abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 april 2007 @ 10:15:33 #151
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_48624227
quote:
Op zondag 22 april 2007 23:39 schreef Symer het volgende:

[..]

Vandaag had ik ook zo'n beest op m'n kamer, dacht eerst dat er een kleine muis aan kwam vliegen

Even opgezocht wat dat was en ik kom bij een Aziatisch ras uit dat hier eigenlijk niet voorkomt (Asian giant hornet). Dat heeft dan denk ik meer met de klimaatverandering te maken dan met de bijensterfte hier.
Een hornet, ofwel hoornaar (geen horzel zoals sommige zeggen) is een wespensoort en geen bij. Maar ze kunnen idd joekelgroot worden. Zal me niets verbazen als door het warmere weer ook allerlei exotische gevallen hier aan komen zetten. In principe schijnen de gewone hoornaars niet echt agressief te zijn maar ik schrik me wel rot als er eentje aan komt vliegen op m'n kamer
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  maandag 23 april 2007 @ 10:21:03 #152
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_48624378
quote:
Op maandag 23 april 2007 05:58 schreef Spellmeista het volgende:

[..]

Ik mag hopen dat je die de deur hebt uitgewezen omdat de horenaar eitjes onder de huid schijnt te leggen waar larven uitkomen, die zich vervolgens een weg banen door je vlees om zich met pus en al een uitgang te vinden door je opperhuid.
geloof er geen zak van, dat doen sluipwespen. De hoornaar is geen sluipwesp. En ze leggen die eitjes volgens mij ook neit in mensen maar in andere insecten. Een hoornaar is qua steek niet veel anders dan een wesp (praktisch tzelfde gif).
---
  maandag 23 april 2007 @ 12:38:22 #153
170036 Klit
In medio virtus
pi_48628684
quote:
Behalve door zijn afmeting valt de hoornaar op door zijn roodachtige borststuk en zijn felle geluid. Hij komt niet veel voor in België en Nederland, maar is ook geen zeldzaamheid. Hoewel de hoornaar meer dan twee keer zo groot is als de gewone wesp, is hij beduidend minder agressief ten opzichte van de mens. Als hij steekt is dit wel pijnlijker dan bij een gewone wesp of bij, maar hij steekt minder snel - al kan de hoornaar wel erg weerbaar zijn als het erop aankomt een nest verdedigen. Werksters zijn 18-25 mm, koninginnen 25-35 mm en mannetjes tot 28 mm lang.

In de volksmond doen fabels de ronde dat een paar steken al voldoende zouden zijn een mens of paard te doden. Voorzover die persoon niet toevallig één van de twee tot drie procent mensen betreft met een allergie tegen de steken is dit echter volstrekte onzin. Het gif is vergelijkbaar met dat van bijen en andere wespen, maar niet exact hetzelfde - het bevat een relatief grote hoeveelheid van de neurotransmitter acetylcholine, waardoor het sterker een branderig gevoel opwekt. Net als bij gewone wespen zijn voor een niet-allergische mens circa 500-1000 steken nodig om dodelijk te zijn en aangezien nesten zelden zo groot zijn en slechts één op de tien dieren uit het nest zullen steken is de kans verwaarloosbaar klein. Dat de dieren desondanks killer wasp (moordenaarswesp) genoemd worden zal eerder samenhangen met de manier waarop zij andere insecten jagen en verorberen - voor die dieren is de hoornaar inderdaad een geduchte moordenaar.
quote:

Soort
Oriëntaalse hoornaar

De Oriëntaalse hoornaar (Vespa orientalis) is een aan de Europese hoornaar verwante soort.

De koningin wordt 25 tot 35 mm lang, darren en werkwespen blijven kleiner.

Bij mannetjes hebben de antennes 13 segmenten, bij vrouwtjes altijd 12.
Laedere facile, mederi difficile
pi_48630844
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 05:34 schreef Spellmeista het volgende:

[..]

bron?

Daarbij komt ook kijken dat het voornaamste nut van planten zuurstof produceren is..(voor de levende wezens). Gelukkig zijn wij totaal niet afhankelijk van Amerika of Europa waar geen bijen meer zouden zijn omdat we vrolijk lopen te bellen. Er zijn nog delen in de wereld waar de bij goed kan vertoeven en die ook heel groot zijn en waar ze geen mobiele telefoon nodig hebben(er even van uitgaande dat het nieuws klopt). Voor de rest doen de beesten die ik vannacht opnoemde hun werk wel.
Het voornaamste nut van planten is juist niet de zuurstof die ze produceren, maar ze leveren grotendeels de voedsel voorziening van insecten die op hun beurt weer zoogdieren 'onderhouden' totdat we bij de mens terecht komen.

Verder is het zo dat specifieke insecten specifieke planten bevruchten, bijen nemen wel een grotere aandeel dan menig ander insect. Jammer genoeg zijn het nu net de gewassen die wij gebruiken die door bijen bevrucht worden.

**Even voor jou kennis: de meeste zuurstof [en CO2 opname trouwens] productie komen van algen in de zee, niet bomen, gras of andere planten, maar algen. In de biologie is klein niet altijd onbelangrijk, aantallen is waar het om gaat.***
pi_48631065
Het is overigens wel frapant dat insecten en andere dieren de achtergelaten nesten vermijden. Normaal gesproken zouden andere dieren het nest 'plunderen' voor de nectar en achtergebleven larven.

"In many cases, scientists have found evidence of almost all known bee viruses in the few surviving bees found in the hives after most have disappeared. Some had five or six infections at the same time and were infested with fungi -- a sign, experts say, that the insects' immune system may have collapsed.

The scientists are also surprised that bees and other insects usually leave the abandoned hives untouched. Nearby bee populations or parasites would normally raid the honey and pollen stores of colonies that have died for other reasons, such as excessive winter cold. "This suggests that there is something toxic in the colony itself which is repelling them," says Cox-Foster."

Bron: Http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,473166,00.html
  maandag 23 april 2007 @ 14:52:45 #156
176875 Spellmeista
||planetary Spells||
pi_48633227
Ik moet me excuseren voor mijn onwetendheid op dit gebied. Gelukkig is alles weer rechtgetrokken en ik ben de corigerende users daarvoor erg dankbaar!

Knowledge: +10
Lies: -5
Overall knowledge: +1
pi_48634514
quote:
Op maandag 23 april 2007 14:52 schreef Spellmeista het volgende:
Ik moet me excuseren voor mijn onwetendheid op dit gebied. Gelukkig is alles weer rechtgetrokken en ik ben de corRigerende users daarvoor erg dankbaar!

Knowledge: +10
Lies: -5
Overall knowledge: +1
Hehehe
  maandag 23 april 2007 @ 15:40:54 #158
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_48635006
Na al deze verschrikkelijke berichten besluit ik me een biertje te drinken zolang het nog kan

Voordat je het weet is het einde in zicht en dan kan ik niet meer genieten Temperaturen die omhoog gaan, bijen die sterven en zo gaat de berichtgeving door.

Over bijen, ik zag gisteren een paar joekels waar ik even van geschrokken was. Het leken wel vleermuizen. Waren ook nog op zoek naar een gat in de gevel om een nest te bouwen volgens mij Zo'n beest wil ik niet op de slaapkamer hebben en zeker niet gestoken worden door.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  maandag 23 april 2007 @ 17:09:46 #159
59136 Aurora025
1649 - Siege of Drogheda
pi_48638617
Alan Watt over de verdwijnende bijen.

Birds, Bees and Biochemical Warfare

http://www.cuttingthrough(...)mWar_April192007.mp3

Jim Marrs over de bijen.
http://www.redicecreation(...)CR-070422-jmarrs.mp3
The Irish Massacre was incited by the Jesuits on October 23, 1641, the feast day of Ignatius Loyola, and lasted until Oliver Cromwell landed in Drogheda in 1649 to put an end to it.
pi_48639258
quote:
Op maandag 23 april 2007 15:40 schreef Dromenvanger het volgende:
Na al deze verschrikkelijke berichten besluit ik me een biertje te drinken zolang het nog kan

Voordat je het weet is het einde in zicht en dan kan ik niet meer genieten Temperaturen die omhoog gaan, bijen die sterven en zo gaat de berichtgeving door.

Over bijen, ik zag gisteren een paar joekels waar ik even van geschrokken was. Het leken wel vleermuizen. Waren ook nog op zoek naar een gat in de gevel om een nest te bouwen volgens mij Zo'n beest wil ik niet op de slaapkamer hebben en zeker niet gestoken worden door.
Zijn dat niet gewoon flinke hommels? Hommels , doen echt helemaal niks. Zelfs niet als je ze slaat.
  maandag 23 april 2007 @ 17:44:03 #161
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_48639750
quote:
Op maandag 23 april 2007 17:28 schreef frenkck het volgende:

[..]

Zijn dat niet gewoon flinke hommels? Hommels , doen echt helemaal niks. Zelfs niet als je ze slaat.
De vorm zag eruit als een wesp.

Langer beest en de kleuren waren wat lichter.

Hommels zijn toch wat dikker en donkerder?
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_48640042
quote:
Op maandag 23 april 2007 17:44 schreef Dromenvanger het volgende:

[..]

De vorm zag eruit als een wesp.

Langer beest en de kleuren waren wat lichter.
Was het zoiets?

Die had ik nameljik op m'n kamer
pi_48643261
quote:
Op maandag 23 april 2007 17:53 schreef Symer het volgende:

[..]

Was het zoiets?
[afbeelding]

Die had ik nameljik op m'n kamer
Ik werd laatst wakker en hoorde een bij zoemen tegen het raam. Ben naar het raam gegaan en zag dat het een enorme koningin-bij was

Gelukkig ben ik niet gestoken. Heb haar maar op een blad papier naar buiten gelaten.
  maandag 23 april 2007 @ 19:29:53 #164
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_48643363
Goede daad, die gaat hopenlijk een nest opzetten
---
pi_48645272
22/04/07 Vanishing honeybees mystify scientists

Go to work, come home.

Go to work -- and vanish without a trace.

Billions of bees have done just that, leaving the crop fields they are supposed to pollinate, and scientists are mystified about why.

The phenomenon was first noticed late last year in the United States, where honeybees are used to pollinate $15 billion worth of fruits, nuts and other crops annually. Disappearing bees have also been reported in Europe and Brazil.

Commercial beekeepers would set their bees near a crop field as usual and come back in two or three weeks to find the hives bereft of foraging worker bees, with only the queen and the immature insects remaining. Whatever worker bees survived were often too weak to perform their tasks.

If the bees were dying of pesticide poisoning or freezing, their bodies would be expected to lie around the hive. And if they were absconding because of some threat -- which they have been known to do -- they wouldn't leave without the queen.

Since about one-third of the U.S. diet depends on pollination and most of that is performed by honeybees, this constitutes a serious problem, according to Jeff Pettis of the U.S. Agricultural Research Service.

"They're the heavy lifters of agriculture," Pettis said of honeybees. "And the reason they are is they're so mobile and we can rear them in large numbers and move them to a crop when it's blooming."

Honeybees are used to pollinate some of the tastiest parts of the American diet, Pettis said, including cherries, blueberries, apples, almonds, asparagus and macadamia nuts.

"It's not the staples," he said. "If you can imagine eating a bowl of oatmeal every day with no fruit on it, that's what it would be like" without honeybee pollination.

Pettis and other experts are gathering outside Washington for a two-day workshop starting on Monday to pool their knowledge and come up with a plan of action to combat what they call colony collapse disorder.

"What we're describing as colony collapse disorder is the rapid loss of adult worker bees from the colony over a very short period of time, at a time in the season when we wouldn't expect a rapid die-off of workers: late fall and early spring," Pettis said.

Small workers in a supersize society
The problem has prompted a congressional hearing, a report by the National Research Council and a National Pollinator Week set for June 24-30 in Washington, but so far no clear idea of what is causing it.

"The main hypotheses are based on the interpretation that the disappearances represent disruptions in orientation behavior and navigation," said May Berenbaum, an insect ecologist at the University of Illinois, Urbana-Champaign.

There have been other fluctuations in the number of honeybees, going back to the 1880s, where there were "mysterious disappearances without bodies just as we're seeing now, but never at this magnitude," Berenbaum said in a telephone interview.

In some cases, beekeepers are losing 50 percent of their bees to the disorder, with some suffering even higher losses. One beekeeper alone lost 40,000 bees, Pettis said. Nationally, some 27 states have reported the disorder, with billions of bees simply gone.

Some beekeepers supplement their stocks with bees imported from Australia, said beekeeper Jeff Anderson, whose business keeps him and his bees traveling between Minnesota and California. Honeybee hives are rented out to growers to pollinate their crops, and beekeepers move around as the growing seasons change.

Honeybees are not the only pollinators whose numbers are dropping. Other animals that do this essential job -- non-honeybees, wasps, flies, beetles, birds and bats -- have decreasing populations as well. But honeybees are the big actors in commercial pollination efforts.

"One reason we're in this situation is this is a supersize society -- we tend to equate small with insignificant," Berenbaum said. "I'm sorry but that's not true in biology. You have to be small to get into the flower and deliver the pollen.

"Without that critical act, there's no fruit. And no technology has been invented that equals, much less surpasses, insect pollinators."

http://www.cnn.com/2007/W(...)bees.reut/index.html
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
  † In Memoriam † maandag 23 april 2007 @ 20:26:03 #166
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_48645725
quote:
Op maandag 23 april 2007 20:16 schreef UncleScorp het volgende:
22/04/07 Vanishing honeybees mystify scientists

Disappearing bees have also been reported in Europe and Brazil.
Dus ook op het Zuiderlijk halfrond.
quote:
Op maandag 23 april 2007 17:09 schreef Aurora025 het volgende:
Alan Watt over de verdwijnende bijen.

Birds, Bees and Biochemical Warfare

http://www.cuttingthrough(...)mWar_April192007.mp3

Jim Marrs over de bijen.
http://www.redicecreation(...)CR-070422-jmarrs.mp3
Kun je vertellen wat hun ideeën erover zijn?
  maandag 23 april 2007 @ 23:26:17 #167
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_48652738
Ik wilde een goed verhaal over CCD horen maar die Jim Marrs voegt alle conspiracy zooi samen in 1 stuk.
---
  maandag 23 april 2007 @ 23:38:43 #168
59136 Aurora025
1649 - Siege of Drogheda
pi_48653085
quote:
Op maandag 23 april 2007 23:26 schreef Zero2Nine het volgende:
Ik wilde een goed verhaal over CCD horen maar die Jim Marrs voegt alle conspiracy zooi samen in 1 stuk.
Heb je ook al naar Alan Watt geluisterd?
The Irish Massacre was incited by the Jesuits on October 23, 1641, the feast day of Ignatius Loyola, and lasted until Oliver Cromwell landed in Drogheda in 1649 to put an end to it.
  maandag 23 april 2007 @ 23:56:57 #169
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_48653597
Watt haalt de genetische manipulatie van gewassen aan.
---
  maandag 23 april 2007 @ 23:57:12 #170
170036 Klit
In medio virtus
pi_48653605
quote:
Op maandag 23 april 2007 17:44 schreef Dromenvanger het volgende:

Hommels zijn toch wat dikker en donkerder?
  maandag 23 april 2007 @ 23:59:16 #171
170036 Klit
In medio virtus
pi_48653659
Zou dat verhaal over die bijen overigens ook niet voor hommels gelden dan?
Natuurlijk zijn er niet zoveel hommels als bijen, maar zouden die dan ook niet meer terugkeren naar hun nest?
quote:
Voor de bestuiving van planten zijn hommels onontbeerlijk. Op bezoek bij een bloem voor zijn nektar nemen zij met hun harige vacht stuifmeel mee. Ze verzamelen ook stuifmeel in 'mandjes' op hun achterpoten voor de larven in het nest.
Iedere hommelsoort heeft zijn eigen voorkeur voor een bepaalde bloemsoort; zo vermijden ze concurrentie.
Ze zijn vaak aangepast aan een bepaalde bloem door hun grootte en de lengte van hun tong.
  dinsdag 24 april 2007 @ 00:44:29 #172
59136 Aurora025
1649 - Siege of Drogheda
pi_48654547
quote:
Op maandag 23 april 2007 23:56 schreef Zero2Nine het volgende:
Watt haalt de genetische manipulatie van gewassen aan.
Dat heb ik ook van anderen gehoord. Zou goed kunnen denk ik.
pi_48656686
quote:
Op maandag 23 april 2007 23:59 schreef Klit het volgende:
Zou dat verhaal over die bijen overigens ook niet voor hommels gelden dan?
Natuurlijk zijn er niet zoveel hommels als bijen, maar zouden die dan ook niet meer terugkeren naar hun nest?
[..]
Nou alle insecten en andere dieren die tot bloemen aangetrokken worden zijn in meer of mindere mate betrokken. Over het algemeen 'bepalen' planten welke insecten hun kunnen bestuiven [of anders om; kip/ei]. Zo kunnen er specifieke planten uitsterven door het uitsterven van een insect.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het misschien wel specifiek om bijen gaat, omdat ze een bepaalde niche hebben, die kan vervuild zijn......wat dan als gevolg zou hebben dat bijen doodgaan/wegblijven.

Ik geloof niet zoveel van de zendmasten en mobiele telefoons theorie. De Genetisch gemodificeerde gewassen zijn naar mijn mening een veel betere verklaring. Misschien gebruiken ze een nieuw pesticide? of hebben de een bestaand pesticide recentelijk veranderd?!

Zie de link in mn post @13:50
  dinsdag 24 april 2007 @ 09:02:22 #174
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_48657300
Genetische manipulatie van gewassen klinkt in ieder geval beter dan de GSM-theorie. omdat die laatste ook niet verklaart waarom de plunderaars zolang wegblijven uit de bijenkasten.
---
  dinsdag 24 april 2007 @ 09:48:19 #175
29347 RickySway
Make your life Sway
pi_48658487
In China zijn meer dan genoeg bijen, so ze zijn niet verdwenen.
¡ Experience Everything !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')