abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49572545
Ik blijf maar tegenkomen dat christenen beweren dat atheisme ook vorm van geloven is.

De evolutietheorie heeft gaten dus geloof je maar dat de thoerie waar is.
De big-bang-theorie is niet bewijsbaar dus geloof je maar dat er een big-bang was.
etc.

Zit hier een kern van waarheid in?
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  Forum Admin zondag 20 mei 2007 @ 15:55:19 #2
58651 crew  murp
murp
pi_49572920
als je het zwart/wit wil bekijken heb je gelijk, maar der zit meer achter...
  zondag 20 mei 2007 @ 15:59:12 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_49573097
Tja, je gelooft dat er geen God is. Is eigenlijk net zo falsifieerbaar als geloven dat er wel een god is.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_49573140
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Tja, je gelooft dat er geen God is. Is eigenlijk net zo falsifieerbaar als geloven dat er wel een god is.
Of je gelooft niet dat er een god is. Lijkt me geen geloof. Is het ook niet.
pi_49573175
Een geloof heeft er toch grotendeels mee te maken dat je gelooft in een GOD? En als atheist geloof je niet in een god toch? Dan vind ik het ook geen geloof. Al zit er wel wat in die punten die je opnoemt TS.
pi_49573179
Je gelooft dat er geen god is, zoals Moni zegt, maar je kan het niet bewijzen.. dus kan je alleen speculeren/ erin geloof.
Ergo: geloof.
pi_49573228
Het is misschien een
ge·loof (het ~, geloven)
1 vertrouwen in de waarheid van iets
2 vast en onwankelbaar geloof in God en Gods woord <=> ongeloof
3 godsdienst

Maar zeker geen
gods·dienst (de ~ (m.))
1 geheel van de leerstellingen en plechtigheden van een volk of kerkgenootschap => geloof, geloofsovertuiging, religie
2 verering, aanbidding van God
pi_49573251
Nee, je moet atheïsme denk ik zien als de "nulstand". Geloof ontstijgt die nulstand en atheïsten blijven op die nulstand omdat ze geen reden zien om de claims van gelovigen voor waar aan te nemen. Atheïsten hebben gewoon geen geloof dat die nulstand ontstijgt.

Andersom denk ik dat gelovigen juist hun geloof als de nulstand zien en dat atheïsme juist een stapje lager dan die stand is.

Ik kan het niet helemaal onder woorden brengen.
pi_49573252
quote:
Maar de theorieën die in de OP staan zijn deels wel verklaarbaar. Is al het nog-niet-helemaal-verklaarbare een vorm van geloven?
pi_49573267
Atheïsme is doelloos.
pi_49573321
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:03 schreef Modus het volgende:
[...]

Ik kan het niet helemaal onder woorden brengen.
Dat heb ik dus ook: ik weet gewoon dat er een definieerbaar verschil is, maar kan het niet goed verwoorden.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 mei 2007 @ 16:07:05 #12
862 Arcee
Look closer
pi_49573410
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:46 schreef sizzler het volgende:
Ik blijf maar tegenkomen dat christenen beweren dat atheisme ook vorm van geloven is.

De big-bang-theorie is niet bewijsbaar dus geloof je maar dat er een big-bang was.
etc.

Nee, want je gelooft niet dat het universum door een God is aangetrapt en al helemaal niet dat die zich ook dagelijks met alle mensen bemoeit.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_49573523
quote:
Nee nee nee nee nee.

Je neemt niet aan dat er WEL een god is. Dat is heel wat anders.

Anders is het niet hebben van haar volgens jou een kapsel.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 mei 2007 @ 16:10:26 #14
862 Arcee
Look closer
pi_49573562
Er zijn zat dingen niet nog niet verklaard zijn. Zelfs Albert Einstein kon niet alles verklaren.

Atheïsten vullen die onverklaarbare zaken niet in door een God, maar als een nader door de wetenschap te verklaren iets.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_49573638
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:10 schreef Arcee het volgende:
Er zijn zat dingen niet nog niet verklaard zijn. Zelfs Albert Einstein kon niet alles verklaren.

Atheïsten vullen die onverklaarbare zaken niet in door een God, maar als een nader door de wetenschap te verklaren iets.
Maar om het dan een geloof te noemen .. ?
  zondag 20 mei 2007 @ 16:14:16 #16
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_49573713
En een atheïst die ook niet gelooft in Big Bang en evolutie maar gewoon nergens een verklaring voor heeft of zoekt? Wat is dat dan?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zondag 20 mei 2007 @ 16:14:35 #17
22078 Dr.Daggla
Zoals Jezus.
pi_49573725
quote:

Nee, met "geloof" wordt meestal een opperwezen bedoeld.
Iets plausibels aannemen ondanks gaten in de bewijslast is niet echt een geloof imo.
Onzin dus.
-
  zondag 20 mei 2007 @ 16:15:28 #18
22078 Dr.Daggla
Zoals Jezus.
pi_49573760
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:03 schreef skiczukie het volgende:
Atheïsme is doelloos.
Religie nog vele malen doellozer .
-
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 mei 2007 @ 16:17:53 #19
862 Arcee
Look closer
pi_49573848
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:12 schreef skiczukie het volgende:
Maar om het dan een geloof te noemen .. ?
Nee, niet natuurlijk.
pi_49573897
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:14 schreef Dagonet het volgende:
En een atheïst die ook niet gelooft in Big Bang en evolutie maar gewoon nergens een verklaring voor heeft of zoekt? Wat is dat dan?
Dat heet een agnost.
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_49573920
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:14 schreef Dagonet het volgende:
Een neger (van het werkwoord negeren)
pi_49574052
Gelovigen plaatsen het begrip "God" op een bepaald voetstuk. Een atheïst ( of agnost ) niet, die zegt dat God net zo goed een begrip is als alle andere begrippen. Als je zegt dat een atheïst "niet gelooft in een God", dan is dat een heel ander soort geloven dan wat bijvoorbeeld Christenen hanteren.

Dus het is een misleidende uitspraak.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 mei 2007 @ 16:23:54 #23
862 Arcee
Look closer
pi_49574146
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:18 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Dat heet een agnost.
Nope, een agnost sluit de mogelijkheid van een God niet uit, maar gelooft verder niet. Een atheïst ontkent het bestaan van een God en sluit tevens de mogelijkheid uit. Feitelijk zit er niet veel verschil tussen, want uitsluiten kun je eigenlijk niks. Maar goed, je kunt het bestaan van God wel zodanig ongeloofwaardig vinden dat je 'm uitsluit.

Wat Dagonet bedoelt is gewoon iemand die verder niet nadenkt over het leven en hoe het begonnen is. Dat maakt hem eigenlijk geen van alle categorieën.
pi_49574147
quote:

[..]

Dat heet een agnost.
Nee:
quote:
ag·nos·ti·cis·me (het ~)
1 [fil.] levensbeschouwing die ervan uitgaat dat men de eerste oorzaak der dingen (God, het absolute) niet kan kennen
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=agnost
quote:
De houding van een agnost staat enigszins tegenover die van de atheïst, die de stelling betrekt dat er geen God is, omdat daar geen geldig bewijs voor is. Een agnost stelt dat het niet mogelijk is om het bestaan van hogere machten aan te tonen (en evenmin het niet-bestaan).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Agnost
  zondag 20 mei 2007 @ 16:25:19 #25
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_49574205
quote:

[..]

Dat heet een agnost.
Nee, een agnost is iemand die een opperwezen niet uitsluit maar alleen het bewijzen van het bestaan of niet bestaan uitsluit. Wat ik bedoel is iemand die geen theoriën heeft, zoekt of mist. Iemand die het geen bal uitmaakt hoe wij ontstaan zijn maar voor wie slechts hooguit de recentere geschiedenis, het heden en evt de toekomst iets uitmaakt.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_49574283
quote:
Nee, dat is gelul. a-theisme: Het ontbreken van theisme. Het ontbreken van het geloof in een godheid dus. Het woord zegt het zelf al.

Atheisme is net zo min een 'geloof' als het ontbreken van geloof in elfjes dat is.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 mei 2007 @ 16:28:48 #27
862 Arcee
Look closer
pi_49574359
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:25 schreef Dagonet het volgende:
Nee, een agnost is iemand die een opperwezen niet uitsluit maar alleen het bewijzen van het bestaan of niet bestaan uitsluit. Wat ik bedoel is iemand die geen theoriën heeft, zoekt of mist. Iemand die het geen bal uitmaakt hoe wij ontstaan zijn maar voor wie slechts hooguit de recentere geschiedenis, het heden en evt de toekomst iets uitmaakt.
Dat zeg ik.
pi_49574386
Atheïsme is het tegenovergestelde van je vertrouwen stellen in dat God wel bestaat.
  zondag 20 mei 2007 @ 16:31:35 #29
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_49574459
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:25 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Dat is een VMBO-er
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_49574584
Denken dat kabouters niet bestaan is toch ook geen geloof?
pi_49574643
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:29 schreef Triggershot het volgende:
Atheïsme is het tegenovergestelde van je vertrouwen stellen in dat God wel bestaat.
Nee, compleet fout. Alleen een theist kan zo denken.
  zondag 20 mei 2007 @ 16:37:26 #32
pi_49574716
Gelovigen hebben geen (direct) bewijs voor hun geloof. Daarom blijft het "alleen maar" een geloof.

Wetenschap geilt juist op bewijs. Omdat wetenschappelijke stellingen over het algemeen een atheïstisch uitgangspunt hebben (er is geen god die iets doet dus moet het op een andere beredeneerbare manier werken), word Atheïsme en wetenschap gekoppeld (hoewel een hoop gelovige wetenschappers het daar niet mee eens zullen zijn).

Atheïsme heeft dus bewijzen en religie niet. Om dat zwakke punt te verdoezelen zullen gelovigen tegen hun kinderen zeggen dat Atheïsme "slechts" een geloof is.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 mei 2007 @ 16:41:16 #33
862 Arcee
Look closer
pi_49574871
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:34 schreef Modus het volgende:
Denken dat kabouters niet bestaan is toch ook geen geloof?
Inderdaad, net zoals het niet verzamelen van sigarenbandjes ook geen hobby is.
pi_49574927
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:35 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Nee, compleet fout. Alleen een theist kan zo denken.
Zei de persoon die niet eens weet wat een agnost is hoe een (a)theïst wel/niet kan denken.
pi_49574998
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Gelovigen hebben geen (direct) bewijs voor hun geloof. Daarom blijft het "alleen maar" een geloof.

Wetenschap geilt juist op bewijs. Omdat wetenschappelijke stellingen over het algemeen een atheïstisch uitgangspunt hebben (er is geen god die iets doet dus moet het op een andere beredeneerbare manier werken), word Atheïsme en wetenschap gekoppeld (hoewel een hoop gelovige wetenschappers het daar niet mee eens zullen zijn).

Atheïsme heeft dus bewijzen en religie niet. Om dat zwakke punt te verdoezelen zullen gelovigen tegen hun kinderen zeggen dat Atheïsme "slechts" een geloof is.
Vele wetenschappers gaan er vanuit dat kans klein is dat God bestaat, weinig wetenschappers zullen zeggen dat het absoluut is dat iets niet bestaat. Het is geen geloof vs wetenschap kwestie, integendeel geloof vs atheïsme.
pi_49575008
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:29 schreef Triggershot het volgende:
"Vertrouwen" is een begrip wat alleen gelovigen aan God koppelen. Atheïsten doen dat niet.
pi_49575108
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:45 schreef Haushofer het volgende:

[..]

"Vertrouwen" is een begrip wat alleen gelovigen aan God koppelen. Atheïsten doen dat niet.
Tis maar net vanuit welk oogpunt je er kijkt, gezien je overtuiging hoe je er ook aan mag gekomen zijn, hetzij door wetenschap, logica, zelfstudie, je vertrouwt dat je overtuiging correct is en daarmee dus dat God niet bestaat. Als Vandale 'geloven' beschrijft als 'vertrouwen stellen in' dan moet het wel tegenovergestelde zijn
  zondag 20 mei 2007 @ 16:50:13 #38
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_49575172
quote:
Ik geloof dat er geen God is en dus vind ik dat atheisme voor veel mensen ook een geloof kan zijn.
quote:
etc.

Ik ken niet alle techniek van mijn auto. Ben ik dan ook een gelovige?
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 mei 2007 @ 16:53:40 #39
862 Arcee
Look closer
pi_49575302
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:50 schreef Akkersloot het volgende:
Ik geloof dat er geen God is en dus vind ik dat atheisme voor veel mensen ook een geloof kan zijn.
[..]

Ik ken niet alle techniek van mijn auto. Ben ik dan ook een gelovige?
Je ontkracht je eerste zin met je tweede?
  zondag 20 mei 2007 @ 16:58:53 #40
29283 ChillyWilly
Bugger Off!!
pi_49575521
Atheisme is geen geloof, maar een gebrek aan geloof in God. Natuurlijk kan je wel stellen dat je niet kan bewijzen dat er geen God is, maar er zijn oneindig veel dingen die niet bestaan waarvan je niet kan bewijzen dat ze niet bestaan. Moet je daar dan ook allemaal in geloven?

Bovendien, misschien is de hele Wereld wel een illusie, een soort van Matrix dat wij nooit kunnen bevatten. Bewijs maar dat het niet zo is. Met andere woorden, je kan het zo verdraaien dat je eigenlijk alleen maar kan geloven dat iets bestaat. Van niets kan je dan stellen dat het ook werkelijk echt is. Tja... zo kan je door blijven gaan...
I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
  zondag 20 mei 2007 @ 17:00:25 #41
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_49575580
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:02 schreef Thomass het volgende:
Het is misschien een
ge·loof (het ~, geloven)
1 vertrouwen in de waarheid van iets
2 vast en onwankelbaar geloof in God en Gods woord <=> ongeloof
3 godsdienst

Maar zeker geen
gods·dienst (de ~ (m.))
1 geheel van de leerstellingen en plechtigheden van een volk of kerkgenootschap => geloof, geloofsovertuiging, religie
2 verering, aanbidding van God

Persoonlijk geloof ik niet in gravitatie; die Newtonen...
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_49575819
Het Atheïsme is de afwezigheid van geloof in een of meerdere goden, of in een nauwere betekenis, het niet aannemen van het bestaan van god(en).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Athe%C3%AFsme
  zondag 20 mei 2007 @ 17:08:40 #43
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_49575932
Ok, stellen dat atheïsme een geloof is is totaal pointless. ALLE claims zijn vormen van geloof. Ik geloof dat ik besta. Ik geloof dat er zwaartekracht is. Ik geloof dat ik nu achter een pc zit te fokken. Ik geloof dat er geen kabouters bestaan. Ik geloof dat er geen bewijs kan worden gevonden voor het bestaan of niet bestaan van een godheid (ja, ook alle agnosten hebben "geloof"). Ik geloof dat ik rond de 24ste mijn salaris gestort krijg. Ik geloof... etc. Allemaal soorten vertrouwen die we hebben. We moeten wel, anders kun je zo naar een gesticht worden gebracht vanwege psychische nood.

Je zou kunnen stellen dat atheïsme een afwezigheid van een bepaald denkbeeld is. Dan is het geen geloof, tot het moment dat je je bewust wordt van die afwezigheid. Want op dat moment kan iemand de vraag stellen: ga je ervan uit dat er een godheid bestaat? En dan neem je automatisch een standpunt in op basis van een soort vertrouwen.

Waar gelovigen vaak op doelen met het woord geloof is dat het toch een vorm van religie is. En dat is pertinent fout. [speculatiemodus aan]Waarom sommige gelovigen dit doen weet ik niet zeker, maar ik denk om hun denkbeeld gelijk te trekken aan het atheïstische denkbeeld. Of dit gebeurd om zichzelf sterker te voelen of om de atheïst minder sterk te doen voelen is me onduidelijk. [speculatiemodus uit]
  zondag 20 mei 2007 @ 17:08:50 #44
pi_49575939
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:45 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Vele wetenschappers gaan er vanuit dat kans klein is dat God bestaat, weinig wetenschappers zullen zeggen dat het absoluut is dat iets niet bestaat. Het is geen geloof vs wetenschap kwestie, integendeel geloof vs atheïsme.
Ik probeer allen te verklaren waarom gelovigen het Atheïsme proberen te dissen. Het Atheïsme heeft met wetenschap gemeen dat ze naar een controleerbare werkelijkheid kijkt. Een geloof kijkt alleen naar een boek, zonder kritiek.
pi_49576084
Er is een verschil tussen gegrond geloof en blind geloof.
Laat deze discussie geen taal en definitie kwestie worden.

voor de geinteresseerde:
http://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_justification
  zondag 20 mei 2007 @ 17:13:00 #46
177166 noemmemaarjuanita
want zo heet ik niet
pi_49576097
Ach, het is gewoon een flauw spelletje van "wat je zegt ben je zelf".

Beetje kinderachtig gedoe allemaal,het is heel simpel - wie buitengewone claims doet, heeft buitengewoon bewijs nodig.
En aangezien ze dat niet kunnen leveren, gaan ze roepen "nou maar er is ook geen bewijs voor jouw stelling !"

Terwijl dat ook helemaal niet nodig is, want een atheist doet geen buitengewone claim over roze eenhoorns, kerels op wolken of zeeen die uit elkaar splijten.
Spiritualiteit is voor mensen zonder geld.
  zondag 20 mei 2007 @ 17:13:48 #47
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_49576129
Uiteindelijke is dit natuurlijk een puur semantische discussie. Ik vraag me af welke inhoud gelovigen willen geven aan het benoemen van atheïsme als 'geloven', welk punt maak je door atheïsme 'ook maar een geloof' te noemen? Vanuit atheïsme komt niks; het continue willen vergelijken met een religieus wereldbeeld devalueert eerder religie dan 'niet geloven in die religie'
pi_49576177
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:42 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Zei de persoon die niet eens weet wat een agnost is hoe een (a)theïst wel/niet kan denken.
Oh gaan we op die toer? Ik weet wat een agnost is, ik begreep alleen Dagonets vraag verkeerd.

Ga jij nou maar geloven dat stenen en bomen tegen je gaan zeggen dat er een jood achter staat
  zondag 20 mei 2007 @ 17:16:58 #49
pi_49576256
quote:
Op zondag 20 mei 2007 17:13 schreef Invictus_ het volgende:
Uiteindelijke is dit natuurlijk een puur semantische discussie. Ik vraag me af welke inhoud gelovigen willen geven aan het benoemen van atheïsme als 'geloven', welk punt maak je door atheïsme 'ook maar een geloof' te noemen? Vanuit atheïsme komt niks; het continue willen vergelijken met een religieus wereldbeeld devalueert eerder religie dan 'niet geloven in die religie'
Vanuit Atheisme komt eerder waarheid voort dan uit religie
pi_49576364
quote:
Op zondag 20 mei 2007 17:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik probeer allen te verklaren waarom gelovigen het Atheïsme proberen te dissen. Het Atheïsme heeft met wetenschap gemeen dat ze naar een controleerbare werkelijkheid kijkt. Een geloof kijkt alleen naar een boek, zonder kritiek.
Nou ja, ok.. als jij werkelijk denkt dat je weet hoe een gelovige naar zijn geloof kijk en denkt, om maar niet te beginnen over generalisatie. Uiteindelijk weet ook een gelovige niet hoe een andersdenkende denkt.
pi_49576452
quote:
Op zondag 20 mei 2007 17:15 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Oh gaan we op die toer? Ik weet wat een agnost is, ik begreep alleen Dagonets vraag verkeerd.
Sure.
quote:
Ga jij nou maar geloven dat stenen en bomen tegen je gaan zeggen dat er een jood achter staat
Ook als jij er achter staat toch?
pi_49576586
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:03 schreef Modus het volgende:
Nee, je moet atheïsme denk ik zien als de "nulstand". Geloof ontstijgt die nulstand en atheïsten blijven op die nulstand omdat ze geen reden zien om de claims van gelovigen voor waar aan te nemen. Atheïsten hebben gewoon geen geloof dat die nulstand ontstijgt.
Heel goed verwoord! Als je geboren wordt geloof je niet: dat is 0. Als je wordt aangeleerd dat er wel een "god" is ga je naar stand 1. Niet geloven is dus geen geloof, het is gewoon de natuurlijke stand van de mens.
pi_49576620
quote:
Op zondag 20 mei 2007 17:21 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Sure.
Dan toch niet joh zolderkameriman
quote:
Ook als jij er achter staat toch?
Vooral dat geloven ja, dan komt het allemaal helemaal goed. Feiten zijn er om genegeerd te worden
pi_49576709
quote:
Op zondag 20 mei 2007 17:19 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nou ja, ok.. als jij werkelijk denkt dat je weet hoe een gelovige naar zijn geloof kijk en denkt, om maar niet te beginnen over generalisatie. Uiteindelijk weet ook een gelovige niet hoe een andersdenkende denkt.
Een gelovige kijkt naar zijn geloof met het geloof dat er een scheppende god of goden bestaan, is dat een foutieve generalisatie?
Zeg me het dat zo is
  zondag 20 mei 2007 @ 17:28:08 #55
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_49576716
quote:
Op zondag 20 mei 2007 17:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Vanuit Atheisme komt eerder waarheid voort dan uit religie
Hoe kan uit atheisme iets komen dan? Volgens mij is athisme een gevolg; geen bron. Door het niet verzamelen van postzegels krijg je toch ook niks.
pi_49576744
quote:
Op zondag 20 mei 2007 17:25 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Dan toch niet joh zolderkameriman
Ik weet dat het lastig is, maar nogmaals het is 'Imam' zolderkameratheïst.
quote:
Vooral dat geloven ja, dan komt het allemaal helemaal goed. Feiten zijn er om genegeerd te worden
Jij kunt het weten.
pi_49576802
quote:
Op zondag 20 mei 2007 17:27 schreef NDAsilenced het volgende:

[..]

Een gelovige kijkt naar zijn geloof met het geloof dat er een scheppende god of goden bestaan, is dat een generalisatie?
Zeg me het dat zo is
Als jij jouw interpretatie van 'scheppende god' verspreidt over gelovigen dan is het generalisatie ja, heb je enig idee hoeveel verschillende variaties daarover bestaan?
pi_49577128
Ok, laten we het dan alleen hebben over de abrahamitische geloven, want anders zijn we nog niet klaar voor vandaag.
Niet dat er voor die andere geloven niets te zeggen valt.

Maar laten we anders de definitie van theisme bekijken (waar atheism een antwoord op is)

theisme
the·ïs·me (het ~)
1 levensbeschouwing die uitgaat van het bestaan van een in de wereld werkende God die als Schepper boven de mens staat

Een bovennatuurlijke schepper, wat kan er nou niet duidelijke zijn over de denkbeelden van gelovigen? of gebruiken we dan voor jou het verkeerde woord? Moeten we het eigenlijk hebben over theïsten?
pi_49577140
quote:
Op zondag 20 mei 2007 17:30 schreef Triggershot het volgende:
Als jij jouw interpretatie van 'scheppende god' verspreidt over gelovigen dan is het generalisatie ja, heb je enig idee hoeveel verschillende variaties daarover bestaan?
Maar van al die 8764653246 varianten is die van jou is natuurlijk de enige juiste. .
pi_49577205
quote:
Op zondag 20 mei 2007 17:38 schreef Modus het volgende:

[..]

Maar van al die 8764653246 varianten is die van jou is natuurlijk de enige juiste. .
Uiteraard en de rest heeft het fout.
pi_49578243
quote:
Op zondag 20 mei 2007 17:28 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Hoe kan uit atheisme iets komen dan? Volgens mij is athisme een gevolg; geen bron. Door het niet verzamelen van postzegels krijg je toch ook niks.
Als je er van uitgaat dat het verzamelen van postzegels De Enige Ware Bezigheid is. Helaas voor de gelovigen (c.q. extremistische postzegelverzamelaars) zijn er legio mensen die dat niet geloven c.q. hun tijd daar niet aan wensen te verkwanselen.
pi_49578261
Als atheïsme een geloof is is niet-tuinieren een hobby.
pi_49578341
quote:
Op zondag 20 mei 2007 18:08 schreef Autodidact het volgende:
Als atheïsme een geloof is is niet-tuinieren een hobby.
Eentje die ik tot in perfectie beheers. Getuige mijn tuin .
pi_49578342
quote:
Op zondag 20 mei 2007 17:38 schreef Modus het volgende:

[..]

Multiple choice :

Modus...

A: Denkt namens mij te praten.
B: Denkt te weten wat ik denk.
C: Legt woorden in mijn mond.

Hmm, welke zou ik kiezen, heel moeilijk.
pi_49578427
quote:
Op zondag 20 mei 2007 18:11 schreef Triggershot het volgende:

Verdomme zeg, als-ie het alle drie doet komt-ie aardig in de buurt van een god.
pi_49578434
quote:
Multiple choice :

Modus...

Ja lul er maar weer omheen. . Je schijt toch 25 kleuren dunne stront voor die allah van je.
pi_49578445
quote:
Op zondag 20 mei 2007 18:14 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Verdomme zeg, als-ie het alle drie doet komt-ie aardig in de buurt van een god.
  zondag 20 mei 2007 @ 18:14:36 #68
177166 noemmemaarjuanita
want zo heet ik niet
pi_49578446
quote:

[..]

Multiple choice :

Modus...

Nou ja, tenzij je zelf zegt dat jouw geloof niet het juiste is,
heeft ie wel een punt
pi_49578494
quote:
Op zondag 20 mei 2007 18:14 schreef Modus het volgende:

[..]

Ja lul er maar weer omheen. .
Integendeel, ik reageer op wat jij zegt, jij meent iets te zeggen wat niet uit mijn mond is gekomen.
quote:
Je schijt toch 25 kleuren dunne stront voor die allah van je.
Waarom zou ik?
pi_49578536
quote:
Op zondag 20 mei 2007 18:14 schreef noemmemaarjuanita het volgende:

[..]

Nou ja, tenzij je zelf zegt dat jouw geloof niet het juiste is,
heeft ie wel een punt
Nope, mijn geloof is voor mij juist. Ik kijk er individualistisch op, wat 'juist' voor mij is betekent niet dat ik het als enige juiste voor jou mag en zal zien.
  zondag 20 mei 2007 @ 18:19:29 #71
177166 noemmemaarjuanita
want zo heet ik niet
pi_49578609
quote:
Op zondag 20 mei 2007 18:17 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nope, mijn geloof is voor mij juist. Ik kijk er individualistisch op, wat 'juist' voor mij is betekent niet dat ik het als enige juiste voor jou mag en zal zien.
Aha, een salon-islamist
pi_49578638
quote:
Op zondag 20 mei 2007 18:19 schreef noemmemaarjuanita het volgende:

[..]

Aha, een salon-islamist
!
  zondag 20 mei 2007 @ 18:30:26 #73
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_49578918
quote:
Heeft Allah een internetverbinding? Dan ben je flink screwed.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
  zondag 20 mei 2007 @ 18:31:31 #74
160770 Yestuuur
Rex Gentium
pi_49578948
quote:

[..]

maar als we even bij het voorbeeld van het scheppingsverhaal blijven...

jij gelooft in jou variant, en in het geval van het scheppingsverhaal gaat het voor iedereen op, dus geloof je dat jou variant klopt en alle anderen minder of pertinent onjuist zijn.
Ik begrijp dat je je geloof niet aan anderen wilt opdringen. maar als jij gelooft dat een wortel oranje is, vind je nog wel dat dat voor andere mensen ook geldt, toch?
oneindig...?
dan is dus alle fictie werkelijkheid, en wel op dit moment
pi_49578984
- Semi grappige oneliners hoeven niet. -
pi_49579077
quote:
Op zondag 20 mei 2007 18:31 schreef Yestuuur het volgende:

[..]

maar als we even bij het voorbeeld van het scheppingsverhaal blijven...

jij gelooft in jou variant, en in het geval van het scheppingsverhaal gaat het voor iedereen op, dus geloof je dat jou variant klopt en alle anderen minder of pertinent onjuist zijn.
Ik begrijp dat je je geloof niet aan anderen wilt opdringen. maar als jij gelooft dat een wortel oranje is, vind je nog wel dat dat voor andere mensen ook geldt, toch?
Nope. niet dus, een feit geldt voor iedereen, iets wat ik geloof of vind geldt niet voor andere mensen, tenminste hoeft niet te gelden.
  zondag 20 mei 2007 @ 18:41:28 #77
160770 Yestuuur
Rex Gentium
pi_49579259
quote:
Op zondag 20 mei 2007 18:35 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nope. niet dus, een feit geldt voor iedereen, iets wat ik geloof of vind geldt niet voor andere mensen, tenminste hoeft niet te gelden.
dat snap ik echt niet. voorbeeld van iets wat je gelooft maar niet voor andere mensen geld?
oneindig...?
pi_49579325
quote:
Op zondag 20 mei 2007 18:41 schreef Yestuuur het volgende:

[..]

dat snap ik echt niet. voorbeeld van iets wat je gelooft maar niet voor andere mensen geld?
Ik geloof in één God, geldt dat ook voor jou of betekent het dat jij dat ook gelooft?
Nogmaals iets wat je gelooft geldt niet voor allen enkel een feit.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 20-05-2007 18:43:50 ]
  zondag 20 mei 2007 @ 18:51:55 #79
177166 noemmemaarjuanita
want zo heet ik niet
pi_49579605
quote:
Op zondag 20 mei 2007 18:43 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik geloof in één God, geldt dat ook voor jou of betekent het dat jij dat ook gelooft?
Nogmaals iets wat je gelooft geldt niet voor allen enkel een feit.
Nee, maar als jij gelooft in 1 God geloof je dat dat zo IS.
OF het is wel zo, OF het is niet zo.

Kortom, jouw geloof is het enige juiste.
Als je dat NIET zou denken, zou je niet geloven.
pi_49579680
quote:
Op zondag 20 mei 2007 18:51 schreef noemmemaarjuanita het volgende:

[..]

Nee, maar als jij gelooft in 1 God geloof je dat dat zo IS.
OF het is wel zo, OF het is niet zo.

Kortom, jouw geloof is het enige juiste.
Als je dat NIET zou denken, zou je niet geloven.
Ik geloof dat ja, komt mede omdat ik zo denk, maar ik weet dat het niet voor iedereen het geval is. En het 'juiste' door iedereen op een ander manier wordt ingevuld dmv verschillende varianten en subjectiviteit.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-05-2007 18:54:58 ]
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 mei 2007 @ 18:56:38 #81
862 Arcee
Look closer
pi_49579745
quote:
Op zondag 20 mei 2007 18:54 schreef Triggershot het volgende:
Ik geloof dat ja, komt mede omdat ik zo denk, maar ik weet dat het niet voor iedereen het geval is. En het 'juiste' door iedereen op een ander manier wordt ingevuld dmv verschillende varianten en subjectiviteit.
Ja, maar is uiteindelijk maar 1 waarheid, dus wat jij gelooft zou dan voor iedereen de waarheid moeten zijn.
pi_49579785
quote:
Op zondag 20 mei 2007 18:56 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ja, maar is uiteindelijk maar 1 waarheid, dus wat jij gelooft zou dan voor iedereen de waarheid moeten zijn.
1 waarheid? De waarheid is veel te groot om maar door een mening/overtuiging/ideologie gevat te worden. Niemand kan monopolie op de waarheid hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-05-2007 19:00:16 ]
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 mei 2007 @ 19:00:09 #83
862 Arcee
Look closer
pi_49579864
quote:
Op zondag 20 mei 2007 18:57 schreef Triggershot het volgende:
1 waarheid? De waarheid is veel te groot om maar door een mening/overtuiging/ideologie gevat te worden. Niemand kan monopolie om de waarheid hebben.
Je kunt niet alles weten, maar datgene wat je wel weet en gelooft zou wel de waarheid moeten zijn die voor iedereen geldt.

Als je niet in God gelooft ga je ervan uit dat niemand in een wereld leeft waarin een God bestaat, ook niet de mensen die wel in God geloven.
pi_49579940
quote:
Op zondag 20 mei 2007 19:00 schreef Arcee het volgende:

[..]

Je kunt niet alles weten, maar datgene wat je wel weet en gelooft zou wel de waarheid moeten zijn die voor iedereen geldt.

Als je niet in God gelooft ga je ervan uit dat niemand in een wereld leeft waarin een God bestaat, ook niet de mensen die wel in God geloven.
Je gelooft dat het de waarheid is, je weet niet dat het de waarheid is, pas als je met de waarheid geconfronteerd wordt en het overeenkomt met wat je geloofde weet je dat het de waarheid is, maar dan is het niet meer geloven, eerder weten, accepteren, erkennen.

Ik erken Godsbestaan, maar ik erken ook dat voor sommige mensen God niet hoeft te bestaan, omdat zij een andere kijk op hebben, zo simpel is het.
  zondag 20 mei 2007 @ 19:05:23 #85
177166 noemmemaarjuanita
want zo heet ik niet
pi_49580026
quote:
Op zondag 20 mei 2007 18:57 schreef Triggershot het volgende:

[..]

1 waarheid? De waarheid is veel te groot om maar door een mening/overtuiging/ideologie gevat te worden. Niemand kan monopolie op de waarheid hebben.
Nee.

Maar uiteindelijk is er wel maar 1 waarheid.
Uiteindelijk heb jij gelijk, of iemand anders, of is er weer heel wat anders aan de hand...

Het is onmogelijk dat iedereen gelijk heeft, want iedereen heeft andere ideeen.

Maar om even terug te komen,
als je gelooft geloof je dat jouw versie de enige juiste is.
(Als je dat niet denkt ben je niet een erg goeie gelovige - "Ik ben Christen maar ik denk zelf dat eigenlijk die Hindu's gelijk hebben !" )
Dat houdt in dat alle mensen die er anders over denken, het verkeerd zullen moeten hebben.
Toch ?

Dus er zijn tientallen geloven, met honderden (zoniet duizenden) sub-stromingen en afsplitsingen,
maar nee, jouw versie is toevallig de enige echte juiste !
Damn da's mazzel hebben zeg, en wat shit voor die andere mensen - doe je je hele leven zo je best om volgens de ene set regels te leven, ga je dood, kom je voor een God te staan die roept :
"Vette pech, verkeerde boekje gevolgd, ga jij maar eens even een tijdje op de strafbank zitten !"
  zondag 20 mei 2007 @ 19:07:37 #86
29283 ChillyWilly
Bugger Off!!
pi_49580090
quote:
Op zondag 20 mei 2007 19:02 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Je gelooft dat het de waarheid is, je weet niet dat het de waarheid is, pas als je met de waarheid geconfronteerd wordt en het overeenkomt met wat je geloofde weet je dat het de waarheid is, maar dan is het niet meer geloven, eerder weten, accepteren, erkennen.

Ik erken Godsbestaan, maar ik erken ook dat voor sommige mensen God niet hoeft te bestaan, omdat zij een andere kijk op hebben, zo simpel is het.
Dus geloof is voor jou een soort van kansberekening? Je acht wat jij gelooft het meest waarschijnlijk, maar er kunnen ook andere waarheden zijn, bijvoorbeeld dat er helemaal geen God is?
pi_49580213
quote:
Op zondag 20 mei 2007 19:05 schreef noemmemaarjuanita het volgende:

[..]

Nee.

Maar uiteindelijk is er wel maar 1 waarheid.
Uiteindelijk heb jij gelijk, of iemand anders, of is er weer heel wat anders aan de hand...

Het is onmogelijk dat iedereen gelijk heeft, want iedereen heeft andere ideeen.

Maar om even terug te komen,
als je gelooft geloof je dat jouw versie de enige juiste is.
(Als je dat niet denkt ben je niet een erg goeie gelovige - "Ik ben Christen maar ik denk zelf dat eigenlijk die Hindu's gelijk hebben !" )
Dat houdt in dat alle mensen die er anders over denken, het verkeerd zullen moeten hebben.
Toch ?

Dus er zijn tientallen geloven, met honderden (zoniet duizenden) sub-stromingen en afsplitsingen,
maar nee, jouw versie is toevallig de enige echte juiste !
Damn da's mazzel hebben zeg, en wat shit voor die andere mensen - doe je je hele leven zo je best om volgens de ene set regels te leven, ga je dood, kom je voor een God te staan die roept :
"Vette pech, verkeerde boekje gevolgd, ga jij maar eens even een tijdje op de strafbank zitten !"
Absoluut niet mee eens, ik geloof niet in een absolute waarheid... In fact dat is ook een van de redenen waarom God volgens de Koran de mensheid heeft verspreid, creativiteit uit diversiteit. Al komt het op hetzelfde neer er zal altijd wel verschil van interpretatie/subjectiviteit zijn, zelfs in de wetenschap is er soms subjectiviteit door wetenschappers, een scène kan verspreid worden in verschillende kleuren net zoals de waarheid op verschillende manieren te bereiken is.
pi_49580248
quote:
Op zondag 20 mei 2007 19:07 schreef ChillyWilly het volgende:

[..]

Dus geloof is voor jou een soort van kansberekening? Je acht wat jij gelooft het meest waarschijnlijk, maar er kunnen ook andere waarheden zijn, bijvoorbeeld dat er helemaal geen God is?
Vlucht van de mensen die denken dat zij de waarheid bezitten.
  zondag 20 mei 2007 @ 19:18:07 #89
177166 noemmemaarjuanita
want zo heet ik niet
pi_49580445
quote:
Op zondag 20 mei 2007 19:11 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Absoluut niet mee eens, ik geloof niet in een absolute waarheid...
Dus volgens jou is het mogelijk dat Allah tegelijkertijd wel en niet bestaat ?
Hoe gaat dat in z'n werk dan ?

Voor jou bestaat Allah wel, en allah is almachtig en kan dus een steen optillen zodat ie in de lucht zweeft.
Maar ik sta naast jou, en voor mij bestaat Allah dus niet.

Zie ik die steen dan in de lucht zweven ?
Dat kan niet, want allah bestaat niet.

Dus ligt die steen op de grond.
Maar dat kan niet, want Allah bestaat voor jou.

Dilemma.

Kortom, het is het 1 of het ander.
  zondag 20 mei 2007 @ 19:20:16 #90
177166 noemmemaarjuanita
want zo heet ik niet
pi_49580535
Hoe kun je nou niet geloven in een absolute waarheid,
maar je vervolgens wel rekenen tot aanhanger van een geloof ?

Jij zegt dus eigenlijk - "ik geloof in de islam, maar ik had net zo goed in een grote boerenkool kunnen geloven, dat is net zo goed, het maakt allemaal weinig uit".
pi_49580610
quote:
Op zondag 20 mei 2007 19:18 schreef noemmemaarjuanita het volgende:

[..]

Dus volgens jou is het mogelijk dat Allah tegelijkertijd wel en niet bestaat ?
Hoe gaat dat in z'n werk dan ?

Voor jou bestaat Allah wel, en allah is almachtig en kan dus een steen optillen zodat ie in de lucht zweeft.
Maar ik sta naast jou, en voor mij bestaat Allah dus niet.

Zie ik die steen dan in de lucht zweven ?
Dat kan niet, want allah bestaat niet.

Dus ligt die steen op de grond.
Maar dat kan niet, want Allah bestaat voor jou.

Dilemma.

Kortom, het is het 1 of het ander.
Voor jou is het één, voor mij is het ander en nog kunnen we samen door één deur. Ik zou het ervaren als dilemma als ik zelf niet kon kiezen. God is voor je zoals jij hem voorstelt dat hij voor je is, geloof je dat God niet bestaat, dan laat hij zich niet bestaan voor je, geloof je in hem, dan 'openbaart' hij zich voor je. Nogmaals definitie van 'God' en 'de waarheid' is zo breed dat het me vrij onmogelijk lijkt op hier in overeenstemming over te komen. Glas is half gevuld, maar issie nu halfvol of halfleeg? Depends on your point of view.
  zondag 20 mei 2007 @ 19:22:58 #92
160770 Yestuuur
Rex Gentium
pi_49580630
quote:
Op zondag 20 mei 2007 18:43 schreef Triggershot het volgende:

[quote]Nogmaals iets wat je gelooft geldt niet voor allen enkel een feit.
insinueer je dat geloof een gevoel is en geen waarheid/realiteit?

als dat niet zo is: een voorbeeld graag van iets wat jij gelooft maar niet voor allen geld. (ik denk niet dat je iets kan bedenken, je hebt een erg lastig standpunt ingenomen )
oneindig...?
pi_49580693
quote:
Op zondag 20 mei 2007 19:20 schreef noemmemaarjuanita het volgende:
Hoe kun je nou niet geloven in een absolute waarheid,
maar je vervolgens wel rekenen tot aanhanger van een geloof ?

Jij zegt dus eigenlijk - "ik geloof in de islam, maar ik had net zo goed in een grote boerenkool kunnen geloven, dat is net zo goed, het maakt allemaal weinig uit".

Heb je enig idee hoe verspreid en verdeelt moslimwereld is?
Als de Islam absolute waarheid was, was er geen behoefte voor wetenschap, filosofie en verschil (in interpretatie.) Zie 2e zin in mijn sig.
  zondag 20 mei 2007 @ 19:25:23 #94
29283 ChillyWilly
Bugger Off!!
pi_49580702
quote:
Op zondag 20 mei 2007 19:22 schreef Triggershot het volgende:

[..]

God is voor je zoals jij hem voorstelt dat hij voor je is, geloof je dat God niet bestaat, dan laat hij zich niet bestaan voor je, geloof je in hem, dan 'openbaart' hij zich voor je.
Dus er is een God die zich verstopt als je niet in hem gelooft?
pi_49580764
quote:
Op zondag 20 mei 2007 19:22 schreef Yestuuur het volgende:

[..]

insinueer je dat geloof een gevoel is en geen waarheid/realiteit?
Dat kan, hoeft het niet uit te sluiten.
Intuite is meestal een gevoel, maar sluit niet uit dat het weleens de waarheid zou kunnen zijn.
quote:
als dat niet zo is: een voorbeeld graag van iets wat jij gelooft maar niet voor allen geld. (ik denk niet dat je iets kan bedenken, je hebt een erg lastig standpunt ingenomen )
Karma, niet iedereen gelooft in karma, desondanks geloof ik het wel. Veel mensen leven slecht en blijven het goed hebben, dus geldt het niet voor iedereen.
pi_49580798
quote:
Op zondag 20 mei 2007 19:25 schreef ChillyWilly het volgende:

[..]

Dus er is een God die zich verstopt als je niet in hem gelooft?
Ik ben het niet eens met je woordkeuze, ik zou het eerder omschrijven als, als jij niets met God te maken wilt hebben dan is het wederzijds.
  zondag 20 mei 2007 @ 19:31:41 #97
29283 ChillyWilly
Bugger Off!!
pi_49580874
quote:
Op zondag 20 mei 2007 19:29 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik ben het niet eens met je woordkeuze, ik zou het eerder omschrijven als, als jij niets met God te maken wilt hebben dan is het wederzijds.
Dus nu zeg je dat er weldegelijk een God is?
pi_49580891
quote:
Op zondag 20 mei 2007 19:31 schreef ChillyWilly het volgende:

[..]

Dus nu zeg je dat er weldegelijk een God is?
Heb ik het voorheen ontkend dan?
  zondag 20 mei 2007 @ 19:34:27 #99
29283 ChillyWilly
Bugger Off!!
pi_49580962
quote:
Op zondag 20 mei 2007 19:32 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Heb ik het voorheen ontkend dan?
Nee, maar je zegt dat er geen absolute waarheid is, terwijl het voor jou wel een absoluut feit is dat er een God is
pi_49581001
quote:
Op zondag 20 mei 2007 19:34 schreef ChillyWilly het volgende:

[..]

Nee, maar je zegt dat er geen absolute waarheid is, terwijl het voor jou wel een absoluut feit is dat er een God is
Bron, link?
  zondag 20 mei 2007 @ 19:37:52 #101
29283 ChillyWilly
Bugger Off!!
pi_49581074
quote:
Op zondag 20 mei 2007 19:35 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Bron, link?
Atheisme is ook een geloof.
  zondag 20 mei 2007 @ 19:37:56 #102
160770 Yestuuur
Rex Gentium
pi_49581076
kan ik concluderen Triggershot, dat je net als de meeste mensen, gewoon niet zeker weet of god bestaat, maar denkt/gelooft van wel?
oneindig...?
pi_49581154
quote:
Op zondag 20 mei 2007 19:37 schreef ChillyWilly het volgende:

[..]

Atheisme is ook een geloof.
Ja, daar staat dat ik Godsbestaan feitelijk erken en zie
pi_49581226
quote:
Op zondag 20 mei 2007 19:37 schreef Yestuuur het volgende:
kan ik concluderen Triggershot, dat je net als de meeste mensen, gewoon niet zeker weet of god bestaat, maar denkt/gelooft van wel?
Euuh, dat zeg ik toch?
quote:
  zondag 20 mei 2007 @ 19:45:01 #105
69211 koffiegast
langzinnig
pi_49581348
zie atheisme niet als geloof.

ik moet nog gaten tegenkomen in evolutietheorie, noch bewijs tegen het....
over big bang, zou best, het lijkt me hoe dan ook logischer dan een god 'hier boompje mensje daar' speelt.
  zondag 20 mei 2007 @ 19:50:50 #106
160770 Yestuuur
Rex Gentium
pi_49581591
quote:
Op zondag 20 mei 2007 19:27 schreef Triggershot het volgende:

Karma, niet iedereen gelooft in karma, desondanks geloof ik het wel. Veel mensen leven slecht en blijven het goed hebben, dus geldt het niet voor iedereen.
geloof je dan niet tegen beter weten in?
oneindig...?
pi_49581670
quote:
Op zondag 20 mei 2007 19:50 schreef Yestuuur het volgende:

[..]

geloof je dan niet tegen beter weten in?
Mensen bij wie het uitkomt, mensen bij wie het niet uitkomt, overtuiging is wat dat betreft redelijk neutraal.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 mei 2007 @ 20:04:58 #108
862 Arcee
Look closer
pi_49582169
quote:
Op zondag 20 mei 2007 19:02 schreef Triggershot het volgende:
Ik niet, ik geloof zelf niet in God en ga ervan uit dat die ook voor alle andere mensen niet bestaat, ook niet als zij dit zelf wel geloven.
pi_49582211
quote:
Op zondag 20 mei 2007 20:04 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ik niet, ik geloof zelf niet in God en ga ervan uit dat die ook voor alle andere mensen niet bestaat, ook niet als zij dit zelf wel geloven.
Prima toch?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 mei 2007 @ 20:16:47 #110
862 Arcee
Look closer
pi_49582669
quote:
Op zondag 20 mei 2007 20:05 schreef Triggershot het volgende:
Prima toch?
Ja, zo kun je elk meningsverschil beslissen.

Maar dat is zeker prima, ja.
  zondag 20 mei 2007 @ 20:36:49 #111
177166 noemmemaarjuanita
want zo heet ik niet
pi_49583501
quote:
Op zondag 20 mei 2007 19:22 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Voor jou is het één, voor mij is het ander en nog kunnen we samen door één deur. Ik zou het ervaren als dilemma als ik zelf niet kon kiezen. God is voor je zoals jij hem voorstelt dat hij voor je is, geloof je dat God niet bestaat, dan laat hij zich niet bestaan voor je, geloof je in hem, dan 'openbaart' hij zich voor je. Nogmaals definitie van 'God' en 'de waarheid' is zo breed dat het me vrij onmogelijk lijkt op hier in overeenstemming over te komen. Glas is half gevuld, maar issie nu halfvol of halfleeg? Depends on your point of view.
Sorry, maar wat een gelul zeg.

Om even af te trappen : het glas is tegelijkertijd half vol en half leeg. Da's nou juist de grap van helften.
En tegelijkertijd kun je ook gewoon zeggen dat het glas te groot is, maar dat terzijde.

Maar dat stuk over God die zich dan niet laat bestaan - wat een bullshit.
Om zich niet te laten bestaan zal ie eerst toch echt moeten bestaan, en da's een contradictie, kortom - quatsch.

Waarheid is absoluut, zo simpel is het.
Dat mensen verschillende dingen geloven, en dat je het andere mensen gunt om hun eigen mening te hebben, prima.
Maar kom nou niet aan met "waarheid is niet absoluut".
OF god bestaat, OF god bestaat niet.

De definitie van waarheid is niet "breed".
Als we het gaan hebben over hoe alles tot stand is gekomen is dat uiteindelijk op 1 manier gebeurd, en niet anders. (Of we er ooit achter zullen komen welke manier dat daadwerkelijk geweest is is irrelevant)

Het is bijvoorbeeld onmogelijk dat zowel het adam-en-eva-verhaal waarheid is, als de evolutietheorie.
pi_49583918
quote:
Op zondag 20 mei 2007 20:36 schreef noemmemaarjuanita het volgende:

[..]

Sorry, maar wat een gelul zeg.
Als je vooraf je excuses gaat aanbieden zeg het dan gewoon niet?
quote:
Om even af te trappen : het glas is tegelijkertijd half vol en half leeg. Da's nou juist de grap van helften.
En tegelijkertijd kun je ook gewoon zeggen dat het glas te groot is, maar dat terzijde.
Precies, de waarheid is aantal ml water wat terug te vinden is, hoe je er op kijkt, maakt de waarheid niet anders, op meerder manieren te bereiken dus.
quote:
Maar dat stuk over God die zich dan niet laat bestaan - wat een bullshit.
Omdat jij je er niet in kunt vinden is het bullshit?
quote:
Om zich niet te laten bestaan zal ie eerst toch echt moeten bestaan, en da's een contradictie, kortom - quatsch.
Nee hoor, in context van religie zei ik dus hé, dat de een geloof in God, bestaat God als in zijn overtuiging en voor de ander niet, het is maar allemaal hoe je het bekijkt zoals voorheen ook gezegd. De zon is voor ons warm, maar misschien voor een verre planeet niets meer dan een koele zomerbriesje, danwel koud.. Dat het voor een ander iets anders is maakt het niet minder waar.
quote:
Waarheid is absoluut, zo simpel is het.
Waarheid wel ja, maar de subjectieve belevenis van iemand van de waarheid niet.
quote:
Dat mensen verschillende dingen geloven, en dat je het andere mensen gunt om hun eigen mening te hebben, prima.
Precies.
quote:
Maar kom nou niet aan met "waarheid is niet absoluut".
Ik herhaal:
quote:
quote:
OF god bestaat, OF god bestaat niet.
Ik neem aan dat God bestaat, volgens mij heb jij aangenomen dat hij niet bestaat.
quote:
De definitie van waarheid is niet "breed".
Oh jawel.
quote:
Als we het gaan hebben over hoe alles tot stand is gekomen is dat uiteindelijk op 1 manier gebeurd, en niet anders. (Of we er ooit achter zullen komen welke manier dat daadwerkelijk geweest is is irrelevant)
Hoe weet jij dat alles maar op 1 manier tot stand gekomen is als we er nog niet dan wel wellicht nooit achterkomen? Over contradicties gesproken.
quote:
Het is bijvoorbeeld onmogelijk dat zowel het adam-en-eva-verhaal waarheid is, als de evolutietheorie.
Hmm, dan moet je de Ahmaddiya theorie nog eens lezen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-05-2007 20:48:29 ]
  zondag 20 mei 2007 @ 21:20:13 #113
177166 noemmemaarjuanita
want zo heet ik niet
pi_49585416
quote:
Op zondag 20 mei 2007 20:47
schreef Triggershot het volgende:

Als je vooraf je excuses gaat aanbieden zeg het dan gewoon niet?
Men schrijft wel eens "sorry" voor een opmerking om aan te geven dat het die persoon spijt dat zij zich verplicht voelt om die opmerking te maken.
In dit geval speet het me dus om je te moeten vertellen dat je quatsch praatte.
quote:
Precies, de waarheid is aantal ml water wat terug te vinden is, hoe je er op kijkt, maakt de waarheid niet anders, op meerder manieren te bereiken dus.
Precies.
Kortom, hoe je ertegenaan kijkt verandert niks aan de waarheid.
De waarheid is de hoeveelheid water die er in een glas zit, de subjectiviteit is jouw interpretatie van de begrippen 'half', 'vol', 'leeg' en 'glas'.

Dus hoe jij tegen religie aankijkt, verandert niks aan het feit dat god wel of niet bestaat.
quote:
Omdat jij je er niet in kunt vinden is het bullshit?
Nee, het is bullshit omdat wat jij zegt simpelweg nergens op slaat.
"God die zich niet laat bestaan" is een contradictie en is simpelweg onmogelijk.
Nogmaals, of god bestaat, of god bestaat niet.
quote:
Nee hoor, in context van religie zei ik dus hé, dat de een geloof in God, bestaat God als in zijn overtuiging en voor de ander niet, het is maar allemaal hoe je het bekijkt zoals voorheen ook gezegd. De zon is voor ons warm, maar misschien voor een verre planeet niets meer dan een koele zomerbriesje, danwel koud.. Dat het voor een ander iets anders is maakt het niet minder waar.
Nee precies - de een gelooft dit, de ander gelooft dat, maar wat ze ook geloven - het verandert niks aan de waarheid.
Dus je kunt wel zeggen dat mensen wat anders geloven, maar je kunt niet zeggen dat voor hun de waarheid anders is.
Dat ze 'm eventueel anders interpreteren is hun eigen probleem.
quote:
He he, kortom waarheid is absoluut, en mensen kunnen zichzelf aanpraten dat ze denken de waarheid in pacht te hebben - ook al hoeft dat dus helemaal niet zo te zijn.
quote:
Ik neem aan dat God bestaat, volgens mij heb jij aangenomen dat hij niet bestaat.
Nee, naar mijn mening kunnen we er simpelweg geen zinnige uitspraken over doen.
quote:
Hoe weet jij dat alles maar op 1 manier tot stand gekomen is als we er nog niet dan wel wellicht nooit achterkomen? Over contradicties gesproken.
Ik zeg daarmee dat het onmogelijk is dat er 2 verschillende scheppingsverhalen tegelijkertijd waar kunnen zijn.

OF het adam-en-eva-verhaal is waar, OF het oerknal-gebeuren,
OF we zijn op de wereld gezet door een roze eenhoorn.

Niet alledrie tegelijkertijd.
want dat kan niet.
quote:
Hmm, dan moet je de Ahmaddiya theorie nog eens lezen.
Want die zegt dat het wel mogelijk is dat tegelijkertijd God ons uit klei geboetseerd heeft, en eva uit een rib heeft gesneden,
en tegelijkertijd we ontstaan zijn uit een oersoep en geevolueerd miljoenen jaren ?
Dat kan prima tegelijkertijd, net zoals ik nu hier zit te internetten en prima tegelijkertijd op de canarische eilanden kan zijn, op Urk een bank kan beroven EN tegelijkertijd kindjes voederen in Ethiopie..?

Als iemand zegt "we zijn geevolueerd", dan is het toch onzin als diezelfde persoon zou zeggen "en we zijn ook uit klei geboetseerd !".
Dan zou ik zeggen - kies er eentje, want het is het een of het ander.

[ Bericht 2% gewijzigd door noemmemaarjuanita op 20-05-2007 21:28:25 ]
pi_49585963
quote:
Op zondag 20 mei 2007 21:20 schreef noemmemaarjuanita het volgende:

[..]

Precies.
Kortom, hoe je ertegenaan kijkt verandert niks aan de waarheid.

Dus hoe jij tegen religie aankijkt, verandert niks aan het feit dat god wel of niet bestaat.
Nu heb je dus eindelijk begrepen waarom ik het geloven noem en het onderscheid van weten?
quote:
Nee, het is bullshit omdat wat jij zegt simpelweg nergens op slaat.
Zeg dan ook geen sorry.
quote:
"God die zich niet laat bestaan" is een contradictie en is simpelweg onmogelijk.
Nogmaals, of god bestaat, of god bestaat niet.
In geval van zekerheid kan er maar één zijn, maar in geval van geloven is alles mogelijk, dus ook niets uitsluiten er van. Dat jij het bullshit vindt komt door je tekortkomingen in begrip of mijn uitleg.
quote:
Nee precies - de een gelooft dit, de ander gelooft dat, maar wat ze ook geloven - het verandert niks aan de waarheid.
Dus je kunt wel zeggen dat mensen wat anders geloven, maar je kunt niet zeggen dat voor hun de waarheid anders is.
Godsamme zeg, ik voel me wel een cassettebandje op repeat, als je geconfronteerd bent met de waarheid dan is het geen geloven meer, begrijp je dat?
quote:
He he, kortom waarheid is absoluut, en mensen kunnen zichzelf aanpraten dat ze denken de waarheid in pacht te hebben - ook al hoeft dat dus helemaal niet zo te zijn.
De waarheid is zuiver absoluut, niet als iemand het in pacht meent te hebben, want dan kan het niet anders dan dat het getint is met je eigen visie, mening.
quote:
Nee, naar mijn mening kunnen we er simpelweg geen zinnige uitspraken over doen.
Zal ook wel wederzijds zijn.
quote:
Ik zeg daarmee dat het onmogelijk is dat er 2 verschillende scheppingsverhalen tegelijkertijd waar kunnen zijn.

OF het adam-en-eva-verhaal is waar, OF het oerknal-gebeuren,
OF we zijn op de wereld gezet door een roze eenhoorn.

Niet alledrie tegelijkertijd.
want dat kan niet.
[..]
als je niet weet hoe alles in elkaar is gekomen, ontstaan, dan kan je daar ook geen feitelijke uitspraken over doen, dan zijn het niet meer dan assumpties. De Koran ondersteunt beide verhalen, zowel oerknal als Adam en Eva als de enige waarheid van hun leer, de moslim hoeft dus geen keus te maken. De enige die een keuze in laat maken is diegene die er in onderscheid in maakt.
quote:
Want die zegt dat het wel mogelijk is dat tegelijkertijd God ons uit klei geboetseerd heeft, en eva uit een rib heeft gesneden,
en tegelijkertijd we ontstaan zijn uit een oersoep en geevolueerd miljoenen jaren ?
Dat kan prima tegelijkertijd, net zoals ik nu hier zit te internetten en prima tegelijkertijd op de canarische eilanden kan zijn, op Urk een bank kan beroven EN tegelijkertijd kindjes voederen in Ethiopie..?
Eva uit een Rib komt niet voor in de Koran. Wel dat Adam en Eva zijn gevormd in verschillende stadia. En ja de Ahmaddiya gelooft heilig in die twee en tegelijkertijd in de evolutietheorie. Namelijk dat God heeft gewacht dat evolutie Homo Sapiens heeft bereikt en toen van zijn Geest heeft ingeblazen, de eerste mens die kan denken. Over Bullshit gesproken richt ik me meer op jouw voorbeeld van internet, eilanden, Urk en Ethiopie, daarentegen is de theorie van Ahmaddiya voor veel Ahmaddi's een bridge tussen geloof en evolutie zonder in contradictie te vallen.
  zondag 20 mei 2007 @ 21:48:40 #115
160770 Yestuuur
Rex Gentium
pi_49586470
quote:
Op zondag 20 mei 2007 20:47 schreef Triggershot het volgende:

2 feiten in dit voorbeeld:
1. de zon heeft een bepaalde gem. temperatuur
2. warmte gaat verloren bij een grotere afstand

conclusie: voor een planeet die verder weg ligt is de zon minder warm.
het koud of warm zijn van de zon is irrelevant, alleen de warmte die de planeet bereikt is van belang.

ofwel: wat nou precies de waarheid is, doet er niet toe. we zien en horen wat nodig is en mogen daarmee doen wat we willen. de zon (waarheid) is te warm om dicht bij in de buurt te komen, maar we weten dat ie er is, en dat ie ons het leven gunt. (wow wat een metafoor komt hieruit voort )

tot slot mbt god:

of 'hij' bestaat en is zeker niet liefdevol, maar neutraal (oorlog, kinderprostitie etc. tegenover liefde, vriendschap etc.)

of het is een verzinsel van mensen om hun leven zin te geven.

het feit in achtgenomen dat er talloze mensen zijn die geloven dat hun geloof het enige juiste is moeten er ook wel mensen zijn die het fout hebben. Ik blijf er gewoon bij dat ik het niet weet, maar aangezien ik in oorzaak en gevolg geloof en predestinatie acht ik het wel waarschijnlijk dat er iets hoogs intelligents is... ook geloof ik in de evolutietheorie, waaruit blijkt dat ons leven geen fuck meer waard is dan die van een amoebe. we leven, onze genen overleven (ofniet), en wij sterven.
nu denk je miss dat ik pessimistisch in het leven sta, en vraag je je af waarom ik mezelf niet meteen door mijn kop heen knal. dat komt vooral doordat ik het niet zeker weet. bovendien hebben mijn genen niet voor niks zo lang overleeft, zelfmoord is een ongunstige overlevingsstrategie voor je genen. (voor meer diepgang hierover, het boek: de zelfzuchtige genen - Richard Dawkins)
ik sta dus positief in het leven en mijn doel is geluk, zoals dat het gronddoel is van elk mens denk ik.
oneindig...?
pi_49586964
quote:
Op zondag 20 mei 2007 21:48 schreef Yestuuur het volgende:

[..]

2 feiten in dit voorbeeld:
1. de zon heeft een bepaalde gem. temperatuur
2. warmte gaat verloren bij een grotere afstand
Waar feiten een rol spellen wordt geloof overbodig, maar dat wist je al.
quote:
conclusie: voor een planeet die verder weg ligt is de zon minder warm.
het koud of warm zijn van de zon is irrelevant, alleen de warmte die de planeet bereikt is van belang.
Relevantie zit hem meer vind ik in hoe het overkomt. Dat er onderscheid gemaakt wordt hoe hitte van de zon overkomt op Aarde en hoe het overkomt in eeuhm laten we zeggen planeet Aflfred. Wat Aarde of Aflred van de de zon vind en hoe het overkomt beïnvloed de zon niet.
quote:
ofwel: wat nou precies de waarheid is, doet er niet toe. we zien en horen wat nodig is en mogen daarmee doen wat we willen. de zon (waarheid) is te warm om dicht bij in de buurt te komen, maar we weten dat ie er is, en dat ie ons het leven gunt.
Sluit ik me bij aan.
quote:
(wow wat een metafoor komt hieruit voort )
quote:
tot slot mbt god:

of 'hij' bestaat en is zeker niet liefdevol, maar neutraal (oorlog, kinderprostitie etc. tegenover liefde, vriendschap etc.)
Oke, gegeven voorbeelden zijn redelijk.
quote:
of het is een verzinsel van mensen om hun leven zin te geven.

het feit in achtgenomen dat er talloze mensen zijn die geloven dat hun geloof het enige juiste is moeten er ook wel mensen zijn die het fout hebben. Ik blijf er gewoon bij dat ik het niet weet, maar aangezien ik in oorzaak en gevolg geloof en predestinatie acht ik het wel waarschijnlijk dat er iets hoogs intelligents is... ook geloof ik in de evolutietheorie, waaruit blijkt dat ons leven geen fuck meer waard is dan die van een amoebe. we leven, onze genen overleven (ofniet), en wij sterven.
nu denk je miss dat ik pessimistisch in het leven sta, en vraag je je af waarom ik mezelf niet meteen door mijn kop heen knal. dat komt vooral doordat ik het niet zeker weet. bovendien hebben mijn genen niet voor niks zo lang overleeft, zelfmoord is een ongunstige overlevingsstrategie voor je genen. (voor meer diepgang hierover, het boek: de zelfzuchtige genen - Richard Dawkins)
ik sta dus positief in het leven en mijn doel is geluk, zoals dat het gronddoel is van elk mens denk ik.
Dat probeer ik dus uit te leggen, dat doe ik dus niet... Omdat ik heel goed weet dat jij er wel over na gedacht zult hebben en daarom een aantal standpunten hebt genomen hoe je te leven staat en er over filosofeert/beredeneert. Als ik zeg, ik ben een aanhanger van de waarheid en jij bent pertinent fout dan moet ik wel een overtuigend antwoord hebben op al jouw vragen wat ik wetenschappelijk kan onderbouwen want het moet natuurlijk wel waarneembaar, onderbouwend zijn, doe ik het niet, kan ik het niet? Wat is mijn 'waarheid' dan nog waard, gezien waarheid allesomvattend is en er niets vager is dan een halve waarheid. Ik neem de bus, jij neemt de trein, ik geloof dat de waarheid via verschillende manieren te bereiken is en het te groot is om er monopolie op te hebben omdat de waarheid letterlijk antwoord op alles moet hebben zonder dat het tegenstrijdig is met filosofie, wetenschap en logica.

Of we nu van God komen, of via een evolutie van soorten, of dat God achter de evolutietheorie is, wat een feit is en de waarheid is dat we mensen zijn en dat we op aarde leven. Van Atheist tot Theist, van Hindoe tot Boedhist van Agnost tot Sjamaan alle volkeren hebben wel wat bijgedragen aan 'de waarheid'.
pi_49587040
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:21 schreef Haushofer het volgende:
Gelovigen plaatsen het begrip "God" op een bepaald voetstuk. Een atheïst ( of agnost ) niet, die zegt dat God net zo goed een begrip is als alle andere begrippen. Als je zegt dat een atheïst "niet gelooft in een God", dan is dat een heel ander soort geloven dan wat bijvoorbeeld Christenen hanteren.

Dus het is een misleidende uitspraak.
Ben ik het mee eens, scherp opgemerkt overigens.

Wanneer (mono)theisten (christenen in dit geval?) praten over God dan doen zij dit op een compleet andere manier dan atheisten. Veel gevoelsmatiger dan de rationeel denkende mens. Om het maar even te pakken in de woorden van een oud filosoof:

’God van Abraham, God van Izaäk, God van Jacob, niet der filosofen en geleerden.’
-Blaise Pascal
  zondag 20 mei 2007 @ 22:18:56 #118
177166 noemmemaarjuanita
want zo heet ik niet
pi_49587605
quote:
Op zondag 20 mei 2007 21:35 schreef Triggershot het volgende:

In geval van zekerheid kan er maar één zijn, maar in geval van geloven is alles mogelijk, dus ook niets uitsluiten er van. Dat jij het bullshit vindt komt door je tekortkomingen in begrip of mijn uitleg.
In beide gevallen kan er maar 1 zijn.
Alleen houdt geloven in dat jij vanuit meerdere opties degene kiest die jij het meest waarschijnlijk acht.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je ook perse de goede keuze gemaakt hebt.
quote:
Godsamme zeg, ik voel me wel een cassettebandje op repeat, als je geconfronteerd bent met de waarheid dan is het geen geloven meer, begrijp je dat?
Jahoor, dat snap ik, ook al is dit de eerste post waarin je dat aanhaalt
quote:
Zal ook wel wederzijds zijn.

Hoe bedoel je ?
Ik zeg dat we geen zinnige uitspraken kunnen doen over het al-dan-niet bestaan van god, en jij zegt dat dat wederzjids zal zijn ?
"God kan ook geen zinnige uitspraken doen over of wij bestaan ? "
Ik vat 'm niet.
quote:
als je niet weet hoe alles in elkaar is gekomen, ontstaan, dan kan je daar ook geen feitelijke uitspraken over doen, dan zijn het niet meer dan assumpties. De Koran ondersteunt beide verhalen, zowel oerknal als Adam en Eva als de enige waarheid van hun leer, de moslim hoeft dus geen keus te maken. De enige die een keuze in laat maken is diegene die er in onderscheid in maakt.

Eva uit een Rib komt niet voor in de Koran. Wel dat Adam en Eva zijn gevormd in verschillende stadia. En ja de Ahmaddiya gelooft heilig in die twee en tegelijkertijd in de evolutietheorie. Namelijk dat God heeft gewacht dat evolutie Homo Sapiens heeft bereikt en toen van zijn Geest heeft ingeblazen, de eerste mens die kan denken.
Wat ik dus bedoel is : als de koran dus zegt dat het in meerdere stadia is gegaan,
dan zegt ie daarmee dus ook dat het NIET is gegaan als in "god maakte adam uit een homp klei en sneed eva uit een rib van adam".
Als de koran zegt dat de evolutietheorie klopt en dat god zijn Geest heeft ingeblazen,
zegt de koran dus impliciet dat het NIET door een roze eenhoorn komt.

Kortom, iedereen die wat anders denkt zou het dus fout hebben volgens de koran - de koran zegt tenslotte hoe het is gegaan, en dat is volgens de koran dus de enige manier.

Jij daarentegen zei dat het allemaal tegelijkertijd waar kon zijn, en dat is quatsch.

Maar waar het uiteindelijk om ging was de vraagstelling - wat zijn de argumenten voor gelovigen om aan te nemen dat van al die geloven, en al die sub-stromingen, zij precies de ene juiste hebben gekozen ?
  zondag 20 mei 2007 @ 22:29:19 #119
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_49588000
quote:

etc.

nee, je gelooft niet in de evolutie theorie als een waarheid, je gelooft dat het principe van evolutie op dit moment het beste is wat we hebben om de werkelijkhied te beschrijven.
Ik geloof niet in universele en eeuwige wwarheden
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 mei 2007 @ 22:39:03 #120
862 Arcee
Look closer
pi_49588323
quote:
Op zondag 20 mei 2007 22:18 schreef noemmemaarjuanita het volgende:
Wat ik dus bedoel is : als de koran dus zegt dat het in meerdere stadia is gegaan,
dan zegt ie daarmee dus ook dat het NIET is gegaan als in "god maakte adam uit een homp klei en sneed eva uit een rib van adam".
Als de koran zegt dat de evolutietheorie klopt en dat god zijn Geest heeft ingeblazen,
zegt de koran dus impliciet dat het NIET door een roze eenhoorn komt.

Kortom, iedereen die wat anders denkt zou het dus fout hebben volgens de koran - de koran zegt tenslotte hoe het is gegaan, en dat is volgens de koran dus de enige manier.
Dat zegt de Bijbel toch ook? Gelijk de eerste bladzijden met het scheppingsverhaal.

Wat zegt de Koran trouwens over hoe alles begonnen is?
pi_49590905
quote:

etc.

Je vervalt zo gemakkelijk in een semantische discussie. Je hebt geloven in de religieuze zin van het woord en geloven in de figuurlijke zin van het woord. Natuurlijk kan je wel zeggen 'ik geloof wel dat de evolutietheorie waar is' maar dat is iets compleet anders dan 'ik geloof in God'. De eerste vorm van geloven komt meer in de richting van 'ik geloof dat het ongeveer kwart voor 12 is', terwijl de tweede vorm van geloven een compleet andere levenshouding kan betekenen.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_49591296
quote:
Op zondag 20 mei 2007 22:18 schreef noemmemaarjuanita het volgende:

-knip -
Ik heb niet echt het idee dat wij er uit komen. Ik moet constant in herhaling vallen en heb alles al gezegd.
  maandag 21 mei 2007 @ 01:26:41 #123
177166 noemmemaarjuanita
want zo heet ik niet
pi_49592924
quote:
Op maandag 21 mei 2007 00:07 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik heb niet echt het idee dat wij er uit komen. Ik moet constant in herhaling vallen en heb alles al gezegd.
Ik ook
Toch bedoel ik het niet kwaad hoor, ook al kan ik af en toe nogal opvliegend zijn sorry for that

We raakten een beetje verdwaald in een semantische discussie,
terwijl mijn vraag/punt eigenlijk was :
ik snap absoluut dat mensen in iets geloven.
Ik ben geen atheist, ik denk dat er misschien inderdaad wel iets zal zijn.
Maar ik vind het moeilijk te begrijpen hoe mensen 1 bepaald geloof kunnen aanhangen.
Er zijn er zo veel, en zo veel verschillende stromingen.... Als ik er 1 zou kiezen, zou ik me altijd afvragen of die van mij nou inderdaad de waarheid zou bevatten, of nou net die van de buurman.
En juist omdat ik niet zou kunnen zeggen dat die van mij absoluut de enige waarheid is - de enige echte religie is - kan ik niet kiezen uit alle religies.

Daarom probeer ik gewoon mijn eigen idee te vormen, en mijn eigen normen en waarden te bepalen aan de hand van wat ik denk dat juist is.
En dat komt overeen met de meeste basis-waarden van de meeste religies.
Maar ik kan me dus niet ophangen aan 1 boek, of 1 leer, of 1 religie.

Snap je mijn probleem..?
  maandag 21 mei 2007 @ 05:04:03 #124
8369 speknek
Another day another slay
pi_49594407
Atheisme zelf is geen geloof. Het is een negatieve conceptuele duiding. Zoals hier al vaker is gezegd: Het stelt dat je niet een bepaald iets aanhangt, waar je dan wel in gelooft wordt in het midden gelaten. Misschien ben je in theorie wel volkomen neutraal in alle waarheidsclaims.

Of de evolutietheorie voor waar aanhouden een geloof is, hangt af van je epistemologie. Met andere woorden: wanneer is iets kennis, en wanneer zeg je dat je weet hebt van bestaande feiten, als contrast tegen geloven. Dat verschilt per filosofie die je aanhangt, en is voor zover ik weet geen eenduidend antwoord op te geven.

Het moge duidelijk zijn (voor elke realist, ten minste) dat de term 'geloven' een intrinsieke continue schaal behelst, en dat een wetenschappelijke leer niet gelijk gesteld kan worden aan in je nakie al oehoeënd om een grote pot dansen, omdat het allebei een geloof betreft.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 21 mei 2007 @ 09:26:04 #125
103689 ki_ki
echt zo
pi_49596249
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:09 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Nee nee nee nee nee.

Je neemt niet aan dat er WEL een god is. Dat is heel wat anders.

Anders is het niet hebben van haar volgens jou een kapsel.
is het ook. vind ik
pi_49596586
Ik geloof niet dat God niet bestaat
  maandag 21 mei 2007 @ 09:43:16 #127
8369 speknek
Another day another slay
pi_49596631
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:41 schreef Triggershot het volgende:
Ik geloof niet dat God niet bestaat
Je bent agnost? .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 21 mei 2007 @ 09:46:04 #128
177166 noemmemaarjuanita
want zo heet ik niet
pi_49596696
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:26 schreef ki_ki het volgende:

[..]

is het ook. vind ik
precies, net zoals geen hekel aan negers hebben ook racisme is.
pi_49596730
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:46 schreef noemmemaarjuanita het volgende:

[..]

precies, net zoals geen hekel aan negers hebben ook racisme is.
Da's niet echt een goed voorbeeld, aangezien racisme per definitie een soort afkeer voor ( in dit geval ) negers is.
  maandag 21 mei 2007 @ 09:53:15 #130
177166 noemmemaarjuanita
want zo heet ik niet
pi_49596884
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Da's niet echt een goed voorbeeld, aangezien racisme per definitie een soort afkeer voor ( in dit geval ) negers is.
Aha.
Maar een gebrek aan geloof is dus geloof ?
pi_49596894
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:43 schreef speknek het volgende:

[..]

Je bent agnost? .
  maandag 21 mei 2007 @ 10:48:15 #132
8369 speknek
Another day another slay
pi_49598503
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:47 schreef Haushofer het volgende:
Is dat zo? Volgens mij is racisme een onderscheid maken op ras. Maar goed, discriminatie dan.
pi_49599069
quote:
Op maandag 21 mei 2007 05:04 schreef speknek het volgende:
Atheisme zelf is geen geloof. Het is een negatieve conceptuele duiding. Zoals hier al vaker is gezegd: Het stelt dat je niet een bepaald iets aanhangt, waar je dan wel in gelooft wordt in het midden gelaten. Misschien ben je in theorie wel volkomen neutraal in alle waarheidsclaims.
Ik geloof dat specialK vaak aanhaalt dat je zwak en sterk atheisme hebt:

Zwak: Ik geloof niet dat er een God is.
Sterk: Ik geloof dat er geen God is.

Jouw reactie heeft betrekking op het zwakke atheisme. Het sterke is wel degelijk een geloof in de zin dat het iets stelt wat niet te controleren is.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_49599391
quote:
Op maandag 21 mei 2007 11:03 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Yep. De Sterke Atheistische gemeenschap heeft zich in 1383 afgescheidein van de Zwakke Atheïsten tijdens het Grote Atheistische Schisma (GAS). De predikers van de ene kant zagen de anderen als heiden en hierop volgde de bezetting van Amsterdam door het Zwak Atheistisch verbond. Momenteel zie je deze scheiding nog bij de Marxisten en de Darwinisten....

Tegenwoordig probeert men oecemene diensten te houden doorgeschriften van beide Kerkvaders te te citeren, maar het verschil blijft.
  maandag 21 mei 2007 @ 11:25:39 #135
pi_49599921
quote:

[..]

Jouw reactie heeft betrekking op het zwakke atheisme. Het sterke is wel degelijk een geloof in de zin dat het iets stelt wat niet te controleren is.
Aangezien het niet te controleren is dat God wel bestaat, zou je kunnen stellen dat ie niet bestaat.

Zwak: Ik heb geen reden om aan te nemen dat er een God is, dus ik doe niks
Sterk: Ik heb geen reden om aan te nemen dat er een God is en dat zeg ik duidelijk.

In beide gevallen gaat men uit van een controleerbare werkelijkheid (waarin God niet fysiek aantoonbaar is) en ze zijn in beide gevallen dus geen geloof.
pi_49600414
quote:
Op maandag 21 mei 2007 11:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Sterk: Ik heb geen reden om aan te nemen dat er een God is en dat zeg ik duidelijk.
Jouw definitie van sterk atheisme is niet de definitie zoals deze doorgaans gebruikt wordt.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  maandag 21 mei 2007 @ 11:50:49 #137
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_49600948
quote:
Op maandag 21 mei 2007 11:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Aangezien het niet te controleren is dat God wel bestaat, zou je kunnen stellen dat ie niet bestaat.

In beide gevallen gaat men uit van een controleerbare werkelijkheid (waarin God niet fysiek aantoonbaar is) en ze zijn in beide gevallen dus geen geloof.
Dwerfion heeft volgens deze definitie gelijk. Beide definities zijn zwak atheïsme. De een is uitgesproken zwak atheïst, de ander niet. Een sterke atheïst geeft de harde claim te weten dat god niet bestaat. Hij neemt zeg maar het laatste beetje onzekerheid voor helemaal lief door het simpelweg weg te wuiven, wat een zwak atheïst niet doet. De meeste atheïsten zijn zwak atheïst. Ik ken persoonlijk maar twee sterke atheïsten (op youtube).
pi_49600949
quote:
Op maandag 21 mei 2007 11:38 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Jouw definitie van sterk atheisme is niet de definitie zoals deze doorgaans gebruikt wordt.
Wie voldoen volgens jouw 'doorgaans' definitie aan het sterke atheisme?
pi_49601179
quote:
Op maandag 21 mei 2007 11:50 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Wie voldoen volgens jouw 'doorgaans' definitie aan het sterke atheisme?
Geen idee, ik heb het onderscheid niet zelf verzonnen.
  maandag 21 mei 2007 @ 12:04:45 #140
pi_49601560
quote:
Op maandag 21 mei 2007 11:50 schreef StupidByNature het volgende:

[..]

Dwerfion heeft volgens deze definitie gelijk. Beide definities zijn zwak atheïsme. De een is uitgesproken zwak atheïst, de ander niet. Een sterke atheïst geeft de harde claim te weten dat god niet bestaat. Hij neemt zeg maar het laatste beetje onzekerheid voor helemaal lief door het simpelweg weg te wuiven, wat een zwak atheïst niet doet. De meeste atheïsten zijn zwak atheïst. Ik ken persoonlijk maar twee sterke atheïsten (op youtube).
Maar het hangt dus ook af van je definitie van God. Ik weet zeker dat God niet bestaat in de vorm van een ouwe man met een witte baard, dus ben ik een sterke atheïst. Maar als ik rekening hou met het idee van een "god" in de vorm van een collectief bewustzijn....
pi_49601679
Als we nog meer onderscheid maken tussen waar mensen wel en niet in geloven blijven er uiteindelijk 6,5 miljard hokjes over.
  maandag 21 mei 2007 @ 12:10:13 #142
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_49601791
quote:
Op maandag 21 mei 2007 12:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maar het hangt dus ook af van je definitie van God. Ik weet zeker dat God niet bestaat in de vorm van een ouwe man met een witte baard, dus ben ik een sterke atheïst. Maar als ik rekening hou met het idee van een "god" in de vorm van een collectief bewustzijn....
Ja, daar heb je gelijk in. In principe zou je sterk atheïst kunnen zijn t.a.v. de christelijke god en agnostisch of whatever t.a.v. de rest. Simpelweg omdat je weet wat het christendom inhoudt, maar van de rest nauwelijks iets weet of omdat die goden niet duidelijk beschreven zijn.
  maandag 21 mei 2007 @ 12:19:58 #143
pi_49602191
quote:
Op maandag 21 mei 2007 12:10 schreef StupidByNature het volgende:

[..]

Ja, daar heb je gelijk in. In principe zou je sterk atheïst kunnen zijn t.a.v. de christelijke god en agnostisch of whatever t.a.v. de rest. Simpelweg omdat je weet wat het christendom inhoudt, maar van de rest nauwelijks iets weet of omdat die goden niet duidelijk beschreven zijn.
Conclusie is simpel:

Atheïsme is in wezen geen geloof, maar allerhande religies gooien roet in het eten
pi_49602342
quote:
Op maandag 21 mei 2007 12:10 schreef StupidByNature het volgende:

[..]

Dan ben je wat mij (tja, wie ben ik?) betreft meer een ietsist. Iemand die er rekening mee houdt dat er mogelijk wel een god is, maar daar nog niet uit is.

Als je de 'authoriteitdragende' definitie van Wikipedia gebruikt:
quote:
Strong atheism is a term generally used to describe atheists who accept as true the proposition, "gods do not exist".
dan kun je niet sterk atheistisch zijn mbt alleen de christelijke God.
  maandag 21 mei 2007 @ 12:30:25 #145
pi_49602560
quote:
Op maandag 21 mei 2007 12:23 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Dan ben je wat mij (tja, wie ben ik?) betreft meer een ietsist. Iemand die er rekening mee houdt dat er mogelijk wel een god is, maar daar nog niet uit is.

[..]

In het Hindoeïsme en Buddisme heeft men aardig abstrakte ideeën over God, waar ik als ongelovige toch iets mee kan. Toch vind ik dat God als zodanig (enkelvoudig opperwezen) niet bestaat. Eigenlijk ben ik een sterke atheïst, maar vanwege de definitie's over God mag ik mij niet zo noemen.
pi_49602601
quote:
Op maandag 21 mei 2007 12:23 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

[..]

Dat zou ook wel vreemd zijn. Dan zijn namelijk alle mensen die overtuigd zijn van een specifiek godsbeeld sterk atheistisch.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_49602872
quote:
Op maandag 21 mei 2007 11:56 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Geen idee, ik heb het onderscheid niet zelf verzonnen.
Nee, ik ook niet. Maar om een groep te benoemen moet de groep wel uit leden bestaan toch? Ik kan er alleen geen verzinnen...jij ook niet....
pi_49604586
quote:
Op maandag 21 mei 2007 12:31 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat zou ook wel vreemd zijn. Dan zijn namelijk alle mensen die overtuigd zijn van een specifiek godsbeeld sterk atheistisch.
Nee, mensen die een specifiek godsbeeld hebben geloven blijkbaar wel in een God en zijn dan volgens bovengenoemde definitie niet sterk atheistisch.

Edit: O, ik geloof dat ik niet goed gelezen heb. Je bent het geloof ik met me eens.
pi_49604624
Atheisme bestaat niet.
---o---
  maandag 21 mei 2007 @ 13:37:38 #150
pi_49604974
quote:
Op maandag 21 mei 2007 13:28 schreef mariox het volgende:
Atheisme bestaat niet.
Onzin, religie bestaat niet!
pi_49605025
quote:
Op maandag 21 mei 2007 13:28 schreef mariox het volgende:
Atheisme bestaat niet.
In tegenstelling tot welke god dan ook, is het bestaan van atheisme vrij simpel aan te tonen.
pi_49605084
FOK! bestaat niet!
pi_49605102
quote:
Op maandag 21 mei 2007 13:27 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Nee, mensen die een specifiek godsbeeld hebben geloven blijkbaar wel in een God en zijn dan volgens bovengenoemde definitie niet sterk atheistisch.

Edit: O, ik geloof dat ik niet goed gelezen heb. Je bent het geloof ik met me eens.
Wat ik bedoelde was dat bijvoorbeeld een overtuigd boeddhist waarschijnlijk ook niet gelooft in het christelijke godsbeeld. Lijkt me dan vreemd om zo iemand atheist te gaan noemen.
pi_49605474
quote:
Op maandag 21 mei 2007 13:40 schreef Monolith het volgende:

[..]

Wat ik bedoelde was dat bijvoorbeeld een overtuigd boeddhist waarschijnlijk ook niet gelooft in het christelijke godsbeeld. Lijkt me dan vreemd om zo iemand atheist te gaan noemen.
Dan ben ik het met je eens.
  maandag 21 mei 2007 @ 13:51:37 #155
pi_49605543
quote:
Op maandag 21 mei 2007 13:40 schreef Monolith het volgende:

[..]

Een stuk minder vreemd dan een Gristen of Islamiet.
  maandag 21 mei 2007 @ 14:19:11 #156
8369 speknek
Another day another slay
pi_49606630
quote:

Eh nee hoor "een negatieve conceptuele duiding" is wat atheisme inhoudt. Daarbinnen heb je nog zwak en sterk atheisme, maar wat een persoon aanhangt is met "atheisme" nog niet geduid.
pi_49607042
quote:
Op maandag 21 mei 2007 14:19 schreef speknek het volgende:

[..]

Eh nee hoor "een negatieve conceptuele duiding" is wat atheisme inhoudt. Daarbinnen heb je nog zwak en sterk atheisme, maar wat een persoon aanhangt is met "atheisme" nog niet geduid.
En hoe kom je aan die kennis?
pi_49607682
Noem je het niet geloven in het bestaan van kabouters/FSM/Zeus/Theepot een geloof, Dwerfion? Dit is dus een geloof dat jij aanhangt?

Als dat het geval is is het vooral een semantische discussie over wat geloof nu werkelijk betekent. Ik betwijfel of jij je ongeloof in kaboutertjes zou willen vergelijken (qua invloed op je leven) met je Christelijke geloof...maar dat is jouw keuze.

In ieder geval, iemand die zegt niet in kabouters te geloven heeft nog helemaal niks gezegd over zijn houding jegens andersdenkenden, moraliteit, persoonlijkheid, politieke oriëntatie of filosofie. Idem voor atheisme dus...het zegt niks.

[ Bericht 20% gewijzigd door Autodidact op 21-05-2007 14:55:20 ]
  maandag 21 mei 2007 @ 14:58:56 #159
pi_49608094
quote:
Op maandag 21 mei 2007 14:47 schreef Autodidact het volgende:
Noem je het niet geloven in het bestaan van kabouters/FSM/Zeus/Theepot een geloof, Dwerfion? Dit is dus een geloof dat jij aanhangt?

Als dat het geval is is het vooral een semantische discussie over wat geloof nu werkelijk betekent. Ik betwijfel of jij je ongeloof in kaboutertjes zou willen vergelijken (qua invloed op je leven) met je Christelijke geloof...maar dat is jouw keuze.

In ieder geval, iemand die zegt niet in kabouters te geloven heeft nog helemaal niks gezegd over zijn houding jegens andersdenkenden, moraliteit, persoonlijkheid, politieke oriëntatie of filosofie. Idem voor atheisme dus...het zegt niks.
Het probleem met sommige gelovigen is dat ze vinden dat het niet meer dan normaal is om in een God te geloven (of in ieder geval in iets). Om de eenvoudige reden dat ze hun hele leven ergens in geloofd hebben, kunnen ze zich niet voorstellen dat iemand zonder geloof door het leven kan. Ze zullen een ongelovige dan ook ongevraagd een geloof (het Atheïsme als geloof bv) aansmeren om hun eigen wereldbeeld te waarborgen.
pi_49608212
quote:
Op maandag 21 mei 2007 14:47 schreef Autodidact het volgende:
Als iemand mij weet te vertellen dat er geen goden bestaan, dan noem ik dat een geloof ja. Geloof als in ongefundeerde overtuigingen. Het is dan geen religie, maar wel een geloof wat mij betreft.
  maandag 21 mei 2007 @ 15:03:49 #161
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_49608247
quote:
Op maandag 21 mei 2007 15:02 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Als iemand mij weet te vertellen dat er geen goden bestaan, dan noem ik dat een geloof ja. Geloof als in ongefundeerde overtuigingen. Het is dan geen religie, maar wel een geloof wat mij betreft.
En als jij denkt dat ik geen alien ben met een groen huidje en 20 armen, dan is dat ook een geloof, want ja, je kan het niet bewijzen

Die mensen en hun discussies...

Jaaaa, God bestaat of God bestaat niet... Dat zijn natuurlijk vergelijkbare stellingen met een vergelijkbare waarschijnlijkheid
Ik win de loterij, of ik win de loterij niet... 50% kans!! Yeah!!!!

Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_49608544
quote:

[..]

En in welk opzicht verschilt verschilt jouw geloof dat kabouters niet bestaan van het geloof dat Jezus voor je zonden is gestorven?
pi_49608623
quote:

[..]

Eerlijk gezegd krijg ik van 1 ding nog meer jeuk dan van gelovigen an sich, en dat is van mensen (gelovigen of niet) die mij menen te kunnen vertellen wat ik dan wel als 'geloof' zou moeten hebben.

Flikker toch godverdomme op met die misplaatste arrogantie. Ik heb geen reden om aan te nemen dat kabouters bestaan. Is dat dan een 'geloof'? ik heb geen reden om aan te nemen dat er als mensen vermomde aliens op aarde rondlopen. Is het niet aannemen van dergelijke waanideen een 'geloof'? En even zo goed heb ik geen reden om aan te nemen dat mythologische figuren als Zeus, Allah, Jahweh, God, Jupiter, Venus en tienduizenden andere verzinsels bestaan. Enn ook dat is geen geloof, Het is het ONTBREKEN van geloof.
pi_49608926
quote:
Op maandag 21 mei 2007 15:11 schreef Autodidact het volgende:

[..]

En in welk opzicht verschilt verschilt jouw geloof dat kabouters niet bestaan van het geloof dat Jezus voor je zonden is gestorven?
Dat het ene voor mij vele malen waarschijnlijker is dan het andere. Die overtuiging kan ik echter niet bewijzen ten opzichte van iemand anders. En net zo min kan iemand die beweert dat er geen Goden bestaan, mij bewijzen dat hij gelijk heeft.

Maar als het probleem opgelost kan worden door te zeggen dat 'Atheisme is een levensovertuiging' in plaats van ' Atheisme is een geloof', laten we dan meteen stoppen.
pi_49609140
quote:
Op maandag 21 mei 2007 15:13 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Enn ook dat is geen geloof, Het is het ONTBREKEN van geloof.
Het staat je helemaal vrij om er zo over te denken. Ik zal je niet tegenhouden. Maar het ontbreken van geloof is dus wat anders dan zeggen dat "goden niet bestaan". Het is meer desinteresse of ze bestaan.
pi_49609180
quote:
Op maandag 21 mei 2007 15:28 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Het staat je helemaal vrij om er zo over te denken. Ik zal je niet tegenhouden. Maar het ontbreken van geloof is dus wat anders zeggen dan "er bestaan geen goden". Het is meer desinteresse of ze bestaan.
Bestaan er kabouters? (En dan bedoel ik niet destenen beeldjes natuurlijk)
  maandag 21 mei 2007 @ 15:37:52 #167
pi_49609506
quote:
Op maandag 21 mei 2007 15:13 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd krijg ik van 1 ding nog meer jeuk dan van gelovigen an sich, en dat is van mensen (gelovigen of niet) die mij menen te kunnen vertellen wat ik dan wel als 'geloof' zou moeten hebben.

Flikker toch godverdomme op met die misplaatste arrogantie. Ik heb geen reden om aan te nemen dat kabouters bestaan. Is dat dan een 'geloof'? ik heb geen reden om aan te nemen dat er als mensen vermomde aliens op aarde rondlopen. Is het niet aannemen van dergelijke waanideen een 'geloof'? En even zo goed heb ik geen reden om aan te nemen dat mythologische figuren als Zeus, Allah, Jahweh, God, Jupiter, Venus en tienduizenden andere verzinsels bestaan. Enn ook dat is geen geloof, Het is het ONTBREKEN van geloof.
Jah duh! Dat zei ik toch net!
  maandag 21 mei 2007 @ 15:41:10 #168
pi_49609623
quote:
Op maandag 21 mei 2007 15:28 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Het staat je helemaal vrij om er zo over te denken. Ik zal je niet tegenhouden. Maar het ontbreken van geloof is dus wat anders dan zeggen dat "goden niet bestaan". Het is meer desinteresse of ze bestaan.
Ik ben het niet met je eens.

Iemand die in God gelooft kan niet bewijzen dat ie bestaat maar hij neemt toch aan dat ie bestaat (= geloven)
Een niet- gelovige heeft geen bewijzen in een God en heeft dus ook geen reden om aan te nemen (geloven) dat ie bestaat. Daarom gaat ie er desgevraagd vanuit dat er geen God is. Dit is imo geen geloof.
  maandag 21 mei 2007 @ 15:41:59 #169
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_49609659
quote:
Op maandag 21 mei 2007 15:22 schreef Dwerfion het volgende:

Maar als het probleem opgelost kan worden door te zeggen dat 'Atheisme is een levensovertuiging' in plaats van ' Atheisme is een geloof', laten we dan meteen stoppen.
Gedachtenexperiment. Stel wetenschappers komen met zeer aannemelijk bewijs voor de stelling dat het verhaal over de Islamitische god waar is. Laten we aannemen dat dit onderzoek goed is uitgevoerd en door verschillende topwetenschappers is herhaald (het zou ongetwijfeld de wereld schokken). Ik laat dan mijn baard staan en ga verzen prevelen hoor.

Dus als ik mij nu atheist noem, is dat dan een geloof? Nee. Op basis van betrouwbare nieuwe informatie ben ik bereid om mijn denkbeelden over het universum te wijzigen. Op elk moment maak ik de keus die het meest waarschijnlijk is, niet dogmatisch, niet volgens doctrine, niet volgens tradities. En dat is het verschil tussen echte gelovigen en atheistische "gelovigen".
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_49609695
quote:
Op maandag 21 mei 2007 15:29 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Bestaan er kabouters? (En dan bedoel ik niet destenen beeldjes natuurlijk)
Ik heb nog geen reden gevonden om te denken dat ze bestaan.
  maandag 21 mei 2007 @ 15:44:57 #171
pi_49609781
quote:
Op maandag 21 mei 2007 15:42 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Atheïst!
  maandag 21 mei 2007 @ 15:46:31 #172
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_49609847
quote:

[..]

Vreemd, want er zijn zat mensen die ze gezien zeggen te hebben. En er zijn zelfs boeken over. Wat voor redenen heb je nog meer nodig dan?
  maandag 21 mei 2007 @ 15:48:02 #173
pi_49609901
quote:
Op maandag 21 mei 2007 15:46 schreef Frollo het volgende:

[..]

Vreemd, want er zijn zat mensen die ze gezien zeggen te hebben. En er zijn zelfs boeken over. Wat voor redenen heb je nog meer nodig dan?
Wetenschappelijk bewijs misschien?
pi_49609956
quote:
Op maandag 21 mei 2007 15:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik ben het niet met je eens.

Iemand die in God gelooft kan niet bewijzen dat ie bestaat maar hij neemt toch aan dat ie bestaat (= geloven)
Een niet- gelovige heeft geen bewijzen in een God en heeft dus ook geen reden om aan te nemen (geloven) dat ie bestaat. Daarom gaat ie er desgevraagd vanuit dat er geen God is. Dit is imo geen geloof.
Waarom? Een antwoord als 'dat weet ik niet' past veel beter. Als je ergens geen weet van hebt, dan ga je het toch niet meteen ontkennen?
pi_49610083
quote:

[..]

De vraag is dan of je nou actief gelooft dat er geen kabouters zijn.

Of klinkt je dat toch een beetje vreemd in de oren?
  maandag 21 mei 2007 @ 15:55:32 #176
pi_49610197
quote:
Op maandag 21 mei 2007 15:49 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Waarom? Een antwoord als 'dat weet ik niet' past veel beter. Als je ergens geen weet van hebt, dan ga je het toch niet meteen ontkennen?
Op die manier moet je er ook vanuit gaan dat Mars bewoont is!

De Atheïst gaat uit van een door (wetenschappelijke) gegevens en theorieën ondersteunde waarschijnlijkheid. Er zijn voldoende ideeën over het onstaan van het heelal en de mensheid zonder daar een God voor nodig te hebben. Dus is het waarschijnlijker dat er geen God is dan wel. Daarom ga ik er van uit dat er geen God is. Er is namelijk helemaal geen bewijs voor een God, en er zijn wel aanwijzingen voor bv de evolutie en de Big Bang. Daarom is mijn keuze voor een wereld zonder God veel meer dan een geloof.
pi_49610249
quote:
Op maandag 21 mei 2007 15:49 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

'dat weet ik niet' is dan ook iets heel anders dan 'de kans dat het bestaat heeft beargumenteerbaar een tot nul naderende waarschijnlijkheid.'

Dat geldt voor kabouters, eenhoorns, vliegende olifanten, celestial teapots, en goden.
pi_49612095
quote:
Op maandag 21 mei 2007 13:38 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

In tegenstelling tot welke god dan ook, is het bestaan van atheisme vrij simpel aan te tonen.
Ik geloof niet dat iemand echt overtuigd kan zijn van het niet bestaan van God.
Het enige wat kan is het verdringen van die geloof.
Want bij iets ergs zie je dat iedereen (onbewust) hulp zoekt bij God. Stel je rijd per ongeluk met je wagen in een ravijn, wat roep je dan? Juist God.
---o---
pi_49612108
quote:
Op maandag 21 mei 2007 15:52 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

De vraag is dan of je nou actief gelooft dat er geen kabouters zijn.

Of klinkt je dat toch een beetje vreemd in de oren?
Mocht je uit dit ridicule voorbeeld een conclusie trekken, dan zal ik hierop antwoorden dat ik dus niet actief geloof dat kabouters niet bestaan. Voor mij zijn de redenen om in een God te geloven echter vele malen aannemelijker.
  maandag 21 mei 2007 @ 16:44:44 #180
41051 Rasing
pi_49612151
quote:
Op maandag 21 mei 2007 16:43 schreef mariox het volgende:
Want bij iets ergs zie je dat iedereen (onbewust) hulp zoekt bij God. Stel je rijd per ongeluk met je wagen in een ravijn, wat roep je dan? Juist God.
Zo is het echt niet.
  maandag 21 mei 2007 @ 16:45:45 #181
41051 Rasing
pi_49612181
quote:
Op maandag 21 mei 2007 16:43 schreef Dwerfion het volgende:
Mocht je uit dit ridicule voorbeeld een conclusie trekken, dan zal ik hierop antwoorden dat ik dus niet actief geloof dat kabouters niet bestaan. Voor mij zijn de redenen om in een God te geloven echter vele malen aannemelijker.
Voor de atheïst niet. Het voorbeeld is voor de atheïst dus niet ridicuul, althans niet ridiculer dan het concept 'God'.
pi_49612201
quote:
Op maandag 21 mei 2007 15:56 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

'dat weet ik niet' is dan ook iets heel anders dan 'de kans dat het bestaat heeft beargumenteerbaar een tot nul naderende waarschijnlijkheid.'

Dat geldt voor kabouters, eenhoorns, vliegende olifanten, celestial teapots, en goden.
Overtuig me.
  maandag 21 mei 2007 @ 16:47:35 #183
pi_49612257
quote:

[..]

Het spijt me voor je. Maar ik geloof echt niet in God. Maar jou ongeloof over mijn ongeloof is precies de reden waarom sommige gelovigen Atheïsme als geloof willen zien.

Ik misbruik het woord wel eens om te vloeken.
pi_49612287
quote:
Op maandag 21 mei 2007 16:45 schreef Rasing het volgende:

[..]

Voor de atheïst niet. Het voorbeeld is voor de atheïst dus niet ridicuul, althans niet ridiculer dan het concept 'God'.
Eens. En zo hebben we allemaal onze overtuigingen.
  maandag 21 mei 2007 @ 16:49:28 #185
pi_49612332
quote:
Op maandag 21 mei 2007 16:46 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Overtuig me.
Dat kan alleen als je overtuigt wilt worden. Maar als je echt geloofd zal dat niet gebeuren.
pi_49612373
quote:
Op maandag 21 mei 2007 15:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Op die manier moet je er ook vanuit gaan dat Mars bewoont is!

