grondwet zo geweldig is en "dan krijg ik (balkenende) een goede baan in brussel na m'n loopbaan hier" is nou niet echt een sterk argument, noch dat er massaal oorlogen en andere rotzooi komt.quote:Op maandag 24 september 2007 13:50 schreef The_End het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat een referendum een fundamenteel onderdeel is van een democratie?
Aangezien we gedeeltelijk door Europa bestuurd worden zou het fijn zijn als we ook in die richting konden stemmen. Maar dat kan niet. We kunnen ook niet tegen stemmen, slechte zaak. En zeker geen democratische zaak.quote:Op maandag 24 september 2007 14:51 schreef The_End het volgende:
[..]
Een noodzakelijk kwaad van een democratie; dat is een referendum echter niet.
Dat het Europees Parlement en haar verkiezingen niemand wat boeit maakt het nog geen dictatuur.quote:Op maandag 24 september 2007 15:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Aangezien we gedeeltelijk door Europa bestuurd worden zou het fijn zijn als we ook in die richting konden stemmen. Maar dat kan niet. We kunnen ook niet tegen stemmen, slechte zaak. En zeker geen democratische zaak.
Als we toch geen democratie hebben is een referendum het enige dat overblijft.
een parlement waarin bijv Nederland geen ene flikker aan invloed heeft, nee da's leuke democratie wou je zeggen. Er is door 2/3 meerderheid van de bevolking NEE gezegd tegen een eu grondwet, als dat via het europarlement had gegaan had je net zo goed niets kunnen zeggen want we hebben daar net zoveel invloed als de pvdd in de 2e kamer. maar 2/3 van de nederlandse bevolking was wel tegen, dan toch maar gewoon doordrukken? Vraag het dan niet en doe dan in ieder geval niet alsof er een democratie is.quote:Op maandag 24 september 2007 15:09 schreef gelly het volgende:
[..]
Dat het Europees Parlement en haar verkiezingen niemand wat boeit maakt het nog geen dictatuur.
Dan heb je het niet helemaal begrepen. Wij stemmen op volksvertegenwoordiging. In principe kunnen dat net zogoed paupers zijn die geen reet begrijpen van ook maar iets wat geschreven is. In praktijk is het echter zo dat de mensen die daar zitten, wel het vermogen hebben om dit soort dingen te overzien zeker icm allerlei adviseurs.quote:Op maandag 24 september 2007 14:55 schreef Sora het volgende:
diezelfde paupers die volgens jou niet voor een referendum mogen stemmen mogen wel stemmen voor de verkiezingen, indirect hebben ze er dus wel degelijk mee te maken. non argument dus, dat je geen referendum zou kunnen houden omdat de bevolking te achterlijk is, dan zou je uberhaupt geen verkiezingen moeten houden. De overheid moet de bevolking simpelweg kunnen overtuigen WAAROM die grondwet zo geweldig is en "dan krijg ik (balkenende) een goede baan in brussel na m'n loopbaan hier" is nou niet echt een sterk argument, noch dat er massaal oorlogen en andere rotzooi komt.
Hiep hoi, ik ben een debielquote:Op maandag 24 september 2007 14:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dezelfde debielen die tegen Europa zijn stemmen op Wilders en Balkenende. Ik zie het verschil niet.
Alsof wat europa wil leiden het volk vertegenwoordigdquote:Op maandag 24 september 2007 15:48 schreef The_End het volgende:
[..]
Dan heb je het niet helemaal begrepen. Wij stemmen op volksvertegenwoordiging. In principe kunnen dat net zogoed paupers zijn die geen reet begrijpen van ook maar iets wat geschreven is. In praktijk is het echter zo dat de mensen die daar zitten, wel het vermogen hebben om dit soort dingen te overzien zeker icm allerlei adviseurs.
Dat is totaal wat anders dan mensen direct te laten stemmen voor een of andere zaak.
Die volksvertegenwoordigers zitten er om herkozen te worden. En ze worden herkozen omdat ze "Er betrouwbaar uit zien", dan hebben we het over een Balkenende die politieke steun gaf aan de Irak oorlog die begon met een leugen (massavernietigingswapens) en die nog niet geëindigd is met een onderzoek.quote:Op maandag 24 september 2007 15:48 schreef The_End het volgende:
[..]
Dan heb je het niet helemaal begrepen. Wij stemmen op volksvertegenwoordiging. In principe kunnen dat net zogoed paupers zijn die geen reet begrijpen van ook maar iets wat geschreven is. In praktijk is het echter zo dat de mensen die daar zitten, wel het vermogen hebben om dit soort dingen te overzien zeker icm allerlei adviseurs.
Dat is totaal wat anders dan mensen direct te laten stemmen voor een of andere zaak.
Vind jij Balkenende ook zo betrouwbaar?quote:
iig betrouwbaarder dan anderen ..quote:Op maandag 24 september 2007 16:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Vind jij Balkenende ook zo betrouwbaar?![]()
Zijn dat alle delen ? Bestaan er geen mensen die hun best gedaan hebben om zich te verdiepen in die eu grondwet en met 99% overtuiging nee hebben gestemd ?quote:Op zondag 23 september 2007 21:23 schreef Haushofer het volgende:
Een deel van de mensen is te dom, en een ander deel heeft geen zin om er zoveel tijd in te steken dat je genoeg op de hoogte bent om fatsoenlijke uitspraken over politieke zaken te doen.
Dat denk ik wel, maar ik denk dat dat er bijzonder weinig zijn. Dan nog is een groot deel van de mensen die zich er wel in verdiept hebben niet in staat om te begrijpen wat het allemaal betekent. Ik denk dat alleen mensen met een juridische achtergrond echt goed over deze 'grondwet' kunnen oordelen.quote:Op maandag 24 september 2007 16:49 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Zijn dat alle delen ? Bestaan er geen mensen die hun best gedaan hebben om zich te verdiepen in die eu grondwet en met 99% overtuiging nee hebben gestemd ?
Hoezo? De OP stond gewoon op de FP hoor.quote:Op maandag 24 september 2007 16:34 schreef The_End het volgende:
Ja, dat zijn 'argumenten' waar ik niet zoveel mee kan. Geef dit topic maar een schopje naar [TRU]. Complotdenken overheerst.
dan heb jij mijn punt niet begrepen. of die paupers nou direct op iets stemmen of iemand kiezen die voor hun stemt, in beide gevallen hebben ze geen flauw idee waar het over gaat en waarom ze stemmen, enige verschil is dat ze bij het een direct invloed hebben en bij de andere indirect. dus of ze nou iemand kiezen en daarbij geen flauw idee waar ze voor stemmen of dat ze het zelf doen? in beide gevallen kunnen die paupers net zo goed niet stemmenquote:Op maandag 24 september 2007 15:48 schreef The_End het volgende:
[..]
non argument, je kan niet op een partij stemmen die puur en alleen om 1 punt. saillant detail: grote winnaars afgelopen verkiezingen: SP, tegen europa/grondwet, PVV, ook tegen europa/grondwet, CU, voorheen OOK tegen en PVDD, OOK tegen de grondwet. de partijen die voor waren hebben stuk voor stuk verloren.quote:Op maandag 24 september 2007 17:36 schreef Qomolangma het volgende:
Blijkbaar was dit EU verdrag in november vorig jaar niet reden genoeg voor mensen om op partijen te stemmen die voor een referendum, of tegen het hele verdrag waren. Nou ja, jammer dan. In een 50%+1 systeem is het dan maar zo. Dat wordt ook geaccepteerd als het over andere zaken gaat.
Ja, ik heb op Balkenende gestemdquote:Op maandag 24 september 2007 16:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Vind jij Balkenende ook zo betrouwbaar?![]()
Die zullen er prima zijn. Ik had het ook niet over alle mensen. Maar een referendum pretendeert dat alle burgers zinnige uitspraken over politieke beslissingen kunnen maken, en daar ben ik het niet mee eens. Daarom ben ik ook tegen directe invloed van burgers op de politiek; laat die invloed alleen maar via de partijen gaan.quote:Op maandag 24 september 2007 16:49 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Zijn dat alle delen ? Bestaan er geen mensen die hun best gedaan hebben om zich te verdiepen in die eu grondwet en met 99% overtuiging nee hebben gestemd ?
quote:Op maandag 24 september 2007 17:54 schreef JohnDope het volgende:
Nee zo werkt dat dus niet, Europa is niet zo maar een zaak.
Overigens zei de PvdA voor de verkiezingen voor een referendum te zijn.
iddquote:Op maandag 24 september 2007 18:05 schreef Sora het volgende:
[..]
![]()
![]()
het zou me enorm verbazen als die zich een keer aan hun beloften houden
En dus moet je maar ja stemmen als een schaapje zonder kennis? Ja stemmen voor het slachthuisquote:Op dinsdag 25 september 2007 07:40 schreef HiZ het volgende:
Ach het is het gebruikelijke verhaal; de nee-stemmers zijn tegen omdat ze tegen elk voorstel zijn dat niet 100% aansluit op hun idealen. En dat zijn waarschijnlijk ook de mensen die het felst nu wéér een referendum willen omdat ze wéér een voorstel willen kunnen afschieten.
De ja-stemmers zijn voor het grootste deel mensen die ook niet heel enthousiast worden van wat er is voorgesteld, maar die een beetje beter doorhebben dat 'best' nooit de gifpil voor 'beter' mag inhouden. Die hebben waarschijnlijk ook niet zo'n trek in een referendum, omdat je dan weer zo'n ronde van hysterische nee-stemmers krijgt die ergens een komma hebben weten vinden die ze niet bevalt.
Overigens, die Grondwet was al onleesbaar, maar iedereen die beweert dat hij het wijzigingsverdrag kan volgen is gewoon een vette leugenaar.
En dus moet je maar nee stemmen als een schaapje zonder kennis?quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:18 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
En dus moet je maar ja stemmen als een schaapje zonder kennis? Ja stemmen voor het slachthuis
Pvda = landverraders.quote:Een grote meerderheid binnen de PvdA-fractie wil geen volksraadpleging over het EU-verdrag. Dat heeft de partij vandaag bekend gemaakt, na ruim drie uur vergaderd te hebben. Afgelopen vrijdag gaf het kabinet al aan geen heil te zien in een referendum.
Nu de PvdA de steun voor het referendum intrekt, vervalt de meerderheid in de Tweede Kamer voor een volksraadpleging. SP, GroenLinks, D66, PVV en PVD willen wel dat er een referendum komt. De VVD heeft nog geen besluit genomen, de SGP is tegen.
In het verkiezingsprogramma van de PvdA staat dat een referendum wenselijk is. Tijdens de vergadering bleken drie PvdA'ers dit nog steeds te vinden. De meerderheid van de PvdA-fractie vindt dat het verdrag geen grondwettelijk karakter heeft en dat er daarom ook geen referendum nodig is.
Volgens de officiële uitslag was 61,6 procent tegen en 38,5 procent vóór. De opkomst was 63,3 procent. Zo massaal vind ik dat niet. Hoeveel procent van de stemmers zou inhoudelijke kennis hebben van de 'grondwet'?quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:04 schreef chatter het volgende:
@Elfletterig: De mensen hebben massaal TEGEN de grondwet gestemd en daar stap de regering, die middels een COALITIE het kabinet heeft gevormd nu simpel weg overheen.
De LPF was toen ook niet de grootste partij? Een kabinet wordt gevormd door een meerderheid in de 2e kamer; niet door de grootste partij. Vaak komt het wel zo uit, omdat het anders gewoon moeilijk is om een meerderheid te vormen.quote:Het is niet altijd zo, dat de grootste partij, of partijen de regering gaan vormen, maar juist de coalitie die het het met elkaar eens is, over de verdeling van de buit.
Anders had in het jaar dat Pin Fortuiijn vermoord werd, de LPF in de regering moeten zitten, aangezien ze het grootst aantal stemmen van het volk hadden, maar toen kregen we Harry Potter en de overige rovers als kabinet.
Je kan niet op een partij gaan stemmen om 1 issue ...quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:33 schreef Elfletterig het volgende:
Ik vind dat mensen geen recht hebben om te piepen. Ze hebben massaal gestemd op gevestigde politieke partijen. De partij die bekend staat als grootste voorstander van het referendum, D66, kreeg slechts 3 zetels. Als mensen Europa echt een belangrijk issue vonden, hadden ze daar in hun stemgedrag maar rekening mee moeten houden.
Dit jaar hadden de SP en pvv de grootste winst.quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:04 schreef chatter het volgende:
@Elfletterig: De mensen hebben massaal TEGEN de grondwet gestemd en daar stap de regering, die middels een COALITIE het kabinet heeft gevormd nu simpel weg overheen.
Het is niet altijd zo, dat de grootste partij, of partijen de regering gaan vormen, maar juist de coalitie die het het met elkaar eens is, over de verdeling van de buit.
Anders had in het jaar dat Pin Fortuiijn vermoord werd, de LPF in de regering moeten zitten, aangezien ze het grootst aantal stemmen van het volk hadden, maar toen kregen we Harry Potter en de overige rovers als kabinet.
Het zal helemaal wat moois worden, dat het CDA straks gaat invullen waar we wel of geen Nee tegen zullen stemmen.quote:PvdA-fractie wil geen referendum over EU-verdrag
ANP
DEN HAAG - De Tweede Kamerfractie van de PvdA is tegen een referendum voor het nieuwe Europese verdrag. Dat is de uitkomst van het fractieberaad dinsdag, zo heeft vice-fractievoorzitter Mariëtte Hamer bekendgemaakt.
Door het uitblijven van de steun van de PvdA, zal een initiatief van de linkse oppositie voor een volksraadpleging in de Tweede Kamer sneuvelen.
De fractie ziet de meerwaarde van een nieuwe volksraadpleging niet, gezien de resultaten na de afwijzing van het oude grondwettelijke verdrag in 2005. Daarnaast vindt de fractie het advies hierover van de Raad van State helder. Volgens de raad heeft het nieuwe verdrag geen grondwettelijke aspecten, en is daardoor dit keer geen referendum nodig.
Geen officiële stemming
Hoewel er niet officieel gestemd is, werd duidelijk dat een grote meerderheid van de fractie een referendum niet ziet zitten. Een handjevol PvdA-Kamerleden was wel voorstander maar heeft zich neergelegd bij het besluit. Er zijn geen nadere afspraken gemaakt over wat de voorstanders bij de stemming doen.
Het kabinet besloot afgelopen vrijdag al om geen referendum te organiseren. Premier Jan Peter Balkenende vindt het niet nodig en niet wenselijk om het verdrag opnieuw aan de bevolking voor te leggen. Volgens hem verschilt het nieuwe hervormingsverdrag wezenlijk van het in 2005 verworpen grondwettelijk verdrag.
'Lovend' over aanpassingen
Volgens fractievoorzitter Jacques Tichelaar toonde zijn fractie zich ‘lovend’ over de aanpassingen aan het in 2005 afgestemde grondwettelijke verdrag. Het nieuwe verdrag is volgens hem ‘substantieel en fundamenteel anders’. Evenals de Raad van State stelt de fractie dat er in het nieuwe verdrag geen sprake meer is van grondwettelijke aspecten. ‘We hebben gewikt en gewogen en besloten dat een referendum geen zin heeft.’
Tichelaar benadrukte dat zijn fractie ‘steeds waar dat mogelijk is’ wel voorstander zal zijn van een referendum. Hij sloot niet uit dat voor fractieleden in de afweging andere moeilijke politieke dossiers, zoals het kabinetsplan om het ontslagrecht aan te passen, hebben meegespeeld.
De PvdA-fractie is faliekant tegen versoepeling van het ontslagrecht. Ingewijden in de fractie gaven dinsdag aan dat het ontslagrecht ‘de meerderheid meer waard is dan het referendum’. Volgens Tichelaar ligt er echter geen koppeling tussen beide dossiers.
Balkenende en Timmermans tevreden
Premier Balkenende is blij dat de coalitiefractie PvdA tot de conclusie is gekomen dat er sprake is van een gewoon verdrag dat op de normale wijze kan worden goedgekeurd. Hij laat dat dinsdag vanuit New York via zijn woordvoerder weten. Balkenende wijst erop dat het kabinet op basis van het advies van de Raad van State tot hetzelfde besluit is gekomen. ‘Het is mooi dat de coalitiepartijen dit onderschrijven’, aldus de premier.
Ook staatssecretaris Timmermans van Europese Zaken is tevreden over het besluit van de PvdA-fractie. Hij sprak tegen dat de PvdA is gedraaid in deze kwestie, omdat de partij de eerste keer wel voor het referendum was. Timmermans verwees naar het verkiezingsprogramma, waarin staat dat voor een nieuw (grondwettelijk) verdrag een nieuw referendum nodig is. ‘We breken geen belofte want we handelen in deze lijn.’
Lilianne Ploumen, die maandag tot partijvoorzitter werd gekozen, heeft laten weten vóór een referendum te zijn. Zij treedt pas eind volgende week in functie. Volgens Tichelaar steunt het zittende PvdA-bestuur het besluit van de fractie.
Dat heeft toch niks met elkaar te maken!!!! PVV had de grootste winst de afgelopen verkiezingen. Dat betekent niet dat ze in het kabinet moeten zitten! Het huidige kabinet heeft een meerderheid; dat betekent dat meer dan de helft van de stemmers in Nederland op deze partijen hebben gestemd. Het maakt dan geen reet uit welke partij de meeste winst heeft behaald of welke partij de grootste is.quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:28 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Dit jaar hadden de SP en pvv de grootste winst.
Jaar daarvoor had pvda grootste winst...maar werd cda gewoon weer "leider"
(niet dat mij de pvda wat interreseert)
Mensen die nog in de politiek geloven = [afbeelding]
Mensen die in de politiek zitten en de mening van het volk negeren =![]()
Op basis van een zorgvuldige afweging en op basis van advies dat de Raad van State heeft gegeven. De partijen vinden dat het verdrag op voldoende punten is aangepast. Ik ben geen EU-fan hoor, maar ik vind het verstandig dat Nederland geen tweede referendum uitschrijft als daar geen noodzaak voor bestaat. EU-lid zijn (helaas) toch al, of we dat nu leuk vinden of niet.quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:04 schreef chatter het volgende:
Het CDA en de PvdA waren bij de laatste verkiezingen de twee grootste partijen. Omdat ze samen geen meerderheid hadden, is een derde partij gezocht die er programmatisch goed bij paste.quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:04 schreef chatter het volgende:
Het is niet altijd zo, dat de grootste partij, of partijen de regering gaan vormen, maar juist de coalitie die het het met elkaar eens is, over de verdeling van de buit. Anders had in het jaar dat Pin Fortuiijn vermoord werd, de LPF in de regering moeten zitten, aangezien ze het grootst aantal stemmen van het volk hadden, maar toen kregen we Harry Potter en de overige rovers als kabinet.
Ik zou niet weten waarom niet. De Partij van de Dieren heeft echt geen twee zetels gehaald omdat ze zulke goede plannen voor de gezondheidszorg hebben. En Wilders dankt zijn zetels ook niet aan zijn opvatting over natuurontwikkeling.quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:24 schreef MouzurX het volgende:
Je kan niet op een partij gaan stemmen om 1 issue ...
Als ik ongevraagd lid word gemaakt van de donald duck zeg ik het ook gewoon op.quote:Op dinsdag 25 september 2007 17:03 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Op basis van een zorgvuldige afweging en op basis van advies dat de Raad van State heeft gegeven. De partijen vinden dat het verdrag op voldoende punten is aangepast. Ik ben geen EU-fan hoor, maar ik vind het verstandig dat Nederland geen tweede referendum uitschrijft als daar geen noodzaak voor bestaat. EU-lid zijn (helaas) toch al, of we dat nu leuk vinden of niet.
laten meewegen ... zoals je zelf al zegt ....quote:Op dinsdag 25 september 2007 17:03 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom niet. De Partij van de Dieren heeft echt geen twee zetels gehaald omdat ze zulke goede plannen voor de gezondheidszorg hebben. En Wilders dankt zijn zetels ook niet aan zijn opvatting over natuurontwikkeling.
Ik zou zelf nooit op een one-issuepartij stemmen, maar je kunt het altijd laten meewegen in je stemgedrag? Ben je fanatiek voorstander van referenda? Dan is D66 de partij die je kunt overwegen. Dat hebben Nederlanders nauwelijks gedaan. Ze hebben hun mandaat gegeven aan partijen die VOORSTANDER van het eerdere Europese Grondwettelijke Verdrag waren.
Nederland is niet ongevraagd lid gemaakt van de EU.quote:Op dinsdag 25 september 2007 17:05 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Als ik ongevraagd lid word gemaakt van de donald duck zeg ik het ook gewoon op.
Dan emigreer je toch gewoon? Kan gewoon hoor.quote:Op dinsdag 25 september 2007 17:05 schreef BaajGuardian het volgende:
Als ik ongevraagd lid word gemaakt van de donald duck zeg ik het ook gewoon op.
Je kunt ook zelf een politieke partij beginnen als er geen enkele partij is die jouw standpunten goed uitdraagt.quote:Op dinsdag 25 september 2007 17:07 schreef MouzurX het volgende:
laten meewegen ... zoals je zelf al zegt .... Je gaat bijv niet op de pvv stemmen omdat ze voor een referendum zijn terwijl je tegen al hun andere standpunten bent...
ah maar natuurlijk, de plannen lagen allemaal al klaar en de burger heeft er nooit wat in te zeggen gehad, net als met de euro net als met de europese grondwet.quote:Op dinsdag 25 september 2007 17:12 schreef The_End het volgende:
[..]
Nederland is niet ongevraagd lid gemaakt van de EU.
Verhuis jij als je ongevraagd de donald duck in de brievenbus krijgt?quote:Op dinsdag 25 september 2007 17:14 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dan emigreer je toch gewoon? Kan gewoon hoor.
[..]
We hadden massaal op partijen kunnen stemmen die ertegen waren, maar daar gaat het jou helemaal niet om he? Jij wil een 'democratie' waar alle partijen toevallig precies hetzelfde willen als jij.quote:Op dinsdag 25 september 2007 17:20 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ah maar natuurlijk, de plannen lagen allemaal al klaar en de burger heeft er nooit wat in te zeggen gehad, net als met de euro net als met de europese grondwet.
Weten we het nu wel dan?quote:Op dinsdag 25 september 2007 17:33 schreef Taurus het volgende:
Het eerste referendum had gewoon ook niet plaats moeten vinden. Dat is 'n domme fout geweest. Toentertijd begrepen we met z'n allen absoluut niet waar we precies op stemden, hechtten we niet veel waarde aan het referendum, en uiteraard, als het verkeerde antwoord uit komt en het kabinet maakt een jaar later zelf een beslissing; dan opeens wilden we met z'n allen zo graag 'n referendum en was het natuuuurlijk geen 'nee' tegen het kabinet in plaats van een 'nee' tegen Europa
Referenda zijn belachelijk, al helemaal over dit soort onderwerpen.
Je spreekt jezelf freudiaans tegen maar goed..quote:Op dinsdag 25 september 2007 17:33 schreef Taurus het volgende:
Het eerste referendum had gewoon ook niet plaats moeten vinden. Dat is 'n domme fout geweest. Toentertijd begrepen we met z'n allen absoluut niet waar we precies op stemden, hechtten we niet veel waarde aan het referendum, en uiteraard, als het verkeerde antwoord uit komt en het kabinet maakt een jaar later zelf een beslissing; dan opeens wilden we met z'n allen zo graag 'n referendum en was het natuuuurlijk geen 'nee' tegen het kabinet in plaats van een 'nee' tegen Europa
Referenda zijn belachelijk, al helemaal over dit soort onderwerpen.
Nee malloot, europa wil juist een democratie waar alle partijen precies hetzelfde willen als hun, volg jij het nieuws over europa wel?quote:Op dinsdag 25 september 2007 17:23 schreef The_End het volgende:
[..]
We hadden massaal op partijen kunnen stemmen die ertegen waren, maar daar gaat het jou helemaal niet om he? Jij wil een 'democratie' waar alle partijen toevallig precies hetzelfde willen als jij.
Natuurlijk niet! Hoor je me dat zeggen? Er is nu toch geen referendum? Als er nu weer een referendum zou komen wisten we het inderdaad weer niet.quote:
Wat een scherpe reply, help me, want ik zie het niet.quote:Op dinsdag 25 september 2007 18:04 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Je spreekt jezelf freudiaans tegen maar goed..
quote:Op dinsdag 25 september 2007 18:43 schreef Taurus het volgende:
[..]
Natuurlijk niet! Hoor je me dat zeggen? Er is nu toch geen referendum? Als er nu weer een referendum zou komen wisten we het inderdaad weer niet.
Jij stelt dat de onwetendheid van de burger destijds (omdat de politiek niemand voorlichtte) nu reden is om de burger niet raad te plegen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 18:44 schreef Taurus het volgende:
[..]
Wat een scherpe reply, help me, want ik zie het niet.
''
Nee. En dus is het een goed idee om het aan onze aangewezen volksvertegenwoordigers over te laten, zich uitlaten over dingen die te complex waren voor de gemiddelde burger om zich in te verdiepen was hun werk, meen ik.quote:
Bedankt voor je inspanning, echt top.quote:Lijkt me wel genoeg zo.
Zout toch op met dit soort teksten man. Als je alleen zo simplistisch kunt lullen, ga dan fijn in ONZ spelen. Dat er geen referendum komt, heeft alles te maken met een akkoord dat drie coalitiepartijen sloten. De PvdA is er daar trouwens maar eentje van.quote:Op woensdag 26 september 2007 00:54 schreef Ivo1986 het volgende:
Die linkse rakkers duwen het door onze strot...
Nou, dat zal ze leren!quote:Op woensdag 26 september 2007 00:16 schreef BaajGuardian het volgende:
Bedankt voor je inspanning, echt top.
Maar genoeg is het nooit, het volk zou verdomme in opstand moeten komen tegen deze tyrannie ik stel een fok-handtekeningen actie voor die afgeleverd moet worden bij de 2e kamer.
Natuurlijk is dat niet gek, dat nieuwe verdrag moet er blijkbaar komen. Het is van de politiek een domme fout geweest om een referendum te organiseren, daar zij dat verdrag wél willen en het dus ook gewoon door laten gaan. Gevolg: topics als dit. Wat volkomen logisch en voorspelbaar is, en precies daarom vind ik dat eerste referendum een domme fout. De keuze die ze nu maken vind ik meer dan logisch, een tweede referendum had waarschijnlijk weer een 'nee' opgeleverd.quote:Op dinsdag 25 september 2007 19:41 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Jij stelt dat de onwetendheid van de burger destijds (omdat de politiek niemand voorlichtte) nu reden is om de burger niet raad te plegen.
Gek....
Moedig hoor dat je dat durft, zeker omdat het er van te voren anders uitzag.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:05 schreef Elfletterig het volgende:
Ik durf trouwens te wedden dat het referendum er ook niet was gekomen als CDA en VVD het hart van de regering hadden gevormd, of PvdA en VVD.
BOS ikquote:Bos: nieuw referendum bij 'nee' tegen Grondwet
http://www.elsevier.nl/ni(...)/versie/1/index.html
En nu op stand.nl de stelling: Het is moedig van de PvdA om tegen een referendum te stemmenquote:Politieke elite moet kiezer vertrouwen
de Volkskrant, Forum, 5 juni 2007 (pagina 12)
De angst voor een nieuw referendum over de Grondwet is onterecht. Want de kiezer is niet anti-Europees, zegt Niesco Dubbelboer.
(foto
Premier Balkenende en staatssecretaris Timmermans van Buitenlandse Zaken na hun overleg, op 16 april, met de Britse premier Blair over de Europese Grondwet in Londen.)
Met samengeknepen billen zit de Europese politieke elite te onderhandelen, te wikken en te wegen over een nieuw EU-verdrag. De vrees is dat de bevolking van een of ander EU-land roet in het eten gaat gooien. Dus wordt met angst en beven getracht een referendum in welk land dan ook te voorkomen.
Sarkozy beet het spits af en houdt geen referendum, maar kan daar alleen mee wegkomen als er een afgeslankt verdrag komt. In Engeland zei Blair dat er geen referendum komt, mits het grondwettelijk verdrag van tafel is. De Nederlandse regering gebruikt het referendum als drukmiddel om op enkele punten haar zin te krijgen, maar wil liever geen referendum.
Onder deze hele discussie schuilt de angst dat als er ergens een referendum gehouden wordt, het Europese project weer averij oploopt. Maar wat is dat voor redenering? De angstige pro-Europa-elite gaat ervan uit dat als de bevolking het voor het zeggen heeft, het Europese project niet verder komt. Men verwacht blijkbaar niet dat het nieuwe verdrag tegemoetkomt aan de zorgen en wensen van vele burgers in Europa.
In sommige kringen leeft de opvatting dat het Nederlandse referendum van twee jaar geleden een ‘vergissing’ was. Arrogantie heerst over de motieven van de kiezer om de EU-Grondwet af te stemmen. Iedereen kent wel iemand die toen tegen stemde omdat Turkije erbij zou komen, omdat de euro zo duur is of omdat Balkenende een lesje moest leren. Zaken die niet in de Grondwet aan de orde waren.
Het is een karikatuur van de werkelijkheid, zoals ook onderzoek leert. Verreweg de meeste stemmers, voor en tegen, hebben zich gebogen over de inhoud van de Grondwet of de discussies erover gevolgd in de media. De belangrijkste redenen voor afwijzing waren een teveel aan Europese bemoeienis met cruciale nationale sectoren, een te zwak democratisch gehalte, het te veel opgeven van de nationale zeggenschap en een teveel aan neoliberale maatregelen.
Onderliggend aan de frustratie bij de eurofielen is dat men eigenlijk niet kan geloven dat iemand met gezond verstand tegen het EU-verdrag heeft gestemd. Ik stemde voor, maar dat betekent niet dat ik niet begrijp dat mensen huiverig waren. Een van hen is nu overigens minister van Onderwijs!
Iedereen, vriend en vijand, was het na het referendum eens over het geweldige effect ervan op het publieke debat over Europa. Toch is die positieve houding op dit moment verdwenen. De angst regeert. Bang als men is voor een nieuwe afwijzing wil men liever geen referendum. Zo ontstaat een nieuwe kloof, namelijk tussen kiezers die het logisch vinden dat een nieuw verdrag wordt voorgelegd aan de bevolking en de angstige politieke elite, die dit uit alle macht wil voorkomen. Het populistische beeld dat de bevolking het nieuwe verdrag door de strot geduwd krijgt, beklijft dan gemakkelijk.
Ik pleit voor zelfvertrouwen en onbevangenheid bij de politieke elite. In de eerste plaats zijn Nederlanders helemaal niet zo negatief over Europa. Uit peilingen blijkt keer op keer dat mensen niet anti-Europa zijn, maar dat er gewoon een goed verhaal moet liggen. Ten tweede is het een mythe dat kiezers altijd tegen stemmen bij referenda over Europa. Van de ongeveer vijftig gehouden referenda in verschillende landen over een Europees onderwerp, zijn er slechts een tiental met een negatieve uitslag.
Voor een sterke uitgangspositie in de discussie is het slimmer voor de pro-Europa-politici om ervan uit te gaan dat er wel een referendum komt. Dat scheelt energie.
Aan de buitenlandse druk moet Nederland niet te veel toegeven. Als Balkenende, zoals onlangs, in het Europees Parlement een kille ontvangst krijgt omdat de meerderheid van de Nederlandse bevolking ‘nee’ heeft gezegd, dan is dat hypocriet. Vele landen onthielden hun kiezers de mogelijkheid de mogelijkheid zich uit te spreken in een referendum. Iets meer bescheidenheid zou hen sieren, Duitsland en Italië voorop.
Al met al zijn er twee opties voor het Nederlandse kabinet. Is het nieuwe verdrag niet goed genoeg, leg het dan niet aan het parlement voor. Maar krijgt het verdrag de instemming van het kabinet, leg het dan voor aan bevolking en parlement. Dan heeft het kabinet goede argumenten een ‘ja’ te bepleiten. Ga het debat zelfbewust aan met de kiezers! Die zijn twee jaar geleden serieus genomen en willen nu weer serieus genomen worden. Komt er dan weer een ‘nee’ uit, dan is het verdrag dus nog niet goed genoeg. In een democratie heeft de kiezer en niet de gekozene gelijk!
Copyright: de Volkskrant
Niesco Dubbelboer was als PvdAKamerlid een van de initiatiefnemers voor het Nederlandse referendum over de Europese Grondwet.
of ze hadden de burger gewoon nog beter in moeten lichten.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:34 schreef Taurus het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat niet gek, dat nieuwe verdrag moet er blijkbaar komen. Het is van de politiek een domme fout geweest om een referendum te organiseren, daar zij dat verdrag wél willen en het dus ook gewoon door laten gaan. Gevolg: topics als dit. Wat volkomen logisch en voorspelbaar is, en precies daarom vind ik dat eerste referendum een domme fout. De keuze die ze nu maken vind ik meer dan logisch, een tweede referendum had waarschijnlijk weer een 'nee' opgeleverd.
Je bedoelt, alle nederlanders een studie rechten laten volgen? Veel mensen zullen NOOIT begrijpen wat het inhoudt.quote:Op woensdag 26 september 2007 13:37 schreef boyv het volgende:
[..]
of ze hadden de burger gewoon nog beter in moeten lichten.
Veel mensen weten niet eens wat het inhoudt, dus stemmen ze maar tegen. Da's makkelijk verliezen dan.
Misschien is het verstandig om te accepteren dat je er niks van weet en dat je er dus misschien beter ook maar niet over kan beslissing.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:18 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
En dus moet je maar ja stemmen als een schaapje zonder kennis? Ja stemmen voor het slachthuis
beetje kort van geheugen ?quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:04 schreef chatter het volgende:
http://www.parlement.com/9291000/modulesf/g7xabyvyquote:Kabinet-Balkenende I (2002-2003)
Na acht jaar paars is er weer een centrum-rechtse coalitie: CDA en VVD samen met nieuwkomer LPF (de Lijst Pim Fortuyn). De enorme verkiezingswinst van deze nieuwe partij (26 zetels) maakte een kabinet zonder deze partij bijna onmogelijk.
Het kabinet bestond uit veertien ministers: zes van het CDA, vier van de LPF en vier van de VVD. Inmiddels zijn er daarvan drie afgetreden. Er zijn veertien staatssecretarissen: vijf CDA'ers, vijf LPF'ers en vier VVD'ers. Premier is Jan Peter Balkenende (CDA).
Het kabinet is op 22 juli 2002 beëdigd. Op 16 oktober 2002 werd het kabinet demissionair. Op 27 mei werd het opgevolgd door het het kabinet-Balkenende II
http://www.openeurope.org.uk/research/rhetoric&reality.pdfquote:Rhetoric and reality
(1) Isn’t this just the same document?
What politicians say in Britain
“The constitutional project, as the document states, was abandoned.”
– Gordon Brown 1
What politicians say in the rest of Europe
“The substance of the constitution is preserved. That is a fact.”
– Angela Merkel, German Chancellor 2
“A great part of the content of the European Constitution is captured in the new
treaties… We have not let a single substantial point of the constitutional treaty go… It
is, without a doubt, much more than a treaty. This is a project of foundational
character, a treaty for a new Europe.”
– Jose Zapatero, Spanish Prime Minister 3
“The good thing is...that all the symbolic elements are gone, and that which really
matters – the core – is left.”
– Anders Fogh Rasmussen, Danish Prime Minister 4
“They haven't changed the substance - 90 per cent of it is still there.”
– Bertie Ahern, Irish Taoiseach 5
“It’s essentially the same proposal as the old Constitution.”
– Margot Wallstrom, European Commissioner 6
“Only cosmetic changes have been made and the basic document remains the same.”
– Vaclav Klaus, Czech President 7
“There’s nothing from the original institutional package that has been changed.”
– Astrid Thors, Finnish Europe Minister 8
It “takes up the most important elements of the constitutional treaty project.”
– Guy Verhofstadt, Belgian Prime Minister 9
It “is not essentially different from the constitutional treaty… All the key institutional
solutions remain… Some symbolic elements will be cleared up and some formulations
toned down.”
– Janez Jansa, Slovenian Prime Minister 10
“In terms of content, the proposals remain largely unchanged, they are simply
presented in a different way… This text is, in fact, a rerun of a great part of the
substance of the Constitutional Treaty.”
– Valery Giscard d'Estaing, Author of the European Constitution 11“
“The Taoiseach and I have had a meeting this morning. We have discussed the
European constitution and how that can move forward over the next few months.”
– Gordon Brown 12
Ze hebben alleen heel veel ctrl-c en ctrl-v gedaan, tijdens een MSWord cursus, meer niet.quote:Op woensdag 26 september 2007 16:27 schreef Aoristus het volgende:
[..]
http://www.openeurope.org.uk/research/rhetoric&reality.pdf
Vergelijk de oude en de nieuwe versie: http://www.openeurope.org.uk/
Ik hoop dat we ook een Nederlandse versie mogen verwachten.
Dus een referendum is alleen nuttig als het antwoord ja is? Waarom dan een referendum, noord korea lover dat je bent.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:34 schreef Taurus het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat niet gek, dat nieuwe verdrag moet er blijkbaar komen. Het is van de politiek een domme fout geweest om een referendum te organiseren, daar zij dat verdrag wél willen en het dus ook gewoon door laten gaan. Gevolg: topics als dit. Wat volkomen logisch en voorspelbaar is, en precies daarom vind ik dat eerste referendum een domme fout. De keuze die ze nu maken vind ik meer dan logisch, een tweede referendum had waarschijnlijk weer een 'nee' opgeleverd.
En ze hebben er een pdfje van gemaaktquote:Op woensdag 26 september 2007 16:34 schreef chatter het volgende:
[..]
Ze hebben alleen heel veel ctrl-c en ctrl-v gedaan, tijdens een MSWord cursus, meer niet.
En oh ja, ze waren wel allemaal geslaagd voor die cursus.
![]()
quote:Op woensdag 26 september 2007 16:37 schreef BaajGuardian het volgende:
Dus een referendum is alleen nuttig als het antwoord ja is? Waarom dan een referendum, noord korea lover dat je bent.
Maar ze zijn wel slim genoeg om op een partij (Wilders) te stemmen? Schaf de democratie maar af wat mij betreft.quote:Op woensdag 26 september 2007 16:40 schreef The_End het volgende:
[..]
Een referendum is (bijna) nooit nuttig, omdat de personen waaraan de vraag wordt gesteld niet in staat zijn om antwoord te geven.
Nee, dat was de examinator die dat heeft gedaan.quote:Op woensdag 26 september 2007 16:39 schreef Aoristus het volgende:
[..]
En ze hebben er een pdfje van gemaakt
Onzin; kiezen op een partij betekent dat jij je laat vertegenwoordigen door iemand anders. Dat er veel mensen 'dom' stemmen is irritant, maar is geen onoverkomelijk iets. Blijkbaar vult Wilders een gat die andere partijen hebben laten liggen.quote:Op woensdag 26 september 2007 16:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Maar ze zijn wel slim genoeg om op een partij (Wilders) te stemmen? Schaf de democratie maar af wat mij betreft.
Omdat het de burger alles aangaat? Dan moet de burger dat maar verteld worden.quote:Op woensdag 26 september 2007 17:21 schreef The_End het volgende:
[..]
Laten we het anders zeggen; wat heeft het voor nut om iemand te laten stemmen over iets waar hij niks van weet?
Dan is het misschien handig om de keuze aan mensen over te laten die er wel verstand van hebben. oh wacht, daar mag je elk jaar al op stemmen... misschien moeten die gekozen personen de burgers dan maar even beter laten informeren, als het volk per se een referendum wil.quote:Op woensdag 26 september 2007 13:42 schreef The_End het volgende:
[..]
Je bedoelt, alle nederlanders een studie rechten laten volgen? Veel mensen zullen NOOIT begrijpen wat het inhoudt.
quote:Op woensdag 26 september 2007 16:37 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Dus een referendum is alleen nuttig als het antwoord ja is? Waarom dan een referendum, noord korea lover dat je bent.
Het was een 'tegen' tegen het kabinet. En voorlichten helpt niet. Er zijn maar weinig mensen die beschikken over de kennis om te bepalen of het goed is voor dit land of voor Europa of niet. Laat die mensen beslissen, kortom, de politiek. Je mag eens in de vier jaar je stem uitbrengen op een partij, en vervolgens maken zij dit soort beslissingen voor je. Tenminste, zo zou het moeten gaan.quote:Op woensdag 26 september 2007 13:37 schreef boyv het volgende:
[..]
of ze hadden de burger gewoon nog beter in moeten lichten.
Veel mensen weten niet eens wat het inhoudt, dus stemmen ze maar tegen. Da's makkelijk verliezen dan.
Dat is onzin, ik wist precies wat het voorgelegde stuk inhield en iedereen die ik ken wist dat en stemde daartegen een duidelijk nee.quote:Op woensdag 26 september 2007 18:00 schreef Taurus het volgende:
[..]
Het was een 'tegen' tegen het kabinet. En voorlichten helpt niet. Er zijn maar weinig mensen die beschikken over de kennis om te bepalen of het goed is voor dit land of voor Europa of niet. Laat die mensen beslissen, kortom, de politiek. Je mag eens in de vier jaar je stem uitbrengen op een partij, en vervolgens maken zij dit soort beslissingen voor je. Tenminste, zo zou het moeten gaan.
Net als met de irak oorlog waartegen drie kwart van de wereldbevolking in tegen demonstreerde?quote:Op woensdag 26 september 2007 18:03 schreef OldJeller het volgende:
Iedereen maakt zich er enorm druk om en voelt zich belazerd in deze 'democratie', zeker PvdA-stemmers.. maar uiteindelijk blijft iedereen rustig in z'n stoeltje zitten, vergeet de hele situatie na een paar maanden en het leven gaat door, zoals altijd. Zo blijft de regering maar bepaalde dingen tegen de wil van het volk in doordrukken en niemand doet wat.
Mooi makkelijk voor ze, een enkeling die wellicht een kick geeft, maar verder houdt iedereen zich mooi stil en kan men in Den Haag doen en laten wat zij wil 't.b.v. het volk'. Want kijk eigenlijk wil elke Nederlander dit heel graag, alleen weten ze het nog niet!
Betogingen zoals in de 60'er en 70'er jaren waar de normale Nederlandse burger massaal op de been komt en van zich laat horen helpen wellicht.
Dit is iets nationaals, iets waar je als volk in een land meer grip op hebt, heb ik het idee.quote:Op woensdag 26 september 2007 19:09 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Net als met de irak oorlog waartegen drie kwart van de wereldbevolking in tegen demonstreerde?
Wanneer je tegenwoordig demonstreert buiten voorgestelde georganiseerde locaties en dagen word je gewoon gearresteert wegens opruiing en verstoring van de openbare orde.
En ga je daar tegenin dan krijg je dit:
[afbeelding]
volgens mij was het eerder handjesvol demonstranten op sommige plaatsen in driekwart van de werelddelen. En dan nog was dat niet al te slim volk want daarmee gaven ze aan liever dictatoriale regimes te steunen waar men mensen executeert,stenigt en ga zo maar door, wat heb je liever..quote:Op woensdag 26 september 2007 19:09 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Net als met de irak oorlog waartegen drie kwart van de wereldbevolking in tegen demonstreerde?
Behalve dat niemand die krant dan wil lezen, en op TV schakelt 80% van de mensen sowieso Nederland 3 nooit in. De rest schakelt weg als het over de EU gaat.quote:Op woensdag 26 september 2007 17:37 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Omdat het de burger alles aangaat? Dan moet de burger dat maar verteld worden.
Hoe moeilijk is het een voorpagina in de kranten daarover te wijden? Hoe raar zoiets op nederland 3 ofzo voor te leggen aan de kijkers?
Jij lult uit je nek vent.
Zo zo, jij wist het precies? Vertel dan maar eens waar het over ging, welke wijzigingen er nu echt werden doorgevoerd met die Grondwet.quote:Op woensdag 26 september 2007 19:07 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Dat is onzin, ik wist precies wat het voorgelegde stuk inhield en iedereen die ik ken wist dat en stemde daartegen een duidelijk nee.
Dat hele "ze waren tegen de politiek (zittende macht)" is een smerig slinkse propaganda.
Nounou, dat is slechts mijn mening. Ik wist zelf niet waar ik voor stemde, althans, niet goed genoeg, en mensen om mij heen ook niet. Beat mijn ervaring maar eensquote:Op woensdag 26 september 2007 19:07 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Dat is onzin, ik wist precies wat het voorgelegde stuk inhield en iedereen die ik ken wist dat en stemde daartegen een duidelijk nee.
Dat hele "ze waren tegen de politiek (zittende macht)" is een smerig slinkse propaganda.
Jouw ervaring is voor mij dus onzin want ik ken niemand die nee heeft gestemd omdat er om een ja werd gevraagd of omdat de zittende politiek zo kut was.quote:Op donderdag 27 september 2007 03:36 schreef Taurus het volgende:
[..]
Nounou, dat is slechts mijn mening. Ik wist zelf niet waar ik voor stemde, althans, niet goed genoeg, en mensen om mij heen ook niet. Beat mijn ervaring maar eensEigen ervaring zegt niets. Ervan uit gaande dat de gemiddelde mens écht geen verstand heeft van het fenomeen 'Europa' of 'Europese Grondwet' ga ik ervan uit dat heel weinig mensen wisten waar het om ging. En er heerste gewoon een 'stem alsjeblieft ja' waardoor wij als geile honden dolgraag 'nee' stemmen.
Dus absoluut geen onzin, hooguit valt het te betwijfelen, maar jouw ervaring zegt (me) niets.
Hoe ruim is je kennissenkring BG?quote:Op donderdag 27 september 2007 04:32 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Jouw ervaring is voor mij dus onzin want ik ken niemand die nee heeft gestemd omdat er om een ja werd gevraagd of omdat de zittende politiek zo kut was.
200+quote:Op donderdag 27 september 2007 04:36 schreef sig000 het volgende:
[..]
Hoe ruim is je kennissenkring BG?
Dat snap ik, maar dat is geen goed argument. Het was algemeen bekend dat niet duidelijk was waar inhoudelijk op gestemd werd. Het maakt dus niet uit of ik mensen kende die om bepaalde redenen 'nee' stemden en jij helemaal niemand, het is een feit dat er onduidelijkheid was.quote:Op donderdag 27 september 2007 04:32 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Jouw ervaring is voor mij dus onzin want ik ken niemand die nee heeft gestemd omdat er om een ja werd gevraagd of omdat de zittende politiek zo kut was.
Ik begin te vermoeden dat je zelf in de politiek zit met zon elitaire houding.....quote:Op donderdag 27 september 2007 11:54 schreef Taurus het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar dat is geen goed argument. Het was algemeen bekend dat niet duidelijk was waar inhoudelijk op gestemd werd. Het maakt dus niet uit of ik mensen kende die om bepaalde redenen 'nee' stemden en jij helemaal niemand, het is een feit dat er onduidelijkheid was.
Dan nog, al was het duidelijk, ik vind het geen beslissing die de burger moet maken. Zo'n referendum over koopzondagen is nog tot daar aan toe, gemeentelijk of iets dergelijks, dat kan niet veel kwaad. Maar een landelijk referendum met betrekking tot Europa is gewoon niet handig, en dat is wederom een feit want je ziet wat er nu gebeurt. Dat verdrag moet er gewoon komen, dat is twee jaar geleden niet gelukt omdat de burger heeft gestemd, dus nu doet de politiek het maar zelf, en terecht. Hopen dat ze er van leren en dat ze niet meer zo snel een referendum uitvoeren. En die topics zoals deze van jou of geklaag van 'n aantal mensen dat ze de politiek niet vertrouwen is men wel gewend, dat is niet zorgelijk.
Dat heet een realistische houding.quote:Op donderdag 27 september 2007 14:42 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Ik begin te vermoeden dat je zelf in de politiek zit met zon elitaire houding.....
Realisme is not done in bepaalde kringen tegenwoordig.quote:Op donderdag 27 september 2007 19:58 schreef Taurus het volgende:
[..]
Dat heet een realistische houding.
Dat hebben notabene heel veel mensen gezegt! Daarnaast geloof ik niet dat jij weet wat deze 'grondwet' inhoudt en al helemaal niet dat al je 200+ kennissen dat wisten.quote:Op woensdag 26 september 2007 19:07 schreef BaajGuardian het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |