abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47994517
Dinsdag 29 mei
13:30 - 16:30 Scheikunde 1
13:30 - 16:30 Scheikunde 1,2

Ook kut
praat hier hoe kut het is
  woensdag 4 april 2007 @ 09:36:25 #2
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_47994575
Je bent gezakt dus
Lang leve mij! *O*
pi_47994645
Nee ik moet minimaal een 6.0 halen en ik snap er geen moer van
  woensdag 4 april 2007 @ 09:40:28 #4
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_47994683
quote:
Op woensdag 4 april 2007 09:39 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
Sterkte
Lang leve mij! *O*
  PR/Manusje van alles woensdag 4 april 2007 @ 11:14:27 #5
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_47997503
Centraal
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  woensdag 4 april 2007 @ 11:35:54 #6
15958 steenz
Natalies konijntje
pi_47998226
Scheikunde rules!
“There is a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot.” -- Steven Wright
“Trying is the first step towards failure.” -- Homer J. Simpson
pi_48000737
quote:
Op woensdag 4 april 2007 09:39 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
En dat ondanks mijn "uitleg" de afgelopen jaren?
Oké doei.
pi_48005347
Ik moet minimaal een 7 halen voor Sk of een 7 voor NA...tjah
Gallyon van Vessem, you rock:)
pi_48051889
ik ga ervan uit dat ik met Sk1,2 mijn cijfer omhoog halen kan
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_48071561
Ik ga gewoon VEEEEL oude examens oefenen, dan komt het wel goed denk ik
  vrijdag 6 april 2007 @ 12:01:08 #11
120139 freiss
Hertog Jan :9~
pi_48074754
tvp
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
pi_48092839
Ik kan eventueel hier nog wat vragen beantwoorden....
Ben (bijna) eerstegraads docent scheikunde, ik zou het dus in theorie allemaal weten..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_48152340
Ik zie er niet zo tegenop, moet een 2.8 halen dus dat moet te doen zijn
  maandag 9 april 2007 @ 22:09:47 #14
164931 Houtspeer
Jealous Of Your Cigarette
pi_48159525
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 21:31 schreef teigan het volgende:
Ik kan eventueel hier nog wat vragen beantwoorden....
Ben (bijna) eerstegraads docent scheikunde, ik zou het dus in theorie allemaal weten..
tof, is koolstofchemie erg belangrijk voor de examens of is het vooral het hele reactiegebeuren? Ik kan het wel hoor, maar stereo kan ik niet zo goed.. Mijn leraar zei dat ik geen zorgen hoef te maken, wat zeg jij?
And all the things you do with it
  maandag 9 april 2007 @ 22:11:08 #15
122997 zquing
Drama Junk
pi_48159597
volgens mij moet je alles kunnen voor scheikunde en is bijna alles even belangerijk
pi_48160162
Idd, alles moet je weten. Maar ze gaan toch niet superveel over 1 onderwerp vragen dus dat bedoelde je leraar misschien: als je dat niet kan en de rest wel is dr niets aan het handje.
Of hij cheat en kent het examen al
One rabbit to rule them all!
pi_48170157
Ik zou zelf zeggen dat je meer de toepassingen moet weten, dus de reacties zoals verestering en dergelijke.

Daar willen ze nog wel eens een vraag over stellen, een molecuul, en dan tekenen wat de uitgangsstoffen zijn..
Stereochemie is altijd leuk om vragen over te stellen, vooral hoe het zit met het asymetrisch koolstofatoom, en hoe de groepen daar dan omheen zitten.
Ik zou ook vooral kijken naar oude eindexamens, en die maken, wen alvast aan de vraagstelling en dergelijke.
Op het eindexamen moet veel getoetst worden, voordeel ervan is dat ze niet echt diep op dingen in kunnen gaan..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_48171799
Ik sta net voldoende, ik snap het altijd aardig maar het komt er niet altijd super uit.

Toch verwacht ik een voldoende, ik heb Scheikunde 2, maar dat is niet heel veel moeilijker
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
  dinsdag 10 april 2007 @ 14:30:20 #19
137268 MrFish
<°))))><(
pi_48176807
Vergeet ook niet (als je scheikunde 2 hebt) om te oefenen met (massa, infrarood-) spectroscopie. Ze zijn bij sk12 dol op de wat meer analytische vragen. En reken ook op wat polymeren en zuur-base, zeker nu redox er (grotendeels) uit is. Bij sk1 schijnt het iets meer de biologie kant op te gaan (eiwitten), en krijg je wat minder te maken met analyse.
Als er nog vragen zijn, dan zal ik proberen om te helpen, ik studeer scheikunde
  dinsdag 10 april 2007 @ 14:31:09 #20
122997 zquing
Drama Junk
pi_48176833
vooor sk2 haalde ik veel hogere cijfers dan voor sk1
  dinsdag 10 april 2007 @ 14:33:13 #21
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_48176906
[oudelulmodus]
Sorry, dit is niet mijn forum, maar is redox geen onderdeel meer van het scheikundeprogramma? Wat vaag.
[/oudelulmodus]

Wel veel sterkte allemaal!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 10 april 2007 @ 14:34:12 #22
122997 zquing
Drama Junk
pi_48176946
redox is nogsteeds onderdeel van het examen
  dinsdag 10 april 2007 @ 14:38:07 #23
137268 MrFish
<°))))><(
pi_48177109
Volgens mij niet meer. Je krijgt redox als het goed is nog wel bij de lesstof, maar het wordt maar heel beperkt getoetst op het CSE. Alleen elektrolyse moet je kennen, wat natuurlijk ook gewoon redox is - tenminste, zo was het vorig jaar. Je hoeft geen redoxreacties meer te kunnen opstellen... maar ik zal het nog even nakijken.

/edit: Dit documentje meldt dat je inderdaad nog wel redox moet kennen, en geen elektrolyse. Vorig jaar was het omgekeerd. Ik zat fout, sorry

[ Bericht 34% gewijzigd door MrFish op 10-04-2007 14:44:30 ]
  dinsdag 10 april 2007 @ 14:48:53 #24
164931 Houtspeer
pi_48177551
Gelukkig, redox redt mijn leven (nou ja..)
  dinsdag 10 april 2007 @ 14:51:35 #25
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_48177673
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 14:38 schreef MrFish het volgende:
Volgens mij niet meer. Je krijgt redox als het goed is nog wel bij de lesstof, maar het wordt maar heel beperkt getoetst op het CSE. Alleen elektrolyse moet je kennen, wat natuurlijk ook gewoon redox is - tenminste, zo was het vorig jaar. Je hoeft geen redoxreacties meer te kunnen opstellen... maar ik zal het nog even nakijken.

/edit: Dit documentje meldt dat je inderdaad nog wel redox moet kennen, en geen elektrolyse. Vorig jaar was het omgekeerd. Ik zat fout, sorry
OK, bedankt!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 10 april 2007 @ 14:56:49 #26
122997 zquing
Drama Junk
pi_48177885
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 14:48 schreef Houtspeer het volgende:
Gelukkig, redox redt mijn leven (nou ja..)
ik vind redox kut
  dinsdag 10 april 2007 @ 15:23:05 #27
164931 Houtspeer
pi_48178940
Kut is goed
pi_48179027
Ik vind Zuur-base kut

pH-berekningen lukt wel, maar die reacties zijn kut
  dinsdag 10 april 2007 @ 15:26:48 #29
122997 zquing
Drama Junk
pi_48179043
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 15:23 schreef Houtspeer het volgende:
Kut is goed
dat is waar
pi_48180373
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 15:26 schreef MaxC het volgende:
Ik vind Zuur-base kut

die reacties vallen toch wel mee?
  dinsdag 10 april 2007 @ 16:19:39 #31
122997 zquing
Drama Junk
pi_48180866
zou je mischien een beetje kunnen uitleggen hoe de wet van nernst werkt, en waarom hij is zoals hij is? Van de engelse wiki word ik niet zo heel veel wijzer

http://en.wikipedia.org/wiki/Nernst_equation
pi_48181601
Succes allemaal. Voor vragen kunnen jullie mij altijd mailen ofzo .
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
pi_48182168
Ik zal kijken wat ik kan doen.

Wat je ten eerste moet zien, is dat de standaard elektrodepotentiaal die in het Binas staat, uitgaat van een concentratie van 1 mol L-1, een druk gelijk aan p0 en een T = 298 K

Op het moment dat je een of meerdere van die waarden verandert, zal de gemeten elektrodepotentiaal ook veranderen. De elektrodepotentiaal hangt af van de Gibbs energie.
De redoxreactie is een evenwicht, en het verband tussen de evenwichtsconstante van de redoxreactie en de verandering van Gibbsenergie is als volgt:
Delta G(reactie) = Delta G(reactie onder standaardomstandigheden)-RT ln K, waarbij K de evenwichtsvergelijking is van de redoxreactie.

Omdat de elektrodepotentiaal deze Delta G0 gedeeld door vF is, krijg je dus de vergelijking van Nernst.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, ik kon zo gauw het delta symbool niet vinden.
  dinsdag 10 april 2007 @ 16:54:33 #34
137268 MrFish
<°))))><(
pi_48182224
De wet van nernst wordt op de middelbare school een gewoon een beetje neergezet als: dit is hem. Ik snap daarom ook heel goed dat je 'm vaag en onbegrijpelijk vindt. Ik denk alleen dat je er op dit moment niet gelukkiger van wordt, als ik je de complete afleiding van de formule geef, daar komt namelijk weer aardig wat wiskunde bij kijken.

De wet van nernst wordt gebruikt om, wanneer de reactieomstandigheden niet meer standaard zijn, toch te kunnen bepalen of een reactie gaat verlopen. Standaard reactie omstandigheden wil zeggen: alle concentraties 1 M, een temperatuur van 293 K, of 20 graden C, etc. De reacties in de binas redox tabel zijn bijvoorbeeld allemaal gegeven in standaard omstandigheden.

Goed, hoe gebruik je die ingewikkelde formule nou? Om te beginnen: in het algemeen (en in mijn binas, vierde druk) ziet de formule er zo uit:

V = V0 + RT/(nF) * ln [Red]/[Ox]

Hierbij is V de spanning (in volt) van de halfreactie ('redoxkoppel') in de niet-standaard omstandigheden, en V0 de spanning in de wel standaard omstandigheden. R en F zijn constantes, die kun je opzoeken in binas. T is de temperatuur in kelvin (niet in celcius!!), en n is het aantal elektronen dat bij de halfreactie wordt overgedragen. [Ox] en [Red] zijn de concentraties van de oxidator en de reductor binnen de halfreactie.

Hoe werkt dat in de praktijk? Even een voorbeeldje:
In de halfreactie

Ag+ + e- <----> Ag (s)

is Ag+ dus de oxidator, die neemt namelijk de elektronen op (bekijk de reactie hiervoor van links naar rechts), en moet je daarvan dus de concentratie nemen. Idemdito voor Ag(s), dit is in deze halfreactie de reductor, hij staat zijn elektronen af (als je de reactie van rechts naar links bekijkt).

Als je in binas kijkt, vind je dat V0 = 0,80 V. Je ziet ook dat er 1 elektron wordt overgedragen, dus n = 1. Als je ook de beginconcentraties weet van de reactie (en de temperatuur) , kun je dus V berekenen :-)

Nu zijn er een stel slimme koppen geweest, die hebben bedacht dat het makkelijker is om de formule iets om te schrijven, ervan uitgaande dat de temperatuur altijd 293 K is:

V = V0 + 0,059/n * log [Red]/[Ox]

Hierbij moet je dus de 10log gebruiken in plaats van de e-log. Maar pas op, dat mag je dus alleen gebruiken als de temperatuur (ongeveer) 293 K is.

Overigens: overtuig jezelf ervan dat de formule in elk geval een beetje klopt, door voor [Ox] en [Red] eens 1 M (standaardomstandigheden dus) in te vullen. Je zult zien dat de ln van 1 altijd 0 is. Het hele rechterdeel valt dan weg, en V = V0

Tenslotte: het wordt ingewikkelder als er meerdere moleculen links en rechts van de pijl staan. Je doet dan hetzelfde als bij het berekenen van de evenwichtsconstante. Ik denk echter dat ze jullie daar niet mee zullen lastig vallen.

Succes

/edit @hierboven: grr
pi_48182271
Hm, we waren tegelijkertijd bezig MrFish..

Jij meer op VWO gericht, ik net ietsjes dieper eropingaande..
  dinsdag 10 april 2007 @ 16:56:20 #36
122997 zquing
Drama Junk
pi_48182288
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 16:53 schreef teigan het volgende:
Ik zal kijken wat ik kan doen.

Wat je ten eerste moet zien, is dat de standaard elektrodepotentiaal die in het Binas staat, uitgaat van een concentratie van 1 mol L-1, een druk gelijk aan p0 en een T = 298 K

Op het moment dat je een of meerdere van die waarden verandert, zal de gemeten elektrodepotentiaal ook veranderen. De elektrodepotentiaal hangt af van de Gibbs energie.
De redoxreactie is een evenwicht, en het verband tussen de evenwichtsconstante van de redoxreactie en de verandering van Gibbsenergie is als volgt:
Delta G(reactie) = Delta G(reactie onder standaardomstandigheden)-RT ln K, waarbij K de evenwichtsvergelijking is van de redoxreactie.

Omdat de elektrodepotentiaal deze Delta G0 gedeeld door vF is, krijg je dus de vergelijking van Nernst.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, ik kon zo gauw het delta symbool niet vinden.
zover begreep ik 't nog wel. Ik ga ff goed lezen erover en dan kom ik met een iets beter gefomuleerde vraag, is dat goed?
  dinsdag 10 april 2007 @ 16:58:02 #37
137268 MrFish
<°))))><(
pi_48182361
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 16:55 schreef teigan het volgende:
Hm, we waren tegelijkertijd bezig MrFish..

Jij meer op VWO gericht, ik net ietsjes dieper eropingaande..
En zo vullen we elkaar aan

btw: gibbs energie, entropie en dergelijk zitten niet meer in het vwo programma. ik heb daarom geprobeerd om de formule enigszins uit te leggen zonder daarop in te gaan.
pi_48182403
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 16:56 schreef zquing het volgende:

[..]

zover begreep ik 't nog wel. Ik ga ff goed lezen erover en dan kom ik met een iets beter gefomuleerde vraag, is dat goed?
Is goed, kom ik er niet uit, dan zijn er zo te zien nog een paar anderen die je zo verder kunnen helpen
pi_48182433
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 16:58 schreef MrFish het volgende:

[..]

En zo vullen we elkaar aan
ook scheikundige btw?
  dinsdag 10 april 2007 @ 17:01:39 #40
137268 MrFish
<°))))><(
pi_48182515
@teigan: jep, 1e jaarsstudent op de UU
  dinsdag 10 april 2007 @ 17:03:09 #41
122997 zquing
Drama Junk
pi_48182570
ps
Mijn PO gaat over het bepalen van elektrodepotentialen mbv van de wet van nernst. Het is dus wel handig als ik zelf ook een beetje snap waar het vandaan komt
pi_48182636
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 17:03 schreef zquing het volgende:
ps
Mijn PO gaat over het bepalen van elektrodepotentialen mbv van de wet van nernst. Het is dus wel handig als ik zelf ook een beetje snap waar het vandaan komt
Ik vroeg me het al af, ik zat net in de boeken te kijken dat de wet van Nernst eigenlijk niet meer voorkomt als eindexamenstof...

MrFish, bevalt het een beetje?
Ik heb Bachelor scheikunde, en nu Educatie Master, dus minder scheikunde, meer onderwijsgericht.. Ik ben bijna klaar, en dat mag ook wel na (bijna) 8 jaar..
In Groningen doe ik dit btw..
  dinsdag 10 april 2007 @ 17:27:54 #43
137268 MrFish
<°))))><(
pi_48183389
offtopic: Jep, ik vind het hartstikke leuk! Vooral de wat meer natuurkundige kant, dus fysische, anorganische, analytische en ook wel kwantumchemie... volgend jaar moet ik kiezen, dat wordt nog wat

@zquing: de stap van ΔG = ΔG0 + RT ln Q naar de wet van nernst is niet heel groot inderdaad. Om bij die formule aan te komen, kost je wel aardig wat werk. Ik denk dat je er goed aan doet om eens te kijken of je bijvoorbeeld aan het boek "Physical chemistry" van David W. Ball kunt komen. Is engels, en moeilijk , maar daar staat het in elk geval in (in H1 t/m H5, of blz 1 t/m 137).
pi_48184904
Anders staat er ook een stuk over in Physical Chemistry van Atkins
  dinsdag 10 april 2007 @ 22:37:34 #45
122997 zquing
Drama Junk
pi_48196480
http://www.aerith.nl/files/nernst.pdf
dit is wat ik even snel getypt heb, zou 't fijn vinden als jullie zouden kunnen vertellen of er echt grove fouten(niet spelfouten/gramatica ed, dat komt later wel xD) in zitten.

Willen jullie btw alleen als nick komen in mijn bronvermelding of met naam(inclusief linkje naar 't topic) Als je je naam erin hebben wilt moet je die ff pm'en naar me en dan kom je erin te staan

ontzettend bedankt voor jullie hulp tot nu toe
  dinsdag 10 april 2007 @ 23:37:21 #46
122997 zquing
Drama Junk
pi_48199595
owjah, waarom klopt de formule van nernst niet altijd?
quote:
De potentialen die je met de wet van Nernst kunt uitrekenen zijn theoretisch waarden. Als je het experimenteel gaat verifiëren klopt er meestal niet veel van. Dat komt omdat er meerdere elektrochemische evenwichten tegelijk de potentaal gaan bepalen en dat leidt tot het instellen van een mengpotentiaal. Het elektrochemische evenwicht met de grootste uitwisselingsstroomdichtheid is het meest bepalend voor de gemeten mengpotentiaal.
als ik dit zo lees gaan ze ervan uit dat je altijd meerdere soorten ionen hebt

maar als ik van een (AgCL-Na)-(AgCl-Na) (ik weet niet hoe je dat eigenlijk moet noteren)cel heb, zonder andere ionen in oplossing dan zal de formule toch wel kloppen?
pi_48207780
Ehm, 1 dingetje, je hebt er staan dat je 2,9 gram soda toevoegd, om de concentratie zo op 1 mol te houden... 1 mol per wat? Ik denk dat je hier 1 molair bedoeld?

En kijk bij de uitleg van de wet nog even goed naar hoe je alles genoteerd hebt.. Sommige dingen komen op mij heel vaag en onduidelijk over. Kijk of je er een goede opbouw in kan vinden, waardoor het allemaal iets duidelijker wordt. Zeg ook niet zomaar dat je het niet precies snapt. Geef het meer een algemene draai, en maak dan een opmerking dat je er niet dieper op in bent gegaan omdat het anders te ingewikkeld wordt.

En je voegt elke keer soda toe toch? Soda is natriumcarbonaat. Dus de ionen die je in oplossing hebt zijn (in theorie) chloride, natrium, zilver en carbonaationen.
Dit is mij dus ook nog niet duidelijk uit jouw PO
  woensdag 11 april 2007 @ 10:55:53 #48
137268 MrFish
<°))))><(
pi_48208286
een nette versie van deze reactie vind je hier

Ik zou in je verhaaltje niet al te diep ingaan op de afkomst van de wet van Nernst. Wat je wel kunt doen, is vertellen dat:

(delta)G = (delta)G0 + RT ln Q

G is de gibbs energie van de reactie. Dit geeft aan in hoeverre de reactie spontaan kan verlopen. Als (delta)G < 0, dan verloopt de reactie spontaan (maar het kan best zijn dat je om de reactie echt te laten verlopen, nog wat meer je best moet doen in de vorm van activeringsenergie oid).

Het blijkt echter zo te zijn (en dat kun je ook wiskundig laten zien), dat de gibbs energie ook aangeeft hoeveel niet-volume-arbeid de reactie kan verrichten (mits de druk constant blijft). Bij een redox reactie is die niet-volume-arbeid dus alleen de 'elektrische arbeid'. (Overigens, G is nu in joule per mol)

De arbeid die nodig is om een geladen deeltje over een bepaald potentiaalverschil te verplaatsen, is q*V. (check dat bij je natuurkunde docent, of je boek, is voor mij ook al even geleden ). De arbeid die nodig is om een mol elektronen over een potentiaalverschil te verplaatsen is -q*NA*V. NA is de constante van avagadro, 6,02*10^23 mol-1, q is de elementaire lading, 1,602*10^-19 coulomb. q*NA heeft men F genoemd, de constante van Faraday.

Je ziet dan dat (delta)G = -FV, als er bij de reactie 1 elektron wordt overgedragen. Als er n elektronen worden overgedragen, kun je wel inzien dat er simpelweg een factor n bij moet, dus (delta)G = -nFV. Deze relatie geldt ook voor (delta)G0 en V0. Vaak wordt trouwens het potentiaalverschil V als E geschreven. Er wordt hetzelfde mee bedoeld.

Ik denk dat je nu wel moet kunnen laten zien dat
(delta)G = (delta)G0 + RT ln Q
om te schrijven valt naar de wet van nernst.
pi_48209904
Zijn de examens Scheikunde 1, en Scheikunde 1,2 totaal verschillend?

Of heb je een paar gemeenschappelijke opgaven?
pi_48210170
Als ik zo even gluur bij de eindexamens van 2006(tweede tijdvak) zie ik dat scheikunde 1,2 een extra vraag heeft, en voor de rest de opgaven hetzelfde zijn als bij scheikunde 1, hetzij in een andere volgorde
  woensdag 11 april 2007 @ 11:57:20 #51
137268 MrFish
<°))))><(
pi_48210365
Vaak zijn er wel een aantal opgaven hetzelfde. Zie bijvoorbeeld 2006, tijdvak 1, sk1 en sk2. Toen waren 3 van de 4 opgaven hetzelfde. Die laatste opgave was bij sk1 meer een bio vraag, en bij sk2 meer analyse

/edit: is teigan me weer voor
  woensdag 11 april 2007 @ 14:57:04 #52
164931 Houtspeer
pi_48216904
Zij is ook bijna klaar met zijn studie
pi_48217022
quote:
Op woensdag 11 april 2007 14:57 schreef Houtspeer het volgende:
Hij is ook bijna klaar met zijn studie
als je het over mij hebt, ik ben een zij hoor...
  woensdag 11 april 2007 @ 15:01:33 #54
164931 Houtspeer
pi_48217062
pi_48217092

Moet je het wel weer helemaal kloppend maken hoor..
  woensdag 11 april 2007 @ 15:04:47 #56
164931 Houtspeer
pi_48217157
quote:
Op woensdag 11 april 2007 15:02 schreef teigan het volgende:

Moet je het wel weer helemaal kloppend maken hoor..
Ik dacht aan reactievergelijkingen
pi_48217243
dacht ik ook even aan toen ik het typte
pi_48300723
Op m'n verjaardag
pi_48572326
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 16:54 schreef MrFish het volgende:
Goed, hoe gebruik je die ingewikkelde formule nou? Om te beginnen: in het algemeen (en in mijn binas, vierde druk) ziet de formule er zo uit:

V = V0 + RT/(nF) * ln [Red]/[Ox]

...
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 16:54 schreef MrFish het volgende:
Nu zijn er een stel slimme koppen geweest, die hebben bedacht dat het makkelijker is om de formule iets om te schrijven, ervan uitgaande dat de temperatuur altijd 293 K is:

V = V0 + 0,059/n * log [Red]/[Ox]

...
[Red] en [Ox] staan verkeerd in jouw uitleg: [Ox] moet boven staan in het quotiënt en [Red] beneden.
Vergelijkingen van Nernst voor de halfreactie Red <----> Ox + n e-:
V = V0 + (RT)/(nF) ln [Ox]/[Red]

V = V0 + 0,059/n log [Ox]/[Red] bij 298 K

(De onderste Nernst-vergelijking geldt bij een temperatuur van 298 K (en niet bij die van 293 K). )

Merk op dat je het [Ox]/[Red] quotiënt invult zoals je dat zou doen bij de evenwichtsconstante: neem alleen die stoffen op in de vergelijking die samen een homogeen mengsel vormen. Vaste stoffen en vloeistoffen worden niet vermeld in de Wet van Nernst.

Voor extra informatie, zie Virtual Lab - Uitleg - Wet van Nernst.
  maandag 23 april 2007 @ 20:54:06 #60
137268 MrFish
<°))))><(
pi_48646948
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 15:24 schreef Marurk het volgende:
[Red] en [Ox] staan verkeerd in jouw uitleg: [Ox] moet boven staan in het quotient en [Red] beneden.
Vergelijkingen van Nernst voor de halfreactie Red <----> Ox + n e-:

V = V0 + (RT)/(nF) ln [Ox]/[Red]

V = V0 + 0,059/n log [Ox]/[Red] bij 298 K
Woeps! Je hebt gelijk. Ik heb tegelijk in Binas en mijn anorganische chemie boek zitten kijken, en niet helemaal goed opgelet
Binas zegt: V = V0 + (RT)/(nF) ln [Ox]/[Red]
inorganic chemistry heeft het over: V = V0 - (RT)/(nF) ln [Red]/[Ox]
Door die - daar neer te zetten, worden [Red] en [Ox] omgedraaid. Nouja, ik was kennelijk niet helemaal wakker. Thanks!
  maandag 23 april 2007 @ 20:58:41 #61
122997 zquing
Drama Junk
pi_48647101
btw nog bedankt iedereen, had een redelijke 7 voor mn PO. Zou een 8 gekregen hebben als we ook een logboek hadden gedaan
  maandag 23 april 2007 @ 21:18:03 #62
137268 MrFish
<°))))><(
pi_48647842
graag gedaan het is in elk geval voldoende toch

btw, ben wel benieuwd naar het resultaat. heb je dat ergens in digitale vorm?
pi_48647885
mooi dat je er wat aan hebt gehad...
  dinsdag 24 april 2007 @ 21:47:53 #64
122997 zquing
Drama Junk
pi_48683983
dit is wat ik uiteindelijk ingeleverd had
pi_48684429
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 21:47 schreef zquing het volgende:
dit is wat ik uiteindelijk ingeleverd had
Ff snel "doorgebladerd"
quote:
Materialen:
- zilverdraad
- zoutzuur
- NaCl
- gedistilleerd water
- zoutbrug van KCl
- multimeter
  dinsdag 24 april 2007 @ 22:00:03 #66
122997 zquing
Drama Junk
pi_48684536
de helft is niet van mij

en het meeste is de avond voor de deadline geschreven. Dan willen er soms wel hele grove fouten erinblijven
  woensdag 25 april 2007 @ 10:31:22 #67
164931 Houtspeer
pi_48697026
Hallo Maikel
pi_48710650
Gedist water
  donderdag 3 mei 2007 @ 16:39:13 #69
136311 Fhm
(lief2)
pi_48970530
Pff.. Ik vind het nog redelijk pittig. Als ik dat Samengevat zo lees, is er nog een hoop wat ik eigenlijk niet goed weet
  donderdag 3 mei 2007 @ 16:52:24 #70
73375 RSX
(lief2)
pi_48970988
wanneer is iets een zout?
Cartoons make me horny. Oh, and food!
-
Look, the sooner you realize I'm a genius, the better off we'll both be.
pi_48971042
Als het bestaat uit een metaal in combinatie met een niet metaal..

Enige uitzondering hierop is een zout wat een ammonium ion bevat, dit is het enige positieve ion dat geen metaal is..
pi_48991676
Wtf is een nernst

Moet je dat kennen ???

Kheb volgens mij nooit iets gesnapt van al dat scheikunde, en ik heb nog wel sk12
Bier hier.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 08:16:49 #73
122997 zquing
Drama Junk
pi_48992474
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 03:42 schreef Cinch het volgende:
Wtf is een nernst

Moet je dat kennen ???

Kheb volgens mij nooit iets gesnapt van al dat scheikunde, en ik heb nog wel sk12
hoef je niet te weten voor het examen
pi_49017638
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 16:52 schreef RSX het volgende:
wanneer is iets een zout?
Een zout is een chemische verbinding die bestaan uit metaal (kation) -en niet metaalionen (anion).
Het heeft een ionogene structuur, welke heel sterk is. Zouten zijn verder meestal witte, vaste stoffen bij kamertemperatuur, en hebben een hoog smeltpunt. Verder lossen ze bijna alleen op in een polaire oplosmiddel (water bijvoorbeeld).

Een voorbeeld is MgSO4. In waterige oplossing splitst het in ionen: MgSO4 --> Mg2+ + SO42-
pi_49023535
Voor zouten kan je ook gewoon in Binas table 45 kijken

Alles wat slecht met elkaar neerslaat vormt een zout.
Bier hier.
pi_49023604
Alles wat goed oplost in tabel 45 zijn ook zouten hoor, als je maar lang genoeg doorverdampt verdwijnt het water wel, raakt de oplossing oververzadigt, en slaat er ook zout neer..

[ Bericht 3% gewijzigd door teigan op 05-05-2007 13:52:37 ]
pi_49027499
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 23:12 schreef teigan het volgende:
Alles wat goed oplost zijn ook zouten hoor, als je maar lang genoeg doorverdampt verdwijnt het water wel, raakt de oplossing oververzadigt, en slaat er ook zout neer..
Ja ik weet ook wel dat er zouten bestaan buiten tabel 45 maar is enkel een handigheidje
Bier hier.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 10:16:09 #78
120139 freiss
pi_49030487
Neerslagreacties vallen buiten het CE (voor B1,2 iig)
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
pi_49031872
Jammer, neerslagreacties zijn zo makkelijk
  zaterdag 5 mei 2007 @ 13:25:45 #80
136311 Fhm
(lief2)
pi_49034534
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 23:12 schreef teigan het volgende:
Alles wat goed oplost zijn ook zouten hoor, als je maar lang genoeg doorverdampt verdwijnt het water wel, raakt de oplossing oververzadigt, en slaat er ook zout neer..
Maar in de examenbundel staat een opgave over calciumoxalaat en dat is een slecht oplosbaar zout. Dus, ook dingen die niet goed oplosbaar kunnen een zout zijn?
(Examenbundel 2002-2003, p.19, opgave over Zouthydraten)
pi_49035266
Klopt wat je zegt, het stukje wat je quote was als reactie op Cinch, die beweerde dat alleen de slecht oplosbare stoffen uit tabel 45A zouten zijn..
Alles wat daarin staat zijn zouten, alleen het ene lost wel op, en het andere niet..
pi_49035329
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 13:53 schreef teigan het volgende:
Klopt wat je zegt, het stukje wat je quote was als reactie op Cinch, die beweerde dat alleen de slecht oplosbare stoffen uit tabel 45A zouten zijn..
Alles wat daarin staat zijn zouten, alleen het ene lost wel op, en het andere niet..
dat heb ik heul niet gezegd, lees mijn post daarna maar

Ik bedoelde tabel 45 als handigheidje, dat je voor hulp bij zouten iig eerst in die tabel kan kijken.
Bier hier.
pi_49035716
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 13:55 schreef Cinch het volgende:

[..]

dat heb ik heul niet gezegd, lees mijn post daarna maar

Ik bedoelde tabel 45 als handigheidje, dat je voor hulp bij zouten iig eerst in die tabel kan kijken.
klopt, maar ik had dus op die opmerking gereageerd, en daardoor raakte iemand dus in de war..

Maakt verder niet uit hoor...
  zaterdag 5 mei 2007 @ 14:42:36 #84
136311 Fhm
(lief2)
pi_49036514
Ik snap het niet meer
Alles in tabel 45 zijn zouten? Of alleen die die reageren? Of alleen die die oplossen?
  zaterdag 5 mei 2007 @ 14:43:26 #85
122997 zquing
Drama Junk
pi_49036538
dat is allen de tabel waarin aangegeven staat hoe oplosbaar de zouten zijn
  woensdag 16 mei 2007 @ 23:01:20 #86
157826 Heinekenner
je bent wat je weet
pi_49463027
ik hoorde dat het heel populair is tegenwoordig bij SK examens om iets over DNA te vragen. Dus dat onderdeel zit er standaard bij.
haat het niet dan schaad het niet...
pi_49463284
Dat is vooral de Scheikunde 1 opgave, gaat over biochemie

Dit is het eerste 'echte' examen vanaf nu
  donderdag 17 mei 2007 @ 00:18:51 #88
132191 -jos-
Money=Power
pi_49466641
Tegen dit examen zie ik het meeste op
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_49470255
Ik ga hard falen
Bier hier.
pi_49472416
Al 6 jaar lang geen onvoldoende gehaald voor Scheikunde, dus dit word een makkie
pi_49474628
Die eindexamenopgaven scheikunde zijn erg anders dan de opgaven die wij op school gewend zijn... De eindexamenmakers kicken gewoon op lange ingewikkelde verhaaltjes waar je dingen uit moet halen.
(Zoals een eindexamenopgave biologie een keer een gedicht bevatte waar je iets uit moest halen... )
pi_49474793
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 03:42 schreef Cinch het volgende:
Wtf is een nernst

Moet je dat kennen ???

lotgenoot
ik moet een 6.1 halen.. als dat lukt ben ik sowieso wel geslaagd maar hoe ik dat ga doen?
..Hardcore als een Technofeestje..
pi_49476772
Wiskunde verpest, dus ik moet proberen voor SK extra hard te leren en minimaal een 5,3 te halen. Met oefenen lukt dat wel hoop ik.
pi_49483569
Het probleem met scheikunde is dat je denkt dat je alles snapt en dan bij het SE of CE krijg je toch van die vragen waarvan je denkt: Wtf ?
quote:
Op donderdag 17 mei 2007 13:32 schreef Crazykill het volgende:
Wiskunde verpest, dus ik moet proberen voor SK extra hard te leren en minimaal een 5,3 te halen. Met oefenen lukt dat wel hoop ik.
Ik heb t probleem dat ik niet weet of ik voor wiskunde nou net wél of net géén 6 sta dus ik weet niet of ik dit kan verpesten..
Bier hier.
pi_49484803
quote:
Op donderdag 17 mei 2007 17:23 schreef Cinch het volgende:
Het probleem met scheikunde is dat je denkt dat je alles snapt en dan bij het SE of CE krijg je toch van die vragen waarvan je denkt: Wtf ?
[..]
En dan zie je antwoorden/uitwerkingen en dan denk je "Is dat het"
pi_49540145
quote:
Op donderdag 17 mei 2007 18:02 schreef Crazykill het volgende:

[..]

En dan zie je antwoorden/uitwerkingen en dan denk je "Is dat het"
Idem hiero Heb de helft verpest omdat ik de kettingregel niet juist heb toegepast bij die e machten-som..

Maar om even terug te komen op scheikunde, want da's m'n volgende zorg!
Ik vind het dus heel moeilijk om de juiste (half)reacties op te stellen,
heeft iemand daar nog handige tips voor o.i.d.?

Ik vergeet ook vaker om de ionen in een reactie zetten als ze opgelost zijn, i.p.v. de gewone stoffen.
M'n leraar heeft ook zo'n stappenplan gemaakt om zelf halfreacties op te stellen,
dat lukt op zich wel, maar toch doe ik vaak dingen fout..

Ik moet trouwens een 4,8 halen, maar bij de geoefende examens kom ik net rond dat punt uit,
iets te spannend als je het mij vraagt
pi_49540708
Ik moet 4.2 halen, moet wel lukken

Maar pfff wat een verhalen bij die vragen zeg

Daarom heb ik geen zin om te oefenen, als ik weer zo'n tekst van 200 regels zie haak ik af
pi_49541382
let vooral goed op wat ze vertellen over de reactie.. Gaat het om zouten, metalen of andere stoffen..

Zouten -> zijn eigenlijk bijna altijd in oplossing, dat staat er ook bij dan, zoiets als: een zoutoplossing A wordt toegevoegd aan zoutoplossing B.
Dan moet je gelijk in ionen denken..

Halfreacties kun je natuurlijk grotendeels uit het Binas halen.. Voor zelf opstellen heb ik zo gauw ook even geen trucje..
Zo'n stappenplan is handig, kijk nog eens goed naar wat je fout doet, is dat elke keer hetzelfde dingetje? kijk dan hoe je dat eventueel makkelijker kan onthouden.
  zondag 20 mei 2007 @ 12:34:01 #99
157502 Cyclonist
Ohh yeah..
pi_49565215
Ok thnx..

Ik heb nog een ander vraagje trouwens, in het correctiemodel van de examens staat vaak zoiets als:
goed antwoord indien uitkomst ligt tussen 2,8 en 3,0.
Nu heb ik al een paar keer gehad dat ik (verder met de juiste uitwerking) uitkwam op precies zo'n grensgetal.
Bijvoorbeeld 3 dus, wordt dit dan fout geteld? (Ik zou zeggen van wel, omdat er staat tussen)
Het is alleen zo tegenstrijdig, omdat de uitwerking en afronding wél klopt..

Voorbeeldje om te bekijken: Scheikunde 2001-II vraag 3 (pH-berekening)
Ik kom daar dus uit op 3.0 x 10^-2 mol/L
pi_49565922
Zal wel goed zijn, want het antwoord in de uitwerkingen is 2,9x10^-2. Dan zullen ze vast een marge van 0,1 geven. Dus 2,8 of 3,0. Denk ik
Zou wel heel erg mierenneukerij zijn als ze dat fout rekenen, hangt gewoon af van de afronding.
  zondag 20 mei 2007 @ 13:36:56 #101
157502 Cyclonist
Ohh yeah..
pi_49567507
quote:
Op zondag 20 mei 2007 12:51 schreef Crazykill het volgende:
Zal wel goed zijn, want het antwoord in de uitwerkingen is 2,9x10^-2. Dan zullen ze vast een marge van 0,1 geven. Dus 2,8 of 3,0. Denk ik
Zou wel heel erg mierenneukerij zijn als ze dat fout rekenen, hangt gewoon af van de afronding.
Ja precies, maar heb je de som zelf eens gemaakt? De uitwerking van havovwo.nl komt neer op 2.9, maar dan werk je door met een on-afgeronde uitkomst voor [H30+] (= 1.25 x 10^-2), terwijl ik reken met de afgeronde uitkomst (1.3 x 10^-2).
Ik denk dat daar ook de fout zit zie ik, ze geven de pH 1.90 (3 significante getallen) dus dan moet je ook doorwerken met de concentratie op 3 decimale getallen.. De uitwerking van havovwo.nl gaf echter 1.3
  zondag 20 mei 2007 @ 14:18:52 #102
120139 freiss
pi_49569254
quote:
Op zondag 20 mei 2007 13:36 schreef Cyclonist het volgende:

[..]

Ja precies, maar heb je de som zelf eens gemaakt? De uitwerking van havovwo.nl komt neer op 2.9, maar dan werk je door met een on-afgeronde uitkomst voor [H30+] (= 1.25 x 10^-2), terwijl ik reken met de afgeronde uitkomst (1.3 x 10^-2).
Ik denk dat daar ook de fout zit zie ik, ze geven de pH 1.90 (3 significante getallen) dus dan moet je ook doorwerken met de concentratie op 3 decimale getallen.. De uitwerking van havovwo.nl gaf echter 1.3
Een pH van 1.90 heeft maar twee significante cijfers.

Bij pH's is het aantal decimalen het aantal significante cijfers.
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
  zondag 20 mei 2007 @ 15:02:21 #103
157502 Cyclonist
Ohh yeah..
pi_49571025
quote:
Op zondag 20 mei 2007 14:18 schreef freiss het volgende:

[..]

Heh? Maar dan klopt het nog wat ik gedaan heb, kom op 3.0 x 10^-2 uit
pi_49571386
quote:
Op zondag 20 mei 2007 13:36 schreef Cyclonist het volgende:

[..]

Nee nog niet zelf gemaakt, ik maak nu eerst ff de onderwerpgerichte opdrachten uit het examenbundel. Vandaan evenwichten ed. morgen met pH
pi_49572659
Dit gaat een klote-examen worden
  maandag 21 mei 2007 @ 09:47:49 #106
175950 Marurk
Baggeraar
pi_49596732
quote:
Op zondag 20 mei 2007 14:18 schreef freiss het volgende:

[..]

Juist.
De vuistregels voor significantie bij logaritmen (b.v. bij pH-berekeningen) zijn als volgt:
- bepaal van meetwaarde aantal significante cijfers
- logaritme van deze meetwaarde heeft achter komma hetzelfde aantal significante cijfers

[Edit] Voorbeeld: pH = 5,65 --> log[H3O+] = -5,65 --> [H3O+] = 2,2 x 10-6 mol x L-1 [/Edit]

[ Bericht 7% gewijzigd door Marurk op 21-05-2007 09:55:15 ]
  maandag 21 mei 2007 @ 09:50:51 #107
175950 Marurk
Baggeraar
pi_49596819
Double-posted, per ongeluk... k*t
  maandag 21 mei 2007 @ 09:51:14 #108
175950 Marurk
Baggeraar
pi_49596827
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:49 schreef Smart-Einstein het volgende:
Dit gaat een klote-examen worden
Inderdaad.
pi_49602409
Scheikunde1 ga ik een kwartiertje van tevoren maar ff inkijken denk ik. Net als ik met alle SE's gedaan heb
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
  maandag 21 mei 2007 @ 22:49:03 #110
142544 Sjizzel
[b][u][i]
pi_49627104
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 15:26 schreef MaxC het volgende:
Ik vind Zuur-base kut

ok, hoe doe je pH berekeningen?
  dinsdag 22 mei 2007 @ 10:27:42 #111
175950 Marurk
Baggeraar
pi_49636042
quote:
Op maandag 21 mei 2007 22:49 schreef Sjizzel het volgende:

[..]

ok, hoe doe je pH berekeningen?
Eh... weet je dat niet? pH-berekeningen doen is anders best easy (in vergelijking met het opstellen van de zuur-base-reactievergelijkingen).

pH = -log [H3O+]
pOH = -log [OH-]
pi_49638293
En natuurlijk 10-pH = [H+] (of H3O+
pi_49638307
Nog even een snel vraagje

Als je het aantal protonen/Neutronen/elektronen moet berekenen van bijvoorbeeld:

Y3+
Het atoom nummer = 39
Massagetal = 88
Neutronen dus 88-39
Maar omdat dat ding geladen is moet je 'iets' doen... maar waar moet je er 3 vanaf halen/bij optellen? bij de neutronen?elektronen?protonen?

En als het negatief is? (dus Nh4- )

Bram! Boterham!
  dinsdag 22 mei 2007 @ 12:39:55 #114
15958 steenz
Natalies konijntje
pi_49640700
Het aantal protonen en neutronen bij dit soort opgaven blijft gelijk. Dus 39 protonen, 88-39 neutronen (zoals je al had).

De lading zit 'm in de elektronen. Dat is redelijk simpel te onthouden als je je bedenkt dat neutronen en protonen in de kern zitten, en dat die dus niet zo makkelijk kunnen bewegen of uitgewisseld kunnen worden tussen verschillende atomen. Sterker nog, een binding wordt gevormd door elektronen (of nou ja, door orbitals enzo, maar dat is hier niet relevant).

Dus: je hebt je atoom waarvan je weet dat er 39 protonen inzitten. Dat betekent dus dat je normaal ook 39 elektronen hebt, want normaal is een atoom neutraal. Nu heb je een positief ion, dus heb je 1 elektron minder. Gaat het om een negatieve stof, dan heb je kennelijk 1 elektron meer.

Zo simpel is 't
“There is a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot.” -- Steven Wright
  dinsdag 22 mei 2007 @ 21:02:26 #115
142544 Sjizzel
[b][u][i]
pi_49661223
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 10:27 schreef Marurk het volgende:

[..]

Eh... weet je dat niet? pH-berekeningen doen is anders best easy (in vergelijking met het opstellen van de zuur-base-reactievergelijkingen).

pH = -log [H3O+]
pOH = -log [OH-]
ooh dat kijk; een opfriscursusje doet de truuk bedankt heh
pi_49662420
Morgen even 2006-I maken, als er een voldoende uitkomt ga ik niks meer aan dit vak doen
pi_49687022
Voor de NT-ers en NG-ers is dit het eerste examen, niemand aan het leren?
  woensdag 23 mei 2007 @ 15:07:44 #118
175950 Marurk
Baggeraar
pi_49687348
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 14:58 schreef MaxC het volgende:
Heb nog niet zo heel veel gedaan eigenlijk. Denk wel dat ik in tijdnood ga komen, in ieder geval met natuurkunde.
pi_49725843
quote:
Ja, vanaf vanmiddag, eerst even bijkomen van latijn
pi_49738893
Mensen, even een vraagje aan de slimmerds hier!

Ik heb altijd wat moeite met de volgorde van belang-rijk-heid in structuurformules.
Heeft iemand daar een handig ezelsbruggetje voor, of een website met meer info?

Ik weet wel dat b.v. ethyl belangrijker is dan methyl, en een zuurgroep belangrijker dan een aminogroep,
maar bij bijvoorbeeld een Chloor atoom en een Broom atoom samen,
of een methylgroep bij een benzeenring en een aminogroep, raak ík de kluts kwijt..
pi_49739385
quote:
Ik heb die eerste opgaves gemaakt uit het examenbundel t/m koolstofchemie. En het rare is dat dat wel goed ging
pi_49740868
Jah, maar ik vind die opgaven die per onderwerp staan stuk makkelijker dan examens. Zie ze ook niet meer terug.

Bovendien is koolstofchemie 1 van de makkelijkste onderwerpen
pi_49740937
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 21:32 schreef MaxC het volgende:
Jah, maar ik vind die opgaven die per onderwerp staan stuk makkelijker dan examens. Zie ze ook niet meer terug.

Bovendien is koolstofchemie 1 van de makkelijkste onderwerpen
Ja, maar daarvoor komen
Stoffen en hun bouw
Rekenin in de chemie
Energie, reactiesnelheid en evenwicht
Zuren en basen
Redox

Morgen beginnen met de examens.
pi_49741009
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 20:41 schreef Cyclonist het volgende:

Ik heb altijd wat moeite met de volgorde van belang-rijk-heid in structuurformules.

Ik weet wel dat b.v. ethyl belangrijker is dan methyl, en een zuurgroep belangrijker dan een aminogroep,
of een methylgroep bij een benzeenring en een aminogroep, raak ík de kluts kwijt..
Als achtervoegsel dus bv je hebt een zuur en een alcohol dan moet je in Binas 66D kijken, daar staat de priortieit van het achtervoegsel.

Dus bijvoorbeeld: OH-CH2-CH2-COOH
Zuur staat bovenaan dus, 2-hydroxy-propaanzuur

Voor de rest moet je gewoon op alfabet kijken.(Ethyl komt voor Methyl want E komt voor M)

een Aminogroep gaat dan ook voor een Etyhyl groep
pi_49742272
hier heb ik dus totaaaaaal geen zin in
vorig jaar door gezakt, moet nu een 5 halen, al denk ik al wel dat ik geslaagd ben... hoefde van de 2 vakken die ik over doe er 1 te halen, en WB1 is wel gelukt denk.

Grr, die klote examens van vorig jaar [1e én [vooral] 2e tijdvak] helpen ook niet echt mee met motivatie voor dit examen
pi_49742375
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 22:10 schreef edejong het volgende:
hier heb ik dus totaaaaaal geen zin in
vorig jaar door gezakt, moet nu een 5 halen, al denk ik al wel dat ik geslaagd ben... hoefde van de 2 vakken die ik over doe er 1 te halen, en WB1 is wel gelukt denk.

Grr, die klote examens van vorig jaar [1e én [vooral] 2e tijdvak] helpen ook niet echt mee met motivatie voor dit examen
Ik heb een 5,3 nodig
pi_49743895
Ikke een 4. Afgelopen 6 jaar nog nooit onvoldoende gehaald voor Scheikunde. Kan me niet voorstellen dat dit fout gaat
pi_49746863
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 21:36 schreef MaxC het volgende:

[..]

Dus bijvoorbeeld: OH-CH2-CH2-COOH
Zuur staat bovenaan dus, 2-hydroxy-propaanzuur
Mag ik je erop wijzen dat dit fout is

2-hydroxy-propaanzuur is:

Of CH3CHOHCOOH

De Hydroxy groep zit namelijk op de 2e C dan.
pi_49747459
Moet inderdaad 3 Hydroxy zijn,
pi_49755994
Pffff moeilijke shit allemaal, nog flink doorleren
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_49764414
Ik snap niks van massaspectometrie
pi_49765148
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 20:41 schreef Cyclonist het volgende:

de volgorde van belangrijkheid van zijgroepen is in ieder geval in het Binas terug te vinden natuurlijk..
Chloor en broom zijn even belangrijk, daar kijk je dus alleen maar naar welke combinatie de laagste plaatsnummers geeft.
Bij iets aan een benzeenring, is de benzeenring meestal de langste keten.. Dan kijk je daarna weer naar de zijgroepen, en die orden je dan weer op belangrijkheid..
pi_49765394
Uit tabel 66 D, bij de regels voor naamgeving:

- Bij alkyl-gesubstitueerde aromatische verbindingen wordt het aromatische gedeelte beschouwd als stamverbinding... (dus je krijgt dan bv. methylbenzeen.)
Als karakteristieke groepen in de zijketen voorkomen, dan wordt de zijketen de stamverbinding en krijgt benzeen de taknaam fenyl. (bv. fenylmethanol, een benzeenring, met een methanol zijgroep)
pi_49765412
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 14:40 schreef MaxC het volgende:
Ik snap niks van massaspectometrie
Wat is je niet duidelijk?
pi_49765518
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 15:05 schreef teigan het volgende:

[..]

Wat is je niet duidelijk?
Nou zegmaar alles

Dat je zon grafiekje krijgt en dan moet zeggen welke stof het is

Ik snap niet alleen massa spectrometrie niet maar het hele spectometrie gedoe is mij onduidelijk
Bier hier.
pi_49765592
Bij massaspectrometrie wordt het molecuul eigenlijk "afgebroken" in een aantal grotere en kleinere stukken..

Die hebben een bepaalde massa, en die staat in zo'n grafiekje. Die massa's zijn karakteristiek, dat wil zeggen dat je dus bij een bepaalde massa gelijk kan zien wat voor fragment dat is geweest..
Je hebt dus een aantal verschillende massa's, en door die fragmenten die erbij horen te combineren kan je wat zeggen over de mogelijke structuur..
Dat weet je?
  vrijdag 25 mei 2007 @ 15:15:07 #137
132191 -jos-
Money=Power
pi_49765738
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 00:19 schreef DuranK het volgende:

[..]

Mag ik je erop wijzen dat dit fout is

2-hydroxy-propaanzuur is:

[afbeelding]

Of CH3CHOHCOOH

De Hydroxy groep zit namelijk op de 2e C dan.
op dat plaatje is volgens mij dan gewoon hydroxyethaanzuur
pi_49765877
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 15:15 schreef -jos- het volgende:

[..]

op dat plaatje is volgens mij dan gewoon hydroxyethaanzuur
nee hoor, ik zie toch 3 c's
pi_49766663
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 15:11 schreef teigan het volgende:
Bij massaspectrometrie wordt het molecuul eigenlijk "afgebroken" in een aantal grotere en kleinere stukken..

Die hebben een bepaalde massa, en die staat in zo'n grafiekje. Die massa's zijn karakteristiek, dat wil zeggen dat je dus bij een bepaalde massa gelijk kan zien wat voor fragment dat is geweest..
Je hebt dus een aantal verschillende massa's, en door die fragmenten die erbij horen te combineren kan je wat zeggen over de mogelijke structuur..
Dat weet je?
Ja, zo snap ik het wel maar als je dan een examenopgave ziet
pi_49768019
Ben ik trouwens de enige die moeite heeft met het domein Biochemie? Ik heb geen biologie in m'n pakket en ik heb het idee dat ik daardoor af en toe wat mis bij de biochemie
  vrijdag 25 mei 2007 @ 16:25:43 #141
132191 -jos-
Money=Power
pi_49768172
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 16:21 schreef MWP het volgende:
Ben ik trouwens de enige die moeite heeft met het domein Biochemie? Ik heb geen biologie in m'n pakket en ik heb het idee dat ik daardoor af en toe wat mis bij de biochemie
Dat hoofdstuk hebben wij overgeslagen omdat het volgens onze leraar toch allemaal op hetzelfde neerkomt
Ik denk zelf dat er zeker wel wat over gevraagd gaat worden
pi_49768784
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 16:25 schreef -jos- het volgende:

[..]

Dat hoofdstuk hebben wij overgeslagen omdat het volgens onze leraar toch allemaal op hetzelfde neerkomt
Ik denk zelf dat er zeker wel wat over gevraagd gaat worden
De afgelopen twee jaar zat het examen er helemaal vol mee en ik vind het behoorlijk lastig, elke keer bedenken hoe die stoffen aan elkaar gaan... maar vooral dat DNA/RNA met die codons, waarom dat niet duidelijk in chemie overal staat zal ik nooit begrijpen denk ik
pi_49768921
Biochemie komt bijna alleen maar voor in Scheikunde 1 examens
  vrijdag 25 mei 2007 @ 16:45:49 #144
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_49768926
Ik kom mij hier even aanmelden
pi_49769151
Snapt iemand Scheikunde 1,2. 2004 tijdvak 1 en dan vraag 26 en 27?
  vrijdag 25 mei 2007 @ 16:54:53 #146
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_49769231
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 16:42 schreef MWP het volgende:

[..]

De afgelopen twee jaar zat het examen er helemaal vol mee en ik vind het behoorlijk lastig, elke keer bedenken hoe die stoffen aan elkaar gaan... maar vooral dat DNA/RNA met die codons, waarom dat niet duidelijk in chemie overal staat zal ik nooit begrijpen denk ik
Serieus? Hoe vergrafkankert. Ik heb ook geen bio in m'n pakket, maar wel sk1,2. Godverdomme.
pi_49769485
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 16:52 schreef MaxC het volgende:
Heb je een linkje?
  vrijdag 25 mei 2007 @ 17:18:39 #148
114176 Molluck
Suck my deck!
pi_49769621
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 16:52 schreef MaxC het volgende:
Je hebt maar 3 atoomsoorten, O, N en Cl. Je hebt een piek op een massa van 30. Je hebt maar een mogelijke combinatie van atomen die dat kunnen zijn, namelijk O(16Da) en N(14Da). Het ion is dus NO+, je hebt gelijk dat normaal gesproken stikstofoxide ongeladen is, maar dat heeft nu eenmaal met de theorie van massaspectrometrie te maken (de stoffen worden met electronen beschoten waardoor er een electron wegschiet en het dus positief geladen wordt)

27 is iets moeilijker, maar ook wel makkelijk te beredeneren. Je hebt dus de mogelijkheden ONCl, NOCl en NClO, er is geen piek op een massa van 53 die hoort bij een combinatie van Cl(37Da) en O(14Da) dus de laatste twee mogelijkheden vallen al af...

Ik hoop dat je de theorie van massaspectrometrie kent, anders wordt het iets moeilijker te begrijpen, maar dat wil ik ook nog wel uitleggen als het moet
"MOLLUCK DU SCHEISS DRECKIGER BINGO SPIELER"
pi_49769818
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 16:54 schreef dubidub het volgende:

[..]

Serieus? Hoe vergrafkankert. Ik heb ook geen bio in m'n pakket, maar wel sk1,2. Godverdomme.
Juh, serieus
Als MaxC gelijk heeft, en als we geluk hebben zit er dit jaar vrij weinig over in, dat hoop ik echt énorm want ik snap er geen kut van
pi_49770499
Bedankt Molluck, word al iets duidelijker!
  vrijdag 25 mei 2007 @ 18:07:25 #151
114176 Molluck
Suck my deck!
pi_49771033
Je moet het je voorstellen als een molecuul N-Cl-O, in welke volgorde dan ook, deze zitten aan elkaar omdat ze een electron TEKORT komen om het gunstigst mogelijke energieniveau te bereiken, om die reden delen ze een electron. (Die theorie is je hoogstwaarschijnlijk bekend, ookal hoort ie niet bij de examenstof, maar ik snap niet hoe je scheikunde kunt leren zonder dit soort kennis)

Ga je dat molecuul nou beschieten met electronen dan pakt een van die buitenste groepen een electron op, je krijgt dan N die energiek gunstig zit (en daarom dus loslaat van het molecuul omdat ie geen electron meer hoeft te delen) en Cl-O die een electron tekort komt (hij deelt hem immers niet meer met N) en dus positief geladen is. Positief geladen deeltjes worden aangetrokken door een negatieve bron en daar gedetecteerd (om die reden kun je dus alleen geladen deeltjes detecteren)

Als je dit begrijpt kun je dus beredeneren dat in welke volgorde ze ook gebonden zijn, alleen een van de buitenste atomen los kan laten en nooit het middelste, uit de resultaten van de massaspectrometing kun je dan dus bepalen welk atoom ALTIJD in het tweetal overblijft of welke combinatie NOOIT voorkomt en wat dus de volgorde was.

Dat wou ik er eigenlijk net al aan toevoegen maar de server hielp niet mee...
pi_49772276
Net 2003-1 gemaakt en hij viel best mee. Ff naar de normering gekeken en die was 0,8.
Dus een middelmatige toets dan, als je kijkt naar de normeringen daarna.
1,1 - 0,5 - 0,5 - 1,0 ...
pi_49776301
net 2006-II gemaakt, pff wat moeilijk:| , van die grote lappen tekst en dan zo'n vraag erover, ik had een 4,1:(, moet een 4,7 halen voor een voldoende....weet niet of dat gaat lukken. Ik heb dat boekje samengevat helemaal doorgelezen.., ben nog van plan om 3 examens te oefenen en misschien het gewone sk-boek(pulsar chemie) helemaal door te lezen. hopelijk komt het nog goed...
pi_49778781
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 21:24 schreef BotY het volgende:
net 2006-II gemaakt, pff wat moeilijk:| , van die grote lappen tekst en dan zo'n vraag erover, ik had een 4,1:(, moet een 4,7 halen voor een voldoende....weet niet of dat gaat lukken. Ik heb dat boekje samengevat helemaal doorgelezen.., ben nog van plan om 3 examens te oefenen en misschien het gewone sk-boek(pulsar chemie) helemaal door te lezen. hopelijk komt het nog goed...
die 2006 II is ook een van de moeilijkste sk examens in de 2e fase periode volgens mijn leraren, Ik ben er door gezakt. Had ik nu maar wiskunde herkanst vorig jaar!

Is ook een van de weinige herexamens waarbij de normering 0.8 punt omhoog ging [ van een 0.4 naar 1.2 ] dat zegt al genoeg!

[ Bericht 1% gewijzigd door edejong op 25-05-2007 23:01:30 ]
pi_49779499
aha, dat geeft me al iets meer hoop, morgen ff 2006-I maken, kijken of dat beter gaat:)
pi_49779607
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 22:55 schreef BotY het volgende:
aha, dat geeft me al iets meer hoop, morgen ff 2006-I maken, kijken of dat beter gaat:)
Haha, succes! Ik vond die in ieder geval een stuk beter te doen..
  zaterdag 26 mei 2007 @ 13:29:19 #157
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_49790232
Straks maar eens beginnen met leren
pi_49790978
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 13:29 schreef dubidub het volgende:
Straks maar eens beginnen met leren
ikke ook
pi_49791129
quote:
Die was inderdaad ontzettend pittig, ik heb m ook net gemaakt... ik had het alleen vooral dat ik bij sommige dingen een 'paar' puntjes liet liggen.

Is er iemand die vraag 4 en 5 van 2006-II zou kunnen uitleggen, ik heb het CV bekeken, maar echt wijzer werd ik niet
edit: van het scheikunde 1,2 examen

(ik moet trouwens een 5,7 halen om te slagen, voor 2006-II had ik een 5,6 )

[ Bericht 1% gewijzigd door MWP op 26-05-2007 14:29:59 ]
pi_49791264
Ik heb gelukkig maar een 4,4 nodig. Als ik me concentreer en goed nadenk zit er zeker een voldoende in
pi_49791791
Mensen, ik vraag me het volgende af:
Uitgesloten examenstof dit jaar:
o.a. Processen/reacties
Wat moet ik me daar bij voorstellen? Reactiesnelheid, verloop e.d.? Want reacties zijn toch eigenlijk de hele basis
Allejezus
pi_49791870
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 22:59 schreef edejong het volgende:

[..]

Haha, succes! Ik vond die in ieder geval een stuk beter te doen..
Die vond ik ook echt relaxed. Ik hoop zo een examen te krijgen, maar 2006 tweede tijdvak vond ik al een stuk minder
Allejezus
pi_49792143
Atoombouw enzo is ook uitgesloten :p
Allejezus
  zaterdag 26 mei 2007 @ 15:17:41 #165
132191 -jos-
Money=Power
pi_49792408
quote:
Handig, is dit voor scheikunde 1 of ook 2?
pi_49792501
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 15:17 schreef -jos- het volgende:

[..]

Geen idee eerlijk gezegd
Geen gezeik.
pi_49792724
quote:
rielext
pi_49792843
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 14:14 schreef MWP het volgende:

[..]

Is er iemand die vraag 4 en 5 van 2006-II zou kunnen uitleggen, ik heb het CV bekeken, maar echt wijzer werd ik niet
edit: van het scheikunde 1,2 examen

(ik moet trouwens een 5,7 halen om te slagen, voor 2006-II had ik een 5,6 )
Ik ga even voor je kijken, ik kom er straks op terug.
pi_49793030
Vraag 4:

Ok, even zien. Bij titratie 1 en titratie 2 heb je een verschillende hoeveelheid natronloog nodig. Je gaat ervanuit dat de basische stoffen uit het papier met het zoutzuur hebben gereageerd. Er is minder zoutzuur aanwezig, dus ook minder loog nodig om het zoutzuur weg te laten reageren.
Het verschil is 3,3 ml. Dus je kan dan uitrekenen hoeveel mol zoutzuur dat is. (zoutzuur en natronloog reageert 1:1, de molariteit van natronloog is bekend)

Het zoutzuur reageert met de magnesiumoxide in de verhouding 2:1 (schrijf de reactievergelijking maar op!) . Er is dus twee keer zo weinig magnesiumoxide aanwezig (in mol).
Je hebt dan de hoeveelheid magnesiumoxide in mol, die reken je om naar (milli)grammen, en dan weet je dus hoeveel (milli)gram magnesiumoxide er in 1 gram papier zit.
pi_49793077
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 15:17 schreef -jos- het volgende:

[..]

Niet echt geloof ik, massaspectrometrie staat er wel heel kort in beschreven, niet echt duidelijk..

Voor de rest wel handig, ga het zeker even doorlezen

Staat geloof ik een foutje in, kalkwater is Ca2+ (aq) + 2 OH- toch? En niet Ca+ etc.
pi_49793175
Vraag 5:

Waar je naar moet kijken is wat er gebeurt als je MgCO3 laat reageren met zoutzuur. Wat je dan ziet, is dat je daar ook 2 mol zoutzuur nodig hebt voor 1 mol MgCO3, aangezien CO3- een zwakke base is. Voor 1 mol MgO was ook 2 mol zoutzuur nodig, net zoals bij Mg(OH)2 dus de hoeveelheid zoutzuur die je nodig hebt is niet afhankelijk van welke stof er aanwezig is in dit geval.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

[ Bericht 0% gewijzigd door teigan op 26-05-2007 17:49:29 ]
pi_49793866
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 15:52 schreef teigan het volgende:
Vraag 4+5 uitleg
Geweldig, dank je wel! Dat was net dat duwtje wat ik nodig had
quote:
Ontzettend handig uitgeprint en aan het doorlezen
  zaterdag 26 mei 2007 @ 16:50:12 #174
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_49794484
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 16:23 schreef MWP het volgende:

[..]

Geweldig, dank je wel! Dat was net dat duwtje wat ik nodig had
[..]

Ontzettend handig uitgeprint en aan het doorlezen
Samengevat?
pi_49794508
Wat heb ik hier toch geen zin in.
pi_49794691
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 16:50 schreef dubidub het volgende:

[..]

Samengevat?
Heb ik ook ja, maar bij mij moet alles eerst op 100 verschillende manieren worden omschreven voor ik het een beetje begin door te krijgen
pi_49795546
quote:
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 22:34 schreef edejong het volgende:

[..]

die 2006 II is ook een van de moeilijkste sk examens in de 2e fase periode volgens mijn leraren, Ik ben er door gezakt. Had ik nu maar wiskunde herkanst vorig jaar!

Is ook een van de weinige herexamens waarbij de normering 0.8 punt omhoog ging [ van een 0.4 naar 1.2 ] dat zegt al genoeg!
Ah gelukkig maar, ik heb die net ook zitten maken en ik ben maar gestopt bij vraag 13. Van die irritante teksten erbij en dan kutvragen.
pi_49796064
hoe ging bij jullie trouwens sk2-2003-II, die ging bij mij ook niet echt helemaal lekker namelijk, hij leek lastiger dan 2003-I maar misschien was mijn motivatie gewoon op
pi_49797062
Ik had me vandaag toch een leerbij, gewoon beide boeken van Curie doorgewerkt, met de belangrijkste opgaven erbij, nu morgen nog eventjes een examentje maken, en dan komt het wel goed [hoop ik]
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 14:47 schreef Juzme het volgende:
Mensen, ik vraag me het volgende af:
Uitgesloten examenstof dit jaar:
o.a. Processen/reacties
Wat moet ik me daar bij voorstellen? Reactiesnelheid, verloop e.d.? Want reacties zijn toch eigenlijk de hele basis
waar heb je dat vandaan?

Ik zou inderdaad ook wel willen weten wat dit jaar vervalt, vorig jaar was dat redox of zuur & basen, iig een van de twee!
pi_49797093
-edit- sorry dubbele reactie
pi_49797307
grr, maar dat is juist zo makkelijk, had liever redox of zuren en basen zien vervallen!
  zaterdag 26 mei 2007 @ 18:47:47 #183
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_49797328
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 18:47 schreef edejong het volgende:
grr, maar dat is juist zo makkelijk, had liever redox of zuren en basen zien vervallen!
Of de systematische naamgeving of koolwaterstoffen!
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_49798396
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 18:47 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Of de systematische naamgeving of koolwaterstoffen!
Ja, maar dat omvat vaak maar 1 vraag, dus dat kan er dan beter maar wel weer bij toch, als ze dan iets anders van grotere omvang schrappen? Helaas zit dat er nu ook niet in
Allejezus
pi_49798532
dat vind ik zowieso niet zo heel moeilijk, dat zijn de punten voor mij juist haha
pi_49799611
quote:
vwo scheikunde 1,2

2007= 2009

2008
Van Domein G, Zuren en Basen, de subdomeinen G1 Toepassingen, en G2 Onderzoek.

2009 (zelfde als in 2004 en 2007)

Van Domein B, Stoffen, structuur en binding de subdomeinen Toepassingen, Processen/reacties en Atoombouw en periodiek systeem (1-11)
Dus.. wat moet je nou niet kennen?

Als iemand hier de methode "Chemie" heeft kan hij/zij dan zeggen welke hoofdstukken/wat je nou precies niet hoeft te kennen
Bier hier.
pi_49800855
Waarom staat dit nog niet in mijn AT??
Heel belangrijk
(moet nog beginnen )
pi_49800926
Sorry dat ik het zeg, maar die samenvatting daar klopt geloof ik echt geen van

Vraag over hoeveel water er uit 1 liter ethanol kan onstaan, bladzijde 13, de reactievergelijking:
2 C2H6O + 5 O2 -> 4 CO2 + 6 H2O
Ziet er wel redelijk uit, jammer dat er voor de pijl 12 O's staan en na 14

Dan gaan ze het uitrekenen en die genie'en komen erop uit dat er 30 liter water ontstaat?

Of ik snap het niet, of er klopt geen *** van, allebei sluit ik trouwens ook niet uit
pi_49801060
Je hebt in ieder geval wel gelijk dat de reactievergelijking niet klopt..

De berekening kan ik zo niet zeggen of die klopt, daar moet ik een rekenmachine voor zoeken, en ik ben lui vandaag..
pi_49801193
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 20:48 schreef teigan het volgende:
Je hebt in ieder geval wel gelijk dat de reactievergelijking niet klopt..

De berekening kan ik zo niet zeggen of die klopt, daar moet ik een rekenmachine voor zoeken, en ik ben lui vandaag..
Ik zal je iets meer info geven:

Dichtheid ethanol is 0,8 kg/m3
M ethanol is 46,06 g/mol
Verhouding 1:3 = ethanol : water

1 liter x 0,8x10^3 / 46,06 = 17,4 mol
Het lijkt mij dan x 3 (verhoudingsgewijs) = 52.2 mol
52.2 x 18.02 = 940.6 gram dus ongeveer 0,94 liter

Hun komen uit op een antwoord van 30 liter water, en dat is geen afrondingsfoutje neem ik aan.

Sorry voor de kromme manier van opschrijven, maar dat zul je vast wel begrijpen
De vraag was overigens hoeveel water er ontstaat uit 1 liter ethanol
pi_49801284
Ik snap hem wel ja, zou slecht zijn als ik het niet zo snappen, ik moet het leerlingen uitleggen..

Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk ja.. vooral als je erbij stilstaat dat je uitgaat van 1 liter ethanol.
pi_49801311
Ik kom op 0,926 liter water.
pi_49801338
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 20:54 schreef SuperRogier het volgende:

[..]

Ik zal je iets meer info geven:

Dichtheid ethanol is 0,8 kg/m3
M ethanol is 46,06 g/mol
Verhouding 1:3 = ethanol : water

1 liter x 0,8x10^3 / 46,06 = 17,4 mol

Het lijkt mij dan x 3 (verhoudingsgewijs) = 52.2 mol
52.2 x 18.02 = 940.6 gram dus ongeveer 0,94 liter

Hun komen uit op een antwoord van 30 liter water, en dat is geen afrondingsfoutje neem ik aan.

Sorry voor de kromme manier van opschrijven, maar dat zul je vast wel begrijpen
De vraag was overigens hoeveel water er ontstaat uit 1 liter ethanol
Dat kan niet zomaar. Het is 0,8 kg per m3, jij rekent met liters(=dm3)
  zaterdag 26 mei 2007 @ 20:58:59 #194
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_49801345
De berekening is erg slordig, ik zou het veel systematischer aanpakken:
Juiste reactieverhouding is 1:3:2:3

1.00L ethanol komt overeen met 800g.
800g ethanol komt overeen met 17,37 mol.
Wanneer 17,37 mol ethanol reageert, ontstaat 52,106 mol water.
52,106 mol water komt overeen met 938,7g.
938,7g water is ongeveer 0,9387L.
Juiste significantie: 0,94L.
quote:
jij rekent met liters=dmł
En hoe kennen wij de liter?

[ Bericht 7% gewijzigd door GlowMouse op 26-05-2007 21:05:04 (typo\'s) ]
pi_49801397
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 20:58 schreef GlowMouse het volgende:

Wanneer 17,37 mol ethalon reageert, ontstaat 52,106 mol water.
[..]

Als dm3 dus
pi_49801421
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 20:58 schreef GlowMouse het volgende:

Wanneer 17,37 mol ethalon reageert, ontstaat 52,106 mol water.
[..]

Ik weet het, deed het even snel, maar ik wou alleen even pijlen of ik iets heel grof fout deed, want ik vind minder dan 1 liter en 30 liter niet overeenkomen Verder houd ik normaal wel rekening met significantie.

En mijn manier van opschrijven is inderdaad slordig, hoe ik het opschrijf was niet netjes etc. etc. excuzes..
  zaterdag 26 mei 2007 @ 21:03:34 #197
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_49801464
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 21:02 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
En mijn manier van opschrijven is inderdaad slordig, hoe ik het opschrijf was niet netjes etc. etc. excuzes..
Ik had jouw manier nog niet gezien, had het over de samenvatting die weinig toevoegt aan enig begrip. Maar jou manier wil ik rustig slordig noemen hoor
pi_49801496
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 20:58 schreef B.ertha het volgende:

[..]

Dat kan niet zomaar. Het is 0,8 kg per m3, jij rekent met liters(=dm3)
Hum kan wel zo, ik heb het misschien wat vaag beschreven maar ik weet die overgangen heus wel

En 1 dm3 is inderdaad een liter, heel scherp van je
pi_49801631
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 21:03 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Ik had jouw manier nog niet gezien, had het over de samenvatting die weinig toevoegt aan enig begrip. Maar jou manier wil ik rustig slordig noemen hoor
Was niet persoonlijk maar meer in het algemeen bedoeld, no offence

Maargoed, die samenvatting wordt ik dus ook niks wijzer van, opzich wel maar niet direct
  zaterdag 26 mei 2007 @ 21:16:29 #200
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_49801849
Als ik zo even kijk, zie ik op bladzijde drie een verhoudingsformule met daarin de lading van de afzonderlijke atomen. Dat is ook fout. Wanneer je uit een samenvatting leert, pak dan wel een goede samenvatting
pi_49802242
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 21:16 schreef GlowMouse het volgende:
Als ik zo even kijk, zie ik op bladzijde drie een verhoudingsformule met daarin de lading van de afzonderlijke atomen. Dat is ook fout. Wanneer je uit een samenvatting leert, pak dan wel een goede samenvatting
Dat zijn zouten, samengesteld uit een metaalmolecuul en een niet-metaalmolecuul dus dat klopt geloof ik wel.
pi_49802424
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 21:28 schreef SuperRogier het volgende:

[..]

Dat zijn zouten, samengesteld uit een metaalmolecuul en een niet-metaalmolecuul dus dat klopt geloof ik wel.
Volgens mij mag je de ladingen er inderdaad ook bijzetten, maar dat wordt meestal weggelaten. In de derde en vierde klas heb je het ook zo geleerd
pi_49803797
Meestal worden de ladingen alleen neergezet als het een zout in oplossing is.

Bijvoorbeeld NaCl (s), in oplossing: Na+ (aq) + Cl-(aq).
pi_49803920
als je het krijg tin de vierde klas beginnen we daar wel mee ja, alleen al om het oefenen met het neutraal krijgen, door die ladingen erbij te zetten zie je snel of het wel of niet klopt zeg maar.
pi_49809532
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 22:30 schreef RayMania het volgende:
Meestal worden de ladingen alleen neergezet als het een zout in oplossing is.

Bijvoorbeeld NaCl (s), in oplossing: Na+ (aq) + Cl-(aq).
Hoeft geen zout te zijn, simpelweg gewoon ionen in water...
pi_49812145
quote:
Op zondag 27 mei 2007 02:08 schreef Agiath het volgende:

[..]

Hoeft geen zout te zijn, simpelweg gewoon ionen in water...
Ging over zouten, daarom mijn voorbeeld . Maar je hebt gelijk.
pi_49822784
Kan iemand mij hiermee helpen:

Bereken de pH van een 10-8M HCl oplossing @ 25o C

[ Bericht 1% gewijzigd door Cinch op 27-05-2007 16:42:54 ]
Bier hier.
pi_49822910
quote:
Als we tenslotte de zink-halfcel verdunnen, neemt daar de electrodepotentiaal af, waardoor bronspanning juist groter wordt.
In die halfcel zal Zn2+(aq) en Zn(s). Als je er water bij in doet schijnt het zo te zijn dat het elektrodepotentiaal van -0.76 V verder zakt. Hoezo is dat?

Hier de "bron", het staat helemaal onderaan
  zondag 27 mei 2007 @ 16:36:10 #209
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_49823146
quote:
Op zondag 27 mei 2007 16:26 schreef Cinch het volgende:
Kan iemand mij hiermee helpen:

Bereken de pH van een 10-8 HCl oplossing @ 25o C
Heb je de evenwichtsreactie al?
pi_49823333
quote:
Op zondag 27 mei 2007 16:36 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Heb je de evenwichtsreactie al?
Evenwicht? HCl is toch een sterk zuur?

Ik dacht HCl + H2O(l) -> H3O++Cl-

En waterconstante=10-14
Dus pH+pOH=14

@ hieronder ja heb de M er al bijgezet
Bier hier.
  zondag 27 mei 2007 @ 16:41:05 #211
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_49823349
quote:
Op zondag 27 mei 2007 16:40 schreef Cinch het volgende:

[..]

Evenwicht? HCl is toch een sterk zuur?
Mij vang je niet Ik heb trouwens aangenomen dat 10-8 slaat op de molariteit.
pi_49823764
quote:
Op zondag 27 mei 2007 16:41 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Mij vang je niet Ik heb trouwens aangenomen dat 10-8 slaat op de molariteit.
Blijkbaar moet je iets met waterconstante doen en dan een andere vergelijking opstellen, maar dat snap ik dus niet.
Bier hier.
  zondag 27 mei 2007 @ 16:56:26 #213
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_49823929
Vooruit dan, maar ik denk dat jij hem allang hebt
2H2O <--> H3O+ + OH-

evenwichtsvergelijking: [H3O+] * [OH-] = Kw
In water zit standaard 10-7 mol/L oxonium- en hydroxideionen. Hier komt 10-8 mol/L oxoniumionen bij. Wanneer x mol reageert om het evenwicht in te laten stellen, luidt de vergelijking:

((10-7+10-8)-x) * (10-7+x) = 10-14

x=3,7016*10-8
In de eindoplossing wordt de molariteit van oxoniumionen dus 1,3702*10-7mol/L. De pH is dus 6,8632.
Klopt niet, zie hieronder voor de juiste uitwerking

[ Bericht 10% gewijzigd door GlowMouse op 27-05-2007 17:22:27 ]
pi_49824043
quote:
Op zondag 27 mei 2007 16:56 schreef GlowMouse het volgende:
Vooruit dan, maar ik denk dat jij hem allang hebt
H2O <--> H3O+ + OH-

evenwichtsvergelijking: [H3O+] * [OH-] = Kw
In water zit standaard 10-7 mol/L oxonium- en hydroxideionen. Hier komt 10-8 mol/L oxoniumionen bij. Wanneer x mol reageert om het evenwicht in te laten stellen, luidt de vergelijking:

((10-7+10-8)-x) * (10-7+x) = 10-14

-knipknip even wachten-
Ja dat evenwicht met water had ik ook in mn schrift staan als aantekening, maar waarom gebruik je die? en gebruik je die altijd als de waterconstante een rol speelt?
Bier hier.
  zondag 27 mei 2007 @ 17:02:07 #215
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_49824137
quote:
Op zondag 27 mei 2007 16:59 schreef Cinch het volgende:
[..]
Ja dat evenwicht met water had ik ook in mn schrift staan als aantekening, maar waarom gebruik je die? en gebruik je die altijd als de waterconstante een rol speelt?
Dat evenwicht hoor je altijd te gebruiken, maar zolang de getallen niet ridicuul klein zijn, kun je hem altijd vergeten.
pi_49824214
quote:
Op zondag 27 mei 2007 17:02 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Dat evenwicht hoor je altijd te gebruiken, maar zolang de getallen niet ridicuul klein zijn, kun je hem altijd vergeten.
Dus zegmaar gebruiken als de concentratie van een zuur of base in de buurt van 10^-7 komt ofzo?
Bier hier.
  zondag 27 mei 2007 @ 17:09:10 #217
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_49824406
quote:
Op zondag 27 mei 2007 17:03 schreef Cinch het volgende:

[..]

Dus zegmaar gebruiken als de concentratie van een zuur of base in de buurt van 10^-7 komt ofzo?
Ja. In dit geval is het wel duidelijk, omdat je op een pH van 8 voor een zure oplossing uit zou komen wanneer je het evenwicht niet gebruikt. Ik verwacht dat het op een examen ook wel duidelijk zal zijn, want zelfs zonder die duidelijkheid is het al een vraag waarvan ik verwacht dat vrij weinig hem goed zullen hebben.
nu maar hopen dat teigan het met de berekening eens is; is alweer 2 jaar geleden dat ik me hiermee bezig heb gehouden
pi_49824586
quote:
Op zondag 27 mei 2007 17:09 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Ja. In dit geval is het wel duidelijk, omdat je op een pH van 8 voor een zure oplossing uit zou komen wanneer je het evenwicht niet gebruikt. Ik verwacht dat het op een examen ook wel duidelijk zal zijn, want zelfs zonder die duidelijkheid is het al een vraag waarvan ik verwacht dat vrij weinig hem goed zullen hebben.
nu maar hopen dat teigan het met de berekening eens is; is alweer 2 jaar geleden dat ik me hiermee bezig heb gehouden
Ik heb net de berekening van mijn leraar gevonden en die is anders:

2H2O <-->H3O+ + OH-

Kw=[H3O+][OH-]
10-14=((10-8)+x))*x
10-14=10-8x+x2
x2+108x-10-14=0

x=9.5125*10^-8

[H+]=x+10-8
=1.05125*10-7

dus ph=-log[H+]=6.978293991
Bier hier.
pi_49824763
Ik volg jullie hele berekening niet Maar ik ga het ook niet proberen, want met toetsen en opgaven uit het boek snap ik het wel altijd. De methode zal wel anders zijn

Heb voor mijn eerste oefenexamen een 8. Niet geweldig streng nagekeken, maar ook 3 dingen helemaal niet ingevuld. Moet wel goedkomen dus
  zondag 27 mei 2007 @ 17:25:58 #220
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_49824986
De uitwerking van jouw docent is in ieder geval juist. De fout die ik maakte, is dat ik zei dat wat er aan oxoniumionen reageerde (-x) bijkwam aan hydroxideionen (+x). Dat is niet zo: door autolyse van water komt bij beide hetzelfde erbij (ook te zien in de evenwichtsreactievergelijking). Had ik overal +x geschreven, was er hetzelfde uitgekomen.
quote:
Ik volg jullie hele berekening niet Maar ik ga het ook niet proberen, want met toetsen en opgaven uit het boek snap ik het wel altijd. De methode zal wel anders zijn
Ik denk niet dat jij op een andere methode de pH kunt berekenen in dit geval. Het geval is alleen vrij zeldzaam, dus ik denk dat je het gewoon nooit eerder hebt gezien.
pi_49825216
Nouja, dan laat mij die ene vraag maar fout hebben.
  zondag 27 mei 2007 @ 18:47:27 #222
157826 Heinekenner
je bent wat je weet
pi_49827238
Al het HCL verandert toch naar H3O+ in het water? dan krijg je toch gewoon -log[H3O+]?
haat het niet dan schaad het niet...
  zondag 27 mei 2007 @ 18:49:37 #223
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_49827297
quote:
Op zondag 27 mei 2007 18:47 schreef Heinekenner het volgende:
Al het HCL verandert toch naar H3O+ in het water? dan krijg je toch gewoon -log[H3O+]?
En wat krijg je dan voor pH van de zure oplossing? Het is trouwens HCl, niet HCL.
Beide opmerkingen kloppen trouwens, maar de concentratie oxoniumionen laat zich niet zo makkelijk bepalen.
pi_49827667
quote:
Op zondag 27 mei 2007 17:25 schreef GlowMouse het volgende:
De uitwerking van jouw docent is in ieder geval juist. De fout die ik maakte, is dat ik zei dat wat er aan oxoniumionen reageerde (-x) bijkwam aan hydroxideionen (+x). Dat is niet zo: door autolyse van water komt bij beide hetzelfde erbij (ook te zien in de evenwichtsreactievergelijking). Had ik overal +x geschreven, was er hetzelfde uitgekomen.
[..]

Ik denk niet dat jij op een andere methode de pH kunt berekenen in dit geval. Het geval is alleen vrij zeldzaam, dus ik denk dat je het gewoon nooit eerder hebt gezien.
Die evenwichtsreactie hoef je dus alleen op te stellen als het om debiel kleine concentraties gaat, maar treedt wel altijd op?

Maar als je nou een gewone concentratie hebt, bv 0.2M HCl, maar een pKw van 13,50, wat dan?
Bier hier.
  zondag 27 mei 2007 @ 19:59:18 #225
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_49829412
quote:
Op zondag 27 mei 2007 19:02 schreef Cinch het volgende:

[..]

Die evenwichtsreactie hoef je dus alleen op te stellen als het om debiel kleine concentraties gaat, maar treedt wel altijd op?

Maar als je nou een gewone concentratie hebt, bv 0.2M HCl, maar een pKw van 13,50, wat dan?
Gewoon weer invullen:
[H3O+] * [OH-] = Kw
(0,2+x)*x = 13,50
x˛+0,2x-10-13,5=0
x=1. 5811×10-13
pH = -log([H3O+]) = -log(0,2+1. 5811×10-13) = 0.69897 = 0,7. Je ziet dat het deel oxoniumionen dat erbij komt door het evenwicht totaal verwaarloosbaar is.
Wel geldt nu dat pOH = 13,5-0,7 = 12,8 en niet pOH = 14-0,7).
pi_49834058
Grappig, het enige waar ik nooit echt iets aan gedaan heb, biochemie, vind ik nu het makkelijkst

Maargoed een vraagje over naamgeving van carbonzuren....

Er staat in Samengevat dat je het C van de COOH dan niet mee moet tellen in die naamgeving van de koolstof keten, dan heet het carbonzuur, maar anders heet het zuur.

Dus mag je dan dit molecuul

twee namen geven?

Dus 2-hydroxy-1,2,3-propaantricarbonzuur (die staat in samengevat)

of

3-hydroxy-1,3,5-pentaanzuur?

Ik snap dat ff niet, ik zie trouwens zelden iets staan met de uitgang carbonzuur, vandaar
  zondag 27 mei 2007 @ 22:43:47 #227
131304 Game_Error
Vol verwachting...
pi_49835183
jep, ik las dat ook, en volgens mij mag dat zo
ff wachten nog
pi_49835216
quote:
Op zondag 27 mei 2007 22:09 schreef Agiath het volgende:
Grappig, het enige waar ik nooit echt iets aan gedaan heb, biochemie, vind ik nu het makkelijkst

Maargoed een vraagje over naamgeving van carbonzuren....

Er staat in Samengevat dat je het C van de COOH dan niet mee moet tellen in die naamgeving van de koolstof keten, dan heet het carbonzuur, maar anders heet het zuur.

Dus mag je dan dit molecuul

[afbeelding]

twee namen geven?

Dus 2-hydroxy-1,2,3-propaantricarbonzuur (die staat in samengevat)

of

Ik snap dat ff niet, ik zie trouwens zelden iets staan met de uitgang carbonzuur, vandaar
Carbonzuur is alleen als de hoofdgroep een cyclische koolwaterstof is, dus bv benzeencarbonzuur, volgens mijn boek.
Bier hier.
pi_49835276
quote:
Op zondag 27 mei 2007 22:09 schreef Agiath het volgende:

Dat lijkt me sowieso fout, want op plek 3 zit niet een zuurgroep maar een carbonzuur groep.
Toch?

*En in BINAS gevonden waarom je ze alledrie carbonzuren moet noemen, tabel 66D *3: Wanneer een molecuul drie of meer -COOH groepen, -COO- groepen of -CN groepen heeft, of wanneer deze groepen zich bevinden aan een ringsysteem, dan worden de achtervoegsels -carbonzuur, -carboxylaat en -carbonitril gebruikt, waarbij C-atomen in deze karakteristieke groepen niet meer meegeteld worden in de stamnaam.
pi_49835392
Wanneer eeen molecuul drie of meer -COOH groepen, -COO- groepen of -CN groepen heeft, of wanneer deze groepen zich bevinden aan een ringsysteem, dan worden de achtervoegsels -carbonzuur, -carboxylaat en carbonitril gebruikt, waarbij C-atomen in deze karakteristieke groepen niet meer meegeteld worden in de stamnaam.

x-uk ik was eerst, jij hebt ge-edit
Bier hier.
pi_49835882
Ik heb een vraag over vraag 14 2004-I S1.2

Je hebt een halfreactie
FeS2+ 8 H2O -> Fe3+ + 2SO42- + 16H+ +15e-

Je moet hierbij de halfreactie van zuurstof zetten en dan de totaalreactie opstellen

Je hebt 2 mogelijkheden, ik snap mogelijkheid 1 niet van de antwoorden:

O2 + 4H+ + 4e- -> 2H2O x15
FeS2+ 8H2O -> Fe3+ + 2SO42- + 16H++15e- x4
-----------------------------------------------
4FeS2 + 15 O2 + 2H2O -> 4Fe3+ + 8SO42-+ 4H+

De 2 halfreacties had ik zelf ook gevonden, maar van die bovenstaande totaalreactie die in de antwoorden staat snap ik echt niks Wel O2 voor de pijl maar geen H+ ?

Je moet iig wel de e-tjes aan dezelfde kant zetten bij beide reacties, maar dan nog klopt ie niet

Kan iemand die uitleggen?
Bier hier.
  zondag 27 mei 2007 @ 23:30:24 #232
120139 freiss
pi_49837016
Volgens mij hoeven we op het examen toch niet de systematische namen te kunnen geven van stoffen met meer dan twee zuurgroepen.
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
  zondag 27 mei 2007 @ 23:33:13 #233
120139 freiss
pi_49837116
quote:
Op zondag 27 mei 2007 23:03 schreef Cinch het volgende:
Ik heb een vraag over vraag 14 2004-I S1.2

Je hebt een halfreactie
FeS2+ 8 H2O -> Fe3+ + 2SO42- + 16H+ +15e-

Je moet hierbij de halfreactie van zuurstof zetten en dan de totaalreactie opstellen

Je hebt 2 mogelijkheden, ik snap mogelijkheid 1 niet van de antwoorden:

O2 + 4H+ + 4e- -> 2H2O x15
FeS2+ 8H2O -> Fe3+ + 2SO42- + 16H++15e- x4
-----------------------------------------------
4FeS2 + 15 O2 + 2H2O -> 4Fe3+ + 8SO42-+ 4H+

De 2 halfreacties had ik zelf ook gevonden, maar van die bovenstaande totaalreactie die in de antwoorden staat snap ik echt niks Wel O2 voor de pijl maar geen H+ ?

Je moet iig wel de e-tjes aan dezelfde kant zetten bij beide reacties, maar dan nog klopt ie niet

Kan iemand die uitleggen?
Als je het optelt, zie je dat aan de linkerkant 60 H+ staat en aan de rechterkant 64 H+. Je zou dan dus 60 H+ aan de linkerkant vermelden, maar dezelfde H+ ook aan de rechterkant, dus hoef je het niet op te schrijven.
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
pi_49837266
Geen zin in dit examen. Vooral dat eeuwige gedoe met die stofjes bij elkaar pleuren en dan moeten wij maar verzinnen wat voor stoffen er onstaan: ik snap het nog steeds niet. En redoxreacties ben ik erg slecht in. Morgen ga ik er gewoon de hele dag aan zitten
pi_49837662
Grappig dat ik nou 2e jaar HBO Chemie doe en bij sommige vragen echt heb van, damn hoe moet dat ook al weer hehe Totaal geen dingen waar ik voornamelijk mee bezig ben
pi_49837776
quote:
Op zondag 27 mei 2007 23:46 schreef DuranK het volgende:
Grappig dat ik nou 2e jaar HBO Chemie doe en bij sommige vragen echt heb van, damn hoe moet dat ook al weer hehe Totaal geen dingen waar ik voornamelijk mee bezig ben
Waar doe je HBO Chemie?
pi_49838336
quote:
Op zondag 27 mei 2007 23:49 schreef RayMania het volgende:

[..]

Waar doe je HBO Chemie?
In Breda, op Avans Hoge Scholen. En ik doe de richting Organische Chemie.
  maandag 28 mei 2007 @ 00:03:15 #238
114176 Molluck
Suck my deck!
pi_49838343
quote:
Op zondag 27 mei 2007 23:46 schreef DuranK het volgende:
Haha ja, ik doe WO Farmacie, wat ook voor een groot deel uit scheikunde bestaat, maar veel dingen doe ik ook echt nooooit meer. Die naamgeving is totaal onboeiend (ik snap ook niet waarom ze dát erin houden, dat gebruik je echt in geen enkele studie) maar organische chemie voor zover ze dat zo durven te noemen (in verhouding met wat ik krijg stelt dat echt geen zak voor) is juist wel erg belangrijk, net als zuren/basen (ik word doodgegooid met pKa's en pH's)

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar na mijn eerste jaar universiteit bijna afgemaakt te hebben, heb ik echt het idee dat ze de centrale examens wel wat relevanter voor de vervolgopleidingen mogen maken.
(quantummechanica bijvoorbeeld is al jaren uit het pakket, maar hoe wil je welke vorm van scheikunde dan ook studeren zonder dat je iets over electronconfiguratie weet. Dat is bij mij zelfs nog behoorlijk oppervlakkig maar wel cruciaal om bepaalde dingen te begrijpen)
pi_49838916
quote:
Op maandag 28 mei 2007 00:03 schreef Molluck het volgende:

[..]

Haha ja, ik doe WO Farmacie, wat ook voor een groot deel uit scheikunde bestaat, maar veel dingen doe ik ook echt nooooit meer. Die naamgeving is totaal onboeiend (ik snap ook niet waarom ze dát erin houden, dat gebruik je echt in geen enkele studie) maar organische chemie voor zover ze dat zo durven te noemen (in verhouding met wat ik krijg stelt dat echt geen zak voor) is juist wel erg belangrijk, net als zuren/basen (ik word doodgegooid met pKa's en pH's)

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar na mijn eerste jaar universiteit bijna afgemaakt te hebben, heb ik echt het idee dat ze de centrale examens wel wat relevanter voor de vervolgopleidingen mogen maken.
(quantummechanica bijvoorbeeld is al jaren uit het pakket, maar hoe wil je welke vorm van scheikunde dan ook studeren zonder dat je iets over electronconfiguratie weet. Dat is bij mij zelfs nog behoorlijk oppervlakkig maar wel cruciaal om bepaalde dingen te begrijpen)
Precies, ik snap ook niet waarom ze zoveel om die naamgeving geven. Organische chemie is heus wel meer dan dat
pi_49841468
quote:
Op zondag 27 mei 2007 23:33 schreef freiss het volgende:

[..]

Als je het optelt, zie je dat aan de linkerkant 60 H+ staat en aan de rechterkant 64 H+. Je zou dan dus 60 H+ aan de linkerkant vermelden, maar dezelfde H+ ook aan de rechterkant, dus hoef je het niet op te schrijven.
Owja das waar ook

Stoffen waar niks mee gebeurt (dus voor en na de pijl hetzelfde, vaak ook bij neerslagreacties) hoef je niet te vermelden
Bier hier.
  maandag 28 mei 2007 @ 11:30:31 #241
30560 2Mini
Official Logo
pi_49846122
Shit hé morgen al..
Camera 1... 1!
pi_49848258
Ok, nu ff 2005 II maken in de avond nog wat dingetjes doornemen en dan is het genoeg geweest (hoop ik )
pi_49848390
Ik heb er 3 uitgeprint en al 1,5 gemaakt en dan moet het aardig genoeg zijn. Ik zoek het niet meer
  maandag 28 mei 2007 @ 12:45:24 #244
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_49848426
Eigenlijk zijn die examens best makkelijk. Veel makkelijker dan onze tentamens

*snel afklopt
  maandag 28 mei 2007 @ 13:04:08 #245
131304 Game_Error
Vol verwachting...
pi_49849058
`de examens zijn naar mijn idee veel moeilijker dan onze tentamens, iig ik snap er geen hol van...
ff wachten nog
  maandag 28 mei 2007 @ 13:17:41 #246
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_49849521
quote:
Op maandag 28 mei 2007 13:04 schreef Game_Error het volgende:
`de examens zijn naar mijn idee veel moeilijker dan onze tentamens, iig ik snap er geen hol van...
Ik vind ze echt een stuk makkelijker. Heul veul dingen worden al gegeven enzo. En voor heel veel dingetjes krijg je al een punt
pi_49850247
quote:
Op maandag 28 mei 2007 01:45 schreef Cinch het volgende:

[..]

Owja das waar ook

Stoffen waar niks mee gebeurt (dus voor en na de pijl hetzelfde, vaak ook bij neerslagreacties) hoef je niet te vermelden
Jammer genoeg zitten neerslagreacties niet in het examen van dit jaar
quote:
Op zondag 27 mei 2007 23:37 schreef yootje het volgende:
Geen zin in dit examen. Vooral dat eeuwige gedoe met die stofjes bij elkaar pleuren en dan moeten wij maar verzinnen wat voor stoffen er onstaan: ik snap het nog steeds niet. En redoxreacties ben ik erg slecht in. Morgen ga ik er gewoon de hele dag aan zitten
Ik dus eerst ook niet, maar mijn scheikundedocent heeft mij echt een gouden tip gegeven:
Je ziet in de opgave al wat je sowieso hebt, dit schrijf je op. Kijk vervolgens of je de reactie kloppend kunt maken... als dit niet kan, kan je bijna altijd H2O of OH of O2 toevoegen. (Wel opletten of het ook kan, als je geen oplossing hebt is vrij lastig om water toe te voegen)
tot nu toe heb ik bij elk oefenexamen die reactievergelijkingen kloppend kunnen maken op die manier
pi_49850406
Iemand nog tips voor 't rekenwerk? Ik zie vaak niet wat ik moet doen - of ik weet niet helemaal hoe ik bij 't antwoord moet komen . Ik schrijf wel alles op wat ik heb, en 'n vriend van me zegt dat de enige formules die je nodigt hebt zijn:
n = cV en n=m/MM maar hmz :/ Alle tips zijn welkom .
  maandag 28 mei 2007 @ 14:02:43 #249
15958 steenz
Natalies konijntje
pi_49851013
In het algemeen kun je, als je een berekening met een formule moet uitvoeren, heel handig gebruik maken van Binas. Schrijf dan alle grootheden op die je hebt en de grootheid die je zoekt, en zoek vervolgens een formule (of combinatie van formules) die bij die grootheden aansluiten. Staat de formule niet in Binas, dan komt het waarschijnlijk neer op een puur basisbegrip dat je door moet hebben.
pi_49851879
quote:
Op maandag 28 mei 2007 14:02 schreef steenz het volgende:
In het algemeen kun je, als je een berekening met een formule moet uitvoeren, heel handig gebruik maken van Binas. Schrijf dan alle grootheden op die je hebt en de grootheid die je zoekt, en zoek vervolgens een formule (of combinatie van formules) die bij die grootheden aansluiten. Staat de formule niet in Binas, dan komt het waarschijnlijk neer op een puur basisbegrip dat je door moet hebben.
Juist, dat werkt vooral bij natuurkunde goed.
pi_49853090
Kan je de vormingswarmte van een stof zelf "bij elkaar rekenen" door tabel 58 als je een complex molecuul hebt?
  maandag 28 mei 2007 @ 16:16:20 #252
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_49855282
Scheikunde 1,2

Examenbundel

Pagina 42,

Vraag 15. Ik denk dat die mo- deeltjes rood veroorzaken

HELP!
  maandag 28 mei 2007 @ 16:28:36 #253
132191 -jos-
Money=Power
pi_49855621
quote:
Op maandag 28 mei 2007 16:16 schreef dubidub het volgende:
Scheikunde 1,2

Examenbundel

Pagina 42,

HELP!
Eigenlijk heel logisch, er staat dat als pH>4.4 de oplossing oranje is, bij pH<3.1 is het rood.
Een hogere pH betekent meer H3O+ in de oplossing en aangezien H3O+ samen met de Mo- ionen zijn opgelost zijn er dan dus ook meer Mo- ionen, de kleur bij de hoge pH wordt dus veroorzaakt door de Mo- ionen. Dat is dus oranjegeel
pi_49855672
quote:
Op maandag 28 mei 2007 16:16 schreef dubidub het volgende:
Scheikunde 1,2

Examenbundel

Pagina 42,

HELP!
Als de pH daalt wordt hij rood (of roder) HMo deeltjes kunnen opsplitsen in H+ (H3O+) en Mo- dus met meer HMo deeltjes wordt de oplossing zuurder dus daalt de pH dus wordt hij roder. Mo- kunnen een H+ deeltje als het ware opnemen en zijn relatief gezien base, en geven dus een oranjegele kleur. Hopelijk snap je mijn beredenatie een beetje.

ps: 2 bladzijden verder staan uitwerkingen

edit: Ofwel 1 post boven me
  maandag 28 mei 2007 @ 16:30:46 #255
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_49855682
quote:
Op maandag 28 mei 2007 16:28 schreef -jos- het volgende:

[..]

Eigenlijk heel logisch, er staat dat als pH>4.4 de oplossing oranje is, bij pH<3.1 is het rood.
Een hogere pH betekent meer H3O+ in de oplossing en aangezien H3O+ samen met de Mo- ionen zijn opgelost zijn er dan dus ook meer Mo- ionen, de kleur bij de hoge pH wordt dus veroorzaakt door de Mo- ionen. Dat is dus oranjegeel
Lagere pH = meer h3o + ionen dus dan meer mo- ionen, dus rood.
  maandag 28 mei 2007 @ 16:32:56 #256
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_49855739
quote:
Op maandag 28 mei 2007 16:30 schreef SuperRogier het volgende:

[..]

Als de pH daalt wordt hij rood (of roder) HMo deeltjes kunnen opsplitsen in H+ (H3O+) en Mo- dus met meer HMo deeltjes wordt de oplossing zuurder dus daalt de pH dus wordt hij roder. Mo- kunnen een H+ deeltje als het ware opnemen en zijn relatief gezien base, en geven dus een oranjegele kleur. Hopelijk snap je mijn beredenatie een beetje.

ps: 2 bladzijden verder staan uitwerkingen

edit: Ofwel 1 post boven me
Ja dat er uitwerkingen staan snap ik ook wel, maar volgens mij kloppen dien iet Maar jouw redenatie snap ik wel een beetje.
  maandag 28 mei 2007 @ 16:42:34 #257
120139 freiss
pi_49856042
De uitwerking twee bladzijden verder klopt volgens mij gewoon.
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
  maandag 28 mei 2007 @ 16:43:28 #258
175950 Marurk
Baggeraar
pi_49856074
Sh*t man. Krijg zo de tering van dit vak ineens. Heb tot nu toe altijd goede punten gehaald, maar toen ik net de oriëntatietoets in de Examenbundel maakte bleek dat ik gewoon niet veel wist. Sh*t wat zijn die examens moeilijk zeg. Iemand nog tips hoe ik dit nog even goed kan oefenen voor morgen?
Ga dit zo gigantisch verneuken... De examens zijn gewoon zó anders dan de sommen die ik op SE's heb gehad... Help!
  maandag 28 mei 2007 @ 16:49:42 #259
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_49856273
quote:
Op maandag 28 mei 2007 16:42 schreef freiss het volgende:
De uitwerking twee bladzijden verder klopt volgens mij gewoon.
Wat ik niet snap is, dat als de pH lager is, zijn er meer H+ deeltjes. Tijdens de vorming van de H+ deeltjes, ontstaan er ook Mo- Deeltjes. Bij een lagere pH wordt de oplossing rood -> mo- deeltjes maken de oplossing rood.
  maandag 28 mei 2007 @ 16:57:29 #260
120139 freiss
pi_49856499
quote:
Op maandag 28 mei 2007 16:49 schreef dubidub het volgende:

[..]

Tijdens de vorming van de H+ deeltjes, ontstaan er ook Mo- Deeltjes.
Dit klopt niet. Je verdraait oorzaak en gevolg. Het aantal H+ is gegeven, en wordt niet gevormd door deze evenwichtsreactie, maar omdat de omgeving zuur is (door bijvoorbeeld andere reacties).

Door het overschot aan H+ ligt het evenwicht naar links, waardoor er dus meer HMo wordt gevormd.
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
  maandag 28 mei 2007 @ 16:59:47 #261
132191 -jos-
Money=Power
pi_49856579
quote:
Op maandag 28 mei 2007 16:49 schreef dubidub het volgende:

[..]

Wat ik niet snap is, dat als de pH lager is, zijn er meer minder H+ deeltjes. Tijdens de vorming van de H+ deeltjes, ontstaan er ook Mo- Deeltjes. Bij een lagere pH wordt de oplossing rood -> mo-HMo deeltjes maken de oplossing rood.
trouwens, ik zal het wel verkeerd verbeterd hebben. snap scheikunde zelf ook nooit
  maandag 28 mei 2007 @ 17:01:35 #262
120139 freiss
pi_49856645
quote:
Op maandag 28 mei 2007 16:59 schreef -jos- het volgende:

[..]

Bij lagere pH zijn er toch echt meer H+/H3O+ deeltjes hoor.
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
  maandag 28 mei 2007 @ 17:03:03 #263
175950 Marurk
Baggeraar
pi_49856695
quote:
Op maandag 28 mei 2007 17:01 schreef freiss het volgende:

[..]

Bij lagere pH zijn er toch echt meer H+/H3O+ deeltjes hoor.
Ja, dacht ik ook.
  maandag 28 mei 2007 @ 17:03:39 #264
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_49856710
quote:
Op maandag 28 mei 2007 16:59 schreef -jos- het volgende:

[..]

trouwens, ik zal het wel verkeerd verbeterd hebben. snap scheikunde zelf ook nooit
wtf lul je? Uit samengevat [H3O+] > [OH-] -> zure oplossing. Je brengt me in de war
  maandag 28 mei 2007 @ 17:04:30 #265
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_49856734
quote:
Op maandag 28 mei 2007 16:57 schreef freiss het volgende:

[..]

Dit klopt niet. Je verdraait oorzaak en gevolg. Het aantal H+ is gegeven, en wordt niet gevormd door deze evenwichtsreactie, maar omdat de omgeving zuur is (door bijvoorbeeld andere reacties).

Door het overschot aan H+ ligt het evenwicht naar links, waardoor er dus meer HMo wordt gevormd.
Op zo'n haspel. Bedankt
  maandag 28 mei 2007 @ 17:07:32 #266
132191 -jos-
Money=Power
pi_49856829
Dit is dan ook mijn slechtse vak
  maandag 28 mei 2007 @ 17:08:21 #267
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_49856863
quote:
Op maandag 28 mei 2007 17:07 schreef -jos- het volgende:
Probere dan vooral andreen te helpen
  maandag 28 mei 2007 @ 17:08:27 #268
175950 Marurk
Baggeraar
pi_49856867
quote:
Op maandag 28 mei 2007 17:07 schreef -jos- het volgende:
En we gaan 't morgen allemaal verneuken... Wat zijn die examens gaar, zeg!
  maandag 28 mei 2007 @ 17:13:43 #269
120139 freiss
pi_49857041
quote:
Op maandag 28 mei 2007 17:08 schreef Marurk het volgende:

[..]

En we gaan 't morgen allemaal verneuken... Wat zijn die examens gaar, zeg!
Ik ben niet echt van plan om het te verneuken hoor
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
pi_49857205
quote:
Op maandag 28 mei 2007 17:13 schreef freiss het volgende:

[..]

Ik ben niet echt van plan om het te verneuken hoor
Ik ook niet, minimaal een 5,3 proberen te halen.
  maandag 28 mei 2007 @ 17:20:31 #271
175950 Marurk
Baggeraar
pi_49857265
Maar de opgaven zijn wel bagger en moeilijk.
  maandag 28 mei 2007 @ 17:21:18 #272
120139 freiss
pi_49857291
Ik mag een 3,0 halen voor een 6
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
pi_49857317
quote:
Op maandag 28 mei 2007 17:18 schreef Crazykill het volgende:

[..]

Ik ook niet, minimaal een 5,3 proberen te halen.
5,1 hierzo; hopelijk lukt het
pi_49858196
quote:
Op maandag 28 mei 2007 17:22 schreef SuperRogier het volgende:

[..]

5,1 hierzo; hopelijk lukt het
5,7 aan deze kant Heel erg spannend dus, maar we gaan er gewoon voor Kunnen we in ieder geval zeggen dat we alles hebben gedaan
pi_49858408
Ik moetmoetmoet een 4,9 maar ik zie 't niet zitten joh
  maandag 28 mei 2007 @ 19:35:43 #276
148174 Kantar
TV junkie.
pi_49861652
Ik moet een 4,2 halen maar als ik zo kijk naar wat ik bij 2006-II heb gehaald zie ik t niet meer zitten.. Nou lees ik wel overal dat dat een hele moeilijke is, maar toch.. Ach ja, we zien het vanzelf wel. We komen morgen gewoon allemaal hier uithuilen.
pi_49863477
Als ze morgen net zo zijn als de examens in de examenbundel gaat het flink zweten worden. Hopelijk komen er veel klachten binnen.

Succes allemaal!
try before you die
pi_49863984
Ik ga voor de 8,3 of hoger...
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
pi_49864379
quote:
Op maandag 28 mei 2007 20:31 schreef EnGCatjuh het volgende:
Ik ga voor de 8,3 of hoger...
Ik ga voor de 3,8 of hoger
pi_49864418
Ik ga voor de 7,7 en anders voor de 3,7
  maandag 28 mei 2007 @ 21:18:58 #281
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_49865997
quote:
Op maandag 28 mei 2007 17:21 schreef freiss het volgende:
Ik mag een 3,0 halen voor een 6
OMG
pi_49866292
Lekker dat we altijd van die extreem moeilijke SE hebben gehad, de examens uit de examenbundels zijn er niets bij .

Trouwens, bij de uitwerkingen staat er nooit (aq) (l) of (s) achter de stoffen, hoef je dit op het examen ook niet te vermelden?
pi_49866328
quote:
Op maandag 28 mei 2007 20:42 schreef B.ertha het volgende:
Ik ga voor de 7,7 en anders voor de 3,7
En de 5,7?
pi_49866362
quote:
Op maandag 28 mei 2007 21:28 schreef Robier het volgende:

[..]

En de 5,7?
Kan ook, maar ik bedoel: alles hoger dan 3,7 is goed en met een 7,7 sta ik een 8
pi_49866399
quote:
Op maandag 28 mei 2007 21:27 schreef Robier het volgende:
Lekker dat we altijd van die extreem moeilijke SE hebben gehad, de examens uit de examenbundels zijn er niets bij .

Trouwens, bij de uitwerkingen staat er nooit (aq) (l) of (s) achter de stoffen, hoef je dit op het examen ook niet te vermelden?
Zou ik wel doen, je weet maar nooit
pi_49866474
Dames en heren, ik wil jullie in ieder geval alvast veel succes toewensen..
Ik ga hem morgenavond ofzo maken voor mijn opleiding, eens zien of hij dit jaar moeilijk is..

Laat je niet gek maken, lees goed de vragen, en dan kom je vast wel een heel eind!
  maandag 28 mei 2007 @ 21:56:28 #287
142544 Sjizzel
[b][u][i]
pi_49867478
wat kun je met een K-waarde?
ik weet nu hoe ik hem moet berekenen, maar wat houd het in?

en als je bij een oplossing bijv. 0,1M ... hebt dan houd dit toch in dat er 0,1 mol per liter van aanwezig is? dus bij 250 mL 0,1M heb je dan 0,1/4= 0,025 mol van stof X?
  maandag 28 mei 2007 @ 21:57:07 #288
142544 Sjizzel
[b][u][i]
pi_49867508
wat is een polypeptide binding?

edit:
en de primaire/secundaire/tertiaire structuren?
  maandag 28 mei 2007 @ 22:02:48 #289
131304 Game_Error
Vol verwachting...
pi_49867755
quote:
Op maandag 28 mei 2007 21:30 schreef Sautor het volgende:

[..]

Zou ik wel doen, je weet maar nooit
hoeft niet volgens mijn scheikunde leraar, tenzij het echt noodzakelijk is voor de vraag
ff wachten nog
  maandag 28 mei 2007 @ 22:05:01 #290
170712 Tuinboon
Vers uit de groentetuin
pi_49867855
Ik begin er zin in te krijgen, kom maar op met die polymeren, elektrolyses, aminozuren en titraties!
  maandag 28 mei 2007 @ 22:06:47 #291
142185 kcin22
Koekje derbij?
pi_49867938
quote:
Op maandag 28 mei 2007 21:57 schreef Sjizzel het volgende:
wat is een polypeptide binding?

edit:
en de primaire/secundaire/tertiaire structuren?
Een peptide binding is een binding tussen 2 aminozuurmoleculen. Polypeptide is de meerdere

Primaire structuur is de volgorde van de aminozuren
Secundaire structuur ontstaat door waterstofbruggen
Tertiare is de ruimtelijke vorm van de [alfa]-helix ( spiraalstructuur wat onder de secundaire structuur valt)

Edit:
Hier staat het wat duidelijker
pi_49868242
Shiiit dit haal ik altijd door elkaar:

Tabel 57, vormingswarmten. Als er een stof staat "XX" is -2,50 betekent dat dus dat hij energie kwijtraakt dus dat het exotherm is? Of redeneer ik fout en is hij dan endotherm?

[ Bericht 2% gewijzigd door SuperRogier op 28-05-2007 22:19:43 ]
pi_49868296
Net 2004-I gedaan, beetje afgeraffeld soms, kan me thuis toch niet zo goed meer concentreren na een hele dag leren

toch nog 5,6 (moet morgen 4,7 halen)

Een paar echt hele domme lees, slordigheid en luiheids fouten gemaakt, dus moet beter kunnen.
pi_49868337
quote:
Op maandag 28 mei 2007 22:14 schreef SuperRogier het volgende:
Shiiit dit haal ik altijd door elkaar:

Tabel 57, vormingswarmten. Als er een stof staat "XX" is -2,50 betekend dat dus dat hij energie kwijtraakt dus dat het exotherm is? Of redeneer ik fout en is hij dan endotherm?
Ja eerste redenering is goed

Maar als ze zeg maar weer verbroken worden moet je het weer omdraaien
pi_49868388
quote:
Op maandag 28 mei 2007 21:27 schreef Robier het volgende:

Nee, je hoeft geen periode aanduidingen te geven op examens. Staat bijna overal in die boekjes (ik doe het trouwens meestal wel, is wat duidelijker)
pi_49868508
quote:
Op maandag 28 mei 2007 22:16 schreef Agiath het volgende:

[..]

Ja eerste redenering is goed

Maar als ze zeg maar weer verbroken worden moet je het weer omdraaien
Ok dankjewel. Als het gevormd wordt staat het idd goed anders even het - teken weglaten of juist ervoor zetten.
pi_49868565
Wat is titratie ook alweer?
pi_49868628
quote:
Op maandag 28 mei 2007 22:21 schreef MaxC het volgende:
Wat is titratie ook alweer?
Daar ben ik dit jaar echt mee doodgegooid
pi_49868696
He mensen, ik heb even een kort vraagje over SK examen 2005 tijdvak 2 en dan vraag 25

Er wordt dus gevraagd welke base op de plaats van de cytosinegroep zit in het DNA.
Op het antwoordmodel staat dat in het DNA Thymine op de plaats van C voor, alleen die C staat in het RNA want het basenpaar voor het aminozuur proline is in dit geval CCC. Het DNA hiervan is dan toch GGG? En dus moet er op het DNA toch een G voorkomen? Dus een T ipv een G op het DNA en niet een T ipv een C op het DNA?

Allejezus
  maandag 28 mei 2007 @ 22:37:04 #300
142185 kcin22
Koekje derbij?
pi_49869241
Als ik het goed begrijp, gaat het hier om een mutatie. Je moet dus niet naar proline kijken maar naar leucine
  maandag 28 mei 2007 @ 22:37:32 #301
142544 Sjizzel
[b][u][i]
pi_49869253
wtf
mn computer slaat steeds af en aan PLOINK 5 seconden vast, dan weer 5 seconden werkt ie
ook echt 'ploink' als een computer op het moment dat hij echt uitgaat bij het afsluiten en hij ermee ophoud
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')