Er ontstaat natuurlijk opschudding over:quote:’Help de islam zich te wortelen in Nederland’
Cees van der Laan
Ella Vogelaar heeft als minister van integratie de taak om de kloof tussen moslims en andere Nederlanders te verkleinen. Samen met de Italiaanse minister van binnenlandse zaken Giuliano Amato woonde ze deze week in Rome een seminar over de islam en integratie bij. Na afloop sprak Trouw met haar.
Italië telt net als Nederland circa een miljoen moslims, maar met een bevolking van bijna 58 miljoen inwoners vallen ze nauwelijks op. ’Zwarte’ scholen bestaan vrijwel niet, het moslimterrorisme is aan Italië voorbij gegaan en het katholicisme is de dominante religieuze stroming. Toch zegt minister Amato, een zwierig pratende, populair politicus: „We moeten niet in handen van God leggen wat we zelf kunnen doen. Conflicten tussen culturen mogen geen conflicten tussen godsdiensten worden.”
Vandaar dat recent onder zijn verantwoordelijkheid een handvest verscheen voor burgerschap en integratie, een opsomming van rechten en plichten van Italiaanse burgers. Het wordt onder meer verspreid op scholen. Er staat in dat iedereen goed Italiaans moet spreken en kennis moet hebben van de Italiaanse geschiedenis en cultuur. Maar ook het recht op het dragen van religieuze symbolen en kledingstukken. Het handvest werd opgesteld met medewerking van moslimorganisaties en moslimwetenschappers.
Vogelaar: „Ik werd aangenaam verrast door de concrete uitspraken over wat wel en niet geaccepteerd wordt, de on-onderhandelbaarheid van de grondwet én de positie en rechten van vrouwen, bijvoorbeeld tegen vrouwenmishandeling en tegen polygamie. Deze uitspraken waren er op voorspraak van organisaties van moslimvrouwen in opgenomen, vertelde Amato mij.”
Kun je zo’n handvest ook introduceren in Nederland?
„Ja, dat is heel goed mogelijk, we denken erover na in het kabinet. Het is een instrument dat een rol kan spelen in het ontwikkelen van gemeenschappelijke waarden en normen. Van belang is wel dat dit niet gebeurt in een kamertje met een aantal geleerden, maar dat je een proces organiseert waar behoorlijk wat groepen bij betrokken zijn en dat het ook door de gemeenschap wordt gedragen.”
Critici beschuldigen u van multiculturalisme. U zou alle culturen gelijkwaardig achten, terwijl in de islamitische cultuur vrouwen onderdrukt worden? Aanleiding was onder andere dat u de boerka niet wilde verbieden.
„Beelden hè, die bestaan over heel veel mensen, dus ook over mij. Ik was koud acht uur minister toen mij de vraag werd gesteld. Voor mij is het een symbool van onderdrukking van vrouwen, maar juridisch ligt het ingewikkeld. Een algemeen verbod tegen de boerka is in strijd met een aantal grondrechten. Dat blijkt ook uit het advies dat het vorige kabinet naar de Tweede Kamer stuurde.”
,,Toen de ophef ontstond dacht ik: wat gebeurt hier? Al die e-mails die ik kreeg, de media die erop sprongen. De ophef over de boerka staat niet op zichzelf. Het gaat breder en dieper, er heerst angst voor de islam, luidde mijn conclusie. Dat heeft volgens mij heel erg te maken met het idee dat islam-fundamentalisme terrorisme is. Dat tritsje wordt dan gemaakt. Nou ja, dat heeft mij tot de gedachte gebracht: daar moeten we iets mee. Er wonen een miljoen moslims in Nederland en het is daarmee een grote godsdienstige stroming in de Nederlandse samenleving. Dan is het ontzettend belangrijk het beeld van die trits te nuanceren. Om duidelijk te maken dat het voor 95 procent van de moslims niet geldt. Ik wil een einde maken aan het negativisme en angst voor de islam, juist omdat moslims ook burgers zijn van dit land.”
Zijn de vorige kabinetten-Balkenende niet verantwoordelijk voor het ontstaan van die kloof? De toon was vaak hard.
„Ik denk dat we met elkaar inderdaad te weinig het gesprek zijn aangegaan. En daarin spelen kabinetten een rol. Maar niet alleen, wij allen in de samenleving, hebben daarin een verantwoordelijkheid, ook de media. Je moet dit uiteraard wel in het perspectief plaatsen van de aanslagen in Amerika, Madrid, Londen, de opkomst van Pim Fortuyn met zijn harde islamkritiek, de moord op Van Gogh en ga maar door.’’
Uw voorganger, Rita Verdonk, maakte een hoop kabaal toen ze geen hand kreeg van een Haagse imam. Hoe zou u gereageerd hebben?
„Ik zou er minder kabaal over maken en het anders aanpakken, ik zou het bespreekbaar maken. Het is mij overigens ook overkomen. Het gebeurde bij één van de bezoeken aan de veertig wijken, aan Bos en Lommer in Amsterdam. Een van de Marokkaanse jongens zei: ’Sorry, ik mag u geen hand geven van mijn geloof.’ Hij was net in Mekka geweest. Nou dat doet wel wat met mij, daar had ik dubbele gevoelens over.”
„Later kwamen we er in het gesprek op terug. Aan de ene kant was ik blij dat hij het uitlegde, maar aan de andere kant voelde ik mij afgewezen. Het werd toen even een serieus incident, omdat ik de discussie aanging. Een andere jongen vertelde: ’Over het handen geven wordt verschillend gedacht. Ik ben ook in Mekka geweest, maar ik geef u wel een hand.’’’
„Het bijzondere was dat dit gebeurde in een kleine ruimte, waar boven de jongen die mij geen hand wilde geven een affiche hing van een vrouw met een half ontbloot bovenlichaam. Eén borst was te zien. Ik dacht: dit is dus de Nederlandse samenleving, deze werkelijkheden bestaan allebei. De jongen en de blote mevrouw op het affiche, ik vond het een prachtig symbool van onze samenleving en dat moeten we ook onder ogen zien.”
Met uw uitspraak dat er angst is voor de islam legt u de verantwoordelijkheid voor de kloof bij niet-moslims?
„Ja, ook. De rapporten van het Sociaal Cultureel Planbureau melden een steeds groter wordende kloof, er zijn steeds minder contacten tussen de bevolkingsgroepen. Mensen leven langs elkaar heen. De vraag is vervolgens: hoe pak je dit aan? De ervaring leert dat als je grote debatten organiseert je eerder polariseert dan bindt. Debatten houd je om meningen te scherpen. We zoeken de oplossing in kleinschalige ontmoetingen, op grond van gemeenschappelijke belangen en interesses, bijvoorbeeld op scholen, sportverenigingen, portieken, straten en wijken. Houd het concreet en grijp niet te hoog, dat is ook wat we hoorden bij onze bezoeken aan de veertig wijken. Dus als mensen zich in gemeenschappelijke portieken blauw ergeren aan elkaar, probeer daar dan iets te betekenen.”
Deelt u de enkele jaren geleden uitsproken opvatting van premier Balkenende dat ’islamitische scholen gevangenissen van achterstand’ zijn?
„Het is een feit dat op islamitische scholen allemaal allochtone kinderen zitten waarvan een flink deel achterstand heeft. Dat vind ik niet zo’n goede ontwikkeling. Mijn voorkeur zou zijn dat kinderen naar scholen in de buurt gaan, omdat ze daar andere kinderen tegen komen. Ik zal dat altijd tegen islamitische ouders zeggen, maar tegelijkertijd kan ik ze het recht niet ontzeggen hun kinderen naar islamitische scholen te sturen.”
„Dat is het ingewikkelde van onze samenleving, dat hoort bij de vrijheid van onderwijs. Iedere groep, of het nou protestanten, katholieken, Vrije School-aanhangers of moslims zijn, heeft recht op een eigen school. Wil je dat veranderen, dan moet je een discussie beginnen over artikel 23 van de grondwet, waarin de vrijheid van onderwijs is geregeld.”
Daar wilt u uw vingers niet aan branden?
„Het is sowieso niet mijn eerste verantwoordelijkheid. Ik voel er niet zoveel voor om een eindeloos principieel, ideologisch debat te gaan voeren, waarvan je weet dat het tot ontzettende verdeeldheid gaat leiden, terwijl de werkelijkheid niet zal veranderen.”
Uw voorganger, minister Verdonk, wilde als minister van integratie het debat aanjagen, onderwerpen op de politieke agenda krijgen. Hoe ziet u uw positie?
„Ik ben vooral van de handjes laten wapperen. Zorgen dat zaken tot stand worden gebracht en verbeteren waar ik dat nodig acht. Maar als het gaat om de positie van de islam en moslims in de Nederlandse samenleving, dan vind ik het de moeite waard dat te agenderen.”
U wilt opkomen voor de moslims?
„Ik denk niet in termen van opkomen voor de moslims, maar in termen van feiten onder ogen zien. De islam is één van de grote godsdienstige stromingen in Nederland, moslims zullen hier niet meer weggaan. Er zullen eerder meer moslims bijkomen. Ik wil helpen dat ze zich hier thuis voelen, islam en moslims moeten zich hier kunnen wortelen.”
Wat bedoelt u daarmee?
„Nederland is een samenleving die gevormd is op basis van joods-christelijke tradities. Dat zijn onze wortels. Als je ervan uit gaat dat een substantiële bevolkingsgroep andere tradities, een andere religie, brengt, dan zie ik dat als een wederzijds proces. Enerzijds zal de islam door de Europese cultuur en tradities beïnvloed worden en niet hetzelfde blijven. Anderzijds is het belangrijk dat zo’n grote groep zich wortelt in onze samenleving, er een onlosmakelijk onderdeel van wordt. Eeuwen geleden kwam de Joodse gemeenschap naar Nederland en nu zeggen we: Nederland is een land gevormd door joods-christelijke tradities. En ik kan me voorstellen dat we een vergelijkbaar proces krijgen met de islam.”
We zullen ooit zeggen: Nederland is een land van joods-christelijke-islamitische tradities?
„Ja, dat kan ik me voorstellen, maar daar gaan wel een paar eeuwen overheen.”
Daarmee zegt u ook: we zullen met de rafelige kanten van de islam, fundamentalisme, leren leven en accepteren?
„Ja, maar binnen het protestantisme en katholicisme zijn ook stromingen waarbij ik af en toe mijn wenkbrauwen frons en vast moet stellen dat dit bij onze wortels van onze samenleving hoort. De SGP huldigt standpunten, over homoseksualiteit en vrouwen, die niet de mijne zijn.”
Maar die blazen geen mensen op.
„Volstrekt verwerpelijk. Dat moeten we bestrijden. Dat gezegd hebbende moeten we er vanuit gaan dat we dit soort extremen in onze samenleving hebben en in iedere religie. Dit heeft de geschiedenis ons ook geleerd.’’
Er ontstond recent ophef over de twee miljoen euro die de gemeente Amsterdam aan de Turkse moslimorganisatie Milli Görüs gaf om de bouw van een liberale moskee mogelijk te maken. Nu zit er een conservatieve club. Ging de gemeente hiermee niet veel te ver?
„Preciezer geformuleerd: het ging om een erfpachtconstructie, die niet zo uitzonderlijk was als wat wordt beweerd. Het was een goed bedoelde actie, maar je ziet tegelijkertijd ook hoe risicovol het is.”
Moet de overheid zich niet onthouden van dergelijke steun, vanwege de scheiding tussen kerk en staat?
„Nee, ik heb er geen principieel bezwaar tegen. Je subsidieert niet de religieuze activiteit, dan zou je de grens overgaan, maar de sociaal-maatschappelijke doelen.’’
,,Ik was onlangs in Amsterdam Zuidoost waar veel Afrikaanse kerken in parkeergarages zitten, in redelijk erbarmelijke omstandigheden. Daar wordt nu een prachtig gebouw neergezet, De Kandelaar, met steun van ESF-subsidies en woningbouwcorporaties. Vijf kerken gaan daar religieuze ruimtes huren die ze eventueel later kunnen kopen. Ik denk dat het ontzettend goed is. Want deze kerken zijn sociaal-maatschappelijk zeer actief. Ze bieden huiswerkbegeleiding, vrouwenorganisaties kunnen er terecht, er is kinderopvang en ze doen aan ouderenzorg. Er is zelfs een café. Het zijn ’brede’ kerken, die veel meer bieden dan alleen een kerkdienst. Ze bevorderen daarmee de integratie. Ditzelfde geldt voor moskeeën. Die bieden ook vaak uiteenlopende activiteiten.”
U gaat het stimuleren?
„Ik vind niet dat ik het moet stimuleren, ik juich het ook niet toe maar ik heb er geen bezwaar tegen dat gemeenten dit doen. Het gaat erom dat de samenleving verandert door de komst van nieuwe bewoners en nieuwe religies. Je kan wel denken: we pakken dit op de oude traditionele manier aan, zoals de relaties die we onderhielden met katholieke en protestantse kerken, maar in die kerken zitten nu soms moskeeën. Ik bedoel er mee te zeggen dat er maatschappelijke verschuivingen gaande zijn en als lokale overheid moet je er over nadenken hoe je op die veranderingen wilt reageren. Wat kun je voor die groepen betekenen? Het zijn je eigen burgers. En dan kan het betekenen dat je bepaalde activiteiten financieel steunt.”
U zoekt praktische antwoorden voor soms ingewikkelde problemen?
„Ik ben een praktisch mens. Laat mij maar de minister van werkzame oplossingen zijn.”
quote:Scherpe kritiek op islam-uitspraken Vogelaar
zaterdag 14 juli 2007 14:43
De VVD en de PVV hebben scherpe kritiek geuit op de uitspraken van PvdA-minister voor Wonen, Wijken en Integratie Ella Vogelaar, die zegt dat de islam een deel van de Nederlandse cultuur wordt.
VVD en PVV hekelen uitspraken Vogelaar over islam
In een interview met Trouw zegt de minister dat de islamitische cultuur zich diep nestelt in de Nederlandse samenleving. Omdat integratie volgens haar een 'wederzijds proces' moet zijn, zal de Nederlandse cultuur op den duur daarom ook elementen van de islamitische overnemen.
Kernwaarden
VVD-fractievoorzitter Mark Rutte toont zich verbijsterd over de uitlatingen van Vogelaar. Hij wil van premier Jan Peter Balkenende (CDA) weten of de minister hiermee het standpunt van het kabinet verkondigt. Eerdere kabinetten-Balkenende legden juist de nadruk op aanpassing van moslims aan de Nederlandse cultuur.
'Nederland heeft geen islamitische traditie,' aldus Rutte. 'Natuurlijk niet, daar moet je duidelijk over zijn. Mensen die naar ons land komen, hebben onze kernwaarden te onderschrijven, zoals gelijkheid van mannen en vrouwen en onze democratische rechtsstaat.'
Aftreden
De Partij voor de Vrijheid (PVV) van Geert Wilders heeft woedend gereageerd op de uitlatingen van de minister, en Kamervragen gesteld op de website:
'Waarom komt u niet op voor het behoud en het versterken van onze Nederlandse en westerse cultuur die gebaseerd is op de joods-christelijke traditie die vele malen beter en beschaafder is dan de achterlijke islamitische cultuur en traditie en daar haaks op staat?'
De PVV eist dat de minister haar uitspraken terugneemt. Doet ze dat niet, dan volgt een motie van wantrouwen.
Dat doet ze niet. De smartlap maakt ook deel uit van onze cultuur, heb ik ook niks mee.quote:Op zondag 15 juli 2007 13:28 schreef MrX1982 het volgende:
Vreemd eigenlijk dat de minister bepaalt wat wel en wat niet deel gaat uitmaken van "onze" cultuur.
Het gaat bij mij niet om een pavlov reactie of op tilt slaan maar het volledig haaks staan van de (hedendaagse) islam als religie op mijn principes. Ik verloochen mijn principes niet.quote:Op zondag 15 juli 2007 13:31 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat doet ze niet. De smartlap maakt ook deel uit van onze cultuur, heb ik ook niks mee.
Ik schrik enorm van de pavlovreactie op dit prima interview waar in mijn ogen geen woord verkeerd in staat. We zijn echt al zover dat we bij het woord islam alleen al helemaal op tilt slaan. We lopen inderdaad een stuk achter bij landen als Engeland en Italie.
En dat moet ook nooit gebeuren. Alles bij moslims gebeurt maar uit naam van de koran. Een boek met tegenwoordig sterk verouderde opvattingen.quote:Op zondag 15 juli 2007 13:32 schreef ScienceFriction het volgende:
Er zijn nog nauwelijks Islamitische stempels gedrukt op de wetgeving, of educatie bijvoorbeeld.
Er wordt toch helemaal niet van je gevraagd je principes te verloochenen. Vogelaar schetst gewoon heel realitisch de situatie. Ik heb ook niks met de smartlap en dat wil ik graag zo houden en dat gaat primaquote:Op zondag 15 juli 2007 13:34 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Het gaat bij mij niet om een pavlov reactie of op tilt slaan maar het volledig haaks staan van de (hedendaagse) islam als religie op mijn principes. Ik verloochen mijn principes niet.
Ik heb niets met de (hedendaagse) islam en dat wil ik graag zo houden.
Ze heeft het over de toekomst, niet over nu.quote:Op zondag 15 juli 2007 13:32 schreef ScienceFriction het volgende:
Cultuur is uiteraard aan verandering onderhevig. Ik zie alleen het punt niet zo om nu al van een "historische" verandering te spreken. Er zijn nog nauwelijks Islamitische stempels gedrukt op de wetgeving, of educatie bijvoorbeeld. Stempels die de doorsnee Nederlander dus qua denkbeeden en gewoonten beïnvloeden.
De Islamitische cultuur heeft vrijwel alleen invloed op mensen die de Islam aanhangen, terwijl de "Joods-Christelijke cultuur weldegelijk een impact heeft op mensen die de Islam aanhangen.
Dat is alleen maar waar als je atheisme beschouwt in de meest strikte zin. In de praktijk zijn atheisten mensen die niet in God geloven wegens de totale onaannemelijkheid van het bestaan van een god, maar die bij overtuigend bewijs best bereid zijn om hun opvatting te herzien.quote:Op zondag 15 juli 2007 13:20 schreef SCH het volgende:
[..]
Atheisme is een dogma. Wat jij omschrijft is eerder agnostisch, het niet zeker weten.
Atheïsme is per definitie geen geloof.quote:Op zondag 15 juli 2007 13:11 schreef SCH het volgende:
Nee hoor, dat vind ik grote bullshit. Atheisme is ook een geloof - vaak een zelfs heel dogmatisch geloof. Geeft niet maar het is een beetje kinderachtig om dat te ontkennen. Ik vind veel atheisten net zo erg als van die hele fundi christenen of moslims, de intolerantie druipt er vaak vanaf. Lees alleen dit topic maar.
Precies, op basis van voortschrijdend inzicht.quote:Op zondag 15 juli 2007 13:38 schreef Diederik_Duck het volgende:
Dat is alleen maar waar als je atheisme beschouwt in de meest strikte zin. In de praktijk zijn atheisten mensen die niet in God geloven wegens de totale onaannemelijkheid van het bestaan van een god, maar die bij overtuigend bewijs best bereid zijn om hun opvatting te herzien.
nee. participatie wel.quote:
Dat is jouw opvatting dan, het is wel degelijk een geloof volgens mij. Een rotsvaste overtuiging in het bestaan van niets.Het is een dogma met sterke religieuze trekken, is het zo erg dan? Maar verder is het offtopic.quote:
Hoewel ik je mening deel wat betreft smartlappen. Ik heb ook niets met smartlappen maar er is een wezenlijk verschil tussen de smartlap en een religie.quote:Op zondag 15 juli 2007 13:36 schreef SCH het volgende:
[..]
Er wordt toch helemaal niet van je gevraagd je principes te verloochenen. Vogelaar schetst gewoon heel realitisch de situatie. Ik heb ook niks met de smartlap en dat wil ik graag zo houden en dat gaat prima
De toekomst...quote:Op zondag 15 juli 2007 13:36 schreef SCH het volgende:
[..]
Ze heeft het over de toekomst, niet over nu.
Dat is een beetje een omweg want op die manier kan je ook heel terecht over islam en christendom spreken. Dat ligt in heel veel gevallen ook niet zo rotsvast natuurlijk. In de praktijk dus niet, zoals jij het schetsts. Ik dacht dat we het hier over de grondbeginselen hadden. Atheisme als stroming is natuurlijk een religie, net als christenen - dat wil niet zeggen dat alle individuen daar niet ergens tussen in kunnen zweven.quote:Op zondag 15 juli 2007 13:38 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat is alleen maar waar als je atheisme beschouwt in de meest strikte zin. In de praktijk zijn atheisten mensen die niet in God geloven wegens de totale onaannemelijkheid van het bestaan van een god, maar die bij overtuigend bewijs best bereid zijn om hun opvatting te herzien.
Nee hoor, het gaat over het benoemen van je cultuur. Hiphop en r & b hoort ook zo'n beetje bij onze cutluur, de islam straks ook. Wat is het probleem? Je hoeft er toch verder niks mee?quote:Op zondag 15 juli 2007 13:42 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Hoewel ik je mening deel wat betreft smartlappen. Ik heb ook niets met smartlappen maar er is een wezenlijk verschil tussen de smartlap en een religie.
De islam maakt onderdeel uit van onze cultuur zegt ze, dat is moeilijk te ontkennen als zo'n grote groep mensen in een land de islam aanhangt. Dat is het simpele antwoord op je vraag. Die impact is er, over doorgevoerde veranderingen heeft niemand het toch?quote:Op zondag 15 juli 2007 13:42 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
De toekomst...Welke ingrijpende veranderingen zijn er dan doorgevoerd door Islamaangangers die een grote impact gehad hebben op de hedendaagse cultuur?
Rotsvast omdat er geen enkel bewijs voor is. De overtuiging is gebaseerd op aanwezig bewijs en beweegt mee met nieuwe bewijzen die zich aandienen. Daar is niks religieus aan.quote:Op zondag 15 juli 2007 13:41 schreef SCH het volgende:
Dat is jouw opvatting dan, het is wel degelijk een geloof volgens mij. Een rotsvaste overtuiging in het bestaan van niets.Het is een dogma met sterke religieuze trekken, is het zo erg dan? Maar verder is het offtopic.
Atheïsme is een classificatie, geen geloof. Er zijn geen samenscholingen, gemeenschappen of boeken over de leer van het atheïsme omdat er geen leer is.quote:Op zondag 15 juli 2007 13:41 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is jouw opvatting dan, het is wel degelijk een geloof volgens mij. Een rotsvaste overtuiging in het bestaan van niets.Het is een dogma met sterke religieuze trekken, is het zo erg dan? Maar verder is het offtopic.
Nee hoor, dat is jouw opvatting. Voor heel veel mensen is er enorm veel bewijs voor het bestaan van God. Het is allemaal interpretatie, geloof en opvatting. Niks mis mee. Waarom reageer je er zo op als atheisme een religie wordt genoemd? Is toch geen belediging ofzo?quote:Op zondag 15 juli 2007 13:46 schreef Arcee het volgende:
[..]
Rotsvast omdat er geen enkel bewijs voor is. De overtuiging is gebaseerd op aanwezig bewijs en beweegt mee met nieuwe bewijzen die zich aandienen. Daar is niks religieus aan.
Geen leer??? Geen boeken? Doe eens even je huiswerk jijquote:Op zondag 15 juli 2007 13:47 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Atheïsme is een classificatie, geen geloof. Er zijn geen samenscholingen, gemeenschappen of boeken over de leer van het atheïsme omdat er geen leer is.
SCH, reageer hier voor de grap is op:quote:Op zondag 15 juli 2007 13:45 schreef SCH het volgende:
[..]
De islam maakt onderdeel uit van onze cultuur zegt ze, dat is moeilijk te ontkennen als zo'n grote groep mensen in een land de islam aanhangt. Dat is het simpele antwoord op je vraag. Die impact is er, over doorgevoerde veranderingen heeft niemand het toch?
ben benieuwd hoe je dit gaat weerleggenquote:Die fout is dat de PVDA jarenlang alleen de leuke kanten van de islam in Nederland heeft willen zien en de rest liever onder het tapijt schoof. Een religie en cultuur die zoveel conservatiever is dan de onze zal niet zonder horten en stoten integreren. Dat werd vooral door de PVDA jarenlang weggehoond.
De islamitische cultuur heeft een aantal aspecten waar we in Nederland niet zo van gediend zijn maar die sommigen vn hen hier toch wensen uit te voeren. En toch is daar jarenlang niet echt heel veel tegen ondernomen. Eerder met het idee dat het "vanzelf wel goed zou komen".
Iedere religie kan in Nederland thuishoren mits deze ondergeschikt is aan de individuele vrijheden van iedereen in Nederland. Het moet niet zo zijn dat mensen elkaar via religie onder druk kunnen zetten en elkaar dingen kunnen verbieden of dreigen terwijl deze wettelijk gewoon zijn toegestaan. En al helemaal niet onder de vlag van "dat is nou eenmaal niet onze cultuur". Je ziet nog steeds gebeuren dat bepaalde groepen de vrijheid van elkaar en anderen ontnemen. En dat moet bestreden worden.
De Islam heeft alleen invloed op mensen die de Islam aanhangen. De Joods-Christelijke cultuur heeft echter wel invloed op mensen die de Islam aanhangen.quote:Op zondag 15 juli 2007 13:45 schreef SCH het volgende:
[..]
De islam maakt onderdeel uit van onze cultuur zegt ze, dat is moeilijk te ontkennen als zo'n grote groep mensen in een land de islam aanhangt. Dat is het simpele antwoord op je vraag. Die impact is er, over doorgevoerde veranderingen heeft niemand het toch?
Ik vind dat er verschillen zijn tussen muziekstromingen en een religie. Een religie gaat meestal wel wat verder dan triviale zaken als muzieksmaak en de impact daarvan.quote:Op zondag 15 juli 2007 13:44 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee hoor, het gaat over het benoemen van je cultuur. Hiphop en r & b hoort ook zo'n beetje bij onze cutluur, de islam straks ook. Wat is het probleem? Je hoeft er toch verder niks mee?
Nee, zeker niet, kwestie van definities.quote:Op zondag 15 juli 2007 13:48 schreef SCH het volgende:
Nee hoor, dat is jouw opvatting. Voor heel veel mensen is er enorm veel bewijs voor het bestaan van God. Het is allemaal interpretatie, geloof en opvatting. Niks mis mee. Waarom reageer je er zo op als atheisme een religie wordt genoemd? Is toch geen belediging ofzo?
Ja, en ook op ons. Als er 1 ding is waar de laatste jaren veel over geluld wordtquote:Op zondag 15 juli 2007 13:50 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
De Islam heeft alleen invloed op mensen die de Islam aanhangen.
Jouw definitie eerst zeker?quote:Op zondag 15 juli 2007 13:51 schreef Arcee het volgende:
[..]
Nee, zeker niet, kwestie van definities.
Het Italiaanse idee is dat iedereen een goed nationalist kan zijn, zelfs moslims en allochtonen. Het Nederlandse idee is dat wij ons aanpassen. Dat is een wezelijk verschil. Ella Vogelaar heeft duidelijk niet opgelet tijdens de seminar die ze bijwoonde.quote:Italië telt net als Nederland circa een miljoen moslims, maar met een bevolking van bijna 58 miljoen inwoners vallen ze nauwelijks op. ’Zwarte’ scholen bestaan vrijwel niet, het moslimterrorisme is aan Italië voorbij gegaan en het katholicisme is de dominante religieuze stroming. Toch zegt minister Amato, een zwierig pratende, populair politicus: „We moeten niet in handen van God leggen wat we zelf kunnen doen. Conflicten tussen culturen mogen geen conflicten tussen godsdiensten worden.”
Vandaar dat recent onder zijn verantwoordelijkheid een handvest verscheen voor burgerschap en integratie, een opsomming van rechten en plichten van Italiaanse burgers. Het wordt onder meer verspreid op scholen. Er staat in dat iedereen goed Italiaans moet spreken en kennis moet hebben van de Italiaanse geschiedenis en cultuur. Maar ook het recht op het dragen van religieuze symbolen en kledingstukken. Het handvest werd opgesteld met medewerking van moslimorganisaties en moslimwetenschappers.
De definitie ergens voor gebruiken die de juiste is.quote:
hip hop, r&b, islam, stuk voor stuk dingen die niets met de Nederlandse cultuur te maken hebben. De islam staat mijlenver van de Nederlandse cultuur af in haar normen en waarden. Je ziet ook dat de hoog opgeleide "moslims" totaal niet te vergeiljken zijn met de dagelijkse moskeegangers, deze mensen zijn geintegreerd in de nederlandse samenleving en hebben de nederlandse normen en waarden grotendeels overgenomen. Wat vogelaar nu doet is de islam erbij betrekken terwijl die hier in nederland niets te zoeken heeft. Nederland begint meer en meer richting Atheïsme te gaan, kerken lopen hard leeg. Nu opeens stellen dat een religie hier een permanent onderdeel word van de nederlandse cultuur is zoiets als de klok 50 jaar terug draaien. Ze stimuleert de islam en dat neem ik haar kwalijk, dat zou ze juist niet moeten doen.quote:Op zondag 15 juli 2007 13:44 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee hoor, het gaat over het benoemen van je cultuur. Hiphop en r & b hoort ook zo'n beetje bij onze cutluur, de islam straks ook. Wat is het probleem? Je hoeft er toch verder niks mee?
Stukje PvdA-bashing waar ik niet veel mee kan. Het gaat niet om de PvdA. Of de islamitische religie en cultuur nou zoveel conservatiever is dan het gereformeerde geloof, vraag ik me af. Daar zijn we gewoon meer aan gewend.quote:Die fout is dat de PVDA jarenlang alleen de leuke kanten van de islam in Nederland heeft willen zien en de rest liever onder het tapijt schoof. Een religie en cultuur die zoveel conservatiever is dan de onze zal niet zonder horten en stoten integreren. Dat werd vooral door de PVDA jarenlang weggehoond.
Het komt ook vanzelf goed. De grondwet is uitermate helder en juist dit kabinet wordt verweten dat ze het achter de voordeur gaan zoeken en dat wordt door dezelfde mensen zo achterlijk gevonden.quote:De islamitische cultuur heeft een aantal aspecten waar we in Nederland niet zo van gediend zijn maar die sommigen vn hen hier toch wensen uit te voeren. En toch is daar jarenlang niet echt heel veel tegen ondernomen. Eerder met het idee dat het "vanzelf wel goed zou komen".
Klopt toch. Ik heb alle vertrouwen in onze rechtsstaat. Dat fanatisme en dogma's tot uitwassen leiden, dat is bekend.quote:Iedere religie kan in Nederland thuishoren mits deze ondergeschikt is aan de individuele vrijheden van iedereen in Nederland. Het moet niet zo zijn dat mensen elkaar via religie onder druk kunnen zetten en elkaar dingen kunnen verbieden of dreigen terwijl deze wettelijk gewoon zijn toegestaan. En al helemaal niet onder de vlag van "dat is nou eenmaal niet onze cultuur". Je ziet nog steeds gebeuren dat bepaalde groepen de vrijheid van elkaar en anderen
Welke echte veranderingen heeft de Islam dan op jou als persoon? Heb jij bepaalde Islamitische visies overgenomen? Of zie je veel Nederlanders die Islamitische denkpatronen hebben overgenomen? Welke culturele, juridische of economische impact heeft de Islam bewerkstelligd die een dusdanige invloed heeft op de Nederlandse samenleving en niet-Islamitische Nederlanders in het algemeen?quote:Op zondag 15 juli 2007 13:51 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja, en ook op ons. Als er 1 ding is waar de laatste jaren veel over geluld wordt
De moslims in NL behoren dus onderdeel te worden van een Joods-Christelijk-Islamitische cultuur i.p.v. een seperate Islamitische cultuur in NL. En wat vindt de moslim daar zelf van?quote:Op zondag 15 juli 2007 13:50 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
De Islam heeft alleen invloed op mensen die de Islam aanhangen. De Joods-Christelijke cultuur heeft echter wel invloed op mensen die de Islam aanhangen.
De huidige invloed van de Islam is dus vrij gering op de Nederlandse cultuur en past daarom, op dit moment, zeker nog niet in de clasificatie Joods-Christelijke cultuur.
quote:Op zondag 15 juli 2007 13:55 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Welke echte veranderingen heeft de Islam dan op jou als persoon? Heb jij bepaalde Islamitische visies overgenomen? Of zie je veel Nederlanders die Islamitische denkpatronen hebben overgenomen? Welke culturele, juridische of economische impact heeft de Islam bewerkstelligd die een dusdanige invloed heeft op de Nederlandse samenleving en niet-Islamitische Nederlanders in het algemeen?
Blijkbaar vind je het bedreigend als het atheisme een relgie genoemd wordt. Mij best. Atheisme is een stroming, een dogma, laat geen ruimte - althans niet de strikte leer. Klopt dat allemaal niet.quote:Op zondag 15 juli 2007 13:53 schreef Arcee het volgende:
[..]
De definitie ergens voor gebruiken die de juiste is.
Ik zeg niet dat het moet. Ik zeg dat de impact van de ene cultuur (Islamitische) op de andere (Joods-Christelijke) vrijwel nihil is.quote:Op zondag 15 juli 2007 13:57 schreef fokje het volgende:
[..]
De moslims in NL behoren dus onderdeel te worden van een Joods-Christelijk-Islamitische cultuur i.p.v. een seperate Islamitische cultuur in NL. En wat vindt de moslim daar zelf van?
Wat is het verschil dan?quote:Op zondag 15 juli 2007 13:50 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik vind dat er verschillen zijn tussen muziekstromingen en een religie. Een religie gaat meestal wel wat verder dan triviale zaken als muzieksmaak en de impact daarvan.
Daar valt helemaal niks te weerleggen, want er wordt alleen (al dan niet terecht) iets geconstateerd, en niet beweerd. Maar goed.quote:Op zondag 15 juli 2007 13:49 schreef Sora het volgende:
[..]
SCH, reageer hier voor de grap is op:
[..]
ben benieuwd hoe je dit gaat weerleggen![]()
Maar dat is dan ook niet wat Vogelaar aan de orde stelt.quote:Op zondag 15 juli 2007 13:59 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het moet. Ik zeg dat de impact van de ene cultuur (Islamitische) op de andere (Joods-Christelijke) vrijwel nihil is.
Bedreigend? Atheïsme laat geen ruimte? Wat maak je er weer je eigen verhaal van, SCH.quote:Op zondag 15 juli 2007 13:58 schreef SCH het volgende:
Blijkbaar vind je het bedreigend als het atheisme een relgie genoemd wordt. Mij best. Atheisme is een stroming, een dogma, laat geen ruimte - althans niet de strikte leer. Klopt dat allemaal niet.
het was een voortborduursel in relatie met de uitspraken van Vogelaar, ik had jou eigenlijk niet moeten quotenquote:Op zondag 15 juli 2007 13:59 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het moet. Ik zeg dat de impact van de ene cultuur (Islamitische) op de andere (Joods-Christelijke) vrijwel nihil is.
Wat jij wil.quote:Op zondag 15 juli 2007 14:01 schreef Arcee het volgende:
[..]
Bedreigend? Atheïsme laat geen ruimte? Wat maak je er weer je eigen verhaal van, SCH.
Waarom is de toevoeging dan legitiem? Moet de toevoeging "Agnostisch" dan ook maar? Een Joods-Christelijk-Islamitisch-Agnostische cultuur?quote:Op zondag 15 juli 2007 14:00 schreef SCH het volgende:
[..]
Maar dat is dan ook niet wat Vogelaar aan de orde stelt.
Waar zijn (grote) conflicten ontstaan omdat groepen het oneens zijn/waren over de muzieksmaak van elkaar?quote:
Ze doet voorkomen alsof tradities alleen uit religies voortkomen. Dan doe je wat mij betreft onrecht aan de 40% niet-gelovigen.quote:Op zondag 15 juli 2007 13:31 schreef SCH het volgende:
Ik schrik enorm van de pavlovreactie op dit prima interview waar in mijn ogen geen woord verkeerd in staat.
Ben ik het niet mee eens. "links" (en de rest van de politiek correcte club) heeft consequent iedereen die problemen over integratie aan de kaak stelde zwart gemaakt en verketterd, met de PVDA en GL voorop. Paar mooie voorbeelden van hoe de islam te werk gaat in nederland zie je op de islamitische scholen:quote:Op zondag 15 juli 2007 13:55 schreef SCH het volgende:
Stukje PvdA-bashing waar ik niet veel mee kan. Het gaat niet om de PvdA. Of de islamitische religie en cultuur nou zoveel conservatiever is dan het gereformeerde geloof, vraag ik me af. Daar zijn we gewoon meer aan gewend.
het komt vanzelf goed, dus lekker achterover zitten en toekijken hoe er een aantal paralelle samenlevingen ontstaan die elkaar niet kunnen luchten? Ga voor de grap 'ns in Amsterdam kijken. Centrum, Jordaan, Oud Zuid: Autochtone wijk. Ga je in Amsterdam oost onder de spporbrug door dan waan je je opeens in het buitenland, je gaat daar echt een onzichtbare grens over. Huizen zien er een stuk minder uit en het is er veel rommeliger, je ziet overigens zo goed als geen autochtonen meer (al ben ik er dan toevallig een die daar rondloopt, de mensen zijn er trouwens erg vriendelijk, voornamelijk veel turken/chinezen)quote:Het komt ook vanzelf goed. De grondwet is uitermate helder en juist dit kabinet wordt verweten dat ze het achter de voordeur gaan zoeken en dat wordt door dezelfde mensen zo achterlijk gevonden.![]()
Hier verschillen we dus echt van mening, de fanatieke moslims zullen namelijk zeker niet gematigder worden en zij zullen degene zijn waarbij immigranten zich het meeste thuis voelen en daarmee verneuk je de integratie van nieuwkomers ook gelijk.quote:Klopt toch. Ik heb alle vertrouwen in onze rechtsstaat. Dat fanatisme en dogma's tot uitwassen leiden, dat is bekend.
Ik zie de positie van de islam als hetzelfde als die van het roomskathholicisme in Nederland - dat is anderhalve eeuw terug ook ongeveer zo begonnen. Het zal nog een paar decennia duren en dan is wat Vogelaar zegt, helemaal niet meer vreemd.
Turkije is niet een al te best voorbeeld: de grote steden zijn wel anders dan Amsterdam of Rotje-Knor maar toch behoorlijk westers. Het platteland is erger dan staphorst.quote:Op zondag 15 juli 2007 14:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Daar valt helemaal niks te weerleggen, want er wordt alleen (al dan niet terecht) iets geconstateerd, en niet beweerd. Maar goed.
'De islamitische cultuur heeft een aantal aspecten waar we in Nederland niet zo van gediend zijn maar die sommigen vn hen hier toch wensen uit te voeren. En toch is daar jarenlang niet echt heel veel tegen ondernomen. Eerder met het idee dat het "vanzelf wel goed zou komen".'
Dat is dus zonde, maar geeft tegelijk al aan dat het deels onze eigen schuld is.
"Iedere religie kan in Nederland thuishoren mits deze ondergeschikt is aan de individuele vrijheden van iedereen in Nederland."
Dat is ook met de Islam wel degelijk mogelijk, kijk bijvoorbeeld maar eens naar Turkije. Hét grondbeginsel van de Turkse staat is dat religie ondergeschikt aan de wet is, welke o.a. 'individuele vrijheid' op het gebied van geloof toestaat.
Zo heb ik het niet gelezen. Ze is zelf juist een enorm a-religieus mens. Ze plaatst het gewoon in perspectief. Het is vrij gebruikelijk om te zeggen dat Nederland een christelijke traditie kent, en ze heeft het eigenlijk ook vooral over cultuur. Ik denk dat juist zij niet degene is die religie als maatstaf der dingen neemt. Je krijgt dat een beetje als dingen er zo uitgelicht worden.quote:Op zondag 15 juli 2007 14:04 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ze doet voorkomen alsof tradities alleen uit religies voortkomen. Dan doe je wat mij betreft onrecht aan de 40% niet-gelovigen.
En 3/4 leeft in de grote steden als ankara/istanbul? nee ook allerlei kleine stadjes e.d. Turkije is imo een slecht voorbeeld omdat ten eerste het leger herhaardelijk nodig is geweest om te zorgen dat de islam het bestuur niet overnam en de mensen in de grote steden als istanbul / Ankara totaal niet te vergelijken zijn met de mensen van het platteland. Steden zijn behoorlijk westers, mensen zijn er gematigd moslim/atheist (zeg maar ideaalbeeld wat we hier ook naar zouden moeten streven) den de mensen op het platteland zijn zoals bijv burakius, je krijgt de ene drogreden na de andere om je oren. voorbeeld van de islam zoals we het niet in nederland willen.quote:Op zondag 15 juli 2007 14:16 schreef Igen het volgende:
En waarom maakt dat van Turkije een slecht voorbeeld? Overigens leeft in Turkije slechts een kwart van de mensen op het platteland.
De PVDA is de laatste 40 jaar samen met het CDA de machtigste en invloedrijkste kliek mensen van Nederland geweest. Daarmee krijgen ze dus ook de verantwoordelijkheid. En op dit punt zijn ze jarenlang zeer nalatig geweest.quote:Op zondag 15 juli 2007 13:55 schreef SCH het volgende:
[..]
Stukje PvdA-bashing waar ik niet veel mee kan. Het gaat niet om de PvdA. Of de islamitische religie en cultuur nou zoveel conservatiever is dan het gereformeerde geloof, vraag ik me af. Daar zijn we gewoon meer aan gewend.
Vreemd is het nu al niet echt meer. Maar nog altijd leven veel moslims in Nederland een beetje in hun eigen wereldje. Nog steeds zijn er moslims die voor elkaar en voor buitenstaanders menen te moeten bepalen wat wel en niet mag en daar ook naar handelen.quote:Ik zie de positie van de islam als hetzelfde als die van het roomskathholicisme in Nederland - dat is anderhalve eeuw terug ook ongeveer zo begonnen. Het zal nog een paar decennia duren en dan is wat Vogelaar zegt, helemaal niet meer vreemd.
wikiquote:quote:Op zondag 15 juli 2007 14:00 schreef Igen het volgende:
Dat is ook met de Islam wel degelijk mogelijk, kijk bijvoorbeeld maar eens naar Turkije. Hét grondbeginsel van de Turkse staat is dat religie ondergeschikt aan de wet is, welke o.a. 'individuele vrijheid' op het gebied van geloof toestaat.
Ik blijf me verbazen over Turkije. Zij hebben daar natuurlijk veel meer ervaring met moslimextremisme dan wij in Nederland. In Turkije sturen ze Islamitische stromingen met lichte dwang een goede richting op, terwijl vrijwel iedereen moslim is.quote:Volgens de heersende doctrine van het kemalisme is de staat seculier. De staat heeft een ministerie voor godsdienstzaken, de Diyanet, die de moskeeën controleert en alle imams opleidt.
Die grote steden laten dan toch zien, dat de Islam en een westerse maatschappij (zoals de Nederlandse) elkaar niet per definitie uitsluiten? Dat de situatie niet in heel Turkije zo is, doet daar niet echt iets aan af, vind ik, net als dat Staphorst en Urk ook geen bewijs zijn dat het Christendom en de westerse normen en waarden niet samengaan.quote:Op zondag 15 juli 2007 14:26 schreef Sora het volgende:
[..]
En 3/4 leeft in de grote steden als ankara/istanbul? nee ook allerlei kleine stadjes e.d. Turkije is imo een slecht voorbeeld omdat ten eerste het leger herhaardelijk nodig is geweest om te zorgen dat de islam het bestuur niet overnam en de mensen in de grote steden als istanbul / Ankara totaal niet te vergelijken zijn met de mensen van het platteland. Steden zijn behoorlijk westers, mensen zijn er gematigd moslim/atheist (zeg maar ideaalbeeld wat we hier ook naar zouden moeten streven) den de mensen op het platteland zijn zoals bijv burakius, je krijgt de ene drogreden na de andere om je oren. voorbeeld van de islam zoals we het niet in nederland willen.
Als edit wou ik dat net aan mijn bovenstaande post toevoegen: hoe zou je in Nederland de juiste soort Islam kunnen promoten?quote:Op zondag 15 juli 2007 14:34 schreef Gabry het volgende:
[..]
wikiquote:
[..]
Ik blijf me verbazen over Turkije. Zij hebben daar natuurlijk veel meer ervaring met moslimextremisme dan wij in Nederland. In Turkije sturen ze Islamitische stromingen met lichte dwang een goede richting op, terwijl vrijwel iedereen moslim is.
Volgens mij zitten jij en Ella Vogelaar helemaal op dezelfde lijn, samen met SCHquote:Op zondag 15 juli 2007 14:28 schreef Hexagon het volgende:
Vogelaar zou imo moeten streven naar de islam als geloof waar mensen als individu voor kunnen kiezen maar dat niet als middel te kunnen gebruiken om anderen hun leven te beheersen. Dan kan de islam hier prima aanwezig zijn.
Ik sluit me er ook graag bij aan. Als mensen andere mensen niet beheersen of lastig vallen en elkaar met rust laten krijgen we een mooie samenleving.quote:Op zondag 15 juli 2007 14:48 schreef SCH het volgende:
Volgens mij zitten jij en Ella Vogelaar helemaal op dezelfde lijn, samen met SCH
Dat is toch niet enkel inherent aan de islam ? Ik snap de fuzz rond het interview ook niet zo, Vogelaar zegt enkel dat de islam een blijvertje is en dat het uiteindelijk net als de joods-christelijke traditie onderdeel zal gaan uitmaken van onze cultuur. Het is nogal wereldvreemd om dat te gaan ontkennen of bekritiseren met 1 miljoen moslims in ons land. Ze maakt zich sterk voor een goed integratie met behoud van eigen traditie, net zoals dat bij christen, joden of welke groep dan ook het geval is. Ik denk dat veel mensen gewoon willen lezen wat er niet staat om een vooroordeel bevestigd te krijgen.quote:Op zondag 15 juli 2007 14:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nog steeds zijn er moslims die voor elkaar en voor buitenstaanders menen te moeten bepalen wat wel en niet mag en daar ook naar handelen.
Inderdaad.quote:Op zondag 15 juli 2007 14:32 schreef PJORourke het volgende:
Je kunt ook geen fatsoenlijk beoordelingsvermogen verwachten van iemand die bij de CPN zat.
Ook zo'n zelfingenomen narcist ja.quote:
Zal ik naar toe gaan. De uitspraak van Vogelaar vind ik verdacht teleologisch en bovenal abject. Het is een schop in de richting van onze tradities en eigen identiteit van ons vaderland.quote:Op zondag 15 juli 2007 14:52 schreef SCH het volgende:
Ik zie niet in wat Vogelaar anders had moeten zeggen maar daar is een ander topic over.
We kennen toch al apartheid op tal van andere vlakken ? Al vind ik de term wat te zwaar gezocht. Het suggereert dat het uit overheidswege opgelegd zou zijn.quote:Op zondag 15 juli 2007 15:11 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Op macro-niveau wordt helaas de islam ook deel van de cultuur, op micro-niveau niet. Wat hebben we dan? Juist, apartheid!
Iets als gemeenschappelijke cultuur aanmerken is alleen zinvol als de deelnemers dan ook elkaars gebruiken overnemen.quote:Op zondag 15 juli 2007 15:18 schreef gelly het volgende:
[..]
We kennen toch al apartheid op tal van andere vlakken ? Al vind ik de term wat te zwaar gezocht. Het suggereert dat het uit overheidswege opgelegd zou zijn.
Specificeer dat eens als je wil.quote:Op zondag 15 juli 2007 15:20 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Iets als gemeenschappelijke cultuur aanmerken is alleen zinvol als de deelnemers dan ook elkaars gebruiken overnemen.
Als ik door Vogelaar onder de noemer van J/C/I wordt gezet, dan zal ik ook iets van J/C/I moeten hebben, anders blaat ze maar wat in de ruimte. Ik zei gisteren al dat zij zich louter beperkt tot religieuze invloeden. Dat vind ik al veel te beperkt.quote:
Ik denk dat je sowieso al ongemerkt bent beïnvloed. Alleen al het feit dat er discussie over gevoerd wordt geeft al aan dat het onderdeel is geworden van onze samenleving. Het hoeft ook niet persé iets te zijn waar jij persoonlijk voordeel bij hebt, de zondagsrust is bijvoorbeeld ook zo iets. Ik denk echter niet dat de winkels ook op vrijdag dicht gaan. Zoals SCH ook al zei, smartlappen zijn onder een deel van de bevolking ook populair terwijl ik er niks mee heb. Neemt niet weg dat het wel onderdeel van onze cultuur is.quote:Op zondag 15 juli 2007 15:23 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Als ik door Vogelaar onder de noemer van J/C/I wordt gezet, dan zal ik ook iets van J/C/I moeten hebben, anders blaat ze maar wat in de ruimte. Ik zei gisteren al dat zij zich louter beperkt tot religieuze invloeden. Dat vind ik al veel te beperkt.
Als je puur naar cijfers kijkt wel, maar individueel zal het aandeel van een andere cultuur laag zijn.quote:Op zondag 15 juli 2007 15:28 schreef gelly het volgende:
[..]
Ik denk dat je sowieso al ongemerkt bent beïnvloed. Alleen al het feit dat er discussie over gevoerd wordt geeft al aan dat het onderdeel is geworden van onze samenleving. Het hoeft ook niet persé iets te zijn waar jij persoonlijk voordeel bij hebt, de zondagsrust is bijvoorbeeld ook zo iets. Zoals SCH ook al zei, smartlappen zijn onder een deel van de bevolking ook populair terwijl ik er niks mee heb. Neemt niet weg dat het wel onderdeel van onze cultuur is.
Zoals ik al zei, waarom zou jij daar iets aan moeten hebben ? Als mensen zich daar echter aan willen conformeren, waarom zou dat niet kunnen of mogen ?quote:Op zondag 15 juli 2007 15:30 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Als je puur naar cijfers kijkt wel, maar individueel zal het aandeel van een andere cultuur laag zijn.
Wat zou ik aan typische islamitische waarden en normen hebben?
Die was geen lid, toch?quote:
Zeg ik dat dan?quote:Op zondag 15 juli 2007 15:31 schreef gelly het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, waarom zou jij daar iets aan moeten hebben ? Als mensen zich daar echter aan willen conformeren, waarom zou dat niet kunnen of mogen ?
Dat is denk ik vooral wat mensen willen lezen.quote:Op zondag 15 juli 2007 15:38 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Vogelaar is echter niet specifiek, waardoor de indruk ontstaat alsof we daar met z'n allen aan mee moeten werken om haar wens uit te laten komen.
Wat je onder de Nederlandse bevolking hebt gezien en wat heeft geleid tot de ontzuiling is toegenomen welvaart. Mensen hebben wel leukere dingen te doen dan naar de kerk te gaan als er genoeg geld in de portemonnee zit. Onder niet-westerse allochtonen stijgt het opleidingspeil ook al jaren en steeds meer 2e/3e generatie jongeren "ontkerkelijken" en is geloof ook al op de achtergrond gekomen en meer traditie dan overtuiging geworden.quote:Op zondag 15 juli 2007 15:42 schreef ethiraseth het volgende:
Enige manier waarop de islam binnen nederland had kunnen passen was als het hier in de jaren 1910-1920 was gekomen. Nederland was toen net klaar met verzuilen en dan had de islam hier prima een eigen zuil kunnen stichten. Nu past het niet meer binnen Nederland, zeker niet aangezien ze hun eigen jeugd totaal niet onder controle kunnen houden.![]()
Vooral dat woordje "helpen".quote:Ik wil helpen dat ze zich hier thuis voelen, islam en moslims moeten zich hier kunnen wortelen
Met name nog eens dat woordje "moeten". Van wie moet dat? Willen wij vrouwenonderdrukking, is dat wat Vogelaar bedoelt? Dus dat moet geworteld worden in de cultuur?quote:Op zondag 15 juli 2007 16:06 schreef Ringo het volgende:
[..]
Vooral dat woordje "helpen".
Ella Vogelaar gaat de moslims helpen.
Alsof het over een groep zwakzinnigen gaat, die per ongeluk in het land van de Grote Boze Kaaskop is beland.
Die patroon-cliënt mentaliteit van de PvdA komt me zo goed de strot uit.
Je weet best wel dat ze dat niet bedoelt..quote:Op zondag 15 juli 2007 16:09 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Met name nog eens dat woordje "moeten". Van wie moet dat? Willen wij vrouwenonderdrukking, is dat wat Vogelaar bedoelt? Dus dat moet geworteld worden in de cultuur?
Wat bedoelt zij dan? Ze zegt dat de islam zich moet wortelen. Waarom moet dat?quote:Op zondag 15 juli 2007 16:10 schreef gelly het volgende:
[..]
Je weet best wel dat ze dat niet bedoelt..
Dat is wel wat ze bedoelt. Ze heeft het zelfs over subsidies.quote:Op zondag 15 juli 2007 16:10 schreef gelly het volgende:
[..]
Je weet best wel dat ze dat niet bedoelt..
Wat ze precies bedoelt, weet ik niet; interesseert me niet eens. Ik snap wel haar uitgangspunt -- namelijk dat niet-moslims verantwoordelijk zijn voor het zich-kunnen-wortelen van de islam.quote:Op zondag 15 juli 2007 16:09 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Met name nog eens dat woordje "moeten". Van wie moet dat? Willen wij vrouwenonderdrukking, is dat wat Vogelaar bedoelt? Dus dat moet geworteld worden in de cultuur?
Misschien is helpen alleen al voldoende in de zin van niet tegenwerken zoals de afgelopen jaren is gebeurd, op ieder slakje zout leggen en doen alsof de islam een monster is - dat is al heel wat. Gewoon helpen in de zin van er normaal mee omgaan. Ik denk dat je er teveel achter zoekt. Ik vind het al weer heel wat als moslims als normale mensen worden behandeld, dat is goed voor ons en voor moslims, en zal de radicalisering ook ontmoedigen.quote:Op zondag 15 juli 2007 16:16 schreef Ringo het volgende:
[..]
Wat ze precies bedoelt, weet ik niet; interesseert me niet eens. Ik snap wel haar uitgangspunt -- namelijk dat niet-moslims verantwoordelijk zijn voor het zich-kunnen-wortelen van de islam.
Neem de ander elke plicht uit handen, en laat zien wat voor een goed mens jij wel niet bent. Dan volgt de ander vanzelf.
Dat idee.
Het zal ook best wel meevallen. wat betreft de inhoudelijke kant. Maar ik vind haar formulering buitengewoon onverstandig. Het is niet heel duidelijk wat ze nou eigenlijk bedoeld en daar speelt ze juist Wilderianen mee in de kaart.quote:Op zondag 15 juli 2007 14:48 schreef SCH het volgende:
[..]
Volgens mij zitten jij en Ella Vogelaar helemaal op dezelfde lijn, samen met SCH
Dus je hebt een hekel aan de Marokkaanse cultuur, maar ziet in hun beleid tegen kerken wel een voorbeeld voor de Nederlandse politiek?quote:Op zondag 15 juli 2007 16:21 schreef BaajGuardian het volgende:
Ik ben ook tegen de nieuwbouw van moskeeen, moet je in marokko proberen een kerk te bouwen
Nee ik heb geen hekel aan de marokkaanse cultuur, maar ik houd van de nederlandse cultuur.quote:Op zondag 15 juli 2007 17:11 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Dus je hebt een hekel aan de Marokkaanse cultuur, maar ziet in hun beleid tegen kerken wel een voorbeeld voor de Nederlandse politiek?
Ik moet zeggen dat ik het hoogst amusant vindt dat een homo de islam staat te verdedigenquote:Op zondag 15 juli 2007 13:44 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is inderdaad hilarisch. Zou SCH ook subsidies voor homofobie wensen omdat er genoeg mensen homofoob zijn waardoor het cultureel te noemen is (zo redeneert hij namelijk)quote:Op zondag 15 juli 2007 17:51 schreef Formule-geen het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik het hoogst amusant vindt dat een homo de islam staat te verdedigen![]()
Heb je één woord van het hele interview gelezen?quote:Op zondag 15 juli 2007 17:25 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Nee ik heb geen hekel aan de marokkaanse cultuur, maar ik houd van de nederlandse cultuur.
Of wat er ooit van was. En zou dat graag hersteld willen zien en geen nederland moslimland.
quote:Ik denk niet in termen van opkomen voor de moslims, maar in termen van feiten onder ogen zien. De islam is één van de grote godsdienstige stromingen in Nederland, moslims zullen hier niet meer weggaan. Er zullen eerder meer moslims bijkomen.
Jouw opvattingen werken compleet averechts. Ten eerste blijf jij je zo dag in dag uit scheel ergeren aan andere Nederlanders die hier toch niet meer weggaan, en bovendien werkt jouw houding de integratie tegen.quote:De rapporten van het Sociaal Cultureel Planbureau melden een steeds groter wordende kloof, er zijn steeds minder contacten tussen de bevolkingsgroepen. Mensen leven langs elkaar heen. De vraag is vervolgens: hoe pak je dit aan? De ervaring leert dat als je grote debatten organiseert je eerder polariseert dan bindt.
Tegengewerkt? Eerder uitgedaagd. De laatste jaren ís er tenminste een publiek debat geweest, of in elk geval herrie van alle kanten. Ik zie dat als een bevrijding, mensen durven nu tenminste stelling te nemen, hun positie te verdedigen. Ik zie niet in waarom je niet mag ruzieën over de waarden van de samenleving waarin je leeft. Zo lang is de islam nog niet in ons land, om er nu al vanuit te gaan dat alles wel vanzelf reg sal kom.quote:Op zondag 15 juli 2007 16:43 schreef SCH het volgende:
[..]
Misschien is helpen alleen al voldoende in de zin van niet tegenwerken zoals de afgelopen jaren is gebeurd, op ieder slakje zout leggen en doen alsof de islam een monster is - dat is al heel wat. Gewoon helpen in de zin van er normaal mee omgaan. Ik denk dat je er teveel achter zoekt. Ik vind het al weer heel wat als moslims als normale mensen worden behandeld, dat is goed voor ons en voor moslims, en zal de radicalisering ook ontmoedigen.
Niet happen, niet happen...quote:Op zondag 15 juli 2007 18:02 schreef BaajGuardian het volgende:
JA integratie he? WIJ MOETEN NIET IN HUN MOSLIMGEKTE INTEGREREN GODVERDOMME wat zullen we nou krijgen.
HUN moeten die bullshit maar opgeven en de nederlandse cultuur omarmen, en anders donderen ze maar op de grens over.
Vogelaar haalt toch cijfers van het CPB erbij, waaruit blijkt dat al dat geruzie tot meer segregatie heeft geleid - en dus de integratie wel degelijk heeft tegengewerkt.quote:Op zondag 15 juli 2007 18:03 schreef Ringo het volgende:
Tegengewerkt? Eerder uitgedaagd. De laatste jaren ís er tenminste een publiek debat geweest, of in elk geval herrie van alle kanten. Ik zie dat als een bevrijding, mensen durven nu tenminste stelling te nemen, hun positie te verdedigen. Ik zie niet in waarom je niet mag ruzieën over de waarden van de samenleving waarin je leeft.
Dat is inderdaad een belangrijk punt, wat mist in haar betoog. Hoe wil zij bijvoorbeeld ervoor zorgen, dat de Imams een goede opleiding hebben gehad en geen haat zullen prediken?quote:Zo lang is de islam nog niet in ons land, om er nu al vanuit te gaan dat alles wel vanzelf reg sal kom.
Welk nieuwe immigratiebeleid, slinks nederland stemt anders toch op pvda dus dat immigratiebeleid is als het er uberhaupt is in no time afgeschaft zodat we allemaal weer kopjes thee kunnen gaan drinken met de imams.quote:Op zondag 15 juli 2007 18:45 schreef Igen het volgende:
En hoeveel moslims denk jij dat er nog naar Nederland komen met het nieuwe immigratiebeleid van Verdonk?
Beetje jammer dat dit blijft opduiken, ook bij users die onderhand beter zouden moeten weten. Atheïsme definieert alleen iets wat mensen niet zijn, namelijk gelovig. Waar gelovig religieus betekent. Verder zou je zowel atheïsme als religie een mening kunnen noemen, of een overtuiging, maar dat atheïsme en religie gelijk aan elkaar zouden zijn is volstrekte onzin. Atheïsme kent geen heilig boek, geen voorschriften, geen politiek doel, geen liturgie en kerken.quote:Atheïsme is een geloof
Cijfers van het CPB... Ik vraag me af wat voor conclusies je daaruit mag trekken bij zo'n groot onderwerp, op zo'n korte termijn.quote:Op zondag 15 juli 2007 18:18 schreef Igen het volgende:
Vogelaar haalt toch cijfers van het CPB erbij, waaruit blijkt dat al dat geruzie tot meer segregatie heeft geleid - en dus de integratie wel degelijk heeft tegengewerkt.
Dat heeft toch weinig met meningsverschillen te maken? En waarom zou het hogere opleidingsniveau van de tweede generatie allochtonen ervoor zorgen dat ze minder met autochtone Nederlanders omgaan?quote:De rapporten van het Sociaal Cultureel Planbureau melden een steeds groter wordende kloof, er zijn steeds minder contacten tussen de bevolkingsgroepen.
Omdat die generatie in staat is binnen de eigen kring kennisnetwerken op te zetten.quote:Op zondag 15 juli 2007 19:06 schreef Igen het volgende:
Oeps, niet het CPB:
[..]
Dat heeft toch weinig met meningsverschillen te maken? En waarom zou het hogere opleidingsniveau van de tweede generatie allochtonen ervoor zorgen dat ze minder met autochtone Nederlanders omgaan?
Gelovigen worden altijd een beetje onzeker van Atheïsten. Dus proberen ze ze omlaag (naar hun eigen niveau) te halen door Atheïsme een geloof te noemen.quote:Op zondag 15 juli 2007 18:55 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Beetje jammer dat dit blijft opduiken, ook bij users die onderhand beter zouden moeten weten. Atheïsme definieert alleen iets wat mensen niet zijn, namelijk gelovig. Waar gelovig religieus betekent. Verder zou je zowel atheïsme als religie een mening kunnen noemen, of een overtuiging, maar dat atheïsme en religie gelijk aan elkaar zouden zijn is volstrekte onzin. Atheïsme kent geen heilig boek, geen voorschriften, geen politiek doel, geen liturgie en kerken.
Blijft opmerkelijk hoe graag men tegen beter weten in atheisme als geloof wil bestempelen.
Ga je er nou allemaal vaag onderzoek bij halen? Je lijkt wel een middelmatig politicus.quote:Op zondag 15 juli 2007 19:13 schreef Igen het volgende:
Aaaah, op die fiets. En daarom presteert de derde generatie (volgens Duits onderzoek) slechter dan de tweede.
Doe dat. Ik ga eens lekker masturberen.quote:Okee. Straks ga ik nog even iets zoeken over het Ruhrgebied, die hadden zo tussen 1880 en 1960 het probleem van de Polen die niet wilden integreren en hun eigen winkels, kranten en dergelijke hadden. Dat is inmiddels goed gekomen; ik ben benieuwd hoe en waarom.
Wat er in ieder geval gebeurt is een zekere flexibele betekenis toekennen aan het woordje "geloof". Het woord "geloof" als een soort bruggetje om atheisme en religie aan elkaar gelijk te stellen. Atheisme lijkt op geen enkele wijze op een religie, maar beiden zijn wel in feite een mening. Neem een woord waarmee je zowel een mening kan aanduiden als een religie, et voila, het bruggetje is erquote:Op zondag 15 juli 2007 19:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gelovigen worden altijd een beetje onzeker van Atheïsten. Dus proberen ze ze omlaag (naar hun eigen niveau) te halen door Atheïsme een geloof te noemen.
Nee, dat was een totaal irrelevante opmerking van mij.quote:Op zondag 15 juli 2007 19:17 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ga je er nou allemaal vaag onderzoek bij halen? Je lijkt wel een middelmatig politicus.
Nou, ik heb het hoor! De Poolse immigranten werden vaak gediscrimineerd e.d. waardoor een deel na WO1 zijn kans schoon zag en naar Frankrijk of naar het nieuwe land Polen verhuisden. In de Tweede Wereldoorlog werden de Polen ook stelselmatig onderdrukt, waardoor de overgebleven Polen (toch nog zo'n 25% van de bevolking) uiteindelijk compleet geassimileerd is.quote:Op zondag 15 juli 2007 19:13 schreef Igen het volgende:
Straks ga ik nog even iets zoeken over het Ruhrgebied, die hadden zo tussen 1880 en 1960 het probleem van de Polen die niet wilden integreren en hun eigen winkels, kranten en dergelijke hadden. Dat is inmiddels goed gekomen; ik ben benieuwd hoe en waarom.
Wat heeft het een met het andere te maken?quote:Op zondag 15 juli 2007 19:36 schreef Igen het volgende:
Nou, ik heb het hoor! De Poolse immigranten werden vaak gediscrimineerd e.d. waardoor een deel na WO1 zijn kans schoon zag en naar Frankrijk of naar het nieuwe land Polen verhuisden. In de Tweede Wereldoorlog werden de Polen ook stelselmatig onderdrukt, waardoor de overgebleven Polen (toch nog zo'n 25% van de bevolking) uiteindelijk compleet geassimileerd is.
Daadwerkelijk kun je ze tegenwoordig alleen nog maar aan hun naam herkennen, maar of de praktijken uit de Tweede Wereldoorlog nou ons voorbeeld moeten zijn?
En? Je kan met honderd van dit soort voorbeelden aankomen, overal ter wereld, en het patroon zal altijd min of meer hetzelfde zijn. Ik begrijp niet waar je heen wilt.quote:Op zondag 15 juli 2007 20:35 schreef Igen het volgende:
Welnu, in beide gevallen gaat het om een grote groep allochtonen, die een andere godsdienst dan de autochtonen hebben, die daarom door de autochtonen niet geaccepteerd worden, die moeite hebben met integreren, en daarom hun eigen netwerk van winkels, kranten, dokters en advocaten opzetten en samenklonteren in achterstandswijken. Ja, de overeenkomsten zijn verbluffend.
De ene groep is inmiddels volkomen geïntegreerdgeassimileerd, maar daar kun je dus helaas geen lering uit trekken.
Dat is een feit. Althans, wel hier waar ik nu zit.quote:Op zondag 15 juli 2007 19:06 schreef Godslasteraar het volgende:
Overigens, is het niet andersom? Wat heeft de islam nou te bieden aan ons? Ik kan werkelijjk niets verzinnen. Andersom is het een heel ander verhaal. Onze cultuur, die van het vrije en moderne westen, is aan een onstuitbare opmars bezig, ook of met name in landen met een islamitische cultuur.
Onze cultuur wordt deel van de islam!
Dacht het niet, want het begrip is er niet van hun kant, dat kun je wel zien aan het ontbreken van opvoeding bij de koters van moslims die uitgroeien tot echte straatgangsters.quote:Op zondag 15 juli 2007 20:49 schreef Taurus het volgende:
Is dit niet gewoon 'n kwestie van miscommunicatie? Natuurlijk wordt de islam deel van onze cultuur, ook die van de mensen die hier roepen 'niet mijn cultuur'. Jouw cultuur is de Nederlandse cultuur, en daar valt tegenwoordig ook Islam onder.
Alleen klinkt het wat radicaal, of zullen sommigen het opvatten als letterlijke overnamen van enkele islamitische gebruiken of rituelenIk ben het er volledig mee eens dat integratie een wederzijds proces zou moeten zijn, immigranten moeten niet slechts voorbereid worden op de regels, normen en waarden die in dit land gelden, 'wij' als autochtonen (
) moeten ook voorbereid worden op de komst van buitenlanders, de thuiscultuur valt er vaak moeilijk uit te rammen hebben we gemerkt. Clicheetje er tegenaan gooien: begrip is het sleutelwoord. Zo kunnen wij naast elkaar ende met elkander samen leven.
Het begrip is er in dat geval ook niet van onze kant, althans, het begrip voor het dragen van een hoofddoek is bij mij alleen al altijd vrij minimaal geweest. Het direct roepen: "uitzetten" vind ik daar al 'n mooi voorbeeld van, kortzichtig en geen begrip. Het zijn logische botsingen als gevolg van het samensmelten en moeten samenleven van twee culturen.quote:Op zondag 15 juli 2007 20:56 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Dacht het niet, want het begrip is er niet van hun kant, dat kun je wel zien aan het ontbreken van opvoeding bij de koters van moslims die uitgroeien tot echte straatgangsters.
Ik zeg, uitzetten.. ga maar in een tipi wonen.
Nederland is van de nederlanders, klaar punt opgelost.
En als mensen dat rascistisch vinden heb ik daar ook nog een weerwoord op: Is palestina rascistisch als het autonoom wilt blijven tenopzichte van israel?
Ah, mooi.. niet rascistisch dus.
Men past zich maar mooi aan nederlander te worden, met nederlandse waarden, normen en sociale omgang, en zoniet dan is de grens er.
Waar ik heen wil, is dat er makkelijk 100 jaar overheen kunnen gaan voordat een bepaalde groep allochtonen zover geïntegreerd is dat ze niet meer opvallen in vergelijking met de autochtonen. Mensen die zich dus druk erover maken dat in hun buurt / hun stad / Nederland zo veel allochtonen wonen, kunnen zich dus beter bij dit feit neerleggen, omdat anders de kans groot is dat ze zich er nog steeds groen en geel aan ergeren als ze in het bejaardentehuis zitten.quote:Op zondag 15 juli 2007 20:43 schreef Ringo het volgende:
[..]
En? Je kan met honderd van dit soort voorbeelden aankomen, overal ter wereld, en het patroon zal altijd min of meer hetzelfde zijn. Ik begrijp niet waar je heen wilt.
Een wijs man met een heldere kijk op zaken waar vele politici niet eens in hun natte dromen aan kunnen tippen.quote:De blunder van het jaar
Vandaag een week geleden verscheen in Trouw een groot interview met minister Ella Vogelaar (PvdA, Wonen, Wijken en Integratie). Zij had op een seminar in Rome over de islam en integratie het licht gezien: Nederland dient op den duur een land van joods-christelijke-islamitische tradities te worden. En de islam moet integreren in onze cultuur. In brede kring is daar nu de pleuris over uitgebroken.
De VVD en de PVV (Wilders) zijn woedend, evenals de ChristenUnie. De PvdA ziet uiteraard geen kwaad in de woorden van minister Vogelaar en vreemd genoeg ook het christelijke CDA niet. Deze begrijpen kennelijk nog niet dat ze met deze lankmoedige houding hun hoofd al reeds in de strop hebben gestoken. Want Ella Vogelaar vertegenwoordigt een dominante stroming binnen de PvdA die het aloude linkse principe van ’weg met ons’ weer nieuw leven wil inblazen.
Nederland telt nu al reeds ruim 1 miljoen moslims in alle graderingen van orthodoxie. Naar verhouding van ons aantal inwoners zijn wij één van de meeste geïslamiseerde landen van Europa. De islam is nu al reeds de tweede godsdienst in ons land. Maar het grootste probleem is dat moslims van alle immigrantengroepen zich het moeilijkst laten integreren. En ondanks de succesvolle inpassing van vele islamitische medeburgers, is het aantal door moslims veroorzaakte problemen zeer groot. Hun ontwikkelingsniveau is gemiddeld laag en het respect voor andere culturen en religies is gering. En dat zegt zelfs de Algerijnse hoogleraar in de geschiedenis van de islam Mohammed Arkoun.
Taalbeheersing
Bijna een half miljoen Nederlandse moslims beheersen onze taal nauwelijks en willen dat ook niet leren. De criminaliteit is hoog, Nederland heeft leren leven met misstanden die wij vroeger niet kenden zoals discriminatie van vrouwen, mishandeling van echtgenotes en dochters, bloedige eerwraak, virulent antisemitisme en verheerlijking van geweld en terreur. Typisch Nederlandswesterse tradities, zoals sinterklaasoptochten en kerstvieringen, worden in door moslimallochtonen overheerste wijken onmogelijk gemaakt.
Daarbij neemt hun aantal sterk toe. Niet eens zozeer door de komst van nieuwe immigranten, maar vooral door hun grote kindertal. De bevolkingsgroei van Nederland wordt door twee derde daardoor veroorzaakt. Dat geldt trouwens voor de hele wereld. Zo groeide het christelijke deel van de wereldbevolking de laatste vijftig jaar met 47 procent, de boeddhisten met 63 procent, maar de moslims met 235 procent! In Groot-Brittannië steeg de moslimpopulatie de laatste dertig jaar van 82.000 tot 2 miljoen. Dat is een stijging van 2500 procent! De belangrijkste wapens voor een islamitische overheersing zijn dus niet eens hun beruchte terreurorganisaties, maar hun grote vruchtbaarheid.
Het ziet ernaar uit dat inderdaad het Westen, maar vooral ons land, zich al aardig aan het aanpassen is. De overheid vermijdt zoveel mogelijk conflictueuze situaties en grijpt zelden in. Toch is het goed te realiseren dat meer dan 90 procent van alle bloedige conflicten op de wereld door moslims wordt veroorzaakt. En dat is ook niet verwonderlijk, want de islam is niet zo vredig. De islamitische ’bijbel’, de Koran, staat vol met rigoureuze maatregelen en straffen. Zoals onthoofden, stenigen en het afhakken van handen, voeten en benen. En dat vooral bij ’ongelovigen’. Dat zijn dus alle niet-moslims.
Sharia
De islamitische rechtspraak, de sharia, is ook al geen pretje. Steniging, onthoofding en mutilatie worden nog overal toegepast. Vorig jaar was op tv een straf te zien van een 8-jarig Arabisch jongetje dat een brood gestolen had. Zijn rechterarmpje werd voor straf verpletterd met behulp van een zware vrachtauto die er langzaam overheen reed. En deze cultuur wil minister Vogelaar in ons land laten samensmelten met onze aloude westerse tradities. Ze verkondigde daarbij de volgende enormiteit. ’De westerse samenleving is het product van de zogenaamd joods-christelijke cultuur. En dat komt’, zei Ella, ’doordat in de 16e en 17e eeuw veel joodse allochtonen uit Spanje, Portugal en Oost-Europa naar Nederland vluchtten en hier bleven.’ Hun afkomst is vaak nog steeds herkenbaar aan hun naam. Bijvoorbeeld Lopez Cardozo uit Portugal en Polak uit Polen. Ze hebben ons land op ieder gebied enorm verrijkt en integreren naadloos met behoud van hun eigen religie en identiteit. Maar dat is niet wat bedoeld wordt met joods-christelijke cultuur. Die is namelijk bijna 2000 jaar ouder. En die berust op het feit dat het christendom in feite gebaseerd is op de joodse bijbel, de Tenach, met daarin de Thora, de unieke wet met de tien geboden. Die vormen nog steeds het ethisch fundament van onze westerse samenleving.
Minister Ella Vogelaar, die zich vermoedelijk nog nooit in religie heeft verdiept, maakte met haar opmerkingen dan ook de blunder van het jaar. Daarbij vergeet ze de basisprincipes van immigratie totaal. Als een Nederlander bijvoorbeeld naar Australië wil emigreren, dan is hij daar alleen maar welkom als hij de taal spreekt, de wetten kent en werk heeft. En niemand is zo geschift om daar te proberen werk te vinden als hij blijft rondlopen op klompen, gestoken in een Volendammer kostuum en daarbij ook nog weigert Engels te spreken.
Ella Vogelaar heeft een beschamend gebrek aan kennis en historisch besef geëtaleerd. Wellicht kan iemand boven haar bureau de volgende tekst ophangen. Die komt uit de Koran en die gaat over degenen die Allah niet accepteren: „Zij moeten ter dood gebracht worden of gekruisigd. Of dat hun handen en voeten worden afgekapt van weerszijden…” (Sura 5-37). Misschien helpt dat een beetje…
prof. dr. B. Smalhout
Dat er in de bijbel ook idiote dingen staan staat buiten kijf en wordt zeer zelden nog letterlijk opgevolgd. Dat de koran vaak letterlijk wordt opgevolgd staat ook buiten kijf en dát is het probleem.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 08:50 schreef Hexagon het volgende:
Dan was Boris van der Ham op GS beter
Dit vind ik een beetje generaliserend paranoide gezever van hetzelfde nivo als de uitspraken van Vogelaar.
Vooral de inhoud van de Koran erbij haken slaat de plank mis. Dan moet hij voor de grap de bijbel maar eens lezen.
Als deze kerel nou even écht het interview naleest, dan zie je dat Vogelaar dat helemaal niet heeft gezegd. Ze doet slechts een feitelijke voorspelling van hoe het mogelijk zou kunnen gaan. Er zijn nu een miljoen moslims, dat worden er op natuurlijke wijze meer. Haar werd daarom gevraagd of ze zich kon voorstellen dat we ooit, over vele jaren, kunnen spreken over een joods-christelijke-islamitische traditie. Daarop zei ze dat ze zich dat inderdaad kon voorstellen.quote:Zij had op een seminar in Rome over de islam en integratie het licht gezien: Nederland dient op den duur een land van joods-christelijke-islamitische tradities te worden.
En je commentaar op de rest dan want na 1 rijles kan je nog geen autorijden.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 08:59 schreef Pool het volgende:
Vanaf hier ben ik gestopt met lezen:
[..]
Als deze kerel nou even écht het interview naleest, dan zie je dat Vogelaar dat helemaal niet heeft gezegd. Ze doet slechts een feitelijke voorspelling van hoe het mogelijk zou kunnen gaan. Er zijn nu een miljoen moslims, dat worden er op natuurlijke wijze meer. Haar werd daarom gevraagd of ze zich kon voorstellen dat we ooit, over vele jaren, kunnen spreken over een joods-christelijke-islamitische traditie. Daarop zei ze dat ze zich dat inderdaad kon voorstellen.
Dit stuk onbenul maakt daarvan dat Vogelaar vindt dat zo'n traditie dient te ontstaan. En daarmee valt de hele basis voor zijn column weg, zonde van de moeite.![]()
Eigenlijk best wel triest, dit hele gedoe. Ik zou verwachten dat je op een ministerspost iemand zet die verstand van zaken heeft en die rationeel kan denken. Bij Vogelaar is dat duidelijk niet helemaal het geval. Maar vooral van Rutte valt het me vies tegen dat hij de plank zo finaal mis slaat. Hij stond immers bekend als intelligent en gematigd persoon.quote:"Eeuwen geleden kwam de Joodse gemeenschap naar Nederland en nu zeggen we: Nederland is een land gevormd door joods-christelijke tradities. En ik kan me voorstellen dat we een vergelijkbaar proces krijgen met de islam.”
We zullen ooit zeggen: Nederland is een land van joods-christelijke-islamitische tradities?
„Ja, dat kan ik me voorstellen, maar daar gaan wel een paar eeuwen overheen.”
Goed, dus toch van haar zelf. Dan blijft de kritiek staan.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 10:27 schreef Igen het volgende:
Nee, Vogelaar kwam zelf met de verkeerde interpretatie van joods-christelijk:
[..]
Eigenlijk best wel triest, dit hele gedoe. Ik zou verwachten dat je op een ministerspost iemand zet die verstand van zaken heeft en die rationeel kan denken. Bij Vogelaar is dat duidelijk niet helemaal het geval. Maar vooral van Rutte valt het me vies tegen dat hij de plank zo finaal mis slaat. Hij stond immers bekend als intelligent en gematigd persoon.
Atheisme IS een geloof. Namelijk het geloof dat god NIET bestaat, wat net zo min valt te bewijzen als het omgekeerde.quote:Op zondag 15 juli 2007 18:55 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Beetje jammer dat dit blijft opduiken, ook bij users die onderhand beter zouden moeten weten. Atheïsme definieert alleen iets wat mensen niet zijn, namelijk gelovig. Waar gelovig religieus betekent. Verder zou je zowel atheïsme als religie een mening kunnen noemen, of een overtuiging, maar dat atheïsme en religie gelijk aan elkaar zouden zijn is volstrekte onzin. Atheïsme kent geen heilig boek, geen voorschriften, geen politiek doel, geen liturgie en kerken.
Blijft opmerkelijk hoe graag men tegen beter weten in atheisme als geloof wil bestempelen.
Dan hebben we een probleem, want volgens mijn Nederlandse waarden mag iemand geloven wat hij of zij zelf wil. Dus ook Islamieten.quote:Op zondag 15 juli 2007 20:56 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Dacht het niet, want het begrip is er niet van hun kant, dat kun je wel zien aan het ontbreken van opvoeding bij de koters van moslims die uitgroeien tot echte straatgangsters.
Ik zeg, uitzetten.. ga maar in een tipi wonen.
Nederland is van de nederlanders, klaar punt opgelost.
En als mensen dat rascistisch vinden heb ik daar ook nog een weerwoord op: Is palestina rascistisch als het autonoom wilt blijven tenopzichte van israel?
Ah, mooi.. niet rascistisch dus.
Men past zich maar mooi aan nederlander te worden, met nederlandse waarden, normen en sociale omgang, en zoniet dan is de grens er.
Het is hier al lang geworteld. Je bent blind als je dat ziet. Islamieten wortelen zich hier en dus hun geloof en tradities ook. Word wakker ddtquote:Op zaterdag 21 juli 2007 11:21 schreef deedeetee het volgende:
Help de islam zich te wortelen in Nederland ????![]()
De islam past helemaal niet in onze cultuur![]()
Help de moslims zich te wortelen in Nederland zal ze bedoelen en zolang als deze mensen nog trots vertellen dat ze ( ondanks hun nederlandse papieren ) turk of marokaan zijn is er volgens mij van wortelen geen sprake.
Wonen ja, maar wortelen ?
Droom jij maar rustig verder SCHquote:Op zaterdag 21 juli 2007 11:27 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is hier al lang geworteld. Je bent blind als je dat ziet. Islamieten wortelen zich hier en dus hun geloof en tradities ook. Word wakker ddt
Dat doet men ook, dat jij dat niet wil zien is een ander verhaal.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 11:57 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Droom jij maar rustig verder SCH![]()
Als je wortel schiet dan pas je je aan........
Ik zie het wel...... soms....... en dan vind ik het meestal nog te weinig........quote:Op zaterdag 21 juli 2007 11:59 schreef gelly het volgende:
[..]
Dat doet men ook, dat jij dat niet wil zien is een ander verhaal.
Dat gebeurt toch ook? Maar het gaat over en weer.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 11:57 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Droom jij maar rustig verder SCH![]()
Als je wortel schiet dan pas je je aan........
Dat het zo opvalt dat sommige mensen zich moeilijk aanpassen geeft al aan dat het een zeer kleine minderheid is. Opvallend gedrag noemt men dat. De aso-rijders vallen in het verkeer ook op omdat de meeste mensen zich wel aan de regels houden. Dat moet ook wel met zo veel auto's op de weg. 15 vrouwen die een burkha dragen vallen heel erg op, dat geeft al aan hoe groot het probleem is.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 12:12 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ik zie het wel...... soms....... en dan vind ik het meestal nog te weinig........
Mja degenen die hun best doen om zich aan te passen vallen ook veel te weinig op, de ánderen daarentegen......![]()
Nee hoor, er is gewoon veel te vaak verwacht dat wij ons zouden aan passen aan de islam en dat ben ik zat.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 12:17 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat gebeurt toch ook? Maar het gaat over en weer.
Jij lijkt in een soort monocultuur te geloven - terwijl we nu al in een zeer diverse cultuur leven , met boeren, grefo's, moslims, heidenen, liefhebbers van het levenslied, krakers enz.
Ben ik niet met je eens, als het idd om slechts een zeer kleine minderheid ging zou het niet zoveel vreselijk aandacht trekken. En zag je het niet steeds weer in de nieuws berichten e.d. opduiken.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 12:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat het zo opvalt dat sommige mensen zich moeilijk aanpassen geeft al aan dat het een zeer kleine minderheid is. Opvallend gedrag noemt men dat. De aso-rijders vallen in het verkeer ook op omdat de meeste mensen zich wel aan de regels houden. Dat moet ook wel met zo veel auto's op de weg. 15 vrouwen die een burkha dragen vallen heel erg op, dat geeft al aan hoe groot het probleem is.
De cultuur is er een van tolerantie, wederzijds begrip en vooral van handelsgeest. Alle onzin over christelijke waarden en hutspot zijn onzin. Zolang nederand bestaat komen hier mensen met andere culturen en religies wonen en al net zo lang klaagt de gevestigde orde dat het zo niet langer kan.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 12:52 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Nee hoor, er is gewoon veel te vaak verwacht dat wij ons zouden aan passen aan de islam en dat ben ik zat.
Mijn moeder is van heel erg gemengd bloed en in Azië geboren en opgroeid. Ik heb over de hele wereld familie wonen. Ik heb in principe niks tegen andere culturen maar ben het zat om die van moslims met een welhaast akelige vanzelfsprekendheid opgedrongen te krijgen door politici en anderen.
Als ik terugdenk aan hoe het toeging in de jaren 70/80 gaan mijn nekharen overeind staan. Je hoefde niks over moslims te zeggen of je werd al van discriminatie of intolerantie beschuldigd, met als gevolg dat deze mensen dachten in de omgekeerde wereld beland te zijn : zij hoefden zich helemaal niet aan te passen, nee hoor, integendeel WIJ moesten ons aan hun aanpassen.
Het resultaat is duidelijk nietwaar ? Fortuyn en Wilders zijn niet uit het niets komen aanzetten.
Er is toch al heel wat over gesproken en nog schijnen sommige politici niet te begrijpen dat ze verkeerd bezig zijn ( én bezig zijn geweest )
Ik heb geen hoge hoed op van de islam. IMO moet die dringend vernieuwd worden. Dat de religie zo is ontworpen dat dit eigenlijk niet kan omdat 't niet mag ( dat word door zeer zware straffen afgedwongen, kritiek en verandering zijn absoluut taboe) maakt het er niet beter op.
Waar is de religie zo bang voor dat ze zó in elkaar is gezet ? Als het allemaal zo écht en heilig en heel erg waar is dan is een dergelijke beschermende constructie toch niet nodig![]()
Nee wortelen mag die niet hiet in Nederland, veránderen zou veel beter zijn.
Alle culturen zijn welkom zolang als ze maar niet proberen om te overheersen, en onthouden dat er hier één cultuur de boventoon voert - de Nederlandse wat die dan ook zijn mag- en dat zij daar voor moeten buigen en zich aanpassen.
Ik weet niet, ik vind de hoofddoek nog steeds te veel. Zeg nou zelf:quote:Op zaterdag 21 juli 2007 12:45 schreef Igen het volgende:
- Gezichtsbedekkende kleding (zoals burqa, bivakmuts en niqaab) verbieden, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dat gezever over die hoofddoekjes snap ik niet zo. Die dingen zijn toch in weze net zoiets als een stropdas.
- Inmiddels is de verplichte taaltoets er. Het probleem dat de geïmporteerde bruiden hun kinderen geen Nederlands kunnen leren is daarmee hopelijk opgelost, zodat na verloop van tijd de allochtonen steeds vaker Nederlands zullen spreken.
- En die moskeeën, daar ben ik het mee eens. Die koektrommels met een stokje erop passen inderdaad niet helemaal binnen het Nederlandse straatbeeld - hoogstens op een bedrijventerrein. Daar zou die gebedsoproep ook niet zoveel overlast veroorzaken.
Atheïsme is GEEN geloof. Geloof houd in dat je geloofd in het bestaan van een hogere macht, een opperweze. Atheïsme ontkent dat en is derhalve dus GEEN geloof. Atheïsme is een levensbeschouwing. verder is het nogal kansloos om er vanuit te gaan dat de Islam zich hier echt gaat wortelen terwijl die religie, net zoals het christendom in Nederland af neemt, het enige wat de islam op hetzelfde aantal aanhangers houd is de aanwas van buitenaf. het aantal moslims neemt binnen de grenzen gestaag af.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 11:03 schreef Seneca het volgende:
[..]
Atheisme IS een geloof. Namelijk het geloof dat god NIET bestaat, wat net zo min valt te bewijzen als het omgekeerde.
Waar jij op doelt zijn agnosten. Die beweren geen van beide. Oh, en dat atheisme een geloof is wil nog niet zeggen dat het een religie is. Geloof en religie zijn niet hetzelfde.
Het is maar hoe je geloof en religie en levensbeschouwing definieert. Ik schaar atheisme ook onder de religies, zeker in de praktijk. Onder atheisten zijn net zulke fundi's als onder moslims en christenen e.d.quote:
De islam is dol op de tolerantie van anderen. Kllemt zich er dan als een wurgplant aan vast en wat er dan gebeurt is : de ander word gewurgd zodat alleen de islam nog over blijft. Dat is het streven dan ookquote:Op zaterdag 21 juli 2007 12:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De cultuur is er een van tolerantie, wederzijds begrip en vooral van handelsgeest. Alle onzin over christelijke waarden en hutspot zijn onzin. Zolang nederand bestaat komen hier mensen met andere culturen en religies wonen en al net zo lang klaagt de gevestigde orde dat het zo niet langer kan.
Dat is inderdaad vreemd.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 13:12 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
De hoofddoek moet zogenaamd seksuele lustopwekking tegengaan. Waarom lopen kleine kinderen er dan soms ook mee? Of geilen mensen in 't Midden Oosten op kleine kinderen?
Klopt, een hoofddoek heeft een andere uitstraling dan een stropdas. Maar in weze zijn het beide functieloze kledingsstukken die voornamelijk vanwege groepsdruk worden gedragen, die het gezicht vrijlaten en niet aanstootgevend bedoeld zijn.quote:Een stropdas staat voor zakelijkheid, ordelijkheid en betrouwbaarheid. De hoofddoek staat voor kuis/rein/niet-zoals-de-hoerige-westerlingen.
Dat is iets dat mij als vrijzinnig persoon ook tegenstaat. Die kleinburgerlijke, intolerante en bekrompen gedachtengang eromheen. Zo van "1 keer sex voor het huwelijk is meteen een hoer".Hoezo ben je dan bekrompen?quote:Op zaterdag 21 juli 2007 13:12 schreef SuperHarregarre het volgende:
Op de een of andere manier straalt de hoofddoek een bepaalde agressie uit. Samen met het hele "kijk niet naar een moslimvrouw, anders haal ik al mijn broers" maar ondertussen wel Nederlandse dames prostitueren. Een stropdas staat voor zakelijkheid, ordelijkheid en betrouwbaarheid. De hoofddoek staat voor kuis/rein/niet-zoals-de-hoerige-westerlingen.
De cultuur is er een van tolerantie, wederzijds begrip en vooral van handelsgeest. Alle onzin over christelijke waarden en hutspot zijn onzin. Zolang nederand bestaat komen hier mensen met andere culturen en religies wonen en al net zo lang klaagt de gevestigde orde dat het zo niet langer kan.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 12:52 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Nee hoor, er is gewoon veel te vaak verwacht dat wij ons zouden aan passen aan de islam en dat ben ik zat.
Mijn moeder is van heel erg gemengd bloed en in Azië geboren en opgroeid. Ik heb over de hele wereld familie wonen. Ik heb in principe niks tegen andere culturen maar ben het zat om die van moslims met een welhaast akelige vanzelfsprekendheid opgedrongen te krijgen door politici en anderen.
Als ik terugdenk aan hoe het toeging in de jaren 70/80 gaan mijn nekharen overeind staan. Je hoefde niks over moslims te zeggen of je werd al van discriminatie of intolerantie beschuldigd, met als gevolg dat deze mensen dachten in de omgekeerde wereld beland te zijn : zij hoefden zich helemaal niet aan te passen, nee hoor, integendeel WIJ moesten ons aan hun aanpassen.
Het resultaat is duidelijk nietwaar ? Fortuyn en Wilders zijn niet uit het niets komen aanzetten.
Er is toch al heel wat over gesproken en nog schijnen sommige politici niet te begrijpen dat ze verkeerd bezig zijn ( én bezig zijn geweest )
Ik heb geen hoge hoed op van de islam. IMO moet die dringend vernieuwd worden. Dat de religie zo is ontworpen dat dit eigenlijk niet kan omdat 't niet mag ( dat word door zeer zware straffen afgedwongen, kritiek en verandering zijn absoluut taboe) maakt het er niet beter op.
Waar is de religie zo bang voor dat ze zó in elkaar is gezet ? Als het allemaal zo écht en heilig en heel erg waar is dan is een dergelijke beschermende constructie toch niet nodig![]()
Nee wortelen mag die niet hiet in Nederland, veránderen zou veel beter zijn.
Alle culturen zijn welkom zolang als ze maar niet proberen om te overheersen, en onthouden dat er hier één cultuur de boventoon voert - de Nederlandse wat die dan ook zijn mag- en dat zij daar voor moeten buigen en zich aanpassen.
Zeer sterk puntquote:Op zondag 15 juli 2007 19:06 schreef Godslasteraar het volgende:
Overigens, is het niet andersom? Wat heeft de islam nou te bieden aan ons? Ik kan werkelijjk niets verzinnen. Andersom is het een heel ander verhaal. Onze cultuur, die van het vrije en moderne westen, is aan een onstuitbare opmars bezig, ook of met name in landen met een islamitische cultuur.
Onze cultuur wordt deel van de islam!
Je vervalt in herhalingen, is de naald blijven steken of is je nietszeggende uitspraken doos leeg ?quote:Op zaterdag 21 juli 2007 13:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De cultuur is er een van tolerantie, wederzijds begrip en vooral van handelsgeest. Alle onzin over christelijke waarden en hutspot zijn onzin. Zolang nederand bestaat komen hier mensen met andere culturen en religies wonen en al net zo lang klaagt de gevestigde orde dat het zo niet langer kan.
Het zijn alleen gelovigen die Atheïsme een religie vinden. Je kan niet bewijzen dat er een God is dus moet je er in geloven (religie) of je geloofd er niet in net zoals je niet in het Spagetti monster geloofd, het is heel normaal om niet zomaar in iets te geloven wat niet is aangetoont. Gelovigen worden nogal onzeker van deze logische gevolgtrekking en proberen daarom het Atheïsme naar hun lagere niveau te trekken door het een religie te noemen.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 13:22 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is maar hoe je geloof en religie en levensbeschouwing definieert. Ik schaar atheisme ook onder de religies, zeker in de praktijk. Onder atheisten zijn net zulke fundi's als onder moslims en christenen e.d.
Het zijn er vast veel, maar het is nog steeds een kleine minderheid.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 12:57 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens, als het idd om slechts een zeer kleine minderheid ging zou het niet zoveel vreselijk aandacht trekken. En zag je het niet steeds weer in de nieuws berichten e.d. opduiken.
En wat de aso-rijders bertreft die kon ik elke keer dat ik in de auto stap tegen ( dwz meestal rijden ze achter mij aan mijn bumper vastgekleefd) dus dáár zijn er ook al een heleboel van
![]()
Wél als je van de hele nederlandse bevolking uitgaat, niet als je alleen van het deel dat moslim is uitgaat.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 13:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het zijn er vast veel, maar het is nog steeds een kleine minderheid.![]()
Zolang al die mensen klagen worden ze ook geen moslim. Wat is dan het probleem?quote:Op zaterdag 21 juli 2007 13:27 schreef deedeetee het volgende:
[..]
De islam is dol op de tolerantie van anderen. Kllemt zich er dan als een wurgplant aan vast en wat er dan gebeurt is : de ander word gewurgd zodat alleen de islam nog over blijft. Dat is het streven dan ook![]()
Tuurlijk is klagen ons eigen, maar dat wil nog niet zeggen dat dat geklaag altijd onterecht is !
Nee mn i-net viel ff weg en ik was bang dat mijn nietszeggende uitspraak niet gepost wasquote:Op zaterdag 21 juli 2007 13:48 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Je vervalt in herhalingen, is de naald blijven steken of is je nietszeggende uitspraken doos leeg ?![]()
Vind jij dit lekker samenleven dan, al dat geklaag? Ik word er niet zo vrolijk van namelijk.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 14:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zolang al die mensen klagen worden ze ook geen moslim. Wat is dan het probleem?
Dat geld voor beide. Net zoals bij nederlanders heb je in de islamitische gemeenschap een zwijgende meerderheid die niet zo bezig is met het integratie debat emancipatie en weet ik veel wat. Die zijn bezig met school, werk, eten, neuken net zoals de nederlandse zwijgende meerderheid. Niet alle nederlanders zijn rechts extremmist of van de linkse kerk. De meeste mensen zijn gewoon aan het werk.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 14:02 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Wél als je van de hele nederlandse bevolking uitgaat, niet als je alleen van het deel dat moslim is uitgaat.![]()
Er zijn altijd problemen om opgelost te worden. Afvalligen, nozems, zwervers, "kunstenaars" met een allternatieve levensstijl, euthanasie, drugs, Jomanda-gedoe, criminaliteit, milieu. Maar als het op moslims aankomt zouden we plotseling als willoze slaven geislamiseerd worden? Belachelijk.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 14:06 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Vind jij dit lekker samenleven dan, al dat geklaag? Ik word er niet zo vrolijk van namelijk.Kun je beter die problemen verhelpen zodat we ophouden met klagen en beginnen met genieten.
![]()
Precies, er zijn altijd problemen om opgelost te worden. Helaas wordt de islam een paradepaardje. Ook van linkse knuffelfiguren die het liefst minaretten op elke hoek zien staan.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 14:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er zijn altijd problemen om opgelost te worden. Afvalligen, nozems, zwervers, "kunstenaars" met een allternatieve levensstijl, euthanasie, drugs, Jomanda-gedoe, criminaliteit, milieu. Maar als het op moslims aankomt zouden we plotseling als willoze slaven geislamiseerd worden? Belachelijk.
Je overdrijft. Zelf moslims willen niet op elke hoek minaretten.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 14:18 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Precies, er zijn altijd problemen om opgelost te worden. Helaas wordt de islam een paradepaardje. Ook van linkse knuffelfiguren die het liefst minaretten op elke hoek zien staan. [afbeelding]
Het gaat om het idee. Ik ben zelf niet gelovig o.i.d. maar ik vind dat moslims vaker de hand boven het hoofd wordt gehouden als het om geloofskwesties gaat dan bijvoorbeeld christenen. Alsof er een soort angst is om in ongenade van deze groep te vallen.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 14:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je overdrijft. Zelf moslims willen niet op elke hoek minaretten.
Als minderheid worden ze natuurlijk makkelijk in een hoek getrapt, christenen kunnen wat beter voor zichzelf zorgen. Het gaat erom dat moslims net zo makkelijk over straat kunnen als homo's, gehandicapten (rolstoelers vragen ook veel aanpassing) en andere minderheden. Als jij dat ziet als onterechte hulp en bescherming dan moet je dat voor andere groepen (homo's, whatever) ook afschaffen. Mijn indruk is dat er voor iedere minderheid die hulp krijgt begrip is maar voor moslims veel minder.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 14:48 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Het gaat om het idee. Ik ben zelf niet gelovig o.i.d. maar ik vind dat moslims vaker de hand boven het hoofd wordt gehouden als het om geloofskwesties gaat dan bijvoorbeeld christenen. Alsof er een soort angst is om in ongenade van deze groep te vallen.
Interessant stuk. De frase 'wij zijn allen joods-christenlijk' begon me al lichtelijk de keel uit te hangen.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 09:09 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
http://www.trouw.nl/dever(...)rstand?backlink=true
quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 03:23 schreef Amstelmanneke het volgende:
Ik moet toch even op de Papierversnipperaar reageren....
"Het zijn alleen gelovigen die Atheïsme een religie vinden."
O ja? Ik geloof er niets van.
Hier het bewuste artikel. Ik vind het meer dan zorgwekkend.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 17:18 schreef Elfletterig het volgende:
Vandaag in de Telegraaf een uitvoerig artikel over hoe moslimfundamentalisten zich opwerken tot gesprekspartners van overheid. Zorgwekkend verhaal, als je leest hoe zo'n Vogelaar eigenlijk nu al wordt ingepakt door moslim-extremisten.
quote:4 augustus 2007
De Telegraaf
DE Moslim Broederschap werkt gestaag aan uitbreiding van de invloed in Nederland. De fundamentalistische beweging, die eerder in beeld kwam als stille kracht achter de twee grootste moskeeorganisaties in ons land, blijkt nu te zijn doorgedrongen tot een overlegorgaan met de overheid. De Contact Groep Islam stond vooraan om minister Vogelaar toe te juichen na haar omstreden uitspraak dat Nederland ook een islamitisch karakter krijgt. De nieuwe voorman van de groep speelt een hoofdrol binnen de Nederlandse vertakking van de Moslim Broederschap. Vandaag in De Telegraaf: de geheime rapporten over de Broeders en hun ’verhulde intredepolitiek’.
BOUYAFA, nieuwe gesprekspartner regering, werkt mee aan heimelijke plannen
’MEER MOSLIMMACHT’
Opvolger imam Haselhoef duikt op in onderzoek veiligheidsdiensten
door JOOST DE HAAS
ZAANDAM, zaterdag
Een voormalig bedrijfspand in Zaandam, onder de rook van een chocoladefabriek, oogt rijp voor de sloop. Op de eerste verdieping bevindt zich echter een keurige ruimte: een smetteloos tapijt, grote vergadertafels en volle boekenkasten. De glazen deuren bieden zicht op het Nederlandse filiaal van de machtigste moslimbeweging ter wereld: de Moslim Broederschap. Een naambordje ontbreekt, evenals het vaste motto van deze fundamentalisten: ’Allah is ons doel, de Koran is onze grondwet’.
Amsterdammer A. Hijzelendoorn, eigenaar van het pand, verbaast zich over de huurders: „Soms komen ze hier ’s avonds met grote groepen kinderen, het lijkt dan wel een school. En een paar keer per maand zijn er vergaderingen. Hun leider kwam onlangs naar me toe: of hij het hele pand kon kopen. Financiering was geen probleem, zei hij, want er was een grote geldschieter in Engeland.”
De man die met het voorstel kwam was Yahia Bouyafa (45), een uit Marokko afkomstige Nederlander, die steeds meer invloed verkrijgt binnen de moslimgemeenschap. Zijn geldschieter is de Europe Trust in het Britse Birmingham – volgens inlichtingendiensten hét financiële vehikel van de Moslim Broederschap.
Deze internationaal opererende beweging ijvert voor islamitische wereldoverheersing en is een bron van terrorisme. Zo zijn de Palestijnse Hamas, de Egyptische islamitische jihad én Al-Qaeda ontsproten aan de Broederschap.
De Telegraaf onthulde in maart van dit jaar dat vooraanstaande kopstukken van de beweging achter de schermen aan de touwtjes trekken bij de twee grootste moskeeorganisaties van Nederland: het Marokkaanse Essalam in Rotterdam en het Turkse Milli Görüs, dat zich sterk maakte voor de omstreden Westermoskee in Amsterdam.
Nauwe band
De in IJsselstein wonende Bouyafa is de grote man achter enkele Broederschapgelieerde organisaties in ons land. Zo is hij voorzitter van de Stichting Europe Trust Nederland en de Federatie Islamitische Organisaties Nederland. Volgens de statuten van beide instellingen is er een zeer nauwe band met de Europe Trust in Birmingham. Het bedrijfspand in Zaandam is de Nederlandse uitvalsbasis.
Verbonden aan Hamasactivisten
Sinds kort is Bouyafa de nieuwe voorzitter van de Contact Groep Islam. In januari 2005 werd deze groep door toenmalig minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) erkend als gesprekspartner voor de overheid. De erkenning volgde na een onderzoek waaruit bleek dat de groep „een solide organisatie is met een achterban van circa 150.000 moslims in Nederland”.
Bouyafa is de opvolger van de bekende ’tvimam’ Abdullah Haselhoef, die onlangs op dramatische wijze aankondigde naar Duitsland te emigreren. Haselhoef vluchtte weg uit het Zeeuwse Krabbendijke na een reeks van vernielingen en vandalisme. Deze week zegt hij: „Ik sloeg noodgedwongen op de vlucht, maar er is een ervaren man op mijn plek gekomen voor overleg met de overheid. Bouyafa zit ook al enige tijd in de Nederlandse Moslim Raad. Van banden met de Moslim Broederschap is mij niets bekend.”
De nieuwe gesprekspartner van minister Ella Vogelaar (Wonen, Wijken en Integratie) duikt echter al enige tijd op in onderzoeken van inlichtingendiensten naar vertakkingen van de Moslim Broederschap. In geheime rapporten, ingezien door De Telegraaf, komt Bouyafa naar voren als een spin in het web van de fundamentalistische beweging die overal de strenge islamitische shariawetgeving wil invoeren.
In de recente rel rond uitspraken van Vogelaar over de islam, verscheen Bouyafa voor het eerst ten tonele als opvolger van Haselhoef. De PvdA-minister verklaarde in het dagblad Trouw dat Nederland naast een joods-christelijke ook een islamitische traditie krijgt. Bouyafa was het roerend met haar eens: „Haar benadering is juist. Moslims zijn een onderdeel van de Nederlandse samenleving. Dat kun je niet negeren. Je moet geen monster van de islam maken.”
De actie van Vogelaar past in het streven van Bouyafa en de Moslim Broederschap om te komen tot ’een georganiseerde infrastructuur’, zoals in inlichtingenrapporten wordt beschreven.
Visie
Bouyafa speelde een belangrijke rol binnen een conservatieve Marokkaanse moskeeorganisatie die jaren geleden al de aanzet gaf tot de visie van Vogelaar. Als voorzitter van de moskee in zijn woonplaats IJsselstein kwam Bouyafa in aanraking met deze conservatieven en werd hij secretaris van hun stichting.
Een inlichtingenverslag daarover: „De stichting wil bevorderen dat de islam een eigen gelijkwaardige plaats naast het christendom en het jodendom inneemt in de Nederlandse samenleving.”
Bouyafa – deze week wegens vakantie in zijn geboorteland Marokko niet bereikbaar voor commentaar – is afkomstig uit het Berberdorp Boubker-Oudja, dat op de grens met Algerije ligt. Hij woonde aanvankelijk in Eindhoven, waar hij in 1987 secretaris werd van de Stichting Islamitische Basisscholen, die nauw gelieerd is aan de omstreden moskee Al-Fourkaan. Begin jaren negentig verhuisde hij naar IJsselstein om vrijwel direct voorman van de plaatselijke moskee te worden. Ook runde hij enige tijd ’Pizzeria Grillroom Dame Bianca’ in Utrecht.
Samen met zijn zoon brengt Bouyafa als eigenaar van uitgeverij Noer Al’ilm een reeks moslimboeken op de markt, waaronder het standaardwerk van sjeik Yusuf alQaradawi, een ideoloog van de Moslim Broederschap. Af en toe geeft Bouyafa als Nederlandse moslimleider commentaar op de website van de sjeik, die persona non grata is in de VS, waar hij wordt beschouwd als ’theoloog van de terreur’.
• Vanuit dit pand in Zaandam opereert Bouyafa met zijn ’Broederschaporganisaties’.
• ’TV-IMAM’ Abdullah Haselhoef vluchtte weg uit Nederland en prijst zijn opvolger Bouyafa: „Van banden met de Moslim Broederschap weet ik niets.”
• PvdA-minister Ella Vogelaar vindt dat Nederland ook een islamitische traditie krijgt en werd luid toegejuicht door haar nieuwe gesprekspartner Bouyafa.
Bouyafa werkte actief mee aan het opbouwen van de Moslim Broederschaporganisatie in Nederland. Naast het aanvoeren van de instellingen in Zaandam, bekleedt hij een topfunctie in de Liga van de Islamitische Gemeenschap in Den Haag.
De oprichting van de Liga bleef niet onopgemerkt bij veiligheidsdiensten, zoals blijkt uit de aanhef van een rapport: „Een zeer goed ingevoerde bron kwam met het bericht dat de Liga de paraplu van de Moslim Broederschap in Nederland zou kunnen zijn.”
Bouyafa’s medebestuurder van de Liga is de uit Syrië afkomstige Ibrahim Akkari – volgens inlichtingenbronnen actief binnen de PvdA.
Akkari was directeur van de Rotterdamse stichting Al-Aqsa, die in 2003 op de terreurlijst belandde wegens steunverlening aan Hamas.
Een voormalig bestuurder van de Liga, de Jordaniër Rashad al-Baz uit Vlaardingen, was penningmeester van Al-Aqsa. Zowel Akkari als AlBaz is volgens inlichtingendiensten gelieerd aan bekenden uit het netwerk van de Hofstadgroep.
Maar Bouyafa – de nieuwe gesprekspartner van Vogelaar – is nog op andere wijze verbonden aan Hamas-activisten en fondsenwervers. Zo is de ’executive director’ van de Europe Trust in Birmingham – de baas van Bouyafa’s filiaal in Zaandam – tevens de leidende figuur van Interpal in Engeland. Deze organisatie is door de VS en Israël aangemerkt als terreurfinancier.
Op het privéadres van Bouyafa’s kompaan Akkari stond tot voor kort een bedrijf ingeschreven van een man die ook een belangrijke rol speelt in de top van Europe Trust. Het gaat om sjeik Al-Hajeri uit Koeweit. Al Hajeri is vicevoorzitter van de Kuwait Joint Relief Committee – een hulpverleningsorganisatie die in de VS wordt verdacht van mogelijke banden met Al-Qaeda.
Invloed
Tegen die achtergrond wordt door moslimbroeders gewerkt aan uitbreiding van de invloed in Nederland. Het meest recente jaarverslag van Europe Trust maakt melding van de geplande aankoop van het bedrijvencomplex in Zaandam. Het fonds werkt verder aan het opzetten van projecten in Utrecht en Eindhoven. Doel: ’de promotie van onderwijs en sociaal welzijn’.
Op de lange termijn, zo is de veronderstelling in de inlichtingenwereld, is de Broederschap uit op macht voor de moslims. Zo maakte de AIVD in een openbaar rapport eind 2004 melding van ’heimelijke, geweldloze strategieën’ op internationaal niveau.
„Bij deze strategieën wordt gekozen om niet tot een direct gewelddadige confrontatie met de staatsmacht te komen, maar deze stilaan te ondermijnen door een intrede in en uiteindelijke overname van het ambtenarenapparaat, de rechterlijke macht, de onderwijsinstellingen en de lokale overheden.”
De AIVD signaleerde ook voor Nederland mogelijk dreigende activiteiten, ’gericht op een verhulde intredepolitiek in politieke en maatschappelijke instellingen’.
Ja, dat is pas eng!quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 19:17 schreef sneakypete het volgende:
Iedereen huilen over moslim invloed terwijl 2 van de drie regeringspartijen christelijk zijn...
Leugens, het artikel is veels te lang om in de Telegraaf te staan.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 17:47 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Hier het bewuste artikel. Ik vind het meer dan zorgwekkend.
[..]
Connectie met Al Qaeda? Er staat een vraagteken hè!quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 18:01 schreef gelly het volgende:
Met dezelfde retoriek en berichtgeving kun je stellen dat bisschop Simonis onderdeel is van een extremistisch netwerk omdat de IRA een gewelddadige aftakking is van de katholieke kerk. Het hele bericht staat vol met verdachtmakingen en "mogelijke banden", typisch Telegraaf.
Kon niet uitblijven.quote:PVV wil opheldering over Contact Groep Islam
DEN HAAG - De Partij voor de Vrijheid (PVV) wil opheldering over de Contact Groep Islam. De voorzitter van deze organisatie, een officiële gesprekspartner van de regering, zou door inlichtingendiensten worden gezien als een spin in het web van de fundamentalistische Moslim Broederschap.
De Tweede Kamerleden Geert Wilders en Raymond de Roon hebben hierover schriftelijke vragen gesteld aan de ministers Ella Vogelaar (Wonen, Wijken en Integratie) en Ernst Hirsch Ballin (Justitie). Zij zijn verontrust door een artikel in de De Telegraaf van zaterdag.
Ook VVD-leider Mark Rutte vraagt zich af of minister Vogelaar zorgvuldig heeft doordacht wie zij als gesprekspartner heeft.
Dit is de echte bron: http://www.osint.nl/quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 19:58 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Leugens, het artikel is veels te lang om in de Telegraaf te staan.
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |