abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 juni 2008 @ 01:53:30 #76
213821 pistoletsopzondag
Professioneel lurker
pi_59617717
@ Antipatico: thanks for the kick!

Ik ben zelf ook hoogsensitief. Moet zeggen dat ik er een beetje een dubbel gevoel aan overhoud.
Enerzijds ben ik blij met het scala aan emoties en hun intensiteit (ik zou geen 'flatliner' willen zijn),
anderzijds heb ik nog steeds niet geleerd hoe ik me kan beschermen tegen teveel input.

Ik ben graag alleen thuis zonder muziek. Ik kan ontzettend genieten van die stilte.

Als ik de stad in ga hangt het ervan af.
Een drukke winkelstraat is goed voor een half uur en dan moet ik weg want dan beginnen er rode lampjes te knipperen (overload).
Maar gewoon rondstruinen en genieten van het stadsgewoel is doorgaans geen probleem.

Het wordt pas echt moeilijk als ik met mensen te maken krijg (op het werk bv.).
Ik voel spanningen en irritaties bijzonder goed aan en ben me hyperbewust van wat er allemaal speelt dat niet wordt uitgesproken. Mijn intuitie is heel sterk.
Ik werk dan ook liefst alleen.

Ook merk ik dat dingen veel harder aankomen.
Je kan het i.m.o. vergelijken met een open raam (niet hsp) waardoor prikkels je hoofd binnenkomen of een openstaande garagepoort (hsp).
Bij hsp'ers staat de gate wijd open. Er komt meer binnen en sneller dan bij een niet hsp, lijkt me.

Vraagje trouwens:
Als iemand een geintje over me maakt ben ik ook altijd eerst 5 seconden 'aan de grond genageld' van het schrikken (echt met opengesperde ogen) eer het "het is ok-signaal" doorkomt en ik begin te lachen.
Herkenning anyone? (geen idee of dit hsp gerelateerd is )

Dat boek van Elaine Aron (het eerste) heb ik jaren geleden proberen te lezen maar ik kreeg spontane braakneigingen. Zoals hierboven al door iemand vermeld zou het ook aan de vertaling kunnen liggen.
Ik ben ig niet verder geraakt dan blz. 25 of zo.

Ik blijf dit topic zeker volgen
De fanfare van honger en dorst.
  maandag 23 juni 2008 @ 03:13:08 #77
213369 shut.up.and.love
it must be bunnies.
pi_59618114
Ik ben ook "Hsp". Heb een aantal jaar terug een test gedaan die je ook vast wel online kunt vinden (200 vragen en dan komt er een percentage uit), toen vielen veel dingen op z'n plaats. Helaas snapt 99% van de wereld het niet en wordt er vaak een "ik ben zielig" stempel op je gezet, dat mijn omgeving er niets van af weet (behalve mijn ouders dan, die zagen het, en een beste vriendin).

Vroeger was ik zo gevoelig dat ik er ziek van werd, deze dagen probeer ik er niet al te veel aan te denken en moet ik alleen soms even tot rust komen als het echt niet gaat (vaak als er teveel mensen om me heen zijn, vooral 's avonds/ 's nachts tijdens uitgaan is het moeilijk bijvoorbeeld), maar ik merk dat door en niet veel aandacht aan te besteden het ook echt beter gaat. Positief denken en bepaalde situaties vermijden helpt Het helpt ook om stilte op te zoeken. Geen muziek, tv, mensen om je heen.. gewoon niets.. het is een deel van me, maar dat betekend niet dat het mijn leven zal beheersen
pi_59618300
quote:
Op zondag 29 april 2007 00:35 schreef Xebrozius het volgende:
Tja ADHD is niet meer hip, en tegenwoordig heeft iedereen weer bordeline. Kut man, hoe moet je je nu wéér onderscheiden?
Ah, je neemt wat zwakke omschrijvingen en je plaatst jezelf in dat referentiekader. Et voilla, je hebt weer die aandacht die je niet op een normale manier kunt krijgen. Nu kunnen mensen tegen hun zin in weer je verhalen aanhoren over hoe zwaar je het niet hebt.
Ondertussen in Ethiopie ligt een negroide jongen van 19 jaar te denken aan het westen terwijl de vliegen zich tegoed doen aan zijn traanvocht. Zijn buik is gezwollen van de honger en hij vraagt zich af of hij ook hoogsensitief is.

Treffend. HSP ( ) = zuivere decadentie.
pi_59619180
Vroeger kende ik iemand die zelf claimde hoog sensitief te zijn. Opmerkelijk genoeg was ze het meest egocentrische persoon die ik ook tegen ben gekomen. Gevoelens van anderen gingen gewoon langs haar heen, maar haar eigen gevoelens waren wel heel hevig en diep. Het claimen hoogsensitief te zijn leek me in dit geval juist een teken van dat egocentrisme; ze was zo met haarzelf bezig dat ze niet doorhad dat iedereen gevoelens heeft. Ze zag haarzelf daardoor als heel uniek (en qua diepgang ver verheven boven anderen).

Ik heb trouwens de test in de link ook even gedaan en volgens dat ding ben ik ook hoog sensitief. Het zou me overigens meer verbazen als ik niet die score zou hebben, want volgens mij ben ik dan een regelrechte psychopaat of dood. De stellingen die daar worden gegeven zijn over het algemeen op iedereen van toepassing. Sommige dingen zijn eerder gewoon feiten. Zoals "I tend to be very sensitive to pain.". Ik denk dat er niet veel mensen zijn die niet gevoelig zijn voor pijn. Het lijkt me ook niet dat er mensen zijn die dit ontkennen: "I have a rich,complex inner life.". Dit lijkt me ook niet meer dan normaal: "I am particularly sensitive to the effects of caffeine ", net zoals dit: "Other people's moods affect me.", volgens mij is er echt iets mis met je als je niet beïnvloed raakt daar de stemming van sommige andere mensen. Dit lijkt me ook gewoon een vaststaand feit "Being very hungry creates a strong reaction in me,disrupting my concentration or mood.". Er staan ook nog een heleboel stellingen in over hoe je reageert als je veel dingen tegelijk moet doen, dit is ook iets waar de helft van de bevolking van in de stress schiet. Ik hoop dus niet dat mensen die claimen hoog sensitief te zijn dat oordeel op deze test baseren.
pi_59621911
quote:
Op maandag 23 juni 2008 09:14 schreef DeathStella het volgende:
Vroeger kende ik iemand die zelf claimde hoog sensitief te zijn.[...]. Ze zag haarzelf daardoor als heel uniek (en qua diepgang ver verheven boven anderen).

De stellingen die daar worden gegeven zijn over het algemeen op iedereen van toepassing.
  • I tend to be very sensitive to pain.
  • I have a rich,complex inner life.
  • I am particularly sensitive to the effects of caffeine
  • Being very hungry creates a strong reaction in me,disrupting my concentration or mood
  • Eigenlijk slaat die test de spijker op de kop.
    De crux zit hem in de toevoeging van woorden als 'very' en 'rich, complex'.
    Iedereen reageert op honger en heeft gevoelens.

De test vraagt je niet of je die reacties en gevoelens hebt. Door de toevoegingen wordt gevraagd of je ze sterker hebt dan normale/gemiddelde mensen.

Maar wie doet daar nou een onderzoek naar? Hoe vergelijk je je eigen innerlijk leven met dat van een ander? Je weet helemaal niks van andermans complexe, rijke, innerlijk leven, want het is een innerlijk leven.

Met andere woorden: Al die vragen gaan over dingen waar je geen vergelijkend onderzoek kan doen.
    Nergens worden aantallen gevraagd: Ga je trillen na 5 koppen koffie? Werkt het op je humeur als je 6 uur zonder eten zit?
    Het gaan gewoon om jouw eigen indruk. Denk jij zelf dat jij sterker op caffeïne reageert dan anderen? Je hoeft het ze niet te vragen: Het gaat erom wat je zelf denkt.

En daar zit hem de kneep: Deze vragenlijst is eigenlijk 20x dezelfde vraag: Vind jij jezelf speciaal, bijzonder, en vooral: anders dan anderen?

[ Bericht 7% gewijzigd door mgerben op 23-06-2008 11:40:28 ]
      maandag 23 juni 2008 @ 11:52:59 #81
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_59622338
    Ik had er zelf nog eens een topic over geopend omdat ik er nog nooit over had gehoord, maar blijkbaar is het er dus al een tijdje

De nieuwe modeziekte: hoogsensitiviteit
    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
    pi_59622562
    zaterdagavond was ik even hoogsensitief, maar het is alweer over, alles verwerkt en nu ... Rusland FTW
    [i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
      maandag 23 juni 2008 @ 12:13:50 #83
    31101 _Led_
    Visje aaien niemand zeggen
    pi_59622786
    quote:
    Op maandag 23 juni 2008 11:35 schreef mgerben het volgende:

[..]

Eigenlijk slaat die test de spijker op de kop.

De test vraagt je niet of je die reacties en gevoelens hebt. Door de toevoegingen wordt gevraagd of je ze sterker hebt dan normale/gemiddelde mensen.

Maar wie doet daar nou een onderzoek naar? Hoe vergelijk je je eigen innerlijk leven met dat van een ander? Je weet helemaal niks van andermans complexe, rijke, innerlijk leven, want het is een innerlijk leven.

Met andere woorden: Al die vragen gaan over dingen waar je geen vergelijkend onderzoek kan doen.
    Nergens worden aantallen gevraagd: Ga je trillen na 5 koppen koffie? Werkt het op je humeur als je 6 uur zonder eten zit?
    Het gaan gewoon om jouw eigen indruk. Denk jij zelf dat jij sterker op caffeïne reageert dan anderen? Je hoeft het ze niet te vragen: Het gaat erom wat je zelf denkt.

En daar zit hem de kneep: Deze vragenlijst is eigenlijk 20x dezelfde vraag: Vind jij jezelf speciaal, bijzonder, en vooral: anders dan anderen?
    dit.
    zzz
    pi_59623491
    quote:
    Op maandag 23 juni 2008 00:48 schreef Syheriat het volgende:
    Wat een hippie-topic is dit, met gekleurde zandkorrels en gevoelige dierenliefhebbers Niet dat ik zo anti gevoeligheid ben, maar dit is echt overdreven. En ik zie het zo dat mensen hun HSP gaan vergelijken met mijn hoogbegaafdheid, verdomme. Zo van "Ja nou jij hebt dan wel een heel hoog IQ, maar ik ben wee heel gevoelig." Oeh daar ga ik chagerijnig van worden.
    Vrolijk op! Als hoogbegaafde heb je ook automatisch recht op een HSP label!

http://www.sengifted.org/(...)tyAndTheGifted.shtml
    pi_59623585
    quote:
    Op zaterdag 28 april 2007 02:36 schreef clumsy_clown het volgende:
    Mja. Ik vind het onzin, dat hele HSP-gedoe. Sorry. Ik vind het een etikette wat echt totaal onnodig is, en vaak opgeplakt en/of gebruikt wordt door mensen die maar al te graag iets willen zien wat er niet is.

Natuurlijk is de ene persoon gevoeliger dan de ander, natuurlijk kan iemand enorm veel emphatisch vermogen hebben, maar de 'voorwaarden' om HSP te zijn zijn zó vaag dat iedereen het wel kan hebben. Ik vind HSP vallen onder de noemer 'alles wat niet extreem gemiddeld is is vreemd en heeft een naampje'.

Een klasgenoot van me vond dat ze HSP had. Ze kwam op een dag naar me toe, met een krantenartikeltje in d'r handen hierover, en de opmerking dat ze nu eindelijk wist wat er mis met haar was. Ze gaf teveel om mensen, ze las emoties van anderen zo duidelijk dat ze ze overnam en het haar onderdrukte. Nog afgezien van het feit dat ze enorm egocentrisch was en het empathievermogen van een kiezelsteen had, waren de 'symptomen' die ze opnoemden dingen die ieder mens heeft .
    Dat + mijn aanvulling:

Het is gewoon pure luiheid, een excuus om niets te hoeven doen. Plus dat het weer flavor of the month is, Borderline en ADHD is inderdaad uit zoals reeds eerder gezegd. Nu gaat heel Nederland ineens dit hebben.

Ik ben een normaal persoon, zou volgens mij de volgende trent kunnen zijn... Zal ik een topic openen?

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 23-06-2008 12:54:18 ]
    pi_59623688
    Ow en niet te vergeten:

op zelf diagnose topics.
      maandag 23 juni 2008 @ 12:56:00 #87
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_59623714
    quote:
    Op maandag 23 juni 2008 12:50 schreef Aneurism het volgende:

Ik ben een normaal persoon, zou volgens mij de volgende trent kunnen zijn... Zal ik een topic openen?
    Doe vooral een poging , zolang je jezelf maar niet gaat diagnoseren
    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
    pi_59623908
    Hmmm wil jij me diagnoseren? Ik schrijf wel een a4tje met hoe normaal ik ben.
      Eurovisie Songfestival Queen maandag 23 juni 2008 @ 14:28:36 #89
    163650 Greys
    pi_59625822
    quote:
    Op maandag 23 juni 2008 12:02 schreef milagro het volgende:
    zaterdagavond was ik even hoogsensitief, maar het is alweer over, alles verwerkt en nu ... Rusland FTW
    Jezus christus. Dan moet ik ook een buisje met korrels gaan halen, want ik had zaterdag ook symptomen
    IT'S GREYSIE IT'S PARTY
    pi_59630673
    quote:
    Op maandag 23 juni 2008 11:35 schreef mgerben het volgende:

[..]

Eigenlijk slaat die test de spijker op de kop.

heb jij college gehad over het Barnum-effect?
    pi_59630945
    Heeft zich inmiddels al iemand gemeld die *niet* hooggevoelig is volgens die vragenlijst?
    Of zijn dat alleen mensen die in coma liggen?

Begrijp me niet verkeerd, ik geloof best (zoals hierboven ook al blijkt) dat de ene mens gevoeliger is dan de ander, maar ik snap nooit zo waarom mensen zichzelf zo graag een afwijking aanpraten. Iedereen heeft slechte trekjes, en als die je echt tot last zijn moet je er iets aan doen, maar dat doe je niet door de verantwoordelijkheid af te schuiven op een labeltje.
    De koningin van afwijkingen aanpraten is trouwens Elaine Aron... Ik krijg af en toe zo'n nieuwsbrief van haar, over hoe hectisch en zwaar het leven is, wat een hoop aanstellerij zeg! Als ze rust wil, moet ze misschien eens ophouden met boeken schrijven en lezingen geven over een "aandoening" die ze zelf verzonnen heeft.

[ Bericht 13% gewijzigd door Mini_rulez op 23-06-2008 18:06:29 ]
    Are you pondering what I'm pondering?
      maandag 23 juni 2008 @ 18:25:11 #92
    32346 Xebrozius
    tactloze lul
    pi_59631454
    Dit is een simpele test om te kijken of je hoogsensitief bent. Als je helemaal naar onderen kunt scrollen ben je niet hoogsensitief.

Hoe hoogsensitief ben jij?
      maandag 23 juni 2008 @ 18:28:19 #93
    153009 maedel
    Licht uit, spot ook
    pi_59631521
    quote:
    Op maandag 23 juni 2008 17:56 schreef Mini_rulez het volgende:
    Ik krijg af en toe zo'n nieuwsbrief van haar, over hoe hectisch en zwaar het leven is, wat een hoop aanstellerij zeg!
    Ik moet zeggen dat ik wel zwaar benieuwd ben waarom jij op die nieuwsbrief geabonneerd bent.
    Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
    Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
    pi_59631591
    quote:
    Op maandag 23 juni 2008 18:28 schreef maedel het volgende:

[..]

Ik moet zeggen dat ik wel zwaar benieuwd ben waarom jij op die nieuwsbrief geabonneerd bent.
    Ik heb me ooit aangemeld toen ik bezig was met een paper over HSP. Eigenlijk staat er weinig nuttigs in (vooral veel info over meetings in Amerika) maar hij komt maar zo weinig dat ik elke keer te lui ben om me weer af te melden.
    Are you pondering what I'm pondering?
      Eurovisie Songfestival Queen maandag 23 juni 2008 @ 18:32:54 #95
    163650 Greys
    pi_59631618
    Xebro, na het scrollen heb ik er een tikkie moeite mee dat ik zometeen nog moet eten.
    Ben ik nu hoogsensitief? Ah? Toe?
    IT'S GREYSIE IT'S PARTY
      maandag 23 juni 2008 @ 18:37:20 #96
    32346 Xebrozius
    tactloze lul
    pi_59631715
    quote:
    Op maandag 23 juni 2008 18:32 schreef Greys het volgende:
    Xebro, na het scrollen heb ik er een tikkie moeite mee dat ik zometeen nog moet eten.
    Ben ik nu hoogsensitief? Ah? Toe?
    Nou vooruit, doe maar mee met de hype.
    pi_59631880
    quote:
    Op maandag 23 juni 2008 18:25 schreef Xebrozius het volgende:
    Dit is een simpele test om te kijken of je hoogsensitief bent. Als je helemaal naar onderen kunt scrollen ben je niet hoogsensitief.

Hoe hoogsensitief ben jij?
    ik haakte meteen na Paris Hilton af

oh
    ik verdraag Paris Hilton
    [i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
    pi_59632374
    quote:
    Op zondag 29 april 2007 00:35 schreef Xebrozius het volgende:

Ondertussen in Ethiopie ligt een negroide jongen van 19 jaar te denken aan het westen terwijl de vliegen zich tegoed doen aan zijn traanvocht. Zijn buik is gezwollen van de honger en hij vraagt zich af of hij ook hoogsensitief is.

Typisch dat, zodra het over labels gaat der altijd dit belerende toontje aangeslagen wordt.

'In Afrika sterft men van de honger waar maken wij ons druk over?'

Klopt, maar hetzelfde geldt voor mensen die zich bezighouden met de mode, het EK, welk mobieltje men zal kopen, enzovoort (wij allemaal dus).
    pi_59635497
    quote:
    Op maandag 23 juni 2008 17:44 schreef zwemmerseczeem het volgende:
    heb jij college gehad over het Barnum-effect?
    Hmnee, ik verzin het ter plekke n.a.v. een post net boven de mij.
    Voor Barnum moest ik ff googlen, maar ik kende het wel.
    Het ligt er wel dicht bij, vanwege het zelf-bevestigende karakter.

Deze HSP zelftest is 20x op specifieke details vragen: Vind je jezelf anders dan anderen? Ben je uniek volgens jezelf? Ben je speciaal volgens jezelf?
      maandag 23 juni 2008 @ 22:21:30 #100
    168456 DaneV
    chown -R us.us *yourbase
    pi_59637844
    quote:
    Op vrijdag 11 mei 2007 07:56 schreef speknek het volgende:
    Het is toch echt d'r eigen test:
    http://www.hsperson.com/pages/test.htm
    Wauw, ik ben ook hoogsensitief (17 punten)..

Ben ik toch nog ergens goed voor...

[ Bericht 12% gewijzigd door DaneV op 23-06-2008 22:32:28 ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')