Ja precies, maar heb je de som zelf eens gemaakt? De uitwerking van havovwo.nl komt neer op 2.9, maar dan werk je door met een on-afgeronde uitkomst voor [H30+] (= 1.25 x 10^-2), terwijl ik reken met de afgeronde uitkomst (1.3 x 10^-2).quote:Op zondag 20 mei 2007 12:51 schreef Crazykill het volgende:
Zal wel goed zijn, want het antwoord in de uitwerkingen is 2,9x10^-2. Dan zullen ze vast een marge van 0,1 geven. Dus 2,8 of 3,0. Denk ik
Zou wel heel erg mierenneukerij zijn als ze dat fout rekenen, hangt gewoon af van de afronding.
Een pH van 1.90 heeft maar twee significante cijfers.quote:Op zondag 20 mei 2007 13:36 schreef Cyclonist het volgende:
[..]
Ja precies, maar heb je de som zelf eens gemaakt? De uitwerking van havovwo.nl komt neer op 2.9, maar dan werk je door met een on-afgeronde uitkomst voor [H30+] (= 1.25 x 10^-2), terwijl ik reken met de afgeronde uitkomst (1.3 x 10^-2).
Ik denk dat daar ook de fout zit zie ik, ze geven de pH 1.90 (3 significante getallen) dus dan moet je ook doorwerken met de concentratie op 3 decimale getallen.. De uitwerking van havovwo.nl gaf echter 1.3![]()
Heh? Maar dan klopt het nog wat ik gedaan heb, kom op 3.0 x 10^-2 uitquote:Op zondag 20 mei 2007 14:18 schreef freiss het volgende:
[..]
Een pH van 1.90 heeft maar twee significante cijfers.
Bij pH's is het aantal decimalen het aantal significante cijfers.![]()
Nee nog niet zelf gemaakt, ik maak nu eerst ff de onderwerpgerichte opdrachten uit het examenbundel. Vandaan evenwichten ed. morgen met pHquote:Op zondag 20 mei 2007 13:36 schreef Cyclonist het volgende:
[..]
Ja precies, maar heb je de som zelf eens gemaakt? De uitwerking van havovwo.nl komt neer op 2.9, maar dan werk je door met een on-afgeronde uitkomst voor [H30+] (= 1.25 x 10^-2), terwijl ik reken met de afgeronde uitkomst (1.3 x 10^-2).
Ik denk dat daar ook de fout zit zie ik, ze geven de pH 1.90 (3 significante getallen) dus dan moet je ook doorwerken met de concentratie op 3 decimale getallen.. De uitwerking van havovwo.nl gaf echter 1.3![]()
Juist.quote:Op zondag 20 mei 2007 14:18 schreef freiss het volgende:
[..]
Een pH van 1.90 heeft maar twee significante cijfers.
Bij pH's is het aantal decimalen het aantal significante cijfers.![]()
ok, hoe doe je pH berekeningen?quote:Op dinsdag 10 april 2007 15:26 schreef MaxC het volgende:
Ik vind Zuur-base kut![]()
pH-berekningen lukt wel, maar die reacties zijn kut
Eh... weet je dat niet? pH-berekeningen doen is anders best easyquote:
ooh datquote:Op dinsdag 22 mei 2007 10:27 schreef Marurk het volgende:
[..]
Eh... weet je dat niet? pH-berekeningen doen is anders best easy(in vergelijking met het opstellen van de zuur-base-reactievergelijkingen).
pH = -log [H3O+]
pOH = -log [OH-]
Heb nog niet zo heel veel gedaan eigenlijk. Denk wel dat ik in tijdnood ga komen, in ieder geval met natuurkunde.quote:Op woensdag 23 mei 2007 14:58 schreef MaxC het volgende:
Voor de NT-ers en NG-ers is dit het eerste examen, niemand aan het leren?![]()
Ja, vanaf vanmiddag, eerst even bijkomen van latijnquote:Op woensdag 23 mei 2007 14:58 schreef MaxC het volgende:
Ik heb die eerste opgaves gemaakt uit het examenbundel t/m koolstofchemie. En het rare is dat dat wel goed gingquote:Op woensdag 23 mei 2007 14:58 schreef MaxC het volgende:
Ja, maar daarvoor komenquote:Op donderdag 24 mei 2007 21:32 schreef MaxC het volgende:
Jah, maar ik vind die opgaven die per onderwerp staan stuk makkelijker dan examens. Zie ze ook niet meer terug.
Bovendien is koolstofchemie 1 van de makkelijkste onderwerpen![]()
Als achtervoegsel dus bv je hebt een zuur en een alcohol dan moet je in Binas 66D kijken, daar staat de priortieit van het achtervoegsel.quote:Op donderdag 24 mei 2007 20:41 schreef Cyclonist het volgende:
Mensen, even een vraagje aan de slimmerds hier!
Ik heb altijd wat moeite met de volgorde van belang-rijk-heid in structuurformules.
Heeft iemand daar een handig ezelsbruggetje voor, of een website met meer info?
Ik weet wel dat b.v. ethyl belangrijker is dan methyl, en een zuurgroep belangrijker dan een aminogroep,
maar bij bijvoorbeeld een Chloor atoom en een Broom atoom samen,
of een methylgroep bij een benzeenring en een aminogroep, raak ík de kluts kwijt..
Ik heb een 5,3 nodigquote:Op donderdag 24 mei 2007 22:10 schreef edejong het volgende:
hier heb ik dus totaaaaaal geen zin in
vorig jaar door gezakt, moet nu een 5 halen, al denk ik al wel dat ik geslaagd ben... hoefde van de 2 vakken die ik over doe er 1 te halen, en WB1 is wel gelukt denk.
Grr, die klote examens van vorig jaar [1e én [vooral] 2e tijdvak] helpen ook niet echt mee met motivatie voor dit examen
Mag ik je erop wijzen dat dit fout isquote:Op donderdag 24 mei 2007 21:36 schreef MaxC het volgende:
[..]
Dus bijvoorbeeld: OH-CH2-CH2-COOH
Zuur staat bovenaan dus, 2-hydroxy-propaanzuur
de volgorde van belangrijkheid van zijgroepen is in ieder geval in het Binas terug te vinden natuurlijk..quote:Op donderdag 24 mei 2007 20:41 schreef Cyclonist het volgende:
Mensen, even een vraagje aan de slimmerds hier!
Ik heb altijd wat moeite met de volgorde van belang-rijk-heid in structuurformules.
Heeft iemand daar een handig ezelsbruggetje voor, of een website met meer info?
Ik weet wel dat b.v. ethyl belangrijker is dan methyl, en een zuurgroep belangrijker dan een aminogroep,
maar bij bijvoorbeeld een Chloor atoom en een Broom atoom samen,
of een methylgroep bij een benzeenring en een aminogroep, raak ík de kluts kwijt..
Wat is je niet duidelijk?quote:
Nou zegmaar allesquote:
op dat plaatje is volgens mij dan gewoon hydroxyethaanzuurquote:Op vrijdag 25 mei 2007 00:19 schreef DuranK het volgende:
[..]
Mag ik je erop wijzen dat dit fout is
2-hydroxy-propaanzuur is:
[afbeelding]
Of CH3CHOHCOOH
De Hydroxy groep zit namelijk op de 2e C dan.
nee hoor, ik zie toch 3 c'squote:Op vrijdag 25 mei 2007 15:15 schreef -jos- het volgende:
[..]
op dat plaatje is volgens mij dan gewoon hydroxyethaanzuur![]()
Ja, zo snap ik het wel maar als je dan een examenopgave zietquote:Op vrijdag 25 mei 2007 15:11 schreef teigan het volgende:
Bij massaspectrometrie wordt het molecuul eigenlijk "afgebroken" in een aantal grotere en kleinere stukken..
Die hebben een bepaalde massa, en die staat in zo'n grafiekje. Die massa's zijn karakteristiek, dat wil zeggen dat je dus bij een bepaalde massa gelijk kan zien wat voor fragment dat is geweest..
Je hebt dus een aantal verschillende massa's, en door die fragmenten die erbij horen te combineren kan je wat zeggen over de mogelijke structuur..
Dat weet je?
Dat hoofdstuk hebben wij overgeslagen omdat het volgens onze leraar toch allemaal op hetzelfde neerkomtquote:Op vrijdag 25 mei 2007 16:21 schreef MWP het volgende:
Ben ik trouwens de enige die moeite heeft met het domein Biochemie? Ik heb geen biologie in m'n pakket en ik heb het idee dat ik daardoor af en toe wat mis bij de biochemie![]()
De afgelopen twee jaar zat het examen er helemaal vol meequote:Op vrijdag 25 mei 2007 16:25 schreef -jos- het volgende:
[..]
Dat hoofdstuk hebben wij overgeslagen omdat het volgens onze leraar toch allemaal op hetzelfde neerkomt![]()
Ik denk zelf dat er zeker wel wat over gevraagd gaat worden
Serieus? Hoe vergrafkankert. Ik heb ook geen bio in m'n pakket, maar wel sk1,2. Godverdomme.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 16:42 schreef MWP het volgende:
[..]
De afgelopen twee jaar zat het examen er helemaal vol meeen ik vind het behoorlijk lastig, elke keer bedenken hoe die stoffen aan elkaar gaan... maar vooral dat DNA/RNA met die codons, waarom dat niet duidelijk in chemie overal staat zal ik nooit begrijpen denk ik
![]()
Heb je een linkje?quote:Op vrijdag 25 mei 2007 16:52 schreef MaxC het volgende:
Snapt iemand Scheikunde 1,2. 2004 tijdvak 1 en dan vraag 26 en 27?
Je hebt maar 3 atoomsoorten, O, N en Cl. Je hebt een piek op een massa van 30. Je hebt maar een mogelijke combinatie van atomen die dat kunnen zijn, namelijk O(16Da) en N(14Da). Het ion is dus NO+, je hebt gelijk dat normaal gesproken stikstofoxide ongeladen is, maar dat heeft nu eenmaal met de theorie van massaspectrometrie te maken (de stoffen worden met electronen beschoten waardoor er een electron wegschiet en het dus positief geladen wordt)quote:Op vrijdag 25 mei 2007 16:52 schreef MaxC het volgende:
Snapt iemand Scheikunde 1,2. 2004 tijdvak 1 en dan vraag 26 en 27?
Juh, serieusquote:Op vrijdag 25 mei 2007 16:54 schreef dubidub het volgende:
[..]
Serieus? Hoe vergrafkankert. Ik heb ook geen bio in m'n pakket, maar wel sk1,2. Godverdomme.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |