Wet van behoud van energie? Bedoel je daarmee die energievergelijkingen? Delta E(potentieel) = -Wf ..ed. ?quote:Op donderdag 24 mei 2007 01:19 schreef Cinch het volgende:
Ik heb een vraagje, in ons boek staat dat je bij heel veel dingen met de wet van behoud van energie moet werken, maar ik vroeg me af, kan dat niet anders?
1. een fietser die samen met haar fiets 72 kg weegt rijdt over een horizontale weg met 5m/s, opeens stopt ze met trappen, ze ondervindt een wrijvingskracht van 12 N bereken na hoeveel meter ze stil staat
2. Je gooit een balletje van 20gr recht omhoog met een beginsnelheid van 20 m/s, luchtwrijving is verwaarloosbaar. Bereken het hoogste punt wat het balletje bereikt. En leg uit hoe je zou moeten berekenen als luchtwrijving niet verwaarloosbaar was.
3. Een kist van 5,0kg staat op een helling met een hellingshoek van 28o
De lengte van de helling is 4,0m en de snelheid waarmee hij in dit eindpunt aankomt is 3,6m/s
Bereken de wrijvingskracht de de kist tijdens het naar beneden glijden ondervond.
Kan iemand uitleggen hoe je dit moet berekenen en waarom het zo moet? En dus ook of dit kan zonder die "wet van behoud van energie" vergelijkingen
bvd
| 1 2 | m = massa F= kracht |
Jij zou bij zon opgave dus alles fout doen, net als ikquote:Op donderdag 24 mei 2007 01:54 schreef Crazykill het volgende:
[..]
Wet van behoud van energie? Bedoel je daarmee die energievergelijkingen? Delta E(potentieel) = -Wf ..ed. ?
Die eerste is volgens mij 59 meter? Of heb ik een beetje te simpel gedacht?![]()
72 * 9,81 = 706,32
706,32 / 12 = 58,86 = 59m
Die 2e zou ik echt niet weten.
Bij 3 heb ik zitten goochelen, weet niet of dit goed is maar zo heb ik het gedaan:
Ek = 0,5*m*v²
Ek = 0,5*5*3,6² = 32,4
Dit moet gelijk zijn aan W = F*s* Cos a
Dus dat geeft
32,4 = F*4*cos28
32,4 = F*3,53
F = 32,4 / 3,53 = 9,17 N
Klopt het antwoord of ben ik gek geworden![]()
[ code verwijderd ]
Dat waren voorbeelden uit t boek, staan op blz 170-172 met uitwerkingen boek 1 (systematische natuurkunde)quote:Op donderdag 24 mei 2007 02:26 schreef Crazykill het volgende:![]()
Maar ik ben hier nog niet met leren dus dat scheelt
Heb je ook de uitwerkingen?
a=F/m=12/72=0,167m/s².quote:1. een fietser die samen met haar fiets 72 kg weegt rijdt over een horizontale weg met 5m/s, opeens stopt ze met trappen, ze ondervindt een wrijvingskracht van 12 N bereken na hoeveel meter ze stil staat
Ja daar zat ik dus ook al aan te denken, dat je de wrijvingskracht gewoon als "tegenwerkende" acceleratie ziet, dus als vertraging, en omdat deze vertraging costant is kan je dus Vgem nemen. Was alleen ff vergeten hoe dat moest. Bedanktquote:Op donderdag 24 mei 2007 08:15 schreef GlowMouse het volgende:
Je kunt dit ook oplossen door combinatie van de formules F=ma, v=at, s=vgemt en x=1/2*a*t².
Voorbeeldje bij de eerste:
[..]
a=F/m=12/72=0,167m/s².
t=v/a=5/0,167=30s
s=vgemt=2.5*30=75m
en ook: x=1/2*a*t²=0.167*30*30/2 = 75m
Wacht ik heb hem al, had de krachten niet goed berekendquote:Op donderdag 24 mei 2007 15:34 schreef Cinch het volgende:
[..]
Ja daar zat ik dus ook al aan te denken, dat je de wrijvingskracht gewoon als "tegenwerkende" acceleratie ziet, dus als vertraging, en omdat deze vertraging costant is kan je dus Vgem nemen. Was alleen ff vergeten hoe dat moest. Bedankt![]()
Bij die van dat balletje kan dus ook gewoon
t=v/a=20/9.81=2,04
s=Vgem*t=10*2,04=20m
Maar die van dat krat kom ik nog steeds niet uit, help
Of je compex krijgt dat bepaalt de school dus dat moet je ff vragenquote:Op vrijdag 25 mei 2007 10:59 schreef Smart-Einstein het volgende:
moeten wij ook een deel op de computer maken ofzo? compex gedeelte? havisten wel.. wij hebben 't echter nooit gehad.. jullie?
Ik heb er wel eentje voor je:quote:Op vrijdag 25 mei 2007 22:12 schreef JopJuh het volgende:
Iemand een lijst met formules die NIET in binas staan voor in mijn GR ?
Dohquote:Op vrijdag 25 mei 2007 22:30 schreef B.ertha het volgende:
Carnot-cyclus
Het ziet er allemaal niet bekend uit, en ik heb toch echt N1 en N2
Dit heb ik een kwartaal geleden bij het vak thermodynamica gehad (eerstejaars werktuigbouwkunde). Denk niet dat dit examenstof isquote:Op vrijdag 25 mei 2007 22:18 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Ik heb er wel eentje voor je:
[afbeelding]
Dat is het rendement van de Carnot-cyclus. DeltaW en deltaQh kun je vrij eenvoudig bepalen:
[afbeelding]
[afbeelding]
Kreeg jij daar ook niet de eerste hoofdwet van de thermondynamica, die toch echt wel examenstof is?quote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:11 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dit heb ik een kwartaal geleden bij het vak thermodynamica gehad (eerstejaars werktuigbouwkunde). Denk niet dat dit examenstof is.
Dat kreeg ik daar ja, en dat is examenstof.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:20 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Kreeg jij daar ook niet de eerste hoofdwet van de thermondynamica, die toch echt wel examenstof is?
Som van potentiële, kinetische en inwendige energie = 0 ofzoquote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:45 schreef MaxC het volgende:
Hoe zat ook alweer die eerste hoofdwet?
Iets met potientiele energie en kinetische energie met warmte![]()
Ook al weer jaar geleden dat ik dat heb gehad
Ik zal 't proberen uit te leggenquote:Op zaterdag 26 mei 2007 01:12 schreef Cinch het volgende:
WAT
Examenstof over iets wat ik niet ken?
Wtf is die shit?
en deze hoort er ook nog bij voor de na1,2 mensen.quote:
s = afstand en da's s=0.5at²quote:Op woensdag 30 mei 2007 20:02 schreef Agiath het volgende:
Uh,zo'n vraag bij het examen 2005 eerste tijdvak
De snelheid die zo'n dude zou hebben als ie sprong zonder luchtwrijving na 13 seconden
0,5*9,81*13 toch?
Maar het antwoord zegt gewoon 9,81*13?
Wanneer gebruik je die 0,5 dan ook al weer?
Ojaquote:Op woensdag 30 mei 2007 20:16 schreef --Christiaan-- het volgende:
[..]
s = afstand en da's s=0.5at²
v = gewoon s * t
s*t? wtf? [v] = m/squote:Op woensdag 30 mei 2007 20:19 schreef Jealousy het volgende:
vergeet niet Vgem = s * t anders gaan ze zeiken over dat gem volgens mijn leraar
What the fuck inderdaad dacht ikquote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |