abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51487102
Minister Vogelaar geeft een interview in Trouw - lees het hier:
quote:
’Help de islam zich te wortelen in Nederland’
Cees van der Laan
Ella Vogelaar heeft als minister van integratie de taak om de kloof tussen moslims en andere Nederlanders te verkleinen. Samen met de Italiaanse minister van binnenlandse zaken Giuliano Amato woonde ze deze week in Rome een seminar over de islam en integratie bij. Na afloop sprak Trouw met haar.
Italië telt net als Nederland circa een miljoen moslims, maar met een bevolking van bijna 58 miljoen inwoners vallen ze nauwelijks op. ’Zwarte’ scholen bestaan vrijwel niet, het moslimterrorisme is aan Italië voorbij gegaan en het katholicisme is de dominante religieuze stroming. Toch zegt minister Amato, een zwierig pratende, populair politicus: „We moeten niet in handen van God leggen wat we zelf kunnen doen. Conflicten tussen culturen mogen geen conflicten tussen godsdiensten worden.”

Vandaar dat recent onder zijn verantwoordelijkheid een handvest verscheen voor burgerschap en integratie, een opsomming van rechten en plichten van Italiaanse burgers. Het wordt onder meer verspreid op scholen. Er staat in dat iedereen goed Italiaans moet spreken en kennis moet hebben van de Italiaanse geschiedenis en cultuur. Maar ook het recht op het dragen van religieuze symbolen en kledingstukken. Het handvest werd opgesteld met medewerking van moslimorganisaties en moslimwetenschappers.

Vogelaar: „Ik werd aangenaam verrast door de concrete uitspraken over wat wel en niet geaccepteerd wordt, de on-onderhandelbaarheid van de grondwet én de positie en rechten van vrouwen, bijvoorbeeld tegen vrouwenmishandeling en tegen polygamie. Deze uitspraken waren er op voorspraak van organisaties van moslimvrouwen in opgenomen, vertelde Amato mij.”

Kun je zo’n handvest ook introduceren in Nederland?

„Ja, dat is heel goed mogelijk, we denken erover na in het kabinet. Het is een instrument dat een rol kan spelen in het ontwikkelen van gemeenschappelijke waarden en normen. Van belang is wel dat dit niet gebeurt in een kamertje met een aantal geleerden, maar dat je een proces organiseert waar behoorlijk wat groepen bij betrokken zijn en dat het ook door de gemeenschap wordt gedragen.”

Critici beschuldigen u van multiculturalisme. U zou alle culturen gelijkwaardig achten, terwijl in de islamitische cultuur vrouwen onderdrukt worden? Aanleiding was onder andere dat u de boerka niet wilde verbieden.

„Beelden hè, die bestaan over heel veel mensen, dus ook over mij. Ik was koud acht uur minister toen mij de vraag werd gesteld. Voor mij is het een symbool van onderdrukking van vrouwen, maar juridisch ligt het ingewikkeld. Een algemeen verbod tegen de boerka is in strijd met een aantal grondrechten. Dat blijkt ook uit het advies dat het vorige kabinet naar de Tweede Kamer stuurde.”

,,Toen de ophef ontstond dacht ik: wat gebeurt hier? Al die e-mails die ik kreeg, de media die erop sprongen. De ophef over de boerka staat niet op zichzelf. Het gaat breder en dieper, er heerst angst voor de islam, luidde mijn conclusie. Dat heeft volgens mij heel erg te maken met het idee dat islam-fundamentalisme terrorisme is. Dat tritsje wordt dan gemaakt. Nou ja, dat heeft mij tot de gedachte gebracht: daar moeten we iets mee. Er wonen een miljoen moslims in Nederland en het is daarmee een grote godsdienstige stroming in de Nederlandse samenleving. Dan is het ontzettend belangrijk het beeld van die trits te nuanceren. Om duidelijk te maken dat het voor 95 procent van de moslims niet geldt. Ik wil een einde maken aan het negativisme en angst voor de islam, juist omdat moslims ook burgers zijn van dit land.”

Zijn de vorige kabinetten-Balkenende niet verantwoordelijk voor het ontstaan van die kloof? De toon was vaak hard.

„Ik denk dat we met elkaar inderdaad te weinig het gesprek zijn aangegaan. En daarin spelen kabinetten een rol. Maar niet alleen, wij allen in de samenleving, hebben daarin een verantwoordelijkheid, ook de media. Je moet dit uiteraard wel in het perspectief plaatsen van de aanslagen in Amerika, Madrid, Londen, de opkomst van Pim Fortuyn met zijn harde islamkritiek, de moord op Van Gogh en ga maar door.’’

Uw voorganger, Rita Verdonk, maakte een hoop kabaal toen ze geen hand kreeg van een Haagse imam. Hoe zou u gereageerd hebben?

„Ik zou er minder kabaal over maken en het anders aanpakken, ik zou het bespreekbaar maken. Het is mij overigens ook overkomen. Het gebeurde bij één van de bezoeken aan de veertig wijken, aan Bos en Lommer in Amsterdam. Een van de Marokkaanse jongens zei: ’Sorry, ik mag u geen hand geven van mijn geloof.’ Hij was net in Mekka geweest. Nou dat doet wel wat met mij, daar had ik dubbele gevoelens over.”

„Later kwamen we er in het gesprek op terug. Aan de ene kant was ik blij dat hij het uitlegde, maar aan de andere kant voelde ik mij afgewezen. Het werd toen even een serieus incident, omdat ik de discussie aanging. Een andere jongen vertelde: ’Over het handen geven wordt verschillend gedacht. Ik ben ook in Mekka geweest, maar ik geef u wel een hand.’’’

„Het bijzondere was dat dit gebeurde in een kleine ruimte, waar boven de jongen die mij geen hand wilde geven een affiche hing van een vrouw met een half ontbloot bovenlichaam. Eén borst was te zien. Ik dacht: dit is dus de Nederlandse samenleving, deze werkelijkheden bestaan allebei. De jongen en de blote mevrouw op het affiche, ik vond het een prachtig symbool van onze samenleving en dat moeten we ook onder ogen zien.”

Met uw uitspraak dat er angst is voor de islam legt u de verantwoordelijkheid voor de kloof bij niet-moslims?

„Ja, ook. De rapporten van het Sociaal Cultureel Planbureau melden een steeds groter wordende kloof, er zijn steeds minder contacten tussen de bevolkingsgroepen. Mensen leven langs elkaar heen. De vraag is vervolgens: hoe pak je dit aan? De ervaring leert dat als je grote debatten organiseert je eerder polariseert dan bindt. Debatten houd je om meningen te scherpen. We zoeken de oplossing in kleinschalige ontmoetingen, op grond van gemeenschappelijke belangen en interesses, bijvoorbeeld op scholen, sportverenigingen, portieken, straten en wijken. Houd het concreet en grijp niet te hoog, dat is ook wat we hoorden bij onze bezoeken aan de veertig wijken. Dus als mensen zich in gemeenschappelijke portieken blauw ergeren aan elkaar, probeer daar dan iets te betekenen.”

Deelt u de enkele jaren geleden uitsproken opvatting van premier Balkenende dat ’islamitische scholen gevangenissen van achterstand’ zijn?

„Het is een feit dat op islamitische scholen allemaal allochtone kinderen zitten waarvan een flink deel achterstand heeft. Dat vind ik niet zo’n goede ontwikkeling. Mijn voorkeur zou zijn dat kinderen naar scholen in de buurt gaan, omdat ze daar andere kinderen tegen komen. Ik zal dat altijd tegen islamitische ouders zeggen, maar tegelijkertijd kan ik ze het recht niet ontzeggen hun kinderen naar islamitische scholen te sturen.”

„Dat is het ingewikkelde van onze samenleving, dat hoort bij de vrijheid van onderwijs. Iedere groep, of het nou protestanten, katholieken, Vrije School-aanhangers of moslims zijn, heeft recht op een eigen school. Wil je dat veranderen, dan moet je een discussie beginnen over artikel 23 van de grondwet, waarin de vrijheid van onderwijs is geregeld.”

Daar wilt u uw vingers niet aan branden?

„Het is sowieso niet mijn eerste verantwoordelijkheid. Ik voel er niet zoveel voor om een eindeloos principieel, ideologisch debat te gaan voeren, waarvan je weet dat het tot ontzettende verdeeldheid gaat leiden, terwijl de werkelijkheid niet zal veranderen.”

Uw voorganger, minister Verdonk, wilde als minister van integratie het debat aanjagen, onderwerpen op de politieke agenda krijgen. Hoe ziet u uw positie?

„Ik ben vooral van de handjes laten wapperen. Zorgen dat zaken tot stand worden gebracht en verbeteren waar ik dat nodig acht. Maar als het gaat om de positie van de islam en moslims in de Nederlandse samenleving, dan vind ik het de moeite waard dat te agenderen.”

U wilt opkomen voor de moslims?

„Ik denk niet in termen van opkomen voor de moslims, maar in termen van feiten onder ogen zien. De islam is één van de grote godsdienstige stromingen in Nederland, moslims zullen hier niet meer weggaan. Er zullen eerder meer moslims bijkomen. Ik wil helpen dat ze zich hier thuis voelen, islam en moslims moeten zich hier kunnen wortelen.”

Wat bedoelt u daarmee?

„Nederland is een samenleving die gevormd is op basis van joods-christelijke tradities. Dat zijn onze wortels. Als je ervan uit gaat dat een substantiële bevolkingsgroep andere tradities, een andere religie, brengt, dan zie ik dat als een wederzijds proces. Enerzijds zal de islam door de Europese cultuur en tradities beïnvloed worden en niet hetzelfde blijven. Anderzijds is het belangrijk dat zo’n grote groep zich wortelt in onze samenleving, er een onlosmakelijk onderdeel van wordt. Eeuwen geleden kwam de Joodse gemeenschap naar Nederland en nu zeggen we: Nederland is een land gevormd door joods-christelijke tradities. En ik kan me voorstellen dat we een vergelijkbaar proces krijgen met de islam.”

We zullen ooit zeggen: Nederland is een land van joods-christelijke-islamitische tradities?

„Ja, dat kan ik me voorstellen, maar daar gaan wel een paar eeuwen overheen.”

Daarmee zegt u ook: we zullen met de rafelige kanten van de islam, fundamentalisme, leren leven en accepteren?

„Ja, maar binnen het protestantisme en katholicisme zijn ook stromingen waarbij ik af en toe mijn wenkbrauwen frons en vast moet stellen dat dit bij onze wortels van onze samenleving hoort. De SGP huldigt standpunten, over homoseksualiteit en vrouwen, die niet de mijne zijn.”

Maar die blazen geen mensen op.

„Volstrekt verwerpelijk. Dat moeten we bestrijden. Dat gezegd hebbende moeten we er vanuit gaan dat we dit soort extremen in onze samenleving hebben en in iedere religie. Dit heeft de geschiedenis ons ook geleerd.’’

Er ontstond recent ophef over de twee miljoen euro die de gemeente Amsterdam aan de Turkse moslimorganisatie Milli Görüs gaf om de bouw van een liberale moskee mogelijk te maken. Nu zit er een conservatieve club. Ging de gemeente hiermee niet veel te ver?

„Preciezer geformuleerd: het ging om een erfpachtconstructie, die niet zo uitzonderlijk was als wat wordt beweerd. Het was een goed bedoelde actie, maar je ziet tegelijkertijd ook hoe risicovol het is.”

Moet de overheid zich niet onthouden van dergelijke steun, vanwege de scheiding tussen kerk en staat?

„Nee, ik heb er geen principieel bezwaar tegen. Je subsidieert niet de religieuze activiteit, dan zou je de grens overgaan, maar de sociaal-maatschappelijke doelen.’’

,,Ik was onlangs in Amsterdam Zuidoost waar veel Afrikaanse kerken in parkeergarages zitten, in redelijk erbarmelijke omstandigheden. Daar wordt nu een prachtig gebouw neergezet, De Kandelaar, met steun van ESF-subsidies en woningbouwcorporaties. Vijf kerken gaan daar religieuze ruimtes huren die ze eventueel later kunnen kopen. Ik denk dat het ontzettend goed is. Want deze kerken zijn sociaal-maatschappelijk zeer actief. Ze bieden huiswerkbegeleiding, vrouwenorganisaties kunnen er terecht, er is kinderopvang en ze doen aan ouderenzorg. Er is zelfs een café. Het zijn ’brede’ kerken, die veel meer bieden dan alleen een kerkdienst. Ze bevorderen daarmee de integratie. Ditzelfde geldt voor moskeeën. Die bieden ook vaak uiteenlopende activiteiten.”

U gaat het stimuleren?

„Ik vind niet dat ik het moet stimuleren, ik juich het ook niet toe maar ik heb er geen bezwaar tegen dat gemeenten dit doen. Het gaat erom dat de samenleving verandert door de komst van nieuwe bewoners en nieuwe religies. Je kan wel denken: we pakken dit op de oude traditionele manier aan, zoals de relaties die we onderhielden met katholieke en protestantse kerken, maar in die kerken zitten nu soms moskeeën. Ik bedoel er mee te zeggen dat er maatschappelijke verschuivingen gaande zijn en als lokale overheid moet je er over nadenken hoe je op die veranderingen wilt reageren. Wat kun je voor die groepen betekenen? Het zijn je eigen burgers. En dan kan het betekenen dat je bepaalde activiteiten financieel steunt.”

U zoekt praktische antwoorden voor soms ingewikkelde problemen?

„Ik ben een praktisch mens. Laat mij maar de minister van werkzame oplossingen zijn.”
Er ontstaat natuurlijk opschudding over:
quote:
Scherpe kritiek op islam-uitspraken Vogelaar
zaterdag 14 juli 2007 14:43

De VVD en de PVV hebben scherpe kritiek geuit op de uitspraken van PvdA-minister voor Wonen, Wijken en Integratie Ella Vogelaar, die zegt dat de islam een deel van de Nederlandse cultuur wordt.


VVD en PVV hekelen uitspraken Vogelaar over islam
In een interview met Trouw zegt de minister dat de islamitische cultuur zich diep nestelt in de Nederlandse samenleving. Omdat integratie volgens haar een 'wederzijds proces' moet zijn, zal de Nederlandse cultuur op den duur daarom ook elementen van de islamitische overnemen.

Kernwaarden
VVD-fractievoorzitter Mark Rutte toont zich verbijsterd over de uitlatingen van Vogelaar. Hij wil van premier Jan Peter Balkenende (CDA) weten of de minister hiermee het standpunt van het kabinet verkondigt. Eerdere kabinetten-Balkenende legden juist de nadruk op aanpassing van moslims aan de Nederlandse cultuur.

'Nederland heeft geen islamitische traditie,' aldus Rutte. 'Natuurlijk niet, daar moet je duidelijk over zijn. Mensen die naar ons land komen, hebben onze kernwaarden te onderschrijven, zoals gelijkheid van mannen en vrouwen en onze democratische rechtsstaat.'

Aftreden
De Partij voor de Vrijheid (PVV) van Geert Wilders heeft woedend gereageerd op de uitlatingen van de minister, en Kamervragen gesteld op de website:

'Waarom komt u niet op voor het behoud en het versterken van onze Nederlandse en westerse cultuur die gebaseerd is op de joods-christelijke traditie die vele malen beter en beschaafder is dan de achterlijke islamitische cultuur en traditie en daar haaks op staat?'

De PVV eist dat de minister haar uitspraken terugneemt. Doet ze dat niet, dan volgt een motie van wantrouwen.
pi_51487134
Niet mijn cultuur.

Vreemd eigenlijk dat de minister bepaalt wat wel en wat niet deel gaat uitmaken van "onze" cultuur.
pi_51487192
quote:
Op zondag 15 juli 2007 13:28 schreef MrX1982 het volgende:

Vreemd eigenlijk dat de minister bepaalt wat wel en wat niet deel gaat uitmaken van "onze" cultuur.
Dat doet ze niet. De smartlap maakt ook deel uit van onze cultuur, heb ik ook niks mee.

Ik schrik enorm van de pavlovreactie op dit prima interview waar in mijn ogen geen woord verkeerd in staat. We zijn echt al zover dat we bij het woord islam alleen al helemaal op tilt slaan. We lopen inderdaad een stuk achter bij landen als Engeland en Italie.
  zondag 15 juli 2007 @ 13:32:17 #4
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_51487211
Cultuur is uiteraard aan verandering onderhevig. Ik zie alleen het punt niet zo om nu al van een "historische" verandering te spreken. Er zijn nog nauwelijks Islamitische stempels gedrukt op de wetgeving, of educatie bijvoorbeeld. Stempels die de doorsnee Nederlander dus qua denkbeeden en gewoonten beïnvloeden.

De Islamitische cultuur heeft vrijwel alleen invloed op mensen die de Islam aanhangen, terwijl de "Joods-Christelijke cultuur weldegelijk een impact heeft op mensen die de Islam aanhangen.
pi_51487267
quote:
Op zondag 15 juli 2007 13:31 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat doet ze niet. De smartlap maakt ook deel uit van onze cultuur, heb ik ook niks mee.

Ik schrik enorm van de pavlovreactie op dit prima interview waar in mijn ogen geen woord verkeerd in staat. We zijn echt al zover dat we bij het woord islam alleen al helemaal op tilt slaan. We lopen inderdaad een stuk achter bij landen als Engeland en Italie.
Het gaat bij mij niet om een pavlov reactie of op tilt slaan maar het volledig haaks staan van de (hedendaagse) islam als religie op mijn principes. Ik verloochen mijn principes niet.

Ik heb niets met de (hedendaagse) islam en dat wil ik graag zo houden.
  Donald Duck held zondag 15 juli 2007 @ 13:35:19 #6
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_51487284
quote:
Op zondag 15 juli 2007 13:32 schreef ScienceFriction het volgende:
Er zijn nog nauwelijks Islamitische stempels gedrukt op de wetgeving, of educatie bijvoorbeeld.
En dat moet ook nooit gebeuren. Alles bij moslims gebeurt maar uit naam van de koran. Een boek met tegenwoordig sterk verouderde opvattingen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_51487306
quote:
Op zondag 15 juli 2007 13:34 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Het gaat bij mij niet om een pavlov reactie of op tilt slaan maar het volledig haaks staan van de (hedendaagse) islam als religie op mijn principes. Ik verloochen mijn principes niet.

Ik heb niets met de (hedendaagse) islam en dat wil ik graag zo houden.
Er wordt toch helemaal niet van je gevraagd je principes te verloochenen. Vogelaar schetst gewoon heel realitisch de situatie. Ik heb ook niks met de smartlap en dat wil ik graag zo houden en dat gaat prima
pi_51487319
quote:
Op zondag 15 juli 2007 13:32 schreef ScienceFriction het volgende:
Cultuur is uiteraard aan verandering onderhevig. Ik zie alleen het punt niet zo om nu al van een "historische" verandering te spreken. Er zijn nog nauwelijks Islamitische stempels gedrukt op de wetgeving, of educatie bijvoorbeeld. Stempels die de doorsnee Nederlander dus qua denkbeeden en gewoonten beïnvloeden.

De Islamitische cultuur heeft vrijwel alleen invloed op mensen die de Islam aanhangen, terwijl de "Joods-Christelijke cultuur weldegelijk een impact heeft op mensen die de Islam aanhangen.
Ze heeft het over de toekomst, niet over nu.
pi_51487362
quote:
Op zondag 15 juli 2007 13:20 schreef SCH het volgende:

[..]

Atheisme is een dogma. Wat jij omschrijft is eerder agnostisch, het niet zeker weten.
Dat is alleen maar waar als je atheisme beschouwt in de meest strikte zin. In de praktijk zijn atheisten mensen die niet in God geloven wegens de totale onaannemelijkheid van het bestaan van een god, maar die bij overtuigend bewijs best bereid zijn om hun opvatting te herzien.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 15 juli 2007 @ 13:39:03 #10
862 Arcee
Look closer
pi_51487384
quote:
Op zondag 15 juli 2007 13:11 schreef SCH het volgende:
Nee hoor, dat vind ik grote bullshit. Atheisme is ook een geloof - vaak een zelfs heel dogmatisch geloof. Geeft niet maar het is een beetje kinderachtig om dat te ontkennen. Ik vind veel atheisten net zo erg als van die hele fundi christenen of moslims, de intolerantie druipt er vaak vanaf. Lees alleen dit topic maar.
Atheïsme is per definitie geen geloof.

Intolerantie maakt ze nog niet religieus, tenzij jij intolerantie en religie als hetzelfde ziet.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 15 juli 2007 @ 13:39:50 #11
862 Arcee
Look closer
pi_51487409
quote:
Op zondag 15 juli 2007 13:38 schreef Diederik_Duck het volgende:
Dat is alleen maar waar als je atheisme beschouwt in de meest strikte zin. In de praktijk zijn atheisten mensen die niet in God geloven wegens de totale onaannemelijkheid van het bestaan van een god, maar die bij overtuigend bewijs best bereid zijn om hun opvatting te herzien.
Precies, op basis van voortschrijdend inzicht.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_51487424
quote:
Op zondag 15 juli 2007 13:24 schreef SCH het volgende:

[..]

Integratie is niet belangrijk?
nee. participatie wel.
de meeste moslims willen gewoon vredig samenwerken. Daarom moet alles in het werk worden gesteld om dat te handhaven, d.w.z. eenieder die dat verstoord moet worden aagepakt. Wederom subsidies uittrekken om 'mensen zich thuis te laten voelen' is een veel te vage doelstelling die bovendien niet ter zake doet; je bent vrij om naar een plek te gaan waar je je wel thuis voelt. De basis is erg simpel hoor

Weet jij een concrete methode om mensen zich 'thuis te laten voelen' welke conform is met de NL grondbeginselen?
pi_51487448
quote:
Op zondag 15 juli 2007 13:39 schreef Arcee het volgende:

[..]

Atheïsme is per definitie geen geloof.
Dat is jouw opvatting dan, het is wel degelijk een geloof volgens mij. Een rotsvaste overtuiging in het bestaan van niets.Het is een dogma met sterke religieuze trekken, is het zo erg dan? Maar verder is het offtopic.
pi_51487492
quote:
Op zondag 15 juli 2007 13:36 schreef SCH het volgende:

[..]

Er wordt toch helemaal niet van je gevraagd je principes te verloochenen. Vogelaar schetst gewoon heel realitisch de situatie. Ik heb ook niks met de smartlap en dat wil ik graag zo houden en dat gaat prima
Hoewel ik je mening deel wat betreft smartlappen. Ik heb ook niets met smartlappen maar er is een wezenlijk verschil tussen de smartlap en een religie.
  zondag 15 juli 2007 @ 13:42:43 #15
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_51487494
quote:
Op zondag 15 juli 2007 13:36 schreef SCH het volgende:

[..]

Ze heeft het over de toekomst, niet over nu.
De toekomst... Welke ingrijpende veranderingen zijn er dan doorgevoerd door Islamaangangers die een grote impact gehad hebben op de hedendaagse cultuur?

Het is veel te vroeg om nu al te spreken van een dergelijke "verschuiving" van de cultuur.
pi_51487515
quote:
Op zondag 15 juli 2007 13:38 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat is alleen maar waar als je atheisme beschouwt in de meest strikte zin. In de praktijk zijn atheisten mensen die niet in God geloven wegens de totale onaannemelijkheid van het bestaan van een god, maar die bij overtuigend bewijs best bereid zijn om hun opvatting te herzien.
Dat is een beetje een omweg want op die manier kan je ook heel terecht over islam en christendom spreken. Dat ligt in heel veel gevallen ook niet zo rotsvast natuurlijk. In de praktijk dus niet, zoals jij het schetsts. Ik dacht dat we het hier over de grondbeginselen hadden. Atheisme als stroming is natuurlijk een religie, net als christenen - dat wil niet zeggen dat alle individuen daar niet ergens tussen in kunnen zweven.
pi_51487547
quote:
Op zondag 15 juli 2007 13:42 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Hoewel ik je mening deel wat betreft smartlappen. Ik heb ook niets met smartlappen maar er is een wezenlijk verschil tussen de smartlap en een religie.
Nee hoor, het gaat over het benoemen van je cultuur. Hiphop en r & b hoort ook zo'n beetje bij onze cutluur, de islam straks ook. Wat is het probleem? Je hoeft er toch verder niks mee?
pi_51487586
quote:
Op zondag 15 juli 2007 13:42 schreef ScienceFriction het volgende:

[..]

De toekomst... Welke ingrijpende veranderingen zijn er dan doorgevoerd door Islamaangangers die een grote impact gehad hebben op de hedendaagse cultuur?
De islam maakt onderdeel uit van onze cultuur zegt ze, dat is moeilijk te ontkennen als zo'n grote groep mensen in een land de islam aanhangt. Dat is het simpele antwoord op je vraag. Die impact is er, over doorgevoerde veranderingen heeft niemand het toch?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 15 juli 2007 @ 13:46:32 #19
862 Arcee
Look closer
pi_51487618
quote:
Op zondag 15 juli 2007 13:41 schreef SCH het volgende:
Dat is jouw opvatting dan, het is wel degelijk een geloof volgens mij. Een rotsvaste overtuiging in het bestaan van niets.Het is een dogma met sterke religieuze trekken, is het zo erg dan? Maar verder is het offtopic.
Rotsvast omdat er geen enkel bewijs voor is. De overtuiging is gebaseerd op aanwezig bewijs en beweegt mee met nieuwe bewijzen die zich aandienen. Daar is niks religieus aan.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zondag 15 juli 2007 @ 13:47:58 #20
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_51487652
quote:
Op zondag 15 juli 2007 13:41 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat is jouw opvatting dan, het is wel degelijk een geloof volgens mij. Een rotsvaste overtuiging in het bestaan van niets.Het is een dogma met sterke religieuze trekken, is het zo erg dan? Maar verder is het offtopic.
Atheïsme is een classificatie, geen geloof. Er zijn geen samenscholingen, gemeenschappen of boeken over de leer van het atheïsme omdat er geen leer is.

Het is wel on-topic omdat de ontkerkelijking en de shift van religie naar spiritualiteit (meer een agnosticisme) weldegelijk een invloed heeft op de hedendaagse cultuur en de manier waarop ensen hun keuzes maken.
pi_51487670
quote:
Op zondag 15 juli 2007 13:46 schreef Arcee het volgende:

[..]

Rotsvast omdat er geen enkel bewijs voor is. De overtuiging is gebaseerd op aanwezig bewijs en beweegt mee met nieuwe bewijzen die zich aandienen. Daar is niks religieus aan.
Nee hoor, dat is jouw opvatting. Voor heel veel mensen is er enorm veel bewijs voor het bestaan van God. Het is allemaal interpretatie, geloof en opvatting. Niks mis mee. Waarom reageer je er zo op als atheisme een religie wordt genoemd? Is toch geen belediging ofzo?
pi_51487698
quote:
Op zondag 15 juli 2007 13:47 schreef ScienceFriction het volgende:

[..]

Atheïsme is een classificatie, geen geloof. Er zijn geen samenscholingen, gemeenschappen of boeken over de leer van het atheïsme omdat er geen leer is.
Geen leer??? Geen boeken? Doe eens even je huiswerk jij
pi_51487699
quote:
Op zondag 15 juli 2007 13:45 schreef SCH het volgende:

[..]

De islam maakt onderdeel uit van onze cultuur zegt ze, dat is moeilijk te ontkennen als zo'n grote groep mensen in een land de islam aanhangt. Dat is het simpele antwoord op je vraag. Die impact is er, over doorgevoerde veranderingen heeft niemand het toch?
SCH, reageer hier voor de grap is op:
quote:
Die fout is dat de PVDA jarenlang alleen de leuke kanten van de islam in Nederland heeft willen zien en de rest liever onder het tapijt schoof. Een religie en cultuur die zoveel conservatiever is dan de onze zal niet zonder horten en stoten integreren. Dat werd vooral door de PVDA jarenlang weggehoond.

De islamitische cultuur heeft een aantal aspecten waar we in Nederland niet zo van gediend zijn maar die sommigen vn hen hier toch wensen uit te voeren. En toch is daar jarenlang niet echt heel veel tegen ondernomen. Eerder met het idee dat het "vanzelf wel goed zou komen".

Iedere religie kan in Nederland thuishoren mits deze ondergeschikt is aan de individuele vrijheden van iedereen in Nederland. Het moet niet zo zijn dat mensen elkaar via religie onder druk kunnen zetten en elkaar dingen kunnen verbieden of dreigen terwijl deze wettelijk gewoon zijn toegestaan. En al helemaal niet onder de vlag van "dat is nou eenmaal niet onze cultuur". Je ziet nog steeds gebeuren dat bepaalde groepen de vrijheid van elkaar en anderen ontnemen. En dat moet bestreden worden.
ben benieuwd hoe je dit gaat weerleggen
  zondag 15 juli 2007 @ 13:50:14 #24
3038 Emel
realist
pi_51487706
tvp
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
  zondag 15 juli 2007 @ 13:50:17 #25
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_51487708
quote:
Op zondag 15 juli 2007 13:45 schreef SCH het volgende:

[..]

De islam maakt onderdeel uit van onze cultuur zegt ze, dat is moeilijk te ontkennen als zo'n grote groep mensen in een land de islam aanhangt. Dat is het simpele antwoord op je vraag. Die impact is er, over doorgevoerde veranderingen heeft niemand het toch?
De Islam heeft alleen invloed op mensen die de Islam aanhangen. De Joods-Christelijke cultuur heeft echter wel invloed op mensen die de Islam aanhangen.

De huidige invloed van de Islam is dus vrij gering op de Nederlandse cultuur en past daarom, op dit moment, zeker nog niet in de clasificatie Joods-Christelijke cultuur.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')