Sterktequote:Op woensdag 4 april 2007 09:39 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
Nee ik moet minimaal een 6.0 halen en ik snap er geen moer van
En dat ondanks mijn "uitleg" de afgelopen jaren?quote:Op woensdag 4 april 2007 09:39 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
Nee ik moet minimaal een 6.0 halen en ik snap er geen moer van
quote:Op vrijdag 6 april 2007 21:31 schreef teigan het volgende:
Ik kan eventueel hier nog wat vragen beantwoorden....
Ben (bijna) eerstegraads docent scheikunde, ik zou het dus in theorie allemaal weten..
OK, bedankt!quote:Op dinsdag 10 april 2007 14:38 schreef MrFish het volgende:
Volgens mij niet meer. Je krijgt redox als het goed is nog wel bij de lesstof, maar het wordt maar heel beperkt getoetst op het CSE. Alleen elektrolyse moet je kennen, wat natuurlijk ook gewoon redox is - tenminste, zo was het vorig jaar. Je hoeft geen redoxreacties meer te kunnen opstellen... maar ik zal het nog even nakijken.
/edit: Dit documentje meldt dat je inderdaad nog wel redox moet kennen, en geen elektrolyse. Vorig jaar was het omgekeerd. Ik zat fout, sorry
ik vind redox kutquote:Op dinsdag 10 april 2007 14:48 schreef Houtspeer het volgende:
Gelukkig, redox redt mijn leven (nou ja..)
dat is waarquote:Op dinsdag 10 april 2007 15:23 schreef Houtspeer het volgende:
Kut is goed
die reacties vallen toch wel mee?quote:Op dinsdag 10 april 2007 15:26 schreef MaxC het volgende:
Ik vind Zuur-base kut![]()
pH-berekningen lukt wel, maar die reacties zijn kut
zover begreep ik 't nog wel. Ik ga ff goed lezen erover en dan kom ik met een iets beter gefomuleerde vraag, is dat goed?quote:Op dinsdag 10 april 2007 16:53 schreef teigan het volgende:
Ik zal kijken wat ik kan doen.
Wat je ten eerste moet zien, is dat de standaard elektrodepotentiaal die in het Binas staat, uitgaat van een concentratie van 1 mol L-1, een druk gelijk aan p0 en een T = 298 K
Op het moment dat je een of meerdere van die waarden verandert, zal de gemeten elektrodepotentiaal ook veranderen. De elektrodepotentiaal hangt af van de Gibbs energie.
De redoxreactie is een evenwicht, en het verband tussen de evenwichtsconstante van de redoxreactie en de verandering van Gibbsenergie is als volgt:
Delta G(reactie) = Delta G(reactie onder standaardomstandigheden)-RT ln K, waarbij K de evenwichtsvergelijking is van de redoxreactie.
Omdat de elektrodepotentiaal deze Delta G0 gedeeld door vF is, krijg je dus de vergelijking van Nernst.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, ik kon zo gauw het delta symbool niet vinden.
En zo vullen we elkaar aanquote:Op dinsdag 10 april 2007 16:55 schreef teigan het volgende:
Hm, we waren tegelijkertijd bezig MrFish..
Jij meer op VWO gericht, ik net ietsjes dieper eropingaande..
Is goed, kom ik er niet uit, dan zijn er zo te zien nog een paar anderen die je zo verder kunnen helpenquote:Op dinsdag 10 april 2007 16:56 schreef zquing het volgende:
[..]
zover begreep ik 't nog wel. Ik ga ff goed lezen erover en dan kom ik met een iets beter gefomuleerde vraag, is dat goed?
ook scheikundige btw?quote:
Ik vroeg me het al af, ik zat net in de boeken te kijken dat de wet van Nernst eigenlijk niet meer voorkomt als eindexamenstof...quote:Op dinsdag 10 april 2007 17:03 schreef zquing het volgende:
ps
Mijn PO gaat over het bepalen van elektrodepotentialen mbv van de wet van nernst. Het is dus wel handig als ik zelf ook een beetje snap waar het vandaan komt
als ik dit zo lees gaan ze ervan uit dat je altijd meerdere soorten ionen hebtquote:De potentialen die je met de wet van Nernst kunt uitrekenen zijn theoretisch waarden. Als je het experimenteel gaat verifiëren klopt er meestal niet veel van. Dat komt omdat er meerdere elektrochemische evenwichten tegelijk de potentaal gaan bepalen en dat leidt tot het instellen van een mengpotentiaal. Het elektrochemische evenwicht met de grootste uitwisselingsstroomdichtheid is het meest bepalend voor de gemeten mengpotentiaal.
als je het over mij hebt, ik ben een zij hoor...quote:Op woensdag 11 april 2007 14:57 schreef Houtspeer het volgende:
Hij is ook bijna klaar met zijn studie
Ik dacht aan reactievergelijkingenquote:Op woensdag 11 april 2007 15:02 schreef teigan het volgende:
![]()
Moet je het wel weer helemaal kloppend maken hoor..
quote:Op dinsdag 10 april 2007 16:54 schreef MrFish het volgende:
Goed, hoe gebruik je die ingewikkelde formule nou? Om te beginnen: in het algemeen (en in mijn binas, vierde druk) ziet de formule er zo uit:
V = V0 + RT/(nF) * ln [Red]/[Ox]
...
[Red] en [Ox] staan verkeerd in jouw uitleg: [Ox] moet boven staan in het quotiënt en [Red] beneden.quote:Op dinsdag 10 april 2007 16:54 schreef MrFish het volgende:
Nu zijn er een stel slimme koppen geweest, die hebben bedacht dat het makkelijker is om de formule iets om te schrijven, ervan uitgaande dat de temperatuur altijd 293 K is:
V = V0 + 0,059/n * log [Red]/[Ox]
...
Woeps! Je hebt gelijk. Ik heb tegelijk in Binas en mijn anorganische chemie boek zitten kijken, en niet helemaal goed opgeletquote:Op zaterdag 21 april 2007 15:24 schreef Marurk het volgende:
[Red] en [Ox] staan verkeerd in jouw uitleg: [Ox] moet boven staan in het quotient en [Red] beneden.
Vergelijkingen van Nernst voor de halfreactie Red <----> Ox + n e-:
V = V0 + (RT)/(nF) ln [Ox]/[Red]
V = V0 + 0,059/n log [Ox]/[Red] bij 298 K
Ff snel "doorgebladerd"quote:Op dinsdag 24 april 2007 21:47 schreef zquing het volgende:
dit is wat ik uiteindelijk ingeleverd had
http://www.aerith.nl/files/nernst.pdf
quote:Materialen:
- zilverdraad
- zoutzuur
- NaCl
- gedistilleerd water
- zoutbrug van KCl
- multimeter
hoef je niet te weten voor het examenquote:Op vrijdag 4 mei 2007 03:42 schreef Cinch het volgende:
Wtf is een nernst
Moet je dat kennen???
Kheb volgens mij nooit iets gesnapt van al dat scheikunde, en ik heb nog wel sk12
Een zout is een chemische verbinding die bestaan uit metaal (kation) -en niet metaalionen (anion).quote:Op donderdag 3 mei 2007 16:52 schreef RSX het volgende:
wanneer is iets een zout?
Ja ik weet ook wel dat er zouten bestaan buiten tabel 45 maar is enkel een handigheidjequote:Op vrijdag 4 mei 2007 23:12 schreef teigan het volgende:
Alles wat goed oplost zijn ook zouten hoor, als je maar lang genoeg doorverdampt verdwijnt het water wel, raakt de oplossing oververzadigt, en slaat er ook zout neer..
Maar in de examenbundel staat een opgave over calciumoxalaat en dat is een slecht oplosbaar zout. Dus, ook dingen die niet goed oplosbaar kunnen een zout zijn?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 23:12 schreef teigan het volgende:
Alles wat goed oplost zijn ook zouten hoor, als je maar lang genoeg doorverdampt verdwijnt het water wel, raakt de oplossing oververzadigt, en slaat er ook zout neer..
quote:Op zaterdag 5 mei 2007 13:53 schreef teigan het volgende:
Klopt wat je zegt, het stukje wat je quote was als reactie op Cinch, die beweerde dat alleen de slecht oplosbare stoffen uit tabel 45A zouten zijn..
Alles wat daarin staat zijn zouten, alleen het ene lost wel op, en het andere niet..
klopt, maar ik had dus op die opmerking gereageerd, en daardoor raakte iemand dus in de war..quote:Op zaterdag 5 mei 2007 13:55 schreef Cinch het volgende:
[..]dat heb ik heul niet gezegd, lees mijn post daarna maar
![]()
Ik bedoelde tabel 45 als handigheidje, dat je voor hulp bij zouten iig eerst in die tabel kan kijken.
lotgenootquote:Op vrijdag 4 mei 2007 03:42 schreef Cinch het volgende:
Wtf is een nernst
Moet je dat kennen???
Kheb volgens mij nooit iets gesnapt van al dat scheikunde, en ik heb nog wel sk12
Ik heb t probleem dat ik niet weet of ik voor wiskunde nou net wél of net géén 6 staquote:Op donderdag 17 mei 2007 13:32 schreef Crazykill het volgende:
Wiskunde verpest, dus ik moet proberen voor SK extra hard te leren en minimaal een 5,3 te halen. Met oefenen lukt dat wel hoop ik.
En dan zie je antwoorden/uitwerkingen en dan denk je "Is dat het"quote:Op donderdag 17 mei 2007 17:23 schreef Cinch het volgende:
Het probleem met scheikunde is dat je denkt dat je alles snapt en dan bij het SE of CE krijg je toch van die vragen waarvan je denkt: Wtf?
[..]
Idem hieroquote:Op donderdag 17 mei 2007 18:02 schreef Crazykill het volgende:
[..]
En dan zie je antwoorden/uitwerkingen en dan denk je "Is dat het"![]()
Ja precies, maar heb je de som zelf eens gemaakt? De uitwerking van havovwo.nl komt neer op 2.9, maar dan werk je door met een on-afgeronde uitkomst voor [H30+] (= 1.25 x 10^-2), terwijl ik reken met de afgeronde uitkomst (1.3 x 10^-2).quote:Op zondag 20 mei 2007 12:51 schreef Crazykill het volgende:
Zal wel goed zijn, want het antwoord in de uitwerkingen is 2,9x10^-2. Dan zullen ze vast een marge van 0,1 geven. Dus 2,8 of 3,0. Denk ik
Zou wel heel erg mierenneukerij zijn als ze dat fout rekenen, hangt gewoon af van de afronding.
Een pH van 1.90 heeft maar twee significante cijfers.quote:Op zondag 20 mei 2007 13:36 schreef Cyclonist het volgende:
[..]
Ja precies, maar heb je de som zelf eens gemaakt? De uitwerking van havovwo.nl komt neer op 2.9, maar dan werk je door met een on-afgeronde uitkomst voor [H30+] (= 1.25 x 10^-2), terwijl ik reken met de afgeronde uitkomst (1.3 x 10^-2).
Ik denk dat daar ook de fout zit zie ik, ze geven de pH 1.90 (3 significante getallen) dus dan moet je ook doorwerken met de concentratie op 3 decimale getallen.. De uitwerking van havovwo.nl gaf echter 1.3![]()
Heh? Maar dan klopt het nog wat ik gedaan heb, kom op 3.0 x 10^-2 uitquote:Op zondag 20 mei 2007 14:18 schreef freiss het volgende:
[..]
Een pH van 1.90 heeft maar twee significante cijfers.
Bij pH's is het aantal decimalen het aantal significante cijfers.![]()
Nee nog niet zelf gemaakt, ik maak nu eerst ff de onderwerpgerichte opdrachten uit het examenbundel. Vandaan evenwichten ed. morgen met pHquote:Op zondag 20 mei 2007 13:36 schreef Cyclonist het volgende:
[..]
Ja precies, maar heb je de som zelf eens gemaakt? De uitwerking van havovwo.nl komt neer op 2.9, maar dan werk je door met een on-afgeronde uitkomst voor [H30+] (= 1.25 x 10^-2), terwijl ik reken met de afgeronde uitkomst (1.3 x 10^-2).
Ik denk dat daar ook de fout zit zie ik, ze geven de pH 1.90 (3 significante getallen) dus dan moet je ook doorwerken met de concentratie op 3 decimale getallen.. De uitwerking van havovwo.nl gaf echter 1.3![]()
Juist.quote:Op zondag 20 mei 2007 14:18 schreef freiss het volgende:
[..]
Een pH van 1.90 heeft maar twee significante cijfers.
Bij pH's is het aantal decimalen het aantal significante cijfers.![]()
ok, hoe doe je pH berekeningen?quote:Op dinsdag 10 april 2007 15:26 schreef MaxC het volgende:
Ik vind Zuur-base kut![]()
pH-berekningen lukt wel, maar die reacties zijn kut
Eh... weet je dat niet? pH-berekeningen doen is anders best easyquote:
ooh datquote:Op dinsdag 22 mei 2007 10:27 schreef Marurk het volgende:
[..]
Eh... weet je dat niet? pH-berekeningen doen is anders best easy(in vergelijking met het opstellen van de zuur-base-reactievergelijkingen).
pH = -log [H3O+]
pOH = -log [OH-]
Heb nog niet zo heel veel gedaan eigenlijk. Denk wel dat ik in tijdnood ga komen, in ieder geval met natuurkunde.quote:Op woensdag 23 mei 2007 14:58 schreef MaxC het volgende:
Voor de NT-ers en NG-ers is dit het eerste examen, niemand aan het leren?![]()
Ja, vanaf vanmiddag, eerst even bijkomen van latijnquote:Op woensdag 23 mei 2007 14:58 schreef MaxC het volgende:
Ik heb die eerste opgaves gemaakt uit het examenbundel t/m koolstofchemie. En het rare is dat dat wel goed gingquote:Op woensdag 23 mei 2007 14:58 schreef MaxC het volgende:
Ja, maar daarvoor komenquote:Op donderdag 24 mei 2007 21:32 schreef MaxC het volgende:
Jah, maar ik vind die opgaven die per onderwerp staan stuk makkelijker dan examens. Zie ze ook niet meer terug.
Bovendien is koolstofchemie 1 van de makkelijkste onderwerpen![]()
Als achtervoegsel dus bv je hebt een zuur en een alcohol dan moet je in Binas 66D kijken, daar staat de priortieit van het achtervoegsel.quote:Op donderdag 24 mei 2007 20:41 schreef Cyclonist het volgende:
Mensen, even een vraagje aan de slimmerds hier!
Ik heb altijd wat moeite met de volgorde van belang-rijk-heid in structuurformules.
Heeft iemand daar een handig ezelsbruggetje voor, of een website met meer info?
Ik weet wel dat b.v. ethyl belangrijker is dan methyl, en een zuurgroep belangrijker dan een aminogroep,
maar bij bijvoorbeeld een Chloor atoom en een Broom atoom samen,
of een methylgroep bij een benzeenring en een aminogroep, raak ík de kluts kwijt..
Ik heb een 5,3 nodigquote:Op donderdag 24 mei 2007 22:10 schreef edejong het volgende:
hier heb ik dus totaaaaaal geen zin in
vorig jaar door gezakt, moet nu een 5 halen, al denk ik al wel dat ik geslaagd ben... hoefde van de 2 vakken die ik over doe er 1 te halen, en WB1 is wel gelukt denk.
Grr, die klote examens van vorig jaar [1e én [vooral] 2e tijdvak] helpen ook niet echt mee met motivatie voor dit examen
Mag ik je erop wijzen dat dit fout isquote:Op donderdag 24 mei 2007 21:36 schreef MaxC het volgende:
[..]
Dus bijvoorbeeld: OH-CH2-CH2-COOH
Zuur staat bovenaan dus, 2-hydroxy-propaanzuur
de volgorde van belangrijkheid van zijgroepen is in ieder geval in het Binas terug te vinden natuurlijk..quote:Op donderdag 24 mei 2007 20:41 schreef Cyclonist het volgende:
Mensen, even een vraagje aan de slimmerds hier!
Ik heb altijd wat moeite met de volgorde van belang-rijk-heid in structuurformules.
Heeft iemand daar een handig ezelsbruggetje voor, of een website met meer info?
Ik weet wel dat b.v. ethyl belangrijker is dan methyl, en een zuurgroep belangrijker dan een aminogroep,
maar bij bijvoorbeeld een Chloor atoom en een Broom atoom samen,
of een methylgroep bij een benzeenring en een aminogroep, raak ík de kluts kwijt..
Wat is je niet duidelijk?quote:
Nou zegmaar allesquote:
op dat plaatje is volgens mij dan gewoon hydroxyethaanzuurquote:Op vrijdag 25 mei 2007 00:19 schreef DuranK het volgende:
[..]
Mag ik je erop wijzen dat dit fout is
2-hydroxy-propaanzuur is:
[afbeelding]
Of CH3CHOHCOOH
De Hydroxy groep zit namelijk op de 2e C dan.
nee hoor, ik zie toch 3 c'squote:Op vrijdag 25 mei 2007 15:15 schreef -jos- het volgende:
[..]
op dat plaatje is volgens mij dan gewoon hydroxyethaanzuur![]()
Ja, zo snap ik het wel maar als je dan een examenopgave zietquote:Op vrijdag 25 mei 2007 15:11 schreef teigan het volgende:
Bij massaspectrometrie wordt het molecuul eigenlijk "afgebroken" in een aantal grotere en kleinere stukken..
Die hebben een bepaalde massa, en die staat in zo'n grafiekje. Die massa's zijn karakteristiek, dat wil zeggen dat je dus bij een bepaalde massa gelijk kan zien wat voor fragment dat is geweest..
Je hebt dus een aantal verschillende massa's, en door die fragmenten die erbij horen te combineren kan je wat zeggen over de mogelijke structuur..
Dat weet je?
Dat hoofdstuk hebben wij overgeslagen omdat het volgens onze leraar toch allemaal op hetzelfde neerkomtquote:Op vrijdag 25 mei 2007 16:21 schreef MWP het volgende:
Ben ik trouwens de enige die moeite heeft met het domein Biochemie? Ik heb geen biologie in m'n pakket en ik heb het idee dat ik daardoor af en toe wat mis bij de biochemie![]()
De afgelopen twee jaar zat het examen er helemaal vol meequote:Op vrijdag 25 mei 2007 16:25 schreef -jos- het volgende:
[..]
Dat hoofdstuk hebben wij overgeslagen omdat het volgens onze leraar toch allemaal op hetzelfde neerkomt![]()
Ik denk zelf dat er zeker wel wat over gevraagd gaat worden
Serieus? Hoe vergrafkankert. Ik heb ook geen bio in m'n pakket, maar wel sk1,2. Godverdomme.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 16:42 schreef MWP het volgende:
[..]
De afgelopen twee jaar zat het examen er helemaal vol meeen ik vind het behoorlijk lastig, elke keer bedenken hoe die stoffen aan elkaar gaan... maar vooral dat DNA/RNA met die codons, waarom dat niet duidelijk in chemie overal staat zal ik nooit begrijpen denk ik
![]()
Heb je een linkje?quote:Op vrijdag 25 mei 2007 16:52 schreef MaxC het volgende:
Snapt iemand Scheikunde 1,2. 2004 tijdvak 1 en dan vraag 26 en 27?
Je hebt maar 3 atoomsoorten, O, N en Cl. Je hebt een piek op een massa van 30. Je hebt maar een mogelijke combinatie van atomen die dat kunnen zijn, namelijk O(16Da) en N(14Da). Het ion is dus NO+, je hebt gelijk dat normaal gesproken stikstofoxide ongeladen is, maar dat heeft nu eenmaal met de theorie van massaspectrometrie te maken (de stoffen worden met electronen beschoten waardoor er een electron wegschiet en het dus positief geladen wordt)quote:Op vrijdag 25 mei 2007 16:52 schreef MaxC het volgende:
Snapt iemand Scheikunde 1,2. 2004 tijdvak 1 en dan vraag 26 en 27?
Juh, serieusquote:Op vrijdag 25 mei 2007 16:54 schreef dubidub het volgende:
[..]
Serieus? Hoe vergrafkankert. Ik heb ook geen bio in m'n pakket, maar wel sk1,2. Godverdomme.
die 2006 II is ook een van de moeilijkste sk examens in de 2e fase periode volgens mijn leraren, Ik ben er door gezakt. Had ik nu maar wiskunde herkanst vorig jaar!quote:Op vrijdag 25 mei 2007 21:24 schreef BotY het volgende:
net 2006-II gemaakt, pff wat moeilijk:| , van die grote lappen tekst en dan zo'n vraag erover, ik had een 4,1:(, moet een 4,7 halen voor een voldoende....weet niet of dat gaat lukken. Ik heb dat boekje samengevat helemaal doorgelezen.., ben nog van plan om 3 examens te oefenen en misschien het gewone sk-boek(pulsar chemie) helemaal door te lezen. hopelijk komt het nog goed...
Haha, succes! Ik vond die in ieder geval een stuk beter te doen..quote:Op vrijdag 25 mei 2007 22:55 schreef BotY het volgende:
aha, dat geeft me al iets meer hoop, morgen ff 2006-I maken, kijken of dat beter gaat:)
Die was inderdaad ontzettend pittig, ik heb m ook net gemaakt... ik had het alleen vooral dat ik bij sommige dingen een 'paar' puntjes liet liggen.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 21:24 schreef BotY het volgende:
net 2006-II gemaakt, pff wat moeilijk:| , van die grote lappen tekst en dan zo'n vraag erover, ik had een 4,1:(, moet een 4,7 halen voor een voldoende....weet niet of dat gaat lukken. Ik heb dat boekje samengevat helemaal doorgelezen.., ben nog van plan om 3 examens te oefenen en misschien het gewone sk-boek(pulsar chemie) helemaal door te lezen. hopelijk komt het nog goed...
Die vond ik ook echt relaxed. Ik hoop zo een examen te krijgen, maar 2006 tweede tijdvak vond ik al een stuk minderquote:Op vrijdag 25 mei 2007 22:59 schreef edejong het volgende:
[..]
Haha, succes! Ik vond die in ieder geval een stuk beter te doen..
Handig, is dit voor scheikunde 1 of ook 2?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:02 schreef samchestido het volgende:
Kijk wat ik heb geregeld:
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=other&file=4196examenstof_scheikunde_vwo_2007.pdf
![]()
Geen idee eerlijk gezegdquote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:17 schreef -jos- het volgende:
[..]
Handig, is dit voor scheikunde 1 of ook 2?
quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:02 schreef samchestido het volgende:
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=other&file=4196examenstof_scheikunde_vwo_2007.pdf
![]()
rielextquote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:02 schreef samchestido het volgende:
![]()
Ik ga even voor je kijken, ik kom er straks op terug.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 14:14 schreef MWP het volgende:
[..]
Is er iemand die vraag 4 en 5 van 2006-II zou kunnen uitleggen, ik heb het CV bekeken, maar echt wijzer werd ik niet![]()
edit: van het scheikunde 1,2 examen
(ik moet trouwens een 5,7 halen om te slagen, voor 2006-II had ik een 5,6)
Niet echt geloof ik, massaspectrometrie staat er wel heel kort in beschreven, niet echt duidelijk..quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:17 schreef -jos- het volgende:
[..]
Handig, is dit voor scheikunde 1 of ook 2?
Geweldig, dank je wel! Dat was net dat duwtje wat ik nodig hadquote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:52 schreef teigan het volgende:
Vraag 4+5 uitleg
Ontzettend handigquote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:02 schreef samchestido het volgende:
![]()
Samengevat?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:23 schreef MWP het volgende:
[..]
Geweldig, dank je wel! Dat was net dat duwtje wat ik nodig had![]()
[..]
Ontzettend handiguitgeprint en aan het doorlezen
quote:
quote:Op vrijdag 25 mei 2007 21:24 schreef BotY het volgende:
Ah gelukkig maar, ik heb die net ook zitten maken en ik ben maar gestopt bij vraag 13. Van die irritante teksten erbij en dan kutvragen.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 22:34 schreef edejong het volgende:
[..]
die 2006 II is ook een van de moeilijkste sk examens in de 2e fase periode volgens mijn leraren, Ik ben er door gezakt. Had ik nu maar wiskunde herkanst vorig jaar!
Is ook een van de weinige herexamens waarbij de normering 0.8 punt omhoog ging [ van een 0.4 naar 1.2 ] dat zegt al genoeg!![]()
waar heb je dat vandaan?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 14:47 schreef Juzme het volgende:
Mensen, ik vraag me het volgende af:
Uitgesloten examenstof dit jaar:
o.a. Processen/reacties
Wat moet ik me daar bij voorstellen? Reactiesnelheid, verloop e.d.? Want reacties zijn toch eigenlijk de hele basis![]()
Of de systematische naamgeving of koolwaterstoffen!quote:Op zaterdag 26 mei 2007 18:47 schreef edejong het volgende:
grr, maar dat is juist zo makkelijk, had liever redox of zuren en basen zien vervallen!
Ja, maar dat omvat vaak maar 1 vraag, dus dat kan er dan beter maar wel weer bij toch, als ze dan iets anders van grotere omvang schrappen? Helaas zit dat er nu ook niet inquote:Op zaterdag 26 mei 2007 18:47 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Of de systematische naamgeving of koolwaterstoffen!
Dus.. wat moet je nou niet kennen?quote:vwo scheikunde 1,2
2007= 2009
2008
Van Domein G, Zuren en Basen, de subdomeinen G1 Toepassingen, en G2 Onderzoek.
2009 (zelfde als in 2004 en 2007)
Van Domein B, Stoffen, structuur en binding de subdomeinen Toepassingen, Processen/reacties en Atoombouw en periodiek systeem (1-11)
Ik zal je iets meer info geven:quote:Op zaterdag 26 mei 2007 20:48 schreef teigan het volgende:
Je hebt in ieder geval wel gelijk dat de reactievergelijking niet klopt..
De berekening kan ik zo niet zeggen of die klopt, daar moet ik een rekenmachine voor zoeken, en ik ben lui vandaag..
Dat kan niet zomaar. Het is 0,8 kg per m3, jij rekent met liters(=dm3)quote:Op zaterdag 26 mei 2007 20:54 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
Ik zal je iets meer info geven:
Dichtheid ethanol is 0,8 kg/m3
M ethanol is 46,06 g/mol
Verhouding 1:3 = ethanol : water
1 liter x 0,8x10^3 / 46,06 = 17,4 mol
Het lijkt mij dan x 3 (verhoudingsgewijs) = 52.2 mol
52.2 x 18.02 = 940.6 gram dus ongeveer 0,94 liter
Hun komen uit op een antwoord van 30 liter water, en dat is geen afrondingsfoutje neem ik aan.
Sorry voor de kromme manier van opschrijven, maar dat zul je vast wel begrijpen![]()
De vraag was overigens hoeveel water er ontstaat uit 1 liter ethanol![]()
En hoe kennen wij de liter?quote:jij rekent met liters=dmł
Als dm3 dusquote:Op zaterdag 26 mei 2007 20:58 schreef GlowMouse het volgende:
De berekening is erg slordig, ik zou het veel systematischer aanpakken:
Juiste reactieverhouding is 1:3:2:3
1.00L ethanol komt overeen met 800g.
800g ethanol komt overeen met 17,37 mol.
Wanneer 17,37 mol ethalon reageert, ontstaat 52,106 mol water.
52,106 mol water komt overeen met 938,7g.
938,7g water is ongeveer 0,9387L.
Juiste significantie: 0,94L.
[..]
En hoe kennen wij de liter?
Ik weet het, deed het even snel, maar ik wou alleen even pijlen of ik iets heel grof fout deed, want ik vind minder dan 1 liter en 30 liter niet overeenkomenquote:Op zaterdag 26 mei 2007 20:58 schreef GlowMouse het volgende:
De berekening is erg slordig, ik zou het veel systematischer aanpakken:
Juiste reactieverhouding is 1:3:2:3
1.00L ethanol komt overeen met 800g.
800g ethanol komt overeen met 17,37 mol.
Wanneer 17,37 mol ethalon reageert, ontstaat 52,106 mol water.
52,106 mol water komt overeen met 938,7g.
938,7g water is ongeveer 0,9387L.
Juiste significantie: 0,94L.
[..]
En hoe kennen wij de liter?
Ik had jouw manier nog niet gezien, had het over de samenvatting die weinig toevoegt aan enig begrip. Maar jou manier wil ik rustig slordig noemen hoorquote:Op zaterdag 26 mei 2007 21:02 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
En mijn manier van opschrijven is inderdaad slordig, hoe ik het opschrijf was niet netjes etc. etc. excuzes..![]()
Hum kan wel zo, ik heb het misschien wat vaag beschreven maar ik weet die overgangen heus welquote:Op zaterdag 26 mei 2007 20:58 schreef B.ertha het volgende:
[..]
Dat kan niet zomaar. Het is 0,8 kg per m3, jij rekent met liters(=dm3)
Was niet persoonlijk maar meer in het algemeen bedoeld, no offencequote:Op zaterdag 26 mei 2007 21:03 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Ik had jouw manier nog niet gezien, had het over de samenvatting die weinig toevoegt aan enig begrip. Maar jou manier wil ik rustig slordig noemen hoor![]()
Dat zijn zouten, samengesteld uit een metaalmolecuul en een niet-metaalmolecuul dus dat klopt geloof ik wel.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 21:16 schreef GlowMouse het volgende:
Als ik zo even kijk, zie ik op bladzijde drie een verhoudingsformule met daarin de lading van de afzonderlijke atomen. Dat is ook fout. Wanneer je uit een samenvatting leert, pak dan wel een goede samenvatting
Volgens mij mag je de ladingen er inderdaad ook bijzetten, maar dat wordt meestal weggelaten. In de derde en vierde klas heb je het ook zo geleerdquote:Op zaterdag 26 mei 2007 21:28 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
Dat zijn zouten, samengesteld uit een metaalmolecuul en een niet-metaalmolecuul dus dat klopt geloof ik wel.
Hoeft geen zout te zijn, simpelweg gewoon ionen in water...quote:Op zaterdag 26 mei 2007 22:30 schreef RayMania het volgende:
Meestal worden de ladingen alleen neergezet als het een zout in oplossing is.
Bijvoorbeeld NaCl (s), in oplossing: Na+ (aq) + Cl-(aq).
Ging over zouten, daarom mijn voorbeeldquote:Op zondag 27 mei 2007 02:08 schreef Agiath het volgende:
[..]
Hoeft geen zout te zijn, simpelweg gewoon ionen in water...
In die halfcel zal Zn2+(aq) en Zn(s). Als je er water bij in doet schijnt het zo te zijn dat het elektrodepotentiaal van -0.76 V verder zakt. Hoezo is dat?quote:Als we tenslotte de zink-halfcel verdunnen, neemt daar de electrodepotentiaal af, waardoor bronspanning juist groter wordt.
Heb je de evenwichtsreactie al?quote:Op zondag 27 mei 2007 16:26 schreef Cinch het volgende:
Kan iemand mij hiermee helpen:
Bereken de pH van een 10-8 HCl oplossing @ 25o C
Evenwicht? HCl is toch een sterk zuur?quote:
Mij vang je nietquote:
Blijkbaar moet je iets met waterconstante doen en dan een andere vergelijking opstellen, maar dat snap ik dus niet.quote:Op zondag 27 mei 2007 16:41 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Mij vang je nietIk heb trouwens aangenomen dat 10-8 slaat op de molariteit.
Ja dat evenwicht met water had ik ook in mn schrift staan als aantekening, maar waarom gebruik je die? en gebruik je die altijd als de waterconstante een rol speelt?quote:Op zondag 27 mei 2007 16:56 schreef GlowMouse het volgende:
Vooruit dan, maar ik denk dat jij hem allang hebt![]()
H2O <--> H3O+ + OH-
evenwichtsvergelijking: [H3O+] * [OH-] = Kw
In water zit standaard 10-7 mol/L oxonium- en hydroxideionen. Hier komt 10-8 mol/L oxoniumionen bij. Wanneer x mol reageert om het evenwicht in te laten stellen, luidt de vergelijking:
((10-7+10-8)-x) * (10-7+x) = 10-14
-knipknip even wachten-
Dat evenwicht hoor je altijd te gebruiken, maar zolang de getallen niet ridicuul klein zijn, kun je hem altijd vergeten.quote:Op zondag 27 mei 2007 16:59 schreef Cinch het volgende:
[..]
Ja dat evenwicht met water had ik ook in mn schrift staan als aantekening, maar waarom gebruik je die? en gebruik je die altijd als de waterconstante een rol speelt?
Dus zegmaar gebruiken als de concentratie van een zuur of base in de buurt van 10^-7 komt ofzo?quote:Op zondag 27 mei 2007 17:02 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dat evenwicht hoor je altijd te gebruiken, maar zolang de getallen niet ridicuul klein zijn, kun je hem altijd vergeten.
Ja. In dit geval is het wel duidelijk, omdat je op een pH van 8 voor een zure oplossing uit zou komen wanneer je het evenwicht niet gebruikt. Ik verwacht dat het op een examen ook wel duidelijk zal zijn, want zelfs zonder die duidelijkheid is het al een vraag waarvan ik verwacht dat vrij weinig hem goed zullen hebben.quote:Op zondag 27 mei 2007 17:03 schreef Cinch het volgende:
[..]
Dus zegmaar gebruiken als de concentratie van een zuur of base in de buurt van 10^-7 komt ofzo?
Ik heb net de berekening van mijn leraar gevonden en die is anders:quote:Op zondag 27 mei 2007 17:09 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Ja. In dit geval is het wel duidelijk, omdat je op een pH van 8 voor een zure oplossing uit zou komen wanneer je het evenwicht niet gebruikt. Ik verwacht dat het op een examen ook wel duidelijk zal zijn, want zelfs zonder die duidelijkheid is het al een vraag waarvan ik verwacht dat vrij weinig hem goed zullen hebben.
nu maar hopen dat teigan het met de berekening eens is; is alweer 2 jaar geleden dat ik me hiermee bezig heb gehouden
Ik denk niet dat jij op een andere methode de pH kunt berekenen in dit geval. Het geval is alleen vrij zeldzaam, dus ik denk dat je het gewoon nooit eerder hebt gezien.quote:Ik volg jullie hele berekening niet Maar ik ga het ook niet proberen, want met toetsen en opgaven uit het boek snap ik het wel altijd. De methode zal wel anders zijn
En wat krijg je dan voor pH van de zure oplossing? Het is trouwens HCl, niet HCL.quote:Op zondag 27 mei 2007 18:47 schreef Heinekenner het volgende:
Al het HCL verandert toch naar H3O+ in het water? dan krijg je toch gewoon -log[H3O+]?
Die evenwichtsreactie hoef je dus alleen op te stellen als het om debiel kleine concentraties gaat, maar treedt wel altijd op?quote:Op zondag 27 mei 2007 17:25 schreef GlowMouse het volgende:
De uitwerking van jouw docent is in ieder geval juist. De fout die ik maakte, is dat ik zei dat wat er aan oxoniumionen reageerde (-x) bijkwam aan hydroxideionen (+x). Dat is niet zo: door autolyse van water komt bij beide hetzelfde erbij (ook te zien in de evenwichtsreactievergelijking). Had ik overal +x geschreven, was er hetzelfde uitgekomen.
[..]
Ik denk niet dat jij op een andere methode de pH kunt berekenen in dit geval. Het geval is alleen vrij zeldzaam, dus ik denk dat je het gewoon nooit eerder hebt gezien.
Gewoon weer invullen:quote:Op zondag 27 mei 2007 19:02 schreef Cinch het volgende:
[..]
Die evenwichtsreactie hoef je dus alleen op te stellen als het om debiel kleine concentraties gaat, maar treedt wel altijd op?
Maar als je nou een gewone concentratie hebt, bv 0.2M HCl, maar een pKw van 13,50, wat dan?
Carbonzuur is alleen als de hoofdgroep een cyclische koolwaterstof is, dus bv benzeencarbonzuur, volgens mijn boek.quote:Op zondag 27 mei 2007 22:09 schreef Agiath het volgende:
Grappig, het enige waar ik nooit echt iets aan gedaan heb, biochemie, vind ik nu het makkelijkst
Maargoed een vraagje over naamgeving van carbonzuren....
Er staat in Samengevat dat je het C van de COOH dan niet mee moet tellen in die naamgeving van de koolstof keten, dan heet het carbonzuur, maar anders heet het zuur.
Dus mag je dan dit molecuul
[afbeelding]
twee namen geven?
Dus 2-hydroxy-1,2,3-propaantricarbonzuur (die staat in samengevat)
of
3-hydroxy-1,3,5-pentaanzuur?
Ik snap dat ff niet, ik zie trouwens zelden iets staan met de uitgang carbonzuur, vandaar
Dat lijkt me sowieso fout, want op plek 3 zit niet een zuurgroep maar een carbonzuur groep.quote:

Als je het optelt, zie je dat aan de linkerkant 60 H+ staat en aan de rechterkant 64 H+. Je zou dan dus 60 H+ aan de linkerkant vermelden, maar dezelfde H+ ook aan de rechterkant, dus hoef je het niet op te schrijven.quote:Op zondag 27 mei 2007 23:03 schreef Cinch het volgende:
Ik heb een vraag over vraag 14 2004-I S1.2
Je hebt een halfreactie
FeS2+ 8 H2O -> Fe3+ + 2SO42- + 16H+ +15e-
Je moet hierbij de halfreactie van zuurstof zetten en dan de totaalreactie opstellen
Je hebt 2 mogelijkheden, ik snap mogelijkheid 1 niet van de antwoorden:
O2 + 4H+ + 4e- -> 2H2O x15
FeS2+ 8H2O -> Fe3+ + 2SO42- + 16H++15e- x4
-----------------------------------------------
4FeS2 + 15 O2 + 2H2O -> 4Fe3+ + 8SO42-+ 4H+
De 2 halfreacties had ik zelf ook gevonden, maar van die bovenstaande totaalreactie die in de antwoorden staat snap ik echt niks![]()
Wel O2 voor de pijl maar geen H+ ?
Je moet iig wel de e-tjes aan dezelfde kant zetten bij beide reacties, maar dan nog klopt ie niet
Kan iemand die uitleggen?
Waar doe je HBO Chemie?quote:Op zondag 27 mei 2007 23:46 schreef DuranK het volgende:
Grappig dat ik nou 2e jaar HBO Chemie doe en bij sommige vragen echt heb van, damn hoe moet dat ook al weer heheTotaal geen dingen waar ik voornamelijk mee bezig ben
![]()
Haha ja, ik doe WO Farmacie, wat ook voor een groot deel uit scheikunde bestaat, maar veel dingen doe ik ook echt nooooit meer. Die naamgeving is totaal onboeiend (ik snap ook niet waarom ze dát erin houden, dat gebruik je echt in geen enkele studie) maar organische chemie voor zover ze dat zo durven te noemen (in verhouding met wat ik krijg stelt dat echt geen zak voor) is juist wel erg belangrijk, net als zuren/basen (ik word doodgegooid met pKa's en pH's)quote:Op zondag 27 mei 2007 23:46 schreef DuranK het volgende:
Grappig dat ik nou 2e jaar HBO Chemie doe en bij sommige vragen echt heb van, damn hoe moet dat ook al weer heheTotaal geen dingen waar ik voornamelijk mee bezig ben
![]()
Precies, ik snap ook niet waarom ze zoveel om die naamgeving geven. Organische chemie is heus wel meer dan datquote:Op maandag 28 mei 2007 00:03 schreef Molluck het volgende:
[..]
Haha ja, ik doe WO Farmacie, wat ook voor een groot deel uit scheikunde bestaat, maar veel dingen doe ik ook echt nooooit meer. Die naamgeving is totaal onboeiend (ik snap ook niet waarom ze dát erin houden, dat gebruik je echt in geen enkele studie) maar organische chemie voor zover ze dat zo durven te noemen (in verhouding met wat ik krijg stelt dat echt geen zak voor) is juist wel erg belangrijk, net als zuren/basen (ik word doodgegooid met pKa's en pH's)
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar na mijn eerste jaar universiteit bijna afgemaakt te hebben, heb ik echt het idee dat ze de centrale examens wel wat relevanter voor de vervolgopleidingen mogen maken.
(quantummechanica bijvoorbeeld is al jaren uit het pakket, maar hoe wil je welke vorm van scheikunde dan ook studeren zonder dat je iets over electronconfiguratie weet. Dat is bij mij zelfs nog behoorlijk oppervlakkig maar wel cruciaal om bepaalde dingen te begrijpen)
Owja das waar ookquote:Op zondag 27 mei 2007 23:33 schreef freiss het volgende:
[..]
Als je het optelt, zie je dat aan de linkerkant 60 H+ staat en aan de rechterkant 64 H+. Je zou dan dus 60 H+ aan de linkerkant vermelden, maar dezelfde H+ ook aan de rechterkant, dus hoef je het niet op te schrijven.
Ik vind ze echt een stuk makkelijker. Heul veul dingen worden al gegeven enzo. En voor heel veel dingetjes krijg je al een puntquote:Op maandag 28 mei 2007 13:04 schreef Game_Error het volgende:
`de examens zijn naar mijn idee veel moeilijker dan onze tentamens, iig ik snap er geen hol van...
Jammer genoeg zitten neerslagreacties niet in het examen van dit jaarquote:Op maandag 28 mei 2007 01:45 schreef Cinch het volgende:
[..]
Owja das waar ook
Stoffen waar niks mee gebeurt (dus voor en na de pijl hetzelfde, vaak ook bij neerslagreacties) hoef je niet te vermelden![]()
Ik dus eerst ook niet, maar mijn scheikundedocent heeft mij echt een gouden tip gegeven:quote:Op zondag 27 mei 2007 23:37 schreef yootje het volgende:
Geen zin in dit examen. Vooral dat eeuwige gedoe met die stofjes bij elkaar pleuren en dan moeten wij maar verzinnen wat voor stoffen er onstaan: ik snap het nog steeds niet. En redoxreacties ben ik erg slecht in. Morgen ga ik er gewoon de hele dag aan zitten
Juist, dat werkt vooral bij natuurkunde goed.quote:Op maandag 28 mei 2007 14:02 schreef steenz het volgende:
In het algemeen kun je, als je een berekening met een formule moet uitvoeren, heel handig gebruik maken van Binas. Schrijf dan alle grootheden op die je hebt en de grootheid die je zoekt, en zoek vervolgens een formule (of combinatie van formules) die bij die grootheden aansluiten. Staat de formule niet in Binas, dan komt het waarschijnlijk neer op een puur basisbegrip dat je door moet hebben.
Eigenlijk heel logisch, er staat dat als pH>4.4 de oplossing oranje is, bij pH<3.1 is het rood.quote:Op maandag 28 mei 2007 16:16 schreef dubidub het volgende:
Scheikunde 1,2
Examenbundel
Pagina 42,
Vraag 15. Ik denk dat die mo- deeltjes rood veroorzaken
HELP!
Als de pH daalt wordt hij rood (of roder) HMo deeltjes kunnen opsplitsen in H+ (H3O+) en Mo- dus met meer HMo deeltjes wordt de oplossing zuurder dus daalt de pH dus wordt hij roder. Mo- kunnen een H+ deeltje als het ware opnemen en zijn relatief gezien base, en geven dus een oranjegele kleur. Hopelijk snap je mijn beredenatie een beetje.quote:Op maandag 28 mei 2007 16:16 schreef dubidub het volgende:
Scheikunde 1,2
Examenbundel
Pagina 42,
Vraag 15. Ik denk dat die mo- deeltjes rood veroorzaken
HELP!
Lagere pH = meer h3o + ionenquote:Op maandag 28 mei 2007 16:28 schreef -jos- het volgende:
[..]
Eigenlijk heel logisch, er staat dat als pH>4.4 de oplossing oranje is, bij pH<3.1 is het rood.
Een hogere pH betekent meer H3O+ in de oplossing en aangezien H3O+ samen met de Mo- ionen zijn opgelost zijn er dan dus ook meer Mo- ionen, de kleur bij de hoge pH wordt dus veroorzaakt door de Mo- ionen. Dat is dus oranjegeel
Ja dat er uitwerkingen staan snap ik ook wel, maar volgens mij kloppen dien ietquote:Op maandag 28 mei 2007 16:30 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
Als de pH daalt wordt hij rood (of roder) HMo deeltjes kunnen opsplitsen in H+ (H3O+) en Mo- dus met meer HMo deeltjes wordt de oplossing zuurder dus daalt de pH dus wordt hij roder. Mo- kunnen een H+ deeltje als het ware opnemen en zijn relatief gezien base, en geven dus een oranjegele kleur. Hopelijk snap je mijn beredenatie een beetje.
ps: 2 bladzijden verder staan uitwerkingen
edit: Ofwel 1 post boven me
Wat ik niet snap is, dat als de pH lager is, zijn er meer H+ deeltjes. Tijdens de vorming van de H+ deeltjes, ontstaan er ook Mo- Deeltjes. Bij een lagere pH wordt de oplossing rood -> mo- deeltjes maken de oplossing rood.quote:Op maandag 28 mei 2007 16:42 schreef freiss het volgende:
De uitwerking twee bladzijden verder klopt volgens mij gewoon.
Dit klopt niet. Je verdraait oorzaak en gevolg. Het aantal H+ is gegeven, en wordt niet gevormd door deze evenwichtsreactie, maar omdat de omgeving zuur is (door bijvoorbeeld andere reacties).quote:Op maandag 28 mei 2007 16:49 schreef dubidub het volgende:
[..]
Tijdens de vorming van de H+ deeltjes, ontstaan er ook Mo- Deeltjes.
trouwens, ik zal het wel verkeerd verbeterd hebben. snap scheikunde zelf ook nooitquote:Op maandag 28 mei 2007 16:49 schreef dubidub het volgende:
[..]
Wat ik niet snap is, dat als de pH lager is, zijn er meer minder H+ deeltjes. Tijdens de vorming van de H+ deeltjes, ontstaan er ook Mo- Deeltjes. Bij een lagere pH wordt de oplossing rood -> mo-HMo deeltjes maken de oplossing rood.
Bij lagere pH zijn er toch echt meer H+/H3O+ deeltjes hoor.quote:
Ja, dacht ik ook.quote:Op maandag 28 mei 2007 17:01 schreef freiss het volgende:
[..]
Bij lagere pH zijn er toch echt meer H+/H3O+ deeltjes hoor.![]()
wtf lul je?quote:Op maandag 28 mei 2007 16:59 schreef -jos- het volgende:
[..]
trouwens, ik zal het wel verkeerd verbeterd hebben. snap scheikunde zelf ook nooit![]()
Op zo'n haspel. Bedanktquote:Op maandag 28 mei 2007 16:57 schreef freiss het volgende:
[..]
Dit klopt niet. Je verdraait oorzaak en gevolg. Het aantal H+ is gegeven, en wordt niet gevormd door deze evenwichtsreactie, maar omdat de omgeving zuur is (door bijvoorbeeld andere reacties).
Door het overschot aan H+ ligt het evenwicht naar links, waardoor er dus meer HMo wordt gevormd.
Ik ben niet echt van plan om het te verneuken hoorquote:Op maandag 28 mei 2007 17:08 schreef Marurk het volgende:
[..]
En we gaan 't morgen allemaal verneuken...Wat zijn die examens gaar, zeg!
Ik ook niet, minimaal een 5,3 proberen te halen.quote:Op maandag 28 mei 2007 17:13 schreef freiss het volgende:
[..]
Ik ben niet echt van plan om het te verneuken hoor
5,1 hierzo; hopelijk lukt hetquote:Op maandag 28 mei 2007 17:18 schreef Crazykill het volgende:
[..]
Ik ook niet, minimaal een 5,3 proberen te halen.
5,7 aan deze kantquote:
Ik ga voor de 3,8 of hogerquote:Op maandag 28 mei 2007 20:31 schreef EnGCatjuh het volgende:
Ik ga voor de 8,3 of hoger...
Zou ik wel doen, je weet maar nooitquote:Op maandag 28 mei 2007 21:27 schreef Robier het volgende:
Lekker dat we altijd van die extreem moeilijke SE hebben gehad, de examens uit de examenbundels zijn er niets bij.
Trouwens, bij de uitwerkingen staat er nooit (aq) (l) of (s) achter de stoffen, hoef je dit op het examen ook niet te vermelden?
hoeft niet volgens mijn scheikunde leraar, tenzij het echt noodzakelijk is voor de vraagquote:
Een peptide binding is een binding tussen 2 aminozuurmoleculen. Polypeptide is de meerderequote:Op maandag 28 mei 2007 21:57 schreef Sjizzel het volgende:
wat is een polypeptide binding?
edit:
en de primaire/secundaire/tertiaire structuren?
Ja eerste redenering is goedquote:Op maandag 28 mei 2007 22:14 schreef SuperRogier het volgende:
Shiiit dit haal ik altijd door elkaar:
Tabel 57, vormingswarmten. Als er een stof staat "XX" is -2,50 betekend dat dus dat hij energie kwijtraakt dus dat het exotherm is? Of redeneer ik fout en is hij dan endotherm?
Nee, je hoeft geen periode aanduidingen te geven op examens. Staat bijna overal in die boekjes (ik doe het trouwens meestal wel, is wat duidelijker)quote:Op maandag 28 mei 2007 21:27 schreef Robier het volgende:
Lekker dat we altijd van die extreem moeilijke SE hebben gehad, de examens uit de examenbundels zijn er niets bij.
Trouwens, bij de uitwerkingen staat er nooit (aq) (l) of (s) achter de stoffen, hoef je dit op het examen ook niet te vermelden?
Ok dankjewel. Als het gevormd wordt staat het idd goed anders even het - teken weglaten of juist ervoor zetten.quote:Op maandag 28 mei 2007 22:16 schreef Agiath het volgende:
[..]
Ja eerste redenering is goed
Maar als ze zeg maar weer verbroken worden moet je het weer omdraaien
Daar ben ik dit jaar echt mee doodgegooidquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |