Ja, herken het wel. Kan alleen niet opmaken wat je vraag is? (wat is de aanleiding dat je deze post plaatst?)quote:Op zaterdag 28 april 2007 02:15 schreef babybandit het volgende:
Wie herkent deze dingen?
Ja, nou ja, wat het is: als ik naar de kenmerken van HSP kijk ben ik het dus. Dus de 'symptomen' ken ik en weet wat ze doen, maar ik vind niet dat die symptomen wijzen op iets abnormaals. Daarnaast haal je hoogbegaafdheid aan, dit is iets wat dmv tests kan worden bewezen, bestaat er zoiets voor HSP? Heeft een deskundige tegen je gezegd dat je dit hebt of ben je er zelf achter gekomen?quote:Op zaterdag 28 april 2007 10:37 schreef babybandit het volgende:
Mijn aanleiding was om te weten of er hier nog meer mensen waren met deze kenmerken. Het is nog niet zo heel lang bekend. Ik zie wel dat mensen die zelf niet HSP zijn er maar moeilijk over doen... ook wel begrijpelijk. Ik heb het boek van Elaine N. Aron gelezen en heeft me enorm geholpen... nieuwe inzichten gegeven in mezelf. En zelfs omdat ik hsp ben wil dat nog niet zeggen dat ik een etiket opplak... iedereen is uniek in zijn soort. Mannen en vrouwen zijn ook te onderscheiden.... zo is HSP dat ook. Mensen plakken voordurend etiketten op andere mensen en op zichzelf.... zwaar irritant daarom heb ik het er ook maar niet zo vaak over... zolang het mij maar helpt.![]()
ik vind labeltjes soms best handig. we leven immers in een cultuur waarin iedereen maar zo normaal mogelijk moet zijn, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg is onze lijfspreuk, en iedereen die anders is 'moet zich maar aanpassen', en valt weinig respect voor op te brengen, want iedereen die anders is, is een aansteller. ik merk in mijn omgeving wat voor'n last er van mensen hun schouders afvalt als ze erachter komen dat mensen waaraan ze zich doodergeren een biologische afwijking of diagnose hebben. het is te gek voor woorden, maar pas DAN vinden ze vrede en dan pas kunnen ze die persoon zien en accepteren voor wie ze zijn. een labeltje opplakken is niets meer dan een methode tot acceptatie, naar anderen en naar zichzelf. dit soort shit zit gewoon diep in onze cultuur geworteld en komt zo tot uiting. (of in termen als zweefteven die zichzelf graag speciaal voelen.) nou, feest.quote:Op zaterdag 28 april 2007 17:57 schreef Zzyzx het volgende:
De bedenker van de theorie geeft zelf al aan hoe zwak en onbeduidend het is door te schatten dat maarliefst zo'n 1/5 van de mensen er last van heeft. Verder is de theorie vooralsnog ontoetsbaar. Volgens mij is het populair omdat van die zweefteven zichzelf graag HSP noemen om zich speciaal te voelen. Ik vind het nogal zielig aandoen.
JIj eet een sok op, terwijl die vent ligt te kreperenquote:Op zondag 29 april 2007 00:35 schreef Xebrozius het volgende:
Tja ADHD is niet meer hip, en tegenwoordig heeft iedereen weer bordeline. Kut man, hoe moet je je nu wéér onderscheiden?
Ah, je neemt wat zwakke omschrijvingen en je plaatst jezelf in dat referentiekader. Et voilla, je hebt weer die aandacht die je niet op een normale manier kunt krijgen. Nu kunnen mensen tegen hun zin in weer je verhalen aanhoren over hoe zwaar je het niet hebt.
Ondertussen in Ethiopie ligt een negroide jongen van 19 jaar te denken aan het westen terwijl de vliegen zich tegoed doen aan zijn traanvocht. Zijn buik is gezwollen van de honger en hij vraagt zich af of hij ook hoogsensitief is.
Niet te emotioneel worden he Xebro, straks moet mama je weer troostenquote:Op zondag 29 april 2007 00:35 schreef Xebrozius het volgende:
Ondertussen in Ethiopie ligt een negroide jongen van 19 jaar te denken aan het westen terwijl de vliegen zich tegoed doen aan zijn traanvocht. Zijn buik is gezwollen van de honger en hij vraagt zich af of hij ook hoogsensitief is.
Nederland een cultuur waarin iedereen zo normaal mogelijk moet zijn? Ga toch weg jung. Nederland is een cultuur waarin mensen graag zeiken en directe kritiek leveren. Misschien vervelend, maar juist hiermee zorgen we ervoor dat er dialoog kan zijn over wat we normaal achten of niet.quote:Op zaterdag 28 april 2007 18:24 schreef releaze het volgende:
[..]
ik vind labeltjes soms best handig. we leven immers in een cultuur waarin iedereen maar zo normaal mogelijk moet zijn, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg is onze lijfspreuk, en iedereen die anders is 'moet zich maar aanpassen', en valt weinig respect voor op te brengen, want iedereen die anders is, is een aansteller. ik merk in mijn omgeving wat voor'n last er van mensen hun schouders afvalt als ze erachter komen dat mensen waaraan ze zich doodergeren een biologische afwijking of diagnose hebben. het is te gek voor woorden, maar pas DAN vinden ze vrede en dan pas kunnen ze die persoon zien en accepteren voor wie ze zijn. een labeltje opplakken is niets meer dan een methode tot acceptatie, naar anderen en naar zichzelf. dit soort shit zit gewoon diep in onze cultuur geworteld en komt zo tot uiting. (of in termen als zweefteven die zichzelf graag speciaal voelen.) nou, feest.
Ja, maar je weet dus niet zeker of je het hebt, aangezien het niet vast te stellen is. Prima als je dit nodig hebt om met jezelf in balans te kunnen komen hoor, maar dan zijn de vergelijkingen met hoogbegaafdheid en erger nog (wat ook voorkomt) dingen als bipolaire stoornissen ed wel héél erg krom.quote:Op zondag 29 april 2007 10:55 schreef babybandit het volgende:
Het is niet zo fijn om hsp te zijn... ik heb veel dingen lang niet begrepen... je bent veel sneller moe bijv... maar anderzijds zitten er ook vele voordelen aan vast! Dat het wetenschappelijk niet is getoets wil nog niet zeggen dat het dan maar onzin is... Waarom zijn jullie er zo van overtuigd dat het maar blabla is? Kunnen jullie er niet tegen dat mensen zich er misschien door gaan verheven? Dat is idd niet de bedoeling.... Iedereen heeft iets speciaals dus ik voel me nog altijd hetzelfde als alle andere alleen weet ik nu beter met mijn lichaam en innerlijke leven om te gaan.![]()
Als een paar zielloze stenen je kunnen helpen blijkt wel dat HSP een psychische aandoening is. Het zit dus volledig tussen je oren. Hier komt geen wetenschap bij kijken, je hersengolven zijn niet anders dan anderen en je fysiek is ook niet anders dan anderen.quote:Op zondag 29 april 2007 14:35 schreef Roeji het volgende:
Ik heb er zelf ook last van. Soms is het fijn, maar vaak is het energievretend. Sommige mensen zuigen je energie helemaal op, als je er alleen maar naast staat.
Een kennis van me is natuurgenezer (oid, ik weet de exacte benaming niet) en die heeft me iets handigs gegeven. Zijn 2 kleine buisjes met korreltjes in (lijken net van die snoepbolletjes wat je op je ijs kunt strooien maar dan zijn ze iets groter). Die moet ik altijd bij me dragen en dan heb ik zo goed als geen last van energievretende mensen. Wat het precies is weet ik niet, maar t helpt. Ik heb eens opgevangen dat er 13 verschillende soorten stoffen in elk bolletje zouden zitten. Maar hoe of wat precies?
Nu draag ik ze niet meer altijd bij me omdat ik er met periodes ook immuun voor ben,voor de gevoelens van anderen. Meestal als ik zelf het veel te druk in mn kop heb.
Maar zodra ik het weer merk, gaan ze weer mn broekzak in.
En het interesseert me verder niet of er een etiketje opplakt dat ik dus hsp-er ben. Het is gewoon iets wat je hebt. Sommige mensen hun hersens staan nu eenmaal meer open voor invloeden van buitenaf. So be it.
Pas als ik de lotto getallen kan voorspellen ga ik er iets mee doen
Tuurlijk. Je hebt helemaal gelijk.quote:Op zondag 29 april 2007 14:40 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Als een paar zielloze stenen je kunnen helpen blijkt wel dat HSP een psychische aandoening is. Het zit dus volledig tussen je oren. Hier komt geen wetenschap bij kijken, je hersengolven zijn niet anders dan anderen en je fysiek is ook niet anders dan anderen.
Je bent gewoon een labiel oninteressant persoon die zich maar wat graag een etiketje opplakt om in de picture te staan. Probeer eens boeken te lezen, de wereld van alle kanten te bekijken en niet alles te accepteren wat anderen je voorleggen. Zo wordt je een interessant persoon met een eigen mening, dan zou ik denk ik nog wel eens naar je willen luisteren ook.
Op dit moment lees ik alleen maar zielloosheid...
Ik denk dat t arme zieltje aandacht nodig heeft en een grote bek op zet, omdat hij bang is voor het onbekende. Hij probeert zo misschien te laten zien hoe 'normaal' hij wel niet isquote:Op zondag 29 april 2007 15:59 schreef MNR het volgende:
@Xebrozius, wat wil je bereiken door op deze manier te posten?
Knap van je dat je voor anderen kunt spreken.quote:Op zondag 29 april 2007 16:09 schreef nietzman het volgende:
Een virtuele schop onder hollen geven? Het zal ze vast minder kwaad doen als die neerwaardse spiraal van zelfmedelijden en kusjekroelcultuur.
dat bedoel ik nou. waarom zou je in godsnaam je emoties in toom moeten houden? waarom mogen je emoties niet gewoon zijn zoals ze zijn? waarom moeten we nu altijd veranderen voor anderen? hoe kom je erbij dat we dat al niet geprobeerd hebben en miserably failed? Voor sommige mensen is het na jaren eindelijk thuiskomen. Niet meer dat gevecht tegen zichzelf voor anderen. Hoe lang moet je vechten tot verandering, assimilatie. Tot je dood? Ik wens niemand dat toe, het nooit tevreden kunnen of mogen zijn met jezelf. Dan maar een labeltje. if it makes you happy, waarom zou ik er over zeuren?quote:Op zondag 29 april 2007 14:22 schreef mgerben het volgende:
Het is geen verhevenheid, maar wel een etiketje.
In dit geval is het een etiketje voor emotionele vrouwen die vaak overemotioneel reageren en het niet nodig vinden om zich af te vragen of ze hun emoties misschien in toom moeten houden...
Dan liever een excuus: Ik ben HSP, dus ik kan er niets aan doen.
Een stickertje is geen verhevenheid maar wel een opluchting en een excuus om achterover te leunen.
Ik wacht nog op de 100-vragen test waar uit komt of je tot die 50% van de wereldbevolking behoort die vrouw is.
...omdat je anderen daarmee uit hun slaap houdt/lastigvalt/in hun leven binnendringt.quote:Op zondag 29 april 2007 18:54 schreef releaze het volgende:
[..]
dat bedoel ik nou. waarom zou je in godsnaam je emoties in toom moeten houden? waarom mogen je emoties niet gewoon zijn zoals ze zijn?
een ander woord is aanpassen of sociaal zijn... IEDEREEN past zich in meer of mindere mate aan andere mensen aan...quote:waarom moeten we nu altijd veranderen voor anderen?
If at first you don't succeed, try, try again.quote:hoe kom je erbij dat we dat al niet geprobeerd hebben en miserably failed?
En daar ben ik het dus niet mee eens.quote:Op zondag 29 april 2007 19:56 schreef mgerben het volgende:
Het probleem dat ik met etiketjes in het algemeen heb is dat ze ogenblikkelijk verworden tot een excuus om niet meer te proberen.
Ik ken een meisje waarvan haar ouders haar niet hebben verteld dat ze op haar 6e ofzo uit een toets dyslextisch bleek. Heeft ze nooit geweten, maar wel 3x zo hard gewerkt. Ze leest en schrijft FOUTLOOS.
Vergelijk dat nou eens met iemand die werkelijk alles fout schrijft en in zijn signature gewoon ff zet 'let maar niet op de fouten want ik ben dyslectisch'.
Ze zijn allebei dyslectisch, maar het verschil is... inspanning.
Dit vind ik echt een hele domme kortzichtige opmerking waar ik verder maar niet op in gaquote:Op zondag 29 april 2007 14:22 schreef mgerben het volgende:
Het is geen verhevenheid, maar wel een etiketje.
In dit geval is het een etiketje voor emotionele vrouwen die vaak overemotioneel reageren en het niet nodig vinden om zich af te vragen of ze hun emoties misschien in toom moeten houden...
Dan liever een excuus: Ik ben HSP, dus ik kan er niets aan doen.
Een stickertje is geen verhevenheid maar wel een opluchting en een excuus om achterover te leunen.
Ik wacht nog op de 100-vragen test waar uit komt of je tot die 50% van de wereldbevolking behoort die vrouw is.
Daar heb je helemaal gelijk in! Je haalt echt wel waarheden aan, imo.quote:Op zondag 29 april 2007 19:56 schreef mgerben het volgende:
[..]
...omdat je anderen daarmee uit hun slaap houdt/lastigvalt/in hun leven binnendringt.
Een HSP-er kan zo goed aanvoelen wat anderen voelen... kan zij dan ook aanvoelen wanneer anderen even geen emotioneel gootsteentje willen zijn?
[..]
een ander woord is aanpassen of sociaal zijn... IEDEREEN past zich in meer of mindere mate aan andere mensen aan...
[..]
If at first you don't succeed, try, try again.
Ik wil er best in meegaan dat sommige dingen voor sommige mensen makkelijker zijn dan voor anderen.
Maar daar moet je mee om leren gaan. Dat heet 'leven'.
dat is een van de grote problemen met mensen die zich hsp noemen, ze hebben geen flauw idee hoe ze zichzelf kunnen afschermen ten bate van zichzelf en de andere. er lopen/liepen op fok nog een aantal andere topics over. het is heel makkelijk gezegd dat je je moet afschermen, maar ze hebben geen idee hoe. meestal is het gewoon trial en error, waarin fases/oplossingen zoals aangeven dat je leeggezogen wordt opties worden.quote:Op maandag 30 april 2007 12:26 schreef MNR het volgende:
Dus komt het eigenlijk aan op afgrenzen. Zelf je eigen grenzen stellen (met iemand omgaan en er toch voor zorgen dat het je geen energie kost) en ook niet over de grens gaan bij een ander. Maar hoe doe je dat? Want het is echt makkelijker gezegd dan gedaan.
Kijk, dat is de spijker op de kop slaan.quote:Op maandag 30 april 2007 12:26 schreef MNR het volgende:
[..]
Daar heb je helemaal gelijk in! Je haalt echt wel waarheden aan, imo.
[...] kreeg ik een betoog over dat ik niet vrolijk was, dat ik al een tijd niet meer uitgelaten was, dat ik geen vrolijke energie meer gaf.
Dat ik haar energie kostte: dat ze zich helemaal vermoeid voelde toen ik bij haar wegging.
Ik heb een soort van kennis en die is ...ja nu ja iets en die heeft me ook iets handigs gegeven, een soort ja, bolletjes, zeg maar, met een gat erin en een paar klossen van een soort van koord, het lijkt wel visdraad en nu moet ik iedere dag 5 bolletjes aan die draad rijgen, en als ik de lengte van zijn huis naar mijn huis en terug bij elkaar heb en dat dan maal tien, moest ik me weer melden, zeiquote:Op zondag 29 april 2007 14:35 schreef Roeji het volgende:
Ik heb er zelf ook last van. Soms is het fijn, maar vaak is het energievretend. Sommige mensen zuigen je energie helemaal op, als je er alleen maar naast staat.
Een kennis van me is natuurgenezer (oid, ik weet de exacte benaming niet) en die heeft me iets handigs gegeven. Zijn 2 kleine buisjes met korreltjes in (lijken net van die snoepbolletjes wat je op je ijs kunt strooien maar dan zijn ze iets groter). Die moet ik altijd bij me dragen en dan heb ik zo goed als geen last van energievretende mensen. Wat het precies is weet ik niet, maar t helpt. Ik heb eens opgevangen dat er 13 verschillende soorten stoffen in elk bolletje zouden zitten. Maar hoe of wat precies? Nu draag ik ze niet meer altijd bij me omdat ik er met periodes ook immuun voor ben,voor de gevoelens van anderen. Meestal als ik zelf het veel te druk in mn kop heb.
Maar zodra ik het weer merk, gaan ze weer mn broekzak in.
En het interesseert me verder niet of er een etiketje opplakt dat ik dus hsp-er ben. Het is gewoon iets wat je hebt. Sommige mensen hun hersens staan nu eenmaal meer open voor invloeden van buitenaf. So be it.
Pas als ik de lotto getallen kan voorspellen ga ik er iets mee doen
Nou, wat mij ooit is aangeraden (en verdomd het helpt om 1 of andere reden) is 's avonds voor het slapen gaan je insmeren met lavendelolie (gewoon op je borst en keel). En verrek! Dat werkte goed. Geen idee hoe en wat, maarre.. het werkt voor mijquote:Op maandag 30 april 2007 12:44 schreef releaze het volgende:
[..] dan kan je je proberen af te schermen zoveel je wil (als je al weet waar je moet beginnen) maar zelfs dan kan je er (intern) volledig in falen. Zijn er dan externe middelen die kunnen helpen?
I get the picture. De vraag is hoe reguleer je je energie?quote:Op dinsdag 1 mei 2007 10:43 schreef mgerben het volgende:
Kijk, dat is de spijker op de kop slaan.
Jij krijgt er de schuld van dat jij haar energie kost.
Terwijl het aan jezelf zou moeten zijn om jouw eigen energie te reguleren.
Nou, fijn dat je dat zegt. En ik ben het ook zo met je eens. Serieus, ik kan toch onmogelijk altijd aanvoelen hoe een ander zich onder mij voelt? En ik vind het ook niet mijn plaats om daar altijd rekening mee te houden. Die ander is 100% verantwoordelijk voor het aangeven van haar/zijn grenzen. En ik ben ook voor de volle 100% verantwoordelijk voor mezelf.quote:mgerben:
Kijk maar naar jouw situatie: Die vriendin kan de afspraak natuurlijk ook afbreken als ze er genoeg van heeft. In plaats daarvan kiest ze ervoor om jou de schuld te geven van haar energietekort. Ze doet daarmee alsof ze zelf geen rol heeft en alsof ze zelf geen keuze heeft.
Dit bedoel ik dus. Dit is zó verdomd vaag dat de grens tussen HSP en gewoon een gevoelig persoon ver te zoeken wordt. Kijk alleen al naar de TT. 'Gevoeligheid' is een aandoening. Dat klopt toch niet?quote:Een HSP (Highly Sensitive Person) is iemand die gevoeliger is voor indrukken van de buitenwereld dan gemiddeld. Hun eigenschappen zijn onder meer: zorgzaam, bewust, dromen en fantaseren veel, voelen stemmingen aan, denken over veel dingen na, zijn snel ontroerd door kunst en natuur.
Ja, ik denk dat er toch echt wel verschil is hoor.quote:Op donderdag 3 mei 2007 00:44 schreef clumsy_clown het volgende:
Dit is de omschrijving van HSP op www.hooggevoeligheid.nl
[..]
Dit bedoel ik dus. Dit is zó verdomd vaag dat de grens tussen HSP en gewoon een gevoelig persoon ver te zoeken wordt. Kijk alleen al naar de TT. 'Gevoeligheid' is een aandoening. Dat klopt toch niet?
Zouden mensen met HSP die neiging sterker hebben?quote:Op donderdag 3 mei 2007 12:07 schreef Mini_rulez het volgende:
[...]
Het gevaar is wel dat mensen zelf gaan geloven dat ze een aandoening hebben, en dat ze daardoor (en door gesprekken met anderen en de aandacht die het oplevert) veel meer aandacht aan hun symptomen gaan geven dan eerst, waardoor de symptomen veel erger (beleefd) worden. Dan maken ze het voor zichzelf moeilijker dan het hoeft te zijn.
Net als: de ene persoon staat meer open voor invloeden van buitenaf dan de ander. En of dat dan is dat je dingen aanvoelt of dat iemand gevoelig is voor kritiek/commentaar, dat maakt niet uit.quote:Op donderdag 3 mei 2007 12:07 schreef Mini_rulez het volgende:
Ik heb hier ooit een paper voor geschreven voor een vak over clinische psychologie. In eerste instantie was ik in het onderwerp geïnteresseerd omdat ik mezelf in veel dingen herkende.
Imho is hooggevoeligheid inderdaad geen aandoening. Het is eerder een soort karaktereigenschap zoals eigenwijsheid of bescheidenheid, die de een meer heeft dan de ander. Maar goed, er zijn mensen die zodanig gevoelig zijn dat ze er last van hebben en die wisselen ervaringen en tips uit. Niks mis mee, maar je moet er ook niet meer van maken dan het is.
Het gevaar is wel dat mensen zelf gaan geloven dat ze een aandoening hebben, en dat ze daardoor (en door gesprekken met anderen en de aandacht die het oplevert) veel meer aandacht aan hun symptomen gaan geven dan eerst, waardoor de symptomen veel erger (beleefd) worden. Dan maken ze het voor zichzelf moeilijker dan het hoeft te zijn.
Om hun symptomen sterker te beleven dan anderen? Misschien wel ja. Ze lijken in veel situaties sowieso hetzelfde ongemak te voelen als anderen, maar dan erger. Goeie vraag.quote:Op donderdag 3 mei 2007 12:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zouden mensen met HSP die neiging sterker hebben?
najah het soms wel vervelendquote:Op donderdag 3 mei 2007 12:21 schreef Mini_rulez het volgende:
Ik snap niet dat er hier zo negatief over gedaan wordt. Je kunt er zoveel voordeel van hebben als je gevoeliger bent. Je voelt gevoelens van anderen beter aan, waardoor je ze beter kunt helpen (of manipuleren, als je dat zou willen). Je kunt intenser genieten van kleine dingen, of alleen al van rust. Je hoeft niet altijd de kick op te zoeken. Enzovoort.
Hoeft ook niet. Bij mij is 2 maanden geleden verteld dat ik naast een depressie ook last zou hebben van HSP. Mijn vrienden merken helemaal niets dat ik zwaar ongelukkig ben en hevig reageer op situatie's wat dicht bij mijn hart ligt en me onrecht voel aangedaan. Simpelweg omdat ik met hun nooit in zo'n situatie verkeer. Alleen mijn 3 beste vrienden weten wat mij echt beweegt en houden daar ook rekening mee.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 18:38 schreef fs180 het volgende:
vreidnin van me schijnt het te hebben..
merkt er niets van eerlijk gezegt..
Het is ook "ziekte" dit maar in beperkte situatie's opduiken. Bij de een wat heviger dan andere. Bij HSP valt niet echt een duidelijk patroon te ontdekken.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 02:43 schreef fs180 het volgende:
mjah, ik ken haar opzich wel redelijkdus ik verwachte er wel iets van te merken.. maarja merkt dr geen verschil in.. al zit ze wel in slechte peridode maar zouo zou iedereen reageren..
Trustequote:Op vrijdag 11 mei 2007 02:54 schreef fs180 het volgende:
nee daar kwam ik dus achtermoet je niet slapen man
Is dat zoiets als "Kun jij ook slecht tegen harde geluiden? Ben jij altijd een goede luisteraar? Voel je emoties van andere mensen goed aan? Ben jij heel creatief? Kun je diep ontroerd raken door kunst en muziek? Dan heb je vast HSP!"quote:Op vrijdag 11 mei 2007 07:28 schreef MNR het volgende:
Heb gisteravond toen ik thuiskwam -had een etentje- de eerste paar pagina's gelezen. Nou, en het typische is dat ze iets heeft beschreven op die pagina wat *zo* overeen komt met mijn beleving.
Wel, het boek bevalt me prima, kan ik vertellen. Er staan stellingen in die ik mezelf ook heb gevraagd en het relaxte is dat zij er onderzoek naar heeft gedaan en de ondervindingen ervan beschrijft. Om het niet te vaag te houden, zal ik een voorbeeld geven:quote:Op dinsdag 8 mei 2007 18:27 schreef maedel het volgende:
Ik heb het eerste boek van Aron niet weten uit te lezen. Ik geloof dat ik het niet prettig vind lezen. Of de vertaling, dat kan natuurlijk ook dat dat de boosdoener is.
Ik ben wel benieuwd naar het boek over hsp en relaties, dus keep us posted zou ik zeggen
Daarmee moet je wel oppassen. Op school gaan alle deuren open voor mensen met een labeltje, worden pictogrammen en extra tentamentijd voor ze geregeld en dat is natuurlijk prachtig.quote:Op zondag 29 april 2007 21:16 schreef releaze het volgende:
Soms ben ik 'afgunstig' naar mensen met een labeltje. De manier waarop er met ze omgegaan wordt is zo persoonlijk, zo afgestemd op de individuen dat is gewoon prachtig. Het is een positieve omgeving waarin mensen gewoon kunnen opbloeien,
zei de havistquote:Op maandag 23 juni 2008 00:48 schreef Syheriat het volgende:
Wat een hippie-topic is dit, met gekleurde zandkorrels en gevoelige dierenliefhebbersNiet dat ik zo anti gevoeligheid ben, maar dit is echt overdreven. En ik zie het zo dat mensen hun HSP gaan vergelijken met mijn hoogbegaafdheid, verdomme. Zo van "Ja nou jij hebt dan wel een heel hoog IQ, maar ik ben wee heel gevoelig." Oeh daar ga ik chagerijnig van worden.
Treffend. HSP (quote:Op zondag 29 april 2007 00:35 schreef Xebrozius het volgende:
Tja ADHD is niet meer hip, en tegenwoordig heeft iedereen weer bordeline. Kut man, hoe moet je je nu wéér onderscheiden?
Ah, je neemt wat zwakke omschrijvingen en je plaatst jezelf in dat referentiekader. Et voilla, je hebt weer die aandacht die je niet op een normale manier kunt krijgen. Nu kunnen mensen tegen hun zin in weer je verhalen aanhoren over hoe zwaar je het niet hebt.
Eigenlijk slaat die test de spijker op de kop.quote:Op maandag 23 juni 2008 09:14 schreef DeathStella het volgende:
Vroeger kende ik iemand die zelf claimde hoog sensitief te zijn.[...]. Ze zag haarzelf daardoor als heel uniek (en qua diepgang ver verheven boven anderen).
De stellingen die daar worden gegeven zijn over het algemeen op iedereen van toepassing.I tend to be very sensitive to pain. I have a rich,complex inner life. I am particularly sensitive to the effects of caffeine Being very hungry creates a strong reaction in me,disrupting my concentration or mood
dit.quote:Op maandag 23 juni 2008 11:35 schreef mgerben het volgende:
[..]
Eigenlijk slaat die test de spijker op de kop.
De crux zit hem in de toevoeging van woorden als 'very' en 'rich, complex'.
Iedereen reageert op honger en heeft gevoelens.
De test vraagt je niet of je die reacties en gevoelens hebt. Door de toevoegingen wordt gevraagd of je ze sterker hebt dan normale/gemiddelde mensen.
Maar wie doet daar nou een onderzoek naar? Hoe vergelijk je je eigen innerlijk leven met dat van een ander? Je weet helemaal niks van andermans complexe, rijke, innerlijk leven, want het is een innerlijk leven.
Met andere woorden: Al die vragen gaan over dingen waar je geen vergelijkend onderzoek kan doen.
Nergens worden aantallen gevraagd: Ga je trillen na 5 koppen koffie? Werkt het op je humeur als je 6 uur zonder eten zit?
Het gaan gewoon om jouw eigen indruk. Denk jij zelf dat jij sterker op caffeïne reageert dan anderen? Je hoeft het ze niet te vragen: Het gaat erom wat je zelf denkt.
En daar zit hem de kneep: Deze vragenlijst is eigenlijk 20x dezelfde vraag: Vind jij jezelf speciaal, bijzonder, en vooral: anders dan anderen?
Vrolijk op! Als hoogbegaafde heb je ook automatisch recht op een HSP label!quote:Op maandag 23 juni 2008 00:48 schreef Syheriat het volgende:
Wat een hippie-topic is dit, met gekleurde zandkorrels en gevoelige dierenliefhebbersNiet dat ik zo anti gevoeligheid ben, maar dit is echt overdreven. En ik zie het zo dat mensen hun HSP gaan vergelijken met mijn hoogbegaafdheid, verdomme. Zo van "Ja nou jij hebt dan wel een heel hoog IQ, maar ik ben wee heel gevoelig." Oeh daar ga ik chagerijnig van worden.
Dat + mijn aanvulling:quote:Op zaterdag 28 april 2007 02:36 schreef clumsy_clown het volgende:
Mja. Ik vind het onzin, dat hele HSP-gedoe. Sorry. Ik vind het een etikette wat echt totaal onnodig is, en vaak opgeplakt en/of gebruikt wordt door mensen die maar al te graag iets willen zien wat er niet is.
Natuurlijk is de ene persoon gevoeliger dan de ander, natuurlijk kan iemand enorm veel emphatisch vermogen hebben, maar de 'voorwaarden' om HSP te zijn zijn zó vaag dat iedereen het wel kan hebben. Ik vind HSP vallen onder de noemer 'alles wat niet extreem gemiddeld is is vreemd en heeft een naampje'.
Een klasgenoot van me vond dat ze HSP had. Ze kwam op een dag naar me toe, met een krantenartikeltje in d'r handen hierover, en de opmerking dat ze nu eindelijk wist wat er mis met haar was. Ze gaf teveel om mensen, ze las emoties van anderen zo duidelijk dat ze ze overnam en het haar onderdrukte. Nog afgezien van het feit dat ze enorm egocentrisch was en het empathievermogen van een kiezelsteen had, waren de 'symptomen' die ze opnoemden dingen die ieder mens heeft.
Doe vooral een pogingquote:Op maandag 23 juni 2008 12:50 schreef Aneurism het volgende:
Ik ben een normaal persoon, zou volgens mij de volgende trent kunnen zijn... Zal ik een topic openen?
Jezus christus. Dan moet ik ook een buisje met korrels gaan halen, want ik had zaterdag ook symptomenquote:Op maandag 23 juni 2008 12:02 schreef milagro het volgende:
zaterdagavond was ik even hoogsensitief, maar het is alweer over, alles verwerkt en nu ... Rusland FTW
heb jij college gehad over het Barnum-effect?quote:Op maandag 23 juni 2008 11:35 schreef mgerben het volgende:
[..]
De test vraagt je niet of je die reacties en gevoelens hebt. Door de toevoegingen wordt gevraagd of je ze sterker hebt dan normale/gemiddelde mensen.
Maar wie doet daar nou een onderzoek naar? Hoe vergelijk je je eigen innerlijk leven met dat van een ander? Je weet helemaal niks van andermans complexe, rijke, innerlijk leven, want het is een innerlijk leven.
Met andere woorden: Al die vragen gaan over dingen waar je geen vergelijkend onderzoek kan doen.
Nergens worden aantallen gevraagd: Ga je trillen na 5 koppen koffie? Werkt het op je humeur als je 6 uur zonder eten zit?
Het gaan gewoon om jouw eigen indruk. Denk jij zelf dat jij sterker op caffeïne reageert dan anderen? Je hoeft het ze niet te vragen: Het gaat erom wat je zelf denkt.
En daar zit hem de kneep: Deze vragenlijst is eigenlijk 20x dezelfde vraag: Vind jij jezelf speciaal, bijzonder, en vooral: anders dan anderen?
Ik moet zeggen dat ik wel zwaar benieuwd ben waarom jij op die nieuwsbrief geabonneerd bent.quote:Op maandag 23 juni 2008 17:56 schreef Mini_rulez het volgende:
Ik krijg af en toe zo'n nieuwsbrief van haar, over hoe hectisch en zwaar het leven is, wat een hoop aanstellerij zeg!
Ik heb me ooit aangemeld toen ik bezig was met een paper over HSP. Eigenlijk staat er weinig nuttigs in (vooral veel info over meetings in Amerika) maar hij komt maar zo weinig dat ik elke keer te lui ben om me weer af te melden.quote:Op maandag 23 juni 2008 18:28 schreef maedel het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik wel zwaar benieuwd ben waarom jij op die nieuwsbrief geabonneerd bent.
Nou vooruit, doe maar mee met de hype.quote:Op maandag 23 juni 2008 18:32 schreef Greys het volgende:
Xebro, na het scrollen heb ik er een tikkie moeite mee dat ik zometeen nog moet eten.
Ben ik nu hoogsensitief? Ah? Toe?
ik haakte meteen na Paris Hilton afquote:Op maandag 23 juni 2008 18:25 schreef Xebrozius het volgende:
Dit is een simpele test om te kijken of je hoogsensitief bent. Als je helemaal naar onderen kunt scrollen ben je niet hoogsensitief.
Hoe hoogsensitief ben jij?
Typisch dat, zodra het over labels gaat der altijd dit belerende toontje aangeslagen wordt.quote:Op zondag 29 april 2007 00:35 schreef Xebrozius het volgende:
Hmnee, ik verzin het ter plekke n.a.v. een post net boven de mij.quote:Op maandag 23 juni 2008 17:44 schreef zwemmerseczeem het volgende:
heb jij college gehad over het Barnum-effect?
Wauw, ik ben ook hoogsensitief (17 punten)..quote:Op vrijdag 11 mei 2007 07:56 schreef speknek het volgende:
Het is toch echt d'r eigen test:
http://www.hsperson.com/pages/test.htm
quote:Op maandag 23 juni 2008 20:58 schreef mgerben het volgende:
[..]
Hmnee, ik verzin het ter plekke n.a.v. een post net boven de mij.
Voor Barnum moest ik ff googlen, maar ik kende het wel.
Het ligt er wel dicht bij, vanwege het zelf-bevestigende karakter.
Deze HSP zelftest is 20x op specifieke details vragen: Vind je jezelf anders dan anderen? Ben je uniek volgens jezelf? Ben je speciaal volgens jezelf?
Tja, hoe cru ook, je hebt wel een puntquote:Op zondag 29 april 2007 00:35 schreef Xebrozius het volgende:
Had het zelf niet beter kunnen zeggenquote:Op maandag 23 juni 2008 11:35 schreef mgerben het volgende:
als het onderdeel is van een aandoening, zoals bij mij is het zeker nuttig om dat te weten........medicatie voor ADD kan helpen hierbij. Verder denk ik ook dat men het nu als iets ziet wat iemand gewoon heeft, zonder dat het nodig is om er een naam op te plakken. Als er meer kennis over is, kan men er ook meer begrip voor op brengen. De een kan er prima mee functioneren, de ander niet.... als dat zo is, zou het wel fijn zijn als mensen om je heen dat een beetje begrijpen......quote:Op dinsdag 16 december 2008 16:42 schreef Mini_rulez het volgende:
Oceanpony: het is ook geen onzin, maar wat heb je eraan om het te weten?
Niemand ontkent dat sommige mensen extra gevoelig zijn, maar je kunt het wel onzin vinden om er een naampje op te plakken en een clubje voor op te richten.
Dat tweede bij mijquote:Op vrijdag 19 december 2008 13:24 schreef Lienekien het volgende:
Wordt het aangegrepen als excuus om er niet aan te werken, of dient het juist als begin om jezelf beter te snappen en daarna de handvatten zien om er beter mee om te gaan?
HSP-ers zijn dan ook vaak nieuwetijdskinderenquote:Op vrijdag 19 december 2008 14:40 schreef L.Denninger het volgende:
oeh of laten we het nieuwetijdskinderen noemen !
Uhuh.quote:Op vrijdag 19 december 2008 14:41 schreef stbabylon het volgende:
[..]
HSP-ers zijn dan ook vaak nieuwetijdskinderen
Je snapt em niet helemaal. Nieuwetijdskinderen is een verzamelnaam. adhd en hsp zijn vormen van nieuwetijdskinderen.quote:Op vrijdag 19 december 2008 14:49 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Uhuh.
Ik ben zelf een nognieuweretijdskind.
Dat betekent dat ik nog iets specialer ben dan hsp-nieuwetijdskinderen !
Welk gedeelte van deze post begreep je niet ?quote:Op vrijdag 19 december 2008 15:20 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Je snapt em niet helemaal. Nieuwetijdskinderen is een verzamelnaam. adhd en hsp zijn vormen van nieuwetijdskinderen.
Als je wil rellen, best, maar doe dat wel een beetje onderbouwt.
quote:
Wie zegt dat ik dat doe?quote:Op vrijdag 19 december 2008 17:25 schreef Murmeli het volgende:
[..]
![]()
als je etiketjes alleen gebruikt om je lekker achter te verschuilen ben je niet lekker bezig...
je zegt juist dat je dat niet doet, en daar is die het mee eensnquote:
quote:Op maandag 23 juni 2008 11:35 schreef mgerben het volgende:
[..]
... geldt voor iedereen. En onbewust omringt iedereen zich met mensen waarmee ze lol hebben, gewaardeerd worden en zichzelf kunnen zijn.quote:De clou is een kringetje van mensen om je heen verzamelen die je nemen zoals je bent, en de mensen die dat niet doen, zo veel mogelijk te mijden.
Gelukkig zijn er ook mensen die precies weten wat je bedoelt. Ik bijvoorbeeldquote:Op zondag 21 december 2008 18:23 schreef Gwywen het volgende:
Anyway, ik weet van mezelf hoe ik ben en ik houd er liever gewoon rekening mee dan dat ik er anderen mee lastigval. Proberen uit te leggen wat je ervaart heeft ongeveer net zo veel zin als een blinde proberen uit te leggen hoe rood eruit ziet.
Ik voel mensen nog beter aan dan jij, spanningen ook, ben erg intuitief (meer dan jij), heb een broertje dood aan spiritueel geouwehoer, ervaar muziek nog intenser dan jij, word nog sneller door dingen geraakt.quote:Op maandag 22 december 2008 14:39 schreef ThisHollowWorld het volgende:Ik ben er wel zeker van dat ik alles intenser ervaar dan gemiddeld. Ik voel mensen goed aan, spanningen vooral ook, ben intuïtief, ook gevoeliger op spiritueel gebied, ervaar muziek intenser, word sneller door dingen geraakt.
anders ga je even gezellig ergens anders trollen...quote:Op maandag 22 december 2008 14:46 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Ik voel mensen nog beter aan dan jij, spanningen ook, ben erg intuitief (meer dan jij), heb een broertje dood aan spiritueel geouwehoer, ervaar muziek nog intenser dan jij, word nog sneller door dingen geraakt.
Ik ben bloedserieus.quote:Op maandag 22 december 2008 14:57 schreef stbabylon het volgende:
[..]
anders ga je even gezellig ergens anders trollen...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |