Volgens dt artikel hebben de bijen last van een parasiet, wat wellicht meespeelt, maar lang niet alles verklaart.quote:
Collapsing Colonies
Are GM Crops Killing Bees?
A mysterious decimation of bee populations has German beekeepers worried, while a similar phenomenon in the United States is gradually assuming catastrophic proportions. The consequences for agriculture and the economy could be enormous.
Is the mysterous decimation of bee populations in the US and Germany a result of GM crops?
De manier waarop ze verdwijnen is ook vreemd. Ze komen niet terug naar het nest of de korf (anders zouden daar dode bijen moeten liggen).quote:
One thing is certain: Millions of bees have simply vanished. In most cases, all that's left in the hives are the doomed offspring. But dead bees are nowhere to be found -- neither in nor anywhere close to the hives. Diana Cox-Foster, a member of the CCD Working Group, told The Independent that researchers were "extremely alarmed," adding that the crisis "has the potential to devastate the US beekeeping industry."
It is particularly worrisome, she said, that the bees' death is accompanied by a set of symptoms "which does not seem to match anything in the literature."
Volgens sommigen ligt de oorzaak in de genetisch gemodificeerde gewassen.quote:
The scientists are also surprised that bees and other insects usually leave the abandoned hives untouched. Nearby bee populations or parasites would normally raid the honey and pollen stores of colonies that have died for other reasons, such as excessive winter cold. "This suggests that there is something toxic in the colony itself which is repelling them," says Cox-Foster.
dat laatste lijkt me een beetje onwaarschijnlijk........waarom zouden ze dan hoofdzakelijk in Amerika verdwijnen.......quote:Op dinsdag 3 april 2007 08:40 schreef Roquefort het volgende:
Andere mogelijke verklaringen die ik gelezen heb:
- nieuwe pesticiden die de bijen desorienteren
- bijen reageren op zonnevlekken (zouden zelfs kwantumvelden voelen of zoiets, ging me boven de pet)
Inderdaad zeg.quote:Op dinsdag 3 april 2007 09:06 schreef Ticker het volgende:
Had van mij met de muggen mogen gebeuren.
Kan iemand die uitspraak van Einstein verifiëren? Volgens mij wordt een hele grote hoop onzin aan Einstein toegeschreven.quote:Kan iemand trouwens die uitspraak van Einstein verduidelijken?
misschien dat ze volgend jaar helemaal weg zijn in amerika en dan nog eens 4 jaar..quote:Op dinsdag 3 april 2007 10:51 schreef Lambiekje het volgende:
Hé wacht eens even 2012, de bijen hebben nog 1 jaar
Rudolph Steinerquote:Op dinsdag 3 april 2007 09:33 schreef liaizan het volgende:
Over seventy-five years ago Christian visionary and teacher Rudolph Steiner predicted the approach of the current crisis in bee keeping. Steiner gave a series of lectures on bees and ants to the workers at the Goetheanum in Dornach, Switzerland in the 1920s.
Among the audience was a professional beekeeper, Mr Müller, who contributed to these lectures in the form of insights and questions. However, he disagreed vehemently and showed no understanding when Steiner explained that the modern method of breeding queens (using the larvae of worker bees, a practice that had already been in use for about fifteen years) would have long-term detrimental effects, so grave that:
“A century later all breeding of bees will cease if only artificially produced bees are used (November 10). . . . It is quite correct that we can’t determine this today; it will have to be delayed until a later time. Let’s talk to each other again in one hundred years, Mr Müller, then we’ll see what kind of opinion you’ll have at that point”.
www.beesfordevelopment.org/info/info/enviro/the-need-for-organic-beek.shtml
het rare is, ze vliegen wel uit, maar komen niet terug.....quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:20 schreef RickySway het volgende:
de hoeveelheid bijen hangt af van de winter. hoe strenger deze is, des te minder er in de zomer rondvliegen. gezien de winter in ons land zo goed als niet langer bestaat worden hier dan ook veel bijen verwacht.
in de states is het andersom. de winter was insane daar, met veel sneeuwval en kou.
quote:Op dinsdag 3 april 2007 10:11 schreef Rasing het volgende:
Kan iemand die uitspraak van Einstein verifiëren? Volgens mij wordt een hele grote hoop onzin aan Einstein toegeschreven.
bron : http://en.wikipedia.org/wiki/End_of_civilizationquote:However, the most likely scenario is via an ecological disaster, such as world crop failure and collapse of ecosystem services that could be induced by the present trends of overpopulation and non-sustainable agriculture. Most of these scenarios involve one or more of the following: Holocene extinction event, scarcity of water that could lead to approximately one half of the Earth's population being without safe drinking water, Pollinator decline, overfishing, massive deforestation, desertification or massive water pollution episode. A very recent threat in this direction is the Colony Collapse Disorder, a phenomenon that might foreshadow the imminent extinction of the Western Honey Bee. As the bee plays a vital role in pollination, its extinction would severely disrupt the food chain. Albert Einstein once said, "If the bees should die, humankind would have but four more years to live."[13]
hmmmmmmmquote:
Heb er nog 'n halve bibliotheek van liggen uit mn erfenis ... dringend es wat gaan lezen blijkbaarquote:
Daarmee kan je verklaren waarom er zo weinig zijn. Maar hoe kan het dat andere insecten de verlaten bijenkorf niet willen betrekken?quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:20 schreef RickySway het volgende:
de hoeveelheid bijen hangt af van de winter. hoe strenger deze is, des te minder er in de zomer rondvliegen. gezien de winter in ons land zo goed als niet langer bestaat worden hier dan ook veel bijen verwacht.
in de states is het andersom. de winter was insane daar, met veel sneeuwval en kou.
precies das was mijn rekensommetjequote:Op dinsdag 3 april 2007 11:06 schreef TeenWolf het volgende:
[..]
misschien dat ze volgend jaar helemaal weg zijn in amerika en dan nog eens 4 jaar..
Toch niet. Bijen zijn de belangrijkste factor als het om bestuiving gaat. Andere insecten doen dit inderdaad ook, maar dat is eerder toeval. Bij bijen is het een hoofdtaak. Voedsel. Bijen zijn langzaam overgestapt van het eten van insecten naar bloemen als enigste voedselbron. De nectar zorgt voor de energie en verder krijgen ze zo ook voldoende proteinen vitaminen en mineralen binnen. De nectar komt terecht in een speciaal deel van de maag. Enzymen worden toegevoegd tijdens het verteringsproces en zo wordt nectar honing.quote:Op dinsdag 3 april 2007 02:23 schreef Nembrionic het volgende:
Die uitspraak van Einstein is sowieso lomp.
Niet alleen bijen zorgen voor bestuiving
Er zijn zelfbestuivers en er zijn andere insecten die het doen.
Dikke larie dus.
quote:Op dinsdag 3 april 2007 18:08 schreef liaizan het volgende:
[..]
Toch niet. Bijen zijn de belangrijkste factor als het om bestuiving gaat. Andere insecten doen dit inderdaad ook, maar dat is eerder toeval. Bij bijen is het een hoofdtaak. Voedsel. Bijen zijn langzaam overgestapt van het eten van insecten naar bloemen als enige voedselbron. De nectar zorgt voor de energie en verder krijgen ze zo ook voldoende proteinen vitaminen en mineralen binnen. De nectar komt terecht in een speciaal deel van de maag. Enzymen worden toegevoegd tijdens het verteringsproces en zo wordt nectar honing.
Dus als bijen verdwijnen zouden we meer afhangen van andere insecten/dieren om de bestuiving op zich te nemen. Het algemeen bestuivingsproces zou niet meer zo vlot gebeuren en uiteindelijk sterven er sowieso verscheidene soorten uit. En dan begint de kettingreactie. Herbivoren hebben minder voedsel en worden minder in aantal. De carnivoren die zich voeden van de herbivoren zouden ook minder eten hebben etc etc... Je ziet zelf wel dat dit uiteindelijk niet stopt bij dieren maar ook voor de mens een bedreiging zou kunnen worden.
Iets schrappen uit het ecosysteem is trouwens zo goed als altijd schadelijk.
ja en ?quote:
oh enigste > enigequote:Op dinsdag 3 april 2007 19:01 schreef Queen_Bee het volgende:
Als je het benadrukt mag je het op zn minst in goed Nederlands doen, vond ik.
dit werpt een geheel nieuw beeld op de rol van de bijen.quote:Op dinsdag 3 april 2007 19:01 schreef Queen_Bee het volgende:
Als je het benadrukt mag je het op zn minst in goed Nederlands doen, vond ik.
En het leuke is .. men heeft geen idee waarom het gebeurd. Of misschien wel maar dan moet er opeens doofpotten geopent wordenquote:Op dinsdag 3 april 2007 23:08 schreef Nee het volgende:
Nu maar hopen dat dit tijdelijk is, anders hebben we idd een groot probleem.
Monsanto en maisoogst .. wordt gesuggereerd.quote:Op woensdag 4 april 2007 09:28 schreef Elegy het volgende:
Nuja doofpot, doofpot...misschien komt het wel doordat er genetisch wordt gerommeld ofzo? Slechte planning oid?
Geen dank hoor, ik deed het graag.quote:Op woensdag 4 april 2007 07:57 schreef liaizan het volgende:
[..]
dit werpt een geheel nieuw beeld op de rol van de bijen.
dankje voor je bijdrage.
Dan vrees ik dat je hier een voltijdse job aan zult overhouden ... als je ziet hoe NL'ers spellenquote:Op woensdag 4 april 2007 10:38 schreef Queen_Bee het volgende:
Geen dank hoor, ik deed het graag.
Ja dat probeer ik al te negerenquote:Op woensdag 4 april 2007 10:48 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Dan vrees ik dat je hier een voltijdse job aan zult overhouden ... als je ziet hoe NL'ers spellen![]()
Het klopt precies!quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:06 schreef TeenWolf het volgende:
[..]
misschien dat ze volgend jaar helemaal weg zijn in amerika en dan nog eens 4 jaar..
Compleet offtopic maar speciaal voor jouquote:Op woensdag 4 april 2007 10:50 schreef Queen_Bee het volgende:
Ja dat probeer ik al te negerenMaar als je een woord benadrukt mag je verwachten dat dat woord er goed staat
![]()
Lambiekje moet je met een hoofdletter L schrijven heurquote:Op woensdag 4 april 2007 11:33 schreef liaizan het volgende:
taalpuristen
![]()
lambiekje, in je voorlaatste post staan 2 dt fauten![]()
![]()
![]()
Ik heb het niet phaudt de TaalCommité heeft het foutquote:Op woensdag 4 april 2007 11:33 schreef liaizan het volgende:
taalpuristen
![]()
lambiekje, in je voorlaatste post staan 2 dt fauten![]()
![]()
![]()
Bijdrage!quote:Op woensdag 4 april 2007 07:57 schreef liaizan het volgende:
[..]
dit werpt een geheel nieuw beeld op de rol van de bijen.
dankje voor je bijdrage.
Wat heeft erts ermee te makenquote:Op woensdag 4 april 2007 12:38 schreef TeenWolf het volgende:
ik moet gelijk denken aan een uitspraak van squealmaster in de topic chemtrails als ik dit topic weer herlees:
"don't fuck with nature ore nature will fuck with us"
ik denk dat de meesten, waaronder ook lambiekje en northern star me wel begrijpen.....quote:
Ja, ik heb al gezegd dat we Europa komen overnemenquote:Op woensdag 4 april 2007 12:53 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Hey! Jij bent ook een bee! Einz!!
De taalfoutjes en grapjes hebben we nu wel gehad.
Hele artikel: ABC7quote:
What Is Causing Central Valley Bee Crisis?
Apr. 3 - KGO - There is a crisis in the in the Central Valley that could jeopardize billions of dollars in crops that rely on honey bees. Something is causing bee populations to dwindle. It's a problem that has bee keepers scratching their heads, and farmers wondering who will pollinate their crops.
They are vital to the success of California's $1.4 billion-dollar almond industry - honey bees. But something is killing these pollinators - jeopardizing 80-percent of the world's almond production -- and possibly crippling other crops.
Eric Mussen, UC Davis: "About one-third of the fruits and vegetables that we consume each day rely on honey bee pollination."
At UC Davis Apiculturist Eric Mussen is one of the top bee researcher's in the country. He says the problem started on the east coast - moved throughout the midwest and has now turned up in California's Central Valley.
Eric Mussen: "We really don't know what is happening - but a number of colonies starting last summer - began to lose their adult bee populations. And the bees apparently just flew away and didn't come back."
[...]
California agricultural secretary A.G. Nakamura worries that any future bee shortages could devastate California crops.
A.G. Nakamura, CA Agricultural Secretary: "We depend on bees for a tremendous amount of pollination of enormous amount of crops - in other words if the bees don't pollinate those flowers the fruits don't come out of it."
Zover ik uit de berichten haal wel. Maar imo zou het dan op veel meer plaatsen kunnen zijn.quote:Op woensdag 4 april 2007 13:06 schreef Queen_Bee het volgende:
Wat is de deal nu, 't is in Amerika en Duitsland?
Wel ja, kan er ook nog wel bijquote:Op woensdag 4 april 2007 13:10 schreef TeenWolf het volgende:
hmmm heb even naar het fotoboek van queen bee gekeken en het is me gelijk duidelijk waarom northern star niet ingrijpt omdat het zo off topic is...![]()
![]()
Tel mijn offtopic berichten en die van anderen eensquote:Op woensdag 4 april 2007 13:10 schreef TeenWolf het volgende:
hmmm heb even naar het fotoboek van queen bee gekeken en het is me gelijk duidelijk waarom northern star niet ingrijpt omdat het zo off topic is...![]()
![]()
quote:Op woensdag 4 april 2007 13:25 schreef Queen_Bee het volgende:
****** zegt (13:24):
bijnen weg, bavianen over de zeik. Zou het samenhangen!
quote:Op woensdag 4 april 2007 13:09 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Zover ik uit de berichten haal wel. Maar imo zou het dan op veel meer plaatsen kunnen zijn.
quote:Bee-keepers in Poland, Greece, Croatia, Switzerland, Italy and Portugal have also reported heavy losses. Meanwhile, scientists at universities in Southampton and Stirling who are concerned about declining numbers of wild bumblebees — which also aid pollination — are to use dogs to search for colonies in Scotland and Hertfordshire this year.
http://www.telegraph.co.u(...)07/04/01/nbees01.xml
nee de bijen zijn nog niet helemaal op, het Pentagon is nu druk bezig een mechanische bij uit te vinden ..... (wil nog niet echt lukken)quote:Op woensdag 4 april 2007 16:17 schreef P8 het volgende:
Zijn de amerikanen al dood inmiddels?
"als de aambeien uitsterven, sterft de mensheid binnen ongeveer 4 jaar"quote:Op woensdag 4 april 2007 18:53 schreef Elegy het volgende:
En hoe staat het met de aambeien?
We got pwnedquote:Op woensdag 4 april 2007 19:03 schreef P8 het volgende:
[..]
"als de aambeien uitsterven, sterft de mensheid binnen ongeveer 4 jaar"
OW NOES
Die behoren tot een heel ander ras.quote:Op woensdag 4 april 2007 18:53 schreef Elegy het volgende:
En hoe staat het met de aambeien?
Over bumblebees zou ik me geen zorgen maken, dat zijn de enige beesten die ik nu juist veel tegenkom bij ons in de tuin.quote:
idd lambiekje, maar het is niet de gehele mensheid, alleen Amerika.....quote:Op woensdag 4 april 2007 20:25 schreef Lambiekje het volgende:
Dit is heel kwalijk er worden achterlijke taalgrapjes gemaakt terwijl de mensheid op uitsterven staat !!
Engeland ook, en dat is een stuk dichterbij. in Londen was 2/3 van de volken doodgegaanquote:Op woensdag 4 april 2007 20:31 schreef TeenWolf het volgende:
[..]
idd lambiekje, maar het is niet de gehele mensheid, alleen Amerika.....
Hoho .onze buren hebben anders ook last van bijsterfte. Dus wij Nederlanders kunnen wel eens mee getrokken worden.quote:Op woensdag 4 april 2007 20:31 schreef TeenWolf het volgende:
[..]
idd lambiekje, maar het is niet de gehele mensheid, alleen Amerika.....
Dat zal allemaal wel lukken .. maar het probleem is dat als de bijen uitvliegen en nectar zoeken worden ze ziek van gemanipuleerde flora. Dat is het hele probleem. Monsantoquote:Op woensdag 4 april 2007 20:49 schreef Elvi het volgende:
Doet me een beetje denken aan Hitchhikers Guide to the Galaxy: de aarde vergaat en de dolfijnen zingen een afscheidsliedje ('So long, and thanks for all the fish') en verdwijnen.
Misschien doen de bijen dat ook'So long, and bedankt voor die bloemen'
.
Maarem... er kunnen toch nieuwe bijen 'gekweekt' worden?![]()
"Nothing is in contradiction to nature, only in contradiction to what we know of it".quote:Op woensdag 4 april 2007 12:38 schreef TeenWolf het volgende:
ik moet gelijk denken aan een uitspraak van squealmaster in de topic chemtrails als ik dit topic weer herlees:
Monsato is wereldwijd.quote:Op woensdag 4 april 2007 21:20 schreef Zero2Nine het volgende:
Hier hebben we er ook last van (hier als in Europa) dus dat heeft denk ik niet veel te maken met foute amerikaanse praktijken.
Ik denk dat je niet goed hebt gelezen wat er aan de hand is.quote:Op donderdag 5 april 2007 13:41 schreef Stippel het volgende:
Interssant, maar mensen moeten er wel rekening mee houden dat massa-sterfte bij veel insekten heel normaal is; in de winter sterft het merendeel van de insecten en ieder voorjaar moet de hele kolonie weer opgebouwd worden ....
En als je wat van bijen afweet, weet je dat dat iets dat aan het einde van de zomer en begin van de winter heel normaal is ....quote:Op donderdag 5 april 2007 13:58 schreef NorthernStar het volgende:
De bijen vliegen uit maar komen niet terug naar de korf. Zodat de kolonie, of wat er nog van over is, na een tijdje afsterft.
Genetische manipulatie van gewassen is wat vooral hier op het forum zelf wordt genoemd, in de nieuwsberichten spreken ze eerder van een soort parasiet. Maar de bijenstand neemt wel ongezonde vormen aan in bepaalde gebieden. Wat dus ook een erg vreemd verschijnsel is (al eerder genoemd): insecten die normaal een verlaten bijenkast plunderen (de honingvoorraad) blijven nu weg. Wat er dus op kan duiden dat dat er gifitge stoffen achterblijven.quote:Op donderdag 5 april 2007 14:35 schreef Stippel het volgende:
[..]
En als je wat van bijen afweet, weet je dat dat iets dat aan het einde van de zomer en begin van de winter heel normaal is ....
echter, door verschillende effecten (waarbij ook virussen) gaat het herstel van de bijenkolonies in het voorjaar kennelijk niet goed en sterven veelvuldig volledige bijenafailies uit, waardoor op de lange termijn de bijenstand flink gedaald is in verschillende regionen (specifiek amerika)....
een eenduidige oorzaak ervoor geven is niet zomaar mogelijk, het kán idd te maken hebben met lange termijns doorfok genetische effecten, doordat er mogelijk genetische fouten in de opgebouwde families ontstaan zijn of vermoedens omtrend klimaat-effecten, bestrijdingsmiddelen.
Volgens mij kan niemand hier stellen zomaat te #weten' wat de oorzaak is, anders dan dat natuurlijk iedereen aannames kan doen.
Ik kan me echter niet voorstellen dat dit ook maar minimaal gerelateerd kan zijn met genetische manipulatie bij planten.
Monsanto's GM corn MON863 shows kidney, liver toxicity in animal studiesquote:Op woensdag 4 april 2007 21:18 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Dat zal allemaal wel lukken .. maar het probleem is dat als de bijen uitvliegen en nectar zoeken worden ze ziek van gemanipuleerde flora. Dat is het hele probleem. Monsanto
Ik denk dat amerika boekje open moet doen over "foute" praktijken....
Erg eigenlijk ook dat alles op elkaar past van het Food Coverup.quote:Op donderdag 12 april 2007 17:18 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Monsanto's GM corn MON863 shows kidney, liver toxicity in animal studies
En wie staat aan het einde van de voedselketen?
De wilde bijen zijn btw ook aan het verdwijnen las ik. Dat is al een paar jaar terug ingezet.
en de afname in amerika? tot bijna 0 ?quote:Op vrijdag 13 april 2007 11:48 schreef Zero2Nine het volgende:
Er is ook een uitgebreid engelstalig Wikipedia artikel over dit probleem, ofwel de Colony Collapse Disorder Dit artikel is al eerder aangemaakt maar is nu best uitgebreid met veel extern materiaal en interessante theorieen.
De oorzaak van het probleem is nog steeds niet duidelijk maar de omvang ervan wordt in ieder geval niet ontkend. Wat ik ook wel interessant vind is dat het aantal bijenvolken sowieso enorm is afgenomen de laatste decennia. In Nederland van 200.000 naar 50.000 (weet niet precies in wat voor tijdspanne).
Dan zullen de meeste volgend jaar wel verdwenen zijn.quote:Op dinsdag 3 april 2007 01:02 schreef TeenWolf het volgende:
In de Verenigde Staten proberen bijenhouders de oorzaak te vinden van de massale verdwijning van hun bijenvolken. De situatie is nog nooit zo ernstig geweest, steeds meer korven worden verlaten en de bijen zijn vervolgens spoorloos...........
Albert Einstein heeft ooit gezegd: "Als de bij verdwijnt heeft de mens nog maar 4 jaar te leven"..........
Het einde van Amerika nabij?...............
bron: http://www.sargasso.nl/ar(...)or-gmos-pollen-poll/
If the bee disappeared off the surface of the globe then man would only have four years of life left. No more bees, no more pollination, no more plants, no more animals, no more man. -Albert Einstein
http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=2637 (de tuingidsquote:Voor een kleine tuin is het mogelijk zelfbevruchtende rassen te kiezen, maar hier is de keuze beperkt.
*auw*quote:Op dinsdag 17 april 2007 01:30 schreef Spellmeista het volgende:
ohwja niet te vergeten..andere beestjes die bestuiven:vladderend vlindertje met zijn krulsnor the matrix kolibrie die zijn snavel in elk gaatje steekt andere insectjes die er-over-heen-lopen
bron?quote:Op dinsdag 17 april 2007 03:49 schreef Queen_Bee het volgende:
Het gaat erom dat de bijen het grootste gedeelte van bestuiven op zich nemen.
was reeds eerder vermeldquote:Op dinsdag 17 april 2007 05:34 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
bron?
Daarbij komt ook kijken dat het voornaamste nut van planten zuurstof produceren is..(voor de levende wezens). Gelukkig zijn wij totaal niet afhankelijk van Amerika of Europa waar geen bijen meer zouden zijn omdat we vrolijk lopen te bellen. Er zijn nog delen in de wereld waar de bij goed kan vertoeven en die ook heel groot zijn en waar ze geen mobiele telefoon nodig hebben(er even van uitgaande dat het nieuws klopt). Voor de rest doen de beesten die ik vannacht opnoemde hun werk wel.
quote:Op dinsdag 3 april 2007 22:33 schreef TeenWolf het volgende:
"...............De honingbij is goed voor de bestuiving van meer dan 90% van alle commercieel geteelde gewassen in de VS....................." (wikipedia)
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Honingbij#Nut_van_de_bij
[afbeelding]
Wat ook al is gezegd, het zijn over het algemeen juist agrarische gebieden. En in meerdere artikelen schrijft men dat de verlaten korven ook door andere insecten worden gemeden. Terwijl al die jonge en onbeschermde larven een aantrekkelijke bron voor proteine zijn zou je zeggen.quote:Op maandag 16 april 2007 16:12 schreef UncleScorp het volgende:
15/4/07 Are mobile phones wiping out our bees?
"In Duitsland, Engeland, Amerika en ook in ons eigen land loopt het aantal bijen stevig terug."quote:Op dinsdag 17 april 2007 08:31 schreef Elegy het volgende:
Hoe zit het nou in Nederland? Ik kan er nog niks over vinden in kranten en bladen?
Bedankt!quote:Op dinsdag 17 april 2007 11:52 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
"In Duitsland, Engeland, Amerika en ook in ons eigen land loopt het aantal bijen stevig terug."
Telegraaf
Ik gelukkig wel een aantal. ze zaten op de bloesem van een boom in onze voortuin.quote:Op dinsdag 17 april 2007 12:12 schreef DrankBakje het volgende:
Ik ben gisteren de tuin maar eens rondgelopen, en speciaal op bijen gelet. Ik ben er geen 1 tegen gekomen.![]()
Wij hebben een grote tuin inclusief een boel fruitbomen maar het enige wat ik op de bloemen tegenkwam waren hommels.![]()
Was waarschijnlijk een wesp. Die overleven het bij mij meestal ook nietquote:Op dinsdag 17 april 2007 14:54 schreef Queen_Bee het volgende:
Ik heb gister een bij of een wesp vermoord, maar ik had geen keus
quote:GSM roeit bij uit
AMSTERDAM -
De mysterieuze terugloop van de bijenpopulatie valt volgens onderzoekers mogelijk te verklaren door de opkomst van de mobiele telefoon. De biologische radar van bijen raakt verstoord.
Dat schrijven twee Engelse kranten. Ze baseren zich daarbij op verschillende onderzoeken aan de Duitse Landau Universiteit en een studie van de Amerikaanse overheid.
In Duitsland, Engeland, Amerika en ook in ons eigen land loopt het aantal bijen stevig terug. Deze teruggang valt niet alleen te verklaren door ziektes. De opwarming van de aarde en luchtvervuiling werden al eerder geopperd, maar een eerste proef met mobiele telefoons in Duitsland bood verontrustende resultaten, zo schrijven de Daily Mail en The Independent.
Bijen weigerden terug te keren naar hun bijenkorf zo gauw er mobiele telefoons omheen werden geplaatst. Het zou verklaren waarom sommige nesten ineens leeglopen en het bijenvolk gedesoriënteerd naar een wisse dood vliegt.
De gevolgen hiervan zijn enorm, aangezien bijen in belangrijke mate bijdrage aan bevruchting van voedselgewassen en het instandhouden van het ecosysteem. Albert Einstein berekende zelfs eens dat de mens zonder bijen maar vier jaar te leven had, aldus de Engelse verslagen.
De kranten schrijven verder dat eerder onderzoek in Duitsland ook al uitwees dat de bijen hinder ondervinden van hoogspanningskabels. Over de hele wereld zijn inmiddels vele honderden bijenkorven om onbekende reden abrupt verlaten. In Amerika gaat het om het verlies van zestig tot zeventig procent van de commerciële bijenpopulatie.
Ik heb vorige week nog een slaperige wesp die in mijn hal zat buiten gezet.quote:Op dinsdag 17 april 2007 15:56 schreef DrankBakje het volgende:
[..]
Was waarschijnlijk een wesp. Die overleven het bij mij meestal ook niet![]()
Ja hey, hij zat op de bak met voer van konijn. Dus ik pak de bezem en wil m eraf bezemenquote:Op dinsdag 17 april 2007 16:28 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ik heb vorige week nog een slaperige wesp die in mijn hal zat buiten gezet.
Weet niet of het een koningin was. Was wel redelijk groot.
quote:Op dinsdag 17 april 2007 16:32 schreef Queen_Bee het volgende:
[..]
Ja hey, hij zat op de bak met voer van konijn. Dus ik pak de bezem en wil m eraf bezemenMaar toen lag ie half dood te gaan en moest ie wel helemaal dood
Volgende keer zal ik half dooie wesp reanimeren en spalken okay?quote:Op dinsdag 17 april 2007 16:36 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
![]()
Ik hoop dat je niet in de verpleging werkt.
In een luciferdoosje met watjes.quote:Op dinsdag 17 april 2007 16:38 schreef Queen_Bee het volgende:
[..]
Volgende keer zal ik half dooie wesp reanimeren en spalken okay?![]()
De meeste wespen die je nu tegen kunt komen, zijn inderdaad vaak koninginnen. Scheelt weer een wespennest als je die doodmaakt.quote:Op dinsdag 17 april 2007 16:28 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ik heb vorige week nog een slaperige wesp die in mijn hal zat buiten gezet.
Weet niet of het een koningin was. Was wel redelijk groot.
Dit is denk ik een afleidingsmaneuvre voor de echte rede, voedmanipulatie.quote:Op dinsdag 17 april 2007 16:41 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
In een luciferdoosje met watjes.![]()
Ontopic: ik heb sterke twijfels bij de GSM-signalen verklaring.
Om te relativeren (quote:Op zaterdag 21 april 2007 07:48 schreef Spellmeista het volgende:
dan zou dec. 2012 toch heel erg in de buurt kunnen komen..
maar waarom zei ein.stein dat?![]()
Heb je ook de subnote gelezen ...quote:Op dinsdag 17 april 2007 08:19 schreef UncleScorp het volgende:
Nog eentje aangebracht door Francorex in een ander topic :
Putin Orders Russian Queens Home, Decimates US Bee Industry
It has long been known that both the United States and the Soviets have conducted decades long research into the use of mind control technologies, with the greater aim being towards the control of their own citizens, but also towards its uses in warfare, and which these events appear to be coming into line with past predictions of the unintended consequences should these esoteric be unleashed.
What is occurring in the United States today relating to hundreds of millions of their domestic bees disappearing, and who are descendents of their original Russian Queen ancestors, is that their Military Leadership has unleashed upon their citizens through their propaganda media organs (television/radio) the fearful 250 Hz signal intended to anger their population in the buildup towards war with Iran.
But. One of the unintended consequences produced by their provocative actions against their own citizens is that they have likewise ‘signaled’ the demise of their agricultural industry through the decimation of their domestic bee industry.
Is it indeed possible that the Soviets in the 1980s were foresighted enough to plant this ticking time bomb in the very heart of America should the United States at some future date become intent upon Global domination?
Full txt : http://www.whatdoesitmean.com/index984.htm
Zegt wel weer genoeg niet ?!quote:[Ed. Note: The United States government actively seeks to find, and silence, any and all opinions about the United States except those coming from authorized government and/or affiliated sources, of which we are not one. No interviews are granted and very little personal information is given about our contributors to protect their safety.]
Iets veel simpelers inderdaad, ons ecosysteem is erg zwak. Tenminste een groot deel ervan kan zo instoren het hele systeem zal altijd overleven alleen of de mens bij dat subsysteem hoort... Na de meteorietinslag ging bijna alles dood maar toch kwam de natuur er bovenop.quote:Op zaterdag 21 april 2007 16:34 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Om te relativeren () misschien? Het was het begin van het atoomtijdperk. Maar niet alleen atoomwapens kunnen ons uitroeien.
Interessant om weten is dat Ed Dames in het verleden er had opgewezen dat naar de toekomst toe zich een probleem met de bijenpopulatie zou voordoen, voorafgegaand door problemen met amfebien( kikkers).quote:Dames shared what he's learned about the honey bee disappearances and deaths. An increase in UV radiation has degraded pollen and because of this, bees are having problems with their vision, and becoming malnourished.
Vandaag had ik ook zo'n beest op m'n kamer, dacht eerst dat er een kleine muis aan kwam vliegenquote:Op dinsdag 3 april 2007 01:04 schreef zhe-devilll het volgende:
ze komen hiernaartoe,
echt hele grote joekels heb ik al gezien
amazing groot!!!!!!!
![]()
![]()
5 cm
Ik meen het, ik schrik van die grote bijen, ze zijn heel groot!
Ik mag hopen dat je die de deur hebt uitgewezen omdat de horenaar eitjes onder de huid schijnt te leggen waar larven uitkomen, die zich vervolgens een weg banen door je vlees om zich met pus en al een uitgang te vinden door je opperhuid.quote:Op zondag 22 april 2007 23:39 schreef Symer het volgende:
[..]
Vandaag had ik ook zo'n beest op m'n kamer, dacht eerst dat er een kleine muis aan kwam vliegen![]()
Even opgezocht wat dat was en ik kom bij een Aziatisch ras uit dat hier eigenlijk niet voorkomt (Asian giant hornet). Dat heeft dan denk ik meer met de klimaatverandering te maken dan met de bijensterfte hier.
quote:Op maandag 23 april 2007 05:58 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat je die de deur hebt uitgewezen omdat de horenaar eitjes onder de huid schijnt te leggen waar larven uitkomen, die zich vervolgens een weg banen door je vlees om zich met pus en al een uitgang te vinden door je opperhuid.
Maar waarom wordt de honing dat ze achtergelaten dan gemeden door anderen?quote:Op maandag 23 april 2007 00:24 schreef Bananenbuiger het volgende:
...
Die Ed Dames zou dan op zich best gelijk kunnen hebben met het dunner worden van de ozonlaag of hogere intensiteit van de zon en de daardoor hardere UV-straling, waardoor de bijen verblind raken...
nou, mij smaakt het er niet minder omquote:Op maandag 23 april 2007 09:35 schreef Symer het volgende:
Maar waarom wordt de honing dat ze achtergelaten dan gemeden door anderen?
Dat is denk ik de sterkste aanwijzing voor een virus oid. Kan het een combinatie van factoren zijn? Bijv de UV-straling wordt harder en er worden steeds meer GSM-torens gebouwd waardoor het immuunsysteem van bijen verzwakt wordt waardoor een aantal virussen veel meer grip hebben en de honing verpesten.
Een hornet, ofwel hoornaar (geen horzel zoals sommige zeggen) is een wespensoort en geen bij. Maar ze kunnen idd joekelgroot worden. Zal me niets verbazen als door het warmere weer ook allerlei exotische gevallen hier aan komen zetten. In principe schijnen de gewone hoornaars niet echt agressief te zijn maar ik schrik me wel rot als er eentje aan komt vliegen op m'n kamerquote:Op zondag 22 april 2007 23:39 schreef Symer het volgende:
[..]
Vandaag had ik ook zo'n beest op m'n kamer, dacht eerst dat er een kleine muis aan kwam vliegen![]()
Even opgezocht wat dat was en ik kom bij een Aziatisch ras uit dat hier eigenlijk niet voorkomt (Asian giant hornet). Dat heeft dan denk ik meer met de klimaatverandering te maken dan met de bijensterfte hier.
geloof er geen zak van, dat doen sluipwespen. De hoornaar is geen sluipwesp. En ze leggen die eitjes volgens mij ook neit in mensen maar in andere insecten. Een hoornaar is qua steek niet veel anders dan een wesp (praktisch tzelfde gif).quote:Op maandag 23 april 2007 05:58 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat je die de deur hebt uitgewezen omdat de horenaar eitjes onder de huid schijnt te leggen waar larven uitkomen, die zich vervolgens een weg banen door je vlees om zich met pus en al een uitgang te vinden door je opperhuid.
quote:Behalve door zijn afmeting valt de hoornaar op door zijn roodachtige borststuk en zijn felle geluid. Hij komt niet veel voor in België en Nederland, maar is ook geen zeldzaamheid. Hoewel de hoornaar meer dan twee keer zo groot is als de gewone wesp, is hij beduidend minder agressief ten opzichte van de mens. Als hij steekt is dit wel pijnlijker dan bij een gewone wesp of bij, maar hij steekt minder snel - al kan de hoornaar wel erg weerbaar zijn als het erop aankomt een nest verdedigen. Werksters zijn 18-25 mm, koninginnen 25-35 mm en mannetjes tot 28 mm lang.
In de volksmond doen fabels de ronde dat een paar steken al voldoende zouden zijn een mens of paard te doden. Voorzover die persoon niet toevallig één van de twee tot drie procent mensen betreft met een allergie tegen de steken is dit echter volstrekte onzin. Het gif is vergelijkbaar met dat van bijen en andere wespen, maar niet exact hetzelfde - het bevat een relatief grote hoeveelheid van de neurotransmitter acetylcholine, waardoor het sterker een branderig gevoel opwekt. Net als bij gewone wespen zijn voor een niet-allergische mens circa 500-1000 steken nodig om dodelijk te zijn en aangezien nesten zelden zo groot zijn en slechts één op de tien dieren uit het nest zullen steken is de kans verwaarloosbaar klein. Dat de dieren desondanks killer wasp (moordenaarswesp) genoemd worden zal eerder samenhangen met de manier waarop zij andere insecten jagen en verorberen - voor die dieren is de hoornaar inderdaad een geduchte moordenaar.
quote:
Soort
Oriëntaalse hoornaar
De Oriëntaalse hoornaar (Vespa orientalis) is een aan de Europese hoornaar verwante soort.
De koningin wordt 25 tot 35 mm lang, darren en werkwespen blijven kleiner.
Bij mannetjes hebben de antennes 13 segmenten, bij vrouwtjes altijd 12.
Het voornaamste nut van planten is juist niet de zuurstof die ze produceren, maar ze leveren grotendeels de voedsel voorziening van insecten die op hun beurt weer zoogdieren 'onderhouden' totdat we bij de mens terecht komen.quote:Op dinsdag 17 april 2007 05:34 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
bron?
Daarbij komt ook kijken dat het voornaamste nut van planten zuurstof produceren is..(voor de levende wezens). Gelukkig zijn wij totaal niet afhankelijk van Amerika of Europa waar geen bijen meer zouden zijn omdat we vrolijk lopen te bellen. Er zijn nog delen in de wereld waar de bij goed kan vertoeven en die ook heel groot zijn en waar ze geen mobiele telefoon nodig hebben(er even van uitgaande dat het nieuws klopt). Voor de rest doen de beesten die ik vannacht opnoemde hun werk wel.
Hehehequote:Op maandag 23 april 2007 14:52 schreef Spellmeista het volgende:
Ik moet me excuseren voor mijn onwetendheid op dit gebied. Gelukkig is alles weer rechtgetrokken en ik ben de corRigerende users daarvoor erg dankbaar!
Knowledge: +10
Lies: -5
Overall knowledge: +1
Zijn dat niet gewoon flinke hommels? Hommels , doen echt helemaal niks. Zelfs niet als je ze slaat.quote:Op maandag 23 april 2007 15:40 schreef Dromenvanger het volgende:
Na al deze verschrikkelijke berichten besluit ik me een biertje te drinken zolang het nog kan
Voordat je het weet is het einde in zicht en dan kan ik niet meer genietenTemperaturen die omhoog gaan, bijen die sterven en zo gaat de berichtgeving door.
Over bijen, ik zag gisteren een paar joekels waar ik even van geschrokken was. Het leken wel vleermuizen. Waren ook nog op zoek naar een gat in de gevel om een nest te bouwen volgens mijZo'n beest wil ik niet op de slaapkamer hebben en zeker niet gestoken worden door.
De vorm zag eruit als een wesp.quote:Op maandag 23 april 2007 17:28 schreef frenkck het volgende:
[..]
Zijn dat niet gewoon flinke hommels? Hommels , doen echt helemaal niks. Zelfs niet als je ze slaat.
Was het zoiets?quote:Op maandag 23 april 2007 17:44 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
De vorm zag eruit als een wesp.
Langer beest en de kleuren waren wat lichter.
Ik werd laatst wakker en hoorde een bij zoemen tegen het raam. Ben naar het raam gegaan en zag dat het een enorme koningin-bij wasquote:Op maandag 23 april 2007 17:53 schreef Symer het volgende:
[..]
Was het zoiets?
[afbeelding]
Die had ik nameljik op m'n kamer
Dus ook op het Zuiderlijk halfrond.quote:Op maandag 23 april 2007 20:16 schreef UncleScorp het volgende:
22/04/07 Vanishing honeybees mystify scientists
Disappearing bees have also been reported in Europe and Brazil.
Kun je vertellen wat hun ideeën erover zijn?quote:Op maandag 23 april 2007 17:09 schreef Aurora025 het volgende:
Alan Watt over de verdwijnende bijen.
Birds, Bees and Biochemical Warfare
http://www.cuttingthrough(...)mWar_April192007.mp3
Jim Marrs over de bijen.
http://www.redicecreation(...)CR-070422-jmarrs.mp3
Heb je ook al naar Alan Watt geluisterd?quote:Op maandag 23 april 2007 23:26 schreef Zero2Nine het volgende:
Ik wilde een goed verhaal over CCD horen maar die Jim Marrs voegt alle conspiracy zooi samen in 1 stuk.
quote:Op maandag 23 april 2007 17:44 schreef Dromenvanger het volgende:
Hommels zijn toch wat dikker en donkerder?
quote:Voor de bestuiving van planten zijn hommels onontbeerlijk. Op bezoek bij een bloem voor zijn nektar nemen zij met hun harige vacht stuifmeel mee. Ze verzamelen ook stuifmeel in 'mandjes' op hun achterpoten voor de larven in het nest.
Iedere hommelsoort heeft zijn eigen voorkeur voor een bepaalde bloemsoort; zo vermijden ze concurrentie.
Ze zijn vaak aangepast aan een bepaalde bloem door hun grootte en de lengte van hun tong.
Dat heb ik ook van anderen gehoord. Zou goed kunnen denk ik.quote:Op maandag 23 april 2007 23:56 schreef Zero2Nine het volgende:
Watt haalt de genetische manipulatie van gewassen aan.
Nou alle insecten en andere dieren die tot bloemen aangetrokken worden zijn in meer of mindere mate betrokken. Over het algemeen 'bepalen' planten welke insecten hun kunnen bestuiven [of anders om; kip/ei]. Zo kunnen er specifieke planten uitsterven door het uitsterven van een insect.quote:Op maandag 23 april 2007 23:59 schreef Klit het volgende:
Zou dat verhaal over die bijen overigens ook niet voor hommels gelden dan?
Natuurlijk zijn er niet zoveel hommels als bijen, maar zouden die dan ook niet meer terugkeren naar hun nest?
[..]
Als het op zich dezelfde soorten zijn zou het interessant zijn om gezonde polpulaties daar weg te halen en uit te zetten in gebieden waar het veel voorkomt.quote:Op dinsdag 24 april 2007 09:48 schreef RickySway het volgende:
In China zijn meer dan genoeg bijen, so ze zijn niet verdwenen.
Het is hoogstwaarschijnlijk dat ze als reden ons de klimaatverandering door de strot proberen te dauwen.quote:Op dinsdag 24 april 2007 11:40 schreef SSSsssSSS het volgende:
Ik denk dat als ze een inventarisatie maken van de korven en de gebieden waar GMO's gebruikt worden dat er dan al veel geconcludeerd kan worden hieruit.
Mocht het toxiteit zijn dan zal dat uiteraard terug te vinden zijn in de nectar/honing. De vraag die hierop volgt is misschien wel veel belangrijker: De bijen is wat we zien, hoeveel andere insecen die we niet zien worden beinvloed??
Zou het verder niet kunnen komen door de lichte veranderingen in het klimaat?
http://www.dvhn.nl/nieuws/nederland/article1787120.ecequote:Mysterieuze bijensterfte in Overijssel
anp | Gepubliceerd op 24 april 2007, 07:59
Laatst bijgewerkt op 24 april 2007, 08:07
NIEUWLEUSEN - Een mysterieuze ziekte houdt huis onder bijenvolken. Bij imker Meulebelt uit Nieuwleusen hebben 150 van de 180 bijenvolken het loodje gelegd. Ze zijn verdwenen uit de kas, en daaruit concludeert de imker dat ze dood zijn. En dat is een grote schadepost. De oorzaak van de mysterieuze verdwijnziekte is een groot raadsel.
Bekijk video: Smalband/ Breedband
Hele dure appels, noten en perzikken. En honing.quote:Op dinsdag 24 april 2007 20:52 schreef Nee het volgende:
Ik trek toch wel wat twijfels bij die berekening van Einstein, daarom vraag ik me af wat de echte gevolgen zijn als deze trend zich voortzet komende maanden?
Het is niet eens zeker of de beste man het ooit gezegd heeft.quote:Op dinsdag 24 april 2007 21:48 schreef Nee het volgende:
Het is toch niet zomaar een uitspraak, de beste man roept niet zomaar wat denk ik.
Tja wie weet? Men zal waarschijnlijk wel meten hoeveel van de verschillende straling de aarde bereikt. Ik weet niet of daar grote veranderingen in zijn. De zon is inderdaad wel behoorlijk actief. Niet alleen op aarde stijgen de temperaturen maar ook op Mars, Jupiter, Uranus (en de andere planeten ws ook).quote:Trouwens, aangezien dit nu zo globaal aan het gebeuren is, wordt er eigenlijk ook rekening gehouden met de zon? De zon ondergaat namelijk ook verschillende veranderingen met bijhorende zonne-uitbarstingen, wellicht zijn de bijen de eerste die hier onder lijden?
Misschien is die toch wel extreme uitspraak van Einstein gebaseerd op de mogelijke invloed/oorzaak, en niet zo zeer op het uitsterven van de bijen zelf.
Meten ze de temperatuur op Jupiter? ze hebben daar niet eens meetapparatuur (beetje lastig op gasplaneten met zulke omstandigheden). geloof niet dat een beetje meer straling van de zon op zulke vijandige omgevingen echt nog veel invloed heeft. (daar ze ook nog eens veel verder weg staan dan de aarde vooral Uranus)quote:Op dinsdag 24 april 2007 22:02 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Het is niet eens zeker of de beste man het ooit gezegd heeft.
Einstein's Bees
Einstein on Bees
[..]
Tja wie weet? Men zal waarschijnlijk wel meten hoeveel van de verschillende straling de aarde bereikt. Ik weet niet of daar grote veranderingen in zijn. De zon is inderdaad wel behoorlijk actief. Niet alleen op aarde stijgen de temperaturen maar ook op Mars, Jupiter, Uranus (en de andere planeten ws ook).
Niet zo vreemd dus dat ik hier zo weinig bijen zie.quote:Op dinsdag 24 april 2007 17:21 schreef Yasukio het volgende:
[..]
http://www.dvhn.nl/nieuws/nederland/article1787120.ece
Vraag het oa. Nasa, die schijnen het te kunnen.quote:Op woensdag 25 april 2007 00:27 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Meten ze de temperatuur op Jupiter?
Gaat dan niet al het fruit eigenlijk ontzettend duur worden? (of wordt er nog veel gedaan in kassen en dergelijke? Kijk, graan kan je wat langer opslaan, fruit gaat nogal snel rotten en we weten allemaal wel dat we fruit nodig hebben. Tot in welke mate kunnen we, als de bijen dus echt gaan uitsterven, nog overleven zonder fruit? We hebben inmiddels ook pillen daarvoor.quote:Op dinsdag 24 april 2007 21:09 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Hele dure appels, noten en perzikken. En honing.
Volgens mij was het gewoon een uitspraak van Albert, niet bedoeld als exacte berekening oid.
Zelfs al zou dat de reden zijn, dan nog zouden de effecten van de maatregelen ons helpen, dus tenzij je het ironisch bedoelde snap ik je reactie niet.quote:Op dinsdag 24 april 2007 15:52 schreef Aurora025 het volgende:
[..]
Het is hoogstwaarschijnlijk dat ze als reden ons de klimaatverandering door de strot proberen te dauwen.
Laten we hopen van niet....quote:Op dinsdag 24 april 2007 22:02 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Het is niet eens zeker of de beste man het ooit gezegd heeft.
Nouja aan een kant heb je gelijk, maar in de natuur draait het om aantallen en niet om grote [tussen soorten dan]. Het is niet te voorspellen wat er gebeurd al je een hele keten onderin de voedselketen uitroeit.....Ik ben van mening dat we DAT beter nooit gaan proberenquote:Op woensdag 25 april 2007 09:16 schreef Elegy het volgende:
[..]
Gaat dan niet al het fruit eigenlijk ontzettend duur worden? (of wordt er nog veel gedaan in kassen en dergelijke? Kijk, graan kan je wat langer opslaan, fruit gaat nogal snel rotten en we weten allemaal wel dat we fruit nodig hebben. Tot in welke mate kunnen we, als de bijen dus echt gaan uitsterven, nog overleven zonder fruit? We hebben inmiddels ook pillen daarvoor.
Ik weet ook wel dat ze een belangrijke schakel vormen met fruit, bomen, herbivoren, carnivoren etc. maar ik denk dat de mensheid het toch wel iets langer kan uitzingen tegenwoordig dan de vier jaar. Als herbivoren gaan uitsterven (even extreem doorgetrokken) dan zijn er altijd nog insecten die we kunnen eten toch?
Of zit ik er weer eens falikant naast?
WAt een eng dingquote:Op maandag 23 april 2007 17:53 schreef Symer het volgende:
[..]
Was het zoiets?
[afbeelding]
Die had ik nameljik op m'n kamer
In fruitkassen vliegen ook vrolijk bijtjes en hommeltjes rond voor de bevruchting. Je kan het handmatig doen, maar dit kost veel meer tijd en werkt veel minder goed.quote:Op woensdag 25 april 2007 09:16 schreef Elegy het volgende:
[..]
Gaat dan niet al het fruit eigenlijk ontzettend duur worden? (of wordt er nog veel gedaan in kassen en dergelijke? Kijk, graan kan je wat langer opslaan, fruit gaat nogal snel rotten en we weten allemaal wel dat we fruit nodig hebben. Tot in welke mate kunnen we, als de bijen dus echt gaan uitsterven, nog overleven zonder fruit? We hebben inmiddels ook pillen daarvoor.
Ik weet ook wel dat ze een belangrijke schakel vormen met fruit, bomen, herbivoren, carnivoren etc. maar ik denk dat de mensheid het toch wel iets langer kan uitzingen tegenwoordig dan de vier jaar. Als herbivoren gaan uitsterven (even extreem doorgetrokken) dan zijn er altijd nog insecten die we kunnen eten toch?
Of zit ik er weer eens falikant naast?
Ik had het van dit plaatje (eerder in het topic)quote:Op woensdag 25 april 2007 14:21 schreef frenkck het volgende:
[..]
Maar er zijn zo veel verschillende fruitsoorten, ik weet niet precies welke wel van bevruchting afhankelijk is en welke niet.
Maar ja, zijn er GM gewassen die en in Amerika, Canada en Brazilië en in Europa gebruikt worden?quote:GM crop failure a warning, says US adviser
A former agricultural adviser to US presidents says the failure of a genetically modified field pea trial should act as a warning for future GM crop testing.
The 10-year CSIRO trial was abandoned when tests found the peas were making mice seriously ill.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Betwijfel ik, zeker in Nederland zijn er volgens mij niet zoveel. Al is het voor de leek natuurlijk absoluut niet e zien of een gewas genetisch is gemodificeerd of niet.quote:Op woensdag 25 april 2007 20:07 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ik had het van dit plaatje (eerder in het topic)
[afbeelding]
Over genetisch gemodificeerd voedsel:
[..]
Maar ja, zijn er GM gewassen die en in Amerika, Canada en Brazilië en in Europa gebruikt worden?
Op een forum voor imkers las ik dat het al rond 2000 is begonnen in Nederland. Alleen wordt het steeds erger.quote:Taiwan stung by millions of missing bees
Taiwan's bee farmers are feeling the sting of lost business and possible crop danger after millions of the honey-making, plant-pollinating insects vanished during volatile weather, media and experts said on Thursday.
Over the past two months, farmers in three parts of Taiwan have reported most of their bees gone, the Chinese-language United Daily News reported. Taiwan's TVBS television station said about 10 million bees had vanished in Taiwan.
A beekeeper on Taiwan's northeastern coast reported 6 million insects missing "for no reason," and one in the south said 80 of his 200 bee boxes had been emptied, the paper said.
Beekeepers usually let their bees out of boxes to pollinate plants and the insects normally make their way back to their owners. However, many of the bees have not returned over the past couple of months.
'Bruinende' bodylotions #3quote:Op donderdag 26 april 2007 15:17 schreef Queen_Bee het volgende:
Ja lief van ze, ik ben zo wit dat ik reflecteer
Een soort update dus als die van een besturingssysteem windows 2000 naar xp met service pack 2. Ze kwamen ook in de xfiles voor:quote:Specifically (as compared with the European bee types), the Africanized bee:
* Tends to swarm more frequently.
* Is more likely to migrate as part of a seasonal response to lowered food supply.
* Is more likely to "abscond" - the entire colony leaves the hive and relocates - in response to repeated intrusions by the beekeeper.
* Has greater defensiveness when in a resting swarm.
* Lives more often in ground cavities than the European types.
* Guards the hive aggressively, with a larger alarm zone around the hive.
* Has a higher proportion of "guard" bees within the hive.
* Deploys in greater numbers for defense, and pursues perceived threats over much longer distances from the hive.
* Cannot survive extended periods of forage deprivation, preventing intrusion into areas with harsh Winters or extremely dry late Summers.
quote:The television series The X-Files featured specially bred africanized bees that were to be employed as a delivery system for an alien virus.
Maar die zitten toch alleen in Amerika? Of komen die krengen ook deze kant op?quote:Op zaterdag 28 april 2007 08:44 schreef Spellmeista het volgende:
Mijn pa zegt dat het door de killer bees komt. Deze bijen zijn high-sophisticated killer machines en nemen langzaam maar zeker de hele Amerikaanse kust over. In deze tijden trekken ze het binnenland verder in en nemen de boel over:
[..]
Een soort update dus als die van een besturingssysteem windows 2000 naar xp met service pack 2. Ze kwamen ook in de xfiles voor:
[..]
[afbeelding]
Ze zitten nog in Amerika. Het voledige artikel op Wikipedia kun je hier lezen. Maar ook op google is veel te vinden als je killer bees invuld.quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:58 schreef Symer het volgende:
[..]
Maar die zitten toch alleen in Amerika? Of komen die krengen ook deze kant op?![]()
bajesklantenquote:In 1957, twenty-six African queens, along with swarms of European worker bees, escaped from an experimental apiary about l00 miles south of Sao Paulo.
quote:Since their introduction into Brazil, they have killed some 1,000 humans, with victims receiving ten times as many stings than from the European strain.
Vette tactiek..zouden ze die van Quake 2 capture the flag over genomen hebben ??quote:In Brazil, the African bee and its hybrid are known as the Assassin Bee, for their supposed habit of taking over an existing colony of European bees. According to this lore, their queen waits outside while several worker bees infiltrate the hive by bringing in food, where they will then locate and kill the queen. The new queen will then enter and take over the hive.
quote:Op zaterdag 28 april 2007 14:10 schreef FFnog het volgende:
Wel grappig dat ze zich mooi aan de staatsgrenzen houden...![]()
En voordat de bijen die door imkers gehouden worden begonnen te verdwijnen, waren het de bijen in de vrije natuur. Ik heb er geen cijfers over gevonden maar in de afgelopen jaren zijn in de VS vijf soorten wilde bijen uitgestorven.quote:It is worth noting that, while CCD has been presented to the media as a sudden new problem, these same theories about causative infections have already been presented to explain previous bee die-offs, especially those in the spring of 2005, which were attributed to the now infamous varroa mite, a.k.a. “vampire mite,” which began infecting American honey bees in 1987.
Daar ben ik het wel mee eens.quote:Op woensdag 4 april 2007 12:38 schreef TeenWolf het volgende:
Interessant filmpje.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:38 schreef UncleScorp het volgende:
Voor een alternatieve kijk op de zaak en een link tussen de hexagon op Saturnus, de hexagon van 911 en de hexagon in oa de bijenrasters ... synchromysticism
http://thebravenewworldorder.blogspot.com/ :
Thoth-Duck and the Pillarmid Gate (Comic Book Cycle Part 2)
quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:06 schreef TeenWolf het volgende:
[..]
Doe eens een entertjequote:Op woensdag 27 juni 2007 23:28 schreef Summers het volgende:
[..]
misschien zei einstein dat als 1 van de vele tekens aan de wand de uitspraak over bijen ... in 2012 begint volgens de maya's een nieuw tijdperk en komen we weer in het jaar 0 en is er een periode van 26.000 jaar verstreken we schijnen volgens de wetenschap nu te evolueren waar we bij zijn ze weten alleen niet in wat of waarin , alles om ons heen is aan het veranderen , misschien zijn we op dit moment nog niet eens op de helft van ons potentieel aangezien we 12 strengen dna hebben waarvan er 10 junk dna word genoemd omdat we die niet gebruiken .. we gebruiken maar een fractie van onze hersenen .... ik denk dat we ons niet eens kunnen voorstellen nu hoe zeer en hoe drastisch alles gaat veranderen , dat gaat denk ik ons verstand te boven op dit moment . iedereen die nu leeft is hartstikke bijzonder . in alles zit een stukje waarheid , misschien komen er wel aliens of is het zoals in de serie 4400 dat de "aliens" mensen uit de toekomst zijn .. wat het ook is of zal zijn , ik denk dat het minimaal dat niveau zal hebben die veranderingen of misschien wel 1000 keer beter en iets wat we ons niet voor kunnen stellen .. kijk om je heen , kijk alleen maar naar het weer , of wat er allemaal gebeurd in het universum , wij voelen een rimpeling van de veranderingen in de kosmos en het word alleen maar nog meer , ik lees zo vaak dat onverklaarbare gebeurtenissen uitgelegt worden op een " logische" manier , elke manier als het maar in dit wereldje past en niks daarbuiten .. hoezo zijn wij beperkte wezens die maar een fractie van ons potentieel gebruiken of 1/5 of what ever , in staat om die overgrote restdeel 4/5 wat meer is dan de helft te overzien ?? daarom denk ik dat alles mogelijk is ,. die uitspraak van einstein kan je op wel 1000 manieren uitleggen denk ik , het einde van de mens wil nog niet automatisch zeggen dat we allemaal dood neervallen en we ophouden te bestaan , misschien evolueren we nu versneld en worden we hogere wezens en zijn we tot meer in staat .. we zijn best wel "perfect " geschapen en alles in ons lichaam heeft een functie , wie zegt dat we de delen die we nu niet gebruiken maar die we wel hebben , niet gaan werken ? wie zegt dat we niet net als in heroes op aarde zijn gekomen met een genetische code om in deze tijd te evolueren ? alles is mogelijk , als je een klein deel hebt gezien kan je het hele plaatje niet kennen ... als je maar 10 % doet en weet kan het compleet anders zijn als je inene 50 % kent en weet , laat staan 100 % . Einstein was echt niet dom , tot op de dag van vandaag ontdekken wij mensen hoezeer hij gelijk had en snappen we wat hij bedoelde of gebruiken we zijn kennis om verder te komen . en dat wilde ik maar even gezegt hebben .
In jouw geval is dat vrij duidelijk jaquote:Op donderdag 28 juni 2007 21:05 schreef Summers het volgende:
Wat je niet weet is toch wel ontelbaar veel groter .
Al iets ervaren ? misschien daar je energie insteken want ondertussen weet je het nog steeds niet en omdat je dat wel erg vind roep je steeds hoeveel IK wel niet mis ... mensen halen altijd uit naar anderen om te verbloemen wat ze nou echt voelen , psychologisch gezienquote:Op maandag 17 september 2007 13:56 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
In jouw geval is dat vrij duidelijk ja
Oy, terug naar je skeppy-hok jijquote:Op maandag 17 september 2007 13:56 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
In jouw geval is dat vrij duidelijk ja
Goeie kick!quote:
quote:Op vrijdag 28 september 2007 17:53 schreef UncleScorp het volgende:
North American Honey Bees Still Weak
September 26, 2007 Gainesville, Florida - The September 7, 2007, Science Express reported the discovery of the "Israeli Acute Paralysis Virus (IAPV)" in 96% of honey bees affected by Colony Collapse Disorder (CCD).
In november en december 1923 hield Rudolf Steiner 9 voordrachten over het wezen der bijen.quote:Op dinsdag 3 april 2007 09:33 schreef liaizan het volgende:
Over seventy-five years ago Christian visionary and teacher Rudolph Steiner predicted the approach of the current crisis in bee keeping.
quote:Als we niet snel actie ondernemen, zullen we straks met veel minder groente en fruit toe moeten. De bij is namelijk aan het uitsterven. En zonder bijen gaan wij flink inleveren op variatie in onze dagelijkse kost.
“Op alle continenten neemt het aantal bijen af”, vertelt Bernard Vaissière in een interview met Le Monde. “Tijdens de winter 2006-2007 is de Amerikaanse bijenbevolking bijvoorbeeld met 25 procent afgenomen.” Vaissière is ‘bestuivingsspecialist’ en actief in Alarm, een Europees project dat de biodiversiteit in stand probeert te houden.
Afhankelijk
80 procent wereldwijd van alle bloemendragende planten en eveneens 80 procent van alle gecultiveerde soorten in Europa zijn namelijk direct afhankelijk van bestuiving door insecten, waarvan het merendeel door bijen plaatsvindt. Nog een cijfer: 35 procent van al onze voeding is afhankelijk van de bestuiving door insecten.
Zonder deze beestjes kunnen we afscheid nemen van kruiden als rosemarijn, tijm en lavendel, fruit (appels, peren, abrikozen en amandels) en verder - onder heel veel andere soorten - tomaten, zonnebloemen, koolzaad en wortels.
Oplossing?
Er zijn oplossingen, zoals het bestuiven overnemen van de insecten. Dat is geprobeerd met ventilatoren die de pollen moesten verspreiden en machines die het stuifmeel moesten doen stuiven, maar die bleken niet efficiënt. De echte oplossing ligt natuurlijk ergens anders. Bijen moeten gewoon weer de ruimte krijgen. Dat kan door geen of minder pesticiden te gebruiken. Andere oplossing is het gras op niet gecultiveerde gronden maar een keer per jaar te maaien en wilde bloemen een kans te geven.
“Concreet gezien”, zegt Vaissière “zal de wereld niet van de honger omkomen als er geen bijen meer zijn, want 60 procent van de landbouw - granen, mais en rijst - zijn niet van bestuiving afhankelijk. Maar de diversiteit van onze voeding zal er wel compleet door veranderen.”
(Sync.nl)
what a kickquote:Op zondag 6 april 2008 16:04 schreef RickySway het volgende:
Einstein: "If the bee suddenly disappeared off the globe then man would have only four years of life left"
2008 + 4 ... = 2012![]()
Misschien hebben alle bijen de film 'bee movie' gezien ?
De politiek is ook wakker.quote:Groen van Prinstererzaal
Vanaf 10:00 uur
BUZA - China
Vanaf 15:00 uur
LNV - bijensterfte
Vanaf 16:00 uur
VROM - Externe Veiligheid
Het magnetisch veld wordt steed zwakker, hier en hier hebben ze het daar ook over. (als vele websites meer....)quote:Op woensdag 11 juni 2008 14:44 schreef Salvad0R het volgende:
Bijen gebruiken vast het magnetisch veld van de aardbol om zichzelf te oriënteren. Het kan maar zo dat "men" daarmee aan het kloten is.
UIt je eerste link:quote:Op woensdag 11 juni 2008 16:07 schreef Ender_Wiggin het volgende:
[..]
Het magnetisch veld wordt steed zwakker, hier en hier hebben ze het daar ook over. (als vele websites meer....)
Tijdje terug ook een docu. op discovery hierover gezien, dat er nu al plekken zouden zijn waar de kompas daardoor de verkeerde kant opwijst....
quote:"We hear the magnetic field today looks like it is decreasing and might reverse. What we don't hear is it is on a time scale of thousands of years," Glatzmaier said. "It's nothing we'll experience in our lifetime."
Dat weet ik maar in vele andere links spreken ze weer over een veel snellere periode sommige zelfs binnen een tiental jaren....quote:
En welke links zijn dat? (tot nu toe heb ik alleen "zweverige" en onwetenschappelijke sites gevonden die kommer en kwel aankondigen (of een snelle verandering binnen enkele jaren)quote:Op donderdag 12 juni 2008 09:01 schreef Ender_Wiggin het volgende:
[..]
Dat weet ik maar in vele andere links spreken ze weer over een veel snellere periode sommige zelfs binnen een tiental jaren....
Toch iets te snel geweest ja, die zweverige sites komen allemaal uit rond 2012 zodat het klopt vlgs maya etc.etc.quote:Op donderdag 12 juni 2008 11:00 schreef The_stranger het volgende:
[..]
En welke links zijn dat? (tot nu toe heb ik alleen "zweverige" en onwetenschappelijke sites gevonden die kommer en kwel aankondigen (of een snelle verandering binnen enkele jaren)
Is het nu opeens Newton? eerst was die uitspraak nog van Einstein.quote:Op donderdag 12 juni 2008 11:34 schreef L.Denninger het volgende:
Wisten jullie trouwens dat Isaac Newton heeft gezegd dat als de bijen verdwijnen,
de mensheid ook binnen 2.8 jaar uitsterft ?
quote:Op donderdag 12 juni 2008 11:58 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Is het nu opeens Newton? eerst was die uitspraak nog van Einstein.
Einstein had in 1905 een geheim document gevonden van Newton, welke als 41ste graad van de vrijmetselaars kennis had van de toekomst van de aarde (wat weer van nostradamus kwam, de oprichter van de vrijmetselaars). Einstein heeft zijn voorspelling deels gebaseerd op dit document en deels op de voorspellingen van Madame Swarovski, een waarzegger op de kermis van 1904 in Innsbrück...quote:Op donderdag 12 juni 2008 11:58 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Is het nu opeens Newton? eerst was die uitspraak nog van Einstein.
Swarovski, van die kristallen prutzooibeeldjes?quote:Op donderdag 12 juni 2008 12:57 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Einstein had in 1905 een geheim document gevonden van Newton, welke als 41ste graad van de vrijmetselaars kennis had van de toekomst van de aarde (wat weer van nostradamus kwam, de oprichter van de vrijmetselaars). Einstein heeft zijn voorspelling deels gebaseerd op dit document en deels op de voorspellingen van Madame Swarovski, een waarzegger op de kermis van 1904 in Innsbrück...
En daarom moet het wel waar zijn...
Klopt, bij de eerste waarzegster Swarovski is in 1913 haar volprezen en bekende kristallen bol door een blikseminslag getroffen, waaruit de bol puur toevallig een galopperend paard ontstond nadat de rook was opgetrokken. Madame Swarovski las hieruit een teken van de hogere machten en heeft zich toen voor genomen om elk stuk kristal wat ze vond om te vormen in prullaria. In het begin alleen paarden, maar na enkele visioenen verlegde ze haar werkterrein naar allerlei diersoorten.quote:Op donderdag 12 juni 2008 13:28 schreef Elegy het volgende:
[..]
Swarovski, van die kristallen prutzooibeeldjes?
quote:Door: Menno van der Hurk, Niburu.nl
In verschillende televisieprogramma’s en krantenartikelen worden de volgende redenen aangedragen voor de verdwijning van de bijen:
Vervuiling
Bestrijdingsmiddelen
Mijten
Virussen (Bijen AIDS)
Weersomstandigheden
Beren
Geen van deze redenen kan afdoende verklaren wat de oorzaak is van de recente verdwijning. De meeste zaken op het lijstje zijn niet van de laatste tijd. Het is aannemelijk dat iets dat recentelijk veranderd is verantwoordelijk is. Veranderend klimaat verklaart echter niet waarom er ook bij goede weersomstandigheden bijen verdwijnen. National Geographic wil ons doen geloven dat bijen uitsterven door een nieuw virus. Een virus kan nooit zorgen voor honderd procent sterfte onder volwassen bijen in een gezonde kolonie. Er zouden dan altijd een paar bijen het virus overleven. Een virus verklaart ook niet waarom jonge bijen en de koningin niet ziek worden. Tenslotte zouden er bij een uitbraak van een virus overal zieke en dode bijen te vinden moeten zijn, en die zijn er niet.
Er zijn twee mogelijke oorzaken die nooit in de media worden behandeld: UMTS straling en het genetisch manipuleren van gewassen. Dit zijn beide voor de hand liggende oorzaken omdat beiden recentelijk zijn geintroduceerd. Dat UMTS straling de mogelijke oorzaak is van de verdwijning hebben we op Niburu.nl reeds behandeld. In dit artikel richt ik me op genetische manipulatie als mogelijke oorzaak, omdat er steeds meer aanwijzingen zijn dat dit ook een hele belangrijke rol speelt in de verdwijning. Planten worden tegenwoordig zo gemanipuleerd dat de planten zelf insecticiden produceren. Veel media denken ook dat bepaalde nieuwe bestrijdingmiddelen de oorzaak zouden kunnen zijn. Wat daarbij altijd vergeten wordt is dat deze nieuwe bestrijdingsmiddelen nu worden gebruikt in combinatie met genetisch gemanipuleerde gewassen. Het gewas is zo gemanipuleerd dat het resistent is voor Round-up, het bestrijdingsmiddel. Pas in de afgelopen paar jaar worden genetisch gemanipuleerde gewassen op grote schaal verbouwd. Er is echter geen grote krant of televisieprogramma die deze mogelijke oorzaak ook maar noemt.
Het is aannemelijk dat bijen massaal weg vliegen omdat er simpelweg alleen genetisch vergiftigd voedsel te vinden is in hun directe omgeving. Een boer die een genetisch gemanipuleerd gewas wil laten bestuiven bestelt bij een imker bijen. Een aantal bijenkorven worden dan geplaatst in de vaak enorme velden met genetisch gemanipuleerde gewassen. Voor de enorme kolonies bijen is er in de wijde omgeving dus geen normaal voedsel te vinden. Nadat een aantal bijen ziek is geworden van het beschikbare gemanipuleerde voedsel is het niet onlogisch om aan te nemen dat de bijen uiteindelijk opzoek gaan naar andere voedselbronnen buiten bereik van de kolonie. Hierbij vertrekken ze uiteindelijk massaal naar plekken waar wel voedsel te vinden is en zijn zo gedwongen de kolonie te verlaten.
De volgende feiten versterken het idee dat genetisch gemanipuleerde gewassen de boosdoener kan zijn:
Het probleem komt vooral voor in Amerika, inmiddels is daar meer dan 60% van alle gewassen genetisch gemanipuleerd: het is dan logisch dat het probleem daar begint.
In landen waar weinig genetisch gemanipuleerde gewassen groeien, zoals Nederland, speelt dit probleem niet
Landen die nu langzaam beginnen met het aanplanten van genetisch gemanipuleerde gewassen, zoals Spanje, zien nu ook het probleem met de bijen ontstaan.
Biologische imkers in Amerika hebben totaal geen last van verdwijningen.
Het verklaart waarom bijen verdwijnen en er geen dode bijen te vinden zijn. De Bijen eten niet van het gentech gewas en zijn simpelweg verdwenen, opzoek naar voedsel.
Onderzoekers hebben een verzwakt immuunsysteem aangetroffen bij bijen: Het voedsel van de bijen is hiervan een voor de hand liggende oorzaak. Ook ondervoeding kan een verzwakt immuunsysteem veroorzaken.
Onderzoekers hebben volgens deze National Geographic documentaire zelfs ondervoedings-verschijnselen waargenomen bij bijen: dit duidt erop dat de bijen niet tot nauwelijks eten van de genetisch gemanipuleerde nektar om uiteindelijk bijna dood van de honger weg te vliegen van de kolonie.
Genetisch vergiftigd voedsel is een voor de hand liggende oorzaak en verklaart vrijwel alle aspecten van het huidige probleem. Wetenschappers staan voor een raadsel maar kijken niet eens naar deze mogelijke oorzaak. Het zal dus nog wel even duren voordat de wetenschap dit "raadsel" weet te ontrafelen.
Ik ook niet. Heel af een toe eentje. Voorgaande jaren hadden we altijd een hele zwerm bijen in in de klimop.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 04:28 schreef Manono het volgende:
ik heb al heel lang geen bijen gezien
Achja, people to see, things to doquote:Op zaterdag 16 augustus 2008 04:56 schreef Stali het volgende:
Maar het is blijkbaar normaal en sinds het voorjaar is er kennelijk geen bericht meer geweest..
Ahem... Nieuwsberichten van de laatste drie dagen: zie vooral de berichten uit Groot-Brittanië.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 04:56 schreef Stali het volgende:
Maar het is blijkbaar normaal en sinds het voorjaar is er kennelijk geen bericht meer geweest..
http://www.abc.net.au/news/stories/2008/08/15/2336486.htmquote:Australia needs mite-resistant bee, expert says
Posted Fri Aug 15, 2008 12:09pm AEST
Australia should engineer a special bee to be resistant to the destructive varroa mite to preserve its honey and pollination industries, a leading entomologist says.
Dr Max Whitten, former head of entomology at CSIRO, says Australia is expected any day to succumb to the varroa mite, which is implicated in the devastating Colony Collapse Disorder that has decimated US hives.
Varroa sucks the "blood" of the bee and makes it more susceptible to disease.
http://www.ajc.com/services/content/metro/stories/2008/08/15/uga_bee_death_study.html?cxtype=rss&cxsvc=7&cxcat=13quote:UGA gets $4.1 million to study honeybee deaths
By BOB DART
The Atlanta Journal-Constitution
Washington — The U.S. Department of Agriculture has awarded $4.1 million to the University of Georgia to lead a nationwide investigation into the mysterious deaths of honeybees, a threat to pollination valued at $15 billion a year to American farming.
“Georgia is one of the lead players” in the honeybee world, said Keith Delaplane, the UGA entomology professor who will direct the four-year investigation that will involve 17 colleges and universities
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2008/aug/14/conservation.pollution?gusrc=rss&feed=sciencequote:Why bees matter
The decline of bees won't just affect honey production – they're as important as the sun and rain in making crops grow
Thursday August 14 2008 14:00 BST
Britain's honeybees have suffered catastrophic losses this year according to the first survey of UK beekeepers. Close on one in three hives failed to make it through this winter and spring – that's about 80,000 colonies – leaving us with a potential crisis on our hands. Fewer honeybees will, as you'd expect, mean less honey. But as British honey only accounts for around 10% of the honey we consume in the UK, we should still be able to spread the sweet stuff on our toast well after the indigenous varieties run out, albeit at a higher price, as droughts in Argentina and the conversion of land for biofuel production reduce global supply.
More worryingly, insects pollinate a third of everything we humans eat – most fruits and vegetables, nuts, seeds, and forage for our livestock. As we become more and more dependent on a monoculture system of growing food, we become more reliant on the honeybee to do the bulk of this work; trucked into an area for just a few days or weeks when a single crop is blossoming, they can be moved in their hives to more fertile pastures when the orchards and fields turn into a barren wasteland. Not so the bumblebees, solitary bees, moths and butterflies who have suffered a sharp decline as a result of modern farming practices.
US farmers have already warned Congress that they are being forced to reduce their acreage of crops because of a shortage of honeybees for pollination and the subsequent rising cost of renting hives. Colony collapse disorder (CCD), the term used to describe the mysterious wipeout of more than a third of US honeybees – a million this year, 800,000 the year before – has not yet been confirmed in Britain.
http://www.gulf-times.com/site/topics/article.asp?cu_no=2&item_no=235561&version=1&template_id=38&parent_id=20quote:Honeybee population collapse exceeds worst fears
Published: Thursday, 14 August, 2008, 01:39 AM Doha Time
LONDON: Britain’s honeybees have suffered catastrophic losses this year, according to a survey of beekeepers, contributing to a shortage of honey and putting at risk the pollination of fruits and vegetables.
The survey by the British Beekeepers’ Association (BBKA) revealed nearly one in three of the UK’s 240,000 honeybee hives did not survive this winter and spring.
The losses are substantially higher than the one in five colonies reported dead earlier this year by the government after 10% of hives had been inspected.
Tim Lovett, BBKA president, said: “Average winter bee losses due to poor weather and disease vary from between 5% and 10%, so a 30% loss is deeply worrying. This spells serious trouble for pollination services and honey producers.”
The National Bee Unit (NBU), which monitors bee health for the department for environment, food and rural affairs (Defra), has attributed high mortality to the rain in summer 2007 and early this spring that confined bees to their hives.
This meant they were unable to forage for nectar and pollen and provided the opportunity for pathogens to build up and spread.
But the BBKA says the causes are unclear. Its initial survey of 600 members revealed a marked north-south divide, with 37% bee losses in the north, compared to 26% in the south. “We don’t know why there is a difference and what is behind the high mortality,” said Lovett.
The government recognises that the UK’s honeybee hives - run by 44,000 mostly amateur beekeepers - contribute around £165mn a year to the economy by pollinating fruits and vegetables.
Lovett warned: “30% fewer honeybee colonies could therefore cost the economy some £50mn and put at risk the government’s crusade for the public to eat five portions of fresh fruit and vegetables a day.”
http://www.dailydemocrat.com/ci_10189121?source=rssquote:Insect virus researcher probes honey bee woes
Daily Democrat
Article Created: 08/13/2008 08:13:21 AM PDT
Insect virus researcher Michelle Flenniken, a postdoctoral scholar in the Department of Microbiology and Immunology at UC San Francisco, is the newly selected H agen-Dazs Postdoctoral Fellow at UC Davis.
"We're hoping that Michelle Flenniken's expertise in molecular virology will lead to understanding one of the factors contributing to colony collapse disorder and lead to strategies that increase honeybee survival," said Lynn Kimsey, chairwoman of the Department of Entomology and director of the Bohart Museum of Entomology.
Colony collapse disorder occurs when bees mysteriously abandon their hives, often leaving the brood (immature bees) and honey. The nation's beekeepers have reported losing from one-third to 100 percent of their bees over the last two years.
Flenniken works with insect viruses in the laboratory of professor Raul Andino at UCSF. She will continue working in the lab and also with researchers at the Harry H. Laidlaw Jr. Honey Bee Research Facility at UCD.
Skilled in multidisciplinary research - molecular biology, microbiology, chemistry and cell biology-Flenniken will focus on the biology of honeybee viruses, specifically the role of RNA interference in the honeybee antiviral immune responses, Kimsey said.
Lol, over 4 jaar ist 2012, als dat van Einstein klopt, hebben de maya's gelijk!quote:[b]Op dinsdag 3 april 2007 01:02 schreef
Albert Einstein heeft ooit gezegd: \"Als de bij verdwijnt heeft de mens nog maar 4 jaar te leven\"..........
Je hebt dit topic zeker niet doorgelezen...quote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:11 schreef Vanes28 het volgende:
[..]
Lol, over 4 jaar ist 2012, als dat van Einstein klopt, hebben de maya's gelijk!
Clothianidin is een pesticide. In Frankrijk is er ook een ban op gekomen nadat er al in 1999 bijensterfte was.quote:"It's a real bee emergency," said Manfred Hederer, "Fifty to 60 percent of the bees have died on average and some beekeepers have lost all their hives."
quote:"In de Verenigde Staten is maar liefst 70 procent van de commerciële honingbij verdwenen, en in Europa is de situatie weinig beter." [bron]
Noem me een sentimentele zak maar ik word toch echt niet vrolijk van dit soort berichtenquote:Op maandag 1 september 2008 22:40 schreef NorthernStar het volgende:
Germany Bans Eight Pesticides Linked to Honeybee Population Collapse
Clothianidin Chemical Found Contaminating Dead Bees
[..]
Clothianidin is een pesticide. In Frankrijk is er ook een ban op gekomen nadat er al in 1999 bijensterfte was.
Toch kan clothianidin imo niet het enige antwoord zijn want het gebeurt wereldwijd, ook in gebieden waar het spul helemaal niet gebruikt wordt.
Ondertussen ziet het er in de UK dit jaar ook weer slecht uit.
Where have all the honey bees gone?
Vroeger was de sterfte 10%. De afgelopen twee jaar gemiddeld al 40% in de UK.
[..]
Overigens, google voor de grap eens op fireflies gone
Lights Out for Fireflies?
Ik zie vaak genoeg reclames van Sheba en Bonzo...quote:Op dinsdag 2 september 2008 16:37 schreef Harajuku. het volgende:
Op zo een filmpje van Animal Planet is steeds zo een imker, die heeft nog zat bijen
McCain heeft gezegd dat als de aardappels opraken er ook geen frietjes meer gebakken kunnen worden.quote:Op woensdag 10 september 2008 09:39 schreef L.Denninger het volgende:
Ik heb gehoord dat George W. Bush heeft gezegd dat als de bijen verdwijnen we binnen 3 jaar geen honing meer hebben !
Gelukkig hebben wij Berlusconi voor de pastaquote:Op dinsdag 23 september 2008 10:58 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
McCain heeft gezegd dat als de aardappels opraken er ook geen frietjes meer gebakken kunnen worden.
Dat is wel de bedoeling ja, ik wil er nu ook vanaf. Heb er in het begin wel serieus in gereageerd maar er wordt de laatste tijd niets meer toegevoegd, het blijft alleen irritant terugkeren in je ATquote:
nee, dit maakt je niet uniek, dit maakt je een lederen sofaquote:Op dinsdag 23 september 2008 16:19 schreef mrfool het volgende:
we hebben nog een wespennest op zolder zitten, ben ik nu uniek?
Is er ook een bij bij?quote:Op dinsdag 23 september 2008 16:19 schreef mrfool het volgende:
we hebben nog een wespennest op zolder zitten, ben ik nu uniek?
Wellicht omdat je de noodzaak voelde om je gezwets te delen met ons? Tip: Het hoeft niet.quote:Op dinsdag 23 september 2008 01:16 schreef P8 het volgende:
waarom heb ik ooit in dit topic gepost![]()
al meer dan een jaar zie ik hem geregeld voorbijkomen in mAT
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |