Kan natuurlijk in je voordeel werken. Ik zou gewoon rustig afwachten welke vragen aan je gesteld worden. Tuurlijk, een sollicitatiegesprek is altijd spannend, maar als het toch goed ging op de stage, dan is dat toch al een pré. Veel succes in elk geval!quote:Bloemetjuh deelde ons mede:
Maandag a.s. heb ik een sollicitatiegesprek op mijn laatste stageschool. Het gaat om mijn LIO-stage die ik dolgraag op die school wil lopen. Ik had me er nog helemaal niet druk om gemaakt maar vandaag begint het ineens te kriebelen. Wat moet ik aan? Wat moet ik zeggen? Wat moet ik meenemen? HELP...
Iemand tips? Het is een (heel grote) MBO-school met ontzettend veel opleidingen. Mijn stage is erg goed bevallen. Maar ik weet verder niet zo goed wat ik moet vertellen aan die meneer die ik niet ken (ook al heb ik tijdens mijn stage al heel veel mensen leren kennen).
Hee wat leuk, dat heb ik ook gedaanquote:Op vrijdag 13 april 2007 10:29 schreef teigan het volgende:
Of bv. ook dat bijbaantje bij de post?
Ik zou alles in je CV zetten wat met je toekomstige baan te maken heeft. Alle relevante baantjes, dus die met het onderwijs te maken hebben, zou ik er in zetten. Een baantje als krantenbezorger zou ik weglaten. Commissiewerk zou dan wel weer interessant kunnen zijn voor de toekomstige werkgever, denk ik.quote:Op vrijdag 13 april 2007 10:29 schreef teigan het volgende:
Maar wat zet je nu wel en niet in je cv? Alleen de baantjes die met het onderwijs te maken hebben? Of bv. ook dat bijbaantje bij de post? En commissiewerk?En voorbereiding op LIO, telt dat dan ook mee?
quote:Op vrijdag 13 april 2007 22:31 schreef PAA-053 het volgende:
Heb eindelijk mijn stage binnen
Misschien vind je het wel meteen hartstikke leuk. Gewoon eens even afwachten en het op je af laten komen. Ligt er denk ik ook een beetje aan bij welke bouw je voorkeur ligt he.quote:Ik vind het wel lastig om direct in groep 8 te beginnen.
Vanaf het begin gewoon duidelijke afspraken maken met die twee. Ik heb ook leerlingen in de klas die 2 straten verder wonen en die ik al ken sinds ze uit het ei gekropen zijn. Maar toen zij bij mij op school kwamen, heb ik meteen gezegd: "Op school is het gewoon "meneer X" voor jullie, buiten school kun je me gewoon bij de voornaam noemen, zoals altijd". En dat werkte altijd perfect.quote:Sterker nog, een leerling van die klas zit bij mij in het team, en eentje zit nog een team hoger. Die twee ken ik dus al goed. Enerzijds een voordeel, anderzijds een nadeel. Je krijgt dan toch zegmaar 2 petten op, ik ben benieuwd hoe dat gaat werken.
Zo'n eerste stage is altijd spannend. Hopen dat je een goede stagebegeleider krijgt In ieder geval al veel succesquote:Ik ben in ieder geval erg blij, en een beetje opgelucht, dat het nu geregeld is. Heb veel zin om te beginnen, maar vind het ook wel spannend allemaal. Over 2 weken mag ik!
Hmm, zo'n bitch op hakken dus. Pas maar op met dat soort figuurtjes. Anders moet je ook maar es kijken op het Paboforumquote:Op zondag 15 april 2007 13:31 schreef PAA-053 het volgende:
De coach is in ieder geval een aardige man, hem heb ik al even gesproken. Ik heb wel begrepen dat mijn stagebegeleidster een enorme feeks is. Als ze je niet mag is het bijna onmogelijk om iets bij haar goed te doen. Het werkt echter ook andersom: als ze je mag zit je gebeiteld.
Hmm.. wat vreemd... Ik had ook een keer, toen ik vanwege mobiliteit en tekort aan uren tijdelijk op een andere school moest gaan werken, ook een gesprek. Directeur van mijn eigen school zei: "Daar en daar, die moet je bellen, want die had nog uren over". Dus ik gebeld, afspraak gemaakt, etc... Kom ik daar, gesprekje gehad. Directeur aldaar: "Maar we hebben helemaal geen uren over". Dan heb je ook zoiets van:quote:Op dinsdag 17 april 2007 19:25 schreef bloempjuh het volgende:
Sollicitatiegesprek is uitgesteld tot vrijdag
En het is een kennismakingssgesprek, geen sollicitatiegesprek. M.a.w: ik moet op gesprek om te bepalen of ik in het bestand kom. En daarvoor zeg ik een aantal andere afspraken af.. It better be good!
Misschien heeft 'ie het wel bewust gedaan...quote:Op woensdag 18 april 2007 21:49 schreef thaleia het volgende:
Pfffff!
Dat wordt er bij ons dan nog wel bij gezegd, dat lesbezoeken geen zin hebben als je een proefwerk hebt gepland. En als het er niet bij wordt gezegd, dan bedenk je dat als leraar zelf toch wel?
Hoe bevalt het je trouwens op je nieuwe school TSE?
Ja, ik vind ook dat die leraar zich een beetje met een Jantje van Leiden er af maakt. Krijgt zo iemand dan een beoordeling gebaseerd op díe les? Lijkt me toch vrij stug. "Je deelde de proefwerken erg rustig uit", "Je hield goed je evenwicht terwijl je op die stoel zat", "De volgende keer iets minder hard snurken als je voor de klas in slaap valt"....quote:Op woensdag 18 april 2007 21:49 schreef thaleia het volgende:
En als het er niet bij wordt gezegd, dan bedenk je dat als leraar zelf toch wel?
Kijk es aan!quote:Op woensdag 18 april 2007 22:04 schreef TheSilentEnigma het volgende:
De nieuwe school bevalt erg goed, het is er voor een leerkracht echt bijna een hemel op aarde! Ik heb onlangs mijn functioneringsgesprek gehad. Men was zéér positief, volgend jaar werk ik er dus nog!
Kan me er wel wat bij voorstellen.. Het is ook veel te lekker weer om binnen in een klaslokaal te zitten.quote:Op woensdag 25 april 2007 16:32 schreef teigan het volgende:
Morgen maar twee uurtjes les, en vrijdag 1 uur.. Aan een klas die ik nu even overneem in het kader van mijn PGOO... Ik had ze vandaag ook, het laatste uur, en ze waren niet vooruit te branden..
Ah okee.. Klinkt best interessantquote:Op vrijdag 27 april 2007 07:18 schreef teigan het volgende:
Probleem Gestuurd Onderwijs Ontwerp...Dat moet ik doen om mijn diploma te halen... Ze willen nl. dat als je in netto 5 jaar eerstegraads docent wordt, je toch een soort van scriptie schrijft.. Je moet dus een probleem signaleren op school, dat gaan analyseren en een oplossing zoeken en uitproberen..Ik heb niet echt een probleem gevonden, maar ik ben bezig gegaan met de "nieuwe scheikunde", oftewel de vorm van onderwijs die ze dan willen gaan gebruiken..Ik ben er best skeptisch over, terwijl we er over 3 jaar allemaal mee moeten gaan werken.. Ik neem daarvoor 3 weken een A5 klas over die ik normaal geen les geef.. Deze week is de tweede week, dus na de vakantie nog een weekje, en dan analyseren..
Heel hard ander werk zoekenquote:Op maandag 23 april 2007 14:06 schreef teigan het volgende:
En wat zijn je plannen nu imago?
Amen. Ik heb het ook te vaak meegemaakt dat één of andere zakenpik zonder lesbevoegdheid een paar maanden tijdelijk een beetje inspiratieloos voor de klas is gaan staan en het veel te hoge salaris uit het bedrijfsleven kreeg uitbetaald.quote:Op donderdag 3 mei 2007 11:30 schreef thaleia het volgende:
Ach ja dat salarisgedoe is sowieso totaal achterlijk in het onderwijs, op elke school. Dan moet je eigenlijk aan allerlei dingen voldoen en specifiek solliciteren op een LC/LD-functie, maar in de praktijk krijgen docenten in tekortvakken datzelfde salaris, maar dan ZONDER dat ze aan al die dingen voldoen, en mensen die uit het bedrijfsleven komen idem dito......en dan geldt voor degenen die wel via de officiele sollicitatieprocedure aan LC/LD komen ook nog dat het er eigenlijk niet om gaat in hoeverre je aan die eisen voldoet, maar in hoeverre je geloofwaardig roept dat je aan die eisen voldoet, in combinatie met op hoe goede voet je met de directie staat.
Totale willekeur. Op de school van een vriendin van me worden de oudere docenten die hun sporen ruimschoots hebben verdiend gepasseerd omdat de LC/LD-functies worden gebruikt om jonge veelbelovende mensen binnen te houden, want die oudere docenten blijven toch wel want die hebben hun hypotheek enzo, die gaan niet zomaar weg, dus die hoef je niet te paaien met een hoger salaris. Dat ze al jaren fantastische dingen doen boeit niet.
Echt, het is beschamend. Ik heb LC puur vanwege mijn marktwaarde (tekortvak) en ik heb maar besloten me niet schuldig te voelen dat een heleboel collega's die er minstens evenveel recht op hebben nog steeds (en misschien wel voor eeuwig) in LB zitten. Het is gewoon een volstrekt van de pot gerukt systeem, en iedereen die het op welke manier dan ook lukt om uit LB te komen moet dat vooral doen. Vooral als ie vrouw is. Doe jij het niet dan doet een ander het wel.
ik vind het ook zo lastig.. Ik heb mijn mijn coach die lijst doorgewerkt, en hij had zoiets van copy paste de dingen maar waar je aan voldoet..quote:Op woensdag 2 mei 2007 23:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ach ja, die competenties... Heb mijn POP-gesprek ergens in december al gehad. Overigens best een gezellig gesprek, aangezien ik het goed vinden kan met de teamleider. Maar dat gedoe met die competenties is soms inderdaad een beetje vergezocht.
Ik moet de vakken die ik nog moet gewoon halen. Wel gezegd dat ik het mentoraat accepteer. Hopen dat ik een leuke klas heb volgend jaar.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 20:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ben nu 4 jaar mentor van 2VMBO, is wel erg leuk, moet ik zeggen. Vooral de begeleiding van het keuzeproces (basis/kgt) is wel erg interessant. Je kunt pech en geluk hebben met een 2VMBO-klas. Kan er niet iets geregeld worden tussen school/opleiding om je toch te laten af studeren binnen een gezette tijd? Eventueel de opdrachten die je nog voor de opleiding moet doen om te zetten in opdrachten die je binnen school komt doen?
Pfff... het moet je maar gebeuren, zeg.. Vorige week heb ik in Londen gezeten met een groep leerlingen.quote:Een 17-jarige scholier van het Stedelijk College aan de Henegouwenlaan in Eindhoven is gisteren tijdens een schoolreisje in Spanje om het leven gekomen. Het betreft naar alle waarschijnlijkheid een geval van zelfmoord. De vmbo-leerling sprong van een balkon op de vierde etage van Hotel Reymar in Malgrat de Mar. In de hotelkamer van het slachtoffer zijn afscheidsbrieven aangetroffen. Aan de schoolreis deden zo'n 120 leerlingen mee. In verband met het politie-onderzoek moet de groep leerlingen nog even in Spanje blijven. In de loop van vrijdag keren ze terug naar Nederland. De leerlingen zijn flink aangeslagen door het gebeuren. Het programma voor de laatste dagen van het jaarlijkse schoolreisje naar Barcelona en omgeving is aangepast.
vertelquote:Op zaterdag 19 mei 2007 00:01 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Ik heb dit topic nooit eerder gezien. Wat ik wel wat jammer vind overigens.quote:
Nou, ik zou zeggen dat in de hele onderbouw de mentor erg belangrijk is, en bij VMBO misschien wel tot het eindexamen. Elk jaar zijn er bij ons wel eindexamenleerlingen VMBO die naar mij komen omdat hun eigen mentor het afscheept met een "da's niet mijn probleem". De bovenbouw havo/atheneum/gym heeft de mentor (grof gezegd) "niet nodig".quote:Op vrijdag 18 mei 2007 23:59 schreef thaleia het volgende:
Al moet ik zeggen dat we in de brugklas ook wel wat 'mindere' mentoren hebben staan (voor zover ik het kan inschatten) en dat is dan weer minder tactisch. Juist in een brugklas is de mentor ZO belangrijk
Oh, ik heb niet echt een vakantiegevoel. Daarbij vind ik mijn werk erg leuk, dus ik vind het niet zo erg. Wat ik wél vervelend vind is dat het rooster nu met al die feestdagen een gatenkaas is, zodat het een beetje schipperen is met de lessen.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 00:16 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Hebben jullie deze weken ook dat je werkdagen je vakantiegevoel heftig verstoren? Wat mij betreft mag de zomervakantie wel direct beginnen.
Wat een verhaal Zo'n vier jaar geleden kregen wij vlak voor vertrek van de rector te horen dat de roddel ging dat één van de leerlingen die mee op reis ging zelfmoordplannen had. Niemand wist alleen om welk van de leerlingen het ging. Dan ga je ook niet echt lekker ontspannen op reis, maar gelukkig is er toen niets gebeurd. Moet er niet aan denken.quote:Op donderdag 17 mei 2007 14:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Pfff... het moet je maar gebeuren, zeg.. Vorige week heb ik in Londen gezeten met een groep leerlingen.
Dít soort gebeurtenissen kun je echter niet voorkomen, denk ik. Sterkte aan onze collega's in Eindhoven.
Pfff.. inderdaad. Dan schrik je toch ook elke keer als je telefoon gaat.quote:Op maandag 21 mei 2007 11:05 schreef imago het volgende:
Wat een verhaal Zo'n vier jaar geleden kregen wij vlak voor vertrek van de rector te horen dat de roddel ging dat één van de leerlingen die mee op reis ging zelfmoordplannen had. Niemand wist alleen om welk van de leerlingen het ging. Dan ga je ook niet echt lekker ontspannen op reis, maar gelukkig is er toen niets gebeurd. Moet er niet aan denken.
Rome, da's wel lekker Hier hebben we wel eens meegemaakt dat collega's terug kwamen van een reis op maandagmorgen (kwamen om half 8 aan), en om half 9 weer geacht werden om les te geven.. Onderwijstijd he...quote:Net sinds zaterdag terug uit Rome. Ben blij dat ik op maandag nooit hoef te werken, want ik ben nog lang niet uitgerust
Wat achterlijk dat zo'n rector je wel met de bezorgdheid opzadelt, en niet alle benodigde info geeft om goed op te kunnen letten. Of wist hij zelf ook niet om welke leerling het ging?quote:Op maandag 21 mei 2007 11:05 schreef imago het volgende:
Wat een verhaal Zo'n vier jaar geleden kregen wij vlak voor vertrek van de rector te horen dat de roddel ging dat één van de leerlingen die mee op reis ging zelfmoordplannen had. Niemand wist alleen om welk van de leerlingen het ging. Dan ga je ook niet echt lekker ontspannen op reis, maar gelukkig is er toen niets gebeurd. Moet er niet aan denken.
WTFquote:Op maandag 21 mei 2007 17:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Hier hebben we wel eens meegemaakt dat collega's terug kwamen van een reis op maandagmorgen (kwamen om half 8 aan), en om half 9 weer geacht werden om les te geven.. Onderwijstijd he...
Hij wist zelf ook niet om wie het ging. Maar wij hadden het liever gewoon helemaal niet geweten, we hadden het toch niet kunnen vóórkomen. Eén persoon is daarna ook nooit meer mee op reis geweest om die reden; ze vond het oneerlijk en te zwaar om zo'n verantwoordelijkheid te op zich te moeten nemen.quote:Op maandag 21 mei 2007 18:44 schreef thaleia het volgende:
Wat achterlijk dat zo'n rector je wel met de bezorgdheid opzadelt, en niet alle benodigde info geeft om goed op te kunnen letten. Of wist hij zelf ook niet om welke leerling het ging?
Dat is echt gestoordquote:Op maandag 21 mei 2007 17:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Rome, da's wel lekker Hier hebben we wel eens meegemaakt dat collega's terug kwamen van een reis op maandagmorgen (kwamen om half 8 aan), en om half 9 weer geacht werden om les te geven.. Onderwijstijd he...
In principe heb ik het heel erg naar mijn zin op mijn huidige school, en ik heb ook wel (een mondelinge) toezegging gehad dat ik volgend jaar zo veel uren mag geven als ik wil (15). Bovendien werk ik in een sectie die zo leuk is dat ik betwijfel of ik dat ooit weer zal treffen. Desondanks heb ik morgen wel een sollicitatiegesprek op een school met een enorm sterk gymnasiumprofiel, en ook nog eens in mijn eigen woonplaats. Het voelt een beetje raar om op een school te solliciteren terwijl ik eigenlijk helemaal niet weg wil op mijn huidige school, maar deze sollicitatie-school is wel echt de school waarvan ik altijd heb gezegd dat ik er later als ik 'groot' ben zou willen werken. (en een uitzicht op een LC schaal op korte termijn ) Enzo... Maar toch... het voelt een beetje awkward allemaal.quote:Op maandag 21 mei 2007 20:34 schreef thaleia het volgende:
Denk je erover van school te wisselen LuQas?
Dan gewoon blijven Meerdere scholen van binnen zien is leuk maar als ik meteen op m'n huidige school terecht was gekomen was ik er wellicht meteen dertig jaar gebleven. Als het goed voelt, voelt het goed. Maar m'n eerste school had na m'n stage geen uren, de tweede was wel leuk maar ook weer niet geweldig genoeg om ervoor te verhuizen en de reistijd was te lang, de derde was een rommeltje met een puinhoop van een vaksectie.....ja DAN blijf je wel 'schoolhoppen' totdat je je ergens op je plek voelt. Toevallig was dat bij mij school 4, maar was m'n huidige school m'n eerste school geweest dan had ik ook geen enkele behoefte gevoeld om elders te solliciteren.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 15:55 schreef LuQas het volgende:
Ik heb overigens het gesprek afgezegd. Deze week een enorm leuke gymnasium-projectweek gehad die me nog meer gesterkt heeft in mijn goede gevoel op mijn huidige school. Natuurlijk is het niet goed om te lang op een school te blijven werken, maar ik heb toch echt het gevoel dat ik net mijn draai aan het vinden ben. Het voelt niet goed om daar nu al mee op te houden.
Als dit je mondeling wordt verteld.. okee. Maar als het dan ook nog op papier staat!quote:
Ja, dat zie ik bij mij ook gebeuren.quote:Op maandag 28 mei 2007 12:20 schreef teigan het volgende:
Hier is het bij sommige klassen zo dat mensen ineens de bui zien hangen en nog even hard aan het werk gaan.. Ik ben alleen bang dat het voor de meesten te laat is..
Ik heb geen scanner, maar ik denk dat het artikel binnenkort wel op de site van Onderbouw Magazine staat.quote:Op zondag 3 juni 2007 14:01 schreef teigan het volgende:
Hm, dat klinkt wel heel interessant Baba, zou je dat artikel voor mij in kunnen scannen?
Dit is natuurlijk niet echt een verrassing. Het zou raar zijn als dit niet zo is.quote:Ik las trouwens in het Onderbouw Magazine een razend interessant artikel over het motiveren van klassen. Kortgezegd kwam het er op neer dat de manier waarop je les geeft en voor de klas staat van grote invloed is op de manier waarop de klas op jou reageert.
Leuk artikel. Maar ik denk dat dit vooral toespitst op de theorie-vakken. En bij praktijk, zoals gym (mijn vakgebied) dat je dat veel minder ziet, denk ik. Aangezien ik ook vooral een vrije les geef, waar kinderen hun gang kunnen gaan en ik ze corrigeer/aanwijzingen geef en nieuwe oefenvormen aanbied. Ze zijn zelf vooral bezig maar dan in gestructureerde vormen, anders komt er niks van.quote:Op zondag 3 juni 2007 21:51 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Dit is trouwens ook een interessant artikel, "Wat leerlingen van docenten verwachten".
Waarschijnlijk kaderberoepsgerichte leerweg?quote:Op dinsdag 5 juni 2007 15:19 schreef teigan het volgende:
Vanmorgen ben ik wezen kijken op een vmbo school, kader en beroeps..
Is het ook! Alhoewel het ook soms best pittig kan zijn hoor. Maar ik vind het erg leuk. Vandaag lekker met mijn mentorleerlingen liggen ravotten op een grasveld tijdens hun laatste les. Moet kunnen vind ik, zeker op een vmbo.quote:Ik vond het leuk!!! Die leerlingen zijn leuk en open en eerlijk.. dit was dus zeker wel een goed idee om eens te gaan kijken, het was heel leerzaam..
Succesquote:Ik heb donderdag mijn eerste sollicitatiegesprek
Valt me niks meer in...quote:In elkaar getrapte lerares doet verhaal
Een lerares Nederlands-Engels is in Lokeren in elkaar getrapt door een allochtone tiener. Zij was onderweg naar buiten toen haar de weg werd versperd en ze werd uitgemaakt voor hoer. Dit vertelt de 52-jarige Christine de Brauwer in de Belgische krant Het Laatste Nieuws.
Toen ze even later weer voor hoer werd uitgemaakt, maakte ze een opmerking over de opvoeding van de jongen. Daarna werd ze aangevlogen. ''Hij gaf me zonder meer een vuistslag in het gezicht. Ik hoorde mijn tanden breken. Het werd me helemaal zwart voor de ogen.'' Nadat de lerares onderuit was gegaan na een tweede klap, begon de tiener op haar in te trappen.
De Brauwer heeft er drie gebroken tanden en een hersenschudding aan overgehouden. Naar de aanleiding kan ze alleen maar raden. ''Ik droeg een topje zonder mouwen. Misschien vond hij dat te bloot?''
De lerares is bang terug te gaan naar de klas. Ze geeft al tientallen jaren les. ''De sfeer in de gangen van de school kan je nu nog het best vergelijken met die in en voetbalstadion bij een risicomatch'' Het slachtoffer is getrouwd met de hoofdcommisaris van Lokeren.
Wel een heel traject van studieloopbaanbegeleiding (SLB).quote:Op zondag 10 juni 2007 22:17 schreef leonieke het volgende:
Even een vraagje trouwens: zijn jullie tijdens jullie opleiding ooit in contact gekomen met tutoring of studievoortgangsgesprekken?
En hield dat gewoon in dat je andere vakken volgde dan het overgrote deel van jouw groep of extra begeleiding?quote:Op zondag 10 juni 2007 22:36 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Wel een heel traject van studieloopbaanbegeleiding (SLB).
Dit is een bijeenkomst van 1,5 uur per week waarin je werkervaringen uitwisselt, reflecteert, intervisierondes houdt en aan je portfolio en/of assessment werkt.quote:Op zondag 10 juni 2007 22:38 schreef leonieke het volgende:
En hield dat gewoon in dat je andere vakken volgde dan het overgrote deel van jouw groep of extra begeleiding?
Ik vraag dit eigenlijk omdat ik studieloopbaanbegeleider ben en een aantal projecten moet opstarten voor volgend academiejaar en ervaringen van anderen zijn natuurlijk altijd interessant
Je krijgt er punten voor en het is inderdaad verplicht, hoewel ik één van de weinigen was die ook trouw iedere week kwam...quote:Op zondag 10 juni 2007 22:49 schreef leonieke het volgende:
En zijn die zaken verplicht? En krijg je daar dan studiepunten voor? Of is dat op vrijwillige basis? Want als dat zo is wil ik ook zo'n studenten om projecten mee op te starten
Bij een vierdejaarsstage zijn ze toch verplicht te betalen?quote:Op maandag 11 juni 2007 09:08 schreef bloempjuh het volgende:
Ik moet/mag woensdag a.s. op sollicitatie voor een vierdejaars stage op een school in een stad waar ik niet echt wil staan. Maar ik ga in ieder geval praten. Moet toch een vierdejaars of LIO-stage hebben (verschil: betaald/niet betaald) en de geweldige school waar ik in het bestand sta heeft voorlopig geen passende vacatures. Dan toch maar weer voor nop op een andere school. Zucht.
Ai... dat zijn rotmomenten.. Sterkte.quote:Op maandag 11 juni 2007 20:26 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vandaag werden we met zijn allen bijeengeroepen in de lerarenkamer; vanochtend is een leerling van ons geheel onverwachts overleden. Zijn heftige dingen...
Nee, LIO is betaald en vierdejaars stage niet.quote:Op maandag 11 juni 2007 20:28 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Bij een vierdejaarsstage zijn ze toch verplicht te betalen?
Bedankt, Baba ook. Ik gaf zelf geen les aan deze leerling, maar het zet je toch aan het denken...quote:Op maandag 11 juni 2007 21:29 schreef bloempjuh het volgende:
Nee, LIO is betaald en vierdejaars stage niet.
Sterkte trouwens.
Ja inderdaad. Ik heb in de 6 jaar dat ik les geef ook al wat begrafenissen van leerlingen moeten meemaken. Dat zijn echt de dieptepunten uit mijn carričre geweest.quote:Op maandag 11 juni 2007 21:32 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Bedankt, Baba ook. Ik gaf zelf geen les aan deze leerling, maar het zet je toch aan het denken...
Omdat er geen vacature is op de school waar ik wil werken en ik wil wel graag mijn studie afmaken.quote:Op maandag 11 juni 2007 21:32 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Bedankt, Baba ook. Ik gaf zelf geen les aan deze leerling, maar het zet je toch aan het denken...
Ik dacht dat de vierdejaars stage gelijk aan LIO was...
Waarom ga je niet gewoon werken en rond je de studie in deeltijd af? Lesgeven moet je toch, dan krijg je er tenminste fatsoenlijk voor betaald...
Dat kan toch ook bij een andere school? Wie weet kun je volgend jaar -bevoegd en al- alsnog naar de school waar je wilt werken.quote:Op maandag 11 juni 2007 22:33 schreef bloempjuh het volgende:
Omdat er geen vacature is op de school waar ik wil werken en ik wil wel graag mijn studie afmaken.
Heb je gelijk inquote:Op maandag 11 juni 2007 22:54 schreef Baba-O-Riley het volgende:
"De school waar ik wil werken".. ik bedoel: ik zou ook een beetje op andere scholen rond kijken als ik jou was. Daar leer je ook een hoop van.
Ik denk het (toch zeker als jullie het niet kennen ). Elke student wordt besproken, er wordt nagegaan welke vakken getolereerd kunnen worden (niet geslaagd (dus geen creditbewijs), maar voor het verdere verloop van de opleiding ben je wel 'geslaagd' en mag je dus de vervolgvakken volgen) en wie tweede zit heeft.quote:Op donderdag 21 juni 2007 21:54 schreef nickybol het volgende:
Is dat een Vlaams woord, deliberatie?
Jaquote:Op donderdag 21 juni 2007 22:53 schreef nickybol het volgende:
Een soort examenvergadering ala leerlingenbespreking ala rapportvergadering?
Dat hoort er toch bij?quote:Op vrijdag 22 juni 2007 16:39 schreef Roellio het volgende:
Maandag nog 2 uurtjes lesgeven, dinsdag vrij, wo-do-vr projectdagen, de week daarna rapportvergaderingen en dan is 't af.
En * Roellio loopt al vanaf maandag met een griep o.i.d. die maar niet doorbreekt.
Dat wordt weer fijn de eerste week van de zomervakantie ziek thuis.
We hebben net de proefwerkweek gehad, alles is inmiddels nagekeken, nu volgende week nog rapportvergadering, personeelsBBQ en rapportuitreiking. Zal mijn mentorklasje toch wel missen hoor.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 16:39 schreef Roellio het volgende:
Maandag nog 2 uurtjes lesgeven, dinsdag vrij, wo-do-vr projectdagen, de week daarna rapportvergaderingen en dan is 't af.
En * Roellio loopt al vanaf maandag met een griep o.i.d. die maar niet doorbreekt.
Dat wordt weer fijn de eerste week van de zomervakantie ziek thuis.
Dat is bijna mijn weekquote:Op zaterdag 23 juni 2007 13:54 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
We hebben net de proefwerkweek gehad, alles is inmiddels nagekeken, nu volgende week nog rapportvergadering, personeelsBBQ en rapportuitreiking. Zal mijn mentorklasje toch wel missen hoor.
Omdat werken met jongeren en ze dingen bijbrengen helemaal GEWELDIG isquote:Op woensdag 27 juni 2007 15:41 schreef mrfox het volgende:
Docent worden wordt steeds minder populair.
Kunnen de startende docenten mij vertellen waarom ze toch hiervoor kiezen? Ik ben wel geinteresseerd in de motivatie van de startende docenten
quote:Op woensdag 27 juni 2007 23:06 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Het is hard werk, maar wel ontzettend leuk en dankbaar werk. Een leerling uit mijn mentorklas (2VMBO) zei me vanmiddag: "De klas zal ik volgend jaar missen, maar U ga ik nog het meeste missen". Op dat moment weet ik weer waar ik het voor doe.
En jawel.. flesjes bier én chocolade vandaag..quote:Op donderdag 28 juni 2007 15:05 schreef Baba-O-Riley het volgende:
"Meneer, houdt u van chocolade of toch maar sterke drank?". Wedden dat er morgen weer een fles wijn staat...
Heb jij al vakantie dan? Wij moeten nog 2 weken...quote:Op zaterdag 30 juni 2007 08:09 schreef teigan het volgende:
wat maf om dat zo te lezen, mijn laatste lesdag is alweer twee weken geleden...
Vergeet neit ziek te zijn.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 13:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik ga nu beginnen aan mijn vakantie, alhoewel ik volgende week grote schoonmaak ga houden in mijn lokaal.
Nog nergens last vanquote:Op zaterdag 30 juni 2007 14:41 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Vergeet neit ziek te zijn.
Ik ben wel toekomstig docent Nederlands, maar heb geloof ik nooit leerlijnen voor alle onderdelen gemaakt. Wel voor jeugdliteratuur.quote:Op woensdag 4 juli 2007 21:07 schreef miss-scofield het volgende:
Hallo!
Zijn hier ook docenten Nederlands te vinden?
Ik ben aankomend docent Nederlands...ik moet voor school een leerlijn uitzetten voor alle leerjaren, alle nieveaus, onderbouw havo/vwo en vmbo.
Daar moet ik in zetten wat de leerlingen dat jaar voor NL leren.
Snap je?
Kan iemand mij hier mee helpen?
Wat heb je daar dan zoal ingezet?quote:Op woensdag 4 juli 2007 21:09 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ik ben wel toekomstig docent Nederlands, maar heb geloof ik nooit leerlijnen voor alle onderdelen gemaakt. Wel voor jeugdliteratuur.
Wow Da's effe een bezigheidstherapie...quote:Op woensdag 4 juli 2007 21:07 schreef miss-scofield het volgende:
Ik ben aankomend docent Nederlands...ik moet voor school een leerlijn uitzetten voor alle leerjaren, alle nieveaus, onderbouw havo/vwo en vmbo.
Hehe, is vast een typfout! Dat gebeurt vaker als ik snel typ Haha!quote:Op woensdag 4 juli 2007 21:21 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Wow Da's effe een bezigheidstherapie...
Oja, en als aanstormend lerares Nederlands moet je wel weten dat het niveau is, he..
't is deze week net slecht weer.quote:Op woensdag 4 juli 2007 20:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Heb besloten om de grote schoonmaak in mijn lokaal maar te verplaatsen naar de laatste vakantieweek.
Nou, doe maar eens logisch nadenkenquote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:48 schreef Lennox het volgende:
Waarom "dag onderwijs"
Moet je daar voor aangenomen worden dan bij Fontys? Iedereen kan zich toch gewoon inschrijven voor die opleiding? Geschiedenis lijkt me ook een leuk vak om te geven. Heerlijk verhalen vertellen, de geschiedenis levend maken voor de kinderen. Lijkt me geweldig. Maar goed, dat kan bij andere vakken natuurlijk ook.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 03:51 schreef Herr_Munk het volgende:
Ik heb al even geleden een aanmelding weggedaan voor docent geschiedenis aan de Fontys in Tilburg. Ik hoop echt dat ik aangenomen wordt, Ik heb echt enorm veel zin in het schooljaar!
3 september pas...quote:Op donderdag 16 augustus 2007 13:52 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wanneer mogen jullie trouwens weer beginnen? Ik begin maandag weer. Hele dag vergaderen en zo. Heb er wel weer zin in.
Ik ben al een tijde niet hier geweest, maar ik werk nog steeds in het onderwijs (wiskunde)quote:Op zondag 19 augustus 2007 19:44 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Voor de rest iedereen gestopt of zo?
Misschien zal er links of rechts nog wel een beetje veranderen, maar zelfs dan blijft het gewoon echt bagger.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 10:11 schreef leonieke het volgende:
Maar misschien zal jouw rooster nog veranderen Baba...? Of is het echt al helemaal definitief?
Precies! Dat gevoel heb ik dus ook. Mja, we zien wel...quote:Eén tussenuur per dag vond ik wel leuk: beetje babbelen in de leraarskamer, kopies nemen, klas wat op orde zetten, administratieve zaken in orde brengen, vlug een vergaderingske tussendoor, ... vanaf dat het twee uur werd, vond ik het ook al minder leuk. Zeker als dat dat nog eens gekoppeld werd aan de middagpauze bv. Dan zat ik daar bijna 3 uur te "niksen".
Ik heb zelf ook een 2VMBO en bij ons zijn we begonnen met een uurtje met de klas bezig zijn en daarna hadden we een wandeling met opdrachten onderweg. Tijdens zo'n wandeling zie je precies hoe de verhoudingen in de klas liggen en dan vertellen de leerlingen ook veel meer.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:43 schreef Roellio het volgende:
Ik heb voor het eerst een mentorklas (Vmbo2). Ik heb echt geen idee wat ik met die gasten moet doen.
Voorstelrondje/spelletje, plattegrond maken, telefooncirkel maken, klassenvert. kiezen. Iemand ideeen?
Ja, dat is bij ons ook vaak het geval. Een goede sfeer vind ik echt belangrijk. Niks is fijner dan een les te beginnen als je weer es even goed gelachen hebt.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 22:06 schreef thaleia het volgende:
Het was vorig schooljaar tegen het einde zo leuk dat iemand tijdens een tussenuur opmerkte dat hij het bijna jammer vond dat hij les moest gaan geven, zo dolle pret was het in de personeelskamer.
Valt me nog mee moet ik zeggen. Afgelopen week ben ik 's avonds weggeweest naar een kamp van brugklassers, dus toen was ik elke nacht zo rond 2 uur/half 3 thuis (ook hier weer: 't was zo gezellig met collega's onder elkaar), maar ik had niet zoveel problemen meer met opstaan.quote:Degenen die alweer begonnen zijn: veel plezier, en sterkte met opstaan. Dat is het enige waar ik hevig tegenop zie
Wat is er gebeurd?quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 12:33 schreef bloempjuh het volgende:
Ik ben sinds een week gestopt met de opleiding. Sabattical, ik red 't ff niet. Vandaag gesprek met coach over 'hoe nu verder'. Bah
Sterkte!quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 12:33 schreef bloempjuh het volgende:
Ik ben sinds een week gestopt met de opleiding. Sabattical, ik red 't ff niet. Vandaag gesprek met coach over 'hoe nu verder'. Bah
Perfect. Wist niet dat mijn coach zo'n coole kerel was. Hij steunt me volkomen en wil me graag helpen, vindt dat ik alle tijd moet nemen die ik nodig heb enzo.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 19:03 schreef leonieke het volgende:
En hoe is het gesprek verlopen?
Het is wel leuk om zo'n steun te krijgen van jouw coach. Ik heb het tijdens mijn laatste jaar ook moeilijk gehad en was toen zo blij dat ik mij een docent van mij terecht kon. Die heeft mij er echt doorgesleurd op een bepaald moment.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 19:34 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Perfect. Wist niet dat mijn coach zo'n coole kerel was. Hij steunt me volkomen en wil me graag helpen, vindt dat ik alle tijd moet nemen die ik nodig heb enzo.
Is wel kort, vind ik. Een half uurtje maar, en dan de dag er na 1 les uur. Ik had gelukkig een hele dag om kennis met ze te maken. Het lijkt me best vervelend om effe alles in een half uurtje te moeten doen, zeker op 2VMBO.quote:Op maandag 27 augustus 2007 19:36 schreef Roellio het volgende:
Vandaag kennisgemaakt met mijn mentorklas. Heb ze maar een half uurtje gezien, want druk programma. Morgen heb ik ze voor het eerst een lesuur. Kan er dus nog niet echt iets over zeggen.
Volgende week kamperen met V2
Sterkte ermeequote:Op dinsdag 28 augustus 2007 12:33 schreef bloempjuh het volgende:
Ik ben sinds een week gestopt met de opleiding. Sabattical, ik red 't ff niet. Vandaag gesprek met coach over 'hoe nu verder'. Bah
Dat doen wij eind september. Da's echt lachen. Ik verheug me er nu al opquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 21:54 schreef Roellio het volgende:
Volgende week met 3 collega's met de klas kamperen, 1 nachtje. Doen we met alle 2vmbo klassen.
dat is inderdaad wel zo... Nou had ik vooral contact met degenen die hetzelfde vak gingen geven, en dat waren er maar twee, die al meer ervaring in het onderwijs hadden, maar toch was het wel nuttig...quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 23:09 schreef thaleia het volgende:
1 ding vond ik er wel prettig aan: contact met mede-LIO's die andere vakken gaven en op andere scholen zaten. Ervaringen uitwisselen, tips uitwisselen, en door de verhalen van anderen het kunnen relativeren als je zelf eens een keer een les gigantisch hebt verprutst
Dat vind ik wel een goeie, ja!quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 23:09 schreef thaleia het volgende:
eigenlijk is die hele opleiding gewoon een last naast je stage waar je verschrikkelijk veel kunt leren en enorm veel plezier kunt hebben.
Inderdaad, dat vond ik ook altijd gezellig. Nog steeds trouwens, als we met collega's bij elkaar zitten en gewoon wat dingen uitwisselen. Je leert elke dag nog bij.quote:1 ding vond ik er wel prettig aan: contact met mede-LIO's die andere vakken gaven en op andere scholen zaten. Ervaringen uitwisselen, tips uitwisselen, en door de verhalen van anderen het kunnen relativeren als je zelf eens een keer een les gigantisch hebt verprutst
Wat heb je gedaan bij die roostermaker?quote:Op donderdag 30 augustus 2007 19:26 schreef thaleia het volgende:
Die lieve schat van een roostermaker van ons
Slechts 1x een eerste uur! Slechts 1x om half 7 op, verder om half 8, en op maandag zelfs pas om half 9
Ik zie het wel zitten komend jaar
Ah, ook misschien een héél klein beetje last van ochtendhumeur?quote:Op donderdag 30 augustus 2007 19:34 schreef thaleia het volgende:
'Springuren' heb ik ook wel, op donderdag zelfs drie (2e, 4e en 5e), maar goed ik vind alles best als ik maar niet vijf dagen per week om half 7 op hoef
Dus als ik het goed begrijp moest je lessen geven aan je medestudenten ("mentorgroep")? Ik kan me nog herinneren dat we dat ook moesten doen op de opleiding. Wat was dat een bezigheidstherapie zeg. Af en toe gingen we met propjes gooien, om het wat realistischer te maken. En zo'n quasi-ideaal toekomstbeeld he: voortdurend in het Engels praten, leerlingen luisteren "natuurlijk" 50 minuten aan een stuk door, etc etc... Blij dat ik die zooi nooit meer hoef aan te horen.quote:Op donderdag 30 augustus 2007 22:42 schreef hummus het volgende:
De mentorgroep is enorm gezellig en de afgelopen dagen hebben we allemaal wat "lesjes" gegeven aan de groep om eens te laten zien waar nu al je overduidelijk sterke/zwakke punten liggen.
Het kan.quote:Op zondag 2 september 2007 16:56 schreef nickybol het volgende:
Zelfs de grammatica kun je in het Engels uitleggen, desnoods zet je wat vaktermen met vertaling erachter op het bord voor je begint.
Proficiatquote:Op dinsdag 4 september 2007 16:05 schreef cha het volgende:
Zojuist een sollicitatiegesprek gehad op een VMBO-school, dat ging zo goed dat ik a.s. maandag meteen aan de bak mag. Het is wel ziektevervanging dus tijdelijk, maar desalnietemin heb ik er echt ontzettend veel zin in.
Ik volg de lerarenopleiding aan de HvA. Ik heb dus bewust voor het onderwijs gekozen.quote:Op dinsdag 4 september 2007 16:15 schreef Lennox het volgende:
Welke opleiding volg je nu dan Cha? Gewoon lerarenopleiding, of leraar bevoegdheid?
Zit nu in 3e jaar van mijn opleiding Geschiedenis (Uni). Even kijken wat de mogelijkheden zijn aan het einde van het jaar. Zie het best wel zitten om het onderwijs in te gaan, hoewel de meesten het afkeuren.
Jeetje teigan, kan me voorstellen dat je daarvan ff in een dip raakt. Verhuizen doe je idd niet zomaar een, twee, drie.quote:Op dinsdag 4 september 2007 16:20 schreef teigan het volgende:
succes cha!
Ik heb nog een sollicitatie lopen, als dat niets wordt, dan weet ik het ook even niet meer..
Als ik echt zou willen, dan moet ik verder weg solliciteren, en dus ook gelijk verhuizen, maar dat vind ik nogal een grote stap.. Maar ik ben bang dat ik hier in het noorden dit schooljaar niet aan de bak kom...
Tja, als je je eerste jaar ergens op een school begint, gaan ze je natuurlijk een beetje uitproberen. Als je eenmaal een aantal jaren meedraait op een school, valt dat wel mee, denk ik. Bijna alle leerlingen kennen me al, dus ze hebben niet de neiging om me te gaan uitproberen, dus de lessen zijn nu gewoon erg leuk en relaxed. Iedereen tevredenquote:Op woensdag 5 september 2007 12:47 schreef teigan het volgende:
lekker miss-scofield!! Mijn eerste les vorig jaar kreeg ik gelijk iets naar mijn hoofd gegooid... Ik heb er dus ook gelijk iemand uit kunnen schoppen toen..
Voornamelijk familie . Ik moet ook nog een beetje gaan uitvogelen hoe het met de baangarantie's zit. Of ik als net afgestuurde bijvoorbeeld snel aan een baan in mijn gebied kan komen (in het westen van het land).quote:Op dinsdag 4 september 2007 19:02 schreef cha het volgende:
Bedankt voor alle positieve reacties, erg leuk
[..]
Ik volg de lerarenopleiding aan de HvA. Ik heb dus bewust voor het onderwijs gekozen.
Wie keuren jouw keuze om het onderwijs in te gaan af? Vrienden/familie of de Uni zelf? Hoe je het wendt of keert, uiteindelijk blijft het jouw keuze. Jij bent de gene die de baan voor de rest van je werkende leven zal moeten uitoefen en niet Jantje, Pietje en Klaasje die van mening zijn dat het onderwijs niet leuk is.
[..]
Hahaha, dat had ik vorig jaar ook! De kids begonnen met propjes te gooien, niet naar mij, maar gewoon door de klas. Ik heb nog nooit zo´n lol gehad in m´n lokaal!!!! Ik had nog nooit zoiets meegemaakt en ik moest keihard lachen! De kids vonden dat natuurlijk erg leuk en sindsdien zijn het schatjes geweest! Ik ben niet zo heel streng, gooi niet snel iemand eruit. Behalve als ze klasgenootjes pesten, dat is iets waar ik absoluut niet tegen kan!!!quote:Op woensdag 5 september 2007 12:47 schreef teigan het volgende:
lekker miss-scofield!! Mijn eerste les vorig jaar kreeg ik gelijk iets naar mijn hoofd gegooid... Ik heb er dus ook gelijk iemand uit kunnen schoppen toen..
Ik speel graag de advocaat van de duivel.quote:Op woensdag 5 september 2007 18:23 schreef miss-scofield het volgende:
De kids begonnen met propjes te gooien, niet naar mij, maar gewoon door de klas. Ik heb nog nooit zo'n lol gehad in mijn lokaal!!!! Ik had nog nooit zoiets meegemaakt en ik moest keihard lachen!
Ik denk dat wij zo goed overeenkomen wat betreft orde in de klas. En vooral dan ook het consequent reagerenquote:Op woensdag 5 september 2007 18:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik speel graag de advocaat van de duivel.
Jij hebt je kapot gelachen omdat de kinderen propjes aan het gooien waren in het lokaal. Als eerste kun je je afvragen of dit wel de goeie reactie is. Leerlingen moeten niet met propjes door het lokaal gooien, in mijn ogen. Ten tweede: stel, we zijn 3 maanden later. De leerlingen zijn aan je gewend, je geeft aan dat je niet streng bent, en de klas gaat weer met propjes gooien. Nu is het niet meer grappig want het gebeurt op een moment dat het hélemaal niet uit komt. Jij geeft straf of laat op z'n minst merken dat je het niet op prijs stelt. "Ach juffrouw, wat zeurt u nu? De vorige keer moest u er nog mee lachen!" roept een leerling en gooit een dikke kwak papier in jouw gezicht.
En nu?
Hehe, dat is gelukkig niet gebeurd!! De lln vonden het erg leuk dat ik zo reageerde, terwijl hun bedoeling waarschijnlijk was dat ik ging huilen ofzoietsquote:Op woensdag 5 september 2007 18:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik speel graag de advocaat van de duivel.
Jij hebt je kapot gelachen omdat de kinderen propjes aan het gooien waren in het lokaal. Als eerste kun je je afvragen of dit wel de goeie reactie is. Leerlingen moeten niet met propjes door het lokaal gooien, in mijn ogen. Ten tweede: stel, we zijn 3 maanden later. De leerlingen zijn aan je gewend, je geeft aan dat je niet streng bent, en de klas gaat weer met propjes gooien. Nu is het niet meer grappig want het gebeurt op een moment dat het hélemaal niet uit komt. Jij geeft straf of laat op z'n minst merken dat je het niet op prijs stelt. "Ach juffrouw, wat zeurt u nu? De vorige keer moest u er nog mee lachen!" roept een leerling en gooit een dikke kwak papier in jouw gezicht.
En nu?
Dus het was wél de bedoeling om jouw gezag te ondermijnen? Anders verwachtten ze niet dat jij zou kunnen gaan huilen.quote:Op donderdag 6 september 2007 09:09 schreef miss-scofield het volgende:
Hehe, dat is gelukkig niet gebeurd!! De lln vonden het erg leuk dat ik zo reageerde, terwijl hun bedoeling waarschijnlijk was dat ik ging huilen ofzoiets
Ik heb geen idee wat hun bedoeling was... zoals ik al zei: 'waarschijnlijk'quote:Op donderdag 6 september 2007 18:41 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Dus het was wél de bedoeling om jouw gezag te ondermijnen? Anders verwachtten ze niet dat jij zou kunnen gaan huilen.
Geen leraar, maar leerling, maar ik weet dat 't zo af en toe bijna traditie lijkt om nieuwelingen een beetje een moeilijke tijd te geven. Mijn klas van 4 jaar terug heeft o.a. een lerares Duits het leven zuur gemaakt... (Ongetwijfeld ook zelf gedeeltelijk aan meegedaan, zij het iets minder actief ofzo...). Echt zuur, mind you, en ik geloof dat we aan 't einde een andere leraar hadden, maar mijn geheugen is niet zo denderend op dat punt. Zijn ongetwijfeld nog andere voorbeelden te ontdekken in de wandelgangen, maar ik blijf niet bij met de roddels.quote:Op donderdag 6 september 2007 18:41 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Dus het was wél de bedoeling om jouw gezag te ondermijnen? Anders verwachtten ze niet dat jij zou kunnen gaan huilen.
Ja, dat hoort er inderdaad een beetje bij. Zie het als een "ontgroening"quote:Op vrijdag 7 september 2007 17:15 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Geen leraar, maar leerling, maar ik weet dat 't zo af en toe bijna traditie lijkt om nieuwelingen een beetje een moeilijke tijd te geven.
Ik zie dat soort posts wel eens op het forum hier, en dan moet ik gewoon op mijn lip bijten om niet te gaan reageren. Maar ik kom het soms wel eens tegen ja. Die hebben dan weer ergens iets gelezen over het VMBO wat ze dan eigenlijk door mij bevestigd willen zien. Ze verwachten van mij verhalen van brutale monden, smijten met meubilair, tuig van de richel geintjes en dergelijke. Helaas moet ik dat soort mensen altijd teleurstellen. Ik vertel dan verhalen over leuke dingen die leerlingen doen of zeggen, excursies die ik met ze gemaakt heb, flauwekul die we uithalen in de klas, en als ik echt met bewijzen moet komen, laat ik ze foto's zien van school. Dan zijn ze meestal wel overtuigd.quote:Andere vraag, met name aan Baba-O-Riley (ivm mentoraat 2 VMBO, als ik 't me goed herinner?), maar iedereen is vrij om te antwoorden. Komen jullie nou vaak mensen tegen die denken dat VMBO niets anders is dan het uitschot van de maatschappij? (Om maar even een term te gebruiken...)
Tof!quote:Op vrijdag 7 september 2007 11:39 schreef cha het volgende:
Roelio,
Ik zit pas in m'n tweede studiejaar
Helaas, ik moet je teleurstellen . Ik doe de studie nl deeltijd, dus heb al mijn colleges op donderdagmiddag/avond.quote:Op zaterdag 8 september 2007 19:39 schreef Roellio het volgende:
[..]
Tof!
Dan zit je waarschijnlijk met een literatuurvak bij mij!
Koppen, op dinsdag?
Vakken omgooien zijn ze echt een ster in op de HvA. Had vorig jaar idd bij een aantal lessen vierdejaars in de groep zitten. Een aantal vakken die wij nu in het tweede jaar krijgen, waren een x aantal jaar geleden nog eerstejaars vakken.quote:Op zaterdag 8 september 2007 19:39 schreef Roellio het volgende:
Ik moet nog ongeveer 30 punten om af te studeren, maar ze hebben die opleiding inmiddels zo omgegooid dat ik zelfs nog een vak moet doen met de 1e jaars.
Schijnt de nieuwste rage te zijn (volgens mij in aanloop naar scenario 2): veel blokuren inroosteren. Ben er eigenlijk niet zo kapot van. Meestal plan ik het zo in dat ze het eerste uur uitleg krijgen en spul nagekeken wordt en dat ze in het tweede uur op hun eigen tempo aan opdrachten kunnen werken. Of ik doe wat leuks in het tweede uur. Zeker op vrijdag het zesde en zevende uur... Iemand die dat inroostert heeft waarschijnlijk nooit voor de klas gestaan.quote:Op maandag 10 september 2007 21:59 schreef cha het volgende:
Nu is de les op maandag een blokuur en ik merkte al snel dat dat zowel voor mij als voor de kinderen best lang is. Het kostte me toch wel wat moeite om ze tot het einde van de les bezig te houden.
Geweldigquote:Op dinsdag 11 september 2007 22:49 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vandaag tijdens de Engelse les:
-'Juf, wat moet ik hier invullen?'
-'Jouw eigen naam.'
-'In het Engels of in het Nederlands '
Ah, gemist, maar morgen komt er ook een Zembla over het lerarentekort, het is nogal actueel hequote:Op zaterdag 15 september 2007 22:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik viel zojuist in een uitzending van Rondom 10 over het dreigende lerarentekort.
quote:Leerlingen krijgen te weinig uren les omdat er niet voldoende leraren beschikbaar zijn. Dat is wat scholen zeggen over het probleem dat overigens in de toekomst nog veel omvangrijker wordt. Maar wordt het huidige lerarentekort niet mede veroorzaakt door de manier waarop scholen het werk georganiseerd hebben? En wordt er niet te veel gevraagd van scholen dat niets met lesgeven te maken heeft, maar waar wel mensen voor nodig zijn? ZEMBLA filmde de dagelijkse praktijk van de leraren op twee scholen en constateerde dat ze vaak niet toekomen aan datgene waar ze voor zijn opgeleid: lesgeven. Of zoals onderwijsspecialist Leo Prick constateert: ‘Leraren staan te weinig voor de klas en zijn te veel bezig met andere taken dan het leraarschap.’
‘Waar is de leraar?’ zondag 16 september om 20.30 uur op Nederland 3.
Hoe kijken docenten zelf naar hun vak en wat merken zij van het veelbesproken lerarentekort? ZEMBLA filmde voor en na de zomervakantie de dagelijkse schoolpraktijk in Doorn en Spijkenisse, op twee ‘gewone’ scholen in het voortgezet onderwijs. Duidelijk wordt dat leraren veel meer taken hebben dan alleen lesgeven. Een deel daarvan (waarbij leraren ook functioneren als decaan, mentor, lid van het zorgteam etc.) wordt ervaren als ‘krenten in de pap’. Een andere deel (zoals vergaderen, overleggen, surveilleren) wordt duidelijk als ‘corvee’ gezien.
Volgens Minister Plasterk (Onderwijs) vormt het lerarentekort een ‘megaprobleem’. En dus moeten scholen met handige trucs proberen in ieder geval de schijn op houden dat de leerlingen genoeg uren les krijgen. ZEMBLA zet een aantal trucs op een rij: leerlingen worden als docent voor de klas gezet, leraren hoeven alleen maar ‘op te passen’ op een klas van een zieke collega. Of er worden leraren ingezet zonder bevoegdheid, zoals dominee Van der Gaag in Spijkenisse. Tijdens zijn sollicitatiegesprek voor de functie van docent levensbeschouwing werd hem gevraagd wat hij nog meer zou kunnen. Van der Gaag: ‘Ik zei dat ik ook wel wiskunde zou kunnen geven in de onderbouw. (…) Ik heb kinderen in het voortgezet onderwijs die ik help bij hun huiswerk.’ Nu geeft hij de helft van de week levensbeschouwing en de andere helft wiskunde.
Ah, leuk! Ik loop ook stage op een SBO en een ZMLK(basisschooleeftijd) school. Alleen dan als vakdocent gym! Het is echt zeer leuk. Gister mijn eerste stagedag gehad op de ZMLK-school en veel geobserveerd en naar kinderen gekeken, hoe zij reageren enzo. En mijn stagecoach had de hele tijd dezelfde les gedraaid en toen was heel goed te zien wat de verschillen waren tussen de klassen en de kinderen. Maar ik heb er echt zin in en ik heb een leuke stagecoach, dus dat komt helemaal goed. ^^quote:Op dinsdag 18 september 2007 13:47 schreef Schanulleke het volgende:
Ik ben al een tijd niet meer in dit topic geweest. Ik ben nu derde jaars PABO student deeltijd en inmiddels begonnen aan een stage in het speciaal basisonderwijs. Dit bevalt goed!
Helaas moet ik je teleurstellen. Bij mij hangt een goede sfeer in de klas, waar rustig gewerkt wordt en altijd tijd is voor een geintje, zowel van mijn kant als van de kant van de leerlingen. Dus voor verhalen over rondvliegende stoelen, in brand gestoken plafonds of leerlingen, typexx in de koffie, nietjes in de soep, gecrashte computers, punaises op de bureaustoel of een deur gebarricadeerd met een kast moet je niet bij mij zijnquote:Op woensdag 19 september 2007 20:49 schreef PietjePuk007 het volgende:
Vergeten jullie niet je ervaringen ook hier te posten ?
Leuk Aryon, veel plezier op je stage!quote:Op woensdag 19 september 2007 21:27 schreef Aryon het volgende:
[..]
Ah, leuk! Ik loop ook stage op een SBO en een ZMLK(basisschooleeftijd) school. Alleen dan als vakdocent gym! Het is echt zeer leuk. Gister mijn eerste stagedag gehad op de ZMLK-school en veel geobserveerd en naar kinderen gekeken, hoe zij reageren enzo. En mijn stagecoach had de hele tijd dezelfde les gedraaid en toen was heel goed te zien wat de verschillen waren tussen de klassen en de kinderen. Maar ik heb er echt zin in en ik heb een leuke stagecoach, dus dat komt helemaal goed. ^^
quote:Op woensdag 19 september 2007 22:43 schreef Schanulleke het volgende:
Gesprek is goed gegaan en we gaan met elkaar in zee.
Hoezo dat? Als het aan te raden is, is het misschien voor mij ook handig er stage te lopen.quote:Op zaterdag 22 september 2007 21:21 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb ook driekwart jaar stage gelopen op een school voor speciaal voortgezet onderwijs. Dat was de meest leerzame en indrukwekkende stage die ik ooit gehad heb.
Een hele hoop problemen die je later in je 'gewone' klassen tegen gaat komen liggen in het speciaal onderwijs onder een vergrootglas. Jij wordt gedwongen om kordater en consequenter te handelen. Dit neem je mee als ervaring. Daarnaast helpen dergelijke extremen je ook om problemen bij leerlingen later beter te duiden. Althans, dat wordt mij gezegd door meer ervaren leerkrachten en dat geloof ik ook wel.quote:Op maandag 24 september 2007 18:25 schreef Herr_Munk het volgende:
[..]
Hoezo dat? Als het aan te raden is, is het misschien voor mij ook handig er stage te lopen.
Ik ben derde jaars PABO student. Deeltijd weliswaar waardoor mijn traject iets anders is dan het jouwe zal zijn maar de meeste ervaringen zullen gelijk zijn. Het is een opleiding die qua theorie erg meevalt vind ik maar de praktijk is uitdagend. Ik vind het echt een voordeel dat je al meteen de klas ingaat en zo direct praktijkervaring opdoet.quote:Op maandag 24 september 2007 18:00 schreef pekel het volgende:
Ik twijfel enorm om de opleiding "leraar basisonderwijs" te doen. . Ik ga nl. stoppen met m'n huidige opleiding. Iemand ervaring met HBO leraar basisonderwijs?
Kinderen kennis geven, begeleiden, plezier geven en voor een groep staan.quote:Op maandag 24 september 2007 20:28 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ik ben derde jaars PABO student. Deeltijd weliswaar waardoor mijn traject iets anders is dan het jouwe zal zijn maar de meeste ervaringen zullen gelijk zijn. Het is een opleiding die qua theorie erg meevalt vind ik maar de praktijk is uitdagend. Ik vind het echt een voordeel dat je al meteen de klas ingaat en zo direct praktijkervaring opdoet.
Wat is het dat je aantrekt in de opleiding/ het vak?
quote:Op maandag 24 september 2007 18:25 schreef Herr_Munk het volgende:
Hoezo dat? Als het aan te raden is, is het misschien voor mij ook handig er stage te lopen.
Schanulleke heeft al een antwoord gegeven waar ik me in kan vinden. ADHD of dyslexie bijvoorbeeld: je krijgt er een lesje over op de opleiding, en dat was het wel zo'n beetje. Op stage moest ik een dyslectische leerling 1 op 1 begeleiden en toen realiseerde ik me pas wat een moeite het die leerlingen kost om een zin te "ontcijferen". Ook moest ik een handelingsplan gaan maken, wel in samenwerking met mijn stagebegeleider, maar als het "voor het echt" moet, is het toch heel anders dan tijdens het lesje op de opleiding. Van hem heb ik veel geleerd. Daarnaast had ik bijvoorbeeld leerlingen met PDD-nos in de klas en leerlingen met zware gedragsproblemen. "Meneer, kent u me niet? Ik ben Kris. IEDEREEN kent mij hier!". Ook realiseerde ik me toen, dat in elke leerling, hoe stoer of brutaal hij ook is, een klein kind zit dat hunkert naar een klein beetje aandacht. Voor mij was die stage in ieder geval een eye-opener.quote:Op maandag 24 september 2007 20:17 schreef Schanulleke het volgende:
Een hele hoop problemen die je later in je 'gewone' klassen tegen gaat komen liggen in het speciaal onderwijs onder een vergrootglas. Jij wordt gedwongen om kordater en consequenter te handelen. Dit neem je mee als ervaring. Daarnaast helpen dergelijke extremen je ook om problemen bij leerlingen later beter te duiden.
Omgang en plezier maken met leerlingen. Leerlingen die problemen hebben, weer op weg helpen en ze tot steun zijn. Lesgeven, daarbij gebruikmakend van allerlei leuke materialen.quote:Op maandag 24 september 2007 20:28 schreef Schanulleke het volgende:
Wat is het dat je aantrekt in het vak?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |