Carbonzuur is alleen als de hoofdgroep een cyclische koolwaterstof is, dus bv benzeencarbonzuur, volgens mijn boek.quote:Op zondag 27 mei 2007 22:09 schreef Agiath het volgende:
Grappig, het enige waar ik nooit echt iets aan gedaan heb, biochemie, vind ik nu het makkelijkst
Maargoed een vraagje over naamgeving van carbonzuren....
Er staat in Samengevat dat je het C van de COOH dan niet mee moet tellen in die naamgeving van de koolstof keten, dan heet het carbonzuur, maar anders heet het zuur.
Dus mag je dan dit molecuul
[afbeelding]
twee namen geven?
Dus 2-hydroxy-1,2,3-propaantricarbonzuur (die staat in samengevat)
of
3-hydroxy-1,3,5-pentaanzuur?
Ik snap dat ff niet, ik zie trouwens zelden iets staan met de uitgang carbonzuur, vandaar
Dat lijkt me sowieso fout, want op plek 3 zit niet een zuurgroep maar een carbonzuur groep.quote:

Als je het optelt, zie je dat aan de linkerkant 60 H+ staat en aan de rechterkant 64 H+. Je zou dan dus 60 H+ aan de linkerkant vermelden, maar dezelfde H+ ook aan de rechterkant, dus hoef je het niet op te schrijven.quote:Op zondag 27 mei 2007 23:03 schreef Cinch het volgende:
Ik heb een vraag over vraag 14 2004-I S1.2
Je hebt een halfreactie
FeS2+ 8 H2O -> Fe3+ + 2SO42- + 16H+ +15e-
Je moet hierbij de halfreactie van zuurstof zetten en dan de totaalreactie opstellen
Je hebt 2 mogelijkheden, ik snap mogelijkheid 1 niet van de antwoorden:
O2 + 4H+ + 4e- -> 2H2O x15
FeS2+ 8H2O -> Fe3+ + 2SO42- + 16H++15e- x4
-----------------------------------------------
4FeS2 + 15 O2 + 2H2O -> 4Fe3+ + 8SO42-+ 4H+
De 2 halfreacties had ik zelf ook gevonden, maar van die bovenstaande totaalreactie die in de antwoorden staat snap ik echt niks![]()
Wel O2 voor de pijl maar geen H+ ?
Je moet iig wel de e-tjes aan dezelfde kant zetten bij beide reacties, maar dan nog klopt ie niet
Kan iemand die uitleggen?
Waar doe je HBO Chemie?quote:Op zondag 27 mei 2007 23:46 schreef DuranK het volgende:
Grappig dat ik nou 2e jaar HBO Chemie doe en bij sommige vragen echt heb van, damn hoe moet dat ook al weer heheTotaal geen dingen waar ik voornamelijk mee bezig ben
![]()
Haha ja, ik doe WO Farmacie, wat ook voor een groot deel uit scheikunde bestaat, maar veel dingen doe ik ook echt nooooit meer. Die naamgeving is totaal onboeiend (ik snap ook niet waarom ze dát erin houden, dat gebruik je echt in geen enkele studie) maar organische chemie voor zover ze dat zo durven te noemen (in verhouding met wat ik krijg stelt dat echt geen zak voor) is juist wel erg belangrijk, net als zuren/basen (ik word doodgegooid met pKa's en pH's)quote:Op zondag 27 mei 2007 23:46 schreef DuranK het volgende:
Grappig dat ik nou 2e jaar HBO Chemie doe en bij sommige vragen echt heb van, damn hoe moet dat ook al weer heheTotaal geen dingen waar ik voornamelijk mee bezig ben
![]()
Precies, ik snap ook niet waarom ze zoveel om die naamgeving geven. Organische chemie is heus wel meer dan datquote:Op maandag 28 mei 2007 00:03 schreef Molluck het volgende:
[..]
Haha ja, ik doe WO Farmacie, wat ook voor een groot deel uit scheikunde bestaat, maar veel dingen doe ik ook echt nooooit meer. Die naamgeving is totaal onboeiend (ik snap ook niet waarom ze dát erin houden, dat gebruik je echt in geen enkele studie) maar organische chemie voor zover ze dat zo durven te noemen (in verhouding met wat ik krijg stelt dat echt geen zak voor) is juist wel erg belangrijk, net als zuren/basen (ik word doodgegooid met pKa's en pH's)
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar na mijn eerste jaar universiteit bijna afgemaakt te hebben, heb ik echt het idee dat ze de centrale examens wel wat relevanter voor de vervolgopleidingen mogen maken.
(quantummechanica bijvoorbeeld is al jaren uit het pakket, maar hoe wil je welke vorm van scheikunde dan ook studeren zonder dat je iets over electronconfiguratie weet. Dat is bij mij zelfs nog behoorlijk oppervlakkig maar wel cruciaal om bepaalde dingen te begrijpen)
Owja das waar ookquote:Op zondag 27 mei 2007 23:33 schreef freiss het volgende:
[..]
Als je het optelt, zie je dat aan de linkerkant 60 H+ staat en aan de rechterkant 64 H+. Je zou dan dus 60 H+ aan de linkerkant vermelden, maar dezelfde H+ ook aan de rechterkant, dus hoef je het niet op te schrijven.
Ik vind ze echt een stuk makkelijker. Heul veul dingen worden al gegeven enzo. En voor heel veel dingetjes krijg je al een puntquote:Op maandag 28 mei 2007 13:04 schreef Game_Error het volgende:
`de examens zijn naar mijn idee veel moeilijker dan onze tentamens, iig ik snap er geen hol van...
Jammer genoeg zitten neerslagreacties niet in het examen van dit jaarquote:Op maandag 28 mei 2007 01:45 schreef Cinch het volgende:
[..]
Owja das waar ook
Stoffen waar niks mee gebeurt (dus voor en na de pijl hetzelfde, vaak ook bij neerslagreacties) hoef je niet te vermelden![]()
Ik dus eerst ook niet, maar mijn scheikundedocent heeft mij echt een gouden tip gegeven:quote:Op zondag 27 mei 2007 23:37 schreef yootje het volgende:
Geen zin in dit examen. Vooral dat eeuwige gedoe met die stofjes bij elkaar pleuren en dan moeten wij maar verzinnen wat voor stoffen er onstaan: ik snap het nog steeds niet. En redoxreacties ben ik erg slecht in. Morgen ga ik er gewoon de hele dag aan zitten
Juist, dat werkt vooral bij natuurkunde goed.quote:Op maandag 28 mei 2007 14:02 schreef steenz het volgende:
In het algemeen kun je, als je een berekening met een formule moet uitvoeren, heel handig gebruik maken van Binas. Schrijf dan alle grootheden op die je hebt en de grootheid die je zoekt, en zoek vervolgens een formule (of combinatie van formules) die bij die grootheden aansluiten. Staat de formule niet in Binas, dan komt het waarschijnlijk neer op een puur basisbegrip dat je door moet hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |