quote:Rafael van der Vaart
Rafael van der Vaart werd geboren op 11 februari 1983 te Heemskerk. Al op vierjarige leeftijd stond hij op het veld te voetballen. Rafael was lid van voetbalclub De Kennemers in Beverwijk. Toen hij 10 jaar jong was, schreven zijn ouders hem in voor de jeugdinstuif van de Amsterdamse club AFC Ajax. Rafael bleek een talentvolle voetballer te zijn. Uiteindelijk mocht hij twee weken op proef mee trainen. Hierna werd besloten dat de jonge Rafael bij de Amsterdamse club mocht blijven.
Op zeventienjarige leeftijd debuteerde Rafael van der Vaart in het eerste elftal van Ajax. Op een doordeweekse woensdagavond speelde hij tegen FC Den Bosch (1-1). Een wedstrijd die aan de basis stond van nog veel meer. Het seizoen daarna zat Van der Vaart bij de A-selectie. Hij verwachtte af en toe wat wedstrijden in te kunnen vallen, maar het bleek anders te gaan. Toenmalig coach Adriaanse liet Van der Vaart vaker spelen dan normaal. Zo verdrong hij routinier Richard Witschge uit de basis. Dat jaar werd Rafael ook door de supporters van A.F.C. Ajax gekozen tot talent van het jaar.
In de zomer van 2000 speelde Van der Vaart met Oranje -20 op het WK in Argentinië. Oranje werd in de kwartfinale uitgeschakeld door Egypte. Een wedstrijd waarin een belangrijke rol was weggelegd voor Rafael. Niet alleen maakte hij een goal, ook kreeg hij twee keer geel en dus de rode kaart. Het WK was voor Van der Vaart onvergetelijk. Een andere onvergetelijke dag voor Rafael was zaterdag 6 oktober 2001. Op deze dag maakte de middenvelder zijn officiële debuut in het nationale team van Nederland. Na 66 minuten mocht Van der Vaart invallen voor Sikora. Oranje won deze wedstrijd overigens met 4-0.
Van der Vaart bleef het goed doen in Oranje, ook al was het dan in Jong Oranje. Met dit team speelde hij in de play-offs tegen Jong Engeland voor een EK ticket. Nederland verloor over twee wedstrijden (uit 1-0 en thuis 2-2), Van der Vaart maakte in Utrecht nog wel de 1-0. Niet alleen zijn doelpunt was belangrijk, ook zijn spel. In het seizoen 2001-2002 gebeurde iets wat elke voetballer wel eens overkomt. In de wedstrijd tegen RKC, op 10 februari 2002, raakte Van der Vaart geblesseerd aan zijn knie. Er werd een scheurtje in de meniscus van zijn rechterknie geconstateerd. Een operatie volgde en alles leek goed te gaan. LEEK, want op 2 april moest Van der Vaart opnieuw onder het mes. Deze keer werd zijn meniscus volledig verwijderd.
Door deze blessure is Rafael van der Vaart het seizoen 2001 - 2002 niet meer in actie gekomen. Hij is nog wel zover gekomen dat hij in de gewonnen Amstel Cup finale (12 mei tegen FC Utrecht) de bank haalde, maar gespeeld heeft hij niet meer. Rafael van der Vaart is ook zijn tweede volledige seizoen bij Ajax goed begonnen. Ajax won het Amsterdam Tournament door winst op Manchester United (2-1) en FC Barcelona (4-3). In de wedstrijd tegen Barcelona wist Rafael zelfs 2 keer te scoren. Van der Vaart werd tevens gekozen tot beste speler van het toernooi. Het seizoen 2002-2003 begon met de wedstrijd tegen PSV om de Johan Cruijff Schaal. Deze werd door Ajax gewonnen met 3-1, waaronder twee doelpunten van Van der Vaart. Ook tegen FC Groningen wist Van der Vaart twee keer te scoren.
Op 7 september speelde Oranje een interland tegen Wit-Rusland. Van der Vaart stond volop in de belangstelling van de media, omtrent een eventuele basisplaats. Dit werd het niet, Van der Vaart mocht wel invallen. Amper 8 minuten in het veld voltrok zich er een nieuw drama. Rafael werd onderuit geschopt door een Wit Rus. Gevolg: mediale binnenband van de linkerknie beschadigd, minstens zes tot tien weken buitenspel. Halverwege oktober 2002 hervatte Van der Vaart de groepstraining. Op 30 oktober maakte hij een succesvol rentree in het Champions League duel tegen Olympique Lyon. In de 55e minuut viel hij in voor Mido en scoorde tevens in de blessuretijd de 2-0 voor Ajax.
Op 30 november was er de oefeninterland Duitsland - Nederland. Van der Vaart werd door bondscoach Dick Advocaat opgeroepen en mocht de 2e helft beginnen. In deze tweede helft was Van der Vaart goed voor zijn eerste assist in Oranje én het nodige gevaar. In december voltrok zich een nieuw drama op blessuregebied. Hij liep een spierblessure op in zijn dijbeen tijdens het duel De Graafschap - Ajax. Ook deze revalidatie verliep niet soepel. Nadat Van der Vaart thuis een balletje had getrapt, raakte hij opnieuw geblesseerd. Nadat er enkele MRI scans waren gemaakt bleek hij vocht rond zijn knie te hebben zitten.
Een ander nieuwsfeit in januari waren de onderhandelingen omtrent een nieuw contract. Wekenlang werd er gespeculeerd wat er zou gaan gebeuren. Zou Van der Vaart Ajax aan het eind van het seizoen verlaten of niet? Uiteindelijk kreeg Van der Vaart een nieuw contract. In ruil voor betere financiële condities zal Van der Vaart minimaal tot medio 2004 bij Ajax blijven spelen.
Ondertussen verliep zijn revalidatie nog niet zoals er gehoopt werd. Zijn rentree werd enkele keren uitgesteld en steeds als gedacht werd dat Rafael weer volledig fit was, bleek het mis te zijn. Op woensdag 5maart heeft Van der Vaart zijn definitieve rentree gemaakt in het eerste van Ajax tegen FC Groningen. In april kwamen geruchten de wereld in dat Van der Vaart naar AC Milan zou gaan. Deze geruchten zijn stevig ontkent door zaakwaarnemer Søren Lerby: "Wij hebben contacten met vele clubs in Europa en natuurlijk ook met Milan. Maar dat we recent gesproken hebben met Milan is onzin. We hebben net een vernieuwd contract voor Rafael bij Ajax getekend en daar ook afspraken over gemaakt."
Op 7 september 2003 scoorde Rafael zijn eerste officiële doelpunt voor het Nederlands Elftal. Dat gebeurde in het duel tegen Oostenrijk. Drie dagen later scoorde Rafael wéér, toen tegen Tsjechië.
In oktober speelde Ajax tegen PSV. Dat was de wedstrijd van de rode kaart van Rafael. "We hebben de schorsing geaccepteerd, de rode kaart was terecht, het was een domme actie van me. Drie wedstrijden vind ik eigenlijk toch wel een beetje aan de hoge kant, maar als ik in hoger beroep ga weet ik ook niet of ik dan minder wedstrijden krijg. Zoals ik al zei was het een domme overtreding, maar ik maakte hem wel. Daarom zal ik de verantwoording daarvoor ook moeten dragen." November was de maand van de klassieker; Ajax - Feyenoord. Rafael speelde een ijzersterk begin van de wedstrijd en wist in de beginfase meteen tweemaal te scoren, waarvan één goal op sublieme wijze werd gemaakt. Hij kreeg de bal eigenlijk te ver naar de goal, maar gooide zijn bennen in de lucht waardoor hij met zijn hak de bal in de verre hoek trapte. Een mazzelgoal, maar een geweldig doelpunt.
In december was het over met het Europese avontuur van Ajax. In Brugge was Club Brugge te sterk voor de Amsterdammers. Zelfs een plaatsje in de UEFA cup zat er niet meer in. Coach Ronald Koeman zag het voordeel er wel van in: ''Nu we niet meer in Europa spelen, worden onze spelers ook minder interessant. Misschien kunnen we ze daardoor langer houden, al weet je dat nooit van te voren.'' In januari 2004 stelde Rafael van der Vaart zijn shirt ter beschikking aan Vak410. De bedoeling was om het te veilen en de opbrengst zou gaan naar de kas van Tifosi410. De veiling bleek een succes, het shirt bracht maar liefst ongeveer Euro 500,00 op! In februari werd de datum van de 1e Rafael van der Vaart Fandag bekend gemaakt. Deze zou worden gehouden op 30 april 2004 op het terrein van BV De Kennemers, de oude voetbalclub van Rafael.
Op 30 april was het dan zover: de 1e Rafael van der Vaart Fandag was een feit. Het was een groot succes. Er werden meerdere handtekeningensessies gehouden, waar niet alleen Rafael, maar ook vriendin Sylvie Meis erg populair bleek te zijn. Het warme zonnetje, het talrijk toegestroomde publiek en de perfecte organisatie zorgde voor een onvergetelijke dag! In mei 2004 werd Ajax kampioen en mocht Rafael voor het eerst in zijn carrière de schaal aan het toegestroomde publiek tonen op het bordes op het Leidscheplein. In mei presenteerde Rafael tevens zijn eigen postzegel en kwam zijn biografie uit: Rafael Ferdinand Van der Vaart, Fenomeen'.
Juni 2004 was de maand van het Europees Kampioenschap in Portugal. Dit bleek niet het EK van Rafael te worden; veel wedstrijden speelde hij niet. Na afloop van het EK baalde hij dan ook behoorlijk. ,,Ik had me veel van dit EK voorgesteld, maar het is anders gelopen'' In juli werd groot nieuws bekend gemaakt: Rafael en Sylvie gaan trouwen! Rafael heeft Sylvie vlak voor het EK2004 ten huwelijk gevraagd. Uiteraard zei Sylvie "ja"! In augustus 2005 won Ajax met Rafael van der Vaart voor de 4e keer op rij het Amsterdam Tournament. Ditmaal was Ajax te sterk voor Panathinaikos en speelde het gelijk tegen Arsenal.
In het seizoen 2005-2006 verruilt Rafael zijn Ajax voor het Duitse HSV. Hij stort zich in het buitenlandse avontuur en met succes. Hij wordt uitgeroepen tot de beste speler van HSV en het voetbalshirt met de naam van Rafael breekt alle verkooprecords. Sylvie en Rafael worden met open armen door Duitsland ontvangen. In de tweede helft van het seizoen loopt Rafael opnieuw een blessure aan zijn enkel op en wordt hij hieraan geopereerd. Na zijn operatie maakt Rafael een sterk rentree. Met belangrijke doelpunten houdt hij HSV in de race voor het landskampioenschap. Helaas krijgt Rafael weer last van zijn enkel en moet hij weer onder het mes. De schroef wordt met succes verwijderd. Tijdens het WK in Duitsland zal Rafael ook present zijn.
Eens.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 17:40 schreef Aanvoerder het volgende:
Niets dan respect voor VDV. Baal er nog steeds van dat hij weg is gegaan.
NSB'er is het.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 17:40 schreef Aanvoerder het volgende:
Niets dan respect voor VDV. Baal er nog steeds van dat hij weg is gegaan.
Je bent in de war met Von Bommel.quote:
quote:Blatter bekritiseert Van der Vaart
Joseshp Blatter heeft flinke kritiek op Hamburger SV-aanvoerder Rafael van der Vaart geuit. De voorzitter van de wereldvoetbalbond FIFA laakt de handelswijze van de international na diens openlijke geflirt met Valencia.
De middenvelder wilde koste wat kost richting de Spaanse kustplaats verhuizen. Valencia wilde hem voor 22 miljoen euro overnemen van HSV, maar de Duitsers weigerde op dit voorstel in te gaan. Van der Vaart probeerde de druk op de ketel nog te verhogen door op de foto te gaan met een Valencia-shirt in de hand.
Volgens Blatter een houding dat getuigt van “karakterloosheid”. “Van der Vaart is een van die mensen die niet hebben begrepen dat een speler een sociale -en maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft.”
"Waarom doen spelers als Van der Vaart dat?”, gaat Blatter verder en schildert onze landgenoot als een op geld belust persoon af. “Vanwege het geld. En onder invloed van hun zaakwaarnemers. Die zijn alleen maar op geld uit.”
Toch ziet Blatter het ‘geval Van der Vaart’ als voorbeeld en denkt dat dit soort perikelen dikwijls de kop opsteken. “We zijn geen politie. Er zijn 250 miljoen mensen actief in het voetbal. Daar tel ik spelers, functionarissen, scheidsrechters, trainers enzovoort bij. Daar zitten natuurlijk niet alleen witte lammetjes bij.”
Veel van de goals zijn penalties toch? Al blijft het ook een kwaliteit om penals te benutten.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 20:47 schreef Asskicker14 het volgende:
Rafael van der Vaart heeft al in 7(!) opeenvolgende wedstrijden in clubverband voor HSV gescoord.
04/10/2007 Hamburger SV Litex Lovech 1 0 3-1
29/09/2007 Hamburger SV VfL Wolfsburg 1 0 2-2
25/09/2007 Borussia Dortmund Hamburger SV 1 0 0-3
22/09/2007 Hamburger SV 1. FC Nürnberg 1 0 1-0
15/09/2007 Eintracht Frankfurt Hamburger SV 1 1 2-1
24/08/2007 VfL Bochum Hamburger SV 1 1 2-1
19/08/2007 Hamburger SV Bayer Leverkusen 1 1 1-0
On a sidenote: In de laatste 4 wedstrijden van Oranje heeft hij al 3x gescoord.
Rafael van der Vaart doet het zelfs beter dan Ruud van Nistelrooy qua statistieken dit seizoen.
quote:- Rafael van der Vaart has scored 8 goals (6 in the League, 2 in the UEFA Cup/Intertoto) in his last 8 consecutive matches for HSV this season.
- And he has scored 3 goals in his last 4 matches for the Dutch national team.
- He is currently second (6 goals) on the Bundesliga Top Goalscorer List trailing behind Klose (8 goals).
- He has been awarded the most MOTM awards of all the players in the Bundesliga until now this season.
- These statistics makes him the most profilic scoring Dutch player of this season until now. Beating renowned strikers like Van Nistelrooy, Huntelaar, Kuyt, Van Persie.
These are his career statistics:
2000/01 Ajax 27 app 7 goals All competitions
2001/02 Ajax 22 app 16 goals All competitions
2002/03 Ajax 27 app 20 goals All competitions
2003/04 Ajax 33 app 8 goals All competitions
2004/05 Ajax 29 app 7 goals All competitions
2005/06 Hamburger SV 19 app 16 goals All competitions
2006/07 Hamburger SV 26 app 11 goals All competitions
2007/08 Hamburger SV 9 app 8 goals All competitions
2001-2007 The Netherlands 46 app 11 goals
Totaal career goals: 104 goals in 238 appearances
He has a goal ratio of: 0,43697 goals per match. This gives him a better goalscoring ratio than e.g. Drogba (0.43), Messi (0.415), Ronaldinho (0.424), Diego of Werder Bremen (0.25).
Van Der Vaart barely has disappointed throughout his career, he had ONE really disappointing season in his career, this was his last season at Ajax and still he managed to score 7 goals. His goal record is phenomenal by all means considering he isn't a striker but a attacking midfielder.
And i didn't even mentioned his assist record which isn't bad either.
quote:Van der Vaart blijft scoren
Uitgegeven: 6 oktober 2007 17:27
BIELEFELD - Rafael van der Vaart lijkt er een gewoonte van te maken elke wedstrijd van Hamburger SV minimaal één keer te scoren.
novum
Zaterdag trof de international van Oranje in de uitwedstrijd tegen Arminia Bielefeld kort na rust opnieuw doel. Zijn treffer in de 49e minuut bleek de winnende: 0-1.
Van der Vaart maakte dit seizoen in negen competitiewedstrijden al zes doelpunten.
21 = 5quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 18:15 schreef HeinekenAFCA het volgende:
Super! En weer is hij beslissend voor HSV. Uitstekende houding van HSV door hem aan zijn contract te houden. En het tekent de prof Van der Vaart dat hij gewoon zijn stinkende best blijft doen voor de club. Wat een held.
9+14=23
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 19:06 schreef HeinekenAFCA het volgende:
Hij is goud waard voor HSV. Als hij niet zoveel geblesseerd zou zijn, zouden de topclubs voor hem in de rij staan. Daar ben ik van overtuigd.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 19:06 schreef HeinekenAFCA het volgende:
Hij is goud waard voor HSV. Als hij niet zoveel geblesseerd zou zijn, zouden de topclubs voor hem in de rij staan. Daar ben ik van overtuigd.
Aan zijn kwaliteiten zal het niet liggen. Maar hij is zo snel geblesseerd. Eeuwig zonde.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 19:12 schreef Evertjan het volgende:
[..]
als hij zo doorgaat dit seizoen speelt hij volgend jaar gewoon voor Barca. Met Koeman als coach![]()
quote:Van der Vaart evenaart Uwe Seeler
Van onze Telesportredactie
BIELEFELD, zondag
Voor Rafael van der Vaart lijkt het de normaalste zaak van de wereld te worden om elke wedstrijd van Hamburger SV minimaal één keer te scoren. Gisteren trof de Oranje-international in de uitwedstrijd tegen Arminia Bielefeld kort na rust opnieuw doel. Zijn treffer in de 49e minuut bleek de winnende: 0-1. Met deze goal evenaarde Van der Vaart een record van HSV-icoon Uwe Seeler.
Van der Vaart maakte dit seizoen in acht competitiewedstrijden al zeven doelpunten. Alleen spits Miroslav Klose (Bayern München) deed het met acht treffers tot dusver beter. Van der Vaart daarover: „Ik kan niet genoeg scoren en wil er nog wel een paar bijmaken. Het is natuurlijk niet alleen mijn verdienste, in feite is ’t het hele elftal dat het doet.”
De ex-Ajacied evenaarde en passant nog even een al bijna 44 jaar oud record van Seeler. De Duitse international scoorde tijdens het seizoen 1963/’64 in zeven opeenvolgende competitiewedstrijden voor de Hamburgse club. Van der Vaart vond de prestatie van Seeler toch nog net iets specialer: „Die heeft er tien gemaakt in zeven wedstrijden, dus ik zal er nog een paar moeten maken.” Seeler maakte op 15 februari 1964 tijdens de thuiswedstrijd tegen Schalke 04 (3-1) zijn tiende doelpunt in zeven achtereenvolgende Bundesligaduels.
...quote:Op donderdag 23 augustus 2007 02:47 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik denk vooral dieptepunten
7 doelpunten armer.quote:Op maandag 8 oktober 2007 08:16 schreef EnGCatjuh het volgende:
Wat is HSV zonder Raf...
Van de 12 die ze totaal dit seizoen hebben gemaakt.quote:
Lijkt me ook wel zo zonder Sneijder en Van Persie.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 17:42 schreef HeinekenAFCA het volgende:
Zaterdag een basisplaats lijkt me
Het is nog wel even afwachten. Van Basten speelt zo goed als zeker met Babel op links en Robben op rechts. Ook speelt hij zonder "10". Dus Van Basten zou waarschijnlijk moeten kiezen tussen Van der Vaart en Seedorf. Ik vind het belachelijk. Ik zou ze allebei laten spelen.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 18:57 schreef RayMania het volgende:
[..]
Lijkt me ook wel zo zonder Sneijder en Van Persie.
Ook mooi meegenomen voor Ajax. Volgens mij heeft Ajax bedongen om bij een doorverkoop een verhoogd percentage te ontvangen (weet niet hoeveel, dacht iets van 20%). Zal Ajax iets van 4 miljoen opleveren. Kan je toch weer mooi 2 Colins voor kopen.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 15:00 schreef knnth het volgende:
Nee, ze zullen er alles aan doen om hem te verkopen: als hij niet bijtekent mag hij eind dit seizoen voor veel geld vertrekken, aangezien hij het jaar erop nog maar anderhalf miljoen opbrengt.
quote:'Ik blijf een aardige jongen'
Rafael van der Vaart en zijn vrouw Sylvie kunnen zich weer vertonen in de Mars-bar, het eettentje op het plein voor hun appartement in Hamburg.Na zeven doelpunten in zeven opeenvolgende wedstrijden voor HSV hebben de meeste Hamburgers de Nederlander zijn zomerse flirt met Valencia vergeven.
,,Er staan geen woedende supporters meer voor de deur, dat is wel zo prettig,’’ zegt Van der Vaart. ,,In het stadion en in de kleedkamer is de stemming ook opgeklaard. Achteraf vind ik nog steeds niet dat ik van de zomer de zaak op de spits heb gedreven. Alleen het poseren in het shirt van Valencia, ja dat was net iets té. Maar ik heb nooit geroepen dat de transfer er móest komen. Ik heb alleen duidelijk laten merken dat ik het graag wílde.’’
Dat deed Van der Vaart naar aanleiding van een afspraak die hij dacht te hebben met HSV-voorzitter Bernd Hoffmann. De belofte dat HSV zou meewerken als een grote club zich zou melden, is de club niet nagekomen, vindt hij nog steeds. ,,Valencia was zo’n club in mijn ogen, maar ineens herinnerden ze zich bij HSV niets meer van de afspraak. En weet je: ik had het ook nog begrepen als het bestuur meteen 50 miljoen euro op mijn hoofd had geplakt. Dan had Valencia kunnen zeggen: dit is ons te gortig. HSV had in elk geval het gesprek aan moeten gaan.’’
De manier waarop hij na ‘het incident’ de zaak bij zijn club heeft opgepakt, genereert inmiddels zelfs respect, merkt Van der Vaart. ,,Van de buitenkant dachten mensen wellicht: HSV neemt een risico een teleurgestelde speler te houden, maar wie mij kent wist dat ik meteen weer alles zou geven voor de club. Dat de fans boos waren en ik hun steun nu weer moet terugverdienen, is prima. Dat is de consequentie wanneer je als speler tegen je eigen club ingaat.
,,Maar wegblijven zoals Afonso Alves bij Heerenveen heb ik echt geen moment overwogen. Dat kun je niet maken, vind ik. Je bent voetballiefhebber, je hebt met je ploeggenoten te maken.’’
Lachend: ,,Én ik blijf ook gewoon een aardige jongen natuurlijk.’’
In het rehabilitatieproces helpt het ook dat Van der Vaart een record van Uwe Seeler, clublegende van HSV, heeft geëvenaard. Seeler scoorde tijdens het seizoen 1963/’64 in zeven opeenvolgende competitieduels. Pas 43 jaar later is dat met Van der Vaart weer een speler gelukt. Vorig seizoen was de selectie van HSV met aanvoerder Van der Vaart met 700 anderen te gast op het feest voor de 70ste verjaardag van Seeler, die ook voorzitter van HSV was. Alle coryfeeën uit de Duitse voetbalwereld gaven acte de presence.
,,Voorlopig is Seelers prestatie nog net iets specialer dan de mijne,’’ zegt Van der Vaart. ,,Hij heeft er destijds tien gemaakt in zeven wedstrijden, ik zal dus nog een paar keer extra moeten scoren. Tegen Stuttgart kan ik het record breken.’’
Zijn doelpuntenreeks begon met een benutte penalty tegen Bayer Leverkusen, een paar dagen na de fotosessie met het Valencia-shirt en dus middenin de opstekende storm. ,,Er was veel commotie en druk die dag, maar ik heb geen moment overwogen om die penalty aan een ander te laten. Ik zal sowieso nooit een strafschop weigeren. Gelukkig ging-ie erin en sindsdien is het elke week prijs.
,,Het is niet dat ik me nu geforceerd wil bewijzen, maar ik speel wél meer dan vorig jaar met het idee: ik ga een geweldig seizoen draaien en daarna alsnog een mooie transfer maken die iedereen me gunt.’’
Vanavond hoopt hij op een heel ander podium ook te scoren en uit te blinken. In de Roemeense havenstad Constanta kan Van der Vaart zijn 47ste interland met Oranje spelen. Dat hij mag starten, lijkt duidelijk. Qua positie zijn er bij hem inmiddels meerdere opties mogelijk.
Hoe ziet Van der Vaart de discussie over posities en systemen eigenlijk? ,,Als ik alle voors en tegens wegstreep, vind ik 4-3-3 het prettigste systeem om in te spelen. Bij 4-4-2 dreigt altijd het probleem dat het door het midden vast loopt als je aanvallend wilt spelen met twee centrale spitsen. Bij 4-3-3 wordt het veld automatisch breder en is er meer ruimte voor de steekbal en voor opkomende middenvelders.
,,Je moet alleen wel zorgen dat die middenvelders ook daadwerkelijk diep gaan. Anders heb je weer het probleem dat die ene spits voorin te geïsoleerd staat.
,,Als je in 4-3-3 flankspelers als Robben en Babel tot je beschikking hebt, is het het overwegen waard om die altijd op te stellen. Er zijn maar weinig backs die gewend zijn tegen dergelijke dribbelvaardige gasten te spelen. Je kunt ook met een type speler als ik op de flank voetballen. Dan is het minder 4-3-3 en kom je al meer uit bij 4-4-2.’’
Van Basten weet dat zijn favoriete plek een aanvallende plek op het middenveld is. ,,Maar de keren dat ik hangend rechtsbuiten speelde, ging het eveneens aardig. Ook Van Persie ging het als rechtsbenige op links goed af. Dus nu hij tegen Roemenië niet beschikbaar is, kan ik het volgen als de bondscoach in dezelfde lijn doorgaat en mij er weer neerzet.’’
In de kleedkamer bij HSV vertelt hij wel eens over de kritiek die Oranje in Nederland krijgt. Dan moet je die gasten zien kijken, zegt Van der Vaart en hij trekt een verbaasd gezicht. ,,Ze lachen zich helemaal rot, begrijpen daar niets van. In Duitsland zou het ondenkbaar zijn dat een bondscoach die in veertig interlands maar drie keer verliest zoveel kritiek over zich heen krijgt. In Duitsland kunnen de kritieken ook vernietigend zijn, maar dan bij coaches die veel verliezen.
,,Ik zeg niet dat we met Oranje geweldig spelen, in Albanië was het niet mooi en niet goed, maar net als Van Basten heb ik toch een tevreden gevoel overgehouden aan die interland. Omdat we gedisciplineerd bleven in het uitvoeren van de taken. Dat is in het verleden wel eens anders geweest. Wat dat betreft boeken we vooruitgang.’’
De publiciteit rond Oranje vindt Van der Vaart momenteel ‘te veel gericht op namen’. ,,Die speler moet er in en die ook. En dat die en die erin staan, is juist belachelijk. Het lijkt wel of je alleen die geluiden nog hoort. Belangrijk is dat wij als Oranje-selectie in zo’n sfeer juist één team blijven vormen. Dat we samen blijven en elkaar niet scheef aankijken als de ene speler eens de positie van een ander inneemt.
,,Bij HSV vind ik het mooi hoe Sorin, een Argentijn. zijn nationale ploeg beleeft. Die zit bijna met vetkrijtvlaggetjes op zijn gezicht naar interlands te kijken als hij niet geselecteerd is. Ook dan is hij trots op de ploeg en leeft hij mee. Dat is niet helemaal de Nederlandse mentaliteit. Of beter: dat is de Nederlandse mentaliteit in principe helemaal niet.
,,Maar steeds meer spelers van Oranje voetballen in het buitenland en zien hoe er daar wordt gereageerd. Als je iets wilt winnen, werkt het gewoon niet als er een zodanige concurrentie is dat je niet met elkaar om kunt gaan.
,,Natuurlijk: elke voetballer wil in de basis, maar zeker tijdens een groot toernooi heef ieder een rol in het geheel. En als die rol een bijrol is, moet je daar ook goed mee omgaan.
,,Ik heb er zelf mee te maken gehad bij twee toernooien. Zowel bij het EK 2004 als vorig jaar bij het WK was ik bij de start niet fit en werd het niet mijn toernooi. Dan zul je je moeten schikken. Het maakt mijn ambitie voor 2008 wel extra groot. Als we ons plaatsen voor het volgende EK wil ik daar topfit aan de start komen.’’
Spanje is geschikter voor hemquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 09:44 schreef JeroenV het volgende:
Zoals ik in het Emanuelson topic zei, in een team met Chivu, Maxwell en Zlatan![]()
Ik weet niet of het zo geschikt is om VDV met Ibrahimovic in een team te plaatsen.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 09:44 schreef JeroenV het volgende:
Zoals ik in het Emanuelson topic zei, in een team met Chivu, Maxwell en Zlatan![]()
Zlatan moest ruzie maken van Juve om een transfer te forceren. Dus ik denk niet dat ze echt een hekel aan elkaar hebben.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 11:42 schreef Asskicker14 het volgende:
[..]
Ik weet niet of het zo geschikt is om VDV met Ibrahimovic in een team te plaatsen.![]()
quote:Uwe Seeler: Laat Van der Vaart vertrekken
door onze Telesportredactie
HAMBURG - Uwe Seeler, oud-voorzitter van Hamburger SV, heeft de Duitse club geadviseerd Rafael van der Vaart aan het einde van dit seizoen te laten vertrekken. Als een speler weg wil kun je hem toch niet houden" „Je kunt een speler toch niet houden als hij weg wil”, aldus de oud-international in de Duitse krant Sport-Bild.
De 40-jarige Duitse oud-international gaat uit van de volgende rekensom: "Schat de marktwaarde van Van der Vaart op 25 miljoen euro. HSV moet dan proberen zoveel mogelijk geld voor hem te krijgen en moet dat in een nieuwe speler steken. Aan een ontevreden speler heeft de club helemaal niets.”
Van der Vaart wilde aan het begin van dit seizoen al overstappen naar het Spaanse Valencia, maar de Hamburgse ploeg weigerde toen mee te werken.
quote:Van der Vaart blijft wellicht bij titel
AMSTERDAM - Een opmerkelijke uitspraak van Rafael van der Vaart. "Als wij de titel behalen, dan bestaat de kans dat ik in Hamburg blijf", laat de international in de Duitse krant Bild optekenen. "Kampioen worden met HSV, dat zou echt geweldig zijn." De Hamburgse fans dromen van het Duitse kampioenschap. Momenteel staat hun favoriete club slechts op twee punten achterstand van koploper Bayern München.
Van der Vaart heeft in echter nooit onder stoelen of banken gestoken dat hij HSV juist na dit seizoen wil verlaten. Afgelopen zomer probeerde de middenvelder zelfs al een overgang naar Valencia te forceren, maar de clubleiding van HSV weigerde mee te werken. "Natuurlijk is HSV een topclub. Maar ik heb eerder al aangeven dat ik ook ooit in een ander land topvoetbal wil spelen", aldus Van der Vaart in Bild.
quote:Hamburger SV gaat Van der Vaart beter belonen
Datum: 26-nov-2007 09:36
Hamburger SV-manager Bernd Hoffmann wil Rafael van der Vaart belonen voor zijn uitstekende vorm. De spelmaker kan een salarisverhoging tegemoet zien, zei Hoffmann na de 2-0 overwinning tegen Hansa Rostock, waardoor HSV gedeeltelijk tweede blijft.
Van der Vaart vierde tegen Hansa zijn achtste Bundesligatreffer van dit seizoen. ‘Rafael is de echte leider van HSV. Hij identificeert zich voor honderd procent met de club,’ aldus Hoffmann tegenover persbureau DPA.
Van der Vaart verdient nu nog zo’n twee miljoen euro op jaarbasis. Of een aantrekkelijker loonstrookje de aanvoerder in Hamburg kan houden, valt te bezien. In de zomer flirtte Van der Vaart nadrukkelijk met Valencia. (MA)
Hij had inderdaad 20+ miljoen op kunnen leveren voor Ajax ipv 5 a 6 als die laatste 1,5 jaar bij Ajax niet zo kut waren voor hem.quote:Op donderdag 29 november 2007 20:31 schreef Aanvoerder het volgende:
Ik blijf het jammer vinden dat hij weg is gegaan, maar ik zal mezelf nu wel aan het herhalen zijn...
Ik hoop Arsenal.quote:Op donderdag 29 november 2007 22:48 schreef Gordon_Shumway het volgende:
Zou mooi zijn als we hem volgend seizoen bij een betere club kunnen bewonderen, de stap naar de absolute top zit eraan te komen
Ik ookquote:
Mooi ja.quote:Op donderdag 29 november 2007 22:51 schreef Gordon_Shumway het volgende:
[..]
Ik ook![]()
Al weet ik niet hoe hij daar in het team gaat passen, maar dat is van latere zorg.
Zou mooi zijn, Van der Vaart en Van Persie in 1 team
- Hij wil naar Spanje.quote:
- Atletico is een kut clubquote:Op zondag 2 december 2007 01:44 schreef Joe. het volgende:
[..]
- Hij wil naar Spanje.
- Valencia vond hem te duur deze zomer. Nu is de vraagprijs nóg hoger.
- Real heeft Sneijder.
- Barca heeft Xavi, Deco, Iniesta.
Weddenschapje?quote:Op zondag 2 december 2007 01:47 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
- Atletico is een kut club
- Atletico is het niet eens waardig om Van der Vaart op te bellen
- Atletico heeft never nooit niet kans om kampioen te worden
- Van der Vaart is één van de beste (club) voetballers ter wereld, zeker als ie heel blijft wat ie nu al een tijdje is
Is goedquote:Op zondag 2 december 2007 01:50 schreef Joe. het volgende:
[..]
Weddenschapje?
Waar gaat die heen?
Ik zeg Atletico Madrid
quote:
idd, die kans acht ik groter dan atletico>>>>>>>kutclubquote:Op zondag 2 december 2007 11:31 schreef Dubnobasswithmyheadman het volgende:
Naar z'n grote vriend Ronald in Valencia natuurlijk.
Lekker geplaatste goal gisteren iig.
Dat roepen ze al jaren.quote:Op zondag 2 december 2007 13:26 schreef Asskicker14 het volgende:
Atletico is een topploeg in wording.
Aguero, Maxi Rodriguez, Forlan, R. Garcia, L. Garcia, Maniche, Pablo, A. Lopez, Simao, Reyes etc.
Ja, daarom speeltie ook bij HSV en heeft een gast als Luis Garcia al een CL op zak.quote:Op zondag 2 december 2007 13:30 schreef Fides het volgende:
VdV is mits fit natuurlijk een klasse beter dan een speler als Luis Garcia of Reyes.
Onzinnige vergelijkingquote:Op zondag 2 december 2007 13:31 schreef Dubnobasswithmyheadman het volgende:
[..]
Ja, daarom speeltie ook bij HSV en heeft een gast als Luis Garcia al een CL op zak.
En Ajax roept al jaren dat ze een topploeg ZIJN, maar in werkelijkheid zijn ze dat verre van.quote:
Het ging over Atletico en die hebben geen kak gepresteerd de laatste jaren.quote:Op zondag 2 december 2007 13:34 schreef Asskicker14 het volgende:
[..]
En Ajax roept al jaren dat ze een topploeg ZIJN, maar in werkelijkheid zijn ze dat verre van.
Ferdinand heeft genoeg prijzen gewonnen. Laat VDV eerst maar is een seizoen heel blijvenquote:Op zondag 2 december 2007 13:36 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Bogarde heeft ook een CL gewonnen en Ferdinand niet
Een club met zo'n duister verleden en waarvan de ex-voorzitter in de lik zit (of was ie dood?) is niet serieus te nemen. VdV hoort bij de echte top, dat bewijst hij elke week weer.quote:Op zondag 2 december 2007 13:42 schreef Asskicker14 het volgende:
- Atletico is een kut club
Volgens mij is dat niet een bepaald objectieve waarneming, meer een mening van iemand die Atletico niet een warm hart toedraagt.
- Atletico is het niet eens waardig om Van der Vaart op te bellen
Ik denk dat Van Der Vaart het wel interessant zou vinden om bij een topploeg in wording te werken. Samen met Aguero heeft hij de potentie om heel veel tegenstanders bang te maken.
- Atletico heeft never nooit niet kans om kampioen te worden
Nogmaals, ze hebben het spelersmateriaal om heel goed mee te draaien in de top 3. Als je het huidige Ajax nu in de Spaanse competitie zou droppen, zouden ze degraderen, dat geeft al de sterkte van de Spaanse competitie weer.
- Van der Vaart is één van de beste (club) voetballers ter wereld, zeker als ie heel blijft wat ie nu al een tijdje is
Ik kan me niet aan de indruk ontwekken dat je niet zo enthousiast zou zijn geweest als Van Der Vaart geen Ajax verleden heeft gehad.
gil y Gil is harstikke doodquote:Op zondag 2 december 2007 13:44 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
de ex-voorzitter in de lik zit (of was ie dood?)
Ja.quote:Op zondag 2 december 2007 13:48 schreef Asskicker14 het volgende:
Je doelt op zijn blessuregevoeligheid?
Dat klopt. Maar er zijn maar weinig jonge spelers die 50 interlands hebben gespeeld (met zoveel concurrentie) en al zoveel wedstrijden/goals hebben gespeeld. Als hij fit blijft kan ie de top zeker aan. Moet ie dat wel alleen doenquote:Op zondag 2 december 2007 13:46 schreef Dubnobasswithmyheadman het volgende:
Vdv hoort nog niet bij de echte top. Dat bewijst dit rijtje.
[ afbeelding ]
No way dat een club daar veel miljoenen voor betaald. Het is te hopen voor hem dat ie dit seizoen wel is aan de 30 wedstrijden komt.
In Duitsland is hij niet bepaald een middenvelder. Meer een hangende spits.quote:Op zondag 2 december 2007 18:44 schreef tong80 het volgende:
Mooi doelpunten gemiddelde voor een middenvelder
Overwaardering is aan de orde van de dag in het voetbal, dus een opmerking als "No way dat een club daar veel miljoenen voor betaaldt" klopt niet echt.quote:Op zondag 2 december 2007 14:51 schreef Dubnobasswithmyheadman het volgende:
De laatste jaren blijft Vicente een beetje stilstaan maar die heeft zich aan het begin toch echt wel bewezen. Ballack had even een lastig jaartjeen Robben wordt overgewaardeerd.
Inderdaad een geweldige trap van Vanderquote:Op maandag 3 december 2007 13:36 schreef JanVanHalst het volgende:
Prachtig doelpunt. Niets op af te dingen.
Het commentaarquote:Op maandag 3 december 2007 13:16 schreef knnth het volgende:
http://youtube.com/watch?v=YW4l4_SOy88
De goal, dus.
Cruijff was geniaal. VD Vaart is een goeie voetballerquote:Op zondag 2 december 2007 23:23 schreef koningdavid het volgende:
Van der Vaart is geniaal.
Sta je daar nu nog steeds achter?quote:Op zondag 25 november 2007 19:19 schreef RayMania het volgende:
Hij moet na dit seizoen echt naar een echte topclub, zal wel Valencia worden.
Joooaaaaaaaaaaaaaaaaaaah, joooaaaaaaahh salaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam jaajaa VD vaaaaaaaaaaaaaaaaaert.. Euh Salaaaaam euh salaaaaamquote:Op maandag 3 december 2007 13:16 schreef knnth het volgende:
http://youtube.com/watch?v=YW4l4_SOy88
De goal, dus.
Whaha altijd prachtig om te horen jaquote:Op maandag 3 december 2007 17:35 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Joooaaaaaaaaaaaaaaaaaaah, joooaaaaaaahh salaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam jaajaa VD vaaaaaaaaaaaaaaaaaert.. Euh Salaaaaam euh salaaaaam
Wel prachtig doelpunt trouwens.
quote:Van der Vaart gaat weg
AMSTERDAM - Rafael van der Vaart gaat weg bij Hamburger SV. De international heeft een aanbieding om zijn contract tot medio 2012 te verlengen naast zich neergelegd. Daarmee laat hij volgens Bild een jaarsalaris van vier miljoen euro schieten.
Van der Vaart staat in de belangstelling van Juventus, maar zal normaal gesproken het lopende seizoen bij HSV afmaken. "Ik heb in Hamburg nog een contract voor 2,5 jaar. Dat is lang genoeg. Dat ik mijn contract niet verleng, betekent overigens niet dat ik per direct wegga", aldus Van der Vaart tegenover Bild.
Overigens is Van der Vaart op de hoogte van de interese van Juventus, maar is er volgens hem nog geen officieel bod uitgebracht. "Juventus is natuurlijk wel een club waar ik graag voor zou willen spelen."
quote:HSV praat met Juve over Van der Vaart
HAMBURG - De belangstelling van Juventus voor Rafael van der Vaart was al enige tijd serieus, nu heeft ook zijn Duitse werkgever Hamburger SV toegegeven te praten met de Italiaanse club over een mogelijke transfer van de 24-jarige Oranje-international.
,,We zijn in gesprek met Juventus, maar kunnen er op dit moment niet meer over zeggen'', bevestigde HSV-woordvoerder Jörn Wolf woensdag. 'Juve' heeft het Hamburgse management onder meer gevraagd een prijs te noemen. Van der Vaart heeft nog een contract tot medio 2010, maar mag volgend jaar voor een gelimiteerde transfersom van 1,5 miljoen euro weg. Zijn marktwaarde wordt momenteel op 20 miljoen geschat.
Juventus-coach Claudio Ranieri is ook geïnteresseerd in de Braziliaanse middenvelder Diego van Werder Bremen. Directeur Klaus Allofs ontkende echter al benaderd te zijn.
quote:Op donderdag 24 januari 2008 09:52 schreef pfaf het volgende:
Waarom nou weer JuveMerda.Je bent een van de beste spelers van Europa en hebt zeer waarschijnlijk de cluibs voor het uitkiezen, maar je overweegt naar de 2e club uit Turijn te gaan. 't Zat er al wel een half jaar aan te komen, maar de teleurstelling zou er niet minder om zijn...
Nedved en Del Piero zullen binnenkort wel stoppen, dan is VdV de grote man daarquote:Op donderdag 24 januari 2008 13:26 schreef ASroma het volgende:
mwah toch een leuk team dat Juventus met Nedved, Del Piero, Buffon, Trezeguet en v/d vaart
Nicequote:Op donderdag 28 februari 2008 09:49 schreef borisz het volgende:
Deze goal verdiend wel een kick
http://nl.youtube.com/watch?v=6XZJQq1ZI7s
Gruwelijk!quote:Op donderdag 28 februari 2008 09:49 schreef borisz het volgende:
door deze goal verdient dit topic wel een kick
http://nl.youtube.com/watch?v=6XZJQq1ZI7s
quote:Rafael van der Vaart hunkert naar succes
Hij is bezig aan zijn beste seizoen uit zijn carrière, maar daarmee is voor hem de kous nog niet af. Voor de in Hamburg zeer populaire Rafael van der Vaart naderen namelijk spannende maanden, waarin hij een droomtransfer hoopt af te dwingen, een prijs wil pakken met HSV en de Europese titel op zijn verlanglijstje staat.
Het is de ochtend na de topper tussen Bayern München en Hamburger SV. In een Hamburgs etablissement drinkt een twintiger een kopje koffie en bladert wat door de plaatselijke ochtendkrant. Van een afstand valt hij niet zozeer op tussen de andere klanten, maar eenmaal dichterbij is het wel duidelijk welke jongeman het betreft. Het is Rafael van der Vaart, die in het dagblad dat voor zijn neus ligt Der Maestro wordt genoemd. Alles zeggend over de reputatie die de international bij onze Oosterburen en vooral in zijn woon- en werkplaats geniet. Hamburg omarmt hem als een gewone burger, maar ook als vedette. Zo verdelen de lokale media hun aandacht die maandag over twee hoofdzaken: het wedstrijdverslag en de terugkeer van de Nederlander na een lichte blessure.
STEVENS
Zijn topvorm is onontkoombaar. Hij oogt afgetraind, scoort (nog) meer dan de voorbije seizoenen en draagt op die manier bij aan de successen van HSV, de club waar hij is opgebloeid. "Het gaat dit seizoen erg goed ja, tot nu toe het beste uit mijn carrière. Vergeleken met de afgelopen jaren blijf ik langer fit", voegt de aanvoerder van de club uit Hamburg daaraan toe. Zelf verbindt hij zijn persoonlijke- en het club succes aan scheidend trainer Huub Stevens: "Hij is datgene wat HSV nodig had. Onder Thomas Doll (oud-trainer, red.) kenden we een uitstekend jaar maar tijdens de eerste competitiehelft van het vorige seizoen ging het mis. We speelden dertien keer gelijk. Ongelooflijk veel pech, maar het veranderde maar niet. Steeds gaven we de duels in de slotfase weg. Een harde hand was noodzakelijk en die kwam er in de vorm van Huub. Zo is het nodig onze Afrikaanse spelers soms een schop onder hun kont te geven. Huub kan dat.
Bovendien kan ik het goed met hem vinden. Die trainerswissel is dus erg goed uitgepakt, want het draait al een jaar soepel. Ze zullen hem hier gaan missen denk ik."
Omdat grote liefde PSV aanklopte zal Stevens, die volgens Van der Vaart wordt bestempeld als een held door de inwoners van de metropool, Hamburg komende zomer weer verlaten en is het HSV-bestuur druk doende een opvolger te vinden. Mogelijk staat er in juli opnieuw een Nederlander voor de groep. De naam van Fred Rutten gonst de voorbije weken in de havenstad. "De belangstelling voor Rutten is er", bevestigt de HSV-kapitein, die de huidig FC Twente-coach niet persoonlijk kent. "Ik heb goede dingen over hem gehoord, maar ik ken hem nauwelijks. Waar hij aan zal moeten voldoen? Belangrijk is dat hij met de media om moeten kunnen gaan."
TRANSFER
Dat advies komt van een ervaringsdeskundige. Dagelijks staan er tien tot twaalf journalisten bij het trainingscomplex van HSV. Van der Vaart is dan de meest gewilde spreekbuis. Vanwege zijn aanvoerderschap, maar ook omdat zijn nabije toekomst waarschijnlijk elders ligt. Hoezeer de media ook hopen dat de linkspoot behouden blijft, rekening houden met een vaarwel doen zij wel. Ook de geboren Heemskerker zelf denkt dat hij deze zomer een ander shirt om zijn schouders heeft hangen. "Die kans is heel groot", geeft de Nederlander ruiterlijk toe. Voor HSV hangt aan de transfer wel een financieel voordeel. "Weliswaar loopt mijn verbintenis nog twee jaar door, maar er staat een clausule in mijn contract die het mogelijk maakt om mij in de zomer van 2009 voor één miljoen euro over te nemen. Het jaar daarop ben ik transfervrij. En mijn contract ga ik sowieso niet verlengen, dus wat dat betreft moet het voor de club deze zomer ook gebeuren."
Grote Europese clubs zien daarom hun kans schoon. Chelsea, Juventus en Valencia werden al in verband gebracht met VdV. "Concreet is er nog niets", tekent de international daarbij op. "Er speelt wel wat, maar ik wacht rustig af. Een keuze uit die drie clubs zou erg moeilijk zijn, ondanks dat Spanje mijn voorkeur heeft. Het zou handig zijn als één topclub zich meldt, zodat ik niet hoef te kiezen", lacht hij. Vorig seizoen was er al serieuze interesse van Valencia, die uiteindelijk niet tot een transfer leidde. Ondanks dat Ronald Koeman (met wie Van der Vaart een knipperlichtrelatie had bij Ajax) nu de scepter zwaait in de sinaasappelstad is Valencia een toekomstoptie.
"Daar zou ik wel voor willen spelen en ook onder Koeman wil ik graag nog een keer werken. Hij is een type trainer die me ligt. Tijdens de trainingen wordt er veel gevoetbald en hij is tactisch sterk, dat zag je terug tijdens onze Champions League-wedstrijden. Bij Ajax ging het mis, maar zulke dingen gebeuren. Hij was een beginnend trainer en ik een jonge speler. Bovendien zat ik gewoon niet lekker in mijn vel. Ik was het plezier in het spelletje verloren. Het hoort niet zo te zijn dat je geen trek hebt in duels waar 50.000 mensen op afkomen. Daarom koos ik voor een nieuw avontuur, en ik kan nu wel zeggen dat het een goede keuze is geweest voor me."
AJAX
Het brengt het gespreksonderwerp op zijn grote liefde, Ajax. De club waar hij als klein jongetje terechtkwam, kennis maakte met de harde mentaliteit, zijn doorbraak kende, én de club die in zijn hart zit. "Ajax verlaten deed me pijn", kijkt Van der Vaart terug. "Ajax blijft mijn club en ik zou er ooit weer willen spelen. Nu nog niet, maar als ze me over een aantal jaren willen hebben sta ik daar open voor. Mocht ik terugkeren naar Nederland dan zal dat alleen voor Ajax zijn, voor geen enkele andere club. Ook voor PSV maak ik geen uitzondering als Stevens daar dan nog trainer is." De liefdevolle manier waarop hij over Ajax spreekt valt op. "Ik heb alles aan Ajax te danken", verklaart de 25-jarige. Zijn debuut illustreert dat: "Ik heb het geluk gehad dat John van 't Schip Co Adriaanse (destijds trainer van de Amsterdammers) adviseerde me voor de leeuwen te gooien en dat Adriaanse de ballen had om dat te doen, terwijl ik twee weken eerder niet op de elftalfoto stond. Twee maanden later was ik basisspeler."
Van der Vaart heeft de recente ontwikkelingen omtrent zijn oud-werkgever, zij het van een afstand, dan ook gevolgd. "Het doet me pijn om te zien hoe het daar gaat. Een club als Ajax moet ieder seizoen meedoen om de titel. Vorig jaar waren ze er weliswaar dichtbij, maar dat kwam omdat PSV veel punten morste. Meer geluk dan wijsheid dus. Overigens was dat wel erg spannend, dat maak je nooit meer mee! Ik heb het in mijn appartement gevolgd. Toen duidelijk werd dat AZ het niet meer kon worden, stond ik al te juichen met mijn Ajax-shawltje. Toen werd het alsnog PSV, dat was een ongelooflijke ontknoping." De Nederlander denkt ook te weten wat het probleem is in Amsterdam: "Ze hebben nu niet genoeg topspelers. Huntelaar en Heitinga doen het goed, maar dat is te weinig. Bovendien breekt er niet zoveel jeugd meer door. Maar een club als Ajax komt er altijd weer bovenop."
Met Marco van Basten als nieuwe oefenmeester zal het herstelproces versneld worden, meent Van der Vaart. "Het doet me goed dat hij trainer wordt. Hij heeft ervaring opgedaan met het bondscoachschap en heeft veel meegemaakt in het voetbal. Door de naam Van Basten zullen spelers eerder geneigd zijn te kiezen voor Ajax."
Zij het onbedoeld, met Ajax is het na zijn buitenlandse stap niet beter gegaan. Zijn carrière heeft daarentegen een boost gekregen. Hij geraakte fitter in de op één na grootste stad van Duitsland. Dat leidde tot doelpunten, een leidersrol en een groots imago in Hamburg en omstreken. Tevens verzekerde hij zich van zijn plekje in Oranje, want zijn loopbaan als international dreigde drie jaar geleden in het slop te geraken. "Van Basten zei me destijds op te roepen, ondanks mijn spel bij Ajax. Ik moest het van hem laten zien in het Nederlands elftal om international te blijven en daar heb ik toen iedere keer heel hardgeknokt om mezelf te bewijzen." Een waarschuwing waar de linksbenige voetballer geen probleem mee had: "Ik waardeer de eerlijkheid en de duidelijkheid van Van Basten. Het is niet leuk om te horen, maar als hij het even niet in je ziet zitten zegt hij je dat gewoon."
HET EK
Drie jaar na dato staan de zaken er geheel anders voor en is Van der Vaart een onbetwiste vaste waarde van de bondscoach. Der Maestro heeft de maand juni al omcirkelt in zijn agenda. Als het aan de HSV-speler ligt speelt hij dan een lang en oranjegekleurd EK: "We hebben absoluut kansen, als dat idee niet leeft dan kun je net zo goed thuisblijven. Ik heb er een goed gevoel over. Natuurlijk, Italië, Frankrijk en Roemenië zijn zware tegenstanders. Maar van zulke wedstrijden droom je toch als voetballer. Bovendien geloof ik niet dat zij hebben gedacht: 'Nederland, wat een makkie'." Voor Van der Vaart weegt de factor geluk zwaar op een dergelijk toernooi. "Kijk naar Denemarken in 1992, die kwamen rechtstreeks van het strand en wonnen. En wie in 2004 ingezet had op Griekenland als eindwinnaar was nu miljonair geweest. Je hebt dat tikkeltje geluk nodig om zover te komen. Waarom zou het nu niet lukken? In 2004 haalden we de halve finale en op het WK in Duitsland zat het tegen in het tweede rondeduel met Portugal."
Maar alvorens zijn 'maanden van de waarheid' op het programma staan wil hij zijn waarschijnlijk laatste contractjaar bij HSV eerst in stijl beëindigen. Na de recente uitschakeling in de DFB-pokal, de Duitse equivalent van de KNVB-beker, resten ertwee mogelijke hoofdprijzen. De landstitel en de UEFA Cup. In het Europese bekertoernooi wacht HSV een zware kluif. Het moet een 1-0 nederlaag van de heenwedstrijd in eigen huis weg zien te poetsen tegen een andere Duitse ploeg, Bayer Leverkusen. Van der Vaart over dat duel: "Een bijzonder duel, voor mij de eerste keer dat ik Europees speel tegen een club uit hetzelfde land. Ook een zware confrontatie, Leverkusen is gelijkwaardig aan ons. In de stand staan ze momenteel op doelsaldo boven ons." Mocht de Nederlands getinte Duitse club het alsnog redden dan komt een mogelijke clash met PSV steeds dichterbij. De Eindhovenaren lijken namelijk hard op weg naar de kwartfinales van het evenement, na de 0-1 zege bij de Spurs.
DROMEN
Als het droomscenario van Van der Vaart zich afspeelt -een prijs met HSV, de Europese titel en een transfer naar een grootmacht- dan is er een klein kansje op een vierde voltreffer. "Wanneer is dat toernooi precies?", doelend op de Olympische Spelen in augustus, waar Jong Oranje- trainer Foppe de Haan drie dispensatiespelers mag gebruiken. "Als je door je land wordt gevraagd dan moet je dat zeker overwegen, dat is een eer, dus dat zou ik dan ook in beraad nemen. Maar ik wil me niet voordragen, bovendien vraag ik me af of de club er blij mee zou zijn."
Tenzij de Europese top een zomerslaap houdt zal HSV hier geen zeggenschap meer over hebben. Mocht hij al zijn ambities gestalte geven dan zijn er wel troostende woorden voor de club waar hij uitgroeide tot Der Maestro: "Ik zal het hier wel gaan missen als ik vertrek."
quote:"Ajax blijft mijn club en ik zou er ooit weer willen spelen. Nu nog niet, maar als ze me over een aantal jaren willen hebben sta ik daar open voor. Mocht ik terugkeren naar Nederland dan zal dat alleen voor Ajax zijn, voor geen enkele andere club. Ook voor PSV maak ik geen uitzondering als Stevens daar dan nog trainer is." De liefdevolle manier waarop hij over Ajax spreekt valt op. "Ik heb alles aan Ajax te danken", verklaart de 25-jarige.
Lekker veel centen voor Ajaxquote:Op zaterdag 15 maart 2008 19:36 schreef BliksemSchigt het volgende:
Door de Daily Star genoemd als de vervanger van Lampard voor 15 miljoen pond.
quote:'Van der Vaart vertrekt voor habbekrats bij Hamburger SV'
Datum: 26-mrt-2008 10:54
Rafael van der Vaart (foto) hoopt zich deze zomer tijdens het EK in de kijker te spelen van Europese topclubs. De 25-jarige middenvelder kan op basis van het Webster-arrest voor een schijntje weg bij zijn huidige club Hamburger SV, meldt het AD dinsdag.
Zaakwaarnemer Sören Lerby: 'Rafael valt deze zomer onder de bepalingen in het arrest, maar juristen bekijken nog hoe het arrest precies moet worden geïnterpreteerd.' In januari sprak HSV al met Juventus over een eventuele overgang van de ex-Ajacied.
Het Webster-proces, vernoemd naar de Schotse verdediger Andrew Neil Webster, houdt in dat een speler een contract na drie jaar eenzijdig kan opzeggen. Voor spelers ouder dan 28 is dit al na twee jaar. (DH)
Ja maar ik denk niet dat VdV dat gaat doen want dan is de voetballerij weer verneukt. Tot nu toe is het nog maar amper vorogekomen dat iemand met het Webster arrest weggaat, en daar zaten geen topspelers bij.quote:Op woensdag 26 maart 2008 11:28 schreef BliksemSchigt het volgende:
Als het mogelijk is, dan heeft HSV weinig te willen hoor.
als je het laat onderzoeken dan ben je van plan het in te zetten als het mogelijk isquote:Op woensdag 26 maart 2008 11:31 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Ja maar ik denk niet dat VdV dat gaat doen want dan is de voetballerij weer verneukt. Tot nu toe is het nog maar amper vorogekomen dat iemand met het Webster arrest weggaat, en daar zaten geen topspelers bij.
VdV kan ook makkelijk weg zonder dat Webster arrest.quote:Op woensdag 26 maart 2008 11:33 schreef rubbereend het volgende:
[..]
als je het laat onderzoeken dan ben je van plan het in te zetten als het mogelijk is
Precies. Ik denk dat dit gebruikt zal worden door zn zaakwaarnemer om te zorgen dat HSV de vraagprijs bij interesse van andere clubs wat laat zakken. Probleem is volgens mij wel dat er een opzegtermijn is, ik dacht dat ie twee weken na zn laatste wedstrijd zn contract op moet zeggen.quote:Op woensdag 26 maart 2008 11:28 schreef BliksemSchigt het volgende:
Als het mogelijk is, dan heeft HSV weinig te willen hoor.
quote:Op woensdag 26 maart 2008 11:59 schreef Blawh het volgende:
Zou triest zijn als hij het arrest gaat gebruiken. Dan zakt hij ook gigantisch in aanzien bij mij.
quote:Van der Vaart weggestuurd bij training HSV
Home > Nieuws > Voetbalnieuws - Datum: 3-mei-2008 14:29
De emoties liepen hoog op bij de vrijdagtraining van HSV. Rafael van der Vaart (foto, links) maakte de training in ieder geval niet af. Hij mocht voortijdig gaan douchen na een emotionele reactie op het veld.
HSV heeft al zes wedstrijden niet gewonnen en dat zorgt voor frustraties bij de spelers. Van der Vaart zei in een reactie op het trainingsincident dat er weinig aan de hand was. 'Ik reageerde gewoon iets te emotioneel. Het was een goede training. Dit kan wel eens gebeuren. Je wilt honderd procent geven, ook op de training, en dan kun je wel eens over het randje gaan.' (BR)
quote:'FC Barcelona gaat bieden op Van der Vaart'
Home > Nieuws > Voetbalnieuws - Datum: 3-mei-2008 09:44
FC Barcelona onderneemt op korte termijn een poging om Rafael van der Vaart (foto, rechts) los te weken bij Hamburger SV. Dat bericht de toonaangevende Catalaanse krant El Mundo Deportivo in haar zaterdageditie.
De interesse van FC Barcelona in Van der Vaart dateert al van 2005, toen de international nog uitkwam voor Ajax. Technisch directeur Txiki Begiristain heeft de aanvoerder van HSV een aantal keren bekeken, en raakte vooral geïmponeerd door zijn optreden in de interland tegen Kroatië begin februari.
Van der Vaart weigerde in de winterstop zijn in 2010 aflopende verbintenis bij HSV te verlengen. Als die Hanseaten nog willen cashen voor de Nederlander is een verkoop deze zomer wenselijk: in 2009 kan Van der Vaart voor een gelimiteerde transfersom van anderhalf miljoen euro vertrekken. (MA)
quote:Van der Vaart ziet Jol wel zitten als Hamburger SV-coach
Home > Nieuws > Voetbalnieuws - Datum: 2-mei-2008 19:48
Door Remco Regterschot
In Hamburg zingt het gerucht rond dat Martin Jol een oriënterend gesprek met de clubleiding heeft gehad om Huub Stevens op te volgen. Aanvoerder Rafael Van der Vaart (foto): “Ik hoorde dat hij in beeld is. Tja, waarom niet? Nederlandse trainers staan hier hoog aangeschreven. Maar je hoort hier zoveel namen. Mij maakt dat persoonlijk allemaal niet zoveel uit, ik laat mijn keuzes daar niet vanaf hangen.”
Heb je al een keuze gemaakt?
Met een mysterieuze knipoog: “Soms worden die voor je gemaakt.”
quote:'EK winnen? Natúúrlijk kan dat'
Door STEFAN RAATGEVER
HAMBURG - Sinds gisteren is het officieel: Martin Jol wordt de nieuwe trainer van Hamburger SV. Na Huub Stevens weer een Nederlandse coach in Noord-Duitsland. Op aanraden van HSV's sterspeler Rafael van der Vaart?
Nee, benadrukt hij meteen. ,,Ik heb alleen goede berichten over Jol gehoord, maar ken hem niet persoonlijk. Daarom heb ik de club niet geadviseerd. Zo'n vijf maanden terug vroeg HSV me wel wat ik van Louis van Gaal en Co Adriaanse dacht. Met hen heb ik wel gewerkt. Ik heb eerlijk geantwoord: allebei toppers.
,,Waarom ze niet zijn gekomen? Weet ik niet. Van Gaal wilde AZ niet kwijt, vermoed ik. Van Adriaanse heb ik geen idee.''
Jol komt, zo verzekert de middenvelder, in elk geval bij een mooie club in een schitterende stad terecht. Met zichtbaar plezier flaneert Van der Vaart deze middag door de Hamburgse winkelstraten. In de drukke Spitalerstrasse giechelen beugelpubers achter hun telefooncamera's. De dapperen onder hen bietsen een handtekening bij de voetballer die in Noord-Duitsland nog altijd een publiekslieveling is.
Hij meldt het zo gemeend, dat het lijkt of het rumoer rond zijn 'bijna vertrek' naar Valencia en de krantenfoto in het shirt van de Spaanse club nooit heeft bestaan. Ook nu – een transfer naar een mediterrane topclub is opnieuw nabij – lijkt Van der Vaart (25) wel een promotiemedewerker van de lokale VVV. ,,Ook de buurt waar Sylvie (Meis, zijn echtgenote, red.) en ik wonen is geweldig. Rustiger dan het centrum, maar prachtig wonen. We voelen ons hier thuis.''
Ook zijn werkgever lijkt – zelfs nu Hamburger SV in de slotfase van de competitie nauwelijks meer een wedstrijd kon winnen – de affaire vergeten. ,,Natuurlijk waren ze even boos, maar da's niet erg,'' zegt Van der Vaart aan tafel in een rustige koffiebar. ,,Die foto in het Valencia-shirt was niet slim, maar spijt heb ik niet. Ik wilde gewoon graag. ''
Dubbel om dan zo over Hamburg en zijn huidige club te spreken? ,,Ach, misschien wel, ja. Maar ik stel als sporter doelen. Eén daarvan is spelen bij een mooie club in een grote competitie. Daarin ben ik eerlijk. Misschien wel de reden dat dat tumult me niet wordt nagedragen. In het voetbal zijn dingen soms snel vergeten. Als ik hier dit seizoen geen knikker had geraakt, was dat misschien anders geweest.''
Niettemin werkt Van der Vaart achter de schermen opnieuw aan een overgang. Afgelopen winter ging een transfer naar Juventus niet door. ,,Aan mij lag dat niet,'' zo is de middenvelder duidelijk. ,,De clubs kwamen er niet uit. Er werd te veel geld voor mij verlangd, ja. Nu staan die contacten even op een laag pitje.''
Waar hij wel heen gaat? ,,Ik weet het niet. Er is nog niets zo concreet dat ik er nerveus van word. Ja, Spanje heeft extra voordelen, omdat een deel van mijn familie er woont. Maar als er niets verandert, blijf ik rustig hier. Dat is geen straf. Ik heb ook geen moeite gehad om me dit seizoen te motiveren. Het is een mannenwereld, hoor. Dan moet je niet zeiken of sikkeneuren, maar gewoon goed voetballen en zorgen dat je weer plezier hebt. Dat heb ik allebei gedaan.''
Hij heeft, gezien het desastreuze jaar van Valencia, ook weinig gemist, geeft hij lachend toe. Bovendien vindt hij dat H SV een goed seizoen had. ,,Natuurlijk is het jammer dat we ons goede begin geen vervolg konden geven, maar vergeet niet dat we voordat Huub Stevens kwam degradatievoetbal speelden.''
Het vertrek van de coach naar PSV noemt Van der Vaart 'jammer, maar logisch'. ,,PSV is zijn jeugdliefde. En ook zijn privésituatie (Stevens' vrouw is al geruime tijd ziek en verblijft in Nederland, red.) is een reden.''
De kans dat Van der Vaart volgend seizoen met Stevens' opvolger samenwerkt vindt hij 'moeilijk in te schatten'. Net als de termijn waarop zijn toekomst duidelijk wordt. Wat hij wel zeker weet: zijn gezin staat achter zijn keuze. ,,Voor Sylvie maakt het niet uit waar we heen gaan. Wij kunnen overal aarden.''
'Wij' staat in dit geval voor de drie-eenheid die Sylvie en hij sinds een kleine twee jaar vormen met zoontje Damián. Zijn komst heeft van de voetballer een ander mens gemaakt, zegt hij.
,,Van tevoren vond ik zulke woorden altijd overdreven, maar het is echt waar. Ik krijg soms kippenvel als ik alleen maar aan hem dénk.
,,Als Damián ons in alle vroegte wakker maakt door op ons bed te springen is dat het mooiste gevoel dat er is. Of als dat mannetje ineens 'papa' tegen je zegt. Niet te omschrijven.''
In Damián ('Denk aan het streepje op de a!') herkent de vader meer van zichzelf dan van zijn eega. ,,Damián is heel onrustig. Hij moét voetballen of spelen met z'n papa. Een boek? Geef ik hem wel eens, hoor. Je moet zo'n kind toch wat nuttigs bijbrengen, maar hij is er na een paar seconden al mee klaar. Ik herken dat wel, ben ook een ongeduldig type.
,,Sylvie is veel kalmer. Die kan uren de bladen doorspitten. Daar heeft Damián straks ook geen rust voor, zie ik nu al. Ik hoop dat hij wel het voetbaltalent van z'n vader heeft. Natuurlijk moet hij vooral doen wat hij leuk vindt, maar ik zou het wel erg leuk vinden als hij ook gaat voetballen!
,,Onze rolverdeling bij het opvoeden? Sylvie is streng, ik ben meer het type 'speelbal'. Als ik eens thuis ben, wil ik iets leuks met hem doen. Damián weet inmiddels wat er bij zijn moeder wel en niet kan en waarin zijn vader daarvan afwijkt. Bij mij krijgt hij vaak dat ene snoepje wel. 'Toe maar. En papa neemt er ook één,' zeg ik dan.
,,Rechtlijnig zijn? Ach, dat proberen we wel, maar omdat ik er zo weinig ben, vind ik het zielig om streng te doen. Aan de andere kant: als hij een loopje met me neemt, treed ik op. Dan weet hij dat het menens is.''
Gezinsuitbreiding is volgens Van der Vaart zeker een wens, maar 'nu nog niet'. ,,Het mooist zou het zijn als er ongeveer vier jaar tussen Damián en zijn broertje of zusje zit.''
Waar de geboorte van zijn zoon twee jaar terug middenin de voorbereiding van het Nederlands elftal op het WK viel, kan Van der Vaart zich nu in alle rust prepareren op het EK. Hij heeft zin in het toernooi. ,,Het is heerlijk om te trainen voor zoiets groots en moois. Ik was vroeger al een Oranje-fan. Met familie en vrienden wedstrijden kijken in de tuin. Oranje pruik op en een barbecue er bij. Eén groot feest.''
Over de kansen van ons land op de titel is hij duidelijk. ,,We gaan er heen om te winnen. Natuurlijk zijn we daartoe in staat. Het Nederlands elftal in goeden doen kan elk toernooi winnen. Alleen: elke ploeg heeft die instelling. We hebben wat geluk nodig. Dat we in de poule al tegen topploegen spelen, vind ik een voordeel. Als we nu de groep doorkomen, hebben we die landen tenminste gehad en maken we een goede kans.''
dat dusquote:Op zaterdag 17 mei 2008 20:37 schreef SCH het volgende:
Hoop dat ie deze vorm tot (in de finale van) het EK vasthoudt.
quote:Rafael geniet op zijn eigen fandag
Door TIM VOS
BEVERWIJK - De international deed er niet moeilijk over tijdens het Rafael van der Vaart Straatvoetbaltoernooi dat al sinds 2003 jaarlijks wordt gehouden. De HSV-middenvelder was de hele dag druk bezig met fotosessies, handtekeningen uitdelen en prijsuitreikingen bij zijn oude voetbalclub BVV De Kennemers in Beverwijk. Van der Vaart: ,,Of je nou hier rondloopt, of op de bank dvd’s kijkt. Dat maakt echt niets uit voor mijn rust.’’
Van der Vaart vindt het vooral belangrijk om elk jaar weer zijn waardering te laten blijken voor de tachtig vrijwilligers die de organisatie van het toernooi mogelijk maken: ,,Dat zo veel mensen van mijn jeugdvereniging nog steeds voor me klaar staan is gigantisch. Want zonder die tachtig vrijwilligers zou dit toernooi er niet zijn. De organisatie liep dit jaar gesmeerd. Daardoor kon ik me volledig richten op het slot van de Duitse competitie bij HSV en de EK-voorbereiding van het Nederlands elftal.’’
Toon de Wit is voorzitter van de zevenkoppige organisatiecommissie. Samen met onder meer Ramon van der Vaart, de vader van Rafael, zorgt hij ervoor dat het toernooi, de accommodatie en de aankleding daarvan tot in de puntjes zijn geregeld. De Wit: ,,Ik ken Rafael al vanaf zijn jeugd, en neem dit daarom graag op me. Hij heeft altijd oprechte belangstelling gehad voor andere mensen. Vandaar ook dat in 2003 van Rafael uit het initiatief tot deze dag ontstond. 25 mei was voor deze editie de enige nog vrije dag in zijn agenda, maar ondanks alle drukte is hij er ook dit jaar weer bij.’’
,,Ik heb een hoop fans in deze regio. Ik moet er voor hen en mijn oude club zijn.’’
Toch is het niet verwonderlijk dat de 53-voudig international met zijn hoofd al bij het EK zit, dat maandag 9 juni echt van start gaat voor Oranje met de wedstrijd tegen Italië. ,,Het blijft bijzonder om uit te komen op zo’n groot toernooi. Als ik straks in Zwitserland ben, vind ik het mooi om erover na te denken hoe het EK in Nederland leeft, daar kan ik echt van genieten.’’
Het wel of niet slagen van het EK valt of staat met overwinningen. ,,Succes bepaalt toch voor een groot deel de stemming in de groep. Tot nu toe is de sfeer fantastisch, en die moeten we tijdens EK proberen voort te zetten. Maar dat lukt eigenlijk alleen door wedstrijden te winnen. En je moet een beetje geluk hebben.’’
Titelverdediger Griekenland is volgens hem een goed voorbeeld daarvan. ,,Die ploeg kwam in 2004 in een bepaald soort flow terecht en werd Europees kampioen.’’
Dat hij voor Hamburger SV dit seizoen al 44 wedstrijden speelde, merkt hij nog niet aan zijn gestel. ,,Ik voel me fit en heb nog geen last gehad van pijntjes.’’ In tegenstelling tot twee jaar geleden, toen de international met een blessure aan het WK in Duitsland begon. Nu dreigt met Robin van Persie hetzelfde te gebeuren.
Van der Vaart is daar niet zo bang voor. ,,Maar hij is wel op tijd fit, denk ik. Robin is bovendien, net als ik, een speler die geen wedstrijdritme nodig heeft. Als ik terugkom van een blessure speel ik vaak beter, omdat ik dan enorm gretig ben.’’
Voor welke club Van der Vaart na het EK speelt, is nog onduidelijk. Van der Vaart: ,,Ik heb tegen het HSV-bestuur gezegd dat ik wegga als er een mooie club langskomt. Maar ik móet niet weg. Ik heb het in Hamburg erg naar mijn zin en bovendien loopt mijn contract nog twee jaar door.’’
De kans lijkt erg groot dat Van der Vaart vertrekt uit Hamburg, want geïnteresseerde clubs hoeven volgens hemzelf niet meer de hoofdprijs te betalen. De speler denkt dat het een transferbedrag is dat in deze tijden van megabedragen wel te overzien is. Zeker voor een speler van zijn kaliber. Van der Vaart: ,,Twintig miljoen zal het niet zijn, nee.’’
Mocht hij na de zomer niet terugkeren naar Duitsland, dan heeft Van der Vaart in elk geval stijlvol afscheid genomen van zijn huidige club in de Bundesliga.
,,Na de laatste competitie-wedstrijd moest ik als aanvoerder de supporters toespreken. Die begonnen meteen te roepen dat Nederland snel naar huis zou gaan op het EK. Heb ik samen met Mathijsen de microfoon gepakt en hard ‘Hup Holland Hup’ geschreeuwd.’’
Hij trekt er een vrolijk gezicht bij. ,,Het blijft toch lachen met die Duitsers.’’
Zou wel erg verrassend zijn wanneer hij gewoon in Hamburg blijft.quote:Van der Vaart zegt nee tegen Tottenham
Door Sander Berends
Maandag, 07 juli 2008, 17:17
Rafael van der Vaart gaat niet naar Tottenham Hotspur. De 24-jarige middenvelder heeft een aanbod van de Engelse club naast zich neergelegd. ``De belangstelling bestaat al een tijdje, maar dat is niet de club waar ik graag naartoe wil. Tottenham is geen club waarvoor ik Hamburger SV wil opgeven", zegt hij in Sportweek.
Van der Vaart heeft nog een contract voor twee jaar in Noord-Duitsland. Naar verluidt mag hij volgend jaar voor een gelimiteerde transfersom van 1,5 miljoen euro vertrekken. ``De kans dat ik nu bij HSV blijf, is best groot", vertelt Van der Vaart. ``Zolang er geen clubs komen waar ik meteen nerveus van word, zie ik geen enkele reden om te vertrekken. En tot nu toe hebben die clubs zich niet gemeld. Volgend jaar is het rond deze tijd veel gemakkelijker om een mooie transfer te maken.
En kut voor Ajax, want 22% van een heel erg laag transferbedrag is wel verrekte weinig..quote:Op maandag 7 juli 2008 17:53 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Zou wel erg verrassend zijn wanneer hij gewoon in Hamburg blijft.
wellicht in de winterstop nogquote:Op maandag 7 juli 2008 18:08 schreef Radegast het volgende:
[..]
En kut voor Ajax, want 22% van een heel erg laag transferbedrag is wel verrekte weinig..
The Spurs vind ik voor Rafael ook niet echt een promotie. HSV en Spurs zijn toch wat gelijkwaardige clubs, spelen beide Europees voetbal. En HSV doet de laatst ejaren veel beter mee om de bovenste plaatsen dan Spurs. Waarom dan switchen?quote:Op maandag 7 juli 2008 17:53 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Zou wel erg verrassend zijn wanneer hij gewoon in Hamburg blijft.
quote:HSV komt met deadline voor Van der Vaart
Hamburger SV heeft Rafael van der Vaart een deadline in het vooruitzicht gesteld. Als de aanvallende middenvelder in de week voor de eerste speelronde in de Bundesliga nog behoort tot de HSV-selectie, mag hij de club niet meer verlaten. De eerste speelronde in Duitsland staat 15, 16 en 17 augustus gepland.
De club van trainer Martin Jol hoopt zo te voorkomen dat het enkele dagen voor het sluiten van de transfermarkt op 31 augustus nog snel op zoek moet naar een vervanger.
quote:Marca: Van der Vaart naar Real
Een levensgrote foto van Rafael van der Vaart siert donderdag de voorpagina van de Spaanse sportkrant Marca. Volgens het toonaangevende medium heeft de spelmaker van Hamburger SV zijn fiat gegeven aan een vijfjarig contract in het Santiago Bernabéu. Transfersom: twintig miljoen euro. Eerder deze week gaf de 25-jarige Oranje-international duidelijkheid over zijn toekomst: hij zou die Rothosen alléén verlaten indien een Europese topclub zich zou melden. Clubs van het kaliber Atlético Madrid of Tottenham Hotspur maakten geen kans, zo benadrukte de Nederlandse smaakmaker van de Bundesliga-club.
Volgens Marca wil Real Madrid in de komende dagen de komst van de Heemskerker afronden. Eerst zal Pedrag Mijatovic, technisch directeur van Real Madrid, met zijn Duitse collega Dietmar Beiersdorfer om de tafel zitten om vervolgens in overleg met voorzitter Ramón Calderón defitinief tot zaken over te gaan.
HSV-coach Martin Jol hoopt dat zijn landgenoot nog minimaal een jaar aanblijft. "Rafael was afgelopen seizoen bij dertig goals betrokken en heeft zich volledig vereenzelvigd met de club. Hij kan in één adem genoemd worden met Kaltz, Magath of Hrubesch", somde Jol drie gezichtsbepalende spelers uit de geschiedenis van HSV.
quote:Op de site van Bild reageert Van der Vaart, die momenteel vakantie viert in Spanje, zelf op de overgang. ,,Ik heb het ook gelezen en zal me daarover verder laten informeren. Meer kan ik op er dit moment nog niet over zeggen.''
quote:Lerby ontkent transfer V.d. Vaart naar Real
MADRID - Spelersmakelaar Sören Lerby heeft de berichten ontkend dat Rafael van der Vaart, één van de voetballers die hij vertegenwoordigt, een akkoord zou hebben bereikt met Real Madrid.
De Spaanse sportkrant Marca schreef donderdag dat de Oranje-middenvelder de volgende vijf seizoenen voor de Koninklijke zal spelen, mits de Madrilenen het met Hamburger SV eens worden over de transfersom, die rond de 20 miljoen euro zou moeten bedragen. ,,Er zijn veel clubs die belangstelling hebben voor Rafael en we zijn dat allemaal aan het bestuderen.
Maar Rafael is op dit moment op vakantie en er is nog niets besloten,'' zei Lerby, die donderdag toevallig in Madrid was en direct op de grote kop op de voorpagina van Marca ('Real strikt Van der Vaart') kon reageren. Lerby was aanwezig bij de officiële presentatie van één van zijn andere cliënten, John Heitinga, bij Atlético Madrid.
De Deense oud-voetballer voegde er wel aan toe dat Van der Vaart een voorkeur heeft voor de Spaanse competitie. Een jaar geleden belette HSV hem voor Valencia te tekenen, deze zomer heeft vooral Atlético Madrid serieuze belangstelling getoond. De voorkeur van de international gaat echter uit naar een grote club als Real Madrid of Barcelona.
,,Rafa zal het vanzelfsprekend leuk vinden in de Primera División te spelen, maar ik verwacht het besluit niet binnen een week,'' aldus Lerby.
Mocht de 25-jarige speler uit Heemskerk, zoon van een Spaanse moeder, voor Real tekenen, dan wordt hij daar de vijfde Nederlander na Ruud van Nistelrooy, Wesley Sneijder, Royston Drenthe en Arjen Robben.
Vaak speelt er dan dus gewoon wat. Wel leuk voor Rafael, wordt ook eens tijd ook.quote:Meer kan ik op er dit moment nog niet over zeggen.
Hij heeft nog nergens getekend hoor.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 13:35 schreef ASroma het volgende:
nee mensen dachten dat drenthe het niet ging redden, en das deels ook wel waar gebleken.....
denk dat er een beetje een overload aan aanvallende middenvelders is bij real, had hem liever naar atletico zien gaan bij johnny in het teamBij atletico was ie meteen een dragende speler geworden dat moet nu nog maar blijken bij real. Tevens is atletico op de weg terug om weer een bepalend team in de primera division en europa te worden
quote:Spaanse krant AS: 'Van der Vaart naar Real Madrid'
De Spaanse kranten komen inkt te kort in het transferfeuilleton rond Rafael van der Vaart (foto, links). Nadat het toonaangevende Marca afgelopen week groots uitpakte met alle details over de op handen zijnde overgang van Van der Vaart naar Real Madrid, doet AS het dinsdag dunnetjes over.
In het voorpaginaverhaal wordt bericht dat Real Madrid-voorzitter Ramón Calderón vorige week groen licht heeft gegeven voor de operatie Van der Vaart. Nog voor de soap Cristiano Ronaldo zijn vervolg beleeft, moet het Nederlandse contingent in de hoofdstad tot vijf zijn uitgebreid. Real verwacht dat Hamburger SV haar creatieve geest voor een bedrag van vijf tot zeven miljoen euro van de hand zal doen.
Zowel HSV als Van der Vaart ontkende vorige week soortgelijke berichtgeving in Marca. Onze landgenoot is thans op trainingskamp met Die Hanseaten in Langenfeld. Volgens AS blijft Van der Vaart nog wel even op Oostenrijkse bodem, want Real Madrid slaat haar tenten volgende week op in het nabijgelegen Irdning. (MA)
quote:V/d Vaart: Real? Graag, maar in 2009
Door ROGIER DEELSTRA
HAMBURG/ROTTERDAM - Rafael van der Vaart heeft zich uitgesproken over zijn toekomst. De aanvoerder van Hamburger SV laat vandaag in de Duitse krant Die Welt laten weten dat hij nog één seizoen bij de Duitse club blijft.
Na dat seizoen heeft Van der Vaart de wens om de overstap te maken naar een Europese topclub. ,,Het is dan voor mij tijd om de volgende stap in mijn carrière te zetten. Ik wil mijn droom om voor een echt grote club in Europa te spelen waarmaken. Dat heb ik ook altijd eerlijk gezegd."
De berichtgeving uit Spanje dat hij een voorcontract bij Real Madrid getekend zou hebben, spreekt Van der Vaart tegen. ,,Helemaal niet waar", is de Oranje-middenvelder furieus. ,,Maar als je mij vraagt: wil je ooit voor Madrid spelen? Dan zeg ik natuurlijk 'ja'. Wie wil daar niet spelen? Momenteel is dat echter niet aan de orde. Ik speel komend seizoen nog bij HSV."
Dat betekent dat de nieuwe trainer, landgenoot Martin Jol, een jaar lang gebruik kan maken van de voormalige groeibriljant van Ajax. Van der Vaart is positief over de Hagenaar. ,,Je ziet dat hij ervaren is. Hij blijft altijd rustig als het tegenzit. Hij praat veel en laat ons zien waar we ons nog kunnen verbeteren. Hij heeft veel gemeen met Huub Stevens."
Vanuit de top van de club wordt verwacht dat HSV komend seizoen meedoet voor de titel, valt te lezen in diverse Duitse voetbalmagazine's. Van der Vaart heeft daar geen boodschap aan. ,,Het is moeilijk te zeggen of dat lukt. Kampioen wil je altijd worden. We hebben in ieder geval een ploeg die iets kan bereiken, maar de concurrentie is ook heel erg sterk."
quote:Van der Vaart mag niet naar Real
HAMBURG - Rafael van der Vaart mag van Hamburger SV nog niet vertrekken naar Real Madrid. De club uit Duitsland sloeg donderdag een bod van zes miljoen euro op de Nederlandse middenvelder af, zo liet sportdirecteur Dietmar Beiersdorfer in de Duitse media weten.
De Spaanse kampioen vindt het bedrag echter voldoende, aangezien Van der Vaart na dit seizoen voor anderhalf miljoen mag vertrekken. In 2010 loopt zijn contract af. De verwachting is daarom dat er met HSV wel te praten valt. Saillant is dat beide clubs elkaar over anderhalve week op een toernooi in Londen treffen.
Ongelofelijk, dat betaal je toch meteen?quote:Op donderdag 24 juli 2008 22:05 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Geile transfersom. 6 miljoen
Beetje raar. Eerst zegt hij zelf dat hij pas in 2009 weg wilt gaan, dus transfer is helemaal niet aan de orde.quote:
Volgend jaar gratis, veel leuker.quote:Op donderdag 24 juli 2008 22:19 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Biedt dan meteen 12 miljoen en gooi er daarna nog 5-6 bij
Gelukkig spelen er bij Tottenham en Atletico zo weinig creatieve spelersquote:Op zaterdag 26 juli 2008 14:47 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ben ik het wel mee eens Ryow, Ik ben echt een fan van vdV en hij is echt een wereldspeler maar hij moet gewoon wel zijn pure klasse wedstrijd op wedstrijd in de basis laten zien, dan pas kan hij echt belangrijk worden en dat wil hij ook zijn! Ik had hem liever bij Tottenham of Atletico gezien.
Simao, Reyes, Maxi Rodrigues, Luis Garcia. Bij Atletico is er echt geen plaats voor Van der Vaart hoor. En met de komst van Modric bij Tottenham is er ook niet echt noodzaak voor Rafael bij de Spurs.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 14:57 schreef Pizzakoppo het volgende:
Niet van het niveau vdVaart inderdaad.
Van Hleb.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 15:11 schreef Pizzakoppo het volgende:
niet als vervanger van Flamini mag ik hopen
Eindelijk naar Spanje zo lijkt hetquote:'Real Madrid heeft Van der Vaart dit weekend binnen'
De transfer van Rafael van der Vaart naar Real Madrid lijkt nog slechts een kwestie van dagen. Komend weekeinde, als zowel Real Madrid als Hamburger SV in Londen is om mee te doen aan de strijd om de Emirates Cup, lijkt het akkoord er te komen.
Real-voorzitter Ramón Calderón vertelde in een interview met de Madrileense sportkrant AS dat hij geen grote problemen meer verwacht. 'Hij is een speler van wie Schuster erg gecharmeerd is en zijn komst is dichtbij. Het is zeker mogelijk dat we in Londen tot een definitief akkoord komen. Dit is een operatie die niet ingewikkeld is.'
Volgens collega-sportkrant Marca neemt HSV genoegen met een transfersom van tien miljoen euro en tekent de Nederlandse international, die zelf graag naar Real wil, voor vijf jaar.
Calderón is niet bang dat Real Madrid problemen krijgt met een Nederlandse clan van vijf spelers. 'Onze Hollanders zorgen goed voor zichzelf, zijn familiemensen en voorbeeldige profs. Van der Vaart is voor zover wij weten net zo'n gedisciplineerde gozer van onbesproken gedrag.'
Bron: Vi.nl
Inderdaad, belachelijk dat hij naar Real gaat als hij daar de kans voor krijgtquote:Op woensdag 30 juli 2008 12:21 schreef Aanvoerder het volgende:
Zeggen dat Barcelona je droomclub is en dan flirten met Valencia en eventueel naar Real gaan. Beetje jammer.
Tja van der Vaart is goed maar niet zo goed dat hij kan zelf kan kiezen.quote:Op woensdag 30 juli 2008 12:21 schreef Aanvoerder het volgende:
Zeggen dat Barcelona je droomclub is en dan flirten met Valencia en eventueel naar Real gaan. Beetje jammer.
$$$$quote:Op donderdag 31 juli 2008 12:15 schreef SCH het volgende:
Snap er geen zak van dat ze allemaal naar Real willen.
De nederlandse en duitse competitie is niet te vergelijken met een spaanse of engelse.quote:Op donderdag 31 juli 2008 12:56 schreef Pizzakoppo het volgende:
Makkie voor VDVaart, die jongen speelt zich overal in de basis!
weet ik niet, ik denk dat de nederlandse en bijvoorbeeld ook de duitse competitie toch een verschil is qua niveau hoor. De engelse en de spaanse bijv is toch aanzienlijk hoger...quote:Op donderdag 31 juli 2008 15:11 schreef Pizzakoppo het volgende:
Wat ik al zei makkie voor VDVaart, die speelt zich overal in de basis
afgelopen EK heb ik weinig verschil gezien tussen die 2 en was het samenstel erg goed.quote:Op donderdag 31 juli 2008 16:19 schreef BB-boy het volgende:
Als je bij oranje het niveauverschil ziet tussen Sneijder en VdV weet ik sowieso niet of hij wel gaat slagen daar.
idd en zeg je dat Luca toni jack shit is omdat je het EK gezien hebt. Die jongen is denk ik de beste middenvelder van de Bundesquote:Op donderdag 31 juli 2008 17:30 schreef Pizzakoppo het volgende:
als je vdVaart geen topper vind kijk je geen duits voetbal
Robinho gaat misschien weg toch?quote:Op donderdag 31 juli 2008 16:15 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
3 van Guti, Sneijder, Robinho en Van der Vaart met Gago(Diarra) gaat in elk geval niet werken
Het is een goede voetballer, maar hij heeft nooit meer zijn topniveau van Ajax in 2004 gehaald. Sneijder is hem sindsdien voorbij geholt en kan het topniveau van Real aan. Bij VdV heb ik sterk mijn twijfels.quote:Op donderdag 31 juli 2008 17:30 schreef Pizzakoppo het volgende:
als je vdVaart geen topper vind kijk je geen duits voetbal
Zou er maar niet vanuit gaanquote:
quote:Op donderdag 31 juli 2008 16:31 schreef fuckbuddy het volgende:
[..]
afgelopen EK heb ik weinig verschil gezien tussen die 2
quote:Ajax-geld obstakel transfer Van der Vaart
Door David Kuipers
Zondag, 03 augustus 2008, 13:52
Als Real Madrid Rafael van der Vaart wil overnemen van HSV, dan moeten de Spanjaarden niet alleen de verlangde dertien miljoen euro betalen, maar ook het percentage dat Ajax zal verdienen aan de transfer. De Amsterdammers krijgen 12,5 procent van het transferbedrag als HSV besluit om haar sterspeler te verkopen. Dat liet Ajax contractueel vastleggen toen het Van der Vaart in 2005 verkocht. Real zal dus een bedrag van 14,6 miljoen euro moeten betalen voor de 25-jarige middenvelder.
HSV heeft al enkele dagen geen contact meer gehad met de Spaans landskampioen. Het recht dat Ajax bedong op een deel van de transfersom lijkt een belangrijk struikelpunt in de onderhandelingen tussen de twee clubs. Real deed wel een tweede bod op Van der Vaart, maar dat werd afgewezen.
Rafael van der Vaart denkt zelf dat zijn droomtransfer snel rond zal komen. "Op dit moment ben ik nog speler van Hamburg, maar ik verwacht dat de twee clubs snel tot een akkoord komen," aldus Van der Vaart in een interview met de Spaanse krant AS. "Voor mij is spelen bij Real Madrid een droom, en als dit akkoord er uiteindelijk is, ben ik een gelukkig man."
Zowel HSV als Real doen dit weekend mee aan de Emirates Cup in Engeland. Daar werd Van der Vaart gespot in de spelerstunnel in gesprek is met Real-voorzitter Vicente Calderon. De nieuwe trainer van de Duitse club, Martin Jol, zit behoorlijk met de transfersoap in zijn maag. Hij vindt dat Van der Vaart is afgeleid. Jol stelde de Nederlander daarom zaterdag ook niet op in de wedstrijd tussen HSV en Real, die de Spanjaarden met 2-1 wonnen.
Hij is niet veel beter geworden. Snap ook niet wat Real met hem moet of is de bank te leeg?quote:Op zondag 3 augustus 2008 16:18 schreef BB-boy het volgende:
Pfff 1,6 miljoen maar eventueel voor Ajax. Ik had op meer gehoopt.
Goh, zo'n reactie had ik van jou echt niet verwachtquote:Op zondag 3 augustus 2008 19:12 schreef SCH het volgende:
[..]
Hij is niet veel beter geworden. Snap ook niet wat Real met hem moet of is de bank te leeg?
Kunnen we het er ook gewoon eens reeel over hebben? Hij is gewoon niet echt gegroeid na Ajax, kun je toch moeilijk ontkennen. Blijkt ook wel uit de bedragen die nu over tafel gaan. Minder dan Sulejmaniquote:Op zondag 3 augustus 2008 19:13 schreef _Mike_ het volgende:
[..]
Goh, zo'n reactie had ik van jou echt niet verwacht!
Moeten we hier serieus op ingaan? Wat een onzin zeg.quote:Op zondag 3 augustus 2008 19:14 schreef SCH het volgende:
[..]
Kunnen we het er ook gewoon eens reeel over hebben? Hij is gewoon niet echt gegroeid na Ajax, kun je toch moeilijk ontkennen. Blijkt ook wel uit de bedragen die nu over tafel gaan. Minder dan Sulejmani
kijk eens naar voetbal en niet alleen naar kontjes okquote:Op zondag 3 augustus 2008 19:14 schreef SCH het volgende:
[..]
Kunnen we het er ook gewoon eens reeel over hebben? Hij is gewoon niet echt gegroeid na Ajax, kun je toch moeilijk ontkennen. Blijkt ook wel uit de bedragen die nu over tafel gaan. Minder dan Sulejmani
Ja. Wat is er onzin aanquote:Op zondag 3 augustus 2008 19:14 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Moeten we hier serieus op ingaan?
Reageer eens serieus flapdrol, wat een armoede.quote:Op zondag 3 augustus 2008 19:15 schreef BonJovi het volgende:
[..]
kijk eens naar voetbal en niet alleen naar kontjes ok
Als het Heerenveen--->HSV-->Real had geweest had je hem nu helemaal ingeprezen. Jou anti-alles wat met Ajax te maken/gehad heeft valt nogal erg op...quote:Op zondag 3 augustus 2008 19:14 schreef SCH het volgende:
[..]
quote:Op zondag 3 augustus 2008 19:16 schreef _Mike_ het volgende:
[..]
Als het Heerenveen--->HSV-->Real had geweest had je hem nu helemaal ingeprezen. Jou anti-alles wat met Ajax te maken/gehad heeft valt nogal erg op...
Maradona kostte ook minder dan Cristiano Ronaldo is Cristiano Ronaldo dan beter? nee met bedragen kijken ze ook nog hoelang iemand nog onder contract staan en dergelijke.quote:Op zondag 3 augustus 2008 19:15 schreef SCH het volgende:
[..]
Reageer eens serieus flapdrol, wat een armoede.
Minder dan Sulejmani, dat is toch onvoorstelbaar
VDV heeft nog maar een eenjarig contract (eigenlijk 2 jaar, maar volgende zomer mag hij weg voor 1,5 milj). Onzinnig dus om het over de bedragen te gaan hebben.quote:Op zondag 3 augustus 2008 19:14 schreef SCH het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |