)
 ) 

Het helpt ook om stilte op te zoeken. Geen muziek, tv, mensen om je heen.. gewoon niets.. het is een deel van me, maar dat betekend niet dat het mijn leven zal beheersen
 Het helpt ook om stilte op te zoeken. Geen muziek, tv, mensen om je heen.. gewoon niets.. het is een deel van me, maar dat betekend niet dat het mijn leven zal beheersen  

Treffend. HSP (quote:Op zondag 29 april 2007 00:35 schreef Xebrozius het volgende:
Tja ADHD is niet meer hip, en tegenwoordig heeft iedereen weer bordeline. Kut man, hoe moet je je nu wéér onderscheiden?
Ah, je neemt wat zwakke omschrijvingen en je plaatst jezelf in dat referentiekader. Et voilla, je hebt weer die aandacht die je niet op een normale manier kunt krijgen. Nu kunnen mensen tegen hun zin in weer je verhalen aanhoren over hoe zwaar je het niet hebt.
Ondertussen in Ethiopie ligt een negroide jongen van 19 jaar te denken aan het westen terwijl de vliegen zich tegoed doen aan zijn traanvocht. Zijn buik is gezwollen van de honger en hij vraagt zich af of hij ook hoogsensitief is.
 ) = zuivere decadentie.
  ) = zuivere decadentie.

Het claimen hoogsensitief te zijn leek me in dit geval juist een teken van dat egocentrisme; ze was zo met haarzelf bezig dat ze niet doorhad dat iedereen gevoelens heeft. Ze zag haarzelf daardoor als heel uniek (en qua diepgang ver verheven boven anderen).
 Het claimen hoogsensitief te zijn leek me in dit geval juist een teken van dat egocentrisme; ze was zo met haarzelf bezig dat ze niet doorhad dat iedereen gevoelens heeft. Ze zag haarzelf daardoor als heel uniek (en qua diepgang ver verheven boven anderen).  Het zou me overigens meer verbazen als ik niet die score zou hebben, want volgens mij ben ik dan een regelrechte psychopaat of dood. De stellingen die daar worden gegeven zijn over het algemeen op iedereen van toepassing. Sommige dingen zijn eerder gewoon feiten. Zoals "I tend to be very sensitive to pain.". Ik denk dat er niet veel mensen zijn die niet gevoelig zijn voor pijn. Het lijkt me ook niet dat er mensen zijn die dit ontkennen: "I have a rich,complex inner life.". Dit lijkt me ook niet meer dan normaal: "I am particularly sensitive to the effects of caffeine ", net zoals dit: "Other people's moods affect me.", volgens mij is er echt iets mis met je als je niet beïnvloed raakt daar de stemming van sommige andere mensen. Dit lijkt me ook gewoon een vaststaand feit "Being very hungry creates a strong reaction in me,disrupting my concentration or mood.". Er staan ook nog een heleboel stellingen in over hoe je reageert als je veel dingen tegelijk moet doen, dit is ook iets waar de helft van de bevolking van in de stress schiet. Ik hoop dus niet dat mensen die claimen hoog sensitief te zijn dat oordeel op deze test baseren.
  Het zou me overigens meer verbazen als ik niet die score zou hebben, want volgens mij ben ik dan een regelrechte psychopaat of dood. De stellingen die daar worden gegeven zijn over het algemeen op iedereen van toepassing. Sommige dingen zijn eerder gewoon feiten. Zoals "I tend to be very sensitive to pain.". Ik denk dat er niet veel mensen zijn die niet gevoelig zijn voor pijn. Het lijkt me ook niet dat er mensen zijn die dit ontkennen: "I have a rich,complex inner life.". Dit lijkt me ook niet meer dan normaal: "I am particularly sensitive to the effects of caffeine ", net zoals dit: "Other people's moods affect me.", volgens mij is er echt iets mis met je als je niet beïnvloed raakt daar de stemming van sommige andere mensen. Dit lijkt me ook gewoon een vaststaand feit "Being very hungry creates a strong reaction in me,disrupting my concentration or mood.". Er staan ook nog een heleboel stellingen in over hoe je reageert als je veel dingen tegelijk moet doen, dit is ook iets waar de helft van de bevolking van in de stress schiet. Ik hoop dus niet dat mensen die claimen hoog sensitief te zijn dat oordeel op deze test baseren.   

Eigenlijk slaat die test de spijker op de kop.quote:Op maandag 23 juni 2008 09:14 schreef DeathStella het volgende:
Vroeger kende ik iemand die zelf claimde hoog sensitief te zijn.[...]. Ze zag haarzelf daardoor als heel uniek (en qua diepgang ver verheven boven anderen).
De stellingen die daar worden gegeven zijn over het algemeen op iedereen van toepassing.I tend to be very sensitive to pain. I have a rich,complex inner life. I am particularly sensitive to the effects of caffeine Being very hungry creates a strong reaction in me,disrupting my concentration or mood 

dit.quote:Op maandag 23 juni 2008 11:35 schreef mgerben het volgende:
[..]
Eigenlijk slaat die test de spijker op de kop.
De crux zit hem in de toevoeging van woorden als 'very' en 'rich, complex'.
Iedereen reageert op honger en heeft gevoelens.
De test vraagt je niet of je die reacties en gevoelens hebt. Door de toevoegingen wordt gevraagd of je ze sterker hebt dan normale/gemiddelde mensen.
Maar wie doet daar nou een onderzoek naar? Hoe vergelijk je je eigen innerlijk leven met dat van een ander? Je weet helemaal niks van andermans complexe, rijke, innerlijk leven, want het is een innerlijk leven.
Met andere woorden: Al die vragen gaan over dingen waar je geen vergelijkend onderzoek kan doen.
Nergens worden aantallen gevraagd: Ga je trillen na 5 koppen koffie? Werkt het op je humeur als je 6 uur zonder eten zit?
Het gaan gewoon om jouw eigen indruk. Denk jij zelf dat jij sterker op caffeïne reageert dan anderen? Je hoeft het ze niet te vragen: Het gaat erom wat je zelf denkt.
En daar zit hem de kneep: Deze vragenlijst is eigenlijk 20x dezelfde vraag: Vind jij jezelf speciaal, bijzonder, en vooral: anders dan anderen?

Vrolijk op! Als hoogbegaafde heb je ook automatisch recht op een HSP label!quote:Op maandag 23 juni 2008 00:48 schreef Syheriat het volgende:
Wat een hippie-topic is dit, met gekleurde zandkorrels en gevoelige dierenliefhebbersNiet dat ik zo anti gevoeligheid ben, maar dit is echt overdreven. En ik zie het zo dat mensen hun HSP gaan vergelijken met mijn hoogbegaafdheid, verdomme. Zo van "Ja nou jij hebt dan wel een heel hoog IQ, maar ik ben wee heel gevoelig." Oeh daar ga ik chagerijnig van worden.

Dat + mijn aanvulling:quote:Op zaterdag 28 april 2007 02:36 schreef clumsy_clown het volgende:
Mja. Ik vind het onzin, dat hele HSP-gedoe. Sorry. Ik vind het een etikette wat echt totaal onnodig is, en vaak opgeplakt en/of gebruikt wordt door mensen die maar al te graag iets willen zien wat er niet is.
Natuurlijk is de ene persoon gevoeliger dan de ander, natuurlijk kan iemand enorm veel emphatisch vermogen hebben, maar de 'voorwaarden' om HSP te zijn zijn zó vaag dat iedereen het wel kan hebben. Ik vind HSP vallen onder de noemer 'alles wat niet extreem gemiddeld is is vreemd en heeft een naampje'.
Een klasgenoot van me vond dat ze HSP had. Ze kwam op een dag naar me toe, met een krantenartikeltje in d'r handen hierover, en de opmerking dat ze nu eindelijk wist wat er mis met haar was. Ze gaf teveel om mensen, ze las emoties van anderen zo duidelijk dat ze ze overnam en het haar onderdrukte. Nog afgezien van het feit dat ze enorm egocentrisch was en het empathievermogen van een kiezelsteen had, waren de 'symptomen' die ze opnoemden dingen die ieder mens heeft.

Doe vooral een pogingquote:Op maandag 23 juni 2008 12:50 schreef Aneurism het volgende:
Ik ben een normaal persoon, zou volgens mij de volgende trent kunnen zijn... Zal ik een topic openen?
 , zolang je jezelf maar niet gaat diagnoseren
, zolang je jezelf maar niet gaat diagnoseren

Jezus christus. Dan moet ik ook een buisje met korrels gaan halen, want ik had zaterdag ook symptomenquote:Op maandag 23 juni 2008 12:02 schreef milagro het volgende:
zaterdagavond was ik even hoogsensitief, maar het is alweer over, alles verwerkt en nu ... Rusland FTW

heb jij college gehad over het Barnum-effect?quote:Op maandag 23 juni 2008 11:35 schreef mgerben het volgende:
[..]
Eigenlijk slaat die test de spijker op de kop.
De crux zit hem in de toevoeging van woorden als 'very' en 'rich, complex'.
Iedereen reageert op honger en heeft gevoelens.
De test vraagt je niet of je die reacties en gevoelens hebt. Door de toevoegingen wordt gevraagd of je ze sterker hebt dan normale/gemiddelde mensen.
Maar wie doet daar nou een onderzoek naar? Hoe vergelijk je je eigen innerlijk leven met dat van een ander? Je weet helemaal niks van andermans complexe, rijke, innerlijk leven, want het is een innerlijk leven.
Met andere woorden: Al die vragen gaan over dingen waar je geen vergelijkend onderzoek kan doen.
Nergens worden aantallen gevraagd: Ga je trillen na 5 koppen koffie? Werkt het op je humeur als je 6 uur zonder eten zit?
Het gaan gewoon om jouw eigen indruk. Denk jij zelf dat jij sterker op caffeïne reageert dan anderen? Je hoeft het ze niet te vragen: Het gaat erom wat je zelf denkt.
En daar zit hem de kneep: Deze vragenlijst is eigenlijk 20x dezelfde vraag: Vind jij jezelf speciaal, bijzonder, en vooral: anders dan anderen?

Ik moet zeggen dat ik wel zwaar benieuwd ben waarom jij op die nieuwsbrief geabonneerd bent.quote:Op maandag 23 juni 2008 17:56 schreef Mini_rulez het volgende:
Ik krijg af en toe zo'n nieuwsbrief van haar, over hoe hectisch en zwaar het leven is, wat een hoop aanstellerij zeg!

Ik heb me ooit aangemeld toen ik bezig was met een paper over HSP. Eigenlijk staat er weinig nuttigs in (vooral veel info over meetings in Amerika) maar hij komt maar zo weinig dat ik elke keer te lui ben om me weer af te melden.quote:Op maandag 23 juni 2008 18:28 schreef maedel het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik wel zwaar benieuwd ben waarom jij op die nieuwsbrief geabonneerd bent.

Nou vooruit, doe maar mee met de hype.quote:Op maandag 23 juni 2008 18:32 schreef Greys het volgende:
Xebro, na het scrollen heb ik er een tikkie moeite mee dat ik zometeen nog moet eten.
Ben ik nu hoogsensitief? Ah? Toe?

ik haakte meteen na Paris Hilton afquote:Op maandag 23 juni 2008 18:25 schreef Xebrozius het volgende:
Dit is een simpele test om te kijken of je hoogsensitief bent. Als je helemaal naar onderen kunt scrollen ben je niet hoogsensitief.
Hoe hoogsensitief ben jij?

Typisch dat, zodra het over labels gaat der altijd dit belerende toontje aangeslagen wordt.quote:Op zondag 29 april 2007 00:35 schreef Xebrozius het volgende:
Ondertussen in Ethiopie ligt een negroide jongen van 19 jaar te denken aan het westen terwijl de vliegen zich tegoed doen aan zijn traanvocht. Zijn buik is gezwollen van de honger en hij vraagt zich af of hij ook hoogsensitief is.

Hmnee, ik verzin het ter plekke n.a.v. een post net boven de mij.quote:Op maandag 23 juni 2008 17:44 schreef zwemmerseczeem het volgende:
heb jij college gehad over het Barnum-effect?

Wauw, ik ben ook hoogsensitief (17 punten)..quote:Op vrijdag 11 mei 2007 07:56 schreef speknek het volgende:
Het is toch echt d'r eigen test:
http://www.hsperson.com/pages/test.htm

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |