Kan natuurlijk in je voordeel werken. Ik zou gewoon rustig afwachten welke vragen aan je gesteld worden. Tuurlijk, een sollicitatiegesprek is altijd spannend, maar als het toch goed ging op de stage, dan is dat toch al een pré. Veel succes in elk geval!quote:Bloemetjuh deelde ons mede:
Maandag a.s. heb ik een sollicitatiegesprek op mijn laatste stageschool. Het gaat om mijn LIO-stage die ik dolgraag op die school wil lopen. Ik had me er nog helemaal niet druk om gemaakt maar vandaag begint het ineens te kriebelen. Wat moet ik aan? Wat moet ik zeggen? Wat moet ik meenemen? HELP...
Iemand tips? Het is een (heel grote) MBO-school met ontzettend veel opleidingen. Mijn stage is erg goed bevallen. Maar ik weet verder niet zo goed wat ik moet vertellen aan die meneer die ik niet ken (ook al heb ik tijdens mijn stage al heel veel mensen leren kennen).
Hee wat leuk, dat heb ik ook gedaanquote:Op vrijdag 13 april 2007 10:29 schreef teigan het volgende:
Of bv. ook dat bijbaantje bij de post?
Ik zou alles in je CV zetten wat met je toekomstige baan te maken heeft. Alle relevante baantjes, dus die met het onderwijs te maken hebben, zou ik er in zetten. Een baantje als krantenbezorger zou ik weglaten. Commissiewerk zou dan wel weer interessant kunnen zijn voor de toekomstige werkgever, denk ik.quote:Op vrijdag 13 april 2007 10:29 schreef teigan het volgende:
Maar wat zet je nu wel en niet in je cv? Alleen de baantjes die met het onderwijs te maken hebben? Of bv. ook dat bijbaantje bij de post? En commissiewerk?En voorbereiding op LIO, telt dat dan ook mee?
quote:
Misschien vind je het wel meteen hartstikke leuk. Gewoon eens even afwachten en het op je af laten komen. Ligt er denk ik ook een beetje aan bij welke bouw je voorkeur ligt he.quote:Ik vind het wel lastig om direct in groep 8 te beginnen.
Vanaf het begin gewoon duidelijke afspraken maken met die twee. Ik heb ook leerlingen in de klas die 2 straten verder wonen en die ik al ken sinds ze uit het ei gekropen zijn. Maar toen zij bij mij op school kwamen, heb ik meteen gezegd: "Op school is het gewoon "meneer X" voor jullie, buiten school kun je me gewoon bij de voornaam noemen, zoals altijd". En dat werkte altijd perfect.quote:Sterker nog, een leerling van die klas zit bij mij in het team, en eentje zit nog een team hoger. Die twee ken ik dus al goed. Enerzijds een voordeel, anderzijds een nadeel. Je krijgt dan toch zegmaar 2 petten op, ik ben benieuwd hoe dat gaat werken.
Zo'n eerste stage is altijd spannend. Hopen dat je een goede stagebegeleider krijgtquote:Ik ben in ieder geval erg blij, en een beetje opgelucht, dat het nu geregeld is. Heb veel zin om te beginnen, maar vind het ook wel spannend allemaal. Over 2 weken mag ik!
Hmm, zo'n bitch op hakken dus. Pas maar op met dat soort figuurtjes. Anders moet je ook maar es kijken op het Paboforumquote:Op zondag 15 april 2007 13:31 schreef PAA-053 het volgende:
De coach is in ieder geval een aardige man, hem heb ik al even gesproken. Ik heb wel begrepen dat mijn stagebegeleidster een enorme feeks is. Als ze je niet mag is het bijna onmogelijk om iets bij haar goed te doen. Het werkt echter ook andersom: als ze je mag zit je gebeiteld.
Hmm.. wat vreemd... Ik had ook een keer, toen ik vanwege mobiliteit en tekort aan uren tijdelijk op een andere school moest gaan werken, ook een gesprek. Directeur van mijn eigen school zei: "Daar en daar, die moet je bellen, want die had nog uren over". Dus ik gebeld, afspraak gemaakt, etc... Kom ik daar, gesprekje gehad. Directeur aldaar: "Maar we hebben helemaal geen uren over". Dan heb je ook zoiets van:quote:Op dinsdag 17 april 2007 19:25 schreef bloempjuh het volgende:
Sollicitatiegesprek is uitgesteld tot vrijdag
En het is een kennismakingssgesprek, geen sollicitatiegesprek. M.a.w: ik moet op gesprek om te bepalen of ik in het bestand kom. En daarvoor zeg ik een aantal andere afspraken af.. It better be good!
Misschien heeft 'ie het wel bewust gedaan...quote:Op woensdag 18 april 2007 21:49 schreef thaleia het volgende:
Pfffff!
Dat wordt er bij ons dan nog wel bij gezegd, dat lesbezoeken geen zin hebben als je een proefwerk hebt gepland. En als het er niet bij wordt gezegd, dan bedenk je dat als leraar zelf toch wel?
Hoe bevalt het je trouwens op je nieuwe school TSE?
Ja, ik vind ook dat die leraar zich een beetje met een Jantje van Leiden er af maakt. Krijgt zo iemand dan een beoordeling gebaseerd op díe les? Lijkt me toch vrij stug. "Je deelde de proefwerken erg rustig uit", "Je hield goed je evenwicht terwijl je op die stoel zat", "De volgende keer iets minder hard snurken als je voor de klas in slaap valt"....quote:Op woensdag 18 april 2007 21:49 schreef thaleia het volgende:
En als het er niet bij wordt gezegd, dan bedenk je dat als leraar zelf toch wel?
Kijk es aan!quote:Op woensdag 18 april 2007 22:04 schreef TheSilentEnigma het volgende:
De nieuwe school bevalt erg goed, het is er voor een leerkracht echt bijna een hemel op aarde! Ik heb onlangs mijn functioneringsgesprek gehad. Men was zéér positief, volgend jaar werk ik er dus nog!
Kan me er wel wat bij voorstellen.. Het is ook veel te lekker weer om binnen in een klaslokaal te zitten.quote:Op woensdag 25 april 2007 16:32 schreef teigan het volgende:
Morgen maar twee uurtjes les, en vrijdag 1 uur.. Aan een klas die ik nu even overneem in het kader van mijn PGOO... Ik had ze vandaag ook, het laatste uur, en ze waren niet vooruit te branden..
Ah okee.. Klinkt best interessantquote:Op vrijdag 27 april 2007 07:18 schreef teigan het volgende:
Probleem Gestuurd Onderwijs Ontwerp...Dat moet ik doen om mijn diploma te halen... Ze willen nl. dat als je in netto 5 jaar eerstegraads docent wordt, je toch een soort van scriptie schrijft.. Je moet dus een probleem signaleren op school, dat gaan analyseren en een oplossing zoeken en uitproberen..Ik heb niet echt een probleem gevonden, maar ik ben bezig gegaan met de "nieuwe scheikunde", oftewel de vorm van onderwijs die ze dan willen gaan gebruiken..Ik ben er best skeptisch over, terwijl we er over 3 jaar allemaal mee moeten gaan werken.. Ik neem daarvoor 3 weken een A5 klas over die ik normaal geen les geef.. Deze week is de tweede week, dus na de vakantie nog een weekje, en dan analyseren..
Heel hard ander werk zoekenquote:Op maandag 23 april 2007 14:06 schreef teigan het volgende:
En wat zijn je plannen nu imago?
Amen. Ik heb het ook te vaak meegemaakt dat één of andere zakenpik zonder lesbevoegdheid een paar maanden tijdelijk een beetje inspiratieloos voor de klas is gaan staan en het veel te hoge salaris uit het bedrijfsleven kreeg uitbetaald.quote:Op donderdag 3 mei 2007 11:30 schreef thaleia het volgende:
Ach ja dat salarisgedoe is sowieso totaal achterlijk in het onderwijs, op elke school. Dan moet je eigenlijk aan allerlei dingen voldoen en specifiek solliciteren op een LC/LD-functie, maar in de praktijk krijgen docenten in tekortvakken datzelfde salaris, maar dan ZONDER dat ze aan al die dingen voldoen, en mensen die uit het bedrijfsleven komen idem dito......en dan geldt voor degenen die wel via de officiele sollicitatieprocedure aan LC/LD komen ook nog dat het er eigenlijk niet om gaat in hoeverre je aan die eisen voldoet, maar in hoeverre je geloofwaardig roept dat je aan die eisen voldoet, in combinatie met op hoe goede voet je met de directie staat.
Totale willekeur. Op de school van een vriendin van me worden de oudere docenten die hun sporen ruimschoots hebben verdiend gepasseerd omdat de LC/LD-functies worden gebruikt om jonge veelbelovende mensen binnen te houden, want die oudere docenten blijven toch wel want die hebben hun hypotheek enzo, die gaan niet zomaar weg, dus die hoef je niet te paaien met een hoger salaris. Dat ze al jaren fantastische dingen doen boeit niet.
Echt, het is beschamend. Ik heb LC puur vanwege mijn marktwaarde (tekortvak) en ik heb maar besloten me niet schuldig te voelen dat een heleboel collega's die er minstens evenveel recht op hebben nog steeds (en misschien wel voor eeuwig) in LB zitten. Het is gewoon een volstrekt van de pot gerukt systeem, en iedereen die het op welke manier dan ook lukt om uit LB te komen moet dat vooral doen. Vooral als ie vrouw is. Doe jij het niet dan doet een ander het wel.
ik vind het ook zo lastig.. Ik heb mijn mijn coach die lijst doorgewerkt, en hij had zoiets van copy paste de dingen maar waar je aan voldoet..quote:Op woensdag 2 mei 2007 23:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ach ja, die competenties... Heb mijn POP-gesprek ergens in december al gehad. Overigens best een gezellig gesprek, aangezien ik het goed vinden kan met de teamleider. Maar dat gedoe met die competenties is soms inderdaad een beetje vergezocht.
quote:Op zaterdag 12 mei 2007 20:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ben nu 4 jaar mentor van 2VMBO, is wel erg leuk, moet ik zeggen. Vooral de begeleiding van het keuzeproces (basis/kgt) is wel erg interessant. Je kunt pech en geluk hebben met een 2VMBO-klas. Kan er niet iets geregeld worden tussen school/opleiding om je toch te laten af studeren binnen een gezette tijd? Eventueel de opdrachten die je nog voor de opleiding moet doen om te zetten in opdrachten die je binnen school komt doen?
Pfff... het moet je maar gebeuren, zeg..quote:Een 17-jarige scholier van het Stedelijk College aan de Henegouwenlaan in Eindhoven is gisteren tijdens een schoolreisje in Spanje om het leven gekomen. Het betreft naar alle waarschijnlijkheid een geval van zelfmoord. De vmbo-leerling sprong van een balkon op de vierde etage van Hotel Reymar in Malgrat de Mar. In de hotelkamer van het slachtoffer zijn afscheidsbrieven aangetroffen. Aan de schoolreis deden zo'n 120 leerlingen mee. In verband met het politie-onderzoek moet de groep leerlingen nog even in Spanje blijven. In de loop van vrijdag keren ze terug naar Nederland. De leerlingen zijn flink aangeslagen door het gebeuren. Het programma voor de laatste dagen van het jaarlijkse schoolreisje naar Barcelona en omgeving is aangepast.
vertelquote:
Ik heb dit topic nooit eerder gezien. Wat ik wel wat jammer vind overigens.quote:
Nou, ik zou zeggen dat in de hele onderbouw de mentor erg belangrijk is, en bij VMBO misschien wel tot het eindexamen. Elk jaar zijn er bij ons wel eindexamenleerlingen VMBO die naar mij komen omdat hun eigen mentor het afscheept met een "da's niet mijn probleem". De bovenbouw havo/atheneum/gym heeft de mentor (grof gezegd) "niet nodig".quote:Op vrijdag 18 mei 2007 23:59 schreef thaleia het volgende:
Al moet ik zeggen dat we in de brugklas ook wel wat 'mindere' mentoren hebben staan (voor zover ik het kan inschatten) en dat is dan weer minder tactisch. Juist in een brugklas is de mentor ZO belangrijk
Oh, ik heb niet echt een vakantiegevoel. Daarbij vind ik mijn werk erg leuk, dus ik vind het niet zo erg. Wat ik wél vervelend vind is dat het rooster nu met al die feestdagen een gatenkaas is, zodat het een beetje schipperen is met de lessen.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 00:16 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Hebben jullie deze weken ook dat je werkdagen je vakantiegevoel heftig verstoren? Wat mij betreft mag de zomervakantie wel direct beginnen.
Wat een verhaalquote:Op donderdag 17 mei 2007 14:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Pfff... het moet je maar gebeuren, zeg..Vorige week heb ik in Londen gezeten met een groep leerlingen.
Dít soort gebeurtenissen kun je echter niet voorkomen, denk ik. Sterkte aan onze collega's in Eindhoven.
Pfff.. inderdaad. Dan schrik je toch ook elke keer als je telefoon gaat.quote:Op maandag 21 mei 2007 11:05 schreef imago het volgende:
Wat een verhaalZo'n vier jaar geleden kregen wij vlak voor vertrek van de rector te horen dat de roddel ging dat één van de leerlingen die mee op reis ging zelfmoordplannen had. Niemand wist alleen om welk van de leerlingen het ging. Dan ga je ook niet echt lekker ontspannen op reis, maar gelukkig is er toen niets gebeurd. Moet er niet aan denken.
Rome, da's wel lekkerquote:Net sinds zaterdag terug uit Rome. Ben blij dat ik op maandag nooit hoef te werken, want ik ben nog lang niet uitgerust
Wat achterlijk dat zo'n rector je wel met de bezorgdheid opzadelt, en niet alle benodigde info geeft om goed op te kunnen letten. Of wist hij zelf ook niet om welke leerling het ging?quote:Op maandag 21 mei 2007 11:05 schreef imago het volgende:
Wat een verhaalZo'n vier jaar geleden kregen wij vlak voor vertrek van de rector te horen dat de roddel ging dat één van de leerlingen die mee op reis ging zelfmoordplannen had. Niemand wist alleen om welk van de leerlingen het ging. Dan ga je ook niet echt lekker ontspannen op reis, maar gelukkig is er toen niets gebeurd. Moet er niet aan denken.
WTFquote:Op maandag 21 mei 2007 17:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Hier hebben we wel eens meegemaakt dat collega's terug kwamen van een reis op maandagmorgen (kwamen om half 8 aan), en om half 9 weer geacht werden om les te geven.. Onderwijstijd he...![]()
Hij wist zelf ook niet om wie het ging. Maar wij hadden het liever gewoon helemaal niet geweten, we hadden het toch niet kunnen vóórkomen. Eén persoon is daarna ook nooit meer mee op reis geweest om die reden; ze vond het oneerlijk en te zwaar om zo'n verantwoordelijkheid te op zich te moeten nemen.quote:Op maandag 21 mei 2007 18:44 schreef thaleia het volgende:
Wat achterlijk dat zo'n rector je wel met de bezorgdheid opzadelt, en niet alle benodigde info geeft om goed op te kunnen letten. Of wist hij zelf ook niet om welke leerling het ging?
Dat is echt gestoordquote:Op maandag 21 mei 2007 17:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Rome, da's wel lekkerHier hebben we wel eens meegemaakt dat collega's terug kwamen van een reis op maandagmorgen (kwamen om half 8 aan), en om half 9 weer geacht werden om les te geven.. Onderwijstijd he...
![]()
In principe heb ik het heel erg naar mijn zin op mijn huidige school, en ik heb ook wel (een mondelinge) toezegging gehad dat ik volgend jaar zo veel uren mag geven als ik wil (15). Bovendien werk ik in een sectie die zo leuk is dat ik betwijfel of ik dat ooit weer zal treffen. Desondanks heb ik morgen wel een sollicitatiegesprek op een school met een enorm sterk gymnasiumprofiel, en ook nog eens in mijn eigen woonplaats. Het voelt een beetje raar om op een school te solliciteren terwijl ik eigenlijk helemaal niet weg wil op mijn huidige school, maar deze sollicitatie-school is wel echt de school waarvan ik altijd heb gezegd dat ik er later als ik 'groot' ben zou willen werken. (en een uitzicht op een LC schaal op korte termijnquote:Op maandag 21 mei 2007 20:34 schreef thaleia het volgende:
Denk je erover van school te wisselen LuQas?
Dan gewoon blijvenquote:Op vrijdag 25 mei 2007 15:55 schreef LuQas het volgende:
Ik heb overigens het gesprek afgezegd. Deze week een enorm leuke gymnasium-projectweek gehad die me nog meer gesterkt heeft in mijn goede gevoel op mijn huidige school. Natuurlijk is het niet goed om te lang op een school te blijven werken, maar ik heb toch echt het gevoel dat ik net mijn draai aan het vinden ben. Het voelt niet goed om daar nu al mee op te houden.
Als dit je mondeling wordt verteld.. okee. Maar als het dan ook nog op papier staat!quote:
Ja, dat zie ik bij mij ook gebeuren.quote:Op maandag 28 mei 2007 12:20 schreef teigan het volgende:
Hier is het bij sommige klassen zo dat mensen ineens de bui zien hangen en nog even hard aan het werk gaan.. Ik ben alleen bang dat het voor de meesten te laat is..
Ik heb geen scanner, maar ik denk dat het artikel binnenkort wel op de site van Onderbouw Magazine staat.quote:Op zondag 3 juni 2007 14:01 schreef teigan het volgende:
Hm, dat klinkt wel heel interessant Baba, zou je dat artikel voor mij in kunnen scannen?
Dit is natuurlijk niet echt een verrassing. Het zou raar zijn als dit niet zo is.quote:Ik las trouwens in het Onderbouw Magazine een razend interessant artikel over het motiveren van klassen. Kortgezegd kwam het er op neer dat de manier waarop je les geeft en voor de klas staat van grote invloed is op de manier waarop de klas op jou reageert.
Leuk artikel. Maar ik denk dat dit vooral toespitst op de theorie-vakken. En bij praktijk, zoals gym (mijn vakgebied) dat je dat veel minder ziet, denk ik. Aangezien ik ook vooral een vrije les geef, waar kinderen hun gang kunnen gaan en ik ze corrigeer/aanwijzingen geef en nieuwe oefenvormen aanbied. Ze zijn zelf vooral bezig maar dan in gestructureerde vormen, anders komt er niks van.quote:Op zondag 3 juni 2007 21:51 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Dit is trouwens ook een interessant artikel, "Wat leerlingen van docenten verwachten".
Waarschijnlijk kaderberoepsgerichte leerweg?quote:Op dinsdag 5 juni 2007 15:19 schreef teigan het volgende:
Vanmorgen ben ik wezen kijken op een vmbo school, kader en beroeps..
Is het ook! Alhoewel het ook soms best pittig kan zijn hoor. Maar ik vind het erg leuk. Vandaag lekker met mijn mentorleerlingen liggen ravotten op een grasveld tijdens hun laatste les. Moet kunnen vind ik, zeker op een vmbo.quote:Ik vond het leuk!!! Die leerlingen zijn leuk en open en eerlijk.. dit was dus zeker wel een goed idee om eens te gaan kijken, het was heel leerzaam..
Succesquote:Ik heb donderdag mijn eerste sollicitatiegesprek
Valt me niks meer in...quote:In elkaar getrapte lerares doet verhaal
Een lerares Nederlands-Engels is in Lokeren in elkaar getrapt door een allochtone tiener. Zij was onderweg naar buiten toen haar de weg werd versperd en ze werd uitgemaakt voor hoer. Dit vertelt de 52-jarige Christine de Brauwer in de Belgische krant Het Laatste Nieuws.
Toen ze even later weer voor hoer werd uitgemaakt, maakte ze een opmerking over de opvoeding van de jongen. Daarna werd ze aangevlogen. ''Hij gaf me zonder meer een vuistslag in het gezicht. Ik hoorde mijn tanden breken. Het werd me helemaal zwart voor de ogen.'' Nadat de lerares onderuit was gegaan na een tweede klap, begon de tiener op haar in te trappen.
De Brauwer heeft er drie gebroken tanden en een hersenschudding aan overgehouden. Naar de aanleiding kan ze alleen maar raden. ''Ik droeg een topje zonder mouwen. Misschien vond hij dat te bloot?''
De lerares is bang terug te gaan naar de klas. Ze geeft al tientallen jaren les. ''De sfeer in de gangen van de school kan je nu nog het best vergelijken met die in en voetbalstadion bij een risicomatch'' Het slachtoffer is getrouwd met de hoofdcommisaris van Lokeren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |