abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49596586
Ik geloof niet dat God niet bestaat
  maandag 21 mei 2007 @ 09:43:16 #127
8369 speknek
Another day another slay
pi_49596631
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:41 schreef Triggershot het volgende:
Ik geloof niet dat God niet bestaat
Je bent agnost? .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 21 mei 2007 @ 09:46:04 #128
177166 noemmemaarjuanita
want zo heet ik niet
pi_49596696
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:26 schreef ki_ki het volgende:

[..]

is het ook. vind ik
precies, net zoals geen hekel aan negers hebben ook racisme is.
Spiritualiteit is voor mensen zonder geld.
pi_49596730
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:46 schreef noemmemaarjuanita het volgende:

[..]

precies, net zoals geen hekel aan negers hebben ook racisme is.
Da's niet echt een goed voorbeeld, aangezien racisme per definitie een soort afkeer voor ( in dit geval ) negers is.
  maandag 21 mei 2007 @ 09:53:15 #130
177166 noemmemaarjuanita
want zo heet ik niet
pi_49596884
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Da's niet echt een goed voorbeeld, aangezien racisme per definitie een soort afkeer voor ( in dit geval ) negers is.
Aha.
Maar een gebrek aan geloof is dus geloof ?
Spiritualiteit is voor mensen zonder geld.
pi_49596894
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:43 schreef speknek het volgende:

[..]

Je bent agnost? .
  maandag 21 mei 2007 @ 10:48:15 #132
8369 speknek
Another day another slay
pi_49598503
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:47 schreef Haushofer het volgende:
Is dat zo? Volgens mij is racisme een onderscheid maken op ras. Maar goed, discriminatie dan.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_49599069
quote:
Op maandag 21 mei 2007 05:04 schreef speknek het volgende:
Atheisme zelf is geen geloof. Het is een negatieve conceptuele duiding. Zoals hier al vaker is gezegd: Het stelt dat je niet een bepaald iets aanhangt, waar je dan wel in gelooft wordt in het midden gelaten. Misschien ben je in theorie wel volkomen neutraal in alle waarheidsclaims.
Ik geloof dat specialK vaak aanhaalt dat je zwak en sterk atheisme hebt:

Zwak: Ik geloof niet dat er een God is.
Sterk: Ik geloof dat er geen God is.

Jouw reactie heeft betrekking op het zwakke atheisme. Het sterke is wel degelijk een geloof in de zin dat het iets stelt wat niet te controleren is.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_49599391
quote:
Op maandag 21 mei 2007 11:03 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Yep. De Sterke Atheistische gemeenschap heeft zich in 1383 afgescheidein van de Zwakke Atheïsten tijdens het Grote Atheistische Schisma (GAS). De predikers van de ene kant zagen de anderen als heiden en hierop volgde de bezetting van Amsterdam door het Zwak Atheistisch verbond. Momenteel zie je deze scheiding nog bij de Marxisten en de Darwinisten....

Tegenwoordig probeert men oecemene diensten te houden doorgeschriften van beide Kerkvaders te te citeren, maar het verschil blijft.
  maandag 21 mei 2007 @ 11:25:39 #135
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_49599921
quote:
Op maandag 21 mei 2007 11:03 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Jouw reactie heeft betrekking op het zwakke atheisme. Het sterke is wel degelijk een geloof in de zin dat het iets stelt wat niet te controleren is.
Aangezien het niet te controleren is dat God wel bestaat, zou je kunnen stellen dat ie niet bestaat.

Zwak: Ik heb geen reden om aan te nemen dat er een God is, dus ik doe niks
Sterk: Ik heb geen reden om aan te nemen dat er een God is en dat zeg ik duidelijk.

In beide gevallen gaat men uit van een controleerbare werkelijkheid (waarin God niet fysiek aantoonbaar is) en ze zijn in beide gevallen dus geen geloof.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_49600414
quote:
Op maandag 21 mei 2007 11:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Sterk: Ik heb geen reden om aan te nemen dat er een God is en dat zeg ik duidelijk.
Jouw definitie van sterk atheisme is niet de definitie zoals deze doorgaans gebruikt wordt.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  maandag 21 mei 2007 @ 11:50:49 #137
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_49600948
quote:
Op maandag 21 mei 2007 11:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Aangezien het niet te controleren is dat God wel bestaat, zou je kunnen stellen dat ie niet bestaat.

In beide gevallen gaat men uit van een controleerbare werkelijkheid (waarin God niet fysiek aantoonbaar is) en ze zijn in beide gevallen dus geen geloof.
Dwerfion heeft volgens deze definitie gelijk. Beide definities zijn zwak atheïsme. De een is uitgesproken zwak atheïst, de ander niet. Een sterke atheïst geeft de harde claim te weten dat god niet bestaat. Hij neemt zeg maar het laatste beetje onzekerheid voor helemaal lief door het simpelweg weg te wuiven, wat een zwak atheïst niet doet. De meeste atheïsten zijn zwak atheïst. Ik ken persoonlijk maar twee sterke atheïsten (op youtube).
pi_49600949
quote:
Op maandag 21 mei 2007 11:38 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Jouw definitie van sterk atheisme is niet de definitie zoals deze doorgaans gebruikt wordt.
Wie voldoen volgens jouw 'doorgaans' definitie aan het sterke atheisme?
pi_49601179
quote:
Op maandag 21 mei 2007 11:50 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Wie voldoen volgens jouw 'doorgaans' definitie aan het sterke atheisme?
Geen idee, ik heb het onderscheid niet zelf verzonnen.
  maandag 21 mei 2007 @ 12:04:45 #140
pi_49601560
quote:
Op maandag 21 mei 2007 11:50 schreef StupidByNature het volgende:

[..]

Dwerfion heeft volgens deze definitie gelijk. Beide definities zijn zwak atheïsme. De een is uitgesproken zwak atheïst, de ander niet. Een sterke atheïst geeft de harde claim te weten dat god niet bestaat. Hij neemt zeg maar het laatste beetje onzekerheid voor helemaal lief door het simpelweg weg te wuiven, wat een zwak atheïst niet doet. De meeste atheïsten zijn zwak atheïst. Ik ken persoonlijk maar twee sterke atheïsten (op youtube).
Maar het hangt dus ook af van je definitie van God. Ik weet zeker dat God niet bestaat in de vorm van een ouwe man met een witte baard, dus ben ik een sterke atheïst. Maar als ik rekening hou met het idee van een "god" in de vorm van een collectief bewustzijn....
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_49601679
Als we nog meer onderscheid maken tussen waar mensen wel en niet in geloven blijven er uiteindelijk 6,5 miljard hokjes over.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  maandag 21 mei 2007 @ 12:10:13 #142
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_49601791
quote:
Op maandag 21 mei 2007 12:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maar het hangt dus ook af van je definitie van God. Ik weet zeker dat God niet bestaat in de vorm van een ouwe man met een witte baard, dus ben ik een sterke atheïst. Maar als ik rekening hou met het idee van een "god" in de vorm van een collectief bewustzijn....
Ja, daar heb je gelijk in. In principe zou je sterk atheïst kunnen zijn t.a.v. de christelijke god en agnostisch of whatever t.a.v. de rest. Simpelweg omdat je weet wat het christendom inhoudt, maar van de rest nauwelijks iets weet of omdat die goden niet duidelijk beschreven zijn.
  maandag 21 mei 2007 @ 12:19:58 #143
pi_49602191
quote:
Op maandag 21 mei 2007 12:10 schreef StupidByNature het volgende:

[..]

Ja, daar heb je gelijk in. In principe zou je sterk atheïst kunnen zijn t.a.v. de christelijke god en agnostisch of whatever t.a.v. de rest. Simpelweg omdat je weet wat het christendom inhoudt, maar van de rest nauwelijks iets weet of omdat die goden niet duidelijk beschreven zijn.
Conclusie is simpel:

Atheïsme is in wezen geen geloof, maar allerhande religies gooien roet in het eten
pi_49602342
quote:
Op maandag 21 mei 2007 12:10 schreef StupidByNature het volgende:

[..]

Dan ben je wat mij (tja, wie ben ik?) betreft meer een ietsist. Iemand die er rekening mee houdt dat er mogelijk wel een god is, maar daar nog niet uit is.

Als je de 'authoriteitdragende' definitie van Wikipedia gebruikt:
quote:
Strong atheism is a term generally used to describe atheists who accept as true the proposition, "gods do not exist".
dan kun je niet sterk atheistisch zijn mbt alleen de christelijke God.
  maandag 21 mei 2007 @ 12:30:25 #145
pi_49602560
quote:
Op maandag 21 mei 2007 12:23 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Dan ben je wat mij (tja, wie ben ik?) betreft meer een ietsist. Iemand die er rekening mee houdt dat er mogelijk wel een god is, maar daar nog niet uit is.

[..]

In het Hindoeïsme en Buddisme heeft men aardig abstrakte ideeën over God, waar ik als ongelovige toch iets mee kan. Toch vind ik dat God als zodanig (enkelvoudig opperwezen) niet bestaat. Eigenlijk ben ik een sterke atheïst, maar vanwege de definitie's over God mag ik mij niet zo noemen.
pi_49602601
quote:
Op maandag 21 mei 2007 12:23 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

[..]

Dat zou ook wel vreemd zijn. Dan zijn namelijk alle mensen die overtuigd zijn van een specifiek godsbeeld sterk atheistisch.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_49602872
quote:
Op maandag 21 mei 2007 11:56 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Geen idee, ik heb het onderscheid niet zelf verzonnen.
Nee, ik ook niet. Maar om een groep te benoemen moet de groep wel uit leden bestaan toch? Ik kan er alleen geen verzinnen...jij ook niet....
pi_49604586
quote:
Op maandag 21 mei 2007 12:31 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat zou ook wel vreemd zijn. Dan zijn namelijk alle mensen die overtuigd zijn van een specifiek godsbeeld sterk atheistisch.
Nee, mensen die een specifiek godsbeeld hebben geloven blijkbaar wel in een God en zijn dan volgens bovengenoemde definitie niet sterk atheistisch.

Edit: O, ik geloof dat ik niet goed gelezen heb. Je bent het geloof ik met me eens.
pi_49604624
Atheisme bestaat niet.
---o---
  maandag 21 mei 2007 @ 13:37:38 #150
pi_49604974
quote:
Op maandag 21 mei 2007 13:28 schreef mariox het volgende:
Atheisme bestaat niet.
Onzin, religie bestaat niet!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')