Wet van behoud van energie? Bedoel je daarmee die energievergelijkingen? Delta E(potentieel) = -Wf ..ed. ?quote:Op donderdag 24 mei 2007 01:19 schreef Cinch het volgende:
Ik heb een vraagje, in ons boek staat dat je bij heel veel dingen met de wet van behoud van energie moet werken, maar ik vroeg me af, kan dat niet anders?
1. een fietser die samen met haar fiets 72 kg weegt rijdt over een horizontale weg met 5m/s, opeens stopt ze met trappen, ze ondervindt een wrijvingskracht van 12 N bereken na hoeveel meter ze stil staat
2. Je gooit een balletje van 20gr recht omhoog met een beginsnelheid van 20 m/s, luchtwrijving is verwaarloosbaar. Bereken het hoogste punt wat het balletje bereikt. En leg uit hoe je zou moeten berekenen als luchtwrijving niet verwaarloosbaar was.
3. Een kist van 5,0kg staat op een helling met een hellingshoek van 28o
De lengte van de helling is 4,0m en de snelheid waarmee hij in dit eindpunt aankomt is 3,6m/s
Bereken de wrijvingskracht de de kist tijdens het naar beneden glijden ondervond.
Kan iemand uitleggen hoe je dit moet berekenen en waarom het zo moet? En dus ook of dit kan zonder die "wet van behoud van energie" vergelijkingen
bvd
| 1 2 | m = massa F= kracht |
Jij zou bij zon opgave dus alles fout doen, net als ikquote:Op donderdag 24 mei 2007 01:54 schreef Crazykill het volgende:
[..]
Wet van behoud van energie? Bedoel je daarmee die energievergelijkingen? Delta E(potentieel) = -Wf ..ed. ?
Die eerste is volgens mij 59 meter? Of heb ik een beetje te simpel gedacht?![]()
72 * 9,81 = 706,32
706,32 / 12 = 58,86 = 59m
Die 2e zou ik echt niet weten.
Bij 3 heb ik zitten goochelen, weet niet of dit goed is maar zo heb ik het gedaan:
Ek = 0,5*m*v²
Ek = 0,5*5*3,6² = 32,4
Dit moet gelijk zijn aan W = F*s* Cos a
Dus dat geeft
32,4 = F*4*cos28
32,4 = F*3,53
F = 32,4 / 3,53 = 9,17 N
Klopt het antwoord of ben ik gek geworden![]()
[ code verwijderd ]
Dat waren voorbeelden uit t boek, staan op blz 170-172 met uitwerkingen boek 1 (systematische natuurkunde)quote:Op donderdag 24 mei 2007 02:26 schreef Crazykill het volgende:![]()
Maar ik ben hier nog niet met leren dus dat scheelt
Heb je ook de uitwerkingen?
a=F/m=12/72=0,167m/s².quote:1. een fietser die samen met haar fiets 72 kg weegt rijdt over een horizontale weg met 5m/s, opeens stopt ze met trappen, ze ondervindt een wrijvingskracht van 12 N bereken na hoeveel meter ze stil staat
Ja daar zat ik dus ook al aan te denken, dat je de wrijvingskracht gewoon als "tegenwerkende" acceleratie ziet, dus als vertraging, en omdat deze vertraging costant is kan je dus Vgem nemen. Was alleen ff vergeten hoe dat moest. Bedanktquote:Op donderdag 24 mei 2007 08:15 schreef GlowMouse het volgende:
Je kunt dit ook oplossen door combinatie van de formules F=ma, v=at, s=vgemt en x=1/2*a*t².
Voorbeeldje bij de eerste:
[..]
a=F/m=12/72=0,167m/s².
t=v/a=5/0,167=30s
s=vgemt=2.5*30=75m
en ook: x=1/2*a*t²=0.167*30*30/2 = 75m
Wacht ik heb hem al, had de krachten niet goed berekendquote:Op donderdag 24 mei 2007 15:34 schreef Cinch het volgende:
[..]
Ja daar zat ik dus ook al aan te denken, dat je de wrijvingskracht gewoon als "tegenwerkende" acceleratie ziet, dus als vertraging, en omdat deze vertraging costant is kan je dus Vgem nemen. Was alleen ff vergeten hoe dat moest. Bedankt![]()
Bij die van dat balletje kan dus ook gewoon
t=v/a=20/9.81=2,04
s=Vgem*t=10*2,04=20m
Maar die van dat krat kom ik nog steeds niet uit, help
Of je compex krijgt dat bepaalt de school dus dat moet je ff vragenquote:Op vrijdag 25 mei 2007 10:59 schreef Smart-Einstein het volgende:
moeten wij ook een deel op de computer maken ofzo? compex gedeelte? havisten wel.. wij hebben 't echter nooit gehad.. jullie?
Ik heb er wel eentje voor je:quote:Op vrijdag 25 mei 2007 22:12 schreef JopJuh het volgende:
Iemand een lijst met formules die NIET in binas staan voor in mijn GR ?
Dohquote:Op vrijdag 25 mei 2007 22:30 schreef B.ertha het volgende:
Carnot-cyclus
Het ziet er allemaal niet bekend uit, en ik heb toch echt N1 en N2
Dit heb ik een kwartaal geleden bij het vak thermodynamica gehad (eerstejaars werktuigbouwkunde). Denk niet dat dit examenstof isquote:Op vrijdag 25 mei 2007 22:18 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Ik heb er wel eentje voor je:
[afbeelding]
Dat is het rendement van de Carnot-cyclus. DeltaW en deltaQh kun je vrij eenvoudig bepalen:
[afbeelding]
[afbeelding]
Kreeg jij daar ook niet de eerste hoofdwet van de thermondynamica, die toch echt wel examenstof is?quote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:11 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dit heb ik een kwartaal geleden bij het vak thermodynamica gehad (eerstejaars werktuigbouwkunde). Denk niet dat dit examenstof is.
Dat kreeg ik daar ja, en dat is examenstof.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:20 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Kreeg jij daar ook niet de eerste hoofdwet van de thermondynamica, die toch echt wel examenstof is?
Som van potentiële, kinetische en inwendige energie = 0 ofzoquote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:45 schreef MaxC het volgende:
Hoe zat ook alweer die eerste hoofdwet?
Iets met potientiele energie en kinetische energie met warmte![]()
Ook al weer jaar geleden dat ik dat heb gehad
Ik zal 't proberen uit te leggenquote:Op zaterdag 26 mei 2007 01:12 schreef Cinch het volgende:
WAT
Examenstof over iets wat ik niet ken?
Wtf is die shit?
en deze hoort er ook nog bij voor de na1,2 mensen.quote:
s = afstand en da's s=0.5at²quote:Op woensdag 30 mei 2007 20:02 schreef Agiath het volgende:
Uh,zo'n vraag bij het examen 2005 eerste tijdvak
De snelheid die zo'n dude zou hebben als ie sprong zonder luchtwrijving na 13 seconden
0,5*9,81*13 toch?
Maar het antwoord zegt gewoon 9,81*13?
Wanneer gebruik je die 0,5 dan ook al weer?
Ojaquote:Op woensdag 30 mei 2007 20:16 schreef --Christiaan-- het volgende:
[..]
s = afstand en da's s=0.5at²
v = gewoon s * t
s*t? wtf? [v] = m/squote:Op woensdag 30 mei 2007 20:19 schreef Jealousy het volgende:
vergeet niet Vgem = s * t anders gaan ze zeiken over dat gem volgens mijn leraar
What the fuck inderdaad dacht ikquote:
Dude!quote:
Dan doe je toch alleen ff dat waar je moeite mee hebt?quote:Op woensdag 30 mei 2007 21:25 schreef Sjizzel het volgende:
[..]
Dude!
Die samenvatting ziet er echt supergoed uit -zo op het eerste gezicht-
Dat zou echt vet handig zijn geweest als ik er niet nu pas achter was gekomen!![]()
van die []-haken om de v betekent: ''de eenheid van v'', zou je moeten weten voor morgen tochquote:Op woensdag 30 mei 2007 21:00 schreef --Christiaan-- het volgende:
[..]
What the fuck inderdaad dacht ik! v = s/t, m is geen grootheid.
Ach, het is eerder dan Scheikunde en Economie dat ik er achter kom.quote:Op woensdag 30 mei 2007 21:25 schreef Sjizzel het volgende:
[..]
Dude!
Die samenvatting ziet er echt supergoed uit -zo op het eerste gezicht-
Dat zou echt vet handig zijn geweest als ik er niet nu pas achter was gekomen!![]()
v=g*t bedoelt ie denk ikquote:
wat een goede! waarom heb je die niet eerder gegevenquote:Op woensdag 30 mei 2007 23:03 schreef catheau het volgende:
[..]
Misschien vind je deze beter?
Daar heb ik mee geleerd.![]()
B+ bedoel je neem ik aan 01equote:Op donderdag 31 mei 2007 10:53 schreef Cinch het volgende:
B+
bv. 30.15 P -> 30.14Si 1.0e
B-
bv
228.88 Ra -> 228.89 An + 0.-1e
die getallen voor de stof moet je dus boven elkaar schrijven he :p
Ok, tyquote:Op donderdag 31 mei 2007 11:01 schreef freiss het volgende:
Gewoon 00gamma
K-vangst is toch dat een elektron uit de binnenste schil naar de kern gaat, waardoor hij samen met een proton een neutron vormt?quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:03 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
Ok, ty
Simpeler dan ik had gedacht dusEn dan is er ook nog K-vangst
(niet veel moeilijker maar het idee)
0-1e- + 11p -> 10nquote:Op donderdag 31 mei 2007 11:05 schreef dubidub het volgende:
[..]
K-vangst is toch dat een elektron uit de binnenste schil naar de kern gaat, waardoor hij samen met een proton een neutron vormt?
Elektron uit de K schil vormt samen met een proton een neutron. Dan valt er dus weer een neutron naar de K schil en kan daarbij (rontgen) straling uitzenden.quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:05 schreef dubidub het volgende:
[..]
K-vangst is toch dat een elektron uit de binnenste schil naar de kern gaat, waardoor hij samen met een proton een neutron vormt?
Ja, maar die doen eigenlijk nietsquote:Op donderdag 31 mei 2007 11:17 schreef Sautor het volgende:
En bij beta +/- verval ook neutrino's toch?
Geen neutron terug naar de k-schil, maar een elektron uit een buitenschil valt toch terug naar de k-schil, met als gevolg emissie in de vorm van rontgen?quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:14 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
Elektron uit de K schil vormt samen met een proton een neutron. Dan valt er dus weer een neutron naar de K schil en kan daarbij (rontgen) straling uitzenden.
De k schil zit btw het dichst bij de kern
B+? Is dat N1,2?quote:Op donderdag 31 mei 2007 10:56 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
B+ bedoel je neem ik aan 01e
en B- 0-1e
Maar gamma, hoe moet je dat dan opschrijven? Dat heeft geen massa en geen lading..
Vast wel.quote:
Jawel, antideeltjes is N2quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:26 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
Dat is gewoon een positief geladen Beta deeltje.. niks N1,2's aan geloof ik..
Ikk en de term niet, maar het lijkt me op warmte uitwisseling tussen twee gesloten systemen. Dit zi eje bij kerncentrales... soort warmtewisselaar?quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:33 schreef MaxC het volgende:
Wat is warmtekoppeling ook alweer?
hmhm... in die richting. 2 dingen die een bepaalde warmte hebben, worden samen gekoppeld.quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:34 schreef dubidub het volgende:
[..]
Ikk en de term niet, maar het lijkt me op warmte uitwisseling tussen twee gesloten systemen. Dit zi eje bij kerncentrales... soort warmtewisselaar?
Nog nooit van gehoord.quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:26 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
Dat is gewoon een positief geladen Beta deeltje.. niks N1,2's aan geloof ik..
Je kan toch gewoon uitrekenen hoeveel joule het ene heeft afgestaan en hoeveel joule het andere dus heeft opgenomen en dus hoe warm het is geworden. De meeste formules kan je gewoon "tegenover" elkaar zetten, net zo makkelijkquote:Op donderdag 31 mei 2007 11:38 schreef Razor_Junky het volgende:
[..]
hmhm... in die richting. 2 dingen die een bepaalde warmte hebben, worden samen gekoppeld.
Nog een leuke voor het examen: SomQ=0 Dus de som van alle warmten bij elkaar is gelijk aan 0.
Q1 + Q2 = 0
c1m1dT1 + c2m2dT2 = 0
c1m1(Teind-Tbegin) + c2m2(Teind-Tbegin) = 0
Dies handig bij "warmtekoppelingen." Bijvoorbeeld in de vorm van een blokje ijzer dat in een pan water wordt gesmeten met verschillende temperaturen, waarbij je bv. de eind temperatuur van het geheel dient te berekenen.
Dat is idd precies hetzelfde.quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:45 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
Je kan toch gewoon uitrekenen hoeveel joule het ene heeft afgestaan en hoeveel joule het andere dus heeft opgenomen en dus hoe warm het is geworden. De meeste formules kan je gewoon "tegenover" elkaar zetten, net zo makkelijk
Wij krijgen hem gewoon van school.quote:Op donderdag 31 mei 2007 12:11 schreef B.ertha het volgende:
Wij mogen gewoon onze eigen Binas gebruiken en niet vantevoren inlevern of net wat
Wij moesten hem inleveren en alles en hij werd "gecontroleerd"quote:Op donderdag 31 mei 2007 12:15 schreef Crazykill het volgende:
Wehehehe die hele Binas bangmakerij sinds de 4e klas..
Sinds de 4e klas zeggen al die leraren tegen ons je mag niks in je Binas schrijven anders word het afgepakt. Elke keer dat we Binas hebben gebruikt bij de afgelopen examens is er niet eens naar gekeken.
Bij ons ook niet. En er stond nog vanalles in, wat ik ooit tijdens de lessen erin heb gezetquote:Op donderdag 31 mei 2007 12:15 schreef Crazykill het volgende:
Wehehehe die hele Binas bangmakerij sinds de 4e klas..
Sinds de 4e klas zeggen al die leraren tegen ons je mag niks in je Binas schrijven anders word het afgepakt. Elke keer dat we Binas hebben gebruikt bij de afgelopen examens is er niet eens naar gekeken.
Welke wegingsfactor bedoel jequote:Op donderdag 31 mei 2007 12:17 schreef SuperRogier het volgende:
[..]
Wij moesten hem inleveren en alles en hij werd "gecontroleerd"
Maargoed, in welke tabel staat die stomme wegingsfactor nou dan?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |