abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49712887
quote:
Op maandag 21 mei 2007 17:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Rome, da's wel lekker Hier hebben we wel eens meegemaakt dat collega's terug kwamen van een reis op maandagmorgen (kwamen om half 8 aan), en om half 9 weer geacht werden om les te geven.. Onderwijstijd he...
Dat is echt gestoord
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  donderdag 24 mei 2007 @ 08:31:52 #77
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_49713288
quote:
Op maandag 21 mei 2007 20:34 schreef thaleia het volgende:
Denk je erover van school te wisselen LuQas?
In principe heb ik het heel erg naar mijn zin op mijn huidige school, en ik heb ook wel (een mondelinge) toezegging gehad dat ik volgend jaar zo veel uren mag geven als ik wil (15). Bovendien werk ik in een sectie die zo leuk is dat ik betwijfel of ik dat ooit weer zal treffen. Desondanks heb ik morgen wel een sollicitatiegesprek op een school met een enorm sterk gymnasiumprofiel, en ook nog eens in mijn eigen woonplaats. Het voelt een beetje raar om op een school te solliciteren terwijl ik eigenlijk helemaal niet weg wil op mijn huidige school, maar deze sollicitatie-school is wel echt de school waarvan ik altijd heb gezegd dat ik er later als ik 'groot' ben zou willen werken. (en een uitzicht op een LC schaal op korte termijn ) Enzo... Maar toch... het voelt een beetje awkward allemaal.
Afrika Paprika
pi_49725465
Murmellius?
pi_49756567
Ah, ben benieuwd LuQas. Kan geen kwaad hoor, om in het begin van je werkzame leven ook eens een andere school van binnen te zien. Ook al is je huidige school superleuk.

Ik heb in de afgelopen jaren van drie scholen afscheid genomen en drie keer gedacht dat ik het op een volgende school vast nooit meer zo goed zou treffen als daar. Inmiddels weet ik dat ik overal m'n draai wel vind. Tenzij je echt in een kutsectie terechtkomt, maar het grote voordeel van het lerarentekort is dat je dan een jaar later gewoon op een nieuwe school terecht kunt
  vrijdag 25 mei 2007 @ 15:55:01 #80
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_49767130
Haha nee niet het Murmellius, ik woon al een paar jaar niet meer in Alkmaar

De school waar ik nu werk is mijn tweede school, mijn eerste was mijn eigen oude middelbare school. Ik heb overigens het gesprek afgezegd. Deze week een enorm leuke gymnasium-projectweek gehad die me nog meer gesterkt heeft in mijn goede gevoel op mijn huidige school. Natuurlijk is het niet goed om te lang op een school te blijven werken, maar ik heb toch echt het gevoel dat ik net mijn draai aan het vinden ben. Het voelt niet goed om daar nu al mee op te houden.

Even een vraagje voor de classici in dit topic: hebben jullie al ervaring met de nieuwe methode Grieks "Kosmos"?
Afrika Paprika
pi_49768710
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 15:55 schreef LuQas het volgende:
Ik heb overigens het gesprek afgezegd. Deze week een enorm leuke gymnasium-projectweek gehad die me nog meer gesterkt heeft in mijn goede gevoel op mijn huidige school. Natuurlijk is het niet goed om te lang op een school te blijven werken, maar ik heb toch echt het gevoel dat ik net mijn draai aan het vinden ben. Het voelt niet goed om daar nu al mee op te houden.
Dan gewoon blijven Meerdere scholen van binnen zien is leuk maar als ik meteen op m'n huidige school terecht was gekomen was ik er wellicht meteen dertig jaar gebleven. Als het goed voelt, voelt het goed. Maar m'n eerste school had na m'n stage geen uren, de tweede was wel leuk maar ook weer niet geweldig genoeg om ervoor te verhuizen en de reistijd was te lang, de derde was een rommeltje met een puinhoop van een vaksectie.....ja DAN blijf je wel 'schoolhoppen' totdat je je ergens op je plek voelt. Toevallig was dat bij mij school 4, maar was m'n huidige school m'n eerste school geweest dan had ik ook geen enkele behoefte gevoeld om elders te solliciteren.

Wij Kosmossen overigens niet, wij zijn weinig uniek en Pallassen.
pi_49772210
Wij Palassen ook, maar gaan volgend jaar (als ik er niet meer werk dus) weer terug op Methodos
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_49774059
Brief van de school waar ik heb gesolliciteerd:
"Met plezier kijken we terug op het gesprek dat we op 20 april jl. met je hadden.
Je hebt bij ons een zeer positieve indruk achtergelaten en wij willen je dan ook graag opnemen
in ons open sollicitatiebestand voor de functie van Leraar Nederlands. "

Ego is weer gestreeld
Mon 'en!
  vrijdag 25 mei 2007 @ 21:48:40 #84
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_49777135
Kijk es aan!!
.
pi_49777575
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 21:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Kijk es aan!!
Als dit je mondeling wordt verteld.. okee. Maar als het dan ook nog op papier staat!
Nu moet er alleen echt iemand weggaan op deze school, want ik wil er graag aan de slag.
Mon 'en!
  zondag 27 mei 2007 @ 13:59:48 #86
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_49817422
Volgend jaar ben ik weer mentor 2VMBO. Teamleider kwam me dat vrijdag vertellen. Wel weer leuk. Ben es benieuwd wat me te wachten staat. Ik heb afgelopen jaar best veel meegemaakt met mijn klas, heel veel ervaring op gedaan. Ik vond het een leuke klas, maar zeker in het eerste half jaar veel pestproblematiek, dat nu gelukkig opgelost is; problemen met mevrouw Duits (zie eerdere posts), het feit dat er onervaren krachten voor de klas stonden, etc... Dus ik heb mijn portie wel weer gehad.. hahah.. De leerlingen waren super.

Maar met al die vrije dagen is het wel effe aanpoten om nog enigszins wat in de les gedaan te krijgen. Leerlingen zijn al grotendeels in de vakantiestemming...
.
pi_49847529
Hier is het bij sommige klassen zo dat mensen ineens de bui zien hangen en nog even hard aan het werk gaan.. Ik ben alleen bang dat het voor de meesten te laat is..

Net 2 sollicitatiebrieven verstuurt, en nu nog even een aantal open sollicitaties sturen en eens gaan afwachten wat ervan komt.
Ik vind het wel spannend hoor...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zondag 3 juni 2007 @ 13:58:47 #88
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_50058978
quote:
Op maandag 28 mei 2007 12:20 schreef teigan het volgende:
Hier is het bij sommige klassen zo dat mensen ineens de bui zien hangen en nog even hard aan het werk gaan.. Ik ben alleen bang dat het voor de meesten te laat is..
Ja, dat zie ik bij mij ook gebeuren.

Ik las trouwens in het Onderbouw Magazine een razend interessant artikel over het motiveren van klassen. Kortgezegd kwam het er op neer dat de manier waarop je les geeft en voor de klas staat van grote invloed is op de manier waarop de klas op jou reageert.

Zo werd als voorbeeld een 2VMBO-klas genomen. Deze klas werd door het docententeam zeer verschillend ervaren. De ene docent zuchtte: "ze doen niks, ze hebben hun boeken niet bij zich, ze hangen alleen maar". Een andere docent meldde dat ze bij hem wel hard werkten. Weer een andere docent merkte dat door verschillende werkvormen toe te passen de klas soms wel aan het werk te krijgen was. Een vierde docent zei dat hij geen problemen had.

Het kwam er uiteindelijk op neer (wat ik zo nog uit mijn blote hoofd weet) dat er vijf fases waren waar je als docent in kon zitten. De eerste fase was: "je ziet het niet, dus er is niets aan de hand". Dit waren de docenten die zeiden dat ze nooit problemen met de klas hadden. Zo waren er nog vier fasen. Ik weet ze niet meer uit mijn hoofd, zal anders volgende week nog eens even lezen. In ieder geval was het een heel interessant én herkenbaar artikel. Ik zou zo mijn collega's die les geven aan mijn mentorklas in de vijf fasen in kunnen delen, zeker wat je zo hoort tijdens rapportvergaderingen en wat de leerlingen me zelf vertellen.
.
pi_50059064
Hm, dat klinkt wel heel interessant Baba, zou je dat artikel voor mij in kunnen scannen?

Ik heb nu 2 sollicitaties en 7 open sollicitaties gestuurt.. van die open sollicitaties heb ik van 4 scholen al een brief terug dat ze niets hebben, en van de "echte" sollicitaties heb ik viavia gehoord dat ik wel uitgenodigd zou zijn, maar ik heb nog geen brief gehad.. En aangezien die gesprekken donderdag zouden zijn denk ik dat mijn bron het verkeerd begrepen heeft, en ik daar niet bij zit..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zondag 3 juni 2007 @ 21:51:00 #90
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_50072649
quote:
Op zondag 3 juni 2007 14:01 schreef teigan het volgende:
Hm, dat klinkt wel heel interessant Baba, zou je dat artikel voor mij in kunnen scannen?
Ik heb geen scanner, maar ik denk dat het artikel binnenkort wel op de site van Onderbouw Magazine staat.

Dit is trouwens ook een interessant artikel, "Wat leerlingen van docenten verwachten".
.
  zondag 3 juni 2007 @ 21:53:17 #91
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_50072710
quote:
Ik las trouwens in het Onderbouw Magazine een razend interessant artikel over het motiveren van klassen. Kortgezegd kwam het er op neer dat de manier waarop je les geeft en voor de klas staat van grote invloed is op de manier waarop de klas op jou reageert.
Dit is natuurlijk niet echt een verrassing. Het zou raar zijn als dit niet zo is.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
  zondag 3 juni 2007 @ 21:58:24 #92
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_50072898
Nee da's waar. Maar het ging er meer om dat docenten vaak liggen te zeuren over klassen, terwijl ze zélf vaak de oorzaak zijn.

@ Teigan: ik heb het artikel gevonden.
Het staat in deze brochure op bladzijde 21 t/m 24.
.
pi_50073073
Dankjewel, ik heb ze even aan mijn favorieten toegevoegd, en zal ze nog even goed lezen
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zondag 3 juni 2007 @ 22:15:39 #94
180015 Aryon
bla die bla die bla
pi_50073505
quote:
Op zondag 3 juni 2007 21:51 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Dit is trouwens ook een interessant artikel, "Wat leerlingen van docenten verwachten".
Leuk artikel. Maar ik denk dat dit vooral toespitst op de theorie-vakken. En bij praktijk, zoals gym (mijn vakgebied) dat je dat veel minder ziet, denk ik. Aangezien ik ook vooral een vrije les geef, waar kinderen hun gang kunnen gaan en ik ze corrigeer/aanwijzingen geef en nieuwe oefenvormen aanbied. Ze zijn zelf vooral bezig maar dan in gestructureerde vormen, anders komt er niks van.
Slay the dragon in your dreams!
pi_50128856
Vanmorgen ben ik wezen kijken op een vmbo school, kader en beroeps.. Ik vond het leuk!!!
Eigenlijk heel raar, ik wil eigenlijk bovenbouw doen omdat ik daar mijn stof kwijtkan zeg maar, maar als je dit ziet ga je toch echt ook twijfelen, die leerlingen zijn leuk en open en eerlijk..
dit was dus zeker wel een goed idee om eens te gaan kijken, het was heel leerzaam..

Ik heb donderdag mijn eerste sollicitatiegesprek, en kijk ondertussen ook rustig verder naar andere vacatures.. Ik ben benieuwd of er wat uitkomt..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 6 juni 2007 @ 21:24:16 #96
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_50179051
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 15:19 schreef teigan het volgende:
Vanmorgen ben ik wezen kijken op een vmbo school, kader en beroeps..
Waarschijnlijk kaderberoepsgerichte leerweg?
quote:
Ik vond het leuk!!! Die leerlingen zijn leuk en open en eerlijk.. dit was dus zeker wel een goed idee om eens te gaan kijken, het was heel leerzaam..
Is het ook! Alhoewel het ook soms best pittig kan zijn hoor. Maar ik vind het erg leuk. Vandaag lekker met mijn mentorleerlingen liggen ravotten op een grasveld tijdens hun laatste les. Moet kunnen vind ik, zeker op een vmbo.
quote:
Ik heb donderdag mijn eerste sollicitatiegesprek
Succes
.
pi_50182118
Het is weer de periode van de jaarlijkse gruwelverhalen over tweede correctie. Twee jaar terug had een van mijn collega's een telefoongesprek waarin de emoties zo hoog opliepen dat hij uiteindelijk werd uitgescholden, toen heeft hij de hoorn erop gegooid en de rector de zaak laten afhandelen

Dit jaar was een van mijn sectiegenoten de pineut. Hij vertelde gisteren dat hij anderhalf uur met zijn tweede corrector aan de lijn had gehangen om 8 leerlingen te bespreken, en ik dacht dat die 8 dan de enige waren waar de 2e corrector iets over aan te merken had en zei positief: "maar nu is de ellende wel voorbij en ben je er vanaf". Blijkt dat dit slechts de eerste 8 waren en dat ze vanavond verder zouden praten over de andere tien. Hij rekende op een uur of twee
  woensdag 6 juni 2007 @ 23:20:44 #98
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_50184437
Ik heb weinig negatieve ervaringen met tweede correctie. Merk soms dat ik zelf strenger heb nagekeken dan mijn collega's in den lande. Maar goed...
.
pi_50185600
Ik heb 1x een verschrikkelijk zeikwijf gehad, verder alleen maar schappelijke figuren. En ik ben zelf ook schappelijk, dus meestal zijn we er binnen tien minuten wel uit. Maar man man, die ene vrouw.....als je er zo een treft dan krommen je tenen zich wel
  donderdag 7 juni 2007 @ 17:48:42 #100
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_50208643
Kan ik me voorstellen ja. Vandaag was bij ons de verdeling van de lesuren van volgend schooljaar. Daar spelen zich ook elk jaar weer complete drama's af. Mensen die tussen locaties moeten reizen, die absoluut geen VMBO wensen te doen, maar het kan nu eenmaal niet anders.. etc.. etc...

Dit gelezen trouwens?
quote:
In elkaar getrapte lerares doet verhaal
Een lerares Nederlands-Engels is in Lokeren in elkaar getrapt door een allochtone tiener. Zij was onderweg naar buiten toen haar de weg werd versperd en ze werd uitgemaakt voor hoer. Dit vertelt de 52-jarige Christine de Brauwer in de Belgische krant Het Laatste Nieuws.
Toen ze even later weer voor hoer werd uitgemaakt, maakte ze een opmerking over de opvoeding van de jongen. Daarna werd ze aangevlogen. ''Hij gaf me zonder meer een vuistslag in het gezicht. Ik hoorde mijn tanden breken. Het werd me helemaal zwart voor de ogen.'' Nadat de lerares onderuit was gegaan na een tweede klap, begon de tiener op haar in te trappen.
De Brauwer heeft er drie gebroken tanden en een hersenschudding aan overgehouden. Naar de aanleiding kan ze alleen maar raden. ''Ik droeg een topje zonder mouwen. Misschien vond hij dat te bloot?''
De lerares is bang terug te gaan naar de klas. Ze geeft al tientallen jaren les. ''De sfeer in de gangen van de school kan je nu nog het best vergelijken met die in en voetbalstadion bij een risicomatch'' Het slachtoffer is getrouwd met de hoofdcommisaris van Lokeren.
Valt me niks meer in...
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')