Joooaaaaaaaaaaaaaaaaaaah, joooaaaaaaahh salaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam jaajaa VD vaaaaaaaaaaaaaaaaaert.. Euh Salaaaaam euh salaaaaamquote:Op maandag 3 december 2007 13:16 schreef knnth het volgende:
http://youtube.com/watch?v=YW4l4_SOy88
De goal, dus.
Whaha altijd prachtig om te horen jaquote:Op maandag 3 december 2007 17:35 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Joooaaaaaaaaaaaaaaaaaaah, joooaaaaaaahh salaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam jaajaa VD vaaaaaaaaaaaaaaaaaert.. Euh Salaaaaam euh salaaaaam
Wel prachtig doelpunt trouwens.
quote:Van der Vaart gaat weg
door onze Telesportredactie
AMSTERDAM - Rafael van der Vaart gaat weg bij Hamburger SV. De international heeft een aanbieding om zijn contract tot medio 2012 te verlengen naast zich neergelegd. Daarmee laat hij volgens Bild een jaarsalaris van vier miljoen euro schieten.
Van der Vaart staat in de belangstelling van Juventus, maar zal normaal gesproken het lopende seizoen bij HSV afmaken. "Ik heb in Hamburg nog een contract voor 2,5 jaar. Dat is lang genoeg. Dat ik mijn contract niet verleng, betekent overigens niet dat ik per direct wegga", aldus Van der Vaart tegenover Bild.
Overigens is Van der Vaart op de hoogte van de interese van Juventus, maar is er volgens hem nog geen officieel bod uitgebracht. "Juventus is natuurlijk wel een club waar ik graag voor zou willen spelen."
quote:HSV praat met Juve over Van der Vaart
HAMBURG - De belangstelling van Juventus voor Rafael van der Vaart was al enige tijd serieus, nu heeft ook zijn Duitse werkgever Hamburger SV toegegeven te praten met de Italiaanse club over een mogelijke transfer van de 24-jarige Oranje-international.
,,We zijn in gesprek met Juventus, maar kunnen er op dit moment niet meer over zeggen'', bevestigde HSV-woordvoerder Jörn Wolf woensdag. 'Juve' heeft het Hamburgse management onder meer gevraagd een prijs te noemen. Van der Vaart heeft nog een contract tot medio 2010, maar mag volgend jaar voor een gelimiteerde transfersom van 1,5 miljoen euro weg. Zijn marktwaarde wordt momenteel op 20 miljoen geschat.
Juventus-coach Claudio Ranieri is ook geïnteresseerd in de Braziliaanse middenvelder Diego van Werder Bremen. Directeur Klaus Allofs ontkende echter al benaderd te zijn.
quote:Op donderdag 24 januari 2008 09:52 schreef pfaf het volgende:
Waarom nou weer JuveMerda.Je bent een van de beste spelers van Europa en hebt zeer waarschijnlijk de cluibs voor het uitkiezen, maar je overweegt naar de 2e club uit Turijn te gaan. 't Zat er al wel een half jaar aan te komen, maar de teleurstelling zou er niet minder om zijn...
Nedved en Del Piero zullen binnenkort wel stoppen, dan is VdV de grote man daarquote:Op donderdag 24 januari 2008 13:26 schreef ASroma het volgende:
mwah toch een leuk team dat Juventus met Nedved, Del Piero, Buffon, Trezeguet en v/d vaart
Nicequote:Op donderdag 28 februari 2008 09:49 schreef borisz het volgende:
Deze goal verdiend wel een kick
http://nl.youtube.com/watch?v=6XZJQq1ZI7s
Gruwelijk!quote:Op donderdag 28 februari 2008 09:49 schreef borisz het volgende:
door deze goal verdient dit topic wel een kick
http://nl.youtube.com/watch?v=6XZJQq1ZI7s
quote:Rafael van der Vaart hunkert naar succes
Hij is bezig aan zijn beste seizoen uit zijn carrière, maar daarmee is voor hem de kous nog niet af. Voor de in Hamburg zeer populaire Rafael van der Vaart naderen namelijk spannende maanden, waarin hij een droomtransfer hoopt af te dwingen, een prijs wil pakken met HSV en de Europese titel op zijn verlanglijstje staat.
Het is de ochtend na de topper tussen Bayern München en Hamburger SV. In een Hamburgs etablissement drinkt een twintiger een kopje koffie en bladert wat door de plaatselijke ochtendkrant. Van een afstand valt hij niet zozeer op tussen de andere klanten, maar eenmaal dichterbij is het wel duidelijk welke jongeman het betreft. Het is Rafael van der Vaart, die in het dagblad dat voor zijn neus ligt Der Maestro wordt genoemd. Alles zeggend over de reputatie die de international bij onze Oosterburen en vooral in zijn woon- en werkplaats geniet. Hamburg omarmt hem als een gewone burger, maar ook als vedette. Zo verdelen de lokale media hun aandacht die maandag over twee hoofdzaken: het wedstrijdverslag en de terugkeer van de Nederlander na een lichte blessure.
STEVENS
Zijn topvorm is onontkoombaar. Hij oogt afgetraind, scoort (nog) meer dan de voorbije seizoenen en draagt op die manier bij aan de successen van HSV, de club waar hij is opgebloeid. "Het gaat dit seizoen erg goed ja, tot nu toe het beste uit mijn carrière. Vergeleken met de afgelopen jaren blijf ik langer fit", voegt de aanvoerder van de club uit Hamburg daaraan toe. Zelf verbindt hij zijn persoonlijke- en het club succes aan scheidend trainer Huub Stevens: "Hij is datgene wat HSV nodig had. Onder Thomas Doll (oud-trainer, red.) kenden we een uitstekend jaar maar tijdens de eerste competitiehelft van het vorige seizoen ging het mis. We speelden dertien keer gelijk. Ongelooflijk veel pech, maar het veranderde maar niet. Steeds gaven we de duels in de slotfase weg. Een harde hand was noodzakelijk en die kwam er in de vorm van Huub. Zo is het nodig onze Afrikaanse spelers soms een schop onder hun kont te geven. Huub kan dat.
Bovendien kan ik het goed met hem vinden. Die trainerswissel is dus erg goed uitgepakt, want het draait al een jaar soepel. Ze zullen hem hier gaan missen denk ik."
Omdat grote liefde PSV aanklopte zal Stevens, die volgens Van der Vaart wordt bestempeld als een held door de inwoners van de metropool, Hamburg komende zomer weer verlaten en is het HSV-bestuur druk doende een opvolger te vinden. Mogelijk staat er in juli opnieuw een Nederlander voor de groep. De naam van Fred Rutten gonst de voorbije weken in de havenstad. "De belangstelling voor Rutten is er", bevestigt de HSV-kapitein, die de huidig FC Twente-coach niet persoonlijk kent. "Ik heb goede dingen over hem gehoord, maar ik ken hem nauwelijks. Waar hij aan zal moeten voldoen? Belangrijk is dat hij met de media om moeten kunnen gaan."
TRANSFER
Dat advies komt van een ervaringsdeskundige. Dagelijks staan er tien tot twaalf journalisten bij het trainingscomplex van HSV. Van der Vaart is dan de meest gewilde spreekbuis. Vanwege zijn aanvoerderschap, maar ook omdat zijn nabije toekomst waarschijnlijk elders ligt. Hoezeer de media ook hopen dat de linkspoot behouden blijft, rekening houden met een vaarwel doen zij wel. Ook de geboren Heemskerker zelf denkt dat hij deze zomer een ander shirt om zijn schouders heeft hangen. "Die kans is heel groot", geeft de Nederlander ruiterlijk toe. Voor HSV hangt aan de transfer wel een financieel voordeel. "Weliswaar loopt mijn verbintenis nog twee jaar door, maar er staat een clausule in mijn contract die het mogelijk maakt om mij in de zomer van 2009 voor één miljoen euro over te nemen. Het jaar daarop ben ik transfervrij. En mijn contract ga ik sowieso niet verlengen, dus wat dat betreft moet het voor de club deze zomer ook gebeuren."
Grote Europese clubs zien daarom hun kans schoon. Chelsea, Juventus en Valencia werden al in verband gebracht met VdV. "Concreet is er nog niets", tekent de international daarbij op. "Er speelt wel wat, maar ik wacht rustig af. Een keuze uit die drie clubs zou erg moeilijk zijn, ondanks dat Spanje mijn voorkeur heeft. Het zou handig zijn als één topclub zich meldt, zodat ik niet hoef te kiezen", lacht hij. Vorig seizoen was er al serieuze interesse van Valencia, die uiteindelijk niet tot een transfer leidde. Ondanks dat Ronald Koeman (met wie Van der Vaart een knipperlichtrelatie had bij Ajax) nu de scepter zwaait in de sinaasappelstad is Valencia een toekomstoptie.
"Daar zou ik wel voor willen spelen en ook onder Koeman wil ik graag nog een keer werken. Hij is een type trainer die me ligt. Tijdens de trainingen wordt er veel gevoetbald en hij is tactisch sterk, dat zag je terug tijdens onze Champions League-wedstrijden. Bij Ajax ging het mis, maar zulke dingen gebeuren. Hij was een beginnend trainer en ik een jonge speler. Bovendien zat ik gewoon niet lekker in mijn vel. Ik was het plezier in het spelletje verloren. Het hoort niet zo te zijn dat je geen trek hebt in duels waar 50.000 mensen op afkomen. Daarom koos ik voor een nieuw avontuur, en ik kan nu wel zeggen dat het een goede keuze is geweest voor me."
AJAX
Het brengt het gespreksonderwerp op zijn grote liefde, Ajax. De club waar hij als klein jongetje terechtkwam, kennis maakte met de harde mentaliteit, zijn doorbraak kende, én de club die in zijn hart zit. "Ajax verlaten deed me pijn", kijkt Van der Vaart terug. "Ajax blijft mijn club en ik zou er ooit weer willen spelen. Nu nog niet, maar als ze me over een aantal jaren willen hebben sta ik daar open voor. Mocht ik terugkeren naar Nederland dan zal dat alleen voor Ajax zijn, voor geen enkele andere club. Ook voor PSV maak ik geen uitzondering als Stevens daar dan nog trainer is." De liefdevolle manier waarop hij over Ajax spreekt valt op. "Ik heb alles aan Ajax te danken", verklaart de 25-jarige. Zijn debuut illustreert dat: "Ik heb het geluk gehad dat John van 't Schip Co Adriaanse (destijds trainer van de Amsterdammers) adviseerde me voor de leeuwen te gooien en dat Adriaanse de ballen had om dat te doen, terwijl ik twee weken eerder niet op de elftalfoto stond. Twee maanden later was ik basisspeler."
Van der Vaart heeft de recente ontwikkelingen omtrent zijn oud-werkgever, zij het van een afstand, dan ook gevolgd. "Het doet me pijn om te zien hoe het daar gaat. Een club als Ajax moet ieder seizoen meedoen om de titel. Vorig jaar waren ze er weliswaar dichtbij, maar dat kwam omdat PSV veel punten morste. Meer geluk dan wijsheid dus. Overigens was dat wel erg spannend, dat maak je nooit meer mee! Ik heb het in mijn appartement gevolgd. Toen duidelijk werd dat AZ het niet meer kon worden, stond ik al te juichen met mijn Ajax-shawltje. Toen werd het alsnog PSV, dat was een ongelooflijke ontknoping." De Nederlander denkt ook te weten wat het probleem is in Amsterdam: "Ze hebben nu niet genoeg topspelers. Huntelaar en Heitinga doen het goed, maar dat is te weinig. Bovendien breekt er niet zoveel jeugd meer door. Maar een club als Ajax komt er altijd weer bovenop."
Met Marco van Basten als nieuwe oefenmeester zal het herstelproces versneld worden, meent Van der Vaart. "Het doet me goed dat hij trainer wordt. Hij heeft ervaring opgedaan met het bondscoachschap en heeft veel meegemaakt in het voetbal. Door de naam Van Basten zullen spelers eerder geneigd zijn te kiezen voor Ajax."
Zij het onbedoeld, met Ajax is het na zijn buitenlandse stap niet beter gegaan. Zijn carrière heeft daarentegen een boost gekregen. Hij geraakte fitter in de op één na grootste stad van Duitsland. Dat leidde tot doelpunten, een leidersrol en een groots imago in Hamburg en omstreken. Tevens verzekerde hij zich van zijn plekje in Oranje, want zijn loopbaan als international dreigde drie jaar geleden in het slop te geraken. "Van Basten zei me destijds op te roepen, ondanks mijn spel bij Ajax. Ik moest het van hem laten zien in het Nederlands elftal om international te blijven en daar heb ik toen iedere keer heel hardgeknokt om mezelf te bewijzen." Een waarschuwing waar de linksbenige voetballer geen probleem mee had: "Ik waardeer de eerlijkheid en de duidelijkheid van Van Basten. Het is niet leuk om te horen, maar als hij het even niet in je ziet zitten zegt hij je dat gewoon."
HET EK
Drie jaar na dato staan de zaken er geheel anders voor en is Van der Vaart een onbetwiste vaste waarde van de bondscoach. Der Maestro heeft de maand juni al omcirkelt in zijn agenda. Als het aan de HSV-speler ligt speelt hij dan een lang en oranjegekleurd EK: "We hebben absoluut kansen, als dat idee niet leeft dan kun je net zo goed thuisblijven. Ik heb er een goed gevoel over. Natuurlijk, Italië, Frankrijk en Roemenië zijn zware tegenstanders. Maar van zulke wedstrijden droom je toch als voetballer. Bovendien geloof ik niet dat zij hebben gedacht: 'Nederland, wat een makkie'." Voor Van der Vaart weegt de factor geluk zwaar op een dergelijk toernooi. "Kijk naar Denemarken in 1992, die kwamen rechtstreeks van het strand en wonnen. En wie in 2004 ingezet had op Griekenland als eindwinnaar was nu miljonair geweest. Je hebt dat tikkeltje geluk nodig om zover te komen. Waarom zou het nu niet lukken? In 2004 haalden we de halve finale en op het WK in Duitsland zat het tegen in het tweede rondeduel met Portugal."
Maar alvorens zijn 'maanden van de waarheid' op het programma staan wil hij zijn waarschijnlijk laatste contractjaar bij HSV eerst in stijl beëindigen. Na de recente uitschakeling in de DFB-pokal, de Duitse equivalent van de KNVB-beker, resten ertwee mogelijke hoofdprijzen. De landstitel en de UEFA Cup. In het Europese bekertoernooi wacht HSV een zware kluif. Het moet een 1-0 nederlaag van de heenwedstrijd in eigen huis weg zien te poetsen tegen een andere Duitse ploeg, Bayer Leverkusen. Van der Vaart over dat duel: "Een bijzonder duel, voor mij de eerste keer dat ik Europees speel tegen een club uit hetzelfde land. Ook een zware confrontatie, Leverkusen is gelijkwaardig aan ons. In de stand staan ze momenteel op doelsaldo boven ons." Mocht de Nederlands getinte Duitse club het alsnog redden dan komt een mogelijke clash met PSV steeds dichterbij. De Eindhovenaren lijken namelijk hard op weg naar de kwartfinales van het evenement, na de 0-1 zege bij de Spurs.
DROMEN
Als het droomscenario van Van der Vaart zich afspeelt -een prijs met HSV, de Europese titel en een transfer naar een grootmacht- dan is er een klein kansje op een vierde voltreffer. "Wanneer is dat toernooi precies?", doelend op de Olympische Spelen in augustus, waar Jong Oranje- trainer Foppe de Haan drie dispensatiespelers mag gebruiken. "Als je door je land wordt gevraagd dan moet je dat zeker overwegen, dat is een eer, dus dat zou ik dan ook in beraad nemen. Maar ik wil me niet voordragen, bovendien vraag ik me af of de club er blij mee zou zijn."
Tenzij de Europese top een zomerslaap houdt zal HSV hier geen zeggenschap meer over hebben. Mocht hij al zijn ambities gestalte geven dan zijn er wel troostende woorden voor de club waar hij uitgroeide tot Der Maestro: "Ik zal het hier wel gaan missen als ik vertrek."
quote:"Ajax blijft mijn club en ik zou er ooit weer willen spelen. Nu nog niet, maar als ze me over een aantal jaren willen hebben sta ik daar open voor. Mocht ik terugkeren naar Nederland dan zal dat alleen voor Ajax zijn, voor geen enkele andere club. Ook voor PSV maak ik geen uitzondering als Stevens daar dan nog trainer is." De liefdevolle manier waarop hij over Ajax spreekt valt op. "Ik heb alles aan Ajax te danken", verklaart de 25-jarige.
Lekker veel centen voor Ajaxquote:Op zaterdag 15 maart 2008 19:36 schreef BliksemSchigt het volgende:
Door de Daily Star genoemd als de vervanger van Lampard voor 15 miljoen pond.
quote:'Van der Vaart vertrekt voor habbekrats bij Hamburger SV'
Datum: 26-mrt-2008 10:54
Rafael van der Vaart (foto) hoopt zich deze zomer tijdens het EK in de kijker te spelen van Europese topclubs. De 25-jarige middenvelder kan op basis van het Webster-arrest voor een schijntje weg bij zijn huidige club Hamburger SV, meldt het AD dinsdag.
Zaakwaarnemer Sören Lerby: 'Rafael valt deze zomer onder de bepalingen in het arrest, maar juristen bekijken nog hoe het arrest precies moet worden geïnterpreteerd.' In januari sprak HSV al met Juventus over een eventuele overgang van de ex-Ajacied.
Het Webster-proces, vernoemd naar de Schotse verdediger Andrew Neil Webster, houdt in dat een speler een contract na drie jaar eenzijdig kan opzeggen. Voor spelers ouder dan 28 is dit al na twee jaar. (DH)
Ja maar ik denk niet dat VdV dat gaat doen want dan is de voetballerij weer verneukt. Tot nu toe is het nog maar amper vorogekomen dat iemand met het Webster arrest weggaat, en daar zaten geen topspelers bij.quote:Op woensdag 26 maart 2008 11:28 schreef BliksemSchigt het volgende:
Als het mogelijk is, dan heeft HSV weinig te willen hoor.
als je het laat onderzoeken dan ben je van plan het in te zetten als het mogelijk isquote:Op woensdag 26 maart 2008 11:31 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Ja maar ik denk niet dat VdV dat gaat doen want dan is de voetballerij weer verneukt. Tot nu toe is het nog maar amper vorogekomen dat iemand met het Webster arrest weggaat, en daar zaten geen topspelers bij.
VdV kan ook makkelijk weg zonder dat Webster arrest.quote:Op woensdag 26 maart 2008 11:33 schreef rubbereend het volgende:
[..]
als je het laat onderzoeken dan ben je van plan het in te zetten als het mogelijk is
Precies. Ik denk dat dit gebruikt zal worden door zn zaakwaarnemer om te zorgen dat HSV de vraagprijs bij interesse van andere clubs wat laat zakken. Probleem is volgens mij wel dat er een opzegtermijn is, ik dacht dat ie twee weken na zn laatste wedstrijd zn contract op moet zeggen.quote:Op woensdag 26 maart 2008 11:28 schreef BliksemSchigt het volgende:
Als het mogelijk is, dan heeft HSV weinig te willen hoor.
quote:Op woensdag 26 maart 2008 11:59 schreef Blawh het volgende:
Zou triest zijn als hij het arrest gaat gebruiken. Dan zakt hij ook gigantisch in aanzien bij mij.
quote:Van der Vaart weggestuurd bij training HSV
Home > Nieuws > Voetbalnieuws - Datum: 3-mei-2008 14:29
De emoties liepen hoog op bij de vrijdagtraining van HSV. Rafael van der Vaart (foto, links) maakte de training in ieder geval niet af. Hij mocht voortijdig gaan douchen na een emotionele reactie op het veld.
HSV heeft al zes wedstrijden niet gewonnen en dat zorgt voor frustraties bij de spelers. Van der Vaart zei in een reactie op het trainingsincident dat er weinig aan de hand was. 'Ik reageerde gewoon iets te emotioneel. Het was een goede training. Dit kan wel eens gebeuren. Je wilt honderd procent geven, ook op de training, en dan kun je wel eens over het randje gaan.' (BR)
quote:'FC Barcelona gaat bieden op Van der Vaart'
Home > Nieuws > Voetbalnieuws - Datum: 3-mei-2008 09:44
FC Barcelona onderneemt op korte termijn een poging om Rafael van der Vaart (foto, rechts) los te weken bij Hamburger SV. Dat bericht de toonaangevende Catalaanse krant El Mundo Deportivo in haar zaterdageditie.
De interesse van FC Barcelona in Van der Vaart dateert al van 2005, toen de international nog uitkwam voor Ajax. Technisch directeur Txiki Begiristain heeft de aanvoerder van HSV een aantal keren bekeken, en raakte vooral geïmponeerd door zijn optreden in de interland tegen Kroatië begin februari.
Van der Vaart weigerde in de winterstop zijn in 2010 aflopende verbintenis bij HSV te verlengen. Als die Hanseaten nog willen cashen voor de Nederlander is een verkoop deze zomer wenselijk: in 2009 kan Van der Vaart voor een gelimiteerde transfersom van anderhalf miljoen euro vertrekken. (MA)
quote:Van der Vaart ziet Jol wel zitten als Hamburger SV-coach
Home > Nieuws > Voetbalnieuws - Datum: 2-mei-2008 19:48
Door Remco Regterschot
In Hamburg zingt het gerucht rond dat Martin Jol een oriënterend gesprek met de clubleiding heeft gehad om Huub Stevens op te volgen. Aanvoerder Rafael Van der Vaart (foto): “Ik hoorde dat hij in beeld is. Tja, waarom niet? Nederlandse trainers staan hier hoog aangeschreven. Maar je hoort hier zoveel namen. Mij maakt dat persoonlijk allemaal niet zoveel uit, ik laat mijn keuzes daar niet vanaf hangen.”
Heb je al een keuze gemaakt?
Met een mysterieuze knipoog: “Soms worden die voor je gemaakt.”
quote:'EK winnen? Natúúrlijk kan dat'
Door STEFAN RAATGEVER
HAMBURG - Sinds gisteren is het officieel: Martin Jol wordt de nieuwe trainer van Hamburger SV. Na Huub Stevens weer een Nederlandse coach in Noord-Duitsland. Op aanraden van HSV's sterspeler Rafael van der Vaart?
Nee, benadrukt hij meteen. ,,Ik heb alleen goede berichten over Jol gehoord, maar ken hem niet persoonlijk. Daarom heb ik de club niet geadviseerd. Zo'n vijf maanden terug vroeg HSV me wel wat ik van Louis van Gaal en Co Adriaanse dacht. Met hen heb ik wel gewerkt. Ik heb eerlijk geantwoord: allebei toppers.
,,Waarom ze niet zijn gekomen? Weet ik niet. Van Gaal wilde AZ niet kwijt, vermoed ik. Van Adriaanse heb ik geen idee.''
Jol komt, zo verzekert de middenvelder, in elk geval bij een mooie club in een schitterende stad terecht. Met zichtbaar plezier flaneert Van der Vaart deze middag door de Hamburgse winkelstraten. In de drukke Spitalerstrasse giechelen beugelpubers achter hun telefooncamera's. De dapperen onder hen bietsen een handtekening bij de voetballer die in Noord-Duitsland nog altijd een publiekslieveling is.
Hij meldt het zo gemeend, dat het lijkt of het rumoer rond zijn 'bijna vertrek' naar Valencia en de krantenfoto in het shirt van de Spaanse club nooit heeft bestaan. Ook nu – een transfer naar een mediterrane topclub is opnieuw nabij – lijkt Van der Vaart (25) wel een promotiemedewerker van de lokale VVV. ,,Ook de buurt waar Sylvie (Meis, zijn echtgenote, red.) en ik wonen is geweldig. Rustiger dan het centrum, maar prachtig wonen. We voelen ons hier thuis.''
Ook zijn werkgever lijkt – zelfs nu Hamburger SV in de slotfase van de competitie nauwelijks meer een wedstrijd kon winnen – de affaire vergeten. ,,Natuurlijk waren ze even boos, maar da's niet erg,'' zegt Van der Vaart aan tafel in een rustige koffiebar. ,,Die foto in het Valencia-shirt was niet slim, maar spijt heb ik niet. Ik wilde gewoon graag. ''
Dubbel om dan zo over Hamburg en zijn huidige club te spreken? ,,Ach, misschien wel, ja. Maar ik stel als sporter doelen. Eén daarvan is spelen bij een mooie club in een grote competitie. Daarin ben ik eerlijk. Misschien wel de reden dat dat tumult me niet wordt nagedragen. In het voetbal zijn dingen soms snel vergeten. Als ik hier dit seizoen geen knikker had geraakt, was dat misschien anders geweest.''
Niettemin werkt Van der Vaart achter de schermen opnieuw aan een overgang. Afgelopen winter ging een transfer naar Juventus niet door. ,,Aan mij lag dat niet,'' zo is de middenvelder duidelijk. ,,De clubs kwamen er niet uit. Er werd te veel geld voor mij verlangd, ja. Nu staan die contacten even op een laag pitje.''
Waar hij wel heen gaat? ,,Ik weet het niet. Er is nog niets zo concreet dat ik er nerveus van word. Ja, Spanje heeft extra voordelen, omdat een deel van mijn familie er woont. Maar als er niets verandert, blijf ik rustig hier. Dat is geen straf. Ik heb ook geen moeite gehad om me dit seizoen te motiveren. Het is een mannenwereld, hoor. Dan moet je niet zeiken of sikkeneuren, maar gewoon goed voetballen en zorgen dat je weer plezier hebt. Dat heb ik allebei gedaan.''
Hij heeft, gezien het desastreuze jaar van Valencia, ook weinig gemist, geeft hij lachend toe. Bovendien vindt hij dat H SV een goed seizoen had. ,,Natuurlijk is het jammer dat we ons goede begin geen vervolg konden geven, maar vergeet niet dat we voordat Huub Stevens kwam degradatievoetbal speelden.''
Het vertrek van de coach naar PSV noemt Van der Vaart 'jammer, maar logisch'. ,,PSV is zijn jeugdliefde. En ook zijn privésituatie (Stevens' vrouw is al geruime tijd ziek en verblijft in Nederland, red.) is een reden.''
De kans dat Van der Vaart volgend seizoen met Stevens' opvolger samenwerkt vindt hij 'moeilijk in te schatten'. Net als de termijn waarop zijn toekomst duidelijk wordt. Wat hij wel zeker weet: zijn gezin staat achter zijn keuze. ,,Voor Sylvie maakt het niet uit waar we heen gaan. Wij kunnen overal aarden.''
'Wij' staat in dit geval voor de drie-eenheid die Sylvie en hij sinds een kleine twee jaar vormen met zoontje Damián. Zijn komst heeft van de voetballer een ander mens gemaakt, zegt hij.
,,Van tevoren vond ik zulke woorden altijd overdreven, maar het is echt waar. Ik krijg soms kippenvel als ik alleen maar aan hem dénk.
,,Als Damián ons in alle vroegte wakker maakt door op ons bed te springen is dat het mooiste gevoel dat er is. Of als dat mannetje ineens 'papa' tegen je zegt. Niet te omschrijven.''
In Damián ('Denk aan het streepje op de a!') herkent de vader meer van zichzelf dan van zijn eega. ,,Damián is heel onrustig. Hij moét voetballen of spelen met z'n papa. Een boek? Geef ik hem wel eens, hoor. Je moet zo'n kind toch wat nuttigs bijbrengen, maar hij is er na een paar seconden al mee klaar. Ik herken dat wel, ben ook een ongeduldig type.
,,Sylvie is veel kalmer. Die kan uren de bladen doorspitten. Daar heeft Damián straks ook geen rust voor, zie ik nu al. Ik hoop dat hij wel het voetbaltalent van z'n vader heeft. Natuurlijk moet hij vooral doen wat hij leuk vindt, maar ik zou het wel erg leuk vinden als hij ook gaat voetballen!
,,Onze rolverdeling bij het opvoeden? Sylvie is streng, ik ben meer het type 'speelbal'. Als ik eens thuis ben, wil ik iets leuks met hem doen. Damián weet inmiddels wat er bij zijn moeder wel en niet kan en waarin zijn vader daarvan afwijkt. Bij mij krijgt hij vaak dat ene snoepje wel. 'Toe maar. En papa neemt er ook één,' zeg ik dan.
,,Rechtlijnig zijn? Ach, dat proberen we wel, maar omdat ik er zo weinig ben, vind ik het zielig om streng te doen. Aan de andere kant: als hij een loopje met me neemt, treed ik op. Dan weet hij dat het menens is.''
Gezinsuitbreiding is volgens Van der Vaart zeker een wens, maar 'nu nog niet'. ,,Het mooist zou het zijn als er ongeveer vier jaar tussen Damián en zijn broertje of zusje zit.''
Waar de geboorte van zijn zoon twee jaar terug middenin de voorbereiding van het Nederlands elftal op het WK viel, kan Van der Vaart zich nu in alle rust prepareren op het EK. Hij heeft zin in het toernooi. ,,Het is heerlijk om te trainen voor zoiets groots en moois. Ik was vroeger al een Oranje-fan. Met familie en vrienden wedstrijden kijken in de tuin. Oranje pruik op en een barbecue er bij. Eén groot feest.''
Over de kansen van ons land op de titel is hij duidelijk. ,,We gaan er heen om te winnen. Natuurlijk zijn we daartoe in staat. Het Nederlands elftal in goeden doen kan elk toernooi winnen. Alleen: elke ploeg heeft die instelling. We hebben wat geluk nodig. Dat we in de poule al tegen topploegen spelen, vind ik een voordeel. Als we nu de groep doorkomen, hebben we die landen tenminste gehad en maken we een goede kans.''
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |