Wadloper | vrijdag 12 januari 2007 @ 23:30 |
Hier alweer deel 45 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken: eerste topic 2 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44 [url=http://forum.fok.nl/topic/959604/50[/url], Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht. Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak. Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen. Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders: Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen. DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Munster. PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund. De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs. Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden? Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en vanaf 10 december 2006 in de randstad op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts(GTW's). Voordat de concessie overging naar Arriva reed NoordNed op de noordelijke lijnen. Arriva huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. De materieel inzet is als volgt: DM'90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden, met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden) en Spurts(GTW's), welke eerst ingezet worden op Groningen-Nieuweschans-Leer. De overige trajecten zullen volgen. Vanaf eind 2008 zullen er nieuwe GTW's gaan rijden op Dordrecht-Geldermalsen. Het betreft hier de elektrische variant. 5 maal GTWtype 2/8 en 5 maal 2/6. Tot die tijd rijdt Arriva hier met Plan V. Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Arriva. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Hiervoor werd in de zomer een deel van de stoelen verwijderd. Dit gebeurt echter sinds enkele jaren al niet meer. Hierboven de oudste wadloper, de 3201. Voor de DM90-foto's: zie NS. De Spurt(Stadler GTW) die sinds 5 november 2006 rijdt voor Arriva. De eerste treinen rijden tussen Groningen en Leer. De planning voor de invoering van de GTW's op de verschillende trajecten: November/December: Groningen-Leer December week 50: Leeuwarden-Harlingen Mei 2007: Groningen-Roodeschool Juli 2007: Leeuwarden-Stavoren Augustus 2007: Groningen-Delfzijl September 2007: Groningen-Leeuwarden De serie van Arriva bestaat uit 2 verschillende type treinen. - De GTW 2/6, 2 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)2xx serie. - De GTW 2/8, 3 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)3xx serie. Hieronder is een afbeelding te zien van het interieur van deze trein. Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's. Twee gekoppelde Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen. Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede/Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg. Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet. De tweede lijn is de valleilijn (kippenlijn), welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel, de Protos, ingezet. Interieur en exterieur. Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat'64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden. Vanaf december 2007 wil Veolia op de Maaslijn gaan rijden met de Stadler GTW, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein moet er zo uit gaan zien: Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan. Er is een speciaal topic voor RandstadRail. RandstadRail Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl Op RandstadRail is het volgende materieel gaan rijden: diesel Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter. Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de Wadlopers van Arriva en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus. Wat betreft aanbestedingen heeft NS-Regio de aanbesteding gewonnen voor het traject Apeldoorn-Zutphen, waar met DM'90 op gereden wordt. Hiervoor is een aparte tak opgezet die "RegioNS" wordt genoemd. Een vast team rijdt en onderhoudt het materieel. Ter onderscheiding zijn de Buffels die hier rijden voorzien van speciale stickers. Ook Zwolle-Kampen is aanbesteed aan NS, deze lijn heeft ook twee 'eigen' verfraaide Buffels gekregen. Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld. Elektrisch En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn. De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ongeveer tien jaar nieuwer en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden). Ook technisch gezien zijn er verschillen, maar daar zullen we jullie niet mee vermoeien. Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als de Beneluxtrein (Amsterdam-Brussel); Venlo-Den Haag (met ICK); Den Haag-Arnhem en Arnhem-Roosendaal, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht. Tot 10 december werd de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht met getrokken treinen (ICRm) gereden, maar die zijn nu vervangen door IRM. Hiermee wordt niet meer naar Haarlem, maar van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar wordt er voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze beide plaatsen gaat rijden. Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook. Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (bestaat niet meer), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig). Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid. ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt. (Inmiddels zijn overigens, in augustus 2006, alle ICK-rijtuigen weer in dienst genomen en rijden zij ook weer in de 3500-serie tussen Eindhoven en Schiphol.) Omdat er met ICK nog altijd niet genoeg materieel is voor de nieuwe dienstregeling, heeft NS er nog 50 rijtuigen bijgehuurd, de eerste zijn al in het land, en er rijdt nu een setje tussen Amsterdam en Amersfoort. Hoe e.e.a. er van binnen en van buiten uitziet, zie de fototjes. Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur. Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm. Het ICK van buiten, en een coupé en het gangpad van binnen. Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-rijtuigen voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Alleen voor ICRm zijn er stuurstands, ICK heeft meestal aan beide kanten een loc hangen. Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 rijtuigen ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven. De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort. DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). DD-AR staat voor "DubbelDekker - Agglo-Regio". Om loc's vrij te maken om oude locseries (1100/1200/1300) te vervangen, is bij vijftig DD-AR stammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de 1700-loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de elektrische installatie. Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen. De Panda 2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3. ...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas. Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, plan V, plan T, SGM en tot december 2005 SM'90. Dit laatste type is buitendienst gesteld vanwege de grote storingsgevoeligheid en de hoge kosten die er aan die type, mede door de kleine serie, verbonden waren. De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om dubieuze redenen overigens buiten dienst gesteld is in 2005, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Voor het ontkoppelen geldt hetzelfde. De treinen combineren en splitsen op de volgende routes: - Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede - Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden. Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein. In de nieuwe dienstregeling is dit deels afgeschaft: het Amsterdamse deel wordt niet meer meegenomen, maar rijdt als apart pendel IC'tje. Interieur van de ICM Verder werd het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Met ingang van de dienstregeling 2007 komt er een eind aan de inzet van ICM op de stoptreinen. Mat'64 neemt de dienst in het oosten over, en Zwolle-Groningen heeft de Buffels gekregen die Veolia eigenlijk had willen hebben. Foto's: Een close-upje van de helaas ter ziele gegaane doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren. De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is. Inmiddels is de eerste koploper gereviseerd. Het betreft de 4011 (nog niet in dienst). Mendini-interieur, balkon en 1e klas. Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook. Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en door de sponsering van het NOC NSF door de NS, rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Vanwege de Olympische spelen in Turijn was er een Olympische Thalys. Deze heeft de wintersporters teruggebracht naar Nederland. Na deze rit is de Thalys echter meteen weer van haar bestickering ontdaan. Olympische ICM IV Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. De NS heeft echter momenteel zodanig veel IRM in dienst dat de treinen in vele series rijden, waar ze oorspronkelijk niet bedoeld waren om op ingezet te worden, bijvoorbeeld op Venlo-Den Haag. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen. Met de dienstregeling 2007 moet deze versnippering voorbij zijn. Echter zal aan de versnippering niet geheel een eind gemaakt worden, omdat met ingang van de DRGL 2007 de ambtenarentreinen 501 en 502 Groningen-Den Haag CS gereden gaan worden met 2xVIRM6. In het weekend zullen de vergelijkbare treinen ook door dit VIRM gereden gaan worden, waarbij ieder weekend een stel VIRM op zaterdag naar Leeuwarden gaat en op zondagavond weer terug naar Groningen. En natuurlijk weer de foto's... 1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte. verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant. VIRM IV + VIRM VI Een wat minder bekend treinstel was de SM'90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM'90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat alle negen treinstellen in Zwolle aan de kant stonden. Door alle technische problemen mocht er een tijd lang alleen maar met twee stellen worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal gereden worden vanwege de grotere breedte van de trein. De opstelling in de trein werd echter na een tijdje veranderd in een normale 2+2 opstelling. Als de treinen werkten, was het echter één van de fijnste treinen van het land. Per december 2005 staan deze high-tech stellen echter terzijde in Onnen en zijn ze vervangen door mat'64. Wederom fotootjes. 1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kon zitten), en de rolstoellift. En van de buitenkant zag het ding er in haar goede dagen zo uit. Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen had moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt, omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn bijna 250 V-tjes gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 12 jaar ouder dan de nieuwste. Sinds 10 december 2006 rijdt Plan V niet alleen meer voor NS, maar ook voor Arriva, Connexxion en Veolia. Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen (behalve de 528, die voor een kwart Plan V is). Van de voorkant kan je de T herkennen aan de kleine driehoekige raampjes op de hoek, bij de T's zijn die zwart, maar bij de V's geel. De T's worden vooral gehaat worden voor krappe bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet. Vanaf 2008 zal mat'64 geleidelijk aan vervangen worden door een nieuw type sprinter. Een T en een V. Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over. En het interieurtje van een Plan T 2de Klas Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in twee smaken: de tweebaks Citypendel (Banaan) en de gereviseerde driebaks Sprinter SGMm (Vlavlip). De Citypendels waren eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn. Ook waren de citypendels te vinden op de Hofpleinlijn. Nu aan deze inzet een einde is gekomen, worden de 2 delige stellen als versterking van sommige treinen in de randstad ingezet, en in een paar spitstreintjes. De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Woerden-Gouda-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Utrecht-Baarn, Rotterdam-Hoek van Holland, en in Uitgeest-Haarlem-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek. Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. De ombouw van de driedelige Sprinters is voltooid en met de nieuwe sprinters heeft NS Commercie het product 'Sprinter' ingevoerd, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen (alleen ander kleur stofje). SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter) SGMm van binnen en buiten. Interieur van de CityPendel Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum. De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden. Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Dr_Flash) A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn. NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen: Amsterdam-Brussel (elk uur) Amsterdam-Keulen (5x per dag) Schiphol-Berlijn (4x per dag) Amsterdam-Parijs (wisselend) De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede. De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren. ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd) meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS). De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt. Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc. Thalys. Hier alleen maar wat foto's. Op Enschede-Munster/Dortmund rijdt Bauheihe 643. Deze komt ook in Heerlen vanuit Aachen. Tot 3 november reed op Nieuweschans - Leer deze duitse boemel treintjes Deze zijn nu vervangen door rechtstreekse treinstellen van Arriva, de GTW's van Stadler. Op Roosendaal-Antwerpen de varkenskop: Maastricht-Luik: Totdat de rechtstreekse Intercity van Maastricht naar Brussel ging rijden, deden deze oude barrels van de Belgische spoorwegen dienst op dit lijntje In de nieuwe dienstregeling is die stoptrein dus vervangen door een HSL-intercity die nonstop rijdt tussen Brussel en Luik en dan doorsukkelt als stopper naar Maastricht, maar helaas wel Eijsden overslaat, waardoor ons zuidelijkste stationnetje treinloos is geworden. Venlo-Hamm: Deze trek-duwtreinen bestaan uit gereviseerde Duitse Silberlingen. Deze treinen rijden vanuit Venlo meteen de grens over en rijden onderweg onder andere langs grote steden als Mönchengladbach, Düsseldorf, Wuppertal en Hagen. Soms worden in deze topicserie verkortingen gebruikt voor stationsnamen, als je hier niet zo in thuis bent (over het algemeen zijn het gewoon de eerste letters van de lettergrepen), kun je ze hier opzoeken. Ook wordt wel eens melding gemaakt van een treinserie, waarmee alle treinen op een bepaald traject worden bedoeld. Als men het heeft over 'de 3600' worden daar de sneltreinen tussen Roosendaal en Zwolle mee bedoeld. Alle treinen in het land hebben een eigen nummer om ze herkenbaar te houden voor personeel en verkeersleiding. Zo is de trein die die om 16:19 vanuit Zwolle naar Roosendaal vertrekt de 3663. De volgende trein is de 3665, die daarna de 3667 et cetera. De treinen in de tegengestelde richting hebben de even nummers. Een lijst (PDF) van alle treinnummers die in 2006 gebruikt worden, kun je hier vinden. Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!! deze OP is hier te vinden | |
Wadloper | vrijdag 12 januari 2007 @ 23:31 |
Verander die beginlijst zo wel ff | |
Ou-Tannu | vrijdag 12 januari 2007 @ 23:31 |
nu heb je wel denk ik :p hmm ik moet snel vakantie hebben kan ik weer tjoeken! ( rood heb ik gehad ) | |
Wadloper | vrijdag 12 januari 2007 @ 23:33 |
Of horen die nummers zo naast elkaar? | |
Alexxxxx | zaterdag 13 januari 2007 @ 00:08 |
Wat ik me dan af vraag, wat heb je in s hemelsnaam in hoogezand-sappemeer te zoeken | |
Ou-Tannu | zaterdag 13 januari 2007 @ 00:13 |
quote:kennis * Ou-Tannu moet nog es kijken wat t naar LEER kost :p heb voor nl wel OV maar over de grens? | |
MutZ | zaterdag 13 januari 2007 @ 00:17 |
quote:Je had de lightrail tussen alphen a/d rijn en gouda toch al gehad? | |
Ou-Tannu | zaterdag 13 januari 2007 @ 00:21 |
quote:neen :p | |
Brembo | zaterdag 13 januari 2007 @ 00:27 |
quote:Is wel een ouwe, is er ook eentje van 2007 die de NS op hun stations heeft hangen? | |
Ou-Tannu | zaterdag 13 januari 2007 @ 00:36 |
quote:helaas nog niet op ontdekns.nl | |
Dichterbijer | zaterdag 13 januari 2007 @ 01:24 |
een platgewalsde TVP Vandaag in de trein nog even met een HC staan praten over de gang van zaken bij de spoorwegen. Interesant om te weten dat ik zelf gewoon teveel van de treinen af weet | |
Wadloper | zaterdag 13 januari 2007 @ 07:49 |
Dan moet je je hersenen maar een beetje legen | |
Areyoutalkingtome | zaterdag 13 januari 2007 @ 09:03 |
tvp ! | |
thatsme | zaterdag 13 januari 2007 @ 10:46 |
Duvel | zaterdag 13 januari 2007 @ 12:01 |
quote:Waar komt dit plaatje uit? | |
Socios | zaterdag 13 januari 2007 @ 12:23 |
Dat wil ik ook wel weten. | |
En_ieka | zaterdag 13 januari 2007 @ 12:57 |
tvp | |
Zug-Chef | zaterdag 13 januari 2007 @ 13:03 |
Het is in ieder geval niet realistisch Een dubbele VIRM op Olst | |
vw_caddy | zaterdag 13 januari 2007 @ 14:38 |
quote:Gokje, MSTS met MSTSbin? Waar haal je die irm trouwens vandaan met die deurenupdate? | |
Duvel | zaterdag 13 januari 2007 @ 15:03 |
quote:Ja om dat laatste ging het me inderdaad! | |
Wadloper | zaterdag 13 januari 2007 @ 16:05 |
Die maakt hij zelf Hij is bezig met een nieuwe VIRM namelijk Ziet er super uit Thatsme | |
thatsme | zaterdag 13 januari 2007 @ 18:59 |
quote: http://www.christrains.nl/forum/viewtopic.php?t=3204 | |
Duvel | zondag 14 januari 2007 @ 10:02 |
quote:Goed man! | |
Alexxxxx | zondag 14 januari 2007 @ 17:42 |
Even een tip voor de noordelijke treinenfapperts onder ons. Arriva zoekt machinsten/stewards. Minimum leeftijd 21 jaar, standplaatsen Leeuwarden en Groningen. * Alexxxxx gaat reageren. | |
Ou-Tannu | zondag 14 januari 2007 @ 18:59 |
quote:voorspelbaar? | |
Alexxxxx | zondag 14 januari 2007 @ 19:05 |
quote:Ja. | |
p_iglet | zondag 14 januari 2007 @ 20:43 |
Even een vraagje aan de trein experts hierzo. Ik ga eind januari naar het schaatsen in heerenveen met een 10 jarige in rolstoel. De treinen stoppen dan extra bij heerenveen ijsstadion, maar volgens de ns is dit station niet rolstoeltoegankelijk. Ze bieden geen service, en ook de perrons zijn niet rolstoeltoegankelijk. Het alternatief is doorreizen naar heerenveen en vanaf daar met een rolstoel taxi (extra reistijd 1 uur en extra kosten 50 euro retour) Ik vond echter de volgende foto online Nu krijg ik hem+ rolstoel met wat hulp nog wel in en uit de trein getilt, en als het perron er inderdaad uit ziet zoals bovenstaande dan kunnen we daar dus gewoon af. Nu is mijn vraag dus, weet iemand of dit station er inderdaad nog steeds zo uit ziet (dus schuin aflopende perrons richting straat). ??? Alvast bedankt. | |
Alexxxxx | zondag 14 januari 2007 @ 20:45 |
aan de ene kant (die op de foto) wel, aan de andere kant weet ik het zo niet uit mn hoofd.... Houd er wel rekening mee dat het EXTREEM druk is in de schaatstreinen. Wel gezellig | |
Ou-Tannu | zondag 14 januari 2007 @ 20:56 |
Vanaf waneer stoppen de treinen daar? | |
p_iglet | zondag 14 januari 2007 @ 21:09 |
De treinen stoppen daar bij "grote" evenementen. Wij gaan 27 januari naar de world cup sprint schaatsen. Rond aanvang en eind tijd laten ze de treinen dan ook daar stoppen. Dat die treinen extreem druk zijn interresseerd me niet zo... in het rolstoelplekje maken ze maar mooi vrij voor ons . Dan zijn er iig een boel mensen om te helpen tillen . Maar als dus iemand is die weet of het perron de andere kant uit ook zo toegankelijk is dan ben ik erg gelukkig . | |
Alexxxxx | zondag 14 januari 2007 @ 21:13 |
Als er mensen zijn die uit de trein willen helpen tillen, willen ze ook wel even meelopen om hem ook van/op het perron te tillen. Het is niet zo dat je een hele trap op moet of zo, gewoon de standaard verhoging van zo'n 30 cm of zo. | |
NikkelCobalt | zondag 14 januari 2007 @ 21:21 |
Het lijkt me dat rolstoeltoegangelijk vooral geldt voor minder validen die op eigen houtje reizen. En een 10 jarige in een rolstoel til je zo de trein uit, zelfs zonder perron, toch? | |
p_iglet | zondag 14 januari 2007 @ 21:23 |
quote:Super dat lukt wel!! Het enige wat echt niet lukt is een trap over het spoor heen zoals bij het station bij de Kuip in rotterdam. Dat is het enige evenementen station wat ik van in het echt ken. Vandaar mijn vraag. Alles tot een tree of 5 kan ik al dan niet met hulp van omstanders nog best voor elkaar krijgen. Gezellig Dan wordt de belevenis voor hem alleen nog maar groter als we met een hele berg schaatssupporters al in de trein zitten | |
p_iglet | zondag 14 januari 2007 @ 21:25 |
quote:Ik had geen idee hoe de NS het bedoelt, normaal heb ik het op zulke kleine stations niet nodig. 35 kilo kind + ongeveer 30/40 kilo rolstoel. Lukt wel, maar niet in mijn eentje | |
Areyoutalkingtome | zondag 14 januari 2007 @ 21:29 |
quote:dan is er geen enkel probleem daar | |
vw_caddy | maandag 15 januari 2007 @ 10:33 |
quote:Heb je een scan van die advertentie uit de krant? edit: http://ndc.vacaturekrant.nl/vd.fpl?action=jpg&id=785405&popup=1 Ze vragen helaas weer duits, en mijn duits is super beroerd. Helaas voor mij. | |
Alexxxxx | maandag 15 januari 2007 @ 10:35 |
quote:nee, maar hij schijnt ook online te staan, ff zoeken dus | |
vw_caddy | maandag 15 januari 2007 @ 10:36 |
http://ndc.vacaturekrant.nl/vd.fpl?action=jpg&id=785405&popup=1 Ze vragen helaas weer duits, en mijn duits is super beroerd. Zelfs mijn fries is beter. Helaas voor mij. | |
Alexxxxx | maandag 15 januari 2007 @ 10:50 |
Scheisse | |
Jerommeke.nl | maandag 15 januari 2007 @ 10:53 |
Lijkt me leuk, beetje ver alleen en ben te hoog opgeleid . Als het de Syntus was echter..... | |
vw_caddy | maandag 15 januari 2007 @ 10:55 |
Owja, dat hoogopgeleid..... zullen ze een student HBO wel aannemen? | |
Peterselieman | maandag 15 januari 2007 @ 11:26 |
quote:Ze reden in ieder geval wel met een 2/8. En op Lw-Gn werd er in de middag nog met een setje van 2 2/6 gereden. Die heb ik in Hdg gezien. quote:Ziet er leuk uit. Weet ik gelijk ook wie je op Somda bent. quote:Voeg er maar Lw-Gn aan toe, want vanochtend reed er weer een setje van 3 GTW 2/6. Dit waren de 229, 231 en 233. quote:Op het traject Nieuweschans-Leer moet je vol dokken. OV is niet geldig in Duitsland. Zelf wil ik binnenkort ook wel eens naar Leer met de trein. quote:Verrassend. Zouden ze ook mensen voor 3 maanden vol aannemen en die daarna wel parttime willen werken. Ben nog aan het studeren namelijk en het lijkt me wel leuk om het tijdelijk te doen en daarna het hogerop in de organisatie te zoeken. | |
Dichterbijer | maandag 15 januari 2007 @ 11:58 |
quote:Tja... wat moet ik hier op zeggen... | |
Ou-Tannu | maandag 15 januari 2007 @ 13:28 |
quote:Denk dat ze de SPURT maar wat willekeurig inzetten omdat ze anders materiaal te kort krijgen? GN-LW zou als laatste traject pas SPURTS krijgen,, kosta eigenlijks nieuweschans - leer? | |
Peterselieman | maandag 15 januari 2007 @ 13:33 |
Ik gok 12 euro voor een retour of een x aantal strippen met de strippenkaart | |
Ou-Tannu | maandag 15 januari 2007 @ 13:36 |
quote:grums! wel 7 strippen.. dus als je meteen met de volgende trein terug gaat mag je op de zelfde strippen rijden ( niet dat Arriva nou controleerd ) | |
Remco | maandag 15 januari 2007 @ 13:37 |
Trouwens als je de eerste trein neemt die stopt bij Thialf zou ik de conducteur nog ff navragen. Vorige keer wist die kerel van niets en moest die het gaan overleggen met de machinist. Hij vroeg zich af of het de moeite waard was. Maar toen bleek dat bijna de hele trein er bij Thialf uitmoest kwam het toch nog goed. Maar anders was ie gewoon doorgereden. | |
Peterselieman | maandag 15 januari 2007 @ 14:11 |
quote:Dus sowiezo is de strippenkaart op dat traject goedkoper dan een treinkaartje | |
Peterselieman | maandag 15 januari 2007 @ 15:43 |
Voor wie het nog niet wist. Er is weer een nieuwe wadloper in het zuiden. Het gaat om stel 3231. Deze moet van donderdag op vrijdag naar het zuiden zijn afgedaald, omdat deze donderdag nog in het noorden gespot is en vrijdag al in het zuiden. | |
Ou-Tannu | maandag 15 januari 2007 @ 18:28 |
quote:weer een schrootbak minder hier | |
Wadloper | maandag 15 januari 2007 @ 19:23 |
quote: | |
Peterselieman | maandag 15 januari 2007 @ 19:29 |
De 3231 was wel een slingerbak. Deze schudde op de trajecten die er iets minder bij lagen soms behoorlijk. Andere stellen hadden daar minder last van. Gaat Prorail het spoor in het noorden nog snel opknappen, want ik wil straks wel met 140 km/h vervoerd worden tussen Gka en Vwd, met natuurlijk de beperking bij zww vanwege de bocht | |
Zug-Chef | maandag 15 januari 2007 @ 19:29 |
Dagje nietsnutten in de Eempolder... Bewolking kwam, zag, maar de zon kwam ook, en die overwon | |
Peterselieman | maandag 15 januari 2007 @ 19:31 |
Mooie platen zug-chef. Wel opvallend dat de laatste loc, de 1855, beide stroomafnemers omhoog heeft staan. | |
Zug-Chef | maandag 15 januari 2007 @ 19:32 |
Ja cool he, viel mij ook op... waarom dat was weet ik ook niet. Hij reed wel erg langzaam maar dat kwam omdat ie vlak achter de Lw2-Shuttle zat | |
Remco | maandag 15 januari 2007 @ 19:45 |
Wat ligt de Eempolder ergens? Is dit tussen Zwolle en Leeuwarden? | |
Betse | maandag 15 januari 2007 @ 19:47 |
quote:Ik was net in Amesfoort uit die trein gestapt. blijft mooi bakkie en relaxed rijden | |
Peterselieman | maandag 15 januari 2007 @ 19:48 |
Tussen Amersfoort en Hilversum | |
Remco | maandag 15 januari 2007 @ 19:49 |
Ah okee ik dacht al Wel mooie foto's | |
Brembo | maandag 15 januari 2007 @ 19:54 |
ACTS met de I +O betuweroute stickers . Daarnaast kan de 1855 bij snelheden onder 40 km/h met 2 pantografen rijden. Daar boven moet je 1 inklappen, anders krijg je het effect dat je een behoorlijke vonkenbak boven je loc krijgt :p. | |
Wadloper | maandag 15 januari 2007 @ 20:28 |
Leuke foto's! De 4240 en de 4444 gezien dus vandaag | |
Duvel | maandag 15 januari 2007 @ 20:44 |
quote:'t Heeft alleen 0,0 nut, twee panto's als losse loc. | |
thats-me | maandag 15 januari 2007 @ 20:51 |
Ik heb hier foto's van V-IRM 9406 die afgelopen vrijdag het oosten van het land bezocht Ik kom gewoon normaal het perron op lopen om de IC te pakken naar Almelo, ZIe ik een V-IRM Dus pak ik maar snel mijn nieuwe mobiel om maar een gebruik te gaan maken van de camera. (had ik al wel 2x eerder gebruikt , in 5 dagen) Helaas was de reis van korte duur want in Almelo moest ik er weer uit voor de stoptrein naar Wierden. | |
Zug-Chef | maandag 15 januari 2007 @ 21:38 |
quote:De mcn was mij vast goed gezind Een speciale foto is het wel want je ziet zoiets bij een losse loc midden in het 'veld' niet echt... | |
Duvel | maandag 15 januari 2007 @ 21:45 |
quote:Klopt 't Staat wel geinig! | |
thatsme | maandag 15 januari 2007 @ 22:04 |
OT: Thatsme&Thats-me allebei in een treinentopic.. Een verband? | |
Zug-Chef | maandag 15 januari 2007 @ 22:13 |
Ik dacht eerder: VIRM in Enschede Tukkers worden genaaid met bagger materieel | |
Peterselieman | maandag 15 januari 2007 @ 22:14 |
jouw gebruikersnaam met een kleine variatie overgenomen? | |
Ou-Tannu | maandag 15 januari 2007 @ 22:39 |
* Ou-Tannu mag dit weekend gaarbakken in Plan V tussen Zwolle - nijmegen | |
thats-me | maandag 15 januari 2007 @ 22:42 |
quote:Je zal het haast denken | |
Duvel | maandag 15 januari 2007 @ 22:44 |
* Duvel zit morgenochtend weer in een comfortabele Koploper. En daarna nog een stukje in een gierende V... | |
Ou-Tannu | maandag 15 januari 2007 @ 22:48 |
quote:mag ik ook ... tot zwolle | |
Peterselieman | maandag 15 januari 2007 @ 22:52 |
Het zal me benieuwen welke GTW'tjes de komende weken naar het noorden des lands komen. Wat mij betreft mogen de stellen wel meer diensten draaien op Lw-Gn. Ik heb het idee dat het met die spitsdiensten tot nu toe prima gaat. | |
Zug-Chef | maandag 15 januari 2007 @ 22:55 |
Ach weet je, het gaat gewoon om het soort mensen wat met de GTW's rijdt. Kijk: Grunningers maken die treeplanken gewoon kapoet, dus tja dan gaat het daar ook fout natuurlijk. Wij Friezen weten wel hoe je met respect zo'n treeplank moet behandelen, daarom gaat alles goed rondom Leeuwarden en de GTW's | |
Peterselieman | maandag 15 januari 2007 @ 22:56 |
Zo is het | |
Ou-Tannu | maandag 15 januari 2007 @ 22:57 |
xD! net op TV weer gezeik over Treinsurfen.. ga aan de handgrepen hangen.. en laat je wegrijden en spring er af..hm kan je niet beter op de koppeling gaan zitten? | |
Erosjuhhh | maandag 15 januari 2007 @ 22:57 |
quote:prachtig ik zit in almelo op school en zag die trein rijden ik dacht wtf! mensen hier die werken bij de ns? heb gesolliciteerd als conducteur helaas geen vacatures op moment, leek mij zo leuk! | |
Peterselieman | maandag 15 januari 2007 @ 23:00 |
quote:Zit je aan de James Bond film Live and Let die te denken? Daar komt in de eindscene iemand voor die helemaal aan het eind voor op de locomotief zit. | |
Ou-Tannu | maandag 15 januari 2007 @ 23:01 |
quote:nee maar op de koppeling kan je toch veel toffer staan? :p | |
Duvel | maandag 15 januari 2007 @ 23:02 |
quote:Ik Utrecht - Geldermalsen. Dikke pret. | |
Ou-Tannu | maandag 15 januari 2007 @ 23:03 |
quote: | |
Peterselieman | maandag 15 januari 2007 @ 23:07 |
Vanochtend was er weer iemand van het reizigersonderzoek in de trein van Lw-Gn. Ik laat mn ov niet zien. Ik zeg wel wat voor kaart ik heb. Heb er geen zin in namelijk om het te tonen | |
Ou-Tannu | maandag 15 januari 2007 @ 23:09 |
quote:je OV van 2006 laten zien | |
Peterselieman | maandag 15 januari 2007 @ 23:17 |
Dat is een goeie, alleen heb ik die niet bij me | |
Ou-Tannu | maandag 15 januari 2007 @ 23:18 |
quote:ik heb eens tussen sneek - lwd zo`n onderzoek gehad, liet ik die dag net zwart rijden doen ze toch niks tegen! | |
Peterselieman | maandag 15 januari 2007 @ 23:20 |
Ze mogen niets doen en je mag weigeren je kaart te laten zien. Ik was zo ongeveer de enige die weigerde, maar dat boeit me niet | |
Areyoutalkingtome | maandag 15 januari 2007 @ 23:20 |
bij zo'n onderzoek altijd zeggen dat je zwart rijdt, kwam een keer de conducteur heel verdacht 3 minuten nadat ze verdwenen waren controleren | |
Peterselieman | maandag 15 januari 2007 @ 23:21 |
Zolang je een geldig kaartje hebt, is er niets aan de hand | |
Ou-Tannu | maandag 15 januari 2007 @ 23:22 |
quote:bij Arriva kan je makkelijk zwart rijden opt moment, | |
Peterselieman | maandag 15 januari 2007 @ 23:23 |
Heb idd weinig controle gehad de laatste tijd. Wel nog een keer op 28 december op het traject Groningen Noord - Groningen. Voor het eerst dat ik er van hoorde dat daar controle was. | |
Brembo | maandag 15 januari 2007 @ 23:42 |
quote:Ik zei laatst ook , dat ik 'geen kaartje' is die optie er ook Bliep, dank u . Dus die optie is er ? ........ Ik heb zo vaak gezien dat een Loc met dubbele pantograaf wegt rijdt, is het niet anders om te voorzorgen dat je altijd stroom hebt. | |
Peterselieman | maandag 15 januari 2007 @ 23:45 |
Meer tractie denk ik. Op hogere snelheden is dit niet nodig natuurlijk. | |
Ou-Tannu | dinsdag 16 januari 2007 @ 00:28 |
dubbele panto is mischien voor de weerstand van de panto? kan me voorstellen dat het optrekken veel meer vermogen trekt :p | |
Betse | dinsdag 16 januari 2007 @ 01:44 |
Nou ook maar even aangemeld voor een treintelling. Toch even wat geld verdienen met simpel werk | |
Wadloper | dinsdag 16 januari 2007 @ 05:21 |
quote:Afgelopen zondag nog controle gehad | |
Alexxxxx | dinsdag 16 januari 2007 @ 09:46 |
quote:Treinsurfen... wat een idioten! | |
Duvel | dinsdag 16 januari 2007 @ 11:24 |
quote:Dubbele panto kan voorkomen dat de bovenleiding plaatselijk verhit raakt. Als de trein wat meer snelheid heeft, is het niet nodig. De moderne locs vragen de meeste stroom boven de 50km/u zo ongeveer, de oude bij het optrekken. Met een dubbele panto rijden als losse loc is dus onzin omdat ie dan helemaal geen groot vermogen afneemt. | |
Ou-Tannu | dinsdag 16 januari 2007 @ 11:30 |
quote:ja maar ik kan me voorstellen dat je het zo in het protocol staat, losse loc of niet panto's bijden omhoog | |
Duvel | dinsdag 16 januari 2007 @ 11:44 |
quote:Als vakidioot/techneut ben ik natuurlijk tegen dit soort generalisaties, maar het zou zomaar kunnen. Boven de 40km/u mag je niet met de voorste panto op rijden (behalve bij bepaalde autotreinen, daar moet het). | |
Peterselieman | dinsdag 16 januari 2007 @ 12:54 |
De eerste 2 stellen SM'90 zijn onderweg naar Zwolle voor de sloop elders in het land. Het betroffen volgens Somda de stellen 2102 en 210x. Het nummer van het 2e stel was door de beschildering niet bekend. | |
vw_caddy | dinsdag 16 januari 2007 @ 13:34 |
quote:Ik hou het allemaal bij. Mijn laatste kaartcontrole bij Arriva dateert van 3 januari, de keer daarvoor op 29 november! | |
Duvel | dinsdag 16 januari 2007 @ 13:37 |
Zonde, eeuwig zonde... (Van die Railhoppertjes dus.) | |
Ou-Tannu | dinsdag 16 januari 2007 @ 13:41 |
dat kan je achter halen door te kijken welke er nog staan te rotten? | |
Dichterbijer | dinsdag 16 januari 2007 @ 16:09 |
Tja... helaas voor die stellen... waren geen slechte bakkies volgens mij. Wie maakt de eerste sloop foto's? | |
Ou-Tannu | dinsdag 16 januari 2007 @ 16:24 |
quote:kwa comfort niet, kwa onderhoud wel | |
SkaterSam | dinsdag 16 januari 2007 @ 18:00 |
Eurailscout te Hilversum Sportpark, zo rond 13.15. Was alleen een beetje jammer dat de "intercity" naar Almere Oostvaarders vijf minuten moest wachten op het vertrek van deze trein, en dat de bomen al die tijd omlaag bleven staan voor zijn aankomst | |
Ou-Tannu | dinsdag 16 januari 2007 @ 18:45 |
wat doet dat ding nou eigenlijks? | |
Peterselieman | dinsdag 16 januari 2007 @ 18:53 |
http://www.eurailscout.com/NL_ufm120.shtml De UFM 160 is er ook http://www.eurailscout.com/NL_ufm160.shtml | |
Remco | dinsdag 16 januari 2007 @ 19:02 |
VIRM trouwens op Zwolle - Nijmegen om kwart voor 5 . De rest was weer gewoon allemaal Plan V. | |
Peterselieman | dinsdag 16 januari 2007 @ 19:04 |
Soms zijn er stellen uit omloop. Hier kun je je voordeel mee doen | |
Duvel | dinsdag 16 januari 2007 @ 19:08 |
Vandaag kwam d'r een E186 van Angel trains door Geldermalsen om een uurtje of vier. Stille loc! | |
Dichterbijer | dinsdag 16 januari 2007 @ 21:12 |
Hehe... volgens mij leest iemand op Wikipedia ook fok: http://nl.wikipedia.org/wiki/SM90 | |
Peterselieman | dinsdag 16 januari 2007 @ 21:16 |
hoezo? | |
RealZeus | dinsdag 16 januari 2007 @ 21:48 |
Even over dat die loc met beide stroomafnemers op rijdt: ik weet dat alle e-locs met beide stroomafnemers op vertrekt omdat anders de weerstand op dat punt(de loc staat immers nog stil) in de rijdraad te groot wordt en de draad dus door brandt.Boven de 40 km/h moet de voorste stroomafnemer weer omlaag omdat de stuwing van de rijwind de pantograaf dan omhoog duwt en ook dat beschadigd de rijdraad.De loc heeft dan zoveel snelheid dat de bovenleiding niet warm genoeg kan worden om door te branden. (Ergens hier in huis ligt een boek over de elocs van de NS.(serie 1000-1600).) | |
Dichterbijer | dinsdag 16 januari 2007 @ 22:03 |
quote:Dat laatste stukje komt wel erg overeen met het geen wat jij getikt hebt over de SM90 | |
Peterselieman | dinsdag 16 januari 2007 @ 22:10 |
Kan het me niet meer herinneren wat ik toen er neergezet heb. Ik gebruik namelijk veel bronnen om hier wat neer te zetten. En als het het stukje in de OP is, dan heb ik dat niet geschreven. Hooguit hier en daar herschreven | |
Peterselieman | dinsdag 16 januari 2007 @ 23:52 |
Het 2e stel bij de afgevoerde SM'90 was de 2103 las ik net op somda. | |
Ou-Tannu | woensdag 17 januari 2007 @ 00:03 |
zou logisch zijn 2102 en 2103.. is de 2101 dan gebleven? | |
Brembo | woensdag 17 januari 2007 @ 00:46 |
quote:Zonde, nu overal wel materieel in gezet kan worden had de NS ze best wel kunnen gebruiken als trein tussen Zwolle - Emmen. Dan laten ze zien, van we proberen ons best te doen! Oke het onderhoud weegt niet op tegen de kosten... Was er weer 12 stellen Plan V vrijgekomen, konden die weer tussen Gn en Zw rijden :p. En dan hadden we de IC tussen Zw-Nm kunnen verlengen met 1 Plan V per IC . | |
Peterselieman | woensdag 17 januari 2007 @ 00:51 |
De logica bij de spoorwegen is vaak ver te zoeken, maar dat maakt het ook wel weer leuk. Over dat extra materieel: tot ergens midden 2008 geduld hebben, want dan stroomt het eerste extra materieel in. Voorlopig is het hopen dat stellen snel en vakkundig gerepareerd worden, zodat een aantal knelpunten minder erg worden. | |
Ou-Tannu | woensdag 17 januari 2007 @ 11:02 |
SM90 was toch ook koppelbaar elektrish koppelbaar met andere meuk? | |
Peterselieman | woensdag 17 januari 2007 @ 11:38 |
Arriva wordt naast de provincie Groningen nu ook in Fryslân op het matje geroepen. Regelmatig komt het nog voor dat de treinen op Leeuwarden - Harlingen Haven te laat zijn en ook op het traject Leeuwarden - Groningen komen in met name de ochtendspits vertragingen voor. Dit laatste traject kampt aldus gedeputeerde Baas ook met een tekort aan treinstellen. Baas wil dan ook voorkomen dat er treinstellen naar Groningen overgeheveld worden ten koste van Fryslân. Ook het busvervoer in Zuid-Oost Fryslân behoeft verbetering. In eerste instantie zal er gesproken worden, maar als daar niets uitkomt dan dreigt een boete. Over de tekorte treinen op Lw-Gn kan ik kort zijn. De .01 treinen rijden de laatste dagen structureel met een bak te weinig. GTW op Lw-Gn inzetten lijkt meer op een noodgreep. Trein 30528 een trein van Roodeschool naar Groningen bestond gister uit 8 bakken, een tikkeltje overdreven lijkt mij, al besef ik wel dat ook die trein redelijk vol zal zitten. | |
Zug-Chef | woensdag 17 januari 2007 @ 11:57 |
Ach jaaaaa... zolang ik in een NS stad woon vind ik t best. | |
Peterselieman | woensdag 17 januari 2007 @ 11:58 |
Nog even een foutje op de NS site Worldcup schaatsen in Heerenveen quote:Wie zou er dan niet willen wonen | |
vw_caddy | woensdag 17 januari 2007 @ 12:51 |
quote:Deze trein is al een aantal dagen acht bakken, en ik vindt het heerlijk. Nog nooit zoveel keus gehad in zitplaatsen. | |
Ou-Tannu | woensdag 17 januari 2007 @ 12:56 |
Arriva is dus gewoon aan het sucken strax nog machinisten tekort Goed bezig!! | |
Steve-O | woensdag 17 januari 2007 @ 13:21 |
quote:http://www.youtube.com/watch?v=OmptQM-sGBU&mode=related&search= ! | |
Ou-Tannu | woensdag 17 januari 2007 @ 13:34 |
quote:Dat is wel geniaal ansigh denk alleen niet dat ik ff op de HSL ga hangen zo | |
Brembo | woensdag 17 januari 2007 @ 16:00 |
quote:Ach ja als je nog paar maanden te gaan hebt in je leven, is het wel een kick. Ik heb vandaag toch een spotten gedaan! Wadloper in Ah! Denk dat wordt vast de IC Zw-Nm . Maar ik zat te kijken, bij het spoort Amersfoort - Ut en wat komt er langs! Een Siemens loc, zo'n nieuwe voor de HSL . Ding is wel mooi! | |
Dichterbijer | woensdag 17 januari 2007 @ 16:25 |
quote:Welke kleur heeft ie?? | |
Ou-Tannu | woensdag 17 januari 2007 @ 16:28 |
quote:bij rotterdam op de HSL stappen en dan tot eind punt door raggen? | |
Duvel | woensdag 17 januari 2007 @ 21:04 |
quote:Ik lees net dat deze loc het prototype-loc is voor inbouw van ERTMS! | |
Fixers | woensdag 17 januari 2007 @ 21:18 |
quote:IK heb het eens gevraagd: Ze hebben naast opties voor alle kaartsoorten ook de mogelijkheid "Geen respons" en "Geen vervoersbewijs". Die eerst is dus als je niet mee wilt werken. Dan wordt je alleen geteld maar krijg je een voor de statistieksoftware belangrijke waarde "999". Die tweede is dus simpel genoeg dat je geen kaartje hebt (en heeft in de statistiek verwerking dezelfde status als een vervoersbewijs). Komen mijn lessen statistiek en onderzoek toch nog van pas. [ Bericht 2% gewijzigd door Fixers op 17-01-2007 21:31:24 ] | |
Duvel | woensdag 17 januari 2007 @ 21:21 |
quote:Ik.... ZWIJG! Veelbetekenend. | |
Zug-Chef | woensdag 17 januari 2007 @ 21:26 |
Statistiek ja... Dat is leuk Heb het ook gehad vorige periode, en geslaagd met vlag en wimpel | |
Zug-Chef | woensdag 17 januari 2007 @ 21:31 |
quote:COOL I'm proud | |
Fixers | woensdag 17 januari 2007 @ 21:32 |
quote:IK heb óók lessen in de nederlandse taal gehad. De S en de Z zitten gewoon dicht op elkaar op het toetsenbord ja. | |
Peterselieman | woensdag 17 januari 2007 @ 21:33 |
Leuk vakken waren dat Voor de 4e werkdag achtereen waren er GTW'tjes op Gn-Lw. Natuurlijk weer op de spitsdienst. Je kunt de klok er bijna op gelijk zetten | |
Duvel | woensdag 17 januari 2007 @ 21:58 |
quote:Oh ja, verrek! Zeug-Chef: terecht trots! | |
Peterselieman | woensdag 17 januari 2007 @ 22:12 |
Om de spelling maar even weer in de OV sector te betrekken: Er loopt een spellingswonder rond bij Arriva. Bij bijna geen enkele bus zijn alle bestemmingen in orde Met name in de drechtsteden klopt er soms niets van En ja sommige treinen bij de NS hebben er ook last van. Dan verschijnt er via na stoptrein of iets dergelijks. Weet nog niemand waar de trein naar toe gaat. | |
Ou-Tannu | woensdag 17 januari 2007 @ 22:15 |
XX deed het hier vandaag ook verkeerd, eerst doorrijden bij de rotonde ( oftewel ineens 5 haltes missen ) dus chaffeur maar terug rijden, rijd die wel de juiste route.... rijd die nog bij 2 halten gewoon door als dr mensen uit willen zomoeilijk is het toch niet om bordjes te volgen?? | |
Peterselieman | woensdag 17 januari 2007 @ 22:17 |
Onderhand mag je toch wel verwachten dat alles redelijk goed gaat. Zelfs van Veolivla horen we weinig meer. Al heb ik wel op internet gezien dat er vandaag de nodige treinen uitvielen op de maaslijn. | |
Zug-Chef | woensdag 17 januari 2007 @ 22:18 |
Nou zover ik weet, zijn de meeste Cxx chauffeurs gewoon ex-Arriva chauffeurs. Heb er iig al een paar herkend... | |
Ou-Tannu | woensdag 17 januari 2007 @ 23:13 |
quote:gek he? braklopers | |
Peterselieman | woensdag 17 januari 2007 @ 23:19 |
Hopelijk komt er morgen weer een serie nieuwe GTW'tjes. Deze zullen eerst op de lijn naar Nieuweschans ingezet worden. In eerste instantie waren ze bedoeld voor de lijn naar Roodeschool, maar dat loopt een kleine vertraging op, maar dat is niet erg, omdat pas in mei die lijn van GTW moet zijn voorzien. De problemen op Lw-Gn duren aldus Hettinga nog tot september. (Tel er mijns inziens nog maar een aantal maanden bij op, omdat de reizigers ook nog aan de stellen moeten wennen) | |
Ou-Tannu | woensdag 17 januari 2007 @ 23:24 |
richting nieuweschans reden toch al geen brakslopers meer? | |
Peterselieman | woensdag 17 januari 2007 @ 23:28 |
Nee, maar de treinen in die richting zijn nog niet helemaal op lengte | |
vw_caddy | woensdag 17 januari 2007 @ 23:43 |
quote:Ik wacht rustig af wanneer ze hier komen. Balen doe ik wel. | |
Peterselieman | woensdag 17 januari 2007 @ 23:48 |
Stadler gaat iets sneller produceren, dus je hoeft niet al te lang meer te wachten. | |
vw_caddy | woensdag 17 januari 2007 @ 23:50 |
Maar als ik het zo hoor kan het ook wel eens eerder worden dan mei. Wat ik overigens totaal niet snap is de reizigersgroei op de lijn richting Nieuweschans. Waar komt in vredesnaam die groei vandaan? Ze leven daar toch altijd nog in de klei enzo? | |
Peterselieman | donderdag 18 januari 2007 @ 00:05 |
Het is vooral een spitslijn lijkt me. In de ochtendspits wil iedereen dezelfde kant op en ja dan moeten de treinen wat langer zijn. Normaal gesproken was er in de spits 6 bakken wadloper in sommige treinen. Dit moet 7 bakken GTW worden, echter is dit nog niet het geval, vandaar dat er stelletjes overgeheveld worden. De extra reizigers zijn er nauwelijks. Een andere telmethode kan al wonderen doen Het is net zo'n spitslijn als de trein van en naar Roodeschool. Waar de 30528 deze week weer op lengte is ten koste van Lw-Gn. Maar op laatst genoemde traject rijdt in de spits mooi wel de GTW Echter wel op een zodanige dienst dat ik er niets aan heb En ja het is beter om eerst met een dienst met GTW'tjes te beginnen dan gelijk volledig over te gaan. Door in eerste instantie maar een dienst te doen, laat je de reizigers en machinisten op het traject wennen, zonder dat de vertragingen die er zeker gaan komen de spuigaten uit gaan lopen. | |
Brembo | donderdag 18 januari 2007 @ 01:29 |
quote:Zijkanten Groen , en voor en achter stuk aluminium ongeveer . Wel geinige verschijning vind ik zelf . | |
Doc__Zenith | donderdag 18 januari 2007 @ 11:57 |
quote:Jup. In mijn periode van tellen-in-de-trein heb ik ook eens een keer een machinist van de NS uitgehoord over dit onderwerp. Die wist me idd te melden dat het een oud gebruik was, vooral bij de locs van de serie 1200 was dit van belang, idd vanwege de rijdraad. Echter is het niet meer nodig bij de nieuwere locs van de NS, de serie 1700 en 1800. Dat dit in meerdere gevallen nog wel gedaan wordt, geeft aan dat er een machinist van de ouwe garde op de bok zit (en hoe dit opgeleid zijn ). Tja, je moet toch wat heb in Deurne om 6.30 Mooi aanvullend was ook dat de IC naar Venlo met 1 panto wegreed en die naar Den Haag met 2 | |
Ou-Tannu | donderdag 18 januari 2007 @ 13:03 |
heeft zo`n trein minder last van de wind? | |
SNArky | donderdag 18 januari 2007 @ 14:23 |
En er rijden geen treinen meer tussen Den Haag en Rotterdam wegens het weer | |
Ou-Tannu | donderdag 18 januari 2007 @ 14:47 |
dr rijd veel niet / niet op t ijd : | |
SNArky | donderdag 18 januari 2007 @ 14:48 |
En de NS site volgt weer eens keurig netjes de rest van het treinverkeer . | |
Ou-Tannu | donderdag 18 januari 2007 @ 15:06 |
Amsterdam CS bijna plat en ontruimd 18-1-2007 Het Centraal Station is op last van de politie ontruimd, zo heeft een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen donderdagmiddag gemeld. Door de hevige wind en regen vliegt er zoveel bouwmateriaal in het rond dat het gevaarlijk is, aldus de woordvoerder. Ook zouden er glazen platen vanaf de overkapping aan de westzijde van het station losgeraakt zijn en in het rond vliegen. Het treinverkeer lag voor de ontruiming al vrijwel plat. bron: AT5 en de hele randstad heeft stoptreinen zo ver er treinverkeer mogelijk is | |
Dichterbijer | donderdag 18 januari 2007 @ 15:18 |
Wadloper | donderdag 18 januari 2007 @ 16:41 |
Mijn railhopper, wat doe je? | |
Remco | donderdag 18 januari 2007 @ 16:52 |
Machinist is er twee keer uit geweest om bomen van het spoor te halen op Zwolle - Almelo. Rit heeft anderhalf uur geduurt | |
Alexxxxx | donderdag 18 januari 2007 @ 17:16 |
RIPhopper | |
Steve-O | donderdag 18 januari 2007 @ 17:25 |
quote:Moest van Koog bloemwijk naar amsterdam sloterdijk een stukje van normaal 9 minuten , Na 2 uur heb ik het opgegeven | |
Ou-Tannu | donderdag 18 januari 2007 @ 17:59 |
quote:strax ist een BLIKhopper | |
Ou-Tannu | donderdag 18 januari 2007 @ 18:01 |
via Zwolle - Arhnem - Nijmegen is ook de enige route naar t zuiden die nog open is per trein cker? en bij venlo is dr iets met een trein gebeurt | |
Areyoutalkingtome | donderdag 18 januari 2007 @ 18:37 |
er rijdt gewoon niks meer | |
Areyoutalkingtome | donderdag 18 januari 2007 @ 18:37 |
dak is trouwens van het station in delft gewaaid chaos | |
Ou-Tannu | donderdag 18 januari 2007 @ 18:44 |
zit mn zwager lekker in amsterdam vast :p | |
thatsme | donderdag 18 januari 2007 @ 19:12 |
Ou-Tannu | donderdag 18 januari 2007 @ 19:13 |
quote:Arriva schijnt nog te rijden | |
Remco | donderdag 18 januari 2007 @ 19:15 |
Tja diesel he, geen bovenleidingen | |
Ou-Tannu | donderdag 18 januari 2007 @ 19:18 |
quote:Veolia kan ook op de maaslijn rijden veel kan er toch niet meer kapot aan die maaslopers | |
Areyoutalkingtome | donderdag 18 januari 2007 @ 19:28 |
quote:Gaat meer om het gebrek aan bomen in Friesland | |
Duvel | donderdag 18 januari 2007 @ 19:40 |
Ik was op tijd weg uit Geldermalsen, en kon zelfs nog in Rotterdam komen. Helaas besloot ik een collega naar huis te brengen, waardoor ik uiteindelijk toch nog 2,5 uur in de file stond. | |
spectrumanalyser | donderdag 18 januari 2007 @ 19:41 |
ja uerhm hallo, rijden met die treinen, desnood 40 km/uur | |
Ou-Tannu | donderdag 18 januari 2007 @ 19:45 |
quote:dan werkt ATB niet ze moeten gewoon schijnwerpers op een trein maken | |
Areyoutalkingtome | donderdag 18 januari 2007 @ 19:46 |
wat is ATB? en met 40 over een boom das zeker niet fijn. | |
Ou-Tannu | donderdag 18 januari 2007 @ 19:47 |
quote:ATB -> treinbewaking etc :p en met 40 op een boom is idd niet tof | |
Duvel | donderdag 18 januari 2007 @ 19:56 |
quote:Je draait het om! Als er geen ATB-code in de baan zit, kan de trein maar 40km/u. Als de trein 40km/u rijdt, kan ie best code voor 140km/u hebben... Met 40km/u tegen een boom is niet heel fijn denk ik. Ben benieuwd wat voor puinhoop 't morgen nog is. | |
Zug-Chef | donderdag 18 januari 2007 @ 19:58 |
Het verkeer heeft al 30 doden ge-eist | |
Zug-Chef | donderdag 18 januari 2007 @ 19:58 |
Gelukkig is men niet op de eis ingegaan | |
Areyoutalkingtome | donderdag 18 januari 2007 @ 20:00 |
3 trouwens | |
Ou-Tannu | donderdag 18 januari 2007 @ 20:05 |
quote:ATB werkt onder de 40km/h toch ook niet? daarom gingen er toen bij Amsterdam toen treinen op elkaar | |
Steve-O | donderdag 18 januari 2007 @ 20:07 |
Morgenmiddag zal alles toch wel weer rijden | |
Areyoutalkingtome | donderdag 18 januari 2007 @ 20:07 |
Ja hoor. Morgenochtend weer. | |
Ou-Tannu | donderdag 18 januari 2007 @ 20:10 |
Ochtend spits heeft mogelijk ook nog hinder van de stremmingen | |
Zug-Chef | donderdag 18 januari 2007 @ 20:13 |
Leuk ik ga morgen ochtend naar InfraTech beurs in Ahoy, vanuit Leeuwarden.. Excursie van school... en we gaan met de trein | |
Duvel | donderdag 18 januari 2007 @ 20:17 |
quote:Veel plezier in Ahoy. De metro naar Ahoy rijdt gewoon geloof ik. Normaal kan ik 'm horen, maar nu ff niet op de een of andere manier. | |
Duvel | donderdag 18 januari 2007 @ 20:21 |
quote:De code voor 40km/u is geen code. Dat wil zeggen: als er geen code is, kun je maar 40km/u. Omdat er geen "lagere" code is dan die voor 40km/u, kun je daarme door een rood sein rijden. Dat gebeurde in Amsterdam. ATB heeft twee delen: baanapparatuur en treinapparatuur. De baanapparatuur zet de code op het spoor die samenhangt met de stand van de seinen en de spoortoestand (krappe bogen). De treinapparatuur vangt deze code op en zet 'm om in informatie voor de machinist: een maximum snelheid. Voor meer info over ATB kun je de site van Marc Pieters bekijken: http://home.hetnet.nl/~marctiny. | |
Ou-Tannu | donderdag 18 januari 2007 @ 20:37 |
quote:oftewel onder de 40km/h werkt ATB niet anders kan je niet door rood rollen? | |
Erosjuhhh | donderdag 18 januari 2007 @ 20:41 |
quote:herman | |
Zug-Chef | donderdag 18 januari 2007 @ 21:18 |
Goed, de NS is dus weer onbgerijpelijk bezig... In Duitsland is ook veel treinverkeer stil gelegd, maar daar is er WEL busvervangend vervoer.... Het is weer typisch NS, dat het hier in Nederland niet kan | |
Duvel | donderdag 18 januari 2007 @ 21:21 |
quote:Er is geen ATB onder de 40km/u. | |
Ou-Tannu | donderdag 18 januari 2007 @ 21:23 |
quote:komt op het zelfde neer | |
Duvel | donderdag 18 januari 2007 @ 21:26 |
quote:Effectief wel ja Zie Amsterdam 2005, Rotterdam 2006, et cetera! | |
Remco | donderdag 18 januari 2007 @ 21:35 |
Zou ik morgenochtend de eerste trein al weer kunnen nemen van Almelo naar Zwolle ? | |
Peterselieman | donderdag 18 januari 2007 @ 21:36 |
Bij mijn weten is Arriva in het noorden ook genokt met het treinverkeer. De bussen tuffen echter nog gewoon door. Ik ben om 18.48 nog een Arrivatrein tegengekomen met +20. Dit was in de buurt van station noord te Groningen. | |
Zug-Chef | donderdag 18 januari 2007 @ 21:39 |
Al is jouw bericht wel 3 uur na de observatie op het forum geplaatst hier | |
jorienvdherik | donderdag 18 januari 2007 @ 21:45 |
Zo, geen treinen meer | |
Duvel | donderdag 18 januari 2007 @ 21:46 |
quote:Ha, spuit 11! Moest je niet naar de Fo nieuwjaarsreceptie? | |
Peterselieman | donderdag 18 januari 2007 @ 21:47 |
quote:Ja, wat wil je ook als je even geen pc ter beschikking hebt | |
Ou-Tannu | donderdag 18 januari 2007 @ 21:53 |
ConneXXion heeft de busjes pas om 20:45 naar de stallingen geroepen | |
jorienvdherik | donderdag 18 januari 2007 @ 21:54 |
quote:tvp staat ook zo saai.. | |
Janteh | donderdag 18 januari 2007 @ 22:29 |
Hoe lang duurt het voordat het treinverkeer weer normaal rijdt morgen? hoe lang doen ze over het leeg halen van het spoor en evt repareren? zeker morgen de hele dag nog vertragingen en omleidingen... | |
Peterselieman | donderdag 18 januari 2007 @ 22:41 |
Als de wind wat gaat luwen dan zal alles vannacht opgeruimd worden. Het is echter wel zo dat dit niet op alle trajecten zal lukken. Ook zal de NS morgen met logistieke problemen kampen, omdat treinstellen niet zijn waar ze behoren te zijn. Nu kan met planning nog wel het een en ander omgegooid worden, maar voor alles weer op orde is, dat duurt wel enkele dagen. | |
vw_caddy | donderdag 18 januari 2007 @ 23:56 |
Er lijken wat noodtreintjes te zijn opgestart. Net vertrok vanaf Ut een treintje Hvsn - Bsmz - Ndb - Wp, en daarvoor nog eentje naar Den Bosch. edit: ook richting Amf rijdt weer wat. | |
Peterselieman | donderdag 18 januari 2007 @ 23:59 |
Ook de MerwedeLingelijn is alweer in gebruik. Daar heeft het treinverkeer maar 2 uren stilgelegen Edit: Er rijdt vanaf Leeuwarden nog een trein naar Buitenpost en vanaf Groningen nog een trein naar Assen. Ook zijn er vanaf Delfzijl en Winschoten nog treinen die Groningen binnen moeten komen. maar of dit echt klopt weet ik niet. | |
Fixers | vrijdag 19 januari 2007 @ 00:02 |
't wordt een duur stormpje voor de NS..... de geld terug bij vertraging blijft gewoon gelden. Ik dacht dat die regeling niet geldig zou zijn bij grootschalige verstoringen zoals vandaag. Grootschaliger dan alle treinverkeer in nedereland zal er toch niet zijn.... | |
Peterselieman | vrijdag 19 januari 2007 @ 00:04 |
Wat denk je van de DB. Die hebben alles in Duitsland plat gegooid. | |
Peterselieman | vrijdag 19 januari 2007 @ 00:12 |
751 Teletekst vr 19 jan ******************************** S P O O R W E G E N actueel 23:50 uur Weersomstandigheden Nederland Door weersomstandigheden is het treinverkeer in heel Nederland stilgelegd. ProRail en NS stellen alles in het werk om vanaf aanvang reizigersdienst het treinverkeer te hervatten. Met uitzondering van de baanvakken: - Alphen aan den Rijn<->Bodegraven - Gouda<->Utrecht - Zwolle<->Amersfoort - ten zuiden van de lijn Den Bosch<-> Breda zeer beperkt treinverkeer. ****Bron:ProRail verkeersinformatie *** | |
Brembo | vrijdag 19 januari 2007 @ 01:13 |
quote:Het zal wel leuk worden, maar ik denk dat het heel lastig wordt om ongeveer 2000 km spoor te controleren. Daarnaast nog is al het materieel gesleep, kan me voorstellen dat er niks staat in Den Helder en Arnhem terwijl in Amsterdam stellen over staan . Denk pas morgen middag, dat er echt fatsoenlijk gereden kan worden. | |
Peterselieman | vrijdag 19 januari 2007 @ 01:38 |
Ben ik even blij dat ik morgen niet met de NS hoef te reizen Dan toch maar even Arriva met alle problemen die al bekend zijn. | |
Xbox_360 | vrijdag 19 januari 2007 @ 06:17 |
Zucht Ik moet van Boxmeer naar Arnhem. Op teletekst staat dat er geen treinen in beide richtingen rijden vanwege de storm. Dit gaat not leuk worden.. en dat in de proefwerkweek | |
Wadloper | vrijdag 19 januari 2007 @ 07:15 |
DH-1 3119 en ik denk ook DH-2 3231 zijn betrokken geweest bij een aanrijding met een boom. Zag dat net op het journaal van de NOS... Mijn wadloper, wat doe je? Ohja, het zit Veolivla ook niet mee, hebben ze weer een bak minder | |
Wadloper | vrijdag 19 januari 2007 @ 07:16 |
quote:Dit is overmacht, kan je niets aan doen | |
Sjoerd102 | vrijdag 19 januari 2007 @ 07:41 |
quote:Dacht ik ook gelijk aan, weern een bak minder. | |
Ou-Tannu | vrijdag 19 januari 2007 @ 09:05 |
quote:3119 is idd gebeukt tegen een boom | |
Duvel | vrijdag 19 januari 2007 @ 09:14 |
quote:Scheelt weer moeite bij het slopen! | |
groningerstudent | vrijdag 19 januari 2007 @ 09:25 |
Yey, ben weer thuis... Ik was dus een van die 5000 reizigers die gisteren niet thuis kon komen. Niet helemaal de donderdag die ik in gedachten had, zeg maar. Maar goed, het had ook wel weer z'n charmes, met zo'n 80 man in een sporthal overnachten. Nadat we tot 2:30 uur gratis aan de bier hadden gezeten... | |
Ou-Tannu | vrijdag 19 januari 2007 @ 09:37 |
quote:mn SLOOPLOPER! wat doe je | |
Duvel | vrijdag 19 januari 2007 @ 10:08 |
quote:Dat spul willen ze zelfs bij Corus niet meer hebben. | |
ReisT | vrijdag 19 januari 2007 @ 10:30 |
quote: quote:Maar dit is dan zeker geen bijzonder geval van overmacht met landelijke uitstraling?? | |
ReisT | vrijdag 19 januari 2007 @ 10:35 |
Van de NS site:quote: | |
Peterselieman | vrijdag 19 januari 2007 @ 12:24 |
quote:3107 ook Ze mogen bijna wel gaan werken aan het help Veolivla de winter door fonds | |
Peterselieman | vrijdag 19 januari 2007 @ 12:25 |
quote:Viel wel mee lijkt me. Dat stel zien we over een tijdje wel weer terug op de baan. | |
Ou-Tannu | vrijdag 19 januari 2007 @ 13:01 |
quote:Amahoela, Ze komen al aan van ja wij willen die lijntjes, ok, met welk materieel? ouh dat krijgen we toch wel van de vorige vervoerder quote:als er genoeg nieuwe kapotlopers van arriva over gaan niet | |
Peterselieman | vrijdag 19 januari 2007 @ 13:09 |
voor verkoop aan het buitenland kan het stel best opgeknapt worden. | |
Ou-Tannu | vrijdag 19 januari 2007 @ 13:24 |
quote:wie wil die dingen nou nog hebben? Plan U zijn ze al met moeite kwijt geraakt .. | |
Peterselieman | vrijdag 19 januari 2007 @ 13:33 |
je weet maar nooit, maar idd de conservenblikjes maken meer kans. | |
Ou-Tannu | vrijdag 19 januari 2007 @ 13:36 |
quote:ze zijn redelijk uitgeleeft iig | |
thatsme | vrijdag 19 januari 2007 @ 14:43 |
Ou-Tannu | vrijdag 19 januari 2007 @ 14:50 |
trainsim heeft cker niet van AA gehoort? | |
thatsme | vrijdag 19 januari 2007 @ 14:51 |
quote:anonieme alcoholisten? | |
Ou-Tannu | vrijdag 19 januari 2007 @ 14:54 |
quote:AA | |
thatsme | vrijdag 19 januari 2007 @ 14:56 |
jawel maar daar wordt het niet altijd beter op! De neus van mijn IRM heeft het bijvoorbeeld wel | |
Ou-Tannu | vrijdag 19 januari 2007 @ 15:00 |
* Ou-Tannu vind de IRM ook maar blokkerig hoor :/ | |
Luco | vrijdag 19 januari 2007 @ 15:54 |
Wat kan je eigenlijk met dat trainsim? beetje treinen bouwen in thatsme's geval, en dan aan iedereen geven, zodat die een rondje nederland kunnen rijden =/ ? | |
Wadloper | vrijdag 19 januari 2007 @ 17:39 |
Nee, je kan bepaalde trajecten rijden, die gemaakt zijn, of de eigen trajecten (die standaard in msts zitten) rijden... Ook kan je eigen treintrajecten maken, of eigen treinen | |
Ou-Tannu | vrijdag 19 januari 2007 @ 18:19 |
wat ik me af vroeg, zou het haalbaar zijn ( in een grote ruimte ) om het nederlandse spoornet na te bouwen in H0 spoor? | |
Luco | vrijdag 19 januari 2007 @ 20:56 |
Märklin ftw! | |
Fixers | vrijdag 19 januari 2007 @ 21:14 |
quote:Met een heel erg grote hal zou het volgens mij wel kunnen. Uitgaande dat Nederland van noord-groningen tot zuidlimburg 400 kilometer is dan is dat in H0 4,6 lang bij zo'n 2km breed. Op een Z schaal (1:220) is 1,82km lang bij 1 km breed al genoeg. | |
Ou-Tannu | vrijdag 19 januari 2007 @ 21:47 |
quote:hmm meet je dan van uiterste puntje groningen of uiterste puntje groningen waar spoor ligt? | |
Fixers | vrijdag 19 januari 2007 @ 21:49 |
quote:Ik heb niet gemeten enkel geschat. Nederland is ongeveer 400 kilometer hoog en 200 kilometer breed volgens mij. | |
Areyoutalkingtome | vrijdag 19 januari 2007 @ 21:51 |
quote:Dan kan he tdus niet, want zo'n hal is in Nederland niet eventjes voorhanden | |
Ou-Tannu | vrijdag 19 januari 2007 @ 21:51 |
quote:ik zou het niet weten | |
Remco | vrijdag 19 januari 2007 @ 22:30 |
Groningen - Maastricht is 270 kilometer hemelsbreed dat wel. | |
Ou-Tannu | vrijdag 19 januari 2007 @ 22:31 |
quote:moet je nog 1.3 KM lange zaal hebben ofzo | |
Ou-Tannu | vrijdag 19 januari 2007 @ 23:20 |
V vol E llende O nveilig L aat I rritant A ls altijd trouwens | |
Brembo | zaterdag 20 januari 2007 @ 01:20 |
quote:Hohooo, er staat weer een nieuw stelletje geloof ik in Ah! Geloof het een DH2 was . Langzaam maar zeker krijgt Veolia ook treinen . | |
NikkelCobalt | zaterdag 20 januari 2007 @ 01:44 |
quote:Kun je het nog beter nabouwen a la madurodam style maar dan in spoor G, ben je 18x9 km kwijt Maar dan kan het wel buiten, dus geen hal nodig! | |
Zug-Chef | zaterdag 20 januari 2007 @ 09:16 |
Gisteren de Dordrecht Zuid | |
Ou-Tannu | zaterdag 20 januari 2007 @ 10:58 |
quote:Das ook tofz0r alleen met zulke wind als donderdag waaien je treinen weg je zou ze dan wel op zelfde dienstregeling moeten rijden als de ns :-P | |
Ou-Tannu | zaterdag 20 januari 2007 @ 10:59 |
quote:dat ziet er oud uit dat elocje :p | |
Duvel | zaterdag 20 januari 2007 @ 11:22 |
quote:Dat is ie ook. Die loc trok tot 1986 de Benelux trek-duwtreinen, en is nog steeds in die kleuren geschilderd. De enige Belgische e-loc die volledig in Nederland is toegelaten (incl. ATB dus). | |
Ou-Tannu | zaterdag 20 januari 2007 @ 11:32 |
quote:lijkt wel wat op de NS1300 | |
Duvel | zaterdag 20 januari 2007 @ 12:02 |
quote:Ze zijn wel een beetje anders hoor! De voorkant loopt schuiner, onder andere. Hier meer info: http://www.nicospilt.com/Lok2550.htm | |
Ou-Tannu | zaterdag 20 januari 2007 @ 12:08 |
ze lijken iig famillie van elkaar te zijn | |
Eix | zaterdag 20 januari 2007 @ 12:27 |
quote:Als je de jaarbeurshallen in Utrecht of de Brabanthallen oid afhuurd. | |
Ou-Tannu | zaterdag 20 januari 2007 @ 12:40 |
quote:wel op exacte schaal he :p niet met rare bochten dr in om dat t niet paste | |
456 | zaterdag 20 januari 2007 @ 13:24 |
quote:Goeie foto! Overigens, zoals iedereen al wel gehoord zal hebben, zijn alle Alpen Expressen niet duitsland in mogen rijden. Op fok staat daar ook een nieuwspost over: FOK!ster gestrand voor grens Duitsland Grappige is dat TTC wel met de bergland expres door duitsland aan scheuren is (weliswaar met vertraging ivm een kapotte HGK loc, maar NIET vanwege de storm). En Euro Express treincharter rijdt hetzelfde traject vanaf aachen naar oostenrijk. Beetje raar verhaal dus... | |
Ou-Tannu | zaterdag 20 januari 2007 @ 13:47 |
Zometeen treinreizen o/! fotos maken dus | |
Areyoutalkingtome | zondag 21 januari 2007 @ 20:10 |
Voor het eerst tellen in de trein, heb m'n rooster gekregen voor volgende week. | |
Ou-Tannu | maandag 22 januari 2007 @ 11:18 |
Setje ICMs op Heerenveen zaterdag, 4014, 4055 (welke een kapotte WC pot had ) en een onbekend stel TEE op zwolle vanaf Perron 5 geknalt nog meer TEE en in de achtergrond een stukje koploper, een DM90, een onbekend locje en een puntje van een plan u? ( weet ik niet zeker ) 2x Plan U in de achtergrond nog een stukje dm90 net als rechts, achter de dubbeldekker die net binnen rolde | |
Dichterbijer | maandag 22 januari 2007 @ 11:27 |
quote: | |
Peterselieman | maandag 22 januari 2007 @ 11:39 |
quote:Daar blijven die stellen. Op Lw-Gn begint het echt de spuigaten uit te lopen met het materieeltekort. Zowel vrijdag als vandaag moeten staan Vrijdag een enkel wadlopertje op een dienst die zeker 3 bakken nodig heeft. Vanochtend een enkele DM'90 op een dienst die er 2 nodig heeft. De mcn van vanochtend bood wel zijn excuses aan voor de tekorte trein. Was een wadsloper uitgevallen en daarom moest een DM'90 naar een andere dienst. En ja de reserve capaciteit is er niet meer hier in het noorden. Vanochtend in Gn geen enkele reserve gezien van Arriva. Om 8.45 reden de eerste stellen weer het rangeerterrein op. En vrijdag ook al in Lw. Daar stond om 16.00 een enkele DH1 op reserve | |
Peterselieman | maandag 22 januari 2007 @ 11:40 |
quote:Dat van Plan U klopt wel. Dat zijn stellen die naar Slowakije gaan. Dit zijn de al opgeknapte stellen. In een loods iets verderop staan er nog enkele waar men nog bezig is ze op te knappen. | |
Ou-Tannu | maandag 22 januari 2007 @ 11:55 |
quote:volgens mij is 1 van die 2 plan U's van de HIJSM? | |
Peterselieman | maandag 22 januari 2007 @ 12:00 |
De HIJSM heeft Plan U 113 en 115. De 113 is rood, maar de 115 is geel. Deze zou volgens de site van de HIJSM een nieuw geel laagje krijgen, dus het zou best kunnen dat het stel buiten staat in Zwolle | |
Ou-Tannu | maandag 22 januari 2007 @ 12:11 |
de 113 is rood ja, de 115 is zover ik weet idd geel, vraag is alleen, is de 115 de Plan U met of zonder de blauweige streepjes boven de raampjes | |
Peterselieman | maandag 22 januari 2007 @ 12:12 |
Volgens mij met. Zo staat ie tenminste wel op de foto op de site van de HIJSM. | |
Ou-Tannu | maandag 22 januari 2007 @ 12:14 |
toen wassie ook vies en nog niet weer geschildert :-) weet of ze de verkochte Plan Us gewoon gewoon compleet geel schilderen of niet | |
Peterselieman | maandag 22 januari 2007 @ 12:25 |
Bij mijn weten schilderen ze die dingen idd compleet geel. | |
Ou-Tannu | maandag 22 januari 2007 @ 12:28 |
waarom in godsnaam geel trouwens? t wordt toch vies zwart van de rommel en Arriva had weer wasmuntjes hoorde ik | |
Peterselieman | maandag 22 januari 2007 @ 12:32 |
Zeker om al het geklieder er af te wassen, want dat was vrijdag op meerdere stellen aanwezig. | |
Ou-Tannu | maandag 22 januari 2007 @ 12:35 |
stond een DH-2 in de wasstraat op lwd hoorde ik dus | |
Peterselieman | maandag 22 januari 2007 @ 12:37 |
Tegenwoordig moeten ze het buiten de spits doen, want in de spits komen ze al stellen tekort. | |
Ou-Tannu | maandag 22 januari 2007 @ 12:40 |
moeten ze de 3x spurt 2/6 maar inzetten de 2/8 (hans alders) deed dienst op LWD -HH | |
Peterselieman | maandag 22 januari 2007 @ 12:45 |
de 3x 2/6 rijdt iedere ochtend om 7.33 van Lw naar Gn en om 8.33 weer terug. Ook vanaf 15.33 uur is er weer een GTW inzet op Lw-Gn. Afgelopen vrijdag was dat een stel. Op andere dagen 2 stellen. Ook waren er vorige week een keer 3 stellen ingezet in de middagspits op Lw-Gn. Dat dit voorlopig een noodoplossing is, moge duidelijk zijn. De .01 treinen tussen Lw en Gn rijden maar met 3 bakken ipv de eerst geplande 4. Mocht er een stel defect raken, dan is dit op Lw-Gn direct merkbaar. Zoals vandaag en afgelopen vrijdag dus. Het enige DH2 stel dat nog over is in het noorden, is de 3209. Deze staat momenteel in Onnen, maar is al ik weet niet hoelang defect. | |
Ou-Tannu | maandag 22 januari 2007 @ 12:47 |
DH-2tje 3207 rijd ook nog prima in het noorden | |
Peterselieman | maandag 22 januari 2007 @ 12:49 |
In dat stel heb ik afgelopen vrijdag nog gezeten op Gn-Lw. Dit stel reed trein 30258 solo en was voorzien van geklieder. Maar waarom vraag je dat? | |
Peterselieman | maandag 22 januari 2007 @ 19:03 |
Ik heb nog een leuk plaatje op internet gevonden van GTW 230. Deze is bij een jubileum in Zwitserland bij een materieelshow geweest. | |
Peterselieman | maandag 22 januari 2007 @ 19:54 |
@ Alex: Hoe ver ben je met je plannen voor de baan als machinist bij Arriva? | |
Fixers | dinsdag 23 januari 2007 @ 08:50 |
Over verf en geklieder: Ligt eht aan mij of heb zie ik tegenwoordig veel meer bekladde treinen dan voorheen? | |
Dichterbijer | dinsdag 23 januari 2007 @ 10:23 |
Volgens mij zijn er nog 2 SM90's vertrokken bij Onnen, want ik zag er nog maar 4 staan vandaag! | |
Duvel | dinsdag 23 januari 2007 @ 10:25 |
Ha, er is een IRM ontspoord op een wissel te Utrecht Noordzijde. Hij staat nog rechtop, geen spektakel. | |
thatsme | dinsdag 23 januari 2007 @ 11:43 |
quote: quote:uhuh | |
Duvel | dinsdag 23 januari 2007 @ 12:05 |
quote:Hij staat op de sporen richting Amsterdam. De enige reden die ik kan bedenken waarom het invloed heeft op treinen naar Woerden, is dat ze de twee lage sporen in die richting buiten dienst hebben gesteld om bij de ontspoorde trein te komen... Verder rijdt er nog van alles langs namelijk. Wel grappig om er een wisselstoring van te maken. Ja, er is een wissel in storing. Waaarom? Er staat een trein dwars op... | |
Fixers | dinsdag 23 januari 2007 @ 12:29 |
quote:Das gewoon uniformiteit in bericht geving. Net zoals de mededeling: "We staan voor een rood sein." Ja duh..... die kans is vrij groot als een trein stilstaat. Zeg dan liever waarom dat ding op rood staat: "Er moet een trein voor ons langs kruisen" Nu heb ik ook eens meegemaakt dat mijn trein terugkeerde vanwege een spirnger. Terwijl op het station dat was afgezwakt tot een een stremming. (er was iemand vanaf het peron voor de langsstormende IC terecht gekomen). Gisteren overigens eentje die ik nog niet eerder meegemaakt had: Vlak voor gouda werdt er omgeroepen dat de deuren nog even gesloten zouden blijven vanwege mompel mompel. De reden was niet te verstaan. Zeker 20 minuten op gouda gestaan. Tot we eigenlijk wegreden, we hadden gewacht op politie assistentie. | |
ReisT | dinsdag 23 januari 2007 @ 13:25 |
Vandaag voor het eerst getreind met Vjolija, en ik krijg gelijk de groene Maasloper: | |
Xbox_360 | dinsdag 23 januari 2007 @ 13:26 |
quote:Ellendige treinen he | |
Brembo | dinsdag 23 januari 2007 @ 13:35 |
Die groene wadloper, dat is toch de wadloper speciale fietsen editie . Oftewel voor Veolia, extra veel staan plaatsen. | |
ReisT | dinsdag 23 januari 2007 @ 13:45 |
Nee, dit is niet de Wadfietser, dat is namelijk zo'n ééndelige, en dit is een tweetje, gewoon met zitplaatsen dus. De groene is gewoon de enige waarbij ze ooit de moeite hebben genomen 'm in NoordNed-kleuren te verven. Er zit ook nog een groot NoordNedlogo op halverwege. | |
Fixers | dinsdag 23 januari 2007 @ 14:11 |
Veel Extra Opgerichte Ligplaatsen In Aantocht | |
Ou-Tannu | dinsdag 23 januari 2007 @ 14:22 |
ja we staan voor rood en daarom rijden we niet, nee dat snappen we ook, maar als je dan ff meld dat er bijv een trein uit een andere richting wat vertraagt is en je daar op moet wachten krijg je volgens mij meer begrip | |
Xbox_360 | dinsdag 23 januari 2007 @ 14:26 |
quote:Ja he.. en dan maar zeiken dat reizigers geen begrip tonen | |
Jerommeke.nl | dinsdag 23 januari 2007 @ 14:52 |
quote:Ik heb nog geen rooster, waar ga jij opstappen? | |
Ou-Tannu | dinsdag 23 januari 2007 @ 15:04 |
quote:1x gehad bij zwolle, dat de trein uit emmen wat laat was, en dat werdt keurig gemeld, dan weet je meteen waarom je nou stil staat, goed ik kan me voor stellen dat bij een springer oid ze het liever niet melden maar goed | |
Zug-Chef | dinsdag 23 januari 2007 @ 15:29 |
Anderhalf uur op de brug bij Camminghaburen zijn alleen leuk met zon... Toen werd het donker | |
Xbox_360 | dinsdag 23 januari 2007 @ 15:30 |
quote:Mijn buffels, wat doen jullie daar? | |
Brembo | dinsdag 23 januari 2007 @ 15:31 |
quote:Ik heb me rooster vandaag gekregen . | |
Zug-Chef | dinsdag 23 januari 2007 @ 15:35 |
en vol |