Sterktequote:Op woensdag 4 april 2007 09:39 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
Nee ik moet minimaal een 6.0 halen en ik snap er geen moer van
En dat ondanks mijn "uitleg" de afgelopen jaren?quote:Op woensdag 4 april 2007 09:39 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
Nee ik moet minimaal een 6.0 halen en ik snap er geen moer van
quote:Op vrijdag 6 april 2007 21:31 schreef teigan het volgende:
Ik kan eventueel hier nog wat vragen beantwoorden....
Ben (bijna) eerstegraads docent scheikunde, ik zou het dus in theorie allemaal weten..
OK, bedankt!quote:Op dinsdag 10 april 2007 14:38 schreef MrFish het volgende:
Volgens mij niet meer. Je krijgt redox als het goed is nog wel bij de lesstof, maar het wordt maar heel beperkt getoetst op het CSE. Alleen elektrolyse moet je kennen, wat natuurlijk ook gewoon redox is - tenminste, zo was het vorig jaar. Je hoeft geen redoxreacties meer te kunnen opstellen... maar ik zal het nog even nakijken.
/edit: Dit documentje meldt dat je inderdaad nog wel redox moet kennen, en geen elektrolyse. Vorig jaar was het omgekeerd. Ik zat fout, sorry
ik vind redox kutquote:Op dinsdag 10 april 2007 14:48 schreef Houtspeer het volgende:
Gelukkig, redox redt mijn leven (nou ja..)
dat is waarquote:Op dinsdag 10 april 2007 15:23 schreef Houtspeer het volgende:
Kut is goed
die reacties vallen toch wel mee?quote:Op dinsdag 10 april 2007 15:26 schreef MaxC het volgende:
Ik vind Zuur-base kut![]()
pH-berekningen lukt wel, maar die reacties zijn kut
zover begreep ik 't nog wel. Ik ga ff goed lezen erover en dan kom ik met een iets beter gefomuleerde vraag, is dat goed?quote:Op dinsdag 10 april 2007 16:53 schreef teigan het volgende:
Ik zal kijken wat ik kan doen.
Wat je ten eerste moet zien, is dat de standaard elektrodepotentiaal die in het Binas staat, uitgaat van een concentratie van 1 mol L-1, een druk gelijk aan p0 en een T = 298 K
Op het moment dat je een of meerdere van die waarden verandert, zal de gemeten elektrodepotentiaal ook veranderen. De elektrodepotentiaal hangt af van de Gibbs energie.
De redoxreactie is een evenwicht, en het verband tussen de evenwichtsconstante van de redoxreactie en de verandering van Gibbsenergie is als volgt:
Delta G(reactie) = Delta G(reactie onder standaardomstandigheden)-RT ln K, waarbij K de evenwichtsvergelijking is van de redoxreactie.
Omdat de elektrodepotentiaal deze Delta G0 gedeeld door vF is, krijg je dus de vergelijking van Nernst.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, ik kon zo gauw het delta symbool niet vinden.
En zo vullen we elkaar aanquote:Op dinsdag 10 april 2007 16:55 schreef teigan het volgende:
Hm, we waren tegelijkertijd bezig MrFish..
Jij meer op VWO gericht, ik net ietsjes dieper eropingaande..
Is goed, kom ik er niet uit, dan zijn er zo te zien nog een paar anderen die je zo verder kunnen helpenquote:Op dinsdag 10 april 2007 16:56 schreef zquing het volgende:
[..]
zover begreep ik 't nog wel. Ik ga ff goed lezen erover en dan kom ik met een iets beter gefomuleerde vraag, is dat goed?
ook scheikundige btw?quote:
Ik vroeg me het al af, ik zat net in de boeken te kijken dat de wet van Nernst eigenlijk niet meer voorkomt als eindexamenstof...quote:Op dinsdag 10 april 2007 17:03 schreef zquing het volgende:
ps
Mijn PO gaat over het bepalen van elektrodepotentialen mbv van de wet van nernst. Het is dus wel handig als ik zelf ook een beetje snap waar het vandaan komt
als ik dit zo lees gaan ze ervan uit dat je altijd meerdere soorten ionen hebtquote:De potentialen die je met de wet van Nernst kunt uitrekenen zijn theoretisch waarden. Als je het experimenteel gaat verifiëren klopt er meestal niet veel van. Dat komt omdat er meerdere elektrochemische evenwichten tegelijk de potentaal gaan bepalen en dat leidt tot het instellen van een mengpotentiaal. Het elektrochemische evenwicht met de grootste uitwisselingsstroomdichtheid is het meest bepalend voor de gemeten mengpotentiaal.
als je het over mij hebt, ik ben een zij hoor...quote:Op woensdag 11 april 2007 14:57 schreef Houtspeer het volgende:
Hij is ook bijna klaar met zijn studie
Ik dacht aan reactievergelijkingenquote:Op woensdag 11 april 2007 15:02 schreef teigan het volgende:
![]()
Moet je het wel weer helemaal kloppend maken hoor..
quote:Op dinsdag 10 april 2007 16:54 schreef MrFish het volgende:
Goed, hoe gebruik je die ingewikkelde formule nou? Om te beginnen: in het algemeen (en in mijn binas, vierde druk) ziet de formule er zo uit:
V = V0 + RT/(nF) * ln [Red]/[Ox]
...
[Red] en [Ox] staan verkeerd in jouw uitleg: [Ox] moet boven staan in het quotiënt en [Red] beneden.quote:Op dinsdag 10 april 2007 16:54 schreef MrFish het volgende:
Nu zijn er een stel slimme koppen geweest, die hebben bedacht dat het makkelijker is om de formule iets om te schrijven, ervan uitgaande dat de temperatuur altijd 293 K is:
V = V0 + 0,059/n * log [Red]/[Ox]
...
Woeps! Je hebt gelijk. Ik heb tegelijk in Binas en mijn anorganische chemie boek zitten kijken, en niet helemaal goed opgeletquote:Op zaterdag 21 april 2007 15:24 schreef Marurk het volgende:
[Red] en [Ox] staan verkeerd in jouw uitleg: [Ox] moet boven staan in het quotient en [Red] beneden.
Vergelijkingen van Nernst voor de halfreactie Red <----> Ox + n e-:
V = V0 + (RT)/(nF) ln [Ox]/[Red]
V = V0 + 0,059/n log [Ox]/[Red] bij 298 K
Ff snel "doorgebladerd"quote:Op dinsdag 24 april 2007 21:47 schreef zquing het volgende:
dit is wat ik uiteindelijk ingeleverd had
http://www.aerith.nl/files/nernst.pdf
quote:Materialen:
- zilverdraad
- zoutzuur
- NaCl
- gedistilleerd water
- zoutbrug van KCl
- multimeter
hoef je niet te weten voor het examenquote:Op vrijdag 4 mei 2007 03:42 schreef Cinch het volgende:
Wtf is een nernst
Moet je dat kennen???
Kheb volgens mij nooit iets gesnapt van al dat scheikunde, en ik heb nog wel sk12
Een zout is een chemische verbinding die bestaan uit metaal (kation) -en niet metaalionen (anion).quote:Op donderdag 3 mei 2007 16:52 schreef RSX het volgende:
wanneer is iets een zout?
Ja ik weet ook wel dat er zouten bestaan buiten tabel 45 maar is enkel een handigheidjequote:Op vrijdag 4 mei 2007 23:12 schreef teigan het volgende:
Alles wat goed oplost zijn ook zouten hoor, als je maar lang genoeg doorverdampt verdwijnt het water wel, raakt de oplossing oververzadigt, en slaat er ook zout neer..
Maar in de examenbundel staat een opgave over calciumoxalaat en dat is een slecht oplosbaar zout. Dus, ook dingen die niet goed oplosbaar kunnen een zout zijn?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 23:12 schreef teigan het volgende:
Alles wat goed oplost zijn ook zouten hoor, als je maar lang genoeg doorverdampt verdwijnt het water wel, raakt de oplossing oververzadigt, en slaat er ook zout neer..
quote:Op zaterdag 5 mei 2007 13:53 schreef teigan het volgende:
Klopt wat je zegt, het stukje wat je quote was als reactie op Cinch, die beweerde dat alleen de slecht oplosbare stoffen uit tabel 45A zouten zijn..
Alles wat daarin staat zijn zouten, alleen het ene lost wel op, en het andere niet..
klopt, maar ik had dus op die opmerking gereageerd, en daardoor raakte iemand dus in de war..quote:Op zaterdag 5 mei 2007 13:55 schreef Cinch het volgende:
[..]dat heb ik heul niet gezegd, lees mijn post daarna maar
![]()
Ik bedoelde tabel 45 als handigheidje, dat je voor hulp bij zouten iig eerst in die tabel kan kijken.
lotgenootquote:Op vrijdag 4 mei 2007 03:42 schreef Cinch het volgende:
Wtf is een nernst
Moet je dat kennen???
Kheb volgens mij nooit iets gesnapt van al dat scheikunde, en ik heb nog wel sk12
Ik heb t probleem dat ik niet weet of ik voor wiskunde nou net wél of net géén 6 staquote:Op donderdag 17 mei 2007 13:32 schreef Crazykill het volgende:
Wiskunde verpest, dus ik moet proberen voor SK extra hard te leren en minimaal een 5,3 te halen. Met oefenen lukt dat wel hoop ik.
En dan zie je antwoorden/uitwerkingen en dan denk je "Is dat het"quote:Op donderdag 17 mei 2007 17:23 schreef Cinch het volgende:
Het probleem met scheikunde is dat je denkt dat je alles snapt en dan bij het SE of CE krijg je toch van die vragen waarvan je denkt: Wtf?
[..]
Idem hieroquote:Op donderdag 17 mei 2007 18:02 schreef Crazykill het volgende:
[..]
En dan zie je antwoorden/uitwerkingen en dan denk je "Is dat het"![]()
Ja precies, maar heb je de som zelf eens gemaakt? De uitwerking van havovwo.nl komt neer op 2.9, maar dan werk je door met een on-afgeronde uitkomst voor [H30+] (= 1.25 x 10^-2), terwijl ik reken met de afgeronde uitkomst (1.3 x 10^-2).quote:Op zondag 20 mei 2007 12:51 schreef Crazykill het volgende:
Zal wel goed zijn, want het antwoord in de uitwerkingen is 2,9x10^-2. Dan zullen ze vast een marge van 0,1 geven. Dus 2,8 of 3,0. Denk ik
Zou wel heel erg mierenneukerij zijn als ze dat fout rekenen, hangt gewoon af van de afronding.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |