quote:
'Ik blijf een aardige jongen'
Rafael van der Vaart en zijn vrouw Sylvie kunnen zich weer vertonen in de Mars-bar, het eettentje op het plein voor hun appartement in Hamburg.Na zeven doelpunten in zeven opeenvolgende wedstrijden voor HSV hebben de meeste Hamburgers de Nederlander zijn zomerse flirt met Valencia vergeven.
,,Er staan geen woedende supporters meer voor de deur, dat is wel zo prettig,’’ zegt Van der Vaart. ,,In het stadion en in de kleedkamer is de stemming ook opgeklaard. Achteraf vind ik nog steeds niet dat ik van de zomer de zaak op de spits heb gedreven. Alleen het poseren in het shirt van Valencia, ja dat was net iets té. Maar ik heb nooit geroepen dat de transfer er móest komen. Ik heb alleen duidelijk laten merken dat ik het graag wílde.’’
Dat deed Van der Vaart naar aanleiding van een afspraak die hij dacht te hebben met HSV-voorzitter Bernd Hoffmann. De belofte dat HSV zou meewerken als een grote club zich zou melden, is de club niet nagekomen, vindt hij nog steeds. ,,Valencia was zo’n club in mijn ogen, maar ineens herinnerden ze zich bij HSV niets meer van de afspraak. En weet je: ik had het ook nog begrepen als het bestuur meteen 50 miljoen euro op mijn hoofd had geplakt. Dan had Valencia kunnen zeggen: dit is ons te gortig. HSV had in elk geval het gesprek aan moeten gaan.’’
De manier waarop hij na ‘het incident’ de zaak bij zijn club heeft opgepakt, genereert inmiddels zelfs respect, merkt Van der Vaart. ,,Van de buitenkant dachten mensen wellicht: HSV neemt een risico een teleurgestelde speler te houden, maar wie mij kent wist dat ik meteen weer alles zou geven voor de club. Dat de fans boos waren en ik hun steun nu weer moet terugverdienen, is prima. Dat is de consequentie wanneer je als speler tegen je eigen club ingaat.
,,Maar wegblijven zoals Afonso Alves bij Heerenveen heb ik echt geen moment overwogen. Dat kun je niet maken, vind ik. Je bent voetballiefhebber, je hebt met je ploeggenoten te maken.’’
Lachend: ,,Én ik blijf ook gewoon een aardige jongen natuurlijk.’’
In het rehabilitatieproces helpt het ook dat Van der Vaart een record van Uwe Seeler, clublegende van HSV, heeft geëvenaard. Seeler scoorde tijdens het seizoen 1963/’64 in zeven opeenvolgende competitieduels. Pas 43 jaar later is dat met Van der Vaart weer een speler gelukt. Vorig seizoen was de selectie van HSV met aanvoerder Van der Vaart met 700 anderen te gast op het feest voor de 70ste verjaardag van Seeler, die ook voorzitter van HSV was. Alle coryfeeën uit de Duitse voetbalwereld gaven acte de presence.
,,Voorlopig is Seelers prestatie nog net iets specialer dan de mijne,’’ zegt Van der Vaart. ,,Hij heeft er destijds tien gemaakt in zeven wedstrijden, ik zal dus nog een paar keer extra moeten scoren. Tegen Stuttgart kan ik het record breken.’’
Zijn doelpuntenreeks begon met een benutte penalty tegen Bayer Leverkusen, een paar dagen na de fotosessie met het Valencia-shirt en dus middenin de opstekende storm. ,,Er was veel commotie en druk die dag, maar ik heb geen moment overwogen om die penalty aan een ander te laten. Ik zal sowieso nooit een strafschop weigeren. Gelukkig ging-ie erin en sindsdien is het elke week prijs.
,,Het is niet dat ik me nu geforceerd wil bewijzen, maar ik speel wél meer dan vorig jaar met het idee: ik ga een geweldig seizoen draaien en daarna alsnog een mooie transfer maken die iedereen me gunt.’’
Vanavond hoopt hij op een heel ander podium ook te scoren en uit te blinken. In de Roemeense havenstad Constanta kan Van der Vaart zijn 47ste interland met Oranje spelen. Dat hij mag starten, lijkt duidelijk. Qua positie zijn er bij hem inmiddels meerdere opties mogelijk.
Hoe ziet Van der Vaart de discussie over posities en systemen eigenlijk? ,,Als ik alle voors en tegens wegstreep, vind ik 4-3-3 het prettigste systeem om in te spelen. Bij 4-4-2 dreigt altijd het probleem dat het door het midden vast loopt als je aanvallend wilt spelen met twee centrale spitsen. Bij 4-3-3 wordt het veld automatisch breder en is er meer ruimte voor de steekbal en voor opkomende middenvelders.
,,Je moet alleen wel zorgen dat die middenvelders ook daadwerkelijk diep gaan. Anders heb je weer het probleem dat die ene spits voorin te geïsoleerd staat.
,,Als je in 4-3-3 flankspelers als Robben en Babel tot je beschikking hebt, is het het overwegen waard om die altijd op te stellen. Er zijn maar weinig backs die gewend zijn tegen dergelijke dribbelvaardige gasten te spelen. Je kunt ook met een type speler als ik op de flank voetballen. Dan is het minder 4-3-3 en kom je al meer uit bij 4-4-2.’’
Van Basten weet dat zijn favoriete plek een aanvallende plek op het middenveld is. ,,Maar de keren dat ik hangend rechtsbuiten speelde, ging het eveneens aardig. Ook Van Persie ging het als rechtsbenige op links goed af. Dus nu hij tegen Roemenië niet beschikbaar is, kan ik het volgen als de bondscoach in dezelfde lijn doorgaat en mij er weer neerzet.’’
In de kleedkamer bij HSV vertelt hij wel eens over de kritiek die Oranje in Nederland krijgt. Dan moet je die gasten zien kijken, zegt Van der Vaart en hij trekt een verbaasd gezicht. ,,Ze lachen zich helemaal rot, begrijpen daar niets van. In Duitsland zou het ondenkbaar zijn dat een bondscoach die in veertig interlands maar drie keer verliest zoveel kritiek over zich heen krijgt. In Duitsland kunnen de kritieken ook vernietigend zijn, maar dan bij coaches die veel verliezen.
,,Ik zeg niet dat we met Oranje geweldig spelen, in Albanië was het niet mooi en niet goed, maar net als Van Basten heb ik toch een tevreden gevoel overgehouden aan die interland. Omdat we gedisciplineerd bleven in het uitvoeren van de taken. Dat is in het verleden wel eens anders geweest. Wat dat betreft boeken we vooruitgang.’’
De publiciteit rond Oranje vindt Van der Vaart momenteel ‘te veel gericht op namen’. ,,Die speler moet er in en die ook. En dat die en die erin staan, is juist belachelijk. Het lijkt wel of je alleen die geluiden nog hoort. Belangrijk is dat wij als Oranje-selectie in zo’n sfeer juist één team blijven vormen. Dat we samen blijven en elkaar niet scheef aankijken als de ene speler eens de positie van een ander inneemt.
,,Bij HSV vind ik het mooi hoe Sorin, een Argentijn. zijn nationale ploeg beleeft. Die zit bijna met vetkrijtvlaggetjes op zijn gezicht naar interlands te kijken als hij niet geselecteerd is. Ook dan is hij trots op de ploeg en leeft hij mee. Dat is niet helemaal de Nederlandse mentaliteit. Of beter: dat is de Nederlandse mentaliteit in principe helemaal niet.
,,Maar steeds meer spelers van Oranje voetballen in het buitenland en zien hoe er daar wordt gereageerd. Als je iets wilt winnen, werkt het gewoon niet als er een zodanige concurrentie is dat je niet met elkaar om kunt gaan.
,,Natuurlijk: elke voetballer wil in de basis, maar zeker tijdens een groot toernooi heef ieder een rol in het geheel. En als die rol een bijrol is, moet je daar ook goed mee omgaan.
,,Ik heb er zelf mee te maken gehad bij twee toernooien. Zowel bij het EK 2004 als vorig jaar bij het WK was ik bij de start niet fit en werd het niet mijn toernooi. Dan zul je je moeten schikken. Het maakt mijn ambitie voor 2008 wel extra groot. Als we ons plaatsen voor het volgende EK wil ik daar topfit aan de start komen.’’