Dr_Flash | zondag 29 oktober 2006 @ 16:32 |
Hier alweer deel 35 in een (blijkbaar) succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken: Wie heeft er mooie treinpics? Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2. Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7. Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 11 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje dozijn Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 13 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 14 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 15 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 16 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 17 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 18 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 19 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 20 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 21 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 22 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 23 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 24 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 25 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 26 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 27 Het treinpics, - nieuws en praattopic, deel 28 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 29 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 30 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 31 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 32 Het treinpics, -nieuws en -praattopic deel 33 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 34 Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is hier niet veel intresse in, dus daar wordt niet op in gegaan. Mensen die er toch interesse in hebben kunnen op de site van Rolandrail terecht. Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak. Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia, en voor het grensoverschrijdend verkeer nog de NMBS (Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen), DB Regionalbahn (Leer-Nieuweschans (in opdracht van Arriva), Enschede-Munster en Heerlen-Aken), Prignitzer Eisenbahn Gesellschaft (Enschede-Dortmund) en de alweer gestopte proef van Syntus met enkele ritten Arnhem-Emmerich in het weekend. NoordNed reed in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans/Leer. Verder verzorgde NoordNed het vervoer op Groningen-Leeuwarden in opdracht van NS. Met de dienstregeling 2006 is de concessie Groningen/Friesland overgegaan naar Arriva. Er zullen oa. nieuwe treinen komen: Stadler GTW’s. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen. Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. De NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen. DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, Enschede-Munster en Nieuweschans-Leer. PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund. De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs. Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden? Arriva Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS)Dit bedrijf huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden en met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden). Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Arriva. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Hiervoor werd in de zomer een deel van de stoelen verwijderd. Dit gebeurt echter sinds enkele jaren al niet meer. Voor de DM90-foto's: zie NS. De Stadler GTW die voor Arriva zal gaan rijden. Syntus Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's. Twee Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen. Connexxion Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg. Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet. Vanaf 10 december 2006 gaat Connexxion ook een treindienst onderhouden op de valleilijn, welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel ingezet. Interieur en exterieur. Veolia Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Vanaf 10 december zal dit Franse bedrijf de treindienst gaan onderhouden tussen Nijmegen en Roermond en tussen Maastricht en Kerkrade. Hiervoor zal in eerste instantie materieel gehuurd moeten worden, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met het huidige materieel gereden zal gaan worden, namelijk de DM'90 en Mat'64. Veolia is op dit moment in Nederland actief met haar dochterondernemingen BBA (busvervoer in oa. Noord-Brabant en op de Veluwe, alsmede enkele vaarverbindingen), Limex en SBM in Maastricht. Veolia heette voorheen Connex. RandstadRail Het metronet van Rotterdam, het tramnet van Den Haag en de Zoetermeerstadslijn worden op elkaar aangesloten met light-rail voertuigen. Hiervoor worden de treintrajecten Hofpleinlijn en de Zoetermeerstadslijn van trein naar light-rail omgebouwd en worden enkele tramlijnen in Den Haag opgewaardeerd tot light-rail traject. RandstadRail is een samenwerkingsverband van het Haagse OV-bedrijf HTM en het Rotterdamse RET. Sinds 3 juni rijden er op de Hofpleinlijn en de Zoetermeerstadslijn geen treinen meer. Op 4 september had men met de ombouw naar RandstadRail gereed moeten zijn. Inmiddels is hier echter de eerste vertraging opgetreden. Als alles klaar is, is de Zoetermeerstadslijn uitgebreid met een tak naar de nieuwbouwwijk Oosterheem. De eerste jaren zal de metro van Den Haag Centraal naar Rotterdam nog zijn eindpunt hebben op station Hofplein. Momenteel wordt gewerkt aan een boortunnel tussen (ongeveer) station Kleiweg en het Rotterdamse Centraal Station, waar RandstadRail aan zal sluiten op het Rotterdamse metronet. De treinen van RandstadRail rijden dan van Den Haag Centraal door naar metrostation Slinge in Rotterdam Zuid. Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl Op RandstadRail gaat het volgende materieel rijden: NS Reizigers diesel Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter. Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van NoordNed en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus. Wat betreft aanbestedingen heeft NS-Regio de aanbesteding gewonnen voor het traject Apeldoorn-Zutphen, waar met DM'90 op gereden wordt. Hiervoor is een aparte tak opgezet die "RegioNS" wordt genoemd. Een vast team rijdt en onderhoudt het materieel. Ter onderscheiding zijn de Buffels die hier rijden voorzien van speciale stickers. Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld. electrisch En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn. De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ongeveer tien jaar nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden). Ook technisch gezien zijn er verschillen, maar daar zullen we jullie niet mee vermoeien. Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag (met ICK), Maastricht/Heerlen-Haarlem, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht. De inzet in de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht zal vanaf december 2006 ten einde komen als hier IRM op ingezet gaat worden. Hiermee zal van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar zal voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze plaatsen gaat rijden. Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook. Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (niet meer in dienst), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig). Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid. ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu vrijwel afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt. (Inmiddels zijn overigens, in augustus 2006, alle ICK-rijtuigen weer in dienst genomen en rijden zij ook weer in de 3500-serie tussen Eindhoven en Schiphol.) Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de fototjes. Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur. Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm. Het ICK van buiten, en een coupé en het gangpad van binnen. Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-rijtuigen voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Haarlem-Limburg. Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 rijtuigen ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven. De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort. DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). DD-AR staat voor "DubbelDekker - Agglo-Regio". Om loc's vrij te maken om oude locseries (1100/1200/1300) te vervangen, is bij vijftig DD-AR stammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de 1700-loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de elektrische installatie. Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen. De Panda 2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3. ...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas. Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, plan V, plan T, SGM en tot december 2005 SM'90. Dit laatste type is buitendienst gesteld vanwege de grote storingsgevoeligheid en de hoge kosten die er aan die type, mede door de kleine serie, verbonden waren. De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om dubieuze redenen overigens buiten dienst gesteld is sedert enige maanden, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Voor het ontkoppelen geldt hetzelfde. De treinen combineren en splitsen op de volgende routes: Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden. Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein. Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Met ingang van de dienstregeling 2007 komt er een eind aan de inzet van ICM op de stoptrein Zwolle-Groningen. Mat'64 zal deze dienst overnemen. Foto's: Een close-upje van de doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren. De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is. Mendini-interieur, balkon en 1e klas. Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook. Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en door de sponsering van het NOC NSF door de NS, rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Vanwege de Olympische spelen in Turijn was er een Olympische Thalys. Deze heeft de wintersporters teruggebracht naar Nederland. Na deze rit is de Thalys echter meteen weer van haar bestickering ontdaan. Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. De NS heeft echter momenteel zodanig veel IRM in dienst dat de treinen in vele series rijden, waar ze oorspronkelijk niet bedoeld waren om op ingezet te worden, bijvoorbeeld op Venlo-Den Haag. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen. Met de dienstregeling 2007 moet deze versnippering voorbij zijn. En natuurlijk weer de foto's... 1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte. verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant. Een wat minder bekend treinstel was de SM'90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM'90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat alle negen treinstellen in Zwolle aan de kant stonden. Door alle technische problemen mocht er een tijd lang alleen maar met twee stellen worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal gereden worden vanwege de grotere breedte van de trein. De opstelling in de trein werd echter na een tijdje veranderd in een normale 2+2 opstelling. Als de treinen werkten, was het echter één van de fijnste treinen van het land. Per december 2005 staan deze high-tech stellen echter terzijde in Onnen en zijn ze vervangen door mat'64. Wederom fotootjes. 1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kunt zitten), en de rolstoellift. En van de buitenkant ziet het ding er zo uit. Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen had moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt, omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 12 jaar ouder dan de nieuwste. Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen. De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet. Vanaf 2008 zal mat'64 geleidelijk aan vervangen worden door een nieuw type sprinter. Een T en een V. Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over. en het interieurtje van een Plan T 2de Klas Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in drie smaken: de tweebaks Citypendel en de driebaks Sprinter. Van de laatste zijn inmiddels ook weer gereviseerde exemplaren te zien: de SGMm (Vlaflip). De Citypendels waren eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn. Ook waren de citypendels te vinden op de Hofpleinlijn. Nu aan deze inzet een einde is gekomen, worden de 2 delige stellen als versterking van sommige treinen in de randstad ingezet. De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek. Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. De ombouw van de Sprinters is bijna voltooid en met de nieuwe sprinters heeft NS Commercie het product 'Sprinter' ingevoerd, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen. SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter) SGMm van binnen en buiten. NS Internationaal NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen: Amsterdam-Brussel (elk uur) Amsterdam-Keulen (5x per dag) Schiphol-Berlijn (4x per dag) Amsterdam-Parijs (wisselend) De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, net alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede. De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren. ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd) meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS). De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt. Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc. Thalys. Overig internationaal Hier alleen maar wat foto's. Op Enschede-Munster/Dortmund rijden Bauheihe 643 en 624. De eerste komt ook in Heerlen vanuit Aachen, de laatste in Nieuweschans vanuit Leer. In Enschede zijn deze oudjes met het verlenen van de concessie aan de PEG verdwenen. Op Roosendaal-Antwerpen: Maastricht-Luik: De AM86 doet dienst op Maastricht-Luik (foto: treinfoto.be) Venlo-Hamm: Overig binnenland Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum. De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden. Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Nico Spilt) A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn. Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!! deze OP is hier te vinden | |
Dr_Flash | zondag 29 oktober 2006 @ 16:35 |
Erasmo gaat dus LAAT thuiskomen vanavond, die neemt de Pimpel-Expres van 21:36 uit Deventer | |
Erasmo | zondag 29 oktober 2006 @ 16:37 |
Ik ga juist niet naar huis Toch maar gewoon met de ICM, ik moet namelijk rond een uur of 10 in Den Helder zijn Repost van een foto uit het vorige topic: Als we het toch over ICM hebben: Intercity richting Deventer te Utrecht(kwam er heel zielig in z'n eentje aanrijden tot de stam naar Enschede eraan werdt gekoppeld ) Excuse moi voor de pauperkwaliteit maar hij is gemaakt met een mobieltje terwijl het donker was | |
Dr_Flash | zondag 29 oktober 2006 @ 16:38 |
Dat wordt dus een blikkie Bavaria van de kiosk, en niet een mooi hoog glas Duits Witbier in de Bistro Dan moet je t zelf maar weten hoor | |
Erasmo | zondag 29 oktober 2006 @ 16:40 |
quote:Kon ik het maar zelf weten dan liet ik de trein wel voor m'n voordeur stoppen Best wel jammer dat ze de oude restauratieruimtes niet gebruiken door een een automaat ofzo in te zetten | |
Dr_Flash | zondag 29 oktober 2006 @ 16:43 |
quote:De laatste treinen die ook maar rudimentaire sporen van restauratieruimtes vertonen waren de in 1996 buiten dienst gestelde mat54 hondekoppen Maar goed, een beetje op en neer hobbelen met zo'n karretje, dat was best cool altijd, maar dat gebeurt ook niet meer Ja, zo'n doos die je voor drie en een halve gulden een half slokje oploskoffie wil verkopen, mijn God. Kansloosheid troef | |
Duvel | zondag 29 oktober 2006 @ 16:48 |
quote:Plan T had voor de renovatie ook een restauratieafdeling. Weliswaar nooit echt gebruikt geloof ik... Nu hebben ze weer die railslurfen: kerels (m/v) met een rugzak vol koffie (of iets wat er op lijkt). | |
vw_caddy | zondag 29 oktober 2006 @ 16:49 |
tvp Over dat inkorten van die irm viertjes: meen toch echt dat ik het ergens gelezen heb, of die heeft uit z'n nek zitten te lullen. | |
Dr_Flash | zondag 29 oktober 2006 @ 16:49 |
quote:Die vlammenwerpers ja. Kut toei is het wat je bij de kiosk krijgt voor dat geld is EN beter EN 2 keer zo veel. | |
Erasmo | zondag 29 oktober 2006 @ 16:50 |
quote:Maar ik zie bij de koplopers wel is zo'n afgesloten deur en als je dan door het gaatje loert zie je een soort van keuken, wat is dat dan? Soms haal ik wel is wat bij hun, het is beter dan geen koffie | |
Dr_Flash | zondag 29 oktober 2006 @ 17:00 |
quote:Dat is OF het hokje waar de conducteur zit OF de onklaar gemaakte doorgang naar de doorloopkop. | |
thatsme | zondag 29 oktober 2006 @ 17:03 |
dat is/was de ruimte voor de conducteur, met de renovatie wordt die eruit gehaald! | |
Dr_Flash | zondag 29 oktober 2006 @ 17:04 |
quote:En vervangen door? | |
thatsme | zondag 29 oktober 2006 @ 17:18 |
quote:stoelen? | |
Dr_Flash | zondag 29 oktober 2006 @ 17:23 |
quote:Wie weet, ik hoop het | |
Socios | zondag 29 oktober 2006 @ 17:26 |
Koploper! | |
Jerommeke.nl | zondag 29 oktober 2006 @ 17:36 |
En komt u maar door met al uw fijne Koplopernaamsuggesties! | |
Dr_Flash | zondag 29 oktober 2006 @ 17:42 |
quote:Hoezo? | |
bonfie | zondag 29 oktober 2006 @ 17:44 |
Weet iemand waarom ze tegenwoordig die koplopers niet meer koppelen met doorloop-stuk erbij? Je kan nog wel overstappen naar andere treinstellen, maar niet meer door de hele trein heen lopen... Dit op traject enschede - almelo(en verder naar het westen) | |
Erasmo | zondag 29 oktober 2006 @ 17:45 |
quote:Gelukkig hebben ze het bij de Syntus beter aangepakt, daar hebben ze gewoon een soortement van thermoskan met échte koffie op de rug | |
Dr_Flash | zondag 29 oktober 2006 @ 17:47 |
quote:dat gebeurt op alle koplopertrajecten, en al een jaar of 4 minstens begreep ik Het schijnt dat het splitsen en combineren "de punctualiteit negatief beïnvloedde" | |
Dr_Flash | zondag 29 oktober 2006 @ 17:48 |
quote:Ik snap het gewoon niet. Ze hebben er ook nog zo'n buikorgel bij vol met stroopwafels en gevulde koeken, en NIEMAND neemt OOIT die dingen. Volgens mij kunnen er beter 15 blikken bier in, die ben je zo kwijt | |
Socios | zondag 29 oktober 2006 @ 17:50 |
De perronkelner moet terug! | |
Dr_Flash | zondag 29 oktober 2006 @ 17:58 |
quote:Nee waarom? Restauratierijtuigen in ALLE binnenlandse treinen moeten terug OOK in de Lint van Aalten naar Varsseveld | |
Erasmo | zondag 29 oktober 2006 @ 17:59 |
quote:Mijn vader zat me net al helemaal lekker te maken hoe ze vroegâh nog broodjes door het raam verkochten... Ikke ook wil! | |
Socios | zondag 29 oktober 2006 @ 18:01 |
De restauratiewagens ook ja! | |
Dr_Flash | zondag 29 oktober 2006 @ 18:01 |
quote:Transsib doen Iedere haltering is een kwartier of 20 minuten minimaal, en zodra de trein stil staat wordtie bestordmd door allerlei locals die van alles aan je willen verkopen Geweldig lijkt me dat | |
Socios | zondag 29 oktober 2006 @ 18:02 |
quote:Ja precies, en nog even een kopje koffie door het raam terwijl de trein al wegreed. | |
Dr_Flash | zondag 29 oktober 2006 @ 18:06 |
Ik had in Zwitserland een bizarre switch van Sargans naar Bad Ragaz Interregio naar Bad Ragaz, 3 minuten overstap daar, bordje schieten , EC terug. BordBistro stopt precies voor mijn neus, ik denk "da's mooi" en zit zo'n gouden schuimdrager weg te pompen. Blijkt dat het maar 6 minuten is terug naar Sargans, en niet 15, zoals ik dacht Even doorpompen dus Het hele slagje Sargans - Bad Ragaz en weer terug is inclusief kering een kwartier, ff verkeerd gekeken | |
Erasmo | zondag 29 oktober 2006 @ 18:12 |
quote:Prachtig toch? Je zou toch bijna gaan freelancen tegenwoordig... Met koffie en GP em bier en en eten alles tegen normale prijzen... Anyone? | |
Dr_Flash | zondag 29 oktober 2006 @ 18:16 |
quote:Nederland is veel te overgereguleerd voor zoiets Maar het is WEL een puik idee natuurlijk in Polen gaat het gewoon ECHT zo. Er zijn daar mensen die smorgens bij de supermarkt voor 3 keer niks 20 blikken bier kopen, en die dan (vanuit een gestolen winkelmandje) in de trein lopen te verkopen Met dikke winst uiteraard, maar dan betaal je zeg maar 1 euro voor een halve liter, in de trein. En van de winst betalen ze o.a. hun treinkaartje, wat ook geen bliksem kost daar. Mag allemaal gewoon | |
ReisT | zondag 29 oktober 2006 @ 18:18 |
quote:Dat valt wel mee, over twee dagen is het precies een jaar geleden dat de doorloopfunctie werd afgeschaft. Daarmee is het ook een jaar geleden dat ik te Den Haag CS (niets wetende van de nieuwe maatregel) vlak voor vertrek in het voorste/achterste erg volle stelletje stapte, om door te lopen naar het rustiger deel, en dat ineens niet meer kon, terwijl ik toch zeker wist dat die trein langer was. Dit is overigens de reden die NS hiervoor opgaf: quote: | |
Dr_Flash | zondag 29 oktober 2006 @ 18:24 |
quote:Toen pas ja? Oh okee. Nou ja, ik vind het iig een debiel plan en het moet teruggedraaid | |
Ou-Tannu | zondag 29 oktober 2006 @ 18:31 |
Foto's Randstadrail! | |
vw_caddy | zondag 29 oktober 2006 @ 18:44 |
quote:Lijkt me voor de veiligheid nou niet echt geweldig. | |
UncleFunk | zondag 29 oktober 2006 @ 18:52 |
quote:Ik heb er vandaag ook in gezeten. Het is erg mooi materieel! | |
Erasmo | zondag 29 oktober 2006 @ 18:54 |
quote:KIOSK zal hier idd wel het alleenrecht hebben ofzo... | |
Dr_Flash | zondag 29 oktober 2006 @ 18:54 |
quote:Er is toch een apart TRAMtopic? | |
gwreijman | zondag 29 oktober 2006 @ 19:00 |
Zie hier, de foto's van Randstadrail: | |
Dr_Flash | zondag 29 oktober 2006 @ 19:04 |
vertel er eens wat meer over BA? Is het gaaf? Comfortabel? Punctueel? Ja graag nog een rondje? | |
Zug-Chef | zondag 29 oktober 2006 @ 19:33 |
HSA DE-II Tour door Noord Nederland | |
Erasmo | zondag 29 oktober 2006 @ 19:35 |
Stap ik net over in Amf richting Adam, word ik door een vriendin gebeld dat er geen treinverkeer meer mogelijk is naar DH... Kan iemand dit bevestigen? | |
Zug-Chef | zondag 29 oktober 2006 @ 19:36 |
Den Helder? Ja is de hele dag al zo defecte bovenleiding vanmorgen al | |
Erasmo | zondag 29 oktober 2006 @ 19:41 |
... | |
vw_caddy | zondag 29 oktober 2006 @ 19:45 |
Mooie foto's Chef. De 186 is vanuit Groningen weer terug gegaan naar Leeuwarden? /edit: ik zie waslijn hangen, andere route dus. | |
Erasmo | zondag 29 oktober 2006 @ 19:45 |
En nu? | |
vw_caddy | zondag 29 oktober 2006 @ 19:46 |
Bussen tussen Anna Paulowna en Den Helder. | |
Zug-Chef | zondag 29 oktober 2006 @ 19:49 |
quote:ja toch wel ::) Lw - Hdg - Sk - Lw - Zl - Gn - Lw | |
vw_caddy | zondag 29 oktober 2006 @ 19:52 |
quote:Ok. Nog in Grunn geweest dan? | |
Erasmo | zondag 29 oktober 2006 @ 19:52 |
quote:O dat is gelukkig al wel op gang En het is gelukkig ook maar een kippe-eindje tussen AP en DH | |
Wadloper | zondag 29 oktober 2006 @ 19:53 |
quote:FOUT! Sommige ICM stellen hebben wel een keuken gehad | |
Zug-Chef | zondag 29 oktober 2006 @ 19:54 |
quote:Neh, eerst bij Achter De Hoven gestaan, vlakbij mij thuis, daarna met een kennis / mede-spotter meegereden naar buiten Leeuwarden, vervolgens naar net boven Assen gereden (maar die foto is mislukt...) en daarna door naar Grijpskerk | |
vw_caddy | zondag 29 oktober 2006 @ 19:55 |
quote:Leuk rondje door Noord-Nederland. | |
Socios | zondag 29 oktober 2006 @ 19:56 |
Na een week van bussen, morgen weer in de wadloper! | |
vw_caddy | zondag 29 oktober 2006 @ 19:58 |
quote:Niet zeuren, scheelde niet veel of er reed geen enkele trein meer naar Harlingen. (waar ik geboren ben trouwens, dus een warm hart toedraag) | |
Dr_Flash | zondag 29 oktober 2006 @ 19:58 |
quote:Goed zo met je wijzende vingertje. Heb je ook een bron? | |
Dr_Flash | zondag 29 oktober 2006 @ 20:01 |
quote:Hoe lang duurt zoiets? En waarom gebeurt het zo vaak? | |
Socios | zondag 29 oktober 2006 @ 20:03 |
Achterstallig onderhoud. Vroeger reed er op zondagavond de marinetrein! | |
ROG | zondag 29 oktober 2006 @ 20:03 |
quote:Zijn dat toevallig ook die Koplopers met stoelnummers bovenop de hoofdsteunen? (écht onzinnig, stoelnummers op, ik neem aan, binnenlands materieel!) | |
Socios | zondag 29 oktober 2006 @ 20:04 |
Die stoelen kon je vroeger reserveren in bepaalde intercity´s. | |
gwreijman | zondag 29 oktober 2006 @ 20:04 |
quote:Randstadrail is zeker gaaf. De trams zijn zeer comfortabel, je kan zeer makkelijk instappen. Er is zelfs plek gereserveerd voor rolstoelen. De dienstregeling is nog niet helemaal wat het moet zijn, maar dat komt omdat op grote delen van het traject de signalering nog niet werkt. (In Zoetermeer zelf en het stuk tussen Zoetermeer en Leidschenveen) en daardoor wordt er op die stukken op zicht gereden door de trambestuurders. Maar goed, in mijn ogen zijn dat gewoon aanloopproblemen omdat het allemaal nieuw is. En inderdaad, ik ga vaker met de tram. | |
ROG | zondag 29 oktober 2006 @ 20:06 |
quote:Vroegah toen er nog normen en waarden waren zeker? 'Zeg jongmensch, verlaet u eensch mijn gereserveerde zetel' | |
vw_caddy | zondag 29 oktober 2006 @ 20:07 |
quote:Gokje wat voor mat daar rijdt.... IRM? De stroomafnemer heeft van die schoentjes waar de bvl 'doorheen' gaat, en wat ik heb begrepen kunnen die schoentjes van de IRM vrij rap beschadigen, en daardoor bvl kapot maken. 1x raden trouwens wat voor mat de bvl bij Shl laatst kapot maakte...... | |
Dr_Flash | zondag 29 oktober 2006 @ 20:08 |
quote:ja tof dat weet ik nog wel Alsof je ze kon reserveren | |
Dr_Flash | zondag 29 oktober 2006 @ 20:09 |
quote:Veel IRM komt daar niet langs lijkt me, of hooguit de Bnx | |
Dr_Flash | zondag 29 oktober 2006 @ 20:10 |
quote:okee, tof Valt dus allemaal best mee uiteindelijk begrijp ik? | |
vw_caddy | zondag 29 oktober 2006 @ 20:14 |
quote:Duurt even, maar ik heb het. Was VIRM 8672 die dienst deed als een IC, staat nu op Zaanstraat met een kaduke stroomafnemer. | |
Socios | zondag 29 oktober 2006 @ 20:16 |
Sneltrein Amsterdam CS - Den Haag CS en Intercity Amsterdam CS - Dordrecht/ Vlissingen is doorgaans IRM. | |
Erasmo | zondag 29 oktober 2006 @ 20:23 |
Waarom sturen ze eigenlijk niet gewoon een diesel die richting uit? | |
Socios | zondag 29 oktober 2006 @ 20:25 |
Dan gaat die lekkere geur die in de Schipholtunnel hangt weg. | |
gwreijman | zondag 29 oktober 2006 @ 20:25 |
quote:Dat klopt helemaal. | |
Dichterbijer | zondag 29 oktober 2006 @ 20:36 |
Lekkere slow-chat is dit geworden ja | |
Jerommeke.nl | zondag 29 oktober 2006 @ 20:45 |
die koplopers heten zo vanwege de doorloopkop. nu de doorloopkop onklaar wordt gemaakt dus tijd voor een andere naam. zijn die treinen ook maar iets meer op tijd gaan rijden sindsdien dan? ik dacht het niet. mooi materieel, die randstadrailers. waarom sturen ze die irm niet eens naar enschede. alhoewel, als die koplopers worden gerenoveerd zal de noodzaak daarvoor ook wel niet zo hoog meer zijn. | |
Wadloper | zondag 29 oktober 2006 @ 20:46 |
quote:Ja, verschillende machinisten, en een monteur En hier: Ze worden voorzien van nieuw interieur, airco, informatiedisplays en de koersrollen worden vervangen door displays. Zo komt er 13% meer zitplaatsen door het verwijderen van kasten en de keuken en per drietje’s komt er een rolstoelvriendelijk toilet. Van de site: http://erwinzuidema84.spaces.live.com/ [ Bericht 33% gewijzigd door Wadloper op 29-10-2006 20:52:49 ] | |
Alexxxxx | zondag 29 oktober 2006 @ 21:48 |
quote:Die Haagse brul. Al volop in dienst overigens | |
Duvel | zondag 29 oktober 2006 @ 21:54 |
quote:De mBDk heeft een keuken, aldus "Elektrische treinen in Nederland", deel 3 (ISBN 90-6013-057-X). | |
verzameldirk | zondag 29 oktober 2006 @ 22:27 |
De keuken was er voor de koffie boer die daar zijn karretje kon stallen en bijvullen, dus geen keuken als in de hondekop, waar ik heel wat uitsmuiters heb staan bakken | |
Alexxxxx | zondag 29 oktober 2006 @ 23:03 |
Plan T | |
Alexxxxx | zondag 29 oktober 2006 @ 23:07 |
De Rails van deze maand over Rondje Nederland. | |
Pony-Lover | zondag 29 oktober 2006 @ 23:33 |
Van wie is eigenlijk het spoor waar dat randstadrail overheen gaat, is dat nog steeds Prorail? | |
Alexxxxx | zondag 29 oktober 2006 @ 23:42 |
Wie brouwt even een apart Randstadrailtopic? | |
vw_caddy | zondag 29 oktober 2006 @ 23:43 |
quote:ProRail heeft het nieuwe spoor aangelegd en de bestaande sporen 'ontvlochten' uit het NS-netwerk, dus ik neem aan dat het eigendom is van ProRail. | |
Pony-Lover | zondag 29 oktober 2006 @ 23:45 |
quote:Wat een domme keuze eigenlijk, waarom dat spoor niet gewoon op de rest van het net aangesloten houden? | |
vw_caddy | zondag 29 oktober 2006 @ 23:47 |
Dat is een goede vraag. Wellicht omdat het seinenstelsel, de stroomvoorziening e.d. afwijkend is van het hoofdnetwerk. | |
vw_caddy | zondag 29 oktober 2006 @ 23:50 |
quote:Nodig? Het zijn geen treinen inderdaad. | |
Pony-Lover | zondag 29 oktober 2006 @ 23:50 |
quote:Toch raar, aangezien ze die zooi elke paar jaar opnieuw aan gaan besteden lijkt het me wenselijk alles gewoon aangesloten en technisch gelijk te houden. Zeker als de lijnen die nu nog door de NS gereden worden ook in de aanbesteding gaan, (want naar mijn idee nog binnen 10 jaar gaat gebeuren). | |
vw_caddy | zondag 29 oktober 2006 @ 23:54 |
Ze willen een soort van Metrosysteem hebben, en daarvoor is een gesloten netwerk best handig. Die trams die er nu rondrijden mogen waarschijnlijk toch niet op het hoofdnet vanwege een belabberde detectie. Ben wel benieuwd wat voor veiligheidssysteem er in het nieuwe Randstadrail ligt. | |
Jerommeke.nl | maandag 30 oktober 2006 @ 06:39 |
en bovendien gaat een deel over het tramnetwerk. je wil niet dat er ineens per ongeluk een dikke intercity op de montersestraat staat | |
Duvel | maandag 30 oktober 2006 @ 08:20 |
De infra van Randstadrail is nu in beheer bij de Randstadrail-organisatie (RET en HTM). Dit hebben het verdeeld. Bij de werkplaats Leidschendam is een wisselverbinding tussen ProRail en Randstadrail. Volgens mij werkt RR met assentellers en een type ATB van Siemens (volgens mij vergelijkbaar met dat wat de Rotterdamse metro gebruikt). | |
Wadloper | maandag 30 oktober 2006 @ 09:05 |
quote:Zie het al voor me | |
Wadloper | maandag 30 oktober 2006 @ 10:07 |
Tekort aan treinstellen Nieuweschans - Leer Tussen Nieuweschans en Leer moeten reizigers rekening houden met een vertraging van 15 tot 30 minuten. Door tekort aan treinstellen rijden er tussen Nieuweschans en Leer geen treinen maar bussen. | |
vw_caddy | maandag 30 oktober 2006 @ 10:34 |
quote:Tis nu toch rustig op het werk, ik ga even een mooi topic in elkaar brouwen. | |
vw_caddy | maandag 30 oktober 2006 @ 10:39 |
Kan je trouwens net als bij GoT hier ook gebruik maken van tabellen? | |
thatsme | maandag 30 oktober 2006 @ 11:09 |
quote:Het spoor is nooit van prorail geweest, prorail beheerde het spoor in opdracht van de staat. Al de infrastructuur in Nederland is in handen van de staat. | |
Duvel | maandag 30 oktober 2006 @ 11:13 |
quote:Ontucht met kleine beestjes. | |
vw_caddy | maandag 30 oktober 2006 @ 11:28 |
Het nieuwe mat op de RR-lijnen is toch gebouwd door Alstom? Een aantal webpagina's spreken elkaar tegen namelijk. | |
Willy84 | maandag 30 oktober 2006 @ 11:39 |
quote:Ik stel voor een trein topic (heavy rail) en een tram/metro/sneltram/rr( light rail) topic | |
Willy84 | maandag 30 oktober 2006 @ 11:43 |
quote:volgens mij wel ja het was trouwens een behoorlijke chaos vanmorgen in de Amsterdamse metro. Uitgelopen werkzaamheden. Veel te korte treinen. Er bleven vele mensen op het perron achter. | |
vw_caddy | maandag 30 oktober 2006 @ 12:01 |
Nou, voorbeeld: quote: | |
Wadloper | maandag 30 oktober 2006 @ 13:12 |
Ziet er mooi uit ! | |
Dichterbijer | maandag 30 oktober 2006 @ 14:08 |
quote:Bron: www.rtvnoord.nl Pfff 1 treintje stuk en gelijk ligt alles op zijn gat... | |
Peterselieman | maandag 30 oktober 2006 @ 14:33 |
Waarom moet de TT korter Tevens tvp | |
vw_caddy | maandag 30 oktober 2006 @ 14:48 |
quote:De DB is nooit scheutig geweest met het materieel op Nieuweschans-Leer. | |
Wadloper | maandag 30 oktober 2006 @ 14:58 |
quote:Dat is voor het lightrailtopic ofzo | |
Pony-Lover | maandag 30 oktober 2006 @ 15:05 |
quote:Ik wilde zelf eigenlijk de chloor-trein herinvoeren en die dan door Den Haag laten karren. | |
Peterselieman | maandag 30 oktober 2006 @ 16:28 |
Woensdag is het eerste ritje voor de GTW, voor genodigden. Tevens komt minister Peijs om de nieuwe typenaam voor de GTW bekend te maken. Ook zal zij een stukje rijden met de GTW. Dit zal zij rond 10.45 uur doen. Uiteraard probeer ik hier bij te zijn, waarbij ik me op het eerste ritje verheug. | |
Peterselieman | maandag 30 oktober 2006 @ 16:55 |
Ik lees net op Somda dat de motor van de wadloper 3117 geploft is, nabij Groningen Noord | |
Alexxxxx | maandag 30 oktober 2006 @ 17:11 |
waarom is die gave Randstadrail-OP nog niet gepost? in een vers topic? | |
vw_caddy | maandag 30 oktober 2006 @ 17:17 |
RandstadRail Aanvullingen enzo zijn welkom, en anders kan die Fries het ook wel aanpassen. | |
Wadloper | maandag 30 oktober 2006 @ 18:06 |
quote:Ja, zonde | |
Ou-Tannu | maandag 30 oktober 2006 @ 19:36 |
quote:Dames en heren, door een geexplodeerde motor zal Wadloper 3117 versnelt naar de scheermessen fabriek worden gedoneert | |
Zug-Chef | maandag 30 oktober 2006 @ 19:46 |
Peterselieman | maandag 30 oktober 2006 @ 19:50 |
quote:Jij ook altijd met je scheermessen | |
Dr_Flash | maandag 30 oktober 2006 @ 19:51 |
quote:Vet! Met zo'n dikke rookwolk er achteraan? | |
Ou-Tannu | maandag 30 oktober 2006 @ 19:55 |
quote:veel meer kan je dr niet van maken ! | |
Peterselieman | maandag 30 oktober 2006 @ 19:57 |
Er kwam een behoorlijke rookpluim uit dat ding en uiteraard was er voorafgaand nog een knal, aldus een Somda gebruiker. Deze vroeg zich direct ook af hoe ze het ding weer naar groningen kregen. Op Groningen Noord laten staan is geen mogelijkheid, in verband met de enkelsporigheid voorlopig. Misschien is ie onderweg afgeworpen en later achter een ander stel weer aangehaakt? ik ben wel benieuwd hoe het ding er nu uitziet, zowel van binnen als van buiten | |
Zug-Chef | maandag 30 oktober 2006 @ 20:01 |
Met een Railion vanaf Onnen dat ding ophalen | |
Wadloper | maandag 30 oktober 2006 @ 20:13 |
Denk dat je binnen niet zoveel ziet, alleen onderop buiten zie je denk ik wel wat Maar goed, alsnog wel zonde, want ze blijken het materieel nodig te hebben, om naar Leer te rijden Maar evengoed alsnog zonde, dat de motor ontploft is | |
Brembo | maandag 30 oktober 2006 @ 20:15 |
quote:Laten duwen door een andere wadloper. Wel zo makkelijk . | |
Dr_Flash | maandag 30 oktober 2006 @ 20:26 |
Afslepen met een BR218 | |
Duvel | maandag 30 oktober 2006 @ 20:35 |
quote:Dat zou dan wel weer gaaf zijn! Maar als ik de machinist van de trein naar Roodeschool moest geloven, is deze ontploffing geen verrassing. | |
thatsme | maandag 30 oktober 2006 @ 20:39 |
nee Arriva doet er alles aan de wadlopers zo snel mogelijk wadslopers te maken... Ze schijnen er zo mee te raggen dat het lijkt alsof ze ze nooit in een goede staat terug willen geven aan de NS. | |
Alexxxxx | maandag 30 oktober 2006 @ 20:43 |
quote:geef ze eens ongelijk, dat is de concurrent | |
Zug-Chef | maandag 30 oktober 2006 @ 20:44 |
Als gevolg sluit er geen enkele NS trein meer goed aan op de aankomende Arriva treinen... | |
Duvel | maandag 30 oktober 2006 @ 20:45 |
quote:Die dingen zijn voor een appel en een ei gebouwd 20, 25 jaar geleden. 't Was niet de bedoeling dat ze in 2006 nog zouden rijden, dus dat er zo nu en dan eentje stuk gaat is niet zo raar. | |
Dr_Flash | maandag 30 oktober 2006 @ 20:47 |
quote:concurrent? Op welke lijnen rijden ze allebei dan? | |
Alexxxxx | maandag 30 oktober 2006 @ 20:48 |
quote:Bij aanbestedingen | |
Dr_Flash | maandag 30 oktober 2006 @ 20:48 |
quote:Is dat geouwehoer nou niet eens klaar inmiddels dan? | |
Wadloper | maandag 30 oktober 2006 @ 20:48 |
Je hoort ook als ze vertrekken dat de motoren gewoon maximaal werken, die dingen zijn volgens mij gewoon opgevoerd :s | |
Alexxxxx | maandag 30 oktober 2006 @ 20:50 |
quote:nee, ze beginnen bijna weer opnieuw | |
thatsme | maandag 30 oktober 2006 @ 20:50 |
quote:zoals waar? De NS is juist blij al die lijntjes kwijt te zijn. En mensen ja de Wadloper is voor een appel en een ei gemaakt, dit omdat het de lightrail van 25 jaar geleden was. Dat neemt niet weg als Arriva treinen van de NS huurt ze ze helemaal af moeten raggen! | |
Ou-Tannu | maandag 30 oktober 2006 @ 20:51 |
quote:valt me nog mee dat de olieslangen niet uit elkaar klappen dan | |
Dr_Flash | maandag 30 oktober 2006 @ 20:51 |
quote: | |
Duvel | maandag 30 oktober 2006 @ 20:56 |
quote:Inzet bij Veolia? Als sneltrein, dat is duidelijk. [ Bericht 6% gewijzigd door Duvel op 30-10-2006 21:09:54 ] | |
Wadloper | maandag 30 oktober 2006 @ 21:09 |
quote:Die blijft leuk! | |
ReisT | maandag 30 oktober 2006 @ 21:10 |
quote:Apeldoorn-Zutphen, die aanbesteding is doodleuk weer gewonnen door NS. Terwijl Syntus dat lijntje best graag wilde hebben (hadden ze 'm handig aan de stopper Zutphen-Oldenzaal kunnen koppelen). | |
Wadloper | maandag 30 oktober 2006 @ 21:11 |
ff snel een paint gemaakt, afscheidsfoto van de 3117 Zijn motor werd zijn dood... | |
Dr_Flash | maandag 30 oktober 2006 @ 21:19 |
oh 3117 was die ploffer? | |
Wadloper | maandag 30 oktober 2006 @ 21:28 |
jep | |
Ou-Tannu | maandag 30 oktober 2006 @ 21:31 |
quote:moeten ze wel keerlussen hebben | |
Duvel | maandag 30 oktober 2006 @ 21:38 |
quote:Boeie, het is toch al een soort van lightrail, dat kan er ook nog wel bij. En anders: omklapbare spoilers. | |
Peterselieman | maandag 30 oktober 2006 @ 23:56 |
Opvallend bij de wadlopers vind ik nog steeds dat wanneer ze staan te wachten om de sneldienst te rijden tussen Leeuwarden en Groningen, zoals de 3211 afgelopen vrijdag, de motoren een ander geluid maken dan gewoonlijk. De brom van de motor is dan veel lager qua toonhoogte en constant veel duidelijker hoorbaar. Tijdens de rit is het verder nauwelijks te merken. Nog vergeten te melden dat de 3212 op een van de balkons van de Bk bak een camera mist. Waarschijnlijk eraf gesloopt door vandalen | |
Pony-Lover | dinsdag 31 oktober 2006 @ 00:00 |
quote:waarom zit er geen neon onder? | |
Peterselieman | dinsdag 31 oktober 2006 @ 00:01 |
Had wel mooi geleken ja, maar het mag niet van Koos Spee. | |
Pony-Lover | dinsdag 31 oktober 2006 @ 00:01 |
quote:Arriva mag toch nog minimaal 15 rijden daar in het noorden? (met de trein dan, dat ze de bussen kwijtraken lijkt me duidelijk) | |
Pony-Lover | dinsdag 31 oktober 2006 @ 00:02 |
quote:Alleen niet tjdens het rijden dus op het station zou de neon best even aan kunnen | |
Peterselieman | dinsdag 31 oktober 2006 @ 00:04 |
Het enige probleem daarbij is dat de mensen het vanwege de perrons niet zien Tenzij ze op een ander perron staan en zo onder de trein kunnen kijken | |
Peterselieman | dinsdag 31 oktober 2006 @ 00:06 |
Ik zag afgelopen vrijdag bij de stootblokken van zowel perron 2a als perron 3a in Gn nogal wat rollen doek liggen. Nu bleek dat de bielzen tussen de rails bij de desbetreffende perrons bedekt waren met dat doek, zodanig dat er tussen de rails alleen het doek zichtbaar is. Weet iemand waar dat voor dient? | |
Wadloper | dinsdag 31 oktober 2006 @ 04:56 |
quote:Ja klopt, viel me ook al op | |
Duvel | dinsdag 31 oktober 2006 @ 06:43 |
quote:He die vraag kwam in een vorig topic ook al langs! Volgens mij is het om olie op te vangen die onder de treinen vandaan lekt (tandwielkasten e.d.). | |
Dr_Flash | dinsdag 31 oktober 2006 @ 09:24 |
quote:Goed idee, volgende keer Spinners hebben niet echt veel nut he? | |
Dr_Flash | dinsdag 31 oktober 2006 @ 09:25 |
quote:Wadlopers die half uit elkaar rotten? | |
vw_caddy | dinsdag 31 oktober 2006 @ 09:40 |
quote:Och, ze verliezen wel eens wat: "Mensen wij zijn helaas de versnellingsbak verloren. Reizigers die er op station Hoogezand-Sappemeer uit moeten kunnen nu uitstappen. De anderen zullen moeten wachten tot er een loc komt om ons verder te trekken". Dat was echt lachen. | |
Dr_Flash | dinsdag 31 oktober 2006 @ 09:48 |
WTF?! | |
Peterselieman | dinsdag 31 oktober 2006 @ 09:53 |
Tsja dat heb je als er te weinig onderhoud gepleegd wordt. Arriva vindt dat NedTrain veel te hoge prijzen berekend voor het onderhoud, dus daar kan wel op bezuinigd worden. En dan krijgen je eerder leuke taferelen, zoals de versnellingsbak die er onderuit dondert of een opgeblazen motor. | |
vw_caddy | dinsdag 31 oktober 2006 @ 09:55 |
Dat was hier nog niet bekend? Was echt geweldig, ze moesten de onderdelen uit de sloot halen. Stond daar ook buiten, echt in een deuk gelegen met mn vrienden. quote: | |
Dr_Flash | dinsdag 31 oktober 2006 @ 09:57 |
onderdeel van de motor? Of de versnellingsbak? | |
vw_caddy | dinsdag 31 oktober 2006 @ 09:57 |
De mcn riep via de intercom dat de versnellingsbak verloren was. Tractie was ook ineens verdwenen. Gek he. | |
vw_caddy | dinsdag 31 oktober 2006 @ 10:03 |
Nortbeek meldde die dag op OVL:quote:Betrof stel 3215 trouwens. | |
Peterselieman | dinsdag 31 oktober 2006 @ 12:21 |
Deze site met plaatjes van de GTW kwam ik net tegen op een ander forum. http://www.mscrailrunners(...)20fabriek/index.html | |
vw_caddy | dinsdag 31 oktober 2006 @ 12:39 |
hehehe, ik zie een aantal hele bekende Arriva-personeelsleden op de foto's. Als machinist lijken het mij trouwens hele leuke treintjes om te rijden. [ Bericht 36% gewijzigd door vw_caddy op 31-10-2006 14:10:10 ] | |
Wadloper | dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:26 |
GTW 230 (een tweetje) is ook in Groningen... vandaag zien staan op het emplacement... Dat spotten gaat ook niet echt meer lukken, zodra het DH materieel weg is... De GTW's hebben best kleine nummers, en ook niet op de voorkant | |
Zug-Chef | dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:28 |
quote:Dus die was dus vanmorgen om 8 uur in NL gekomen, er stond namelijk iets onbekends op somda bij de doorkomststaat | |
Peterselieman | dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:59 |
Donderdag komt de volgende het land binnen, tenminste er staat een onbekende trein om 8.00 in Nieuweschans volgens somda. | |
Zug-Chef | dinsdag 31 oktober 2006 @ 17:09 |
Helaasch moet ik dan op school zijn Morgen wel naar het Alte Bahnhof in Bunde, om daar nog wat laatste picca's te shooten | |
Wadloper | dinsdag 31 oktober 2006 @ 17:45 |
Ik heb dan helaas stage, anders was ik wel ff gaan kijken | |
Erasmo | dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:57 |
quote:Wat is somda eigenlijk? | |
vw_caddy | dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:57 |
Somda is een online programma, die een omloop van een trein kan berekenen op basis van spots. | |
Peterselieman | dinsdag 31 oktober 2006 @ 19:03 |
Ik heb de OP een kleine update gegeven. Bij de volgende update wordt Randstadrail er uit geknikkerd en wordt er verwezen naar het topic van RR | |
Dr_Flash | dinsdag 31 oktober 2006 @ 19:06 |
quote:Eigenlijk een website waar duizenden sociaal gehandicapten iedere trein inkloppen die ze zien rijden. Om een reden. Of zo. | |
Zug-Chef | dinsdag 31 oktober 2006 @ 19:06 |
quote:gast | |
Dr_Flash | dinsdag 31 oktober 2006 @ 19:07 |
quote:Heb ik geen gelijk dan? | |
Zug-Chef | dinsdag 31 oktober 2006 @ 19:08 |
Nouhhh... dat het nutteloos is om normale treinstellen in te voeren snap ik, maar het invoeren van de 4011, 4023, 4201, 4240, 4241, 9520 en 9525 is wel belangrijk... | |
Wadloper | dinsdag 31 oktober 2006 @ 19:09 |
quote:Doe aub even niet zo sneu, dat jij spotten niet leuk vind, hoef je anderen niet meteen naar beneden te halen Alsof jij zo perfect bent | |
Peterselieman | dinsdag 31 oktober 2006 @ 19:17 |
Fles spot genoeg, tenminste als ik even bekijk wat er allemaal op OHIH staat. Dus vind ik dat ie niet moet zeuren | |
Dr_Flash | dinsdag 31 oktober 2006 @ 19:17 |
quote:hap hap Doe niet zo serieus man, dit is Fok! hoor | |
Dr_Flash | dinsdag 31 oktober 2006 @ 19:18 |
quote:Raaaaaaaaajt ik spot kei veul man Minstens 1 trein in de twee maanden | |
Peterselieman | dinsdag 31 oktober 2006 @ 19:21 |
quote:Zegt iemand die over elk blaadje op de rails iets te melden heeft | |
vw_caddy | dinsdag 31 oktober 2006 @ 19:27 |
quote: | |
Dr_Flash | dinsdag 31 oktober 2006 @ 19:27 |
quote:Ach, sommige onwetenden noemen het spammen, nou heet het weer spotten... Ik post gewoon veel, ja. Da's alles | |
Peterselieman | dinsdag 31 oktober 2006 @ 19:40 |
Het is maar hoe je het wilt noemen. Maar die opmerking over sociaal gehandicapten vind ik niet door de beugel kunnen. | |
Wadloper | dinsdag 31 oktober 2006 @ 19:41 |
quote:Sorry Soms neem ik het net ff té serieus | |
Dr_Flash | dinsdag 31 oktober 2006 @ 20:03 |
Geeft niet hoor | |
Ou-Tannu | dinsdag 31 oktober 2006 @ 20:04 |
dr rijd ook nog een DH-2tje met de tekst: Museumloper rond :-D!! en dr stond een GTWtje bij Voith te leeuwarden zag ik | |
Duvel | dinsdag 31 oktober 2006 @ 21:54 |
quote:Behoor jij tot de OHIH-doelgroep? | |
Zug-Chef | dinsdag 31 oktober 2006 @ 21:57 |
quote:Hij vindt van niet maar staat ondertussen wel als op 1 na hoogste poster | |
Duvel | dinsdag 31 oktober 2006 @ 21:59 |
quote:Wat is eigenlijk precies de OHIH-doelgroep? Rijdend personeel van NS toch? | |
Zug-Chef | dinsdag 31 oktober 2006 @ 22:02 |
quote:Nah, er zijn wel een aantal daarvan op het forum, maar er zitten ook ProRailers, NedTrainers en voor de rest een hele hoop enthousiaste spoorliefhebbers | |
Dr_Flash | dinsdag 31 oktober 2006 @ 22:05 |
quote:Net alsof dat wat met elkaar te maken heeft echt hoor, ik weet er maar betrekkelijk weinig van vergeleken met de anderen daar. Ik heb wel een grote snavel, en soms snijdt het nog wel houdt ook Maar vreselijk spannend is het allemaal niet hoor | |
Duvel | dinsdag 31 oktober 2006 @ 22:08 |
quote:Alles wat verstokt ex-NS is dus! | |
Peterselieman | dinsdag 31 oktober 2006 @ 22:08 |
quote: | |
Dr_Flash | dinsdag 31 oktober 2006 @ 22:09 |
quote:Er zitten ook prorailers ZELFS prorailers die er voor uit durven komen dat ze prorailer zijn the horror | |
Duvel | dinsdag 31 oktober 2006 @ 22:10 |
quote:ProRail is verstokt ex-NS. Echt waar. | |
Dr_Flash | dinsdag 31 oktober 2006 @ 22:12 |
quote:Ook goed Prorail is iig Kut met Peren | |
Duvel | dinsdag 31 oktober 2006 @ 22:31 |
quote:Ik had er bijna gewerkt... | |
Peterselieman | dinsdag 31 oktober 2006 @ 22:38 |
Wees blij dat je er niet bent komen werken. | |
Brembo | dinsdag 31 oktober 2006 @ 22:39 |
quote:Idd . Vandaag Arnhem - Utrecht, intercity van 9:08 had +5, dus wat doet Prorail die roostert de stoptrein van 9:12 er voor. Dus dan denk je ok, vreemd, laat de stoptrein 2 min wachten en de Intercity eerst . Dan rijd ie ongeveer met +10 weg, kom je net voor Ede-W tot stilstand, omdat de stoptrein er voor zit . Mevrouw NS begint al door de intercom te blerren, dat we na Ede-W op volledige snelheid door kunnen naar Utrecht . De stoptrein is voor onze trein geroosterd... Inhaalspoor 1 bij Wolfheze is al niet gelukt, nu inhaalspoor 2 bij Ede-W, nee denkt prorail, de stoptrein is mooi op tijd die gaat voor... Dus ok, dan rij je ongeveer met +15 weg uit Ede-W door naar Utrecht... Beetje sukkelen onderweg, mevrouw NS doet weer vrolijk op de intercom en begint over dat de stoptrein wel bij Driebergen-Zeist wordt gepaseerd . Driebergen-Zeist, geen DD-AR te bekennen... Uiteindelijk tot Utrecht Centraal achter de Stoptrein gezeten en daar achter de Sneltrein en waarschijnlijk daar achter nog is een Intercity. Ondertussen was de vertraging wel opgelopen tot +30 ... Maar ik kreeg wel excuses voor het ongemak . | |
Peterselieman | dinsdag 31 oktober 2006 @ 23:01 |
Klinkt als een trdl die niet echt handig bezig is en de automatische rijweginstelling niet aanpast | |
Ou-Tannu | dinsdag 31 oktober 2006 @ 23:07 |
quote:en dat wil zoveel % van de treinen op tijd houden? | |
Dr_Flash | dinsdag 31 oktober 2006 @ 23:23 |
quote:Echt jonge, zodra ze daar ook maar DENKEN dat ze gaan denken, gaat het mis. Ik draai een dikke drol op prorail | |
Ou-Tannu | dinsdag 31 oktober 2006 @ 23:26 |
quote:Prutsrail? | |
Peterselieman | dinsdag 31 oktober 2006 @ 23:32 |
Ik weet niet waar zugchef mee bezig is, maar dit slaat wel alles 1 - 10.000 # 37 | |
Ou-Tannu | dinsdag 31 oktober 2006 @ 23:38 |
quote:trein nummers dr in gooien is wel TE simpel | |
Duvel | woensdag 1 november 2006 @ 10:10 |
quote:De afwijzing was uiteindelijk wederzijds. | |
vw_caddy | woensdag 1 november 2006 @ 10:12 |
Op wat voor niveau zitten de huidige treindienstleiders, HBO Logistiek? | |
Dr_Flash | woensdag 1 november 2006 @ 10:16 |
quote:aanvraag LOI net op de bus gedaan, denk ik | |
Dr_Flash | woensdag 1 november 2006 @ 10:16 |
quote:Hij komt mij inhalen denk ik | |
vw_caddy | woensdag 1 november 2006 @ 10:24 |
quote:Als ze wat hbo-input nodig hebben, ze kunnen me bellen. | |
Duvel | woensdag 1 november 2006 @ 10:33 |
quote:Ik heb d'r een keer advertentie voor gezien: MBO/HAVO is voldoende. | |
Remco | woensdag 1 november 2006 @ 10:53 |
Internet op het station is best tof! Nu op Zwolle vanuit Almelo aansluiting naar Leeuwarden al niet gehaalt is een half uur en nu heeft de trein vanuit Amersfoort ook nog eens 25 minuten vertraging. Maar internet is wel ideaal dan | |
vw_caddy | woensdag 1 november 2006 @ 10:59 |
quote:Lag vanmorgen bij Assen een boom op het spoor, hele dienstregeling van de Noord-Oost is daardoor ontregeld. Website tip trouwens: http://www.traphic.nl/trein.aspx | |
vw_caddy | woensdag 1 november 2006 @ 11:00 |
quote:OMG, vindt je het gek dat ze dan niet logisch kunnen nadenken. | |
Dr_Flash | woensdag 1 november 2006 @ 11:02 |
Voor buschauffeur is LBO al voldoende trouwens, zag ik. Word je lekker rijk van ook: starten met 1580 euro bruto per maand, bij 36 uur per week Ja, dan zou ik ook maar wat raak klooien, DUH | |
Duvel | woensdag 1 november 2006 @ 13:15 |
quote: ARI is je vriend. | |
Zug-Chef | woensdag 1 november 2006 @ 13:17 |
quote: jonge is lEUK | |
Wadloper | woensdag 1 november 2006 @ 15:54 |
Stadler GTW heet voortaan: SPURTER!!! Veeg me op Welk hersenloos debiel heeft die naam verzonnen | |
groningerstudent | woensdag 1 november 2006 @ 16:28 |
quote: Dus ik ga binnenkort naar mijn ouders spurten met de spurter.... | |
Zug-Chef | woensdag 1 november 2006 @ 16:32 |
Beetje jammer idd | |
Wadloper | woensdag 1 november 2006 @ 16:34 |
Inderdaad, ze hadden heus wel een leukere naam kunnen uitkiezen | |
Dr_Flash | woensdag 1 november 2006 @ 16:44 |
quote:De tering Meen je dit nou serieus of wat? | |
Peterselieman | woensdag 1 november 2006 @ 17:00 |
Het is serieus. Ik vind het een naam van niks Arriva had groots uitgepakt op perron 6b in Gn. Ze vertoonden een prachtig filmpje van de nieuwe trein, ondersteund met een lichtshow en rookkanonnen. Daarna had de trein moeten komen. Pas bij poging 3 lukte het (met dank aan prorail). Peijs bestuurde de trein bij het binnenrijden van Gn. Het eerste ritje met de 305 (Ubbo Emmius) was prachtig. De treinen rijden uitstekend, alleen hebben de motoren zo nu en dan wel wat lawaai. In de treinen werd drinken en soep uitgedeeld De eerste rit ging naar Zb en terug. Onderweg werden de stations keurig in het Duits en Nederlands omgeroepen, echter wie er onderweg uit wilde had pech gehad Daarna was er nog een lunch en kreeg iedere aanwezige nog een presentje. | |
Zug-Chef | woensdag 1 november 2006 @ 17:01 |
w000t in het Duits ook HOE VET !! Werd er ook verteld aan welke kant je uit moet stappen ? | |
Peterselieman | woensdag 1 november 2006 @ 17:02 |
Nee, dat mag je zelf bedenken | |
Zug-Chef | woensdag 1 november 2006 @ 17:02 |
Jammer, echt een gemis hier in Nederland olleyes: | |
Peterselieman | woensdag 1 november 2006 @ 17:08 |
quote:Weet ik. Ik post er zo nu en dan ook. Het ging mij alleen om het plaatje | |
Remco | woensdag 1 november 2006 @ 17:09 |
quote:Toffe site | |
vw_caddy | woensdag 1 november 2006 @ 17:20 |
quote:PICS!!!!11111 | |
Peterselieman | woensdag 1 november 2006 @ 17:25 |
Die heb ik helaas niet gemaakt, omdat ik deze week geen camera tot mn beschikking had. Wel kan ik je verwijzen naar http://www.citaro.nl voor de eerste plaatjes | |
vw_caddy | woensdag 1 november 2006 @ 17:50 |
OMG OMG OMG | |
Zug-Chef | woensdag 1 november 2006 @ 17:52 |
vw_caddy | woensdag 1 november 2006 @ 17:57 |
Dat ziet er toch niet uit man, zo'n turbo coole naam op een trein. | |
Zug-Chef | woensdag 1 november 2006 @ 17:58 |
Ach ja dan maar wennen enzo | |
ROG | woensdag 1 november 2006 @ 18:12 |
Hahaha, de perrons zijn te laag voor de rolstoelgebruikers van de Spurt, foutje van Prorail.. bron: NOS Journaal 18u | |
Zug-Chef | woensdag 1 november 2006 @ 18:17 |
Dat was al een aantal maanden bekend ja | |
Duvel | woensdag 1 november 2006 @ 18:23 |
quote:Ik niet gelukkig! Hoe dramatisch, deze ontknoping... Had ze gewoon Noordpijl genoemd of zo. Stik, die had ik moeten inzenden! | |
Dr_Flash | woensdag 1 november 2006 @ 18:35 |
de klote waarom heet dat poepding niet OOK gewoon FLIRT? | |
Peterselieman | woensdag 1 november 2006 @ 18:35 |
Op TVNoord was er nauwelijks aandacht voor de ingebruikname van de nieuwe trein. Op OOGTV was er een enkele minuten durend onderwerp aan gewijd. | |
Peterselieman | woensdag 1 november 2006 @ 18:36 |
quote:Dat klinkt tenminste een heel stuk beter | |
Alexxxxx | woensdag 1 november 2006 @ 18:40 |
Ach, ik had iets van spoorloper of zo verwacht, het valt me nog mee | |
vw_caddy | woensdag 1 november 2006 @ 18:49 |
Dan knallen ze dat lelijk logo megagroot op de zijkant, maar de treinnummertjes plaatsen ze dan in het klein onderop. Handig. * vw_caddy heeft even gespurt | |
Peterselieman | woensdag 1 november 2006 @ 18:57 |
Ze hebben er goed over nagedacht. Not | |
Wadloper | woensdag 1 november 2006 @ 18:57 |
quote:Idd, raar volk dat Arriva | |
Zug-Chef | woensdag 1 november 2006 @ 18:59 |
Bagger de Bagger gewoon | |
vw_caddy | woensdag 1 november 2006 @ 19:01 |
quote:Onderschat Mussenga niet, die heeft ontzettend veel invloed gehad in dit project. Is Talpa nog origineel? | |
Wadloper | woensdag 1 november 2006 @ 19:01 |
Vandaag wel Talpa | |
Peterselieman | woensdag 1 november 2006 @ 19:05 |
Mussenga CDA Talpa | |
Dr_Flash | woensdag 1 november 2006 @ 19:06 |
vergeet prorail niet Prorail | |
vw_caddy | woensdag 1 november 2006 @ 19:06 |
quote:Hohoho, JPB is cool. | |
Peterselieman | woensdag 1 november 2006 @ 19:07 |
Ik vergeet Peijs met haar geslijm nog. Peijs | |
Wadloper | woensdag 1 november 2006 @ 19:07 |
Overheid Arriva Spurt (de naam) | |
vw_caddy | woensdag 1 november 2006 @ 19:08 |
En zo kan ie wel weer. | |
Peterselieman | woensdag 1 november 2006 @ 19:22 |
Leeg he | |
Peterselieman | woensdag 1 november 2006 @ 19:22 |
Ik zal morgen even Arriva mailen of ze het introfilmpje van de nieuwe trein ook op internet zetten. | |
Dr_Flash | woensdag 1 november 2006 @ 19:22 |
quote:En toch blijven we het hier gewoon de Stadler GTW noemen | |
Dr_Flash | woensdag 1 november 2006 @ 19:22 |
quote:ja zelfquotert, je krijgt aandacht hoor | |
Peterselieman | woensdag 1 november 2006 @ 19:22 |
GTW is wel genoeg lijkt me | |
thatsme | woensdag 1 november 2006 @ 19:28 |
quote:omdat dat een ander type trein van Stadler is... na de wadloper nu de wadspurt | |
Dr_Flash | woensdag 1 november 2006 @ 19:32 |
quote:oh ja, we hebben een Jantje, en iemand die er heel erg op lijkt, maar die gaan we niet Jantje noemen, want dat is die andere al nee, dan gaan we hem Eugène-Alphonse noemen. Origineel hè? | |
Zug-Chef | woensdag 1 november 2006 @ 19:48 |
Niet zo aanstellen Fles | |
Dr_Flash | woensdag 1 november 2006 @ 19:50 |
quote:Ik vind die naam KUT, en het had beter gekund. Wat de rest van de wereld er van vindt zal me de tering wezen | |
Brembo | woensdag 1 november 2006 @ 20:04 |
Ze hadden hem van mij wel Noordloper of zo mogen noemen, vind ik toch wat leuker klinken. En toch een link terug naar de Wadloper... | |
Wadloper | woensdag 1 november 2006 @ 20:05 |
Inderdaad... Spurt slaat gewoon nergens op | |
Peterselieman | woensdag 1 november 2006 @ 20:07 |
Of iets wat meer past bij het uiterlijk van de trein. Er kan bij die kop vast wel een insect gevonden worden. | |
Alexxxxx | woensdag 1 november 2006 @ 20:10 |
quote:Er heet er al een Hans Alders toch? | |
Peterselieman | woensdag 1 november 2006 @ 20:12 |
Dat is de 304. De 305 heet Ubbo Emmius. | |
Zug-Chef | woensdag 1 november 2006 @ 20:14 |
Waarom moet het een naam hebben In Duitsland hebben treinen ook niet allemaal eenaam.... daar heet iets ook gewoon BR628 of BR614 | |
Areyoutalkingtome | woensdag 1 november 2006 @ 20:16 |
quote:waarom zou je die nummers nou willen zien dan? | |
Duvel | woensdag 1 november 2006 @ 20:28 |
quote:vw_caddy Oh wacht we zijn al een pagina verder... Sorry! | |
verzameldirk | woensdag 1 november 2006 @ 20:41 |
quote:Hopelijk heb jij nooit een uitkering nodig, of iets anders van het rijk Wadloper, iedere rit je die jij maakt in welke trein of bus dan ook, is betaald door het Rijk wat wij de overheid noemen, waar jij schjinbaar van kotst. Van mensen als jij kots ik mijn kleine niet nakunnendenkende jongmens. [ Bericht 4% gewijzigd door verzameldirk op 01-11-2006 20:50:25 ] | |
vw_caddy | woensdag 1 november 2006 @ 20:43 |
quote:Inkloppen in Somda. Rooie Duvel is hier ook weer. | |
Peterselieman | woensdag 1 november 2006 @ 20:48 |
Het is normaal gesproken de enige manier om de treinstellen uit elkaar te houden, uitzonderingen daargelaten. Met de namenlijst kom je bij syntus ook een heel eind en straks bij arriva ook. | |
thatsme | woensdag 1 november 2006 @ 21:10 |
daarom, ik denk dat 99,999% van de reiziger niks geeft om de nummertjes, alleen die paar hobbyisten die zich ook nog om de nummers druk maken | |
Peterselieman | woensdag 1 november 2006 @ 21:15 |
Die mensen willen gewoon dat de trein op tijd rijdt. Echter lukt dit vaak door verschillende omstandigheden niet. | |
Dr_Flash | woensdag 1 november 2006 @ 21:30 |
quote:zo'n ding "spurter" NOEMEN helpt nog steeds geen zak hoor. Ook geprobeerd: Ferrari Schumacher TGV Mallard Space Shuttle had allemaal even weinig zin Nou ja, dan geef je hem maar gewoon de meest zouteloze kutnaam die je kan verzinnen, ja toch? SPURTER | |
Peterselieman | woensdag 1 november 2006 @ 21:33 |
Quote je wel de goede post | |
thatsme | woensdag 1 november 2006 @ 21:42 |
ze hadden de nieuwe treinen gewoon de wadexpress moeten noemen | |
Dr_Flash | woensdag 1 november 2006 @ 21:42 |
quote:Ehmm ja, dat bedoelde ik echt snelheid, op tijd zijn en zo. Maar goed, ben een beetje aan het hyperen, dat wel Biertje, en net een geinig treinritje geregeld | |
Dr_Flash | woensdag 1 november 2006 @ 21:49 |
quote:27-12-2006 21:02 Utrecht Centraal V 28-12 07:16 x 09:28 München Hbf 16:48 x 17:45 Budapest Keleti 29-12 02:06 x 03:10 Teius 09:01 Viseu de Jos (Roemenië) A 2-1-2007 18:14 Viseu de Jos V 3-1 00:12 x 00:37 Teius 06:47 x 07:10 Budapest Keleti 10:09 x 10:30 Wien West 16:28 x 17:56 Würzburg Hbf 22:47 Utrecht Centraal A Dat wordt bordjes knallen voor gevorderden | |
vw_caddy | woensdag 1 november 2006 @ 21:51 |
En flik het niet om thuis te komen zonder de treinnummers. | |
Dr_Flash | woensdag 1 november 2006 @ 21:54 |
quote:Oh okee, de terugweg gaat zo: E1944 x EN370 x EC42 x ICE90 x ICE222 goed genoeg? Of moet je ook treinstelnummers en locnummers en zo hebben? | |
vw_caddy | woensdag 1 november 2006 @ 21:55 |
Nee muts, gaat me om de treinstelnummers. Die treinnummers kan ik ook wel met Hafas tevoorschijn toveren. | |
Dr_Flash | woensdag 1 november 2006 @ 21:56 |
quote:MutZ hoor je dat? | |
Dr_Flash | woensdag 1 november 2006 @ 21:56 |
magoe ik zal eraan denken hoor, jankebalk | |
Peterselieman | woensdag 1 november 2006 @ 22:07 |
Het moet hier geen verkapt "Ik beledig de ander topic" worden | |
vw_caddy | woensdag 1 november 2006 @ 22:14 |
Wij bedoelen het helemaal niet serieus Peter, je moet het allemaal met een dikke knipoog zien. | |
Alexxxxx | woensdag 1 november 2006 @ 22:15 |
Mja, het niveau is de laatste paar pagina's/delen ver te zoeken..... | |
Zug-Chef | woensdag 1 november 2006 @ 22:15 |
quote:vind ik ook, maar ach, gewoon negeren peter, dan houdt ie vanzelf op | |
Duvel | woensdag 1 november 2006 @ 22:25 |
quote:Hm, op zich zit daar geen kern van onwaarheid in... Welke kant willen we op met dit topic? Ik ben over twee dagen terug, dan zie ik wel of we in topic 38 zitten of dat er een zinvolle discussie is geweest! | |
vw_caddy | woensdag 1 november 2006 @ 22:28 |
Sinds de belachelijke naam voor de GTW'tjes zijn er een aantal opmerkingen gemaakt, maar de pagina's hiervoor zijn toch wel altijd trein gerelateerd? | |
Alexxxxx | woensdag 1 november 2006 @ 22:28 |
quote:Ik ben over twee dagen ook weer terug, en ik hoop dat dit topic dan weer de moeite waard is om terug te lezen ja.... Vanavond in ieder geval voor het eerst in de historie van deze reeks niet, voor mij persoonlijk | |
Peterselieman | woensdag 1 november 2006 @ 22:34 |
quote:Ik weet het, maar ik vind dat het een treingerelateerdtopic moet zijn met een toch redelijk serieuze insteek. Ik geef toe dat ikzelf ook aan de bagger heb meegedaan, maar vind nu dat het speelkwartiertje over moet zijn. | |
Zug-Chef | woensdag 1 november 2006 @ 22:35 |
quote:Nu met alle respect, Flash nog informeren, ik vind dat hij ook wel ns wat aardiger mag zijn naar sommigen hier | |
Alexxxxx | woensdag 1 november 2006 @ 22:35 |
Fles moet gewoon niet zuipen en posten tegelijk. | |
Willy84 | woensdag 1 november 2006 @ 22:44 |
Vandaag op werd op station Gouda VIRM 9524 weggesleept door citysprinters 2003+2005+2001 en vandaag ook me eerste light rail ritje gemaakt van Gouda naar Alphen grappig dingetje is dat zeg | |
Willy84 | woensdag 1 november 2006 @ 22:46 |
quote:en dat gezeik over die wadlopers/spurt altijd het lijkt wel of iedereen in groningen woont. | |
vw_caddy | woensdag 1 november 2006 @ 22:47 |
quote:Een serieus topic is prima, maar dan moet je, net als bij Somda, een beetje gelijk kennisniveau hebben. In dit topic komen ook mensen (noem geen namen) die minder tot niets vanaf weten. De laatste groep gaat vrijer om met het posten, en daar ga ik tot mijn spijt wel eens in mee. Van de rest ben ik het volledig met je eens trouwens. | |
Peterselieman | woensdag 1 november 2006 @ 22:53 |
Iemand die geen treinkenner is, mag hier gerust posten. De gebruikers die wat meer weten zullen deze gebruikers met alle plezier helpen. Bovendien is het hier een stuk vrijer dan bij Somda. Daar moet je per se iets zinnigs over het materieel of trajecten te zeggen hebben om iets te mogen posten. Hier mag je ongeveer alles posten, als het maar met treinen te maken heeft. Over de nummertjes hebben we het hier niet vaak. Meer over de trein tussen plaats x en y of randzaken langs het spoor. | |
Ou-Tannu | woensdag 1 november 2006 @ 23:39 |
quote:friesland ja! | |
Dr_Flash | donderdag 2 november 2006 @ 10:11 |
Ja, sorry Ik zag vandaag de 4241 in de sneltrein van Den Bosch naar Roosendaal, met +20. Wist sowieso niet dat daar ICM reed? Ik dacht dat die lijn voornamelijk / altijd met IRM gereden werd | |
Willy84 | donderdag 2 november 2006 @ 10:43 |
10:28 uur Gouda<->Alphen aan den Rijn Door een seinstoring rijden er tussen Gouda en Alphen aan den Rijn geen treinen. Vertraging: meer dan 60 minuten. Reisadvies: * Doorgaande reizigers tussen Leiden en Gouda kunnen omreizen via Den Haag. een uur vertraging omdat het trammetje niet rijd. Als ze nou gewoon op zicht gaan rijden heb je nog minder vertraging Heb er toevallig gister nog ingezeten, grappig dingetje | |
Brembo | donderdag 2 november 2006 @ 11:12 |
quote:V-IRM en in het weekend soms Plan T/V. Waarschijnlijk zal die 4241 vanaf zutphen zijn ingezet, daar staat geregeld een koploper te wachten |