dit.quote:Op maandag 23 juni 2008 11:35 schreef mgerben het volgende:
[..]
Eigenlijk slaat die test de spijker op de kop.
De crux zit hem in de toevoeging van woorden als 'very' en 'rich, complex'.
Iedereen reageert op honger en heeft gevoelens.
De test vraagt je niet of je die reacties en gevoelens hebt. Door de toevoegingen wordt gevraagd of je ze sterker hebt dan normale/gemiddelde mensen.
Maar wie doet daar nou een onderzoek naar? Hoe vergelijk je je eigen innerlijk leven met dat van een ander? Je weet helemaal niks van andermans complexe, rijke, innerlijk leven, want het is een innerlijk leven.
Met andere woorden: Al die vragen gaan over dingen waar je geen vergelijkend onderzoek kan doen.
Nergens worden aantallen gevraagd: Ga je trillen na 5 koppen koffie? Werkt het op je humeur als je 6 uur zonder eten zit?
Het gaan gewoon om jouw eigen indruk. Denk jij zelf dat jij sterker op caffeïne reageert dan anderen? Je hoeft het ze niet te vragen: Het gaat erom wat je zelf denkt.
En daar zit hem de kneep: Deze vragenlijst is eigenlijk 20x dezelfde vraag: Vind jij jezelf speciaal, bijzonder, en vooral: anders dan anderen?

Vrolijk op! Als hoogbegaafde heb je ook automatisch recht op een HSP label!quote:Op maandag 23 juni 2008 00:48 schreef Syheriat het volgende:
Wat een hippie-topic is dit, met gekleurde zandkorrels en gevoelige dierenliefhebbersNiet dat ik zo anti gevoeligheid ben, maar dit is echt overdreven. En ik zie het zo dat mensen hun HSP gaan vergelijken met mijn hoogbegaafdheid, verdomme. Zo van "Ja nou jij hebt dan wel een heel hoog IQ, maar ik ben wee heel gevoelig." Oeh daar ga ik chagerijnig van worden.

Dat + mijn aanvulling:quote:Op zaterdag 28 april 2007 02:36 schreef clumsy_clown het volgende:
Mja. Ik vind het onzin, dat hele HSP-gedoe. Sorry. Ik vind het een etikette wat echt totaal onnodig is, en vaak opgeplakt en/of gebruikt wordt door mensen die maar al te graag iets willen zien wat er niet is.
Natuurlijk is de ene persoon gevoeliger dan de ander, natuurlijk kan iemand enorm veel emphatisch vermogen hebben, maar de 'voorwaarden' om HSP te zijn zijn zó vaag dat iedereen het wel kan hebben. Ik vind HSP vallen onder de noemer 'alles wat niet extreem gemiddeld is is vreemd en heeft een naampje'.
Een klasgenoot van me vond dat ze HSP had. Ze kwam op een dag naar me toe, met een krantenartikeltje in d'r handen hierover, en de opmerking dat ze nu eindelijk wist wat er mis met haar was. Ze gaf teveel om mensen, ze las emoties van anderen zo duidelijk dat ze ze overnam en het haar onderdrukte. Nog afgezien van het feit dat ze enorm egocentrisch was en het empathievermogen van een kiezelsteen had, waren de 'symptomen' die ze opnoemden dingen die ieder mens heeft.

Doe vooral een pogingquote:Op maandag 23 juni 2008 12:50 schreef Aneurism het volgende:
Ik ben een normaal persoon, zou volgens mij de volgende trent kunnen zijn... Zal ik een topic openen?
 , zolang je jezelf maar niet gaat diagnoseren
, zolang je jezelf maar niet gaat diagnoseren

Jezus christus. Dan moet ik ook een buisje met korrels gaan halen, want ik had zaterdag ook symptomenquote:Op maandag 23 juni 2008 12:02 schreef milagro het volgende:
zaterdagavond was ik even hoogsensitief, maar het is alweer over, alles verwerkt en nu ... Rusland FTW

heb jij college gehad over het Barnum-effect?quote:Op maandag 23 juni 2008 11:35 schreef mgerben het volgende:
[..]
De test vraagt je niet of je die reacties en gevoelens hebt. Door de toevoegingen wordt gevraagd of je ze sterker hebt dan normale/gemiddelde mensen.
Maar wie doet daar nou een onderzoek naar? Hoe vergelijk je je eigen innerlijk leven met dat van een ander? Je weet helemaal niks van andermans complexe, rijke, innerlijk leven, want het is een innerlijk leven.
Met andere woorden: Al die vragen gaan over dingen waar je geen vergelijkend onderzoek kan doen.
Nergens worden aantallen gevraagd: Ga je trillen na 5 koppen koffie? Werkt het op je humeur als je 6 uur zonder eten zit?
Het gaan gewoon om jouw eigen indruk. Denk jij zelf dat jij sterker op caffeïne reageert dan anderen? Je hoeft het ze niet te vragen: Het gaat erom wat je zelf denkt.
En daar zit hem de kneep: Deze vragenlijst is eigenlijk 20x dezelfde vraag: Vind jij jezelf speciaal, bijzonder, en vooral: anders dan anderen?

Ik moet zeggen dat ik wel zwaar benieuwd ben waarom jij op die nieuwsbrief geabonneerd bent.quote:Op maandag 23 juni 2008 17:56 schreef Mini_rulez het volgende:
Ik krijg af en toe zo'n nieuwsbrief van haar, over hoe hectisch en zwaar het leven is, wat een hoop aanstellerij zeg!

Ik heb me ooit aangemeld toen ik bezig was met een paper over HSP. Eigenlijk staat er weinig nuttigs in (vooral veel info over meetings in Amerika) maar hij komt maar zo weinig dat ik elke keer te lui ben om me weer af te melden.quote:Op maandag 23 juni 2008 18:28 schreef maedel het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik wel zwaar benieuwd ben waarom jij op die nieuwsbrief geabonneerd bent.

Nou vooruit, doe maar mee met de hype.quote:Op maandag 23 juni 2008 18:32 schreef Greys het volgende:
Xebro, na het scrollen heb ik er een tikkie moeite mee dat ik zometeen nog moet eten.
Ben ik nu hoogsensitief? Ah? Toe?

ik haakte meteen na Paris Hilton afquote:Op maandag 23 juni 2008 18:25 schreef Xebrozius het volgende:
Dit is een simpele test om te kijken of je hoogsensitief bent. Als je helemaal naar onderen kunt scrollen ben je niet hoogsensitief.
Hoe hoogsensitief ben jij?

Typisch dat, zodra het over labels gaat der altijd dit belerende toontje aangeslagen wordt.quote:Op zondag 29 april 2007 00:35 schreef Xebrozius het volgende:
Ondertussen in Ethiopie ligt een negroide jongen van 19 jaar te denken aan het westen terwijl de vliegen zich tegoed doen aan zijn traanvocht. Zijn buik is gezwollen van de honger en hij vraagt zich af of hij ook hoogsensitief is.

Hmnee, ik verzin het ter plekke n.a.v. een post net boven de mij.quote:Op maandag 23 juni 2008 17:44 schreef zwemmerseczeem het volgende:
heb jij college gehad over het Barnum-effect?

Wauw, ik ben ook hoogsensitief (17 punten)..quote:Op vrijdag 11 mei 2007 07:56 schreef speknek het volgende:
Het is toch echt d'r eigen test:
http://www.hsperson.com/pages/test.htm

quote:Op maandag 23 juni 2008 20:58 schreef mgerben het volgende:
[..]
Hmnee, ik verzin het ter plekke n.a.v. een post net boven de mij.
Voor Barnum moest ik ff googlen, maar ik kende het wel.
Het ligt er wel dicht bij, vanwege het zelf-bevestigende karakter.
Deze HSP zelftest is 20x op specifieke details vragen: Vind je jezelf anders dan anderen? Ben je uniek volgens jezelf? Ben je speciaal volgens jezelf?

Tja, hoe cru ook, je hebt wel een puntquote:Op zondag 29 april 2007 00:35 schreef Xebrozius het volgende:
Tja ADHD is niet meer hip, en tegenwoordig heeft iedereen weer bordeline. Kut man, hoe moet je je nu wéér onderscheiden?
Ah, je neemt wat zwakke omschrijvingen en je plaatst jezelf in dat referentiekader. Et voilla, je hebt weer die aandacht die je niet op een normale manier kunt krijgen. Nu kunnen mensen tegen hun zin in weer je verhalen aanhoren over hoe zwaar je het niet hebt.
Ondertussen in Ethiopie ligt een negroide jongen van 19 jaar te denken aan het westen terwijl de vliegen zich tegoed doen aan zijn traanvocht. Zijn buik is gezwollen van de honger en hij vraagt zich af of hij ook hoogsensitief is.

Had het zelf niet beter kunnen zeggenquote:Op maandag 23 juni 2008 11:35 schreef mgerben het volgende:

als het onderdeel is van een aandoening, zoals bij mij is het zeker nuttig om dat te weten........medicatie voor ADD kan helpen hierbij. Verder denk ik ook dat men het nu als iets ziet wat iemand gewoon heeft, zonder dat het nodig is om er een naam op te plakken. Als er meer kennis over is, kan men er ook meer begrip voor op brengen. De een kan er prima mee functioneren, de ander niet.... als dat zo is, zou het wel fijn zijn als mensen om je heen dat een beetje begrijpen......quote:Op dinsdag 16 december 2008 16:42 schreef Mini_rulez het volgende:
Oceanpony: het is ook geen onzin, maar wat heb je eraan om het te weten?
Niemand ontkent dat sommige mensen extra gevoelig zijn, maar je kunt het wel onzin vinden om er een naampje op te plakken en een clubje voor op te richten.

Dat tweede bij mijquote:Op vrijdag 19 december 2008 13:24 schreef Lienekien het volgende:
Wordt het aangegrepen als excuus om er niet aan te werken, of dient het juist als begin om jezelf beter te snappen en daarna de handvatten zien om er beter mee om te gaan?

HSP-ers zijn dan ook vaak nieuwetijdskinderenquote:Op vrijdag 19 december 2008 14:40 schreef L.Denninger het volgende:
oeh of laten we het nieuwetijdskinderen noemen !

Uhuh.quote:Op vrijdag 19 december 2008 14:41 schreef stbabylon het volgende:
[..]
HSP-ers zijn dan ook vaak nieuwetijdskinderen

Je snapt em niet helemaal. Nieuwetijdskinderen is een verzamelnaam. adhd en hsp zijn vormen van nieuwetijdskinderen.quote:Op vrijdag 19 december 2008 14:49 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Uhuh.
Ik ben zelf een nognieuweretijdskind.
Dat betekent dat ik nog iets specialer ben dan hsp-nieuwetijdskinderen !

Welk gedeelte van deze post begreep je niet ?quote:Op vrijdag 19 december 2008 15:20 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Je snapt em niet helemaal. Nieuwetijdskinderen is een verzamelnaam. adhd en hsp zijn vormen van nieuwetijdskinderen.
Als je wil rellen, best, maar doe dat wel een beetje onderbouwt.

quote:

Wie zegt dat ik dat doe?quote:Op vrijdag 19 december 2008 17:25 schreef Murmeli het volgende:
[..]

als je etiketjes alleen gebruikt om je lekker achter te verschuilen ben je niet lekker bezig...

je zegt juist dat je dat niet doet, en daar is die het mee eensnquote:

quote:Op maandag 23 juni 2008 11:35 schreef mgerben het volgende:
[..]

kun je nou eenmaal niet met iedereen vrienden zijn.
  kun je nou eenmaal niet met iedereen vrienden zijn. 

... geldt voor iedereen. En onbewust omringt iedereen zich met mensen waarmee ze lol hebben, gewaardeerd worden en zichzelf kunnen zijn.quote:De clou is een kringetje van mensen om je heen verzamelen die je nemen zoals je bent, en de mensen die dat niet doen, zo veel mogelijk te mijden.

Gelukkig zijn er ook mensen die precies weten wat je bedoelt. Ik bijvoorbeeldquote:Op zondag 21 december 2008 18:23 schreef Gwywen het volgende:
Anyway, ik weet van mezelf hoe ik ben en ik houd er liever gewoon rekening mee dan dat ik er anderen mee lastigval. Proberen uit te leggen wat je ervaart heeft ongeveer net zo veel zin als een blinde proberen uit te leggen hoe rood eruit ziet.

Tegelijkertijd begrijp ik minder gevoelige mensen heel goed, mijn vader is er zo een.
 Tegelijkertijd begrijp ik minder gevoelige mensen heel goed, mijn vader is er zo een.  

Ik voel mensen nog beter aan dan jij, spanningen ook, ben erg intuitief (meer dan jij), heb een broertje dood aan spiritueel geouwehoer, ervaar muziek nog intenser dan jij, word nog sneller door dingen geraakt.quote:Op maandag 22 december 2008 14:39 schreef ThisHollowWorld het volgende:Ik ben er wel zeker van dat ik alles intenser ervaar dan gemiddeld. Ik voel mensen goed aan, spanningen vooral ook, ben intuïtief, ook gevoeliger op spiritueel gebied, ervaar muziek intenser, word sneller door dingen geraakt.

anders ga je even gezellig ergens anders trollen...quote:Op maandag 22 december 2008 14:46 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Ik voel mensen nog beter aan dan jij, spanningen ook, ben erg intuitief (meer dan jij), heb een broertje dood aan spiritueel geouwehoer, ervaar muziek nog intenser dan jij, word nog sneller door dingen geraakt.

Ik ben bloedserieus.quote:Op maandag 22 december 2008 14:57 schreef stbabylon het volgende:
[..]
anders ga je even gezellig ergens anders trollen...

En waar staat dat precies dan? Ik lees namelijk helemaal nergens dat ThisHollowWorld woorden als "beter" en "specialer" gebruikt. Dat maak jij er van geloof ik.quote:Op maandag 22 december 2008 15:05 schreef L.Denninger het volgende:
want ik vind het enorm arrogant om zoals ThisHollowWorld uit de hoek te komen met "ik voel o zo veel beter dan jij, en ik ben zo veel specialer", maar aangezien ThisHollowWorld dat zelf ook doet vind ik dat ik het ten opzichte van hem/haar best kenbaar mag maken dat ik me een stuk specialer voel dan zij/hem en denk dat ik intuitiever ben en dingen beter aanvoel dan hij/zij.

Ik begrijp waar je vandaan komt, ja. Dat mensen zich speciaal willen voelen ofzo. Maar het punt is dat je als HSP niet beter dan de rest bent, je voelt gewoon meer (dan gemiddeld). Als hoogbegaafde ben je ook niet beter dan een ander, je bent gewoon intelligenter (dan gemiddeld). Ik zie mensen als gelijk, en ik heb inderdaad nergens gezegd dat ik mij specialer voel. Het enige wat ik me op dit moment voel ten opzichte van jou, is volwassener. Aangezien ik je reactie toch ietwat kinderachtig vind.quote:Op maandag 22 december 2008 15:05 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Ik ben bloedserieus.
Ik denk dat ik dingen beter aanvoel dan anderen, in ieder geval dan veel in dit topic.
Uit mezelf zou ik dat natuurlijk nooit zo zeggen,
want ik vind het enorm arrogant om zoals ThisHollowWorld uit de hoek te komen met "ik voel o zo veel beter dan jij, en ik ben zo veel specialer", maar aangezien ThisHollowWorld dat zelf ook doet vind ik dat ik het ten opzichte van hem/haar best kenbaar mag maken dat ik me een stuk specialer voel dan zij/hem en denk dat ik intuitiever ben en dingen beter aanvoel dan hij/zij.
Ik ga er alleen niet het HSP-labeltje opplakken, want dat vind ik kul.
De een heeft meer ruimtelijk inzicht, de ander meer empathisch vermogen, de volgende kan sneller rekenen...
Maar om nou gelijk een labeltje als HSP erop te plakken en te doen alsof je o zo speciaal bent (laat staan jezelf ook nog "nieuwetijdskind" gaan noemen....), kom op zeg.
Dat vind ik iets voor mensen die - nadat ze hun hele leven door anderen zijn voorbij gestreefd - iets zoeken om zichzelf toch nog speciaal te maken.
 Het is heel leuk en aardig om overal sceptisch over te zijn. Ik ben ook kritisch van aard, maar pas nadat ik me genoeg in een onderwerp heb verdiept en ik er me er in eerste instantie voor open heb gesteld. Het is altijd makkelijk om iets meteen af te zeiken en vind het ook nogal pretentieus overkomen.
 Het is heel leuk en aardig om overal sceptisch over te zijn. Ik ben ook kritisch van aard, maar pas nadat ik me genoeg in een onderwerp heb verdiept en ik er me er in eerste instantie voor open heb gesteld. Het is altijd makkelijk om iets meteen af te zeiken en vind het ook nogal pretentieus overkomen. 
 En ik kan van mezelf wel zeggen dat ik mensen goed aanvoel. Ik haal mensen die liegen er bijvoorbeeld zo uit (terwijl anderen niks doorhebben), omdat ik dat bijvoorbeeld intuitief aanvoel.
 En ik kan van mezelf wel zeggen dat ik mensen goed aanvoel. Ik haal mensen die liegen er bijvoorbeeld zo uit (terwijl anderen niks doorhebben), omdat ik dat bijvoorbeeld intuitief aanvoel.

Hm, eens even kijken :quote:Op maandag 22 december 2008 20:36 schreef Natalie het volgende:
Ik snap sowieso niet echt waar mensen dat 'Je wilt bijzonder zijn-idee' vandaan halen.
Maar verder voelt hij/zij zich niet specialer dan de rest van de mensen hoor !quote:Ik ben er wel zeker van dat ik alles intenser ervaar dan gemiddeld. Ik voel mensen goed aan, spanningen vooral ook, ben intuïtief, ook gevoeliger op spiritueel gebied, ervaar muziek intenser, word sneller door dingen geraakt. Het geeft een soort extra laag aan je leven, dat zo te lezen niet iedereen begrijpt.

Of tof kan zijn. Luchtalarm of brandweersirenes (van een langsrijdende wagen, als ik er naast staat is het anders) kan ik tranen van in de ogen krijgen (en niet van de pijn).quote:Op dinsdag 23 december 2008 10:00 schreef maedel het volgende:
Volgens mij interpreteer jij het als specialer, terwijl er gezegd wordt dat het intenser is.
Intens horen, je zou eens moeten weten hoe zeer dat eigenlijk doet.

Dat is dus ook een beetje de mening die ik er over heb ja.quote:Op zaterdag 28 april 2007 02:36 schreef clumsy_clown het volgende:
Mja. Ik vind het onzin, dat hele HSP-gedoe. Sorry. Ik vind het een etikette wat echt totaal onnodig is, en vaak opgeplakt en/of gebruikt wordt door mensen die maar al te graag iets willen zien wat er niet is.
Natuurlijk is de ene persoon gevoeliger dan de ander, natuurlijk kan iemand enorm veel emphatisch vermogen hebben, maar de 'voorwaarden' om HSP te zijn zijn zó vaag dat iedereen het wel kan hebben. Ik vind HSP vallen onder de noemer 'alles wat niet extreem gemiddeld is is vreemd en heeft een naampje'.
Een klasgenoot van me vond dat ze HSP had. Ze kwam op een dag naar me toe, met een krantenartikeltje in d'r handen hierover, en de opmerking dat ze nu eindelijk wist wat er mis met haar was. Ze gaf teveel om mensen, ze las emoties van anderen zo duidelijk dat ze ze overnam en het haar onderdrukte. Nog afgezien van het feit dat ze enorm egocentrisch was en het empathievermogen van een kiezelsteen had, waren de 'symptomen' die ze opnoemden dingen die ieder mens heeft.

Ik ben zelf dat geblèr anders wel zatquote:Op dinsdag 23 december 2008 10:17 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Of tof kan zijn. Luchtalarm of brandweersirenes (van een langsrijdende wagen, als ik er naast staat is het anders) kan ik tranen van in de ogen krijgen (en niet van de pijn).

Er zijn geluiden waar ik helemaal knetter gek van word, maar andere maken me intens blij.quote:Op dinsdag 23 december 2008 10:23 schreef maedel het volgende:
[..]
Ik ben zelf dat geblèr anders wel zat
Maar serieus, de radio/tv staat voor mij echt bijna altijd te hard. Gepiep in winkels, het frituuralarm bij de mac, dat soort dingen, ik word er gek van.

de manier is misschien wat grof voor jullie hooggevoelligequote:Op dinsdag 23 december 2008 11:43 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ja, en nou mag je echt opflikkeren met je kut-troll-gedrag. Ik ben je spuugzat.
 maar ik wil toch zeggen dat ik het met hem eens bent.
 maar ik wil toch zeggen dat ik het met hem eens bent. 

Wat boeit dat nou, of iedereen zich het label kan opplakken of niet? Je kunt voor HSP geen indicatie aanvragen voor een PGB, dus dergelijk misbruik doet niet ter zake. Er wordt hier in de fronzende reacties maar steeds van uitgegaan dat het opplakken van het label als een excuus of verschoning werkt. 'Ik heb HSP dus nu hoef ik niet aan mezelf te werken.' Wat een oogkleppenvisie, zeg. Wat nou als het simpelweg prettig is om een aantal van je belevingen te herkennen in de beschrijving van 'typisch HSP'?quote:Op dinsdag 23 december 2008 11:53 schreef Angst het volgende:
[..]
de manier is misschien wat grof voor jullie hooggevoelligemaar ik wil toch zeggen dat ik het met hem eens bent.
Er is geen objectieve meetstaf, wat er bij zoiets als autisme wel is. Dus iedereen kan zich het label opplakken.
Veel van de dingen die er staan heb ik ook, veel mensen onder mij. De meeste mensen mijden ziekenhuizen bijv.
Er wordt alleen meestal niet zo open overgepraat, waardoor het lijkt alsof je de enige bent..

Dat laatste, maar je kunt er ook rekening mee houden. Als je van jezelf weet dat je HSP hebt, kan je er beter rekening mee houden dat je sommige situaties wilt ontlopen of juist opzoeken.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:05 schreef L.Denninger het volgende:
Waarom zou dat in bobsnaam prettig zijn ? Wat verandert het aan de situatie, behalve dat je voortaan kan schermen met "Ja maar ik heb HSP !" ?

Hoezo ? HSP is alleen maar het naampje dat je zelf plakt op eigenschappen waarvan ik aanneem dat je al wist dat je ze had.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:07 schreef Burdie het volgende:
[..]
Dat laatste, maar je kunt er ook rekening mee houden. Als je van jezelf weet dat je HSP hebt, kan je er beter rekening mee houden dat je sommige situaties wilt ontlopen of juist opzoeken.

Nouja, als je van jezelf weet dat je er GEEN rekening mee houdt als je niet het 'stempeltje' HSP hebt, maar je doet het WEL als je die stempel wél aanmeet... en het zou sowieso een goed idee zijn om rekening te houden met dingen die je wel/niet prettig vindt cq aan kunt, dan is er toch geen man overboord als mensen zichzelf willen bestempelen als HSP? Jij gelooft dat het niet bestaat, prima, maar er zijn ook mensen die wel geloven dat het bestaat en die baat hebben bij dat 'stempeltje'. Wat is het probleem? Laat ze lekker, jij hebt er geen last van (tenzij je zelf HSP bentquote:Op dinsdag 23 december 2008 12:13 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Hoezo ? HSP is alleen maar het naampje dat je zelf plakt op eigenschappen waarvan ik aanneem dat je al wist dat je ze had.
Of je er een naampje op plakt verandert daar niks aan, dus waarom je bijvoorbeeld pas rekening kan houden met je 'supergehoor' als je er de naam HSP op plakt volg ik niet helemaal.
 ) en zij hebben er alleen maar baat bij. Win-win
) en zij hebben er alleen maar baat bij. Win-win  .
.

HSP legt wel een verband tussen die eigenschappen, kan wel inzichtelijk maken wat de actie-reactie is bij een HSP'er. Het kan dus wel degelijk iets toevoegen aan je zelfinzicht.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:13 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Hoezo ? HSP is alleen maar het naampje dat je zelf plakt op eigenschappen waarvan ik aanneem dat je al wist dat je ze had.
Of je er een naampje op plakt verandert daar niks aan, dus waarom je bijvoorbeeld pas rekening kan houden met je 'supergehoor' als je er de naam HSP op plakt volg ik niet helemaal.

Dat kunnen de woorden 'aansteller' en 'dramaqueen' ook.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
HSP legt wel een verband tussen die eigenschappen, kan wel inzichtelijk maken wat de actie-reactie is bij een HSP'er. Het kan dus wel degelijk iets toevoegen aan je zelfinzicht.

Bij autisme is ook geen objectieve maatstaaf, daar gaat men alleen uit van de symptomen (door middel van een vragenlijst) en dat wordt dan vastgesteld. Dat blijft ook deels subjectief dus.quote:Op dinsdag 23 december 2008 11:53 schreef Angst het volgende:
[..]
de manier is misschien wat grof voor jullie hooggevoelligemaar ik wil toch zeggen dat ik het met hem eens bent.
Er is geen objectieve meetstaf, wat er bij zoiets als autisme wel is. Dus iedereen kan zich het label opplakken.
Veel van de dingen die er staan heb ik ook, veel mensen onder mij. De meeste mensen mijden ziekenhuizen bijv.
Er wordt alleen meestal niet zo open overgepraat, waardoor het lijkt alsof je de enige bent..
 En als HSP bij mij wordt bevestigd, telt dat ineens niet?
 En als HSP bij mij wordt bevestigd, telt dat ineens niet? 

Ik bedoel niet louter de term HSP, maar wat er in de laatste jaren zoal over is geschreven. Herkenning daarin kan bijdragen aan je zelfinzicht.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:21 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Dat kunnen de woorden 'aansteller' en 'dramaqueen' ook.

Ja, maar daar gaat het topic helemaal niet over.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:21 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Dat kunnen de woorden 'aansteller' en 'dramaqueen' ook.

Of laat die mensen die zo trollen gewoon wegblijven.
 Of laat die mensen die zo trollen gewoon wegblijven. 

als dat zinloos is en daar geen discussie over mogelijk is, vind ik het geen medisch keurmerk.quote:Op dinsdag 23 december 2008 13:00 schreef ThisHollowWorld het volgende:
En deze discussie is nogal zinloos als je over mensen wil gaan oordelen of ze HSP zijn of niet. Laten we het gewoon op een inhoudelijke discussie houdenOf laat die mensen die zo trollen gewoon wegblijven.
Wat vraagjes voor de HSP's: hoe gaan jullie ermee om, waar lopen jullie tegen aan, wat voor een hulpverlening krijgen jullie?

dat begrijp ik ook niet nee aangezien het niet eens een officiele diagnose is. Hooguit kun je eens met een psycholoog praten over deze karaktereigenschappen en hoe eze te gebruiken of te vermijden in je leven...quote:

Dat ze een probleem hebben staat niet ter discussie lijkt me. Ik geloof onmiddelijk dat er echt mensen zijn die het niet trekken om langer dan een paar uur op een feestje te zijn, of die uitgeput raken van het praten met mensen.quote:Op dinsdag 23 december 2008 13:34 schreef L.Denninger het volgende:
Hoe maak je van iemand met een paar karaktereigenschappen iemand die denkt dat ie hulpverlening nodig heeft....
Stap 1 : praat 'm aan dat ie een probleem heeft.

Als HSP is de kans groter dat je in depressies belandt, sociale angst hebt, dat soort dingen. Ik zeg niet dat iedereen die hooggevoelig is hulpverlening moet hebben, maar ik denk wel dat de meesten er baat bij zullen hebben, en vroeg of laat ga je toch wel tegen bepaalde dingen aanlopen lijkt me.quote:
 En dat wordt dan meteen verkeerd opgevat.
 En dat wordt dan meteen verkeerd opgevat.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |