Euuh, dat zeg ik toch?quote:Op zondag 20 mei 2007 19:37 schreef Yestuuur het volgende:
kan ik concluderen Triggershot, dat je net als de meeste mensen, gewoon niet zeker weet of god bestaat, maar denkt/gelooft van wel?
quote:Je gelooft dat het de waarheid is, je weet niet dat het de waarheid is, pas als je met de waarheid geconfronteerd wordt en het overeenkomt met wat je geloofde weet je dat het de waarheid is, maar dan is het niet meer geloven, eerder weten, accepteren, erkennen.
geloof je dan niet tegen beter weten in?quote:Op zondag 20 mei 2007 19:27 schreef Triggershot het volgende:
Karma, niet iedereen gelooft in karma, desondanks geloof ik het wel. Veel mensen leven slecht en blijven het goed hebben, dus geldt het niet voor iedereen.
Mensen bij wie het uitkomt, mensen bij wie het niet uitkomt, overtuiging is wat dat betreft redelijk neutraal.quote:Op zondag 20 mei 2007 19:50 schreef Yestuuur het volgende:
[..]
geloof je dan niet tegen beter weten in?
Ik niet, ik geloof zelf niet in God en ga ervan uit dat die ook voor alle andere mensen niet bestaat, ook niet als zij dit zelf wel geloven.quote:Op zondag 20 mei 2007 19:02 schreef Triggershot het volgende:
Ik erken Godsbestaan, maar ik erken ook dat voor sommige mensen God niet hoeft te bestaan, omdat zij een andere kijk op hebben, zo simpel is het.
Prima toch?quote:Op zondag 20 mei 2007 20:04 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik niet, ik geloof zelf niet in God en ga ervan uit dat die ook voor alle andere mensen niet bestaat, ook niet als zij dit zelf wel geloven.
Ja, zo kun je elk meningsverschil beslissen.quote:
Sorry, maar wat een gelul zeg.quote:Op zondag 20 mei 2007 19:22 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Voor jou is het één, voor mij is het ander en nog kunnen we samen door één deur. Ik zou het ervaren als dilemma als ik zelf niet kon kiezen. God is voor je zoals jij hem voorstelt dat hij voor je is, geloof je dat God niet bestaat, dan laat hij zich niet bestaan voor je, geloof je in hem, dan 'openbaart' hij zich voor je. Nogmaals definitie van 'God' en 'de waarheid' is zo breed dat het me vrij onmogelijk lijkt op hier in overeenstemming over te komen. Glas is half gevuld, maar issie nu halfvol of halfleeg? Depends on your point of view.
Als je vooraf je excuses gaat aanbieden zeg het dan gewoon niet?quote:Op zondag 20 mei 2007 20:36 schreef noemmemaarjuanita het volgende:
[..]
Sorry, maar wat een gelul zeg.
Precies, de waarheid is aantal ml water wat terug te vinden is, hoe je er op kijkt, maakt de waarheid niet anders, op meerder manieren te bereiken dus.quote:Om even af te trappen : het glas is tegelijkertijd half vol en half leeg. Da's nou juist de grap van helften.
En tegelijkertijd kun je ook gewoon zeggen dat het glas te groot is, maar dat terzijde.
Omdat jij je er niet in kunt vinden is het bullshit?quote:Maar dat stuk over God die zich dan niet laat bestaan - wat een bullshit.
Nee hoor, in context van religie zei ik dus hé, dat de een geloof in God, bestaat God als in zijn overtuiging en voor de ander niet, het is maar allemaal hoe je het bekijkt zoals voorheen ook gezegd. De zon is voor ons warm, maar misschien voor een verre planeet niets meer dan een koele zomerbriesje, danwel koud.. Dat het voor een ander iets anders is maakt het niet minder waar.quote:Om zich niet te laten bestaan zal ie eerst toch echt moeten bestaan, en da's een contradictie, kortom - quatsch.
Waarheid wel ja, maar de subjectieve belevenis van iemand van de waarheid niet.quote:Waarheid is absoluut, zo simpel is het.
Precies.quote:Dat mensen verschillende dingen geloven, en dat je het andere mensen gunt om hun eigen mening te hebben, prima.
Ik herhaal:quote:Maar kom nou niet aan met "waarheid is niet absoluut".
quote:Waarheid wel ja, maar de subjectieve belevenis van iemand van de waarheid niet.
Ik neem aan dat God bestaat, volgens mij heb jij aangenomen dat hij niet bestaat.quote:OF god bestaat, OF god bestaat niet.
Oh jawel.quote:De definitie van waarheid is niet "breed".
Hoe weet jij dat alles maar op 1 manier tot stand gekomen is als we er nog niet dan wel wellicht nooit achterkomen?quote:Als we het gaan hebben over hoe alles tot stand is gekomen is dat uiteindelijk op 1 manier gebeurd, en niet anders. (Of we er ooit achter zullen komen welke manier dat daadwerkelijk geweest is is irrelevant)
Hmm, dan moet je de Ahmaddiya theorie nog eens lezen.quote:Het is bijvoorbeeld onmogelijk dat zowel het adam-en-eva-verhaal waarheid is, als de evolutietheorie.
Men schrijft wel eens "sorry" voor een opmerking om aan te geven dat het die persoon spijt dat zij zich verplicht voelt om die opmerking te maken.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:47
schreef Triggershot het volgende:
Als je vooraf je excuses gaat aanbieden zeg het dan gewoon niet?
Precies.quote:Precies, de waarheid is aantal ml water wat terug te vinden is, hoe je er op kijkt, maakt de waarheid niet anders, op meerder manieren te bereiken dus.
Nee, het is bullshit omdat wat jij zegt simpelweg nergens op slaat.quote:Omdat jij je er niet in kunt vinden is het bullshit?
Nee precies - de een gelooft dit, de ander gelooft dat, maar wat ze ook geloven - het verandert niks aan de waarheid.quote:Nee hoor, in context van religie zei ik dus hé, dat de een geloof in God, bestaat God als in zijn overtuiging en voor de ander niet, het is maar allemaal hoe je het bekijkt zoals voorheen ook gezegd. De zon is voor ons warm, maar misschien voor een verre planeet niets meer dan een koele zomerbriesje, danwel koud.. Dat het voor een ander iets anders is maakt het niet minder waar.
He he, kortom waarheid is absoluut, en mensen kunnen zichzelf aanpraten dat ze denken de waarheid in pacht te hebben - ook al hoeft dat dus helemaal niet zo te zijn.quote:Waarheid wel ja, maar de subjectieve belevenis van iemand van de waarheid niet.
Nee, naar mijn mening kunnen we er simpelweg geen zinnige uitspraken over doen.quote:Ik neem aan dat God bestaat, volgens mij heb jij aangenomen dat hij niet bestaat.
Ik zeg daarmee dat het onmogelijk is dat er 2 verschillende scheppingsverhalen tegelijkertijd waar kunnen zijn.quote:Hoe weet jij dat alles maar op 1 manier tot stand gekomen is als we er nog niet dan wel wellicht nooit achterkomen?Over contradicties gesproken.
Want die zegt dat het wel mogelijk is dat tegelijkertijd God ons uit klei geboetseerd heeft, en eva uit een rib heeft gesneden,quote:Hmm, dan moet je de Ahmaddiya theorie nog eens lezen.
Nu heb je dus eindelijk begrepen waarom ik het geloven noem en het onderscheid van weten?quote:Op zondag 20 mei 2007 21:20 schreef noemmemaarjuanita het volgende:
[..]
Precies.
Kortom, hoe je ertegenaan kijkt verandert niks aan de waarheid.
Dus hoe jij tegen religie aankijkt, verandert niks aan het feit dat god wel of niet bestaat.
Zeg dan ook geen sorry.quote:Nee, het is bullshit omdat wat jij zegt simpelweg nergens op slaat.
In geval van zekerheid kan er maar één zijn, maar in geval van geloven is alles mogelijk, dus ook niets uitsluiten er van. Dat jij het bullshit vindt komt door je tekortkomingen in begrip of mijn uitleg.quote:"God die zich niet laat bestaan" is een contradictie en is simpelweg onmogelijk.
Nogmaals, of god bestaat, of god bestaat niet.
Godsamme zeg, ik voel me wel een cassettebandje op repeat, als je geconfronteerd bent met de waarheid dan is het geen geloven meer, begrijp je dat?quote:Nee precies - de een gelooft dit, de ander gelooft dat, maar wat ze ook geloven - het verandert niks aan de waarheid.
Dus je kunt wel zeggen dat mensen wat anders geloven, maar je kunt niet zeggen dat voor hun de waarheid anders is.
De waarheid is zuiver absoluut, niet als iemand het in pacht meent te hebben, want dan kan het niet anders dan dat het getint is met je eigen visie, mening.quote:He he, kortom waarheid is absoluut, en mensen kunnen zichzelf aanpraten dat ze denken de waarheid in pacht te hebben - ook al hoeft dat dus helemaal niet zo te zijn.
Zal ook wel wederzijds zijn.quote:Nee, naar mijn mening kunnen we er simpelweg geen zinnige uitspraken over doen.
als je niet weet hoe alles in elkaar is gekomen, ontstaan, dan kan je daar ook geen feitelijke uitspraken over doen, dan zijn het niet meer dan assumpties. De Koran ondersteunt beide verhalen, zowel oerknal als Adam en Eva als de enige waarheid van hun leer, de moslim hoeft dus geen keus te maken. De enige die een keuze in laat maken is diegene die er in onderscheid in maakt.quote:Ik zeg daarmee dat het onmogelijk is dat er 2 verschillende scheppingsverhalen tegelijkertijd waar kunnen zijn.
OF het adam-en-eva-verhaal is waar, OF het oerknal-gebeuren,
OF we zijn op de wereld gezet door een roze eenhoorn.
Niet alledrie tegelijkertijd.
want dat kan niet.
[..]
Eva uit een Rib komt niet voor in de Koran. Wel dat Adam en Eva zijn gevormd in verschillende stadia. En ja de Ahmaddiya gelooft heilig in die twee en tegelijkertijd in de evolutietheorie. Namelijk dat God heeft gewacht dat evolutie Homo Sapiens heeft bereikt en toen van zijn Geest heeft ingeblazen, de eerste mens die kan denken. Over Bullshit gesproken richt ik me meer op jouw voorbeeld van internet, eilanden, Urk en Ethiopie, daarentegen is de theorie van Ahmaddiya voor veel Ahmaddi's een bridge tussen geloof en evolutie zonder in contradictie te vallen.quote:Want die zegt dat het wel mogelijk is dat tegelijkertijd God ons uit klei geboetseerd heeft, en eva uit een rib heeft gesneden,
en tegelijkertijd we ontstaan zijn uit een oersoep en geevolueerd miljoenen jaren ?
Dat kan prima tegelijkertijd, net zoals ik nu hier zit te internetten en prima tegelijkertijd op de canarische eilanden kan zijn, op Urk een bank kan beroven EN tegelijkertijd kindjes voederen in Ethiopie..?
2 feiten in dit voorbeeld:quote:Op zondag 20 mei 2007 20:47 schreef Triggershot het volgende:
Nee hoor, in context van religie zei ik dus hé, dat de een geloof in God, bestaat God als in zijn overtuiging en voor de ander niet, het is maar allemaal hoe je het bekijkt zoals voorheen ook gezegd. De zon is voor ons warm, maar misschien voor een verre planeet niets meer dan een koele zomerbriesje, danwel koud.. Dat het voor een ander iets anders is maakt het niet minder waar.
Waar feiten een rol spellen wordt geloof overbodig, maar dat wist je al.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:48 schreef Yestuuur het volgende:
[..]
2 feiten in dit voorbeeld:
1. de zon heeft een bepaalde gem. temperatuur
2. warmte gaat verloren bij een grotere afstand
Relevantie zit hem meer vind ik in hoe het overkomt. Dat er onderscheid gemaakt wordt hoe hitte van de zon overkomt op Aarde en hoe het overkomt in eeuhm laten we zeggen planeet Aflfred. Wat Aarde of Aflred van de de zon vind en hoe het overkomt beïnvloed de zon niet.quote:conclusie: voor een planeet die verder weg ligt is de zon minder warm.
het koud of warm zijn van de zon is irrelevant, alleen de warmte die de planeet bereikt is van belang.
Sluit ik me bij aan.quote:ofwel: wat nou precies de waarheid is, doet er niet toe. we zien en horen wat nodig is en mogen daarmee doen wat we willen. de zon (waarheid) is te warm om dicht bij in de buurt te komen, maar we weten dat ie er is, en dat ie ons het leven gunt.
quote:(wow wat een metafoor komt hieruit voort)
Oke, gegeven voorbeelden zijn redelijk.quote:tot slot mbt god:
of 'hij' bestaat en is zeker niet liefdevol, maar neutraal (oorlog, kinderprostitie etc. tegenover liefde, vriendschap etc.)
Dat probeer ik dus uit te leggen, dat doe ik dus niet... Omdat ik heel goed weet dat jij er wel over na gedacht zult hebben en daarom een aantal standpunten hebt genomen hoe je te leven staat en er over filosofeert/beredeneert. Als ik zeg, ik ben een aanhanger van de waarheid en jij bent pertinent fout dan moet ik wel een overtuigend antwoord hebben op al jouw vragen wat ik wetenschappelijk kan onderbouwen want het moet natuurlijk wel waarneembaar, onderbouwend zijn, doe ik het niet, kan ik het niet? Wat is mijn 'waarheid' dan nog waard, gezien waarheid allesomvattend is en er niets vager is dan een halve waarheid. Ik neem de bus, jij neemt de trein, ik geloof dat de waarheid via verschillende manieren te bereiken is en het te groot is om er monopolie op te hebben omdat de waarheid letterlijk antwoord op alles moet hebben zonder dat het tegenstrijdig is met filosofie, wetenschap en logica.quote:of het is een verzinsel van mensen om hun leven zin te geven.
het feit in achtgenomen dat er talloze mensen zijn die geloven dat hun geloof het enige juiste is moeten er ook wel mensen zijn die het fout hebben. Ik blijf er gewoon bij dat ik het niet weet, maar aangezien ik in oorzaak en gevolg geloof en predestinatie acht ik het wel waarschijnlijk dat er iets hoogs intelligents is... ook geloof ik in de evolutietheorie, waaruit blijkt dat ons leven geen fuck meer waard is dan die van een amoebe. we leven, onze genen overleven (ofniet), en wij sterven.
nu denk je miss dat ik pessimistisch in het leven sta, en vraag je je af waarom ik mezelf niet meteen door mijn kop heen knal. dat komt vooral doordat ik het niet zeker weet. bovendien hebben mijn genen niet voor niks zo lang overleeft, zelfmoord is een ongunstige overlevingsstrategie voor je genen. (voor meer diepgang hierover, het boek: de zelfzuchtige genen - Richard Dawkins)
ik sta dus positief in het leven en mijn doel is geluk, zoals dat het gronddoel is van elk mens denk ik.
Ben ik het mee eens, scherp opgemerkt overigens.quote:Op zondag 20 mei 2007 16:21 schreef Haushofer het volgende:
Gelovigen plaatsen het begrip "God" op een bepaald voetstuk. Een atheïst ( of agnost ) niet, die zegt dat God net zo goed een begrip is als alle andere begrippen. Als je zegt dat een atheïst "niet gelooft in een God", dan is dat een heel ander soort geloven dan wat bijvoorbeeld Christenen hanteren.
Dus het is een misleidende uitspraak.
In beide gevallen kan er maar 1 zijn.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:35 schreef Triggershot het volgende:
In geval van zekerheid kan er maar één zijn, maar in geval van geloven is alles mogelijk, dus ook niets uitsluiten er van. Dat jij het bullshit vindt komt door je tekortkomingen in begrip of mijn uitleg.
Jahoor, dat snap ik, ook al is dit de eerste post waarin je dat aanhaaltquote:Godsamme zeg, ik voel me wel een cassettebandje op repeat, als je geconfronteerd bent met de waarheid dan is het geen geloven meer, begrijp je dat?
quote:Zal ook wel wederzijds zijn.
Wat ik dus bedoel is : als de koran dus zegt dat het in meerdere stadia is gegaan,quote:als je niet weet hoe alles in elkaar is gekomen, ontstaan, dan kan je daar ook geen feitelijke uitspraken over doen, dan zijn het niet meer dan assumpties. De Koran ondersteunt beide verhalen, zowel oerknal als Adam en Eva als de enige waarheid van hun leer, de moslim hoeft dus geen keus te maken. De enige die een keuze in laat maken is diegene die er in onderscheid in maakt.
Eva uit een Rib komt niet voor in de Koran. Wel dat Adam en Eva zijn gevormd in verschillende stadia. En ja de Ahmaddiya gelooft heilig in die twee en tegelijkertijd in de evolutietheorie. Namelijk dat God heeft gewacht dat evolutie Homo Sapiens heeft bereikt en toen van zijn Geest heeft ingeblazen, de eerste mens die kan denken.
nee, je gelooft niet in de evolutie theorie als een waarheid, je gelooft dat het principe van evolutie op dit moment het beste is wat we hebben om de werkelijkhied te beschrijven.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:46 schreef sizzler het volgende:
Ik blijf maar tegenkomen dat christenen beweren dat atheisme ook vorm van geloven is.
De evolutietheorie heeft gaten dus geloof je maar dat de thoerie waar is.
De big-bang-theorie is niet bewijsbaar dus geloof je maar dat er een big-bang was.
etc.
Zit hier een kern van waarheid in?
Dat zegt de Bijbel toch ook? Gelijk de eerste bladzijden met het scheppingsverhaal.quote:Op zondag 20 mei 2007 22:18 schreef noemmemaarjuanita het volgende:
Wat ik dus bedoel is : als de koran dus zegt dat het in meerdere stadia is gegaan,
dan zegt ie daarmee dus ook dat het NIET is gegaan als in "god maakte adam uit een homp klei en sneed eva uit een rib van adam".
Als de koran zegt dat de evolutietheorie klopt en dat god zijn Geest heeft ingeblazen,
zegt de koran dus impliciet dat het NIET door een roze eenhoorn komt.
Kortom, iedereen die wat anders denkt zou het dus fout hebben volgens de koran - de koran zegt tenslotte hoe het is gegaan, en dat is volgens de koran dus de enige manier.
Je vervalt zo gemakkelijk in een semantische discussie. Je hebt geloven in de religieuze zin van het woord en geloven in de figuurlijke zin van het woord. Natuurlijk kan je wel zeggen 'ik geloof wel dat de evolutietheorie waar is' maar dat is iets compleet anders dan 'ik geloof in God'. De eerste vorm van geloven komt meer in de richting van 'ik geloof dat het ongeveer kwart voor 12 is', terwijl de tweede vorm van geloven een compleet andere levenshouding kan betekenen.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:46 schreef sizzler het volgende:
Ik blijf maar tegenkomen dat christenen beweren dat atheisme ook vorm van geloven is.
De evolutietheorie heeft gaten dus geloof je maar dat de thoerie waar is.
De big-bang-theorie is niet bewijsbaar dus geloof je maar dat er een big-bang was.
etc.
Zit hier een kern van waarheid in?
Ik heb niet echt het idee dat wij er uit komen. Ik moet constant in herhaling vallen en heb alles al gezegd.quote:
Ik ookquote:Op maandag 21 mei 2007 00:07 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik heb niet echt het idee dat wij er uit komen. Ik moet constant in herhaling vallen en heb alles al gezegd.
is het ook. vind ikquote:Op zondag 20 mei 2007 16:09 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Nee nee nee nee nee.
Je neemt niet aan dat er WEL een god is. Dat is heel wat anders.
Anders is het niet hebben van haar volgens jou een kapsel.
Je bent agnost?quote:
precies, net zoals geen hekel aan negers hebben ook racisme is.quote:
Da's niet echt een goed voorbeeld, aangezien racisme per definitie een soort afkeer voor ( in dit geval ) negers is.quote:Op maandag 21 mei 2007 09:46 schreef noemmemaarjuanita het volgende:
[..]
precies, net zoals geen hekel aan negers hebben ook racisme is.
Aha.quote:Op maandag 21 mei 2007 09:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Da's niet echt een goed voorbeeld, aangezien racisme per definitie een soort afkeer voor ( in dit geval ) negers is.
Is dat zo? Volgens mij is racisme een onderscheid maken op ras. Maar goed, discriminatie dan.quote:Op maandag 21 mei 2007 09:47 schreef Haushofer het volgende:
Da's niet echt een goed voorbeeld, aangezien racisme per definitie een soort afkeer voor ( in dit geval ) negers is.
Ik geloof dat specialK vaak aanhaalt dat je zwak en sterk atheisme hebt:quote:Op maandag 21 mei 2007 05:04 schreef speknek het volgende:
Atheisme zelf is geen geloof. Het is een negatieve conceptuele duiding. Zoals hier al vaker is gezegd: Het stelt dat je niet een bepaald iets aanhangt, waar je dan wel in gelooft wordt in het midden gelaten. Misschien ben je in theorie wel volkomen neutraal in alle waarheidsclaims.
Yep. De Sterke Atheistische gemeenschap heeft zich in 1383 afgescheidein van de Zwakke Atheïsten tijdens het Grote Atheistische Schisma (GAS). De predikers van de ene kant zagen de anderen als heiden en hierop volgde de bezetting van Amsterdam door het Zwak Atheistisch verbond. Momenteel zie je deze scheiding nog bij de Marxisten en de Darwinisten....quote:Op maandag 21 mei 2007 11:03 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik geloof dat specialK vaak aanhaalt dat je zwak en sterk atheisme hebt:
Zwak: Ik geloof niet dat er een God is.
Sterk: Ik geloof dat er geen God is.
Aangezien het niet te controleren is dat God wel bestaat, zou je kunnen stellen dat ie niet bestaat.quote:Op maandag 21 mei 2007 11:03 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik geloof dat specialK vaak aanhaalt dat je zwak en sterk atheisme hebt:
Zwak: Ik geloof niet dat er een God is.
Sterk: Ik geloof dat er geen God is.
Jouw reactie heeft betrekking op het zwakke atheisme. Het sterke is wel degelijk een geloof in de zin dat het iets stelt wat niet te controleren is.
Jouw definitie van sterk atheisme is niet de definitie zoals deze doorgaans gebruikt wordt.quote:Op maandag 21 mei 2007 11:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zwak: Ik heb geen reden om aan te nemen dat er een God is, dus ik doe niks
Sterk: Ik heb geen reden om aan te nemen dat er een God is en dat zeg ik duidelijk.
Dwerfion heeft volgens deze definitie gelijk. Beide definities zijn zwak atheïsme. De een is uitgesproken zwak atheïst, de ander niet. Een sterke atheïst geeft de harde claim te weten dat god niet bestaat. Hij neemt zeg maar het laatste beetje onzekerheid voor helemaal lief door het simpelweg weg te wuiven, wat een zwak atheïst niet doet. De meeste atheïsten zijn zwak atheïst. Ik ken persoonlijk maar twee sterke atheïsten (op youtube).quote:Op maandag 21 mei 2007 11:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Aangezien het niet te controleren is dat God wel bestaat, zou je kunnen stellen dat ie niet bestaat.
Zwak: Ik heb geen reden om aan te nemen dat er een God is, dus ik doe niks
Sterk: Ik heb geen reden om aan te nemen dat er een God is en dat zeg ik duidelijk.
In beide gevallen gaat men uit van een controleerbare werkelijkheid (waarin God niet fysiek aantoonbaar is) en ze zijn in beide gevallen dus geen geloof.
Wie voldoen volgens jouw 'doorgaans' definitie aan het sterke atheisme?quote:Op maandag 21 mei 2007 11:38 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Jouw definitie van sterk atheisme is niet de definitie zoals deze doorgaans gebruikt wordt.
Geen idee, ik heb het onderscheid niet zelf verzonnen.quote:Op maandag 21 mei 2007 11:50 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Wie voldoen volgens jouw 'doorgaans' definitie aan het sterke atheisme?
Maar het hangt dus ook af van je definitie van God. Ik weet zeker dat God niet bestaat in de vorm van een ouwe man met een witte baard, dus ben ik een sterke atheïst. Maar als ik rekening hou met het idee van een "god" in de vorm van een collectief bewustzijn....quote:Op maandag 21 mei 2007 11:50 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Dwerfion heeft volgens deze definitie gelijk. Beide definities zijn zwak atheïsme. De een is uitgesproken zwak atheïst, de ander niet. Een sterke atheïst geeft de harde claim te weten dat god niet bestaat. Hij neemt zeg maar het laatste beetje onzekerheid voor helemaal lief door het simpelweg weg te wuiven, wat een zwak atheïst niet doet. De meeste atheïsten zijn zwak atheïst. Ik ken persoonlijk maar twee sterke atheïsten (op youtube).
Ja, daar heb je gelijk in. In principe zou je sterk atheïst kunnen zijn t.a.v. de christelijke god en agnostisch of whatever t.a.v. de rest. Simpelweg omdat je weet wat het christendom inhoudt, maar van de rest nauwelijks iets weet of omdat die goden niet duidelijk beschreven zijn.quote:Op maandag 21 mei 2007 12:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar het hangt dus ook af van je definitie van God. Ik weet zeker dat God niet bestaat in de vorm van een ouwe man met een witte baard, dus ben ik een sterke atheïst. Maar als ik rekening hou met het idee van een "god" in de vorm van een collectief bewustzijn....
Conclusie is simpel:quote:Op maandag 21 mei 2007 12:10 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Ja, daar heb je gelijk in. In principe zou je sterk atheïst kunnen zijn t.a.v. de christelijke god en agnostisch of whatever t.a.v. de rest. Simpelweg omdat je weet wat het christendom inhoudt, maar van de rest nauwelijks iets weet of omdat die goden niet duidelijk beschreven zijn.
Dan ben je wat mij (tja, wie ben ik?) betreft meer een ietsist. Iemand die er rekening mee houdt dat er mogelijk wel een god is, maar daar nog niet uit is.quote:Op maandag 21 mei 2007 12:10 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Ja, daar heb je gelijk in. In principe zou je sterk atheïst kunnen zijn t.a.v. de christelijke god en agnostisch of whatever t.a.v. de rest. Simpelweg omdat je weet wat het christendom inhoudt, maar van de rest nauwelijks iets weet of omdat die goden niet duidelijk beschreven zijn.
dan kun je niet sterk atheistisch zijn mbt alleen de christelijke God.quote:Strong atheism is a term generally used to describe atheists who accept as true the proposition, "gods do not exist".
In het Hindoeïsme en Buddisme heeft men aardig abstrakte ideeën over God, waar ik als ongelovige toch iets mee kan. Toch vind ik dat God als zodanig (enkelvoudig opperwezen) niet bestaat. Eigenlijk ben ik een sterke atheïst, maar vanwege de definitie's over God mag ik mij niet zo noemen.quote:Op maandag 21 mei 2007 12:23 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Dan ben je wat mij (tja, wie ben ik?) betreft meer een ietsist. Iemand die er rekening mee houdt dat er mogelijk wel een god is, maar daar nog niet uit is.
Als je de 'authoriteitdragende' definitie van Wikipedia gebruikt:
[..]
dan kun je niet sterk atheistisch zijn mbt alleen de christelijke God.
Dat zou ook wel vreemd zijn. Dan zijn namelijk alle mensen die overtuigd zijn van een specifiek godsbeeld sterk atheistisch.quote:Op maandag 21 mei 2007 12:23 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Dan ben je wat mij (tja, wie ben ik?) betreft meer een ietsist. Iemand die er rekening mee houdt dat er mogelijk wel een god is, maar daar nog niet uit is.
Als je de 'authoriteitdragende' definitie van Wikipedia gebruikt:
[..]
dan kun je niet sterk atheistisch zijn mbt alleen de christelijke God.
Nee, ik ook niet. Maar om een groep te benoemen moet de groep wel uit leden bestaan toch? Ik kan er alleen geen verzinnen...jij ook niet....quote:Op maandag 21 mei 2007 11:56 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Geen idee, ik heb het onderscheid niet zelf verzonnen.
Nee, mensen die een specifiek godsbeeld hebben geloven blijkbaar wel in een God en zijn dan volgens bovengenoemde definitie niet sterk atheistisch.quote:Op maandag 21 mei 2007 12:31 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat zou ook wel vreemd zijn. Dan zijn namelijk alle mensen die overtuigd zijn van een specifiek godsbeeld sterk atheistisch.
Onzin, religie bestaat niet!quote:Op maandag 21 mei 2007 13:28 schreef mariox het volgende:
Atheisme bestaat niet.
In tegenstelling tot welke god dan ook, is het bestaan van atheisme vrij simpel aan te tonen.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:28 schreef mariox het volgende:
Atheisme bestaat niet.
Wat ik bedoelde was dat bijvoorbeeld een overtuigd boeddhist waarschijnlijk ook niet gelooft in het christelijke godsbeeld. Lijkt me dan vreemd om zo iemand atheist te gaan noemen.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:27 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Nee, mensen die een specifiek godsbeeld hebben geloven blijkbaar wel in een God en zijn dan volgens bovengenoemde definitie niet sterk atheistisch.
Edit: O, ik geloof dat ik niet goed gelezen heb. Je bent het geloof ik met me eens.
Dan ben ik het met je eens.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:40 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wat ik bedoelde was dat bijvoorbeeld een overtuigd boeddhist waarschijnlijk ook niet gelooft in het christelijke godsbeeld. Lijkt me dan vreemd om zo iemand atheist te gaan noemen.
Een stuk minder vreemd dan een Gristen of Islamiet.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:40 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wat ik bedoelde was dat bijvoorbeeld een overtuigd boeddhist waarschijnlijk ook niet gelooft in het christelijke godsbeeld. Lijkt me dan vreemd om zo iemand atheist te gaan noemen.
Eh nee hoor "een negatieve conceptuele duiding" is wat atheisme inhoudt. Daarbinnen heb je nog zwak en sterk atheisme, maar wat een persoon aanhangt is met "atheisme" nog niet geduid.quote:Op maandag 21 mei 2007 11:03 schreef Dwerfion het volgende:
Ik geloof dat specialK vaak aanhaalt dat je zwak en sterk atheisme hebt:
Zwak: Ik geloof niet dat er een God is.
Sterk: Ik geloof dat er geen God is.
Jouw reactie heeft betrekking op het zwakke atheisme. Het sterke is wel degelijk een geloof in de zin dat het iets stelt wat niet te controleren is.
En hoe kom je aan die kennis?quote:Op maandag 21 mei 2007 14:19 schreef speknek het volgende:
[..]
Eh nee hoor "een negatieve conceptuele duiding" is wat atheisme inhoudt. Daarbinnen heb je nog zwak en sterk atheisme, maar wat een persoon aanhangt is met "atheisme" nog niet geduid.
Het probleem met sommige gelovigen is dat ze vinden dat het niet meer dan normaal is om in een God te geloven (of in ieder geval in iets). Om de eenvoudige reden dat ze hun hele leven ergens in geloofd hebben, kunnen ze zich niet voorstellen dat iemand zonder geloof door het leven kan. Ze zullen een ongelovige dan ook ongevraagd een geloof (het Atheïsme als geloof bv) aansmeren om hun eigen wereldbeeld te waarborgen.quote:Op maandag 21 mei 2007 14:47 schreef Autodidact het volgende:
Noem je het niet geloven in het bestaan van kabouters/FSM/Zeus/Theepot een geloof, Dwerfion? Dit is dus een geloof dat jij aanhangt?
Als dat het geval is is het vooral een semantische discussie over wat geloof nu werkelijk betekent. Ik betwijfel of jij je ongeloof in kaboutertjes zou willen vergelijken (qua invloed op je leven) met je Christelijke geloof...maar dat is jouw keuze.
In ieder geval, iemand die zegt niet in kabouters te geloven heeft nog helemaal niks gezegd over zijn houding jegens andersdenkenden, moraliteit, persoonlijkheid, politieke oriëntatie of filosofie. Idem voor atheisme dus...het zegt niks.
Als iemand mij weet te vertellen dat er geen goden bestaan, dan noem ik dat een geloof ja. Geloof als in ongefundeerde overtuigingen. Het is dan geen religie, maar wel een geloof wat mij betreft.quote:Op maandag 21 mei 2007 14:47 schreef Autodidact het volgende:
Noem je het niet geloven in het bestaan van kabouters/FSM/Zeus/Theepot een geloof, Dwerfion? Dit is dus een geloof dat jij aanhangt?
En als jij denkt dat ik geen alien ben met een groen huidje en 20 armen, dan is dat ook een geloof, want ja, je kan het niet bewijzenquote:Op maandag 21 mei 2007 15:02 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Als iemand mij weet te vertellen dat er geen goden bestaan, dan noem ik dat een geloof ja. Geloof als in ongefundeerde overtuigingen. Het is dan geen religie, maar wel een geloof wat mij betreft.
En in welk opzicht verschilt verschilt jouw geloof dat kabouters niet bestaan van het geloof dat Jezus voor je zonden is gestorven?quote:Op maandag 21 mei 2007 15:02 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Als iemand mij weet te vertellen dat er geen goden bestaan, dan noem ik dat een geloof ja. Geloof als in ongefundeerde overtuigingen. Het is dan geen religie, maar wel een geloof wat mij betreft.
Eerlijk gezegd krijg ik van 1 ding nog meer jeuk dan van gelovigen an sich, en dat is van mensen (gelovigen of niet) die mij menen te kunnen vertellen wat ik dan wel als 'geloof' zou moeten hebben.quote:Op maandag 21 mei 2007 15:02 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Als iemand mij weet te vertellen dat er geen goden bestaan, dan noem ik dat een geloof ja. Geloof als in ongefundeerde overtuigingen. Het is dan geen religie, maar wel een geloof wat mij betreft.
Dat het ene voor mij vele malen waarschijnlijker is dan het andere. Die overtuiging kan ik echter niet bewijzen ten opzichte van iemand anders. En net zo min kan iemand die beweert dat er geen Goden bestaan, mij bewijzen dat hij gelijk heeft.quote:Op maandag 21 mei 2007 15:11 schreef Autodidact het volgende:
[..]
En in welk opzicht verschilt verschilt jouw geloof dat kabouters niet bestaan van het geloof dat Jezus voor je zonden is gestorven?
Het staat je helemaal vrij om er zo over te denken. Ik zal je niet tegenhouden. Maar het ontbreken van geloof is dus wat anders dan zeggen dat "goden niet bestaan". Het is meer desinteresse of ze bestaan.quote:Op maandag 21 mei 2007 15:13 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Enn ook dat is geen geloof, Het is het ONTBREKEN van geloof.
Bestaan er kabouters? (En dan bedoel ik niet destenen beeldjes natuurlijk)quote:Op maandag 21 mei 2007 15:28 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Het staat je helemaal vrij om er zo over te denken. Ik zal je niet tegenhouden. Maar het ontbreken van geloof is dus wat anders zeggen dan "er bestaan geen goden". Het is meer desinteresse of ze bestaan.
Jah duh! Dat zei ik toch net!quote:Op maandag 21 mei 2007 15:13 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd krijg ik van 1 ding nog meer jeuk dan van gelovigen an sich, en dat is van mensen (gelovigen of niet) die mij menen te kunnen vertellen wat ik dan wel als 'geloof' zou moeten hebben.
Flikker toch godverdomme op met die misplaatste arrogantie. Ik heb geen reden om aan te nemen dat kabouters bestaan. Is dat dan een 'geloof'? ik heb geen reden om aan te nemen dat er als mensen vermomde aliens op aarde rondlopen. Is het niet aannemen van dergelijke waanideen een 'geloof'? En even zo goed heb ik geen reden om aan te nemen dat mythologische figuren als Zeus, Allah, Jahweh, God, Jupiter, Venus en tienduizenden andere verzinsels bestaan. Enn ook dat is geen geloof, Het is het ONTBREKEN van geloof.
Ik ben het niet met je eens.quote:Op maandag 21 mei 2007 15:28 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Het staat je helemaal vrij om er zo over te denken. Ik zal je niet tegenhouden. Maar het ontbreken van geloof is dus wat anders dan zeggen dat "goden niet bestaan". Het is meer desinteresse of ze bestaan.
Gedachtenexperiment. Stel wetenschappers komen met zeer aannemelijk bewijs voor de stelling dat het verhaal over de Islamitische god waar is. Laten we aannemen dat dit onderzoek goed is uitgevoerd en door verschillende topwetenschappers is herhaald (het zou ongetwijfeld de wereld schokken). Ik laat dan mijn baard staan en ga verzen prevelen hoor.quote:Op maandag 21 mei 2007 15:22 schreef Dwerfion het volgende:
Maar als het probleem opgelost kan worden door te zeggen dat 'Atheisme is een levensovertuiging' in plaats van ' Atheisme is een geloof', laten we dan meteen stoppen.
Ik heb nog geen reden gevonden om te denken dat ze bestaan.quote:Op maandag 21 mei 2007 15:29 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Bestaan er kabouters? (En dan bedoel ik niet destenen beeldjes natuurlijk)
Atheïst!quote:Op maandag 21 mei 2007 15:42 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik heb nog geen reden gevonden om te denken dat ze bestaan.
Vreemd, want er zijn zat mensen die ze gezien zeggen te hebben. En er zijn zelfs boeken over. Wat voor redenen heb je nog meer nodig dan?quote:Op maandag 21 mei 2007 15:42 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik heb nog geen reden gevonden om te denken dat ze bestaan.
quote:Op maandag 21 mei 2007 15:46 schreef Frollo het volgende:
[..]
Vreemd, want er zijn zat mensen die ze gezien zeggen te hebben. En er zijn zelfs boeken over. Wat voor redenen heb je nog meer nodig dan?
Waarom? Een antwoord als 'dat weet ik niet' past veel beter. Als je ergens geen weet van hebt, dan ga je het toch niet meteen ontkennen?quote:Op maandag 21 mei 2007 15:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ben het niet met je eens.
Iemand die in God gelooft kan niet bewijzen dat ie bestaat maar hij neemt toch aan dat ie bestaat (= geloven)
Een niet- gelovige heeft geen bewijzen in een God en heeft dus ook geen reden om aan te nemen (geloven) dat ie bestaat. Daarom gaat ie er desgevraagd vanuit dat er geen God is. Dit is imo geen geloof.
De vraag is dan of je nou actief gelooft dat er geen kabouters zijn.quote:Op maandag 21 mei 2007 15:42 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik heb nog geen reden gevonden om te denken dat ze bestaan.
Op die manier moet je er ook vanuit gaan dat Mars bewoont is!quote:Op maandag 21 mei 2007 15:49 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Waarom? Een antwoord als 'dat weet ik niet' past veel beter. Als je ergens geen weet van hebt, dan ga je het toch niet meteen ontkennen?
'dat weet ik niet' is dan ook iets heel anders dan 'de kans dat het bestaat heeft beargumenteerbaar een tot nul naderende waarschijnlijkheid.'quote:Op maandag 21 mei 2007 15:49 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Waarom? Een antwoord als 'dat weet ik niet' past veel beter. Als je ergens geen weet van hebt, dan ga je het toch niet meteen ontkennen?
Ik geloof niet dat iemand echt overtuigd kan zijn van het niet bestaan van God.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:38 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
In tegenstelling tot welke god dan ook, is het bestaan van atheisme vrij simpel aan te tonen.
Mocht je uit dit ridicule voorbeeld een conclusie trekken, dan zal ik hierop antwoorden dat ik dus niet actief geloof dat kabouters niet bestaan. Voor mij zijn de redenen om in een God te geloven echter vele malen aannemelijker.quote:Op maandag 21 mei 2007 15:52 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
De vraag is dan of je nou actief gelooft dat er geen kabouters zijn.
Of klinkt je dat toch een beetje vreemd in de oren?
Zo is het echt niet.quote:Op maandag 21 mei 2007 16:43 schreef mariox het volgende:
Ik geloof niet dat iemand echt overtuigd kan zijn van het niet bestaan van God.
Het enige wat kan is het verdringen van die geloof.
Want bij iets ergs zie je dat iedereen (onbewust) hulp zoekt bij God. Stel je rijd per ongeluk met je wagen in een ravijn, wat roep je dan? Juist God.
Voor de atheïst niet. Het voorbeeld is voor de atheïst dus niet ridicuul, althans niet ridiculer dan het concept 'God'.quote:Op maandag 21 mei 2007 16:43 schreef Dwerfion het volgende:
Mocht je uit dit ridicule voorbeeld een conclusie trekken, dan zal ik hierop antwoorden dat ik dus niet actief geloof dat kabouters niet bestaan. Voor mij zijn de redenen om in een God te geloven echter vele malen aannemelijker.
Overtuig me.quote:Op maandag 21 mei 2007 15:56 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
'dat weet ik niet' is dan ook iets heel anders dan 'de kans dat het bestaat heeft beargumenteerbaar een tot nul naderende waarschijnlijkheid.'
Dat geldt voor kabouters, eenhoorns, vliegende olifanten, celestial teapots, en goden.
Het spijt me voor je. Maar ik geloof echt niet in God. Maar jou ongeloof over mijn ongeloof is precies de reden waarom sommige gelovigen Atheïsme als geloof willen zien.quote:Op maandag 21 mei 2007 16:43 schreef mariox het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat iemand echt overtuigd kan zijn van het niet bestaan van God.
Het enige wat kan is het verdringen van die geloof.
Want bij iets ergs zie je dat iedereen (onbewust) hulp zoekt bij God. Stel je rijd per ongeluk met je wagen in een ravijn, wat roep je dan? Juist God.
Eens. En zo hebben we allemaal onze overtuigingen.quote:Op maandag 21 mei 2007 16:45 schreef Rasing het volgende:
[..]
Voor de atheïst niet. Het voorbeeld is voor de atheïst dus niet ridicuul, althans niet ridiculer dan het concept 'God'.
Dat kan alleen als je overtuigt wilt worden. Maar als je echt geloofd zal dat niet gebeuren.quote:
Een theist komt met dezelfde wetenschap, en waarschijnlijk nog wel meer factoren, tot het besef dat God wel bestaat. Waarom zou ik de 1 meer serieus moeten nemen dan de ander?quote:Op maandag 21 mei 2007 15:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Op die manier moet je er ook vanuit gaan dat Mars bewoont is!
De Atheïst gaat uit van een door (wetenschappelijke) gegevens en theorieën ondersteunde waarschijnlijkheid. Er zijn voldoende ideeën over het onstaan van het heelal en de mensheid zonder daar een God voor nodig te hebben. Dus is het waarschijnlijker dat er geen God is dan wel. Daarom ga ik er van uit dat er geen God is. Er is namelijk helemaal geen bewijs voor een God, en er zijn wel aanwijzingen voor bv de evolutie en de Big Bang. Daarom is mijn keuze voor een wereld zonder God veel meer dan een geloof.
Dat zegt dat theist ook tegen de atheist.quote:Op maandag 21 mei 2007 16:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat kan alleen als je overtuigt wilt worden. Maar als je echt geloofd zal dat niet gebeuren.
Spreek voor jezelf, aub.quote:Op maandag 21 mei 2007 16:43 schreef mariox het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat iemand echt overtuigd kan zijn van het niet bestaan van God.
Het enige wat kan is het verdringen van die geloof.
Want bij iets ergs zie je dat iedereen (onbewust) hulp zoekt bij God.
Ten eerste doet niet iedereen dat. 'Oh fuck', en 'shit' zijn ook redelijk populair. Ten tweede verwar je het gebruik van een krachtterm met de betekenis die jij aan dat woord hangt.quote:Stel je rijd per ongeluk met je wagen in een ravijn, wat roep je dan? Juist God.
Je verwart de dagelijkse uitlaatklep met een kreet die jezou gebruiken bij uiterste nood(levensbedreigende zaken, moment waarop je met de dood wordt geconfronteerd). Misschien heb je nooit zoiets meegemaakt dus weet je niet waar je het over hebt.quote:Op maandag 21 mei 2007 16:51 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Spreek voor jezelf, aub.
[..]
Ten eerste doet niet iedereen dat. 'Oh fuck', en 'shit' zijn ook redelijk populair. Ten tweede verwar je het gebruik van een krachtterm met de betekenis die jij aan dat woord hangt.
'Godverdomme' is voor mij een krachtterm, niets meer of minder, en heeft als zodaning geen enkele relatie met de mythologische figuur God/Allah/Jahweh. Het gebruik van dat woord als krachtterm is middels sociaal-demografische invloeden in het algemeen taalgebruik opgenomen. Dat je dat dan opneemt en gebruikt heeft geen zier te maken met de vroegere oorsprong van dat woord.
De gelovige vind dat dingen om een reden gebeuren. Als ik een huis bouw doe ik dat om in te wonen. Als het heelal ontstaat moet daar een reden voor zijn.quote:Op maandag 21 mei 2007 16:50 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Een theist komt met dezelfde wetenschap, en waarschijnlijk nog wel meer factoren, tot het besef dat God wel bestaat. Waarom zou ik de 1 meer serieus moeten nemen dan de ander?
Er is wel reden voor je huis, voor je mobieltje voor alles wat je dagelijks gebruikt. Maar geen reden voor het heelal die miljarden maal zo complex is dan je huis of je mobieltjequote:Op maandag 21 mei 2007 16:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De gelovige vind dat dingen om een reden gebeuren. Als ik een huis bouw doe ik dat om in te wonen. Als het heelal ontstaat moet daar een reden voor zijn.
Ik geloof niet dat er een reden voor het heelal is. Er is geen reden voor mijn bestaan, ik ben er gewoon. Ik heb dus ook geen God nodig om aan mijn bestaan een reden te geven.
Gelovigen wetenschappers denken: "Het zit zo mooi in elkaar, daar moet een God achter zitten"
Ik denk: "Natuurlijk zit het zo mooi in elkaar, anders werkte het niet en waren wij er ook niet om het te bestuderen"
Jij was er wel bij toen ik met mijn auto een ravijn indook??quote:Op maandag 21 mei 2007 16:55 schreef mariox het volgende:
Misschien heb je nooit zoiets meegemaakt dus weet je niet waar je het over hebt.
Nou, probeer eerlijk te zijn. Diep in je geweten tasten, die liegt namelijk nooit.quote:Op maandag 21 mei 2007 17:00 schreef Rasing het volgende:
[..]
Jij was er wel bij toen ik met mijn auto een ravijn indook??
Omdat de een met behulp van TESTEN achter waarheden komt en de ander niet.quote:Op maandag 21 mei 2007 16:50 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Een theist komt met dezelfde wetenschap, en waarschijnlijk nog wel meer factoren, tot het besef dat God wel bestaat. Waarom zou ik de 1 meer serieus moeten nemen dan de ander?
Een wereldbeeld wordt niet de waarheid alleen maar omdat je het mooi of logisch vindt. Een heelal en een huis of mobieltje hebben meer verschillen dan overeenkomsten, dus een analogie loopt sowieso spaak.quote:Op maandag 21 mei 2007 16:59 schreef mariox het volgende:
[..]
Er is wel reden voor je huis, voor je mobieltje voor alles wat je dagelijks gebruikt. Maar geen reden voor het heelal die miljarden maal zo complex is dan je huis of je mobieltje-------------------->
![]()
Je kunt het je echt niet voorstellen he.quote:Op maandag 21 mei 2007 17:02 schreef mariox het volgende:
Nou, probeer eerlijk te zijn. Diep in je geweten tasten, die liegt namelijk nooit.
Het gaat om dezelfde testen. Het verschil zit alleen in de subjectieve interpretatiequote:Op maandag 21 mei 2007 17:02 schreef onemangang het volgende:
[..]
Omdat de een met behulp van TESTEN achter waarheden komt en de ander niet.
Zou het niet eerder zijn dat het feit, dat iemand niet gelooft in een god en/of goden, gewoon boven jouw voorstellingsvermogen gaat, dan dat een atheist oneerlijk tegenover zichzelf is?quote:Op maandag 21 mei 2007 17:02 schreef mariox het volgende:
[..]
Nou, probeer eerlijk te zijn. Diep in je geweten tasten, die liegt namelijk nooit.
Ontkennen van God komt voornamelijk voort door de ellende in de wereld. Alle ellende die je is overkomen toeschrijven aan God. Het is eigenlijk een soort negeer actie die met de tijd zich voordoet als niet geloven in God.quote:Op maandag 21 mei 2007 17:03 schreef Rasing het volgende:
[..]
Je kunt het je echt niet voorstellen he.
Louter deductie uit de premissen.quote:Op maandag 21 mei 2007 14:30 schreef Dwerfion het volgende:
En hoe kom je aan die kennis?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |