Ja, herken het wel. Kan alleen niet opmaken wat je vraag is? (wat is de aanleiding dat je deze post plaatst?)quote:Op zaterdag 28 april 2007 02:15 schreef babybandit het volgende:
Wie herkent deze dingen?
Ja, nou ja, wat het is: als ik naar de kenmerken van HSP kijk ben ik het dus. Dus de 'symptomen' ken ik en weet wat ze doen, maar ik vind niet dat die symptomen wijzen op iets abnormaals. Daarnaast haal je hoogbegaafdheid aan, dit is iets wat dmv tests kan worden bewezen, bestaat er zoiets voor HSP? Heeft een deskundige tegen je gezegd dat je dit hebt of ben je er zelf achter gekomen?quote:Op zaterdag 28 april 2007 10:37 schreef babybandit het volgende:
Mijn aanleiding was om te weten of er hier nog meer mensen waren met deze kenmerken. Het is nog niet zo heel lang bekend. Ik zie wel dat mensen die zelf niet HSP zijn er maar moeilijk over doen... ook wel begrijpelijk. Ik heb het boek van Elaine N. Aron gelezen en heeft me enorm geholpen... nieuwe inzichten gegeven in mezelf. En zelfs omdat ik hsp ben wil dat nog niet zeggen dat ik een etiket opplak... iedereen is uniek in zijn soort. Mannen en vrouwen zijn ook te onderscheiden.... zo is HSP dat ook. Mensen plakken voordurend etiketten op andere mensen en op zichzelf.... zwaar irritant daarom heb ik het er ook maar niet zo vaak over... zolang het mij maar helpt.![]()
ik vind labeltjes soms best handig. we leven immers in een cultuur waarin iedereen maar zo normaal mogelijk moet zijn, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg is onze lijfspreuk, en iedereen die anders is 'moet zich maar aanpassen', en valt weinig respect voor op te brengen, want iedereen die anders is, is een aansteller. ik merk in mijn omgeving wat voor'n last er van mensen hun schouders afvalt als ze erachter komen dat mensen waaraan ze zich doodergeren een biologische afwijking of diagnose hebben. het is te gek voor woorden, maar pas DAN vinden ze vrede en dan pas kunnen ze die persoon zien en accepteren voor wie ze zijn. een labeltje opplakken is niets meer dan een methode tot acceptatie, naar anderen en naar zichzelf. dit soort shit zit gewoon diep in onze cultuur geworteld en komt zo tot uiting. (of in termen als zweefteven die zichzelf graag speciaal voelen.) nou, feest.quote:Op zaterdag 28 april 2007 17:57 schreef Zzyzx het volgende:
De bedenker van de theorie geeft zelf al aan hoe zwak en onbeduidend het is door te schatten dat maarliefst zo'n 1/5 van de mensen er last van heeft. Verder is de theorie vooralsnog ontoetsbaar. Volgens mij is het populair omdat van die zweefteven zichzelf graag HSP noemen om zich speciaal te voelen. Ik vind het nogal zielig aandoen.
JIj eet een sok op, terwijl die vent ligt te kreperenquote:Op zondag 29 april 2007 00:35 schreef Xebrozius het volgende:
Tja ADHD is niet meer hip, en tegenwoordig heeft iedereen weer bordeline. Kut man, hoe moet je je nu wéér onderscheiden?
Ah, je neemt wat zwakke omschrijvingen en je plaatst jezelf in dat referentiekader. Et voilla, je hebt weer die aandacht die je niet op een normale manier kunt krijgen. Nu kunnen mensen tegen hun zin in weer je verhalen aanhoren over hoe zwaar je het niet hebt.
Ondertussen in Ethiopie ligt een negroide jongen van 19 jaar te denken aan het westen terwijl de vliegen zich tegoed doen aan zijn traanvocht. Zijn buik is gezwollen van de honger en hij vraagt zich af of hij ook hoogsensitief is.
Niet te emotioneel worden he Xebro, straks moet mama je weer troostenquote:Op zondag 29 april 2007 00:35 schreef Xebrozius het volgende:
Ondertussen in Ethiopie ligt een negroide jongen van 19 jaar te denken aan het westen terwijl de vliegen zich tegoed doen aan zijn traanvocht. Zijn buik is gezwollen van de honger en hij vraagt zich af of hij ook hoogsensitief is.
Nederland een cultuur waarin iedereen zo normaal mogelijk moet zijn? Ga toch weg jung. Nederland is een cultuur waarin mensen graag zeiken en directe kritiek leveren. Misschien vervelend, maar juist hiermee zorgen we ervoor dat er dialoog kan zijn over wat we normaal achten of niet.quote:Op zaterdag 28 april 2007 18:24 schreef releaze het volgende:
[..]
ik vind labeltjes soms best handig. we leven immers in een cultuur waarin iedereen maar zo normaal mogelijk moet zijn, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg is onze lijfspreuk, en iedereen die anders is 'moet zich maar aanpassen', en valt weinig respect voor op te brengen, want iedereen die anders is, is een aansteller. ik merk in mijn omgeving wat voor'n last er van mensen hun schouders afvalt als ze erachter komen dat mensen waaraan ze zich doodergeren een biologische afwijking of diagnose hebben. het is te gek voor woorden, maar pas DAN vinden ze vrede en dan pas kunnen ze die persoon zien en accepteren voor wie ze zijn. een labeltje opplakken is niets meer dan een methode tot acceptatie, naar anderen en naar zichzelf. dit soort shit zit gewoon diep in onze cultuur geworteld en komt zo tot uiting. (of in termen als zweefteven die zichzelf graag speciaal voelen.) nou, feest.
Ja, maar je weet dus niet zeker of je het hebt, aangezien het niet vast te stellen is. Prima als je dit nodig hebt om met jezelf in balans te kunnen komen hoor, maar dan zijn de vergelijkingen met hoogbegaafdheid en erger nog (wat ook voorkomt) dingen als bipolaire stoornissen ed wel héél erg krom.quote:Op zondag 29 april 2007 10:55 schreef babybandit het volgende:
Het is niet zo fijn om hsp te zijn... ik heb veel dingen lang niet begrepen... je bent veel sneller moe bijv... maar anderzijds zitten er ook vele voordelen aan vast! Dat het wetenschappelijk niet is getoets wil nog niet zeggen dat het dan maar onzin is... Waarom zijn jullie er zo van overtuigd dat het maar blabla is? Kunnen jullie er niet tegen dat mensen zich er misschien door gaan verheven? Dat is idd niet de bedoeling.... Iedereen heeft iets speciaals dus ik voel me nog altijd hetzelfde als alle andere alleen weet ik nu beter met mijn lichaam en innerlijke leven om te gaan.![]()
Als een paar zielloze stenen je kunnen helpen blijkt wel dat HSP een psychische aandoening is. Het zit dus volledig tussen je oren. Hier komt geen wetenschap bij kijken, je hersengolven zijn niet anders dan anderen en je fysiek is ook niet anders dan anderen.quote:Op zondag 29 april 2007 14:35 schreef Roeji het volgende:
Ik heb er zelf ook last van. Soms is het fijn, maar vaak is het energievretend. Sommige mensen zuigen je energie helemaal op, als je er alleen maar naast staat.
Een kennis van me is natuurgenezer (oid, ik weet de exacte benaming niet) en die heeft me iets handigs gegeven. Zijn 2 kleine buisjes met korreltjes in (lijken net van die snoepbolletjes wat je op je ijs kunt strooien maar dan zijn ze iets groter). Die moet ik altijd bij me dragen en dan heb ik zo goed als geen last van energievretende mensen. Wat het precies is weet ik niet, maar t helpt. Ik heb eens opgevangen dat er 13 verschillende soorten stoffen in elk bolletje zouden zitten. Maar hoe of wat precies?
Nu draag ik ze niet meer altijd bij me omdat ik er met periodes ook immuun voor ben,voor de gevoelens van anderen. Meestal als ik zelf het veel te druk in mn kop heb.
Maar zodra ik het weer merk, gaan ze weer mn broekzak in.
En het interesseert me verder niet of er een etiketje opplakt dat ik dus hsp-er ben. Het is gewoon iets wat je hebt. Sommige mensen hun hersens staan nu eenmaal meer open voor invloeden van buitenaf. So be it.
Pas als ik de lotto getallen kan voorspellen ga ik er iets mee doen
Tuurlijk. Je hebt helemaal gelijk.quote:Op zondag 29 april 2007 14:40 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Als een paar zielloze stenen je kunnen helpen blijkt wel dat HSP een psychische aandoening is. Het zit dus volledig tussen je oren. Hier komt geen wetenschap bij kijken, je hersengolven zijn niet anders dan anderen en je fysiek is ook niet anders dan anderen.
Je bent gewoon een labiel oninteressant persoon die zich maar wat graag een etiketje opplakt om in de picture te staan. Probeer eens boeken te lezen, de wereld van alle kanten te bekijken en niet alles te accepteren wat anderen je voorleggen. Zo wordt je een interessant persoon met een eigen mening, dan zou ik denk ik nog wel eens naar je willen luisteren ook.
Op dit moment lees ik alleen maar zielloosheid...
Ik denk dat t arme zieltje aandacht nodig heeft en een grote bek op zet, omdat hij bang is voor het onbekende. Hij probeert zo misschien te laten zien hoe 'normaal' hij wel niet isquote:Op zondag 29 april 2007 15:59 schreef MNR het volgende:
@Xebrozius, wat wil je bereiken door op deze manier te posten?
Knap van je dat je voor anderen kunt spreken.quote:Op zondag 29 april 2007 16:09 schreef nietzman het volgende:
Een virtuele schop onder hollen geven? Het zal ze vast minder kwaad doen als die neerwaardse spiraal van zelfmedelijden en kusjekroelcultuur.
dat bedoel ik nou. waarom zou je in godsnaam je emoties in toom moeten houden? waarom mogen je emoties niet gewoon zijn zoals ze zijn? waarom moeten we nu altijd veranderen voor anderen? hoe kom je erbij dat we dat al niet geprobeerd hebben en miserably failed? Voor sommige mensen is het na jaren eindelijk thuiskomen. Niet meer dat gevecht tegen zichzelf voor anderen. Hoe lang moet je vechten tot verandering, assimilatie. Tot je dood? Ik wens niemand dat toe, het nooit tevreden kunnen of mogen zijn met jezelf. Dan maar een labeltje. if it makes you happy, waarom zou ik er over zeuren?quote:Op zondag 29 april 2007 14:22 schreef mgerben het volgende:
Het is geen verhevenheid, maar wel een etiketje.
In dit geval is het een etiketje voor emotionele vrouwen die vaak overemotioneel reageren en het niet nodig vinden om zich af te vragen of ze hun emoties misschien in toom moeten houden...
Dan liever een excuus: Ik ben HSP, dus ik kan er niets aan doen.
Een stickertje is geen verhevenheid maar wel een opluchting en een excuus om achterover te leunen.
Ik wacht nog op de 100-vragen test waar uit komt of je tot die 50% van de wereldbevolking behoort die vrouw is.
...omdat je anderen daarmee uit hun slaap houdt/lastigvalt/in hun leven binnendringt.quote:Op zondag 29 april 2007 18:54 schreef releaze het volgende:
[..]
dat bedoel ik nou. waarom zou je in godsnaam je emoties in toom moeten houden? waarom mogen je emoties niet gewoon zijn zoals ze zijn?
een ander woord is aanpassen of sociaal zijn... IEDEREEN past zich in meer of mindere mate aan andere mensen aan...quote:waarom moeten we nu altijd veranderen voor anderen?
If at first you don't succeed, try, try again.quote:hoe kom je erbij dat we dat al niet geprobeerd hebben en miserably failed?
En daar ben ik het dus niet mee eens.quote:Op zondag 29 april 2007 19:56 schreef mgerben het volgende:
Het probleem dat ik met etiketjes in het algemeen heb is dat ze ogenblikkelijk verworden tot een excuus om niet meer te proberen.
Ik ken een meisje waarvan haar ouders haar niet hebben verteld dat ze op haar 6e ofzo uit een toets dyslextisch bleek. Heeft ze nooit geweten, maar wel 3x zo hard gewerkt. Ze leest en schrijft FOUTLOOS.
Vergelijk dat nou eens met iemand die werkelijk alles fout schrijft en in zijn signature gewoon ff zet 'let maar niet op de fouten want ik ben dyslectisch'.
Ze zijn allebei dyslectisch, maar het verschil is... inspanning.
Dit vind ik echt een hele domme kortzichtige opmerking waar ik verder maar niet op in gaquote:Op zondag 29 april 2007 14:22 schreef mgerben het volgende:
Het is geen verhevenheid, maar wel een etiketje.
In dit geval is het een etiketje voor emotionele vrouwen die vaak overemotioneel reageren en het niet nodig vinden om zich af te vragen of ze hun emoties misschien in toom moeten houden...
Dan liever een excuus: Ik ben HSP, dus ik kan er niets aan doen.
Een stickertje is geen verhevenheid maar wel een opluchting en een excuus om achterover te leunen.
Ik wacht nog op de 100-vragen test waar uit komt of je tot die 50% van de wereldbevolking behoort die vrouw is.
Daar heb je helemaal gelijk in! Je haalt echt wel waarheden aan, imo.quote:Op zondag 29 april 2007 19:56 schreef mgerben het volgende:
[..]
...omdat je anderen daarmee uit hun slaap houdt/lastigvalt/in hun leven binnendringt.
Een HSP-er kan zo goed aanvoelen wat anderen voelen... kan zij dan ook aanvoelen wanneer anderen even geen emotioneel gootsteentje willen zijn?
[..]
een ander woord is aanpassen of sociaal zijn... IEDEREEN past zich in meer of mindere mate aan andere mensen aan...
[..]
If at first you don't succeed, try, try again.
Ik wil er best in meegaan dat sommige dingen voor sommige mensen makkelijker zijn dan voor anderen.
Maar daar moet je mee om leren gaan. Dat heet 'leven'.
dat is een van de grote problemen met mensen die zich hsp noemen, ze hebben geen flauw idee hoe ze zichzelf kunnen afschermen ten bate van zichzelf en de andere. er lopen/liepen op fok nog een aantal andere topics over. het is heel makkelijk gezegd dat je je moet afschermen, maar ze hebben geen idee hoe. meestal is het gewoon trial en error, waarin fases/oplossingen zoals aangeven dat je leeggezogen wordt opties worden.quote:Op maandag 30 april 2007 12:26 schreef MNR het volgende:
Dus komt het eigenlijk aan op afgrenzen. Zelf je eigen grenzen stellen (met iemand omgaan en er toch voor zorgen dat het je geen energie kost) en ook niet over de grens gaan bij een ander. Maar hoe doe je dat? Want het is echt makkelijker gezegd dan gedaan.
Kijk, dat is de spijker op de kop slaan.quote:Op maandag 30 april 2007 12:26 schreef MNR het volgende:
[..]
Daar heb je helemaal gelijk in! Je haalt echt wel waarheden aan, imo.
[...] kreeg ik een betoog over dat ik niet vrolijk was, dat ik al een tijd niet meer uitgelaten was, dat ik geen vrolijke energie meer gaf.
Dat ik haar energie kostte: dat ze zich helemaal vermoeid voelde toen ik bij haar wegging.
Ik heb een soort van kennis en die is ...ja nu ja iets en die heeft me ook iets handigs gegeven, een soort ja, bolletjes, zeg maar, met een gat erin en een paar klossen van een soort van koord, het lijkt wel visdraad en nu moet ik iedere dag 5 bolletjes aan die draad rijgen, en als ik de lengte van zijn huis naar mijn huis en terug bij elkaar heb en dat dan maal tien, moest ik me weer melden, zeiquote:Op zondag 29 april 2007 14:35 schreef Roeji het volgende:
Ik heb er zelf ook last van. Soms is het fijn, maar vaak is het energievretend. Sommige mensen zuigen je energie helemaal op, als je er alleen maar naast staat.
Een kennis van me is natuurgenezer (oid, ik weet de exacte benaming niet) en die heeft me iets handigs gegeven. Zijn 2 kleine buisjes met korreltjes in (lijken net van die snoepbolletjes wat je op je ijs kunt strooien maar dan zijn ze iets groter). Die moet ik altijd bij me dragen en dan heb ik zo goed als geen last van energievretende mensen. Wat het precies is weet ik niet, maar t helpt. Ik heb eens opgevangen dat er 13 verschillende soorten stoffen in elk bolletje zouden zitten. Maar hoe of wat precies? Nu draag ik ze niet meer altijd bij me omdat ik er met periodes ook immuun voor ben,voor de gevoelens van anderen. Meestal als ik zelf het veel te druk in mn kop heb.
Maar zodra ik het weer merk, gaan ze weer mn broekzak in.
En het interesseert me verder niet of er een etiketje opplakt dat ik dus hsp-er ben. Het is gewoon iets wat je hebt. Sommige mensen hun hersens staan nu eenmaal meer open voor invloeden van buitenaf. So be it.
Pas als ik de lotto getallen kan voorspellen ga ik er iets mee doen
Nou, wat mij ooit is aangeraden (en verdomd het helpt om 1 of andere reden) is 's avonds voor het slapen gaan je insmeren met lavendelolie (gewoon op je borst en keel). En verrek! Dat werkte goed. Geen idee hoe en wat, maarre.. het werkt voor mijquote:Op maandag 30 april 2007 12:44 schreef releaze het volgende:
[..] dan kan je je proberen af te schermen zoveel je wil (als je al weet waar je moet beginnen) maar zelfs dan kan je er (intern) volledig in falen. Zijn er dan externe middelen die kunnen helpen?
I get the picture. De vraag is hoe reguleer je je energie?quote:Op dinsdag 1 mei 2007 10:43 schreef mgerben het volgende:
Kijk, dat is de spijker op de kop slaan.
Jij krijgt er de schuld van dat jij haar energie kost.
Terwijl het aan jezelf zou moeten zijn om jouw eigen energie te reguleren.
Nou, fijn dat je dat zegt. En ik ben het ook zo met je eens. Serieus, ik kan toch onmogelijk altijd aanvoelen hoe een ander zich onder mij voelt? En ik vind het ook niet mijn plaats om daar altijd rekening mee te houden. Die ander is 100% verantwoordelijk voor het aangeven van haar/zijn grenzen. En ik ben ook voor de volle 100% verantwoordelijk voor mezelf.quote:mgerben:
Kijk maar naar jouw situatie: Die vriendin kan de afspraak natuurlijk ook afbreken als ze er genoeg van heeft. In plaats daarvan kiest ze ervoor om jou de schuld te geven van haar energietekort. Ze doet daarmee alsof ze zelf geen rol heeft en alsof ze zelf geen keuze heeft.
Dit bedoel ik dus. Dit is zó verdomd vaag dat de grens tussen HSP en gewoon een gevoelig persoon ver te zoeken wordt. Kijk alleen al naar de TT. 'Gevoeligheid' is een aandoening. Dat klopt toch niet?quote:Een HSP (Highly Sensitive Person) is iemand die gevoeliger is voor indrukken van de buitenwereld dan gemiddeld. Hun eigenschappen zijn onder meer: zorgzaam, bewust, dromen en fantaseren veel, voelen stemmingen aan, denken over veel dingen na, zijn snel ontroerd door kunst en natuur.
Ja, ik denk dat er toch echt wel verschil is hoor.quote:Op donderdag 3 mei 2007 00:44 schreef clumsy_clown het volgende:
Dit is de omschrijving van HSP op www.hooggevoeligheid.nl
[..]
Dit bedoel ik dus. Dit is zó verdomd vaag dat de grens tussen HSP en gewoon een gevoelig persoon ver te zoeken wordt. Kijk alleen al naar de TT. 'Gevoeligheid' is een aandoening. Dat klopt toch niet?
Zouden mensen met HSP die neiging sterker hebben?quote:Op donderdag 3 mei 2007 12:07 schreef Mini_rulez het volgende:
[...]
Het gevaar is wel dat mensen zelf gaan geloven dat ze een aandoening hebben, en dat ze daardoor (en door gesprekken met anderen en de aandacht die het oplevert) veel meer aandacht aan hun symptomen gaan geven dan eerst, waardoor de symptomen veel erger (beleefd) worden. Dan maken ze het voor zichzelf moeilijker dan het hoeft te zijn.
Net als: de ene persoon staat meer open voor invloeden van buitenaf dan de ander. En of dat dan is dat je dingen aanvoelt of dat iemand gevoelig is voor kritiek/commentaar, dat maakt niet uit.quote:Op donderdag 3 mei 2007 12:07 schreef Mini_rulez het volgende:
Ik heb hier ooit een paper voor geschreven voor een vak over clinische psychologie. In eerste instantie was ik in het onderwerp geïnteresseerd omdat ik mezelf in veel dingen herkende.
Imho is hooggevoeligheid inderdaad geen aandoening. Het is eerder een soort karaktereigenschap zoals eigenwijsheid of bescheidenheid, die de een meer heeft dan de ander. Maar goed, er zijn mensen die zodanig gevoelig zijn dat ze er last van hebben en die wisselen ervaringen en tips uit. Niks mis mee, maar je moet er ook niet meer van maken dan het is.
Het gevaar is wel dat mensen zelf gaan geloven dat ze een aandoening hebben, en dat ze daardoor (en door gesprekken met anderen en de aandacht die het oplevert) veel meer aandacht aan hun symptomen gaan geven dan eerst, waardoor de symptomen veel erger (beleefd) worden. Dan maken ze het voor zichzelf moeilijker dan het hoeft te zijn.
Om hun symptomen sterker te beleven dan anderen? Misschien wel ja. Ze lijken in veel situaties sowieso hetzelfde ongemak te voelen als anderen, maar dan erger. Goeie vraag.quote:Op donderdag 3 mei 2007 12:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zouden mensen met HSP die neiging sterker hebben?
najah het soms wel vervelendquote:Op donderdag 3 mei 2007 12:21 schreef Mini_rulez het volgende:
Ik snap niet dat er hier zo negatief over gedaan wordt. Je kunt er zoveel voordeel van hebben als je gevoeliger bent. Je voelt gevoelens van anderen beter aan, waardoor je ze beter kunt helpen (of manipuleren, als je dat zou willen). Je kunt intenser genieten van kleine dingen, of alleen al van rust. Je hoeft niet altijd de kick op te zoeken. Enzovoort.
Hoeft ook niet. Bij mij is 2 maanden geleden verteld dat ik naast een depressie ook last zou hebben van HSP. Mijn vrienden merken helemaal niets dat ik zwaar ongelukkig ben en hevig reageer op situatie's wat dicht bij mijn hart ligt en me onrecht voel aangedaan. Simpelweg omdat ik met hun nooit in zo'n situatie verkeer. Alleen mijn 3 beste vrienden weten wat mij echt beweegt en houden daar ook rekening mee.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 18:38 schreef fs180 het volgende:
vreidnin van me schijnt het te hebben..
merkt er niets van eerlijk gezegt..
Het is ook "ziekte" dit maar in beperkte situatie's opduiken. Bij de een wat heviger dan andere. Bij HSP valt niet echt een duidelijk patroon te ontdekken.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 02:43 schreef fs180 het volgende:
mjah, ik ken haar opzich wel redelijkdus ik verwachte er wel iets van te merken.. maarja merkt dr geen verschil in.. al zit ze wel in slechte peridode maar zouo zou iedereen reageren..
Trustequote:Op vrijdag 11 mei 2007 02:54 schreef fs180 het volgende:
nee daar kwam ik dus achtermoet je niet slapen man
Is dat zoiets als "Kun jij ook slecht tegen harde geluiden? Ben jij altijd een goede luisteraar? Voel je emoties van andere mensen goed aan? Ben jij heel creatief? Kun je diep ontroerd raken door kunst en muziek? Dan heb je vast HSP!"quote:Op vrijdag 11 mei 2007 07:28 schreef MNR het volgende:
Heb gisteravond toen ik thuiskwam -had een etentje- de eerste paar pagina's gelezen. Nou, en het typische is dat ze iets heeft beschreven op die pagina wat *zo* overeen komt met mijn beleving.
Wel, het boek bevalt me prima, kan ik vertellen. Er staan stellingen in die ik mezelf ook heb gevraagd en het relaxte is dat zij er onderzoek naar heeft gedaan en de ondervindingen ervan beschrijft. Om het niet te vaag te houden, zal ik een voorbeeld geven:quote:Op dinsdag 8 mei 2007 18:27 schreef maedel het volgende:
Ik heb het eerste boek van Aron niet weten uit te lezen. Ik geloof dat ik het niet prettig vind lezen. Of de vertaling, dat kan natuurlijk ook dat dat de boosdoener is.
Ik ben wel benieuwd naar het boek over hsp en relaties, dus keep us posted zou ik zeggen
Daarmee moet je wel oppassen. Op school gaan alle deuren open voor mensen met een labeltje, worden pictogrammen en extra tentamentijd voor ze geregeld en dat is natuurlijk prachtig.quote:Op zondag 29 april 2007 21:16 schreef releaze het volgende:
Soms ben ik 'afgunstig' naar mensen met een labeltje. De manier waarop er met ze omgegaan wordt is zo persoonlijk, zo afgestemd op de individuen dat is gewoon prachtig. Het is een positieve omgeving waarin mensen gewoon kunnen opbloeien,
zei de havistquote:Op maandag 23 juni 2008 00:48 schreef Syheriat het volgende:
Wat een hippie-topic is dit, met gekleurde zandkorrels en gevoelige dierenliefhebbersNiet dat ik zo anti gevoeligheid ben, maar dit is echt overdreven. En ik zie het zo dat mensen hun HSP gaan vergelijken met mijn hoogbegaafdheid, verdomme. Zo van "Ja nou jij hebt dan wel een heel hoog IQ, maar ik ben wee heel gevoelig." Oeh daar ga ik chagerijnig van worden.
Treffend. HSP (quote:Op zondag 29 april 2007 00:35 schreef Xebrozius het volgende:
Tja ADHD is niet meer hip, en tegenwoordig heeft iedereen weer bordeline. Kut man, hoe moet je je nu wéér onderscheiden?
Ah, je neemt wat zwakke omschrijvingen en je plaatst jezelf in dat referentiekader. Et voilla, je hebt weer die aandacht die je niet op een normale manier kunt krijgen. Nu kunnen mensen tegen hun zin in weer je verhalen aanhoren over hoe zwaar je het niet hebt.
Eigenlijk slaat die test de spijker op de kop.quote:Op maandag 23 juni 2008 09:14 schreef DeathStella het volgende:
Vroeger kende ik iemand die zelf claimde hoog sensitief te zijn.[...]. Ze zag haarzelf daardoor als heel uniek (en qua diepgang ver verheven boven anderen).
De stellingen die daar worden gegeven zijn over het algemeen op iedereen van toepassing.I tend to be very sensitive to pain. I have a rich,complex inner life. I am particularly sensitive to the effects of caffeine Being very hungry creates a strong reaction in me,disrupting my concentration or mood
dit.quote:Op maandag 23 juni 2008 11:35 schreef mgerben het volgende:
[..]
Eigenlijk slaat die test de spijker op de kop.
De crux zit hem in de toevoeging van woorden als 'very' en 'rich, complex'.
Iedereen reageert op honger en heeft gevoelens.
De test vraagt je niet of je die reacties en gevoelens hebt. Door de toevoegingen wordt gevraagd of je ze sterker hebt dan normale/gemiddelde mensen.
Maar wie doet daar nou een onderzoek naar? Hoe vergelijk je je eigen innerlijk leven met dat van een ander? Je weet helemaal niks van andermans complexe, rijke, innerlijk leven, want het is een innerlijk leven.
Met andere woorden: Al die vragen gaan over dingen waar je geen vergelijkend onderzoek kan doen.
Nergens worden aantallen gevraagd: Ga je trillen na 5 koppen koffie? Werkt het op je humeur als je 6 uur zonder eten zit?
Het gaan gewoon om jouw eigen indruk. Denk jij zelf dat jij sterker op caffeïne reageert dan anderen? Je hoeft het ze niet te vragen: Het gaat erom wat je zelf denkt.
En daar zit hem de kneep: Deze vragenlijst is eigenlijk 20x dezelfde vraag: Vind jij jezelf speciaal, bijzonder, en vooral: anders dan anderen?
Vrolijk op! Als hoogbegaafde heb je ook automatisch recht op een HSP label!quote:Op maandag 23 juni 2008 00:48 schreef Syheriat het volgende:
Wat een hippie-topic is dit, met gekleurde zandkorrels en gevoelige dierenliefhebbersNiet dat ik zo anti gevoeligheid ben, maar dit is echt overdreven. En ik zie het zo dat mensen hun HSP gaan vergelijken met mijn hoogbegaafdheid, verdomme. Zo van "Ja nou jij hebt dan wel een heel hoog IQ, maar ik ben wee heel gevoelig." Oeh daar ga ik chagerijnig van worden.
Dat + mijn aanvulling:quote:Op zaterdag 28 april 2007 02:36 schreef clumsy_clown het volgende:
Mja. Ik vind het onzin, dat hele HSP-gedoe. Sorry. Ik vind het een etikette wat echt totaal onnodig is, en vaak opgeplakt en/of gebruikt wordt door mensen die maar al te graag iets willen zien wat er niet is.
Natuurlijk is de ene persoon gevoeliger dan de ander, natuurlijk kan iemand enorm veel emphatisch vermogen hebben, maar de 'voorwaarden' om HSP te zijn zijn zó vaag dat iedereen het wel kan hebben. Ik vind HSP vallen onder de noemer 'alles wat niet extreem gemiddeld is is vreemd en heeft een naampje'.
Een klasgenoot van me vond dat ze HSP had. Ze kwam op een dag naar me toe, met een krantenartikeltje in d'r handen hierover, en de opmerking dat ze nu eindelijk wist wat er mis met haar was. Ze gaf teveel om mensen, ze las emoties van anderen zo duidelijk dat ze ze overnam en het haar onderdrukte. Nog afgezien van het feit dat ze enorm egocentrisch was en het empathievermogen van een kiezelsteen had, waren de 'symptomen' die ze opnoemden dingen die ieder mens heeft.
Doe vooral een pogingquote:Op maandag 23 juni 2008 12:50 schreef Aneurism het volgende:
Ik ben een normaal persoon, zou volgens mij de volgende trent kunnen zijn... Zal ik een topic openen?
Jezus christus. Dan moet ik ook een buisje met korrels gaan halen, want ik had zaterdag ook symptomenquote:Op maandag 23 juni 2008 12:02 schreef milagro het volgende:
zaterdagavond was ik even hoogsensitief, maar het is alweer over, alles verwerkt en nu ... Rusland FTW
heb jij college gehad over het Barnum-effect?quote:Op maandag 23 juni 2008 11:35 schreef mgerben het volgende:
[..]
De test vraagt je niet of je die reacties en gevoelens hebt. Door de toevoegingen wordt gevraagd of je ze sterker hebt dan normale/gemiddelde mensen.
Maar wie doet daar nou een onderzoek naar? Hoe vergelijk je je eigen innerlijk leven met dat van een ander? Je weet helemaal niks van andermans complexe, rijke, innerlijk leven, want het is een innerlijk leven.
Met andere woorden: Al die vragen gaan over dingen waar je geen vergelijkend onderzoek kan doen.
Nergens worden aantallen gevraagd: Ga je trillen na 5 koppen koffie? Werkt het op je humeur als je 6 uur zonder eten zit?
Het gaan gewoon om jouw eigen indruk. Denk jij zelf dat jij sterker op caffeïne reageert dan anderen? Je hoeft het ze niet te vragen: Het gaat erom wat je zelf denkt.
En daar zit hem de kneep: Deze vragenlijst is eigenlijk 20x dezelfde vraag: Vind jij jezelf speciaal, bijzonder, en vooral: anders dan anderen?
Ik moet zeggen dat ik wel zwaar benieuwd ben waarom jij op die nieuwsbrief geabonneerd bent.quote:Op maandag 23 juni 2008 17:56 schreef Mini_rulez het volgende:
Ik krijg af en toe zo'n nieuwsbrief van haar, over hoe hectisch en zwaar het leven is, wat een hoop aanstellerij zeg!
Ik heb me ooit aangemeld toen ik bezig was met een paper over HSP. Eigenlijk staat er weinig nuttigs in (vooral veel info over meetings in Amerika) maar hij komt maar zo weinig dat ik elke keer te lui ben om me weer af te melden.quote:Op maandag 23 juni 2008 18:28 schreef maedel het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik wel zwaar benieuwd ben waarom jij op die nieuwsbrief geabonneerd bent.
Nou vooruit, doe maar mee met de hype.quote:Op maandag 23 juni 2008 18:32 schreef Greys het volgende:
Xebro, na het scrollen heb ik er een tikkie moeite mee dat ik zometeen nog moet eten.
Ben ik nu hoogsensitief? Ah? Toe?
ik haakte meteen na Paris Hilton afquote:Op maandag 23 juni 2008 18:25 schreef Xebrozius het volgende:
Dit is een simpele test om te kijken of je hoogsensitief bent. Als je helemaal naar onderen kunt scrollen ben je niet hoogsensitief.
Hoe hoogsensitief ben jij?
Typisch dat, zodra het over labels gaat der altijd dit belerende toontje aangeslagen wordt.quote:Op zondag 29 april 2007 00:35 schreef Xebrozius het volgende:
Hmnee, ik verzin het ter plekke n.a.v. een post net boven de mij.quote:Op maandag 23 juni 2008 17:44 schreef zwemmerseczeem het volgende:
heb jij college gehad over het Barnum-effect?
Wauw, ik ben ook hoogsensitief (17 punten)..quote:Op vrijdag 11 mei 2007 07:56 schreef speknek het volgende:
Het is toch echt d'r eigen test:
http://www.hsperson.com/pages/test.htm
quote:Op maandag 23 juni 2008 20:58 schreef mgerben het volgende:
[..]
Hmnee, ik verzin het ter plekke n.a.v. een post net boven de mij.
Voor Barnum moest ik ff googlen, maar ik kende het wel.
Het ligt er wel dicht bij, vanwege het zelf-bevestigende karakter.
Deze HSP zelftest is 20x op specifieke details vragen: Vind je jezelf anders dan anderen? Ben je uniek volgens jezelf? Ben je speciaal volgens jezelf?
Tja, hoe cru ook, je hebt wel een puntquote:Op zondag 29 april 2007 00:35 schreef Xebrozius het volgende:
Had het zelf niet beter kunnen zeggenquote:Op maandag 23 juni 2008 11:35 schreef mgerben het volgende:
als het onderdeel is van een aandoening, zoals bij mij is het zeker nuttig om dat te weten........medicatie voor ADD kan helpen hierbij. Verder denk ik ook dat men het nu als iets ziet wat iemand gewoon heeft, zonder dat het nodig is om er een naam op te plakken. Als er meer kennis over is, kan men er ook meer begrip voor op brengen. De een kan er prima mee functioneren, de ander niet.... als dat zo is, zou het wel fijn zijn als mensen om je heen dat een beetje begrijpen......quote:Op dinsdag 16 december 2008 16:42 schreef Mini_rulez het volgende:
Oceanpony: het is ook geen onzin, maar wat heb je eraan om het te weten?
Niemand ontkent dat sommige mensen extra gevoelig zijn, maar je kunt het wel onzin vinden om er een naampje op te plakken en een clubje voor op te richten.
Dat tweede bij mijquote:Op vrijdag 19 december 2008 13:24 schreef Lienekien het volgende:
Wordt het aangegrepen als excuus om er niet aan te werken, of dient het juist als begin om jezelf beter te snappen en daarna de handvatten zien om er beter mee om te gaan?
HSP-ers zijn dan ook vaak nieuwetijdskinderenquote:Op vrijdag 19 december 2008 14:40 schreef L.Denninger het volgende:
oeh of laten we het nieuwetijdskinderen noemen !
Uhuh.quote:Op vrijdag 19 december 2008 14:41 schreef stbabylon het volgende:
[..]
HSP-ers zijn dan ook vaak nieuwetijdskinderen
Je snapt em niet helemaal. Nieuwetijdskinderen is een verzamelnaam. adhd en hsp zijn vormen van nieuwetijdskinderen.quote:Op vrijdag 19 december 2008 14:49 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Uhuh.
Ik ben zelf een nognieuweretijdskind.
Dat betekent dat ik nog iets specialer ben dan hsp-nieuwetijdskinderen !
Welk gedeelte van deze post begreep je niet ?quote:Op vrijdag 19 december 2008 15:20 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Je snapt em niet helemaal. Nieuwetijdskinderen is een verzamelnaam. adhd en hsp zijn vormen van nieuwetijdskinderen.
Als je wil rellen, best, maar doe dat wel een beetje onderbouwt.
quote:
Wie zegt dat ik dat doe?quote:Op vrijdag 19 december 2008 17:25 schreef Murmeli het volgende:
[..]
![]()
als je etiketjes alleen gebruikt om je lekker achter te verschuilen ben je niet lekker bezig...
je zegt juist dat je dat niet doet, en daar is die het mee eensnquote:
quote:Op maandag 23 juni 2008 11:35 schreef mgerben het volgende:
[..]
... geldt voor iedereen. En onbewust omringt iedereen zich met mensen waarmee ze lol hebben, gewaardeerd worden en zichzelf kunnen zijn.quote:De clou is een kringetje van mensen om je heen verzamelen die je nemen zoals je bent, en de mensen die dat niet doen, zo veel mogelijk te mijden.
Gelukkig zijn er ook mensen die precies weten wat je bedoelt. Ik bijvoorbeeldquote:Op zondag 21 december 2008 18:23 schreef Gwywen het volgende:
Anyway, ik weet van mezelf hoe ik ben en ik houd er liever gewoon rekening mee dan dat ik er anderen mee lastigval. Proberen uit te leggen wat je ervaart heeft ongeveer net zo veel zin als een blinde proberen uit te leggen hoe rood eruit ziet.
Ik voel mensen nog beter aan dan jij, spanningen ook, ben erg intuitief (meer dan jij), heb een broertje dood aan spiritueel geouwehoer, ervaar muziek nog intenser dan jij, word nog sneller door dingen geraakt.quote:Op maandag 22 december 2008 14:39 schreef ThisHollowWorld het volgende:Ik ben er wel zeker van dat ik alles intenser ervaar dan gemiddeld. Ik voel mensen goed aan, spanningen vooral ook, ben intuïtief, ook gevoeliger op spiritueel gebied, ervaar muziek intenser, word sneller door dingen geraakt.
anders ga je even gezellig ergens anders trollen...quote:Op maandag 22 december 2008 14:46 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Ik voel mensen nog beter aan dan jij, spanningen ook, ben erg intuitief (meer dan jij), heb een broertje dood aan spiritueel geouwehoer, ervaar muziek nog intenser dan jij, word nog sneller door dingen geraakt.
Ik ben bloedserieus.quote:Op maandag 22 december 2008 14:57 schreef stbabylon het volgende:
[..]
anders ga je even gezellig ergens anders trollen...
En waar staat dat precies dan? Ik lees namelijk helemaal nergens dat ThisHollowWorld woorden als "beter" en "specialer" gebruikt. Dat maak jij er van geloof ik.quote:Op maandag 22 december 2008 15:05 schreef L.Denninger het volgende:
want ik vind het enorm arrogant om zoals ThisHollowWorld uit de hoek te komen met "ik voel o zo veel beter dan jij, en ik ben zo veel specialer", maar aangezien ThisHollowWorld dat zelf ook doet vind ik dat ik het ten opzichte van hem/haar best kenbaar mag maken dat ik me een stuk specialer voel dan zij/hem en denk dat ik intuitiever ben en dingen beter aanvoel dan hij/zij.
Ik begrijp waar je vandaan komt, ja. Dat mensen zich speciaal willen voelen ofzo. Maar het punt is dat je als HSP niet beter dan de rest bent, je voelt gewoon meer (dan gemiddeld). Als hoogbegaafde ben je ook niet beter dan een ander, je bent gewoon intelligenter (dan gemiddeld). Ik zie mensen als gelijk, en ik heb inderdaad nergens gezegd dat ik mij specialer voel. Het enige wat ik me op dit moment voel ten opzichte van jou, is volwassener. Aangezien ik je reactie toch ietwat kinderachtig vind.quote:Op maandag 22 december 2008 15:05 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Ik ben bloedserieus.
Ik denk dat ik dingen beter aanvoel dan anderen, in ieder geval dan veel in dit topic.
Uit mezelf zou ik dat natuurlijk nooit zo zeggen,
want ik vind het enorm arrogant om zoals ThisHollowWorld uit de hoek te komen met "ik voel o zo veel beter dan jij, en ik ben zo veel specialer", maar aangezien ThisHollowWorld dat zelf ook doet vind ik dat ik het ten opzichte van hem/haar best kenbaar mag maken dat ik me een stuk specialer voel dan zij/hem en denk dat ik intuitiever ben en dingen beter aanvoel dan hij/zij.
Ik ga er alleen niet het HSP-labeltje opplakken, want dat vind ik kul.
De een heeft meer ruimtelijk inzicht, de ander meer empathisch vermogen, de volgende kan sneller rekenen...
Maar om nou gelijk een labeltje als HSP erop te plakken en te doen alsof je o zo speciaal bent (laat staan jezelf ook nog "nieuwetijdskind" gaan noemen....), kom op zeg.
Dat vind ik iets voor mensen die - nadat ze hun hele leven door anderen zijn voorbij gestreefd - iets zoeken om zichzelf toch nog speciaal te maken.
Hm, eens even kijken :quote:Op maandag 22 december 2008 20:36 schreef Natalie het volgende:
Ik snap sowieso niet echt waar mensen dat 'Je wilt bijzonder zijn-idee' vandaan halen.
Maar verder voelt hij/zij zich niet specialer dan de rest van de mensen hoor !quote:Ik ben er wel zeker van dat ik alles intenser ervaar dan gemiddeld. Ik voel mensen goed aan, spanningen vooral ook, ben intuïtief, ook gevoeliger op spiritueel gebied, ervaar muziek intenser, word sneller door dingen geraakt. Het geeft een soort extra laag aan je leven, dat zo te lezen niet iedereen begrijpt.
Of tof kan zijn. Luchtalarm of brandweersirenes (van een langsrijdende wagen, als ik er naast staat is het anders) kan ik tranen van in de ogen krijgen (en niet van de pijn).quote:Op dinsdag 23 december 2008 10:00 schreef maedel het volgende:
Volgens mij interpreteer jij het als specialer, terwijl er gezegd wordt dat het intenser is.
Intens horen, je zou eens moeten weten hoe zeer dat eigenlijk doet.
Dat is dus ook een beetje de mening die ik er over heb ja.quote:Op zaterdag 28 april 2007 02:36 schreef clumsy_clown het volgende:
Mja. Ik vind het onzin, dat hele HSP-gedoe. Sorry. Ik vind het een etikette wat echt totaal onnodig is, en vaak opgeplakt en/of gebruikt wordt door mensen die maar al te graag iets willen zien wat er niet is.
Natuurlijk is de ene persoon gevoeliger dan de ander, natuurlijk kan iemand enorm veel emphatisch vermogen hebben, maar de 'voorwaarden' om HSP te zijn zijn zó vaag dat iedereen het wel kan hebben. Ik vind HSP vallen onder de noemer 'alles wat niet extreem gemiddeld is is vreemd en heeft een naampje'.
Een klasgenoot van me vond dat ze HSP had. Ze kwam op een dag naar me toe, met een krantenartikeltje in d'r handen hierover, en de opmerking dat ze nu eindelijk wist wat er mis met haar was. Ze gaf teveel om mensen, ze las emoties van anderen zo duidelijk dat ze ze overnam en het haar onderdrukte. Nog afgezien van het feit dat ze enorm egocentrisch was en het empathievermogen van een kiezelsteen had, waren de 'symptomen' die ze opnoemden dingen die ieder mens heeft.
Ik ben zelf dat geblèr anders wel zatquote:Op dinsdag 23 december 2008 10:17 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Of tof kan zijn. Luchtalarm of brandweersirenes (van een langsrijdende wagen, als ik er naast staat is het anders) kan ik tranen van in de ogen krijgen (en niet van de pijn).
Er zijn geluiden waar ik helemaal knetter gek van word, maar andere maken me intens blij.quote:Op dinsdag 23 december 2008 10:23 schreef maedel het volgende:
[..]
Ik ben zelf dat geblèr anders wel zat![]()
Maar serieus, de radio/tv staat voor mij echt bijna altijd te hard. Gepiep in winkels, het frituuralarm bij de mac, dat soort dingen, ik word er gek van.
de manier is misschien wat grof voor jullie hooggevoelligequote:Op dinsdag 23 december 2008 11:43 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ja, en nou mag je echt opflikkeren met je kut-troll-gedrag. Ik ben je spuugzat.
Wat boeit dat nou, of iedereen zich het label kan opplakken of niet? Je kunt voor HSP geen indicatie aanvragen voor een PGB, dus dergelijk misbruik doet niet ter zake. Er wordt hier in de fronzende reacties maar steeds van uitgegaan dat het opplakken van het label als een excuus of verschoning werkt. 'Ik heb HSP dus nu hoef ik niet aan mezelf te werken.' Wat een oogkleppenvisie, zeg. Wat nou als het simpelweg prettig is om een aantal van je belevingen te herkennen in de beschrijving van 'typisch HSP'?quote:Op dinsdag 23 december 2008 11:53 schreef Angst het volgende:
[..]
de manier is misschien wat grof voor jullie hooggevoelligemaar ik wil toch zeggen dat ik het met hem eens bent.
Er is geen objectieve meetstaf, wat er bij zoiets als autisme wel is. Dus iedereen kan zich het label opplakken.
Veel van de dingen die er staan heb ik ook, veel mensen onder mij. De meeste mensen mijden ziekenhuizen bijv.
Er wordt alleen meestal niet zo open overgepraat, waardoor het lijkt alsof je de enige bent..
Dat laatste, maar je kunt er ook rekening mee houden. Als je van jezelf weet dat je HSP hebt, kan je er beter rekening mee houden dat je sommige situaties wilt ontlopen of juist opzoeken.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:05 schreef L.Denninger het volgende:
Waarom zou dat in bobsnaam prettig zijn ? Wat verandert het aan de situatie, behalve dat je voortaan kan schermen met "Ja maar ik heb HSP !" ?
Hoezo ? HSP is alleen maar het naampje dat je zelf plakt op eigenschappen waarvan ik aanneem dat je al wist dat je ze had.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:07 schreef Burdie het volgende:
[..]
Dat laatste, maar je kunt er ook rekening mee houden. Als je van jezelf weet dat je HSP hebt, kan je er beter rekening mee houden dat je sommige situaties wilt ontlopen of juist opzoeken.
Nouja, als je van jezelf weet dat je er GEEN rekening mee houdt als je niet het 'stempeltje' HSP hebt, maar je doet het WEL als je die stempel wél aanmeet... en het zou sowieso een goed idee zijn om rekening te houden met dingen die je wel/niet prettig vindt cq aan kunt, dan is er toch geen man overboord als mensen zichzelf willen bestempelen als HSP? Jij gelooft dat het niet bestaat, prima, maar er zijn ook mensen die wel geloven dat het bestaat en die baat hebben bij dat 'stempeltje'. Wat is het probleem? Laat ze lekker, jij hebt er geen last van (tenzij je zelf HSP bentquote:Op dinsdag 23 december 2008 12:13 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Hoezo ? HSP is alleen maar het naampje dat je zelf plakt op eigenschappen waarvan ik aanneem dat je al wist dat je ze had.
Of je er een naampje op plakt verandert daar niks aan, dus waarom je bijvoorbeeld pas rekening kan houden met je 'supergehoor' als je er de naam HSP op plakt volg ik niet helemaal.
HSP legt wel een verband tussen die eigenschappen, kan wel inzichtelijk maken wat de actie-reactie is bij een HSP'er. Het kan dus wel degelijk iets toevoegen aan je zelfinzicht.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:13 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Hoezo ? HSP is alleen maar het naampje dat je zelf plakt op eigenschappen waarvan ik aanneem dat je al wist dat je ze had.
Of je er een naampje op plakt verandert daar niks aan, dus waarom je bijvoorbeeld pas rekening kan houden met je 'supergehoor' als je er de naam HSP op plakt volg ik niet helemaal.
Dat kunnen de woorden 'aansteller' en 'dramaqueen' ook.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
HSP legt wel een verband tussen die eigenschappen, kan wel inzichtelijk maken wat de actie-reactie is bij een HSP'er. Het kan dus wel degelijk iets toevoegen aan je zelfinzicht.
Bij autisme is ook geen objectieve maatstaaf, daar gaat men alleen uit van de symptomen (door middel van een vragenlijst) en dat wordt dan vastgesteld. Dat blijft ook deels subjectief dus.quote:Op dinsdag 23 december 2008 11:53 schreef Angst het volgende:
[..]
de manier is misschien wat grof voor jullie hooggevoelligemaar ik wil toch zeggen dat ik het met hem eens bent.
Er is geen objectieve meetstaf, wat er bij zoiets als autisme wel is. Dus iedereen kan zich het label opplakken.
Veel van de dingen die er staan heb ik ook, veel mensen onder mij. De meeste mensen mijden ziekenhuizen bijv.
Er wordt alleen meestal niet zo open overgepraat, waardoor het lijkt alsof je de enige bent..
Ik bedoel niet louter de term HSP, maar wat er in de laatste jaren zoal over is geschreven. Herkenning daarin kan bijdragen aan je zelfinzicht.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:21 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Dat kunnen de woorden 'aansteller' en 'dramaqueen' ook.
Ja, maar daar gaat het topic helemaal niet over.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:21 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Dat kunnen de woorden 'aansteller' en 'dramaqueen' ook.
als dat zinloos is en daar geen discussie over mogelijk is, vind ik het geen medisch keurmerk.quote:Op dinsdag 23 december 2008 13:00 schreef ThisHollowWorld het volgende:
En deze discussie is nogal zinloos als je over mensen wil gaan oordelen of ze HSP zijn of niet. Laten we het gewoon op een inhoudelijke discussie houdenOf laat die mensen die zo trollen gewoon wegblijven.
Wat vraagjes voor de HSP's: hoe gaan jullie ermee om, waar lopen jullie tegen aan, wat voor een hulpverlening krijgen jullie?
dat begrijp ik ook niet nee aangezien het niet eens een officiele diagnose is. Hooguit kun je eens met een psycholoog praten over deze karaktereigenschappen en hoe eze te gebruiken of te vermijden in je leven...quote:
Dat ze een probleem hebben staat niet ter discussie lijkt me. Ik geloof onmiddelijk dat er echt mensen zijn die het niet trekken om langer dan een paar uur op een feestje te zijn, of die uitgeput raken van het praten met mensen.quote:Op dinsdag 23 december 2008 13:34 schreef L.Denninger het volgende:
Hoe maak je van iemand met een paar karaktereigenschappen iemand die denkt dat ie hulpverlening nodig heeft....
Stap 1 : praat 'm aan dat ie een probleem heeft.
Als HSP is de kans groter dat je in depressies belandt, sociale angst hebt, dat soort dingen. Ik zeg niet dat iedereen die hooggevoelig is hulpverlening moet hebben, maar ik denk wel dat de meesten er baat bij zullen hebben, en vroeg of laat ga je toch wel tegen bepaalde dingen aanlopen lijkt me.quote:
Zolang al je uitspraken hier door trollen als L.Denninger neergesabeld en/of belachelijk gemaakt worden kijkt men wel uit denk ik.quote:Op dinsdag 23 december 2008 14:03 schreef ThisHollowWorld het volgende:
Maar goed, ik wou gewoon eens wat van een andere HSP's horen.En dat wordt dan meteen verkeerd opgevat.
het is een stevige discussie ja, maar het is geen trollen. Ik vind dat er best wel wat vraagtekens gezet mogen worden of dit bijvoorbeeld wel een "ziekte" is of een karaktereigenschap die in het dagelijkse leven voor problemen kan zorgen. Aan de andere kant hoor ik ook gewoon graag waar een HSPer zoals tegenaanloopt in zijn/haar dagelijkse leven.quote:Op dinsdag 23 december 2008 14:35 schreef maedel het volgende:
[..]
Zolang al je uitspraken hier door trollen als L.Denninger neergesabeld en/of belachelijk gemaakt worden kijkt men wel uit denk ik.
Ik vind het jammer, want ik had graag tips uit gewisseld. Maar dat gezeik, daar zit ik dus echt niet op te wachten.
Ja, dit is niet het enige topic waar hij zwaan-kleef-aan speeltquote:Op dinsdag 23 december 2008 14:39 schreef Re het volgende:
[..]
het is een stevige discussie ja, maar het is geen trollen.
ik heb het een en ander weggehaald, er kan best gediscussierd worden zonder op de man/vrouw te spelen, persoonlijke aanvallen mogen achterwege blijven.quote:Op dinsdag 23 december 2008 14:40 schreef maedel het volgende:
[..]
Ja, dit is niet het enige topic waar hij zwaan-kleef-aan speelt
Ik weet niet wie er constant loopt te editten in dit topic, maar misschien kun jij dat nog wel teruglezen.
Als dit jouw ervaring is (alinea 1), dan is dat zo. Maar persoonlijk vind ik het jammer om HSP naar de hoek van de depressie en de hulpverlening te schuiven. Dat maakt het allemaal zo enorm zwaar.quote:Op dinsdag 23 december 2008 14:03 schreef ThisHollowWorld het volgende:
[..]
Als HSP is de kans groter dat je in depressies belandt, sociale angst hebt, dat soort dingen. Ik zeg niet dat iedereen die hooggevoelig is hulpverlening moet hebben, maar ik denk wel dat de meesten er baat bij zullen hebben, en vroeg of laat ga je toch wel tegen bepaalde dingen aanlopen lijkt me.
Maar goed, ik wou gewoon eens wat van een andere HSP's horen.En dat wordt dan meteen verkeerd opgevat.
Het kan zwaar zijn. Ik vroeg me gewoon af of meer HSP's hulpverlening hebben of niet. En die andere vragen die ik stelde worden meteen negeerd.quote:Op dinsdag 23 december 2008 14:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als dit jouw ervaring is (alinea 1), dan is dat zo. Maar persoonlijk vind ik het jammer om HSP naar de hoek van de depressie en de hulpverlening te schuiven. Dat maakt het allemaal zo enorm zwaar.
als ik als niet HSP-er moe ben of geen zin heb, dan zeg ik dat ook gewoon. En als mensen me dan een saaie zeikerd vinden, kan me dat niet schelen.quote:Op dinsdag 23 december 2008 17:27 schreef Natalie het volgende:
Volgens mij kun je maar beter niet zeggen dat je hooggevoelig bent of het proberen uit te leggen. Gewoon zeggen dat je moe bent (wat je in feite ook bent) of dat het te druk voor je is (wat ook waar is) en dan naar huis gaan van dat avondje uit.
Lijkt me beter dan zeggen dat je hooggevoelig bent, want óf mensen snappen niet wat het is, en als je het uitlegt dan maakt de helft je voor gek uit. Wat schiet je daar nu mee op?
jaaahaaa, je valt in herhaling...quote:Op woensdag 24 december 2008 11:06 schreef L.Denninger het volgende:
Zeker als het vragenlijstje eigenlijk alleen maar gemikt is op de vraag "voel ik me anders of bijzonderder dan anderen".
en het is allerminst iets waar je altijd blij mee moet zijn.quote:Op maandag 22 december 2008 20:36 schreef Natalie het volgende:
Ik snap sowieso niet echt waar mensen dat 'Je wilt bijzonder zijn-idee' vandaan halen. Is dat puur omdat mensen zeggen gevoeliger te zijn dan een ander?
Dat de laatste zich erdoor bedreigd voelt en meent dat er wordt gezegd dat hij dus ongevoelig is. Dat hij minder is dat de zogenaamde HSP-er?
In dat geval kan ik me namelijk wel voorstellen dat iemand op z'n achterste benen gaat staan om te roepen dat het niet waar is en dat bepaalde mensen gewoon een excuus zoeken om als 'bijzonder' door het leven te gaan.
Maar ik heb nog nooit een HSP-er gesproken die zichzelf op dat voetstuk heeft gezet of zo gezien wil worden.
Volgens mij heeft dat niets met bijzonder-zijn te maken. Dat is gewoon menselijke differentiatie.
ik drink de laatste tijd weer te veel met uitgaan, weet dat het fout is maar soms heb ik 2 uurtjes dat ik free of mind ben...quote:Op vrijdag 13 maart 2009 09:16 schreef Gwywen het volgende:
De beste manier om ermee om te gaan is heel duidelijk je grenzen aangeven, en stoppen voor iets je te veel wordt. En een gladde rug creëren om opmerkingen als 'sukkel', 'spelbreker' en 'watje' van je af te laten glijden.
Je kunt nu eenmaal minder hebben (of plukt er wrangere vruchten van als je net zo veel incasseert als anderen).
Ik merk wel dat het makkelijker wordt naarmate ik ouder word. Minder druk van buitenaf, of me daar minder van aantrekken iig.
Ik weet niet hoor, maar het klinkt gewoon als een depressie.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:21 schreef Pwoekie het volgende:
[..]
ik drink de laatste tijd weer te veel met uitgaan, weet dat het fout is maar soms heb ik 2 uurtjes dat ik free of mind ben...
gisteren was het weer zover. sta op de dansvloer en bam, al mijn vrolijkheid in een keer weg.
huilend naar huis gefietst en op de bank huilend in slaap gevallen
en nu bij mijn pa en broertje en weer die klap, die snappen er ook niks meer van.
ze zeggen vaak dat ik dingen moet doen, weer moet sporten, weer moet studeren, werken zoals ik eerst ook deed. ik wil het zo graag maar het lukt niet en hoe meer het niet lukt, hoe kutter ik me voel.
ben zo moe, kan dagen slapen maar kan niet in slaap komen.
ik wou dat het stopte.
Agreed.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 @ 13:30 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor, maar het klinkt gewoon als een depressie.
Het lijkt me vooral -en zeker als jong mens- lastig om dingen anders te ervaren dan anderen. Je gaat op een gegeven moment toch denken dat je zelf wat mankeert. Twijfelen aan jezelf, denken dat je gek bent.quote:Op donderdag 12 maart 2009 @ 21:06 schreef Pwoekie het volgende:
en het is allerminst iets waar je altijd blij mee moet zijn.
heb er ook last van, of last, het ligt aan het moment en de manier waarmee je ermee om gaat.
als kind zijnde heb ik er al last van gehad.
iets aanvoelen of erg geraakt worden op een manier dat het niet leuk meer is.
nare dingen worden versterkt maar ook fijne momenten krijgen een extra dimensie waardoor je dus in extremen leeft en het moeilijk is een balans te vinden en niet weten waarom je juist iets voelt maar wat later opeens betekenis krijgt en een verklaring.
Nou, dat dus. Het heeft ook geen zin om iets te onderdrukken. Je lost er niets mee op. En uiteindelijk heb je alleen jezelf ermee. Je vecht tegen jezelf door het te onderdrukkend.quote:heb het ook een tijdlang flink zitten onderdrukken voor zover dat mogelijk was en dat was het dus niet waardoor je dus later ook compleet gek.
Die extremen: buitengewoon vrolijk, de hele wereld aan kunnen en een moment er na diep in de put en ontroostbaar. Dat hoor ik idd ook vaak. Er is geen balans. Geen tussenweg. Je moet iemand vinden die je in balans kan houdenquote:[...]het fijne ervan is dat het je een energie kan geven die ongekend is, maar vaker word het teveel waardoor je geestelijk en lichamelijk helemaal in klapt.
Je bent vast niet de enigequote:op het moment baal ik er een beetje van
My dear... dat is wel erg extreem!quote:Op vrijdag 13 maart 2009 @ 14:08 schreef Armoed het volgende:
Mijn ex had een 'officiele' (moet niet gekker worden) HSP-diagnose, maar ik vond HAP (highly annoying person) beter passen. Zeiken over dat er niet genoeg zuurstof in de kamer is en er daarom een raam open moet omdat het al zo koud is, de DVD terugspoelen omdat dat zinnetje dat die persoon zei een bepaalde klank had en vervolgens vragen of ik het gehoord had en de DVD nog een keer terugspoelen, een kilometer omlopen omdat ze niet tegen het harde geluid kon van het industrieterrein, om de dag depressief en bij mij komen zeuren (alhoewel ik niet denk dat dit kwam door haar HAP, maar het maakte het niet makkelijker) en niet te vergeten het denken dat ze alle sociale interacties van mij met platonische vriendinnen doorziet en dat ik ze stiekem allemaal wil neuken (en dat is serieus niet waar want ze zijn lelijk).
No thank you, HAP = optyfen.
6 maanden maar had het daarvoor al 7x uitgemaakt, maar somehow was het toch telkens niet uit en manipuleerde ze me terug de relatie in (quote:Op vrijdag 13 maart 2009 16:31 schreef Natalie het volgende:
[..]
My dear... dat is wel erg extreem!
Hoe lang heb je het daarmee uit kunnen houden?
Klinkt als borderline tbh.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 16:39 schreef Armoed het volgende:
[..]
6 maanden maar had het daarvoor al 7x uitgemaakt, maar somehow was het toch telkens niet uit en manipuleerde ze me terug de relatie in ()
Als zij het uit had gemaakt ja, niet als hij het uitmaakte en zij hem terugmanipuleerde.quote:
Het eerste jammerlijk genoegquote:Op vrijdag 13 maart 2009 16:58 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Klinkt als een slappe ruggegraat danwel geilheid. Jezelf terug de relatie in laten praten
Correctie: jij hebt je laten terug manipuleren in de relatiequote:Op vrijdag 13 maart 2009 16:39 schreef Armoed het volgende:
[..]
6 maanden maar had het daarvoor al 7x uitgemaakt, maar somehow was het toch telkens niet uit en manipuleerde ze me terug de relatie in ()
Dat is hetzelfde domme vrouwmensch.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 17:46 schreef MNR het volgende:
[..]
Correctie: jij hebt je laten terug manipuleren in de relatie
Hehehe... Je laat je wel kennenquote:
Neuj, dat zeg ik allemaal nietquote:Op vrijdag 13 maart 2009 18:14 schreef Armoed het volgende:
Tenzij je meent een subtekst te ontdekken in mijn eerste uitspraak (en je daarom op een of andere manier denkt dat ik mezelf in de relatie terug manipuleerde dmv redenaties en een hoop Freudische onzin) of op de grammatica doelt zit je gewoon fout, dus bewaar je niet-bestaande intuitie en ervaring liever voor de ellegirl- en vivafora.
...dan kan ik me ergens wel indenken dat er zoiets is als hoog sensitief.quote:Kenmerken naar Aron
snel schrikken
last hebben van kleren die kriebelen, naden in sokken of kledingmerkjes tegen de huid
niet houden van verrassingen
meer leren van een vriendelijke terechtwijzing dan van strenge straf
lijkt gedachten te kunnen lezen
moeilijke woorden gebruiken voor de leeftijd
elk vreemd geurtje ruiken
een scherpzinnig gevoel voor humor hebben
zeer intuïtief lijken
moeilijk in slaap te krijgen na een opwindende dag
moeite hebben met grote veranderingen
wil zich verkleden als de kleren nat of zanderig zijn geworden
veel vragen stellen
perfectionistisch zijn
oog hebben voor het verdriet van anderen
van rustige spelletjes houden
diepzinnige, beschouwende vragen stellen
zeer gevoelig zijn voor pijn
slecht kunnen tegen een luidruchtige omgeving
oog hebben voor detail (iets dat van plaats is veranderd, een verandering in iemand uiterlijk)
eerst kijken of het veilig is alvorens ergens in te klimmen
het best presteren wanneer er geen vreemden bij zijn
de dingen intensief beleven
Ik kan het me allemaal prima voorstellen. Het komt op mij dus ook geheel niet bijzonder over, dat lijstje.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 14:48 schreef stbabylon het volgende:
Als je niet HSP bent, kun je je er maar weinig bij voorstellen. En zul je idd zeggen dat het voornamelijk narcistisch aanstellerites is
Als je jezelf er in herkent, ben je ws. zelf ook HSPquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 14:58 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Ik kan het me allemaal prima voorstellen. Het komt op mij dus ook geheel niet bijzonder over, dat lijstje.
Nogmaals, sorry
Ja, een dergelijke verhandeling kreeg ik laatst van m'n psycholoog ook. Geweldig, ik ben een nieuwetijdskind.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 15:02 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Als je jezelf er in herkent, ben je ws. zelf ook HSP
Yup, dat ben je danquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 15:03 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Ja, een dergelijke verhandeling kreeg ik laatst van m'n psycholoog ook. Geweldig, ik ben een nieuwetijdskind.
Flikker toch op
eten, neuken en dood gaan. Denk je dat je dat gaat lukken?quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 15:07 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Te gek man. En wat is nu mijn taak in deze kosmos?
De eerste twee zelfs met enige regelmaatquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 15:08 schreef stbabylon het volgende:
[..]
eten, neuken en dood gaan. Denk je dat je dat gaat lukken?
En die derde komt ooit nog welquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 15:09 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
De eerste twee zelfs met enige regelmaat
Wat doen we gevoelig zeg, ik bedoel alleen maar te zeggen dat die lijst heel generiek is en veel attributen bevat die narcistische mensen zichzelf graag toekennen om de zelfbevestiging te krijgen dat ze speciaal en uniek zijn.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 14:48 schreef stbabylon het volgende:
Als je niet HSP bent, kun je je er maar weinig bij voorstellen. En zul je idd zeggen dat het voornamelijk narcistisch aanstellerites is
Hypergevoelig zelfsquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 15:37 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
Wat doen we gevoelig zeg, ik bedoel alleen maar te zeggen dat die lijst heel generiek is en veel attributen bevat die narcistische mensen zichzelf graag toekennen om de zelfbevestiging te krijgen dat ze speciaal en uniek zijn.
Ik kan me in erg veel van die punten vinden.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 13:11 schreef addictivebeat het volgende:
Zoals het in de OP staat gaat het om introversie en dat is normaal.
Als ik afga op wat op de site van het Landelijk Informatiepunt voor Hoogsensitieve Kinderen staat...
[..]
...dan kan ik me ergens wel indenken dat er zoiets is als hoog sensitief.
Yay, ik ben HSP!quote:Kenmerken naar Aron
snel schrikken
last hebben van kleren die kriebelen, naden in sokken of kledingmerkjes tegen de huid
niet houden van verrassingen
meer leren van een vriendelijke terechtwijzing dan van strenge straf
lijkt gedachten te kunnen lezen
moeilijke woorden gebruiken voor de leeftijd
elk vreemd geurtje ruiken
een scherpzinnig gevoel voor humor hebben
zeer intuïtief lijken
moeilijk in slaap te krijgen na een opwindende dag
moeite hebben met grote veranderingen
wil zich verkleden als de kleren nat of zanderig zijn geworden
veel vragen stellen
perfectionistisch zijn
oog hebben voor het verdriet van anderen
van rustige spelletjes houden
diepzinnige, beschouwende vragen stellen
zeer gevoelig zijn voor pijn
slecht kunnen tegen een luidruchtige omgeving
oog hebben voor detail (iets dat van plaats is veranderd, een verandering in iemand uiterlijk)
eerst kijken of het veilig is alvorens ergens in te klimmen
het best presteren wanneer er geen vreemden bij zijn
de dingen intensief beleven
quote:Op zondag 10 oktober 2010 13:34 schreef Dipkip het volgende:
Wat veel zelfvastgestelde HSPers niet lijken te begrijpen:
- iets heftiger waarnemen is iets anders dan iets beter waarnemen
- iets niet geloven is iets anders dan iets niet begrijpen
Daarbij sluiten heel veel van die eigenschappen aan bij autisme, lijkt me niet echt kloppen bij het zogenaamde hoog empathische vermogen van een HSPerquote:Op zondag 10 oktober 2010 13:24 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik kan me in erg veel van die punten vinden.
Vind het eerder iemands karakter eigenlijk. Een label als HSP doet het voorkomen alsof het een stoornis is.
Een aantal wel ja, maar niet allemaal.quote:Op zondag 10 oktober 2010 13:41 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
Daarbij sluiten heel veel van die eigenschappen aan bij autisme, lijkt me niet echt kloppen bij het zogenaamde hoog empathische vermogen van een HSPer
Autisme, ADHD, etc. wordt vastgesteld door psychologen, en die willen er pillen in mikken.quote:Op zondag 10 oktober 2010 13:41 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
Daarbij sluiten heel veel van die eigenschappen aan bij autisme, lijkt me niet echt kloppen bij het zogenaamde hoog empathische vermogen van een HSPer
Als je een goeie psycholoog hebt, wil die echt geen pillen in je mikken tenzij het niet anders kan.quote:Op zondag 10 oktober 2010 17:58 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Autisme, ADHD, etc. wordt vastgesteld door psychologen, en die willen er pillen in mikken.
Nieuwetijdskenmerken worden vastgesteld door zwevers, en die willen er mee laten leven.
Het zijn gewoon twee verschillende manieren van interpreteren.
Aangezien ik pillen maar kut vind, ga ik er voor om mensen er mee te leren leven, zonder chemicaliën.
Autistische kinderen krijgen juist steeds meer therapie om sociale situaties te herkennen en er mee leren om te gaan, ik ben er nu zelfs 1 aan het schrijvenquote:Op zondag 10 oktober 2010 17:58 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Autisme, ADHD, etc. wordt vastgesteld door psychologen, en die willen er pillen in mikken.
Nieuwetijdskenmerken worden vastgesteld door zwevers, en die willen er mee laten leven.
Het zijn gewoon twee verschillende manieren van interpreteren.
Aangezien ik pillen maar kut vind, ga ik er voor om mensen er mee te leren leven, zonder chemicaliën.
Dat zijn psychiaters simpelequote:Op zondag 10 oktober 2010 17:58 schreef stbabylon het volgende:
kun je je sarcasme etc buiten R&P houden, alhier heb ik er niet zoveel zin inquote:Op maandag 11 oktober 2010 13:36 schreef _Led_ het volgende:
Maar wat maakt deze mensen nou anders dan andere aanstellers of dramaqueens ?
Prima, dan teer ik wel even mee op dat van andere mensen.quote:Op maandag 11 oktober 2010 13:44 schreef Re het volgende:
[..]
kun je je sarcasme etc buiten R&P houden, alhier heb ik er niet zoveel zin in
quote:Op maandag 11 oktober 2010 13:55 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Prima, dan teer ik wel even mee op dat van andere mensen.
Goeie post Rubber_Johnny !
Dipkip, goeie post !quote:Op zondag 10 oktober 2010 12:44 schreef Dipkip het volgende:
In jouw specifieke geval lijkt het er meer op dat je gewoon niet al te intelligent bent en daarmee zit, dus verzin je maar dat die 'gevoeligheid' een soort equivalent van intelligentie is. Dat is het niet. Intelligentie zit ook niet in 1 hersenhelft![]()
Prima dat je jezelf wil omschrijven als gevoelig maar maak er niet meer van dan het is. Uiteindelijk ben je gewoon een samenraapsel van normale en erkende eigenschappen zoals emotioneel, beinvloedbaar, enzovoort. Je hebt geen mysterische superkracht en het is geen tegenhanger van academische intelligentie. Mensen die claimen HSP te hebben, kunnen namelijk niet echt iets 'aanvoelen'. Zet ze geblinddoekt naast iemand en ze kunnen helemaal niets zinnigs vertellen over de emoties van de ander. Het blijft dus zo dat je de emoties van anderen interpreteert op grond van cues zoals de stem, gezichtsuitdrukking, enzovoort. En daarbij zit je er net zo vaak naast als ieder ander. Het is dus geen vorm van intelligentie maar meer een kwestie van je sterker bezig houden met, een gerichtheid op emoties.
Eigenlijk meer een hobby dus.
Daar kan ik inkomen, dat sommige mensen gevoeliger zijn dan anderen. Maar verder niet.quote:HSP is een term uit de psychologie die in 1996 werd geïntroduceerd door de Amerikaanse psychologe dr. Elaine N. Aron en staat voor (Engels): Highly Sensitive Person, ofwel 'zeer gevoelig persoon'. In het Nederlands wordt highly sensitive person vertaald als 'hoogsensitief persoon' of 'hooggevoelig persoon'.
Volgens Elaine Aron is 15 tot 20 procent van de mensen hooggevoelig en zij is fel tegen opname van de term in het DSM-IV omdat het een aangeboren karaktereigenschap betreft. Tot op heden is dat ook niet het geval.
Moet eerlijk zeggen dat dat ook het gevoel is wat ik bij dit topic heb, niet omdat er geen ruimte en plaats zou mogen zijn om dit bespreken maar omdat het vooral een plek lijkt te zijn geworden voor mensen die willen afgeven op iets wat ze niet kennen of begrijpen en/of ze gewoon zin hebben anderen om wat voor reden dan ook omlaag te halen (waarbij ze niet door lijken te (willen) hebben dat de behoefte een ander omlaag te halen voorkomt uit drang je, al is het maar eventjes, beter te voelen over jezelf, ten koste van een ander).quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:57 schreef Gwywen het volgende:
Ik snap niet dat er gevoelige mensen zijn die überhaupt nog serieus proberen te reageren in dit topic.
Weetje? Dat doe ik al! Wel bij het reeele af! Doei! (k)quote:Op zondag 15 mei 2011 21:10 schreef Gwywen het volgende:
Weet je wat? Probeer eens te accepteren dat niet iedereen hetzelfde is! Het werkt!
AMEN!quote:Op zondag 15 mei 2011 21:56 schreef Kieswiel het volgende:
Als ik de testen mag geloven ben ik ook Hooggevoelig, maar ik zie eerlijk gezegd ook niet zo'n verschil tussen aanstellen/dramaqueen gedrag. Ik ben inderdaad een dramaqueen, overgevoelig en als gevolg nogal een aansteller. Lekker boeiend hoe je het noemt, het komt op hetzelfde neer.
Als dit jouw visie over jezelf is dan is dat natuurlijk prima maar het geldt alleen voor jou en wat het voor jou betekent, het zegt niks over de rest van de mensheid.quote:Op zondag 15 mei 2011 21:56 schreef Kieswiel het volgende:
Als ik de testen mag geloven ben ik ook Hooggevoelig, maar ik zie eerlijk gezegd ook niet zo'n verschil tussen aanstellen/dramaqueen gedrag. Ik ben inderdaad een dramaqueen, overgevoelig en als gevolg nogal een aansteller. Lekker boeiend hoe je het noemt, het komt op hetzelfde neer.
Nee het punt is dat je nooit voor een ander kan bepalen/invullen hoe of wat iets is, omdat het om het ervaren van iets gaat, en hoe iemand iets ervaart is voor iedereen anders.quote:Op zondag 15 mei 2011 22:32 schreef DEVIEZEMAN. het volgende:
hetzelfde zou je andersom kunnen zeggen, dat is nou juist het punt
Het is niet zo dat je emoties over kan nemen van iemand, iedereen kan zich wel laten beïnvloeden door de stemming van een ander natuurlijk, en als jij grappig doet terwijl je eigenlijk somber bent hoe weet jij dan dat dat ook niet geldt voor degene (hsp of niet) die met jou mee lacht? Of heb je het idee dat wanneer iemand hsp is diegene meteen door moet hebben hoe jij je echt voelt (ongeacht of dat past bij je gedrag) en daarop zou moeten reageren? Het kan ook zijn dat het duidelijk is dat je somber bent ook al doe je grappig en dat je iemand daar mee afschrikt en diegene daarom maar gewoon een beetje meedoet. Het kunnen wel 1000en dingen zijn, reden te meer niet meteen te oordelen, of het nou om hsp zijn gaat of nietquote:Op maandag 16 mei 2011 14:35 schreef sweetlady-o het volgende:
Ah HSP mischien bestaat het maar de mensen die het faken omdat ze anders niet speciaal zijn net als sasuke hebben alle kansen voor mijn geloof erin verpest. Zie je ik ga namelijk door het leven met een vrolijk masker hoewel ik 9 van de 10 keer somber ben lach ik en maak ik grapjes. Echt grappig zijn de zogenaamde Hspers die emoties over zouden nemen en nog steeds lachen als ze naast me staan nemen ze mijn "vrolijkheid" over knap als ik helemaal niet vrolijk ben.
Tis voornamelijk verwarrend als dat gebeurt. Ik zit dan de hele tijd met het gevoel dat er 'iets' niet klopt, maar kan het niet benoemen.quote:Op maandag 16 mei 2011 15:19 schreef Canillas het volgende:
[..]
Het is niet zo dat je emoties over kan nemen van iemand, iedereen kan zich wel laten beïnvloeden door de stemming van een ander natuurlijk, en als jij grappig doet terwijl je eigenlijk somber bent hoe weet jij dan dat dat ook niet geldt voor degene (hsp of niet) die met jou mee lacht? Of heb je het idee dat wanneer iemand hsp is diegene meteen door moet hebben hoe jij je echt voelt (ongeacht of dat past bij je gedrag) en daarop zou moeten reageren? Het kan ook zijn dat het duidelijk is dat je somber bent ook al doe je grappig en dat je iemand daar mee afschrikt en diegene daarom maar gewoon een beetje meedoet. Het kunnen wel 1000en dingen zijn, reden te meer niet meteen te oordelen, of het nou om hsp zijn gaat of niet
Bijvoorbeeld als iemand grappig doet terwijl je ook kan merken dat diegene eigenlijk meer somber is bedoel je?quote:Op maandag 16 mei 2011 15:30 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Tis voornamelijk verwarrend als dat gebeurt. Ik zit dan de hele tijd met het gevoel dat er 'iets' niet klopt, maar kan het niet benoemen.
Hoezo betrek je Sasuke er nou weer bij?quote:Op maandag 16 mei 2011 14:35 schreef sweetlady-o het volgende:
Ah HSP mischien bestaat het maar de mensen die het faken omdat ze anders niet speciaal zijn net als sasuke hebben alle kansen voor mijn geloof erin verpest. Zie je ik ga namelijk door het leven met een vrolijk masker hoewel ik 9 van de 10 keer somber ben lach ik en maak ik grapjes. Echt grappig zijn de zogenaamde Hspers die emoties over zouden nemen en nog steeds lachen als ze naast me staan nemen ze mijn "vrolijkheid" over knap als ik helemaal niet vrolijk ben.
Omdat hij wel speciaal isquote:Op maandag 16 mei 2011 16:45 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Hoezo betrek je Sasuke er nou weer bij?![]()
Yupzquote:Op maandag 16 mei 2011 16:41 schreef Canillas het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld als iemand grappig doet terwijl je ook kan merken dat diegene eigenlijk meer somber is bedoel je?
Het kan helpen te begrijpen waarom iemand zo zou doen, iemand wil bijvoorbeeld misschien liever zijn verdriet niet duidelijk merkbaar tonen, uit een gevoel van kwetsbaarheid of schaamte, of probeert het voor zichzelf weg te lachen of vind dat ie anderen er niet mee lastig mag/kan vallen etc. Dan klopt het gedrag nog steeds als het ware niet maar je begrijpt het wel, en is het dan een soort van kloppendquote:
Ja, maar meestal wordt dat er niet bij gezegd hequote:Op dinsdag 17 mei 2011 08:20 schreef Canillas het volgende:
[..]
Het kan helpen te begrijpen waarom iemand zo zou doen, iemand wil bijvoorbeeld misschien liever zijn verdriet niet duidelijk merkbaar tonen, uit een gevoel van kwetsbaarheid of schaamte, of probeert het voor zichzelf weg te lachen of vind dat ie anderen er niet mee lastig mag/kan vallen etc. Dan klopt het gedrag nog steeds als het ware niet maar je begrijpt het wel, en is het dan een soort van kloppend
Ja zo bedoelde ik het eigenlijk ook, als je het voor jezelf begrijpbaar kan maken hoef je het niet te vragen, juist omdat iemand die zich tegenstrijdig gedraagt daar waarschijnlijk liever niet op aangesproken wordt, vooral wanneer ze het doen om het echte gevoel te verbergenquote:Op dinsdag 17 mei 2011 08:25 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ja, maar meestal wordt dat er niet bij gezegd he![]()
Ondertussen wel geleerd wanneer wel en wanneer niet door te vragen
Mwah dat lijstje geeft gewoon een persoonlijkheidstype weer dat heel veel kinderen hebben.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 13:11 schreef addictivebeat het volgende:
Zoals het in de OP staat gaat het om introversie en dat is normaal.
Als ik afga op wat op de site van het Landelijk Informatiepunt voor Hoogsensitieve Kinderen staat...
[..]
...dan kan ik me ergens wel indenken dat er zoiets is als hoog sensitief.
Allemaal begrijpelijke reacties wanneer iemand bang is overmand te worden door gevoelens en emoties, het is een manier om dat allemaal buiten de deur te houden, als schild als het ware, iets wat iemand die niet heeft leren omgaan met zichzelf als laatste redmiddel in kan zetten.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 08:31 schreef Maanvis het volgende:
Maar de meeste mensen die hypersensitief claimen te zijn die zijn juist heel out of touch met hun omgeving, zijn snel aangevallen, huilen snel etc. En als je dan een keer zelf ergens mee zit hebben ze dat niet eens door.
Ja dan is het idd altijd voorzichtig zijn, hoe je dat aanpakt enzoquote:Op dinsdag 17 mei 2011 08:32 schreef stbabylon het volgende:
Soms willen ze er niet zelf over beginnen, maar het er wel over hebben
Mijn sluis dicht gooienquote:Op dinsdag 17 mei 2011 08:52 schreef Canillas het volgende:
[..]
Allemaal begrijpelijke reacties wanneer iemand bang is overmand te worden door gevoelens en emoties, het is een manier om dat allemaal buiten de deur te houden, als schild als het ware, iets wat iemand die niet heeft leren omgaan met zichzelf als laatste redmiddel in kan zetten.
Jij vult voor iemand in dat diegene iets niet door zou hebben, het zou ook kunnen zijn dat diegene zich er juist voor afsluit juist omdat diegene het aanvoelt.
''De meeste mensen die hypersensitief claimen te zijn'' kan je me vertellen hoeveel dat zijn? Ik bedoel over de hele wereld gezien. Of bedoel je degene waar jij persoonlijk ervaring mee hebt?
Als je je afsluit voor je hypersensitiviteit maar ondertussen wle jankt bij het minste of het geringste, wat heb je er dan aan? Dan kun je toch beter all the way gaan en 'door' mensen heen gaan kijken?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 08:52 schreef Canillas het volgende:
[..]
Allemaal begrijpelijke reacties wanneer iemand bang is overmand te worden door gevoelens en emoties, het is een manier om dat allemaal buiten de deur te houden, als schild als het ware, iets wat iemand die niet heeft leren omgaan met zichzelf als laatste redmiddel in kan zetten.
Jij vult voor iemand in dat diegene iets niet door zou hebben, het zou ook kunnen zijn dat diegene zich er juist voor afsluit juist omdat diegene het aanvoelt.
''De meeste mensen die hypersensitief claimen te zijn'' kan je me vertellen hoeveel dat zijn? Ik bedoel over de hele wereld gezien. Of bedoel je degene waar jij persoonlijk ervaring mee hebt?
Je kan je niet afsluiten voor hypersensitiviteit, je kan wel je wel afsluiten voor wat er buiten om je heen gebeurt, huilen is daar een goeie manier voor, je voelt dan voornamelijk je eigen tranen en mensen laten je over het algemeen met rust. Zoals eerder gezegd, voor sommige mensen is het afsluiten voor de buitenwereld een redmiddel om om te gaan met iets waar ze nog geen beter manier voor geleerd hebben, dat geldt voor voor alle mensen. Hoeveel mensen roken er bijvoorbeeld wel niet als ze iets van zenuwen voelen?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 09:17 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Als je je afsluit voor je hypersensitiviteit maar ondertussen wle jankt bij het minste of het geringste, wat heb je er dan aan? Dan kun je toch beter all the way gaan en 'door' mensen heen gaan kijken?
Omdat er veel websites zijn waar je kunt leren om er beter mee om te gaanquote:Op dinsdag 17 mei 2011 09:24 schreef Janena het volgende:
Tja...je hebt gevoelige mensen, mensen die NOG gevoeliger zijn en ook lompe onbenullen.
Ik snap niet waarom er zonodig een labeltje op moet.
Er wordt veel gepraat over ''er een labeltje opplakken'' maar ik kan je vertellen dat het er (in ieder geval voor mezelf) niet gaat om er een labeltje op te plakken maar om het verkrijgen van inzicht in jezelf, waarom de dingen voor jou werken zoals ze werken, hoe je goed voor jezelf kan zorgen en dat je je terwijl je kijkt naar jezelf en je leven af mag vragen ''Wil ik het wel zo? Zou het handiger kunnen? Wie kan me helpen te veranderen wat ik zou willen veranderen? En hoe doe ik dat op een manier die bij mij past?''quote:Op dinsdag 17 mei 2011 09:24 schreef Janena het volgende:
Ik snap niet waarom er zonodig een labeltje op moet.
Hij vindt zichzelf ook iets te speciaal.quote:Op maandag 16 mei 2011 19:13 schreef sweetlady-o het volgende:
[..]
Omdat hij wel speciaal isen iedereen tegenwoordig speciaal wil zijn.
maare die Hspers waarover ik het heb zeggen letterlijk: jij bent altijd zo vrolijk dus geef je me goede energie. Ik werk in het welzijn en daar stikt het van die types. Geen van ze had ooit iets goed omdat ze het blijkbaar net als ieder ander moeten hebben van gedrag maar dat is mijn verklaring er zijn vele te verzinnen.
ik bedoel dat iedereen rept over de positieve kanten van HSP maar dat er zelden ook gebruik van wordt maakt.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 09:26 schreef Canillas het volgende:
Wat bedoel je met ''wat heb je er dan aan?'' en ''Dan kun je toch beter all the way gaan en 'door' mensen heen gaan kijken?'' ?
Dan ben ik benieuwd waar je dat op baseert? Hoe vaak wordt er wel gebruikt van gemaakt en hoe vaak niet? Hoe staat dat in verhouding met elkaar? Hoe meet je dat?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 14:19 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik bedoel dat iedereen rept over de positieve kanten van HSP maar dat er zelden ook gebruik van wordt maakt.
natuurlijk zijn er geen statistieken voor maar voorbeelden van het tegendeel zouden mooi zijnquote:Op dinsdag 17 mei 2011 15:13 schreef Canillas het volgende:
[..]
Dan ben ik benieuwd waar je dat op baseert? Hoe vaak wordt er wel gebruikt van gemaakt en hoe vaak niet? Hoe staat dat in verhouding met elkaar? Hoe meet je dat?
Niet verkeerd bedoelt maar het lijkt alsof je een uitspraak doet aan de hand van je eigen ervaring en dat dan de waarheid zou zijn, dat hoeft toch niet te gelden voor de rest van de wereld en mensheid?
Dat is dan meer een kwestie is van de lijst met eigenschappen bekijken en er een voorstelling van maken hoe je er iets mee kan doen in het dagelijks leven, het gaat namelijk over hoe mensen dingen ervaren en dat kunnen dingen zijn waar geen woorden voor zijn of waar ook geen woorden voor nodig zijn, ik denk je moeilijk kan zeggen ''kijk nu is iemand duidelijk hsp aan het zijn'', het is meer iets wat je overal gewoon tegenkomt.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 15:14 schreef Maanvis het volgende:
[..]
natuurlijk zijn er geen statistieken voor maar voorbeelden van het tegendeel zouden mooi zijn.
Dus die bloedmooie vrouw die dwars door me heen kijkt ga ik nie tvinden in een HSP-er?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 15:27 schreef Canillas het volgende:
[..]
Dat is dan meer een kwestie is van de lijst met eigenschappen bekijken en er een voorstelling van maken hoe je er iets mee kan doen in het dagelijks leven, het gaat namelijk over hoe mensen dingen ervaren en dat kunnen dingen zijn waar geen woorden voor zijn of waar ook geen woorden voor nodig zijn, ik denk je moeilijk kan zeggen ''kijk nu is iemand duidelijk hsp aan het zijn'', het is meer iets wat je overal gewoon tegenkomt.
Is je vraag of er bloedmooie vrouwen bestaan die hsp zijn? Ongetwijfeld, mooie vrouwen zijn er overal, hsp zijn heeft in ieder geval niets met uiterlijk te maken, Daphne Deckers is bijv hsp maar ik weet natuurlijk niet wat jouw smaak is kwa vrouwen, laat staan wat voor jou onder bloed mooi valtquote:Op dinsdag 17 mei 2011 15:30 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dus die bloedmooie vrouw die dwars door me heen kijkt ga ik nie tvinden in een HSP-er?
Dus Daphne deckers kijkt dwars door mensen heen zegmaar? Ik wil een HSP vrouw die zegmaar een genie is op het gebied van empathie. Zoals Troi van star trek, ken je die?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 15:37 schreef Canillas het volgende:
[..]
Is je vraag of er bloedmooie vrouwen bestaan die hsp zijn? Ongetwijfeld, mooie vrouwen zijn er overal, hsp zijn heeft in ieder geval niets met uiterlijk te maken, Daphne Deckers is bijv hsp maar ik weet natuurlijk niet wat jouw smaak is kwa vrouwen, laat staan wat voor jou onder bloed mooi valt
Dit is dus echt iets om te zeggen voor iemand die níet een HSP is hahaha..quote:Op zondag 15 mei 2011 21:06 schreef DEVIEZEMAN. het volgende:
Walgelijk topic dit, als je denkt dat je dit echt hebt probeer je jezelf echt een labeltje op te spelden
Denk dat ook alleen vrouwen met zoiets op de proppen kunnen komen...
weetje wat? Probeer het leven eens te accepteren zoals het is! het werkt!
Stel je zou je emoties zonder verzet en oordeel er laten zijn, volledig voelen zonder er iets aan te willen veranderen of onderdrukken, zou je dan niet meer ruimte om vrij jezelf te zijn hebben?quote:Op woensdag 14 november 2012 21:36 schreef nnnienke het volgende:
Zeker geen onzin dit, ik ben hoog sensitief en weet dit doordat ik een hersentest heb laten doen.. en ga me nu niet vertellen dat dit onzin is, want dat is het zeker niet. Iedereen heeft een linker (ratio) en rechter (emoties) hersenhelft. Bij een normaal persoon werken deze 2 goed samen en zijn ongeveer op een gelijk niveau actief. Bij een hoog sensitief persoon, bij mij dus, is de rechterhelft zo'n 80% actief en ratio 20% dus ga maar ff na verder hoe dat is. Jankballen slaat natuurlijk al helemaal nergens op. Ik jank bijna nooit maar dat komt omdat ik m'n emoties niet uit maar blokkeer.. of je dat dan wel oké vind mag je zelf bepalen. Uiteindelijk is het toch wel het beste voor iedereen om gewoon z'n emoties te uiten. Kan niet zo goed tegen de mensen hier die over dingen praten waar ze niks van af weten!
Officieel erkent is het - zover ik weet - niet, maar veel psychologen erkennen wel dat iemand 'heftiger reageert op prikkels dan de meeste anderen'.quote:Op donderdag 15 november 2012 10:48 schreef Gwywen het volgende:
Waar laat je dat dan onderzoeken, Ememmertje?
Bij mijn weten is HSP (nog?) niet erkend als officiële diagnose.
Ja, dat is inderdaad bekend, maar dat zou net zo goed een uiting van introversie of iets uit het autismespectrum kunnen zijn.quote:Op donderdag 15 november 2012 16:13 schreef Natalie het volgende:
[..]
Officieel erkent is het - zover ik weet - niet, maar veel psychologen erkennen wel dat iemand 'heftiger reageert op prikkels dan de meeste anderen'.
Very true.quote:Op donderdag 15 november 2012 18:29 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ja, dat is inderdaad bekend, maar dat zou net zo goed een uiting van introversie of iets uit het autismespectrum kunnen zijn.
Ik vind dat je voorzichtig moet zijn met jezelf labels opplakken, vooral als het gaat over dingen die nog niet volledig vaststaan.
Is dat het reageren op prikkels over het verzet tegen het ervaren van prikkels?quote:Op donderdag 15 november 2012 16:13 schreef Natalie het volgende:
Officieel erkent is het - zover ik weet - niet, maar veel psychologen erkennen wel dat iemand 'heftiger reageert op prikkels dan de meeste anderen'.
die 2 dingen gaan vaak samen.. je kan niet hoogbegaafd zijn en ondertussen een "normaal" aantal prikkels binnen krijgenquote:Zoals sommige mensen intelligenter zijn dan anderen, zo zijn sommige mensen gevoeliger dan anderen. Intelligentie is het vermogen wat in de linkerhersenhelft zit. Gevoeligheid is een eigenschap van de rechterhersenhelft. Zoals we een zeer intelligente persoon “Hoogbegaafd” kunnen noemen kunnen we iemand die heel gevoelig is een “Highly Sensitive Person” (HSP) noemen.
Maar houd er rekening mee dat je ook last van jezelf kan hebben. Ik weet niet of ik HSP heb maar ik reageer best extreem op bepaalde smaken en/of texturen in mijn mond. Het resulteert in een kokhalsreflex. Dan voel je je best ongemakkelijk als je met mensen uit gaat eten (zo'n primair reglex kan je moeilijk onderdrukken). Met verjaardag kan ik bijvoorbeeld geen taart eten. Ook al weten de meeste mensen dat, ik voel me er niet gelukkig bij als iedereen om me heen het wel eet.quote:Op donderdag 15 november 2012 23:15 schreef MNR het volgende:
Bla, bla, bla. Er wordt energie gestopt in de vraagt of HSP bestaat of niet. Really? Is dat de reden dat dit topic weer wordt heropend?
Ik zou geen energie stoppen in die zoektocht. Alsmede aan het labeltje. Het is inmiddels een aantal jaar geleden dat ik hier gereageerd heb en dit is mijn conclusie: leer gewoon je grenzen aangeven en ze te beschermen. Hoe gevoeliger je bent, hoe beter je ze nodig hebt.
Gevoelens ontkennen is geen slim idee. Je kunt prima een zeer gevoelig persoon zijn zonder dat je last hebt van anderen.
Nou ja, veel mensen zullen het niet echt smakelijk vinden als iemand naast of tegenover hun aan het kokhalzen is of niet?quote:Op vrijdag 16 november 2012 14:30 schreef MNR het volgende:
Tjsa....
En omdat jij last van jezelf hebt, wil je zeggen dat dit jouw handvat is? By alle means. Ik heb er geen last van als jij zo naar jezelf kijkt. Mij kan het ook vrij weinig schelen dat jij hier last van hebt.
En hoe weet jij dat jij dat beter aanvoelt dan andere mensen? Dat geldt voor iedereen hier trouwens. Waarom zou de verklaring niet eerder liggen bij bijvoorbeeld het idee dat iemand overal controle over wil hebben (controledrang) en dan overal maar op let en het gevoel heeft veel meer te ervaren dan de ander (wat feitelijk helemaal niet zo hoeft te zijn, het kan gewoon het idee zijn dat het zo is omdat die persoon er voor zijn gevoel veel (geforceerd) mee bezig is). Ik zeg niet dat het zo is, maar vaak bij hooggevoeligheid is het wat mij betreft maar zo zo.quote:Op vrijdag 16 november 2012 15:54 schreef waargaathetheen het volgende:
Weet niet of het hsp is maar het verbaasd mij niets dat het menselijke brein tot meer instaat is dan alleen registeren via de normale verbale wegen.
Ik zelf kan bijvoorbeeld heel goed aanvoelen als iemand liegt bvb, maar ook angst opwinding opgewektheid etc.
Of dit een naampje als hsp moet dragen of dat mijn hersenen gewoon beter registeren dan anderen weet ik ook niet wat ik wel weet is dat ik hierdoor altijd zooi aantrok waar ik nooit blij mee was.
Tegenwoordig reageer ik er gewoon een stuk minder op tenzij het persoon verder van me afstaat.
Wat wel een mooi voorbeeld is, als ik voorheen bij mijn depressieve tante kwam dan werd zij naarmate ik daar was steeds opgewekter en vrolijker en ik steeds meer depri.
Misschien maar misschien ook niet, is dan de rest van de mensen zo druk met zichzelf en andere onbelangrijke zaken dat ze misschien hun emotie uit het oog verliezen ?quote:
quote:Op donderdag 15 november 2012 23:15 schreef MNR het volgende:
Bla, bla, bla. Er wordt energie gestopt in de vraagt of HSP bestaat of niet. Really? Is dat de reden dat dit topic weer wordt heropend?
Ik zou geen energie stoppen in die zoektocht. Alsmede aan het labeltje. Het is inmiddels een aantal jaar geleden dat ik hier gereageerd heb en dit is mijn conclusie: leer gewoon je grenzen aangeven en ze te beschermen. Hoe gevoeliger je bent, hoe beter je ze nodig hebt.
Gevoelens ontkennen is geen slim idee. Je kunt prima een zeer gevoelig persoon zijn zonder dat je last hebt van anderen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |