Dit is pas het tweede jaar dat ik natuurkunde hebquote:Op woensdag 4 april 2007 09:58 schreef Oproerkraaier het volgende:
Je kunt wel lekker op tijd beginnen
zo moeilijk is 't toch niet?quote:Op dinsdag 10 april 2007 13:01 schreef IHVK het volgende:
EN dit vak haat ik ook.
Niet echt, maar ik sta voor Na en Wi onvoldoende omdat ik geen flikker heb uitgevoerd dit jaar en nu moet ik deze periode een hoger dan een 7 halen, en daarom is het kut.quote:
natuurkunde is gewoon creatief met je binas omgaanquote:Op dinsdag 10 april 2007 14:50 schreef Houtspeer het volgende:
Natuurkunde is meestal gewoon de theorie doorlezen en opdrachten maken.
Er zijn alleen veel theorieen
creatief met binas dusquote:Op dinsdag 10 april 2007 15:38 schreef timbastiaansen het volgende:
Formules opzoeken, formules combineren, formules gebruiken, formules herschrijven, formules bedenken. Eigenlijk draait het puur om formules, je moet gewoon weten wanneer en hoe je welke moet toepassen
Je hebt de dichtheid niet eens nodig: inhoud bol = 4/3 * pi * r3 of in de diameter uitgedrukt: 1/6 * pi * d3quote:Op woensdag 18 april 2007 23:01 schreef Houtspeer het volgende:
1 vraagje.
Kan ik de volume van een bolletje berekenen als ik de volgende gegevens heb?
dichtheid
diameter
Yo, ik zou het denk ik wel kunnen maar ik kan niet lezen wat dr staat. De opmaak die jij gebruikt hebt word hier als 'lege vierkantjes' getoont dus ik mis wat letters.quote:Op woensdag 18 april 2007 23:35 schreef Houtspeer het volgende:
Bedankt, kan je dit ook uitleggen?
Ik moet uitleggen waarom de snelheid van die zinkende bolletje de volgende formule heeft:
v(snelheid bolletje) = d2⋅k
k = g⋅(ρb –ρv)/(18⋅η)
pb is de dichtheid van het bolletje
pv is de dichtheid van het glycerol
η is de viscositeit
Ik heb alle gegevens, maar na een half uur proberen weet ik nog niet hoe ik aan "v(snelheid bolletje) = d2⋅k" moet komen
v(snelheid bolletje) = d2 [MAAL] kquote:Op donderdag 19 april 2007 16:51 schreef Pozo het volgende:
[..]
Yo, ik zou het denk ik wel kunnen maar ik kan niet lezen wat dr staat. De opmaak die jij gebruikt hebt word hier als 'lege vierkantjes' getoont dus ik mis wat letters.
ik lees: v(snelheid bolletje) = d2 [vierkantje] k
Zou je dat kunnen uittikken?
Ik snap het ook steeds wel, alleen toepassen gaat foutquote:Op zaterdag 28 april 2007 20:52 schreef Merkie het volgende:
Dat is vrij simpel hoor. Zou het maar goed leren, is toch wel de basis van de mechanica.
Bij evenwichten zijn alle externe krachten samen gelijk aan nul. Dit geldt trouwens ook voor de externe krachtmomenten.quote:Op zaterdag 28 april 2007 20:43 schreef B.ertha het volgende:
Vind natuurkunde echt vaag, soms ben ik best goed en soms heel slechtZou niet weten hoe ik nu moet leren, we hebben al heel wat oefenexamens gemaakt, maar die evenwichten en draaipunten doe ik nog steeds fout
Ja, als je die een hebtquote:Op maandag 30 april 2007 01:23 schreef flapp0r het volgende:
[..]
Bij evenwichten zijn alle externe krachten samen gelijk aan nul. Dit geldt trouwens ook voor de externe krachtmomenten.
Maak van de situatie een schets en teken de krachten die op het voorwerp werken. Kies een goede coördinatensysteem en ontbint de krachten zonodig (ivm arm) Zodra je dit hebt gedaan, moet je vergelijkingen opschrijven, en is het niet moeilijk om deze op te lossen. Je zou verwachten dat de laatste stap het moeilijkt is, maar niets is minder waar. Stap 1 is moeilijker.
Wil je een (goede) oefenopgave?
Sinus is overstaand / schuin he, dus sin 30 = F2 / F1. En volgens mij is F1 niet gelijk aan 3920. Dat had je al door dus.quote:Op maandag 30 april 2007 20:19 schreef B.ertha het volgende:
omhoog ook 1960 N. hoek F1 met lijn omhoog is 30 graden. Sin30=1960/F1--> F1=3920
F2 weet ik niet
Of delen ze de kracht samen? Dan 1960/2=sin90*F2=1*F2=F2 en F1 ook delen door 2=1960
Newtonquote:Op maandag 30 april 2007 20:37 schreef B.ertha het volgende:
sinus is toch overstaand
Onee, we moeten cos hebben, soscastoa, aanliggend is het
Vond het al zo groot, die uitkomstWordt dan 2263 graden
Uhmm, help?quote:Op maandag 30 april 2007 20:41 schreef flapp0r het volgende:
Jaa, dat kloptLet alleen wel op de significante cijfers op het examen.
De som van alle krachten in de y-richting moet nul zijn. Dit moet ook in de x-richting gelden. Stel een vergelijking voor alle krachten in de x-richting (ontbind F1 in een x-component dus!).
De x-component van F1 moet gelijk zijn aan F2.quote:Op maandag 30 april 2007 20:43 schreef B.ertha het volgende:
[..]
Uhmm, help?
Hoe tel ik alle krachten op in de X-richting?
Ja, dat snap ik. Dus dan is F2 gelijk aan F1 en heb ik de uitkomst al?quote:Op maandag 30 april 2007 20:49 schreef flapp0r het volgende:
Je weet dat F2 naar rechts staat. Nu moet je alleen F1 nog ontbinden in een x-component. Deze twee moeten gelijk aan elkaar zijn, want het hele systeem is in evenwicht.
Snap je dat de x-component van F1 gelijk is aan F1*cos(60) ?
Dat is niet per sé waar volgens mij.quote:Op maandag 30 april 2007 21:47 schreef Pozo het volgende:
Of omdat alle krachten door hetzelfde punt gaan
De ene kant op wel, de andere niet:quote:
Als alle krachten door hetzelfde punt gaan kan dat punt geen draaipunt zijn, maar dat wil niet zeggen dat er geen ander draaipunt is waar een moment op werkt.quote:Op maandag 30 april 2007 22:06 schreef Pozo het volgende:
[..]
De ene kant op wel, de andere niet:
Als alle krachten door hetzelfde punt gaan zijn momenten onmogelijk. Aan de andere kant hoef je niet perse een moment te hebben als de krachten niet door hetzelfde punt gaan.
Ok ok.quote:Op maandag 30 april 2007 22:08 schreef Merkie het volgende:
[..]
Als alle krachten door hetzelfde punt gaan kan dat punt geen draaipunt zijn, maar dat wil niet zeggen dat er geen ander draaipunt is waar een moment op werkt.
Je kan bijv. als draaipunt het bevestigingspunt van het touw / kabel kiezen. Er werken wel degelijk momenten op dit draaipunt, maar de som van deze momenten is 0.quote:Op maandag 30 april 2007 22:13 schreef Pozo het volgende:
[..]
Ok ok.
Gegeven 'er zijn alleen maar krachten en wel deze en ze gaan door 1 punt' dan klopt het wat ik zeg, in de situatie die jij schetst niet inderdaad
Edit:
He? Ik volg je voorbeeld niet helemaal.
Achzo, jah dat kan je doen maar dan maak je het jezelf vaak lastiger toch? Dat zou je inderdaad kunnen doen voor interne momenten of om 'extra vergelijkingen te maken' maargoed dat hoeft hier niet.quote:Op maandag 30 april 2007 22:20 schreef Merkie het volgende:
[..]
Je kan bijv. als draaipunt het bevestigingspunt van het touw / kabel kiezen. Er werken wel degelijk momenten op dit draaipunt, maar de som van deze momenten is 0.
Ah, fijn! Ik zal er eens voor gaan zitten morgen, vandaag geen tijd.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 00:55 schreef flapp0r het volgende:
Ik heb er nog wel eentje voor je B.ertha.
[afbeelding]
Bereken F1 en F2 die de beide ondersteuningen op de duikplank uitoefenen, wanneer de springster een massa heeft van 60 kg. De springplank heeft een massa van 40 kg, en het massamiddelpunt van de springplank ligt in het middelpunt.
Nah komt wel goed joh, zoiets stond ik ook en dat werd een 8quote:Op dinsdag 1 mei 2007 11:51 schreef MaxC het volgende:
Pfff, als ik dit lees word het nog kut![]()
Ik sta nu 6,5 voor Natuurkunde. Maar ik vrees dat het gemiddeld een 5 word![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door Pozo op 01-05-2007 18:08:38 ]One rabbit to rule them all!
quote:
Que?quote:
F=m*a inderdaad, en als het gaat om de zwaartekracht (op aarde) dan is de a gelijk aan 9.81 = g. a is immers de versnelling, en g de zwaartekrachtsversnelling.quote:Op donderdag 3 mei 2007 00:23 schreef Pozo het volgende:
[..]
Que?
Bedoel je dat ik F = m*a moest neerzetten? Da's toch inefficient omdat je dan nog moet toevoegen dat er geen acceleraties behalve de valversnelling zijn. En inefficientie, daar doen wij niet aan![]()
Ahem, dat had ik dus gedaan zie ik nu![]()
Dan vat ik het nog minder, F = m*a toch? En in speciale gevallen m*g.
Nah valt mee hoor, evengrote onzin als het afronden lijk me. Het heeft zeker wel enig nut als je een gravitatieveld gaat bekijken om voorspellingen over grondsoorten te doen bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 3 mei 2007 13:43 schreef GlowMouse het volgende:
Je hebt niets met versnelling te maken, maar met zwaartekracht. Wanneer iets valt en je Fdown = Fz toepast, zie je dat in dat geval geldt g=a. Maar F=m*a gebruiken om Fz te berekenen is beslist geen logische benadering.
Over het ten grabbel gooien van L&R gesproken trouwens, 6 significante cijfers vermelden voor iets als g is onzin
g zoals gebruikt in F=mg verschilt per lokatie. Doe je een stap naar rechts, is het laatste significante cijfer alweer anders. Daarom is het, in dit geval zeker, heel vaak onzin om met 6 significante cijfers te werken. Met normale meetinstrumenten zijn 4 significante cijfers vaak al veel.quote:Nah valt mee hoor, evengrote onzin als het afronden lijk me. Het heeft zeker wel enig nut als je een gravitatieveld gaat bekijken om voorspellingen over grondsoorten te doen bijvoorbeeld.
ja en daar ligt dus precies mijn probleem..weten hoe en welke je moet toepassenquote:Op dinsdag 10 april 2007 15:38 schreef timbastiaansen het volgende:
Formules opzoeken, formules combineren, formules gebruiken, formules herschrijven, formules bedenken. Eigenlijk draait het puur om formules, je moet gewoon weten wanneer en hoe je welke moet toepassen
wablief?quote:Op donderdag 10 mei 2007 16:42 schreef IHVK het volgende:
Sigma notatie.
Dat zeg je bij al je examensquote:Op vrijdag 18 mei 2007 14:24 schreef MaxC het volgende:
Net even geoefend, en dit examen word een ramp![]()
Scheikunde/Biologie/Nederlands/Engels zijn makkie. Wiskunde en Natuurkunde vind ik gewoon kutquote:
Je bedoeld natuurkunde neem ik aan?quote:Op vrijdag 18 mei 2007 20:55 schreef zquing het volgende:
Ik zou eigenlijk wel moeten beginnen met 't leren van wiskunde, ik moet en zal die 8.1 halen voor natuurkunde en op z'n minst 1 8 op m'n eindlijst staan
natuurkunde idd, Ik had gewoon hoger dan die 6.9 kunnen staan die ik nu sta als ik iets had gedaan in de les. Mjah ik ga gewoon proberen mn examen goed te doenquote:Op vrijdag 18 mei 2007 21:35 schreef Crazykill het volgende:
[..]
Je bedoeld natuurkunde neem ik aan?
Natuurlijk sta ik nu een 7,3 voor en wil ik ook heeel graag een 8 voor staan. Moet wel lukken denk ik, net een paar examensopgaven gemaakt zonder te leren en een aantal schoonheidsfoutjes gemaakt. (grafieken niet goed aflezen.)
als je opschrijft hoe je werkt waarom niet,quote:Op maandag 21 mei 2007 12:05 schreef MaxC het volgende:
Mag je bij sommige ingewikkelde formules ook gewoon in je GR doen en Calc > intersect?
Wet van behoud van energie? Bedoel je daarmee die energievergelijkingen? Delta E(potentieel) = -Wf ..ed. ?quote:Op donderdag 24 mei 2007 01:19 schreef Cinch het volgende:
Ik heb een vraagje, in ons boek staat dat je bij heel veel dingen met de wet van behoud van energie moet werken, maar ik vroeg me af, kan dat niet anders?
1. een fietser die samen met haar fiets 72 kg weegt rijdt over een horizontale weg met 5m/s, opeens stopt ze met trappen, ze ondervindt een wrijvingskracht van 12 N bereken na hoeveel meter ze stil staat
2. Je gooit een balletje van 20gr recht omhoog met een beginsnelheid van 20 m/s, luchtwrijving is verwaarloosbaar. Bereken het hoogste punt wat het balletje bereikt. En leg uit hoe je zou moeten berekenen als luchtwrijving niet verwaarloosbaar was.
3. Een kist van 5,0kg staat op een helling met een hellingshoek van 28o
De lengte van de helling is 4,0m en de snelheid waarmee hij in dit eindpunt aankomt is 3,6m/s
Bereken de wrijvingskracht de de kist tijdens het naar beneden glijden ondervond.
Kan iemand uitleggen hoe je dit moet berekenen en waarom het zo moet? En dus ook of dit kan zonder die "wet van behoud van energie" vergelijkingen
bvd
| 1 2 | m = massa F= kracht |
Jij zou bij zon opgave dus alles fout doen, net als ikquote:Op donderdag 24 mei 2007 01:54 schreef Crazykill het volgende:
[..]
Wet van behoud van energie? Bedoel je daarmee die energievergelijkingen? Delta E(potentieel) = -Wf ..ed. ?
Die eerste is volgens mij 59 meter? Of heb ik een beetje te simpel gedacht?![]()
72 * 9,81 = 706,32
706,32 / 12 = 58,86 = 59m
Die 2e zou ik echt niet weten.
Bij 3 heb ik zitten goochelen, weet niet of dit goed is maar zo heb ik het gedaan:
Ek = 0,5*m*v˛
Ek = 0,5*5*3,6˛ = 32,4
Dit moet gelijk zijn aan W = F*s* Cos a
Dus dat geeft
32,4 = F*4*cos28
32,4 = F*3,53
F = 32,4 / 3,53 = 9,17 N
Klopt het antwoord of ben ik gek geworden![]()
[ code verwijderd ]
Dat waren voorbeelden uit t boek, staan op blz 170-172 met uitwerkingen boek 1 (systematische natuurkunde)quote:Op donderdag 24 mei 2007 02:26 schreef Crazykill het volgende:![]()
Maar ik ben hier nog niet met leren dus dat scheelt
Heb je ook de uitwerkingen?
a=F/m=12/72=0,167m/s˛.quote:1. een fietser die samen met haar fiets 72 kg weegt rijdt over een horizontale weg met 5m/s, opeens stopt ze met trappen, ze ondervindt een wrijvingskracht van 12 N bereken na hoeveel meter ze stil staat
Ja daar zat ik dus ook al aan te denken, dat je de wrijvingskracht gewoon als "tegenwerkende" acceleratie ziet, dus als vertraging, en omdat deze vertraging costant is kan je dus Vgem nemen. Was alleen ff vergeten hoe dat moest. Bedanktquote:Op donderdag 24 mei 2007 08:15 schreef GlowMouse het volgende:
Je kunt dit ook oplossen door combinatie van de formules F=ma, v=at, s=vgemt en x=1/2*a*t˛.
Voorbeeldje bij de eerste:
[..]
a=F/m=12/72=0,167m/s˛.
t=v/a=5/0,167=30s
s=vgemt=2.5*30=75m
en ook: x=1/2*a*t˛=0.167*30*30/2 = 75m
Wacht ik heb hem al, had de krachten niet goed berekendquote:Op donderdag 24 mei 2007 15:34 schreef Cinch het volgende:
[..]
Ja daar zat ik dus ook al aan te denken, dat je de wrijvingskracht gewoon als "tegenwerkende" acceleratie ziet, dus als vertraging, en omdat deze vertraging costant is kan je dus Vgem nemen. Was alleen ff vergeten hoe dat moest. Bedankt![]()
Bij die van dat balletje kan dus ook gewoon
t=v/a=20/9.81=2,04
s=Vgem*t=10*2,04=20m
Maar die van dat krat kom ik nog steeds niet uit, help
Of je compex krijgt dat bepaalt de school dus dat moet je ff vragenquote:Op vrijdag 25 mei 2007 10:59 schreef Smart-Einstein het volgende:
moeten wij ook een deel op de computer maken ofzo? compex gedeelte? havisten wel.. wij hebben 't echter nooit gehad.. jullie?
Ik heb er wel eentje voor je:quote:Op vrijdag 25 mei 2007 22:12 schreef JopJuh het volgende:
Iemand een lijst met formules die NIET in binas staan voor in mijn GR ?
Dohquote:Op vrijdag 25 mei 2007 22:30 schreef B.ertha het volgende:
Carnot-cyclus
Het ziet er allemaal niet bekend uit, en ik heb toch echt N1 en N2
Dit heb ik een kwartaal geleden bij het vak thermodynamica gehad (eerstejaars werktuigbouwkunde). Denk niet dat dit examenstof isquote:Op vrijdag 25 mei 2007 22:18 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Ik heb er wel eentje voor je:
[afbeelding]
Dat is het rendement van de Carnot-cyclus. DeltaW en deltaQh kun je vrij eenvoudig bepalen:
[afbeelding]
[afbeelding]
Kreeg jij daar ook niet de eerste hoofdwet van de thermondynamica, die toch echt wel examenstof is?quote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:11 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dit heb ik een kwartaal geleden bij het vak thermodynamica gehad (eerstejaars werktuigbouwkunde). Denk niet dat dit examenstof is.
Dat kreeg ik daar ja, en dat is examenstof.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:20 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Kreeg jij daar ook niet de eerste hoofdwet van de thermondynamica, die toch echt wel examenstof is?
Som van potentiële, kinetische en inwendige energie = 0 ofzoquote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:45 schreef MaxC het volgende:
Hoe zat ook alweer die eerste hoofdwet?
Iets met potientiele energie en kinetische energie met warmte![]()
Ook al weer jaar geleden dat ik dat heb gehad
Ik zal 't proberen uit te leggenquote:Op zaterdag 26 mei 2007 01:12 schreef Cinch het volgende:
WAT
Examenstof over iets wat ik niet ken?
Wtf is die shit?
en deze hoort er ook nog bij voor de na1,2 mensen.quote:
s = afstand en da's s=0.5at˛quote:Op woensdag 30 mei 2007 20:02 schreef Agiath het volgende:
Uh,zo'n vraag bij het examen 2005 eerste tijdvak
De snelheid die zo'n dude zou hebben als ie sprong zonder luchtwrijving na 13 seconden
0,5*9,81*13 toch?
Maar het antwoord zegt gewoon 9,81*13?
Wanneer gebruik je die 0,5 dan ook al weer?
Ojaquote:Op woensdag 30 mei 2007 20:16 schreef --Christiaan-- het volgende:
[..]
s = afstand en da's s=0.5at˛
v = gewoon s * t
s*t? wtf? [v] = m/squote:Op woensdag 30 mei 2007 20:19 schreef Jealousy het volgende:
vergeet niet Vgem = s * t anders gaan ze zeiken over dat gem volgens mijn leraar
What the fuck inderdaad dacht ikquote:
Dude!quote:
Dan doe je toch alleen ff dat waar je moeite mee hebt?quote:Op woensdag 30 mei 2007 21:25 schreef Sjizzel het volgende:
[..]
Dude!
Die samenvatting ziet er echt supergoed uit -zo op het eerste gezicht-
Dat zou echt vet handig zijn geweest als ik er niet nu pas achter was gekomen!![]()
van die []-haken om de v betekent: ''de eenheid van v'', zou je moeten weten voor morgen tochquote:Op woensdag 30 mei 2007 21:00 schreef --Christiaan-- het volgende:
[..]
What the fuck inderdaad dacht ik! v = s/t, m is geen grootheid.
Ach, het is eerder dan Scheikunde en Economie dat ik er achter kom.quote:Op woensdag 30 mei 2007 21:25 schreef Sjizzel het volgende:
[..]
Dude!
Die samenvatting ziet er echt supergoed uit -zo op het eerste gezicht-
Dat zou echt vet handig zijn geweest als ik er niet nu pas achter was gekomen!![]()
v=g*t bedoelt ie denk ikquote:
wat een goede! waarom heb je die niet eerder gegevenquote:Op woensdag 30 mei 2007 23:03 schreef catheau het volgende:
[..]
Misschien vind je deze beter?
Daar heb ik mee geleerd.![]()
B+ bedoel je neem ik aan 01equote:Op donderdag 31 mei 2007 10:53 schreef Cinch het volgende:
B+
bv. 30.15 P -> 30.14Si 1.0e
B-
bv
228.88 Ra -> 228.89 An + 0.-1e
die getallen voor de stof moet je dus boven elkaar schrijven he :p
Ok, tyquote:Op donderdag 31 mei 2007 11:01 schreef freiss het volgende:
Gewoon 00gamma
K-vangst is toch dat een elektron uit de binnenste schil naar de kern gaat, waardoor hij samen met een proton een neutron vormt?quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:03 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
Ok, ty
Simpeler dan ik had gedacht dusEn dan is er ook nog K-vangst
(niet veel moeilijker maar het idee)
0-1e- + 11p -> 10nquote:Op donderdag 31 mei 2007 11:05 schreef dubidub het volgende:
[..]
K-vangst is toch dat een elektron uit de binnenste schil naar de kern gaat, waardoor hij samen met een proton een neutron vormt?
Elektron uit de K schil vormt samen met een proton een neutron. Dan valt er dus weer een neutron naar de K schil en kan daarbij (rontgen) straling uitzenden.quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:05 schreef dubidub het volgende:
[..]
K-vangst is toch dat een elektron uit de binnenste schil naar de kern gaat, waardoor hij samen met een proton een neutron vormt?
Ja, maar die doen eigenlijk nietsquote:Op donderdag 31 mei 2007 11:17 schreef Sautor het volgende:
En bij beta +/- verval ook neutrino's toch?
Geen neutron terug naar de k-schil, maar een elektron uit een buitenschil valt toch terug naar de k-schil, met als gevolg emissie in de vorm van rontgen?quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:14 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
Elektron uit de K schil vormt samen met een proton een neutron. Dan valt er dus weer een neutron naar de K schil en kan daarbij (rontgen) straling uitzenden.
De k schil zit btw het dichst bij de kern
B+? Is dat N1,2?quote:Op donderdag 31 mei 2007 10:56 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
B+ bedoel je neem ik aan 01e
en B- 0-1e
Maar gamma, hoe moet je dat dan opschrijven? Dat heeft geen massa en geen lading..
Vast wel.quote:
Jawel, antideeltjes is N2quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:26 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
Dat is gewoon een positief geladen Beta deeltje.. niks N1,2's aan geloof ik..
Ikk en de term niet, maar het lijkt me op warmte uitwisseling tussen twee gesloten systemen. Dit zi eje bij kerncentrales... soort warmtewisselaar?quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:33 schreef MaxC het volgende:
Wat is warmtekoppeling ook alweer?
hmhm... in die richting. 2 dingen die een bepaalde warmte hebben, worden samen gekoppeld.quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:34 schreef dubidub het volgende:
[..]
Ikk en de term niet, maar het lijkt me op warmte uitwisseling tussen twee gesloten systemen. Dit zi eje bij kerncentrales... soort warmtewisselaar?
Nog nooit van gehoord.quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:26 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
Dat is gewoon een positief geladen Beta deeltje.. niks N1,2's aan geloof ik..
Je kan toch gewoon uitrekenen hoeveel joule het ene heeft afgestaan en hoeveel joule het andere dus heeft opgenomen en dus hoe warm het is geworden. De meeste formules kan je gewoon "tegenover" elkaar zetten, net zo makkelijkquote:Op donderdag 31 mei 2007 11:38 schreef Razor_Junky het volgende:
[..]
hmhm... in die richting. 2 dingen die een bepaalde warmte hebben, worden samen gekoppeld.
Nog een leuke voor het examen: SomQ=0 Dus de som van alle warmten bij elkaar is gelijk aan 0.
Q1 + Q2 = 0
c1m1dT1 + c2m2dT2 = 0
c1m1(Teind-Tbegin) + c2m2(Teind-Tbegin) = 0
Dies handig bij "warmtekoppelingen." Bijvoorbeeld in de vorm van een blokje ijzer dat in een pan water wordt gesmeten met verschillende temperaturen, waarbij je bv. de eind temperatuur van het geheel dient te berekenen.
Dat is idd precies hetzelfde.quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:45 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
Je kan toch gewoon uitrekenen hoeveel joule het ene heeft afgestaan en hoeveel joule het andere dus heeft opgenomen en dus hoe warm het is geworden. De meeste formules kan je gewoon "tegenover" elkaar zetten, net zo makkelijk
Wij krijgen hem gewoon van school.quote:Op donderdag 31 mei 2007 12:11 schreef B.ertha het volgende:
Wij mogen gewoon onze eigen Binas gebruiken en niet vantevoren inlevern of net wat
Wij moesten hem inleveren en alles en hij werd "gecontroleerd"quote:Op donderdag 31 mei 2007 12:15 schreef Crazykill het volgende:
Wehehehe die hele Binas bangmakerij sinds de 4e klas..
Sinds de 4e klas zeggen al die leraren tegen ons je mag niks in je Binas schrijven anders word het afgepakt. Elke keer dat we Binas hebben gebruikt bij de afgelopen examens is er niet eens naar gekeken.
Bij ons ook niet. En er stond nog vanalles in, wat ik ooit tijdens de lessen erin heb gezetquote:Op donderdag 31 mei 2007 12:15 schreef Crazykill het volgende:
Wehehehe die hele Binas bangmakerij sinds de 4e klas..
Sinds de 4e klas zeggen al die leraren tegen ons je mag niks in je Binas schrijven anders word het afgepakt. Elke keer dat we Binas hebben gebruikt bij de afgelopen examens is er niet eens naar gekeken.
Welke wegingsfactor bedoel jequote:Op donderdag 31 mei 2007 12:17 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
Wij moesten hem inleveren en alles en hij werd "gecontroleerd"
Maargoed, in welke tabel staat die stomme wegingsfactor nou dan?
Owh, okeequote:Op donderdag 31 mei 2007 12:26 schreef Crazykill het volgende:
Is makkelijkte onthouden joh die wegingsfactoren,
A=20
de rest is 1
Wattes?quote:Op donderdag 31 mei 2007 12:26 schreef Crazykill het volgende:
Is makkelijkte onthouden joh die wegingsfactoren,
A=20
de rest is 1
quote:
Dosisequivalent (Sievert) = weegfactor * Dosis (grey J/kg)quote:
Dankje, dat was een van de dingen die ik nog niet wist.quote:Op donderdag 31 mei 2007 12:32 schreef Crazykill het volgende:
[..]
[..]
Dosisequivalent (Sievert) = weegfactor * Dosis (grey J/lg)
Bij alfastraling is de weegfactor 20 (sterk ioniseren, dus erg schadelijk op korte afstand)
Beta en gammastraling (rontgenstraling ed ook) is de weegfactor 1
het moet J/ Kg zijn en niet lg.quote:Dosisequivalent (Sievert) = weegfactor * Dosis (grey J/lg)
nee, alleen het eindantwoord hoeft significant te zijn...quote:Op donderdag 31 mei 2007 17:22 schreef Nad-ja het volgende:
ik heb zo'n domme fouten gemaakt he! maar goed, ongeveer 42/44 punten(maar ik heb tussendoor niet afgerond waardoor ik vaak op een net iets anders antwoord uitkom
zou dat fout getelt worden?
)
Ik een 2.5...quote:Op donderdag 31 mei 2007 17:08 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
Ik heb minimaal een 2.1
joepie.

16 was in het woordenboek te vindenquote:Op donderdag 31 mei 2007 17:59 schreef B.ertha het volgende:
13, 16 en 23 waren moeilijker, voor de rest vond ik het goed te doen
keigaafquote:Op donderdag 31 mei 2007 17:53 schreef Cinch het volgende:
WAT EEN TYFUSEXAMEN
34 vd 71 punten, tussen de 4,3 en 6,3 en kheb een 5,1 nodig
Kankercomputer ging trippen bij zon opgave dus het is ze geraden dat ze mij punten extra daarvoor geven want heeft me keilang gekost om die grafiek opnieuw te maken![]()
KLAGEN ALS EEN GEK [afbeelding][afbeelding]
Maar dat bedoelde ik juist..quote:Op donderdag 31 mei 2007 17:27 schreef JumperJack het volgende:
ongeveer 48 van de 77 punten, ook mn laatste examen ging goed!! ik heb nu lekker vakantie, en met een redelijke normering houd ik mijn 7 gemiddeld!!
[..]
nee, alleen het eindantwoord hoeft significant te zijn...
maar dat maakt niets uit - hoe nauwkeuriger, hoe beter, als je eindantwoord significant maar goed is - en daar mag je zelfs één cijfer afwijken...quote:Op donderdag 31 mei 2007 18:10 schreef Nad-ja het volgende:
[..]
Maar dat bedoelde ik juist..Mijn eindantwoord wijkt soms net iets af van de uitwerking omdat ik tussendoor niet afgerond heb en de uitwerking dat wel heeft
![]()
Jeejquote:Op donderdag 31 mei 2007 18:12 schreef JumperJack het volgende:
[..]
maar dat maakt niets uit - hoe nauwkeuriger, hoe beter, als je eindantwoord significant maar goed is - en daar mag je zelfs één cijfer afwijken...
Dat voelt goed hequote:Op donderdag 31 mei 2007 18:28 schreef MaxC het volgende:
Ik ben erg blij, Natuurkunde is normaal mijn slechste vak![]()
Ik volgens mij ookquote:Verschil was dat ik overal wel punten heb gehaald, terwijl ik bij Bio of Scheikunde vaak 0 of alles had. Hier maar bij 1 of 2 vraag, 0 punten. Overal wel goede formules gebruikt
Nu vakantie!!!!!!!!!!!!!![]()
![]()
![]()
Ik ook, maar daar tripte mijn computer dus ik hoop dat ik extra punten krijgquote:Op donderdag 31 mei 2007 18:28 schreef Tuinboon het volgende:
Niemand met compex hier? Ik vond die vraag daarin die 7 punten waard was maar gaar.
jij bent echt te slimquote:Op donderdag 31 mei 2007 18:12 schreef MaxC het volgende:
Natuurkunde 1 was erg makkelijk. Vooral die Goliath opgave! Dankzij dat zat ik al op 23 punten![]()
Ik 60/71quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:49 schreef Razor_Junky het volgende:
Beter, 57 punten gescoord voor Na compex. Is een 8 met n=0.8.
je mag er één significant cijfer naast zitten, dus als je er twee zou moeten hebben, worden één en drie ook goed gerekend, anders gaat er volgens mij een punt af...quote:Op vrijdag 1 juni 2007 00:06 schreef erwindeheld het volgende:
Hoe staat het met die significantie regel?
Ik heb zo'n beetje alles goed maar wel steeds verkeerd aantal cijfers.
99% van de tijd wel en ik heb het dus ook maar zo gedaanquote:Op vrijdag 1 juni 2007 09:38 schreef Razor_Junky het volgende:
Significantie heb ik wel op gelet. Antwoord is toch altijd in het minste aantal cijfers van de getallen waarmee je de formule uitvoert? Telwaarden nagelaten?
Oooooow dat is zeer gunstig dan is de schade beperkt.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 08:47 schreef JumperJack het volgende:
[..]
je mag er één significant cijfer naast zitten, dus als je er twee zou moeten hebben, worden één en drie ook goed gerekend, anders gaat er volgens mij een punt af...
Dat is volgens mij qua significantie allebei hetzelfde ?quote:Op vrijdag 1 juni 2007 11:26 schreef erwindeheld het volgende:
[..]
Oooooow dat is zeer gunstig dan is de schade beperkt.
Die significantieregel is ook wel simpel maar als ik helemaal in een som zit en me brein op volle kracht de juiste formules ui de binasheeft ingevuld dan ga ik niet meer na lopen denken of het nu 1,34x10^3 of 0,13x10^4 is.
Oh, okequote:Op donderdag 14 juni 2007 16:42 schreef Houtspeer het volgende:
Mag wel joh, hij stuurde mij s'ochtends een mailtje.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |