Eigenlijk heel logisch, er staat dat als pH>4.4 de oplossing oranje is, bij pH<3.1 is het rood.quote:Op maandag 28 mei 2007 16:16 schreef dubidub het volgende:
Scheikunde 1,2
Examenbundel
Pagina 42,
Vraag 15. Ik denk dat die mo- deeltjes rood veroorzaken
HELP!
Als de pH daalt wordt hij rood (of roder) HMo deeltjes kunnen opsplitsen in H+ (H3O+) en Mo- dus met meer HMo deeltjes wordt de oplossing zuurder dus daalt de pH dus wordt hij roder. Mo- kunnen een H+ deeltje als het ware opnemen en zijn relatief gezien base, en geven dus een oranjegele kleur. Hopelijk snap je mijn beredenatie een beetje.quote:Op maandag 28 mei 2007 16:16 schreef dubidub het volgende:
Scheikunde 1,2
Examenbundel
Pagina 42,
Vraag 15. Ik denk dat die mo- deeltjes rood veroorzaken
HELP!
Lagere pH = meer h3o + ionenquote:Op maandag 28 mei 2007 16:28 schreef -jos- het volgende:
[..]
Eigenlijk heel logisch, er staat dat als pH>4.4 de oplossing oranje is, bij pH<3.1 is het rood.
Een hogere pH betekent meer H3O+ in de oplossing en aangezien H3O+ samen met de Mo- ionen zijn opgelost zijn er dan dus ook meer Mo- ionen, de kleur bij de hoge pH wordt dus veroorzaakt door de Mo- ionen. Dat is dus oranjegeel
Ja dat er uitwerkingen staan snap ik ook wel, maar volgens mij kloppen dien ietquote:Op maandag 28 mei 2007 16:30 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
Als de pH daalt wordt hij rood (of roder) HMo deeltjes kunnen opsplitsen in H+ (H3O+) en Mo- dus met meer HMo deeltjes wordt de oplossing zuurder dus daalt de pH dus wordt hij roder. Mo- kunnen een H+ deeltje als het ware opnemen en zijn relatief gezien base, en geven dus een oranjegele kleur. Hopelijk snap je mijn beredenatie een beetje.
ps: 2 bladzijden verder staan uitwerkingen
edit: Ofwel 1 post boven me
Wat ik niet snap is, dat als de pH lager is, zijn er meer H+ deeltjes. Tijdens de vorming van de H+ deeltjes, ontstaan er ook Mo- Deeltjes. Bij een lagere pH wordt de oplossing rood -> mo- deeltjes maken de oplossing rood.quote:Op maandag 28 mei 2007 16:42 schreef freiss het volgende:
De uitwerking twee bladzijden verder klopt volgens mij gewoon.
Dit klopt niet. Je verdraait oorzaak en gevolg. Het aantal H+ is gegeven, en wordt niet gevormd door deze evenwichtsreactie, maar omdat de omgeving zuur is (door bijvoorbeeld andere reacties).quote:Op maandag 28 mei 2007 16:49 schreef dubidub het volgende:
[..]
Tijdens de vorming van de H+ deeltjes, ontstaan er ook Mo- Deeltjes.
trouwens, ik zal het wel verkeerd verbeterd hebben. snap scheikunde zelf ook nooitquote:Op maandag 28 mei 2007 16:49 schreef dubidub het volgende:
[..]
Wat ik niet snap is, dat als de pH lager is, zijn er meer minder H+ deeltjes. Tijdens de vorming van de H+ deeltjes, ontstaan er ook Mo- Deeltjes. Bij een lagere pH wordt de oplossing rood -> mo-HMo deeltjes maken de oplossing rood.
Bij lagere pH zijn er toch echt meer H+/H3O+ deeltjes hoor.quote:
Ja, dacht ik ook.quote:Op maandag 28 mei 2007 17:01 schreef freiss het volgende:
[..]
Bij lagere pH zijn er toch echt meer H+/H3O+ deeltjes hoor.![]()
wtf lul je?quote:Op maandag 28 mei 2007 16:59 schreef -jos- het volgende:
[..]
trouwens, ik zal het wel verkeerd verbeterd hebben. snap scheikunde zelf ook nooit![]()
Op zo'n haspel. Bedanktquote:Op maandag 28 mei 2007 16:57 schreef freiss het volgende:
[..]
Dit klopt niet. Je verdraait oorzaak en gevolg. Het aantal H+ is gegeven, en wordt niet gevormd door deze evenwichtsreactie, maar omdat de omgeving zuur is (door bijvoorbeeld andere reacties).
Door het overschot aan H+ ligt het evenwicht naar links, waardoor er dus meer HMo wordt gevormd.
Ik ben niet echt van plan om het te verneuken hoorquote:Op maandag 28 mei 2007 17:08 schreef Marurk het volgende:
[..]
En we gaan 't morgen allemaal verneuken...Wat zijn die examens gaar, zeg!
Ik ook niet, minimaal een 5,3 proberen te halen.quote:Op maandag 28 mei 2007 17:13 schreef freiss het volgende:
[..]
Ik ben niet echt van plan om het te verneuken hoor
5,1 hierzo; hopelijk lukt hetquote:Op maandag 28 mei 2007 17:18 schreef Crazykill het volgende:
[..]
Ik ook niet, minimaal een 5,3 proberen te halen.
5,7 aan deze kantquote:
Ik ga voor de 3,8 of hogerquote:Op maandag 28 mei 2007 20:31 schreef EnGCatjuh het volgende:
Ik ga voor de 8,3 of hoger...
Zou ik wel doen, je weet maar nooitquote:Op maandag 28 mei 2007 21:27 schreef Robier het volgende:
Lekker dat we altijd van die extreem moeilijke SE hebben gehad, de examens uit de examenbundels zijn er niets bij.
Trouwens, bij de uitwerkingen staat er nooit (aq) (l) of (s) achter de stoffen, hoef je dit op het examen ook niet te vermelden?
hoeft niet volgens mijn scheikunde leraar, tenzij het echt noodzakelijk is voor de vraagquote:
Een peptide binding is een binding tussen 2 aminozuurmoleculen. Polypeptide is de meerderequote:Op maandag 28 mei 2007 21:57 schreef Sjizzel het volgende:
wat is een polypeptide binding?
edit:
en de primaire/secundaire/tertiaire structuren?
Ja eerste redenering is goedquote:Op maandag 28 mei 2007 22:14 schreef SuperRogier het volgende:
Shiiit dit haal ik altijd door elkaar:
Tabel 57, vormingswarmten. Als er een stof staat "XX" is -2,50 betekend dat dus dat hij energie kwijtraakt dus dat het exotherm is? Of redeneer ik fout en is hij dan endotherm?
Nee, je hoeft geen periode aanduidingen te geven op examens. Staat bijna overal in die boekjes (ik doe het trouwens meestal wel, is wat duidelijker)quote:Op maandag 28 mei 2007 21:27 schreef Robier het volgende:
Lekker dat we altijd van die extreem moeilijke SE hebben gehad, de examens uit de examenbundels zijn er niets bij.
Trouwens, bij de uitwerkingen staat er nooit (aq) (l) of (s) achter de stoffen, hoef je dit op het examen ook niet te vermelden?
Ok dankjewel. Als het gevormd wordt staat het idd goed anders even het - teken weglaten of juist ervoor zetten.quote:Op maandag 28 mei 2007 22:16 schreef Agiath het volgende:
[..]
Ja eerste redenering is goed
Maar als ze zeg maar weer verbroken worden moet je het weer omdraaien
Daar ben ik dit jaar echt mee doodgegooidquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |