abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64807507
Interessant topic! Ik heb volgens mij ook (een beetje) last van HSP.
Als ik tijd heb zal ik dit topic eens rustig doorlezen. En uiteraard mijn eigen ervaringen posten.
(als ik dat durf...)
A reality is just what we tell each other it is.
Did everything just taste purple for a sec?
pi_64825886
Dit is gewoon een ordinaire tvp
Sorry.
I am happy
pi_66984623
quote:
Op maandag 22 december 2008 20:36 schreef Natalie het volgende:
Ik snap sowieso niet echt waar mensen dat 'Je wilt bijzonder zijn-idee' vandaan halen. Is dat puur omdat mensen zeggen gevoeliger te zijn dan een ander?
Dat de laatste zich erdoor bedreigd voelt en meent dat er wordt gezegd dat hij dus ongevoelig is. Dat hij minder is dat de zogenaamde HSP-er?
In dat geval kan ik me namelijk wel voorstellen dat iemand op z'n achterste benen gaat staan om te roepen dat het niet waar is en dat bepaalde mensen gewoon een excuus zoeken om als 'bijzonder' door het leven te gaan.
Maar ik heb nog nooit een HSP-er gesproken die zichzelf op dat voetstuk heeft gezet of zo gezien wil worden.

Volgens mij heeft dat niets met bijzonder-zijn te maken. Dat is gewoon menselijke differentiatie.
en het is allerminst iets waar je altijd blij mee moet zijn.
heb er ook last van, of last, het ligt aan het moment en de manier waarmee je ermee om gaat.

als kind zijnde heb ik er al last van gehad.
iets aanvoelen of erg geraakt worden op een manier dat het niet leuk meer is.
nare dingen worden versterkt maar ook fijne momenten krijgen een extra dimensie waardoor je dus in extremen leeft en het moeilijk is een balans te vinden en niet weten waarom je juist iets voelt maar wat later opeens betekenis krijgt en een verklaring.

heb het ook een tijdlang flink zitten onderdrukken voor zover dat mogelijk was en dat was het dus niet waardoor je dus later ook compleet gek.

heb nu een paar bizarre dingen mee gemaakt wat niet meer louter te verklaren is door toeval en als je niet oppast word het een self phulfilling profecy helaas.

het fijne ervan is dat het je een energie kan geven die ongekend is, maar vaker word het teveel waardoor je geestelijk en lichamelijk helemaal in klapt.

op het moment baal ik er een beetje van
  vrijdag 13 maart 2009 @ 09:16:12 #179
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_66998162
De beste manier om ermee om te gaan is heel duidelijk je grenzen aangeven, en stoppen voor iets je te veel wordt. En een gladde rug creëren om opmerkingen als 'sukkel', 'spelbreker' en 'watje' van je af te laten glijden.
Je kunt nu eenmaal minder hebben (of plukt er wrangere vruchten van als je net zo veel incasseert als anderen).
Ik merk wel dat het makkelijker wordt naarmate ik ouder word. Minder druk van buitenaf, of me daar minder van aantrekken iig.
pi_67006287
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 09:16 schreef Gwywen het volgende:
De beste manier om ermee om te gaan is heel duidelijk je grenzen aangeven, en stoppen voor iets je te veel wordt. En een gladde rug creëren om opmerkingen als 'sukkel', 'spelbreker' en 'watje' van je af te laten glijden.
Je kunt nu eenmaal minder hebben (of plukt er wrangere vruchten van als je net zo veel incasseert als anderen).
Ik merk wel dat het makkelijker wordt naarmate ik ouder word. Minder druk van buitenaf, of me daar minder van aantrekken iig.
ik drink de laatste tijd weer te veel met uitgaan, weet dat het fout is maar soms heb ik 2 uurtjes dat ik free of mind ben...
gisteren was het weer zover. sta op de dansvloer en bam, al mijn vrolijkheid in een keer weg.
huilend naar huis gefietst en op de bank huilend in slaap gevallen

en nu bij mijn pa en broertje en weer die klap, die snappen er ook niks meer van.
ze zeggen vaak dat ik dingen moet doen, weer moet sporten, weer moet studeren, werken zoals ik eerst ook deed. ik wil het zo graag maar het lukt niet en hoe meer het niet lukt, hoe kutter ik me voel.

ben zo moe, kan dagen slapen maar kan niet in slaap komen.

ik wou dat het stopte.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 13:30:57 #181
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_67006613
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 13:21 schreef Pwoekie het volgende:

[..]

ik drink de laatste tijd weer te veel met uitgaan, weet dat het fout is maar soms heb ik 2 uurtjes dat ik free of mind ben...
gisteren was het weer zover. sta op de dansvloer en bam, al mijn vrolijkheid in een keer weg.
huilend naar huis gefietst en op de bank huilend in slaap gevallen

en nu bij mijn pa en broertje en weer die klap, die snappen er ook niks meer van.
ze zeggen vaak dat ik dingen moet doen, weer moet sporten, weer moet studeren, werken zoals ik eerst ook deed. ik wil het zo graag maar het lukt niet en hoe meer het niet lukt, hoe kutter ik me voel.

ben zo moe, kan dagen slapen maar kan niet in slaap komen.

ik wou dat het stopte.
Ik weet niet hoor, maar het klinkt gewoon als een depressie.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 14:08:58 #182
195039 Armoed
Cunning linguist
pi_67007796
Mijn ex had een 'officiele' (moet niet gekker worden ) HSP-diagnose, maar ik vond HAP (highly annoying person) beter passen. Zeiken over dat er niet genoeg zuurstof in de kamer is en er daarom een raam open moet omdat het al zo koud is, de DVD terugspoelen omdat dat zinnetje dat die persoon zei een bepaalde klank had en vervolgens vragen of ik het gehoord had en de DVD nog een keer terugspoelen, een kilometer omlopen omdat ze niet tegen het harde geluid kon van het industrieterrein, om de dag depressief en bij mij komen zeuren (alhoewel ik niet denk dat dit kwam door haar HAP, maar het maakte het niet makkelijker) en niet te vergeten het denken dat ze alle sociale interacties van mij met platonische vriendinnen doorziet en dat ik ze stiekem allemaal wil neuken (en dat is serieus niet waar want ze zijn lelijk).

No thank you, HAP = optyfen.
Well, I can take you far away, with my mind
  vrijdag 13 maart 2009 @ 16:19:08 #183
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_67012444
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 @ 13:30 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Ik weet niet hoor, maar het klinkt gewoon als een depressie.
Agreed.
Pas goed op jezelf, want dit gaat niet de goede kant op.
Gevoelige types hebben -in mijn ervaring- sowieso een grote kans om in een depressie of iets soortgelijks terecht te komen. Drinken helpt echt niet.
(Un)masking for the greater good.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 16:30:33 #184
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_67012875
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 @ 21:06 schreef Pwoekie het volgende:

en het is allerminst iets waar je altijd blij mee moet zijn.
heb er ook last van, of last, het ligt aan het moment en de manier waarmee je ermee om gaat.

als kind zijnde heb ik er al last van gehad.
iets aanvoelen of erg geraakt worden op een manier dat het niet leuk meer is.
nare dingen worden versterkt maar ook fijne momenten krijgen een extra dimensie waardoor je dus in extremen leeft en het moeilijk is een balans te vinden en niet weten waarom je juist iets voelt maar wat later opeens betekenis krijgt en een verklaring.
Het lijkt me vooral -en zeker als jong mens- lastig om dingen anders te ervaren dan anderen. Je gaat op een gegeven moment toch denken dat je zelf wat mankeert. Twijfelen aan jezelf, denken dat je gek bent.
quote:
heb het ook een tijdlang flink zitten onderdrukken voor zover dat mogelijk was en dat was het dus niet waardoor je dus later ook compleet gek.
Nou, dat dus. Het heeft ook geen zin om iets te onderdrukken. Je lost er niets mee op. En uiteindelijk heb je alleen jezelf ermee. Je vecht tegen jezelf door het te onderdrukkend.
quote:
[...]het fijne ervan is dat het je een energie kan geven die ongekend is, maar vaker word het teveel waardoor je geestelijk en lichamelijk helemaal in klapt.
Die extremen: buitengewoon vrolijk, de hele wereld aan kunnen en een moment er na diep in de put en ontroostbaar. Dat hoor ik idd ook vaak. Er is geen balans. Geen tussenweg. Je moet iemand vinden die je in balans kan houden
quote:
op het moment baal ik er een beetje van
Je bent vast niet de enige
  vrijdag 13 maart 2009 @ 16:31:25 #185
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_67012908
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 @ 14:08 schreef Armoed het volgende:
Mijn ex had een 'officiele' (moet niet gekker worden ) HSP-diagnose, maar ik vond HAP (highly annoying person) beter passen. Zeiken over dat er niet genoeg zuurstof in de kamer is en er daarom een raam open moet omdat het al zo koud is, de DVD terugspoelen omdat dat zinnetje dat die persoon zei een bepaalde klank had en vervolgens vragen of ik het gehoord had en de DVD nog een keer terugspoelen, een kilometer omlopen omdat ze niet tegen het harde geluid kon van het industrieterrein, om de dag depressief en bij mij komen zeuren (alhoewel ik niet denk dat dit kwam door haar HAP, maar het maakte het niet makkelijker) en niet te vergeten het denken dat ze alle sociale interacties van mij met platonische vriendinnen doorziet en dat ik ze stiekem allemaal wil neuken (en dat is serieus niet waar want ze zijn lelijk).

No thank you, HAP = optyfen.
My dear... dat is wel erg extreem!
Hoe lang heb je het daarmee uit kunnen houden?
  vrijdag 13 maart 2009 @ 16:39:07 #186
195039 Armoed
Cunning linguist
pi_67013167
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:31 schreef Natalie het volgende:

[..]

My dear... dat is wel erg extreem!
Hoe lang heb je het daarmee uit kunnen houden?
6 maanden maar had het daarvoor al 7x uitgemaakt, maar somehow was het toch telkens niet uit en manipuleerde ze me terug de relatie in ( )
pi_67013762
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:39 schreef Armoed het volgende:

[..]

6 maanden maar had het daarvoor al 7x uitgemaakt, maar somehow was het toch telkens niet uit en manipuleerde ze me terug de relatie in ( )
Klinkt als borderline tbh.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 16:58:01 #188
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_67013823
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:56 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Klinkt als een slappe ruggegraat danwel geilheid. Jezelf terug de relatie in laten praten
pi_67014387
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:56 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Als zij het uit had gemaakt ja, niet als hij het uitmaakte en zij hem terugmanipuleerde.
Are you pondering what I'm pondering?
  vrijdag 13 maart 2009 @ 17:25:10 #190
195039 Armoed
Cunning linguist
pi_67014684
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:58 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Klinkt als een slappe ruggegraat danwel geilheid. Jezelf terug de relatie in laten praten
Het eerste jammerlijk genoeg
pi_67015322
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 16:39 schreef Armoed het volgende:

[..]

Correctie: jij hebt je laten terug manipuleren in de relatie
You're never fully dressed until you wear a smile
  vrijdag 13 maart 2009 @ 17:56:39 #192
195039 Armoed
Cunning linguist
pi_67015632
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:46 schreef MNR het volgende:

[..]

Correctie: jij hebt je laten terug manipuleren in de relatie
Dat is hetzelfde domme vrouwmensch.
pi_67015852
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:56 schreef Armoed het volgende:

[..]

Dat is hetzelfde domme vrouwmensch.
Hehehe... Je laat je wel kennen
Zal ik je het verschil uitleggen offe... zal ik me maar van de domme houden voor je?
  vrijdag 13 maart 2009 @ 18:14:17 #194
195039 Armoed
Cunning linguist
pi_67016166
Tenzij je meent een subtekst te ontdekken in mijn eerste uitspraak (en je daarom op een of andere manier denkt dat ik mezelf in de relatie terug manipuleerde dmv redenaties en een hoop Freudische onzin) of op de grammatica doelt zit je gewoon fout, dus bewaar je niet-bestaande intuitie en ervaring liever voor de ellegirl- en vivafora.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 18:15:51 #195
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_67016189
Rustig aan he. De helft van de mensen in dit topic zit inmiddels met hartkloppingen voor het beeldscherm...
pi_67016417
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 18:14 schreef Armoed het volgende:
Tenzij je meent een subtekst te ontdekken in mijn eerste uitspraak (en je daarom op een of andere manier denkt dat ik mezelf in de relatie terug manipuleerde dmv redenaties en een hoop Freudische onzin) of op de grammatica doelt zit je gewoon fout, dus bewaar je niet-bestaande intuitie en ervaring liever voor de ellegirl- en vivafora.
Neuj, dat zeg ik allemaal niet
Maar dat is goed. Beeindigen we bij deze het gesprek
pi_67020631
tvp

Héél herkenbaar, maar ik geloof er toch niet in.
Trotse mensen verdwalen liever dan de weg te vragen.
pi_87352725
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen HSP en introversie? Want ik denk zelf dat HSP in feite gewoon introversie is. Als dat zo is, dan zijn we eigenlijk snel klaar met deze discussie.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 09-10-2010 12:55:56 ]
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 12:51:05 #199
262 Re
Kiss & Swallow
pi_87353873
HSP lijkt me meer externe factoren, introversie meer interne factoren
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 13:02:02 #200
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_87354142
Heeft iemand uberhaupt al een poging gedaan uiteen te zetten wat er nou aan scheelt bij zo'n HSP figuur? Want dat geleuter in de OP daar kan geen mens wat mee :')
Intelligent, but fucked up.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')