FOK!forum / School, Studie en Onderwijs / [PABO] Kwart studenten haakt af door rekentoets
PietjePuk007woensdag 20 juni 2007 @ 10:58
quote:
Kwart pabo-student moet weg om rekentoets
woensdag 20 juni 2007 10:19

Een kwart van alle eerstejaarsstudenten aan de pabo moet van school af omdat ze niet goed genoeg kunnen rekenen. De studenten moesten dit jaar voor het eerst een verplichte rekentoets afleggen.

Rekenen op de pabo
Rekenen blijkt moeilijker dan gedacht voor de eerstejaars pabo-studenten
Dat liet de HBO-raad woensdag weten.

Verlaten
De helft van de studenten zakte voor de test aan het begin van het schooljaar. Daarna hadden zij recht op twee herkansingen, waaruit bleek dat nog steeds een aanzienlijk percentage van de studenten de toets niet had gehaald. Deze studenten moesten hierdoor de opleiding vervroegd verlaten. Het gaat om ongeveer 2500 leerlingen, meldt de NOS.

In 2006 bleek al dat het niet erg goed gesteld was met de rekenvaardigheid van de leraren in spe. Uit een test bleek toen dat de helft van de eerstejaars gemiddeld slechter rekende dan een goede basisschoolleerling uit groep acht.

Voorzitter van de HBO-raad Doekle Terpstra is dan ook niet blij met de resultaten, maar denkt er niet aan de toets af te schaffen. Ik heb een ambivalent gevoel bij de cijfers. Aan de ene kant is het dramatisch dat er zo veel studenten moeten afhaken omdat ze niet goed genoeg kunnen rekenen. Maar aan de andere kant laat deze test wel zien dat we hebben geïnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs omdat deze mensen voorheen wel gewoon de studie konden afmaken en voor de klas kwamen te staan. Wij zijn niet bereid concessies op het gebied van die kwaliteit te doen.

Aansluiting
Volgens Terpstra laten de slechte uitslagen van de rekentoetsen zien dat de aansluiting van het voortgezet onderwijs op het hogere beroepsonderwijs niet goed genoeg is. Ook maakt hij zich zorgen over de afname van het aantal studenten dat zich aanmeldt bij de lerarenopleidingen. Vorig jaar waren er rond deze tijd 6300 voorinschrijvingen, dit jaar slechts 5700.

Ook andere HBO-opleidingen staat komend najaar de rekentoets te wachten die zal peilen hoe het staat met de reken- en taalvaardigheden van de nieuwe studenten. Terpstra: We willen HBO-breed 11.000 tot 12.000 studenten testen op het gebied van taal en rekenen. De test is bedoeld om een beeld van de problematiek te krijgen. We hebben het idee dat deze problemen niet alleen bij de pabo voorkomen. Er moet veel reparatiewerk worden verricht.
Bron
Er is al veel over gezegd en geschreven, maar het is er dan toch van gekomen: de verplichte rekentoets voor pabo-studenten. Resultaat staat hierboven beschreven.

Het lerarentekort loopt zo alleen maar verder op, en concessies aan het niveau worden niet gedaan. Hoe ver kan dit probleem uit de hand lopen?

Voor de pabo-studenten, ik zou graag (uit interesse en niet om uit te lachen want dat kan iedereen) zo'n rekentoets inzien aangezien ik me weinig bij het niveau en het soort vragen kan voorstellen.
multiplexwoensdag 20 juni 2007 @ 11:07
Voor de Pabo-rekentoets wordt toch verwacht dat je minimaal het rekenniveau van groep 8 beheerst zodat je de stof in ieder geval begrijpt en dan leer je op de Pabo toch de didactische kant van de zaak?
PietjePuk007woensdag 20 juni 2007 @ 11:08
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:07 schreef multiplex het volgende:
Voor de Pabo-rekentoets wordt toch verwacht dat je minimaal het rekenniveau van groep 8 beheerst zodat je de stof in ieder geval begrijpt en dan leer je op de Pabo toch de didactische kant van de zaak?
Staat me iets van bij dat elke pabo-student het niveau moet beheersen van de beste 20% van groep 8.

[ Bericht 17% gewijzigd door PietjePuk007 op 20-06-2007 11:19:47 ]
Sjoewewoensdag 20 juni 2007 @ 11:11
Tja sorry, maar zeggen dat het leraren tekort moet worden opgelost door incompetente mensen voor de klas te zetten, zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Zo moeilijk is het rekenen in groep acht nou ook weer niet. Breuken vermenigvuldigen en delen is zo ongeveer het imoeilijkste dat ze krijgen.
Dan houdt het probleem zichzelf ook in stand. Ik had op de basisschool een juf die zelf nieteens een staartdeling kon, nou en daar moet je dan naartoe als je vragen hebt. Het is tussen mij en de wiskunde nooit meer goedgekomen
multiplexwoensdag 20 juni 2007 @ 11:12
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:08 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Staat me iets van bij dat elke pabo-student het niveau moet beheersen van de beste 20% van groep 8.
Zou je toch zeggen dat dat voor iemand met een HAVO-diploma geen al te groot probleem moet vormen. Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel % van die 25% die de toets niet haalt via het MBO is binnen gekomen.
DaFanwoensdag 20 juni 2007 @ 11:12
Kan je ergens die toets online vinden?
DaFanwoensdag 20 juni 2007 @ 11:13
Laat maar :p

Toets:
http://www.tomkooij.nl/downloads/Rekentoets%20pabo-0.doc

Antwoorden:
http://www.tomkooij.nl/downloads/antwoorden%20rekentoets.doc
Rasingwoensdag 20 juni 2007 @ 11:14
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 10:58 schreef PietjePuk007 het volgende:
Het lerarentekort loopt zo alleen maar verder op, en concessies aan het niveau worden niet gedaan. Hoe ver kan dit probleem uit de hand lopen?
Je kunt toch geen concessies aan het niveau doen? PABO-studenten moeten gewoon op groep-8-niveau kunnen rekenen. Dat konden ze in groep 8 ook, als het goed is.
quote:
Voor de pabo-studenten, ik zou graag (uit interesse en niet om uit te lachen want dat kan iedereen) zo'n rekentoets inzien aangezien ik me weinig bij het niveau en het soort vragen kan voorstellen.
Als je groep-8-rekenen niet aankunt, maar wel PABO wilt gaan doen, dan verdien je een -smilie.
Qasiwoensdag 20 juni 2007 @ 11:15
Ik doe zelf de Pabo ( nu al 3de jaars ) maar wij moesten in het 1e jaar deze toets ook maken! Ik heb in één keer gehaald, maar bij ons had je er nog 5 kansen voor. Ook hier waren mensen die dit niveau niet haalden!
De toets is op het niveau van eind groep 8!
Ik heb ook een klasgenootje gehad die niet hoger dan groep 5 wilde stagelopen ivm de moeilijke stof van de bovenbouw......
multiplexwoensdag 20 juni 2007 @ 11:16
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:12 schreef DaFan het volgende:
Kan je ergens die toets online vinden?
Ga daar maar niet van uit, maar ik zou hem net als jij ook wel even willen maken al haal ik hem denk ik toch wel
Sjoewewoensdag 20 juni 2007 @ 11:17
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:15 schreef Qasi het volgende:
Ik heb ook een klasgenootje gehad die niet hoger dan groep 5 wilde stagelopen ivm de moeilijke stof van de bovenbouw......
Ooh my fucking god
MLKwoensdag 20 juni 2007 @ 11:20
En hier is een test te vinden; Pabo rekentoets

Op het eerste gezicht lijkt het me niet onwijs moeilijk. Maar het draait niet alleen om het kunnen, je moet het ook nog uit kunnen leggen. Ken iemand die PABO doet en in een keer is geslaagd voor de rekentoets maar kan me voorstellen dat veel mensen er moeite mee hebben. Misschien moeten ze op de middelbare school eens wat minder met rekenmachines gaan werken.
DaFanwoensdag 20 juni 2007 @ 11:20
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:16 schreef multiplex het volgende:

[..]

Ga daar maar niet van uit, maar ik zou hem net als jij ook wel even willen maken al haal ik hem denk ik toch wel
Kijk anders ff iets verder

Hij is best lastig soms
Fastmattiwoensdag 20 juni 2007 @ 11:20
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:15 schreef Qasi het volgende:Ik heb ook een klasgenootje gehad die niet hoger dan groep 5 wilde stagelopen ivm de moeilijke stof van de bovenbouw......
Het komt nooit meer goed met het onderwijs, echt niet
multiplexwoensdag 20 juni 2007 @ 11:20
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:17 schreef Sjoewe het volgende:

[..]

Ooh my fucking god
Volgensmij heb je die zat hoor, mensen die klaar zijn met de Pabo en werkelijk geen flauw benul hebben van het "dt" verhaal.
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:20 schreef DaFan het volgende:

[..]

Kijk anders ff iets verder

Hij is best lastig soms
Even doorgeken.... tjah
PietjePuk007woensdag 20 juni 2007 @ 11:21
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:14 schreef Rasing het volgende:
Je kunt toch geen concessies aan het niveau doen? PABO-studenten moeten gewoon op groep-8-niveau kunnen rekenen. Dat konden ze in groep 8 ook, als het goed is.

Als je groep-8-rekenen niet aankunt, maar wel PABO wilt gaan doen, dan verdien je een -smilie.
Ten eerste ik ben alleen bang voor het probleem, dat je geen concessies kan doen snap ik ook wel.

Ten tweede, dit zijn havisten en de bovenste 20% van groep 8 zijn VWO'ers, het is dus niet zo dat ze het ooit wel konden .
DaFanwoensdag 20 juni 2007 @ 11:22
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:20 schreef multiplex het volgende:

[..]

Volgensmij heb je die zat hoor, mensen die klaar zijn met de Pabo en werkelijk geen flauw benul hebben van het "dt" verhaal.
Dat is sowieso schandalig voor elke Nederlander. En dan op je CV zetten: Vloeiend / Moedertaal
Suck my balls, als je het niet kan schrijven is het ook niet je moedertaal.
Fastmattiwoensdag 20 juni 2007 @ 11:25
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:20 schreef MLK het volgende:
En hier is een test te vinden; Pabo rekentoets

Op het eerste gezicht lijkt het me niet onwijs moeilijk. Maar het draait niet alleen om het kunnen, je moet het ook nog uit kunnen leggen. Ken iemand die PABO doet en in een keer is geslaagd voor de rekentoets maar kan me voorstellen dat veel mensen er moeite mee hebben. Misschien moeten ze op de middelbare school eens wat minder met rekenmachines gaan werken.
Uitleggen? Dat leer je toch gewoon op de PABO
PietjePuk007woensdag 20 juni 2007 @ 11:28
Ok ok genoeg gebashed op de PABO'ers, dat was eigenlijk niet de bedoeling van 't topic. Iedereen is bewust van het probleem. Nu hebben we eindelijk wat studenten die PABO willen doen haken ze af. Het lerarenprobleem wordt hiermee alleen maar erger. Straks hebben we niemand meer voor de klas.

Het is tijd voor oplossingen .
klesswoensdag 20 juni 2007 @ 11:28
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 10:58 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Er is al veel over gezegd en geschreven, maar het is er dan toch van gekomen: de verplichte rekentoets voor pabo-studenten. Resultaat staat hierboven beschreven.

Het lerarentekort loopt zo alleen maar verder op, en concessies aan het niveau worden niet gedaan. Hoe ver kan dit probleem uit de hand lopen?

Voor de pabo-studenten, ik zou graag (uit interesse en niet om uit te lachen want dat kan iedereen) zo'n rekentoets inzien aangezien ik me weinig bij het niveau en het soort vragen kan voorstellen.
Wat is het probleem???
PietjePuk007woensdag 20 juni 2007 @ 11:30
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:28 schreef kless het volgende:
Wat is het probleem???
Kort en bondig: geen hond wil voor de klas staan. Nu hebben we wat mensen gevonden die het wel willen maar die kunnen er geen snars van.

Hoe moet het dan verder met het onderwijs voor volgende generaties?
Sjoewewoensdag 20 juni 2007 @ 11:30
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:28 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ok ok genoeg gebashed op de PABO'ers, dat was eigenlijk niet de bedoeling van 't topic. Iedereen is bewust van het probleem. Nu hebben we eindelijk wat studenten die PABO willen doen haken ze af. Het lerarenprobleem wordt hiermee alleen maar erger. Straks hebben we niemand meer voor de klas.

Het is tijd voor oplossingen .
Volgensmij is de oplossing er al. Mensen die het niet kunnen weren van de PABO opdat hun didactische generatie zich niet voortzet. Hard, maar dat is verder prima.
Als je een bril hebt mag je geen straaljager piloot worden, als je niet kan rekenen hoor je niet voor de klas.
PietjePuk007woensdag 20 juni 2007 @ 11:32
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:30 schreef Sjoewe het volgende:
Volgensmij is de oplossing er al. Mensen die het niet kunnen weren van de PABO opdat hun didactische generatie zich niet voortzet. Hard, maar dat is verder prima.
Als dat de oplossing zou zijn, waarom roept de politiek dan moord en brand dat er te weinig leraren in opleiding zijn. En dat was nog voordat een kwart afhaakte .
Papierversnipperaarwoensdag 20 juni 2007 @ 11:33
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:17 schreef Sjoewe het volgende:

[..]

Ooh my fucking god
Wat hij zegt
Sjoewewoensdag 20 juni 2007 @ 11:36
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:32 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Als dat de oplossing zou zijn, waarom roept de politiek dan moord en brand dat er te weinig leraren in opleiding zijn. En dat was nog voordat een kwart afhaakte .
Dus moeten we maar incompetente mensen voor de klas zetten? Dan houdt het probleem natuurlijk nooit op. Ik geloof er namelijk geen snars van dat die mensen die de rekentoets niet halen op de andere vakken wel allemaal 10'en halen.
Ach het onderwijs is altijd een golfbeweging. Paar jaar geleden was er op het middelbare onderwijs een schreeuwend terkort. Dat schijnt ook wel weer voorbij te zijn.
De oplossing mag in ieder geval nooit liggen in het verzachten van de toegangsnormen.
ik vind uberhaupt al dat we in Nederland veelste knuffelig met dit soort dingen omgaan.
Fastmattiwoensdag 20 juni 2007 @ 11:36
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:32 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Als dat de oplossing zou zijn, waarom roept de politiek dan moord en brand dat er te weinig leraren in opleiding zijn. En dat was nog voordat een kwart afhaakte .
Dus om meer onderwijzers voor de klas te krijgen haal je het niveau maar naar beneden?
Camplowoensdag 20 juni 2007 @ 11:39
Kunnen is één dat uitleggen is 2 .

Maar ik was wel geslaagd
PietjePuk007woensdag 20 juni 2007 @ 11:41
Ik zeg toch niet dat ik 't wil oplossen door die kwart wel voor de klas te zetten. Ik denk gewoon dat het een serieus probleem is en blijft (en dan bedoel ik het lerarentekort en niet die incompetente studenten, die kunnen gewoon MBO gaan doen).

Misschien moeten we wel een bonus geven aan mensen die uit het bedrijfsleven het onderwijs ingaan. Of de pabo gaan classificeren (die incompetente studenten mogen alleen aan kleuters lesgeven). Ik zoek naar creatieve oplossingen .
klesswoensdag 20 juni 2007 @ 11:41
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:30 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Kort en bondig: geen hond wil voor de klas staan. Nu hebben we wat mensen gevonden die het wel willen maar die kunnen er geen snars van.

Hoe moet het dan verder met het onderwijs voor volgende generaties?
Hoe komen die aan papieren om op de hbo te kunnen beginnen?

Waar het verder met het onderwijs heen moet? vroeger was alles beter wil ik niet zeggen, maar denk het stikum wel een beetje
(Al die overstappen kleuter/basisschool, brugklas/basisvorming, vakkenpaket/2defase/studiehuis, propadeusejaar studeren afstudeer(stage) nu bama geworden. Voor mijn gevoel is het nietbeter geworden. En is er een gróót gebrek aan visie, en hoe dat gedaan moet worden)

Van het lesgevend personeel is het voor de klas staan het minste van de problemen. Maar vooral al dat gezeik er omheen. (Het is een "bedrijfstak" met enorm veel ziekte verzuim, om alle achterstanden weg te kunnen werken)
Papierversnipperaarwoensdag 20 juni 2007 @ 11:41
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:32 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Als dat de oplossing zou zijn, waarom roept de politiek dan moord en brand dat er te weinig leraren in opleiding zijn. En dat was nog voordat een kwart afhaakte .
Er is ooit eens bedacht dat het onderwijs open moest staan voor iedereen, van basisschool tot universiteit. Volgens mij was het de bedoeling dat iedereen, ongeacht afkomst/rijkdom van onderwijs kon gaan genieten. Blijkbaar denkt men nu dat iedereen elke vorm van onderwijs moet kunnen doen ongeacht het IQ van het persoon, met als gevolg dat de (toelatings) eisen worden aangepast.

Een oorzaak hiervan is dat scholen geld krijgen (of kregen) per geslaagde leerling. Men doet er dus alles aan om een leerling te laten slagen, desnoods smokkelt men met toetsen en cijfers. Wellicht dat spieken word gedoogt om het slagingspercentage op te krikken.

Asls men hoger onderwijs alleen openstelt voor degene die het kunnen heeft men ook minder leraren nodig (die kunnen dan op een basisschool lesgeven).
klesswoensdag 20 juni 2007 @ 11:43
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:41 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ik zeg toch niet dat ik 't wil oplossen door die kwart wel voor de klas te zetten. Ik denk gewoon dat het een serieus probleem is en blijft (en dan bedoel ik het lerarentekort en niet die incompetente studenten, die kunnen gewoon MBO gaan doen).

Misschien moeten we wel een bonus geven aan mensen die uit het bedrijfsleven het onderwijs ingaan. Of de pabo gaan classificeren (die incompetente studenten mogen alleen aan kleuters lesgeven). Ik zoek naar creatieve oplossingen .
Na je master van een wo studie kan je nog een jaar "docent worden" gesponserd krijgen.
PietjePuk007woensdag 20 juni 2007 @ 11:45
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:43 schreef kless het volgende:
Na je master van een wo studie kan je nog een jaar "docent worden" gesponserd krijgen.
Na het HBO ook, damn wat was ik toen boos bij het ontvangen van die folder. Dan krijg je ineens wel stufi . Maar goed nu spreek ik mezelf tegen, dat was toen zullen we maar zeggen .
Freeflyerwoensdag 20 juni 2007 @ 11:48
en toch he... viel het mij wel tegen toen ik deze toets ging maken...
klesswoensdag 20 juni 2007 @ 11:53
wiskunde
dicipline
(lekker)hardwerken

Wordt niet gewaardeerd en op waarde geschat? teveel verleidingen om andere dingen te doen die meer voldoening geven?
RemcoDelftwoensdag 20 juni 2007 @ 12:05
Even kopieren van http://forum.fok.nl/rde/edit_message/50647821/1/50 :

Op de Frontpage ( Kwart leraren in spe kan niet rekenen )staat weer eens een bericht over Pabo-studenten die niet kunnen rekenen.
Dit keer postte iemand een linkje naar oude examens van Pabo-ers. Ik pikte er eentje uit:
http://www.hs-ipabo.edu/s(...)ecijferdheid0706.pdf .
Wat schetst mijn verbazing? Direct boven de eerste opgave staat dit:
Los de volgende sommen op door handig te rekenen.
Je mag niet cijferen. Laat duidelijk zien hoe je ze uitrekent.
!
Ik heb vandale.nl geraadpleegd:
quote:
cij·fe·ren (onov.ww.)
1 rekenen
en ook:
quote:
re·ke·nen1 (onov.ww.)
1 met getallen, cijfers werken, volgens de regels hoeveelheden, aantallen benoemen, samenstellen en ontbinden => cijferen
Oftewel samengevat: ze moeten iets uitrekenen, maar ze mogen niet rekenen, en al helemaal niet volgens de rekenregels?! Vinden ze het gek dat ze het niet halen
Dr_Flashwoensdag 20 juni 2007 @ 12:14
Ik denk dat ze daarmee bedoelen dat je moet laten zien dat je het inzicht hebt dat 3,02 + 96,98 samen 100 is en dat je daarmee dus veel makkelijker kunt rekenen. En dat met cijferen bedoeld wordt gewoon koudweg alles onder elkaar zetten en maar plussen en keren (vermenigvuldigen is best een lastig woord, vandaar).

Maar als je hiervoor op HBO-niveau weet te zakken, sorry hoor, maar dan DOE je het er gewoon om, denk ik dan
__Saviour__woensdag 20 juni 2007 @ 12:14
ze bedoelen niet bijv. de getallen onder elkaar zetten en dan van rechts naar links oplossen.
ze moeten inzien dat de sommen vereenvoudigd kunnen worden waarna ze met puur simpel hoofdrekenen op te lossen zijn
klesswoensdag 20 juni 2007 @ 12:15
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:14 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik denk dat ze daarmee bedoelen dat je moet laten zien dat je het inzicht hebt dat 3,02 + 96,98 samen 100 is en dat je daarmee dus veel makkelijker kunt rekenen. En dat met cijferen bedoeld wordt gewoon koudweg alles onder elkaar zetten en maar plussen en keren (vermenigvuldigen is best een lastig woord, vandaar).

Maar als je hiervoor op HBO-niveau weet te zakken, sorry hoor, maar dan DOE je het er gewoon om, denk ik dan
`
Iemand die glansrijk zn studie zonder falen haalt een een dicipline... daar ben ik stinkende jaloers op.
RemcoDelftwoensdag 20 juni 2007 @ 12:16
Ze kunnen het dan wel bedoelen, maar het staat er niet! En je moet duidelijk laten zien hoe je het doet, dus dat gaat niet met hoofdrekenen...

Het hele probleem zit in de middelbare scholen, waar ze proefwerken "laat zien wat je op je rekenmachine intikt" hebben... Laat ik de taalproblemen op de Pabo dan maar toeschrijven aan de BrEeZah/sms generatie...
klesswoensdag 20 juni 2007 @ 12:16
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:14 schreef __Saviour__ het volgende:
ze bedoelen niet bijv. de getallen onder elkaar zetten en dan van rechts naar links oplossen.
ze moeten inzien dat de sommen vereenvoudigd kunnen worden waarna ze met puur simpel hoofdrekenen op te lossen zijn
grote sommen opbreken in kleine sommetjes?
__Saviour__woensdag 20 juni 2007 @ 12:20
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:16 schreef RemcoDelft het volgende:
Ze kunnen het dan wel bedoelen, maar het staat er niet! En je moet duidelijk laten zien hoe je het doet, dus dat gaat niet met hoofdrekenen...
Die eerste bijv.
834 – 3,02 – 196,98

Je laat zien dat 3.02 + 196.98 = 200. Volkomen logisch.
Dan 834-200=634.
Rasingwoensdag 20 juni 2007 @ 12:20
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:20 schreef MLK het volgende:
En hier is een test te vinden; Pabo rekentoets
Ai, toch nog een paar foutjes. Het was toch iets pittiger dan ik had gedacht. Voor een groep-8-leerling wel veel gevraagd, dunkt mij.
Biancaviawoensdag 20 juni 2007 @ 12:20
quote:
Er staat een spelfout in die toets!

gedachtengang

Dr_Flashwoensdag 20 juni 2007 @ 12:21
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:16 schreef kless het volgende:

[..]

grote sommen opbreken in kleine sommetjes?
Nee gewoon, wat ik zei: inzicht in hoe iets makkelijk kan. Als je sommen ziet staan als

44 * 3,02 + 44 * 96,98 = ?


Dat je dan denkt "Hee 3,02 + 96,98 = 100 precies, dus eigenlijk staat er 44 * 100, en dat is 4400"

en niet

44
3,02
---------*
88
000
132
---------- +
132,88

44
96,98
-----------*
etc en dan zo op 4400 uitkomen.
RemcoDelftwoensdag 20 juni 2007 @ 12:25
Dit zijn wel de compleet zinloze "toevallig mooie sommetjes" want in de praktijk komt dit simpelweg nooit voor! De kans erop is klein genoeg...
__Saviour__woensdag 20 juni 2007 @ 12:26
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:25 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit zijn wel de compleet zinloze "toevallig mooie sommetjes" want in de praktijk komt dit simpelweg nooit voor! De kans erop is klein genoeg...
Daar gaat het niet om. Het gaat om inzicht tonen. Laten zien dat situaties vereenvoudigd kunnen worden tot een simpeler probleem.
Dr_Flashwoensdag 20 juni 2007 @ 12:26
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:25 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit zijn wel de compleet zinloze "toevallig mooie sommetjes" want in de praktijk komt dit simpelweg nooit voor! De kans erop is klein genoeg...
True

Maar dat je in ieder geval laat zien dat je geleerd hebt na te denken en inzicht hebt en zo. Bruutweg plussen en keren, daar heb je een computer voor
klesswoensdag 20 juni 2007 @ 12:32
Met rekenen leren bedoelen ze eigenlijk:
-Getalbegrip
-Bewerkingen snappen
-Notatie
-En het zo simpel mogenlijk opschrijven&uitleggen?

En dus niet de sommetjes oplossen maar de methodes zelf.
(raar, als je er met de omweg ook komt is er niks fout gegaan, was wel minder handig maar als een gedachtensprong ontbreekt, dan mag je die aan leren maar niet iedereen kan alles evengoed.)
Papierversnipperaarwoensdag 20 juni 2007 @ 12:35
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:20 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Er staat een spelfout in die toets!

gedachtengang

Dat is de gang waar je gedachten staan te wachten tot je tijd voor ze hebt.

Snap dat dan gewoon
Dr_Flashwoensdag 20 juni 2007 @ 12:36
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:32 schreef kless het volgende:
(raar, als je er met de omweg ook komt is er niks fout gegaan, was wel minder handig maar als een gedachtensprong ontbreekt, dan mag je die aan leren maar niet iedereen kan alles evengoed.)
Ja precies. Gedachtensprongetjes aanleren

Wat heeft het voor zin om een mens te leren rekenen als een computer?
Giawoensdag 20 juni 2007 @ 12:42
Mijn kinderen zijn nu resp. 1 en 3 jaar van de basisschool af. Het zijn beide nogal taalgevoelige kinderen. Dus dát zit wel goed. Maar wat exact betreft bakken ze er niet veel van.
Nu vind ik dus wel dat dáár op de basisschool gewoon veel te weinig aandacht aan besteed werd.
In elk geval op hun basisschool. Heel weinig rekenhuiswerk bijvoorbeeld.
De kinderen van een vriendin van mij zaten op een andere basisschool, in dezelfde wijk, en die kregen echt elke dag een bladzijde rekenhuiswerk. Afwisselend redactiesommen, hoofdrekenen en cijferen.

Mijn oudste wil straks ook naar de pabo, dus ik denk dat ik hem zelf maar ga bijspijkeren op dit gebied. Taal zit namelijk wel goed.

Het zou ook goed zijn als er op het voortgezet onderwijs gewoon een vak rekenen komt. Al is het maar één uur per week. En dan echt zonder rekenmachine een half uur sommen maken, blaadje doorgeven en klassikaal nakijken. Zoiets.
Qasiwoensdag 20 juni 2007 @ 12:50
Het is gewoon een beetje jammer dat wij van alles een klein beetje leren, maar niet van één ding heel veel!
Verder is het zo dat wij in de praktijk (tijdens onze stages) heel veel verschillen zien in het lesgeven en vooral in het rekenonderwijs!

Ik ben wel van mening dat als je je toets niet haalt en dus niet op het niveau van groep 8 kunt rekenen je echt helemaal niks op de Pabo hebt te zoeken! Je staat als juf of meester wel boven de kinderen, en er wordt dus van je verwacht dat je ook echt iets kan!

Ik loop nu stage in groep 4 en daar zijn ze bezig met keersommen! tafel van 3 en 4! Als jij dan niet automatisch weet wat 8x 4 is of 7 x 3, dan kan toch niet......
Dr_Flashwoensdag 20 juni 2007 @ 12:51
Op het voortgezet onderwijs krijg je toch al wiskunde A en B en zo?
PietjePuk007woensdag 20 juni 2007 @ 12:53
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:51 schreef Dr_Flash het volgende:
Op het voortgezet onderwijs krijg je toch al wiskunde A en B en zo?
Mag je altijd je grafische rekendoos gebruiken . En wat die allemaal kan .
klesswoensdag 20 juni 2007 @ 12:55
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:50 schreef Qasi het volgende:
Ik loop nu stage in groep 4 en daar zijn ze bezig met keersommen! tafel van 3 en 4! Als jij dan niet automatisch weet wat 8x 4 is of 7 x 3, dan kan toch niet......
Als je dat in je kop ramt snap je rekenen toch niet?
met de toets al die kinderen de hele tafel in hun hoofd bij langs om het te zien welke het ookalweer is
6*7 7*8 *6*8 9*6 is het bied dat ik de mist in ga even overzicht kwijt ben (na moet denken wat het ook maar weer was) dan moet ik "even" 2x3x7 of 4x7x2 van maken.
Maar om het stom in je kop te rammen... daarmee begrijp je toch niet wat x is en wat die getallen zijn?
Dr_Flashwoensdag 20 juni 2007 @ 13:02
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:53 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Mag je altijd je grafische rekendoos gebruiken . En wat die allemaal kan .
Toch een hoop veranderd sinds ik op de middelbare school zat dan

oi, is dat alweer zo lang geleden?
Fastmattiwoensdag 20 juni 2007 @ 13:02
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:55 schreef kless het volgende:

[..]

Als je dat in je kop ramt snap je rekenen toch niet?
met de toets al die kinderen de hele tafel in hun hoofd bij langs om het te zien welke het ookalweer is
6*7 7*8 *6*8 9*6 is het bied dat ik de mist in ga even overzicht kwijt ben (na moet denken wat het ook maar weer was) dan moet ik "even" 2x3x7 of 4x7x2 van maken.
Maar om het stom in je kop te rammen... daarmee begrijp je toch niet wat x is en wat die getallen zijn?
Je moet toch ergens beginnen. De basisbeginselen moet je uit je kop leren en dan kan je inzicht gaan ontwikkelen.
Qasiwoensdag 20 juni 2007 @ 13:04
De keersommen zo op kunnen zeggen heet Automatiseren en betekent dus dat je de sommen zo op kunt dreunen.
Het stukje inzicht zit meer bij de redactiesommen en de overige rekenstof
Dr_Flashwoensdag 20 juni 2007 @ 13:05
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 13:02 schreef Fastmatti het volgende:

Je moet toch ergens beginnen. De basisbeginselen moet je uit je kop leren en dan kan je inzicht gaan ontwikkelen.
Ja precies, en als je die basisdingen niet gewoon blind in je kop hebt zitten, dan KUN je niet eens *zien* dat 96,98 en 3,02 samen precies 100 zijn, bijvoorbeeld. Daarom is dat dus WEL nodig
Giawoensdag 20 juni 2007 @ 13:23
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:55 schreef kless het volgende:

met de toets al die kinderen de hele tafel in hun hoofd bij langs om het te zien welke het ookalweer is
6*7 7*8 *6*8 9*6 is het bied dat ik de mist in ga even overzicht kwijt ben (na moet denken wat het ook maar weer was) dan moet ik "even" 2x3x7 of 4x7x2 van maken.
Al lees ik deze zin 10 keer, dan snap ik nog niet wat er staat.
klesswoensdag 20 juni 2007 @ 13:39
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 13:23 schreef Gia het volgende:

[..]

Al lees ik deze zin 10 keer, dan snap ik nog niet wat er staat.
Oh dat gebeurt wel vaker, gil nog maar een keer als mn idee niet overkomt.

In andere woorden: euhh..
Dat kinderen de tafel bijlangs gaan tellen als ze een vraag krijgen over 6x8=....
die serie die ik noemde heb ik niet in mn kop geramt omdat ik me er in vergiste? ofzo.
en dan opbreken in stuken om het antwoord te kunnen geven ( 6x8=2x3x4x2=2x4x6=2x3x8)
Rasingwoensdag 20 juni 2007 @ 13:42
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 13:39 schreef kless het volgende:
Oh dat gebeurt wel vaker, gil nog maar een keer als mn idee niet overkomt.

In andere woorden: euhh..
Dat kinderen de tafel bijlangs gaan tellen als ze een vraag krijgen over 6x8=....
die serie die ik noemde heb ik niet in mn kop geramt omdat ik me er in vergiste? ofzo.
en dan opbreken in stuken om het antwoord te kunnen geven ( 6x8=2x3x4x2=2x4x6=2x3x8)
*gilt

Bijlangs? En waarom zou je 6x8 in stukken breken als je het ook uit je kop kunt leren? 2x3x4x2 is moelijker dan 6x8. 2x3=6, 6x4=24, 24x2 staat niet in de tafels.
PietjePuk007woensdag 20 juni 2007 @ 13:44
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 13:39 schreef kless het volgende:
en dan opbreken in stuken om het antwoord te kunnen geven ( 6x8=2x3x4x2=2x4x6=2x3x8)
Is dat een officiele methode of gebruik je 'm alleen zelf ?. Ik heb er echt nog nooit van gehoord en het lijkt me ontzettend onhandig .
klesswoensdag 20 juni 2007 @ 13:44
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 13:42 schreef Rasing het volgende:

[..]

*gilt

Bijlangs? En waarom zou je 6x8 in stukken breken als je het ook uit je kop kunt leren? 2x3x4x2 is moelijker dan 6x8. 2x3=6, 6x4=24, 24x2 staat niet in de tafels.
als je het snapt is kleine dingen onthouden makkelijk.... vond ik tenminste... (tafels in het gebied 6,7,8,9 haal ik nog wel es door de war dan vind ik dat opbreken veiliger tot een goed antwoord kom ofzo)
Dr_Flashwoensdag 20 juni 2007 @ 13:45
Het lijkt me toch wel erg wenselijk om zeg maar alle producten van 2 cijfers tussen 1 en 10 gewoon als zodanig in je hoofd te prenten. Dat is wat je op de basisschool ook leert met die tafels. Dat je van 7*9 WEET dat het 63 is, en dat je niet hoeft uit te rekenen van "oei dat is 7*3*3, dat is 7+7+7, en dat maal 3 Ehhhh..."

Maar goed, dat is eigenlijk dermate basaal dat je het dan meer hebt over "tellen" dan over "rekenen".
klesswoensdag 20 juni 2007 @ 13:51
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 13:45 schreef Dr_Flash het volgende:
Het lijkt me toch wel erg wenselijk om zeg maar alle producten van 2 cijfers tussen 1 en 10 gewoon als zodanig in je hoofd te prenten. Dat is wat je op de basisschool ook leert met die tafels. Dat je van 7*9 WEET dat het 63 is, en dat je niet hoeft uit te rekenen van "oei dat is 7*3*3, dat is 7+7+7, en dat maal 3 Ehhhh..."

Maar goed, dat is eigenlijk dermate basaal dat je het dan meer hebt over "tellen" dan over "rekenen".
Het is vooral de 7x8 die ik lastig vind te onthhoude, (64-8 zal dat worden denk ik)
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 13:44 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Is dat een officiele methode of gebruik je 'm alleen zelf ?. Ik heb er echt nog nooit van gehoord en het lijkt me ontzettend onhandig .
Gebruik ik alleen zelf bij getallen die ik niet in 1 keer berijp kwa hoeveelheid of kans bestaat dat ik me vergis.
*als je een grote hoeveel iets moet tellen (200 snoepjes of zo)... doe je dat direct per 10?
bij 5 houd het op, dan moet ik zelf tellen of het nog klopt* en per 2 gaat het makkelijkste
Waarschijnlijk of maak je dan 20 stapeltjes van tien of 10 van 20 en tel je die nog per 2 uit.
RemcoDelftwoensdag 20 juni 2007 @ 13:53
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 13:39 schreef kless het volgende:

[..]

Oh dat gebeurt wel vaker, gil nog maar een keer als mn idee niet overkomt.

In andere woorden: euhh..
Dat kinderen de tafel bijlangs gaan tellen als ze een vraag krijgen over 6x8=....
die serie die ik noemde heb ik niet in mn kop geramt omdat ik me er in vergiste? ofzo.
en dan opbreken in stuken om het antwoord te kunnen geven ( 6x8=2x3x4x2=2x4x6=2x3x8)
Wat onhandig
Ik doe het juist andersom: 2x3x4x2 maak ik eerst 6x8 van, want die ken ik al sinds de kleuterklas uit m'n hoofd
klesswoensdag 20 juni 2007 @ 13:56
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 13:53 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wat onhandig
Ik doe het juist andersom: 2x3x4x2 maak ik eerst 6x8 van, want die ken ik al sinds de kleuterklas uit m'n hoofd
die is ook wat overdreven, deze heb ik ook wel onthouden. alleen die 7x8 is echt echt kom em ook alleen maartegen met tafels, verder ook nooit weer gezien...
Dr_Flashwoensdag 20 juni 2007 @ 13:57
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 13:56 schreef kless het volgende:

[..]

die is ook wat overdreven, deze heb ik ook wel onthouden. alleen die 7x8 is echt echt kom em ook alleen maartegen met tafels, verder ook nooit weer gezien...
56

Niet vergeten 8x7 is ook 56 trouwens
MaxCwoensdag 20 juni 2007 @ 13:57
Ik heb dit jaar VWO gedaan: N&G waar je toch erg pittige wiskunde hebt gedaan. Ik heb uiteindelijk Wiskunde B met een 8 afgesloten.

Alleen als ik dit zo zie, vind ik sommige dingen best moeilijk. Puur omdat je op de middelbare school alles met de rekenmachine doet. Ik heb bijvoorbeeld geen idee meer hoe je een staartdeling gebruikt, omdat ik de afgelopen 6 jaar die niet meer heb gebruikt

Probleem ligt op de middelbare school, laat ze daar wat meer hoofdrekenen inzetten. Wiskunde A1 pittiger maken!
PietjePuk007woensdag 20 juni 2007 @ 13:59
Daar heb je zeker een punt. Maar indien een PABO'er het op de basisschool geleerd heeft lijkt me dat hij/zij het 5 jaar later toch wel weer op kan pakken .

Maar ik vind het wel een goed idee .
RemcoDelftwoensdag 20 juni 2007 @ 14:00
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 13:57 schreef MaxC het volgende:
Alleen als ik dit zo zie, vind ik sommige dingen best moeilijk. Puur omdat je op de middelbare school alles met de rekenmachine doet. Ik heb bijvoorbeeld geen idee meer hoe je een staartdeling gebruikt, omdat ik de afgelopen 6 jaar die niet meer heb gebruikt
En hier noem je precies het probleem... zolang je de basis-dingen niet afdoende kent, zal je nooit serieus wiskunde snappen... Ik leerde op de middelbare school ook "dingen uit m'n hoofd", zoals grafieken tekenen (tijdje terug alweer), maar pas later viel het kwartje wat nou alles in zo'n parabool betekent!

Technische universiteiten klagen enorm over het gebrek aan wiskundekennis van middelbare scholieren.
Dr_Flashwoensdag 20 juni 2007 @ 14:04
Ja, en anders moet het er op de basisschool maar gewoon wat harder in gerost worden. Het zou met hoofdrekenen zo moeten zijn als met zwemmen of fietsen. Al doe je het jaren niet, dan moet je het altijd blijven kunnen Alhoewel je natuurlijk nooit "jaren niet hoofdrekent". Iedereen heeft elke dag meerdere keren met cijfers, getallen en rekenen te maken. En grafische rekendozen die alles maar voor je doen mogen geen excuus zijn om maar niets meer te hoeven kunnen, lijkt mij.
klesswoensdag 20 juni 2007 @ 14:08
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 14:00 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

En hier noem je precies het probleem... zolang je de basis-dingen niet afdoende kent, zal je nooit serieus wiskunde snappen... Ik leerde op de middelbare school ook "dingen uit m'n hoofd", zoals grafieken tekenen (tijdje terug alweer), maar pas later viel het kwartje wat nou alles in zo'n parabool betekent!

Technische universiteiten klagen enorm over het gebrek aan wiskundekennis van middelbare scholieren.
Moa je maakt mij niet wijs dat intergreren en limiten nou echt geweldig is ....(weet nog een fout moment wiskunde A, daar kans berekend dmv intergraal van een functie uit tabelleboekje ofzo uit te reken.)
Dr_Flashwoensdag 20 juni 2007 @ 14:12
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 14:08 schreef kless het volgende:

[..]

Moa je maakt mij niet wijs dat intergreren en limiten nou echt geweldig is ....(weet nog een fout moment wiskunde A, daar kans berekend dmv intergraal van een functie uit tabelleboekje ofzo uit te reken.)
Dat moet in je hoofd zitten dus, zoeen tabellenboekje
klesswoensdag 20 juni 2007 @ 14:15
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 14:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat moet in je hoofd zitten dus, zoeen tabellenboekje
Pfff nee dan kan je beter intergreren en snappen dat de opp modelstaat voor de waarschijnlijk van een mogenlijkheid.
en dat kan je dan voor alle kans funties uitvoeren voor elke waarde ofzo (damn was dat lang lang lang geleden)
Dr_Flashwoensdag 20 juni 2007 @ 14:21
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 14:15 schreef kless het volgende:

[..]

Pfff nee dan kan je beter intergreren en snappen dat de opp modelstaat voor de waarschijnlijk van een mogenlijkheid.
Pfff nee, dan kan je bij de Albert Heijn instantly natellen of je niet getild wordt met het wisselgeld, of je 2 of 3 pakken bloem nodig hebt, of je Grolsch in krat goedkoper is dan in blikken, etc.

Dagelijks nuttige dingen zeg maar

Integreren en kansberekening ach, leuk dat je het kan, maar niet echt ergens voor nodig zo direct.
klesswoensdag 20 juni 2007 @ 14:23
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 14:21 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Pfff nee, dan kan je bij de Albert Heijn instantly natellen of je niet getild wordt met het wisselgeld, of je 2 of 3 pakken bloem nodig hebt, of je Grolsch in krat goedkoper is dan in blikken, etc.

Dagelijks nuttige dingen zeg maar

Integreren en kansberekening ach, leuk dat je het kan, maar niet echt ergens voor nodig zo direct.
En dat tabbellenboekje in je kop stampen met die functie waardes met n zoveel, p zus en Z zo...
Dr_Flashwoensdag 20 juni 2007 @ 14:24
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 14:23 schreef kless het volgende:

[..]

En dat tabbellenboekje in je kop stampen met die functie waardes met n zoveel, p zus en Z zo...
Neen. Een tabellenboekje in je kop stampen met de tafels van 1 tot 10, en een beetje basaal optel- en aftrekwerk. Niet alles ZO letterlijk nemen
zwemmerseczeemwoensdag 20 juni 2007 @ 15:18
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:15 schreef Qasi het volgende:
Ik doe zelf de Pabo ( nu al 3de jaars ) maar wij moesten in het 1e jaar deze toets ook maken! Ik heb in één keer gehaald, maar bij ons had je er nog 5 kansen voor. Ook hier waren mensen die dit niveau niet haalden!
De toets is op het niveau van eind groep 8!
Ik heb ook een klasgenootje gehad die niet hoger dan groep 5 wilde stagelopen ivm de moeilijke stof van de bovenbouw......
Fijn voor hoogbegaafde kindjes in groep 4..
Baba-O-Rileywoensdag 20 juni 2007 @ 15:28
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:41 schreef PietjePuk007 het volgende:
Misschien moeten we wel een bonus geven aan mensen die uit het bedrijfsleven het onderwijs ingaan.
Doe dat maar niet! Genoeg lui gezien uit het bedrijfsleven zonder enige pedagogische vaardigheden die er niks van bakten. Kennis is één, die kennis overbrengen is twee.
klesswoensdag 20 juni 2007 @ 15:30
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 15:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Doe dat maar niet! Genoeg lui gezien uit het bedrijfsleven zonder enige pedagogische vaardigheden die er niks van bakten. Kennis is één, die kennis overbrengen is twee.
en met het gezeik en de slechte organisatie om kunnen gaan buiten het overbrengen zelf is drie.
Baba-O-Rileywoensdag 20 juni 2007 @ 15:32
Dat ook ja
Byte_Mewoensdag 20 juni 2007 @ 15:36
toch snap ik iets niet hoor. PABO is een HBO opleiding. de mensen die daar naartoe gaan hebben HAVO afgerond. dan kun je die simpele kutsommetjes toch wel maken? of is het echt zo triest gesteld met het middelbaar onderwijs in nederland, dat dat al teveel gevraagd is?
Qasiwoensdag 20 juni 2007 @ 15:52
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 15:36 schreef Byte_Me het volgende:
toch snap ik iets niet hoor. PABO is een HBO opleiding. de mensen die daar naartoe gaan hebben HAVO afgerond. dan kun je die simpele kutsommetjes toch wel maken? of is het echt zo triest gesteld met het middelbaar onderwijs in nederland, dat dat al teveel gevraagd is?
Ik heb hiervoor ook Havo gedaan, maar half Havo 4 wiskunde A1 afgerond! MBO heeft al 3 jaar geen Wiskunde gehad!
Shakeswoensdag 20 juni 2007 @ 16:45
Ze konden vroeger al niet rekenen op de basisschool. Het kan bijna niet dat ze het nog slechter kunnen.

Zie hier enkele reacties over de tafeltjes. Toen ik 4 of 5 was (gokje) hadden mijn ouders de tafeltjes van 1 tot 20 op de wc deur gehangen. Als je zit te schijten heb je niet echt betere dingen te doen dus dan ken je zo. Gaat iets sneller dan wachten tot ze het op de basisschool behalen en eer ze daar klaar zijn met uitleggen. Bovendien gaan ze maar tot de 10 ofzo. Dus eigenlijk heb ik het te danken aan mijn ouders dat ik ontzettend goed kon hoofdrekenen op de basisschool en had het weinig te maken met de leraren. Die konden beter alleen knutselen geven. Daar waren ze wel goed in. Dat zal nu nog wel steeds het geval zijn.

Mensen die leraar willen worden omdat ze zo goed met kinderen om kunnen gaan. Zakken voor taal of rekentoetsen en het dan niet snappen dat ze worden weggestuurd "Maar ik kan zo goed met kinderen omgaan!".
#ANONIEMwoensdag 20 juni 2007 @ 17:00
Heb even die toetsen bekeken. 'k Had ze zeer zeker niet (binnen 60 minuten) gehaald. Maar goed, als je als PABO-er weet dat er zo'n toets aankomt, dan begin je even voor jezelf een kleine opfriscursus: anders is er geen beginnen aan als wiskunde niet je ding is.
Fastmattiwoensdag 20 juni 2007 @ 17:06
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 17:00 schreef MarkzMan_X het volgende:
anders is er geen beginnen aan als wiskunde niet je ding is.
Dit heeft helemaal niks met wiskunde te maken. Dit is gewoon elementaire rekenkennis.
Byte_Mewoensdag 20 juni 2007 @ 17:52
quote:
30 minuten, geen rekenmachine, 2 fouten. en ik vind het eigenlijk slecht van mezelf, 2 domme foutjes.
Haushoferwoensdag 20 juni 2007 @ 18:57
De oplossing is vrij simpel. Meer wiskunde op de middelbare school geven. Daar wordt al jaren om geschreeuwd, een tijdje terug nog door de technische studieverenigingen, maar het wil niet echt doordringen bij de politiek geloof ik Mensen die dergelijke toetsen als hier aangegeven niet kunnen maken, horen wat mij betreft niet op de PABO. Die moeten wat anders gaan zoeken. Daarbij is rekenen 1 ding, je moet het ook nog kunnen uitleggen. En daarvoor heb je een bepaald analytisch vermogen voor nodig. Daarom mag het rekenniveau op de PABO ook een stuk hoger liggen dan wat je op de basisschool moet gaan uitleggen.

Wat ik nooit zo goed begrepen heb, is waarom je bijvoorbeeld op de HAVO of VWO wel doodgegooid wordt met talen, maar dat je een vooropleiding die "voorbereidt op het wetenschappelijk onderwijs" kunt afsluiten met alleen wiskunde A1 als wiskundige kennis. Nou wordt altijd gezegd "dat je niks hebt aan wiskunde als je rechten, geschiedenis, een taal" of wat dan ook gaat studeren, maar daar wordt weer de klassieke fout gemaakt dat je wiskunde alleen leert "voor het toepassen".
Giawoensdag 20 juni 2007 @ 19:06
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 15:36 schreef Byte_Me het volgende:
of is het echt zo triest gesteld met het middelbaar onderwijs in nederland, dat dat al teveel gevraagd is?
Rekenen leer je op de basisschool. Op het middelbaar onderwijs mag je altijd en overal een rekenmachine bij gebruiken, dus hoef je niet meer te kunnen rekenen.

Vind dat daar wel wat aan gedaan moet worden, ja.
Byte_Mewoensdag 20 juni 2007 @ 19:31
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 19:06 schreef Gia het volgende:

[..]

Rekenen leer je op de basisschool. Op het middelbaar onderwijs mag je altijd en overal een rekenmachine bij gebruiken, dus hoef je niet meer te kunnen rekenen.

Vind dat daar wel wat aan gedaan moet worden, ja.
ik kreeg op de middelbare school toch echt nog rekenvaardigheid. gewoon sopmmetjes maken zonder rekenmachine. vermenigvuldigen, delen, rekenen met breuken, e.d.
Twinkle20woensdag 20 juni 2007 @ 20:14
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:07 schreef multiplex het volgende:
Voor de Pabo-rekentoets wordt toch verwacht dat je minimaal het rekenniveau van groep 8 beheerst zodat je de stof in ieder geval begrijpt en dan leer je op de Pabo toch de didactische kant van de zaak?
Niet van een 'gewone' groep 8

Van hele pientere leerlingen uit groep 8 die bij de CITO als advies atheneum/gymnasium meekrijgen.

En ja ik zit zelf in PABO 4.. bijna klaar dus .. nog anderhalve week.

Die toets is onder eerstejaars afgenomen.
Neem die toets op iedere willekeurige HBO af onder eerstejaars studenten. Het effect zal hetzelfde of misschien nog weleens slechter zijn.

Ik heb hier helaas geen voorbeelden van toetsen liggen.
Harry4woensdag 20 juni 2007 @ 20:57
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 20:14 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Niet van een 'gewone' groep 8

Van hele pientere leerlingen uit groep 8 die bij de CITO als advies atheneum/gymnasium meekrijgen.

En ja ik zit zelf in PABO 4.. bijna klaar dus .. nog anderhalve week.

Die toets is onder eerstejaars afgenomen.
Neem die toets op iedere willekeurige HBO af onder eerstejaars studenten. Het effect zal hetzelfde of misschien nog weleens slechter zijn.

Ik heb hier helaas geen voorbeelden van toetsen liggen.
Dat denk ik ook wel, veel mensen zijn het hoofdrekenen verleerd.
multiplexdonderdag 21 juni 2007 @ 00:12
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 20:14 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Niet van een 'gewone' groep 8

Van hele pientere leerlingen uit groep 8 die bij de CITO als advies atheneum/gymnasium meekrijgen.
Misschien ook wel , heb zelf jaren geleden PABO geprobeerd en was al snel genezen. Dat had niets met niveau te maken maar als er tijdens de intro al zakdoekje wordt gelegd dan begin ik al met een niet al te vrolijk voorgevoel.

En of het echt zo slecht gesteld was met het niveau van 1e jaars PABO scholieren? Ja het was bedroevend. De enkeling met een VWO- of de kleine groep met een HAVO-vooropleiding pikte je er zo uit. Het gros van dat jaar kwam van het MBO en was erg trots dat ze het felbegeerde HBO-onderwijs inmochten met als gevolg dat de PABO naar mijn mening een veredelde MBO opleiding is geworden. Met dan weer als gevolg dat ik als ik later kinderen heb een week vrij mag nemen om net die ene school waar nog wel het maximale uit mijn kroost wordt gehaald te gaan zoeken. Als de kinderopvang volledig door de overheid vergoed gaat worden drop ik ze daar wel tot hun twaalfde, hebben ze lol en ze worden er niks minder van in vergelijking met het reguliere basisonderwijs.

[ Bericht 18% gewijzigd door multiplex op 21-06-2007 00:28:19 ]
klessdonderdag 21 juni 2007 @ 00:59
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 00:12 schreef multiplex het volgende:

[..]

Misschien ook wel , heb zelf jaren geleden PABO geprobeerd en was al snel genezen. Dat had niets met niveau te maken maar als er tijdens de intro al zakdoekje wordt gelegd dan begin ik al met een niet al te vrolijk voorgevoel.

En of het echt zo slecht gesteld was met het niveau van 1e jaars PABO scholieren? Ja het was bedroevend. De enkeling met een VWO- of de kleine groep met een HAVO-vooropleiding pikte je er zo uit. Het gros van dat jaar kwam van het MBO en was erg trots dat ze het felbegeerde HBO-onderwijs inmochten met als gevolg dat de PABO naar mijn mening een veredelde MBO opleiding is geworden. Met dan weer als gevolg dat ik als ik later kinderen heb een week vrij mag nemen om net die ene school waar nog wel het maximale uit mijn kroost wordt gehaald te gaan zoeken. Als de kinderopvang volledig door de overheid vergoed gaat worden drop ik ze daar wel tot hun twaalfde, hebben ze lol en ze worden er niks minder van in vergelijking met het reguliere basisonderwijs.
ik heb nog hoop op die euh, euh zelf onderwijzen en of die euh.. scholen dat ze een weektaak hebben en het zelf mogen uitzoeken hoe ze dat willen doen.
Twinkle20donderdag 21 juni 2007 @ 07:33
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 00:12 schreef multiplex het volgende:

[..]

Misschien ook wel , heb zelf jaren geleden PABO geprobeerd en was al snel genezen. Dat had niets met niveau te maken maar als er tijdens de intro al zakdoekje wordt gelegd dan begin ik al met een niet al te vrolijk voorgevoel.

En of het echt zo slecht gesteld was met het niveau van 1e jaars PABO scholieren? Ja het was bedroevend. De enkeling met een VWO- of de kleine groep met een HAVO-vooropleiding pikte je er zo uit. Het gros van dat jaar kwam van het MBO en was erg trots dat ze het felbegeerde HBO-onderwijs inmochten met als gevolg dat de PABO naar mijn mening een veredelde MBO opleiding is geworden. Met dan weer als gevolg dat ik als ik later kinderen heb een week vrij mag nemen om net die ene school waar nog wel het maximale uit mijn kroost wordt gehaald te gaan zoeken. Als de kinderopvang volledig door de overheid vergoed gaat worden drop ik ze daar wel tot hun twaalfde, hebben ze lol en ze worden er niks minder van in vergelijking met het reguliere basisonderwijs.
Ik ben zo iemand die van het MBO is doorgestroomd naar de PABO
Ik denk wel dat door de jaren heen de sterksten er als het ware uitgefilterd worden. Ik ben begonnen met een groep van 27 MBO'ers.
Daarvan zijn er met mij nog 3 mensen over. Van 1 weet ik al dat ze de eindstreep heeft gehaald. Die andere zal het ook wel gaan halen en ik ben over anderhalve week klaar.

Ik weet niet hoe het op andere PABO's gesteld is.. Maar als je werkelijk te slecht bent om te werken op groep 8+-niveau, dan word je echt neit doorgelaten. Dan ben je al afgevallen voordat je het 4e en laatste jaar start.
RemcoDelftdonderdag 21 juni 2007 @ 09:02
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 07:33 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Ik ben zo iemand die van het MBO is doorgestroomd naar de PABO
Ik denk wel dat door de jaren heen de sterksten er als het ware uitgefilterd worden. Ik ben begonnen met een groep van 27 MBO'ers.
Daarvan zijn er met mij nog 3 mensen over. Van 1 weet ik al dat ze de eindstreep heeft gehaald. Die andere zal het ook wel gaan halen en ik ben over anderhalve week klaar.

Ik weet niet hoe het op andere PABO's gesteld is.. Maar als je werkelijk te slecht bent om te werken op groep 8+-niveau, dan word je echt neit doorgelaten. Dan ben je al afgevallen voordat je het 4e en laatste jaar start.
90% uitval dus?! Ook dat is iets wat de politiek bij heel veel opleidingen eens moet aanpakken! Stel een maximum, zeg 20%, komen ze daar boven, dan doet de opleiding iets fout!
PietjePuk007donderdag 21 juni 2007 @ 10:01
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 09:02 schreef RemcoDelft het volgende:
90% uitval dus?! Ook dat is iets wat de politiek bij heel veel opleidingen eens moet aanpakken! Stel een maximum, zeg 20%, komen ze daar boven, dan doet de opleiding iets fout!
Jij wil mensen kansen ontnemen en dat vind ik weer fout (en het is trouwens een heel andere discussie ). Ik ben zelf een HBO'er die aan het eind van een schakelprogramma zit, volgend jaar waarschijnlijk master. Ook hier vallen veel mensen af, maar altijd maar selectie aan de poort e.d. is ook geen oplossing.

Je moet mensen wel een kans bieden, anders is straks je citoscore bepalend voor de rest van je leven (en ja dat is sterk overdreven maar het gaat wel die kant op ).
Fastmattidonderdag 21 juni 2007 @ 10:28
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 10:01 schreef PietjePuk007 het volgende:Je moet mensen wel een kans bieden, anders is straks je citoscore bepalend voor de rest van je leven (en ja dat is sterk overdreven maar het gaat wel die kant op ).
Dus omdat er een paar mensen zijn die niet op het juiste moment weten te presteren moet het complete onderwijs maar gedevalueerd worden. Dit is namelijk wat er is gebeurd om de niveaus maar op elkaar af te stemmen.
PietjePuk007donderdag 21 juni 2007 @ 10:34
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 10:28 schreef Fastmatti het volgende:
Dus omdat er een paar mensen zijn die niet op het juiste moment weten te presteren moet het complete onderwijs maar gedevalueerd worden. Dit is namelijk wat er is gebeurd om de niveaus maar op elkaar af te stemmen.
Nee, gewoon de hoge afhaakpercentages handhaven en geen concessies doen. Zo ontneem je mensen de kans in ieder geval niet.
klessdonderdag 21 juni 2007 @ 10:46
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 10:28 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Dus omdat er een paar mensen zijn die niet op het juiste moment weten te presteren moet het complete onderwijs maar gedevalueerd worden. Dit is namelijk wat er is gebeurd om de niveaus maar op elkaar af te stemmen.
Oh daarom worden die bachlor cursusen steeds makkelijker gemaakt...
ruben3123donderdag 21 juni 2007 @ 10:52
quote:
90% uitval dus?! Ook dat is iets wat de politiek bij heel veel opleidingen eens moet aanpakken! Stel een maximum, zeg 20%, komen ze daar boven, dan doet de opleiding iets fout!
Dat lijkt me een beetje vreemd. De ene opleiding trekt nou eenmaal meer getalenteerde leerlingen aan dan de andere, daar kan de opleiding zelf weinig aan doen lijkt me. Of het niveau moet natuurlijk omhoog, maar dan zullen er nog meer mensen afvallen.......
Metro2005vrijdag 22 juni 2007 @ 12:51
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:15 schreef Qasi het volgende:
Ik doe zelf de Pabo ( nu al 3de jaars ) maar wij moesten in het 1e jaar deze toets ook maken! Ik heb in één keer gehaald, maar bij ons had je er nog 5 kansen voor. Ook hier waren mensen die dit niveau niet haalden!
De toets is op het niveau van eind groep 8!
Ik heb ook een klasgenootje gehad die niet hoger dan groep 5 wilde stagelopen ivm de moeilijke stof van de bovenbouw......
Die toets die hierboven staat is wel 'iets' hoger dan groep 8 hoor.
Bovendien zitten daar dingen in die je in het dagelijks leven echt nóóit meer gebruikt zoals staartdelingen en kruislings vermenigvuldigen. Ik zou serieus niet eens meer weten hoe dat moet is inmiddels ook al weer bijna 15 jaar geleden dat ik dat gehad heb! (en daarna NOOIT meer heb hoeven gebruiken)
Biancaviavrijdag 22 juni 2007 @ 12:58
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 12:51 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Die toets die hierboven staat is wel 'iets' hoger dan groep 8 hoor.
Bovendien zitten daar dingen in die je in het dagelijks leven echt nóóit meer gebruikt zoals staartdelingen en kruislings vermenigvuldigen. Ik zou serieus niet eens meer weten hoe dat moet is inmiddels ook al weer bijna 15 jaar geleden dat ik dat gehad heb! (en daarna NOOIT meer heb hoeven gebruiken)
Okee, maar met een beetje oefenen zou je het zo weer foutloos moeten kunnen doen.
Metro2005vrijdag 22 juni 2007 @ 13:05
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 12:58 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Okee, maar met een beetje oefenen zou je het zo weer foutloos moeten kunnen doen.
Ik ga me er zo weer even in verdiepen en kijken of ik mijn toffe score van 20 punten van zonet kan verbeteren
Giavrijdag 22 juni 2007 @ 13:09
Wat vinden we in dit topic van die staartdeling bij vraag 14?

Oude manier of nieuwe manier? Worden beide bewerkingen goedgekeurd?
Zoals de opgave er staat zou het op de oude manier moeten.

Even mezelf gecopy/paste uit het andere topic:
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 10:37 schreef Gia het volgende:

Vraag 14.
643/151105...

Vroeger moest je schatten hoe vaak 643 in 1511 kan, enz.....

Tegenwoordig moeten de kids eerst een rijtje maken:

2 - 1286
4 - 2572
8 - 5144
10 - 6430
5 - 3215

En dan kunnen ze aflezen wat het meeste is wat in 151105 kan, dat is dus 200.
Dan moeten ze 151105 - 128600 = 22505.
Dan weer aflezen hoeveel keer het in 22505 kan, dat is dus 20.
Krijg je dus 22505 - 12860 = 9640
Dan weer hoeveel in 9640, dat is dus 10 keer.
9640 - 6430 = 3215.
Daar kan dan nog mooi 5 keer in. Kom je precies op 0 uit.

Nu nog even alles optellen: 200 keer + 20 keer + 10 keer + 5 keer = 235 keer.

Ja, ik vind dat ook een idiote manier. Wie dat bedacht heeft...
klessvrijdag 22 juni 2007 @ 13:12
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 12:58 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Okee, maar met een beetje oefenen zou je het zo weer foutloos moeten kunnen doen.
Dicipline en motievatie en met zomin mogenlijk inspanning zoveel mogenlijk berijken...

Studeren wordt zwàààààr onderschat.
punten niet halen is niet leuk maar iets opnieuw doen maakt het echt niet leuker.
En wiskunde haten om welke reden dan ook is ook zoiets, als onderwijzer moet je echte alrounder zijn.
En de beloning? int vooruit zicht?
Vroeger blij dat je er af was en het kon laten vallen. krijg je het nu verd... weer op je bord.
En dat in competitie met al die andere leuke dingen waar je wel zin in hebt om te doen.
Byte_Mevrijdag 22 juni 2007 @ 13:12
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 13:09 schreef Gia het volgende:
Wat vinden we in dit topic van die staartdeling bij vraag 14?

Oude manier of nieuwe manier? Worden beide bewerkingen goedgekeurd?
Zoals de opgave er staat zou het op de oude manier moeten.

Even mezelf gecopy/paste uit het andere topic:
ik vind de nieuwe manier erg vreemd. de oude manier is toch veel handiger? lekker overzichtelijk, alles bij elkaar, de getallen die je van elkaar moet aftrekken onder elkaar is ook lekker makkelijk. ik vind de nieuwe manier een stuk onoverzichtelijker. het is misschien hetzelfde prinicipe, maar infantiel uitgewerkt.

dat tafel-rijtje erbij is misschien wel handig, maar dat kun je bij de oude methode ook toepassen.
PietjePuk007vrijdag 22 juni 2007 @ 13:15
Ik vind het helemaal zo gek nog niet .
komradvrijdag 22 juni 2007 @ 13:16
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 17:00 schreef MarkzMan_X het volgende:
Heb even die toetsen bekeken. 'k Had ze zeer zeker niet (binnen 60 minuten) gehaald. Maar goed, als je als PABO-er weet dat er zo'n toets aankomt, dan begin je even voor jezelf een kleine opfriscursus: anders is er geen beginnen aan als wiskunde niet je ding is.
goed van die laatste toevoeging want ik weet zeker dat ik dat ding binnen 10-15 minuten maak zonder veel fouten. Vervelende is dat mensen die dit wel beheersen geen didactische vaardigheden hebben vaak.
Byte_Mevrijdag 22 juni 2007 @ 13:17
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 13:12 schreef kless het volgende:

[..]

Dicipline en motievatie en met zomin mogenlijk inspanning zoveel mogenlijk berijken...

Studeren wordt zwàààààr onderschat.
punten niet halen is niet leuk maar iets opnieuw doen maakt het echt niet leuker.
En wiskunde haten om welke reden dan ook is ook zoiets, als onderwijzer moet je echte alrounder zijn.
En de beloning? int vooruit zicht?
Vroeger blij dat je er af was en het kon laten vallen. krijg je het nu verd... weer op je bord.
En dat in competitie met al die andere leuke dingen waar je wel zin in hebt om te doen.
dan wordt je toch peuterleidster? verzorgster in het kinderdagverblijf? van leraren die mijn kinderen lesgeven op de lagere school verwacht ik op zn minst dat ze zo'n test halen en foutloos nederlands kunnen schrijven.
Giavrijdag 22 juni 2007 @ 13:19
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 13:12 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

ik vind de nieuwe manier erg vreemd. de oude manier is toch veel handiger? lekker overzichtelijk, alles bij elkaar, de getallen die je van elkaar moet aftrekken onder elkaar is ook lekker makkelijk. ik vind de nieuwe manier een stuk onoverzichtelijker. het is misschien hetzelfde prinicipe, maar infantiel uitgewerkt.

dat tafel-rijtje erbij is misschien wel handig, maar dat kun je bij de oude methode ook toepassen.
Bij de nieuwe methode trekken ze ook onder elkaar af. Had geen zin om dat hier zo neer te zetten.

Ik vind het gewoon omslachtig op die manier. Je moet eerst eens gaan zitten rekenen om dat rijtje te maken en dan in twee stappen aan die 30 keer komen, als je niet in de gaten hebt dat ook dat mogelijk is.

Duurt veeeel langer dat de oude manier.
PietjePuk007vrijdag 22 juni 2007 @ 13:20
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 13:17 schreef Byte_Me het volgende:
dan wordt je toch peuterleidster? verzorgster in het kinderdagverblijf? van leraren die mijn kinderen lesgeven op de lagere school verwacht ik op zn minst dat ze zo'n test halen en foutloos nederlands kunnen schrijven.
Ik verwacht ook dat ouders het goede voorbeeld geven .
Giavrijdag 22 juni 2007 @ 13:22
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 13:17 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

dan wordt je toch peuterleidster? verzorgster in het kinderdagverblijf? van leraren die mijn kinderen lesgeven op de lagere school verwacht ik op zn minst dat ze zo'n test halen en foutloos nederlands kunnen schrijven.
Mijn zoon is eens uit school gekomen met huiswerk waar ze een i, een ie of een y in moesten vullen.
Ook het woord P.RAM.DE stond erbij. Mijn zoon dus, op mijn aanwijzing, want hij wist het niet zeker, piramide ervan gemaakt. Wordt dat door de leerkracht dus fout gerekend!

(Was gewoon een los woord piramide, dus niet in een zin met Pyramide van Cheops of zo)
Zwansenvrijdag 22 juni 2007 @ 13:23
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 13:17 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

dan wordt je toch peuterleidster? verzorgster in het kinderdagverblijf? van leraren die mijn kinderen lesgeven op de lagere school verwacht ik op zn minst dat ze zo'n test halen en foutloos nederlands kunnen schrijven.
Inderdaad. Vooral als je het zelf lastig vindt...
Shakesvrijdag 22 juni 2007 @ 14:01
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 13:23 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Inderdaad. Vooral als je het zelf lastig vindt...
Toont aan dat het onderwijs al jaren slecht is!

Ik denk dat het gewoon zit ingebakken in de Nederlandse cultuur. Alles maken voor de middelmaat. De middelmaat moet het ook kunnen halen en dat zorgt voor een steeds verdere devaluatie van het onderwijs aangezien de kwaliteit van de middelmaat dan ook zakt. Vicieuze cirkel. Dit gebeurt op alle niveaus, van basisonderwijs tot universitair onderwijs. Zo bereik je immers de kenniseconomie!
PM-girlzaterdag 23 juni 2007 @ 14:24
Even navragen hoor!
Heb de test gemaakt, met de link op de site van 3fm.
Vraag 3c, 1,234 hm = ...... km. Wat is dat volgens jullie?

(overigens staat die vraag fout genoteerd bij de link van Tom Kooij, zie ik.
Shakeszaterdag 23 juni 2007 @ 14:49
Vraag 3c was wat is 12,34hm -> 1.234km.

Ik had 5 fouten in de toets. Het is echt onzin dat je dit niet meer zou kunnen omdat je altijd een rekenmachine hebt kunnen gebruiken (las net o.a. de reacties op de3fm site). Dit is gewoon elementaire kennis die gewoon ingebakken hoort te zitten. Als je kunt optellen, aftrekken, vermenigvoudigen en delen (wat iedereen hoort te kunnen) haal je deze toets. Dan maakt het niet uit of je de laatste tig jaar alles met een rekenmachine hebt gedaan.
PM-girlzaterdag 23 juni 2007 @ 14:54
Misschien zit ik er helemaal naast (geef gelukkig geen les ), maar 1 hm is toch 100 meter? Dan zou het toch 1,234 kilometer moeten zijn?

Op de link van tomkooij staat 12,34 km=..... km. Dus daar kom ik ook geen wijs uit!
mirrie1986zaterdag 23 juni 2007 @ 15:08
Ik doe de pabo, ben 1e jaars, en heb allebei de toetsen gehaald. Maar de Wiscat zitten ook sommen bij met pi, 2,45 x 3,64 uit het hoofd. Etc. En ik durf te wedden, dat heel veel andere studenten de rekentoets ook niet zouden halen, wanneer ze de taal/rekentoets zouden moeten maken.
Maar ik vind wel, dat wanneer studenten/scholieren van de PABO de rekentoets en/of taaltoets niet halen, dat ze dan niet geschikt zijn, dus dat ze niet verder mogen. Daar ben ik het wel mee eens! Want ik vind dat je moet kunnen rekenen, om les te kunnen geven aan basisschoolkinderen.

[ Bericht 34% gewijzigd door mirrie1986 op 23-06-2007 15:20:01 ]
mirrie1986zaterdag 23 juni 2007 @ 15:18
Foutje!
pfafzaterdag 23 juni 2007 @ 15:34
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 14:24 schreef PM-girl het volgende:
Even navragen hoor!

Vraag 3c, 1,234 hm = ...... km.
Godsgruwelijketyfus! Wie zulke dingen niet weet moet per direct naar de basisschool (groep 3 ) gestuurd worden en niet als leerkracht, maar als leerling.
robski18zaterdag 23 juni 2007 @ 15:55
Ik heb die Pabo-toets gedaan die online staat bij de volkskrant, maar is dat een serieuze toets? Ik had m binnen 20 minuten af met 0 fouten (zonder rek.machine ja) Dat moet toch wel te halen zijn voor alle havo-ers, met desnoods wat oefening vooraf?
PM-girlzaterdag 23 juni 2007 @ 16:25
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 15:34 schreef pfaf het volgende:

[..]

Godsgruwelijketyfus! Wie zulke dingen niet weet moet per direct naar de basisschool (groep 3 ) gestuurd worden en niet als leerkracht, maar als leerling.
Nounou, rustig maar hoor!
Mijn moeder en ik hadden hem beiden fout, volgens de antwoordlijst. Maar toen we narekenden, kwamen we beiden weer op hetzelfde uit.
Maar wat is het volgens jou dan??
pfafzaterdag 23 juni 2007 @ 16:36
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 16:25 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Nounou, rustig maar hoor!
Mijn moeder en ik hadden hem beiden fout, volgens de antwoordlijst. Maar toen we narekenden, kwamen we beiden weer op hetzelfde uit.
Maar wat is het volgens jou dan??
Even geduld hoor...
hm, dus hectometer, als je goed kijkt staan op die groene bordjes aan de kant van de weg έκατόν, of te wel 100.
1,234 km. kilometer, χίλιοι , dus we hebben1,234 1000meter. 1,234 maal duizend. Hier heb ik altijd een ezelsbruggetje voor: 'Maal duizend, is de komma met drie plaatsen naar rechts schuiven, suizend." 1,234 km is dus 1234 meter.
1234 meter, maar we moeten naar hecto, 100meters dus. Hier moeten we een staartdeling gebruiken..

100/1234
.........100.....1
--------------------
..........234
..........200.......12
--------------------
............340
............300.......123
-----------------------
.............400
.............400..........1234

JAA en we zijn er!

0,1234 hm!
PM-girlzaterdag 23 juni 2007 @ 16:39
Nee het moet van hm naar km gerekend worden, andersom dus!
pfafzaterdag 23 juni 2007 @ 16:41
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 16:39 schreef PM-girl het volgende:
Nee het moet van hm naar km gerekend worden, andersom dus!
Vraag 3c, 1,234 hm = ...... km.
PietjePuk007zaterdag 23 juni 2007 @ 16:42
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 16:39 schreef PM-girl het volgende:
Nee het moet van hm naar km gerekend worden, andersom dus!
PM-girlzaterdag 23 juni 2007 @ 16:43
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 16:41 schreef pfaf het volgende:

[..]

Vraag 3c, 1,234 hm = ...... km.
Op de link van 3fm is de vraag 12,34 hm=....km
Fastmattizaterdag 23 juni 2007 @ 16:43
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 16:36 schreef pfaf het volgende:

[..]

Even geduld hoor...
hm, dus hectometer, als je goed kijkt staan op die groene bordjes aan de kant van de weg έκατόν, of te wel 100.
1,234 km. kilometer, χίλιοι , dus we hebben1,234 1000meter. 1,234 maal duizend. Hier heb ik altijd een ezelsbruggetje voor: 'Maal duizend, is de komma met drie plaatsen naar rechts schuiven, suizend." 1,234 km is dus 1234 meter.
1234 meter, maar we moeten naar hecto, 100meters dus. Hier moeten we een staartdeling gebruiken..

100/1234
.........100.....1
--------------------
..........234
..........200.......12
--------------------
............340
............300.......123
-----------------------
.............400
.............400..........1234

JAA en we zijn er!

0,1234 hm!
Echt een rekenwonder ben je niet
pfafzaterdag 23 juni 2007 @ 16:45
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 16:43 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Op de link van 3fm is de vraag 12,34 hm=....km
Maar die quote ik niet.

Maar delen door 10 is toch niet zo heel moeilijk?
PM-girlzaterdag 23 juni 2007 @ 16:45
Nee, dat dachten wij dus ook, maar om nu te beweren dat het antwoord op de oplossingenlijst niet klopt....
pfafzaterdag 23 juni 2007 @ 16:48
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 16:45 schreef PM-girl het volgende:
Nee, dat dachten wij dus ook, maar om nu te beweren dat het antwoord op de oplossingenlijst niet klopt....
Dan twijfel ik nog altijd eerder aan zo'n antwoordenlijst dan m'n eigen rekencapaciteiten.

We hebben over delen door 10 mensen!? Als de vraag nu van picoliters naar kubieke centimeters was, kan ik me voorstellen dat men even na moet denken, maar delen door TIEN!....
komradzaterdag 23 juni 2007 @ 16:51
pfaf, accepteer de gruwelijke waarheid: Pabo-studenten leerlingen zijn qua rekenen en wiskunde over het algemeeen geen lichtpunten, eerder een groot zwart gat
PM-girlzaterdag 23 juni 2007 @ 16:51
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 16:48 schreef pfaf het volgende:

[..]

Dan twijfel ik nog altijd eerder aan zo'n antwoordenlijst dan m'n eigen rekencapaciteiten.

We hebben over delen door 10 mensen!? Als de vraag nu van picoliters naar kubieke centimeters was, kan ik me voorstellen dat men even na moet denken, maar delen door TIEN!....
Ik vond de vraag ook helemaal niet moeilijk, idd delen door tien (al moet je op de pabo vast laten zien hoe je tot het antwoord komt).
Maar dan twijfel ik bij deze toch maar wel aan de oplossingen!
pfafzaterdag 23 juni 2007 @ 16:54
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 16:51 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Ik vond de vraag ook helemaal niet moeilijk, idd delen door tien (al moet je op de pabo vast laten zien hoe je tot het antwoord komt).
Maar dan twijfel ik bij deze toch maar wel aan de oplossingen!
Nou goed, omdat het gegeven antwoord fout was, zijn er verzachtende omstandigheden.
Byte_Mezaterdag 23 juni 2007 @ 16:56
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 13:23 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Inderdaad. Vooral als je het zelf lastig vindt...


Uitgerekend in die post maak ik zo'n fout
Opperkwalzaterdag 23 juni 2007 @ 16:56
3+3x3+3=?

Denk overigens dat een deel hier deze ook fout zal hebben.
PM-girlzaterdag 23 juni 2007 @ 16:58
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 16:54 schreef pfaf het volgende:

[..]

Nou goed, omdat het gegeven antwoord fout was, zijn er verzachtende omstandigheden.
Fastmattizaterdag 23 juni 2007 @ 16:58
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 16:56 schreef Opperkwal het volgende:
3+3x3+3=?

Denk overigens dat een deel hier deze ook fout zal hebben.
12 toch?

PM-girlzaterdag 23 juni 2007 @ 16:58
-fout topic!
Byte_Mezaterdag 23 juni 2007 @ 17:00
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 16:36 schreef pfaf het volgende:

[..]

Even geduld hoor...
hm, dus hectometer, als je goed kijkt staan op die groene bordjes aan de kant van de weg έκατόν, of te wel 100.
1,234 km. kilometer, χίλιοι , dus we hebben1,234 1000meter. 1,234 maal duizend. Hier heb ik altijd een ezelsbruggetje voor: 'Maal duizend, is de komma met drie plaatsen naar rechts schuiven, suizend." 1,234 km is dus 1234 meter.
1234 meter, maar we moeten naar hecto, 100meters dus. Hier moeten we een staartdeling gebruiken..

100/1234
.........100.....1
--------------------
..........234
..........200.......12
--------------------
............340
............300.......123
-----------------------
.............400
.............400..........1234

JAA en we zijn er!

0,1234 hkm!
euhm ja, of je zegt 1 hm is 100 meter is 0.1 km
1.234 hm is dus 0.1234 km

of doe je het expres volgens de PABO methode?
Fastmattizaterdag 23 juni 2007 @ 17:06
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 17:00 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

euhm ja, of je zegt 1 hm is 100 meter is 0.1 km
1.234 hm is dus 0.1234 km

of doe je het expres volgens de PABO methode?
Dit is de manier om te kijken of studenten op de basisschool op zitten te letten
Giazaterdag 23 juni 2007 @ 17:31
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 16:56 schreef Opperkwal het volgende:
3+3x3+3=?

Denk overigens dat een deel hier deze ook fout zal hebben.
15, toch?
Eerst vermenigvuldigen, dan pas optellen, volgens mijnheer van Dalen.
Giazaterdag 23 juni 2007 @ 17:34
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 16:51 schreef komrad het volgende:
pfaf, accepteer de gruwelijke waarheid: Pabo-studenten leerlingen zijn qua rekenen en wiskunde over het algemeeen geen lichtpunten, eerder een groot zwart gat
Niet alleen Pabo-leerlingen, maar ook leerlingen op andere HBO-opleidingen rekenen slecht.

Alleen is het daar niet zo belangrijk voor. Die mogen sowieso altijd een rekenmachine gebruiken en worden niet opgeleid om jonge kinderen te leren rekenen.

Maar het rekenniveau van veel havoërs (of is het havisten?) is tegenwoordig bedroevend.
Ik ben voor een uur rekenles per week (zonder calculator) vanaf de brugklas tot aan het examenjaar.
PietjePuk007zaterdag 23 juni 2007 @ 17:39
We gaan hier geen verkapt HBO-bash topic van maken ja .
Trustenzaterdag 23 juni 2007 @ 18:17
Ik heb trouwens van me leven nooit staartdelingen geleerd....wij deden dat op een andere manier weet alleen niet meer hoe onder elkaar zetten ofzoiets

maar toen de rekentoets nog op de site van Fontys stond heb ik hem wel gehaald
komradzaterdag 23 juni 2007 @ 19:18
heeft niets met bashen te maken, is gewoon de werkelijkheid. Ik heb me ook vaak geërgerd aan mensen die geen cijfermatig inzicht hebben laat staan een wiskundig inzicht
pfafzaterdag 23 juni 2007 @ 19:25
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 19:18 schreef komrad het volgende:
heeft niets met bashen te maken, is gewoon de werkelijkheid. Ik heb me ook vaak geërgerd aan mensen die geen cijfermatig inzicht hebben laat staan een wiskundig inzicht
Irritant, maar goed, dat is hun probleem. Het wordt 'ons' probleem als ze ook nog eens denken leraar/lerares te kunnen worden... of zelfs echt worden.
PietjePuk007zaterdag 23 juni 2007 @ 19:37
Vind ik wel bashen. Het niveau van rekenen of taal is (naar mijn weten) in de laatste 30 jaar niet drastisch gedaald. Daarnaast is het ook zo dat HBO'ers niet voor niks HBO doen en geen uni. Ze hoeven dus geen fantastisch wiskundig inzicht te hebben maar gewoon de basis goed begrijpen en deze kunnen uitleggen.

Ik denk dat de laatste paar mensen allemaal van de uni komen (ik ook wel maar dan zo'n halve die van 't HBO komt ).
pfafzaterdag 23 juni 2007 @ 19:38
Het niveau is wel gedaald. Althans, dat beweren al m'n docenten. Maar zij zeggen ook dat toen zij studeerden die docenten ook klaagden over het wiskundeniveau van de studenten.
komradzaterdag 23 juni 2007 @ 20:02
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 19:37 schreef PietjePuk007 het volgende:
Vind ik wel bashen. Het niveau van rekenen of taal is (naar mijn weten) in de laatste 30 jaar niet drastisch gedaald. Daarnaast is het ook zo dat HBO'ers niet voor niks HBO doen en geen uni. Ze hoeven dus geen fantastisch wiskundig inzicht te hebben maar gewoon de basis goed begrijpen en deze kunnen uitleggen.

Ik denk dat de laatste paar mensen allemaal van de uni komen (ik ook wel maar dan zo'n halve die van 't HBO komt ).
ik ben misschien wel wat principieel maar ik vind dat een goede leraar minimaal aan 3 vereisten moet volden:

1. didactische vaardigheden hebben
2. inhoudelijk een superieur niveau hebben tov de leerlingen (en met name mbt rekenen/wiskunde én grammatica/spellen/taal)
3. Sociale vaardigheden hebben (omgaan met intelligente en minder intelligente om iedere leerling optimaal op zijn/haar niveau te laten renderen)
tvvanham2002zaterdag 23 juni 2007 @ 20:08
Mijn "zusje" tegen mijn moeder na toets PABO: "Ik heb de toets gemaakt, maar dat rekenen was echt moeilijk, je moest 3 delen door 2/3 of zoiets, dus die heb ik maar overgeslagen hoor, echt veel te moeilijk."

Wat moet ik doen? Huilen? Lachen? Zelfmoord? Of gewoon mijn familie dumpen? ...
PietjePuk007zaterdag 23 juni 2007 @ 20:11
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 20:08 schreef tvvanham2002 het volgende:
Wat moet ik doen?
De aanhalingstekens rondom je zusje weghalen .
RemcoDelftzaterdag 23 juni 2007 @ 22:21
-Doe maar niet-

[ Bericht 95% gewijzigd door Sjoewe op 25-06-2007 12:19:05 ]
Opperkwalzaterdag 23 juni 2007 @ 22:54
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 16:58 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

12 toch?

quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 17:31 schreef Gia het volgende:

[..]

15, toch?
Eerst vermenigvuldigen, dan pas optellen, volgens mijnheer van Dalen.
Toch nog enige twijfel
Giazondag 24 juni 2007 @ 11:53
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 19:38 schreef pfaf het volgende:
Het niveau is wel gedaald. Althans, dat beweren al m'n docenten. Maar zij zeggen ook dat toen zij studeerden die docenten ook klaagden over het wiskundeniveau van de studenten.
De norm is in de loop der jaren bijgesteld. Vroeger lag de lat gewoon veel hoger. Kwam ook wel omdat er toen nog geen rekenmachientjes waren, denk ik. Wij moesten bij wiskunde elke som echt uitrekenen, hoofdrekenen en cijferen en dan nog de vergelijking oplossen. Dat vereiste veel meer dan nu.

Dus, de lat ligt nu lager. En zelfs dat kunnen ze niet meer aan.
Jojoortjemaandag 25 juni 2007 @ 02:38
Ik heb de rekentoets vorig jaar gehaald. Moest het wel met een her doen
Lag niet aan mijn rekenskills, maar ik kwam te snel bij het eindantwoord. Ik vergat nog een aantal stappen
Haushofermaandag 25 juni 2007 @ 10:46
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 20:08 schreef tvvanham2002 het volgende:
Mijn "zusje" tegen mijn moeder na toets PABO: "Ik heb de toets gemaakt, maar dat rekenen was echt moeilijk, je moest 3 delen door 2/3 of zoiets, dus die heb ik maar overgeslagen hoor, echt veel te moeilijk."

Wat moet ik doen? Huilen? Lachen? Zelfmoord? Of gewoon mijn familie dumpen? ...
Tegen d'r zeggen dat ze op een kindercreche moet gaan werken, omdat ze de maatschappij verpaupert als ze voor de klas gaat staan.
PietjePuk007dinsdag 10 juli 2007 @ 10:26
quote:
Toch nog hoop voor verbannen Pabo'er

Honderden eerstejaars studenten zijn onterecht van de Pabo getrapt. Dat stelt de Landelijke Studentenvakbond.

Ongeveer 2500 Pabo'ers moesten de school afgelopen jaar verlaten omdat zij driemaal achtereen zakten voor de inmiddels beruchte rekenvaardigheidstoets.

Minstens zes hogescholen hebben hierbij onrechtmatig gehandeld. In hun examenreglement staat niets over een negatief bindend studieadvies bij een onvoldoende voor de toets. Daarom vindt de Studentenvakbond dat zij de studenten nooit hadden mogen verbannen.

Bovendien stelt de vakbond dat de hogescholen eerstejaars vaak onvoldoende begeleiden en informeren. De bond eist daarom een heroverweging van het besluit om de studenten weg te sturen.
zwemmerseczeemwoensdag 11 juli 2007 @ 20:26
Mooi hoor, opkomen voor slecht presterende studentjes. Helaas vergeet de LSVB dat een deel van de groep-8-kids van nu de studenten van straks zullen zijn, en zij die toekomstige studenten nu slechte leerkrachten in de maag splitsen. Wie echt voor de belangen van studenten wil opkomen, moet verder kijken dan de huiloogjes van lieve pabomeisjes die 'zo leuk met de kindjes zijn'.
Smart_asswoensdag 11 juli 2007 @ 23:06
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:12 schreef multiplex het volgende:

[..]

Zou je toch zeggen dat dat voor iemand met een HAVO-diploma geen al te groot probleem moet vormen. Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel % van die 25% die de toets niet haalt via het MBO is binnen gekomen.
Zou je zeggen inderdaad, maar iets zegt me dat de meeste mensen die naar de PABO gaan, C&M hebben gedaan, en dus meestal bij voorbaat al niet goed in wiskunde zijn..

Maartoch, als je het niveau van groep 8 niet aankunt, is dat natuurlijk wel ernstig.
Paradijsvogeltjedinsdag 18 september 2007 @ 09:58
Ik heb nu de taaltoets gehaald
Het is idd de rekentoets waarvoor ik hard moet oefenen. Maar met de juiste boeken en proeftoetsen, moet dat toch wel gaan lukken.
Giadinsdag 18 september 2007 @ 10:35
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:06 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Zou je zeggen inderdaad, maar iets zegt me dat de meeste mensen die naar de PABO gaan, C&M hebben gedaan, en dus meestal bij voorbaat al niet goed in wiskunde zijn..
Wiskunde is niet gelijk aan rekenen.
quote:
Maartoch, als je het niveau van groep 8 niet aankunt, is dat natuurlijk wel ernstig.
Heb je gelijk in, de oorzaak ligt dan ook op de basisschool, waar gewoon te weinig aan rekenen wordt gedaan. Een enkele bolleboos presteert goed, en die wordt dan al maatstaf genomen voor 8 ste groeper.

Op het VO hoef je niet meer te rekenen, omdat je daar altijd en overal een rekenmachine mag gebruiken.

Ik ben dus voor rekenonderwijs op het VO, al is het maar 1 uurtje per week. En wel zonder rekenmachine.
Paradijsvogeltjedinsdag 18 september 2007 @ 11:29
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 10:35 schreef Gia het volgende:

[..]

Wiskunde is niet gelijk aan rekenen.
[..]

Heb je gelijk in, de oorzaak ligt dan ook op de basisschool, waar gewoon te weinig aan rekenen wordt gedaan. Een enkele bolleboos presteert goed, en die wordt dan al maatstaf genomen voor 8 ste groeper.
Bij jou op de basisschool misschien. Ik ken zat basisscholen die juist een heleboel aandacht aan rekenen en wiskunde besteden. Het ligt er vooral aan hóé het wordt aangeboden. En de ene leerling snapt het nu eenmaal sneller dan de andere.
quote:
Op het VO hoef je niet meer te rekenen, omdat je daar altijd en overal een rekenmachine mag gebruiken.

Ik ben dus voor rekenonderwijs op het VO, al is het maar 1 uurtje per week. En wel zonder rekenmachine.
Daar zit op zich wel wat in. Op het VO wordt te snel naar een rekenmachine gegrepen. Vaak omdat docenten er de tijd niet voor nemen om in te gaan op kleine delen van de som. Met als gevolg dat lln "lui" worden.
Giadinsdag 18 september 2007 @ 16:13
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 11:29 schreef Paradijsvogeltje het volgende:

[..]

Bij jou op de basisschool misschien. Ik ken zat basisscholen die juist een heleboel aandacht aan rekenen en wiskunde besteden. Het ligt er vooral aan hóé het wordt aangeboden. En de ene leerling snapt het nu eenmaal sneller dan de andere.
Sowieso op de basisschool waar mijn kinderen hebben gezeten, maar ik heb, als ik anderen mag geloven toch wel de indruk dat onderwijzend personeel rekenen minder belangrijk vinden onder het mom van: op het vo mag je toch een rekenmachine gebruiken. Alsof alles op de BS alleen maar dient ter voorbereiding op het VO. Indien zo, dan IS rekenen ook niet zo belangrijk en kun je je beter richten op taal en algemene vaardigheden.
quote:
Daar zit op zich wel wat in. Op het VO wordt te snel naar een rekenmachine gegrepen. Vaak omdat docenten er de tijd niet voor nemen om in te gaan op kleine delen van de som. Met als gevolg dat lln "lui" worden.
Mijn grootste bezwaar is dan ook dat het vermogen om te kunnen rekenen op dit moment geheel afhankelijk is van de BS. Tref je het daar niet zo mee, of zijn de mogelijkheden voor bijles te beperkt, dan leer je dus niet rekenen.

Mijn oudste wil dus ook naar de Pabo en die zal ik op dat vlak persoonlijk bij gaan spijkeren, zodat hij niet daarop hoeft te zakken. Maar eigenlijk is het triest dat dit nodig is.
(Hij is nu eenmaal nogal alpha aangelegd. Blinkt uit in alle talen.)