Waarom zou je dat doen?quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:43 schreef Smoezie het volgende:
Ik hoop dat ik hiermee niet teveel mensen tegen de schenen schop...![]()
wat is je handicap dan?quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:36 schreef Maneki.Neko het volgende:
De titel zegt eigenlijk alles. Wat vind jij er van?
Dit topic is even om eventuele vervuiling uit 'wachten op het tweede streepje' hier te houden. Het is ook een item wat voor mij speelt. Ik ben immers gehandicapt, en heb nog steeds een enorme kinderwens.
Mijns inziens is het geen probleem, mits je een goed vangnet hebt waar je op terug kunt vallen, mocht dat nodig zijn.
Mensen zonder benen in ieder geval nietquote:Op woensdag 30 mei 2007 22:43 schreef Smoezie het volgende:
Dat dus..quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:44 schreef Rottdog het volgende:
Ligt aan de handicap en tja wat is wijsheid waarom kies je voor een kind gehandicapt of niet.
En als je nou lichamelijk gehandicapt bent waardoor je bv in een rolstoel zit of slecht ter been bent? En je kindje rent in het park op het water af? Of de weg op? Wie houdt het dan tegen? (Ik noem maar wat).quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:44 schreef thaleia het volgende:
Verstandelijk gehandicapt is een absolute nee, maar lichamelijk gehandicapt natuurlijk kun je dan een kindje grootbrengen. (Nou goed, ligt eraan hoeveel je nog kunt natuurlijk)
Ik ken twee kindertjes die worden grootgebracht door een dove moeder, het gaat prima met die kindjes hoor
IK moest lachenquote:Op woensdag 30 mei 2007 22:45 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Mensen zonder benen in ieder geval niet![]()
quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:45 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Tja, als je kindje kamikaze wil doen, haal je dat er toch niet uit.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:46 schreef Smoezie het volgende:
[..]
En als je nou lichamelijk gehandicapt bent waardoor je bv in een rolstoel zit of slecht ter been bent? En je kindje rent in het park op het water af? Of de weg op? Wie houdt het dan tegen? (Ik noem maar wat).
En als je die handicap nou krijgt na een ongeluk terwijl je al kinderen hebt moeten ze dan maar weg ofzo.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:46 schreef Smoezie het volgende:
[..]
En als je nou lichamelijk gehandicapt bent waardoor je bv in een rolstoel zit of slecht ter been bent? En je kindje rent in het park op het water af? Of de weg op? Wie houdt het dan tegen? (Ik noem maar wat).
quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:48 schreef Rottdog het volgende:
[..]
En als je die handicap nou krijgt na een ongeluk terwijl je al kinderen hebt moeten ze dan maar weg ofzo.
Dan kies je er zelf toch niet voor? Heeft derhalve niets met dit alles te maken.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:48 schreef Rottdog het volgende:
[..]
En als je die handicap nou krijgt na een ongeluk terwijl je al kinderen hebt moeten ze dan maar weg ofzo.
Dan heb je daarna de zorg over dat kind niet meer.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:46 schreef Smoezie het volgende:
[..]
Ik heb onder andere bekkeninstabiliteit waardoor de zwangerschap pijnlijk en moeizaam zal gaan verlopen. Ik heb 2 kinderen van 6 en bijna 4 jaar oud.quote:
Zo zwaar als het er stond was het niet bedoelt Smoezie maar gewoon ruimdenkend van dat een handicap je altijd kan overkomen. Je dan ook niet voor een keus gesteld wordt of je egoistisch bent of niet.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:49 schreef Smoezie het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch helemaal niet?
Het gaat hier toch om dingen die je meeneemt in je beslissing om wel of geen kindje te nemen als je gehandicapt bent? Ik zeg toch niet dat je het dan maar helemaal moet laten, maar het is wel iets om over na te denken als je die bewuste keuze wilt gaan maken. Zo gek lijkt me dat niet.
keizersnede? mijn zus had daar ook erge last van na haar tweede. heeft daarna geen kinderen meer genomen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:51 schreef Maneki.Neko het volgende:
[..]
Ik heb onder andere bekkeninstabiliteit waardoor de zwangerschap pijnlijk en moeizaam zal gaan verlopen. Ik heb 2 kinderen van 6 en bijna 4 jaar oud.
Ik krijg voor mezelf niet beredeneerd of ik het écht aankan, of dat ik dingen opzij wuif omdat ik 'zo graag wil'
Overmacht kan je weinig aan doen he.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:48 schreef Rottdog het volgende:
[..]
Als ik zeg dat ik nog steeds een kinderwens heb wordt er wel eens gezegd dat ik gek zou zijn ja, en onverantwoord bezig als ik het toch doe.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:52 schreef Mammietje het volgende:
Is het niet altijd egoistisch om voor een kind te 'kiezen'? Dat doe je toch altijd omdat je zelf kinderen wil?![]()
Ik zou niet weten waarom iemand met een handicap daar niet voor zou mogen kiezen. Als jij zelf met die handicap kan leven, waarom je kind dan niet? Die weet niet beter omdat het er mee opgroeit en jij in de allereerste plaats 'ouder' van hem/haar bent.
Kom je werkelijk mensen tegen die dat tegen je zeggen? Kan het me namelijk niet voorstellen. Maar mijn mening is hier ook wel zo duidelijk over dat ik het eigenlijk niet eens een topic waard vind. Tenzij je iets terminaals onder de leden hebt, of een bijna onoverkomelijke handicap die je op zeker doorgeeft. Dat vind ik nog een discussie waard, al is het dan nog een discussie tussen jou en je partner/ nabestaanden.
Precies, dat opperde ik eerder al. Stel je hebt een kanker-gen dat 85% kans geeft op bepaalde typen kanker, en je bent ervan op de hoogte. En een eventueel kind heeft een 50-50 kans om dat gen ook te krijgen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:50 schreef zoalshetis het volgende:
en als het een handicap is die genetisch is en 100% zeker ook op het kind wordt doorgegeven?
dan lijkt me aannemen een betere optie idd.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:55 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Precies, dat opperde ik eerder al. Stel je hebt een kanker-gen dat 85% kans geeft op bepaalde typen kanker, en je bent ervan op de hoogte. En een eventueel kind heeft een 50-50 kans om dat gen ook te krijgen.
Dan vind ik het onmenselijk om toch een kind te maken....
Dat is vaak het beeld van kinderen van ouders met een handicap... Het zijn 'kleine helpertjes'... Vaak is dat een beeld dat niet overeenkomt met de werkelijkheid...quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:43 schreef Godlike02 het volgende:
Als de kinderen de zorg krijgen over de ouders not done
Een kind moet een kind zijn en niet voor hun ouders zorgen bij voorkeur.
Oke, sorry voor mijn felle reactiequote:Op woensdag 30 mei 2007 22:53 schreef Rottdog het volgende:
[..]
Zo zwaar als het er stond was het niet bedoelt Smoezie maar gewoon ruimdenkend van dat een handicap je altijd kan overkomen. Je dan ook niet voor een keus gesteld wordt of je egoistisch bent of niet.
Dat is dus zó ontzettend niét waar. Klinkt heel hoopvol en positief en alles, maar zo zit het in de praktijk dus absoluut niet.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:52 schreef Mammietje het volgende:kiezen. Als jij zelf met die handicap kan leven, waarom je kind dan niet? Die weet niet beter omdat het er mee opgroeit en jij in de allereerste plaats 'ouder' van hem/haar bent.
ik ben het er zelfs mee eens. Het moet immers je eigen kind blijven.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:43 schreef Smoezie het volgende:
Ik vind dat je EN een vangnet moet hebben, maar ook al een beetje kunnen inschatten (of goed kunnen inschatten eigenlijk...) dat je het vangnet niet al te vaak nodig zult hebben. Tenslotte is het jouw kind, niet die van de mensen die het vangnet zijn. Als je daar te vaak een beroep op moet doen, dan ga je je wel heel erg afhankelijk voelen kan ik me zo voorstellen en ga je je er wellicht rot door voelen dat je zo vaak een beroep op ze moet doen. Je kunt wel een vangnet hebben, maar het is niet de bedoeling dat je vangnet het grootste deel van de verzorging en opvoeding van je kind op hun schouders krijgen.
En in noodgevallen... dat vangnet moet wel heel dicht in de buurt kunnen zijn, nog zoiets. Want stel... je kindje valt en heeft een tand door de lip of erger en jij kunt het niet even 1, 2, 3 oppakken. Of je kindje rent plots de weg op en jij kunt er niet even snel achteraan hollen om het terug te halen. Wat dan? Staat je vangnet dan constant naast je? Hoe vaak moet je niet even snel achter je kindje aan rennen?
Noem daar eens 1 simpele oplossing voor dan?quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:56 schreef Nikske het volgende:
Over het niet kunnen achternarennen van je kind, daar zijn oplossingen voor... Er is voor alles wel een oplossing te vinden...
Als de nood aan de man is kan er ineens hel veel heb ik eens gemerkt toen ik hoogzwanger was van mijn jongste (klachten zijn tijdens die zwangerschap gekomen) en mijn oudste van toen 2 in een vijver viel. Ik heb er 2 weken van bij moeten komen, maar ik rende iedereen voorbij.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:58 schreef Smoezie het volgende:
Dit is wel een heel extreem voorbeeld, maar ik vind dat je goed moet bedenken of je met je beperkingen (welke dat dan ook zijn) een kind niet alleen een zorgeloze en gelukkige maar ook veilige jeugd kunt bieden. Vandaar dat ik dan kom met voorbeelden als even snel achter je kindje aan kunnen rennen als het de verkeerde (gevaarlijke) kant op loopt en dat soort dingen. Daar helpt geen vangnet tegen, namelijk.
Van voor tot achter.... mee eensch...quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:56 schreef Nikske het volgende:
[..]
Dat is vaak het beeld van kinderen van ouders met een handicap... Het zijn 'kleine helpertjes'... Vaak is dat een beeld dat niet overeenkomt met de werkelijkheid...
Het nemen van kinderen is als eerste een keus van jezelf en de partner, als gehandicapte zijn er al genoeg mensen die het zgn beter weten dan jij, laat je er niet door van de wijs brengen...
Over het niet kunnen achternarennen van je kind, daar zijn oplossingen voor... Er is voor alles wel een oplossing te vinden... Vaak zijn het niet-gehandicapten die zoveel obstakels zien, niet alleen wat betreft de kinderwens van gehandicapten, maar vaak ook wat betreft het gehele leven van mensen die iets 'mankeren'... Als je gehandicapt bent, kun je het beste zelf bedenken welke problemen je tegen kunt komen, en je bent waarschijnlijk al bedreven genoeg in het zoeken van oplossingen...
Ik zie ook niet in waarom mensen met een erfelijke belasting geen kinderen zouden moeten nemen... De mensen die dit vinden, zeggen eigenlijk dat het leven van mensen met een erfelijke belasting minder waard is... Iemand in deze positie moet zichzelf de vraag stellen of zij/hij liever niet geboren zou zijn, en dat als leidraad nemen voor de eigen kinderwens...
Je kunt je mening niet baseren op één documentaire... Ik heb meer verhalen gehoord van mensen die dus aan zo'n documentaire meededen, met als doel te laten zien dat zij heel competente ouders waren... Alleen was dat niet de bedoeling van de documentairemaker, waardoor er dus zo'n verhaal van de 'kleine helpertjes' uitkwam, een vertekend beeld...quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:58 schreef Smoezie het volgende:
[..]
Oke, sorry voor mijn felle reactie
Ik heb alleen een keertje een documentaire gezien over een moeder die heel slechtziend was en nog een aantal flink serieuze kwalen had en zij liet bv haar kindje over een heel vuile vloer kruipen en dingen van de vloer eten, omdat ze dat simpelweg niet zag. En haar andere kindje viel een tand door de liep en bloedde hevig, maar ook dat zag ze niet. Ze dacht dat hij huilde omdat hij zich aan zat te stellen. Een ouder zusje liep de boel dan maar te sussen en te bemoederen. Zij had als ik het goed heb onthouden al vijf of zes kinderen en was zwanger van de zevende. En dat was dus een bewuste keuze 'zodat ze hulp had in het huis'. Dat vond ik heel erg vreselijk om te zien, de kindjes waren er ook alles behalve gelukkig mee.
Dit is wel een heel extreem voorbeeld, maar ik vind dat je goed moet bedenken of je met je beperkingen (welke dat dan ook zijn) een kind niet alleen een zorgeloze en gelukkige maar ook veilige jeugd kunt bieden. Vandaar dat ik dan kom met voorbeelden als even snel achter je kindje aan kunnen rennen als het de verkeerde (gevaarlijke) kant op loopt en dat soort dingen. Daar helpt geen vangnet tegen, namelijk.
Is het net mogelijk dat het zo is gegroeid dat het 'moet'?quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:59 schreef Anitra het volgende:
[..]
ik ben het er zelfs mee eens. Het moet immers je eigen kind blijven.
Hiergaat het dus dat ik geen lange stukken kan lopen, dus buiten rolstoelafhangelijk ben. Verder doe ik binnenshuis de verzorging kompleet zelf.
Wij hebben huishoudelijke hulp want dat red ik er niet bij, maar verder doe ik het zelf.
Zoals loenatik suggereert dat mijn oudste voor mijn zoontje zorgt is niet waar. Ze speelt veel met hem buiten, gewoon omdat ze het leuk vind. Soms past ze even op, maar dat is niet vaak en niet lang.
quote:Op woensdag 30 mei 2007 23:01 schreef Maneki.Neko het volgende:
[..]
Als de nood aan de man is kan er ineens hel veel heb ik eens gemerkt toen ik hoogzwanger was van mijn jongste (klachten zijn tijdens die zwangerschap gekomen) en mijn oudste van toen 2 in een vijver viel. Ik heb er 2 weken van bij moeten komen, maar ik rende iedereen voorbij.
Wat iemand hier al zei, je wordt bedreven in het zoeken naar oplossingen en kent je eigen beperkingen waardoor je er zelf anders tegenaan kijkt
Tuurlijk heb je dat door. Maar dat hoeft niet perse een handicap te zijn waardoor je dat verantwoordelijkheidsgevoel oproept. Mijn vader was alcoholist. Zelfde verhaal. (Zonder jouw gevoel te willen bagatalliseren overigens.)quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:58 schreef clumsy_clown het volgende:
Dat is dus zó ontzettend niét waar. Klinkt heel hoopvol en positief en alles, maar zo zit het in de praktijk dus absoluut niet.
Je hebt écht door dat je taken van je ouders overneemt die niet voor jou bedoeld zijn, als kind. Dat heeft een ontzettende uitwerking op het kind. Ten eerste een te groot verantwoordelijkheidsgevoel, ten tweede een 'druk' op je schouders, waardoor je als tiener/puber en later ook niet altijd de dingen kan doen die je zelf wil. Geloof me maar dat ieder mantelzorg-kind baalt dat zijn moeder/vader niet gezond is, op een bepaald punt. Dat is niet een egoïstisch kind, dat is een kind dat gewoon kind wil zijn.
Dit tik ik overigens allemaal uit ervaring van mezelf en van anderen.
Denk dat het net zo opgelost wordt als in ieder gezin met meerdere kinderen erg normaal ruzie onderling.quote:Op woensdag 30 mei 2007 23:03 schreef Godlike02 het volgende:
[..]
Is het net mogelijk dat het zo is gegroeid dat het 'moet'?
Een soort sociale druk? Hebben ze nooit ruzie? en dan? hoe los je het dan op?
Er zijn van die tuigjes, misschien een oplossing? Of je gaat gewoon naar een omheinde speelplaats, die zijn er genoeg...quote:Op woensdag 30 mei 2007 23:00 schreef Smoezie het volgende:
[..]
Noem daar eens 1 simpele oplossing voor dan?
Even de buurvrouw roepen? Terwijl je kind binnen 2 seconden de weg op kan schieten?
(Ik bedoel dit totaal niet aanvallend, overigens, maar ik ben benieuwd naar die oplossingen dan).
Oh maar begrijp me niet verkeerd alsjeblieft, mijn mening is zeker niet gebaseerd op die ene documentairequote:Op woensdag 30 mei 2007 23:03 schreef Nikske het volgende:
[..]
Je kunt je mening niet baseren op één documentaire... Ik heb meer verhalen gehoord van mensen die dus aan zo'n documentaire meededen, met als doel te laten zien dat zij heel competente ouders waren... Alleen was dat niet de bedoeling van de documentairemaker, waardoor er dus zo'n verhaal van de 'kleine helpertjes' uitkwam, een vertekend beeld...
Kinderen van gehandicapten hoeven geen hulp in de huishouding te zijn, als je die nodig hebt, kun je een alphahulp krijgen...
Als je zelf niet in staat bent om er voor te zorgen op dat moment is het toch een beetje lastig of niet?quote:Op woensdag 30 mei 2007 23:06 schreef Rottdog het volgende:
[..]
Denk dat het net zo opgelost wordt als in ieder gezin met meerdere kinderen erg normaal ruzie onderling.
Dan doe je het kind toch 'aan de riem', zoals ook veel gezonde mensen doen als ze in een vreemde/drukke stad zijn?quote:Op woensdag 30 mei 2007 23:04 schreef Smoezie het volgende:
[..]Kijk, jij weet dus nu van jezelf zeker dat je dat zou kunnen, ook al kostte het je veel moeite (logisch) en moest je er van bijkomen, je kon je kind redden toen het in de vijver viel.
Want dat soort dingen kunnen zomaar gebeuren.
Maar iemand die in een rolstoel zit en er niet uit kan komen, kan dit niet, iedereen voorbij rennen. En daar ligt voor mij dus een heel groot verschil
Volwássen helpende handjes zijn natuurlijk prima!quote:Op woensdag 30 mei 2007 23:06 schreef piglet het volgende:
Ik ben een jaar au pair geweest in een gezin waarvan de vader dusdanig gehandicapt was dat hij niet zelfstandig voor zijn zoon kon zorgen.
Let wel, het gaat hier om een heel intelligente man, die werkt als psycholoog, auto rijdt, heel zelfstandig is, etc. Maar er waren een paar simpele dingen die hij niet kon doen, zoals een kind optillen en naar boven brengen of een luier verschonen. Dus daar hebben ze mij voor ingehuurd.
Prima oplossing en geloof mij: zijn zoon kwam niks te kort. Het is gewoon een kwestie van zorgen voor een alternatief voor de dingen die je niet zelf kunt.
En als dat heel veel is, dan moet je nadenken over of je dat wil, voor je kind en voor jezelf.
Nee ze moet niks. Wil ze niet me hem buiten dan speelt hij in de tuin, heel simpel.quote:Op woensdag 30 mei 2007 23:03 schreef Godlike02 het volgende:
[..]
Is het net mogelijk dat het zo is gegroeid dat het 'moet'?
Een soort sociale druk? Hebben ze nooit ruzie? en dan? hoe los je het dan op?
Ik zie dat Nikske dat inmiddels ook had gezegd op de vorige bladzijde, sorry, in de snelheid van dit topic even gemistquote:Op woensdag 30 mei 2007 23:08 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Dan doe je het kind toch 'aan de riem', zoals ook veel gezonde mensen doen als ze in een vreemde/drukke stad zijn?
Dat dus ookquote:Op woensdag 30 mei 2007 23:11 schreef zoalshetis het volgende:
ik vind dat je de vraagstelling van ts eigenlijk alleen maar zou kunnen beantwoorder als je de personen die kinderen willen hebben ook echt kent, wat de risico's zijn en wat ze er koste wat het kost voor overhebben. heel persoonlijk dus, voor zowel lichamelijk als geestelijk gehandicapten.
niet vanaf fok! in te schatten dus eik.
Mag ik vragen of het een degeneratief iets is wat je hebt?quote:Op woensdag 30 mei 2007 23:09 schreef Anitra het volgende:
[..]
Nee ze moet niks. Wil ze niet me hem buiten dan speelt hij in de tuin, heel simpel.
Ruzie hebben ze niet echt er zit 10 jaar verschil tussen.
Er zijn toch ook mensen die wel alles kunnen en hun kinderen op elkaarlaten passen omdat ze even snel een boodschapje moeten doen of dat ze even wat moeten vragen aan de buuv en vervolgens een half uur weg blijven of hun kindje alleen in bed laten liggen om de oudste naar school te brengen.
Maar omdat ik een keer wil liggen omdat ik pijn heb ben ik gelijk een egoistische gehandicapte moeder die alles op de schouders van haar dochter gooit.
Al gedaan, vorige pagina... Ben je gehandicapt? Ik wel... Ik heb een handicap waardoor jij waarschijnlijk denkt dat ik niet online zou kunnen, maar toch, ik ben online, en op FOK! Waar niet-gehandicapten problemen zien, zien gehandicapten die ook, maar zij zien vaak ook een oplossing...quote:Op woensdag 30 mei 2007 23:07 schreef Smoezie het volgende:
[..]
Oh maar begrijp me niet verkeerd alsjeblieft, mijn mening is zeker niet gebaseerd op die ene documentaireIk vind alleen - en dat is gewoon een andere mening, verder niets ergs
- dat je er te makkelijk over denkt. Je zegt dat overal wel een oplossing voor te bedenken is. Maar dat is helaas niet zo simpel te stellen. Zoals ik je hierboven al vroeg, noem eens 1 simpele oplossing dan als je bv in een rolstoel zit en je kind rent de weg op?
Ik hoop dat je zelf doorhebt dat jij niet tot die groep behoort?quote:Op woensdag 30 mei 2007 23:10 schreef Mr.Spock het volgende:
Er zijn sowieso veel & veelste veel mensen op deze bol, verantwoordelijk voor 90% van alle ellende (milieu, dierenleed, oorlog, honger, ziekte, armoede).
Men zou alleen intelligente, gezonde mensen moete toestaan om kinderen te krijgen en dan niet meer dan 2.
Klinkt Hitler-achtig, ik weet het, maar is eigenlijk wel het beste voor iedereen.
Dus Nee: gehandicapten een mooi leven bieden, maar geen kinderen.
Jij wil kinderen!quote:Op woensdag 30 mei 2007 23:09 schreef Anitra het volgende:
[..]
Nee ze moet niks. Wil ze niet me hem buiten dan speelt hij in de tuin, heel simpel.
Ruzie hebben ze niet echt er zit 10 jaar verschil tussen.
Er zijn toch ook mensen die wel alles kunnen en hun kinderen op elkaarlaten passen omdat ze even snel een boodschapje moeten doen of dat ze even wat moeten vragen aan de buuv en vervolgens een half uur weg blijven of hun kindje alleen in bed laten liggen om de oudste naar school te brengen.
Maar omdat ik een keer wil liggen omdat ik pijn heb ben ik gelijk een egoistische gehandicapte moeder die alles op de schouders van haar dochter gooit.
ik heb chronish pijn door een tarlov's cyste dus word het erger? Als het goed is niet en blijfthet bij pijn in lage rug en rechterbeen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 23:12 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Mag ik vragen of het een degeneratief iets is wat je hebt?
Ik had het inmiddels gezien, het ging zo snel ineens hier in het topicquote:Op woensdag 30 mei 2007 23:13 schreef Nikske het volgende:
[..]
Al gedaan, vorige pagina... Ben je gehandicapt? Ik wel... Ik heb een handicap waardoor jij waarschijnlijk denkt dat ik niet online zou kunnen, maar toch, ik ben online, en op FOK! Waar niet-gehandicapten problemen zien, zien gehandicapten die ook, maar zij zien vaak ook een oplossing...
Dat bedoel ik ook te zeggen. Iedereen heeft zijn eigen dingen om na te gaa of het verantwoordelijk is om kinderen te willen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 23:19 schreef Godlike02 het volgende:
[..]
Jij wil kinderen!
Als jij kinderen wil en kan krijgen kan helaas niemand je stoppen (niet persoonlijk) want het nemen van een hond is tegenwoordig lastiger.
Ik ken je persoonlijke situatie niet dus ik zal niet zeggen dat je een egoistische gehandicate bent. Vaak ben ik wel van mening dat je dit soort zaken zelf niet helemaal objectief kan bekijken vanwege een wens. Mensen op internet kunnen dit ook niet objectief bekijken en beoordelen maar bijvoorbeeld een huisarts wel.
Er zijn gewoon extra zaken waar je rekening mee moet houden want je bent zelf verantwoordelijke voor je kinderen. Wat als mijn kerel van me af gaat? Wat als ik achteruit ga? wat als............?
Hebben de kinderen een jeugd die ik en andere verantwoord vinden of komen ze te kort? Ik heb er al twee wat is de extra last met een derde? ..........
Dat zijn zaken waar een niet gehandicapte minder rekening mee hoeft te houden.
daar zaten we zelf ook aan te denken. Maar bij ons is het zo dat we ons zo aan gepast hebben aan hem, het iseen gewoonte gworden. We weten dingen te herkennen (zoals we het bij arwen zagen) en als er nog een allergisch kindje komt dan weten we hoe te reageren en wat te doen, de weg zal alleen makkeijkr zijn dan bij hem toen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 23:26 schreef Leah het volgende:
Wat mij dan ook nog bezig zou houden (in het geval van Anitra), stel dat je weer een kindje krijgt met zoveel allergieen? Wil je dat het kindje aandoen, en zou jij twee allergische kinderen kunnen "combineren" met je eigen beperkingen?
Voor mij was het iig duidelijk, ik had twee pittige zwangerschappen, met niet geringe risico's voor mij èn de kindjes. Hoewel er in mijn hart nog ruimte genoeg is, hebben we het daar toch bij gelaten. Puur op verstand. Ze zijn allebei gezond, ik ook weer, waarom nog een keer het risico nemen?
Wat je zegt over het nadenken klopt, maar vrijwel elke gehandicapte die een kinderwens heeft denkt er grondig over na... Er zijn arten die het ontraden, de omgeving bemoeit zich ermee, iedereen heeft er wel een mening over, en meestal is die "niet doen!"... En die mening is vaak gebaseerd op hun eigen perceptie van wat het betekent om gehandicapte ouder te zijn...quote:Op woensdag 30 mei 2007 23:26 schreef Smoezie het volgende:
[..]
Ik had het inmiddels gezien, het ging zo snel ineens hier in het topic
Had al gepost dat ik je antwoord inmiddels gezien had
Ik ben niet gehandicapt. Maar je vindt toch hopelijk niet dat ik gehandicapte mensen veroordeel hier? Ik pleit alleen heel erg voor het goed overdenken van te voren, maar dat is niet meer dan logisch toch?
Jij hebt wellicht hartstikke gelijk dat gehandicapten oplossingen zien die niet-gehandicapten niet of minde snel zien. Maar ik mag me toch best er voor hard maken dat er goed over nagedacht wordt? Dat moet je sowieso als je kinderen wilt, maar als je een handicap hebt vind ik dat je er extra extra goed over moet nadenken. Verder bedoel ik niets rot
quote:Op woensdag 30 mei 2007 23:50 schreef Nikske het volgende:
Smoezie, misschien heb ik ook wat fel gereageerd, maar het is niet slecht bedoeld hoor...
zoals jij je kindertijd beschrijft hadden wij, met twee gezonde ouders en 6 kinderen ook. we hadden gewoon allemaal een taak per dag, die elke week rouleerde.quote:Op donderdag 31 mei 2007 00:31 schreef _evenstar_ het volgende:
Leah wat betreft allergie-en.. misshcien wat offtopic hier.. maar wat zou het vershcil zijn voor anitra of als wij voor kindje 2 zouden gaan?
verders, vraag ik mij af wat voor verschil het uitmaakt ls je ergens goed over nagedacht ergens aan begint, maar met handicap .. zoals eerder benoemd later kunnen ook handicaps ontstaan.
mijn ouders beiden reumapatienten, oas ontdekt nadat wij thuis er allerdrie waren.
goh dan moeten we wat meer in het huishouden doen, da moeten we elke avond of afwassen/afdrogen oid..
Niks mis mee om kinderen dat al tijdig bij te brengen.
Ik kon iig prima mijn woning schoonhouden/koken is een koud kunstje etc.
dus nee ik denk niet dat er nare gevolgen aanzitten voor de kinderen.. want ze zijn het eenmaal zo gewend.
En tuurlijk zullen ze wel eens klagen want potje hoeft dat niet..
maar dat heb je hoe dan ook een van de ouders gehandicapt of niet.
en er werd hier zo haarfijn benoemd dat oudere kind niet moet zorgen.. nu weet ik dat dt gewoon een flauwe sneer is.. maar vraga me af wat is er mis mee. als grotere broer/zus eens een avondje oppast of een uurtje even oplet..
gebeurt toch ook wel als de ouder(s) niet een handicap hebben?
en wat als iemand nou tijdens de bevalling een handicpa er aan overhoudt? dan is het zielig en vervelend maar niet erg..?
ik vond het toen niet altijd leuk, maar routine is wel belangrijk. en ook het besef dat de werkster het wel weer kan opknappen, maar het beter is als je zelf aanleert dat een taak en verantwoordelijkheid ook bij het leven horen.quote:
want dan kan je als moeder of vader minder liefde geven?quote:Op donderdag 31 mei 2007 00:42 schreef Diederik_Duck het volgende:
Geestelijk gehandicapt, doe maar niet. Lichamelijk lijkt me een ander verhaal (alhoewel een dwarslaesie oid niet echt aan te raden is).
Nee, maar lijkt me niet zo praktisch.quote:Op donderdag 31 mei 2007 00:44 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
want dan kan je als moeder of vader minder liefde geven?
praktisch en liefde gaan zó niet hand in hand.quote:Op donderdag 31 mei 2007 00:45 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Nee, maar lijkt me niet zo praktisch.
Smoezie ik heb twee kids. Ik heb (gelukkig) geen problemen met mijn bekken (meer).quote:Op woensdag 30 mei 2007 23:00 schreef Smoezie het volgende:
Noem daar eens 1 simpele oplossing voor dan?
Even de buurvrouw roepen? Terwijl je kind binnen 2 seconden de weg op kan schieten?
(Ik bedoel dit totaal niet aanvallend, overigens, maar ik ben benieuwd naar die oplossingen dan).
quote:Op donderdag 31 mei 2007 08:15 schreef phluphy het volgende:
Alison Lapper is inderdaad wel een extreem (goed) voorbeeld dat een handicap geen bezwaar hoeft te zijn.
Nu is zij een (mentaal) sterk en stabiel persoon met een enorm doorzettingsvermogen, ik denk dat dit wel een voorwaarde is om zo'n missie te volbrengen.
Ten eerste: jemig heb je gezopen ofzo?quote:Op donderdag 31 mei 2007 00:31 schreef _evenstar_ het volgende:
Leah wat betreft allergie-en.. misshcien wat offtopic hier.. maar wat zou het vershcil zijn voor anitra of als wij voor kindje 2 zouden gaan?
verders, vraag ik mij af wat voor verschil het uitmaakt ls je ergens goed over nagedacht ergens aan begint, maar met handicap .. zoals eerder benoemd later kunnen ook handicaps ontstaan.
mijn ouders beiden reumapatienten, oas ontdekt nadat wij thuis er allerdrie waren.
goh dan moeten we wat meer in het huishouden doen, da moeten we elke avond of afwassen/afdrogen oid..
Niks mis mee om kinderen dat al tijdig bij te brengen.
Ik kon iig prima mijn woning schoonhouden/koken is een koud kunstje etc.
dus nee ik denk niet dat er nare gevolgen aanzitten voor de kinderen.. want ze zijn het eenmaal zo gewend.
En tuurlijk zullen ze wel eens klagen want potje hoeft dat niet..
maar dat heb je hoe dan ook een van de ouders gehandicapt of niet.
en er werd hier zo haarfijn benoemd dat oudere kind niet moet zorgen.. nu weet ik dat dt gewoon een flauwe sneer is.. maar vraga me af wat is er mis mee. als grotere broer/zus eens een avondje oppast of een uurtje even oplet..
gebeurt toch ook wel als de ouder(s) niet een handicap hebben?
en wat als iemand nou tijdens de bevalling een handicpa er aan overhoudt? dan is het zielig en vervelend maar niet erg..?
Zozo vertiefd nog wel, welk een eloquentie zeg. Prima mag je vinden. Die in het tweede steepje kan ik mij nog in vinden, maar wat heb ik hier voor "vertiefds"quote:Op donderdag 31 mei 2007 10:46 schreef _evenstar_ het volgende:
nee ik heb niet gezopen,ben gewoon geen typwonder
![]()
en als jij dat zo bedoelt heb je anders een vertiefde manier om het uit te brengenik bedoel je opmerking hier en in 2e streepjes topic trouwens.
Oh en waarom denk je dat ik iemand zou willen afsnauwen? Maak er maar weer een heel drama van Evenstar, lekker he de boel opruien? Weet je soms hebben mensen wel eens een andere mening, als je die niet wilt horen moet je niet je hele hebben en houwen hier posten. Want DAT is hetgeen waar mensen hun mening op baseren. Trouwens die mening, daar hoef je toch ook helemaal niets mee. Zit er niets voor je bij, laat je het lekker links liggen, maar grijp het niet aan om in de slachtofferrol te vervallen.quote:Op donderdag 31 mei 2007 10:59 schreef _evenstar_ het volgende:
kom op jij weet net zo goed als ik waarom je hem plaatstjammer dat je alleen reageert om iemand af te snauwen. weet je je bent me de moeite niet eens waard
overdag als ik alleen ben met de kinderen neem ik geen medicijnen, die gaan pas mijn giechel in als mijn vriend thuis komt. Ik en niemand anders heeft immers verantwoording voor de kinderen en zou nooit op mijn geweten willen hebben dat de medicijnen een keer verkeerd vallen en ik zo stoned als een guppie op de bank hang. Ik heb morfinepleister, maar de lichtste die er is en daar merk je niks van en daarwil ik ht liefst ook vanaf (morgen weten we meer)quote:Op donderdag 31 mei 2007 10:06 schreef Loena-tik- het volgende:
[..]
Ten eerste: jemig heb je gezopen ofzo?![]()
Nu serieus, flauwe sneer? Die snap ik niet helemaal. Het was helemaal niet flauw of snerend bedoeld. Het was meer een door elkaar rammelen, zo van: kijk eens om je heen!!! Stel jezelf eens gewoon de vraag bijvoorbeeld: wat als je veel pijn hebt en je wilt je morfine innemen, heb je dan iemand naast je staan die voor de kinderen kan zorgen? Wil ik afhankelijk zijn van anderen? Al eens gedacht aan het feit dat ze straks allemaal naar sport of een of ander clupje gaan...haast haast vlieg vlieg...snel kleren uit, dwarse kleuter èn dwarse peuter? Als je voor dat alles(en er komt nog veel meer bij kijken natuurlijk) een oplossing hebt, prima, leuk, doen!!!
Had dat eerder bedacht ipv afgeven en je dan terug trekken..quote:Op donderdag 31 mei 2007 10:59 schreef _evenstar_ het volgende:
kom op jij weet net zo goed als ik waarom je hem plaatstjammer dat je alleen reageert om iemand af te snauwen. weet je je bent me de moeite niet eens waard
Sorry, maar ik moest lachenquote:Op woensdag 30 mei 2007 22:45 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Evenstar, wat jij als 'welles nietes' ziet, zien anderen als een mening versus een (andere) mening.quote:Op donderdag 31 mei 2007 13:12 schreef _evenstar_ het volgende:
@tally, loenatik is beter in woorden, maar soit ik ga geen welles nietes spelletje voeren met haar geen zin aan. en daar draait het toch op uit.
Ja, maar dat zijn daadwerkelijke ongelukken. Die doén er iets aan om het niet te laten gebeuren, ze slikken anticonceptie! Mensen die dat niét doen doén er dus ook niets aanquote:Op donderdag 31 mei 2007 13:12 schreef _evenstar_ het volgende:
Per ongeluk zwanger raken terwijl je aan de morfine zit vind ik eigenlijk best stom.. Je geeft aan dat wanneer artsen aangeven dat het niet gaat of kan dat er een pilstaafje word gezet maar dat had er al moeten zitten..
goh mensen slikken de pil en raken zwanger , of andere anticonceptie en raken zwanger.
Vergeet ook niet: Als de artsen zeggen dat het niet kan nemen we een pilstaafje.. Als dit al gebeurt is tijdens het nemen van anticonceptie wat voor nut heeft het pilstaafje dan????quote:Op donderdag 31 mei 2007 13:30 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Ja, maar dat zijn daadwerkelijke ongelukken. Die doén er iets aan om het niet te laten gebeuren, ze slikken anticonceptie! Mensen die dat niét doen doén er dus ook niets aan. En als je morfine slikt om de dag door te brengen zou je moeten weten dat een zwangerschap kwalijk is voor het kind én voor jou dus had die anticonceptie er allang moeten zijn.
Dit is echt de kromste vergelijking óóit.
Ik probeer vanuit Anitra te denken nu hoorquote:Op donderdag 31 mei 2007 13:35 schreef Tally het volgende:
[..]
Vergeet ook niet: Als de artsen zeggen dat het niet kan nemen we een pilstaafje.. Als dit al gebeurt is tijdens het nemen van anticonceptie wat voor nut heeft het pilstaafje dan????
Wat is de reden om die na het afraden van artsen wel te nemen?
Nee hoor jij begrijpt me goed.. Maar als je al die tijd roept dat het niet kan en niet mag snap ik niet waarom je er niet eerder aan begonnen bent.. Het pilstaafje dus..quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:07 schreef Smoezie het volgende:
[..]
Ik probeer vanuit Anitra te denken nu hoor
Maar ze wil eerst de mening van de artsen horen voordat ze het pilstaafje laat aanbrengen eventueel, als die nog een zwangerschap afraden. Dat kan ik op zich wel snappen, want ze laat hun mening klaarblijkelijk heel zwaar meewegen in haar overwegingen. Mochten zij het afraden laat ze dus pas het pilstaafje plaatsen en nu nog niet, omdat ze nu misschien nog kan besluiten wel voor nog een kindje te gaan. Of begrijp ik jou nou verkeerd?
hallo als zij toch ook anticonceptie geslikt hebben/gebruikt is het toch net zo;n ongelukje?quote:Op donderdag 31 mei 2007 13:30 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Ja, maar dat zijn daadwerkelijke ongelukken. Die doén er iets aan om het niet te laten gebeuren, ze slikken anticonceptie! Mensen die dat niét doen doén er dus ook niets aan. En als je morfine slikt om de dag door te brengen zou je moeten weten dat een zwangerschap kwalijk is voor het kind én voor jou dus had die anticonceptie er allang moeten zijn.
Dit is echt de kromste vergelijking óóit.
Dus je bedoelt dat Anitra wél anticonceptie heeft gebruikt maar desondanks zwanger is geworden? Vreemd, aangezien ze het pilstaafje pas gaat laten zetten als de dokter *nu* zegt dat dat het slimst is.quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:14 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
hallo als zij toch ook anticonceptie geslikt hebben/gebruikt is het toch net zo;n ongelukje?
dus als je morfine pleisters krijgt mag je maar nooit sex hebben want dat is toch de enige betrouwbare anticonceptie![]()
het hebben van eens wens wil niet zeggen dat alle vrouwen dan maar gelijk kappen met anticonceptie![]()
Als ze de pil nu gebruikt en daar komen al ongelukjes mee is een pilstaafje (buiten dat het vele malen makkelijker is) dan wel een vorm van anticonceptie?quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:22 schreef _evenstar_ het volgende:
wat dacht je van de pil omdat deurtje eventueel open te kunnen houden.
en een pilstaafje voor de lange termijn wat makkelijker is ?
ik snap niet waarom er gelijk zo achterdochtig gedaan moet worden
Wat dacht je van het feit dat de kans dat je met de pil zwanger wordt zo klein is dat men ervan uitgaat dat ze daar dus niet aan deed? Daarnaast zei ze slechts dat het een gevalletje 'oeps' was, niet dat hij door de pil heen is gekomen. Lijkt me dat dat wel gemeld zou worden.quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:22 schreef _evenstar_ het volgende:
wat dacht je van de pil omdat deurtje eventueel open te kunnen houden.
en een pilstaafje voor de lange termijn wat makkelijker is ?
ik snap niet waarom er gelijk zo achterdochtig gedaan moet worden
de onbetrouwbaarheid blijf je houden, maar even vanuit mijn eigen redenatie gedacht.quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:24 schreef Tally het volgende:
[..]
Als ze de pil nu gebruikt en daar komen al ongelukjes mee is een pilstaafje (buiten dat het vele malen makkelijker is) dan wel een vorm van anticonceptie?
Kan daar dan geen ongelukjes mee gebeuren? Zelfde stofje andere vorm..
Maar we hebben het niet over jouw.. We hebben het over Anitra.. Die toch wel even andere problemen heeft dan jij..quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:30 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
de onbetrouwbaarheid blijf je houden, maar even vanuit mijn eigen redenatie gedacht.
Ik wil dolgraag een tweede kindje.. maar het kan nu nog even niet.
Dus slik ik de pil, waarom omdat het makkelijker is om die pilstrip zomaar weg te gooien als prikpil/pilstaafje/spiraaltje wat dan ook.
Waarom weet ik niet , maar voor mij geeft dat op de een of andere manier veel duidelijker een termijn aan ( ook al kan je die ook snel laten verwijderen) dan de normale pil.
Maar bij alles heb je altijd een kans om zwanger te geraken. misschien dat het geestelijke aspect ook daarbij meespeelt? dat je met een spiraaltje of pilstaafje dan definitiever lijkt? zou voor mij nl. wel zo zijn.
quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:30 schreef milagro het volgende:
en wil er iemand verdorie eens ingaan op mijn "count your blessings" riedeltje![]()
waarom kiezen voor nóg een kind, als je zelf al mogelijke twijfels over fysieke draagkracht naar voren brengt, terwijl je al 2 gezonde kinderen hebt?
quote:Overigens zou ik het, maar dat is puur mijn eigen mening en die is wel duidelijk volgens mij , als ik Anitra was niet doen, voor nog een kindje gaan. Wees gelukkig met de fijne kids die je hebt, dat het nu nog redelijk tot prima te doen is om die kinderen te verzorgen en op te voeden zonder al teveel hulp. Ik vind dat ze het zichzelf (en haar kinderen ook eerlijk gezegd) onnodig druk en moeilijk maakt door nog een kindje te nemen. Maar het blijft uiteraard haar keuze.
nee het gaat niet om mij, ik gaf alleen MIJN redenatie aan, iets wat voor een ander misschien ook wel zo kan zijn.quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:33 schreef Tally het volgende:
[..]
Maar we hebben het niet over jouw.. We hebben het over Anitra.. Die toch wel even andere problemen heeft dan jij..
Jouw idee daarover kan ik begrijpen hoor daar niet van.. Maar hier ging mijn vraag helemaal niet om..
Maar volgens mij kan ik het uittekenen, 30.000 keer vertellen wat ik bedoel maar komt het niet aan..
Jammer maar laat maar..
Nou, ik durf wel met enige (behoorlijke) zekerheid te zeggen dat dat niet de insteek was van Maneki.quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:38 schreef Rottdog het volgende:
Had de TT niet net zo goed kunnen zijn
"Als gehandicapte Anitra kiest voor een kind, egoïstisch?"
Denk dat dat de lading van dit topic wel samenvat.
Eerlijk? Ja, ik zou je echt voor gek verklaren en mijn kin zou niet lager op de grond hangen dan in dit geval...quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:39 schreef Sugar het volgende:
Ja, dat count your blessings-verhaal is heel mooi, maar wel verdomd moeilijk.![]()
Maar stel dat ik (met die post partum depressie nog half in mijn broekzak) nu zou besluiten nog een keer zwanger te willen zijn en nog een kindje te willen. Nu, binnenkort. Zouden jullie verbaasd zijn en vragen gaan stellen? Ik zou het jullie niet kwalijk nemen!![]()
Disclaimer: ik wil nooit meer zwanger zijn en absoluut nooit meer een kindje krijgen, hoor.![]()
(Oh sorry, ik ben natuurlijk niet gehandicapt, dus is het offtopic.)
Was ook maar meer een opgooi van dat er alleen maar over Anitra wordt gezeurd en niet over wat de topic inhoudt.quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:43 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Nou, ik durf wel met enige (behoorlijke) zekerheid te zeggen dat dat niet de insteek was van Maneki.
Ook al kwam dit topic wel voort uit een post richting Anitra. Ik geloof werkelijk niet dat Maneki Anitra's wens ter sprake wilde stellen.
we hebben het dan ook niet over nog kinderloze moeders, al dan niet met een handicapquote:Op donderdag 31 mei 2007 14:38 schreef _evenstar_ het volgende:
@ milagro, count your blessings.. gaat dat niet voor iedereen op dan?
even heel cru iemand die al een kindje heeft , maar een enorme kinderwens heeft, maar het door omstandigheden niet lukt moet dan ook maar blij zijn met zijn/haar kind ?
Denk dat je er voor het gemak in wat voor situatie dan ook de persoon/personen in kwestie enorm blij zijn met hun kindje/kindjes, maar dat maakt die wens niet anders.. of je nou wel of niet wat mankeert toch?
Hehehequote:Op donderdag 31 mei 2007 14:45 schreef Rottdog het volgende:
[..]
Terwijl Anitra er niet is maar wel haar antwoordapparaat.![]()
De wens is niet anders, maar toch zijn de situaties dan wel degelijk heel anders en dus dient er met die wens anders te worden omgesprongen. Kan je je daar dan niet een heel klein beetje in vinden? Stel, iemand met beperkingen heeft al een fijn kindje of zelfs meerdere kindjes. En een eventueel volgend kindje gaat hoe dan ook voor extra inspanningen zorgen. Inspanningen die die persoon hoe je het ook wendt of keert zeer waarschijnlijk zwaarder gaan vallen dan iemand zonder die beperkingen. Dan is het toch best enigszins logisch dat diegene wordt geadviseerd het vooral niet te doen en zich te concentreren op de fijne kids die diegene al heeft? Meer dan bij iemand zonder beperkingen?quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:38 schreef _evenstar_ het volgende:
even heel cru iemand die al een kindje heeft , maar een enorme kinderwens heeft, maar het door omstandigheden niet lukt moet dan ook maar blij zijn met zijn/haar kind ?
Denk dat in wat voor situatie dan ook de persoon/personen in kwestie enorm blij zijn met hun kindje/kindjes, maar dat maakt die wens niet anders.. of je nou wel of niet wat mankeert toch?
Ja, eerlijk is prima.quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:44 schreef Brighteyes het volgende:
Eerlijk? Ja, ik zou je echt voor gek verklaren en mijn kin zou niet lager op de grond hangen dan in dit geval...
Exact wat ik hierboven dus ook probeerde uit te leggenquote:Op donderdag 31 mei 2007 14:47 schreef milagro het volgende:
[..]
we hebben het dan ook niet over nog kinderloze moeders, al dan niet met een handicap
we hebben het dan ook niet over moeders die een 2e kind willen, maar wat maar niet wil lukken (al zou ik met de tijd wel een afweging maken, jaaaaaaaaren gestress , verdriet en teleurstelling, en heel veel energie verlies, wat je beter kunt gaan steken op een bepaald moment in het kind dat je al hebt, je gezin dat er al is..... ).
we hebben het dan over moeders die al kinderen hebben, er nog 1 willen, maar twijfelen of ze het dan wel aankunnen, vanwege een overduidelijke aanzienlijk belastende handicap, waar het met de kinderen of het kind wat ze al hebben, soms al nét aan is.
als je zelf die twijfels naar voren brengt dan, waarom mag iemand als ik dan daar niet in meegaan en zeggen "meid, count your blessings, een 2e of 3e, ja was leuk geweest, maar gaat geheid teveel van je vergen, ik zou het risico niet nemen, het is namelijk niet terug te draaien en dan lijden er 2 kinderen onder, plus je echtgenoot.
kan me niet voorstellen dat je eigen kinderwens zwaarder weegt dan het welzijn van de kinderen die je al hebt, het welzijn van je gezin, het welzijn van ook nog eens, last but not least, jezelf.
Ja, dat dus.quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:51 schreef Sugar het volgende:
[..]
Ja, eerlijk is prima.![]()
Maar je kin zou wel even laag op de grond hangen, bedoel je? Ik zou het volledig begrijpen.![]()
Maar daarover kan je toch van mening verschillen?quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:56 schreef _evenstar_ het volgende:
@milagro heb je gelijk in, maar toch vraag ik mij af waarom het voor de een maar zo moet zijn en voor de ander niet?
Maar er zit (vind ik!) een groot verschil tussen een kinderwens omdat je nog geen kindje hebt, of een kinderwens terwijl je er al 2 hebt. De wens kan misschien hetzelfde voelen, maar je snapt wel wat ik bedoel. Dan krijg je weer dat count your blessings verhaalquote:Op donderdag 31 mei 2007 14:54 schreef Brighteyes het volgende:
Maar goed, who am I? Ik weet hoe sterk een kinderwens kan zijn.
Ja, dat ben ik wel een beetje met je eens, maar ook daar is al eens eerder een discussie over geweest.quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:58 schreef Smoezie het volgende:
[..]
Maar er zit (vind ik!) een groot verschil tussen een kinderwens omdat je nog geen kindje hebt, of een kinderwens terwijl je er al 2 hebt. De wens kan misschien hetzelfde voelen, maar je snapt wel wat ik bedoel. Dan krijg je weer dat count your blessings verhaal
Jij had er nog geen, is toch anders.quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:54 schreef Brighteyes het volgende:
Ja, dat dus.
Ik was in dit geval ook behoorlijk verbaasd, zeker gezien de posts van een tijdje terug dat het echt niet meer ging en dat Anitra heel veel moeite had met het afscheid nemen van dat idee.
Ik had gewoon niet verwacht dat dat nog zou wijzigen, en als ik de situatie zo even droog vanachter mijn PC'tje bekijk vraag ik me dus ook af of het wel de wijste keuze is. Maar goed, who am I? Ik weet hoe sterk een kinderwens kan zijn.
Niet elk verhaal is hetzelfde.. Je kan niet alles gelijk trekken of naast elkaar leggen..quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:38 schreef _evenstar_ het volgende:
Denk dat in wat voor situatie dan ook de persoon/personen in kwestie enorm blij zijn met hun kindje/kindjes, maar dat maakt die wens niet anders.. of je nou wel of niet wat mankeert toch?
Ja.. Ik in elk geval wel.. Juist om je verhaal dat hier op FOK! staat. Zou voor mij op zich niet anders zijn.. Met het verschil is dat jij sommige dingen wel KAN maar niet zou doen.. Of zoietsquote:Op donderdag 31 mei 2007 14:39 schreef Sugar het volgende:
Ja, dat count your blessings-verhaal is heel mooi, maar wel verdomd moeilijk.![]()
Maar stel dat ik (met die post partum depressie nog half in mijn broekzak) nu zou besluiten nog een keer zwanger te willen zijn en nog een kindje te willen. Nu, binnenkort. Zouden jullie verbaasd zijn en vragen gaan stellen? Ik zou het jullie niet kwalijk nemen!![]()
Disclaimer: ik wil nooit meer zwanger zijn en absoluut nooit meer een kindje krijgen, hoor.![]()
(Oh sorry, ik ben natuurlijk niet gehandicapt, dus is het offtopic.)
Omdat niet elke situatie hetzelfde is.. Daarom kan je sommige dingen niet met elkaar vergelijken..quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:56 schreef _evenstar_ het volgende:
@milagro heb je gelijk in, maar toch vraag ik mij af waarom het voor de een maar zo moet zijn en voor de ander niet?
! en even naar anderen, ja dat wat betreft loena ik vond het een flauwe opmerking. en ja dat raakt mij dan omdat ik veel om anitra geef.
maar de rest mijn mening staat los van anitra.
Mijn mening is gebaseerd dat ik zelf kind ben van 2 ouders met lichamelijke beperkingen.
ten eerste ik had idem gereageerd al had anitra hier niet gepost buiten dat naar loena, mijn mening is mijn mening.quote:Op donderdag 31 mei 2007 15:04 schreef Tally het volgende:
[..]
Niet elk verhaal is hetzelfde.. Je kan niet alles gelijk trekken of naast elkaar leggen..
Begrijp dat dan..![]()
[..]
dat de situaties niet gelijk zijn weet ik donders, maar dat maakt het gevoel niet anders![]()
Ja.. Ik in elk geval wel.. Juist om je verhaal dat hier op FOK! staat. Zou voor mij op zich niet anders zijn.. Met het verschil is dat jij sommige dingen wel KAN maar niet zou doen.. Of zoiets
[..]
Omdat niet elke situatie hetzelfde is.. Daarom kan je sommige dingen niet met elkaar vergelijken..
Ik neem aan dat Anitra goed gebekt is en zelf kan antwoorden.. Er word een vraag gesteld en een normale vraag vind ik.. Alleen niet verpakt zoals de meeste knufkroel antwoorden hier..
Maar gewoon recht voor zijn raap.. Dat jij dat flauw vind is jouw probleem..
Want je zag namelijk dat Anitra wel NORMAAL antwoord kon geven op de vraag..
En jouw mening staat niet los van Anitra.. Juist omdat je om dr geeft.. Dat is ook niet slecht..
En jouw ouders zijn er achtergekomen na de geboorte van de 3 kinderen.. Dus is ook geen situatie die je naast deze zou kunnen neerleggen..
Met wederom als grote verschil dat Anitra ZELF al vaak heel erg duidelijk hier heeft aangegeven dat het niet zou kunnen en mogen. En daar alle redenen bij heeft gegeven. Als dat ineens omslaat kan ik me toch wel voorstellen (en aan mezelf merkenquote:Op donderdag 31 mei 2007 15:04 schreef KD-fotografie het volgende:
Dit doet me overigens wel denken aan een goede vriendin van me, ze is 24 en haar vriend is 43.
Hij heeft al 2 kids maar ze willen samen graag nog een kindje.
Ze is nu bijna 2 jaar bezig, 1xzwanger geweest maar dat is helaas een miskraam geworden.
Veel mensen zeggen tegen ze dat ze hiermee moeten stoppen, hij is er te oud voor.
Maar ik weet 100% zeker dat ze beide een kindje veel te bieden hebben, ondanks de lichamelijke beperkingen die de vader zal krijgen naarmate hij ouder wordt.
Mijn oom is 51, hij heeft een dochtertje van 4 bij zijn 2de vrouw (die is 36), hij is een leuke en energieke vader, je zou hem ook absoluut geen 51 geven.
Mensen oordelen vaak over andermans situatie, maar pas als je mensen echt leert kennen kan je daar over oordelen naar mijn mening.
Dat doet er WEL toe, omdat het onderwerp van discussie hier nou juist is het al dan niet bewust kiezen voor een kind als je gehandicapt bent...quote:Op donderdag 31 mei 2007 15:09 schreef _evenstar_ het volgende:
Het doet er nl toch niet toe of die handicap er wel of niet al was?
ehm, mijn verhaal heeft niks met Anita te maken.quote:Op donderdag 31 mei 2007 15:09 schreef Smoezie het volgende:
[..]
Met wederom als grote verschil dat Anitra ZELF al vaak heel erg duidelijk hier heeft aangegeven dat het niet zou kunnen en mogen. En daar alle redenen bij heeft gegeven. Als dat ineens omslaat kan ik me toch wel voorstellen (en aan mezelf merken) dat je daar toch eerder een oordeel over hebt. Juist omdat ze het zelf zo duidelijk heeft aangegeven hier. Dan kan je verwachten op een discussieforum dat daar een discussie over ontstaat en mag je de oordelers niet veroordelen omdat ze oordelen
Snap je het nog?
Oke, dan in het algemeen. Je zei dat in het algemeen mensen vaak oordelen... maar ik wilde hiermee aangeven dat het in sommige gevallen anders ligt omdat diegene zelf ook dat 'oordeel' had en de discussie en de oordelen in dit geval darom niet kwalijk mogen worden genomenquote:Op donderdag 31 mei 2007 15:11 schreef KD-fotografie het volgende:
[..]
ehm, mijn verhaal heeft niks met Anita te maken.
De discussie over Anita daar hou ik me buiten!
Ik heb het nu gewoon over in het algemeen.
quote:Op donderdag 31 mei 2007 15:09 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Dat die anders is als die van jou nou so what?
Als JIJ dat nou even onthoudt ipv gelijk te gillen dat het een welles/nietes spelletje wordt
en mijn ouders zijn er achter gekomen idd niet lang nadat ik ( als laatste) geboren was.
Daarmee kan ik dus prima aangeven hoe ik het als kind zijnde heb ervaard en daarom ook dus mijn mening kan vormen.
Het doet er nl toch niet toe of die handicap er wel of niet al was? want ik ken de situatie niet anders dan deze er was.
Dat doet hem in deze wel... De handicap is er VOOR de kinderwens.. Is heel wat anders..
En ja jij kent de situatie niet anders.. En jouw ouders hadden waarschijnlijk ook wel anders gewild.. Maar nu denk je er aan VOOR dat je een kind neemt.. Dus kan je die NIET naast deze neerleggen
Al met al, mensen oordelen graag, terecht of onterecht.quote:Op donderdag 31 mei 2007 15:13 schreef Smoezie het volgende:
[..]
Oke, dan in het algemeen. Je zei dat in het algemeen mensen vaak oordelen... maar ik wilde hiermee aangeven dat het in sommige gevallen anders ligt omdat diegene zelf ook dat 'oordeel' had en de discussie en de oordelen in dit geval darom niet kwalijk mogen worden genomen
Zeker.. En je gaat een mening vormen over alles wat je leest, hoort en ziet..quote:Op donderdag 31 mei 2007 15:14 schreef KD-fotografie het volgende:
[..]
Al met al, mensen oordelen graag, terecht of onterecht.![]()
lieve tally mijn mening over het krijgen van een kind , wanneeer iemand gehandicapt is komt voort uit de ervaring die ik heb als kind van ouders met een handicap.quote:
Eén van mijn beste vrienden is het kind van twee ouders die geestelijk minder begaafd zijn. Ze wonen zelfstandig, en deden dat ook al voordat hij er was. Het kind is volledig gezond en heeft zodoende ontzettend veel taken van zijn ouders op zich genomen. Hij doet bijvoorbeeld de administratie, kookt vaak en houdt afspraken ed bij. Dit heeft veel gevolgen voor hem gehad. Te groot verantwoordelijkheidsgevoel, de band met z'n ouders is niet optimaal (want niemand accepteert dat de zoon de bankzaken van papa beheert, bijvoorbeeld) en hij zit mentaal in teveel stress.quote:Op donderdag 31 mei 2007 15:20 schreef Rottdog het volgende:
Zo wonen hier een stel in de buurt beiden geestelijk niet helemaal in orde wonen wel zelfstandig. Zij is dus zwanger en daar heb ik een erge no-no bij. Snap best dat ook zij een kinderwens hebben maar hou wel mijn hart vast met het oog op de toekomst voor dat kind.
ja natuurlijk!quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:38 schreef _evenstar_ het volgende:
Snap nou alsjeblieft dat het niet alleen gaat over JOUW mening en hoe je die prima hebt kunnen vormen omdat je ouders een handicap hebben. Elke handicap is toch anders en brengt weer andere beperkingen met zich mee? Dus dat jouw ouders het desondanks prima hebben gedaan wil toch helemaal niet zeggen dat het voor elke ouder met een handicap dus maar van een leien dakje zal gaan?quote:Op donderdag 31 mei 2007 15:21 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
lieve tally mijn mening over het krijgen van een kind , wanneeer iemand gehandicapt is komt voort uit de ervaring die ik heb als kind van ouders met een handicap.
wanneer ze die handicap kregen staat er los van omdat ik door mijn opvoeding weet hoe het is om opgevoed te worden door mensen met een handicap en dus prima mijn mening kan vormen over het wel of niet krijgen van een kind bij een handicap.
Van een vriend van mij met een gebroken nekwervel: "Vanaf mijn 35 kan het alleen maar bergafwaarts"quote:Op donderdag 31 mei 2007 17:22 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik vind dat iemand met een handicap waarvan de kans groot is dat deze erger wordt of iemand met een handicap die hem / haar dusdanig beperkt dat er hulp in de huishouding, hulp bij ADL activiteiten en hulp bij het opvoeden van de kinderen nodig is, ervoor zou moeten kiezen om zijn eigen egoïstische verlangen naar een kind opzij te zetten in het belang van dat ongeboren kind en / of de kinderen die er al zijn.
Hoewel die keuze natuurlijk weer bij de personen zelf ligt.... niet doen.quote:Op donderdag 31 mei 2007 17:34 schreef Re het volgende:
Hoe staat men eigenlijk tegenover erfelijke neuropsychiatriche aandoeningen zoals bijvoorbeeld schizophrenie en klinische depressies? Of andere degeneratieve overdraagbare ziektes?
ligt denk ik veel aan wat voor ziekte het is, of er normaal en prima mee te functioneren is.quote:Op donderdag 31 mei 2007 17:34 schreef Re het volgende:
Hoe staat men eigenlijk tegenover erfelijke neuropsychiatriche aandoeningen zoals bijvoorbeeld schizophrenie en klinische depressies? Of andere degeneratieve overdraagbare ziektes?
Een ongelukje zit in een klein hoekje maar persoonlijk had ik voor abortus gekozen.quote:Op donderdag 31 mei 2007 18:06 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Van een vriend van mij met een gebroken nekwervel: "Vanaf mijn 35 kan het alleen maar bergafwaarts"
Zijn aanstaande zelfde lichamelijke probleem maar dan zwaarder is volledig aan een rolstoel gekluisterd.
Twee jkaar geleden een ongelukje...(ze kenden elkaar voorheen al)
En het kind dat ze zo graag wilde en waar al twijfels over waren gezien situatie is nu idd geen emotionele optie meer. Lichamelijk kan het best maar emotioneel is niet verantwoord.
Je bent tenslottegeen verpleger/ster voor over 15 jaar aan het maken, afgezien nog van de hulp die er de eerste jaren nodig gaat zijn vanwege gebrek aan mobiliteit van de ouders.
Het is een beetje afhankelijk van de aandoening. In het algemeen vind ik dat je een kind daar niet mee op moet willen zadelen. Dat is geen waardeoordeel over het leven van iemand met die aandoening maar gewoon realisme.quote:Op donderdag 31 mei 2007 17:34 schreef Re het volgende:
nou bijvoorbeeld schizofrenie, waarbij is aangetoond dat het erfelijk kan zijn, aangezien symptomen meestal pas rond de 25-30 naar boven komen. Of een depressie zoals post natale depressie wat een genetische oorzaak kan hebben.quote:Op donderdag 31 mei 2007 18:20 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
ligt denk ik veel aan wat voor ziekte het is, of er normaal en prima mee te functioneren is.
Dat lijkt me eerder een aanleiding om uit egoistische redenen NIET te kiezen voor een kind, want jij krijgt dan als eerste die depressiequote:Op donderdag 31 mei 2007 18:30 schreef Re het volgende:
Of een depressie zoals post natale depressie wat een genetische oorzaak kan hebben.
Are some mothers more likely to get PND?quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:13 schreef thaleia het volgende:
[..]
Dat lijkt me eerder een aanleiding om uit egoistische redenen NIET te kiezen voor een kind, want jij krijgt dan als eerste die depressie
(Weet jij iets over hoe erfelijk het is? Mijn zusjes en ik staan nogal huiverig tegenover zwangerschap om die reden, maar hebben ons er nog niet echt goed in verdiept. Mocht je een goed linkje hebben, laat het svp weten! Zal zelf ook wel eens googlen)
dan moet je het maar beter niet doen, hè.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:22 schreef Re het volgende:
[..]
Are some mothers more likely to get PND?PND is more common in mothers who have previously had episodes of depression. A history of depression in family members also increases the risk, probably via genetic (inherited) factors. PND is also more common in mothers who have experienced stressful life events during the pregnancy, those who do not have support at home, in those in whom the baby was unplanned or unwanted, and when the baby has been born with some problem.
bron
PND is maar een klein aspect, wat als je chronische depressie hebt?
" ja maar met een kindje wordt alles weer beter, en zie je de zon weer schijnen"quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:26 schreef milagro het volgende:
[..]
dan moet je het maar beter niet doen, hè.
lijkt me ook erg tegenstrijdig, een chronisch depressieveling met een kinderwens
Krijg er ook een beetje jeuk van.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:22 schreef milagro het volgende:
wat is een jezusnaam een 'oeps'
zitten we hier tussen de kleuters of zo die het niet mogen horen, is het iets genants, om je voor te schamen, of wat?
een IQ grens instellen?... zeg <70?quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:31 schreef Isegrim het volgende:
Kiezen voor kinderen is wmb per definitie een egoïstische keus (je doet het voor jezelf, niet voor dat kind).
En verder, tja, wat is gehandicapt? Het hangt er allemaal een beetje van af hoezeer het je eventueel beperkt in het zorgen voor je kind. Ook de kans dat je kind de handicap erft vind ik van belang.
Geestelijk gehandicapten moeten geen kinderen krijgen vind ik. Ik ben niet tegen verplichte sterilisatie van mensen met Down e.d. Ook hier wel weer afhankelijk van de ernst van de handicap.
Het is lastig om een harde grens te stellen denk ik. Dat wordt per definitie arbitrair. Ik denk dat je het op een case-to-case basis moet bekijken. Maar het blijft moeilijk.quote:
nou, dat is dan zeker de buitenwacht die dat domme advies geeft, volgens mij wil een fanatieke depressieveling niets weten van kinderen, want die wil je toch niet laten opgroeien in deze verrotte wereld en zo en zo.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:30 schreef Re het volgende:
[..]
" ja maar met een kindje wordt alles weer beter, en zie je de zon weer schijnen"
(ik ben het met je eens hoor) maar, maar ik zit toch aan de medicijnen die me stabiel houden?quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:39 schreef milagro het volgende:
[..]
nou, dat is dan zeker de buitenwacht die dat domme advies geeft, volgens mij wil een fanatieke depressieveling niets weten van kinderen, want die wil je toch niet laten opgroeien in deze verrotte wereld en zo en zo.
de dames die zo denken zijn niet depressief, maar hebben gewoon of een kutrelatie, een man die dreigt op te stappen, een vriend die zich maar niet echt wil binden, zelf liefde tekort gehad en denken dat zo te compenseren.
klinkt ms raar en tegenstrijdig, maar als je een kind wil om je leven zin en inhoud te geven ben je fout bezig ..... als je een kind bij je hebt, maar het ineens verliest, is het weer wel logisch dat je het leven (tijdelijk.) geen zin meer vindt hebben
quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:41 schreef Re het volgende:
[..]
(ik ben het met je eens hoor) maar, maar ik zit toch aan de medicijnen die me stabiel houden?
jaaaaaaa, maaaaaaaaaaaar.......die medicijnen maken je ms ook suf, of overflegmatisch en dat is niet bevoordelijk, kan zelfs gevaarlijk zijn, niet voor jou, maar voor je baby...dan ga je naar je werk en vergeet je je kind af te zetten bij de oppas, en kom je er na een lange werkdag pas achter dat je kindje al die tijd in de auto heeft gezeten...snappie? of je kind huilt, en je constateert het, maar het raakt je niet, want de medicijnen vlakken dat soort emoties ook af, en je laat het huilen, en opeens is het stil, alleen is het te stil en ook te laat, snappie?quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:41 schreef Re het volgende:
[..]
(ik ben het met je eens hoor) maar, maar ik zit toch aan de medicijnen die me stabiel houden?
het was toen gewoon een vraag (ik neem aan de opmerking dat je de laatste tijd zo'n huillie bent?) en ik kan er niets aan doen dat dat topic dicht ging...quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:44 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
![]()
die sneer laatst naar mij (topic werd gesloten voor ik kon reageren) was ook niet lollig of nuttig...
wat is er met je aan de hand? worden je idealen ingehaald door de realiteit?
goed om te horenquote:Op donderdag 31 mei 2007 19:59 schreef Re het volgende:
[..]
het was toen gewoon een vraag (ik neem aan de opmerking dat je de laatste tijd zo'n huillie bent?) en ik kan er niets aan doen dat dat topic dicht ging...
En verder, er is geheel niets aan de hand, ik vraag me alleen af waar men de grens wil leggen waar het nog verantwoord is om kinderen te nemen. Als ik een genetisch overdraagbare neuropsychiatrische aandoening heb dan leg ik daar de grens. De kwestie is alleen welke aandoeningen geven wel en welke geven geen goede basis voor het kwaliteit van leven van ouder EN kind. En nee, ik ben gezond
Oeps= ongepland zwangerquote:Op donderdag 31 mei 2007 19:22 schreef milagro het volgende:
wat is een jezusnaam een 'oeps'
zitten we hier tussen de kleuters of zo die het niet mogen horen, is het iets genants, om je voor te schamen, of wat?
Tja en wat doen die medicijnen met het ontwikkelende vruchtje?quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:41 schreef Re het volgende:
[..]
Nee hij is quadriplegic zolang ik hem ken ongelukje op zijn 12e zijn vriendin heeft een paar jaar geleden haar nek gebroken bij het paardrijden. Kinderen was zowieso niet een makkelijke keuze voor hem dara hij zich heel bewust is van wat hij nu nig kan en straks zal kunnen. (Hij kan lopen met krukken maar de laatste twee jaar zit hij al iets vaker in zijn rolstoel) .quote:Op donderdag 31 mei 2007 18:27 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Een ongelukje zit in een klein hoekje maar persoonlijk had ik voor abortus gekozen.
(Of bedoel je nu dat zij door een gezamenlijk ongeluk gehandicapt geraakt zijn en nu dus geen kinderen nemen?)
Dat was zijn mening altijd al, zijn partner had voor haar ongeluk zoiets van daar kunnen we wel omheen werken, ik ben er ook nog. Nu ze echter zwaar op elkaar aangewezen zijn. Wij noemen het de lamme die de lamme helpt, is het niet realistisch meer.quote:Het is een beetje afhankelijk van de aandoening. In het algemeen vind ik dat je een kind daar niet mee op moet willen zadelen. Dat is geen waardeoordeel over het leven van iemand met die aandoening maar gewoon realisme.
Ik denk niet dat je het fijn hebt met een aandoening.... alhoewel ik soms wel jalours ben op zijn standvastigheid en vastberadenheid...... Die zijn allebei een partij mentaal sterk....quote:
Fijn dat iemand een fantastisch leven heeft met een aandoening maar dat is nog geen reden om er bewust iemand anders mee op te zadelen. Dat jij een fijn leven hebt met die aandoening betekent nog niet dat dit voor dat kind ook zal gelden.
idd en zeker met schrizofrenie..... is dat juist extra lastig (denk ik)quote:Net als bij een lichamelijke handicap is de enige die deze afweging kan maken de lijder zelf, maar dan moet deze wel in staat zijn om bruut eerlijk tegen zichzelf te zijn.
Thanks Phluph, scheelt mij weer tikkenquote:Op donderdag 31 mei 2007 13:26 schreef phluphy het volgende:
[..]
Evenstar, wat jij als 'welles nietes' ziet, zien anderen als een mening versus een (andere) mening.
Jouw mening is voor jou de juiste: Welles
Iemand anders deelt jouw mening: Welles
Iemand anders heeft een andere mening t.o.v. die van jou: Nietes
Een mening is geen kwestie van welles/nietes.![]()
Het valt me echt op dat je vaak kribbig gereageert als iemand het niet met je eens is. En het valt me ook op dat dit vaak niet eens over zaken die jouzelf betreffen gaat. Je wordt ook kribbig als iemand Anitra "aanvalt" (let op de aanhalingstekens).
Van mij mag je hoor, ik vind het alleen jammer dat topics daardoor toch wel een wat onvriendelijk karakter krijgen.
Vraag het ze eens, ik denk dat het antwoord je zal verbazen.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 10:30 schreef desiredbard het volgende:
Ik denk niet dat je het fijn hebt met een aandoening.... alhoewel ik soms wel jalours ben op zijn standvastigheid en vastberadenheid...... Die zijn allebei een partij mentaal sterk....
Hele goeie uitleg!quote:Op vrijdag 1 juni 2007 13:10 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Vraag het ze eens, ik denk dat het antwoord je zal verbazen.
Jij ziet als gezonde iemand met beperkingen, dat is het eerste waar je oog op valt. En dat staat voor jou symbool voor allerlei dingen die jij wel kunt en zij niet.
Voor die gehandicapte is het gewoon onderdeel van zijn leven. Het gaat niet om wat je niet kunt maar om wat je wel kunt. Daarnaast zijn er 1001 aanpassingen en handigheidjes waardoor iemand met een handicap meer kan dan je voor mogelijk houd.
Vergelijk het met twee jongetjes die allebei straaljagerpiloot willen worden.
Ze worden wat ouder en ze krijgen een groeispurt, de ene schiet door naar 2.00m en de ander blijft steken op 1.70m. Die lange kan dus geen piloot worden vanwege zijn lichaam. Blijft hij zijn leven lang ongelukkig daardoor? Welnee. Hij zoekt iets wat hij wel kan en waar hij plezier in heeft en gaat dat doen.
Het is een beetje een simpele omschrijving maar op zich werkt het met een handicap net zo.
Of je nu dik / dun, lang / kort, hoogbegaafd / dom, atletisch / stijve hark, heel er handig / twee linker handen, gehandicapt / gezond bent, je past je leven aan aan dat wat je kunt en je staat niet te lang stil bij dat wat je niet kunt. Daar werk je gewoon omheen. Als je niet handig bent huur je een klusjesman voor een verbouwing, als je niet atletisch bent sta je er überhaupt niet bij stil dat je nooit de Olympische Spelen zult winnen, je leeft gewoon anders dan iemand die die vaardigheden wel heeft.
Dat geld voor jou en dat geld voor iemand met een handicap.
Nee zo bedoel ik het niet.... dat fijn hebben,quote:Op vrijdag 1 juni 2007 13:10 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Vraag het ze eens, ik denk dat het antwoord je zal verbazen.
Jij ziet als gezonde iemand met beperkingen, dat is het eerste waar je oog op valt. En dat staat voor jou symbool voor allerlei dingen die jij wel kunt en zij niet.
Voor die gehandicapte is het gewoon onderdeel van zijn leven. Het gaat niet om wat je niet kunt maar om wat je wel kunt. Daarnaast zijn er 1001 aanpassingen en handigheidjes waardoor iemand met een handicap meer kan dan je voor mogelijk houd.
Vergelijk het met twee jongetjes die allebei straaljagerpiloot willen worden.
Ze worden wat ouder en ze krijgen een groeispurt, de ene schiet door naar 2.00m en de ander blijft steken op 1.70m. Die lange kan dus geen piloot worden vanwege zijn lichaam. Blijft hij zijn leven lang ongelukkig daardoor? Welnee. Hij zoekt iets wat hij wel kan en waar hij plezier in heeft en gaat dat doen.
Het is een beetje een simpele omschrijving maar op zich werkt het met een handicap net zo.
Of je nu dik / dun, lang / kort, hoogbegaafd / dom, atletisch / stijve hark, heel er handig / twee linker handen, gehandicapt / gezond bent, je past je leven aan aan dat wat je kunt en je staat niet te lang stil bij dat wat je niet kunt. Daar werk je gewoon omheen. Als je niet handig bent huur je een klusjesman voor een verbouwing, als je niet atletisch bent sta je er überhaupt niet bij stil dat je nooit de Olympische Spelen zult winnen, je leeft gewoon anders dan iemand die die vaardigheden wel heeft.
Dat geld voor jou en dat geld voor iemand met een handicap.
Dat dachten zij waarschijnlijk ook voordat ze die handicap kregen... Maar uiteindelijk leren de meesten wel om te gaan met hun beperkingen... Je leert een nieuw normaal te vinden, anders dan eerst, maar uiteindelijk net zo normaal...quote:Op vrijdag 1 juni 2007 13:17 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Nee zo bedoel ik het niet.... dat fijn hebben,
Wat ik bedoel zit in het tweede... ik weet niet of ik het zou kunnen leven met die handicap....ze hebben het fijn...maar ik weet niet of ik het fijn zou kunnen hebben
Dat bedoel ikook met dat jalours zijn, ik denk niet dat ik daar sterk genoeg voor in mijn schoenen sta.
Ik denk dat het met een handicap niet fijner of minder fijn is ...alleen zijn fijne dingen anders en de minder fijne ook.
Dat weet ik ... hij is een goede vriend van mij... weinig tot niets dat we niet besprekenquote:Op vrijdag 1 juni 2007 13:22 schreef Nikske het volgende:
[..]
Dat dachten zij waarschijnlijk ook voordat ze die handicap kregen... Maar uiteindelijk leren de meesten wel om te gaan met hun beperkingen... Je leert een nieuw normaal te vinden, anders dan eerst, maar uiteindelijk net zo normaal...
Precies hetzelfde als jij zo'n beetje schrijftquote:Op vrijdag 1 juni 2007 13:45 schreef Nikske het volgende:
Je mag dat best bewonderen, en ik wil ook niets afdoen aan het feit dat hij goed heeft leren omgaan met zijn handicap, maar hij is gelukkig eerder de regel dan de uitzondering... Ikzelf heb ook een handicap, het is voor mij normaal geworden, net als voor die vriend van je...
Heb je het hem wel eens gezegd, dat je hem bewondert? En hoe reageerde hij dan?
In Nederland bemoeit iedereen zich er graag mee en willen vooral die instellingen die ermee hebben te maken vanuit een ouderwetse optiek je het hebben van kinderen vaak ontraden. Gelukkig is men in de VS bijvoorbeeld in dat opzich meer gericht op de wens van het individu en minder bezig vanuit de overheid zijn standpunt. Tuurlijk moet je een vangnet e.d. hebben,logisch,immers het gaat om het welzijn van het kind, alleen in Nederland kijkt men eerder naar wat je niet kunt dan wat je wel kunt om een kind liefdevol te kunnen grootbrengen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:36 schreef Maneki.Neko het volgende:
De titel zegt eigenlijk alles. Wat vind jij er van?
Dit topic is even om eventuele vervuiling uit 'wachten op het tweede streepje' hier te houden. Het is ook een item wat voor mij speelt. Ik ben immers gehandicapt, en heb nog steeds een enorme kinderwens.
Mijns inziens is het geen probleem, mits je een goed vangnet hebt waar je op terug kunt vallen, mocht dat nodig zijn.
Dat klinkt natuurlijk prachtig "kijken naar wat je wel kunt in plaats van wat je niet kunt " maar het is niet echt realistisch als je het hebt over het opvoeden van een kind.quote:Op zondag 3 juni 2007 12:37 schreef sanni het volgende:
[..]
In Nederland bemoeit iedereen zich er graag mee en willen vooral die instellingen die ermee hebben te maken vanuit een ouderwetse optiek je het hebben van kinderen vaak ontraden. Gelukkig is men in de VS bijvoorbeeld in dat opzich meer gericht op de wens van het individu en minder bezig vanuit de overheid zijn standpunt. Tuurlijk moet je een vangnet e.d. hebben,logisch,immers het gaat om het welzijn van het kind, alleen in Nederland kijkt men eerder naar wat je niet kunt dan wat je wel kunt om een kind liefdevol te kunnen grootbrengen.
Dan zouden de creches kunnen sluiten!quote:Op maandag 4 juni 2007 15:03 schreef MinderMutsig het volgende:
Je kunt nog zoveel van een kind houden, als je er zelf niet voor kunt zorgen zou je er niet aan moeten beginnen.
In de VS is echter de solidariteit een stuk minder dan in Nederland. Als jij daar niet helemaal zelf voor je kinderen kunt zorgen en je hebt daar hulp bij nodig, ben je over het algemeen aangewezen op je eigen middelen en kun je weinig tot geen aanspraak maken op gemeenschapsgeld. Daarmee wil ik neit zeggen dat mensen met een handicap geen aanspraak zouden mogen maken op gemeenschapsgeld, voor de storm losbarst. Ik wil er alleen mee zeggen dat het dan wel gemakkelijker is om de wens van het individu te laten prevaleren, omdat ze ook helemaal zelf voor hun keuzen moeten opdraaien.quote:Op zondag 3 juni 2007 12:37 schreef sanni het volgende:
[..]
In Nederland bemoeit iedereen zich er graag mee en willen vooral die instellingen die ermee hebben te maken vanuit een ouderwetse optiek je het hebben van kinderen vaak ontraden. Gelukkig is men in de VS bijvoorbeeld in dat opzich meer gericht op de wens van het individu en minder bezig vanuit de overheid zijn standpunt. Tuurlijk moet je een vangnet e.d. hebben,logisch,immers het gaat om het welzijn van het kind, alleen in Nederland kijkt men eerder naar wat je niet kunt dan wat je wel kunt om een kind liefdevol te kunnen grootbrengen.
Nonsens. Er zit een enorm verschil tussen niet zelf voor je kinderen kúnnen zorgen en ervoor kíezen een deel van de opvoeding uit te besteden omdat je wilt werken. In dat laatste geval kun je wel zelf voor je kinderen zorgen indien noodzakelijk, in het eerste geval niet.quote:
gehandicapte mensen kunnen ook werken, echt waarquote:Op dinsdag 5 juni 2007 15:19 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Nonsens. Er zit een enorm verschil tussen niet zelf voor je kinderen kúnnen zorgen en ervoor kíezen een deel van de opvoeding uit te besteden omdat je wilt werken. In dat laatste geval kun je wel zelf voor je kinderen zorgen indien noodzakelijk, in het eerste geval niet.
Joh, dat meen je niet.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 15:42 schreef Anitra het volgende:
[..]
gehandicapte mensen kunnen ook werken, echt waar
Maar wat valt er onder handicap dan. Ik ben autistisch, dat zou onder een handicap kunnen vallen (op sommige momenten doet het dat ook zeker) en mijn kind zal het hoogstwaarschijnlijk ook zijn, zou ik dan maar geen kinderen moeten nemen (waarbij nemen niet echt nemen is, maar meer krijgen zeg maar)?quote:Op dinsdag 4 december 2007 07:45 schreef Harajuku. het volgende:
Mijn zusje is rolstoelgebonden en kan niet eens zelf naar het toilet ed, ik zou niet blij zijn als zij zwanger zou zijn.
Een handicap die je over kan brengen op je kind ben ik ook geen voorstander van.
Maar als je een handicap hebt waarbij je ook voor jezelf kan zorgen, zie ik niet in waarom je niet voor een kind kan zorgen.
wat een slachtofferisme, 'ze hebben mijn toekomst afgepakt" , kom op zeg, héquote:Op dinsdag 4 december 2007 00:31 schreef Popples het volgende:
wat noemen jullie gehandcapt?
ik heb bijv. een whiplash die nooit meer overgaat en daar nog allerlei andere dingen bij.
dit doordat iemand achteruit in een bocht rijd.
ze hebben mijn toekomst al af gepakt moet ik dan mij kinderwens ook laten afpakken?
sorr maar elk mens heeft evenveel recht op kinderen maar verstandelijk gehandicapten zeg ik echt nee tegen. ik heb zelf gezien hoe die mensen een kindje hadden(kindje is uit huis gehaald na 2jaar). ze verwaarloosde het kindje echt en ze kreeg de opvoeding die ze nodig had niet van de ouders.
ik gok zomaar dat Popples niet drie kwart van de dag plat op bed doorbrengt.quote:Op dinsdag 4 december 2007 11:03 schreef Pruk het volgende:
Nouja, ik kan me goed vinden in wat Popples zegt. Sinds een ongeluk kan ik niet meer vioolspelen en is mijn concentratie behoorlijk achteruit gegaan. Gelukkig heb ik geen andere klachten, maar ik ken ook iemand die nog steeds maar een kwartier kan lopen/rechtop kan zitten en de rest van de dag ligt door een autoongeluk waaraan ze een whiplash overgehouden heeft. Dan wordt echt je toekomst wel afgenomen!
Ik weet toch niet wat er allemaal onder gehandicapt valt, maar zoals ik al zei als jij jezelf en een evenuteel kind zou kunnen verzorgen en dan alles wat een kind nodig heeft, dan houd ik je niet tegen.quote:Op dinsdag 4 december 2007 10:54 schreef Pruk het volgende:
[..]
Maar wat valt er onder handicap dan. Ik ben autistisch, dat zou onder een handicap kunnen vallen (op sommige momenten doet het dat ook zeker) en mijn kind zal het hoogstwaarschijnlijk ook zijn, zou ik dan maar geen kinderen moeten nemen (waarbij nemen niet echt nemen is, maar meer krijgen zeg maar)?
ik kan je zeggen het gaat super goed.quote:Op dinsdag 4 december 2007 15:01 schreef Harajuku. het volgende:
Als ik dat zo lees is het niet alleen niet kunnen werken. En met elke dag zulke erge koppijn en rugpijn én aan de morfine zou ik wel twee keer nadenken eer ik aan kinderen begin, ja.
je belast je zelf ook maar ik kan veel rusten en de kleine slaapt al sinds week 1 door dat geluk heb ik wel weer.quote:Op dinsdag 4 december 2007 15:17 schreef Harajuku. het volgende:
Had ik niet verwacht, lijkt me dat het je alleen maar meer belast. Fijn voor je tho
Gefeliciteerdquote:Op dinsdag 4 december 2007 07:46 schreef Maneki.Neko het volgende:
TS is inmiddels 6 maanden zwanger van nummer 3 en alles gaat eigenlijk nog steeds voorspoedig!
Juistquote:Op dinsdag 4 december 2007 11:11 schreef milagro het volgende:
[..]
je toekomst is afgenomen als je dood blijft, met plots opduikend ongeluk zal je toekomst een andere draai kunnen krijgen, ja, en dan is het voor een groot deel jouw eigen inbreng in hoeverre je je dat laat lijden, met een lange ij , ja.
Volgens mij is het veel gemakkelijker om standpunten hierover in te nemen als het voor jezelf niet speelt...quote:Op woensdag 5 december 2007 09:37 schreef Harajuku. het volgende:
Maar Popples, ik neem toch aan dat je mijn standpunten ook wel begrijpt?
Dat is altijd zo. Kun je er wel gelijk helemaal mee stoppen.quote:Op woensdag 5 december 2007 10:10 schreef Grijs het volgende:
[..]
Volgens mij is het veel gemakkelijker om standpunten hierover in te nemen als het voor jezelf niet speelt...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |