abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 april 2007 @ 18:25:37 #1
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_48224638

Hier weer het gezellige topic voor iedereen die werkzaam is in het onderwijs: van stagiaires tot leraren in het basis- en voortgezet onderwijs.




Het vorige topic, nummer 12 alweer, is HIER te vinden.


We gaan weer verder
quote:
Bloemetjuh deelde ons mede:
Maandag a.s. heb ik een sollicitatiegesprek op mijn laatste stageschool. Het gaat om mijn LIO-stage die ik dolgraag op die school wil lopen. Ik had me er nog helemaal niet druk om gemaakt maar vandaag begint het ineens te kriebelen. Wat moet ik aan? Wat moet ik zeggen? Wat moet ik meenemen? HELP...

Iemand tips? Het is een (heel grote) MBO-school met ontzettend veel opleidingen. Mijn stage is erg goed bevallen. Maar ik weet verder niet zo goed wat ik moet vertellen aan die meneer die ik niet ken (ook al heb ik tijdens mijn stage al heel veel mensen leren kennen).
Kan natuurlijk in je voordeel werken. Ik zou gewoon rustig afwachten welke vragen aan je gesteld worden. Tuurlijk, een sollicitatiegesprek is altijd spannend, maar als het toch goed ging op de stage, dan is dat toch al een pré. Veel succes in elk geval!
.
pi_48224760
Centraal.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_48226977
Dank je Baba!
Deze week trouwens tentamens, maar heb echt amper tijd gehad om te leren. Veel gedoe ivm verhuizing en wat andere stress-gevende dingen. Heb geen rust in mijn lijf.

En dan dus een sollicitatie die eraan komt. Heb vandaag fatsoenlijke outfit gekocht (nette broek + blousje) voor 't gesprek (al mijn nette kleren zijn ingepakt, haha)..
Mon 'en!
  donderdag 12 april 2007 @ 17:42:48 #4
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_48261560
En dan kom je zo binnen zo van: "Dit heb ik speciaal voor U gekocht dus vind het maar mooi".. haha.. Tentamens zijn altijd stress-gevend ja. Maar als je er weer een aantal kunt wegstrepen is dat wel een fijn gevoel.
.
pi_48261993
Zo, dan kom ik hier maar bij..
Hier ook stress vanwege opleidingsdingen, maar hopelijk is dat over een maand weer wat minder...
Tot die tijd, diep ademhalen en doorgaan..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  donderdag 12 april 2007 @ 22:07:48 #6
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_48271915
En een vers bakje koffie...

Ons koffieapparaat, met een levensduur van 20 jaar, produceert met de dag ergere koffie. 's Morgens vroeg vind je genoeg gruis in je koffiekopje, waardoor het lijkt alsof een urn kapot gevallen is in dat apparaat, 's middags is-ie zo slap dat zelfs een viagrapilletje er nog niks meer aan kan veranderen. Conciërges zijn nog steeds helemaal lyrisch over het apparaat (niet eens Espresso of Senseo ). Maar goed, dan kun je tenminste nog even op de koffie kauwen terwijl je naar het lokaal loopt

Binnenkort maar weer eens een cursus en - in het kader van de onderwijstijd - helemaal ná school, tot 8 uur 's avonds...
.
pi_48284186
In mijn geval een vers bakje thee, maar het idee is hetzelfde..

Vraagje, ik heb wat rondgebeld en gevraagd, en ik heb nu een paar uitnodingen om mijn cv op te sturen/open sollicitatie te sturen.

Maar wat zet je nu wel en niet in je cv? Alleen de baantjes die met het onderwijs te maken hebben? Of bv. ook dat bijbaantje bij de post? En commissiewerk?
En voorbereiding op LIO, telt dat dan ook mee?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_48289022
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 10:29 schreef teigan het volgende:
Of bv. ook dat bijbaantje bij de post?
Hee wat leuk, dat heb ik ook gedaan
Ik zette het erop zolang ik nog niet zoveel anders had om erop te zetten. Dan zien ze in elk geval dat je geen luie figuur bent die alleen maar in de bibliotheek heeft gezeten (of in de kroeg )
Als je eenmaal wat meer dingen hebt om op te nemen onder 'werkervaring' kunnen de fluitbaantjes eruit.
  vrijdag 13 april 2007 @ 22:16:44 #9
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_48306904
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 10:29 schreef teigan het volgende:
Maar wat zet je nu wel en niet in je cv? Alleen de baantjes die met het onderwijs te maken hebben? Of bv. ook dat bijbaantje bij de post? En commissiewerk?En voorbereiding op LIO, telt dat dan ook mee?
Ik zou alles in je CV zetten wat met je toekomstige baan te maken heeft. Alle relevante baantjes, dus die met het onderwijs te maken hebben, zou ik er in zetten. Een baantje als krantenbezorger zou ik weglaten. Commissiewerk zou dan wel weer interessant kunnen zijn voor de toekomstige werkgever, denk ik.
.
pi_48307406
Heb eindelijk mijn stage binnen

Ben eerstejaars pabo, begonnen met de afgelopen februari-instroom. Komende periode beginnen de eerste stages. Het stagebureau heeft het echter voor elkaar gekregen om voor 13 van de 40 instromers geen stage te regelen, waaronder ik. Wij kregen doodleuk te horen dat we zelf maar een stageschool moesten regelen, en dat we, wanneer dat niet lukte, een vervangende opdracht moesten maken.

Daar had ik dus geen zin in Ik heb iedereen die ik binnen het onderwijs of die mij zou kunnen helpen aangeschoten. Met succes: vandaag heb ik mijn school gescoord

Ik ga over 2 weken beginnen in groep 8b (!) van OBS de Wissel in Haren. Het is een leuke, grote school op fietsafstand van mijn kamer in Groningen-zuid, dus ideaal

Ik vind het wel lastig om direct in groep 8 te beginnen. Maar ik heb al een beetje ervaring, en ik geef ook voetbaltraining aan deze leeftijd. Sterker nog, een leerling van die klas zit bij mij in het team, en eentje zit nog een team hoger. Die twee ken ik dus al goed. Enerzijds een voordeel, anderzijds een nadeel. Je krijgt dan toch zegmaar 2 petten op, ik ben benieuwd hoe dat gaat werken.

Ik ben in ieder geval erg blij, en een beetje opgelucht, dat het nu geregeld is. Heb veel zin om te beginnen, maar vind het ook wel spannend allemaal. Over 2 weken mag ik!
  vrijdag 13 april 2007 @ 23:17:49 #11
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_48309284
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 22:31 schreef PAA-053 het volgende:
Heb eindelijk mijn stage binnen
quote:
Ik vind het wel lastig om direct in groep 8 te beginnen.
Misschien vind je het wel meteen hartstikke leuk. Gewoon eens even afwachten en het op je af laten komen. Ligt er denk ik ook een beetje aan bij welke bouw je voorkeur ligt he.
quote:
Sterker nog, een leerling van die klas zit bij mij in het team, en eentje zit nog een team hoger. Die twee ken ik dus al goed. Enerzijds een voordeel, anderzijds een nadeel. Je krijgt dan toch zegmaar 2 petten op, ik ben benieuwd hoe dat gaat werken.
Vanaf het begin gewoon duidelijke afspraken maken met die twee. Ik heb ook leerlingen in de klas die 2 straten verder wonen en die ik al ken sinds ze uit het ei gekropen zijn. Maar toen zij bij mij op school kwamen, heb ik meteen gezegd: "Op school is het gewoon "meneer X" voor jullie, buiten school kun je me gewoon bij de voornaam noemen, zoals altijd". En dat werkte altijd perfect.
quote:
Ik ben in ieder geval erg blij, en een beetje opgelucht, dat het nu geregeld is. Heb veel zin om te beginnen, maar vind het ook wel spannend allemaal. Over 2 weken mag ik!
Zo'n eerste stage is altijd spannend. Hopen dat je een goede stagebegeleider krijgt In ieder geval al veel succes
.
pi_48346077
Ik heb al een beetje ervaring in het onderwijs. Daarnaast geef ik training aan groep 8/brugklas leeftijd. Ik ben niet heel erg bleu dus, wat wel prettig is

Ik ga inderdaad binnenkort even met die 2 praten. Ze vonden het allebei super om te horen dat ik bij hen in de klas ga komen, hun reacties waren heel leuk
Afspraken maken, even duidelijk maken hoe de verhoudingen in de klas liggen. Dat lijkt mij ook belangrijk.

De coach is in ieder geval een aardige man, hem heb ik al even gesproken. Ik heb wel begrepen dat mijn stagebegeleidster een enorme feeks is. Als ze je niet mag is het bijna onmogelijk om iets bij haar goed te doen. Het werkt echter ook andersom: als ze je mag zit je gebeiteld.

En inderdaad, zo'n eerste stage is spannend, maar heb er wel enorm veel zin in
  zondag 15 april 2007 @ 13:50:41 #13
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_48346594
quote:
Op zondag 15 april 2007 13:31 schreef PAA-053 het volgende:
De coach is in ieder geval een aardige man, hem heb ik al even gesproken. Ik heb wel begrepen dat mijn stagebegeleidster een enorme feeks is. Als ze je niet mag is het bijna onmogelijk om iets bij haar goed te doen. Het werkt echter ook andersom: als ze je mag zit je gebeiteld.
Hmm, zo'n bitch op hakken dus. Pas maar op met dat soort figuurtjes. Anders moet je ook maar es kijken op het Paboforum
.
pi_48351569
Ik ga binnenkort met haar kennismaken neem ik aan. Ga goed mijn best doen direct een goede indruk achter te laten

Ik was al aangemeld op het forum. Leuk is het daar. Bedankt voor de tip!
pi_48369177
tvp
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
  dinsdag 17 april 2007 @ 18:48:38 #16
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_48429323
tvp+
pi_48430854
Sollicitatiegesprek is uitgesteld tot vrijdag
En het is een kennismakingssgesprek, geen sollicitatiegesprek. M.a.w: ik moet op gesprek om te bepalen of ik in het bestand kom. En daarvoor zeg ik een aantal andere afspraken af.. It better be good!
Mon 'en!
  dinsdag 17 april 2007 @ 21:35:39 #18
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_48436561
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 19:25 schreef bloempjuh het volgende:
Sollicitatiegesprek is uitgesteld tot vrijdag
En het is een kennismakingssgesprek, geen sollicitatiegesprek. M.a.w: ik moet op gesprek om te bepalen of ik in het bestand kom. En daarvoor zeg ik een aantal andere afspraken af.. It better be good!
Hmm.. wat vreemd... Ik had ook een keer, toen ik vanwege mobiliteit en tekort aan uren tijdelijk op een andere school moest gaan werken, ook een gesprek. Directeur van mijn eigen school zei: "Daar en daar, die moet je bellen, want die had nog uren over". Dus ik gebeld, afspraak gemaakt, etc... Kom ik daar, gesprekje gehad. Directeur aldaar: "Maar we hebben helemaal geen uren over". Dan heb je ook zoiets van:
.
  woensdag 18 april 2007 @ 21:33:24 #19
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_48479885
Vandaag lesbezoek gehad van een hogeschooldocent. Ze kwam zowel bij mij als bij een collega kijken. Ik heb alles uit de kast getrokken om een leuke, methodeloze les met 'cooperative learning' te laten zien. Het was een erg drukke, maar productieve les. Wel topsport, het zweet stond op mijn rug...

Vraag ik naderhand aan mijn collega wat hij in zijn les heeft gedaan, antwoordt 'ie met 'een leestoets, het was lekker rustig in de klas.'

Ik snap niet dat er vanuit de HU geen eisen worden gesteld aan wat je in zo'n les moet laten zien. Ik had er misschien (te?) veel werk van gemaakt, maar wat hebben ze er nou aan om je een toets te zien afnemen?
pi_48480738
Pfffff!
Dat wordt er bij ons dan nog wel bij gezegd, dat lesbezoeken geen zin hebben als je een proefwerk hebt gepland. En als het er niet bij wordt gezegd, dan bedenk je dat als leraar zelf toch wel?

Hoe bevalt het je trouwens op je nieuwe school TSE?
  woensdag 18 april 2007 @ 22:04:21 #21
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_48481542
quote:
Op woensdag 18 april 2007 21:49 schreef thaleia het volgende:
Pfffff!
Dat wordt er bij ons dan nog wel bij gezegd, dat lesbezoeken geen zin hebben als je een proefwerk hebt gepland. En als het er niet bij wordt gezegd, dan bedenk je dat als leraar zelf toch wel?

Hoe bevalt het je trouwens op je nieuwe school TSE?
Misschien heeft 'ie het wel bewust gedaan...

De nieuwe school bevalt erg goed, het is er voor een leerkracht echt bijna een hemel op aarde! Ik heb onlangs mijn functioneringsgesprek gehad. Men was zéér positief, volgend jaar werk ik er dus nog!
pi_48502126
klinkt goed TSE!

Ik ben weer wat rustiger dan aan het begin van de week, maar echt lekker gaat het nog niet geloof ik... Morgen weer een extra les draaien voor mijn PGOO, met mijn coach om tafel, en dan zorgen dat alles afkomt zodat ikdit weekend gewoon lekker kan genieten van alles wat ik ga doen
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  donderdag 19 april 2007 @ 21:38:47 #23
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_48517352
quote:
Op woensdag 18 april 2007 21:49 schreef thaleia het volgende:
En als het er niet bij wordt gezegd, dan bedenk je dat als leraar zelf toch wel?
Ja, ik vind ook dat die leraar zich een beetje met een Jantje van Leiden er af maakt. Krijgt zo iemand dan een beoordeling gebaseerd op díe les? Lijkt me toch vrij stug. "Je deelde de proefwerken erg rustig uit", "Je hield goed je evenwicht terwijl je op die stoel zat", "De volgende keer iets minder hard snurken als je voor de klas in slaap valt"....
quote:
Op woensdag 18 april 2007 22:04 schreef TheSilentEnigma het volgende:
De nieuwe school bevalt erg goed, het is er voor een leerkracht echt bijna een hemel op aarde! Ik heb onlangs mijn functioneringsgesprek gehad. Men was zéér positief, volgend jaar werk ik er dus nog!
Kijk es aan!
.
pi_48523265
Vandaag lekker dagje nascholing gehad. Beetje hypocriet omdat ik weet dat ik het na dit schooljaar niet meer zal toepassen, maar toch mooi weer een certificaat gekregen
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_48552540
Oh man, ik heb nog NOOIT zoveel zenuwen gehad voor een gesprek. Maar het is goed afgelopen. Hoera! Ik sta in het open sollicitatiebestand en als er een passende vacature is word ik gebeld..

Die meneer was heel aardig (binnen 1 minuut zeiden we al 'jij' en 'jou') en onder de indruk. Hij vond dat ik vol passie en visies over het onderwijs zat. Ego-boost!
Mon 'en!
pi_48626700
Ik heb het echt gedaan, ik heb opgezegd!
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_48631667
En wat zijn je plannen nu imago?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_48652910
Je weet dat wij een vacature hebben he?

Het is bij ons op het moment dolle pret. Pre-vakantieweek, tentamens dus een gatenkaasrooster, lagere klassen zijn met het mooie weer niet te houden, maar ach hey boeien, het is mooi weer en bijna vakantie
Er moet nog wel een heleboel werk gedaan worden maar dat gebeurt dan relaxed in de docentenkamer met een colaatje erbij, of buiten op het bankje. En je werkt zo lekker door als je niet de godganse dag vol zit met lessen
  woensdag 25 april 2007 @ 15:59:40 #29
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_48708104
Vakantie Dat werd wel weer even tijd.. Zowel de leerlingen als de meeste collega's waren wel weer hard aan wat rust toe. Ja, meneer Plasterk... vakantie is af en toe best nodig, hoor.
.
pi_48709162
Poeh, ik moet nog twee dagen joh..

Morgen maar twee uurtjes les, en vrijdag 1 uur.. Aan een klas die ik nu even overneem in het kader van mijn PGOO... Ik had ze vandaag ook, het laatste uur, en ze waren niet vooruit te branden..
Ik baal daar dan echt van, maarja, het is denk ik ook wel goed voor mijn PGOO om zulk soort dingen op te merken/ te zien
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 25 april 2007 @ 17:18:34 #31
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_48710462
quote:
Op woensdag 25 april 2007 16:32 schreef teigan het volgende:
Morgen maar twee uurtjes les, en vrijdag 1 uur.. Aan een klas die ik nu even overneem in het kader van mijn PGOO... Ik had ze vandaag ook, het laatste uur, en ze waren niet vooruit te branden..
Kan me er wel wat bij voorstellen.. Het is ook veel te lekker weer om binnen in een klaslokaal te zitten.
.
pi_48710531
Ik had ook liever buitengezeten hoor.. Het is alleen zo vervelend. Ik wil dit gewoon goed uittesten, en daar dus ook iets zinnigs over kunnen schrijven... Al is hier natuurlijk ook wel wat over te zeggen natuurlijk
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  donderdag 26 april 2007 @ 22:37:29 #33
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_48756228
Wat is PGOO dan voor iets? Probleem Gestuurd Onderwijs Ofzoiets?
.
pi_48764722
Probleem Gestuurd Onderwijs Ontwerp...

Dat moet ik doen om mijn diploma te halen... Ze willen nl. dat als je in netto 5 jaar eerstegraads docent wordt, je toch een soort van scriptie schrijft..

Je moet dus een probleem signaleren op school, dat gaan analyseren en een oplossing zoeken en uitproberen..
Ik heb niet echt een probleem gevonden, maar ik ben bezig gegaan met de "nieuwe scheikunde", oftewel de vorm van onderwijs die ze dan willen gaan gebruiken..
Ik ben er best skeptisch over, terwijl we er over 3 jaar allemaal mee moeten gaan werken..
Ik neem daarvoor 3 weken een A5 klas over die ik normaal geen les geef.. Deze week is de tweede week, dus na de vakantie nog een weekje, en dan analyseren..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  vrijdag 27 april 2007 @ 13:13:21 #35
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_48774873
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 07:18 schreef teigan het volgende:
Probleem Gestuurd Onderwijs Ontwerp...Dat moet ik doen om mijn diploma te halen... Ze willen nl. dat als je in netto 5 jaar eerstegraads docent wordt, je toch een soort van scriptie schrijft.. Je moet dus een probleem signaleren op school, dat gaan analyseren en een oplossing zoeken en uitproberen..Ik heb niet echt een probleem gevonden, maar ik ben bezig gegaan met de "nieuwe scheikunde", oftewel de vorm van onderwijs die ze dan willen gaan gebruiken..Ik ben er best skeptisch over, terwijl we er over 3 jaar allemaal mee moeten gaan werken.. Ik neem daarvoor 3 weken een A5 klas over die ik normaal geen les geef.. Deze week is de tweede week, dus na de vakantie nog een weekje, en dan analyseren..
Ah okee.. Klinkt best interessant
.
pi_48852985
quote:
Op maandag 23 april 2007 14:06 schreef teigan het volgende:
En wat zijn je plannen nu imago?
Heel hard ander werk zoeken

Ik heb heel veel met mensen gepraat over wat ik wel en niet leuk vind, en ik denk dat ik de richting van Human Resources op wil. Wel lastig omdat ik daar natuurlijk de opleiding niet voor heb, maar via-via hoop ik toch een ingang te krijgen. En anders wil een aantal uitzendbureaus me als intercedente hebben, en hoewel dat niet m'n droombaan is, is het dus wel m'n back-up-plan. Het streven is om elke dag een sollicitatiebrief de deur uit te doen.

Moet zeggen dat het wel heerlijk bevrijdend voelt, ik sta heerlijk relaxed voor de klas! Over anderhalve week nog even naar Rome, en dan is het schooljaar alweer bijna klaar
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  woensdag 2 mei 2007 @ 22:12:37 #37
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_48944445
Ik ga dinsdag met 2 VMBO naar Londen, ook altijd erg gezellig. Tja, en dan zit het schooljaar er inderdaad alweer bijna op. Met al die feestdagen er door heen is het lesrooster meer een gatenkaas..
.
pi_48944515
ja, nog 5 lesweken na de vakantie.

Ik moet nog mijn voortgangsgesprek hebben, en moet daarvoor een lijst maken met de competenties die ik al heb, en aan welke ik nog wil werken..

Ik vind het echt zo'n onzin... Maarja, als ik dit niet doe, wordt het geen diploma dit jaar vrees ik..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 2 mei 2007 @ 23:49:54 #39
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_48948646
Ach ja, die competenties... Heb mijn POP-gesprek ergens in december al gehad. Overigens best een gezellig gesprek, aangezien ik het goed vinden kan met de teamleider. Maar dat gedoe met die competenties is soms inderdaad een beetje vergezocht.
.
pi_48948822
Onze school is nogal terughoudend op het gebied van veranderingen die het ministerie voorstelt. Als iets moet dan moet het hoor, en dan zijn we braaf en doen het wel, maar we staan bepaald niet vooraan te trappelen. Tegen de tijd dat wij eraan toe zijn om een verandering door te voeren is ie door het ministerie inmiddels alweer teruggedraaid

Dat is een van de redenen dat ik nog steeds op deze school werk en nog niet de behoefte heb gevoeld te zoeken naar 'n andere
pi_48953205
Mijn school is ook altijd terughoudend met dat soort dingen, maar dat kan ook verkeerd uitpakken. De invoering van een duidelijk FUWA-systeem hebben ze zo lang mogelijk uitgesteld, met als gevolg dat andere scholen binnen onze stichting al wel alles vastgesteld hebben en er voor ons bijna geen geld over is voor LC- en LD-functies. Daar zijn nu echt grote ruzies over: mensen die bergen werk verzetten maar daar niet naar betaald kunnen worden, want "het geld is op".
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_48958259
Ach ja dat salarisgedoe is sowieso totaal achterlijk in het onderwijs, op elke school. Dan moet je eigenlijk aan allerlei dingen voldoen en specifiek solliciteren op een LC/LD-functie, maar in de praktijk krijgen docenten in tekortvakken datzelfde salaris, maar dan ZONDER dat ze aan al die dingen voldoen, en mensen die uit het bedrijfsleven komen idem dito......en dan geldt voor degenen die wel via de officiele sollicitatieprocedure aan LC/LD komen ook nog dat het er eigenlijk niet om gaat in hoeverre je aan die eisen voldoet, maar in hoeverre je geloofwaardig roept dat je aan die eisen voldoet, in combinatie met op hoe goede voet je met de directie staat.

Totale willekeur. Op de school van een vriendin van me worden de oudere docenten die hun sporen ruimschoots hebben verdiend gepasseerd omdat de LC/LD-functies worden gebruikt om jonge veelbelovende mensen binnen te houden, want die oudere docenten blijven toch wel want die hebben hun hypotheek enzo, die gaan niet zomaar weg, dus die hoef je niet te paaien met een hoger salaris. Dat ze al jaren fantastische dingen doen boeit niet.

Echt, het is beschamend. Ik heb LC puur vanwege mijn marktwaarde (tekortvak) en ik heb maar besloten me niet schuldig te voelen dat een heleboel collega's die er minstens evenveel recht op hebben nog steeds (en misschien wel voor eeuwig) in LB zitten. Het is gewoon een volstrekt van de pot gerukt systeem, en iedereen die het op welke manier dan ook lukt om uit LB te komen moet dat vooral doen. Vooral als ie vrouw is. Doe jij het niet dan doet een ander het wel.
  donderdag 3 mei 2007 @ 11:40:12 #43
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_48958653
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 11:30 schreef thaleia het volgende:
Ach ja dat salarisgedoe is sowieso totaal achterlijk in het onderwijs, op elke school. Dan moet je eigenlijk aan allerlei dingen voldoen en specifiek solliciteren op een LC/LD-functie, maar in de praktijk krijgen docenten in tekortvakken datzelfde salaris, maar dan ZONDER dat ze aan al die dingen voldoen, en mensen die uit het bedrijfsleven komen idem dito......en dan geldt voor degenen die wel via de officiele sollicitatieprocedure aan LC/LD komen ook nog dat het er eigenlijk niet om gaat in hoeverre je aan die eisen voldoet, maar in hoeverre je geloofwaardig roept dat je aan die eisen voldoet, in combinatie met op hoe goede voet je met de directie staat.

Totale willekeur. Op de school van een vriendin van me worden de oudere docenten die hun sporen ruimschoots hebben verdiend gepasseerd omdat de LC/LD-functies worden gebruikt om jonge veelbelovende mensen binnen te houden, want die oudere docenten blijven toch wel want die hebben hun hypotheek enzo, die gaan niet zomaar weg, dus die hoef je niet te paaien met een hoger salaris. Dat ze al jaren fantastische dingen doen boeit niet.

Echt, het is beschamend. Ik heb LC puur vanwege mijn marktwaarde (tekortvak) en ik heb maar besloten me niet schuldig te voelen dat een heleboel collega's die er minstens evenveel recht op hebben nog steeds (en misschien wel voor eeuwig) in LB zitten. Het is gewoon een volstrekt van de pot gerukt systeem, en iedereen die het op welke manier dan ook lukt om uit LB te komen moet dat vooral doen. Vooral als ie vrouw is. Doe jij het niet dan doet een ander het wel.
Amen. Ik heb het ook te vaak meegemaakt dat één of andere zakenpik zonder lesbevoegdheid een paar maanden tijdelijk een beetje inspiratieloos voor de klas is gaan staan en het veel te hoge salaris uit het bedrijfsleven kreeg uitbetaald.
pi_48963592
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 23:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ach ja, die competenties... Heb mijn POP-gesprek ergens in december al gehad. Overigens best een gezellig gesprek, aangezien ik het goed vinden kan met de teamleider. Maar dat gedoe met die competenties is soms inderdaad een beetje vergezocht.
ik vind het ook zo lastig.. Ik heb mijn mijn coach die lijst doorgewerkt, en hij had zoiets van copy paste de dingen maar waar je aan voldoet..
Ik ben bang dat ze dat niet goed genoeg vinden, en wil het dus uitwerken.. Maar daar loop ik vast..
Stressen dus..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  donderdag 3 mei 2007 @ 14:30:13 #45
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_48965392
Als je coach zegt copy/paste.. doe dat gewoon Je bent nu bang dat ze het waarschijnlijk niet goed zullen vinden, maar wie zegt dat dat ook daadwerkelijk zo is?
.
pi_49191983
Langzaam begint het besef te komen dat ik het niet ga redden om in 5 jaar af te studeren. Vandaag ben ik wel gevraagd of ik volgend jaar mentor wil worden van vmbo2.

Lastige keuzes!
  zaterdag 12 mei 2007 @ 20:24:27 #47
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_49309585
Ben nu 4 jaar mentor van 2VMBO, is wel erg leuk, moet ik zeggen. Vooral de begeleiding van het keuzeproces (basis/kgt) is wel erg interessant. Je kunt pech en geluk hebben met een 2VMBO-klas. Kan er niet iets geregeld worden tussen school/opleiding om je toch te laten af studeren binnen een gezette tijd? Eventueel de opdrachten die je nog voor de opleiding moet doen om te zetten in opdrachten die je binnen school komt doen?
.
pi_49311044
het mentoraat lijkt mij uiteindelijk ook nog wel leuk, maar eerst nog maar een paar jaar ervaring opdoen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zaterdag 12 mei 2007 @ 23:06:04 #49
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_49315977
Meestal delen ze je dat gewoon mee, zo van: "oja, je hebt nog uren over in de taakbelasting en we hebben een mentor nodig op 2 HAVO, dus volgend jaar ben je mentor". Veel plezier
.
  zondag 13 mei 2007 @ 00:12:03 #50
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_49318750
Ik was in mijn eerste onderwijsjaar én mentor, én vakgroepvoorzitter (van een hele afdeling) én stagecoordinator. Ongelooflijk dat ze dit soort taken in de schoenen van een eerstejaars docent schuiven...
  zondag 13 mei 2007 @ 14:11:15 #51
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_49329604
Dat is inderdaad wel heavy!
.
pi_49403621
Zo, vandaag mijn voortgangsgesprek gehad..

En ik heb nu officieel te horen gekregen dat ik startbekwaam ben!!!!!
Een hele opluchting. Ik moet voor het eindverslag nog wel met een aantal dingen bezig, maar dat is wel te doen. Als de rest nu ook afkomt, dan heb ik gewoon mijn diploma in augustus/september!
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_49405350
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 20:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ben nu 4 jaar mentor van 2VMBO, is wel erg leuk, moet ik zeggen. Vooral de begeleiding van het keuzeproces (basis/kgt) is wel erg interessant. Je kunt pech en geluk hebben met een 2VMBO-klas. Kan er niet iets geregeld worden tussen school/opleiding om je toch te laten af studeren binnen een gezette tijd? Eventueel de opdrachten die je nog voor de opleiding moet doen om te zetten in opdrachten die je binnen school komt doen?
Ik moet de vakken die ik nog moet gewoon halen. Wel gezegd dat ik het mentoraat accepteer. Hopen dat ik een leuke klas heb volgend jaar.
  woensdag 16 mei 2007 @ 21:32:12 #54
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_49459140
Ach, gezellig moet je het toch zelf maken he
.
  donderdag 17 mei 2007 @ 14:53:39 #55
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_49479364
Van de frontpage:
quote:
Een 17-jarige scholier van het Stedelijk College aan de Henegouwenlaan in Eindhoven is gisteren tijdens een schoolreisje in Spanje om het leven gekomen. Het betreft naar alle waarschijnlijkheid een geval van zelfmoord. De vmbo-leerling sprong van een balkon op de vierde etage van Hotel Reymar in Malgrat de Mar. In de hotelkamer van het slachtoffer zijn afscheidsbrieven aangetroffen. Aan de schoolreis deden zo'n 120 leerlingen mee. In verband met het politie-onderzoek moet de groep leerlingen nog even in Spanje blijven. In de loop van vrijdag keren ze terug naar Nederland. De leerlingen zijn flink aangeslagen door het gebeuren. Het programma voor de laatste dagen van het jaarlijkse schoolreisje naar Barcelona en omgeving is aangepast.
Pfff... het moet je maar gebeuren, zeg.. Vorige week heb ik in Londen gezeten met een groep leerlingen.
Dít soort gebeurtenissen kun je echter niet voorkomen, denk ik. Sterkte aan onze collega's in Eindhoven.
.
pi_49480062
Poeh, dat is inderdaad heel heftig...
Het zal je ook maar overkomen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_49519665
Verschrikkelijk.....ben net gisteren teruggekomen van een excursie. De rillingen lopen over m'n lijf als ik het bericht lees.

Bij ons is het ook niet echt de bedoeling dat je een mentoraat weigert, dan moet je wel met heel goede argumenten komen (dat je met al je andere neventaken al ruim boven de hoeveelheid taakuren zit bijvoorbeeld). Je kunt wel enigszins sturen in welke jaarlaag je het liefst wilt zitten.

Gefeliciteerd trouwens teigan
  vrijdag 18 mei 2007 @ 20:28:13 #58
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_49521808
Wij hebben al een paar jaar afdelingsteams en je moet zoveel mogelijk lessen binnen je team geven. Binnen dat team kun je ook alleen mentor worden. Dus stel dat je in team 1 HAVO zit, dan kun je nooit mentor 2 Atheneum worden. Maar dat "gedwongen mentoraat".. ik heb er mijn twijfels bij. Natuurlijk moet een school veel mentoren hebben, maar wat heb je aan een mentor die er gewoon niet geschikt voor is (want die mensen heb je natuurlijk ook), of mensen die er totáál geen zin in hebben. Dat is toch ook niet goed voor de leerlingen...
.
pi_49529692
Die mensen zetten ze bij ons op het mentoraat van 6 VWO
Daar valt weinig aan te verprutsen, de meeste leerilngen die van 5 naar 6 over gaan hebben een goede kans van slagen ongeacht wat voor mentor ze hebben, en voor dingen als sociale contacten en studiekeuze zijn ze ook al wel oud en volwassen genoeg om dat zelf te regelen, mochten ze bij hun mentor niet terecht kunnen.

Al moet ik zeggen dat we in de brugklas ook wel wat 'mindere' mentoren hebben staan (voor zover ik het kan inschatten) en dat is dan weer minder tactisch. Juist in een brugklas is de mentor ZO belangrijk
  zaterdag 19 mei 2007 @ 00:01:26 #60
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_49529750
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_49530176
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 00:01 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
vertel
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zaterdag 19 mei 2007 @ 00:15:20 #62
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_49530195
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 00:14 schreef teigan het volgende:

[..]

vertel
Ik heb dit topic nooit eerder gezien. Wat ik wel wat jammer vind overigens.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
  zaterdag 19 mei 2007 @ 00:16:36 #63
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_49530226
Hebben jullie deze weken ook dat je werkdagen je vakantiegevoel heftig verstoren? Wat mij betreft mag de zomervakantie wel direct beginnen.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_49534627
Ja, ik vind het ook wel vervelend dat ik weet dat ik nog dingen moet doen eigenlijk, en ik heb er zo geen zin in.

Maarja, ik wil wel afstuderen deze zomer, dus ik zal wel moeten.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zaterdag 19 mei 2007 @ 12:42:58 #65
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_49537915
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 23:59 schreef thaleia het volgende:
Al moet ik zeggen dat we in de brugklas ook wel wat 'mindere' mentoren hebben staan (voor zover ik het kan inschatten) en dat is dan weer minder tactisch. Juist in een brugklas is de mentor ZO belangrijk
Nou, ik zou zeggen dat in de hele onderbouw de mentor erg belangrijk is, en bij VMBO misschien wel tot het eindexamen. Elk jaar zijn er bij ons wel eindexamenleerlingen VMBO die naar mij komen omdat hun eigen mentor het afscheept met een "da's niet mijn probleem". De bovenbouw havo/atheneum/gym heeft de mentor (grof gezegd) "niet nodig".
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 00:16 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Hebben jullie deze weken ook dat je werkdagen je vakantiegevoel heftig verstoren? Wat mij betreft mag de zomervakantie wel direct beginnen.
Oh, ik heb niet echt een vakantiegevoel. Daarbij vind ik mijn werk erg leuk, dus ik vind het niet zo erg. Wat ik wél vervelend vind is dat het rooster nu met al die feestdagen een gatenkaas is, zodat het een beetje schipperen is met de lessen.
.
  zondag 20 mei 2007 @ 18:11:40 #66
180015 Aryon
bla die bla die bla
pi_49578350
Aankomend gymleraar. Al 8 weekjes stage gelopen op Stellingwerf College in Oosterwolde. En het beviel me prima en ik vind het zeker leuk om kinderen les te geven.

Alleen heb meestal dat 1 kind heel erg de aandacht van je wilt krijgen, omdat je stagaire bent. Sowieso aandacht tekort in de klas merkte ik al. Aangezien hij ook aardig aanwezig is in de lessen. Is dat ook zo als je echt gaat les geven?
Slay the dragon in your dreams!
pi_49585959
Welkom Aryon

edit: hier stond iets wat niet meer nodig bleek te zijn..

[ Bericht 40% gewijzigd door teigan op 20-05-2007 23:12:24 ]
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zondag 20 mei 2007 @ 22:34:24 #68
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_49588162
Wat dat aandacht trekken betreft, dat herken ik wel. Je hebt aandachttrekkers en aandachttrekkers. Je hebt leerlingen die op een negatieve manier de sfeer bepalen, maar ook leerlingen die op een positieve manier opvallen. Laten we wel wezen: élke leerling vindt het leuk om aandacht te krijgen. Daarom vind ik het altijd belangrijk om er achter te komen waarom die leerling net op negatieve manier aandacht probeert te krijgen.

Een knipoog of een "goed gedaan" doet ook al wonderen.
.
pi_49599169
quote:
Op donderdag 17 mei 2007 14:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Pfff... het moet je maar gebeuren, zeg.. Vorige week heb ik in Londen gezeten met een groep leerlingen.
Dít soort gebeurtenissen kun je echter niet voorkomen, denk ik. Sterkte aan onze collega's in Eindhoven.
Wat een verhaal Zo'n vier jaar geleden kregen wij vlak voor vertrek van de rector te horen dat de roddel ging dat één van de leerlingen die mee op reis ging zelfmoordplannen had. Niemand wist alleen om welk van de leerlingen het ging. Dan ga je ook niet echt lekker ontspannen op reis, maar gelukkig is er toen niets gebeurd. Moet er niet aan denken.

Net sinds zaterdag terug uit Rome. Ben blij dat ik op maandag nooit hoef te werken, want ik ben nog lang niet uitgerust Heb het gevoel dat het al bijna vakantie is, moet me toch weer even opladen om weer aan het werk te gaan!
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  maandag 21 mei 2007 @ 17:38:44 #70
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_49614230
quote:
Op maandag 21 mei 2007 11:05 schreef imago het volgende:
Wat een verhaal Zo'n vier jaar geleden kregen wij vlak voor vertrek van de rector te horen dat de roddel ging dat één van de leerlingen die mee op reis ging zelfmoordplannen had. Niemand wist alleen om welk van de leerlingen het ging. Dan ga je ook niet echt lekker ontspannen op reis, maar gelukkig is er toen niets gebeurd. Moet er niet aan denken.
Pfff.. inderdaad. Dan schrik je toch ook elke keer als je telefoon gaat.
quote:
Net sinds zaterdag terug uit Rome. Ben blij dat ik op maandag nooit hoef te werken, want ik ben nog lang niet uitgerust
Rome, da's wel lekker Hier hebben we wel eens meegemaakt dat collega's terug kwamen van een reis op maandagmorgen (kwamen om half 8 aan), en om half 9 weer geacht werden om les te geven.. Onderwijstijd he...
.
pi_49616251
quote:
Op maandag 21 mei 2007 11:05 schreef imago het volgende:
Wat een verhaal Zo'n vier jaar geleden kregen wij vlak voor vertrek van de rector te horen dat de roddel ging dat één van de leerlingen die mee op reis ging zelfmoordplannen had. Niemand wist alleen om welk van de leerlingen het ging. Dan ga je ook niet echt lekker ontspannen op reis, maar gelukkig is er toen niets gebeurd. Moet er niet aan denken.
Wat achterlijk dat zo'n rector je wel met de bezorgdheid opzadelt, en niet alle benodigde info geeft om goed op te kunnen letten. Of wist hij zelf ook niet om welke leerling het ging?
pi_49616276
quote:
Op maandag 21 mei 2007 17:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Hier hebben we wel eens meegemaakt dat collega's terug kwamen van een reis op maandagmorgen (kwamen om half 8 aan), en om half 9 weer geacht werden om les te geven.. Onderwijstijd he...
WTF
  maandag 21 mei 2007 @ 19:24:28 #73
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_49617625
O jee, was dit topic helemaal uit het oog verloren!

Ontopic: Het regent echt vacatures klassieke talen... verwarrende tijden...
Afrika Paprika
pi_49621078
Denk je erover van school te wisselen LuQas?
pi_49712880
quote:
Op maandag 21 mei 2007 18:44 schreef thaleia het volgende:

Wat achterlijk dat zo'n rector je wel met de bezorgdheid opzadelt, en niet alle benodigde info geeft om goed op te kunnen letten. Of wist hij zelf ook niet om welke leerling het ging?
Hij wist zelf ook niet om wie het ging. Maar wij hadden het liever gewoon helemaal niet geweten, we hadden het toch niet kunnen vóórkomen. Eén persoon is daarna ook nooit meer mee op reis geweest om die reden; ze vond het oneerlijk en te zwaar om zo'n verantwoordelijkheid te op zich te moeten nemen.

Heb trouwens aan mijn mentorklas verteld dat ik wegga, en dat vonden ze gelukkig heel jammer
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_49712887
quote:
Op maandag 21 mei 2007 17:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Rome, da's wel lekker Hier hebben we wel eens meegemaakt dat collega's terug kwamen van een reis op maandagmorgen (kwamen om half 8 aan), en om half 9 weer geacht werden om les te geven.. Onderwijstijd he...
Dat is echt gestoord
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  donderdag 24 mei 2007 @ 08:31:52 #77
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_49713288
quote:
Op maandag 21 mei 2007 20:34 schreef thaleia het volgende:
Denk je erover van school te wisselen LuQas?
In principe heb ik het heel erg naar mijn zin op mijn huidige school, en ik heb ook wel (een mondelinge) toezegging gehad dat ik volgend jaar zo veel uren mag geven als ik wil (15). Bovendien werk ik in een sectie die zo leuk is dat ik betwijfel of ik dat ooit weer zal treffen. Desondanks heb ik morgen wel een sollicitatiegesprek op een school met een enorm sterk gymnasiumprofiel, en ook nog eens in mijn eigen woonplaats. Het voelt een beetje raar om op een school te solliciteren terwijl ik eigenlijk helemaal niet weg wil op mijn huidige school, maar deze sollicitatie-school is wel echt de school waarvan ik altijd heb gezegd dat ik er later als ik 'groot' ben zou willen werken. (en een uitzicht op een LC schaal op korte termijn ) Enzo... Maar toch... het voelt een beetje awkward allemaal.
Afrika Paprika
pi_49725465
Murmellius?
pi_49756567
Ah, ben benieuwd LuQas. Kan geen kwaad hoor, om in het begin van je werkzame leven ook eens een andere school van binnen te zien. Ook al is je huidige school superleuk.

Ik heb in de afgelopen jaren van drie scholen afscheid genomen en drie keer gedacht dat ik het op een volgende school vast nooit meer zo goed zou treffen als daar. Inmiddels weet ik dat ik overal m'n draai wel vind. Tenzij je echt in een kutsectie terechtkomt, maar het grote voordeel van het lerarentekort is dat je dan een jaar later gewoon op een nieuwe school terecht kunt
  vrijdag 25 mei 2007 @ 15:55:01 #80
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_49767130
Haha nee niet het Murmellius, ik woon al een paar jaar niet meer in Alkmaar

De school waar ik nu werk is mijn tweede school, mijn eerste was mijn eigen oude middelbare school. Ik heb overigens het gesprek afgezegd. Deze week een enorm leuke gymnasium-projectweek gehad die me nog meer gesterkt heeft in mijn goede gevoel op mijn huidige school. Natuurlijk is het niet goed om te lang op een school te blijven werken, maar ik heb toch echt het gevoel dat ik net mijn draai aan het vinden ben. Het voelt niet goed om daar nu al mee op te houden.

Even een vraagje voor de classici in dit topic: hebben jullie al ervaring met de nieuwe methode Grieks "Kosmos"?
Afrika Paprika
pi_49768710
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 15:55 schreef LuQas het volgende:
Ik heb overigens het gesprek afgezegd. Deze week een enorm leuke gymnasium-projectweek gehad die me nog meer gesterkt heeft in mijn goede gevoel op mijn huidige school. Natuurlijk is het niet goed om te lang op een school te blijven werken, maar ik heb toch echt het gevoel dat ik net mijn draai aan het vinden ben. Het voelt niet goed om daar nu al mee op te houden.
Dan gewoon blijven Meerdere scholen van binnen zien is leuk maar als ik meteen op m'n huidige school terecht was gekomen was ik er wellicht meteen dertig jaar gebleven. Als het goed voelt, voelt het goed. Maar m'n eerste school had na m'n stage geen uren, de tweede was wel leuk maar ook weer niet geweldig genoeg om ervoor te verhuizen en de reistijd was te lang, de derde was een rommeltje met een puinhoop van een vaksectie.....ja DAN blijf je wel 'schoolhoppen' totdat je je ergens op je plek voelt. Toevallig was dat bij mij school 4, maar was m'n huidige school m'n eerste school geweest dan had ik ook geen enkele behoefte gevoeld om elders te solliciteren.

Wij Kosmossen overigens niet, wij zijn weinig uniek en Pallassen.
pi_49772210
Wij Palassen ook, maar gaan volgend jaar (als ik er niet meer werk dus) weer terug op Methodos
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_49774059
Brief van de school waar ik heb gesolliciteerd:
"Met plezier kijken we terug op het gesprek dat we op 20 april jl. met je hadden.
Je hebt bij ons een zeer positieve indruk achtergelaten en wij willen je dan ook graag opnemen
in ons open sollicitatiebestand voor de functie van Leraar Nederlands. "

Ego is weer gestreeld
Mon 'en!
  vrijdag 25 mei 2007 @ 21:48:40 #84
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_49777135
Kijk es aan!!
.
pi_49777575
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 21:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Kijk es aan!!
Als dit je mondeling wordt verteld.. okee. Maar als het dan ook nog op papier staat!
Nu moet er alleen echt iemand weggaan op deze school, want ik wil er graag aan de slag.
Mon 'en!
  zondag 27 mei 2007 @ 13:59:48 #86
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_49817422
Volgend jaar ben ik weer mentor 2VMBO. Teamleider kwam me dat vrijdag vertellen. Wel weer leuk. Ben es benieuwd wat me te wachten staat. Ik heb afgelopen jaar best veel meegemaakt met mijn klas, heel veel ervaring op gedaan. Ik vond het een leuke klas, maar zeker in het eerste half jaar veel pestproblematiek, dat nu gelukkig opgelost is; problemen met mevrouw Duits (zie eerdere posts), het feit dat er onervaren krachten voor de klas stonden, etc... Dus ik heb mijn portie wel weer gehad.. hahah.. De leerlingen waren super.

Maar met al die vrije dagen is het wel effe aanpoten om nog enigszins wat in de les gedaan te krijgen. Leerlingen zijn al grotendeels in de vakantiestemming...
.
pi_49847529
Hier is het bij sommige klassen zo dat mensen ineens de bui zien hangen en nog even hard aan het werk gaan.. Ik ben alleen bang dat het voor de meesten te laat is..

Net 2 sollicitatiebrieven verstuurt, en nu nog even een aantal open sollicitaties sturen en eens gaan afwachten wat ervan komt.
Ik vind het wel spannend hoor...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zondag 3 juni 2007 @ 13:58:47 #88
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_50058978
quote:
Op maandag 28 mei 2007 12:20 schreef teigan het volgende:
Hier is het bij sommige klassen zo dat mensen ineens de bui zien hangen en nog even hard aan het werk gaan.. Ik ben alleen bang dat het voor de meesten te laat is..
Ja, dat zie ik bij mij ook gebeuren.

Ik las trouwens in het Onderbouw Magazine een razend interessant artikel over het motiveren van klassen. Kortgezegd kwam het er op neer dat de manier waarop je les geeft en voor de klas staat van grote invloed is op de manier waarop de klas op jou reageert.

Zo werd als voorbeeld een 2VMBO-klas genomen. Deze klas werd door het docententeam zeer verschillend ervaren. De ene docent zuchtte: "ze doen niks, ze hebben hun boeken niet bij zich, ze hangen alleen maar". Een andere docent meldde dat ze bij hem wel hard werkten. Weer een andere docent merkte dat door verschillende werkvormen toe te passen de klas soms wel aan het werk te krijgen was. Een vierde docent zei dat hij geen problemen had.

Het kwam er uiteindelijk op neer (wat ik zo nog uit mijn blote hoofd weet) dat er vijf fases waren waar je als docent in kon zitten. De eerste fase was: "je ziet het niet, dus er is niets aan de hand". Dit waren de docenten die zeiden dat ze nooit problemen met de klas hadden. Zo waren er nog vier fasen. Ik weet ze niet meer uit mijn hoofd, zal anders volgende week nog eens even lezen. In ieder geval was het een heel interessant én herkenbaar artikel. Ik zou zo mijn collega's die les geven aan mijn mentorklas in de vijf fasen in kunnen delen, zeker wat je zo hoort tijdens rapportvergaderingen en wat de leerlingen me zelf vertellen.
.
pi_50059064
Hm, dat klinkt wel heel interessant Baba, zou je dat artikel voor mij in kunnen scannen?

Ik heb nu 2 sollicitaties en 7 open sollicitaties gestuurt.. van die open sollicitaties heb ik van 4 scholen al een brief terug dat ze niets hebben, en van de "echte" sollicitaties heb ik viavia gehoord dat ik wel uitgenodigd zou zijn, maar ik heb nog geen brief gehad.. En aangezien die gesprekken donderdag zouden zijn denk ik dat mijn bron het verkeerd begrepen heeft, en ik daar niet bij zit..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zondag 3 juni 2007 @ 21:51:00 #90
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_50072649
quote:
Op zondag 3 juni 2007 14:01 schreef teigan het volgende:
Hm, dat klinkt wel heel interessant Baba, zou je dat artikel voor mij in kunnen scannen?
Ik heb geen scanner, maar ik denk dat het artikel binnenkort wel op de site van Onderbouw Magazine staat.

Dit is trouwens ook een interessant artikel, "Wat leerlingen van docenten verwachten".
.
  zondag 3 juni 2007 @ 21:53:17 #91
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_50072710
quote:
Ik las trouwens in het Onderbouw Magazine een razend interessant artikel over het motiveren van klassen. Kortgezegd kwam het er op neer dat de manier waarop je les geeft en voor de klas staat van grote invloed is op de manier waarop de klas op jou reageert.
Dit is natuurlijk niet echt een verrassing. Het zou raar zijn als dit niet zo is.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
  zondag 3 juni 2007 @ 21:58:24 #92
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_50072898
Nee da's waar. Maar het ging er meer om dat docenten vaak liggen te zeuren over klassen, terwijl ze zélf vaak de oorzaak zijn.

@ Teigan: ik heb het artikel gevonden.
Het staat in deze brochure op bladzijde 21 t/m 24.
.
pi_50073073
Dankjewel, ik heb ze even aan mijn favorieten toegevoegd, en zal ze nog even goed lezen
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zondag 3 juni 2007 @ 22:15:39 #94
180015 Aryon
bla die bla die bla
pi_50073505
quote:
Op zondag 3 juni 2007 21:51 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Dit is trouwens ook een interessant artikel, "Wat leerlingen van docenten verwachten".
Leuk artikel. Maar ik denk dat dit vooral toespitst op de theorie-vakken. En bij praktijk, zoals gym (mijn vakgebied) dat je dat veel minder ziet, denk ik. Aangezien ik ook vooral een vrije les geef, waar kinderen hun gang kunnen gaan en ik ze corrigeer/aanwijzingen geef en nieuwe oefenvormen aanbied. Ze zijn zelf vooral bezig maar dan in gestructureerde vormen, anders komt er niks van.
Slay the dragon in your dreams!
pi_50128856
Vanmorgen ben ik wezen kijken op een vmbo school, kader en beroeps.. Ik vond het leuk!!!
Eigenlijk heel raar, ik wil eigenlijk bovenbouw doen omdat ik daar mijn stof kwijtkan zeg maar, maar als je dit ziet ga je toch echt ook twijfelen, die leerlingen zijn leuk en open en eerlijk..
dit was dus zeker wel een goed idee om eens te gaan kijken, het was heel leerzaam..

Ik heb donderdag mijn eerste sollicitatiegesprek, en kijk ondertussen ook rustig verder naar andere vacatures.. Ik ben benieuwd of er wat uitkomt..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 6 juni 2007 @ 21:24:16 #96
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_50179051
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 15:19 schreef teigan het volgende:
Vanmorgen ben ik wezen kijken op een vmbo school, kader en beroeps..
Waarschijnlijk kaderberoepsgerichte leerweg?
quote:
Ik vond het leuk!!! Die leerlingen zijn leuk en open en eerlijk.. dit was dus zeker wel een goed idee om eens te gaan kijken, het was heel leerzaam..
Is het ook! Alhoewel het ook soms best pittig kan zijn hoor. Maar ik vind het erg leuk. Vandaag lekker met mijn mentorleerlingen liggen ravotten op een grasveld tijdens hun laatste les. Moet kunnen vind ik, zeker op een vmbo.
quote:
Ik heb donderdag mijn eerste sollicitatiegesprek
Succes
.
pi_50182118
Het is weer de periode van de jaarlijkse gruwelverhalen over tweede correctie. Twee jaar terug had een van mijn collega's een telefoongesprek waarin de emoties zo hoog opliepen dat hij uiteindelijk werd uitgescholden, toen heeft hij de hoorn erop gegooid en de rector de zaak laten afhandelen

Dit jaar was een van mijn sectiegenoten de pineut. Hij vertelde gisteren dat hij anderhalf uur met zijn tweede corrector aan de lijn had gehangen om 8 leerlingen te bespreken, en ik dacht dat die 8 dan de enige waren waar de 2e corrector iets over aan te merken had en zei positief: "maar nu is de ellende wel voorbij en ben je er vanaf". Blijkt dat dit slechts de eerste 8 waren en dat ze vanavond verder zouden praten over de andere tien. Hij rekende op een uur of twee
  woensdag 6 juni 2007 @ 23:20:44 #98
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_50184437
Ik heb weinig negatieve ervaringen met tweede correctie. Merk soms dat ik zelf strenger heb nagekeken dan mijn collega's in den lande. Maar goed...
.
pi_50185600
Ik heb 1x een verschrikkelijk zeikwijf gehad, verder alleen maar schappelijke figuren. En ik ben zelf ook schappelijk, dus meestal zijn we er binnen tien minuten wel uit. Maar man man, die ene vrouw.....als je er zo een treft dan krommen je tenen zich wel
  donderdag 7 juni 2007 @ 17:48:42 #100
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_50208643
Kan ik me voorstellen ja. Vandaag was bij ons de verdeling van de lesuren van volgend schooljaar. Daar spelen zich ook elk jaar weer complete drama's af. Mensen die tussen locaties moeten reizen, die absoluut geen VMBO wensen te doen, maar het kan nu eenmaal niet anders.. etc.. etc...

Dit gelezen trouwens?
quote:
In elkaar getrapte lerares doet verhaal
Een lerares Nederlands-Engels is in Lokeren in elkaar getrapt door een allochtone tiener. Zij was onderweg naar buiten toen haar de weg werd versperd en ze werd uitgemaakt voor hoer. Dit vertelt de 52-jarige Christine de Brauwer in de Belgische krant Het Laatste Nieuws.
Toen ze even later weer voor hoer werd uitgemaakt, maakte ze een opmerking over de opvoeding van de jongen. Daarna werd ze aangevlogen. ''Hij gaf me zonder meer een vuistslag in het gezicht. Ik hoorde mijn tanden breken. Het werd me helemaal zwart voor de ogen.'' Nadat de lerares onderuit was gegaan na een tweede klap, begon de tiener op haar in te trappen.
De Brauwer heeft er drie gebroken tanden en een hersenschudding aan overgehouden. Naar de aanleiding kan ze alleen maar raden. ''Ik droeg een topje zonder mouwen. Misschien vond hij dat te bloot?''
De lerares is bang terug te gaan naar de klas. Ze geeft al tientallen jaren les. ''De sfeer in de gangen van de school kan je nu nog het best vergelijken met die in en voetbalstadion bij een risicomatch'' Het slachtoffer is getrouwd met de hoofdcommisaris van Lokeren.
Valt me niks meer in...
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')