Zo heb ik het niet gelezen. Ze is zelf juist een enorm a-religieus mens. Ze plaatst het gewoon in perspectief. Het is vrij gebruikelijk om te zeggen dat Nederland een christelijke traditie kent, en ze heeft het eigenlijk ook vooral over cultuur. Ik denk dat juist zij niet degene is die religie als maatstaf der dingen neemt. Je krijgt dat een beetje als dingen er zo uitgelicht worden.quote:Op zondag 15 juli 2007 14:04 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ze doet voorkomen alsof tradities alleen uit religies voortkomen. Dan doe je wat mij betreft onrecht aan de 40% niet-gelovigen.
En 3/4 leeft in de grote steden als ankara/istanbul? nee ook allerlei kleine stadjes e.d. Turkije is imo een slecht voorbeeld omdat ten eerste het leger herhaardelijk nodig is geweest om te zorgen dat de islam het bestuur niet overnam en de mensen in de grote steden als istanbul / Ankara totaal niet te vergelijken zijn met de mensen van het platteland. Steden zijn behoorlijk westers, mensen zijn er gematigd moslim/atheist (zeg maar ideaalbeeld wat we hier ook naar zouden moeten streven) den de mensen op het platteland zijn zoals bijv burakius, je krijgt de ene drogreden na de andere om je oren. voorbeeld van de islam zoals we het niet in nederland willen.quote:Op zondag 15 juli 2007 14:16 schreef Igen het volgende:
En waarom maakt dat van Turkije een slecht voorbeeld? Overigens leeft in Turkije slechts een kwart van de mensen op het platteland.
De PVDA is de laatste 40 jaar samen met het CDA de machtigste en invloedrijkste kliek mensen van Nederland geweest. Daarmee krijgen ze dus ook de verantwoordelijkheid. En op dit punt zijn ze jarenlang zeer nalatig geweest.quote:Op zondag 15 juli 2007 13:55 schreef SCH het volgende:
[..]
Stukje PvdA-bashing waar ik niet veel mee kan. Het gaat niet om de PvdA. Of de islamitische religie en cultuur nou zoveel conservatiever is dan het gereformeerde geloof, vraag ik me af. Daar zijn we gewoon meer aan gewend.
Vreemd is het nu al niet echt meer. Maar nog altijd leven veel moslims in Nederland een beetje in hun eigen wereldje. Nog steeds zijn er moslims die voor elkaar en voor buitenstaanders menen te moeten bepalen wat wel en niet mag en daar ook naar handelen.quote:Ik zie de positie van de islam als hetzelfde als die van het roomskathholicisme in Nederland - dat is anderhalve eeuw terug ook ongeveer zo begonnen. Het zal nog een paar decennia duren en dan is wat Vogelaar zegt, helemaal niet meer vreemd.
wikiquote:quote:Op zondag 15 juli 2007 14:00 schreef Igen het volgende:
Dat is ook met de Islam wel degelijk mogelijk, kijk bijvoorbeeld maar eens naar Turkije. Hét grondbeginsel van de Turkse staat is dat religie ondergeschikt aan de wet is, welke o.a. 'individuele vrijheid' op het gebied van geloof toestaat.
Ik blijf me verbazen over Turkije. Zij hebben daar natuurlijk veel meer ervaring met moslimextremisme dan wij in Nederland. In Turkije sturen ze Islamitische stromingen met lichte dwang een goede richting op, terwijl vrijwel iedereen moslim is.quote:Volgens de heersende doctrine van het kemalisme is de staat seculier. De staat heeft een ministerie voor godsdienstzaken, de Diyanet, die de moskeeën controleert en alle imams opleidt.
Die grote steden laten dan toch zien, dat de Islam en een westerse maatschappij (zoals de Nederlandse) elkaar niet per definitie uitsluiten? Dat de situatie niet in heel Turkije zo is, doet daar niet echt iets aan af, vind ik, net als dat Staphorst en Urk ook geen bewijs zijn dat het Christendom en de westerse normen en waarden niet samengaan.quote:Op zondag 15 juli 2007 14:26 schreef Sora het volgende:
[..]
En 3/4 leeft in de grote steden als ankara/istanbul? nee ook allerlei kleine stadjes e.d. Turkije is imo een slecht voorbeeld omdat ten eerste het leger herhaardelijk nodig is geweest om te zorgen dat de islam het bestuur niet overnam en de mensen in de grote steden als istanbul / Ankara totaal niet te vergelijken zijn met de mensen van het platteland. Steden zijn behoorlijk westers, mensen zijn er gematigd moslim/atheist (zeg maar ideaalbeeld wat we hier ook naar zouden moeten streven) den de mensen op het platteland zijn zoals bijv burakius, je krijgt de ene drogreden na de andere om je oren. voorbeeld van de islam zoals we het niet in nederland willen.
Als edit wou ik dat net aan mijn bovenstaande post toevoegen: hoe zou je in Nederland de juiste soort Islam kunnen promoten?quote:Op zondag 15 juli 2007 14:34 schreef Gabry het volgende:
[..]
wikiquote:
[..]
Ik blijf me verbazen over Turkije. Zij hebben daar natuurlijk veel meer ervaring met moslimextremisme dan wij in Nederland. In Turkije sturen ze Islamitische stromingen met lichte dwang een goede richting op, terwijl vrijwel iedereen moslim is.
Volgens mij zitten jij en Ella Vogelaar helemaal op dezelfde lijn, samen met SCHquote:Op zondag 15 juli 2007 14:28 schreef Hexagon het volgende:
Vogelaar zou imo moeten streven naar de islam als geloof waar mensen als individu voor kunnen kiezen maar dat niet als middel te kunnen gebruiken om anderen hun leven te beheersen. Dan kan de islam hier prima aanwezig zijn.
Ik sluit me er ook graag bij aan. Als mensen andere mensen niet beheersen of lastig vallen en elkaar met rust laten krijgen we een mooie samenleving.quote:Op zondag 15 juli 2007 14:48 schreef SCH het volgende:
Volgens mij zitten jij en Ella Vogelaar helemaal op dezelfde lijn, samen met SCH
Dat is toch niet enkel inherent aan de islam ? Ik snap de fuzz rond het interview ook niet zo, Vogelaar zegt enkel dat de islam een blijvertje is en dat het uiteindelijk net als de joods-christelijke traditie onderdeel zal gaan uitmaken van onze cultuur. Het is nogal wereldvreemd om dat te gaan ontkennen of bekritiseren met 1 miljoen moslims in ons land. Ze maakt zich sterk voor een goed integratie met behoud van eigen traditie, net zoals dat bij christen, joden of welke groep dan ook het geval is. Ik denk dat veel mensen gewoon willen lezen wat er niet staat om een vooroordeel bevestigd te krijgen.quote:Op zondag 15 juli 2007 14:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nog steeds zijn er moslims die voor elkaar en voor buitenstaanders menen te moeten bepalen wat wel en niet mag en daar ook naar handelen.
Inderdaad.quote:Op zondag 15 juli 2007 14:32 schreef PJORourke het volgende:
Je kunt ook geen fatsoenlijk beoordelingsvermogen verwachten van iemand die bij de CPN zat.
Ook zo'n zelfingenomen narcist ja.quote:
Zal ik naar toe gaan. De uitspraak van Vogelaar vind ik verdacht teleologisch en bovenal abject. Het is een schop in de richting van onze tradities en eigen identiteit van ons vaderland.quote:Op zondag 15 juli 2007 14:52 schreef SCH het volgende:
Ik zie niet in wat Vogelaar anders had moeten zeggen maar daar is een ander topic over.
We kennen toch al apartheid op tal van andere vlakken ? Al vind ik de term wat te zwaar gezocht. Het suggereert dat het uit overheidswege opgelegd zou zijn.quote:Op zondag 15 juli 2007 15:11 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Op macro-niveau wordt helaas de islam ook deel van de cultuur, op micro-niveau niet. Wat hebben we dan? Juist, apartheid!
Iets als gemeenschappelijke cultuur aanmerken is alleen zinvol als de deelnemers dan ook elkaars gebruiken overnemen.quote:Op zondag 15 juli 2007 15:18 schreef gelly het volgende:
[..]
We kennen toch al apartheid op tal van andere vlakken ? Al vind ik de term wat te zwaar gezocht. Het suggereert dat het uit overheidswege opgelegd zou zijn.
Specificeer dat eens als je wil.quote:Op zondag 15 juli 2007 15:20 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Iets als gemeenschappelijke cultuur aanmerken is alleen zinvol als de deelnemers dan ook elkaars gebruiken overnemen.
Als ik door Vogelaar onder de noemer van J/C/I wordt gezet, dan zal ik ook iets van J/C/I moeten hebben, anders blaat ze maar wat in de ruimte. Ik zei gisteren al dat zij zich louter beperkt tot religieuze invloeden. Dat vind ik al veel te beperkt.quote:
Ik denk dat je sowieso al ongemerkt bent beïnvloed. Alleen al het feit dat er discussie over gevoerd wordt geeft al aan dat het onderdeel is geworden van onze samenleving. Het hoeft ook niet persé iets te zijn waar jij persoonlijk voordeel bij hebt, de zondagsrust is bijvoorbeeld ook zo iets. Ik denk echter niet dat de winkels ook op vrijdag dicht gaan. Zoals SCH ook al zei, smartlappen zijn onder een deel van de bevolking ook populair terwijl ik er niks mee heb. Neemt niet weg dat het wel onderdeel van onze cultuur is.quote:Op zondag 15 juli 2007 15:23 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Als ik door Vogelaar onder de noemer van J/C/I wordt gezet, dan zal ik ook iets van J/C/I moeten hebben, anders blaat ze maar wat in de ruimte. Ik zei gisteren al dat zij zich louter beperkt tot religieuze invloeden. Dat vind ik al veel te beperkt.
Als je puur naar cijfers kijkt wel, maar individueel zal het aandeel van een andere cultuur laag zijn.quote:Op zondag 15 juli 2007 15:28 schreef gelly het volgende:
[..]
Ik denk dat je sowieso al ongemerkt bent beïnvloed. Alleen al het feit dat er discussie over gevoerd wordt geeft al aan dat het onderdeel is geworden van onze samenleving. Het hoeft ook niet persé iets te zijn waar jij persoonlijk voordeel bij hebt, de zondagsrust is bijvoorbeeld ook zo iets. Zoals SCH ook al zei, smartlappen zijn onder een deel van de bevolking ook populair terwijl ik er niks mee heb. Neemt niet weg dat het wel onderdeel van onze cultuur is.
Zoals ik al zei, waarom zou jij daar iets aan moeten hebben ? Als mensen zich daar echter aan willen conformeren, waarom zou dat niet kunnen of mogen ?quote:Op zondag 15 juli 2007 15:30 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Als je puur naar cijfers kijkt wel, maar individueel zal het aandeel van een andere cultuur laag zijn.
Wat zou ik aan typische islamitische waarden en normen hebben?
Die was geen lid, toch?quote:
Zeg ik dat dan?quote:Op zondag 15 juli 2007 15:31 schreef gelly het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, waarom zou jij daar iets aan moeten hebben ? Als mensen zich daar echter aan willen conformeren, waarom zou dat niet kunnen of mogen ?
Dat is denk ik vooral wat mensen willen lezen.quote:Op zondag 15 juli 2007 15:38 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Vogelaar is echter niet specifiek, waardoor de indruk ontstaat alsof we daar met z'n allen aan mee moeten werken om haar wens uit te laten komen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |