Ondergetekende acht zulks niet.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 00:20 schreef Apropos het volgende:
Ik heb trouwens laatst Medieval Total War gekocht, dus ik acht het uitgesloten dat ik ooit deel zal nemen aan jullie tijdverdrijf.
[Dag 4] Tofste sidekick toernooiquote:Op zaterdag 18 augustus 2007 00:20 schreef Apropos het volgende:
Ik heb trouwens laatst Medieval Total War gekocht, dus ik acht het uitgesloten dat ik ooit deel zal nemen aan jullie tijdverdrijf.
Wat een mietje.quote:Wilders wil niet praten met Moslimraad
ANP
ROTTERDAM - Fractievoorzitter Geert Wilders van de Partij voor de Vrijheid (PVV) wil geen gesprek met de Nederlandse Moslimraad. Dit zegt hij zaterdag in het dag blad AD.
Wilders slaat de uitnodiging van de moslims voor een ‘goed gesprek’ af. ‘Dat doe ik niet omdat ik de dialoog niet wil, maar omdat een debat niet mogelijk is. Dan is het zinloos’, aldus Wilders.
De Moslimraad had Wilders uitgenodigd na diens fel bekritiseerde uitspraak in de Volkskrant dat de Koran moet worden verboden. De Moslimraad wilde met een ‘constructieve dialoog’ met de politicus polarisatie en angstgevoelens in de Nederlandse samenleving bestrijden.
Wilders bestrijdt in het AD dat hij haat zaait. ‘Dat doet de Koran. Het is een fascistisch boek. Dit is geen boek dat we hier moeten hebben. Misschien als je al die foute verzen eruit haalt, maar dan blijft er weinig over. Dan is de Koran net zo dik als de Donald Duck.’
quote:'CIA en FBI schrijven over zichzelf op Wikipedia'
AMSTERDAM - Computers van de veiligheidsdiensten CIA en FBI zijn gebruikt om artikelen te schrijven voor Wikipedia. Aan de hand van een traceerprogramma zijn er artikelen gevonden over de Irak-oorlog en de Guantanamo-gevangenis.
Dit meldt Reuters.
Met het traceerprogramma WikiScanner, ontwikkeld door het Santa Fe instituut, is het mogelijk de bron te vinden van een artikel dat op Wikipedia staat.
Mand
Op de online encyclopedie kan iedereen artikelen publiceren. De veiligheidsdiensten zijn niet als enigen door de mand gevallen.
Via het programma zijn meerdere bedrijven opgespoord die artikelen over zichzelf hadden aangemaakt.
Ik ga niet in gesprek, want een debat is onmogelijk. Geen tegenstrijdigheid, wel een hmmmm-moment.quote:
Mag wel, alleen wordt het een beetje verleukt.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 12:28 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Waarom zou je niet over jezelf mogen schrijven?
Vreemd, want hij heeft wel eerder dat soort popigesprekjes gedaan.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 11:47 schreef Mutant01 het volgende:
Wat een mietje.
Vanavond Noorderzon!quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 13:08 schreef Monidique het volgende:
Vanavond maar wat leuks doen.
Sto?quote:
My thoughts exactly.quote:Pronk zei er zin in te hebben. Hij heeft geen contact gehad met PvdA-leider Wouter Bos. Volgens hem gaat het momenteel slecht met de partij, waar oudere leden zich afkeren en jonge aanwas uitblijft. Als belangrijke doelstelling ziet Pronk voor zichzelf om de PvdA weer neer te zetten als een partij met een duidelijke, consistente koers.
Wo ist das?quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 00:17 schreef Apropos het volgende:
Ik ben van mening dat Constantinopel vernietigd moet worden.
Volgens weeronline blijft het droog gedurende de hele dag. Op buienradar ziet het er ook wel aardig uit.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 13:11 schreef gelly het volgende:
[..]
Blijft het een beetje redelijk weer ?
Wat betekenen respectievelijk Sto en Co?quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 13:13 schreef Monidique het volgende:
Co. Weet ik veel.
Eis ten polis.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 13:14 schreef Napalm het volgende:
[..]
Wo ist das?
Es stat nicht auf meine Karte?!
Co. Denk ik. Weet niet hoe je het schrijft.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 13:14 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Wat betekenen respectievelijk Sto en Co?
Verrassingsfilm Van wie o wie?quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 13:10 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Vanavond Noorderzon!
quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 13:15 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Verrassingsfilm Van wie o wie?
Spannund!
Ik ga geen image film kijken. Ik ga ergens op een terras daar zitten en vrouwtjes kaiken. Diepzinnig gedoe.quote:
En onzer aller leraartje tup heeft in zijn lange vakantie teveel economie boekjes gelezen.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 13:32 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Het is duidelijk kwamkwammertijd het stikt van de poep topics:
Bioethanol > op weg naar meer honger in de wereld.
Wat IS extreem-rechts nou eigenlijk?
Kroonprinsen binnen de politiek
Alles voor mijn Muttie.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 17:21 schreef Mutant01 het volgende:
Apropos. Je reacties zijn weer van huilerig niveau aan het worden in diverse topics.
Wat ligt er waar drie dubbel bovenop?quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 18:42 schreef Gabry het volgende:
Ik word moe van het herkauwen van Moslim / Wilders topics. Alles ligt er zo drie dubbel bovenop.
quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 18:35 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Neh heb je niet.Anders had je niet net als Wilders het streven naar theocratie en fascisme aan elkaar gelijk gesteld.
Islamofascisme ed. is even leeg als "Het is 1938 en Iran is Nazi-Duitsland" en dat soort leuzen.
Komt ook uit dezelfde koker trouwens.
Dat baseer je toch hoop ik niet mede op bovenstaand citaat...quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 19:02 schreef Mutant01 het volgende:
NS maakt wel goede posts de laatste tijd.
Jawel. Waarom niet?quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 19:03 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat baseer je toch hoop ik niet mede op bovenstaand citaat...
Omdat het een belachelijke post is, zoals vrijwel altijd van onze antisemiet -welke 'koker' denk je dat hij bedoelt?-. Waarom? Daarom.quote:
Wat wel en niet rechtvaardig is ligt er drie dubbel bovenop.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 18:50 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat ligt er waar drie dubbel bovenop?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Internationale_Karelsprijs_Akenquote:De Internationale Karelsprijs Aken, kortweg Karelsprijs genoemd, is een prijs die jaarlijks wordt toegekend aan een of meer personen of een organisatie die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor de Europese eenwording.
De prijs is genoemd naar Karel de Grote en bestaat uit een bedrag van 5000 euro en een medaille met de beeltenis van Karel de Grote.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Karel_de_Grotequote:In de in totaal 46 jaren van zijn heerschappij voerde Karel meer dan 50 oorlogen, wat ook voor een middeleeuwse vorst meer dan gemiddeld is. Zijn voornaamste vijanden waren de Saksen, de Friezen en de Longobarden.
Wat als een strafexpeditie tegen de heidense Saksen en Friezen begon, werd al gauw een uitgebreide veroverings- en geloofsoorlog die 32 jaar lang zou aanslepen, tot aan de uiteindelijke onderwerping van dit oostelijk buurvolk in het jaar 804. Tijdens deze oorlog ontstond het kwade gezegde van de "bekering met ijzeren tongen", waarmee de gedwongen kerstening met de zwaarden der Franken bedoeld werd. Hiertoe vaardigde Karel een decreet uit, de Capitulatio de partibus Saxoniae, waarin voor het eerst in de westerse geschiedenis een gewelddadige bekeringspolitiek werd bedreven. In 797 vaardigde Karel een nieuw decreet uit onder invloed van zijn raadgever Alcuinus dat een ietwat zachtere bekeringspolitiek voorschreef. Dit decreet was de Capitulare Saxonum. In 782 kwam het tot het roemruchte bloedbad van Verden, waar volgens niet volledig betrouwbare bronnen 4500 Saksische opstandelingen onthoofd zouden zijn. In 785 bekeerde de hertog van de Saksen, Widukind, zich tot het christelijk geloof. Hiermee waren de Saksen overwonnen.
Sorry maar NS is echt alles behalve een anti-semiet.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 19:07 schreef Monidique het volgende:
[..]
Omdat het een belachelijke post is, zoals vrijwel altijd van onze antisemiet -welke 'koker' denk je dat hij bedoelt?-. Waarom? Daarom.
Blijkbaar niet, anders was er geen discussie over.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 19:09 schreef Gabry het volgende:
[..]
Wat wel en niet rechtvaardig is ligt er drie dubbel bovenop.
Túúrlijk,quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 19:24 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Sorry maar NS is echt alles behalve een anti-semiet.
Tja het is net zoiets als stellen dat Apropos een moslimhater is. Dat hij gewoon kritiek uit op bepaalde manieren van denken en doen, maakt hetm nog geen Joden-hater. NS is gewoon zeer kritisch jegens de westerse maatschappij en de bedoeling van de israelische medemens. Meer mensen mogen dat voorbeeld volgen.quote:
Zijn grootste kritiek op de Westerse maatschappij is dat deze aan de leiband loopt van niet-Westerse facties, die met een haaksnuit het sprookje uitblazen. Ongeveer net zo ergerlijk als Dennizz, of hoe heette 'ie ook weer, die zei dat de in Europa gevestigde Moslims de Nazi's in terreur terzijde streven, of mensen die steeds op de proppen komen met dat verhaal over ''Dar al Harb'' in Europa zonder bronvermelding.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 19:28 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Tja het is net zoiets als stellen dat Apropos een moslimhater is. Dat hij gewoon kritiek uit op bepaalde manieren van denken en doen, maakt hetm nog geen Joden-hater. NS is gewoon zeer kritisch jegens de westerse maatschappij en de bedoeling van de israelische medemens. Meer mensen mogen dat voorbeeld volgen.
Wie zegt dat ik dat niet het geval vind!?quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 19:35 schreef Monidique het volgende:
Maar waarom noem jij dan Apropos telkens een moslimhater als je vindt dat het niet het geval is?
Nou en, dat maakt hem nog geen anti-semiet. Zodra je kriek uit op Joden, ben je een anti-semietquote:Op zaterdag 18 augustus 2007 19:35 schreef Apropos het volgende:
[..]
Zijn grootste kritiek op de Westerse maatschappij is dat deze aan de leiband loopt van niet-Westerse facties, die met een haaksnuit het sprookje uitblazen. Ongeveer net zo ergerlijk als Dennizz, of hoe heette 'ie ook weer, die zei dat de in Europa gevestigde Moslims de Nazi's in terreur terzijde streven, of mensen die steeds op de proppen komen met dat verhaal over ''Dar al Harb'' in Europa zonder bronvermelding.
Echt, ik ben verre van een principieel bewonderaar van Israel, maar er zijn zat mensen die tegen Israel zijn op gegronde redenen en zonder er allerlei rare samenzweringen bij te halen.
Nee, Meki is een Aldicriticus.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 19:48 schreef Gabry het volgende:
Nee, Meki is een Jodencriticus.
Sorry, Wilders heeft het alleenrecht op het woord ''fascisme'' gekocht, hij beschikt namelijk over likoede middelen.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 19:45 schreef Mutant01 het volgende:
Moslims hebben niet zo'n speciaal woord als anti-semiet. Misschien moeten die er ook maar 1 verzinnen.
quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 19:54 schreef Monidique het volgende:
Hm...
Wat een machtig partijsymbool,quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 19:54 schreef Monidique het volgende:
Hm...
Niet.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 19:57 schreef Apropos het volgende:
[..]
Wat een machtig partijsymbool,.
Jij ben toch gelovig?quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 19:47 schreef Mutant01 het volgende:
NS is een Jodencriticus. Dat vind ik een mooi woord.
Apropos, dit is StefanP, StefanP, dit is Apropos.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 19:51 schreef Apropos het volgende:
Sidekick stelt ''StefanP'' voor.
Geen spat veranderd.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 20:38 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Apropos, dit is StefanP, StefanP, dit is Apropos.
Dat "bijna" weet je pas zeker als je geen acceptgiro ontvangt van het immer vrolijke incassobureau van justitie.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 21:20 schreef Fastmatti het volgende:
Voor de tweede keer deze week bijna gepakt voor een te hoge snelheid![]()
De eerste heb ik zeker op tijd geremdquote:Op zaterdag 18 augustus 2007 21:24 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Dat "bijna" weet je pas zeker als je geen acceptgiro ontvangt van het immer vrolijke incassobureau van justitie.
Sterf tot die tijd.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 21:45 schreef Fastmatti het volgende:
Ik verveel me trouwens. Er is helemaal niemand thuis en ik heb pas om half elf een afspraak![]()
Ik ben Voorspelbaarheidsman. Voorspelbaarheidsman awaaayyyy!quote:
Ik ben Erkenningsman. Ik erken.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 23:14 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik ben Voorspelbaarheidsman. Voorspelbaarheidsman awaaayyyy!
Neequote:Op zondag 19 augustus 2007 09:49 schreef Napalm het volgende:
is er een fatsoenlijke manier om je eigen post terug te zoeken als je er een paar duizend hebt en je TT en tijdstip niet meer weet?
Interesse.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 20:28 schreef Mutant01 het volgende:
Wat is de reden voor deze vraag?
quote:The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant
character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust,
unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser;
a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal,
pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously
malevolent bully.
Ik heb zijn zilveren boekje "The God Delusion" hardcover, maar het audiobook is veel genialerquote:Op zondag 19 augustus 2007 10:52 schreef Godslasteraar het volgende:
yesss![]()
ben er toch maar in begonnen, zij het in een pdf download. Hakt er lekker in![]()
die had ik gedownload, maar die mp3's zijn niet volledig. Net een nieuwe versie gedownload, hopelijk deugt die wel.quote:Op zondag 19 augustus 2007 10:54 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik heb zijn zilveren boekje "The God Delusion" hardcover, maar het audiobook is veel genialer
Mm, Europa, bakermat van de menselijke beschaving.quote:The Great Leap Forward.
Archaeology suggests that something very special began to happen to our
species around 40,000 years ago. Anatomically, our ancestors who lived before
this watershed date were the same as those who came later. Humans sampled
earlier than the watershed would be no more different from us than they were
from their own contemporaries in other parts of the world, or indeed than
we are from our contemporaries. That's if you look at their anatomy. If you
look at their culture, there is a huge difference. Of course there are also huge
differences between the cultures of different peoples across the world today,
and probably then too. But this wasn't true if we go back much more than
40,000 years. Something happened then — many archaeologists regard it as
sudden enough to be called an 'event'. I like Jared Diamond's name for it, the
Great Leap Forward.
Earlier than the Great Leap Forward, man-made artefacts had hardly changed
for a million years. The ones that survive for us are almost entirely stone tools
and weapons, quite crudely shaped. Doubtless wood (or, in Asia, bamboo) was a
more frequently worked material, but wooden relics don't easily survive. As far
as we can tell, there were no paintings, no carvings, no figurines, no grave
goods, no ornamentation. After the Leap, all these things suddenly appear in the
archaeological record, together with musical instruments such as bone flutes,
and it wasn't long before stunning creations like the Lascaux Cave murals were
created by Cro-Magnon people. A disinterested observer taking the long view
from another planet might see our modern culture, with its computers, supersonic
planes and space exploration, as an afterthought to the Great Leap Forward.
On the very long geological timescale, all our modern achievements, from
the Sistine Chapel to Special Relativity, from the Goldberg Variations to the Goldbach
Conjecture, could be seen as almost contemporaneous with the Venus of
Willendorf and the Lascaux Caves, all part of the same cultural revolution, all
part of the blooming cultural upsurge that succeeded the long Lower Palaeolithic
stagnation.
CDA 38 zetels en Wilders 19 zetels....quote:GroenLinks en PVV winnen aan populariteit
(Novum) - GroenLinks is in de peilingen ten koste van de PvdA geklommen naar 10 zetels. De PvdA staat nu op 23 zetels, zo blijkt uit een peiling van Maurice de Hond. De PVV van Geert Wilders, met 9 zetels in de Tweede Kamer, klimt verder naar 19 zetels.
Met afstand de grootste partij is het CDA met 38 zetels. Op plaats twee staat nog nipt de PvdA, op de voet gevolgd door de SP (22) en de VVD (21). De ChristenUnie zou als er nu verkiezingen zouden worden gehouden uitkomen op 7 zetels; D66 op 5; de Partij voor de Dieren op 3 en de SGP op 2.
wat zit er eigenlijk wel in dat koppie ?quote:
Yes, op naar een groener Nederland belastingstelsel.quote:
quote:Vastgoed schakelt junks in
Vastgoedhandelaren betalen junks en daklozen om bij een gewild pand te hangen, zodat de waarde daarvan omlaag gaat.
Op deze manier kunnen de handelaren het pand goedkoper kopen. Dat blijkt uit het onderzoek 'Malafide praktijken in de vastgoedsector' dat eerder dit jaar in opdracht verscheen van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (ministerie van justitie). Het niet bekend hoe vaak dit middel wordt ingezet, zegt Henk Ferwerda van het onderzoeksbureau Beke dat het onderzoek verrichte. ‘Dit is één methode die naar voren komt en zeker niet degene die het meest voorkomt, maar het is wel een opvallend verschijnsel. In Utrecht en Amsterdam wordt de woningmarkt verziekt door illegale onderhuur en louche woonbemiddelaars die hun huurders soms met geweld bedreigen. In Rotterdam en Den Haag zijn het de traditionele huisjesmelkers en illegale vreemdelingen die voor verkrotting en overlast zorgen, aldus het onderzoek. De Vereniging Eigen Huis reageert geschokt op het onderzoek en wil dat Justitie maatregelen neemt.
bron
http://www.telegraaf.nl/b(...)n_peiling.html?p=1,2quote:[...]De voorkeur voor regeringscombinaties loopt volgens De Hond zo uiteen, dat er geen enkele combinatie duidelijk uitspringt.
Wel is duidelijk dat de PvdA-kiezer liever een linkser kabinet wil: 37 procent wil liever een combinatie met de SP in plaats van de ChristenUnie, 27 procent gaat voor GroenLinks.
Van de mensen die CDA hebben gestemd is 43 procent blij met de huidige coalitie, maar 29 procent ziet ook wel iets in een regering van het CDA met de Partij voor de Vrijheid, ChristenUnie en de VVD.
VVD kiezers willen vooral een combinatie met de Partij voor de Vrijheid (38 procent), een kwart van de liberale achterban prefereert een coalitie van VVD, CDA en PvdA.
Zeer schokkend. Bij zo´n horror kabinet duik ik de schuilkelder in.quote:Op zondag 19 augustus 2007 14:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)n_peiling.html?p=1,2
Ernstig dat zoveel CDA en VVD kiezers wel wat zien in een coalitie met de PVV.![]()
Meer Fascisme en kinderverkrachtingen?quote:Op zondag 19 augustus 2007 15:13 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Wacht maar tot EchtGaaf´s partij meedoet![]()
een kabinet niks, een kabinet zonder ziel.quote:Op zondag 19 augustus 2007 14:26 schreef Gabry het volgende:
1) CDA + PvdA + VVD
quote:Op zondag 19 augustus 2007 15:17 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Meer Fascisme en kinderverkrachtingen?
Zal EenNL nog reïncarneren?quote:Op zondag 19 augustus 2007 15:20 schreef Napalm het volgende:
[..]
een kabinet niks, een kabinet zonder ziel.
Lijkt me een goed plan; in één klap van 3 kut partijen verlost![]()
![]()
Misschien dat Eerdmans voor de PVV de kamer ingaat, meer kansen zie ik niet; Geert bulldozert het hele rechterspectrum weg.quote:
Naar Vlaanderen vluchten is misschien ook nog wel een goed idee (als de NVA en DeWinter dat goed vinden).quote:Op zondag 19 augustus 2007 15:12 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Zeer schokkend. Bij zo´n horror kabinet duik ik de schuilkelder in.
Ik heb niet op Geert gestemt vanwege zijn moslimtrauma's. Dat intresseert mij geen reet. Die mensen zijn ook Nederlanders.quote:Op zondag 19 augustus 2007 15:28 schreef Napalm het volgende:
[..]
Misschien dat Eerdmans voor de PVV de kamer ingaat, meer kansen zie ik niet; Geert bulldozert het hele rechterspectrum weg.
Ik heb de ontwikkelingen van de verkiezingen aldaar niet gevolgd eerlijk gezegd. Maar ik zou liever denk ik naar Duitsland gaan.....quote:Op zondag 19 augustus 2007 15:28 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Naar Vlaanderen vluchten is misschien ook nog wel een goed idee (als de NVA en DeWinter dat goed vinden).
Maar Joost vindt Wilders een beetje te extreem. Dus ik zie dat zomaar niet gebeuren.quote:Op zondag 19 augustus 2007 15:28 schreef Napalm het volgende:
[..]
Misschien dat Eerdmans voor de PVV de kamer ingaat, meer kansen zie ik niet; Geert bulldozert het hele rechterspectrum weg.
Mijn stem heeft 'ie.quote:Op zondag 19 augustus 2007 15:17 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Meer Fascisme en kinderverkrachtingen?
quote:Op zondag 19 augustus 2007 11:29 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Mm, Europa, bakermat van de menselijke beschaving.
Een nazi, bestreden door een antisemiet. Is dan niets nog heilig?quote:Op zondag 19 augustus 2007 16:23 schreef Monidique het volgende:
Ik vind het leuk dat je voor bredere wegen bent , enzo, maar als dat via een nazi moet, wat Geert Wilders natuurlijk gewoon is, dan zou ik liever nog eventjes over smallere wegen rijden.
Jawel.quote:Op zondag 19 augustus 2007 16:26 schreef Apropos het volgende:
[..]
Een nazi, bestreden door een antisemiet. Is dan niets nog heilig?
Die Duitsers weten van aanpakken.quote:Op zondag 19 augustus 2007 16:23 schreef Monidique het volgende:
Ik vind het leuk dat je voor bredere wegen bent , enzo, maar als dat via een nazi moet, wat Geert Wilders natuurlijk gewoon is, dan zou ik liever nog eventjes over smallere wegen rijden.
Voorspelbaarheidsrobin.quote:Op zondag 19 augustus 2007 16:33 schreef Monidique het volgende:
[..]
''Ik heb liever je zus, de hoer.''![]()
![]()
Dat bedoel je wel, pretentieboy.quote:Op zondag 19 augustus 2007 16:36 schreef Apropos het volgende:
[..]
Nee, dat bedoel ik niet, kroosjoch.
Ach, alles is beter dan partijen die onszelf willen aanpakken, met name die milieufascisten.quote:Op zondag 19 augustus 2007 16:33 schreef Monidique het volgende:
[..]
Duitsers? Ik heb het over Geert Wilders.
Ik denk niet dat een nazistische partij beter is dan een partij die de belastingen niet zal verlagen. Zeker gezien de intentie. De partijen "die onszelf willen aanpakken" doen het niet uit zelfhaat, maar eventueel onbeholpen naïeviteit, de Wilderspartij wil hen aanpakken om wat ze zijn.quote:Op zondag 19 augustus 2007 16:44 schreef Gabry het volgende:
[..]
Ach, alles is beter dan partijen die onszelf willen aanpakken, met name die milieufascisten.
Nationaalsocialisme is links, dus de belastingen zullen absurd hoog zijn.quote:Op zondag 19 augustus 2007 16:45 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik denk niet dat een nazistische partij beter is dan een partij die de belastingen niet zal verlagen.
Oké.quote:Op zondag 19 augustus 2007 16:46 schreef Apropos het volgende:
[..]
Nationaalsocialisme is links, dus de belastingen zullen absurd hoog zijn.
Het klimaat zeker niet.quote:Op zondag 19 augustus 2007 16:49 schreef Monidique het volgende:
Ik ben dom, ik begrijp niet veel.
Samson en Rozendaal zijn al een tijdje een circus en Labohm waarschuwde inderdaad voor ''Big Brother''.quote:Op zondag 19 augustus 2007 16:55 schreef Monidique het volgende:
Het is net een politiek debat. Roozendaal zegt, nee, de zon, we weten het niet, het wordt niet meer warmer. Labohm zegt, dat kan, waarschijnlijk, maar zelfs als het wel een beetje zo is, wat zijn de kosten eigenlijk? En Samson zegt, ge naïevelingen, het klimaat verandert, we moeten er wat aan doen, belastingen ofzo.
En dat woensdag. En de week er voor. Altijd maar hetzelfde. Niet bijzonder nuttig.
Of heb ik dat mis?
Dat zal ie leuk vindenquote:Op zondag 19 augustus 2007 17:05 schreef Monidique het volgende:
Dingetjes over Atheens recht, voor Jehaaan.
Niet eens over zijn energieverbruik - "twintig keer dat van de gemiddelde Amerikaan!"?quote:Op zondag 19 augustus 2007 17:11 schreef Apropos het volgende:
Labohm werd ook nog gekapitteld door Samson omdat 'ie over sneeuw in Buenos Aires sprak en natuurlijk kwam de grap over het vliegtuiggebruik van Al Gore weer langs.
Nee, en ook de favoriete foto van JohnDope bleef achterwege.quote:Op zondag 19 augustus 2007 17:13 schreef Monidique het volgende:
[..]
Niet eens over zijn energieverbruik - "twintig keer dat van de gemiddelde Amerikaan!"?
Nee, dat waren eerder uitingen van Labohm.quote:Op zondag 19 augustus 2007 17:17 schreef Monidique het volgende:
Zei meneer Rozendaal, of Shimon, zoals NorthernStar zou zeggen, nog dat het misschien zelfs wel zo is dat de opwarming van de aarde in 1998 gestopt is?
O nee, klimaatverandering wordt gebruikt om de bevolking angst in te jagen, met als doel één mondiale overheid, dus Rozendaal is een van de good guys.
Ik doelde eigenlijk alleen op '1998'.quote:Op zondag 19 augustus 2007 17:20 schreef Apropos het volgende:
[..]
Nee, dat waren eerder uitingen van Labohm.
Dat sluit mooi aan bij: Beter Bed roept gifmatrassen terugquote:Gif gevonden in kinderkleding uit China
WELLINGTON - Onderzoekers in Nieuw-Zeeland hebben gevaarlijk hoge concentraties gif aangetroffen in kinderkleding die uit China werd ingevoerd. In wol- en katoenstalen zijn concentraties formaldehyde gevonden die tot 500 keer hoger liggen dan de veiligheidsnormen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Dat meldde de Nieuw-Zeelandse krant Sunday Times Star zondag.
De krant berichtte dat een televisieprogramma dinsdag uitgebreid laat zien wat de onderzoekers hebben ontdekt. Het tv-programma ‘Target’ vraagt zich tevens af waarom er geen veiligheidsnormen voor kleding zijn in Nieuw-Zeeland. Een woordvoerder van het nationale onderzoekscentrum naar gif zei in de krant dat de onderzoeksresultaten een nieuw licht werpen op het gebied van gezondheidsklachten wegens geverfde kleding.
Volgens de WHO kan contact met formaldehyde in concentraties van twintig deeltjes per miljoen al oog-, neus-, en huidirritaties veroorzaken, maar ook ademhalingsproblemen, astma en kanker. Formaldehyde wordt gebruikt om kleding kreukvrij te maken.
Volgens een producent van het tv-programma Target dachten de onderzoekers dat ze een fout hadden gemaakt: ‘De resultaten waren schokkend, de uitslagen varieerden tussen de 230 en 18.000 deeltjes per miljoen.’
In de Europese Unie zijn nog geen gevallen van hoge concentraties geconstateerd. Het wettelijke maximum formaldehyde in de EU is dertig deeltjes per miljoen. China is een van de grootste leveranciers van kleding aan Europa.
De onderzoeksresultaten van onveilige kleding volgen de perikelen van de afgelopen maanden met Chinese producten op. Speelgoedfabrikant Mattel haalde miljoenen stuks speelgoed, die in China waren geproduceerd, uit de markt vanwege gif in de producten. Ook dochterbedrijf Fisher-Price haalde miljoenen in China gemaakte speeltjes uit de handel vanwege overschreden veiligheidsnormen. Eveneens werd gewaarschuwd voor giftige tandpasta en vis uit China.
Een Nieuw-Zeelands parlementslid waarschuwde dat het land geen dumpgebied moet worden voor onveilige Chinese producten, die soms zelfs in China geweigerd worden. Ze riep op tot een parlementair onderzoek naar het gebrek aan veiligheidsregels voor producten.
bron
Hm?quote:Op zondag 19 augustus 2007 17:32 schreef Gabry het volgende:
Hebben we dan niets geleerd van de genocide op de Indianen?
quote:
Trading gold for diseased blankets with Chinese Imperialists.quote:De onderzoeksresultaten van onveilige kleding volgen de perikelen van de afgelopen maanden met Chinese producten op. Speelgoedfabrikant Mattel haalde miljoenen stuks speelgoed, die in China waren geproduceerd, uit de markt vanwege gif in de producten. Ook dochterbedrijf Fisher-Price haalde miljoenen in China gemaakte speeltjes uit de handel vanwege overschreden veiligheidsnormen. Eveneens werd gewaarschuwd voor giftige tandpasta en vis uit China
Waarom Tsjechslowakije daar apart op ingetekend? Dat was toch tegen die tijd allang bezet door de Nazi's?quote:Op zondag 19 augustus 2007 18:34 schreef zakjapannertje het volgende:
recent gevonden in Rusland: een kaart met daarop getekend door Stalin de grenzen van een naoorlogs Polen:
[[url=http://strangemaps.files.wordpress.com/2007/08/fazkarte.gif]afbeelding][/url]
kaart moet denk ik een na-oorlogs Oost-Europa voorstellen, de toestand waar de Geallieerden tot dusver over eens warenquote:Op zondag 19 augustus 2007 18:52 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Waarom Tsjechslowakije daar apart op ingetekend? Dat was toch tegen die tijd allang bezet door de Nazi's?
Ik ben zeer zeker gelovig en dat staat het dagelijks handelen niet in de weg hoor. Waarom ik geloof? Omdat ik vind dat het me veel sterker maakt, het wie goed doet "goed ontmoet" principe bijvoorbeeld.quote:Op zondag 19 augustus 2007 10:29 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Interesse.
Ik snap namelijk niet dat mensen kunnen geloven in dingen die ze niet kunnen bewijzen. Van kinderen snap ik het dat ze in een Sinterklaas geloven bv. maar dat gaat snel weg als ze eenmaal een beetje gaan nadenken. Van volwassen mensen snap ik het dus niet ze graag in een oppermachtig Noord-Korea geloven waar geen enkele gedachte wat je doet niet gezien wordt, zelfs niet na je dood.
quote:LPF’ers zijn geen teamspelers
De leden van de Lijst Pim Fortuyn (LPF) hebben de partij gisteravond opgeheven. Helemaal zonder ruzie ging dat niet.
Na de kiezers hebben nu ook de leden het definitief besloten: aan de Lijst Pim Fortuyn (LPF) is geen behoefte meer. Gisteravond stemde een overgrote meerderheid van de leden voor het opheffen van de partij per volgend jaar. Een krappe maand geleden had de partij zichzelf ook al opgeheven, maar vanwege een te lage opkomst toen was een nieuwe stemming noodzakelijk. Geruzie bleek ook nu weer onvermijdelijk.
Een aantal lokale LPF’ers, onder aanvoering van de Eindhovense fractievoorzitter Rudy Reker, vestigde gisteren tijdens de buitengewone ledenvergadering in party- en congrescentrum De Leuningjes in Poeldijk keer op keer de aandacht op zich. Hun punt: de LPF moest doorgaan, maar dan zonder het huidige bestuur.
Mat Herben, een van de weinige partijprominenten die de moeite hadden genomen om naar Poeldijk te komen, vond het ondanks het geruzie een „waardig afscheid”.
„Twee of drie van die figuren heb je overal”, zegt hij. Herben heeft er bewondering voor dat de leden zo’n „euthanasie-achtige beslissing” hebben genomen. „Ik had nooit verwacht dat de partij die wijsheid en moed zou hebben.” Herben kon met eigen ogen controleren dat 135 van de 177 uitgebrachte stemmen vóór opheffing van de partij waren (een tweederde meerderheid was vereist). Hem was namelijk verzocht om als ‘onafhankelijke’ waarnemer mee te tellen.
De voorstanders van opheffing vonden dat er eigenlijk geen andere keuze meer was. Twee keer haalde de partij nul zetels, bij de Tweede Kamerverkiezingen (onder de nieuwe naam Lijst 5 Fortuyn) én bij die voor de Provinciale Staten. Voor de meeste leden was toen wel duidelijk dat de LPF geen bestaansrecht meer had. Of zoals partijvoorzitter Bert Snel het zei: „Deze organisatie is er niet in geslaagd om burgers te overtuigen om op deze partij te stemmen.” En dan moet je „niet als een doldwaze stier doorgaan”, aldus de Westlandse fractievoorzitter John Witkamp.
De vraag is, wat nu? Van onderaf beginnen, is het antwoord van partijvoorzitter Snel. Dus in de lokale politiek. „Zij moeten nu de kans krijgen om door te gaan”, zei hij. De lokale fracties – vijf in totaal – kunnen in ieder geval nog door tot de volgende gemeenteraadsverkiezingen in 2010.
De Westlandse tak van de LPF, met vijf raadsleden en een wethouder, is blij dat het landelijke hoofdstuk is afgesloten. Witkamp: „We kunnen nu verder zonder al die ruziezoekers.” Mat Herben is het daar mee eens. „Het Westland, maar ook Rotterdam, heeft eigenlijk alleen maar last van ons gehad.”
De tegenstanders, waaronder de delegaties uit Eindhoven en Duiven, baalden van de uitkomst van de stemming. De naam LPF is volgens Rudy Reker „goud waard”. Hij verzekerde de uitslag te zullen gaan aanvechten bij de bestuursrechter.
Herben snapt de teleurstelling van Reker en de zijnen wel. „Zij hebben hun zetel te danken aan de LPF en niet aan hun eigen kracht.” Nooit werd de LPF een eenheid, zegt Herben. En dat leidde uiteindelijk tot de ondergang van de partij. „LPF’ers zijn solisten, geen teamspelers.”
quote:Hoe ‘masters of the universe’ losers werden
Hedgefondsen en bedrijvenopkopers verdienden een fortuin met enorme schulden – dat spel is uit
Hedgefondsen en private-equityfirma’s spelen een centrale rol in het overslaan van de kredietcrisis naar andere sectoren. Hun spel met grote schulden is uit, maar ze zijn het goochelen met geld zeker niet verleerd. Koop de schulden op de deals van je concurrent!
De nieuwe superrijken begonnen nog maar net bekend te worden bij een groot publiek, of ze staan in het hart van een crisis: de bazen van hedgefondsen (speculatieve beleggingsfondsen) en private-equityfirma’s (bedrijvenopkopers). Jarenlang verwierven ze hun rijkdom in stilte, maar sommige toplieden van deze fondsen begonnen de aandacht op zich te vestigen met het kopen van dure kunst of overdadige verjaardagsfeestjes met optredens van The Rolling Stones en Rod Stewart.
Langzaam wordt duidelijk welke schade deze vaak geheimzinnig opererende financiële partijen hebben opgelopen. Kredietbeoordelaar Moody’s waarschuwde donderdag dat er een aanzienlijke kans is dat een groot hedgefonds of ander financieel instituut ten onder zal gaan, maar dat het best drie tot zes maanden kan duren voordat duidelijk wordt welke grote partij de financiële markten verder in een chaos stort.
Zeker is dat zij een nieuwe strategie moeten uitdenken, nu de schuldenzeepbel is geknapt, die zij zelf hebben helpen creëren. De nieuwe masters of the universe zijn de losers van de crisis van 2007 geworden. Hun geliefde strategieën om met financiële goocheltrucs rendementen tot weergaloze hoogten op te stuwen, moeten ze vergeten. Kredieten krijgen ze niet makkelijk meer van de banken, beleggers willen hun obligaties met hoge risico’s niet meer kopen, ze moeten meer rente op nieuwe leningen gaan betalen en de voorwaarden worden strikter. Waar zij eerst de banken hun wil oplegden, zijn nu de rollen omgedraaid.
Kortom, ze zullen het spel anders moeten gaan spelen. Wie is er nu in de problemen geraakt en hoe probeert men zich te redden?
Hedgefondsen geraakt door hypotheekcrisis
De verstrekkers van risicovolle hypotheken aan armlastige Amerikanen verkeerden al enige maanden in de problemen, toen de eerste banken en hedgefondsen duidelijk maakten dat zij door de Amerikaanse hypotheekcrisis waren getroffen.
Niet dat zij de directe veroorzakers zijn. Dat zijn de hypotheekbanken die armlastige Amerikanen hypotheken aansmeerden die beginnen met een laag rentetarief, maar na een paar jaar omslaan in woekertarieven (de zogeheten subprime-hypotheken). Dat ging goed met de lage rente die heerste in de VS en de stijgende huizenprijzen. Maar nu stijgt de rente en dalen de huizenprijzen.
Deze hypotheekverstrekkers verkochten hun leningen aan banken die ze weer in pakketjes bundelden en doorverkochten. Vooral aan hedgefondsen. Het risico leek zo gespreid. Maar uiteindelijk is daardoor iedereen besmet. De paniek sloeg vooral toe toen in juni zakenbank Bear Stearns bekendmaakte dat twee aan deze bank gelieerde hedgefondsen in de problemen waren geraakt en 95 procent van hun waarde hadden verloren. Ze konden niet gered worden, ondanks een lening van 3,2 miljard dollar aan een van de twee.
Veel meer hedgefondsen zitten nu met deze subprime-hypotheken opgezadeld. De oplossing voor deze fondsen is niet zozeer het verkopen van hun hypothekenportefeuille. Daarvan is de waarde zodanig gedaald dat ze er niet veel meer voor krijgen en de verliezen te hoog zouden worden.
Een deel van de crisis in de afgelopen weken werd juist veroorzaakt doordat ze andere bezittingen en schulden te gelde gingen maken waarmee ze hun risico’s hadden afgedekt. De banken waarbij ze geld hebben geleend om veel meer te kunnen beleggen dan ze zelf aan vermogen hebben, vroegen aan de fondsen als onderpand andere bezittingen te verkopen of contant geld in te leggen. En dat is weer een deel van de oorzaak van de paniek op de aandelenbeurzen.
Een enkeling verkoopt wel die hypotheken, maar dan met verlies. Zoals KKR Financial Holdings, een hedgefonds dat een dochter is van bedrijvenopkoper KKR, die een hypotheekportefeuille voor 5,1 miljard dollar aan een onbekende investeerder verkocht met een verlies van 40 miljoen dollar. Op de resterende portefeuille van 5,8 miljard dollar, waarvoor de strategie nog bepaald moet worden, kan nog eens een verlies van 250 miljoen dollar komen, waarschuwde het fonds.
Hedgefondsen niet geraakt door hypotheken
Maar je hoeft als hedgefonds geen cent in dubieuze hypotheekleningen gestoken te hebben, om nu toch moeilijkheden te hebben. De dalingen van de aandelenkoersen hebben een heel ander type van deze speculatieve beleggingsfondsen ook in problemen gebracht: de kwantitatieve fondsen.
Dat zijn hedgefondsen die hun aan- en verkopen door gecompliceerde computermodellen laten bepalen. Die speuren minieme prijsverschillen in de markt op die een mens nauwelijks kan waarnemen, waardoor ze bij razendsnel handelen hoge rendementen kunnen halen. De computers handelen zelf, want dat kunnen ze sneller dan mensen.
Maar de computermodellen begrepen niets van de instorting van de koersen vorige week. De machines namen verkeerde beslissingen over aan- en verkopen. In een week verloren ze miljarden.
Slechts een enkeling heeft zijn verliezen bekengemaakt. Zoals Goldman Sachs, dat aankondigde met investeerders 3 miljard dollar te steken in een fonds dat 30 procent van zijn waarde had verloren.
Vele anderen hebben brieven gestuurd om hun beleggers in vage bewoordingen voor te bereiden op forse tegenvallers. Zoals Residence Technologies van de voormalige hoogleraar James Simons. De mathematicus stond dit voorjaar nog bovenaan een top-25 van meest vermogende hedgefondsbazen met een inschatting van zijn verdiensten op 1,7 miljard. Jarenlang haalde hij rendementen van 30 procent of meer. Nu moest hij schrijven dat er in de eerste dagen van augustus een waardeverlies van 9 procent was geweest.
In Nederland zijn vooral hedgefondsen bekend geworden die optreden als activistisch aandeelhouder, zoals bij Stork, Ahold en ABN Amro. Zij zijn zeker geraakt door de daling van de aandelenkoersen van bedrijven die als overnamekandidaat golden, een categorie waar ze graag in beleggen. Ook zij financieren het opbouwen van een belang in bedrijven met veel schulden. Maar hoe groot hun probleem is, is niet bekend.
Bedrijvenopkopers komen droog te staan
Niet omdat ze op dit moment geen geld meer kunnen krijgen van hun beleggers. Blackstone maakte vorige week nog bekend dat het 22 miljard dollar had opgehaald bij klanten. Volgens geruchten zal een andere speler binnenkort het sluiten van een nog groter fonds bekendmaken. Private-equityfirma’s blijven zo voorzien van vers kapitaal voor nieuwe overnames.
Maar ze hebben wel een probleem om de schulden op hun overnames te financieren. De banken zijn even niet zo happig meer, terwijl ze juist in het eerste half jaar van 2007 de private-equityfirma’s vrij spel gaven. De contracten werden steeds dunner. De concurrentie tussen banken was zo hevig dat er gunstige rentepercentages uitonderhandeld konden worden. Vooral banken die alle leningen en dus de risico’s volledig doorverkochten aan anderen en zelf alleen de lucratieve afsluitprovisie opstreken, werden veel lichtzinniger bij het verstrekken van kredieten.
Maar dat doorverkopen lukt de banken niet meer in de crisis. De voorbeelden stapelen zich op. De banken die opkoopfonds Cerberus met 20 miljard aan leningen hielpen voor de opzienbarende aankoop van autofabrikant Chrysler kregen deze voor nog niet de helft doorverkocht. Ook de financiering van de overname van de Britse drogisterijketen Alliance Boots stuitte op hetzelfde probleem, evenals deze week de financiering van de overname van Endemol door Berlusconi, John de Mol en de private-equitydochter van Goldman Sachs. Daardoor blijven banken zitten met leningen op hun balans met grote risico’s.
KKR, een van de meest actieve opkopers, gaf deze week in een aanpassing op de documenten voor een voorgenomen beursgang aan dat financiering van zijn schulden lastiger en duurder is. Met een gebrek aan leenmogelijkheden is de opkoopwoede geluwd, zo is de verwachting. Dat deed de koersen van overnamekandidaten op de beurzen het meest teruglopen vorige week.
De tijd van snel rendement halen bij hun bezittingen met financiële goocheltrucs lijkt voor de private-equityfirma’s ook voorbij. Ze zullen nu moeten laten zien dat ze daadwerkelijk goed zijn in wat ze steeds beloofd hebben: zorgen dat de bedrijven in hun bezit veel beter gaan draaien zodat ze bij een verkoop pas echt hun rendement halen. De benoeming van Robert Nardelli, veteraan van General Electric en Home Depot, bij autofabrikant Chrysler wekte deze maand verbazing. Maar nu al wordt de kans groot geacht dat er meer van dergelijke benoemingen zullen volgen.
Goochelen met geld zijn ze nog niet verleerd
Hoe ze toch kunnen profiteren van de schuldenmalaise hebben de opkoopfondsen inmiddels ook al uitgedokterd. Ze kopen nu zelf de schulden op die voor lagere prijzen worden verhandeld dan waarvoor ze in de markt zijn gezet.
Soms zijn dat hun eigen schulden, maar vaak ook van concurrenten. Met nu en dan als vreemd gevolg dat een opkoper die een biedingsstrijd van een andere private-equityfirma heeft verloren, nu de schulden opkoopt die deze concurrent heeft gemaakt om de overname te plegen. Bekende private-equityfirma’s als KKR, Carlyle, Texas Pacific en Blackstone hebben al aparte fondsen opgericht om deze discountschulden op te kopen.
En in Nederland?
Van een groot advocatenkantoor dat benaderd werd met de vraag in hoeverre zij effect zien op de activiteiten van private equity in Nederland, kwam deze week het antwoord dat de partners te druk waren met deals.
Het is dus nog niet afgelopen. Megadeals zijn niet zo snel meer te verwachten. Speculaties dat zelfs Unilever of Philips in bereik kwamen van private-equitybedrijven worden steeds onwaarschijnlijker. Maar ondertussen hebben ze nog steeds geld te besteden uit de fondsen die ze hebben opgehaald. Aan kleinere deals, van honderden miljoenen tot enige miljarden bijvoorbeeld. Met leningen die minder exorbitant zijn dan in de recente geschiedenis.
Rijst met kalkoen, Humphrey Bogart op TV. Walging.quote:
Ik denk het niet.quote:Op zondag 19 augustus 2007 22:46 schreef EchtGaaf het volgende:
Raad de kloon: Algore
Of heb ik iets gemist?
AlGore
Respectquote:Op zondag 19 augustus 2007 23:15 schreef du_ke het volgende:
Oi! Ben net terug van een week weg en ga morgenochtend weer.
Zij die naar de tering gaan groeten u.
MrX was altijd al een radicaal hoor. Een StefanP die nog uit de kast moet komen.quote:Op maandag 20 augustus 2007 00:05 schreef Monidique het volgende:
MrX1982 is ook wat aan het radicaliseren, hè? Zeggen dat moslims per definite buiten de samenleving staan...
Wat denk je dan? Moet je altijd zo dwars zijn?quote:Op maandag 20 augustus 2007 00:12 schreef Monidique het volgende:
Ik denk het niet.
quote:Premie ziektekosten stijgt
DEN HAAG - De jaarlijkse ziektekostenpremie stijgt volgend jaar met minstens vijftig euro per persoon. De meeste aanvullende polissen worden ook nog eens duurder.
Zorgverzekeraars hebben zich verkeken op de hoge uitgaven.
,,Door de concurrentie hebben ze de afgelopen twee jaar scherpe prijzen neergelegd,’’ zegt Maike Krommendijk van de brancheorganisatie Zorgverzekeraars Nederland. ,,Daardoor maken ze op de basisverzekering geen winst.’’
De gemiddelde premie voor een basisverzekering is nu 1147 euro. Volgens onderzoeker Marieke Smit van Vektis, het centrum voor informatie voor zorgverzekeraars, stijgen de kosten zeker met vijf procent. ,,De prijzen zijn de laatste jaren elke keer met dat percentage omhoog gegaan. Mogelijk is het volgend jaar zelfs meer.’’
Steeds meer mensen sluiten een verzekering af met collectieve korting, via de werkgever, een sportvereniging of een patiëntenvereniging. Vorig jaar ging het om 44 procent, dit jaar om 57 procent. Niet alleen de premie voor de basisverzekering zal komend jaar stijgen, ook de premies van aanvullende verzekeringen voor bijvoorbeeld tandartszorg en fysiotherapie zijn vaak niet kostendekkend.
Smit: ,,Een aantal zorgverzekeraars heeft de afgelopen twee jaar gestunt met prijzen om klanten te winnen.’’ Smit verwacht dat de variatie in premies groter wordt. ,,Sommige partijen zullen zich eerder op kwaliteit dan op prijs gaan onderscheiden.’’
Een inhaalslag om de tegenvallende resultaten goed te maken, komt bovenop de gewone stijging van de tarieven. ,,Door de vergrijzende bevolking en nieuwe technieken stijgt de zorgconsumptie,’’ zegt Marcel Lever, hoofd afdeling Inkomens en Prijzen van het Centraal Planbureau.
,,De basisverzekering wordt ongeveer vijftig euro duurder. Omdat de ‘no-claim’ wordt vervangen door een systeem van eigen risico, kunnen de kosten aardig oplopen.’’
bron
quote:Tarotkaarten betaald bij zoektocht naar werk
Uitgegeven: 20 augustus 2007 08:27
AMSTERDAM - Tarotkaarten, horoscopen en zelfontwikkelingcursussen worden door uitkeringsinstantie UWV betaald in de zoektocht naar werk. Dat blijkt uit een rondgang van de Volkskrant langs bureaus met een spirituele inslag.
Sinds drie jaar kunnen arbeidsongeschikten die aan het werk moeten en mensen met een WW- of Wajonguitkering een 'reïntegratietraject' op maat krijgen. Dit mag maximaal twee jaar duren en vijfduizend euro kosten.
Vorig jaar liepen er 42500 van deze trajecten bij het UWV. Meer dan tweeduizend bureaus zijn actief op deze 'spirituele' markt.
Cijfers
Een loopbaancoach van een van deze bureaus zegt in de krant: "Laat de markt zijn werk doen. Cliënten geven bureaus cijfers. Wie slecht scoort, zal uiteindelijk moeten stoppen."
Blik op Werk, dat een keurmerk voor de reïntegratiebureaus ontwikkelt, ziet niets in strengere regelgeving. Een woordvoerder stelt dat 'alles wat bijdraagt aan het aan het werk helpen van mensen, mag'.
Stop
De SP, het CDA en de ChristenUnie vinden deze voorziening te ver gaan en eisen een stop aan dergelijke subsidieverlening. De PvdA wil de spirituele hulp niet bij voorbaat afkeuren.
"In specifieke gevallen moet dat kunnen", zegt PvdA-Kamerlid Ton Heerts.
Bij de doodskaart ga je meteen de WAO inquote:Op maandag 20 augustus 2007 10:51 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Tarotkaarten leggen voor een perspectief op werk... wat moet ik me daar nou weer bij voorstellen?
quote:Op maandag 20 augustus 2007 10:57 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Bij de doodskaart ga je meteen de WAO in
quote:Sommige werkzoekenden worden geholpen met een cursus stenen sjouwen, anderen door tarotkaarten, voegt PvdA’er Ton Heerts toe. ‘Ik wil dat niet op voorhand belachelijk maken. In specifieke gevallen moet dat kunnen.’
Zie je nou dat vrije marktmechanismen leiden tot achterlijkheidquote:Op maandag 20 augustus 2007 11:00 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Wat maakt de PvdA zich trouwens weer volstrekt belachelijk.
[..]
quote:Een loopbaancoach van een van deze bureaus zegt in de krant: "Laat de markt zijn werk doen. Cliënten geven bureaus cijfers. Wie slecht scoort, zal uiteindelijk moeten stoppen."
Bedankt voor de tip.quote:Op maandag 20 augustus 2007 12:28 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Vegetariers, wat geven jullie je huisdier?
quote:Op maandag 20 augustus 2007 12:28 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Vegetariers, wat geven jullie je huisdier?
Ik als Ariër heb uiteraard blauwe ogen.quote:Op maandag 20 augustus 2007 12:28 schreef Elseetje het volgende:
[..]
I've got the best of all worlds: blauwe ogen met een bruin randje en groene vlekjes!
Ariërsquote:Op maandag 20 augustus 2007 12:39 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Ik als Ariër heb uiteraard blauwe ogen.
Je mag van mij best op ongeschoren naar knoflook stinkende Zuid-Europese slijmballen vallen.quote:Op maandag 20 augustus 2007 12:40 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Ariërs
Oh nee, dat mocht niet meer hè?
Extremen zijn je niet vreemd hè?quote:Op maandag 20 augustus 2007 12:43 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Je mag van mij best op ongeschoren naar knoflook stinkende Zuid-Europese slijmballen vallen.
Dank je!quote:Op maandag 20 augustus 2007 12:45 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Extremen zijn je niet vreemd hè?
Ik hou het bij mijn heerlijke Nederlandse exemplaar met lichtbruin haar en diepbruine ogen.
Toch ook ariers?quote:Op maandag 20 augustus 2007 12:43 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Je mag van mij best op ongeschoren naar knoflook stinkende Zuid-Europese slijmballen vallen.
Bruine ogen.quote:Op maandag 20 augustus 2007 12:45 schreef Elseetje het volgende:
Ik hou het bij mijn heerlijke Nederlandse exemplaar met lichtbruin haar en diepbruine ogen.
Ik had je eerder op dit ingeschatquote:Op maandag 20 augustus 2007 12:45 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Extremen zijn je niet vreemd hè?
Ja, maar dat jij een heel raar beeld van mij hebt is al langer bekend.quote:Op maandag 20 augustus 2007 13:26 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Ik had je eerder op dit ingeschat
[afbeelding]
Dus het beeld van een extreem linkse vegetarische hippie die op negers valt klopt niet helemaalquote:Op maandag 20 augustus 2007 13:32 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Ja, maar dat jij een heel raar beeld van mij hebt is al langer bekend.
Niet echt nee.quote:Op maandag 20 augustus 2007 13:34 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dus het beeld van een extreem linkse vegetarische hippie die op negers valt klopt niet helemaal![]()
Waarom draagt hij een helm?quote:Op maandag 20 augustus 2007 13:26 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Ik had je eerder op dit ingeschat
[afbeelding]
Perziers daaentegen vallen wel onder de ariërs. Waar vallen arabieren dan trouwens onder?quote:Op maandag 20 augustus 2007 13:36 schreef Gabry het volgende:
[..]
Vaak wordt de grens bij Arabieren gelegd.
Semieten?quote:Op maandag 20 augustus 2007 13:37 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Perziers daaentegen vallen wel onder de ariërs. Waar vallen arabieren dan trouwens onder?
Nee, het is slechts een benaming voor een etnische groep van blanken. Je moet eens ophouden met je zelfhaat.quote:Op maandag 20 augustus 2007 13:42 schreef Monidique het volgende:
En Ariërs, in dit gebruik, is ook maar een verzonnen fenomeen.
quote:Op maandag 20 augustus 2007 13:46 schreef Stabilizator het volgende:
[..]
Nee, het is slechts een benaming voor een etnische groep van blanken. Je moet eens ophouden met je zelfhaat.
Volgens mij zijn er maar drie rassen. Aangezien het overduidelijk geen negers of aziaten zijn lijkt het me dat ze blank zijn.quote:
Ze hebben culturele lijnen getrokken voor het Arische ras, en proberen zich te beroepen op genetica om het te bevestigen. Als je naar de daadwerkelijke mensenrassen zou kijken zouden de lijnen anders liggen.quote:Op maandag 20 augustus 2007 13:48 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er maar drie rassen. Aangezien het overduidelijk geen negers of aziaten zijn lijkt het me dat ze blank zijn.
Heb het even opgezocht. Het zijn dus wel Kaukasiërs maar geen ariërs.quote:Op maandag 20 augustus 2007 13:52 schreef Gabry het volgende:
[..]
Ze hebben culturele lijnen getrokken voor het Arische ras, en proberen zich te beroepen op genetica om het te bevestigen. Als je naar de daadwerkelijke mensenrassen zou kijken zouden de lijnen anders liggen.
http://www.payvand.com/news/07/aug/1106.htmlquote:6000-year-old prehistoric site totally bulldozed in central Iran
TEHRAN, Aug. 14 (Mehr News Agency) -- Bulldozers working for the Ammar Yasser construction project in Qom have entirely demolished the 6000-year-old Shad Qoli archaeological site in central Iran, the Persian service of CHN reported on Tuesday.
"The license for excavation of the area was issued by the Archaeological Research Center of Iran (ARCI) two years ago at a time when approximately half of the site had already been flattened," said Siamak Sarlak, director of the team which was to have conducted salvage operations at the location.
"According to the cultural heritage regulations in Iran, the Governor General's Office of Qom, which is in charge of the Ammar Yasser construction project, was responsible for sponsoring salvage excavations. However, the office refused to provide the necessary funds for carrying out the excavation work and we have recently been informed that the remainder of the site has been completely destroyed by bulldozers," he added.
The salvage team needed a sum of 50 million rials (about $5250) to excavate the site.
"A dispute arose over which organization -- the governor's office or the ARCI -- was responsible for funding the operation. Meanwhile the bulldozers continued the process of destruction, which has resulted in total loss of the archaeological significance of the area," Sarlak explained.
Archaeologists believe that people used to live in the Qoli Darvish Tepe, another nearby prehistoric site, but that due to the flooding of the Qomrud River they migrated to the Shad Qoli region and continued to dwell there for about a millennium.
The Qoli Darvish Tepe, one of the principal pre-historic sites situated on Iran's central plateau, includes the remains of a number of Bronze Age and Iron Age settlements. There is evidence that Qoli Darvish was inhabited from the fourth millennium BC until the ninth century CE.
This area has also been seriously damaged over the past decade by the construction of the Qom-Jamkaran Highway, such that only ten percent of the ancient site now remains intact.
Volgens mij vallen ze onder beide. Indo-Europese talen: http://i17.tinypic.com/4l44mmd.jpgquote:Op maandag 20 augustus 2007 13:55 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Heb het even opgezocht. Het zijn dus wel Kaukasiërs maar geen ariërs.
Met daaronder:quote:Wat voorbeelden van Arische volkeren, een soort opsommingen. (Ik kan wat fouten hebben gemaakt en heb dus niet elk volk inbegrepen, het is meer voor het overzicht).
Dit is puur vanuit raciaal opzicht...
Ariërs
Europeïden
Germanen: Noren, Zweden, Nederlanders, Duitsers, Denen, Lombarden, Galliërs ..
Alpiniden: Fransen, Centraal-Italianen, Zuid-Duitsers, Oostenrijkers, Zwitsers etc.
Mediteranen: Spanjaarden, Zuid-Italianen, Zuid-Fransen, Maltezen, Sicillianen, Moldaviërs, Roemenen (de laatste twee met Slavische invloeden) ..
Kelten: Ieren, Engelsen, Schotten, Brittaniërs (Frankrijk), Galiciërs ..
Balten: Letlanders, Kaliningraders (van Pruissische komaf), Litouwers ..
Slaven: Polen, Russen, Serviërs, Kroaten, Tsjechen, Slovenen, Oekraïners, Slovaken, Wit-Russen, Bulgaren, Kozakken (er zijn die geloven dat Kozakken grootendeels Ostrogothisch zijn, waaronder dus Adolf Hitler) ..
Greco-Macedoniërs: Grieken, Macedoniërs ..
Niet-Europeïden (alleen qua taal in sommige gevallen)
Finno-Oegren: Hongaren, Finnen, Estlanders, Kareliërs ..
Sjeparden: Basken, (sommige) Georgiërs ..
Irano-Afghanen/post-Kaukasoïden: Iranezen, Osseten, Albanezen (van Kroaten en Serviërs wordt dit ook verondersteld) ..
Anatoliërs: Armenen
Quote van Stormfront. In hoeverre het klopt weet ik niet.quote:Hongaren, Finnen en Basken spreken geen Indo-Europese taal. Ik zou ze daarom niet als Arisch willen bestempelen. Ze zijn wel overwegend Europide, voor zover ik weet.
quote:Welgestelde senior wordt vertrouwd gezicht
De na-oorlogse bevolking wist dat de volgende generatie het steevast beter zou hebben. Dat kan heel goed veranderen. Want de reusachtige groep ouderen van de komende 25 jaar zal rijker zijn dan hun kinderen.
Amsterdam, 20 augustus. Hoe ziet de oudere van morgen er uit: is het een welgestelde consument die het er langduriger dan ooit van neemt, of een onfortuinlijke stakker die zijn welverdiende rust slijt op de rand van de armoedegrens? Nu de generatie van babyboomers op zijn pensioen afstevent wordt duidelijk dat de toekomstige senioren als groep tot de meest bemiddelde ooit zullen behoren. De groep is groot: het aantal mensen van 65 jaar en ouder groeit tot 2030 met zeventig procent tot 4,2 miljoen. Volgens berekeningen van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid neemt hun koopkracht tussen nu en 2030 gemiddeld toe met een kwart.
Het aantal ouderen als percentage van alle huishoudens neemt toe van 15,6 procent nu tot 25,7 procent over een kwart eeuw. Met name in de groep midden- en hogere inkomens is de groei van het aantal 65-plussers heel groot.
Ouderen worden niet alleen rijker dan voorgaande generaties ouderen maar ook rijker dan jongere generaties. De naoorlogse bevolking is opgegroeid met de wetenschap dat de volgende generatie het steevast beter zou hebben dan de vorige. Dat kan heel goed gaan veranderen.
De groeiende welstand van ouderen heeft verschillende oorzaken. De eerste is statistisch: de oudste generaties, waarvan inkomen en vermogen minder groot zijn, overlijden. Dat verhoogt het gemiddelde inkomen en vermogen van alle ouderen. De generaties die instromen dragen bovendien bij aan de verhoging van de gemiddelde welstand. Zij zullen hoger opgeleid zijn, hadden daardoor een hoger loon, en hebben vaak langer doorgewerkt. Bovendien is de arbeidsparticipatie onder vrouwen gestegen, zodat zij vaker hun eigen pensioen hebben opgebouwd.
En dan is er nog het vermogen. Mensen hebben niet alleen vaak extra gespaard, maar het woningbezit heeft die generatie geen windeieren gelegd. De huizenprijzen zijn de afgelopen twintig jaar enorm gestegen, zodat de eigen woning een spaarpot is die, naar keuze, te gelde kan worden gemaakt.
Sterker: de keuze om destijds een huis te kopen, blijkt van groter belang te zijn voor de oude dag dan een aanvullend pensioen dat iemand eventueel heeft opgebouwd.
Daar staat een aantal ontwikkelingen tegenover. Pensioenregelingen zijn versoberd, bijvoorbeeld door de overgang van het uitbetalen van het pensioen op basis van het laatstverdiende (eind)loon, naar een regeling op basis van het gemiddelde (middel)loon. Ouderen wonen straks nog vaker alleen, en dat drukt het inkomen per huishouden.
Bovendien gaan de ouderen als groep zeker niet gelijk op. Wie een eigen woning heeft, zit goed. Wie altijd een huis heeft gehuurd (ongeveer de helft van de bevolking) loopt de vermogenswinst mis. Op dit moment heeft 16 procent van de ouderen een aanvullend pensioen van ten minste 20.000 euro per jaar (bovenop de AOW). In 2030 is dat percentage opgelopen tot 37. Dit betekent dat ook tegen die tijd een groot aantal ouderen een klein aanvullend pensioentje heeft of uitsluitend AOW.
Dat heeft gevolgen voor de toekomstige inkomensverdeling. Als straks de oudste generaties met de minste welstand wegvallen, zou verwacht kunnen worden dat de inkomensverschillen binnen de groep van senioren minder worden. Er verdwijnt immers een hele groep die het van oudsher minder goed voor elkaar had? Toch is dat is volgens berekeningen van SzW niet het geval. In 2030 is de inkomensongelijkheid onder ouderen ongeveer even groot als nu. De welgestelde senior zal een vertrouwd fenomeen worden. Maar de oudere die tot de economische onderkant van de samenleving behoort, blijft een vrijwel even gangbaar verschijnsel als nu.
De inkomens- en vermogensverwachtingen voor ouderen zijn politiek explosief materiaal. Als zij het relatief steeds beter krijgen ten opzichte van jongeren, hoe moet het dan met de gekoesterde ‘solidariteit tussen de generaties’ waarbij de jongeren goeddeels zorg dragen voor de AOW-uitkering van de ouderen? En als de inkomensverschillen tussen ouderen stand houden, mag van hen dan niet wat meer onderlinge solidariteit worden verwacht? Dat laatste is al enigszins aan de gang. Hoe meer extra inkomen en vermogen ouderen hebben, hoe meer zij relatief aan belasting gaan betalen. Maar grote beleidswijzigingen zullen lastig zijn op dit gebied. De PvdA merkte vorig jaar in de aanloop naar de verkiezingen hoe gevaarlijk het is om de AOW aan de orde te stellen.
Ouderen, zo concluderen economen, worden gemiddeld gesproken rijker ten opzichte van jongere generaties. Het is volgens Sociale Zaken dan ook onwaarschijnlijk dat ouderen ook in de toekomst zullen achterblijven bij het nog werkende deel van Nederland. Niet alleen omdat Nederland een traditie heeft op het gebied van een gelijkmatige inkomensontwikkeling. Ook omdat ouderen, in de woorden van de ambtenaren, een steeds belangrijker deel vormen van het electoraat.
Uhh? Van mij is net zo amateuristisch. Ik weet nauwelijks iets over nazi's, laat staan rassenleer, maar ik weet wel dat dat hele Ariër gedoe onzin is. Wat in ieder geval al blijkt uit je Stormfrontcitaat, waarin ze krampachtig Hongaren en dergelijke proberen er toch bij te laten horen.quote:Op maandag 20 augustus 2007 14:39 schreef Gabry het volgende:
Dit is amateuristische onzin, alleen Monidique weet alles van nazi's en rassenleer.
http://news.independent.co.uk/europe/article2878775.ecequote:Critics are accusing President Vladimir Putin's government of a Soviet-style rewriting of Russian history with a series of new "patriotic" textbooks to be unveiled in the new school year.
New laws passed this summer have given the government sweeping powers over which textbooks will be used in schools. Teachers and other critics have voiced concerns that this will allow the government to force the use of a single, approved book in each subject - essentially a return to Soviet practice.
Mr Putin has complained that the negative view of the Soviet past in current history textbooks is down to the fact that the authors received foreign grants to write them.
Now, the Kremlin claims it wants to change that situation and a recommissioning of Russia's history textbooks is under way. A handbook for teachers, on the basis of which a future textbook for students could be written, is called The Modern History of Russia, 1945-2006. Only one of the authors is a professional historian. The book calls Joseph Stalin a "contradictory" figure, and states that while some people consider him evil, others recognise him as a "hero" for his role in the Great Patriotic War (the Second World War) and his territorial expansion.
Waar passen Semieten in het plaatje dat jij probeert te schetsen?quote:Op maandag 20 augustus 2007 15:28 schreef Stabilizator het volgende:
De Ariër was een oorspronkelijke benaming voor de blanke ras, dat in Noord-India ontstond en van daaruit door landen als Perzië doortrok naar Europa, en uiteindelijk ook in Noord-Amerika en Australië beland is.
Nadat de Nationaal-Socialisten de blanken (Ariërs) qua bepaalde capaciteiten bovenstelden tegenover Aziaten (Mongolen) en negers (negroïden), kreeg de term Ariër voor sommigen een negatieve connatie, en werd algauw vervangen door de term Kaukasiërs.
Het was een vermoedde. In Utrecht ken ik een aantal Kafka-types en die wisten behoorlijk wat te vertellen daarover. Zonder kennis kan het niet weerlegt worden. Jij liep te verkondigen dat er geen touw aan vast te knopen was, dus ik legde de link. Ik dacht: Monidique zal zich er ook wel geïnteresseerd in hebben in het verleden. Niet dat ik jou als Kafka-type wil afschilderen, maar dat was mijn redenatie.quote:Op maandag 20 augustus 2007 15:28 schreef Monidique het volgende:
Kun je misschien, Gabry, uitleggen waarom alleen ik alles weet van nazi's en rassenleer?
quote:Op maandag 20 augustus 2007 15:28 schreef Stabilizator het volgende:
De Ariër was een oorspronkelijke benaming voor de blanke ras
Grappig, ik zag 'm vandaag op Utrecht CS. Hij wilde geen biertje.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 09:57 schreef Aoristus het volgende:
Jan Pronk kandideert zich als PvdA-voorzitter
Oud-minister Jan Pronk stelt zich kandidaat voor het voorzitterschap van de PvdA, zei hij gisteravond in NOVA . Pronk, die vrijdag zijn brief afgaf op het partijkantoor, gaat hiermee in op een verzoek van jonge PvdA-leden. Als zijn belangrijkste beleidspunten noemde hij onderzoek naar het Irak-beleid, inkomenspolitiek en het ontslagrecht. In april trad partijvoorzitter Van Hulten af. De verkiezing is op 6 oktober op het partijcongres.
Jouw redenatie was: ik kwam wat mensen in Utrecht tegen die wat konden vertellen over nazi's, dus alleen Monidique weet alles van nazi's en rassenleer.quote:Op maandag 20 augustus 2007 15:37 schreef Gabry het volgende:
[..]
Het was een vermoedde. In Utrecht ken ik een aantal Kafka-types en die wisten behoorlijk wat te vertellen daarover. Zonder kennis kan het niet weerlegt worden. Jij liep te verkondigen dat er geen touw aan vast te knopen was, dus ik legde de link. Ik dacht: Monidique zal zich er ook wel geïnteresseerd in hebben in het verleden. Niet dat ik jou als Kafka-type wil afschilderen, maar dat was mijn redenatie.
BE-LACH-E LIJKquote:Op maandag 20 augustus 2007 15:58 schreef Autodidact het volgende:
Grappig, ik zag 'm vandaag op Utrecht CS. Hij wilde geen biertje.
haha ... HAHAquote:Op maandag 20 augustus 2007 16:53 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
http://www.nu.nl/news/120(...)et_geld_vandoor.html
Negers.
Wow, dat is nogal een uitspraak.quote:Op maandag 20 augustus 2007 16:58 schreef Mutant01 het volgende:
Semieten zijn Kaukasiers dacht ik.
quote:Op maandag 20 augustus 2007 16:53 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
http://www.nu.nl/news/120(...)et_geld_vandoor.html
Negers.
quote:Alles heeft hij ingepikt! Bij elkaar veertigduizend euro
Jep, beter af.quote:Toch zegt Natasia beter af te zijn zonder haar vriend
quote:Op maandag 20 augustus 2007 17:01 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Wow, dat is nogal een uitspraak.
quote:Caucasian Race:
Aryans [European Aryans and Indo-Aryans; "Aryans" corresponds to "Indo-Europeans", "Indo-Aryans" to "Indo-Iranians"]
Semites
Hamites
Mongolian Race:
North Mongolian [corresponds to "Altaic"]
Tibetans
Negroid Race:
African Negroids
Tsja, als je wil kun je het ook in 100 hoofdrassen indelen, het blijft zinloos en subjectief.quote:Op maandag 20 augustus 2007 17:46 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hoezo? We hebben het dan dus over de indeling naar de 3 hoofdrassen he? De semieten vallen dan gewoon onder de kaukasiers hoor.
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |