quote:Jaap van Duijn: ECB laat mensen schrikken
In een interview met RTL Z geeft voormalig topbelegger van Robeco Groep Jaap van Duijn aan het niet eens te zijn met de steunoperatie van de ECB.
Blaren
Volgens Van Duijn laat de Europee Centrale Bank beleggers schrikken met de steunoperaties van vandaag en gisteren. Hij meent dat er sprake is van een gezonde correctie. 'Beleggers die risico's verkeer hebben ingeschat moeten op de blaren zitten.'
Dat weten we nu al dat zijn de burgers die niets van de winsten van de banken gezien hebben maar nu wel dus die kapitaalinjectie mogen ophoesten om dit kapitalistisch systeem waaraan nogal wat haken en ogen zitten op de rit te houden.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 16:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
In die zin ben ik niet tegen een correctie, maar je moet maar afwachten wie uiteindelijk echt de rekening gaat betalen.
Nee, feitelijk niet. Eigenlijk wordt het uitgesmeerd over iedereen die kapitaal heeft. Want als de rente niet veel stijgt, terwijl er meer geld komt en de inflatie toeneemt, wordt het geld dus ongecompenseerd minder waard.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 16:20 schreef gronk het volgende:
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aZ.cxsJa71xg&refer=home
19 miljard voor de FED.
Zie ik 't nou goed dat op deze manier 'beroerde' hypotheken uitgesmeerd gaan worden over alle belastingbetalers, wereldwijd?
Ja, want ik heb ook zoveel invloed.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 16:43 schreef Jalu het volgende:
[..]
Misschien is het handig even er op te wijzen dat een op gang komende geruchtenstroom, zelfs als het gerucht niet op waarheid is gebaseerd, een kettingreactie op gang zou kunnen brengen?
Dat is niet het punt: het zou volgens mij niet de eerste keer zijn dat beurskoersen door een gerucht beïnvloed worden, is gewoon iets om heel voorzichtig mee te zijn lijkt me.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 16:46 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Ja, want ik heb ook zoveel invloed.
De staatsschuld van de VS, alsmede de huishoudschulden van de inwoners ervan, zijn niet significant hoger dan het Europese gemiddelde hoor!quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 16:54 schreef Coelho het volgende:
Heb alle topics doorgelezen, en vraag me toch af wat nu het geval is. Amerika heeft een slecht huishoudboekje, waardoor het niet meer aan z'n verplichtingen kan voldoen, burgers hun hypotheekrente niet meer kunnen opbrengen, banken die dat geld nodig hebben om hun eigen schulden af te lossen en europese banken die geld geleend hebben aan die amerikaanse banken en nu schrik krijgen dat het niet meer terugbetaald gaat worden. Is dat een goede samenvatting, of is het iets anders?
Waarom laten we het grote Amerika, het land dat z'n zaakjes zo goed op orde heeft, dat miljarden extra kan uitgeven om oorlog te voeren niet in z'n sop gaar koken in deze? Wij hebben in NL en Europa toch een relatief gezonde economie? De euro is een harde valuta en zal binnenkort als wereldvaluta gaan gelden, tenminste ik merk dat ze in het buitenland liever euro's dan dollars hebben op het moment.
Waar ligt dan het grote probleem en waar moet ik me zorgen over maken? Ik ga binnenkort een huis kopen dat 2x zo duur is als mijn huidige woning, ben alleen nog aan het wachten op de offerte die uitgebracht wordt zodra de rente stijgt (tegen het oude tarief uiteraard), maar moet ik me nu terdege gaan afvragen OF ik wel een huis moet kopen in deze situatie? Of valt het allemaal wel mee?
Nu lul ik wel veel, maar heb weinig verstand van dit soort geldzaken. Toch een advies: gewoon kopen dat huis en rente vastzetten voor langere tijd. Ook als de rente wel zou gaan dalen geldt dat je nooit meer gaat betalen dan nu en de rente is niet erg hoog, dus veel te veel betaal je nooit.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 16:54 schreef Coelho het volgende:
Waar ligt dan het grote probleem en waar moet ik me zorgen over maken? Ik ga binnenkort een huis kopen dat 2x zo duur is als mijn huidige woning, ben alleen nog aan het wachten op de offerte die uitgebracht wordt zodra de rente stijgt (tegen het oude tarief uiteraard), maar moet ik me nu terdege gaan afvragen OF ik wel een huis moet kopen in deze situatie? Of valt het allemaal wel mee?
IKB. Er is inmiddels al een reddingsplan gestart. Dus de burger kan opdraaien voor het disfunctioneren van deze semi-overheidsbankquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 16:37 schreef en_door_slecht het volgende:
Maar welke "grote Duitse bank" is de bank die bijna om zou vallen?
Maar niet elke schuld is hetzelfde. Hier speelt het Verre Oosten een veel grotere rol. En de tekorten in Europa lopen niet op icm met zo'n handelstekort.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 17:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
De staatsschuld van de VS, alsmede de huishoudschulden van de inwoners ervan, zijn niet significant hoger dan het Europese gemiddelde hoor!
Maar dat speelde vorige week ofzo toch al? Ik meende dat dit ging om gisteren en de reden waarom de ECB die 95 miljard op tafel gooide. Maar daar kan ik naast zitten hoor.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 17:07 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
IKB. Er is inmiddels al een reddingsplan gestart.
Staatsschuld is dan ook een beetje een nonissue. Het gaat om het handelstekort, dat is iets belangrijker. Die van de VS is 800 miljard dollar per jaar, terwijl de EU een klein overschot heeft.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 17:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
De staatsschuld van de VS, alsmede de huishoudschulden van de inwoners ervan, zijn niet significant hoger dan het Europese gemiddelde hoor!
Jaquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 17:10 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Maar dat speelde vorige week ofzo toch al?
Zou kunnen, ben tenslotte een leek.quote:Ik meende dat dit ging om gisteren en de reden waarom de ECB die 95 miljard op tafel gooide. Maar daar kan ik naast zitten hoor.
Whehehe, ik zie de nieuwsberichten al voor. "Fok-user laat economie instorten", "zwarte donderdag veroorzaakt door fok-user en_door_slecht"quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 16:43 schreef Jalu het volgende:
[..]
Misschien is het handig even er op te wijzen dat een op gang komende geruchtenstroom, zelfs als het gerucht niet op waarheid is gebaseerd, een kettingreactie op gang zou kunnen brengen?
IKB WestLB & SachsenLBquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 16:37 schreef en_door_slecht het volgende:
Maar welke "grote Duitse bank" is de bank die bijna om zou vallen?
Precies en dat is het verontrustende. Wanneer de ECB nu 150 millard op de markt gooit is er veel meer aan de hand als de defacto als gerede IKB, EN .... het is niet alleen Duitsland.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 17:10 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Maar dat speelde vorige week ofzo toch al? Ik meende dat dit ging om gisteren en de reden waarom de ECB die 95 miljard op tafel gooide. Maar daar kan ik naast zitten hoor.
quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 17:15 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Whehehe, ik zie de nieuwsberichten al voor. "Fok-user laat economie instorten", "zwarte donderdag veroorzaakt door fok-user en_door_slecht"![]()
Bron: Forbesquote:Bush: China dollar attack would be 'foolhardy'
WASHINGTON (Thomson Financial) - President George Bush on Wednesday said China would be 'foolhardy' to attempt to push down the dollar in retaliation for US pressure over Beijing's alleged manipulation of its currency, the yuan.
Bush said he had not seen the report that Beijing was hinting at such a move, in Britain's Daily Telegraph newspaper, but warned against any attempt by China to hit back at Washington using its vast foreign currency reserves.
'That would be foolhardy of them to do that,' Bush said in an interview with Fox News, adding he doubted the report was based on sources from the office of Chinese President Hu Jintao.
'If that's the ... position of the government, it would be foolhardy for them to do this.'
US Treasury Secretary Henry Paulson meanwhile said on CNBC that suggestions that China was considering selling off dollar-denominated assets to hammer the already weakened US dollar were 'absurd.'
'We have tensions and we have to deal with tensions on both sides ... but overall, both of our countries are committed to a constructive economic relationship,' said Paulson, who returned from talks with top leaders in China last week.
China said on Friday it would not be pressured into currency reform as Washington and the US Congress renewed calls for it to speed up changes to make the yuan more market-oriented.
The Telegraph reported that two officials at leading Communist Party bodies had given interviews in recent days warning that Beijing might use more than a trillion dollars in foreign reserves as a political weapon in the event of US sanctions designed to punish Beijing for yuan manipulation.
Described as China's 'nuclear option' in the state media, such a move could trigger a crash of the already-falling greenback and a spike in US bond yields, which would further hurt the beleaguered housing market and potentially push the world's richest economy into a recession.
When asked whether such an option would hurt China more than the United States, Bush said, 'Absolutely. I think so.'
China holds some 900 billion dollars in a variety of US debt instruments.
Bush said the US and China could resolve their differences 'in a cordial way' instead of resorting to the reported option by Beijing of liquidating its vast holdings of US dollars or through legislation by the US Congress imposing sanctions on China.
He cited a high level 'strategic economic dialogue' chaired by Paulson and Chinese Vice-Premier Wu Yi as an effective channel to discuss differences between the two powers.
Bush said the two powers had 'a very complex trading relationship' and that it was 'very important' for the US economy to have access to the vast Chinese market.
Critics of China in the United States say the yuan is undervalued by as much as 40 percent, making Chinese exports cheaper.
Some blame the low currency value for the loss of US manufacturing jobs and a US trade deficit with China that hit 232.5 billion dollars last year, according to Washington's figures.
China, Japan and other countries have effectively been funding the US deficit by buying so much of its debt.
Bush said Chinese goods had been beneficial for US consumers as they had helped hold down inflation, particularly in the face of rising energy prices.
quote:When asked whether such an option would hurt China more than the United States, Bush said, 'Absolutely. I think so.'
De beurs in Amerika wordt al jaren kunstmatig ondersteund. Dalingen van meer dan 2% zijn in heel 2005 en 2006 niet meer voorgekomen. Oftewel: kunstmatige ondersteuning.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 18:26 schreef en_door_slecht het volgende:
En hier snap ik dus helemaal geen reet meer van:
[afbeelding]
Die tent staat gewoon in de plus! Wat is dat voor grote onzin? Op wiens kosten vieren ze dit feestje? Waar is Fuentes?
Te grappig voor woorden overigens dat het China-dreigement de mainstream nieuwspapers helemaal niet haalde, zoals CNN. Who fucking controls these amateurs...quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 18:25 schreef pberends het volgende:
[..]
Bron: Forbes
Bush met z'n mond vol tanden.
[..]!
En door wie? Het KAN niet zo zijn dat de oorzaak van de problemen in de VS liggen, Azië onderuit gaat, Europa onderuit gaat en de NYSE in de plus staat. Dan worden iemand verneukt. En ik denk dat belegger in de VS. Toevallig niet vandaag, maar dan over een week of een maand.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 18:28 schreef pberends het volgende:
[..]
De beurs in Amerika wordt al jaren kunstmatig ondersteund. Dalingen van meer dan 2% zijn in heel 2005 en 2006 niet meer voorgekomen. Oftewel: kunstmatige ondersteuning.
Zijn wij nu zulke extreme sukkels, of is hier iets meer gaande? (Ofwel forse steun vanuit b.v. de Fed/ECB/whatever of een grote bubble op kosten van de pensioenen in de VS.)quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 18:30 schreef ShaoliN het volgende:
Ik begrijp ook niet helemaal waarom de euro momenteel inlevert op de dollar. En zal dat inleveren doorzetten?
Misschien omdat wij 155 miljard euro erin pompen en de FED maar 35 miljard dollar?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 18:30 schreef ShaoliN het volgende:
Ik begrijp ook niet helemaal waarom de euro momenteel inlevert op de dollar. En zal dat inleveren doorzetten?
Dus met het ondersteunen van de Amerikaanse economie helpen we onze eigen valuta om zeep?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 18:34 schreef pberends het volgende:
[..]
Misschien omdat wij 155 miljard euro erin pompen en de FED maar 35 miljard dollar?
Ja, tijdelijk. De dollar kan alleen maar omlaag en de euro dus omhoog. Aangezien de euro dan de wereldmunt wordt ten opzichte van de dollar.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 18:38 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Dus met het ondersteunen van de Amerikaanse economie helpen we onze eigen valuta om zeep?
Of is dit een tijdelijk dipje ten opzichte van de dollar?
Ah! Door deze geld-injectie destabiliseren wij de boel nog meer (kost wat maar we kunnen het lijen) daardoor knalt de dollar nog harder achteruit, euro word wereldmunt en Europa kan de wereld delen met China.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 18:42 schreef pberends het volgende:
[..]
Ja, tijdelijk. De dollar kan alleen maar omlaag en de euro dus omhoog. Aangezien de euro dan de wereldmunt wordt ten opzichte van de dollar.
Scheelt behoorlijk in de AOW premiedruk! (Als we Bos zijn zin geven tenminste)quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 19:51 schreef gronk het volgende:
Het goede nieuws:met wat geluk kunnen alle pensioenfondsen zometeen hun pensioenen niet meer uitbetalen, waardoor alle 65+' ers opnieuw aan het werk moeten.
Ja, Bos is sowieso een idioot met zijn handhaving van de hypotheekrenteaftrek. Over bubbels gesproken...quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 19:56 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Scheelt behoorlijk in de AOW premiedruk! (Als we Bos zijn zin geven tenminste)
Mwoa, dat is geen bubble, alleen zonde van alle moeite van het rondpompen van geld en hoeveel ambtenaren zich daarmee mogen vermoeien.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 20:03 schreef pberends het volgende:
[..]
Ja, Bos is sowieso een idioot met zijn handhaving van de hypotheekrenteaftrek. Over bubbels gesproken...
Ah, ik dacht al, waar was-ie.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 20:03 schreef pberends het volgende:
[..]
Ja, Bos is sowieso een idioot met zijn handhaving van de hypotheekrenteaftrek. Over bubbels gesproken...
Elk beetje econonoom weet dat de hypotheekrenteaftrek gewoon idioot is. Of wil je dat ontkennen, battyboy?quote:
Nee, vandaar dat de huizenprijzen hier veel hoger zijn dan in de VS (waar ook al een dikke bubbel is).quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 20:06 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Mwoa, dat is geen bubble, alleen zonde van alle moeite van het rondpompen van geld en hoeveel ambtenaren zich daarmee mogen vermoeien.
Huizenprijzen zijn hier hoog door schaarste. Gewoon te weinig huizen voor te veel huishoudens.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 20:20 schreef pberends het volgende:
[..]
Nee, vandaar dat de huizenprijzen hier veel hoger zijn dan in de VS (waar ook al een dikke bubbel is).
Zou je je eeuwige geneuzel over de nederlandse HRA in een ander topic kunnen doen, en het hier willen laten bij opmerkingen over de amerikaanse huizenmarkt, voorzover dat in relatie staat tot de dollar?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 20:19 schreef pberends het volgende:
[..]
Elk beetje econonoom weet dat de hypotheekrenteaftrek gewoon idioot is. Of wil je dat ontkennen, battyboy?
Gaap. Wanneer je rente kunstmatig laag houdt door bijvoorbeeld de HRA zullen huizenprijzen exploderen. Simple.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 20:35 schreef Jalu het volgende:
[..]
Huizenprijzen zijn hier hoog door schaarste. Gewoon te weinig huizen voor te veel huishoudens.
Zucht. En jij denkt dat de huizen betaalbaarder worden als de HRA wordt afgeschaft? De rentes zullen evenredig stijgen met als gevolg dat de kosten voor een woning per saldo geen fluit zullen veranderen. Behalve dat de economie een forse klap heeft gekregen.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 21:25 schreef pberends het volgende:
[..]
Gaap. Wanneer je rente kunstmatig laag houdt door bijvoorbeeld de HRA zullen huizenprijzen exploderen. Simple.
tja, dat is meer het regeerakkoord dan Bos denk ik. PvdA en CU waren voor afname van de rente. UIteindelijk is er onderhandeld zoals dat gaat en is dit eruit gekomen. Je kan Bos nu niet verwijten dat hij nog niks doet.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 20:03 schreef pberends het volgende:
[..]
Onderbouwing graag. Door wie worden ze kunstmatig ondersteund?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 18:28 schreef pberends het volgende:
[..]
De beurs in Amerika wordt al jaren kunstmatig ondersteund. Dalingen van meer dan 2% zijn in heel 2005 en 2006 niet meer voorgekomen. Oftewel: kunstmatige ondersteuning.
Van http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aOux0yUHL3xw&refer=homequote:People are still in denial. The majority of ARM's are due to reset from this September to April of 2008. Housing prices are still not coming down as they should.
meer blogcommentaar:quote:Goldman Sachs Group Inc.'s $8 billion Global Alpha hedge fund has fallen 26 percent so far this year, according to people familiar with the fund.
Benieuwd hoe de komende maanden eruit gaan zien.quote:I think the fun will begin on August 15 when there could be a lot of redemption requests given to the hedge funds. If the requests are large in number or amount, the funds have one of two distasteful options: Refuse the requests because they cannot liquidate the investments (eg CLO's CDO's or MBS's) OR sell the collateral(if there is leverage) or sell the investments if there is no leverage.
In either event, wear your helmet.
Dat is geheim, maar de Amer. beurs blijft het wel aardig doen vergeleken met de rest van de wereld.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 23:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Onderbouwing graag. Door wie worden ze kunstmatig ondersteund?
Ah, standaard conspriracygeneuzel dus. Denk je aan je pilletjes zometeen?quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 00:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is geheim, maar de Amer. beurs blijft het wel aardig doen vergeleken met de rest van de wereld.
Ik zou niet weten wie zo vermogend zou zijn om dat te kunnen, maar het komt mij allemaal wat raar voor en het komt een aantal partijen wel heel goed uit.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 00:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dat is geheim, maar de Amer. beurs blijft het wel aardig doen vergeleken met de rest van de wereld.
Die Dollars kun je het beste op de wc leggen om je reet mee af te vegen, waardeloze rommelquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 00:11 schreef Rechterbal het volgende:
Dus wat betekent dit voor de gewone burger? Moet Rechterbal nu meer op zijn centjes letten? Die paar honderd dollar uit zijn kluisje halen en inleveren voor euro's?![]()
Of hoe zit het? En die dollar? Gaat ie dan nu echt kapot? En wanneer?![]()
Nou, nee. Dat pretenderen we.quote:Ik lees het hele topic, en jullie zijn echt hele analisten ofzo![]()
Eikelquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 00:13 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Die Dollars kun je het beste op de wc leggen om je reet mee af te vegen, waardeloze rommel![]()
[..]
Nou, nee. Dat pretenderen we.
Ik ben ook totaal niet conspiracy-minded, maar dit is wel héél erg vreemd. Vergeet niet dat er een hoop partijen zijn met miljarden dollars in cash zoals Boeing of GE. Als die samenwerken kom je ver en de verbindingen met de overheid zijn nauw (veel defensieopdrachten)quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 00:10 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Ik zou niet weten wie zo vermogend zou zijn om dat te kunnen, maar het komt mij allemaal wat raar voor en het komt een aantal partijen wel heel goed uit.
Er is niet zoveel aan de hand eigenlijk. Niet voor de gewone man i.i.g. Wat problemen met hedge funds en particulieren die hun huis uitgeschopt gaan worden, maar die zijn denk ik niet zo groot dat echt grote jongens zo ver in de problemen komen dat de ene bank de andere mee de afgrond in kan slepen. Dus voor de gewone man is er niet zoveel aan de hand. En vanwege het zeer geringe verlies vandaag in NY, denk ik dat er volgende week al wel weer wat geklommen gaat worden. Je moet bedenken dat de AEX in een paar dagen tijd zo'n 12% van zijn waarde heeft verloren. Dat zijn forse bedragen als je bedenkt dat RD Shell alleen al zo'n 100 miljard waard is (en ik meen zo'n 15% van de AEX is). Dat is een forse correctie voor dat verkeerd inschatten van risico's.quote:
Nou, het grootste probleem dat er ligt is puur ontstaan vanuit de politiek. Daarnaast kun je je afvragen of dit ingrijpen op de langere termijn handig is.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 00:37 schreef rood_verzet het volgende:
De banken van de grote boze overheden springen bij om het kapitalisme te redden. Oh de ironie
Da's juist geen ironie, zo gaat dat in de boze westerse wereld.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 00:37 schreef rood_verzet het volgende:
De banken van de grote boze overheden springen bij om het kapitalisme te redden. Oh de ironie
Zo geheim is het niet. Het is het Plunge Protection Team (PPT)dat door Reagan is ingesteld na de beurskrach van 1987.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 00:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
quote:The Working Group on Financial Markets (also, President's Working Group on Financial Markets or the Working Group) was created by Executive Order 12631,[1] signed on March 18, 1988 by United States President Ronald Reagan.
The Group was established explicitly in response to events in the financial markets surrounding October 19, 1987 ("Black Monday") to give recommendations for legislative and private sector solutions for "enhancing the integrity, efficiency, orderliness, and competitiveness of [United States] financial markets and maintaining investor confidence".[1]
Je moet 't zo zien, 1 dollar is er nog steeds als briefje terwijl 't allang muntgeld had moet zijn.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 04:13 schreef Devrim_ het volgende:
Klopt het dat de dollar ieder moment kan instorten (erg instabiel is) omdat o.a. de goud voorraden niet gelijk zijn aan het aantal dollars?
De HRA zorgt voor kunstmatig hogere huizenprijzen, simpelweg omdat mensen meer kunnen lenen om een huis te kopen, zeker met schaarste, terwijl de HRA door de belastingbetaler betaald wordt. Ja, huizen zullen betaalbaarder worden bij afschaffing, maar er is dan eerst inderdaad een recessie.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 21:40 schreef Jalu het volgende:
[..]
Zucht. En jij denkt dat de huizen betaalbaarder worden als de HRA wordt afgeschaft? De rentes zullen evenredig stijgen met als gevolg dat de kosten voor een woning per saldo geen fluit zullen veranderen. Behalve dat de economie een forse klap heeft gekregen.
Nee inderdaad, heel dom van Bos om de HRA niet te willen afschaffen.
Dit gebeurd nu ook..... 30 jaar... 29 jaar... 28 jaar. und so weiter.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 09:27 schreef pberends het volgende:
Ik zeg ook niet dat Bos de HRA meteen moet afschaffen, maar al had moeten beginnen met het gefaseerd afschaffen zodat iedereen weet waar men aan toe is.
Dat dat bestaat wist ik.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 06:55 schreef digitaLL het volgende:
Zo geheim is het niet. Het is het Plunge Protection Team (PPT)dat door Reagan is ingesteld na de beurskrach van 1987.
Als je alle belastingen op huizen er ook af zou halen, blijft het allemaal behoorlijk in evenwicht, die recessie hoeft er dan helemaal niet te zijn. Alleen zul je een overgangsregeling moeten treffen voor huidige hypotheekbezitters. Maar dat die HRA er af moet, moge duidelijk zijn.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 09:27 schreef pberends het volgende:
De HRA zorgt voor kunstmatig hogere huizenprijzen, simpelweg omdat mensen meer kunnen lenen om een huis te kopen, zeker met schaarste, terwijl de HRA door de belastingbetaler betaald wordt. Ja, huizen zullen betaalbaarder worden bij afschaffing, maar er is dan eerst inderdaad een recessie.
Grootste probleem is niet de HRA, maar het gebrek aan huizen én de overdrachtsbelasting. die stimuleert mensen nou niet bepaald om te verhuizen, je gooit zo 15.000 Euro weg...quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 10:13 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Als je alle belastingen op huizen er ook af zou halen, blijft het allemaal behoorlijk in evenwicht, die recessie hoeft er dan helemaal niet te zijn. Alleen zul je een overgangsregeling moeten treffen voor huidige hypotheekbezitters. Maar dat die HRA er af moet, moge duidelijk zijn.
Ze geven alleen advies? Dan is er een oprgaan met een enorme berg geld nodig om de adviezen op te volgen.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 09:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat dat bestaat wist ik.
Maar is er wel bekend wat voor macht dat ppt team heeft en hoeveel invloed hun kunnen uitoefen op de markt.
Ik neem aan dat de Europese Central Bank flinke reserves heeft..quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 12:02 schreef LXIV het volgende:
MIsschien een domme vraag hoor, maar die miljarden die de ECB nu de banken leent. Is dat al bestaand geld, of "genereert" de ECB dit geld gewoon ter plekke? Met andere woorden, is de totale geldhoeveelheid nu met 140 miljard toegenomen, of gaat het om reserves?
Vraag is alleen wat je er mee denkt te bereiken. Het is namelijk een illusie te denken dat de huizen op de lange termijn goedkoper zullen worden. Als er geen schaarste was waren de prijzen niet zo hoog geworden, de HRA heeft daar m.i. veel minder invloed op dan gedacht wordt. De huizen in Nederland zijn zo duur doordat er te weinig zijn. Neem Groot Britannie maar als voorbeeld, de HRA is daar al lang afgeschaft, met de nodige ellende tot gevolg, en de huizenprijzen zijn daar nog hoger dan in Nederland.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 10:13 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Als je alle belastingen op huizen er ook af zou halen, blijft het allemaal behoorlijk in evenwicht, die recessie hoeft er dan helemaal niet te zijn. Alleen zul je een overgangsregeling moeten treffen voor huidige hypotheekbezitters. Maar dat die HRA er af moet, moge duidelijk zijn.
Is de zachte landing van Wallstreet misschien toch niet een teken van de veerkracht van de Amerikaanse economie?quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 12:10 schreef simmu het volgende:
oftewel: zitten we nu in een credit crunch of niet, en hoelang houdt het aan, wat zijn de gevolgen?
het was een slachtveld gister, ook al is wall street zacht geland. maar wel een geweldige soap, compleet met geruchten (vanuit barclays, die overigens zelf in de nesten zit) dat abn nog wat lijken in de kast heeft.....
Huizenprijzen in NL worden bijna volledig bepaald door dat wat mensen netto uit kunnen geven aan een huis. Als dat vanwege afschaffen belastingen meer wordt, zullen de prijzen verder stijgen, als dat vanwege afschaffen HRA minder wordt, zullen de prijzen dalen. Je zit dan alleen met wat problemen rond de overgang. Daarom is geleidelijk afschaffen handiger. Maar het probleem is dat je nu mensen een voordeel geeft zonder reden, wat alleen tot gevolg heeft dat mensen een hogere hypotheek afsluiten, wat m.n. banken goed doet. En dat is een beetje onzinnig.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 12:16 schreef Jalu het volgende:
[..]
Vraag is alleen wat je er mee denkt te bereiken. Het is namelijk een illusie te denken dat de huizen op de lange termijn goedkoper zullen worden. Als er geen schaarste was waren de prijzen niet zo hoog geworden, de HRA heeft daar m.i. veel minder invloed op dan gedacht wordt. De huizen in Nederland zijn zo duur doordat er te weinig zijn. Neem Groot Britannie maar als voorbeeld, de HRA is daar al lang afgeschaft, met de nodige ellende tot gevolg, en de huizenprijzen zijn daar nog hoger dan in Nederland.
Waarin zou dat moeten veren dan? Er zijn serieuze problemen in de VS, waarvan m.n. het handelstekort en de overheidsuitgaven nog lang niet onder controle zijn, veel te grote hoeveelheden geld die in omloop worden gebracht. Het is tekenend dat de Euro, ondanks de ook hier veel te hoge geldgroei, zo sterk staat de afgelopen jaren. De euro is niet sterk, de rest (m.n. dollar) is nog zwakker.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 12:23 schreef Jalu het volgende:
[..]
Is de zachte landing van Wallstreet misschien toch niet een teken van de veerkracht van de Amerikaanse economie?
Wat ik probeerde aan te geven is is dat in landen waar de HRA afgeschaft wordt de huizenprijzen slechts tijdelijk gedaald zijn, zeker in die landen waar de problematiek gelijk is aan die in Nederland: te weinig aanbod. En een paar % overschot op de huizenmarkt is natuurlijk iets wat je niet overnight creëert. Maar de heilige overtuiging die er bij veel mensen lijkt te bestaan dat afschaffing van de HRA in Nederland de huizenmarkt naar een gezonder prijsniveau zou brengen is m.i. volkomen onterecht. In tijden van schaarste stijgen de prijzen, dat is een normaal marktmechanisme. Daarom vind ik ook dat je pas over geleidelijk afschaffing van de HRA kunt gaan praten als eerst de schaarste op de woningmarkt is opgelost.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 12:25 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Huizenprijzen in NL worden bijna volledig bepaald door dat wat mensen netto uit kunnen geven aan een huis. Als dat vanwege afschaffen belastingen meer wordt, zullen de prijzen verder stijgen, als dat vanwege afschaffen HRA minder wordt, zullen de prijzen dalen. Je zit dan alleen met wat problemen rond de overgang. Daarom is geleidelijk afschaffen handiger. Maar het probleem is dat je nu mensen een voordeel geeft zonder reden, wat alleen tot gevolg heeft dat mensen een hogere hypotheek afsluiten, wat m.n. banken goed doet. En dat is een beetje onzinnig.
Maar dat de prijzen zo hoog zijn, is natuurlijk een rechtstreeks gevolg van de overheid die niet voldoende nieuwbouw toestaat. Een paar % overschot op de huizenmarkt zou al ontzettend veel schelen voor de prijs. Alleen heeft dat veel nadelige gevolgen voor de mensen die nu al vastzitten aan een hypotheek. En dat is ook de groep die het meeste last zal hebben van het afschaffen van de HRA. Die combi is dus een beetje kut om tegelijk aan te pakken.
DIt bericht is van een paar weken terug. Klaarblijkelijk is er dus al langer iets aan de hand. Er is dus al een paar maanden erg veel vraag naar krediet. Maar waarom wordt de rente dan niet verhoogd? En die gemiddelde geldgroei, dat is toch per jaar mag ik hopen? En is die 4,5% gerelateerd aan de gemiddelde verwachte groei van de economie?quote:laatst gewijzigd: 28-07-2006 11:43
Geldgroei eurozone blijft ver boven norm
In de eurozone is in de afgelopen drie maanden veel meer geld bijgedrukt dan is vastgelegd in het Verdrag van Maastricht.
8,7%
In dat Verdrag hebben de landen afgesproken om de geldgroei (M3) niet boven de 4,5% te laten uitkomen. Maar de werkelijke geldgroei ligt de laatste maanden stevig boven dit percentage. In de afgelopen drie maanden bedroeg de gemiddelde geldgroei 8,7%.
Kredieten
De geldgroei lag daarmee op hetzelfde niveau als in het eerste kwartaal van 2006. Het cijfer was conform de verwachting van analisten. Volgens de Europees Centrale Bank werd de geldgroei gestuwd door de sterke vraag naar kredieten in de twaalf landen van de eurozone.
Ongeacht wat er op het prijskaartje van je huis staat: netto zal men evenveel blijven uitgeven, omdat het een regeling voor iedereen is en de prijs bepaald wordt door de vraag naar woningen. En je schiet er, ook als starter, geen reet mee op. (In feite dus wat je zegt) Veel verder zullen de huizenprijzen alleen kunnen stijgen als mensen meer gaan verdienen. Het probleem is dat een groot deel van de economische groei de laatste jaren in NL (maar ook in de VS en UK b.v.) voor rekening kwam van die gestegen prijzen. Dat zul je dus in moeten leveren als je meer huizen bij gaat bouwen. En daar wil de politiek w.s. niet aan. Die groei is niets anders geweest dan het creëren van inflatie in een deel van de markt, waardoor er extra bestedingen gedaan konden worden in de rest van de markt. Het probleem is alleen dat je tot in lengte van dagen met de gevolgen zit (stroperige, moeilijk toegankelijke huizenmarkt) of je moet door de zure appel heenbijten en het al opgevreten geld laten bezuinigen.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 12:52 schreef Jalu het volgende:
Wat ik probeerde aan te geven is is dat in landen waar de HRA afgeschaft wordt de huizenprijzen slechts tijdelijk gedaald zijn, zeker in die landen waar de problematiek gelijk is aan die in Nederland: te weinig aanbod. En een paar % overschot op de huizenmarkt is natuurlijk iets wat je niet overnight creëert. Maar de heilige overtuiging die er bij veel mensen lijkt te bestaan dat afschaffing van de HRA in Nederland de huizenmarkt naar een gezonder prijsniveau zou brengen is m.i. volkomen onterecht. In tijden van schaarste stijgen de prijzen, dat is een normaal marktmechanisme. Daarom vind ik ook dat je pas over geleidelijk afschaffing van de HRA kunt gaan praten als eerst de schaarste op de woningmarkt is opgelost.
Omdat lange tijd o.a. de Chinezen in staat bleken om onze inflatie te drukken door steeds meer goedkoop daar te produceren. Doordat de inflatie hier laag gehouden kon worden, kon men de economie een extra zetje geven door de rente laag te houden. Vergeet niet dat de EU economie nog niet zo lang goed op stoom begint te raken. En het is een maatregel geweest om de enorme overheidsuitgaven te dekken, zonder direct de nadelige gevolgen te hoeven plukken.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 12:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
DIt bericht is van een paar weken terug. Klaarblijkelijk is er dus al langer iets aan de hand. Er is dus al een paar maanden erg veel vraag naar krediet. Maar waarom wordt de rente dan niet verhoogd? En die gemiddelde geldgroei, dat is toch per jaar mag ik hopen? En is die 4,5% gerelateerd aan de gemiddelde verwachte groei van de economie?
Wat ik ervan begrijp is dat het geen leningen zijn, maar 'bankgaranties'. Een beetje vanuit de insteek 'mocht een van beide partijen omvallen in de tijd die de transactie duurt, dan staat de ECB garant.' Het zijn ook geen blijvende leningen, maar hele kortlopende leningen (3 dagen tot 14 dagen).quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 12:02 schreef LXIV het volgende:
MIsschien een domme vraag hoor, maar die miljarden die de ECB nu de banken leent. Is dat al bestaand geld, of "genereert" de ECB dit geld gewoon ter plekke? Met andere woorden, is de totale geldhoeveelheid nu met 140 miljard toegenomen, of gaat het om reserves?
155, geen 200. En het gaat om een bedrag voor twee dagen wat normaal is voor een hele week. Zo bijzonder wereldschokkend is het dus ook niet.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 13:47 schreef gronk het volgende:
[..]
Wat ik ervan begrijp is dat het geen leningen zijn, maar 'bankgaranties'. Een beetje vanuit de insteek 'mocht een van beide partijen omvallen in de tijd die de transactie duurt, dan staat de ECB garant.' Het zijn ook geen blijvende leningen, maar hele kortlopende leningen (3 dagen tot 14 dagen).
Dat er in 2 dagen tijd 200 miljard wordt opgenomen om dit soort risico's af te dekken is dan wel weer schrikken,
De HRA wordt al afgeschaft en daar is in het vorig kabinet al een begin mee gemaakt.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 09:27 schreef pberends het volgende:
[..]
De HRA zorgt voor kunstmatig hogere huizenprijzen, simpelweg omdat mensen meer kunnen lenen om een huis te kopen, zeker met schaarste, terwijl de HRA door de belastingbetaler betaald wordt. Ja, huizen zullen betaalbaarder worden bij afschaffing, maar er is dan eerst inderdaad een recessie.
Ik zeg ook niet dat Bos de HRA meteen moet afschaffen, maar al had moeten beginnen met het gefaseerd afschaffen zodat iedereen weet waar men aan toe is.
Joh, als je zo goed kan tellen, leg dan ook meteen de rest even uitquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 13:50 schreef en_door_slecht het volgende:
155, geen 200. En het gaat om een bedrag voor twee dagen wat normaal is voor een hele week. Zo bijzonder wereldschokkend is het dus ook niet.
Nee, de 'voordelen' van de HRA worden weggenomen, dat is nu net waar ik bezwaar tegen heb. Loos geld rondknoeien, met allemaal rare uitzonderingen, haken, ogen en hoge bijkomende kosten.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 13:55 schreef henkway het volgende:
De HRA wordt al afgeschaft en daar is in het vorig kabinet al een begin mee gemaakt.
Oh, tijdens de campagne zeiden Balkenende en co de hele tijd dat de HRA ongemoeid blijft.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 13:55 schreef henkway het volgende:
[..]
De HRA wordt al afgeschaft en daar is in het vorig kabinet al een begin mee gemaakt.
Stap 1: Door het vorig kabinet is het huurgedeelte uit de WOZ gehaald, zodat de WOZ betaling tegenover het HRA voordeel komt te staan.
Stap 2: het huidig kabinet heeft de steun aan gemeenten opgezegd.
Stap 3: Het huidig kabinet heeft de WOZ in hoogte vrijgelaten.
Stap 4: De WOZ zal geleidelijk even hoog worden als het HRA voordeel
Gevolg 1: iedereen happy, de huisbezitter, de schatkist.
Gevolg 2: De schatrijke woningcorporatie wordt dan een forse poot uitgedraaid.
Gevolg 3: De rijke oudere mensen met nauwelijks hypotheek betalen dan ook fors mee.
Nadeel: Fors stijgende woonlasten in de nabije toekomst
nja, *kan*,quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 12:23 schreef Jalu het volgende:
[..]
Is de zachte landing van Wallstreet misschien toch niet een teken van de veerkracht van de Amerikaanse economie?
Dat kunnen anderen beter uitleggen. Het zijn dus wel echt leningen.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 13:59 schreef gronk het volgende:
[..]
Joh, als je zo goed kan tellen, leg dan ook meteen de rest even uit
8,7 is een oud getal, nu zitten we op 10%.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 12:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
DIt bericht is van een paar weken terug. Klaarblijkelijk is er dus al langer iets aan de hand. Er is dus al een paar maanden erg veel vraag naar krediet. Maar waarom wordt de rente dan niet verhoogd? En die gemiddelde geldgroei, dat is toch per jaar mag ik hopen? En is die 4,5% gerelateerd aan de gemiddelde verwachte groei van de economie?
155 euro = 200 dollar lieverds.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 13:50 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
155, geen 200. En het gaat om een bedrag voor twee dagen wat normaal is voor een hele week. Zo bijzonder wereldschokkend is het dus ook niet.
Praktisch!quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 14:05 schreef pberends het volgende:
[..]
8,7 is een oud getal, nu zitten we op 10%.
Grappig detail: In Amerika was de geldgroei zo hoog dat ze gewoon gestopt zijn met het publiceren van de cijfers van de geldgroei.
Je kunt vast ook een echte link geven, in plaats van een dumbed-down-versie die je op de wereldomroep vindt.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 14:04 schreef en_door_slecht het volgende:
Dat kunnen anderen beter uitleggen. Het zijn dus wel echt leningen.
Topic: Senator Ron Paul For Prez '08quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 14:22 schreef pberends het volgende:
Deze vent is echt geweldig, ondanks dat ie Republikeins is. Van mij mag hij president worden. Hij is niet jong meer, maar zijn geluid is erg fris, oprecht en totaal anders dan die van Bush.
Dit filmpje laat prachtig zien dat hij wél alles door heeft hoe de wereld in elkaar steekt en wat er mis met Amerika is:
http://www.youtube.com/watch?v=A4kxTkhwR_Q
Hij hakt de FED en het hele Amerikaanse economische beleid keihard in de pan. Verder laat ie een aantal schokkende feiten te gehoren brengen:
- De FED is ongrondwettig en illegaal
- FED is totaal ondemocratisch, staat onder niemands controle
- De geldgroei cijfers worden niet eens meer gepubliceerd
- Dollar is slechts 4 cent waar tegenover de dollar van 1913
- Alle currencies kunnen omvallen, met grote gevolgen van dien
- Het huidige systeem transporteert geld van de armen en middenklasse naar de rijken.
- Loonstijgingen houden nooit de winstgroei van bedrijven bij
- Huidige welvaart van de US is gebaseerd op een handelstekort van 800 miljard, dus op lenen ipv productieverhoging
- Inflatie is officieel 2%, maar iedereen voelt dat het niet zo is, ivm de hoge stijgingen in energiekosten, zorgpremie, onderwijs en wonen
nou ja, check het filmpje zelf maar:
Ron Paul 0wnz the Federal Reserve.
Ook geweldig:
"As congressman, he claims he has never voted to raise taxes or to approve an unbalanced budget.[4] He has called for the abolition of the Internal Revenue Service (IRS) and the federal income tax. He also voted against the USA PATRIOT Act, the Iraq War Resolution, and the Military Commissions Act of 2006."
Hij zegt ook dat de US een absurd buitenlands beleid dat het niet kan betalen. Somebody is awake in the fucking States.
DE HRA blijft toch ongemoeid??quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 14:01 schreef pberends het volgende:
[..]
Oh, tijdens de campagne zeiden Balkenende en co de hele tijd dat de HRA ongemoeid blijft.
Al met al leuk, maar de HRA groeit nog steeds exceptioneel als onderdeel van de rijksbegroting, ondanks deze ingrepen. Bij een stijgende rente zal de HRA onhoudbaar zijn, of je wilt een begrotingstekort van 5% ofzo hebben.
Van mij maggie president worden, maar dat zal wel niet, hij is wel een Republikein maar wel een met hersens, dat kun je van die texaan die er nu zit niet zeggenquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 14:26 schreef pberends het volgende:
In Amerika zit schijnbaar niet iedereen te slapen. Ron Paul, Congreslid, die voor de Republikeinen presidentskandidaat wil worden laat zien dat hij wel weet hoe het systeem in elkaar zit:
[..]
Topic: Senator Ron Paul For Prez '08
En waar haal jij deze wijsheid vandaan? Heb je het al vaker zien schrijven, dus ben wel benieuwd eigenlijk, als de WOZ moet stijgen naar wat ik aan HRA ontvang dan heb je het over stijgpercentages waar volgens mij niemand mee accoord zal gaan. (ik schat wel een vertienvoudiging van de WOZ).quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 13:55 schreef henkway het volgende:
[..]
Stap 1: Door het vorig kabinet is het huurgedeelte uit de WOZ gehaald, zodat de WOZ betaling tegenover het HRA voordeel komt te staan.
Stap 2: het huidig kabinet heeft de steun aan gemeenten opgezegd.
Stap 3: Het huidig kabinet heeft de WOZ in hoogte vrijgelaten.
Stap 4: De WOZ zal geleidelijk even hoog worden als het gemiddelde HRA voordeel
Voordeel 1: iedereen happy, de huisbezitter, de schatkist.
Voordeel 2: De schatrijke woningcorporatie wordt dan een forse poot uitgedraaid.
Voordeel 3: De rijke oudere mensen met nauwelijks hypotheek betalen dan ook fors mee.
Voordeel 4 De hogere hypotheken worden relatief ontzien
Voordeel 5: De stijging van prijzen woningen zal worden langzaam afgeremd terwijl een recessie wordt voorkomen.
Voordeel 6 Door deze aftrek op te heffen voldoet Nederland aan Europese normen en blijft de AOW betaalbaar
Nadeel: Fors stijgende woonlasten in de nabije toekomst
Nou bij stap 1 vroeg ik me al af wat de achterliggende gedacht zou zijn.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 15:05 schreef Jalu het volgende:
[dubbelpost, foutje]
Begrijp je zelf eigenlijk wel wat je zegt?quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 15:39 schreef henkway het volgende:
Nou bij stap 1 vroeg ik me al af wat de achterliggende gedacht zou zijn.
Stap twee en drie werden gelijktijdig aangekondigd.
Ja, dat de bijdrage van het Rijk aan de gemeenten voortaan uit de WOZ moet komen, het effect hiervan is dat de kosten van de HRA (deels) geneutraliseerd wordt.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 15:53 schreef gronk het volgende:
[..]
Begrijp je zelf eigenlijk wel wat je zegt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |