abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52753041
Wat vervelend zeg bloempjuh, sterkte ermee...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_52753107
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 12:33 schreef bloempjuh het volgende:
Ik ben sinds een week gestopt met de opleiding. Sabattical, ik red 't ff niet. Vandaag gesprek met coach over 'hoe nu verder'. Bah
Sterkte!
pi_52756345
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 13:47 schreef leonieke het volgende:

[..]

Wat is er gebeurd?
Niks bijzonders, gewoon hele grote dip. Was aan het opbouwen, al (te) lang..
Mon 'en!
pi_52759941
En hoe is het gesprek verlopen?
pi_52760751
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 19:03 schreef leonieke het volgende:
En hoe is het gesprek verlopen?
Perfect. Wist niet dat mijn coach zo'n coole kerel was. Hij steunt me volkomen en wil me graag helpen, vindt dat ik alle tijd moet nemen die ik nodig heb enzo.
Mon 'en!
pi_52760860
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 19:34 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Perfect. Wist niet dat mijn coach zo'n coole kerel was. Hij steunt me volkomen en wil me graag helpen, vindt dat ik alle tijd moet nemen die ik nodig heb enzo.
Het is wel leuk om zo'n steun te krijgen van jouw coach. Ik heb het tijdens mijn laatste jaar ook moeilijk gehad en was toen zo blij dat ik mij een docent van mij terecht kon. Die heeft mij er echt doorgesleurd op een bepaald moment.

Hopelijk lukt het voor jou ook op die manier
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 21:53:05 #207
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_52764942
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 19:36 schreef Roellio het volgende:
Vandaag kennisgemaakt met mijn mentorklas. Heb ze maar een half uurtje gezien, want druk programma. Morgen heb ik ze voor het eerst een lesuur. Kan er dus nog niet echt iets over zeggen.
Volgende week kamperen met V2
Is wel kort, vind ik. Een half uurtje maar, en dan de dag er na 1 les uur. Ik had gelukkig een hele dag om kennis met ze te maken. Het lijkt me best vervelend om effe alles in een half uurtje te moeten doen, zeker op 2VMBO.
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 12:33 schreef bloempjuh het volgende:
Ik ben sinds een week gestopt met de opleiding. Sabattical, ik red 't ff niet. Vandaag gesprek met coach over 'hoe nu verder'. Bah
Sterkte ermee
.
pi_52764980
Volgende week met 3 collega's met de klas kamperen, 1 nachtje. Doen we met alle 2vmbo klassen.
pi_52765154
Bloempjuh, fijn zo'n coach..

Ik heb er in mijn LIO jaar vooral in het begin vaak doorheen gezeten, en gelukkig had ik daar een hele begrijpende coach bij, hij heeft me er met zijn rust doorheen gesleept..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 22:04:18 #210
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_52765348
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 21:54 schreef Roellio het volgende:
Volgende week met 3 collega's met de klas kamperen, 1 nachtje. Doen we met alle 2vmbo klassen.
Dat doen wij eind september. Da's echt lachen. Ik verheug me er nu al op
.
pi_52766631
Ik ben schijnbaar vanaf vandaag een DIO.
Volgende week begint m'n eerste (allereerste) (allerallereerste) stage, oftewel observeren, meelopen en voorzichtig wat lessen geven, op een school in de regio Utrecht. Ik heb er zin in!
pi_52766694
spannend...

Dat heette bij mij orientatie op onderwijs..

Ik vond het fantastisch, veel observeren, meehelpen in de klas, en uiteindelijk ook nog een paar lesjes gegeven..
pi_52766819
Ik doe in Utrecht de tweejarige educatieve master (voor Engels), en hier is het de eerste stage van het laatste jaar. Met z'n tweeën naar een school en daar easy, rustig aan, take it slow (zeggen ze zelf ) beginnen. De tweede stageperiode, weer een half jaar, is dan een individuele LIO-stage met je eigen klas. Die ga ik van augustus tot december 2007 doen, omdat ik tussendoor nog vier maanden naar Peru ga.

Ik houd trouwens wel van rustig beginnen hoor, daar niet van, maar ik heb een school uitgezocht waarvan ik in ieder geval hoop dat ik er wel wat meer te doen krijg dan alleen meekijken .
pi_52766984
Overigens ben ik niet enorm enthousiast over de opzet van de opleiding in Utrecht.
pi_52767087
Ik weet neit of het op andere plaatsen beter is... Ik heb de educatieve master in Groningen gedaan(technisch gezien ben ik nog bezig, ik moet nog wat dingen afronden), maar ik vond het hier ook best bagger..

Ik heb over Utrecht geloof ik wel positievere verhalen gehoord, maar dat was dan voor de opleiding van docent natuurkunde..
pi_52767178
Ik vind het eerste jaar van de tweejarige educatieve master in Utrecht echt bar weinig toevoegen. Ik had achteraf liever een "echte" éénjarige master afgerond (literatuur, of vertalen misschien) en daarna het tweede jaar van de tweejarige master daar 'los' achteraan gedaan. Maar, ik wist niet dat dat kon. Nu zit je na een afgerond eerste jaar, met maar vier vakken die echt op de onderwijspraktijk gericht zijn, zonder diploma en niet veel meer (educatieve) kennis dan na m'n Bachelor (die ik in Groningen heb gedaan). Wel vakinhoud, maar daar ging het mij niet om in dat eerste jaar. Het enige voordeel wat ik zie is dat ik een erg onderwijsgerichte scriptie over Engels heb mogen schrijven, of nog schrijf eigenlijk, wat bij een 'gewone' master in Engels niet had gemogen.
pi_52767347
Bij mij is het zo opgebouwd:

betawetenschappelijk onderzoek (30 EC)
Vrije keuze, maar het liefst vakken uit je studierichting (10 EC)
Communiceren en presenteren (10 EC)
Ontwerpen (10 EC)
Voorbereiding werken-leren traject (10 EC)
LIO jaar (25 EC)
Reflectie op Professionele Ontwikkeling (2 EC)
Schoolvak ( 6 EC)
Probleemgericht Ontwerpen (12 EC)
Leerprocessen (3 EC)
Samenhang tussen vakken (3 EC)
Vrije Keuze (2 EC)

Het grootste deel van de vakken vond ik niet nuttig, en als het nuttig kon zijn, werd het slecht gegeven.... Het sluit niet echt aan op de praktijk en wat je daar tegenkomt lijkt het...
pi_52767376
Nijmegen is ook een verschrikking, of althans dat was het in mijn tijd. Lerarenopleidingen staan over het algemeen mijlenver van de praktijk, lerarenopleiders zijn idealisten die hooguit 2x per jaar een school van binnen zien en zich voor de rest op theoretische boekjes baseren, en eigenlijk is die hele opleiding gewoon een last naast je stage waar je verschrikkelijk veel kunt leren en enorm veel plezier kunt hebben.

1 ding vond ik er wel prettig aan: contact met mede-LIO's die andere vakken gaven en op andere scholen zaten. Ervaringen uitwisselen, tips uitwisselen, en door de verhalen van anderen het kunnen relativeren als je zelf eens een keer een les gigantisch hebt verprutst
pi_52767440
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 23:09 schreef thaleia het volgende:

1 ding vond ik er wel prettig aan: contact met mede-LIO's die andere vakken gaven en op andere scholen zaten. Ervaringen uitwisselen, tips uitwisselen, en door de verhalen van anderen het kunnen relativeren als je zelf eens een keer een les gigantisch hebt verprutst
dat is inderdaad wel zo... Nou had ik vooral contact met degenen die hetzelfde vak gingen geven, en dat waren er maar twee, die al meer ervaring in het onderwijs hadden, maar toch was het wel nuttig...
Maar daarvoor had ik ook de bijeenkomsten met mijn mede lio's op school...
  woensdag 29 augustus 2007 @ 19:49:27 #220
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_52788654
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 23:09 schreef thaleia het volgende:
eigenlijk is die hele opleiding gewoon een last naast je stage waar je verschrikkelijk veel kunt leren en enorm veel plezier kunt hebben.
Dat vind ik wel een goeie, ja!
quote:
Inderdaad, dat vond ik ook altijd gezellig. Nog steeds trouwens, als we met collega's bij elkaar zitten en gewoon wat dingen uitwisselen. Je leert elke dag nog bij.
.
pi_52818813
Die lieve schat van een roostermaker van ons
Slechts 1x een eerste uur! Slechts 1x om half 7 op, verder om half 8, en op maandag zelfs pas om half 9

Ik zie het wel zitten komend jaar
pi_52818845
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 19:26 schreef thaleia het volgende:
Die lieve schat van een roostermaker van ons
Slechts 1x een eerste uur! Slechts 1x om half 7 op, verder om half 8, en op maandag zelfs pas om half 9

Ik zie het wel zitten komend jaar
Wat heb je gedaan bij die roostermaker?

Als ik een goed rooster wou hebben toen ik lesgaf, ging ik toch verdomd moeten flemen bij de roostermaker. Ik had ook vaak springuren en moest tot 17u lesgeven
pi_52819049
'Springuren' heb ik ook wel, op donderdag zelfs drie (2e, 4e en 5e), maar goed ik vind alles best als ik maar niet vijf dagen per week om half 7 op hoef
pi_52819118
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 19:34 schreef thaleia het volgende:
'Springuren' heb ik ook wel, op donderdag zelfs drie (2e, 4e en 5e), maar goed ik vind alles best als ik maar niet vijf dagen per week om half 7 op hoef
Ah, ook misschien een héél klein beetje last van ochtendhumeur?
pi_52819170
M'n collega's weten dat ze me voor 11 uur 's ochtends niet moeten aanspreken. Een kunstje opvoeren voor een klasje, omdat het nu eenmaal moet, trek ik 's ochtends nog wel, maar tot werkelijk sociaal gedrag ben ik dan niet in staat.
  donderdag 30 augustus 2007 @ 21:40:43 #226
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_52823006
Het rooster van mij is inmiddels al weer enigszins aangepast. Elke dag geloof ik het eerste uur vrij, woensdag de eerste 3.. nog wat springuren links en rechts... een stukje beter dan het eerste rooster.

Ik heb niet zo'n last van een ochtendhumeur eigenlijk. Sterker nog, als ik genoeg bakken koffie heb gehad 's morgens heb ik een energie waar je U tegen zegt. Zeggen de leerlingen ook wel eens: "Meneer, doe es effe rustig". Heerlijk Die liggen dan nog half in een REM-slaapje omdat ze de avond van te voren weer te laat op stap zijn geweest.
.
pi_52825517
Nou, ik heb al heel wat afgereflecteerd, geanalyseerd, gelogboekt en geportfoliood deze week. Mèn.

Ik heb ook een stageschool nu, en die staat gelukkig vast. Volgende week even kennismaken daar.
Het is allemaal nu gelukkig wat duidelijker, ook wat er van je verwacht wordt. De mentorgroep is enorm gezellig en de afgelopen dagen hebben we allemaal wat "lesjes" gegeven aan de groep om eens te laten zien waar nu al je overduidelijk sterke/zwakke punten liggen. Mijn mentor en dus ook stagebegeleider is een enorme "positieve flow"-jaren '70-kabouter, maar wel heel aardig en heel betrokken.

Tot nu toe best positief dus . Dat was ook niet zo moeilijk na het eerste jaar .

Volgende week nog even rustig, heb ik gelukkig wat tijd om aan m'n scriptie te werken. Die nog lang niet af is. Waar ze erg moeilijk over doen. Kuch.
pi_52828872
Vandaag zijn bij ons op de PABO de stagescholen bekend gemaakt! Heb eindelijk een stageschool in de buurt! Wohooo! Schijnt ook nog eens een hele leuke school te zijn dus ik ben blij!
Noot noot.
  zondag 2 september 2007 @ 15:34:41 #229
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_52891883
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 22:42 schreef hummus het volgende:
De mentorgroep is enorm gezellig en de afgelopen dagen hebben we allemaal wat "lesjes" gegeven aan de groep om eens te laten zien waar nu al je overduidelijk sterke/zwakke punten liggen.
Dus als ik het goed begrijp moest je lessen geven aan je medestudenten ("mentorgroep")? Ik kan me nog herinneren dat we dat ook moesten doen op de opleiding. Wat was dat een bezigheidstherapie zeg. Af en toe gingen we met propjes gooien, om het wat realistischer te maken. En zo'n quasi-ideaal toekomstbeeld he: voortdurend in het Engels praten, leerlingen luisteren "natuurlijk" 50 minuten aan een stuk door, etc etc... Blij dat ik die zooi nooit meer hoef aan te horen.
.
  zondag 2 september 2007 @ 16:05:56 #230
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_52892769
Ik denk dat dat Engels praten toch wel een belangrijk punt is. Soms hoor je zelfs dat leerkrachten in de bovenbouw havo/vwo hun lessen Engels in het Nederlands geven! Wat mij betreft na een paar maanden eerste klas meteen over op het Engels.
  zondag 2 september 2007 @ 16:42:08 #231
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_52893876
Ja hoor, grammatica op 2VMBO uitleggen, waarbij je voortdurend Engels praat. Wordt een doorslaand succes, kan ik je vertellen

Doeltaal = voertaal okee, maar niet bij grammatica.
.
  zondag 2 september 2007 @ 16:56:26 #232
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_52894225
Zelfs de grammatica kun je in het Engels uitleggen, desnoods zet je wat vaktermen met vertaling erachter op het bord voor je begint.
  zondag 2 september 2007 @ 18:58:06 #233
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_52896949
Uiteraard kan dat.
.
pi_52904155
quote:
Op zondag 2 september 2007 16:56 schreef nickybol het volgende:
Zelfs de grammatica kun je in het Engels uitleggen, desnoods zet je wat vaktermen met vertaling erachter op het bord voor je begint.
Het kan.

Ze snappen er geen kloot van. Maar het kan!
  maandag 3 september 2007 @ 07:17:13 #235
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_52909047
Je onderschat de gemiddelde leerling...
  maandag 3 september 2007 @ 16:03:08 #236
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_52918967
Of we praten uit ervaring?

Nickybol, ben je zelf leraar?
.
pi_52939358
Deze leraar Engels in opleiding lurkt al een jaar mee in dit topic, maar nu wordt het toch echt tijd voor een berichtje :-). Tot nu toe heb ik altijd kantoorbaantjes gehad, maar mijn laatste contract werd niet verlengd en dus leek het me niet meer dan logisch om in het onderwijs te gaan solliciteren.
Zojuist een sollicitatiegesprek gehad op een VMBO-school, dat ging zo goed dat ik a.s. maandag meteen aan de bak mag. Het is wel ziektevervanging dus tijdelijk, maar desalnietemin heb ik er echt ontzettend veel zin in.

Dat wilde ik even met jullie delen ;-)
pi_52939409
Proficiat cha

Heel veel plezier op de jouw eerste schooldag.
pi_52939480
Welke opleiding volg je nu dan Cha? Gewoon lerarenopleiding, of leraar bevoegdheid?

Zit nu in 3e jaar van mijn opleiding Geschiedenis (Uni). Even kijken wat de mogelijkheden zijn aan het einde van het jaar. Zie het best wel zitten om het onderwijs in te gaan, hoewel de meesten het afkeuren.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_52939544
succes cha!

Ik heb nog een sollicitatie lopen, als dat niets wordt, dan weet ik het ook even niet meer..
Als ik echt zou willen, dan moet ik verder weg solliciteren, en dus ook gelijk verhuizen, maar dat vind ik nogal een grote stap.. Maar ik ben bang dat ik hier in het noorden dit schooljaar niet aan de bak kom...
  dinsdag 4 september 2007 @ 17:28:37 #241
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_52940399
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 16:05 schreef cha het volgende:
Zojuist een sollicitatiegesprek gehad op een VMBO-school, dat ging zo goed dat ik a.s. maandag meteen aan de bak mag. Het is wel ziektevervanging dus tijdelijk, maar desalnietemin heb ik er echt ontzettend veel zin in.
Proficiat
Laat je even horen hoe het gaat? Is wel leuk en tenminste weer wat nieuw bloed in ons topic
.
pi_52941866
Bedankt voor alle positieve reacties, erg leuk
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 16:15 schreef Lennox het volgende:
Welke opleiding volg je nu dan Cha? Gewoon lerarenopleiding, of leraar bevoegdheid?

Zit nu in 3e jaar van mijn opleiding Geschiedenis (Uni). Even kijken wat de mogelijkheden zijn aan het einde van het jaar. Zie het best wel zitten om het onderwijs in te gaan, hoewel de meesten het afkeuren.
Ik volg de lerarenopleiding aan de HvA. Ik heb dus bewust voor het onderwijs gekozen.

Wie keuren jouw keuze om het onderwijs in te gaan af? Vrienden/familie of de Uni zelf? Hoe je het wendt of keert, uiteindelijk blijft het jouw keuze. Jij bent de gene die de baan voor de rest van je werkende leven zal moeten uitoefen en niet Jantje, Pietje en Klaasje die van mening zijn dat het onderwijs niet leuk is.
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 16:20 schreef teigan het volgende:
succes cha!

Ik heb nog een sollicitatie lopen, als dat niets wordt, dan weet ik het ook even niet meer..
Als ik echt zou willen, dan moet ik verder weg solliciteren, en dus ook gelijk verhuizen, maar dat vind ik nogal een grote stap.. Maar ik ben bang dat ik hier in het noorden dit schooljaar niet aan de bak kom...
Jeetje teigan, kan me voorstellen dat je daarvan ff in een dip raakt. Verhuizen doe je idd niet zomaar een, twee, drie.
Is er niet een kans dat je kunt invallen voor een docent die ziek is, of zwanger, of een sabatical wil nemen of... nou ja, vul maar in?
pi_52946880
Vandaag m'n eerste lessen gegeven en het ging super!!
Erg leuke en lieve kids, het wordt een topjaar!
I ♥ PB
  dinsdag 4 september 2007 @ 22:52:29 #244
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_52948116

Een goed begin is het halve werk

Welke klassen heb je?
.
pi_52957861
Ik heb dit jaar 3 klassen, helemaal zelfstandig (ik loop nog stage, wel m'n LIO).
1, 2 en 3 Tweetalig Havo.
Ik geef Nederlands, dus dat hoeft gelukkig niet in het Engels! Lijkt me ook lastig,
'Today we're going to learn about 't Kofschip' !!!
I ♥ PB
pi_52958018
lekker miss-scofield!! Mijn eerste les vorig jaar kreeg ik gelijk iets naar mijn hoofd gegooid... Ik heb er dus ook gelijk iemand uit kunnen schoppen toen..

cha, ik weet niet hoe groot de kans is dat daar nog iets voor vrijkomt, ik hou alles wel gewoon in de gaten..
En heel misschien kan ik op de universiteit nog wat onderwijstaken gaan doen, maar dat is ook nog niet duidelijk... Dan ben ik in ieder geval bezig
  woensdag 5 september 2007 @ 17:55:08 #247
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_52963186
quote:
Op woensdag 5 september 2007 12:47 schreef teigan het volgende:
lekker miss-scofield!! Mijn eerste les vorig jaar kreeg ik gelijk iets naar mijn hoofd gegooid... Ik heb er dus ook gelijk iemand uit kunnen schoppen toen..
Tja, als je je eerste jaar ergens op een school begint, gaan ze je natuurlijk een beetje uitproberen. Als je eenmaal een aantal jaren meedraait op een school, valt dat wel mee, denk ik. Bijna alle leerlingen kennen me al, dus ze hebben niet de neiging om me te gaan uitproberen, dus de lessen zijn nu gewoon erg leuk en relaxed. Iedereen tevreden

Leerlingen er uit trappen doe ik zelden nog. In mijn begintijd had ik nog wel eens de neiging om leerlingen richting afdelingsleider te sturen. Tegenwoordig los ik alles zelf op. Ik ga met die leerling om de tafel zitten en vraag wat er loos is. Als je er leerlingen gewoon uitknalt, is dat niet echt bevorderlijk voor de relatie docent/leerling. We moeten nog een jaar he...
.
pi_52963301
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 19:02 schreef cha het volgende:
Bedankt voor alle positieve reacties, erg leuk
[..]

Ik volg de lerarenopleiding aan de HvA. Ik heb dus bewust voor het onderwijs gekozen.

Wie keuren jouw keuze om het onderwijs in te gaan af? Vrienden/familie of de Uni zelf? Hoe je het wendt of keert, uiteindelijk blijft het jouw keuze. Jij bent de gene die de baan voor de rest van je werkende leven zal moeten uitoefen en niet Jantje, Pietje en Klaasje die van mening zijn dat het onderwijs niet leuk is.
[..]
Voornamelijk familie . Ik moet ook nog een beetje gaan uitvogelen hoe het met de baangarantie's zit. Of ik als net afgestuurde bijvoorbeeld snel aan een baan in mijn gebied kan komen (in het westen van het land).

Ik heb een beetje zitten zoeken op internet en het startsalaris van een leraar vond ik nog behoorlijk meevallen.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_52963805
quote:
Op woensdag 5 september 2007 12:47 schreef teigan het volgende:
Hahaha, dat had ik vorig jaar ook! De kids begonnen met propjes te gooien, niet naar mij, maar gewoon door de klas. Ik heb nog nooit zo´n lol gehad in m´n lokaal!!!! Ik had nog nooit zoiets meegemaakt en ik moest keihard lachen! De kids vonden dat natuurlijk erg leuk en sindsdien zijn het schatjes geweest! Ik ben niet zo heel streng, gooi niet snel iemand eruit. Behalve als ze klasgenootjes pesten, dat is iets waar ik absoluut niet tegen kan!!!
I ♥ PB
  woensdag 5 september 2007 @ 18:48:25 #250
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_52964346
quote:
Op woensdag 5 september 2007 18:23 schreef miss-scofield het volgende:
De kids begonnen met propjes te gooien, niet naar mij, maar gewoon door de klas. Ik heb nog nooit zo'n lol gehad in mijn lokaal!!!! Ik had nog nooit zoiets meegemaakt en ik moest keihard lachen!
Ik speel graag de advocaat van de duivel.

Jij hebt je kapot gelachen omdat de kinderen propjes aan het gooien waren in het lokaal. Als eerste kun je je afvragen of dit wel de goeie reactie is. Leerlingen moeten niet met propjes door het lokaal gooien, in mijn ogen. Ten tweede: stel, we zijn 3 maanden later. De leerlingen zijn aan je gewend, je geeft aan dat je niet streng bent, en de klas gaat weer met propjes gooien. Nu is het niet meer grappig want het gebeurt op een moment dat het hélemaal niet uit komt. Jij geeft straf of laat op z'n minst merken dat je het niet op prijs stelt. "Ach juffrouw, wat zeurt u nu? De vorige keer moest u er nog mee lachen!" roept een leerling en gooit een dikke kwak papier in jouw gezicht.

En nu?

[ Bericht 3% gewijzigd door Baba-O-Riley op 05-09-2007 18:59:50 ]
.
pi_52968072
Baba-O-Riley, die jongen die dat gedaan had was berucht op school, en heeft zijn schoolcarriere op de school afgesloten nadat hij (weer bij mij in de les) met een deo en een aansteker een steekvlam veroorzaakte..

Ik heb er een bloedhekel aan om er mensen uit te sturen, maar ik vind het ook lastig om ongewenst gedrag wel goed aan te pakken.. Dat is waarschijnlijk vooral onervarenheid, en ik popel eigeniljk ook wel om meer ervaring op te doen
pi_52975032
quote:
Op woensdag 5 september 2007 18:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Jij hebt je kapot gelachen omdat de kinderen propjes aan het gooien waren in het lokaal. Als eerste kun je je afvragen of dit wel de goeie reactie is. Leerlingen moeten niet met propjes door het lokaal gooien, in mijn ogen. Ten tweede: stel, we zijn 3 maanden later. De leerlingen zijn aan je gewend, je geeft aan dat je niet streng bent, en de klas gaat weer met propjes gooien. Nu is het niet meer grappig want het gebeurt op een moment dat het hélemaal niet uit komt. Jij geeft straf of laat op z'n minst merken dat je het niet op prijs stelt. "Ach juffrouw, wat zeurt u nu? De vorige keer moest u er nog mee lachen!" roept een leerling en gooit een dikke kwak papier in jouw gezicht.

En nu?

Ik denk dat wij zo goed overeenkomen wat betreft orde in de klas. En vooral dan ook het consequent reageren
Iets wat mijn leerlingen altijd wel apprecieerden (en dat weet ik van hen en van collega's waartegen ze het verteld hebben). Ook al was ik wel 'berucht' als een strenge. Ik kan de leerlingen die mij niet graag hadden op twee handen tellen denk ik (ik mag niet overdrijven, ik heb in totaal al meer dan 200 leerlingen gehad... Dus er zullen er wel een stuk of 10 zijn )
pi_52975128
quote:
Op woensdag 5 september 2007 18:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

En nu?

Hehe, dat is gelukkig niet gebeurd!! De lln vonden het erg leuk dat ik zo reageerde, terwijl hun bedoeling waarschijnlijk was dat ik ging huilen ofzoiets
Ik heb een ontzettend leuk jaar gehad met die klas, en ik mag ze dit jaar weer lesgeven!!

Ik heb ze toen wel gewoon uitgelegd dat propjes gooien natuurlijk niet de bedoeling is, en ze hebben op handen en voeten het lokaal opgeruimd. Bovendien hadden ze het niet op mij gemikt, dat was ook een groot verschil. Zodra ik een propje in m'n gezicht had gekregen, hadden ze op kunnen ophoepelen. Dit was niet het geval
I ♥ PB
  donderdag 6 september 2007 @ 18:41:14 #254
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_52987709
quote:
Op donderdag 6 september 2007 09:09 schreef miss-scofield het volgende:
Hehe, dat is gelukkig niet gebeurd!! De lln vonden het erg leuk dat ik zo reageerde, terwijl hun bedoeling waarschijnlijk was dat ik ging huilen ofzoiets
Dus het was wél de bedoeling om jouw gezag te ondermijnen? Anders verwachtten ze niet dat jij zou kunnen gaan huilen.
.
pi_52991367
Ik zeg altijd aan het begin van het jaar: "Ik ben niet streng, ik ben duidelijk". En geef ze dan wat grenzen en daarbij horende consequenties, m.b.t. huiswerk, te laat komen, mp3 spelers etc.

Zo hoef ik geen "dit mag niet, en dat mag niet" gesprekken gaan houden en is er ook geen discussie als er een maatregel op z'n plaats is, het was namelijk duidelijk en iedereen had het begrepen.

Wat bij mij erg goed werkt in bijv. 4 vmbo is ze simpelweg het bovenstaande verhaal uitleggen en daarna met ze te gaan werken. De eerste lessen zijn het allemaal engeltjes, en daarna komen ze heus wel los. Dan bespreek ik na die eerste 1 a 2 lessen hoe ik het vond gaan en eventueel dat er bepaalde vrijheden beperkt kunnen worden omdat ik bijv. de werkhouding tijdens het zelfstandig werken niet voldoende vind. Dan kun je denken aan verplicht 10 minuten stil werken, of die laatste 10 minuutjes dat ze een mp3 speler op mogen terugdraaien etc.

Rustig met zo'n klas praten en af en toe eens evalueren hoe het gaat (Vooral ook als het goed gaat) vind ik heel prettig werken.

Al moet ik zeggen dat ik in vmbo1, 2 en soms 3 wel wat stricter ben. Klas 4 staat imho toch wat meer open voor gesprek en rationele discussie.
pi_52991426
@Cha

In welk jaar zit je? Ik ben ook nog steeds vakken aan het afronden.

werk pas 3 jaar
  donderdag 6 september 2007 @ 22:13:17 #257
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_52992026
Heb gisteren mijn eerste lesdag gehad.

De brugjes zijn allemaal nog erg timide, zó schattig! Ik weet dat ze over een aantal weken al wat ondeugender zullen zijn, maar wat is het genieten om ze nu allemaal braaf voor mijn lokaal te zien wachten om naar binnen te mogen...
pi_53001551
Roelio,

Ik zit pas in m'n tweede studiejaar
pi_53009366
quote:
Op donderdag 6 september 2007 18:41 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Dus het was wél de bedoeling om jouw gezag te ondermijnen? Anders verwachtten ze niet dat jij zou kunnen gaan huilen.
Ik heb geen idee wat hun bedoeling was... zoals ik al zei: 'waarschijnlijk'
Volgens mij hadden zij de instelling, eens kijken wanneer we de stagiair boos kunnen krijgen ofzo.
Geen idee, ik heb het ze niet gevraagd.
Ik vond het leuk dat ze met die propjes gingen gooien, omdat ik het nog nooit eerder had meegemaakt. Daarna duidelijk de regels binnen mijn klaslokaal gemaakt en ik heb een ontzettend leuk jaar gehad. Niks aan de hand hoor, die kids zagen mij echt als docent.
I ♥ PB
pi_53009974
quote:
Op donderdag 6 september 2007 18:41 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Geen leraar, maar leerling, maar ik weet dat 't zo af en toe bijna traditie lijkt om nieuwelingen een beetje een moeilijke tijd te geven. Mijn klas van 4 jaar terug heeft o.a. een lerares Duits het leven zuur gemaakt... (Ongetwijfeld ook zelf gedeeltelijk aan meegedaan, zij het iets minder actief ofzo...). Echt zuur, mind you, en ik geloof dat we aan 't einde een andere leraar hadden, maar mijn geheugen is niet zo denderend op dat punt. Zijn ongetwijfeld nog andere voorbeelden te ontdekken in de wandelgangen, maar ik blijf niet bij met de roddels.

Andere vraag, met name aan Baba-O-Riley (ivm mentoraat 2 VMBO, als ik 't me goed herinner?), maar iedereen is vrij om te antwoorden. Komen jullie nou vaak mensen. (Leerlingen/leraren/ouders) tegen die denken dat VMBO. (Of HAVO, mits elitaire denkbeelden.) niets anders is dan het uitschot van de maatschappij? (Om maar even een term te gebruiken...).

*teruggaat naar lurken, ben geen docent. Granted, misschien over een aantal jaar wel.
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
  vrijdag 7 september 2007 @ 20:33:15 #261
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53014619
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 17:15 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Geen leraar, maar leerling, maar ik weet dat 't zo af en toe bijna traditie lijkt om nieuwelingen een beetje een moeilijke tijd te geven.
Ja, dat hoort er inderdaad een beetje bij. Zie het als een "ontgroening"
quote:
Andere vraag, met name aan Baba-O-Riley (ivm mentoraat 2 VMBO, als ik 't me goed herinner?), maar iedereen is vrij om te antwoorden. Komen jullie nou vaak mensen tegen die denken dat VMBO niets anders is dan het uitschot van de maatschappij? (Om maar even een term te gebruiken...)
Ik zie dat soort posts wel eens op het forum hier, en dan moet ik gewoon op mijn lip bijten om niet te gaan reageren. Maar ik kom het soms wel eens tegen ja. Die hebben dan weer ergens iets gelezen over het VMBO wat ze dan eigenlijk door mij bevestigd willen zien. Ze verwachten van mij verhalen van brutale monden, smijten met meubilair, tuig van de richel geintjes en dergelijke. Helaas moet ik dat soort mensen altijd teleurstellen. Ik vertel dan verhalen over leuke dingen die leerlingen doen of zeggen, excursies die ik met ze gemaakt heb, flauwekul die we uithalen in de klas, en als ik echt met bewijzen moet komen, laat ik ze foto's zien van school. Dan zijn ze meestal wel overtuigd.
Uitschot van de maatschappij... Wie komt de nieuwe keuken aanleggen? Wie zorgt ervoor dat de boiler fatsoenlijk functioneert? Wie komt de nieuwe tegelvloer leggen? Ik bedoel maar... Ik vind het elke dag opnieuw weer fijn om met dit soort leerlingen te werken.

Hoop dat ik je vraag een beetje beantwoord heb.
.
pi_53035046
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 11:39 schreef cha het volgende:
Roelio,

Ik zit pas in m'n tweede studiejaar
Tof!

Dan zit je waarschijnlijk met een literatuurvak bij mij!

Koppen, op dinsdag?

Ik moet nog ongeveer 30 punten om af te studeren, maar ze hebben die opleiding inmiddels zo omgegooid dat ik zelfs nog een vak moet doen met de 1e jaars.
pi_53043399
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 19:39 schreef Roellio het volgende:

[..]

Tof!

Dan zit je waarschijnlijk met een literatuurvak bij mij!

Koppen, op dinsdag?
Helaas, ik moet je teleurstellen . Ik doe de studie nl deeltijd, dus heb al mijn colleges op donderdagmiddag/avond.
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 19:39 schreef Roellio het volgende:

Ik moet nog ongeveer 30 punten om af te studeren, maar ze hebben die opleiding inmiddels zo omgegooid dat ik zelfs nog een vak moet doen met de 1e jaars.
Vakken omgooien zijn ze echt een ster in op de HvA. Had vorig jaar idd bij een aantal lessen vierdejaars in de groep zitten. Een aantal vakken die wij nu in het tweede jaar krijgen, waren een x aantal jaar geleden nog eerstejaars vakken.

Lekker wazig allemaal, maar goed uiteindelijk gaat het om het diploma. En de studie is best wel heel erg leuk vind ik
  zondag 9 september 2007 @ 20:15:19 #264
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53056777
Ik vond mijn studie maar matigjes eigenlijk. Veel onzinnige vakken, waar ik het nut nu nog steeds niet van in zie. Ook de manier waarop die vakken gegeven werden, was achteraf gezien eigenlijk best hilarisch. We kregen bijvoorbeeld een les over het VMBO bij zo'n onderwijskundig vak. In de vier jaar opleiding was dat de enige keer dat het VMBO ter sprake kwam. Kreeg de hele groep kaartjes in 4 kleuren, en vervolgens werd steeds een vraag gesteld met vier antwoorden, die correspondeerden met de kleuren op de kaartjes. Zat je daar met je gele kaartje in de lucht. Kan niet zeggen dat ik veel van die les opgestoken had. Het enige leuke aan de opleiding waren eigenlijk de stages.
.
pi_53082567
Ok, zoals beloofd even een verslagje van mijn eerste echte eigen lesdag.

De school waar ik werk, heeft tijdens de vakantie een gloednieuw gebouw betrokken en dat de nodige consequenties. Onder andere dat de automatisering nog lang niet optimaal werkt. Afgelopen vrijdag zou ik mijn rooster toe gemaild krijgen, maar dat is niet aan gekomen. Het leek mij dus verstanding om gewoon om half negen aanwezig te zijn en ter plekke uit te vinden, hoe, wat, wanneer etc.

Gelukkig werd ik bij aankomst ontvangen door een ontvangstcommitee van drie personen; het hoofd van de afdeling Zorg & Welzijn, de onderdirecteur en de docentencoach. Na een gezellig bakje koffie zijn zij alle drie aan de slag gegaan om roosters, boeken, etc te regelen.
Uit alle informatie bleek al snel welke klassen ik moet doceren. Drie derde klassen Basis Beroeps en Kader Beroeps en een vierde klas Kader Beroeps. Van die laatste klas ben ik ook de mentor.

Ik word eigenlijk opgeleid tot leraar Engels en geef dus zo ongeveer negen lesuren Engels, maar de docent Nederlands voor de derde klasen is op studiereis en dus is mij ook gevraagd om vier uur Nederlands te geven. Geen probleem wat mij betreft.

Al snel bleek dat mijn eerste lesuur pas om kwart over één zou beginnen, dus had ik alle tijd om de les voor te bereiden en ook nog wat eigen werk voor m'n opleiding te doen.
Vijf minuten voor aanvang van de les, Nederlands in dit geval, die ik moest geven ben ik even bij het afdelingshoofd langs gegaan. Hij is mee gelopen naar het lokaal, heeft me aan de klas voorgesteld en verteld waarom ik les geef en niet hun eigen docent.

De klas ontving me min of meer met open armen, echt zo schattig. Ik heb een introductie praatje gehouden en heb vervolgens een vragenrondje door de klas gedaan om op die manier de leerlingen een beetje te leren kennen. Ik had met een uiterst nieuwsgierige groep te maken die wilde weten of ik getrouwd ben ik kinderen heb (nou, nee dus) en waarom dan niet.

Na het vragenrondje heb ik de klas in groepjes verdeeld en elk groepje een schrijfopdracht gegeven.
Ik moest de opdracht wel een keer of drie uitleggen, maar ik kreeg ze wel aan het werk. Ik had ook wel het idee dat ze heb best een leuke opdracht vonden om aan te werken. Nu is de les op maandag een blokuur en ik merkte al snel dat dat zowel voor mij als voor de kinderen best lang is. Het kostte me toch wel wat moeite om ze tot het einde van de les bezig te houden.
Normaal gesproken krijgen ze bij een blokuur tussendoor vijf minuutjes pauze, maar het leek mij logischer om zonder pauze door te gaan en de kinders vijf minuten eerder naar huis te sturen. Zeker gezien het feit dat het hun laatste les betrof. Dus ongeveer tien minuten voor de bel met de hele klas het lokaal opgeruimd, alle frutsels weggegooid, al hetmeubilair op z'n plaats en hup naar huis.
"dag juf, tot morgen" en weg waren ze, na gestaard door het afdelingshoofd die zich afvroeg waarom er twintig leerlingen door de gang rende. Eerder naar huis sturen mag dus helemaal niet, maar omdat het m'n eerste dag was, zou hij het door de vingers zien. Foutje, bedankt , maar wel een leermoment.

Vervolgens een snel bezoekje aan de congiëre om de absentielijsten e.d. in te leveren en hup ook naar huis. Wachtend op de bus zie ik aan de overkant van de straat een aantal kinderen uit de klas die ik zojuist les heb gegeven staan en die beginnen vrolijk naar me te zwaaien. Dat gaf me toch wel een goed gevoel.

Morgen mag ik dan eindelijk m'n eigen vak Engels geven aan de vierde klas die tevens mijn mentorklas is. Heb er nu al weer zin in
  maandag 10 september 2007 @ 22:57:26 #266
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53084118
Nou, dat klinkt toch als een erg geslaagd dagje
quote:
Op maandag 10 september 2007 21:59 schreef cha het volgende:
Nu is de les op maandag een blokuur en ik merkte al snel dat dat zowel voor mij als voor de kinderen best lang is. Het kostte me toch wel wat moeite om ze tot het einde van de les bezig te houden.
Schijnt de nieuwste rage te zijn (volgens mij in aanloop naar scenario 2): veel blokuren inroosteren. Ben er eigenlijk niet zo kapot van. Meestal plan ik het zo in dat ze het eerste uur uitleg krijgen en spul nagekeken wordt en dat ze in het tweede uur op hun eigen tempo aan opdrachten kunnen werken. Of ik doe wat leuks in het tweede uur. Zeker op vrijdag het zesde en zevende uur... Iemand die dat inroostert heeft waarschijnlijk nooit voor de klas gestaan.
.
  maandag 10 september 2007 @ 23:00:17 #267
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_53084213
Ik denk dat blokuren voor bepaalde vakken met een praktische inhoud zoals bijvoorbeeld gym, scheikunde, natuurkunde, etc. of voor projectwerk wel handig is, maar voor normale lessen is een blokuur te lang. Wel fantastisch zijn talenpractica in blokuren.
  dinsdag 11 september 2007 @ 22:49:51 #268
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_53108346
Vandaag tijdens de Engelse les:

-'Juf, wat moet ik hier invullen?'
-'Jouw eigen naam.'
-'In het Engels of in het Nederlands '
  dinsdag 11 september 2007 @ 22:53:55 #269
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53108504
.
pi_53113911
Eerste S.O. onregelmatige werwoorden, voor V4, zometeen. Ben benieuwd.
pi_53116784
Je moet wel cut cut cut vragen, dat vinden de kids vast cool . Ik neem aan dat het om Engels gaat .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  woensdag 12 september 2007 @ 15:11:51 #272
180015 Aryon
bla die bla die bla
pi_53122545
Ik mag maandag beginnen op een SBO-school als gym-docent (stage voor een half jaar) En ik ben heel benieuwd hoe dat gaat werken. Eerst nog lessen meelopen, maar daarna ook zelf lessen geven. Deze week krijgen we al een beetje introductie op het speciaal onderwijs en wat voor kinderen erop zitten. Zoals autisme en PDD-NOS enz. Ik weet echt niet wat ik kan verwachten en hoe kinderen gaan reageren op mij als stagair, maar het lijkt me wel een leuke leerzame tijd. Vooral omdat het anders is dan regulier onderwijs.

Iemand ervaring btw op een SBO school?

Gr Aryon
Slay the dragon in your dreams!
pi_53122919
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 22:49 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vandaag tijdens de Engelse les:

-'Juf, wat moet ik hier invullen?'
-'Jouw eigen naam.'
-'In het Engels of in het Nederlands '
Geweldig

Ik vind lesgeven echt geweldig!! Ik geniet van elk lesuur!!
I ♥ PB
  woensdag 12 september 2007 @ 20:30:08 #274
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53130540
Hehehe... nu zijn ze nog lief ja... wacht maar es over een paar weken
.
  woensdag 12 september 2007 @ 21:48:14 #275
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_53133189
Ik had vandaag het eerste doorgelekte brugmeisje huilend voor mijn lokaal. De ervaring leert dat er nog vele zullen volgen dit schooljaar...
  vrijdag 14 september 2007 @ 18:49:21 #276
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53178335
Gisteren proefwerk gegeven. Ik dacht: "Vandaag neem ik ze weer eens te pakken". Dus bij het uitdelen was ik bezig van: "Dit is versie 1... dus dan krijg jij versie 2... jij krijgt versie 3.. effe kijken, hij had versie 2, dus dan krijg jij versie 1".. alsof er 3 versies in omloop waren. Leerlingen schreven ook netjes het versie-nummer op hun proefwerk. Na afloop nam ik de geschreven werken in en liet de opgaves nog expres even op hun tafeltjes liggen. En jawel hoor, opeens: "Ja maar, meneer... die versies zijn toch allemaal hetzelfde!... "

Die gezichten.. haha, geweldig
.
  zaterdag 15 september 2007 @ 22:15:10 #277
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53206565
Ik viel zojuist in een uitzending van Rondom 10 over het dreigende lerarentekort. Er waren een aantal gasten: een docente Nederlands, die pas 2 weken les gaf, een paar PABO-studenten, een student aan de lerarenopleiding, een docent die er na 5 jaar vervangen mee gestopt was, een kritische moeder, een paar leerlingen van 6 atheneum en een docent die nog steeds les gaf. Laatstgenoemde was een al iets oudere man (hij heette Teunis geloof ik), maar daar kon ik me wel het beste mee identificeren.

Onder andere kwam ter sprake:

* Filmen met mobieltjes
Natuurlijk schokkende filmpjes met tierende docenten die leerlingen uit de klas smijten. Ik zet mijn vraagtekens bij het gedrag van die docenten trouwens. Moeten mobieltjes verboden worden, is de vraag. Nee natuurlijk. Als je de leerlingen gewoon vraagt om dat ding uit te zetten, dan is 't toch goed. Al die overspannen reacties dat je de telefoon moet inleveren, ik kan me er niet zo in vinden. De ex-leraar vond dat de mobieltjes verboden moesten worden, want dat was in de jaren 80 ook zo.

* Gedrag leerlingen
Het gedrag van leerlingen komt ter sprake. De docente Nederlands met haar 2 weken leservaring herkent dit "helemaal niet". Nee, tuurlijk niet, de eerste paar weken zijn de leerlingen nog zo mak als een lammetje. Maar ze moest wel toegeven dat de les afgelopen donderdag "haar een slecht gevoel gaf". Teunis (mijn grote vriend ), zei inderdaad dat je een klas niet met harde acties moet bedwingen, maar gewoon open in contact moest treden. Docente Nederlands meldde vrolijk dat ze met de hele klas naar de bioscoop was geweest. De norskijkende docent die het na 5 jaar gezien had, meldde inderdaad dat leerlingen vervelend waren. Hij herkende het in elk geval.

* Rekentoets
Er gaan minder studenten naar de PABO werd gezegd, en een aantal struikelt door de rekentoets. Er worden een aantal sommetjes (van het kaliber 28 : 0,7 en 2500:204) op een whiteboard geschreven. De docente Nederlands, die trots meldde dat ze ook op het basisonderwijs had lesgeven, kakelt luid over iedereen heen. Alleen jammer dat ze de meest foute oplossingen geeft..

* De "kritische moeder"
Dat was ook een geval apart. Zo'n moeder die je standaard op elk tienminutengesprek hebt zitten en op elke slak een kilo zout legt. Alhoewel ze ook wel wat punten had die klopten, vond ik haar een beetje een persoon met een hoog muggenzift-gehalte. Iemand die het liefst met een telescoop voor het raam van het klaslokaal gaat zitten en elke keer als de docent een andere leerling het woord geeft, gaat klagen dat haar zoon niet genoeg aandacht krijgt.

* Docenten zijn lui
Opmerking van de "kritische moeder" was dat docenten vaak lui waren, omdat haar zoon geen proefwerk ter inzage kreeg. De docent wilde geen nieuw werk maken of met haar zoon het proefwerk bespreken. Dat is natuurlijk een op zichzelfstaande situatie, MAAR DAAROM scheert ze voor het gemak maar even alle docenten over één kam en noemt ze lui.

* Docenten hebben toch veel vakantie?
Er staat nog een gast op. Hij had blijkbaar een artikel geschreven in de krant over het salaris. Hij vond dat de docenten weinig deden. "Ze geven een paar uurtjes en zitten om 5 uur alweer aan de aardappels". Dat vond ik wel erg kort door de bocht van die vent. Hij maakte een ongelooflijke blunder door te zeggen dat docenten maar 1040 uur per jaar werken. Dat is het aantal uren dat leerlingen in de onderbouw les moeten krijgen. Een jaartaak van docenten ligt op 1659 uur. OJA! Iemand die dus blijkbaar totaal niet weet waar hij het over heeft.

Wel interessant om even te kijken op de zaterdagavond, maar wat slechts zijdelings ter sprake kwam, was dat het management van een school het plezier van veel docenten vergalt. Om maar te zwijgen van de onderwijstijd...

Reacties op de uitzending op de site van Rondom Tien

[ Bericht 3% gewijzigd door Baba-O-Riley op 15-09-2007 22:34:38 ]
.
pi_53206743
Dat filmen met die mobieltjes, daar ken ik een ander verhaal over...

Leerlingen hebben op de school waar ik lesgaf dat mobieltje totaal verkeerd gebruikt. Ze hadden een leerling vastgebonden aan een stoel (die leerling speelde natuurlijk mee!) en toen de leerkracht binnenkwam in het lokaal, ging ze naar hem toe en toen ze hem wou losmaken (en dus nogal dicht bij die jongen zat) heeft er iemand zijn broek uitgetrokken waardoor er nogal compromitterende beelden van de leerkracht in kwestie werden gemaakt. Deze beelden hebben ze dan ook maar op Youtube gezet, want ja, wat moet je er anders mee?

De leerkracht had het inderdaad moeilijk met orde houden in die klas, maar zoiets vind ik toch heel ver gaan en na dit voorval vond ik het zeker niet erg om de mobieltjes helemaal te gaan verbieden.
  zaterdag 15 september 2007 @ 22:26:58 #279
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53206862
Dat gaat inderdaad erg ver ja.
.
pi_53210261
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 22:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik viel zojuist in een uitzending van Rondom 10 over het dreigende lerarentekort.
Ah, gemist, maar morgen komt er ook een Zembla over het lerarentekort, het is nogal actueel he
  zondag 16 september 2007 @ 13:44:53 #281
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53217369
De aflevering van gisteravond is HIER terug te kijken. Wil je blijven genieten van je zondagmiddag, kijk dan maar niet.

Dit klinkt in elk geval een stuk serieuzer:
quote:
Leerlingen krijgen te weinig uren les omdat er niet voldoende leraren beschikbaar zijn. Dat is wat scholen zeggen over het probleem dat overigens in de toekomst nog veel omvangrijker wordt. Maar wordt het huidige lerarentekort niet mede veroorzaakt door de manier waarop scholen het werk georganiseerd hebben? En wordt er niet te veel gevraagd van scholen dat niets met lesgeven te maken heeft, maar waar wel mensen voor nodig zijn? ZEMBLA filmde de dagelijkse praktijk van de leraren op twee scholen en constateerde dat ze vaak niet toekomen aan datgene waar ze voor zijn opgeleid: lesgeven. Of zoals onderwijsspecialist Leo Prick constateert: ‘Leraren staan te weinig voor de klas en zijn te veel bezig met andere taken dan het leraarschap.’

‘Waar is de leraar?’ zondag 16 september om 20.30 uur op Nederland 3.

Hoe kijken docenten zelf naar hun vak en wat merken zij van het veelbesproken lerarentekort? ZEMBLA filmde voor en na de zomervakantie de dagelijkse schoolpraktijk in Doorn en Spijkenisse, op twee ‘gewone’ scholen in het voortgezet onderwijs. Duidelijk wordt dat leraren veel meer taken hebben dan alleen lesgeven. Een deel daarvan (waarbij leraren ook functioneren als decaan, mentor, lid van het zorgteam etc.) wordt ervaren als ‘krenten in de pap’. Een andere deel (zoals vergaderen, overleggen, surveilleren) wordt duidelijk als ‘corvee’ gezien.

Volgens Minister Plasterk (Onderwijs) vormt het lerarentekort een ‘megaprobleem’. En dus moeten scholen met handige trucs proberen in ieder geval de schijn op houden dat de leerlingen genoeg uren les krijgen. ZEMBLA zet een aantal trucs op een rij: leerlingen worden als docent voor de klas gezet, leraren hoeven alleen maar ‘op te passen’ op een klas van een zieke collega. Of er worden leraren ingezet zonder bevoegdheid, zoals dominee Van der Gaag in Spijkenisse. Tijdens zijn sollicitatiegesprek voor de functie van docent levensbeschouwing werd hem gevraagd wat hij nog meer zou kunnen. Van der Gaag: ‘Ik zei dat ik ook wel wiskunde zou kunnen geven in de onderbouw. (…) Ik heb kinderen in het voortgezet onderwijs die ik help bij hun huiswerk.’ Nu geeft hij de helft van de week levensbeschouwing en de andere helft wiskunde.

[ Bericht 5% gewijzigd door Baba-O-Riley op 16-09-2007 14:54:54 ]
.
pi_53229054
Niet echt wat nieuws gehoord, maar voor een heleboel kijkers die niet zelf in het onderwijs werken ging ongetwijfeld een wereld open. Vond het wel leuk om de uitzending te zien omdat 1 van de gevolgde scholen er een is waar ik lang geleden eens een half jaartje heb gewerkt. Kon me het gebouw niet meer zo goed herinneren, maar een paar van de geinterviewde mensen wel. Leuk
  zondag 16 september 2007 @ 21:35:39 #283
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53229111
Ja, de uitzending was in elk geval van een ander kaliber dan "Rondom Tien". Wel weer aandacht voor de problemen, maar wel op een natuurlijke, minder sensatiebeluste manier. Ik vond wel het einde een beetje abrupt, of zou er nog een tweede deel komen?
.
  dinsdag 18 september 2007 @ 13:47:39 #284
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_53269590
Ik ben al een tijd niet meer in dit topic geweest. Ik ben nu derde jaars PABO student deeltijd en inmiddels begonnen aan een stage in het speciaal basisonderwijs. Dit bevalt goed!
Ik heb morgen ook een gesprek met een stichting die voor een invalpool op zoek zijn naar een klassenassistent. Voor mij wordt dit het eerste solicitatiegesprek in de onderwijssector dus ik zal sowieso een ervaring rijker zijn en ik kijk verder wel wat ze willen en bieden. Ik zit alleen te twijfelen over kleding. Wat raden de meer ervaren mensen hier aan: pak of smart-casual?
Andere tips ook altijd welkom
Life is what you make it.
  woensdag 19 september 2007 @ 20:46:38 #285
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53310284
Het gesprek is vandaag al geweest zie ik. Hoe was het gegaan?
.
pi_53310354
Vergeten jullie niet je ervaringen ook hier te posten ?
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  woensdag 19 september 2007 @ 21:27:42 #287
180015 Aryon
bla die bla die bla
pi_53311431
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 13:47 schreef Schanulleke het volgende:
Ik ben al een tijd niet meer in dit topic geweest. Ik ben nu derde jaars PABO student deeltijd en inmiddels begonnen aan een stage in het speciaal basisonderwijs. Dit bevalt goed!
Ah, leuk! Ik loop ook stage op een SBO en een ZMLK(basisschooleeftijd) school. Alleen dan als vakdocent gym! Het is echt zeer leuk. Gister mijn eerste stagedag gehad op de ZMLK-school en veel geobserveerd en naar kinderen gekeken, hoe zij reageren enzo. En mijn stagecoach had de hele tijd dezelfde les gedraaid en toen was heel goed te zien wat de verschillen waren tussen de klassen en de kinderen. Maar ik heb er echt zin in en ik heb een leuke stagecoach, dus dat komt helemaal goed. ^^
Slay the dragon in your dreams!
  woensdag 19 september 2007 @ 22:37:26 #288
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53314094
quote:
Op woensdag 19 september 2007 20:49 schreef PietjePuk007 het volgende:
Vergeten jullie niet je ervaringen ook hier te posten ?
Helaas moet ik je teleurstellen. Bij mij hangt een goede sfeer in de klas, waar rustig gewerkt wordt en altijd tijd is voor een geintje, zowel van mijn kant als van de kant van de leerlingen. Dus voor verhalen over rondvliegende stoelen, in brand gestoken plafonds of leerlingen, typexx in de koffie, nietjes in de soep, gecrashte computers, punaises op de bureaustoel of een deur gebarricadeerd met een kast moet je niet bij mij zijn

Ik vond het verhaal van die klas die een lokaal opgeschoven was wel erg geweldig. Dat heb ik zelf eens met een klas van mij gedaan. Liet ik een leerling het klassenboek halen (wat ik zelf uiteraard al had meegenomen) en terwijl hij weg was, schoof ik met de klas een lokaal op. Daarna zijn we stil gaan afwachten wat de reactie zou zijn. We hebben in een deuk gelegen.
.
  woensdag 19 september 2007 @ 22:43:22 #289
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_53314312
Gesprek is goed gegaan en we gaan met elkaar in zee. Zo'n inval-pool is sowieso wel wat vrijblijvender dan ik ingeschat had dus ja zeggen is behoorlijk makkelijk, ik kan me op elk willekeurig moment ook weer afmelden.
Dit neemt niet weg dat ik nu wel officieel een onderwijsbaan op mijn CV kan gaan zetten. Ik kan niet wachten tot er iemand ziek is!
  woensdag 19 september 2007 @ 22:47:14 #290
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_53314460
quote:
Op woensdag 19 september 2007 21:27 schreef Aryon het volgende:

[..]

Ah, leuk! Ik loop ook stage op een SBO en een ZMLK(basisschooleeftijd) school. Alleen dan als vakdocent gym! Het is echt zeer leuk. Gister mijn eerste stagedag gehad op de ZMLK-school en veel geobserveerd en naar kinderen gekeken, hoe zij reageren enzo. En mijn stagecoach had de hele tijd dezelfde les gedraaid en toen was heel goed te zien wat de verschillen waren tussen de klassen en de kinderen. Maar ik heb er echt zin in en ik heb een leuke stagecoach, dus dat komt helemaal goed. ^^
Leuk Aryon, veel plezier op je stage!
  vrijdag 21 september 2007 @ 19:05:46 #291
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53363212
quote:
Op woensdag 19 september 2007 22:43 schreef Schanulleke het volgende:
Gesprek is goed gegaan en we gaan met elkaar in zee.
.
  vrijdag 21 september 2007 @ 19:21:10 #292
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_53363609
En vandaag al meteen aan de slag geweest. Man o man, wat een karaktertjes zitten er in die klas! Dit gaat een hele leerzame aanvulling op mijn stage-ervaringen worden!
  zaterdag 22 september 2007 @ 21:21:14 #293
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53390140
Ik heb ook driekwart jaar stage gelopen op een school voor speciaal voortgezet onderwijs. Dat was de meest leerzame en indrukwekkende stage die ik ooit gehad heb.
.
pi_53437439
Ik twijfel enorm om de opleiding "leraar basisonderwijs" te doen. . Ik ga nl. stoppen met m'n huidige opleiding. Iemand ervaring met HBO leraar basisonderwijs?
Hoi.
pi_53438178
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 21:21 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb ook driekwart jaar stage gelopen op een school voor speciaal voortgezet onderwijs. Dat was de meest leerzame en indrukwekkende stage die ik ooit gehad heb.
Hoezo dat? Als het aan te raden is, is het misschien voor mij ook handig er stage te lopen.
  maandag 24 september 2007 @ 20:17:31 #296
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_53441711
quote:
Op maandag 24 september 2007 18:25 schreef Herr_Munk het volgende:

[..]

Hoezo dat? Als het aan te raden is, is het misschien voor mij ook handig er stage te lopen.
Een hele hoop problemen die je later in je 'gewone' klassen tegen gaat komen liggen in het speciaal onderwijs onder een vergrootglas. Jij wordt gedwongen om kordater en consequenter te handelen. Dit neem je mee als ervaring. Daarnaast helpen dergelijke extremen je ook om problemen bij leerlingen later beter te duiden. Althans, dat wordt mij gezegd door meer ervaren leerkrachten en dat geloof ik ook wel.
  maandag 24 september 2007 @ 20:28:04 #297
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_53442107
quote:
Op maandag 24 september 2007 18:00 schreef pekel het volgende:
Ik twijfel enorm om de opleiding "leraar basisonderwijs" te doen. . Ik ga nl. stoppen met m'n huidige opleiding. Iemand ervaring met HBO leraar basisonderwijs?
Ik ben derde jaars PABO student. Deeltijd weliswaar waardoor mijn traject iets anders is dan het jouwe zal zijn maar de meeste ervaringen zullen gelijk zijn. Het is een opleiding die qua theorie erg meevalt vind ik maar de praktijk is uitdagend. Ik vind het echt een voordeel dat je al meteen de klas ingaat en zo direct praktijkervaring opdoet.
Wat is het dat je aantrekt in de opleiding/ het vak?
pi_53446395
quote:
Op maandag 24 september 2007 20:28 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Ik ben derde jaars PABO student. Deeltijd weliswaar waardoor mijn traject iets anders is dan het jouwe zal zijn maar de meeste ervaringen zullen gelijk zijn. Het is een opleiding die qua theorie erg meevalt vind ik maar de praktijk is uitdagend. Ik vind het echt een voordeel dat je al meteen de klas ingaat en zo direct praktijkervaring opdoet.
Wat is het dat je aantrekt in de opleiding/ het vak?
Kinderen kennis geven, begeleiden, plezier geven en voor een groep staan.
Hoi.
  donderdag 27 september 2007 @ 17:56:15 #299
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53521905
quote:
Op maandag 24 september 2007 18:25 schreef Herr_Munk het volgende:
quote:
Op maandag 24 september 2007 20:17 schreef Schanulleke het volgende:
Een hele hoop problemen die je later in je 'gewone' klassen tegen gaat komen liggen in het speciaal onderwijs onder een vergrootglas. Jij wordt gedwongen om kordater en consequenter te handelen. Dit neem je mee als ervaring. Daarnaast helpen dergelijke extremen je ook om problemen bij leerlingen later beter te duiden.
Schanulleke heeft al een antwoord gegeven waar ik me in kan vinden. ADHD of dyslexie bijvoorbeeld: je krijgt er een lesje over op de opleiding, en dat was het wel zo'n beetje. Op stage moest ik een dyslectische leerling 1 op 1 begeleiden en toen realiseerde ik me pas wat een moeite het die leerlingen kost om een zin te "ontcijferen". Ook moest ik een handelingsplan gaan maken, wel in samenwerking met mijn stagebegeleider, maar als het "voor het echt" moet, is het toch heel anders dan tijdens het lesje op de opleiding. Van hem heb ik veel geleerd. Daarnaast had ik bijvoorbeeld leerlingen met PDD-nos in de klas en leerlingen met zware gedragsproblemen. "Meneer, kent u me niet? Ik ben Kris. IEDEREEN kent mij hier!". Ook realiseerde ik me toen, dat in elke leerling, hoe stoer of brutaal hij ook is, een klein kind zit dat hunkert naar een klein beetje aandacht. Voor mij was die stage in ieder geval een eye-opener.
quote:
Op maandag 24 september 2007 20:28 schreef Schanulleke het volgende:
Wat is het dat je aantrekt in het vak?
Omgang en plezier maken met leerlingen. Leerlingen die problemen hebben, weer op weg helpen en ze tot steun zijn. Lesgeven, daarbij gebruikmakend van allerlei leuke materialen.
.
pi_53521925
Maandag een gesprek met de PABO ter plaatse. Hopelijk word ik nog toegelaten. .
Hoi.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')