De Atheïst gaat uit van een door (wetenschappelijke) gegevens en theorieën ondersteunde waarschijnlijkheid. Er zijn voldoende ideeën over het onstaan van het heelal en de mensheid zonder daar een God voor nodig te hebben. Dus is het waarschijnlijker dat er geen God is dan wel. Daarom ga ik er van uit dat er geen God is. Er is namelijk helemaal geen bewijs voor een God, en er zijn wel aanwijzingen voor bv de evolutie en de Big Bang. Daarom is mijn keuze voor een wereld zonder God veel meer dan een geloof.
Een theist komt met dezelfde wetenschap, en waarschijnlijk nog wel meer factoren, tot het besef dat God wel bestaat. Waarom zou ik de 1 meer serieus moeten nemen dan de ander?
pi_49612391
quote:
Op maandag 21 mei 2007 16:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat kan alleen als je overtuigt wilt worden. Maar als je echt geloofd zal dat niet gebeuren.
Dat zegt dat theist ook tegen de atheist.
pi_49612411
quote:

[..]

Want bij iets ergs zie je dat iedereen (onbewust) hulp zoekt bij God.
Spreek voor jezelf, aub.
quote:
Stel je rijd per ongeluk met je wagen in een ravijn, wat roep je dan? Juist God.
Ten eerste doet niet iedereen dat. 'Oh fuck', en 'shit' zijn ook redelijk populair. Ten tweede verwar je het gebruik van een krachtterm met de betekenis die jij aan dat woord hangt.

'Godverdomme' is voor mij een krachtterm, niets meer of minder, en heeft als zodaning geen enkele relatie met de mythologische figuur God/Allah/Jahweh. Het gebruik van dat woord als krachtterm is middels sociaal-demografische invloeden in het algemeen taalgebruik opgenomen. Dat je dat dan opneemt en gebruikt heeft geen zier te maken met de vroegere oorsprong van dat woord.
pi_49612557
quote:
Op maandag 21 mei 2007 16:51 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Spreek voor jezelf, aub.
[..]

Ten eerste doet niet iedereen dat. 'Oh fuck', en 'shit' zijn ook redelijk populair. Ten tweede verwar je het gebruik van een krachtterm met de betekenis die jij aan dat woord hangt.

'Godverdomme' is voor mij een krachtterm, niets meer of minder, en heeft als zodaning geen enkele relatie met de mythologische figuur God/Allah/Jahweh. Het gebruik van dat woord als krachtterm is middels sociaal-demografische invloeden in het algemeen taalgebruik opgenomen. Dat je dat dan opneemt en gebruikt heeft geen zier te maken met de vroegere oorsprong van dat woord.
Je verwart de dagelijkse uitlaatklep met een kreet die jezou gebruiken bij uiterste nood(levensbedreigende zaken, moment waarop je met de dood wordt geconfronteerd). Misschien heb je nooit zoiets meegemaakt dus weet je niet waar je het over hebt.
---o---
  maandag 21 mei 2007 @ 16:55:23 #190
pi_49612558
quote:
Op maandag 21 mei 2007 16:50 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Een theist komt met dezelfde wetenschap, en waarschijnlijk nog wel meer factoren, tot het besef dat God wel bestaat. Waarom zou ik de 1 meer serieus moeten nemen dan de ander?
De gelovige vind dat dingen om een reden gebeuren. Als ik een huis bouw doe ik dat om in te wonen. Als het heelal ontstaat moet daar een reden voor zijn.

Ik geloof niet dat er een reden voor het heelal is. Er is geen reden voor mijn bestaan, ik ben er gewoon. Ik heb dus ook geen God nodig om aan mijn bestaan een reden te geven.

Gelovigen wetenschappers denken: "Het zit zo mooi in elkaar, daar moet een God achter zitten"
Ik denk: "Natuurlijk zit het zo mooi in elkaar, anders werkte het niet en waren wij er ook niet om het te bestuderen"
pi_49612744
quote:
Op maandag 21 mei 2007 16:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

De gelovige vind dat dingen om een reden gebeuren. Als ik een huis bouw doe ik dat om in te wonen. Als het heelal ontstaat moet daar een reden voor zijn.

Ik geloof niet dat er een reden voor het heelal is. Er is geen reden voor mijn bestaan, ik ben er gewoon. Ik heb dus ook geen God nodig om aan mijn bestaan een reden te geven.

Gelovigen wetenschappers denken: "Het zit zo mooi in elkaar, daar moet een God achter zitten"
Ik denk: "Natuurlijk zit het zo mooi in elkaar, anders werkte het niet en waren wij er ook niet om het te bestuderen"
Er is wel reden voor je huis, voor je mobieltje voor alles wat je dagelijks gebruikt. Maar geen reden voor het heelal die miljarden maal zo complex is dan je huis of je mobieltje -------------------->
---o---
  maandag 21 mei 2007 @ 17:00:37 #192
41051 Rasing
pi_49612774
quote:
Op maandag 21 mei 2007 16:55 schreef mariox het volgende:
Misschien heb je nooit zoiets meegemaakt dus weet je niet waar je het over hebt.
Jij was er wel bij toen ik met mijn auto een ravijn indook??
pi_49612840
quote:
Op maandag 21 mei 2007 17:00 schreef Rasing het volgende:

[..]

Jij was er wel bij toen ik met mijn auto een ravijn indook??
Nou, probeer eerlijk te zijn. Diep in je geweten tasten, die liegt namelijk nooit.
---o---
pi_49612886
quote:
Op maandag 21 mei 2007 16:50 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Omdat de een met behulp van TESTEN achter waarheden komt en de ander niet.
  maandag 21 mei 2007 @ 17:03:18 #195
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_49612902
quote:
Op maandag 21 mei 2007 16:59 schreef mariox het volgende:

[..]

Er is wel reden voor je huis, voor je mobieltje voor alles wat je dagelijks gebruikt. Maar geen reden voor het heelal die miljarden maal zo complex is dan je huis of je mobieltje -------------------->
Een wereldbeeld wordt niet de waarheid alleen maar omdat je het mooi of logisch vindt. Een heelal en een huis of mobieltje hebben meer verschillen dan overeenkomsten, dus een analogie loopt sowieso spaak.
  maandag 21 mei 2007 @ 17:03:44 #196
41051 Rasing
pi_49612923
quote:
Op maandag 21 mei 2007 17:02 schreef mariox het volgende:
Nou, probeer eerlijk te zijn. Diep in je geweten tasten, die liegt namelijk nooit.
Je kunt het je echt niet voorstellen he.
pi_49613031
quote:
Op maandag 21 mei 2007 17:02 schreef onemangang het volgende:

[..]

Omdat de een met behulp van TESTEN achter waarheden komt en de ander niet.
Het gaat om dezelfde testen. Het verschil zit alleen in de subjectieve interpretatie
  maandag 21 mei 2007 @ 17:08:43 #198
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_49613113
quote:
Op maandag 21 mei 2007 17:02 schreef mariox het volgende:

[..]

Zou het niet eerder zijn dat het feit, dat iemand niet gelooft in een god en/of goden, gewoon boven jouw voorstellingsvermogen gaat, dan dat een atheist oneerlijk tegenover zichzelf is?

Ik ben atheist, dat is geen geloof verder, dat weet ik. Voor mij heel logisch en makkelijk, voor jouw overduidelijk niet iets wat je in jouw belevingswereld kan plaatsen....is niet erg verder, maar ga dan niet zeggen dat atheisme niet bestaat....das de boel verdraaien. zijn gelovigen trouwens wel goed in.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_49613478
quote:
Op maandag 21 mei 2007 17:03 schreef Rasing het volgende:

[..]

Je kunt het je echt niet voorstellen he.
Ontkennen van God komt voornamelijk voort door de ellende in de wereld. Alle ellende die je is overkomen toeschrijven aan God. Het is eigenlijk een soort negeer actie die met de tijd zich voordoet als niet geloven in God.
Dit kan je vergelijken als het verliefd zijn op een meisje. Maar als dat meisje niks voor jou voelt of ze vernedert jou dan probeer je jezelf te overtuigen dat ze niet mooi was etc etc. Dus die liefde vertaalt zich in haat.
Bij God vertaalt die haat zich dan weer ontkenning. Omdat je met die invalshoek alles bekijkt (dus met haat) spring je om de geringst mogelijke manier van "bewijs" die je maar kan vinden om zijn bestaan te ontkennen.

Het feit is dat God bestaan is ingeprogrammeerd in de mens. We kunnen niet zonder. Het enige wat je kan doen is jezelf voor de gek houden dat hij niet bestaat. Hij is namelijk zo sterk aanwezig dat we verblind worden van zijn aanwezigheid.
---o---
  maandag 21 mei 2007 @ 17:18:07 #200
8369 speknek
Another day another slay
pi_49613517
quote:
Op maandag 21 mei 2007 14:30 schreef Dwerfion het volgende:
En hoe kom je aan die kennis?
Louter deductie uit de premissen.
  maandag 21 mei 2007 @ 17:21:21 #201
8369 speknek
Another day another slay
pi_49613630
quote:
Op maandag 21 mei 2007 17:17 schreef mariox het volgende:
Ontkennen van God komt voornamelijk voort door de ellende in de wereld.
Nee. Ontkennen van god komt voort uit rationele contemplatie over epistemologie.
  maandag 21 mei 2007 @ 17:22:21 #202
64288 Bensel
Ladderzat
pi_49613666
quote:

[..]

Ontkennen van God komt voornamelijk voort door de ellende in de wereld. Alle ellende die je is overkomen toeschrijven aan God. Het is eigenlijk een soort negeer actie die met de tijd zich voordoet als niet geloven in God.
Dit kan je vergelijken als het verliefd zijn op een meisje. Maar als dat meisje niks voor jou voelt of ze vernedert jou dan probeer je jezelf te overtuigen dat ze niet mooi was etc etc. Dus die liefde vertaalt zich in haat.
Bij God vertaalt die haat zich dan weer ontkenning. Omdat je met die invalshoek alles bekijkt (dus met haat) spring je om de geringst mogelijke manier van "bewijs" die je maar kan vinden om zijn bestaan te ontkennen.

Het feit is dat God bestaan is ingeprogrammeerd in de mens. We kunnen niet zonder. Het enige wat je kan doen is jezelf voor de gek houden dat hij niet bestaat. Hij is namelijk zo sterk aanwezig dat we verblind worden van zijn aanwezigheid.
misschien bij jou.. maar dat zegt meer over jou en je geloof, dan dat van de atheist.
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  maandag 21 mei 2007 @ 17:28:37 #203
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_49613882
quote:

[..]

Onzin!

Het bestaan van god ingeprogrammeerd in de mens? Wat is dit nu weer voor een sterk staaltje vrijetijds-psychologie?
Geloven en religie is puur cultuur. Het komt voort uit opvoeding....dat lijkt ook wel, want anders zouden alle mensen in het zelfde geloven, maar dat doen we nou eenmaal niet. Sterker nog er zijn mensen die nog nooit hebben gelooft in een god of goden.

Dat mensen van nature goedgelovig zijn, ja dat klopt, maar het geloof in god ingeprogrammeerd.

Het ontkennen van god komt verder ook niet voornamelijk voort uit ellende in de wereld, sterker nog de meeste mensen die ik ken, die zich atheist noemen, geloven niet in god, omdat god geen goede oplossing is voor de vragen die zij hebben, het lost niks op, maar maakt dingen ingewikkelder. (of dat nou wetenschappelijke vragen zijn of persoonlijk "levens" vragen.) Heel vaak zie je dat atheisten veel hebben met de wetenschap, gewoon omdat de wetenschap in z'n vele facetten _wel_ bevredigende antwoorden of modellen aanreikt voor de verschillende vragen die men heeft.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  maandag 21 mei 2007 @ 17:30:33 #204
15967 Frollo
pi_49613949
quote:

[..]

Ontkennen van God komt voornamelijk voort door de ellende in de wereld.
Nee, ontkennen van God komt voort uit het volledig ontbreken van bewijs. Daarentegen zijn er ontelbaar veel bewijzen voor andere verklaringen van bijvoorbeeld de vorming van de aarde en het ontstaan van diersoorten.
quote:
Alle ellende die je is overkomen toeschrijven aan God.
Atheïsten schrijven niets toe aan God, dat maakt hen nou juist atheïsten.
quote:
Het is eigenlijk een soort negeer actie die met de tijd zich voordoet als niet geloven in God.
Deze zin snap ik niet.
quote:
Nogmaals: een atheïst haat God niet, hij gelooft niet in God.
quote:
Bij God vertaalt die haat zich dan weer ontkenning.
Beetje rare stap die je hier maakt en ook niet consequent met de rest van het voorbeeld. Ik ga het bestaan van dat meisje toch niet ontkennen omdat ik haar haat?
quote:
Omdat je met die invalshoek alles bekijkt (dus met haat) spring je om de geringst mogelijke manier van "bewijs" die je maar kan vinden om zijn bestaan te ontkennen.
Er zijn natuurlijk geen bewijzen voor het niet-bestaan van God. Maar aangezien God niets verklaart over de wereld wat niet door andere oorzaken verklaard kan worden (sterker nog, de introductie van God maakt de zaken alleen maar ingewikkelder), zijn jullie eigenlijk degenen die met bewijzen over de brug moeten komen.
quote:
Het feit is dat God bestaan is ingeprogrammeerd in de mens.
Ik zou zeggen, bewijs het maar.
Er zijn overigens wel aanwijzingen dat het willen geloven in een of meer opperwezens is ingeprogrammeerd in de menselijke geest. Het zou iets te maken hebben met een op hol geslagen kudde-instinct.
quote:
We kunnen niet zonder. Het enige wat je kan doen is jezelf voor de gek houden dat hij niet bestaat. Hij is namelijk zo sterk aanwezig dat we verblind worden van zijn aanwezigheid.
Oh?
pi_49615391
quote:
Op maandag 21 mei 2007 17:18 schreef speknek het volgende:

[..]

Louter deductie uit de premissen.
Welke premissen heb je gebruikt dan?
pi_49615448
quote:
Het feit is dat God bestaan is ingeprogrammeerd in de mens Mariox. We kunnenMariox denkt niet zonder. Het enige wat je Mariox doet is jezichzelf voor de gek houden dat hij bestaat. Hij is namelijk zo verblind dat hij niet verder kijkt dan naar zichzelf.
pi_49616052
quote:

[..]

Dit vind ik een nogal onzinnige en zelfs beledigende redenering. Er zijn mensen die niet geloven, gewoon omdat ze niet geloven. Niet omdat ze zulke vervelende zaken meegemaakt hebben, maar gewoon omdat ze niet geloven. Het is geen uiting van haat, teleurstelling of een andere negatieve emotie, maar het simpele feit dat men gewoon niet gelooft in een opperwezen. Ockam's razor, de simpelste verklaring is de juiste. De ontwikkeling van het heelal en de mensheid is te verklaren zonder een opperwezen, dus waarom zou men erin geloven.

Dat jij gelooft, betekent niet dat iedereen stiekem in hun hart wel gelooft. Ik heb nooit geloofd, en zie mij dit in de toekomst ook nooit doen. Het komt niet door nare ervaringen, hoewel ik ze genoeg gehad heb. Ik had alleen geen geloof om te verliezen...

Ik ben helaas ook in een aantal levensbedreigende situaties geweest, en nooit heb ik de neiging gehad om ook maar een enkel opperwezen aan te roepen... Dat jij denkt dat iedere atheist dat wel zou doen toont een minachting voor al diegenen die niet geloven... Wat geeft jou het idee dat ik, of een ander, als atheist niet net zo sterk overtuigd ben als jij wat betreft een opperwezen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Nikske op 21-05-2007 19:09:53 ]
Make something foolproof and someone will invent a bigger fool
pi_49616054
quote:

[..]

Dat het ene voor mij vele malen waarschijnlijker is dan het andere. Die overtuiging kan ik echter niet bewijzen ten opzichte van iemand anders. En net zo min kan iemand die beweert dat er geen Goden bestaan, mij bewijzen dat hij gelijk heeft.
Je leest mijn vraag niet. Mijn vraag was: Wat is het verschil tussen jouw geloof dat kabouters niet bestaan en het geloof dat Jezus voor je zonden is gestorven? Is het aannemelijker voor je dat Jezus voor je zonden gestorven is dan dat kabouters wel bestaan? Daar twijfel je meer over?

Wat doet je denken dat er geen kabouters bestaan die gestorven zijn voor onze zonden, maagdelijk ontvangen zijn etc?
quote:

Nee, dit is kolder. Is jouw ongeloof in kabouters je levensovertuiging? Moet ik het nog een keer zeggen: atheisme zegt niets over de overtuigingen die iemand wel kan hebben, het zegt iets over een overtuiging van een ander die hij niet deelt. That's it. Verder is er een scala aan politieke, morele, filosofische, relationele etc. overtuigingen waar de atheist wel aan kan deelnemen, maar het atheisme an sich is dat niet. Het is simpelweg de afwezigheid van een van de levensovertuigingen waar men uit kan kiezen, en godsvrees is er slechts een van . Net zoals het akabouterisme (afgescheiden in 1868 van de adwergisten en de a-elfisten)

[ Bericht 1% gewijzigd door Autodidact op 21-05-2007 18:45:07 ]
pi_49617628
quote:
Op maandag 21 mei 2007 17:21 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee. Ontkennen van god komt voort uit rationele contemplatie over epistemologie.
Kan, hoeft niet. Je kan ook simpelweg zeggen dat je niet in God gelooft omdat je hem niet ervaart. 't Is niet alsof alle mensen zich de vraag "Wat kunnen we weten?" stellen om vervolgens deze te beantwoorden met dat we buiten ons kenvermogen niets kunnen weten, waardoor zij God ineens ook ontkennen.

Kortweg gezegd: het is een aanname, maar het is niet alsof achter die aaname telkens maar dezelfde logica schuilt.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2007 19:26:52 ]
pi_49624999
quote:
Op maandag 21 mei 2007 18:38 schreef Autodidact het volgende:

[..]
Je leest mijn vraag niet. Mijn vraag was: Wat is het verschil tussen jouw geloof dat kabouters niet bestaan en het geloof dat Jezus voor je zonden is gestorven? Is het aannemelijker voor je dat Jezus voor je zonden gestorven is dan dat kabouters wel bestaan? Daar twijfel je meer over?

Wat doet je denken dat er geen kabouters bestaan die gestorven zijn voor onze zonden, maagdelijk ontvangen zijn etc?
Ik kan je vraag niet anders lezen dan de manier waarop ik 'm de eerste keer ook las. Ik vind het aannemelijker dat Jezus is gestorven vanwege 'het gevoel' (wat de Heilige Geest zelf is die mij overtuigt), maar ook omdat het mijns inziens, in combinatie met de bijbel en de wereld zoals ik die om mij heen zie, een uiterst plausibel geheel oplevert. Van kabouters heb ik nog niet veel gemerkt, overgeleverd gekregen, gebedsverhoring gezien, enz.
quote:
Nee, dit is kolder. Is jouw ongeloof in kabouters je levensovertuiging? Moet ik het nog een keer zeggen: atheisme zegt niets over de overtuigingen die iemand wel kan hebben, het zegt iets over een overtuiging van een ander die hij niet deelt. That's it. Verder is er een scala aan politieke, morele, filosofische, relationele etc. overtuigingen waar de atheist wel aan kan deelnemen, maar het atheisme an sich is dat niet. Het is simpelweg de afwezigheid van een van de levensovertuigingen waar men uit kan kiezen, en godsvrees is er slechts een van . Net zoals het akabouterisme (afgescheiden in 1868 van de adwergisten en de a-elfisten)
Je verhaal zou misschien opgaan als de standaard is dat je niet gelooft. De mensheid gelooft echter massaal met allerlei redenen. Het ontkennen dat er een God is, is geen logische conclusie uit dat wat waargenomen kan worden. Je hebt die (onverklaarbare) overtuiging dat er geen God is, die grote gevolgen voor je kijk op de wereld heeft. Daarom zou ik het een levensovertuiging noemen.

(Anyway, ik heb al weer veel te veel tijd gestoken in dit soort definitiekwesties. Bijna net zo kansloos als de discussie of Hitler een atheist is en/of Einstein een gelovige. )
pi_49626291
quote:
Op maandag 21 mei 2007 16:59 schreef mariox het volgende:

[..]

Enige reden waarom jij het complex vindt is omdat je het niet begrijpt.

Complexiteit is iets relatief. Geeft hooguit je eigen intelligentie aan.
“Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist.”
- Epicurus
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 21 mei 2007 @ 22:35:52 #212
862 Arcee
Look closer
pi_49626534
quote:
quote:
Nou ja, als je het zelf maar gelooft.
pi_49627333
quote:

[..]
Er zijn zoveel voorbeelden van landen die niet gelovige/anders gelovige waren. Als god's aanwezigheid zo sterk is, waarom geloofde ze dan allemaal niet of geloofde ze in meerdere en andere goden.

Een kind gaat toch ook niet uit zichzelf zeggen, "ik geloof dat er een god is". Dat wordt hem vertelt.
“Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist.”
- Epicurus
pi_49627797
quote:
Op maandag 21 mei 2007 22:03 schreef Dwerfion het volgende:
Je verhaal zou misschien opgaan als de standaard is dat je niet gelooft. De mensheid gelooft echter massaal met allerlei redenen. Het ontkennen dat er een God is, is geen logische conclusie uit dat wat waargenomen kan worden. Je hebt die (onverklaarbare) overtuiging dat er geen God is, die grote gevolgen voor je kijk op de wereld heeft. Daarom zou ik het een levensovertuiging noemen.
Ten eerste is het feit dat de meerderheid van de mensen een bepaalde idee heeft niet echt een graadmeter voor de validiteit van dat idee (Het recente verhaal over 'chemtrails' nog meegekregen?).
Ten tweede 'gelooft' misschien een groot deel van de mensheid, maar er zit echt een wereld van verschil tussen de verschilende geloven. Er is zelfs een vorm van hindoeisme die (in haar oorspronkelijke vorm) expliciet atheistisch is, hoewel dit geloof wel wezenlijk verschilt van metafysisch naturalisme en het westerse dualisme van lichaam en geest.
  maandag 21 mei 2007 @ 23:06:43 #215
145471 Aangebrande-Phonix
Je vais me coucher
pi_49627878
Atheïsme een religie noemen is hetzelfde als 'kaal' een haarkleur noemen.
Give a monkey a brain and he'll swear he's the center of the universe ....
pi_49629152
quote:
Op maandag 21 mei 2007 22:54 schreef Devion het volgende:

[..]

Er zijn zoveel voorbeelden van landen die niet gelovige/anders gelovige waren. Als god's aanwezigheid zo sterk is, waarom geloofde ze dan allemaal niet of geloofde ze in meerdere en andere goden.

Een kind gaat toch ook niet uit zichzelf zeggen, "ik geloof dat er een god is". Dat wordt hem vertelt.
Een kind vraagt wel wie dit allemaal heeft gemaakt. Dus of je hem nu maker, creator of God noemt. Je hebt het over dezelfde persoon.
---o---
pi_49629237
quote:
Op maandag 21 mei 2007 23:06 schreef Aangebrande-Phonix het volgende:
Atheïsme een religie noemen is hetzelfde als 'kaal' een haarkleur noemen.
Mja, alleen staat er 'geloof' in TT, niet 'religie'. Geloven is niet vanzelfsprekend een religie.
pi_49629281
quote:
Op maandag 21 mei 2007 23:44 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Mja, alleen staat er 'geloof' in TT, niet 'religie'. Geloven is niet vanzelfsprekend een religie.
Dat zijn twee totaal verschillende dingen idd.
pi_49629310
quote:
Op maandag 21 mei 2007 22:54 schreef Devion het volgende:

[..]

In elke stam of volk zie je wel een Godsbesef. Of je nu midden in de tam tam wereld zit of een beschaafd land, overal is er het besef van een God. Dit heeft te maken vanwege het feit dat er een gedeelte in ons zit die niet zonder hem kan. Dit hebben we meegekregen van God.

Meerdere Goden zijn ontstaan door mond op mond verhalen die met de tijd uit zijn verband werd gerukt.
---o---
pi_49629322
quote:
Op maandag 21 mei 2007 23:45 schreef sizzler het volgende:

[..]

Dat zijn twee totaal verschillende dingen idd.
quote:
"God made me an atheist. Who are you to question his wisdom."
pi_49629417
quote:
Op maandag 21 mei 2007 22:30 schreef Devion het volgende:

[..]

Enige reden waarom jij het complex vindt is omdat je het niet begrijpt.

Complexiteit is iets relatief. Geeft hooguit je eigen intelligentie aan.
Je snapt het niet.

Ik heb het over complexiteit en dat daar geen toeval in kan zitten. Hoe complexer en perfecter een systeem, hoe meer de logica vertelt dat het door een intelligent wezen is bedacht en gemaakt.

Maar dat is weer offtopic, daar hebben we de anti-evolutie thread voor
---o---
  maandag 21 mei 2007 @ 23:51:15 #222
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_49629452
quote:
Op maandag 21 mei 2007 23:50 schreef mariox het volgende:

[..]

Je snapt het niet.

Ik heb het over complexiteit en dat daar geen toeval in kan zitten. Hoe complexer en perfecter een systeem, hoe meer de logica vertelt dat het door een intelligent wezen is bedacht en gemaakt.

"Intelligent wezen" is niet de enige mogelijke oplossing voor dat vraagstuk. Als we het over logica hebben dan moet je ook de alternatieve verklaringen bekijken die zijn gegeven voor het ontstaan van complexe structuren. Zie bijvoorbeeld: http://en.wikipedia.org/wiki/Emergence

Sowieso redeneer je van het individuele naar het algemene; dat is in de formele logica geen geldige redenering, ook zelfs wanneer we alleen maar op de hoogte zouden zijn van het alternatief "intelligent wezen". (Je kan wel werken met waarschijnlijkheidswaarden, maar dat is meer iets voor atheisten )
  dinsdag 22 mei 2007 @ 00:20:40 #223
17928 averty
Retroactief ziener
pi_49630215
quote:

Opmerkelijke insteek die je maakt, 'het ontkennen dat er een god is, is geen logische conclusie uit dat wat waargenomen kan worden'. En atheisme is een 'onverklaarbare overtuiging'!

Ben namelijk erg benieuwd welke waarneming er is die er voor zorgt dat ontkennen van god onlogisch is. Waarschijnlijk is er dan niets wat enige logica met zich mee brengt. Dat mag, daarom heet het ook een geloof.

Uiteindelijk, als jij weet waarom je (ik hoop dat ik goed gok) geen moslim bent, weet je ook waarom ik geen christen ben en al die andere geloven ook niet. Anders mag je mij eens haarfijn aangeven wat het verschil is en waarom daar deze boude uitspraken op mogen worden gebaseerd.

Jij vind een moslim of een jood uiteindelijk gewoon een dwalende die net even de verkeerde richting is opgeslagen en een atheist heeft een onverklaarbare overtuiging. Dan is jouw mening over de islam net zo omverklaarbaar!
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
  dinsdag 22 mei 2007 @ 00:59:24 #224
114005 Blood_Money
where is the money?
pi_49631021
Elke beschrijving van logica gaat uit van aannames (duurder woord: axioma's). Als je daarvan uitgaat is elke analyse van de realiteit een "geloof", want alle axioma's zijn zo'n beetje evenveel waard.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 01:36:14 #225
160770 Yestuuur
Rex Gentium
pi_49631589
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 00:59 schreef Blood_Money het volgende:
Elke beschrijving van logica gaat uit van aannames (duurder woord: axioma's). Als je daarvan uitgaat is elke analyse van de realiteit een "geloof", want alle axioma's zijn zo'n beetje evenveel waard.
your guess is as good as mine..
oneindig...?
  dinsdag 22 mei 2007 @ 01:38:24 #226
160770 Yestuuur
Rex Gentium
pi_49631622
quote:

[..]

ja maar ik krijg de indruk dat je dit zeker weet, of twijfel je aan het bestaan van God?
oneindig...?
  dinsdag 22 mei 2007 @ 02:27:25 #227
8369 speknek
Another day another slay
pi_49632176
quote:
Op maandag 21 mei 2007 18:16 schreef Dwerfion het volgende:
Welke premissen heb je gebruikt dan?
Dat in de verzameling "geloof" atheisme gedefineerd is als ¬theisme, en dat

= Ø, waarbij Ai de attributen zijn die individuele geloven markeren binnen atheisme.

Beetje warrig uitgelegd vrees ik, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel. Atheisme heeft geen gemeenschappelijke deler, omdat je als atheist niet per se hoeft te geloven dat god niet bestaat.
pi_49633258
quote:

[..]

Ik kan je vraag niet anders lezen dan de manier waarop ik 'm de eerste keer ook las. Ik vind het aannemelijker dat Jezus is gestorven vanwege 'het gevoel' (wat de Heilige Geest zelf is die mij overtuigt), maar ook omdat het mijns inziens, in combinatie met de bijbel en de wereld zoals ik die om mij heen zie, een uiterst plausibel geheel oplevert. Van kabouters heb ik nog niet veel gemerkt, overgeleverd gekregen, gebedsverhoring gezien, enz.
Die god van jou heeft je ook niet echt snugger gemaakt hè. Twee keer stel ik je een vraag (je leesfout in vetgedrukt zelfs) en twee keer lees je gewoon lekker niet wat ik zeg. Mooi dan. . Geen wonder dat je in god gelooft.
quote:

Je verhaal zou misschien opgaan als de standaard is dat je niet gelooft. De mensheid gelooft echter massaal met allerlei redenen.
Dus Elton John's Candle In The Wind is het meest invloedrijke liedje dat ooit heeft bestaan? Het is namelijk het meest verkocht . Tweeduizend jaar geleden bestond god uit duizenden? Als je democratie voor theologie wil gebruiken zul je moeten concluderen dat Jezus niet voor je zonden is gestorven. Is dat zo?

Dat de meerderheid in een of andere god gelooft maakt de godsvrees niets meer waar of aannemelijk, het stelt slechts een culturele trend vast.
quote:

Het ontkennen dat er een God is, is geen logische conclusie uit dat wat waargenomen kan worden. Je hebt die (onverklaarbare) overtuiging dat er geen God is, die grote gevolgen voor je kijk op de wereld heeft. Daarom zou ik het een levensovertuiging noemen.

(Anyway, ik heb al weer veel te veel tijd gestoken in dit soort definitiekwesties. Bijna net zo kansloos als de discussie of Hitler een atheist is en/of Einstein een gelovige. )
Hetzelfde geldt voor de akabouterist. Stel je voor dat er een grote geloofsgroep is die stelt dat de wereld is gemaakt door de alwetende (, soms goede), alziende kabouters met puntmuts die je na je dood gaan beoordelen.

Hetzelfde geldt voor niet-boeddhisme. Je levenshouding verschilt erg van de boeddhisten.

Jij geloof dat overduidelijk niet. Is nu je akabouterisme en niet-boeddhisme een levensovertuiging geworden omdat anderen het wel geloven? En ga er nu eens normaal op in.

[ Bericht 2% gewijzigd door Autodidact op 22-05-2007 07:57:27 ]
pi_49634245
quote:
Op maandag 21 mei 2007 16:55 schreef mariox het volgende:

[..]

Je verwart de dagelijkse uitlaatklep met een kreet die jezou gebruiken bij uiterste nood(levensbedreigende zaken, moment waarop je met de dood wordt geconfronteerd). Misschien heb je nooit zoiets meegemaakt dus weet je niet waar je het over hebt.
Tuurlijk. En als ik nou zeg dat ik dat wel heb meegemaakt, en geen seconde aan wat voor god dan ook om hulp heb gevraagd, of heb aangeroepen?

Oh wacht.. Dan was het nog niet ernstig genoeg natuurlijk .
  dinsdag 22 mei 2007 @ 09:12:15 #230
pi_49634280
quote:
Op maandag 21 mei 2007 23:46 schreef mariox het volgende:

[..]

In elke stam of volk zie je wel een Godsbesef. Of je nu midden in de tam tam wereld zit of een beschaafd land, overal is er het besef van een God. Dit heeft te maken vanwege het feit dat er een gedeelte in ons zit die niet zonder hem kan. Dit hebben we meegekregen van God.

Meerdere Goden zijn ontstaan door mond op mond verhalen die met de tijd uit zijn verband werd gerukt.
De ontwikkeling van een Godsbesef verliep parallel aan de ontwikkeling van het menselijk bewustzijn en het menselijk zelfbewustzijn.

Lang geleden toen de mens iets minder ver ontwikkeld was dan nu, begreep de mens niet dat gedachten en herinneringen uit zijn eigen hoofd kwamen. Als iemand zat te vissen en dacht:”Ik heb honger” dan leek er voor deze persoon een stem uit de rivier te komen die zei dat ie honger had. Op deze manier ontstonden de natuurgodsdiensten, god van de boom, god van de berg.

Naarmate het menselijk bewustzijn zich ontwikkelde, leek de oorsprong van deze “stemmen” vager te worden. In de Griekse tijd, als iemand een verhaal wilde vertellen of opschrijven, riep men de Sirenen aan (een stelletje gekke wijven op een rots ergens in zee) om hem “de herinneringen in te blazen”. In de Romeinse tijd had men Goden op de Berg Olympus. Later werden dat Goden in de lucht (Wodan, Thor) toen 1 God en tegenwoordig geloven steed meer mensen helemaal niet meer in een God.

Het tegenwoordige godsbesef is een combinatie van opvoeding, en toevallige emoties of “magische” gebeurtenissen die aan een eventuele God worden toegeschreven.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 09:17:03 #231
pi_49634373
quote:

[..]

Je snapt het niet.

Als je niet begrijpt hoe het leven of het heelal functioneert, kan je het als iets magisch of wonderlijks zien waar een God voor nodig is. In werkelijkheid zitten de meeste dingen heel simpel in elkaar. Een computer bestaat uit een verzameling elektronische schakelaars. Die hebben twee standen “aan” of “uit”. Toch kan men met dit simpele apparaat de meest complexe berekening uitvoeren en processen besturen. Hetzelfde geld voor hersenen. Een hersencel kan wel of geen signaal sturen, “aan” of “uit”

DNA, een belangrijke bouwsteen van leven, bestaat uit slechts 4 basis-elementen. De eenvoudigste eiwitten bestaan uit maar een paar cellen.
De evolutietheorie heeft ons (= Atheïsten) geleerd dat het leven geen doel hoeft te hebben of in de toekomst hoeft te kunnen kijken.

Een gelovige vind dat de aarde (het heelal) wel erg precies is aangepast op de mens, dus moet er wel een God zijn. In feite moet je de zaak omdraaien. Als het Heelal er anders had uitgezien, waren wij er niet geweest en hadden driekoppige paars-ogige Frumsels deze discussie gehad. Het leven past bij de omstandigheden of sterft uit. Er is dus geen andere mogelijkheid dan dat het leven en de omgeving voor elkaar “gemaakt” lijken te zijn. En de mechanismen die dit regelen zijn in weze heel simpel.

Als er een God is is het een hele domme god die alleen maar 1 bij 1 kan optellen.
pi_49634462
God is een manier voor de mens om controle uit te oefenen op zijn lot...

Het gevoel geen macht te hebben over wat er met je gebeurd is algemeen, maar gelukkig hebben mensen god uitgevonden om die machteloosheid de baas te kunnen... Nu heeft men het gevoel invloed te kunnen uitoefenen... Bid je vroom, dan is de oogst goed... Offer je een mensenhart, dan komt de zon op... En als het toch fout gaat, dan is dat óf omdat je het niet goed hebt gedaan, óf omdat god een ander plan met je heeft...
  dinsdag 22 mei 2007 @ 09:34:43 #233
8369 speknek
Another day another slay
pi_49634679
quote:
Op maandag 21 mei 2007 19:24 schreef Friek_ het volgende:
Kan, hoeft niet. Je kan ook simpelweg zeggen dat je niet in God gelooft omdat je hem niet ervaart. 't Is niet alsof alle mensen zich de vraag "Wat kunnen we weten?" stellen om vervolgens deze te beantwoorden met dat we buiten ons kenvermogen niets kunnen weten, waardoor zij God ineens ook ontkennen.

Kortweg gezegd: het is een aanname, maar het is niet alsof achter die aaname telkens maar dezelfde logica schuilt.
Je blijft maar mierenneuken eh? .
Ik wou gewoon een ander voorbeeld geven, je hebt natuurlijk gelijk dat er o.a. ook mensen zijn die atheist zijn geworden omdat ze hun teen stootten, godverdomme riepen en er niets gebeurde.
pi_49634821
Ja, en tegelijkertijd het meest extremistische, moordzuchtige en asociale geloof van allen.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 09:41:53 #235
pi_49634840
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 09:34 schreef speknek het volgende:

[..]

Je blijft maar mierenneuken eh? .
Ik wou gewoon een ander voorbeeld geven, je hebt natuurlijk gelijk dat er o.a. ook mensen zijn die atheist zijn geworden omdat ze hun teen stootten, godverdomme riepen en er niets gebeurde.
Ik vind dat overigens een duidelijk bewijs dat God niet bestaat. Als ik vervloekt zou worden alleen al omdat iemand z'n teen stootte, zou ik hem een flinke draai om z'n oren geven.
pi_49634994
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 09:41 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ja, en tegelijkertijd het meest extremistische, moordzuchtige en asociale geloof van allen.
Bewijs?
pi_49635419
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 09:48 schreef Nikske het volgende:

[..]

Bewijs?
Wil je ook bewijs voor het bestaan van zuurstof? Of regen? Of dat een auto een stuur heeft? Dat is namelijk net zo onzinnig en aan onzinnigheid doe ik uit principe niet.
pi_49635621
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 10:06 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Wil je ook bewijs voor het bestaan van zuurstof? Of regen? Of dat een auto een stuur heeft? Dat is namelijk net zo onzinnig en aan onzinnigheid doe ik uit principe niet.
Wat voor jou logisch is, hoeft het voor een ander niet te zijn... Ik vind het nogal grof om atheisme zo te omschrijven... Waarom doe je dat?
  dinsdag 22 mei 2007 @ 10:15:28 #239
pi_49635668
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 10:13 schreef Nikske het volgende:

[..]

Wat voor jou logisch is, hoeft het voor een ander niet te zijn... Ik vind het nogal grof om atheisme zo te omschrijven... Waarom doe je dat?
Omdat hij een provocerende baggeraar is.
pi_49635730
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 10:06 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Wil je ook bewijs voor het bestaan van zuurstof?
Heb ik al meermalen gekregen.
quote:
Of regen?
quote:
Of dat een auto een stuur heeft?
quote:
Dat is namelijk net zo onzinnig en aan onzinnigheid doe ik uit principe niet.
Er is niets onzinnig aan het vragen om bewijs wanneer iemand uitzonderlijke claims maakt. En het bestaan van een almachtig, alwetend wezen noem ik nogal een uitzonderlijke claim. Spijtig voor diegenen die dat claimen, ik heb nog geen greintje bewijs gezien voor het bestaan van dat wezen. Ergo: Ik heb geen enkele reden om de claim voor waar aan te nemen.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 10:23:35 #241
pi_49635909
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 10:17 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

Er is niets onzinnig aan het vragen om bewijs wanneer iemand uitzonderlijke claims maakt. En het bestaan van een almachtig, alwetend wezen noem ik nogal een uitzonderlijke claim. Spijtig voor diegenen die dat claimen, ik heb nog geen greintje bewijs gezien voor het bestaan van dat wezen. Ergo: Ik heb geen enkele reden om de claim voor waar aan te nemen.
En daarom gaan heel veel mensen er voorlopig maar vanuit dat er dus geen God is. Dat is geen spastische ontkenning, maar een hele redelijke logische redenatie. De moderne wetenschap geeft in voldoende mate antwoorden op vragen dat ik ook geen God nodig heb om het heelal of mezelf te verklaren. Ik heb ook geen "gevoel" dat er iets zou moeten zijn.

Gelovigen die allerlei ingewikkelde theorieën bedenken dat je niet redelijkerwijs en logisch beredeneerd Atheïst zou kunnen zijn proberen krampachtig een onverdedigbaar standpunt overeind te houden.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 10:24:27 #242
15967 Frollo
pi_49635945
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 10:17 schreef Jernau.Morat.Gurge... het volgende:

Helemaal waar. Maar dat was niet de stelling waarvoor KB geen bewijs wil geven.

De stelling waarvoor KB geen bewijs wil geven is de stelling dat het atheïsme het meest extremistische, moordzuchtige en asociale geloof van allen is.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 10:25:26 #243
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_49635981
Geloven is natuurlijk een woord met meerder betekenissen

====
Geloven is de veronderstelling dat iets waar of niet waar is. Geloven in dit verband is als een inschatting die iemand maakt dat een bewering met een zekere waarschijnlijkheid waar of onwaar zou kunnen zijn. Deze waarschijnlijkheid is in het geval van 'geloven' groter dan wanneer men 'geen idee' heeft, en kleiner dan wanneer men iets 'zeker weet'. Deze waarschijnlijkheden worden door individuen persoonlijk toegekend.
====

Als we naar bovenstaande kijken dan is het Atheisme ook geloven dat het niet waar is dat er een god bestaat.

Maar als je kijkt naar geloven in de context van religie dan ligt het anders. Atheisme is geen religie.

====
Religie:algemene vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven in relatie tot óf een macht of manifestaties van een macht óf een (bewust) niet nader gedefinieerd beginsel, essentie of entiteit.
====
"Step into the light to see the darkness"
"If you talk to God you're religious. If God talks to you, you're psychotic."
pi_49636010
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 10:24 schreef Frollo het volgende:

[..]

Helemaal waar. Maar dat was niet de stelling waarvoor KB geen bewijs wil geven.

De stelling waarvoor KB geen bewijs wil geven is de stelling dat het atheïsme het meest extremistische, moordzuchtige en asociale geloof van allen is.
Oh, OK. Ook goed, en net zo onzinnig. Hij maakt de claim, hij komt maar met het bewijs. Wat al niet gaat lukken om het simpele feit dat atheisme geen geloof is .
  dinsdag 22 mei 2007 @ 10:31:23 #245
41051 Rasing
pi_49636167
quote:
Gelukkig hebben we de Islam

pi_49636375
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 10:13 schreef Nikske het volgende:

[..]

Ach, wat is grof. Wat voor jouw grof is, hoeft het voor een ander niet te zijn.
pi_49636452
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 10:31 schreef Rasing het volgende:

[..]

Gelukkig hebben we de Islam

[afbeelding]
Wow, op welke verhouding zitten we nu dan?

Moslims:christenen:atheisten
5.000:8.000.000:60.000.000
1:1600:12000

Zoiets? De moslim hebben nogal wat in te halen geloof ik t.o.v. de atheisten
  dinsdag 22 mei 2007 @ 10:43:56 #248
pi_49636517
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 10:41 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Ah, het aantal intelligente mensen per levensovertuiging
  dinsdag 22 mei 2007 @ 10:44:02 #249
41051 Rasing
pi_49636522
quote:

Het verschil is dat de aanslagen op de Twin Towers in naam van de Islam zijn gepleegd. Stalin en Hitler hebben nooit dingen gedaan in naam van het atheisme. Die waren gewoon gek.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 10:48:36 #250
pi_49636652
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 10:44 schreef Rasing het volgende:

[..]

Het verschil is dat de aanslagen op de Twin Towers in naam van de Islam zijn gepleegd. Stalin en Hitler hebben nooit dingen gedaan in naam van het atheisme. Die waren gewoon gek.
Dat kan je ook van religieuze gekken zeggen. Dat is geen argument. Het enige verschil is dat voor sommige gekken religie alleen al reden genoeg is om gek te doen.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 10:48:54 #251
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_49636663
quote:

[..]

Ik weet niet hoe jij aan die aantallen komt, maar volgens mij moet het meer zoals dit zijn:

2.000.000: 4.000.000: 2000
1000:2000:1

(of:
teveel:teveel:teveel)
  dinsdag 22 mei 2007 @ 10:49:44 #252
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_49636696
Een medefokker (wie was dat?) heeft in dit verband eens geschreven:
"Als het niet verzamelen van postzegels een hobby is, dan is atheïsme een geloof"
Duidelijker kan je het bijna niet stellen,
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_49636716
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 10:44 schreef Rasing het volgende:

[..]

Onzin. Zij hebben die dingen gedaan uit naam van het atheisme. Darwin leert ons immers dat de ene ras sterker is dan de ander en zij voerden slechts uit wat volgens Darwin al in de natuur zat.
pi_49636795
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 10:48 schreef locutus51 het volgende:

[..]blabla
Ja, moslims hebben 2.000.000 doden op hun geweten Wat zeggen die stemmen in je hoofd je nog meer?
pi_49636822
quote:
Dat je atheisme nog steeds een geloof noemt...

Laat me raden waar je dergelijke vooroordelen vandaan haalt.

De cijfers zeggen echter totaal wat anders.
pi_49636913
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 10:53 schreef onemangang het volgende:

[..]

Dat je atheisme nog steeds een geloof noemt...
Hoezo? Een varken noem je toch ook geen paard?
pi_49636938
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 10:50 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Onzin. Zij hebben die dingen gedaan uit naam van het atheisme. Darwin leert ons immers dat de ene ras sterker is dan de ander en zij voerden slechts uit wat volgens Darwin al in de natuur zat.
Darwin was geen atheist...

En nee, dat hebben ze niet uit naam van het atheisme gedaan maar in de naam van het communisme, dat is absoluut niet hetzelfde...
  dinsdag 22 mei 2007 @ 10:57:09 #258
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_49636939
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 10:52 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Ja, moslims hebben 2.000.000 doden op hun geweten Wat zeggen die stemmen in je hoofd je nog meer?
net alsof de atheisten 60.000.000 op hun geweten hebben... is ook een "claim" die nergens op gebaseerd is, jij telt iedereen bij elkaar op die omgekomen is door iemand die niet een specifiek geloof had onder het kopje atheisme.

Go back to school en leer eerst maar eens wat atheisme is zeg...
  dinsdag 22 mei 2007 @ 10:57:37 #259
64288 Bensel
Ladderzat
pi_49636957
quote:

[..]

onzin. Want wat voor evolutionair voordeel heeft het om zoveel individuen van je eigen soort te doden, om zo een triviale reden?
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  dinsdag 22 mei 2007 @ 10:58:36 #260
pi_49637001
quote:

[..]

Mensen bestaan niet uit verschillende rassen. Hoewel jij een heel eind komt.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 10:58:58 #261
41051 Rasing
pi_49637014
quote:
Het darwinisme gaat niet over sociale menselijke interactie, het is een biologische theorie.
pi_49637144
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 10:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je hebt dus geen zak begrepen van Darwinisme, dat is nu wel duidelijk.
pi_49637145
quote:

[..]

Dat is net zo'n idiote stelling als zeggen dat de Franse Revolutie nooit zou hebben plaatsgevonden als Newton geen zwaartekrachttheorie zou hebben bedacht. Die leert ons immers dat een bijl naar beneden valt.
pi_49637195
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 10:57 schreef Nikske het volgende:

[..]

Darwin was geen atheist...

En nee, dat hebben ze niet uit naam van het atheisme gedaan maar in de naam van het communisme, dat is absoluut niet hetzelfde...
Atheisme is de moeder van communisme en Darwin is de vader.
pi_49637244
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 10:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Hoe hoog zou mijn ras op jouw rassenschaal uitkomen? Vlak onder jouw arische ras?
pi_49637257
Helemaal niet, er zijn genoeg rechtste balletjes die ook atheist zijn... Kapitalisten tot op het bot...

Atheisme heeft niets te maken met politiek... Religie helaas te vaak wel...
pi_49637291
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 10:58 schreef Rasing het volgende:

[..]

Het darwinisme gaat niet over sociale menselijke interactie, het is een biologische theorie.
Dat zeg ik toch ook? Hitler meende dat ariers biologisch betere mensen waren en handelde daarnaar.
pi_49637310
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:04 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Atheisme is de moeder van communisme en Darwin is de vader.
En Mohammed is de vader van de pedofilie?
pi_49637345
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:06 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook? Hitler meende dat ariers biologisch betere mensen waren en handelde daarnaar.
Dat idee stamt van ver voor evolutie of atheisme ook maar bestond. Maar dat wil jij vast niet weten.
pi_49637357
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:05 schreef Nikske het volgende:
Helemaal niet, er zijn genoeg rechtste balletjes die ook atheist zijn... Kapitalisten tot op het bot...

Atheisme heeft niets te maken met politiek... Religie helaas te vaak wel...
Atheisme heeft meer kinderen dan alleen communisme. Kapitalisme is het grote broertje van communisme.
pi_49637362
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:06 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Oh, net zo goed als dat de Moren vonden dat zij de betere mensen waren, en daar naar handelden? Of de Kruisvaarders? Of de Mongolen?
pi_49637386
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:08 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Dat idee stamt van ver voor evolutie of atheisme ook maar bestond. Maar dat wil jij vast niet weten.
Zolang als er atheisten bestaan, heeft dit idee inderdaad ook bestaan.
pi_49637401
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:09 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Oh, net zo goed als dat de Moren vonden dat zij de betere mensen waren, en daar naar handelden? Of de Kruisvaarders? Of de Mongolen?
Nee, dat ging gewoon om macht.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 11:10:43 #274
pi_49637416
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:05 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Hoe hoog zou mijn ras op jouw rassenschaal uitkomen? Vlak onder jouw arische ras?
Lees mijn vorige antwoord terug.
pi_49637417
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:08 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Atheisme heeft meer kinderen dan alleen communisme. Kapitalisme is het grote broertje van communisme.
Als dit het voorbeeld is van hoe diep je IQ kan zinken als je blind gaat geloven, dan ben ik blij dat ik een atheist ben.
pi_49637428
quote:

[..]

Nope. Genetica toont aan dat "rassen" geen biologische realiteit is maar slechts een projectie van slecht geïnformeerde mensen.

Als je niks weet, hou dan je mond KB.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 11:11:56 #277
pi_49637444
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:02 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Je hebt dus geen zak begrepen van Darwinisme, dat is nu wel duidelijk.
Het verschil in DNA tussen verschillende mensen is te klein om ze in te delen in afzonderlijke rassen.
pi_49637453
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:10 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Nee, dat ging gewoon om macht.
Joh? En bij Hitler ging het niet om macht? .
pi_49637470
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:11 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Nope. Genetica toont aan dat "rassen" geen biologische realiteit is maar slechts een projectie van slecht geïnformeerde mensen.
Vertel dat je grote voorbeeld Darwin maar. Het was zijn idee.
pi_49637473
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:09 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Zolang als er atheisten bestaan, heeft dit idee inderdaad ook bestaan.
Nee, het idee van rassen bestond al lang voordat atheisme bestond. En religieuzen deden er maar wat graag aan mee. Net zoals de moslims ook graag aan slavernij deden. Iedereen is kind van zijn tijd KB.
pi_49637524
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:12 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Joh? En bij Hitler ging het niet om macht? .
Nee, geheel in de lijn van Darwin vond hij dat niet-ariers minderwaardig waren en om een zuiver ras te behouden moesten alle niet-ariers over de kling gejaagd worden.
pi_49637576
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:12 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Vertel dat je grote voorbeeld Darwin maar. Het was zijn idee.
Darwin is mijn voorbeeld niet, en ook Darwin was kind van zijn racistische tijd. Net zoals de islamitische slavendrijvers dat waren.

Moderne genetica toont glashard aan dat rassen geen biologische realiteit is, en Darwins boeken verandert daar niets aan.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 11:16:44 #283
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_49637592
====
Men is weer lekker off-topic bezig hiero, en het is weer een discussie om niets... begrijp nu dat bepaalde personen blind zijn door hun geloof en daardoor onrealistisch zijn in hun doen en laten.

Deze discussie hier heeft niets meer te maken met de stelling zoals in de OP omdat bepaalde personen zijn/haar gedachtenkronkels niet in zijn/haar hoofd kan houden.
====

De definitie van geloof is belangrijk om duidelijk te maken of atheisme een geloof is of niet...
pi_49637627
Mja, inderdaad. Ontopic.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 11:18:37 #285
41051 Rasing
pi_49637652
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:14 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Nee, geheel in de lijn van Darwin vond hij dat niet-ariers minderwaardig waren en om een zuiver ras te behouden moesten alle niet-ariers over de kling gejaagd worden.
Hij had een hekel aan Joden, zoals zoveel theisten met hem. De Joden moesten dood omdat hij dacht dat zij de ondergang van Duitsland zouden betekenen. Vermenging met Duitsers zou het Duitse ras verzwakken.

Darwinisme zegt niet dat alle zwakke dieren dood moeten. Die gaan gewoon dood. De Joden gingen pas dood omdat Hitler vond dat dat moest. Er zit achter darwinistische evolutie geen designer. Geen God, en geen Hitler.
pi_49637699
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:14 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Oh, precies gelijk de Mongolen dus.

FYI: Het gaat er bij evolutie niet om wie het sterkste is, maar wie het beste aangepast is aan zijn omgeving. En daarnaast laat evolutie zich niet leiden daar wat een bepaald persoon daar van vindt, maar gewoon door de selectie die vanzelf optreedt.

Het superioriteisgevoel dat Hitler had is niet verschillend met het superioriteitsgevoel van de hedendaagse extrimistische Islam aanhangers.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 11:21:01 #287
pi_49637744
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:16 schreef locutus51 het volgende:
====
Men is weer lekker off-topic bezig hiero, en het is weer een discussie om niets... begrijp nu dat bepaalde personen blind zijn door hun geloof en daardoor onrealistisch zijn in hun doen en laten.

Deze discussie hier heeft niets meer te maken met de stelling zoals in de OP omdat bepaalde personen zijn/haar gedachtenkronkels niet in zijn/haar hoofd kan houden.
====

De definitie van geloof is belangrijk om duidelijk te maken of atheisme een geloof is of niet...
Ik denk dat de term Atheïsme door gelovigen is bedacht. Als je gewoon niet in God geloofd (wat me niet meer dan logisch lijkt) heb je niet de neiging om daar een naam voor te bedenken. Dan ben je gewoon een individu. Voor gelovigen is het handig om daar een label aan te plakken om er meer overweg te kunnen en voor organisaties (de kerk) is het altijd veel makkelijker om mensen in groepen in te delen. Eigenlijk ben ik niks, maar om dat een gelovige dan niet weet wat ie met me aan moet noemt ie me Atheïst. (en ik doe daar nog zelf aan mee ook )
pi_49637858
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Eigenlijk ben ik niks, maar om dat een gelovige dan niet weet wat ie met me aan moet noemt ie me Atheïst. (en ik doe daar nog zelf aan mee ook )
Eigenlijk is het te zot voor woorden dat je als normaal denkend mens door een stel aan waanbeelden lijdende geestelijk gestoorden een label opgeplakt krijgt .
pi_49637919
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:19 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Oh, precies gelijk de Mongolen dus.

FYI: Het gaat er bij evolutie niet om wie het sterkste is, maar wie het beste aangepast is aan zijn omgeving. En daarnaast laat evolutie zich niet leiden daar wat een bepaald persoon daar van vindt, maar gewoon door de selectie die vanzelf optreedt.
Ik zeg niet dat evolutie zich laat leiden. Ik zeg dat figuren als Hitler en Stalin zich door Darwin lieten leiden.
quote:
Het superioriteisgevoel dat Hitler had is niet verschillend met het superioriteitsgevoel van de hedendaagse extrimistische Islam aanhangers.
Hitler vond ariers superieur boven andere rassen. Moslims vinden de Islam superieur aan andere geloven, net zoals elk geloof zich superieur vindt. Je vergelijking is zo mank als mijn bejaarde overbuurman.
pi_49637949
mkay... Back on topic...

Atheisme is geen geloof, het heeft geen dogmas, heeft geen leiders... Atheisten zijn niet georganiseerd, er is maar één gemeenschappelijke noemer, en dat is dat zij NIET geloven...

Ik kan iedereen, atheist of niet, aanraden om het boek van Christopher Hitchens te lezen, "god is not GREAT". Vooral diegenen die geloven kunnen zich dan misschien iets beter inleven in een atheist... Het boek probeert niemand te "bekeren", maar zet helder en duidelijk uiteen waarom er atheisten zijn, en waarom de auteur wantrouwend naar religie kijkt...
  dinsdag 22 mei 2007 @ 11:26:47 #291
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_49637983
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:23 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Eigenlijk is het te zot voor woorden dat je als normaal denkend mens door een stel aan waanbeelden lijdende geestelijk gestoorden een label opgeplakt krijgt .
Inderdaad Atheisme is niets meer dan een label gegeven door gelovigen... dat is een goeie... gelukkig is het niet zichtbaar aan de buitenkant dat label...
pi_49638247
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:25 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat evolutie zich laat leiden. Ik zeg dat figuren als Hitler en Stalin zich door Darwin lieten leiden.
[..]

Hitler vond ariers superieur boven andere rassen. Moslims vinden de Islam superieur aan andere geloven, net zoals elk geloof zich superieur vindt. Je vergelijking is zo mank als mijn bejaarde overbuurman.
Ik dacht dat het lezen van Mein Kampf in jouw kringen populair was, dan zou je toch beter moeten weten.
pi_49638384
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:34 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik dacht dat het lezen van Mein Kampf in jouw kringen populair was, dan zou je toch beter moeten weten.
Ik heb hem helaas niet kunnen bemachtigen, maar misschien kun jij me een van jouw exemplaren uitlenen?
  dinsdag 22 mei 2007 @ 11:45:22 #294
pi_49638632
Eigenlijk vind ik het best een goed idee om mensen die in God geloven massaal af te slachten. De aanhangers van allerhande religies hebben in het verleden het goede voorbeeld al gegeven.
pi_49638635
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:38 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Ik heb hem helaas niet kunnen bemachtigen, maar misschien kun jij me een van jouw exemplaren uitlenen?
Volgens mij kun je die wel op internet vinden, maar met name dit zinnetje is misschien voor jou wel interessant:
quote:
Hence today I believe that I am acting in accordance with the will of the Almighty Creator: by defending myself against the Jew, I am fighting for the work of the Lord.
Maar goed je hebt een aardig topic succesvol de grond in geboord met je gebagger, gefeliciteerd.
pi_49638944
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:25 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Je zegt het zelf dus al. Dus met jouw bekrompen logica kunnen we stellen dat de islam eigenlijk gebaseerd is op het darwinisme want binnen de islam wordt er net zo hard aan superioriteitsdenken gedaan.

En daar zit het probleem nou juist, dat is de werkelijke boosdoener in alle gevallen: van communisme, islam, christendom, fascisme, grensgeschillen, noem maar op: zodra de ene groep zich superieur waant ten aanzien van de ander en dat in geweld uitdrukt gaat het mis. Het is dus al helemaal dom om wat voor stroming dan ook te volgen die stelt 'de ultieme waaheid' in pacht te hebben. De islam is er daar eentje van.
pi_49638952
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Eigenlijk vind ik het best een goed idee om mensen die in God geloven massaal af te slachten. De aanhangers van allerhande religies hebben in het verleden het goede voorbeeld al gegeven.
Die gedachte is darwinisten inderdaad niet vreemd. Ik heb dit eerder al aangegeven. Ik noem het ook wel het gif van Darwin. Iedereen die ermee besmet is, verandert in een moordzuchtig wezen zonder enige moraal.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 11:55:51 #298
pi_49639025
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:53 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Die gedachte is darwinisten inderdaad niet vreemd. Ik heb dit eerder al aangegeven. Ik noem het ook wel het gif van Darwin. Iedereen die ermee besmet is, verandert in een moordzuchtig wezen zonder enige moraal.
Dan zou ik maar snel van je geloof vallen.
pi_49639068
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:53 schreef onemangang het volgende:

[..]

Je zegt het zelf dus al. Dus met jouw bekrompen logica kunnen we stellen dat de islam eigenlijk gebaseerd is op het darwinisme want binnen de islam wordt er net zo hard aan superioriteitsdenken gedaan.
Nee, jij denkt dat ik dat zeg. Jij ziet geen verschil tussen ras en geloof.
quote:
En daar zit het probleem nou juist, dat is de werkelijke boosdoener in alle gevallen: van communisme, islam, christendom, fascisme, grensgeschillen, noem maar op: zodra de ene groep zich superieur waant ten aanzien van de ander en dat in geweld uitdrukt gaat het mis. Het is dus al helemaal dom om wat voor stroming dan ook te volgen die stelt 'de ultieme waaheid' in pacht te hebben. De islam is er daar eentje van.
Iedereen rekent zichzelf tot een groep die zich superieur acht. Jij rekent jezelf blijkbaar tot de groep darwinisten en kapitalisten. Alle andere groepen zijn voor jou inferieur.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 11:57:41 #300
41051 Rasing
pi_49639106
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:53 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Wat gek, dat ik niet moordzuchtig ben, en wel een moraal heb. Of word ik nog moordzuchtig?
pi_49639110
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 11:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dan zou ik maar snel van je geloof vallen.
Om ook moordzuchtig en zonder moraal te zijn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')